Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.363 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:39:
Belangrijker is: waarom? Kies voor je eigen valuta of voor de listing met de grootste liquiditeit. Arbitrage gaat je niet lukken, daar heb je het kapitaal en de snelheid niet voor :)
Nee inderdaad. Het 'waarom' is ook alleen om te begrijpen hoe het werkt, niet om te willen gaan doen. Ik begrijp dat ik voor 99.9% achter de markt aan hobbel en dat buy&hold met gespreide fondsen dus mijn beste strategie is, maar kan ondertussen wel wat bijleren :)

Extra reden om te weten hoe het werkt is om te weten wat professionele partijen kunnen ook al kan ik het zelf niet. Dat geeft soms een beter beeld van de 'achterstand' die je als particulier hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:07
Vincentsmit11 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:00:
Mensen die airline stock gehaald hebben? Lees nu net dit:

https://finance.yahoo.com...us-bailout-175925540.html

Zouden jullie de aandelen nog steed halen voor hun groei potentieel op het lange termijn, dus ook zonder hun dividend.
In geen 1000 jaar.

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:16
@Aghanim Niemand weet wat de beste methode is om het hoogste rendement te behalen.
Je kunt alles in 1 keer doen, wellicht is dit de bodem en koop je het nu dus heel goedkoop in, maar wellicht gaat het nog wel veel verder dalen.
Maandelijks inleggen is wat velen hier doen om het moment waarop je inlegt minder bepalend te maken, maar daarbij hoort dan ook dat je soms op het hoogtepunt inlegt.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Zr40 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:56:
[...]

Voor de snelle lezer, de certificaten en de fondsen zijn niet hetzelfde. Het eerste betreft (certificaten van) aandelen in het bedrijf Triodos Bank, het andere zijn fondsen die door Triodos worden beheerd.

Alleen de handel in deze certificaten is opgeschort. De Triodos fondsen kunnen gewoon verhandeld worden.
En in 2012 gooide Triodos het Cultuurfonds dicht (na een belastingmaatregel die ongunstig was voor het fonds) dus dat geintje kunnen ze met fondsen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Zenix

BOE!

Aghanim schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:36:
Voor degenen die cash klaar hebben staan om extra te investeren in ETF's of fondsen: hoe ziet jullie strategie er uit? Wachten jullie tot de Corona impact in de US tot een volgende klap leidt, wachten jullie nog een periode van 6 - 12 maanden voordat je weer investeert (uitgaande dat we dan ergens een laagste punt bereiken) of gaat jullie maandelijkse inleg versneld worden naar een wekelijkse of 2-wekelijkse inleg?

Ik heb 2x mijn jaarinleg beschikbaar om op ieder moment te investeren maar wil dat natuurlijk zo slim mogelijk doen.Normaal zou ik dat maandelijks doen maar gezien de bijzondere periode is mijn insteek nu om iedere 2 weken 10% van mijn ruimte te investeren kopen en bij een forse daling (10+ %) dat naar voren te trekken. Met het idee dat ik zo veel mogelijk in de dips koop en tegelijkertijd voorkom dat, wanneer de koers alleen maar zou stijgen vanaf nu, straks 100% op de piek moet investeren.
Timen gaat toch niet lukken. Gewoon maandelijks inleggen de komende twee jaar. Je maakt het jezelf veel te moeilijk.

Ik ga niet veel anders doen, behalve dat ik vanaf volgende maand wat meer kan inleggen per maand door andere inkomsten, maar dat was ik toch al van plan.

Vaker inleggen kan ik niet, want mijn inleg maandelijks kan ik pas doen als mijn loon er is. Zo snel mogelijk investeren is op de lange termijn vaak het beste, dus je kan ook gewoon alles inleggen morgen, maar daar moet je wel ballen voor hebben in deze periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:38
*knip - eerste ban wegens herhaaldelijk offtopic corona geneuzel*

[ Voor 146% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip offtopic*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
*knip offtopic*

[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2020 19:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

*knip offtopic*

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
*knip offtopic*

[ Voor 91% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2020 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
Want dit exponentiële verloop gaat doorzetten? Check anders even deze video van de NOS, die legt in redelijke jip en janneke taal uit hoe zo'n verspreiding loopt.

De situatie die jij schetst gaat alleen op als we alles door hadden laten gaan zoals normaal (festivals, uitgaan etc.). Met de maatregels die nu gelden gaat de afvlakking in NL niet heel lang meer op zich laten wachten (weekje?). Laten we nu weer ontopic verder gaan? Anders hebben we weer een modbreak hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Santee op 22-03-2020 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08

The_Scarabial

MTB for life!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05xOUTV0t9XTD6d8gh3dwsj-WUc=/f/image/sSd2MW6XgUH5QYADM8s1Wsxh.gif

Vond vandaag deze afbeelding nog ergens op mn harde schijf, vroeg me af waar we nu zitten op de lijn.
Had zelf het idee dat we ergens tussen de denial en fear zitten, dat zou betekenen dat we nog lang niet op de bodem zitten. Ben benieuwd hoe anderen hier dat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
The_Scarabial schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:47:
[Afbeelding]

Vond vandaag deze afbeelding nog ergens op mn harde schijf, vroeg me af waar we nu zitten op de lijn.
Had zelf het idee dat we ergens tussen de denial en fear zitten, dat zou betekenen dat we nog lang niet op de bodem zitten. Ben benieuwd hoe anderen hier dat zien.
Weet je pas achteraf.
Er komt nu ook een steunpakket uit de VS, dat kan bijvoorbeeld ook al hoop geven.
Of dat er in China al bijna geen besmettingen meer zijn.
etc.

[ Voor 12% gewijzigd door JohanNL op 22-03-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
[Afbeelding]

Meh denial zijn we al heel ver voorbij. Toen alles begon te kakken rond 25 februari zaten we waarschijnlijk in denial, maar momenteel zijn we imo die dat fear punt allang voorbij. Er wordt met miljarden geworpen, er wordt gesproken over nu al een gigantische werkloosheid in de USA, laat staan als dit nog weken/maanden zo aanhoudt. Ik denk dat we al een week op fear zitten en over 1-1,5e week overgaan op panic...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
[Afbeelding]

Een hoop indicatoren van paniek in de markt staan al op full blown panic.

'De' VIX:
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/64d84007cd1ed678fe248e6db0a45577

VIX equivalent van olie en treasuries:
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/8ec94236107e603f942670ee58cc22b8

VIX equivalent van goud:
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/962b90d608313ed0b4e39f06ac28c555

Waardering vastgoed lager dan tijdens GFC:
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/bef97e2f67c5d4fcdf76aae3f858e24e

De prijs van 'verzekering' op obligaties (hier zit de kans op defaults in ingeprijsd):
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/47a0874a871c924c771df6708a1849a1

Bonus chart voor @Rukapul (er kan best nog 30% af):
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/4b88a4cff12120360e2d513f59a64b05

[ Voor 39% gewijzigd door Longcat op 22-03-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Longcat schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:09:
[...]

[Afbeelding]

VIX equivalent van goud:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt gelijk, skip mijn 1,5e week tot panic, we zitten er al midden in |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Santee En dan zijn er nog anekdotes van traders e.d. over liquiditeit die opdroogt en obligatie ETFs die tot 5% handelen onder de NAV van het mutual fund equivalent. Hier heb ik helaas geen grafieken van. Neem bijv. ook goud dat ineens flink positief gecorreleerd is aan aandelen. Alles is in paniek in de verkoop gedaan.
Uiteraard zien crises er niet zo mooi uit als een sinusoïde zoals in het grafiekje, dus hoe lang we nog te gaan hebben tot de 'depression' bodem is niet te zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 22-03-2020 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:28
[...]

