Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.427 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
writser schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:37:
[...]

Tja, het topic is een grote beerput nu .. Beetje triest om te zien :) . Mijn advies aan 99% van de posters momenteel: ga of blijf lekker indexbeleggen en maak je wat meer druk over je baan, gezondheid, familie en vrienden en wat minder over de vraag waar Tesla en Shell morgen handelen.
Een bear put spread op Tesla en Shell zeg je? Thanks! :D
spoiler:
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat je niets mist als je dit topic pas weer opent als de VIX < 30 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 03:41
Ko.Kane schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:35:
[...]

Dat kan. Je dividend krijg je niet uitbetaald bij accumulerende fondsen, maar wordt direct herbelegd in het fonds. Dat is voor mij een plus.

En inderdaad door losse Ishares-fondsen te nemen kun je een overweging toepassen naar bv EM met 75-25.

VWRL bestaat trouwens ook een accumulerende variant van VWCE, die gebruik ik zelf. Maar daar ligt de verhouding vast in het fonds tussen World en EM. Al zou je dat ook weer kunnen aanpassen met een EM market fonds erbij.
Klopt het VWCE vrij nieuw is? Online kan ik geen historisch data ophalen. Wat is een risico van een "nieuw" ETF?
Longcat schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:35:
[...]

Kijk ook eens naar AEEM. Die zit in de kernselectie. :)
Thanks lange kat. Ik zal eens kijken O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:12:
[...]
Totale waarde inclusief nieuwe inleg staat nog steeds hoger dan op 1 januari 2019. Maar dat niveau komt wel steeds dichterbij...

Huidige stand: leverage 190,5%, initial margin 153,6%, maintenance margin 64,8%.
Vandaag voor de verandering eens niet gekeken naar de stand van zaken. Aan de cijfers te zien moet ik dat vaker doen :D

Na market close: leverage 174,6%, initial margin 132,8%, maintenance margin 55,8%.
Hexxagon schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:05:
[...]

Klopt het VWCE vrij nieuw is? Online kan ik geen historisch data ophalen. Wat is een risico van een "nieuw" ETF?
Ja, VWCE bestaat ongeveer een half jaar inmiddels. Maar het is slechts een andere share class van hetzelfde fonds als VWRL, dus je kan VWRL (plus dividenduitkeringen) gebruiken voor historische data.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 19-03-2020 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Hexxagon Nieuwe ETF is niet zo spannend. Je hebt weinig prijshistorie, maar dan kijk je gewoon naar de benchmark. Nadeel kan zijn dat er weinig verhandeld wordt. Laag volume en daardoor hoge spread (verschil bied/laat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 03:41
Thanks guys. Als dat zo is, waarom zou Ko.Kain het risico willen lopen en niet gewoon gaan voor VWRL en dan zelf het dividend opnieuw beleggen in VWRL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
VWRL zit vnl in de VS. Als die kopje onder gaan, is het dan niet verstandig om in een ETF te stappen met meer focus op China?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52
Longcat schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:47:
@Ko.Kane Als je maandelijks inlegt en het gaat om bedragen in de tientallen/honderden euro's, zou ik toch gaan voor de synthetische. Transactiekosten tikken anders best wel aan. Vervolgens kan je als de positie wat groter is geworden 2 transacties doen om de boel over te hevelen naar de fysieke variant.

Nu ik dit typ, realiseer ik me dat ik dit al een tijdje van plan was. Is er nog niet van gekomen. :$
Ja, als je in dat tientjes werk zit dan is dat wel een methode als tussenstap, zeker gecombineerd met de voordelen van de kernselectie. Maar einddoel moet uiteindelijk fysisch zijn, het is anders een onnodig risico om veel op te bouwen in synthetisch.
Hexxagon schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:24:
Thanks guys. Als dat zo is, waarom zou Ko.Kain het risico willen lopen en niet gewoon gaan voor VWRL en dan zelf het dividend opnieuw beleggen in VWRL?
Longcat geeft aan wat issues kunnen zijn bij een nieuw of klein fonds. Het is echter een spinn-of van VWRL en heeft al een aardige fondsgrootte. Het is de infant-fase wel voorbij. Ik denk dat ze het juist hebben gedaan omdat de accumulating fondsen zo populair zijn oa van Ishares.

Waarom ik er voor kies: Ik wil helemaal geen dividend of passief inkomen nu, ik wil vermogensopbouw. En bij sommige brokers zijn er kosten aan dividend uitkering, dat kan ook een goede reden zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Ko.Kane op 19-03-2020 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:11
JLius schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:24:
VWRL zit vnl in de VS. Als die kopje onder gaan, is het dan niet verstandig om in een ETF te stappen met meer focus op China?
Dan moet je echt naar alternatieve ETF's/beleggingsfondsen zoeken, want een grote positie in de VS is een standaard.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52
@JohanNL Je kan dat al doen met twee populaire ETF's: je kan gewoon IWDA en EMIM nemen en ipv de 88-12 mix elke andere weging nemen waarvan je denkt dat je edge hebt door overweging EM. Dat kan ook 10% IWDA en 90% EMIM zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:29
Speculeren op de ondergang van de VS heeft weinig zin. Als we gaan, dan gaan we met z'n allen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-09 09:01
Santee schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:20:
[...]

Zo vraag ik mij bij meer aandelen (ING, Kendrion, BESI, ASML...) af wat een goede bodem is om in te stappen. Zeker de technische bedrijven kunnen achter de schermen deels verder ontwikkelen. Ze hebben uiteraard last van teruglopende verkopen, maar chips zullen altijd gevraagd zijn in de toekomst, ook als iedereen thuis zit de hele dag (of juist dan). Moet je dan naar de PE ratio (of verwachte PE) kijken, wat voor cash een bedrijf achter de hand heeft (om deze crisis door te komen) en hoe de vraag zich gaat ontwikkelen?
Het einde van de daling is nog lang niet inzicht. Nu zijn er donkere wolken aan de lucht, maar het moet nog gaan regenen. En het zal lang gaan regenen.

*knip wederom offtopic verhandelingen over corona details*

Doordat vele mensen thuis zitten moeten de werkgevers hulp aanvragen bij de overheid in bepaalde gevallen. Er is circa 10-20 miljard nodig voor circa 3 maanden. (https://nos.nl/artikel/23...aangepast-reisadvies.html)
Als ik mij niet vergis heeft de overheid 90 miljard beschikbaar gesteld. Dus hooguit 9 maanden kunnen we het uitzingen.

