Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.395 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Welke ETF gebruikt men bij de Rabobank voor Noord Amerika over het algemeen?

IShare North America?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:46
Vincentsmit11 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:43:
Mensen hier die nu in REIT's stappen? Ik had al een positie in twee maar gisteren zijn die ontzettend gestegen. Ik wil mijn positie nog steeds vergroten.
Wereldwijd gespreide fondsen zoals VWRL of de Northern trust fondsen beleggen al markt cap gewogen in vastgoed. Op basis van welke redenatie denk jij dat dat niet genoeg is?

@Bowen_HAFX Northern Trust zou ik gebruiken ivm dividend lek vermijden.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 20-03-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Pistachenootje schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:01:
[...]

Wereldwijd gespreide fondsen zoals VWRL of de Northern trust fondsen beleggen al markt cap gewogen in vastgoed. Op basis van welke redenatie denk jij dat dat niet genoeg is?

Ik maak tot op heden geen gebruik van ETF's. Dit kan nog veranderen in de toekomst maar voor nu stel ik liever mijn eigen portefuille samen met bedrijven waarin ik mij verdiep. Zo heb ik ze zelf in beheer en kan ik betere eisen stellen aan wat ik koop/verkoop. Bij ETF's ga je ook bedrijven kopen/verkopen die je eigenlijk niet wilt. Om een voorbeeld te noemen, ik wil graag bedrijven die dividend uitkeren, als het kan een hoog dividend. Maar ik ben wel scherop earnings growth, debt terugschaling, gezonde payout ratio en een gestage dividend groei. Bij een high yield ETF zullen er genoeg bedrijven tussen zitten met een payout ratio van 100% of meer of een aflopende earnings growth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Vincentsmit11 en ben je op de hoogte van deze argumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Pistachenootje schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:01:
[...]

Ik gok vanmiddag op een kleine opleving van de beurs, aangezien de DJ in de plus staat en ook de EU beurzen een klein herstel laten zien. Zojuist in de Vanguard sp 500 etf gestapt.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Inverteren jullie nou ook in een West Europa ETF samen met Duitslands met landen als Nederland, Duitsland, Frankrijk enzo erin?

Ik zit te denken om die erbij te nemen, nu alles laag staat en ik er wel vanuit gaat dat het zal gaan herstellen.
de zuid Europese landen daar durf ik me vingers niet aan te branden.

Welke Europese ETF zouden jullie aanraden?

[ Voor 3% gewijzigd door michael3 op 20-03-2020 13:34 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 22:45
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:09:
[...]

Ik gok vanmiddag op een kleine opleving van de beurs, aangezien de DJ in de plus staat en ook de EU beurzen een klein herstel laten zien. Zojuist in de Vanguard sp 500 etf gestapt.
Ook een aantal ETF SP 500 gekocht, daarnaast aantal ETF van Developed Europe aangekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Haha, en jij gaat zeggen dat jij het eens bent met hem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:33
Je zou inderdaad ook je eigen '' dividend schema '' kunnen maken door om de zoveel tijd een deel van je portefeuille te verkopen.
Of juist niet en het dividend wat je ontvangt herinvesteer je gelijk weer.
Het zal voor iedereen anders zijn wat die prefereert.

Ikzelf heb wel een grote voorkeur voor aandelen die (een deel) van de winst uitkeren.
Waarom? Ik ben in beginsel niet ingestapt in aandelen om een bedrijf een plezier te doen / te helpen of anderszins.
Ik ben daarin gestapt omdat het bedrijf voor mij kan werken en inkomen kan genereren.
Die winst wil ik eerst zelf ontvangen en dat ik dan zelf kan beslissen of ik dit opnieuw wil investeren in het bedrijf, niet andersom.
Uiteraard kan ik ook aandelen verkopen, maar het probleem daarmee is wel dat dat wellicht tegen een koers is waarvoor ik ze niet weg wil doen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSchaafsma
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:40
Chief schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:49:
[...]
Dan dit:
[Afbeelding]

Toch net inflow in equity. Vraagje: zouden pensioenfondsen enzo einde maand/kwartaal herbalanceren? Dan zullen ze wel equity moeten kopen....
Interessant! Ik denk dat er zeker geherbalanceerd wordt, en afhankelijk van de methode zullen dat best grote hoeveelheden zijn. Er is wel geen place to hide, maar vergeleken met aandelen waren er een aantal dingen wel een beetje veilig...

Voor mezelf herbalanceer ik als iets meer dan 10% van het doelpercentage afwijkt, ik heb de afgelopen twee weken al meer gedaan dan heel vorig jaar :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincentsmit11
JohanNL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:48:
[...]

Je zou inderdaad ook je eigen '' dividend schema '' kunnen maken door om de zoveel tijd een deel van je portefeuille te verkopen.

Ikzelf heb wel een grote voorkeur voor aandelen die (een deel) van de winst uitkeren.
Waarom? Ik ben in beginsel niet ingestapt in aandelen om een bedrijf een plezier te doen / te helpen of anderszins.
Ik ben daarin gestapt omdat het bedrijf voor mij kan werken en inkomen kan genereren.
Die winst wil ik eerst zelf ontvangen en dat ik dan zelf kan beslissen of ik dit opnieuw wil investeren in het bedrijf, niet andersom.
Uiteraard kan ik ook aandelen verkopen, maar het probleem daarmee is wel dat dat wellicht tegen een koers is waarvoor ik ze niet weg wil doen.
Exact, maar ik wil niet een deel van mijn holdings verkopen om winst te maken. Als je zegt dat dividend niet relevant is dan betekent dat ook dat je geen waarde hecht aan veel van de theorieën van Warren Buffett, Peter Lynch etc. Veel dingen waar die dividend irrelevantie theorie van uit gaat zijn namelijk gewoon niet waar. De meest belangrijke vind ik dat de markt in balans is en dat bedrijven gewaardeerd zijn op hun book value, dit is gewoon niet waar. Warren Buffett en Peter Lynch zeggen juist dat je bedrijven moet pakken die een veel betere boekwaarde hebben dan wat een "gek" er op dit moment voor geeft. Ik ga trouwens ook wel een paar groei aandelen halen maar dit zal uiteindelijk maar 5-10 procent van mijn totaal zijn. Persoonlijk heb ik liever bedrijven die niet alleen weten hoe je veel omzet maakt maar ook winst, iets wat bij de "nieuwe" hippe startups vaak wordt vergeten. Daardoor ben je bij hun weer aangewezen op wat een "gek" er later voor gaat ten opzichte wat jij er voor betaald hebt.

Misschien dit ook maar eens kijken: YouTube: The Irrelevance of Bad Theories: The Dividend Irrelevance Theory | E...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
[...]

Welke ETF hou jij aan voor maximaal dividend?

Ik zit ook al een tijdje te kijken naar een brede ETF met een hoge dividend uitkering zonder dividend lek en belasting gezeur.
Zoek er eentje voor naast WVRL.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
[...]

Is dit ook niet ietwat kort door de bocht? Naar mijn idee zijn de voornaamste redenen als bedrijf om dividend uit te keren:
1. het bedrijf heeft geen beter doel voor het geld, ziet geen kansen om het geld ten goede te benutten in de voortgang van zijn core-business, dus gaan ze over op stap 2.
2. Ze willende aandeelhouders tevreden houden door ze periodiek een (klein) percentage te betalen als 'dank' voor hun steun.

Het is verschillend voor het type bedrijf waar je aandelen in hebt of je daar dividend over wilt vangen. Zo geef ik de voorkeur dat Tesla geen dividend uitkeert maar zich volledig op de verdere innovatie focust van zijn producten. Een coca-cola, die naast het budget voor innoveren nog meer dan voldoende overhoudt, die kan wel dividend uitkeren zonder dat de core-business of de financiële gezondheid van het bedrijf eronder lijdt.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:47
michael3 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:56:
[...]

Ik zit ook al een tijdje te kijken naar een brede ETF met een hoge dividend uitkering zonder dividend lek en belasting gezeur.
Ikzelf heb iShares STOXX Dividend 100 ETF.

Ben er tevreden mee.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Alles verkocht 2 jaar geleden (wel bijna nog wat apple aandelen bijgehouden) nu de beurzen aan het zakken zijn de juiste tijd vinden om terug in te stappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ik begrijp dat je een fan bent van deze meneer, maar mag het ook wat minder? Beetje topicvervuiling, want je post veel van zijn15-min video's zonder verdere input. Nu weet ik nog steeds niet wat je bedoelt.

[ Voor 15% gewijzigd door Config op 20-03-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Config schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:07:
[...]

Ik begrijp dat je een fan bent van deze meneer, maar mag het ook wat minder? Beetje topicvervuiling, want je post veel van zijn15-min video's zonder verdere input. Nu weet ik nog steeds niet wat je bedoelt.
Misschien dan ook het filmpje kijken waarop ik reageer, en dan het filmpje kijken wat ik heb gelinkt. Twee kanten van het verhaal over het belang, of juist niet, van dividend. Pistachenootje vraagt waarom ik niet gewoon ETF's gebruik maar zelf aandelen bij elkaar zoek. Mijn redenen daarvoor zijn eigen invloed op aankoop en dividend. Waarop hij reageert met een filmpje en ik ook met uitleg. Dan moet het toch duidelijk zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Er staat inmiddels voor meerdere uren aan materiaal in dit topic, van 1 youtuber, gepost door 1 GoT'er. Ik heb het iig niet bekeken. Ik prefereer tekst en een paar plaatjes boven een gelikte overbelichte autocue youtuber, die ergens na 10 minuten ouwehoeren pas tot de kern van de zaak komt. Op deze manier kun je beter dit channel tippen als iets waar men zich op zou kunnen abonneren, zonder meerdere video's zonder verder commentaar neer te zetten, zodat men wel verplicht is om ze te bekijken om het topic te kunnen volgen. Maar ik spreek alleen voor mijzelf natuurlijk.