Toch wat Rukapul eerder ook zei: -30% valt nog tegen op het moment. Gezien dat over het weekend het aantal infecties gedubbeld zijn in de VS. De eerste vrijheidsbeperkende maatregelen zijn getroffen over het weekend. Verwacht ik sowieso weer negatieve reactie. Al het geld dat beschikbaar komt: het helpt iets, maar signaleert vooral hoe groot de problemen zijn nu.

-30% is wellicht wat veel buy en hold lui nu nog volhouden, zeker als ze nog niks van Corona in hun omgeving merkten. Of mensen die de dip te vroeg gekocht hebben, houden het nu nog uit. Maar nog paar flinke shifts omlaag om in -40%+ gebied te komen triggert hopelijk nog een sell-off.

Die laatste stap in de grafiek "depression", moet nu eigenlijk "desperation' zijn. Dat is nu wel wat er in Italië gevoeld wordt. Alle bedrijven die nog open waren moeten dicht, tenzij geclassificeerd als essentieel. Dus ze gaan weer een stap verder, maar ook een stap economisch pijnlijker. Dat land zal compleet opnieuw moeten opstarten. (Nu zijn ze dat wel gewend elke keer naar hun zomer, maar dit wel anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Ko.Kane Het kan inderdaad altijd erger - er kan altijd nog 10% af. 30% van de top af is niet zo veel, maar 'onderliggend' is het een puinzooi zoals je aan die grafieken kan zien. Als de rentes niet zo laag waren als ze nu zijn en als de wereld niet nog getraumatiseerd was van 2008-2009, waardoor overheden en centrale banken sneller geneigd zijn tot het nemen van extreme maatregelen, zou de daling wellicht veel sterker zijn geweest.
Dat we in het verleden zijn teruggevallen naar bepaalde niveaus betekent niet dat het dit keer weer moet/zal gebeuren. Bepaalde sectoren zoals hotels en cruises hebben nu een probleem met liquiditeit. Als ze die niet krijgen van de overheid of (centrale) banken, dan is er nog een record hoeveelheid 'dry powder' bij private equity fondsen.
Voordat je gaat zeggen dat ik in de 'denial' fase zit van de grafiek, deze post is bedoeld als tegengeluid. :D

Wat betreft Italië, die zitten wellicht tegen de piek aan:
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/de2aa41c470ae11f9229445e3a3eae48

[ Voor 42% gewijzigd door Longcat op 22-03-2020 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
[Afbeelding]

Gelet op dat mensen nog steeds niet weten wat afstand houden is (denial) en enkele panikeren (zie corona topic), denk ik dat we in het midden zitten tussen die 2. Dus houdt nog wel even aan...

Ook het gegeven dat Amerika nog niet écht aan het panikeren is (gaat deze week gebeuren).

[ Voor 6% gewijzigd door Qunix op 22-03-2020 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Longcat Nog sneller? Het tempo waarmee het nu ging is al knap.

Hoge VIX zie ik deze week niet verdwijnen. Misschien worden er komende week weer margin call getriggerd, dan gaat goud en bonds mee.

Probleem voor later: maar hoop niet dat alle bail-outs, repos, versoepeling van krediet eisen van banken, QE, etc, voor een de volgende short term bubble zorgt. I got plans...

Edit: das een mooi plaatje, strookt aardig met eigen excel, mijn focus ligt nu inderdaad op wanneer de VS rond die piek zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Ko.Kane op 22-03-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Ko.Kane Denk dat je m'n post verkeerd leest, of ik was verdwaald geraakt in bijzinnen. Punt dat ik wilde maken is dat we wellicht -60% hadden gezien als de rentes niet zo laag waren en CBs/overheden minder snel waren met acteren (en minder heftig).
Er wordt uit alle macht geprobeerd om de bubbel weer op te blazen. Kan best lukken en dat vervolgens in de loop der jaren een gecontroleerde deflatie/pop plaatsvindt. Kan natuurlijk ook dat het jammerlijk mislukt en dat jij met je oorlogskas assets on the cheap kan inslaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Longcat op 22-03-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:19
Enorm veel nieuws dit weekend over steunmaatregelen, voor de bedrijven. Zowel het uitbundig bedrag van trump maar ook in belgie is er in het weekend voortdurend vermeld dat er voor alles steunmaatregelen komen.

Anderzijds is het nieuws van corona allesbehalve positief. Kijk bijvoorbeeld maar naar italie. In belgie zelf ook veel meer nieuwe besmettingen en zelfs een onverwacht aantal doden. In de US new york in lockdown, en ga zo maar door.

Maw welke kant gaan we uit morgen? Geen flauw idee, kan bloedrood worden maar kan ook gepumped worden zoals we deze week hebben meegemaakt.

Daarom zal ik een limit instellen op enkele belgische bedrijven, een 2% boven de waarde die ze 'nu' staan. Als er dan een een korte bullrun is kan ik daar een graantje van meepikken. Als het daalt heb ik niets verloren.

Vraag;
Tot op heden weet ik nog altijd niet of ik nu daadwerkelijk futures zie of niet. Als voorbeeld, onderstaande link, waar staan de futures op die tabel? En waarom zie ik de BEL20 niet in die lijst?

https://nl.investing.com/indices/indices-futures

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Rubberen Investing laat blijkbaar niet alle futures zien. Hier is ie:
https://www.investing.com/indices/bfx-futures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Laatst online: 23:08

The_Scarabial

MTB for life!

[...]

'De' VIX:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

VIX equivalent van goud:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De prijs van 'verzekering' op obligaties (hier zit de kans op defaults in ingeprijsd):
[Afbeelding]

Bonus chart voor @Rukapul (er kan best nog 30% af):
[Afbeelding]
Het gaat natuurlijk nu ook veel harder in een kortere periode heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Longcat dat begreep ik, maar ik kan dat op deze timeline niet nog sneller voorstellen. Dus ik zie het niet voor reëel dat we vanaf 19feb t/m 20mrt -60% zouden kunnen zijn gegaan. Zeker ook omdat zoals dat plaatje aangeeft de US nog lang niet in de heftigste fase zitten.
Ik denk dat het feit dat alle landen een beetje in een verschillende fase zitten, dus gefaseerd achter elkaar aan, het toch nog meer remt dan de de toezeggingen van de ECB / FED op dit moment. Die toezeggingen zijn ook nog niet concreet genoeg: "wie gaat er exact gered worden"? "En hoe(veel) redding?"

Ik ben meer bang dat de bubbel weer wordt opgeblazen gedurende de komende 5 jaar. Dus geen fundamenteel herstel maar synthetisch, dan is het hoger risico en zal ik minder vol in aandelen willen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@The_Scarabial De eerste 25-30% is inderdaad heel snel gegaan. Sinds maandag 16 maart is er 'maar' ~3% van de meeste indices af. Intraday bewegingen waren wel enorm.

@Ko.Kane -60% niet reëel in een scenario waar CBs en overheden tot nu toe nog niets (financieel/fiscaal) hadden gedaan/aangekondigd? De ECB bracht in 1 dag de yield op Italiaanse staatsobligaties omlaag met ~150 bps.
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/693a424296177e8268201c05be077868

Voor wie het nog niet doorhad, ik <3 The Market Ear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Als ze dat niet gedaan hadden dat had de SP500 als nog niet op -60% gestaan bedoel ik. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein1998
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 17:24
Slapen op de werkvloer is ook wel enorm extreem. Vraag me af waarom dat nodig is als praktisch alles is geautomatiseerd. Of hebben dit soort mensen ook nachtdiensten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hein1998 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:49:
[...]
Slapen op de werkvloer is ook wel enorm extreem. Vraag me af waarom dat nodig is als praktisch alles is geautomatiseerd. Of hebben dit soort mensen ook nachtdiensten?
Contact met de buitenwereld minimaliseren zodat de kans dat iemand het Coronavirus krijgt (die dan vervolgens het hele bedrijf besmetten kan) zo klein mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Wordt morgen ook weer een dagje voor FT zo te zien, Amerikaanse futs staan alweer dieprood, opnieuw hoge volatiliteit in aantocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Laatst online: 19-12-2022
JohanNL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:10:
[...]