Daarnaast zullen vele MKB bedrijven omvallen, omdat ze de vaste lasten niet meer kunnen ophoesten.
En MKB Nederland is een zeer belangrijke werkgever. Nederland zal hierdoor economisch flink verzwakken.
Mogelijk vergelijkbaar met 1929. In ieder geval een stuk erger dan 2008.

De werkeloosheid zal oplopen. In 1933 was 25% werkeloos in amerika.

Maar ook andere landen zal dit treffen. De een wat harder dan de andere.

Hier een link naar een Nederlandse beursgoeroe die 1998, 2000 en 2008 voorspelde:
https://www.telegraaf.nl/...-het-nog-veel-erger-wordt

Jaap van Duijn vond hem altijd goed. Dus dat zegt wat.
ph4ge schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:50:
[...]

Speculeren op de ondergang van de VS heeft weinig zin. Als we gaan, dan gaan we met z'n allen.
Je kan gaan shorten.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 19-03-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook in de VS verwachten ze volgende week weer slecht nieuws, waaronder meer aanspraak op werklozenuitkeringen. Die neergang van 2008 duurder geloof ik zo'n 3 maanden. Daarna ging het weer wat omhoog en kelderde vervolgens op een nieuw dieptepunt. Als de gedeeltelijke lockdown zoals Nederland die nu kent van kracht is t/m 6 april dan zit je op zo'n 6 weken. Ik ben wel van mening dat de VS een soort vertraging gaande is met betrekking tot Europa. Beetje hetzelfde als Europa qua ontwikkelingen achterliepen op China. Wel bijzonder dat de Chinese markten minder onderuit zijn gegaan dan Europese markten, maar ja hoe betrouwbaar zijn die cijfers van de Chinezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:01:
Ook in de VS verwachten ze volgende week weer slecht nieuws, waaronder meer aanspraak op werklozenuitkeringen. Die neergang van 2008 duurder geloof ik zo'n 3 maanden. Daarna ging het weer wat omhoog en kelderde vervolgens op een nieuw dieptepunt. Als de gedeeltelijke lockdown zoals Nederland die nu kent van kracht is t/m 6 april dan zit je op zo'n 6 weken. Ik ben wel van mening dat de VS een soort vertraging gaande is met betrekking tot Europa. Beetje hetzelfde als Europa qua ontwikkelingen achterliepen op China. Wel bijzonder dat de Chinese markten minder onderuit zijn gegaan dan Europese markten, maar ja hoe betrouwbaar zijn die cijfers van de Chinezen?
China zat al in een bear market en de overheid daar pompt natuurlijk heel veel in de markt. Vergeet ook niet dat een verzwakt Amerika ook een sterker China betekend.

Je moet voor de grap ook eens naar de Nikkei kijken, dat is ook niet om te lachen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
writser schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:37:
[...]

Tja, het topic is een grote beerput nu .. Beetje triest om te zien :) . Mijn advies aan 99% van de posters momenteel: ga of blijf lekker indexbeleggen en maak je wat meer druk over je baan, gezondheid, familie en vrienden en wat minder over de vraag waar Tesla en Shell morgen handelen.
Dat is inderdaad het bijzondere: juist op het moment dat er een eenvoudige optie is die bijna gegarandeerd goed uit gaat pakken, wringt men zich in allerlei bochten om iets te besparen of potentieel meer te verdienen maar tegen relatief meer moeite en risico.

Tegen al die mensen die nu individuele aandelen oppikken als ING, KLM, etc. etc. raad ik aan om eens in deze topicreeks terug naar 2008 te gaan. Ervaring kan een goede les zijn, maar potentieel ook een kostbare. Teruglezen is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 10:07
Rukapul schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:08:
[...]

Dat is inderdaad het bijzondere: juist op het moment dat er een eenvoudige optie is die bijna gegarandeerd goed uit gaat pakken, wringt men zich in allerlei bochten om iets te besparen of potentieel meer te verdienen maar tegen relatief meer moeite en risico.

Tegen al die mensen die nu individuele aandelen oppikken als ING, KLM, etc. etc. raad ik aan om eens in deze topicreeks terug naar 2008 te gaan. Ervaring kan een goede les zijn, maar potentieel ook een kostbare. Teruglezen is gratis.
Wat is er dan gezegd over de individuele aandelen? :) . 12 jaar teruggaan in de topics is ook niet bepaald te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zr40 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:14:
[...]

Vandaag voor de verandering eens niet gekeken naar de stand van zaken. Aan de cijfers te zien moet ik dat vaker doen :D

Na market close: leverage 174,6%, initial margin 132,8%, maintenance margin 55,8%.
Ik kan het niet meer terugvinden, maar had jij nou geen reactie geplaatst waarin je juist vorige put opties gesloten had die nu veel beter stonden? Hadden die juist geen dempende werking op (het risico van) je portefeuille?
champion16 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:10:
[...]

Wat is er dan gezegd over de individuele aandelen? :) . 12 jaar teruggaan in de topics is ook niet bepaald te doen.
De samenvatting: wat laag opgepikt werd bleek nog veel en veel lager te kunnen. Tevens is er vaak toch een focus op aandelen die op de een of de andere manier blootstaan aan bepaalde grote risico's.

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 19-03-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rukapul schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:11:
[...]

Ik kan het niet meer terugvinden, maar had jij nou geen reactie geplaatst waarin je juist vorige put opties gesloten had die nu veel beter stonden? Hadden die juist geen dempende werking op (het risico van) je portefeuille?
Ja, dat waren short puts. En achteraf is het maar goed dat ik ze toen heb gesloten (teruggekocht), want ze staan nu veel hoger.

[ Voor 65% gewijzigd door Zr40 op 19-03-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 20-09 09:01
*knip wederom offtopic corona geneuzel*

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 19-03-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 20-09 10:07
[...]

[...]

De samenvatting: wat laag opgepikt werd bleek nog veel en veel lager te kunnen. Tevens is er vaak toch een focus op aandelen die op de een of de andere manier blootstaan aan bepaalde grote risico's.
Thanks voor de opheldering! Ja klopt je weet nooit wanneer de bodem is bereikt of wat er op omvallen kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
champion16 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:17:
[...]

Thanks voor de opheldering! Ja klopt je weet nooit wanneer de bodem is bereikt of wat er op omvallen kan staan.
Toch raad ik je aan om terug te lezen. De samenvatting is namelijk makkelijk, maar teruglezen met oog op de datum en op een tweede scherm het koersverloop is erg inzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Rukapul schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:03:
[...]