[ Voor 57% gewijzigd door Config op 20-03-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Wat denk jullie zou ING het dividend kunnen blijven uitkeren en hoeveel zou dat zijn?
vorig jaar was €0.69

https://dividendinfo.nl/ing

[ Voor 17% gewijzigd door michael3 op 20-03-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
[...]

Volgens mij lijkt dit veel meer op elkaar dan dat je nu denkt. De koers van een aandeel daalt namelijk op ex-dividend datum ter grootte van het uitbetaalde dividend. Als jij 100 euro hebt geïnvesteerd in een fonds en je krijgt 10 euro dividend gestort dan daalt dit fonds ceteris paribus naar 90 euro. Dat staat toch gelijk met de verkoop van dit fonds ter grootte van 10 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:06
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:55:

IShare North America?
VUSA en IUSA zijn veel goedkoper. 0,07% VS 0,40%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
michael3 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:56:
[...]

Aan ETF's doe ik niet, alles wat ik wil beleggen in een fonds met onderliggend een brede spreiding is deze: https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1
Op de huidige koers is het historisch dividend rendement 2,81%, lijkt me prima.
Bij zulke fondsen maakt het wat mij betreft ook een heel stuk minder uit of ze veel/weinig/geen dividend uitkeren omdat er onderliggend een heleboel aandelen zitten.

Wil je een ETF of beleggingsfonds met een hoog historische dividend uitkering moet je op zoek naar een fonds/ETF die veel onderliggend energiebedrijven, vastgoed of financials heeft.
Vini-Vidi-Vici schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:01:
[...]

Is dit ook niet ietwat kort door de bocht? Naar mijn idee zijn de voornaamste redenen als bedrijf om dividend uit te keren:
1. het bedrijf heeft geen beter doel voor het geld, ziet geen kansen om het geld ten goede te benutten in de voortgang van zijn core-business, dus gaan ze over op stap 2.
2. Ze willende aandeelhouders tevreden houden door ze periodiek een (klein) percentage te betalen als 'dank' voor hun steun.

Het is verschillend voor het type bedrijf waar je aandelen in hebt of je daar dividend over wilt vangen. Zo geef ik de voorkeur dat Tesla geen dividend uitkeert maar zich volledig op de verdere innovatie focust van zijn producten. Een coca-cola, die naast het budget voor innoveren nog meer dan voldoende overhoudt, die kan wel dividend uitkeren zonder dat de core-business of de financiële gezondheid van het bedrijf eronder lijdt.
Tesla maakt - zover ik weet - nog geen winst en heeft een enorme schuld, die wellicht zelfs nog vergroot moet worden voor verdere investeringen.
Als belegger kun je dan ook geen dividend verwachten.
OosterF schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Volgens mij lijkt dit veel meer op elkaar dan dat je nu denkt. De koers van een aandeel daalt namelijk op ex-dividend datum ter grootte van het uitbetaalde dividend. Als jij 100 euro hebt geïnvesteerd in een fonds en je krijgt 10 euro dividend gestort dan daalt dit fonds ceteris paribus naar 90 euro. Dat staat toch gelijk met de verkoop van dit fonds ter grootte van 10 euro?
Maar als er geen dividend wordt uitgekeerd en je wilt wel een winstuitkering aan jezelf doen, dan ben je afhankelijk van de markt wat die voor jouw stukken wil geven op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@OosterF In euro's wel. Wat die 90 euro representeert verschilt ('wat bezit je?'). In het geval waar het bedrijf dividend uitkeert is er na dividenduitkering een lager bedrag kassaldo. In het geval waar het bedrijf geen dividend uitkeert heb je dan een hoger kassaldo, maar ze kunnen dat kasgeld ook gebruikt hebben voor aankoop activa, schuld verlagen, aandelen terugkopen, etc.

Daarnaast staat de dividenduitkering los van de koers, in tegenstelling tot de verkoop van aandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 23:28
Longcat schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Daarom moet je heel goed weten wat je waarom wil kopen. Het argument 'de prijs is nu laag' is daarbij niet voldoende. Zoals je nu zelf merkt, raak je verblind als alles in de uitverkoop gaat. Als je dan random allerlei aandelen gaat kopen, zul je erg oncomfortabel zijn als het allemaal nog veel verder blijkt te kunnen dalen.
Ik ben bijna bang dat juist grote bekenden namen zoals Shell worden gestut in prijs door al die koopjesjagers. Ze denken dat ze goedkoop kopen.

Plus dat er denk ik genoeg betaalde nieuwsbrieven zeggen dat het huidige dec 2018 nivo in de SP500 een sterk koopmoment is....
Chief schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:42:
Fascinerende dagen: normaliter zien wij iedere dag wel nieuwe issuance in US investment grade corporates maar laatste week zien we trend dat op dagen dat de beurzen rood noteren 0,0 nieuwe issuances en op dagen dat het groen handelt komen ze allemaal tegelijk en ze betalen fors: gisteren konden we 10y A rated pakken op +350bps. Ter vergelijking: een maand terug was je al blij als je ze op ~100bps kon krijgen.

Verder geruchten in de straat dat grote hedgefondsen/huizen zoals Bridgewater, Citadel, Millenium in problemen geraken. Zo zouden hun klanten zoals Saudis eruit willen en dat zijn hele forse bedragen. Dat zou (deels) verklaren waarom vrijwel alle asset classes, incl goud, rood kleurden.

/edit wij zien nu correlaties van >0.8 tussen alle grote asset classes. No place to hide
Goud staat ook onder druk door margin calls van grote partijen, die hun goud moeten verkopen om te dekken?

Ik denk wel dat nu wel speelt, maar dat zou betekenen dat na de zwaarste dalingen de margin calls getriggerd zijn. Dus ook al gaan we langzaam in een recessie, zodra de huidige volatiliteit weer weg is, is het wellicht beste moment om een percentage goud op te bouwen in je portfolio.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 20-03-2020 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:14
Config schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:38:
Er staat inmiddels voor meerdere uren aan materiaal in dit topic, van 1 youtuber, gepost door 1 GoT'er. Ik heb het iig niet bekeken. Ik prefereer tekst en een paar plaatjes boven een gelikte overbelichte autocue youtuber, die ergens na 10 minuten ouwehoeren pas tot de kern van de zaak komt. Op deze manier kun je beter dit channel tippen als iets waar men zich op zou kunnen abonneren, zonder meerdere video's zonder verder commentaar neer te zetten, zodat men wel verplicht is om ze te bekijken om het topic te kunnen volgen. Maar ik spreek alleen voor mijzelf natuurlijk.
Ik post ze ook nog wel eens hoor :P

Ik ben zelf vrij gecharmeerd van Ben Felix omdat hij anders dan vele youtube investment guru's zich veel beroept op wetenschappelijk onderbouwde studies en deze aanhaalt bij zijn onderwerpen. Het komt daardoor over als betrouwbare informatie.

Anyway je voorstel is niet zo gek en zou misschien opgenomen kunnen worden in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
JohanNL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:09:

[...]

Tesla maakt - zover ik weet - nog geen winst en heeft een enorme schuld, die wellicht zelfs nog vergroot moet worden voor verdere investeringen.
Excuus, ik had aan moeten geven dat het maar een voorbeeld was. Het gaat er mij om dat er bepaalde bedrijven zijn die de winst beter uit kunnen geven dan het uit te delen aan de aandeelhouders, wel met het oog op een grotere waardevermeerdering voor die aandeelhouders, maar dan door koersverhoging of het verbeteren van de financiële positie.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 10:27
Miki schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:28:
[...]

Ik post ze ook nog wel eens hoor :P

Ik ben zelf vrij gecharmeerd van Ben Felix omdat hij anders dan vele youtube investment guru's zich veel beroept op wetenschappelijk onderbouwde studies en deze aanhaalt bij zijn onderwerpen. Het komt daardoor over als betrouwbare informatie.

Anyway je voorstel is niet zo gek en zou misschien opgenomen kunnen worden in de TS.
Nadeel is dat de wetenschappelijke modellen die gebruikt worden voor beleggingen, en ook voor de algehele economie, de schijn wekken dat we te maken hebben met een exacte wetenschap.
Dat is niet het geval, het blijft simpelweg een sociale wetenschap waarin er zeker trends te ontdekken zijn en je je kunt baseren op historische data maar géén van die modellen geeft je ook maar enige zekerheid.
We weten simpelweg niet hoe de dag van morgen eruit ziet, wat vandaag en de afgelopen 75 jaar waarheid was kan volgende week zomaar niet meer relevant zijn.