Wordt morgen ook weer een dagje voor FT zo te zien, Amerikaanse futs staan alweer dieprood, opnieuw hoge volatiliteit in aantocht.
Ik hou me geld nog een tijdje aan de kant. Afgelopen week al een beetje geld sporadisch er in gestopt. Dit keer nog maar iets langer wachten. De corona gevallen lopen straks helemaal uit de hand in de US.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
https://www.marketwatch.com/livevideo live speech trump, hij is net klaar nu de rest

Erg veel getallen van Trump, hoeveel ventilators/mondkapjes etc. die besteld zijn. Mobilisatie van National Guard federaal gefund, maar gouvernors blijven in charge, maar hoeven dus niet druk te maken om budget.

Ze zetten groots in, dit maakt de urgentie wel duidelijk voor VS. Reactie Futures was dus meteen limit down.

Aan het einde nog een expliciete rand over bail-outs van o.a. Boeieng, dat dat onder strenge voorwaarden moet. En dus niet voor buy backs zodat de executives bonussen kunnen krijgen.

[ Voor 84% gewijzigd door Ko.Kane op 22-03-2020 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Ko.Kane schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:23:
Reactie Futures was dus meteen limit down.
Ik ben niet anders meer gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Longcat schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:43:
[...]

Ik ben niet anders meer gewend.
Ze komen er in de senaat momenteel niet uit. Morgen gaan ze verder met stemmen. Dus pas als die vote er door is kan er misschien een klein positief hupje zijn. Uiteindelijk nog steeds maar ruis op de trendline.

https://www.cnbc.com/2020...gles-to-reach-a-deal.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athos vk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 13:03
Interessant een fragment daarvan te zien, wel met de te verwachten foutjes hier en daar :p

Wat hij illustreert (arbitrage) is wel natuurlijk maar 1 vorm hiervan en toevallig ook een van de traagste: tussen verschillende beurzen.

Er is ook wel wat over te redeneren wat betreft hun mogelijk enorme omzet als je kijkt naar wat voor effect deze volatiliteit heeft op spreads, laat staan dingen als misprijzingen. Veel interessants over te discuseren maar dat is niet handig op mobiel en het wordt hier nogal ondergesneeuwd :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
hein1998 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:49:
[...]

Volgens mij is er de angst voor een lockdown en handelen doe je niet makkelijk vanuit huis (afgezien van het niet willen omwille van security). Communicatie is ook van enorm belang en dan is zo'n schreeuwtuin vaak handiger.

Denk geen nachtdiensten, volgens mij hebben ze offices in al hun actieve continenten en handelen ze vanuit daar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Waxina schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:38:
[...]

Toevallig gisteren een interview gezien met Jim Rickards die vertelt over een "Ice-9" situatie waarbij de hele wereldeconomie bevriest, wanneer dit soort acties worden uitgehaald. Het gaat allemaal over het ripple effect, wanneer bijvoorbeeld beurzen worden gesloten.

YouTube: Jim Rickards: economic freeze is here, get gold, silver if you can a...
Nou zegt Jim Rickards altijd dat je goud moet kopen. Wel logisch ook, hij bezit immers goud. Hoe meer mensen hij weet de overtuigen des te meer zijn goud waard wordt. Maar goud is vaak geen goede hedge in een crisis. Ook in deze crisis valt het weer tegen. In de afgelopen ~2-3 weken is goud al >10% gedaald.
Aghanim schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:36:
Voor degenen die cash klaar hebben staan om extra te investeren in ETF's of fondsen: hoe ziet jullie strategie er uit?
Ik wacht nu nog af. Ik denk dat we nog niet op de bodem zitten. Als ik het idee krijgt dat we op/dicht bij de bodem zitten zal ik DCA gebruiken om te kopen. Lump sum wint meestal van DCA maar de uitzonderingen zitten in een neergaande markt. Ik weet niet of ik iedere keer een maand tussen mijn aankopen laat. Zou best kunnen dat ik sneller aankoop.
[Afbeelding]

Een dag van -13% vind je nog geen paniek? Ik denk dat we vandaag weer een paniek dag krijgen. De vraag is wat mij betreft alleen hoe lang de paniek fase aanhoudt.

[ Voor 48% gewijzigd door Pistachenootje op 23-03-2020 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:02

Thompson

Beeromaniac

[Afbeelding]

Gezien de reactie vanuit overheid denk ik dat we, zeker financieel gezien, al wel panic hebben bereikt.
Ik denk ook dat in vergelijking tot eerdere crises het op de X-as behoorlijk samengedrukt is dit keer. Dus ergens eind deze week depression bereiken tot half april en vanaf dan langzaam in de hope zou mij niks verbazen.

Een belangrijk verschil is denk ik ook dat we als mensheid nu 1 gezamenlijke vijand hebben en die vijand is "van buitenaf". Zodra je die hebt verslagen ben je ver klaar. Het is niet dat verschillende landen/sectoren elkaar ergens de schuld van geven, iets wat veel langer kan duren met een langdurige nasleep.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zenix schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:17:
[...]
Timen gaat toch niet lukken. Gewoon maandelijks inleggen de komende twee jaar. Je maakt het jezelf veel te moeilijk.

Ik ga niet veel anders doen, behalve dat ik vanaf volgende maand wat meer kan inleggen per maand door andere inkomsten, maar dat was ik toch al van plan.
Dat ben ik in dit geval niet met je eens. Normaliter heb je zeker gelijk maar deze situatie is toch wel uitzonderlijk en kan, met een beetje geluk, zeker wel interessant zijn om wat extra rendement te behalen door te timen.

Ik heb begin maart (net een week te laat :9) mijn complete VWRL, Actiam en NT posities verkocht. Daarmee heb ik geen impact van de dip in de week van 9 t/m 13 maart. VWRL heb ik op 69.50 verkocht en vorige week op 59.xx deels teruggekocht. Nu gaat die ongetwijfeld nog harder dalen dus in dat opzicht ben ik met je eens dat timen lastig is. Toch heb ik mezelf als doel gesteld om dit jaar/dip/Corona meer VWRL posities te hebben tegen dezelfde inleg als in februari 2020.

Ik heb er nu 15 tegen - €10 gekocht en als ik vandaag (€-7) mijn volledige positie terug zou kopen zou ik ongeveer 15 extra VWRL posities hebben dan toen ik verkocht. Het is niet spectaculair maar ik heb ook geen 30K geïnvesteerd.

Voor mezelf houd ik nu aan dat zodra VWRL weer op/richting verkoopprijs zit, ik in elk geval weer terug zal (moeten) gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Aan de hand van onderstaand artikel beslist om toch maar geen limit in te stellen op aandelen in de BEL20. lijkt erop dat enige weg naar beneden is deze maandag. Had alvast zelf niet verwacht dat dit plan niet zou worden goedgekeurd.

Wel vreemd dat de bel20 futures ongewijzigd zijn met dit toch wel slechte nieuws uit de US.

Washington bikkelt over stimulusplan
spoiler:
Een verhoopt stimulusplan van 1.800 miljard dollar - het grootste ooit in de geschiedenis van de Verenigde Staten - verzandde zondagavond in de Senaat. Er waren 60 senatoren nodig om het plan snel door te wuiven, maar een eerste stemming resulteerde in een patstelling: 47 stemmen voor, 47 tegen.

Een zware tegenslag na drie dagen intensief - en vaak noodzakelijk afstandelijk - onderhandelen tussen senatoren en de regering-Trump. De Republikeinen zijn de facto door het coronavirus hun meerderheid - 53 zitjes op 100 - kwijt: Rand Paul liet op Twitter weten dat hij besmet is met het virus en twee andere senatoren hebben zichzelf uit voorzorg thuis in quarantaine gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Vincentsmit11 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:22:
[...]