Toch raad ik je aan om terug te lezen. De samenvatting is namelijk makkelijk, maar teruglezen met oog op de datum en op een tweede scherm het koersverloop is erg inzichtelijk.
Misschien mogen we deze keer weer perpetuals kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
VWRL is market cap gewogen. Dat betekent op dit moment ~54% VS ~20% Azië. Ik zou daar niet van afwijken tenzij je heel goed weet wat je doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Op request:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/suvF4ba.png

Dit is mijn top 11 opties waar ik mijn meeste winst heb gehaald. Zoals je ook ziet, is de meeste winst met calls en puts toen die IV een stuk lager was. De procenten zijn nu een stuk lager omdat volatiliteit al is ingeprijsd.

Helaas kan ik geen % uitrekenen, en qua privacy gaat het me iets te ver om bedragen te posten. :)

Als deze gekke tijd over is dan ga ik weer over naar value-investing en met minder risico spelen. Wel even een leuke Model Y Performance van een gedeelte van mijn gains kopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:29
sgouman schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:45:
Hallo,

Mijn vader wilt 100.000 euro(minimale inleg) inleggen in het valuemachinesfund(https://www.valueselections.net/vmf-op/) Heeft iemand ervaring met deze mensen of met 1 van hun andere fondsen. Het is een onderdeel van https://www.beterinbeleggen.nl

Valuemachinesfund staat niet onder toezicht van de AFM en wordt gerund door Hendrik oude Nijhuis en John Brenninkmeijer.

Ik kan zelf namelijk niet heel veel ervaringen over hun vinden.

Alvast bedankt.
Hendrik Oude Nijhuis is de auteur van het maandelijkse waarde-beleggen artikel in Effect, het maandblad van de VEB. Ik vind zijn artikelen over het algemeen wel interessant, maar je moet er niet blind op varen (natuurlijk). Hij geeft ook een soort nieuwsbrief uit tegen (forse) betaling en beheert 2 fondsen waaronder het bovengenoemde. De gedachte erachter vind ik wel interessant maar brengt wel hoge kosten met zich mee doordat er ieder kwartaal 4 of 5 aandelen worden verkocht en 4 of 5 gekocht.

Het is niet van het niveau Palm Invest, maar wel een duur fonds. Het geld in een goed gespreide ETF stoppen gaat veiliger zijn en tegen veel lagere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 06:52
Ik zit bij degiro custody voor ETF, klopt het dat ik daarmee geen opties kan kopen? Ik wil met kleingeld spelen met opties. Vroegah had ik Binck en volgens mij heb ik daar nog wel een account. Ook heb ik ING beleggen. Wat kan ik het beste gebruiken en wie gebruiken jullie voor opties? Ik lees in dit topic dat binck duur en traag kan zijn bij piekbelasting. Of kan ik toch maar beter een account openen bij lynx?

[ Voor 7% gewijzigd door michaeltb op 20-03-2020 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:30
Als complete noob ben ik aan het kijken wat ik kan doen om mijn pensioen (Zwitserleven) nog enigszins te redden... in 4 weken tijd is 25% verdampt.

Ik kan overgaan op handmatig beleggen of een nog defensiever profiel, maar als leek heb ik geen idee. Ik wil voorkomen dat straks alles weg is waar ik 20 jaar voor gewerkt heb, al lijkt het bijna onontkoombaar.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brons schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 00:34:
[...]

Misschien mogen we deze keer weer perpetuals kopen?
Zonder de preferente aandelen van Wouter Bos in de kapitaal structuur erboven is dat toch minder leuk :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 21:41
Phusebox schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 07:34:
Als complete noob ben ik aan het kijken wat ik kan doen om mijn pensioen (Zwitserleven) nog enigszins te redden... in 4 weken tijd is 25% verdampt.

Ik kan overgaan op handmatig beleggen of een nog defensiever profiel, maar als leek heb ik geen idee. Ik wil voorkomen dat straks alles weg is waar ik 20 jaar voor gewerkt heb, al lijkt het bijna onontkoombaar.
Wat een vervelende situatie. Ik kan alleen vertellen wat ik zou doen. Heb je nu een profiel waarin naast aandelen ook obligaties zitten? Waarschijnlijk wel schat ik in. Is de periode tot je pensioen minimaal 10 jaar? Waarschijnlijk wel schat ik in. Dan zou ik - zeker als noob - hoe pittig ook, helemaal niks doen.

IMHO ben je nu al te laat met overstappen naar een minder risicovol profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Phusebox schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 07:34:

Als je niet de komende jaren met pensioen gaat zou ik gewoon afwachten. Nu bij willen sturen heeft geen zin, de schade is al geleden. De truck is juist om nu te blijven zitten en er op te vertrouwen dat de beurs weer zal herstellen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 19-09 23:04
Wat een volatiel marktje weer, GrandVision +23% (en morgen weer -20%?). Er valt echt geen pijl op te trekken.
Zat gisteren ook te denken om Dialog Semiconductor rond de €15 weer toe te voegen, schieten ze vandaag +15% terug naar +€22..

Ik wacht nu maar rustig af, er nu bij op proberen te springen is morgen -15% in je gezicht terug :+

[ Voor 52% gewijzigd door Santee op 20-03-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasfaak123
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-07 19:44
Hallo,Ik ben nu 23 en ik spaar nu €1000,00 per maand+€100,00 bij meesman elke maand. Nu wil ik over een paar jaar een huis kopen maar dat gaat op deze manier niet lukken.(denk ik)

Ik heb nu zelf ongeveer €58.000,00 en hier komt dus elke maand €1000 euro bij. Als ik op mijn 28ste(misschien eerder) het huis uit zou willen kom ik ongeveer op €100.000,00 Wat is handig om te doen om dit meer te laten worden. Waar kan ik dan met de minste risico's toch een redelijk rendement uithalen dat over een paar jaar ik meer heb dan de €100.000,00

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De samenvatting: wat laag opgepikt werd bleek nog veel en veel lager te kunnen.
Inderdaad. 75% eraf is eigenlijk 50% eraf gevolgd door nog een keer 50% eraf.

En 86% eraf is 30% eraf (spotgoedkoop oppikken!) gevolgd door 80% eraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 09:00
klaasfaak123 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:16:
Hallo,Ik ben nu 23 en ik spaar nu €1000,00 per maand+€100,00 bij meesman elke maand. Nu wil ik over een paar jaar een huis kopen maar dat gaat op deze manier niet lukken.(denk ik)

Ik heb nu zelf ongeveer €58.000,00 en hier komt dus elke maand €1000 euro bij. Als ik op mijn 28ste(misschien eerder) het huis uit zou willen kom ik ongeveer op €100.000,00 Wat is handig om te doen om dit meer te laten worden. Waar kan ik dan met de minste risico's toch een redelijk rendement uithalen dat over een paar jaar ik meer heb dan de €100.000,00

Alvast bedankt.
Deposito voor 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022

Alvast bedankt.
Hoezo kan jij geen huis kopen als je alleen al 1000 euro per maand kan sparen? Als je dat verantwoord doet dan verdien je dus minimaal 2000 netto. Als je 58.000 eigen vermogen hebt kan je toch makkelijk een huis krijgen in deze markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nergens. Maar ik neem aan dat je ook gewoon een hypotheek kan nemen. Je hebt al een enorm bedrag voor op jouw leeftijd. Dat is natuurlijk enorm mooi, maar hoog rendement = hoog risico.