Maar in ieder geval goed dat je je eigen research doet zodat je begrijpt waar en hoe je belegt en welke risico's dat met zich meebrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Ik heb inmiddels ook trading212 getest en wat mij opviel is:

- Geen extra kosten en ook geen verhoogde spread zoals je bij Flatex wel hebt
- USD aandelen aankopen direct met euro's, lijkt ook geen opslag op te zitten
- Ze sturen wel aan op market orders zoals @Longcat al vermoede, limit orders mogen niet te weinig afwijken van de market
- Je mag maximaal 95% van je cash gebruiken om iets aan te kopen, ook niet met een limit order
- Bepaalde aandelen mag je alleen in een bepaalde hoeveelheid kopen, zoals PostNL mag je enkel per 5 kopen, dus 102 mag bijvoorbeeld niet, enkel 100,105,110 enz.
- Bepaalde aandelen mag je stukjes van kopen(?!) zoals Boeing kun je 0,01 stukken van kopen, heel interessant dat dit mogelijk is!
- Je kunt geld bijstorten met creditcard, iDeal en nog wat mogelijkheden en het geld staat er meteen op
- Je kunt ook met demo-geld spelen, om te oefenen en ook wat tutorials
- Lijkt soms slecht vertaald te zijn naar het Nederlands
- Hebben een forum

Hun verdienmodel is denk ik dat je aandelen uitgeleend worden, maar heb dit nog niet kunnen vinden of dit echt zo is.

[ Voor 5% gewijzigd door JohanNL op 20-03-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

[...]
Tesla heeft nog geen yoy winst gemaakt, maar de afgelopen Q3 en Q4 waren gigantisch winstgevend. Daarnaast is de schuld bijna nihil in vergelijking tot alle andere automakers.

Verder is b.v. Buffett geen fan van dividend, want als je dividend kan uitkeren, dan ben je niet je bedrijf aan het verbeteren. Je ziet nu ook de grote problemen bij bedrijven die dit in het verleden wel hebben gedaan. Ze hebben geen geld meer om te investeren in een veranderende economie en vraag.

Ik snap de aversie tegen het investeren in Tesla echt niet. Of je nou fan van Musk bent of niet, het is een once in a decade opportunity...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
Hoe zit dat eigenlijk met DeGiro en transacties op de Amerikaanse beurzen? Ze hebben de laatste tijd steeds 15 minuten vertraging in de koers (dit is niet standaard toch?). Kan de realtime koersen wel ergens anders raadplegen.
Als ik nu een kooporder plaats, wordt deze dan tegen de actuele koers uitgevoerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:21:
[...]

Ik snap de aversie tegen het investeren in Tesla echt niet. Of je nou fan van Musk bent of niet, het is een once in a decade opportunity...
Zou dat niet al ingeprijsd zijn? ;)
Ik ga er zelf niet in zitten want ik vertrouw het totaal niet en nee van die Musk wordt ik ook niet zo blij nee :p
Wellicht dat hij bij een van mijn beleggingsfondsen zit, maar daar blijft het dan ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Niek_ NYSE is real-time, Nasdaq vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
Longcat schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:27:
@Niek_ NYSE is real-time, Nasdaq vertraagd.
Altijd die 15 minuten vertraging begrijp ik uit je reactie.
Hoe zit het dan met een verkooporder? Stel DeGiro geeft koers €100 aan, real-time is het €95.
Als ik dan een kooporder erin gooi voor €95, gaat deze dan door of hanteert DeGiro de €100?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:21:
[...]

Tesla heeft nog geen yoy winst gemaakt, maar de afgelopen Q3 en Q4 waren gigantisch winstgevend. Daarnaast is de schuld bijna nihil in vergelijking tot alle andere automakers.

Verder is b.v. Buffett geen fan van dividend, want als je dividend kan uitkeren, dan ben je niet je bedrijf aan het verbeteren. Je ziet nu ook de grote problemen bij bedrijven die dit in het verleden wel hebben gedaan. Ze hebben geen geld meer om te investeren in een veranderende economie en vraag.

Ik ben ook zeker fan van Tesla als bedrijf. Ik denk net zoals jij dat andere auto merken gigantisch achter lopen in techniek (batterijen en efficientie hiervan zelf) en de aanvoer hiervan. Tesla heeft zich toch neer weten te zetten als de Apple van de elektrische markt, dit gaat ze in de toekomst veel opleveren. Hoe je het ook bekijkt, vaak worden Tesla's (zo ook bij het bedrijf waar ik werk) toch gezien als een bepaald statussymbool en of speeltje.

Maar Buffett is juist een fan van dividend, hij zorgt bijna bij elke overname/aankoop voor een zeer hoog dividend door preferred shares te pakken en hier afspraken over te maken.

Zie: https://www.investopedia....so-warren-buffett-4686091

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
JohanNL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:19:

- Ze sturen wel aan op market orders zoals @Longcat al vermoede, limit orders mogen niet te weinig afwijken van de market
- Je mag maximaal 95% van je cash gebruiken om iets aan te kopen, ook niet met een limit order
- Bepaalde aandelen mag je alleen in een bepaalde hoeveelheid kopen, zoals PostNL mag je enkel per 5 kopen, dus 102 mag bijvoorbeeld niet, enkel 100,105,110 enz.
- Bepaalde aandelen mag je stukjes van kopen(?!) zoals Boeing kun je 0,01 stukken van kopen, heel interessant dat dit mogelijk is!
- Je kunt geld bijstorten met creditcard, iDeal en nog wat mogelijkheden en het geld staat er meteen op
- Hebben een forum

Hun verdienmodel is denk ik dat je aandelen uitgeleend worden, maar heb dit nog niet kunnen vinden of dit echt zo is.
Ik denk dat ze ook veel verdienen met de CFD handel, hier heb ik zelf nog niet naar gekeken maar dit zal zeer waarschijnlijk veel op etoro enzo lijken. Verder natuurlijk wel voor transacties boven de 10k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niek_ schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:29:
[...]

Hoe zit het dan met een verkooporder? Stel DeGiro geeft koers €100 aan, real-time is het €95.
Als ik dan een kooporder erin gooi voor €95, gaat deze dan door of hanteert DeGiro de €100?
Jij ziet koersdata (al dan niet 15 minuten vertraagd), maar orders werken direct op de beurs. Daar zit geen vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Niek_ schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:25:
Hoe zit dat eigenlijk met DeGiro en transacties op de Amerikaanse beurzen? Ze hebben de laatste tijd steeds 15 minuten vertraging in de koers (dit is niet standaard toch?). Kan de realtime koersen wel ergens anders raadplegen.
Als ik nu een kooporder plaats, wordt deze dan tegen de actuele koers uitgevoerd?
En @Longcat. Afgelopen week heb ik die Disney doorlopende kooporder aangemaakt. Dit was op de Ney York Stock Exchange. Voor dat aankoop was volgens mij alles 15 minuten vertraagd. Vervolgens is bij opengaan van de beurs de order meteen uitgevoerd (zag in DeGiro etc al dat ik twee stuks had) en volgens mij duurde het niet lang of daarna zag ik ook de real time data.

Ik ben geen kenner, maar het lijkt mij in ieder geval dat orders direct bij de beurs worden geregistreerd en dus ook direct worden uitgevoerd als mogelijk. En ik vermoed, maar weet dat niet zeker, dat je na aanschaf de koers uit een andere, wel real time, bron krijgt.
Overigens valt dat eerste ook al op te maken uit DeGiros omschrijving van doorlopende orders. Niet alle beurzen ondersteunen dit, waarbij DeGiro aangeeft dat ze dagelijks een dagorder aanmaken. Oftewel: de order wordt op de beurs geregistreerd en direct afgehandeld. Onafhankelijk van de data die DeGiro heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
RobertMe schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:46:
[...]

En @Longcat. Afgelopen week heb ik die Disney doorlopende kooporder aangemaakt. Dit was op de Ney York Stock Exchange. Voor dat aankoop was volgens mij alles 15 minuten vertraagd. Vervolgens is bij opengaan van de beurs de order meteen uitgevoerd (zag in DeGiro etc al dat ik twee stuks had) en volgens mij duurde het niet lang of daarna zag ik ook de real time data.

Ik ben geen kenner, maar het lijkt mij in ieder geval dat orders direct bij de beurs worden geregistreerd en dus ook direct worden uitgevoerd als mogelijk. En ik vermoed, maar weet dat niet zeker, dat je na aanschaf de koers uit een andere, wel real time, bron krijgt.
Overigens valt dat eerste ook al op te maken uit DeGiros omschrijving van doorlopende orders. Niet alle beurzen ondersteunen dit, waarbij DeGiro aangeeft dat ze dagelijks een dagorder aanmaken. Oftewel: de order wordt op de beurs geregistreerd en direct afgehandeld. Onafhankelijk van de data die DeGiro heeft.
Ja klopt, bij degiro krijg je op NYSE 1 maand of zo gratis realtime koersen na een aankoop en/of zolang je aandelen hebt in je portefeuille die daarop handelen. Bij Nasdaq doen ze dit niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:48:
[...]

Ja klopt, bij degiro krijg je op NYSE 1 maand of zo gratis realtime koersen na een aankoop en/of zolang je aandelen hebt in je portefeuille die daarop handelen. Bij Nasdaq doen ze dit niet.
Dat betreft realtime koersdata van BATS US. Cadeautje van DEGIRO wanneer je op Amerikaanse beurzen handelt. Dit bevat koersdata voor veel populaire, maar lang niet alle, Amerikaanse aandelen. En waarschijnlijk zie je alleen de koersen op de BATS beurs (en dus niet de NBBO).