Ik hou me geld nog een tijdje aan de kant. Afgelopen week al een beetje geld sporadisch er in gestopt. Dit keer nog maar iets langer wachten. De corona gevallen lopen straks helemaal uit de hand in de US.
Zelfde hier , zowat alles al vorig jaar uit de beurs gehaald, aan het wchten op het moment om terug in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Aghanim schreef op maandag 23 maart 2020 @ 07:31:
[...]

Dat ben ik in dit geval niet met je eens. Normaliter heb je zeker gelijk maar deze situatie is toch wel uitzonderlijk en kan, met een beetje geluk, zeker wel interessant zijn om wat extra rendement te behalen door te timen.

Ik heb begin maart (net een week te laat :9) mijn complete VWRL, Actiam en NT posities verkocht.
Je bent het niet met mij eens, maar het timen is eerder al mislukt. Waarom zou het de volgende keer wel goed gaan?

De situatie is niet anders dan normaal, bear markets en crisissen horen erbij. Maar verkeerd timen en geld verliezen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Zenix schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:58:
[...]

Je bent het niet met mij eens, maar het timen is eerder al mislukt. Waarom zou het de volgende keer wel goed gaan?

De situatie is niet anders dan normaal, bear markets en crisissen horen erbij. Maar verkeerd timen en geld verliezen ook.
Ik snap deze logica niet. Als je met vrij weinig moeite je geld kan onttrekken als de markt op instorten staat is dat toch goed? Ja als je té laat verkoopt en er komt een rebound dan ben je mogelijk slechter af. Als ik aandelen had gehad vorige maand had ik alles op 24 februari verkocht. Was achteraf zo'n beetje de perfecte timing geweest. Het is onmogelijk om de markt perfect te timen wanneer deze weer omhoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Santee schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:01:
[...]

Ik snap deze logica niet. Als je met vrij weinig moeite je geld kan onttrekken als de markt op instorten staat is dat toch goed? Ja als je té laat verkoopt en er komt een rebound dan ben je mogelijk slechter af. Als ik aandelen had gehad vorige maand had ik alles op 24 februari verkocht. Was achteraf zo'n beetje de perfecte timing geweest. Het is onmogelijk om de markt perfect te timen wanneer deze weer omhoog gaat.
Tja, als die week daarna bekend is dat er een vaccin(bijvoorbeeld) is en de beurzen knallen omhoog dan ben je een stuk rendement kwijt. Achteraf is altijd makkelijk praten. En wanneer ga je dan instappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Zenix schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:05:
[...]

Tja, als die week daarna bekend is dat er een vaccin is en de beurzen knallen omhoog dan ben je een stuk rendement kwijt. Achteraf is altijd makkelijk praten.
Het was al bekend dat er voor dit type geen vaccin beschikbaar was. En achteraf is idd makkelijk praten, maar ik heb het gevoel dat vele mensen hun keuze om er vol in te blijven proberen goed te praten. Alsof dat de pijn van een -40 tot -60% daling gaat verzachten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Santee schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:06:
[...]

Het was al bekend dat er voor dit type geen vaccin beschikbaar was. En achteraf is idd makkelijk praten, maar ik heb het gevoel dat vele mensen hun keuze om er vol in te blijven proberen goed te praten. Alsof dat de pijn van een -40 tot -60% daling gaat verzachten?
Doet altijd pijn, maar als je niet met die pijn kan omgaan, dan kan je er beter mee stoppen. Want geld waarmee je aan het beleggen bent is geld wat je normaal gesproken niet nodig hebt. Misschien gaat het timen nu goed, maar de volgende dip dan? Zoals bijvoorbeeld eind 2018 of in 2011, wat ga je dan doen? Als je eenmaal gaat timen, dan is de kans dat je dat vaker gaat doen (en dat het mis gaat) een stuk groter.

Het valt mij wel op of dat veel zogenaamde buy en hold beleggers bij de eerste beste crisis die ze hebben gelijk gaan timen. Blijkbaar is de strategie waar je rationeel voor hebt gekozen niet meer van toepassing bij rode cijfers, terwijl die beslissing gemaakt was met rode cijfers in gedachten.

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 23-03-2020 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
Vraag;

Momenteel kleuren de europese beurzen rood. ETF's die zich in europa bevinden ( voorbeeld IWDA), gaan nu wellicht dalen maar de US beurzen zijn eigenlijk nog niet open. Wil dat dan deels zeggen dat de toekomstige daling van de US beurzen al deels verrekend is in ETF's die zich in europa bevinden maar wel de US tracken?

Diezelfde vraag heb ik ook voor VWRL. Als je bijvoorbeeld van het idee bent om die vandaag aan te kopen, is het dan aangeraden om te wachten tot de US beurzen opengegaan zijn? Met de veronderstelling dat je weet dat de US beurzen sowieso een daling tegemoet gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Rubberen op 23-03-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Zenix schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:10:
[...]

Doet altijd pijn, maar als je niet met die pijn kan omgaan, dan kan je er beter mee stoppen. Want geld waarmee je aan het beleggen bent is geld wat je normaal gesproken niet nodig hebt. Misschien gaat het timen nu goed, maar de volgende dip dan? Zoals bijvoorbeeld eind 2018 of in 2011, wat ga je dan doen? Als je eenmaal gaat timen, dan is de kans dat je dat vaker gaat doen (en dat het mis gaat) een stuk groter.

Het valt mij wel op of dat veel zogenaamde buy en hold beleggers bij de eerste beste crisis die ze hebben gelijk gaan timen. Blijkbaar is de strategie waar je rationeel voor hebt gekozen niet meer van toepassing bij rode cijfers, terwijl die beslissing gemaakt was met rode cijfers in gedachten.
Goed punt. Hoe korter de dip hoe lastiger dat wordt.

Vraagje: Ik wil enkele tijd zowel in de S&P 500 als een wereld EFT stappen. Voor de wereld EFT heb ik de VANGUARD FTSE AW gekozen (zoals vaker aangeraden) met als nadeel dividentlek.

Nu zie ik voor de S&P 500 meerdere opties:
VANGUARD S&P500 en ISHARES S&P 500 bijvoorbeeld, welke S&P * 0.02 en S&P *0.01 lijken te volgen. Welke zouden jullie adviseren om te kopen of zijn er betere alternatieven?

Ik zie dat er ook de SPDR S&P 500 (SPY) is die erg populair is (0,1*S&P 500), maar deze staat op de Londonse markt.

[ Voor 22% gewijzigd door Santee op 23-03-2020 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 17-04-2020 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Cocytus schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:30:
[...]

Ja. Even terugzoeken. Is eerder in dit deel al uitgelegd.
Op ETF gezocht, en tot 10 pagina's teruggegaan, niets gevonden. Als je met dit deel , dit topic bedoeld kan ik nog wel paar uren zitten zoeken.

Kan je iets specifieker zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Santee schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:24:
[...]

Vraagje: Ik wil enkele tijd zowel in de S&P 500 als een wereld EFT stappen. Voor de wereld EFT heb ik de VANGUARD FTSE AW gekozen (zoals vaker aangeraden) met als nadeel dividentlek.

VANGUARD S&P500 en ISHARES S&P 500 bijvoorbeeld, welke S&P * 0.02 en S&P *0.01 lijken te volgen. Welke zouden jullie adviseren om te kopen of zijn er betere alternatieven?

Ik zie dat er ook de SPDR S&P 500 (SPY) is die erg populair is (0,1*S&P 500), maar deze staat op de Londonse markt.
Via DeGiro? Dan sowieso een ETF op de Euronext Amsterdam. Vervolgens zou ik diegene kiezen met de laagste TER. Als die gelijk is, diegene kiezen met de hoogste AUM.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Doet altijd pijn, maar als je niet met die pijn kan omgaan, dan kan je er beter mee stoppen.