@Santee ja mijn werkgever in semiconductor industrie was 20% naarbeneden eergisteren, en gisteren 20% omhoog. Gaat nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48

Alvast bedankt.
5 jaar is een vrij korte beleggingshorizon. "minste risico's -> redelijk rendement" valt niets over te zeggen aangezien niet duidelijk is wat je met minste risico's en redelijk rendement bedoelt.
Mijn 2 eurocents: Lekker blijven sparen als je over 5 jaar een huis wilt kopen. Beleggen voor over minimaal 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:23

Alvast bedankt.
Zoals ik hier ( https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61802512 ) al zei is sparen de afgelopen jaren nutteloos geweest en het lijkt erop dat het weer nutteloos gaat worden. Beleggen heeft een zeker risico en correleert niet perfect met woningen. Dus de kans is aanwezig dat je beleggingen dalen terwijl de woningen die je zou willen kopen stijgen in waarde. Kortom, als je een woning wil moet je je gewoon flink in de schulden steken en hopen voor het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Freak187

geen

Maahes schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:20:
[...]

Zoals ik hier ( https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61802512 ) al zei is sparen de afgelopen jaren nutteloos geweest en het lijkt erop dat het weer nutteloos gaat worden. Beleggen heeft een zeker risico en correleert niet perfect met woningen. Dus de kans is aanwezig dat je beleggingen dalen terwijl de woningen die je zou willen kopen stijgen in waarde. Kortom, als je een woning wil moet je je gewoon flink in de schulden steken en hopen voor het beste.
Sparen is qua rendement nutteloos, maar als je steady vermogen opbouwt zonder risico is het toch prima?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasfaak123
Vincentsmit11 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:18:
[...]

Hoezo kan jij geen huis kopen als je alleen al 1000 euro per maand kan sparen? Als je dat verantwoord doet dan verdien je dus minimaal 2000 netto. Als je 58.000 eigen vermogen hebt kan je toch makkelijk een huis krijgen in deze markt?
Klopt alleen als ik natuurlijk meer spaar dan kan ik een lagere hypotheek nemen waardoor mijn maandlasten lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Sissors schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:19:
Nergens. Maar ik neem aan dat je ook gewoon een hypotheek kan nemen. Je hebt al een enorm bedrag voor op jouw leeftijd. Dat is natuurlijk enorm mooi, maar hoog rendement = hoog risico.

@Santee ja mijn werkgever in semiconductor industrie was 20% naarbeneden eergisteren, en gisteren 20% omhoog. Gaat nergens over.
Je werkt bij NXP? ;) Ik had ze graag ingeslagen op €59, misschien komen we er wel weer..

[ Voor 7% gewijzigd door Santee op 20-03-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
klaasfaak123 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:24:
[...]

Klopt alleen als ik natuurlijk meer spaar dan kan ik een lagere hypotheek nemen waardoor mijn maandlasten lager zijn.
Klopt, maar ik nou niet te lang wachten. De rentes kunnen ook weer omhoog dus ga je daar toch weer betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Santee schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:26:
[...]

Je werkt bij NXP? ;) Ik had ze graag ingeslagen op €59, misschien komen we er wel weer..
Inderdaad. En hopelijk niet, heb nog zooi aandelenopties die vrij moeten komen nog (granted duurt nog half jaar) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:03
Hoe handig is het om te daytraden met een ETF? :P

Deze week al 3x VWRL verkocht (op 63, 64 en 65) en 1x een kleiner deel terug gekocht (op 60). Maar lijkt mij eigenlijk dat een ETF daar over het algemeen te stabiel voor is? In deze tijd van crisis met hoge volitaliteit kan het goed gaan, maar over het algemeen zal die schommeling veel minder zijn? Naast dat het bij een ETF wellicht sowieso wat meer risico is dat het blijft stijgen en je dus nooit meer goedkoper terug kunt kopen.

Ik zit nu in ieder geval te hopen dat die weer gaat dalen om nog een keer aan 60 op te pikken :P Maar als ik de verwachtingen hier zo lees v.w.b. USA zal dat nog wel gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasfaak123
offtopic hypotheekgebrabbel

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2020 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasfaak123
Dat levert toch niks op? Ik krijg bij Argenta 0.5% voor 5 jaar dan zou ik als ik 58.000 inleg na 5 jaar 59.465 euro hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Laatst online: 20-09 09:00
klaasfaak123 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:31:
[...]

Dat levert toch niks op? Ik krijg bij Argenta 0.5% voor 5 jaar dan zou ik als ik 58.000 inleg na 5 jaar 59.465 euro hebben.
Eens, maar een horizon van 5 jaar is te kort. Stel dat de beurs nog verder daalt en er werkloosheid ontstaat. Dan daalt de beurs nog eens 50-75%. Zou je dat leuk vinden? Dan heb je 20 jaar nodig voor herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasfaak123

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2020 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:51

Roozzz

Plus ultra

klaasfaak123 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:31:
[...]

Het punt is dat een deposito beter qua rendement is dan een spaarrekening, zonder extra risico. Andere opties zoals beleggen met een horizon van max 5 jaar is meestal niet zo handig en je loopt aanzienlijke risico's. Of je dat moet willen moet je zelf weten... Maar gezien de vraag is het misschien goed je eerst even goed in te lezen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaasfaak123 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:36:
[...]

Ik woon in Amersfoort. (Normaal huis minimaal 200.000 euro) 170.000 euro kunnen lenen. Dat zou wel ook dan net lukken. Maar ik zou het per maand niet kunnen opbrengen daarna.
Als je nu 1/2 jaar door gaat sparen ga je richting 100k eigen geld. als je dan wellicht wat omhoog gaat in salaris kan je toch prima een huis kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 10:46
RobertMe schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:29:
Ik zit nu in ieder geval te hopen dat die weer gaat dalen om nog een keer aan 60 op te pikken :P Maar als ik de verwachtingen hier zo lees v.w.b. USA zal dat nog wel gaan gebeuren.
Hier nog iemand :)
Ach, kan alle kanten nog op gaan. Denk dat we de komende 8 weken nog genoeg schommelingen gaan zien.
en heb er de ballen niet voor om een kooporder op €60 er vast in te zetten, voor hetzelfde geld schiet VWRL daar nog ver onder. Je weet het toch niet

[ Voor 15% gewijzigd door Niek_ op 20-03-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ik woon in Amersfoort. (Normaal huis minimaal 200.000 euro) 170.000 euro kunnen lenen. Dat zou wel ook dan net lukken. Maar ik zou het per maand niet kunnen opbrengen daarna.
We hebben het dan over nog geen €600 aan hypotheeklasten. En natuurlijk, komt genoeg verder bij een huis kijken, dus als jij je hypotheek kan verlagen door te sparen is dat zeker mooi. Maar lijkt me dat je dat wel moet kunnen opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Laatst online: 00:13
Overal dikke pumps te zien, het is eens iets anders dan iedere dag rood te zien.