NYSE vs NASDAQ heeft hier verder niets mee te maken. Op mijn pensioenrekening zie ik voor beide beurzen aandelen met en zonder BATS koersdata.

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 20-03-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 Je hebt gelijk, staat los van NYSE/NASDAQ. Leek even zo omdat een nasdaq genoteerd aandeel van mij vertraagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
Niek_ schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:29:
[...]

Nogal triviaal toch? Zeker in deze tijd kan de koers ineens keihard omhoog of omlaag gaan. Bovendien kan je geen aandelen uit het verleden kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:47
Santee schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:56:

Bovendien kan je geen aandelen uit het verleden kopen...
_/-\o_

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de valreep nog 100 stuks Beter Bed bijgekocht. Voor dat geld kon ik het niet laten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:27:
[...]

Zou dat niet al ingeprijsd zijn? ;)
Ik ga er zelf niet in zitten want ik vertrouw het totaal niet en nee van die Musk wordt ik ook niet zo blij nee :p
Wellicht dat hij bij een van mijn beleggingsfondsen zit, maar daar blijft het dan ook bij.
Hij kan heel raar doen, maar met 9 miljoen doden door luchtvervuiling en zijn Mars-avontuur, is het natuurlijk voor de wereld een hele grote aanwinst.

Good people do bad things and good people do bad things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Santee schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:56:
[...]

Nogal triviaal toch? Zeker in deze tijd kan de koers ineens keihard omhoog of omlaag gaan. Bovendien kan je geen aandelen uit het verleden kopen...
Je moet een koersabonnement aanschaffen; https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf maar ook niet alles is beschikbaar bij degiro zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Gearloose schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:05:
[...]

Nadeel is dat de wetenschappelijke modellen die gebruikt worden voor beleggingen, en ook voor de algehele economie, de schijn wekken dat we te maken hebben met een exacte wetenschap.
Dat is niet het geval, het blijft simpelweg een sociale wetenschap waarin er zeker trends te ontdekken zijn en je je kunt baseren op historische data maar géén van die modellen geeft je ook maar enige zekerheid.
We weten simpelweg niet hoe de dag van morgen eruit ziet, wat vandaag en de afgelopen 75 jaar waarheid was kan volgende week zomaar niet meer relevant zijn.

Maar in ieder geval goed dat je je eigen research doet zodat je begrijpt waar en hoe je belegt en welke risico's dat met zich meebrengt.
Heb je zijn filmpjes al eens bekeken? Het gaat namelijk niet om wetenschappelijke modellen maar om papers, dat is iets heel anders. Het is verfrissend om iemand te horen die betrouwbare en verifieerbare informatie deelt op YouTube inplaats van de zoveelste candle stick helderziende die even in 2min 30k bij elkaar weet te grabbelen of de zoveelste steady monthly income with dividend video.

Anyway succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:08
Iemand hier ervaring met beleggen via ABN? Was in de veronderstelling dat de afslagdatum de datum was waarom de kosten (inclusief aanschaf) werden vast gelegd. Maar dit blijft niet zo te zijn.Of kan hier van worden afgeweken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
[...]

Aan ETF's doe ik niet, alles wat ik wil beleggen in een fonds met onderliggend een brede spreiding is deze: https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1
Op de huidige koers is het historisch dividend rendement 2,81%, lijkt me prima.
Bij zulke fondsen maakt het wat mij betreft ook een heel stuk minder uit of ze veel/weinig/geen dividend uitkeren omdat er onderliggend een heleboel aandelen zitten.

Wil je een ETF of beleggingsfonds met een hoog historische dividend uitkering moet je op zoek naar een fonds/ETF die veel onderliggend energiebedrijven, vastgoed of financials heeft.

[...]

[...]

Maar als er geen dividend wordt uitgekeerd en je wilt wel een winstuitkering aan jezelf doen, dan ben je afhankelijk van de markt wat die voor jouw stukken wil geven op dat moment.
Ik zoek er eigenlijk eentje met ongeveer richting de 5 a 8% divided rendement voor erbij, om die ook te laten groeien voor extra passief inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
michael3 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:13:
[...]

Ik zoek er eigenlijk eentje met ongeveer richting de 5 a 8% divided rendement voor erbij, om die ook te laten groeien voor extra passief inkomen.
Zulk soort dividend rendementen worden niet als " gezond " en op de lange termijn houdbaar gezien.
De bedrijven die dit soort dividendrendementen hebben zijn meestal fantasieloos of er mankeert iets aan en dan twijfelt de markt ook over of het dividend wel houdbaar gaat zijn.

Hier staat nog wel wat nuttige informatie: https://www.lynx.nl/kennis/artikelen/beste-dividend-etf/

[ Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 20-03-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
JohanNL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:25:
[...]

Zulk soort dividend rendementen worden niet als " gezond " en op de lange termijn houdbaar gezien.
De bedrijven die dit soort dividendrendementen hebben zijn meestal fantasieloos of er mankeert iets aan en dan twijfelt de markt ook over of het dividend wel houdbaar gaat zijn.

Hier staat nog wel wat nuttige informatie: https://www.lynx.nl/kennis/artikelen/beste-dividend-etf/
Bedankt voor je reactie, hou me er nog niet zo heel lang mee bezig.
En moet me er zeker nog veel meer in verdiepen.

Dat artikel had ik ook al gelezen en in datzelfde artikel wordt bv deze aangeraden
Deka dividend ETF (6,92%)

Deka EURO iSTOXX ex Fin.
ISIN: DE000ETFL482

Maar is dat dan ook niks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:06
Olie gaat nu ook weer onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
michael3 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:36:
[...]

Bedankt voor je reactie, hou me er nog niet zo heel lang mee bezig.
En moet me er zeker nog veel meer in verdiepen.

Dat artikel had ik ook al gelezen en in datzelfde artikel wordt bv deze aangeraden
Deka dividend ETF (6,92%)

Deka EURO iSTOXX ex Fin.
ISIN: DE000ETFL482

Maar is dat dan ook niks?
Het lijkt leuk maar het voldoet niet aan een brede spreiding maar focust zich op 50 aandelen uit de eurozone en financials zijn uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Vincentsmit11 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:43:
[...]

Trading212 is ook een optie, hier ben ik zelf ook met een demo account begonnen.
JohanNL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:19:

- Hebben een forum

Ik vond Trading212 ook interessant, echter vond ik wel de informatie op de website zeer summier. Hoe zit het met legitimatie eigenlijk? En is er een optie voor real-time data uit de US?
Het Youtube kanaal van ze is trouwens wel erg interessant (vooral voor beginners): https://invidio.us/channel/UCfWQuGYMfhZk9qq5x00sb9w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Bowen_HAFX schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:55:

IShare North America?
Ik zou deze doen https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000WL2Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Deze keer is anders dan de vorige crashes...misschien...of niet?
Historische data is objectief en vertelt ook iets belangrijks.
Waarom de belangrijkste momenten om in de markt te zitten ergens tussen nu en de komende maanden liggen.

YouTube: Market Crashes (Is This Time Different?)

Weet niet waarom, maar ik kan weinig onzin vinden in deze gast (al zou ik nooit bij hem beleggen).

[ Voor 0% gewijzigd door poehee op 20-03-2020 20:28 . Reden: liggen is beter dan zitten :-) ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Qunix schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:08:
[...]

[...]

Ik vond Trading212 ook interessant, echter vond ik wel de informatie op de website zeer summier. Hoe zit het met legitimatie eigenlijk? En is er een optie voor real-time data uit de US?
Het Youtube kanaal van ze is trouwens wel erg interessant (vooral voor beginners): https://invidio.us/channel/UCfWQuGYMfhZk9qq5x00sb9w
Realtime koersen zijn er, verificatie gaat via je ID en een bewijs van adres ( creditcard of energierekening bijv.)
Was in 3 dagen geactiveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:17
Is het mogelijk om VTI en VXUS rechtstreeks te kopen bij Trading212, dus niet via opties?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
BasvanS schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:35:
Iemand hier ervaring met beleggen via ABN? Was in de veronderstelling dat de afslagdatum de datum was waarom de kosten (inclusief aanschaf) werden vast gelegd. Maar dit blijft niet zo te zijn.Of kan hier van worden afgeweken?
Mag ik vragen wat voor effecten je hebt gekocht?
michael3 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:13:
[...]

Besef wel dat dividend een sigaar uit eigen doos is. De winstuitkering wordt aan de aandeelhouders uitgekeerd. Er moet dus voldoende winst worden gemaakt om dit te kunnen doen en dan te bedenken dat er voor een gezonde bedrijfsvoering ook geïnvesteerd moet worden. De vraag of die percentages die je noemt wel realistisch zijn dan wel op de lange termijn gezond blijven acht ik klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
manusjevanalles schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:40:
Is het mogelijk om VTI en VXUS rechtstreeks te kopen bij Trading212, dus niet via opties?
Kan ze niet vinden, zijn ook enkel ETF's genoteerd in Duitsland en het VK aan te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
iFap schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:28:
Weet iemand of het mogelijk is om pushnotificaties in te stellen op de app van DEGIRO zodra een aandeel een bepaalde waarde bereikt? Andere app mag ook maar mijn voorkeur is wel DEGIRO.