[...]

Beleggen is altijd spijt hebben: óf je had de stukken niet moeten kopen, óf je hebt te weinig gekocht.

Ik houd gewoon vast aan mijn B&H strategie: op 1 april wordt er weer een (goedkoop) plukje ETFs gekocht. Ik heb absoluut geen moeite meer met stijgende of dalende koersen: ik krijg nu lekker veel participaties voor mijn inleg, en voorlopig is mijn pensioen nog lang niet in zicht en heb ik nú ook genoeg om lekker van te leven. Het heeft wel een tijdje geduurd voor ik deze zen-toestand bereikte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 22:02

tomtom901

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:45:
[...]

Beleggen is altijd spijt hebben: óf je had de stukken niet moeten kopen, óf je hebt te weinig gekocht.

Ik houd gewoon vast aan mijn B&H strategie: op 1 april wordt er weer een (goedkoop) plukje ETFs gekocht. Ik heb absoluut geen moeite meer met stijgende of dalende koersen: ik krijg nu lekker veel participaties voor mijn inleg, en voorlopig is mijn pensioen nog lang niet in zicht en heb ik nú ook genoeg om lekker van te leven. Het heeft wel een tijdje geduurd voor ik deze zen-toestand bereikte :)
Dat is een mooie visie, hopelijk kan ik die ook ontwikkelen over tijd :P Mijn eerste drop nu, dus ik moet er nog een beetje aan wennen..

Ben benieuwd of het steunpakket uit de VS vandaag doorgang gaat vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 170% gewijzigd door Cocytus op 17-04-2020 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 17:30
tomtom901 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:06:
[...]

Dat is een mooie visie, hopelijk kan ik die ook ontwikkelen over tijd :P Mijn eerste drop nu, dus ik moet er nog een beetje aan wennen..

Ben benieuwd of het steunpakket uit de VS vandaag doorgang gaat vinden.
Helaas (?).. https://www.nu.nl/economi...an-18-biljoen-dollar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 09:41
Ik zie hier de laatste tijd het platform fitvermogen voorbij komen.
Een interessante optie met lagere kosten dan grootbank icm NT fondsen.
Het verschil tussen beide is de 0,20% lagere bewaarloon vs 0,02% hogere fondskosten, alsmede verschil in grootte portfolio.

De komende jaren maak ik de overstap van grootbank naar fitvermogen. Na die jaren (ongeveer 2 a 3 jaar) vergelijk ik de prestatie van beide fonsen.
NT World Fonds
NN World Fonds

Mocht er geen significant verschil in deze fondsen zitten, blijf ik bij Fitvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 22:02

tomtom901

Moderator General Chat
Uit datzelfde artikel:
De Republikeinen en de Democraten gaan nu verder onderhandelen over een pakket. De leider van de Republikeinen verklaarde dat ook als er geen nieuw pakket komt, hij een kwartier na de opening van de financiële markten opnieuw een stemming wil laten plaatsvinden.
En het duurt nog een goede 4 uur tot de VS open gaat, dus kan nog van alles gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

tomtom901 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:16:
[...]

Uit datzelfde artikel:

[...]

En het duurt nog een goede 4 uur tot de VS open gaat, dus kan nog van alles gebeuren.
Ik denk ook dat dat steunpakket er echt wel gaat komen, het is alleen de exacte verdeling waar het nu om gaat en de democraten willen nu gewoon laten zien dat ze wel degelijk macht hebben door het plan wat meer naar hun wens aangepast te krijgen.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
  • Laatst online: 18-09 10:27
[...]

Klopt wel wat je zegt.
Ik verkoop ook niet maar in tijden zoals dit probeer ik toch een beetje te timen met extra inleg om mijn GAK te verlagen.
Nu maak ik me ook niet zoveel zorgen om mijn beurs portefeuille, ik ga er vanuit dat die zich wel weer hersteld op termijn.
Ik heb ook een aantal private investeringen in cumprefs en reguliere aandelen bij bedrijven, een aantal van die bedrijven zitten in extreem zwaar weer en moeten nog maar zien te overleven. Buiten het feit dat ik daar wellicht zelf flink op af moet schrijven is er bovenal ook menselijk leed aan ondernemers die hun bedrijf naar de knoppen zien gaan en medewerkers die hun baan verliezen.
Veel gezinnen gaan de ultieme prijs betalen voor deze crisis, daar valt mijn financiële "pijn" volledig bij in het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Toml83 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:15:
Ik zie hier de laatste tijd het platform fitvermogen voorbij komen.
Een interessante optie met lagere kosten dan grootbank icm NT fondsen.
Het verschil tussen beide is de 0,20% lagere bewaarloon vs 0,02% hogere fondskosten, alsmede verschil in grootte portfolio.

De komende jaren maak ik de overstap van grootbank naar fitvermogen. Na die jaren (ongeveer 2 a 3 jaar) vergelijk ik de prestatie van beide fonsen.
NT World Fonds
NN World Fonds

Mocht er geen significant verschil in deze fondsen zitten, blijf ik bij Fitvermogen.
Op https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0012125736 zijn de rendementen net wat anders dan op de morningstar website.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Santee schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:06:
Die mensen zijn er altijd aan beide kanten. De algemene tendens is wel dat je je eigen kennis en kunde niet moet overschatten. Je zegt heel makkelijk dat 'het al bekend was dat', maar er had best iets werkzaams gevonden kunnen worden, of dat lockdowns veel meer effect zouden hebben, of dat het weer en andere invloeden effect zouden gehad hebben, etc. En als we dan 'op de bodem' zitten, kan er best een tweede golf ontstaan de toch voor verdere daling zorgt.

Ook jij (en ik O-) ) praten hier nu achteraf over, maar het had best anders kunnen zijn, inclusief effect van wat 'de markt' wel of niet al verwacht.

Kijk voor de grap ook eens naar een langere termijn beursgrafiek waar andere 'events' zichtbaar zijn. Dan zie je ook dat op sommige van die momenten door de beurs vrijwel niet gereageerd wordt. Bij die had je dus gewoon fout gezeten, terwijl de situatie op dat moment vooraf erg vergelijkbaar leek.

Het is ook niet vooraf en achteraf voor 100%. Iedere dag komt er weer een stukje 'achteraf' bij waardoor de verwachtingen bijgesteld worden, en achteraf is er altijd een goede reden waarom de beurs gedaan heeft wat ie deed.

Ik vind overigens ook interessant dat men (hier en algemeen) zo naar het aantal infecties kijkt. Er wordt immers op veel plekken meer of minder getest en dat verandert ook in de tijd. Infectiegetallen zijn dus geen goede maat om het verloop in te schatten. Los van landen als Rusland die misschien meer binnenskamers houden is het beter naar getallen over overlijden te kijken, die zouden wat betrouwbaarder moeten zijn - maar natuurlijk ook iets verder achter lopen.

Uiteindelijk moet je dus alle informatie en bronnen op hun waarde schatten en combineren voor een totaalbeeld. Ook op dat soort gebieden kan een 'amateur' analyse dus de mist in, terwijl grote beleggers / fondsen waarschijnlijk meerdere mensen hebben die dat allemaal voltijd aan het uitzoeken zijn en dus beter dan wij kunnen inschatten - en het dan vaak alsnog net zo mis hebben als wij, los van af en toe een geluk momentje.

Ik denk dat in deze fase de beurs zowel nog flink kan dalen als stijgen. Dat is een voorspelling van niks, maar je moet je wel realiseren dat het écht allebei kan, en dat je dus met beide scenario's kan leven.