Het is natuurlijk vrijdag dus ben benieuwd hoe we deze dag gaan afsluiten.. Net even alle media gelezen, en de conclusie lijkt te zijn dat de US helemaal niet is voorbereid om deze crisis enigszins op te vangen.

Vanaf volgende week zit ik in lockdown dus dan eens een dagje daytraden. Vind het vooruitzicht alleen al spannend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:23
Freak187 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:23:
[...]

Sparen is qua rendement nutteloos, maar als je steady vermogen opbouwt zonder risico is het toch prima?
Dat klopt, er is niks mis mee, maar als je doel is om een woning te kopen is het mogelijk dat je minder mogelijkheden hebt door te wachten. Als woningen met 7% stijgen, en je spaargeld met 0%, dan ga je er netto gewoon op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 00:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Rubberen schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:41:
Overal dikke pumps te zien, het is eens iets anders dan iedere dag rood te zien.

Het is natuurlijk vrijdag dus ben benieuwd hoe we deze dag gaan afsluiten.. Net even alle media gelezen, en de conclusie lijkt te zijn dat de US helemaal niet is voorbereid om deze crisis enigszins op te vangen.

Vanaf volgende week zit ik in lockdown dus dan eens een dagje daytraden. Vind het vooruitzicht alleen al spannend :+
Ja het optimisme op de beurs lijkt niet helemaal te matchen met de werkelijkheid. Aan de andere kant, de enorme paniek van de afgelopen weken was misschien ook weer een overreactie. Uiteindelijk is het een wat geavanceerde griepgolf met meer doden dan bij een gewone griep, maar geen allesvernietigend virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35
tuinïnen schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:44:
[...]

Ja het optimisme op de beurs lijkt niet helemaal te matchen met de werkelijkheid. Aan de andere kant, de enorme paniek van de afgelopen weken was misschien ook weer een overreactie. Uiteindelijk is het een wat geavanceerde griepgolf met meer doden dan bij een gewone griep, maar geen allesvernietigend virus.
Niet voor de mensen idd, maar voor de economie is het erg desastreus. Alles is stil komen te vallen. Domino effect. Als dit langer duurt dan een paar weken hebben we echt een groot probleem.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:26

epic_gram

undercover moderator

[...]

heb je weleens met een hypotheekadviseur gepraat? En dan bedoel ik gewoon een echt goede, onafhankelijke.

Volgens mij is er veel meer mogelijk dan je denkt. Daarnaast heb je misschien ook wat rendement uit je huis, over de komende 5 jaar. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasfaak123
epic_gram schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:49:
[...]

heb je weleens met een hypotheekadviseur gepraat? En dan bedoel ik gewoon een echt goede, onafhankelijke.

Volgens mij is er veel meer mogelijk dan je denkt. Daarnaast heb je misschien ook wat rendement uit je huis, over de komende 5 jaar. :)
Nee nog niet. Dit wil ik binnenkort wel gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Niek_ schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:39:
en heb er de ballen niet voor om een kooporder op €60 er vast in te zetten, voor hetzelfde geld schiet VWRL daar nog ver onder. Je weet het toch niet
Andersom kan natuurlijk ook. Mijn doorlopende kooporder van €60 is gisteren erdoor gegaan op een minimaal dipje van €59,92. Als je zelf de order wilt aanmaken mis je dat moment dus.

Maar wat jij beschrijft heb ik afgelopen week ook gehad. Doorlopende kooporder op Disney voor $88, en bij openen van beurs stond die al op $87,xx en order dus meteen uitgevoerd. En bleef maar dalen en dalen met als dieptepunt $79,xx. Gelukkig daarna weer flink gestegen en zelfs boven $88 gesloten. Maarja, achteraf had ik natuurlijk liever voor $80 gekocht :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
offtopic: hyptheken is wat anders dan beleggen

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2020 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
RobertMe schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:29:
Jij denkt dat je op basis van een 'Tweakers consensus' de markt kan timen/verslaan? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
RobertMe schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:09:
[...]

Andersom kan natuurlijk ook. Mijn doorlopende kooporder van €60 is gisteren erdoor gegaan op een minimaal dipje van €59,92. Als je zelf de order wilt aanmaken mis je dat moment dus.

Maar wat jij beschrijft heb ik afgelopen week ook gehad. Doorlopende kooporder op Disney voor $88, en bij openen van beurs stond die al op $87,xx en order dus meteen uitgevoerd. En bleef maar dalen en dalen met als dieptepunt $79,xx. Gelukkig daarna weer flink gestegen en zelfs boven $88 gesloten. Maarja, achteraf had ik natuurlijk liever voor $80 gekocht :p
Helemaal mee eens. Achteraf gezien had ik NXP semicon. best voor €59 willen kopen, maar daar heeft die maar 5 minuten op gestaan. Probleem is dat er XX bedrijven zijn die ik best voor XX prijs zou willen kopen en ik kan moeilijk 10 doorlopende orders aanmaken, daar heb ik gewoon niet de cash voor vrij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de goudprijs de afgelopen tijd? Als ik naar de grafiek kijk van de afgelopen maand krijg ik het idee dat deze zich net zo gedraagt als de beurzen. Dit terwijl ik juist had verwacht dat goud in dit soort tijden altijd als "veilige haven" wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:07
Peekster schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:19:
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de goudprijs de afgelopen tijd? Als ik naar de grafiek kijk van de afgelopen maand krijg ik het idee dat deze zich net zo gedraagt als de beurzen. Dit terwijl ik juist had verwacht dat goud in dit soort tijden altijd als "veilige haven" wordt gezien.
Goud is vooral op de langere termijn redelijk "waardevast" cq. inflatiebestendig.
Het fungeert in turbulente tijden als deze niet goed als zgn. hedge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Peekster schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:19:
Volgens mij bestaat er afgelopen maand geen "veilige haven" meer. Logica kan het raam uit. Volgens mij heeft iemand hier al wel wat zinnigs over gezegd, gebruik even de zoekfunctie =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Longcat schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:15:
[...]