Ik wil namelijk niet continue in de app kijken om te zien of er een stijging is etc.
Ik kon zo snel geen antwoord op je vraag terugvinden, maar je zou kunnen kijken naar IFTTT:
https://ifttt.com/applets...rice?term=stock%2520price

In de finance categorie zitten nog wel meer handige dingetjes, automatisch dagkoersen wegschrijven in een Google sheets bestand bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Dan moet je een "invest" account hebben ipv een "cfd" account.
Ze staan gewoon in de lijst aangeboden producten.
https://www.trading212.com/nl/Aandelen-verhandelen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:59
Miki schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:47:
[...]

Mag ik vragen wat voor effecten je hebt gekocht?

[...]

Besef wel dat dividend een sigaar uit eigen doos is. De winstuitkering wordt aan de aandeelhouders uitgekeerd. Er moet dus voldoende winst worden gemaakt om dit te kunnen doen en dan te bedenken dat er voor een gezonde bedrijfsvoering ook geïnvesteerd moet worden. De vraag of die percentages die je noemt wel realistisch zijn dan wel op de lange termijn gezond blijven acht ik klein.
Dividend is geenszins een sigaar uit eigen doos. Het is zeker als het al jaren wordt uitgekeerd een indicatie van goed geleide business en een solide product. Er wordt waarschijnlijk eerder gedacht in lange termijn denken dan kort. Dit geldt natuurlijk niet voor ieder bedrijf maar is een indicatie van mentaliteit en cultuur.

En dat kan nogal eens belangrijk zijn voor de je portefeuille , een aandeel met een solide dividend dat goedkoop kan worden gekocht en langdurig uitkeert en bij voorkeur niet te duur wordt is ideaal.

Niet alles wordt altijd correct in de prijs verdisconteerd , en zeker jaren van dividend niet. Je hebt meer verstoringen van de markt efficiëntie dan je eigenlijk wil hebben.

Je kan echter wel bepalen of een bedrijf voor de juiste prijs gekocht kan worden. En dan wachten en bijkopen op momenten dat ze ver onder deze juiste prijs staan. En een lange dividend historie is dan wel leuk om erbij te hebben. Al blijft het jaren onder de boekwaarde je hebt in ieder geval ieder jaar een leuke uitkering.

Makkelijker rente op rente effect krijg je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
CornermanNL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:31:
[...]

Dividend is geenszins een sigaar uit eigen doos. Het is zeker als het al jaren wordt uitgekeerd een indicatie van goed geleide business en een solide product. Er wordt waarschijnlijk eerder gedacht in lange termijn denken dan kort. Dit geldt natuurlijk niet voor ieder bedrijf maar is een indicatie van mentaliteit en cultuur.

En dat kan nogal eens belangrijk zijn voor de je portefeuille , een aandeel met een solide dividend dat goedkoop kan worden gekocht en langdurig uitkeert en bij voorkeur niet te duur wordt is ideaal.

Niet alles wordt altijd correct in de prijs verdisconteerd , en zeker jaren van dividend niet. Je hebt meer verstoringen van de markt efficiëntie dan je eigenlijk wil hebben.

Je kan echter wel bepalen of een bedrijf voor de juiste prijs gekocht kan worden. En dan wachten en bijkopen op momenten dat ze ver onder deze juiste prijs staan. En een lange dividend historie is dan wel leuk om erbij te hebben. Al blijft het jaren onder de boekwaarde je hebt in ieder geval ieder jaar een leuke uitkering.

Makkelijker rente op rente effect krijg je niet.
Ben Felix heeft er een interessant filmpje over gemaakt, @Pistachenootje heeft die zeer recent nog gedeeld in dit topic. Je doet er goed aan om die nog eens te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Miki en er was ook een video gepost die compleet de vloer aan veegt met die Ben Felix en zijn dividend standpunt...
Ik denk dat je er goed aan doet die eens te bekijken....

In deze post:
Vincentsmit11 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 16:23
2020 Corona Crash VS 1929 /2000/2008 crash.

Corona Crash is de snelste en hardste crash ooit! zelfs in the great depression in 1929 ging het niet zo hard !

https://www.forbes.com/si...ket-crashes/#4039fa8f4ee8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iFap
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 10:11
Trasos schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:20:
[...]

Ik kon zo snel geen antwoord op je vraag terugvinden, maar je zou kunnen kijken naar IFTTT:

In de finance categorie zitten nog wel meer handige dingetjes, automatisch dagkoersen wegschrijven in een Google sheets bestand bijvoorbeeld.
Ik heb even verder gezocht en ben de app "Investing" tegen gekomen. Daar kun je dit soort notificaties ook op instellen. Je kan ook automatisch mailtjes versturen. Best wel een uitgebreid app en overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Phusebox schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 07:34:
Als complete noob ben ik aan het kijken wat ik kan doen om mijn pensioen (Zwitserleven) nog enigszins te redden... in 4 weken tijd is 25% verdampt.

Ik kan overgaan op handmatig beleggen of een nog defensiever profiel, maar als leek heb ik geen idee. Ik wil voorkomen dat straks alles weg is waar ik 20 jaar voor gewerkt heb, al lijkt het bijna onontkoombaar.
Ik ken het gevoel. het is menselijk dat het pijn doet als je verliest, echter je hebt niks verloren.
Je belegt in fondsen en hierin heb je een aandeel. Die recht blijft gewoon bestaan. Echter de waardering staat nu lager. Als je 10 jaar of meer de tijd hebt komt het allemaal weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
klaasfaak123 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:16:
Hallo,Ik ben nu 23 en ik spaar nu €1000,00 per maand+€100,00 bij meesman elke maand. Nu wil ik over een paar jaar een huis kopen maar dat gaat op deze manier niet lukken.(denk ik)

Ik heb nu zelf ongeveer €58.000,00 en hier komt dus elke maand €1000 euro bij. Als ik op mijn 28ste(misschien eerder) het huis uit zou willen kom ik ongeveer op €100.000,00 Wat is handig om te doen om dit meer te laten worden. Waar kan ik dan met de minste risico's toch een redelijk rendement uithalen dat over een paar jaar ik meer heb dan de €100.000,00

Alvast bedankt.
De corona crash gooit roet in het economisch eten. Huizenprijzen zullen waarschijnlijk daardoor ook gaan dalen. De tijd zal leren of dit klopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
phantom09 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:07:
[...]

De corona crash gooit roet in het economisch eten. Huizenprijzen zullen waarschijnlijk daardoor ook gaan dalen. De tijd zal leren of dit klopt.
De huizenprijs is vooral een functie van hoeveel je mag lenen in Nederland.
In de vorige crisis stortte de prijzen in omdat je ineens veel minder kon lenen. En er veel gedwongen verkopen waren omdat hypotheken met variabele rente ineens een stuk duurder werden.

Deze keer stort juist de rente in. En de zware klappen vallen bij mensen zonder vast contract. En juist die mensen konden toch al geen hypotheek krijgen.
Daarnaast ligt de bouw waarschijnlijk stil binnenkort. Dus het woningtekort lossen we ook niet op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Ko.Kane schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:56:
@Miki en er was ook een video gepost die compleet de vloer aan veegt met die Ben Felix en zijn dividend standpunt...
Ik denk dat je er goed aan doet die eens te bekijken....

In deze post:
Vincentsmit11 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
En nu, mijn filmpje is beter dan jouw filmpje :?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Miki , @CornermanNL maakt een inhoudelijk post, met redelijke argumenten. Dan zou het kleine moeite zijn om tegenargumenten te geven mocht je er niet mee eens zijn. Er is al eerder door anderen aangeven dat het onzinnig is om steeds die gast zijn filmpjes te pluggen. Zeker zonder duidelijk te maken wat je goed aan vind.

De reden van mijn post was om je spiegel voor te houden, hoe lame het is om zon post te krijgen met "je doet er goed aan die nog eens te bekijken". Alsof dat filmpje de enige waarheid is. :+

Welk filmpje is nu het beste: ze hebben allebei gelijk, afhankelijk wat je confirmation bias is en wat je horen wil.

De waarheid is namelijk genuanceerd: afhankelijk van soort bedrijf, de branche, de maturity van het bedrijf/markt is er namelijk een case voor of tegen dividend te maken. Kan een bedrijf groeien en aandelenwaarde groei generen door te investeren, dan beter investeren dan dividend. Kan een bedrijf nauwelijks groeien door de markt of zij positie, en dus geen aandelen waarde groei kan generen, maar wel door goede operatie een winst kan generen, dan is dividend hartstikke mooi. En nog tig andere scenario's.

Maar Joseph Carlson legt beter beide kanten uit dan die Ben F., die doet alsof er maar een kant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb beide filmpjes niet gekeken :P

Maar jullie hebben allebei gelijk, omdat je het niet over hetzelfde hebt.

De een zegt: dividend wordt uitgekeerd door het bedrijf, en daarmee daalt de waarde van het bedrijf evenredig. Dat klopt. Dividend is geen extra rendement. Had het bedrijf geen dividend uitgekeerd, dan kreeg je dit rendement in de vorm van een hogere koers.

De ander zegt: het kan zinvol zijn voor het bedrijf om dividend uit te keren. En dat klopt ook. Soms heeft een bedrijf geen behoefte aan extra kapitaal, winst kan dan beter als dividend uitgekeerd worden aan aandeelhouders. Of de dividenduitkering is verplicht, zoals bij REITs.

Deze twee stellingen botsen niet met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Ko.Kane schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:30:
@Miki , @CornermanNL maakt een inhoudelijk post, met redelijke argumenten. Dan zou het kleine moeite zijn om tegenargumenten te geven mocht je er niet mee eens zijn. Er is al eerder door anderen aangeven dat het onzinnig is om steeds die gast zijn filmpjes te pluggen. Zeker zonder duidelijk te maken wat je goed aan vind.