(edit: het feit dat je op fora vaak meer succesverhalen dan pechverhalen hoort maakt het ook lastig om niet toe te geven aan de FOMO en dat wij het met elkaar wél weten. Maar let op dat net als bij sociale media ieder ander's leven perfect lijkt, maar dat helemaal niet strookt met de werkelijkheid)

[ Voor 4% gewijzigd door TechLight op 23-03-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Niet online
In de documenten en hier op het forum/search lees ik het volgende over NT world:

Handelstijdstip: 11.00 T-1
Afrekening: T+2

Leest hier iemand mee die via ABN aankoopt? Ik heb net mijn beleggingsrekening daar geopend. Ik neem aan dat dit om werkdagen gaat. Op welke dag (voor 11.00) zou ik dan een order moeten plaatsen zodat deze op (de prijs van) maandag wordt uitgevoerd?

Zoals ik het interpreteer zou dat zijn: vrijdagochtend T-1 voor 11.00 de order plaatsen, op maandag T0 wordt de prijs vastgelegd en deze betaal je dan op woensdag T+2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cvheereveld schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:16:
In de documenten en hier op het forum/search lees ik het volgende over NT world:

Leest hier iemand mee die via ABN aankoopt? Ik heb net mijn beleggingsrekening daar geopend. Ik neem aan dat dit om werkdagen gaat. Op welke dag (voor 11.00) zou ik dan een order moeten plaatsen zodat deze op (de prijs van) maandag wordt uitgevoerd?

Zoals ik het interpreteer zou dat zijn: vrijdagochtend T-1 voor 11.00 de order plaatsen, op maandag T0 wordt de prijs vastgelegd en deze betaal je dan op woensdag T+2?
Kijk eens wat ABN zelf zegt op de fondspagina (i-button bij Uitvoeringsdatum):
Uitvoeringsdatum
Orders worden verwerkt op de uitvoeringsdatum, tegen de koers van die dag. Deze datum verschilt per beleggingsfonds. Bij T+2 vindt de uitvoering 2 dagen na de order plaats.
Dus in jouw voorbeeld betaal je de prijs van woensdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Santee schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:01:
[...]
Ik snap deze logica niet. Als je met vrij weinig moeite je geld kan onttrekken als de markt op instorten staat is dat toch goed?
In deze crash zijn er een hoop mensen die het goed hebben gehad, ik ook (ten dele). Maar nu is de vraag: kun je structureel de markt goed voorspellen of heb je toevallig geluk gehad? Als je het structureel goed kan dan zal het erg makkelijk worden om de markt op lange termijn te verslaan.

@cvheereveld ik heb me laten vertellen dat je order om 8:15 binnen moet zijn voor NT wereld, niet 11:00.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 23-03-2020 11:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:25
cvheereveld schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:16:

Hier ABN - Beleggen Basis

Vorige week

Maandag, 16 maart, 16:00, NT world gekocht.
Dinsdag, 17 maart, St. Patrick, geen handel bij NT
Woensdag, Order door gegeven aan NT
Donderdag 23.59 voor de dan geldende koers worden de participaties aangeschaft
Vrijdag 15:00 verschenen ze in mijn Bel. Rek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@TechLight We hebben echt een plug-in of zo nodig die naast elke posts de stand van de S&P500 zet en de % wijziging sinds de post. Dan kun je heel leuk door de pagina's bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:51
JohanNL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:11:
[...]

Zeker als je voor de echt lange termijn wilt beleggen spelen kosten een grote rol.
Robeco en Meesman zijn niet echt goedkoop dus die zijn niet aan te raden, alhoewel sommigen hun service geweldig vinden.
Bij DeGiro met een selectief aantal ETF's kun je al een stuk goedkoper uit zijn, maar het goedkoopst en ook zeker het voordeligst i.c.m. geen dividendlek ben je bij Fitvermogen met het NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund
Eventueel nog NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund voor de Emerging markets.
Net als Robeco en Meesman kun je hier ook maandelijks via automatische incasso beleggen en heb je er geen omkijken meer naar.
Interessant! Je raadt dit wel veel aan zie ik in dit topic en hebt deze tip ook als signature. Heb je een belang daarbij of waarom raad je dit steeds aan?

En waarom zou je de Emerging Markets niet toevoegen? Vanwege het extra risico zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Is dat jouw website @JohanNL?
https://voordeligbeleggen.jouwweb.nl/acties-cadeau-s

Leuke website in ieder geval!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
WizZie- schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:47:
[...]

Interessant! Je raadt dit wel veel aan zie ik in dit topic en hebt deze tip ook als signature. Heb je een belang daarbij of waarom raad je dit steeds aan?

En waarom zou je de Emerging Markets niet toevoegen? Vanwege het extra risico zeker?
Ik heb er geen belang bij, het is gewoon de goedkoopste/voordeligste optie.
Emerging markets kun je wel toevoegen hoor, ik weet ook niet of het risico nou echt zoveel groter is als je beide combineert, je hebt dan tenslotte weer een bredere spreiding, meer verdeelt over de wereld.
Ja, dit weekend even in elkaar gezet om even alles op te sommen waarom het beleggen bij Fitvermogen in dat index fonds het voordeligst is, maar ik ben ook verder gegaan zoals je al hebt kunnen zien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

JohanNL schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:28:
[...]

Emerging markets kun je wel toevoegen hoor, ik weet ook niet of het risico nou echt zoveel groter is als je beide combineert, je hebt dan tenslotte weer een bredere spreiding, meer verdeelt over de wereld.
Ik ben iig zeer dankbaar voor jouw tip want anders was ik waarschijnlijk richting een ETF bij DeGiro of Robeco gegaan. En hoe meer ik erover lees hoe meer ik toch ook denk dat ik met mijn "plan" (maandelijks inleggen, niet naar omkijken, over 20 jaar cashen) bij Fitvermogen op de juiste plek zit.

Ik laat de emerging markets voor nu wel even erbuiten. Ik denk namelijk dat de klap m.b.t. Corona daar pas veel later gaat komen en het (zicht op) herstel ook veel langer zal duren, die landen hebben geen FED die met een noodpakket van 2 biljoen komt. Dus daar kijk ik later dit jaar nog wel een keer of ik wil beginnen met instappen daarin.
Nou maakt het voor echt lange termijn beleggen allemaal wat minder uit, maar de 1e instap op een laag moment kunnen doen is altijd prettig.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:51
JohanNL schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:28:
[...]

Oké. Ik hoop dat je de vraag niet vervelend vindt, maar je begrijpt vast wel waarom ik hem stel. Bedankt voor je tip iig, je hebt er anderen ook blij mee gemaakt geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Thompson schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:34:
[...]

Ik laat de emerging markets voor nu wel even erbuiten. Ik denk namelijk dat de klap m.b.t. Corona daar pas veel later gaat komen en het (zicht op) herstel ook veel langer zal duren, die landen hebben geen FED die met een noodpakket van 2 biljoen komt. Dus daar kijk ik later dit jaar nog wel een keer of ik wil beginnen met instappen daarin.
Nou maakt het voor echt lange termijn beleggen allemaal wat minder uit, maar de 1e instap op een laag moment kunnen doen is altijd prettig.
De EM met china voorop heeft juist de grootste Corona klap al gehad. Bij mij staan ze YTD al op - 43%.
Denk dat het daar op dit moment beter in te beleggen is dan in de VS.

[ Voor 3% gewijzigd door HEA220 op 23-03-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

HEA220 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:45:
[...]

De EM met china voorop heeft juist de grootste Corona klap al gehad. Bij mij staan ze YTD al op - 43%.
Denk dat het daar op dit moment beter in te beleggen is dan in de VS.
Hmm ja goed punt, China vormt natuurlijk wel een zeer aanzienlijk deel van die EM en die gaan in no-time weer in de lift zitten. Ik denk er nog eens over na of ik die erbij wil pakken.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:58
JohanNL schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:28:
[...]