Jij denkt dat je op basis van een 'Tweakers consensus' de markt kan timen/verslaan? :D
Natuurlijk niet. Maar als het sentiment is dat er nog wel verdere dalingen komen, o.a. doordat in VS nog niet zoveel besmettingen zijn etc dan wil ik op basis daarvan wel een gokje wagen om op een piekje te verkopen en hopelijk lager weer terug te kunnen kopen.

Het is ook niet mijn doel om op micro-niveau perfect te timen. Maar op macro-niveau het verlies een beetje te kunnen beperken door een nieuwe dip te "voorspellen" wil ik dan wel op gokken. En zoals aangegeven, en ik de doorlopende order nu al klaar staan. Ik ga echt niet de markt continu in de gaten houden om bij een dip op de bodem te kopen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 23:11
Fijn dat het ook weer eens omhoog gaat :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
Santee schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:22:
[...]

Volgens mij bestaat er afgelopen maand geen "veilige haven" meer. Logica kan het raam uit. Volgens mij heeft iemand hier al wel wat zinnigs over gezegd, gebruik even de zoekfunctie =)
Daarom had ik die term ook in quotes gezet. Beleggers vluchten bij daling van aandelen naar.... goud, obligaties noem het maar op.
Is het nu een goede aaname om te stellen dat veel beleggers verkocht hebben en op cash zijn gaan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFap
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 10:11
Weet iemand of het mogelijk is om pushnotificaties in te stellen op de app van DEGIRO zodra een aandeel een bepaalde waarde bereikt? Andere app mag ook maar mijn voorkeur is wel DEGIRO.

Ik wil namelijk niet continue in de app kijken om te zien of er een stijging is etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
RobertMe schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:23:
[...]

Natuurlijk niet. Maar als het sentiment is dat er nog wel verdere dalingen komen, o.a. doordat in VS nog niet zoveel besmettingen zijn etc dan wil ik op basis daarvan wel een gokje wagen om op een piekje te verkopen en hopelijk lager weer terug te kunnen kopen.

Het is ook niet mijn doel om op micro-niveau perfect te timen. Maar op macro-niveau het verlies een beetje te kunnen beperken door een nieuwe dip te "voorspellen" wil ik dan wel op gokken. En zoals aangegeven, en ik de doorlopende order nu al klaar staan. Ik ga echt niet de markt continu in de gaten houden om bij een dip op de bodem te kopen of zo.
Vandaag is de beurs flink omhoog terwijl de dagelijkse coronabesmettingen waarschijnlijk nog nooit hoger zijn geweest. Er wordt uitgegaan van een sterke positieve correlatie tussen die twee, alsof de markt het niet kan inprijzen.

Grote stijgingen en dalingen vinden vaak kort na elkaar plaats. Daardoor is het heel moeilijk om op tijd weer in te stappen. Ik blijf inleggen en heb toevallig gister exact de intraday bodem gepakt op IUSN. Minder dan 24 uur later 10% winst. Dat komt niet omdat ik zo'n goede market timer ben, of omdat ik Karma Koning ben. :+ Pure mazzel. Ik heb ook wel eens (bijna) de top gekocht.

[ Voor 16% gewijzigd door Longcat op 20-03-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytemaester
  • Laatst online: 20-03-2021
iFap schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:28:
Weet iemand of het mogelijk is om pushnotificaties in te stellen op de app van DEGIRO zodra een aandeel een bepaalde waarde bereikt? Andere app mag ook maar mijn voorkeur is wel DEGIRO.

Ik wil namelijk niet continue in de app kijken om te zien of er een stijging is etc.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
iFap schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:28:

Dit kan, as far as I know, niet via DEGIRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Santee schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:19:
[...]

Helemaal mee eens. Achteraf gezien had ik NXP semicon. best voor €59 willen kopen, maar daar heeft die maar 5 minuten op gestaan. Probleem is dat er XX bedrijven zijn die ik best voor XX prijs zou willen kopen en ik kan moeilijk 10 doorlopende orders aanmaken, daar heb ik gewoon niet de cash voor vrij staan.
Daarom moet je heel goed weten wat je waarom wil kopen. Het argument 'de prijs is nu laag' is daarbij niet voldoende. Zoals je nu zelf merkt, raak je verblind als alles in de uitverkoop gaat. Als je dan random allerlei aandelen gaat kopen, zul je erg oncomfortabel zijn als het allemaal nog veel verder blijkt te kunnen dalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 20-03-2020 10:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Fascinerende dagen: normaliter zien wij iedere dag wel nieuwe issuance in US investment grade corporates maar laatste week zien we trend dat op dagen dat de beurzen rood noteren 0,0 nieuwe issuances en op dagen dat het groen handelt komen ze allemaal tegelijk en ze betalen fors: gisteren konden we 10y A rated pakken op +350bps. Ter vergelijking: een maand terug was je al blij als je ze op ~100bps kon krijgen.

Verder geruchten in de straat dat grote hedgefondsen/huizen zoals Bridgewater, Citadel, Millenium in problemen geraken. Zo zouden hun klanten zoals Saudis eruit willen en dat zijn hele forse bedragen. Dat zou (deels) verklaren waarom vrijwel alle asset classes, incl goud, rood kleurden.

/edit wij zien nu correlaties van >0.8 tussen alle grote asset classes. No place to hide

[ Voor 6% gewijzigd door Chief op 20-03-2020 10:43 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Longcat schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:29:
[...]

Vandaag is de beurs flink omhoog terwijl de dagelijkse coronabesmettingen waarschijnlijk nog nooit hoger zijn geweest. Er wordt uitgegaan van een sterke positieve correlatie tussen die twee, alsof de markt het niet kan inprijzen.
Dat is inderdaad niet de correlatie die je verwacht.

Maar ik wacht mooi even af en kijk wel wat er volgende week gebeurt. Afgelopen weken is toch al gebleken dat ik altijd op het verkeerde moment koop :p Dus als ik nu blijf afwachten op een nieuwe dip zal het wel blijven stijgen en als ik te snel koop zal het wel flink blijven dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Chief schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:42:
Fascinerende dagen: normaliter zien wij iedere dag wel nieuwe issuance in US investment grade corporates maar laatste week zien we trend dat op dagen dat de beurzen rood noteren 0,0 nieuwe issuances en op dagen dat het groen handelt komen ze allemaal tegelijk en ze betalen fors: gisteren konden we 10y A rated pakken op +350bps. Ter vergelijking: een maand terug was je al blij als je ze op ~100bps kon krijgen.