De reden van mijn post was om je spiegel voor te houden, hoe lame het is om zon post te krijgen met "je doet er goed aan die nog eens te bekijken". Alsof dat filmpje de enige waarheid is. :+

Welk filmpje is nu het beste: ze hebben allebei gelijk, afhankelijk wat je confirmation bias is en wat je horen wil.

De waarheid is namelijk genuanceerd: afhankelijk van soort bedrijf, de branche, de maturity van het bedrijf/markt is er namelijk een case voor of tegen dividend te maken. Kan een bedrijf groeien en aandelenwaarde groei generen door te investeren, dan beter investeren dan dividend. Kan een bedrijf nauwelijks groeien door de markt of zij positie, en dus geen aandelen waarde groei kan generen, maar wel door goede operatie een winst kan generen, dan is dividend hartstikke mooi. En nog tig andere scenario's.

Maar Joseph Carlson legt beter beide kanten uit dan die Ben F., die doet alsof er maar een kant is.
Dan wordt het tijd dat je er toch nog even naar goed gaat kijken want hij (Ben Felix) kiest geen kant, dat zegt hij letterlijk namelijk :+

Daarbij reageerde ik primair op dividend uitkeringen van 5 tot 8% dat is in mijn ogen niet geheel gezond omdat dividend letterlijk uit de bedrijfswinst komt en dus daarmee ook het koersaandeel beïnvloed > hench sigaar uit eigen doos.
Nog niet zo heel lang geleden kwam er een staatje langs van bedrijven die tijdens de vorige economische crisis veel dividend uitkeerden. Daarvan bestaat er geen één meer in de huidige vorm en dat is dus een scenario dat je niet zou willen repliceren. Dan moet je echt verdomd goed weten waarin je je geld investeert en dan nog zullen er actoren (denk aan bv. geo politiek) zijn waar geen invloed op is.

Anyway each to his own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Ko.Kane schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:30:

Exact dit, je moet bereid zijn om beide kanten van het verhaal te horen. Daarom heb ik in mijn vorige posts mijn voorkeur uitgesproken naar dividend bedrijven voor het lange termijn, maar ook zeker een deel van mij totale portefeuille (5-10%) gaan growth stocks zijn. Dit zijn typisch aandelen die geen dividend uitbetalen en dit ook nog niet hoeven wat mij betreft, een goed voorbeeld is Tesla. Als die een langere tijd in de sector zit als 1 van de leiders dan zou het ze goed doen om wel dividend uit te gaan betalen. Er zijn namelijk onderzoeken die uitwijzen dat dividend bedrijven op een langer termijn succesvoller zijn. Het boek "good to great" haalt dit ook aan. Management is zich bewuster van het feit dat er winst gemaakt moet worden en niet alleen omzet. Dit zorgt er voor dat je ook kritischer kijkt naar kosten en investeringen die gemaakt worden met het geld wat er over blijft.

Dividend is zeker geen sigaar uit eigen doos. Je moet je daarbij ook afvragen of de meeste bedrijven zonder dividend uitkering wel zo goed om gaan met hun overgebleven winst (bonussen, slechte investeringen etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Miki schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:52:
[...]

Dan wordt het tijd dat je er toch nog even naar goed gaat kijken want hij (Ben Felix) kiest geen kant, dat zegt hij letterlijk namelijk :+

Daarbij reageerde ik primair op dividend uitkeringen van 5 tot 8% dat is in mijn ogen niet geheel gezond omdat dividend letterlijk uit de bedrijfswinst komt en dus daarmee ook het koersaandeel beïnvloed > hench sigaar uit eigen doos.
Nog niet zo heel lang geleden kwam er een staatje langs van bedrijven die tijdens de vorige economische crisis veel dividend uitkeerden. Daarvan bestaat er geen één meer in de huidige vorm en dat is dus een scenario dat je niet zou willen repliceren. Dan moet je echt verdomd goed weten waarin je je geld investeert en dan nog zullen er actoren (denk aan bv. geo politiek) zijn waar geen invloed op is.

Anyway each to his own
Daar heb je helemaal gelijk in, soms is dividend uitkeren echt ongezond. Vooral als die geforceerd blijft groeien. Het is daarom slim om te kijken naar hun payout ratio, als die laag is dan bewijst het vaak juist goede bedrijfsvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
VTI zie ik staan, VXUS niet (misschien wel in de CFD sectie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Dit is een puur confirmation bias argument:
Miki schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:52:
[...]
Nog niet zo heel lang geleden kwam er een staatje langs van bedrijven die tijdens de vorige economische crisis veel dividend uitkeerden. Daarvan bestaat er geen één meer in de huidige vorm en dat is dus een scenario dat je niet zou willen repliceren.
Je kan namelijk ook een lijst maken bedrijven die geen dividend uitkeerden en ook niet meer bestaan.
Dan moet je echt verdomd goed weten waarin je je geld investeert en dan nog zullen er actoren (denk aan bv. geo politiek) zijn waar geen invloed op is.
Dat risico heb je dus ook als je niet dividend aandelen kiest. Dit heeft niks met wel of geen dividend te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Omdat ik het zo'n goed advies vind quote ik hem (selectief) nog een keer. Mijns inziens geldt dit inderdaad voor 99% van de posters, inclusief mijzelf en de 'dividend jagers' ;)
writser schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:37:
[...]
Mijn advies aan 99% van de posters momenteel: ga of blijf lekker indexbeleggen
Dan nu over de dividend discussie:
Ja gezien. Maar deze video haalt niet onderuit wat Ben precies zegt. Voorbeeldje: Ben weet natuurlijk wel dat belastingen en transactiekosten een verschil kunnen maken, hij noemt ze daarom ook.

(Overigens, als particuliere belegger in Nederland is er geen belastingvoordeel op dividend en zijn transactiekosten voor verkopen meestal zeer gering. Dit speelt dus geen significante rol. )

Mocht je je meer willen verdiepen in wat Ben wel precies zegt: hij heeft meerdere videos gemaakt over dividend, podcasts en hij is ook ingegaan op de diverse tegen argumenten in de comments onder zijn videos op Youtube.

Iemand anders die het mi. heel helder uitlegt is Larry Swedroe. Ik zal gelijk de crux van de hele discussie eruit pakken:
the historical evidence supports this theory—stocks with the same exposure to common factors (such as size, value, momentum and profitability/quality) have the same returns whether or not they pay a dividend. Yet many investors ignore this information and express a preference for dividend-paying stocks.
https://www.etf.com/secti...th-demystified?nopaging=1

Hij noemt overigens ook een paar nadelen die vaak aan een dividend strategie zitten.
poehee schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:27:
Deze keer is anders dan de vorige crashes...misschien...of niet?
Historische data is objectief en vertelt ook iets belangrijks.
Waarom de belangrijkste momenten om in de markt te zitten ergens tussen nu en de komende maanden liggen.

YouTube: Market Crashes (Is This Time Different?)

Weet niet waarom, maar ik kan weinig onzin vinden in deze gast (al zou ik nooit bij hem beleggen).
Alweer Ben Felix?! Topicvervuiling! :+

Serieus: goede video. Had hem nog niet gezien. Thanks.
Zr40 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:48:
Ik heb beide filmpjes niet gekeken :P

Maar jullie hebben allebei gelijk, omdat je het niet over hetzelfde hebt.

De een zegt: dividend wordt uitgekeerd door het bedrijf, en daarmee daalt de waarde van het bedrijf evenredig. Dat klopt. Dividend is geen extra rendement. Had het bedrijf geen dividend uitgekeerd, dan kreeg je dit rendement in de vorm van een hogere koers.
Precies. Daarom wordt het wel een sigaar uit eigen doos genoemd. Mijns inziens een terechte benaming.
De ander zegt: het kan zinvol zijn voor het bedrijf om dividend uit te keren. En dat klopt ook. Soms heeft een bedrijf geen behoefte aan extra kapitaal, winst kan dan beter als dividend uitgekeerd worden aan aandeelhouders. Of de dividenduitkering is verplicht, zoals bij REITs.

Deze twee stellingen botsen niet met elkaar.
Wel grappig dat je zonder de videos te kijken ze al redelijk hebt samengevat.

----
Voor de geïnteresseerden hier nog een gratis webinar (opname) van Wade Pfau: The Coronavirus and Its Effects on the Market and Your Retirement

https://retirementresearcher.com/coronavirus-and-the-market/

[ Voor 43% gewijzigd door Pistachenootje op 21-03-2020 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:09
Wel grappig dat je zonder de videos te kijken ze al redelijk hebt samengevat.
Waarschijnlijk omdat dit een discussie tussen twee groepen is die regelmatig terugkeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik ben benieuwd wat de US markt maandag zal gaan doen... Er is namelijk een lockdown in New York vanaf zondag.
Ook inwoners New York en Illinois moeten thuisblijven

Na Californië hebben nog twee grote Amerikaanse staten, Illinois en New York, hun inwoners opgedragen thuis te blijven vanwege het coronavirus. In Illinois gaan de maatregelen vandaag in. In New York geldt de verordening vanaf morgen. In de staten mogen mensen straks alleen nog naar buiten om boodschappen en medicijnen te halen. Inclusief Californië moeten nu zo'n 70 miljoen Amerikanen vanaf dit weekeinde binnenblijven.
En...
'2,25 miljoen Amerikanen verloren deze week hun werk'

In de Verenigde Staten zijn deze week 2,25 miljoen Amerikanen hun baan kwijtgeraakt, schatten analisten van de Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs. Vorige week verloren in totaal 281.000 Amerikanen hun werk, het grootste aantal in één week sinds 1992.