Op https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0012125736 zijn de rendementen net wat anders dan op de morningstar website.
Als ik naar de fondsprestaties kijk van de afgelopen 3 en 5 jaar in Morningstar dan komt Northern Trust World er toch beter uit dus het is wel jammer om de (werkelijke) prestaties niet naast elkaar te kunnen zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 23-03-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 12:13
Kan iemand duiden hoe het kan dat de beurzen om hoog schieten door het bericht van de FED?

ze gaan onbeperkt geld bij drukken?

https://www.cnbc.com/2020...s-open-to-close-news.html

Wat doet ongekend veel geld bijdrukken en overheden die enorme schulden aan gaan met de economie op de lange termijn?

Ik ben even kwijt waarom wij al die jaren zuinig aan moesten doen met de overheidsfinancieen en nu er gewoon onbeperkt geld wordt bij gedrukt zodat iedereen en alles genoeg geld heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
tommymeerNL schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:22:
Kan iemand duiden hoe het kan dat de beurzen om hoog schieten door het bericht van de FED?

Wat doet ongekend veel geld bijdrukken en overheden die enorme schulden aan gaan met de economie op de lange termijn?

Ik ben even kwijt waarom wij al die jaren zuinig aan moesten doen met de overheidsfinancieen en nu er gewoon onbeperkt geld wordt bij gedrukt zodat iedereen en alles genoeg geld heeft.
Wij drukken geld bij = waarde euro neemt af want schuld
USA drukt geld bij = boeit niet want dollar is hoofdmunt en zolang ze rente betalen prima. Vertrouwen schiet omhoog dat dit zooitje nog gered gaat worden = beurzen omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Misschien een hele domme beginnersvraag, maar ik kan het antwoord nergens vinden.

Wat maakt het eigenlijk uit voor de economie dat de koersen dalen? In principe zijn alle aandelen al verkocht, dus het geld is al binnengeharkt voor de bedrijven. Of de aandeelhouders deze vervolgens met verlies verkopen, hoeft toch niet uit te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Waxina schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:24:
Misschien een hele domme beginnersvraag, maar ik kan het antwoord nergens vinden.

Wat maakt het eigenlijk uit voor de economie dat de koersen dalen? In principe zijn alle aandelen al verkocht, dus het geld is al binnengeharkt voor de bedrijven. Of de aandeelhouders deze vervolgens met verlies verkopen, hoeft toch niet uit te maken?
Kijk er eens andersom naar. Er is een negatief effect op de economie, dus de koersen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Zr40 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:30:
[...]

Kijk er eens andersom naar. Er is een negatief effect op de economie, dus de koersen dalen.
Aha! Nu snap ik het. Vandaar dat ik het antwoord niet kon vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Shit, deze piek was niet te timen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Monetaire verruiming zorgt ervoor dat bedrijven liquide blijven. Kans op faillissementen kleiner en toekomstige winsten groter, dus stijgen koersen.

Daarnaast zorgt de geldpers voor inflatie (normaal gesproken). In dat geval wil je heen cash hebben (verliest waarde) maar assets die geen of minder last hebben van inflatie (zoals aandelen). Meer vraag naar aandelen, hogere prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25

Dat moesten wij doen omdat er in de vorige crisis een schuld is opgebouwd om het financiële systeem te behouden. Weliswaar zonder extra regels dus het opbouwen van schuld is gewoon doorgegaan. Na 10 jaar kwam het eindelijk bij de burgers aan, en ja hoor net op dat moment weer een crisis. Een die de consument direct raakt. Weer een ineenstorting van de economie. Er zit feitelijk niets anders op de de boot drijvende te houden en tijd te kopen.

Er wordt nu een massieve gok genomen dat er een corona behandeling komt binnen het jaar 2020 en een vaccin 2021 eerste kwartaal , en dat de druk eruit gaat lopen in Europa en de VS. Daarnaast hoopt men dat mensen dan massaal gaan shoppen, uit eten en het leven vieren als nooit tevoren. En voor nu dat iedereen binnenblijft.

Dit is aardig bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 12:13
Klinkt misschien dramatisch maar is dit niet het begin van het einde van het kapitalisme?

Ik begrijp niet hoe iedereen onbeperkt schulden kan aangaan en dat op te lossen door gewoon geld bij te drukken.

Wat is een dollar of euro dan nog waard? Enorme inflatie hierna?

Hoe kunnen wij ons het best wapenen tegen deze luchtbel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Thompson schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:47:
Hmm ja goed punt, China vormt natuurlijk wel een zeer aanzienlijk deel van die EM en die gaan in no-time weer in de lift zitten. Ik denk er nog eens over na of ik die erbij wil pakken.
Let wel op dat ook bv India een belangrijke weging heeft in EM (kijk even naar de verdeling per land van het fonds dat je op het oog hebt), en daar veel minder duidelijk is of ze het succesvol kunnen indammen. India is echt een heel ander land dan China op dat gebied, en zorgt alsnog voor behoorlijk veel risico in EM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
tommymeerNL schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:46:
Klinkt misschien dramatisch maar is dit niet het begin van het einde van het kapitalisme?

Ik begrijp niet hoe iedereen onbeperkt schulden kan aangaan en dat op te lossen door gewoon geld bij te drukken.

- Spreiden in alles wat je interesseert: cash, aandelen, woning, lokale coöperatieven, opleiding,...
- Zo weinig mogelijk schulden maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48

Wapens en blikken bruine bonen kopen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25

Het was de hoop dat de rente langzaam omhoog kon naar normalere waardes. Ook al zou de economie slechter gaan lopen , een tijdelijke recessie bijvoorbeeld. De hoge asset waardes zouden geleidelijk mee dalen en er zou speelruimte ontstaan voor volgende crisis. Met het ouderwetse rentebeleid als het ware.

In hoeverre je dat als haalbaar ziet is een tweede. Nu is er iets gebeurd wat in niemand zijn playbook stond. Een virus pandemie. Onafhankelijk van de stand van de economie , geen directe parameters waaraan je kan sleutelen.

De waarde van de munt is van geen enkel belang, er moet een moment komen van ommekeer in deze crisis en die moet nu heel snel gebeuren. En er moet geld naar de burger, naar Main street.

Je ziet hier al allerlei mensen half omvallen, deze maand zijn de salarissen nog toereikend, volgende maand 90% ? Velen hebben al 10% maand te kort aan het einde van het salaris. Laat staan dat ze straks werkloos raken. Wel enorm interessante tijden , hoe triest het voor iedereen ook is. Ik zou best eens in de keuken willen kijken bij Flow traders oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
En we staan bijna terug op het niveau van voor de aankondiging van de de federale reserve..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Laatst online: 19-12-2022
Shell gaat wel aardig omhoog vandaag, ik heb al een aardige positie. Weet nog niet zeker of ik bij ga leggen of niet. Mijn verwachten is dat we de rest van de week wel verder omlaag gaan, inclusief Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Vincentsmit11 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:11:
Shell gaat wel aardig omhoog vandaag, ik heb al een aardige positie. Weet nog niet zeker of ik bij ga leggen of niet. Mijn verwachten is dat we de rest van de week wel verder omlaag gaan, inclusief Shell.
Altijd vervelend he. Bij €11,00 hoop je dat ze niet verder zakken en als ze dan weer op 12,30 zitten denk je weer na over bijkopen...
Ik zit nu met GAK op 12,3 wel prima. Mochten ze echt diep droppen (<10,5) dan ga ik er weer naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Nee hoor, de banken steunen nu de particulieren en bedrijven door bijvoorbeeld geen hypotheek te laten betalen. Is dus positief voor de publieke opinie van de banken en inderect het kapitalisme.
Landen maken schulden en moeten deze af betalen. De banken "drukken" geld en lenen dit uit aan bijvoorbeeld landen. De schulden moeten dus gewoon terug betaald worden aan de banken. Zolang er vertrouwen is kan je gewoon schulden blijven maken, totdat het vertrouwen weg is en/of je niet meer terug kunt betalen.
Dus je kunt zeker niet onbeperkt schulden aangaan, maar waar de grens ligt is niet te bepalen.
Zal best wat inflatie komen, maar we zaten afgelopen jaren telkens nog onder de heilige 2%, dus zal misschien eens tijd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Nou dat ging snel zeg; https://nl.investing.com/indices/us-30-futures
Stond even op 19.800, nu alweer op 18.725 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 20:25