Verder geruchten in de straat dat grote hedgefondsen/huizen zoals Bridgewater, Citadel, Millenium in problemen geraken. Zo zouden hun klanten zoals Saudis eruit willen en dat zijn hele forse bedragen. Dat zou (deels) verklaren waarom vrijwel alle asset classes, incl goud, rood kleurden.

/edit wij zien nu correlaties van >0.8 tussen alle grote asset classes. No place to hide
Heb jij een plaatje van die correlaties tussen asset classes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
RobertMe schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:42:
[...]

Dat is inderdaad niet de correlatie die je verwacht.

Maar ik wacht mooi even af en kijk wel wat er volgende week gebeurt. Afgelopen weken is toch al gebleken dat ik altijd op het verkeerde moment koop :p Dus als ik nu blijf afwachten op een nieuwe dip zal het wel blijven stijgen en als ik te snel koop zal het wel flink blijven dalen.
aan de andere kant kan je het ook positief zien. Koop je breed gespreide indexen maakt de aankoopprijs niet uit, zolang je ze lang genoeg vasthoudt maak je winst. ;)

-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Longcat schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:46:
[...]

Heb jij een plaatje van die correlaties tussen asset classes?
Alleen inhouse en die deel ik niet. Hoop dat je dat begrijpt.

Dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mC2grz2DJdz600ftLsjmyWIOjuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yd50b2ja05LUZEY0UarFFhMX.png?f=fotoalbum_large

Toch net inflow in equity. Vraagje: zouden pensioenfondsen enzo einde maand/kwartaal herbalanceren? Dan zullen ze wel equity moeten kopen....

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Longcat schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Daarom moet je heel goed weten wat je waarom wil kopen. Het argument 'de prijs is nu laag' is daarbij niet voldoende. Zoals je nu zelf merkt, raak je verblind als alles in de uitverkoop gaat. Als je dan random allerlei aandelen gaat kopen, zul je erg oncomfortabel zijn als het allemaal nog veel verder blijkt te kunnen dalen.
Je weet wel altijd nuchter uit de hoek te komen. Ik ga zeker nog een maand nodig hebben mij verder te verdiepen en de fundamentals van enkele bedrijven te tackelen en door dit soort dagen word je bang "de boot te missen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:58

Saven

Administrator

Santee schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:58:
[...]
en door dit soort dagen word je bang "de boot te missen".
Zeker, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet nog een flinke dip komt. De US is pas aan het begin van Corona ellende, sowieso moet later ook nog blijken wat alle financiële schade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
Saven schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:02:
[...]

Zeker, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet nog een flinke dip komt. De US is pas aan het begin van Corona ellende, sowieso moet later ook nog blijken wat alle financiële schade is.
Tenzij Trump gelijk heeft..... En we daadwerkelijk dicht bij een cure zijn :P
https://cdn.theyeshivawor...19-at-12.28.14-PM.mp4?_=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55

Polycom

Poes van goud

Het is momenteel gewoon rekenen met Aad de Mos. Het kan vriezen het kan dooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik hoor hier telkens dat Amerika achter loopt op Europa. Dat klopt als je praat over de virusuitbraak. .Maar als ik dan de DJI en de AEX even langs elkaar leg de afgelopen maand lijkt dit toch vrij parallel te lopen. Oftewel, dan lijkt de Dow Jones toch ook al het virus ingeprijst te hebben zoals we in NL nu hebben... Dat zegt uiteraard niet dat we nog verder weg kunnen zakken, maar het zegt wel iets over dat Amerika wat dat betreft niet achterloopt qua koers...?

Afbeeldingslocatie: https://tvc-invdn-com.akamaized.net/data/tvc_39781c799be309726ba71af8d4f041d1.png

[ Voor 11% gewijzigd door Leaguer op 20-03-2020 11:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
Santee schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:58:
[...]

Je weet wel altijd nuchter uit de hoek te komen.
Zelf ook fouten gemaakt, gelukkig met weinig schade. :) Ik herken je gevoel uiteraard, voor mijn gevoel is nu ook alles goedkoop, maar je moet je ook realiseren dat als de winsten imploderen, je nu mogelijk op een hoge P/E koopt (=duur).
Ik ga zeker nog een maand nodig hebben mij verder te verdiepen en de fundamentals van enkele bedrijven te tackelen en door dit soort dagen word je bang "de boot te missen".
Beleggen in individuele aandelen is leuk. Maar wat leuk is, levert niet per se het meeste geld op (en daar gaat het uiteindelijk om, toch?). Je kan natuurlijk beiden doen, bijv 80-90% of zo in ETFs en dan 1 of enkele simpele bedrijven tot op het bot analyseren. Nadruk op simpel, dus beter geen tech start-ups, maar bedrijven waarvan je bijv. omzet, brutomarge en cash flow goed kan inschatten. Als je dan een mooie analyse hebt gedaan, kun je hem hier delen en dan kan @writser je vertellen dat je er compleet naast zit. :D

[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 20-03-2020 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:58

Saven

Administrator

Lycaon schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:04:
[...]

Tenzij Trump gelijk heeft..... En we daadwerkelijk dicht bij een cure zijn :P
https://cdn.theyeshivawor...19-at-12.28.14-PM.mp4?_=1
Nu sta ik neutraal over wat ik van die beste man vindt, maar ervaringen uit het verleden leren mij dat hij vaak het tegenovergestelde zegt van wat waar is :+ Zou me niks verbazen als hij dit zegt om de beurs weer wat proberen op te peppen.

Edit: hij heeft het gewoon over Chloroquine, niks nieuws helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door Saven op 20-03-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Longcat schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:09:

[...]

Beleggen in individuele aandelen is leuk. Maar wat leuk is, levert niet per se het meeste geld op (en daar gaat het uiteindelijk om, toch?). Je kan natuurlijk beiden doen, bijv 80-90% of zo in ETFs en dan 1 of enkele simpele bedrijven tot op het bot analyseren. Nadruk op simpel, dus beter geen tech start-ups, maar bedrijven waarvan je bijv. omzet, brutomarge en cash flow goed kan inschatten. Als je dan een mooie analyse hebt gedaan, kun je hem hier delen en dan kan @writser je vertellen dat je er compleet naast zit. :D
En uiteraard hoe risicovol het is, anders was ik wel vol short gegaan als ik veel geld had willen verdienen, ik heb alleen geen flauw benul hoe dat lekker werkt die Degiro en het risico is +++, dus daarom maar niet gedaan :+

Bedankt voor je advies, ik zal het mee gaan nemen (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Santee op 20-03-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Laatst online: 00:13
Longcat schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:29:
[...]