Volgens de bank komt het door het coronavirus dat zoveel mensen binnen zeven dagen werkloos zijn geworden. Onder andere luchtvaartmaatschappijen, restaurants, hotels, sportevenementen en ondernemers worstelen in de VS en elders met de plotselinge omzetdaling.
https://nos.nl/liveblog/2327827

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Fijn al die linkjes naar YouTube video's! Ben nu Ben Felix aan het bingen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:46:
Republikeinse senatoren verkochten grote aandelenpakketten met voorkennis over coronavirus:

https://www.volkskrant.nl...ver-coronavirus~bd290d4b/
Geen idee waarom specifiek Republikeinen genoemt worden want er zijn ook Democratische senatoren die dit trucje gedaan hebben.
Moraal van het verhaal is dat senatoren wat eerder doorhadden dat er iets ging gebeuren.

Wat ik dan weer niet snap is hoezo senatoren een grotere informatie voorsprong hebben dan institutionele beleggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:12

Thompson

Beeromaniac

Baytep schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:11:
[...]

Geen idee waarom specifiek Republikeinen genoemt worden want er zijn ook Democratische senatoren die dit trucje gedaan hebben.
Moraal van het verhaal is dat senatoren wat eerder doorhadden dat er iets ging gebeuren.

Wat ik dan weer niet snap is hoezo senatoren een grotere informatie voorsprong hebben dan institutionele beleggers.
Zijn het niet gewoon geluksgevallen die er nu uitgepikt worden om er "nieuws" van te maken? Er zijn waarschijnlijk ook senatoren geweest die vrolijk in februari nog volop aandelen gekocht hebben, maarja dat is geen sensatie.

/edit:
Een gekke vraag wellicht want het heeft niks met de beurs te maken, maar het is wel een soort beleggen.
Festival tickets worden nu voor zo'n 40% goedkoper aangeboden, ook festivals die nog niet afgelast/verzet zijn. Is het niet zo dat de kans vrij groot is dat een festival verplaatst wordt of dat als het afgelast wordt je je geld terug krijgt? Dan zou je daar dus flink aan kunnen verdienen door nu die goedkope kaartjes te kopen.

Ik zeg niet dat je festival kaartjes duurder moet gaan verkopen dan de oorspronkelijke prijs, dat vind ik ook maar een misselijke actie, maar nu extra goedkoop kopen en vervolgens voor de oorspronkelijke prijs restitutie krijgen of weer doorverkopen als het festival verplaatst is?

[ Voor 35% gewijzigd door Thompson op 21-03-2020 10:58 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
Het heeft inderdaad niets te maken met beleggen. Vroeger wist je 100% zeker dat wanneer je tickets “over had” van een uitverkocht feest dat je ze altijd kwijt kon. Maar het komt steeds vaker voor dat tickets blijvend onder de verkoopprijs worden verkocht.

Ik vind het doorverkopen van tickets met het oog op winst sowieso al verwerpelijk, maar dat terzijde.

Je kan ook met je geld naar het casino ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Crasheeee op 21-03-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:41
https://www.rtlz.nl/beurs...aar-niet-grootste-concern

Ik vind bovenstaande ook wel interessant. Waarde Shell A is zoveel gedaald dat het geen cap meer heeft in de weging in de AEX maar dat deze nu op ASML zit. Conclusie, indexfondsen zullen massaal aandelen Shell A moeten gaan bijkopen. Even los van de olieprijs etc. Hoe groot zou die impact op de koers kunnen zijn? En wanneer worden die aandelen dan ingekocht? (Niet dat ik dit nu van plan ben maar ben wel benieuwd naar de inzichten over dit soort ‘technische’ bewegingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Ik probeerde de total returns van deze eeuw te verifiëren:

De SP500 return van deze eeuw (zonder CPI correctie) (inclusief 20e):
  • Total S&P 500 Return: 58%
  • Annualized S&P 500 Return: 2,3%
  • Annualized S&P 500 Return (Dividends Reinvested) tot 16 maart: 4.497%
  • Annualized S&P 500 Return (Dividends Reinvested) tot 16 maart CPI adjusted: 2.306%
Laatste twee waardes hier uitgerekend: https://dqydj.com/sp-500-return-calculator/

Deze laatste waardes zijn dus nog te hoog voor huidige moment. Je zou maar in 2000 begonnen zijn met je pensioen pot te beheren en op te bouwen. :X

Helaas kon ik geen goede up-to-date rekentool vinden voor de total returns. Iemand een tool, die wel uptodate is dagelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

dieselb0y schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:42:
https://www.rtlz.nl/beurs...aar-niet-grootste-concern

Ik vind bovenstaande ook wel interessant. Waarde Shell A is zoveel gedaald dat het geen cap meer heeft in de weging in de AEX maar dat deze nu op ASML zit. Conclusie, indexfondsen zullen massaal aandelen Shell A moeten gaan bijkopen. Even los van de olieprijs etc. Hoe groot zou die impact op de koers kunnen zijn? En wanneer worden die aandelen dan ingekocht? (Niet dat ik dit nu van plan ben maar ben wel benieuwd naar de inzichten over dit soort ‘technische’ bewegingen)
De weging vindt plaats op basis van market cap. Daalt de koers van het aandeel dan daalt ook de weging evenredig. Dat betekent dat een stijging of daling an sich niet tot koop- of verkoopactiviteit leidt bij index trackers.

Er zitten 25 bedrijven in de AEX index, als deze allemaal dezelfde market cap zouden hebben dan zou de weging 4% zijn. Wat er echter bij de AEX het geval is, is dat de cap weging van zeer grote bedrijven beperkt is tot maximaal 15%, zodat een enkel bedrijf niet de index zou domineren. Herweging vindt ieder kwartaal plaats. Als een bedrijf bij de vorige herweging boven deze 15% uit is gekomen, beperkt is tot 15%, en vervolgens flink daalt, dan zal bij de volgende herweging weer gekeken worden naar de werkelijke market cap die vervolgens weer beperkt wordt op 15%. Die herweging is wat kan leiden tot koop- of verkoopactiviteit bij de index trackers.

Als Shell A nu zo'n kleine market cap heeft dat deze niet meer boven 15% uit zou komen (ik heb niet gekeken of dit nu het geval is), dan zal dit na de volgende herweging geen noemenswaardig effect meer hebben voor dit bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:07
Thompson schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:45:
[...]

Zijn het niet gewoon geluksgevallen die er nu uitgepikt worden om er "nieuws" van te maken? Er zijn waarschijnlijk ook senatoren geweest die vrolijk in februari nog volop aandelen gekocht hebben, maarja dat is geen sensatie.

/edit:
Een gekke vraag wellicht want het heeft niks met de beurs te maken, maar het is wel een soort beleggen.
Festival tickets worden nu voor zo'n 40% goedkoper aangeboden, ook festivals die nog niet afgelast/verzet zijn. Is het niet zo dat de kans vrij groot is dat een festival verplaatst wordt of dat als het afgelast wordt je je geld terug krijgt? Dan zou je daar dus flink aan kunnen verdienen door nu die goedkope kaartjes te kopen.

Ik zeg niet dat je festival kaartjes duurder moet gaan verkopen dan de oorspronkelijke prijs, dat vind ik ook maar een misselijke actie, maar nu extra goedkoop kopen en vervolgens voor de oorspronkelijke prijs restitutie krijgen of weer doorverkopen als het festival verplaatst is?

Offtopic: Ik ga ervan uit dat je het over particuliere doorverkoop. Dat kan ik me best voorstellen, ik koop ook soms kaartjes in de pre-sale voor een goedkopere prijs. Mocht ik onverhoopt dan toch niet gaan verkoop ik ze door voor de op dat moment geldende marktprijs. Soms met verlies soms met winst. Al met al tientjeswerk.

Echter op dit moment kan ik mij voorstellen dat het aanbod veel groter is omdat mensen niet willen gaan om hun eigen risico te beperken en om wellicht nu alvast je kaartje kwijt te zijn indien het niet doorgaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:40:
Als Shell A nu zo'n kleine market cap heeft dat deze niet boven 15% uit komt (ik heb niet gekeken of dit nu het geval is), dan zal dit herwegen geen noemenswaardig effect meer hebben voor dit bedrijf.
Volgens van Eck naar zo'n 12% vs 7.3 nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 17-04-2020 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cubic X
  • Laatst online: 13-09 11:57
Wat mij overigens het meeste opvalt en begint te 'storen' bij het beleggen in aandelen is hoe incompetent de leiding van het bedrijf vaak is. Neem Boeing en McDonalds als voorbeeld (disclaimer: in beide heb ik aandelen). Die kopen al jaren tegen veel te hoge waarderingen voor miljarden aan eigen aandelen terug (buybacks) en daarbij gebruikmakend van vele miljarden dollars aan schulden. Nu is er dus een crisis en kelderen de aandelen en stoppen ze hun buybacks....terwijl nu JUIST het moment is om eigen aandelen terug te kopen omdat je met hetzelfde bedrag procentueel meer kan terugkopen. De reden van het stoppen van de buybacks (en dividend) is omdat ze een ondraaglijke schuld met zich meetornen en feitelijk op omvallen staan, veroorzaakt doordat ze in de jaren daarvoor (tegen veel te hoge waarderingen van de aandelen dus) voor miljarden aan te dure aandelen hebben ingekocht |:( :F .