Het zou zo kunnen zijn, het einde van het het kapitalisme. Niks is oneindig en niks duurt oneindig voort op dezelfde wijze. We hebben in het verleden grote economische omwentelingen meegemaakt.
Echter, het einde van het kapitalisme gaat tot zo dusdanig veel ontwrichting leiden dat de beurs niet hetgeen is waar je je zorgen om zou moeten maken. Het zou tot totale sociale, economische en politieke disruptie leiden. Met andere woorden: in een beurstopic is dit niet zo'n interessant onderwerp.
Je andere vraag: inflatie, ja, dat is zeker mogelijk. Is in het verleden vaker gebeurd. Heeft niet tot het omvallen van het kapitalisme geleid.
Hoe we ons wapenen tegen deze luchtbel? Ik vind dit soort metaforen altijd een beetje lastig. Het is je makkelijk een voorstelling bij te maken, maar echt concreet is het niet. En bovendien pas achteraf te zeggen. Alles kan weer herstellen.
Mocht er inderdaad geen wereldwijd herstel van de aandelenbeurzen zichtbaar zijn, de komende 30 jaar niet (het kán, al zou het uniek en uitzonderlijk zijn), dan weet niemand hoe we ons daar tegen moeten wapenen. Dat gaat tot héle grote problemen leiden. Ik kan me daar als simpele burger niet tegen wapenen, en jij ook niet.
EDIT: Wat overigens niet betekent dat er geen dingen gaan veranderen, dat is goed mogelijk. Een crisis leidt meestal noodzakelijkerwijs tot maatschappelijke veranderingen. As it happens is het moeilijk daar veel over te zeggen, merk ik. De banenmarkt zal veranderen, misschien ook wel bepaalde politieke stelsels, monetair beleid, verhouding tussen arm/rijk en mens/aarde wellicht, etc. Met een glazen bol daaromtrent zou je heel rijk kunnen worden.. Maar het einde van het kapitalisme? Dat lijkt me wat vaag geformuleerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Loekoe op 23-03-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:25
Loekoe schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:35:
[...]

Het zou zo kunnen zijn, het einde van het het kapitalisme. Niks is oneindig en niks duurt oneindig voort op dezelfde wijze. We hebben in het verleden grote economische omwentelingen meegemaakt.
Echter, het einde van het kapitalisme gaat tot zo dusdanig veel ontwrichting leiden dat de beurs niet hetgeen is waar je je zorgen om zou moeten maken. Het zou tot totale sociale, economische en politieke disruptie leiden. Met andere woorden: in een beurstopic is dit niet zo'n interessant onderwerp.
Je andere vraag: inflatie, ja, dat is zeker mogelijk. Is in het verleden vaker gebeurd. Heeft niet tot het omvallen van het kapitalisme geleid.
Hoe we ons wapenen tegen deze luchtbel? Ik vind dit soort metaforen altijd een beetje lastig. Het is je makkelijk een voorstelling bij te maken, maar echt concreet is het niet. En bovendien pas achteraf te zeggen. Alles kan weer herstellen.
Mocht er inderdaad geen wereldwijd herstel van de aandelenbeurzen zichtbaar zijn, de komende 30 jaar niet (het kán, al zou het uniek en uitzonderlijk zijn), dan weet niemand hoe we ons daar tegen moeten wapenen. Dat gaat tot héle grote problemen leiden. Ik kan me daar als simpele burger niet tegen wapenen, en jij ook niet.
EDIT: Wat overigens niet betekent dat er geen dingen gaan veranderen, dat is goed mogelijk. Een crisis leidt meestal noodzakelijkerwijs tot maatschappelijke veranderingen. As it happens is het moeilijk daar veel over te zeggen, merk ik. De banenmarkt zal veranderen, misschien ook wel bepaalde politieke stelsels, monetair beleid, verhouding tussen arm/rijk en mens/aarde wellicht, etc. Met een glazen bol daaromtrent zou je heel rijk kunnen worden.. Maar het einde van het kapitalisme? Dat lijkt me wat vaag geformuleerd.
Ik zou mijn geld inzetten op MMT: Wikipedia: Modern Monetary Theory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Santee schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:24:
[...]

Realiseer je je wel hoeveel gewicht SP500 al in een wereld ETF zit? VWRL is 55% VS ofzo....

Weet je zeker dat je dat nog groter wil? Stel je doet 50% VWRL en 50% SP500 etf, dan zit je 75% in de VS?
Wozmro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:52:
[...]

- Spreiden in alles wat je interesseert: cash, aandelen, woning, lokale coöperatieven, opleiding,...
- Zo weinig mogelijk schulden maken.
Als je enorme inflatie verwacht moet je maximaal schulden maken, want die verdampen en dan alles in goud. :+

@CornermanNL Voor die mensen die aan het eind van de maand altijd 10% te kort komen, die hebben nu de mazzel dat alle horeca en winkels dicht zijn. :+

De beste hedge is alleen wapens, eten bederft en moet je toch beveiligen, goed bewapend kun je altijd gaan shoppen, lifetime insurance >:)

Maar serieus: money talks, de hele wereld geschiedenis ging het al om geld en wie het heeft en niet heeft. Dit is ook nog eens een external trigger. De reacties in de financiële crisis waren ook dat dat het einde van het financiële systeem zou zijn........... but nothing really changed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47

Einde van het kapitalisme lijkt me een beetje ver gezocht, maar wat inflatie hedges opnemen is misschien wel verstandig. Hier wat voorbeelden:

- Schulden aangaan
- Goud kopen
- Inflation linked bonds kopen
- Huis kopen, niet zelf gaan huren
- Huizen kopen en gaan verhuren

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Longcat
Als men het gaat hebben over 'het einde van het kapitalisme' en hyperinflatie, dan moeten we toch tegen de bodem aanzitten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:53
Longcat schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:44:
Als men het gaat hebben over 'het einde van het kapitalisme' en hyperinflatie, dan moeten we toch tegen de bodem aanzitten. :)
Misschien nog even wachten tot de kapper er ook over begint?

oh shit daar mag je ook al niet meer naartoe, waar moet ik mijn financiele advies dan vandaan halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Ko.Kane schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:25:
[...]

Realiseer je je wel hoeveel gewicht SP500 al in een wereld ETF zit? VWRL is 55% VS ofzo....

Weet je zeker dat je dat nog groter wil? Stel je doet 50% VWRL en 50% SP500 etf, dan zit je 75% in de VS?
[...]

Als je enorme inflatie verwacht moet je maximaal schulden maken, want die verdampen en dan alles in goud. :+

@CornermanNL Voor die mensen die aan het eind van de maand altijd 10% te kort komen, die hebben nu de mazzel dat alle horeca en winkels dicht zijn. :+

De beste hedge is alleen wapens, eten bederft en moet je toch beveiligen, goed bewapend kun je altijd gaan shoppen, lifetime insurance >:)

Maar serieus: money talks, de hele wereld geschiedenis ging het al om geld en wie het heeft en niet heeft. Dit is ook nog eens een external trigger. De reacties in de financiële crisis waren ook dat dat het einde van het financiële systeem zou zijn........... but nothing really changed!
Dat schulden maken laat ik graag over aan de bedrijven in mijn portefeuille.

Dan ben ik tenminste niet persoonlijk aansprakelijk en kan ik niet meer geld kwijtraken dan mijn inleg.

Met die schulden kunnen die bedrijven dan weer eigen aandelen inkopen.

Wel de voordelen, niet de nadelen. Dat is het cynische spel van het kapitalisme.
We zien wel hoe lang de muziek speelt.
Pagina: 1 ... 67 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.