Lijkt me dat de stijging vandaag puur enkel en alleen door de aankondiging van het ECB komt. Ikzelf heb hier bewust niet op ingespeeld aangezien de US pogingen om de dalingen te remmen niet positief zijn uitgedraaid. Het ECB nieuw is dus wel degelijk, wel goed ontvangen.

Puur rationeel gezien is een verdere daling algemeen realistisch, aangezien alle bedrijven starten te sluiten of al gesloten zijn.

Of de beurs ook rationeel reageert is een andere vraag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:40
Rubberen schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:14:
[...]

Lijkt me dat de stijging vandaag puur enkel en alleen door de aankondiging van het ECB komt. Ikzelf heb hier bewust niet op ingespeeld aangezien de US pogingen om de dalingen te remmen niet positief zijn uitgedraaid. Het ECB nieuw is dus wel degelijk, wel goed ontvangen.

Puur rationeel gezien is een verdere daling algemeen realistisch, aangezien alle bedrijven starten te sluiten of al gesloten zijn.

Of de beurs ook rationeel reageert is een andere vraag..
Waarom zouden huidige prijzen niet ingecalculeerd hebben dat de bedrijven mogelijk gaan sluiten. Het kan toch geen verassing meer zijn dat bedrijven dicht gaan en omzet mislopen? Waarom zou een daling van 30%-35% niet genoeg zijn voor dat risico, waarom verwachten we 40-50%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Wat ik echt raar vind is dat de euro/dollar aan het zakken is, want ja het ECB pomp 750 Miljard in Europa en dat zorg voor de daling (aldus een schrijven van iex). Echter gaf de FED vorige week aan 800 Miljard (billion) in de VS te pompen en toen daalde de euro waarde ook al...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:18
BasvanS schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:21:
[...]

Waarom zouden huidige prijzen niet ingecalculeerd hebben dat de bedrijven mogelijk gaan sluiten. Het kan toch geen verassing meer zijn dat bedrijven dicht gaan en omzet mislopen? Waarom zou een daling van 30%-35% niet genoeg zijn voor dat risico, waarom verwachten we 40-50%?
Onduidelijkheid en onzekerheid. En vergeet niet dat het vooral QE en rondpompen is geweest. Voor jan doorsnee is de positie niet beter geworden. Hypotheek nog steeds te hoog, geen of nauwelijks een buffer.
De zomer komt er aan , voor veel branches is 2020 al verpest. en dan moet je 2021 maar zien te halen.

Ik zag gisteren toevallig al een ondernemer op tv, kleine nagelstudio en haar huur was alleen al hoger dan de 1500 euro bijstand. En de eenmalige 4000 euro zou haar 1,5 maand boven water houden.

Daar heb je het probleem, de consument komt abrupt tot stilstand. Mensen hebben gewoon geen buffer.
Voor lange termijn beleggen zijn dit mooie tijden. Rustig aan je plan vasthouden en her en der wat extra investeren.

Maar als de echt slimme jongens als Ray Dalio al flinke klappen vangen dan ga je als particulier nu niets snel verdienen met de huidige stand van zaken. Volg gewoon je plan, heb je er geen , maak er een en volg dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:57
CornermanNL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:30:Volg gewoon je plan, heb je er geen , maak er een en volg dat.
Waarvan akte! Ik herinner mijzelf er dagelijks aan om bij mijn plan te blijven. Ook al staan de Rabo Certificaten op 85% (en nu weer boven 100%), ik heb niet toegehapt want volgens mijn plan had ik al een te grote allocatie. Door aankopen in andere producten laat ik de allocatie procentueel dalen, meer doe ik er niet mee.

Moet wel zeggen dat het af en toe best moeilijk is om stil te zitten en niet te acteren maar gewoon bij het plan van automatische aankopen te blijven.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Santee schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:22:
Wat ik echt raar vind is dat de euro/dollar aan het zakken is, want ja het ECB pomp 750 Miljard in Europa en dat zorg voor de daling (aldus een schrijven van iex). Echter gaf de FED vorige week aan 800 Miljard (billion) in de VS te pompen en toen daalde de euro waarde ook al...?
Het grote verschil in mijn ogen is: De euro is in de wereld voornamelijk een betaalmiddel terwijl de dollar de reservemunt van de wereld is.

Ik denk dat daarom ook de euro logischer beweegt dan de dollar.Wanneer de ECB verruimt en er dus meer euro's in omloop komen is het logisch dat de euro zakt.
De Fed doet hetzelfde echter is de vraag naar dollars harder toegenomen dan de totale hoeveelheid. Omdat veel landen hun noodpotje opslaan in dollars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip loos corona geleuter en trollerige speculatie

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2020 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

niet op alles reageren

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
Saven schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:09:
[...]

Edit: hij heeft het gewoon over Chloroquine, niks nieuws helaas.
Aandelen van opticienketens, blinde geleidehonden (bestaat dat?), en zorgverlenging worden dan interessant. Verkeerd gebruik leidt namelijk tot zichtvermindering en blindheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie ook Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan Beleid Niet doorgaan in dit topic

[ Voor 85% gewijzigd door Outerspace op 20-03-2020 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
niet offtopic doorgaan ajb

[ Voor 81% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Mensen hier die nu in REIT's stappen? Ik had al een positie in twee maar gisteren zijn die ontzettend gestegen. Ik wil mijn positie nog steeds vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:46
Republikeinse senatoren verkochten grote aandelenpakketten met voorkennis over coronavirus:

https://www.volkskrant.nl...ver-coronavirus~bd290d4b/

[ Voor 24% gewijzigd door Strider op 20-03-2020 12:46 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Leaguer schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:07:
Ik hoor hier telkens dat Amerika achter loopt op Europa. Dat klopt als je praat over de virusuitbraak. .Maar als ik dan de DJI en de AEX even langs elkaar leg de afgelopen maand lijkt dit toch vrij parallel te lopen. Oftewel, dan lijkt de Dow Jones toch ook al het virus ingeprijst te hebben zoals we in NL nu hebben... Dat zegt uiteraard niet dat we nog verder weg kunnen zakken, maar het zegt wel iets over dat Amerika wat dat betreft niet achterloopt qua koers...?
De publieke opinie over Corona ligt wellicht nog achter, maar de gemiddelde beursanalist zal grafieken wat beter begrijpen, en heeft ook wel door dat er voor het einde van de maand massaal Amerikanen zullen overlijden op de parkeerplaats van bomvolle ziekenhuizen.

Neemt niet weg dat er alsnog een schok omlaag kan komen als de massa zich dat ook beseft.
Pagina: 1 ... 64 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.