Sowieso zie je nu dat veel bedrijven echt een veel te hoge schuldenlast hebben. Als er iets van deze crisis geleerd wordt hoop ik dat het het verlagen van schulden is en op het juiste moment buybacks uitvoeren, maar dat zal wel niet want dat is niet leuk voor de managers :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
is het eigenlijk interessant om nu nog FTSE te kopen? Ik heb vorige week nog maar mijn eerste stapjes op de beurs gezet (€1.000) FTSE (kapitaliserend) gekocht. Was van plan om regelmatig bij te kopen, maar nu twijfel ik of dit wel zo'n goed moment is en ik niet beter zoveel mogelijk geld op de bank laat. Mijn job is niet meteen in gevaar denk ik (vast benoemd ambtenaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
JLius schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:51:
is het eigenlijk interessant om nu nog FTSE te kopen? Ik heb vorige week nog maar mijn eerste stapjes op de beurs gezet (€1.000) FTSE (kapitaliserend) gekocht. Was van plan om regelmatig bij te kopen, maar nu twijfel ik of dit wel zo'n goed moment is en ik niet beter zoveel mogelijk geld op de bank laat. Mijn job is niet meteen in gevaar denk ik (vast benoemd ambtenaar).
Wat is er nu anders dan toen je je plan maakte? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:39

Kid Buu

Huh, Pietje?

@Cubic X en Boeing zelfs tot het punt gekomen dat ze een bailout nodig hebben. Het is zuur voor jou als aandeelhouder maar het zou van de zotte zijn als dat niet in op zijn minst tot (extreme) verwatering van de bestaande aandeelhouder zal leiden. Totaal wanbeleid moet gewoon afgestraft worden.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Laatst online: 13-09 11:57
Kid Buu schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:57:
@Cubic X en Boeing zelfs tot het punt gekomen dat ze een bailout nodig hebben. Het is zuur voor jou als aandeelhouder maar het zou van de zotte zijn als dat niet in op zijn minst tot (extreme) verwatering van de bestaande aandeelhouder zal leiden. Totaal wanbeleid moet gewoon afgestraft worden.
Volkomen met je eens. Dus mijn aandelen Boeing heb ik ook al zo goed als afgeschreven. Die gaan (heel dicht naar) $0 binnenkort verwacht ik, hetzij omdat de overheid het bedrijf gaat redden of omdat het failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JLius schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:51:
Waarom specifiek FTSE en niet gewoon een wereld tracker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:48
Cubic X schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:48:
Wat mij overigens het meeste opvalt en begint te 'storen' bij het beleggen in aandelen is hoe incompetent de leiding van het bedrijf vaak is. Neem Boeing en McDonalds als voorbeeld (disclaimer: in beide heb ik aandelen). Die kopen al jaren tegen veel te hoge waarderingen voor miljarden aan eigen aandelen terug (buybacks) en daarbij gebruikmakend van vele miljarden dollars aan schulden. Nu is er dus een crisis en kelderen de aandelen en stoppen ze hun buybacks....terwijl nu JUIST het moment is om eigen aandelen terug te kopen omdat je met hetzelfde bedrag procentueel meer kan terugkopen. De reden van het stoppen van de buybacks (en dividend) is omdat ze een ondraaglijke schuld met zich meetornen en feitelijk op omvallen staan, veroorzaakt doordat ze in de jaren daarvoor (tegen veel te hoge waarderingen van de aandelen dus) voor miljarden aan te dure aandelen hebben ingekocht |:( :F .

Sowieso zie je nu dat veel bedrijven echt een veel te hoge schuldenlast hebben. Als er iets van deze crisis geleerd wordt hoop ik dat het het verlagen van schulden is en op het juiste moment buybacks uitvoeren, maar dat zal wel niet want dat is niet leuk voor de managers :X .
Je doet alsof het een verrassing is voor je, maar het beleid van share buybacks is de afgelopen jaren gewoon een grote boost geweest voor de koerswinst en dus CEO bonussen. Keep the party going until the music stops. Die bonussen zijn inmiddels binnen, en menig CEO heeft flinke hoeveelheden aandelen verkocht op de rit naar boven. Nu is het aan de belastingbetaler (zie Boeing) om de portemonnee te trekken, net zoals tijdens de financiële crisis met de banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Cubic X schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:00:
[...]

Volkomen met je eens. Dus mijn aandelen Boeing heb ik ook al zo goed als afgeschreven. Die gaan (heel dicht naar) $0 binnenkort verwacht ik, hetzij omdat de overheid het bedrijf gaat redden of omdat het failliet gaat.
Even kijken, ABN heeft gisteren nog een '' kopen '' advies erop geplakt met een koersdoel van $328.
https://www.guruwatch.nl/...mpany/ABN-AMRO/kopen.aspx
Ook andere adviezen zeggen dat Boeing nog veel meer waard is dan waar de koers nu op staat :p

Nou zitten die er wel vaak naast, maar heel dicht naar $0 en wat de '' experts '' het op waarderen zit wel heel veel verschil tussen.

[ Voor 9% gewijzigd door JohanNL op 21-03-2020 13:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:59
Voor iedere particulier zijn ETF's een mooi middel om te beleggen. Het wordt veelvuldig aangehaald en als je er je beroep niet van wil maken een uitstekende manier om een deel van je euro's in te stallen voor een leuk rendement op de lange termijn. Ik heb er lol in om af en toe na te denken over economie en wat te rekenen aan bedrijven. Maar heb amper losse aandelen in portefeuille. De meeste zijn van voor ik ETF's en de kracht van lage kosten doorhad.

Er is van alles voor of tegen groei strategieën , dividend gerichte strategieën etc te vertellen. Enorm leuk ook om het erover te hebben. Maar ik heb niet de illusie dat ik kan voorspellen welke bedrijven voor mijn tijdspanne het meeste rendement gaan maken. Ik heb geen hele research afdelingen, geen enorme wiskundige knobbel zoals jim simons met zijn renaissance technology of Warren Buffet met zijn waardegerichte Berkshire.

Nog heb ik het inzicht en de tijd die een Ray Dalio in zijn investeringen steekt. En zo nog veel meer.
ETF's zijn een democratisering van de investeringswereld die eigenlijk de gewone man makkelijk en met lage kosten toegang geeft. En voor een klein deel van de bevolking is dat ook zo.

Nu hebben wij echter met zijn allen de afgelopen 30 a 40 jaar keuzes gemaakt op politiek gebied. Verschuiving van het collectief verzekeren van risico's naar het individu gekoppeld aan verregaande vrij markt werking die die toegang nutteloos hebben gemaakt. En deze periode maakt dat weer enorm duidelijk. Dat bedrijven en CEO's daar op grote schaal ge(mis)bruik van maken mag geen verrassing heten.

Ongeveer 16% van de nederlanders heeft aandelen en aanverwante investeringen , van de rest heeft een groot deel amper een paar maanden uitgaves in reserve. En dus een enorm hoog risico. Een huur van 1500 euro is normaal tegenwoordig, reken ik dan met 25% van het maandelijkse inkomen als maximaal budget voor kaal wonen moet je al 6000 euro per maand binnenharken , en dan heb je een enorm salaris. We hebben met zijn alle bewust gekozen voor belastingverlaging en individualisering. En nu gaat het mis en moet de overheid iets doen. Dan ineens wel. Maar belasting betalen , nee dat vooral niet willen , want het is 'mijn' geld.

Het verbaasd mij overigens niet dat veel mensen binnen een week al op zwart zaad zitten en de regering nu ineens allerlei maatregelen moet nemen om de doorgeslagen vrije arbeidsmarkt gevolgen voor allerlei ZZP'ers kortlopende contracten en andere slechte arbeidscontracten op te vangen. Veel mensen hebben uurtarieven waarmee ze zich ongeveer richten op een normaal salaris. Daar zit vaak geen enkele opslag in voor pensioen , werkloosheid arbeidsongeschiktheid en andere zaken. En dan wil men gaan beleggen ? Waarvan ?

Kortom heel veel mensen hebben helemaal niets te zoeken op de beurs. Het is helemaal niet van belang. Die zijn meer gebaad bij lagere lasten en hogere cash buffers dan of Shell al dan niet koopwaardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Gisteren met goede wil proberen een short op de DJI proberen af te sluiten bij Flatex. Maar daar moet je daar een hogere risico klassering voor hebben op je account. Prima, dat wil ik best aanvragen maar ik kan alleen maar klassering E aanvragen terwijl turbo's klassering F hebben?

Er gebruiken hier wel meer mensen Flatex geloof ik, kan iemand dat toelichten? In het verleden meerdere handelsplatformen gebruikt. Maar wil nu bij Flatex het vrijgekomen kapitaal gebruiken i.v.m. verkoop van van een aantal Tech aandelen.

Maar vind/vond het platform nooit uitblinken in duidelijkheid.

Nu waarschijnlijk toch te laat om in te springen op de daling van de Dow maar goed, voor toekomstig gebruik kan het altijd handig zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Defector op 21-03-2020 15:11 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.