Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.431 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Er is tegenwoordig best wel een eenvoudig patroon op de AEX.

Aankondiging steunmaatregel --> korte spike omhoog, en daarna weer omlaag.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 06:50:
[...]

Zullen we hier geen “Tesla is geweldig, Elon is mijn held”-topic van maken? Die hebben we al in VV ;)
Je kan het research noemen, maar uiteindelijk probeer je te bepalen hoe een bedrijf er voor staat en hoe de toekomst van een markt er uitziet op basis van YouTube filmpjes en redit posts. Denk je dat Blackrock ook zo werkt? ;)
Ach ik ben blij met mijn 1200% in een jaar rendement op dit moment. Als ik mijn informatie uit YouTube en reddit haal, dan doe ik blijkbaar toch iets goed, toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:55:
[...]

Ach ik ben blij met mijn 1200% in een jaar rendement op dit moment. Als ik mijn informatie uit YouTube en reddit haal, dan doe ik blijkbaar toch iets goed, toch?
Goed resultaat =/ goede methode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 15:58

Saven

Administrator

[...]

En wat was je methode dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhoran
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 17:28
[...]

Netjes hoor,

Welke posities heb je hiervoor ge/verkocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:13
De beurs lijkt meer en meer op crypto.

Gisteren nog serieuze pumps op telenet / colruyt en ga zo maar door - en vandaag is de mooie winst al grotendeels weg. Zeer interessant voor de daytraders, alhoewel je er wel snel moet bij zijn.

Zat zelf te denken om even mee te surfen op aandelen van supermarkten / telecom, maar het gaat allemaal zo snel en hard dat ik er geen energie wil in stoppen. Tot op vele mensen na, blijf ik voorlopig wel gewoon werken. Als ik plots toch in quarantaine zou moeten gaan, zou ik wel eens willen daytraden maar het ontbreekt me dus voorlopig aan tijd.

Voorlopig dus blijven houden aan het origineel plan; wachten tot de impact bij amerika zeer duidelijk voelbaar is en dan aankopen. IWDA schommelt nu al enkele dagen tussen 40 & 42 waar hij dus een support lijkt te hebben gevonden. IK weiger nog om het aan te kopen aangezien de US nog europese situaties staat te wachten.

Nu even los van de beurs, ik hoop dat iedereen in de US deze crisis veilig doormaakt. Op beelden was al te zien dat inwoners in plaats van WC papier, wapens en munitie aan het inslaan zijn.. Vandaag een bericht gehoord dat er bij meerdere supermarkten geweld was in België.. Op het US equivalent knallen ze elkaar daar gewoon af denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Als jij jaar in, jaar uit 1200% rendement maakt doe je alles goed en hou ik m'n mond verder ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52
@Rubberen
IWDA schommelt nu al enkele dagen tussen 40 & 42 waar hij dus een support lijkt te hebben gevonden.
Misschien bedoel je het niet zo letterlijk maar een ETF vind niet een support, die trackt gewoon een index, in dit geval de MSCI World index.

SP500 is wel een enorm component daarin, en die is momenteel misschien wel even op een support (nivo 2018) alhoewel ik maar half in technische analyse geloof. Dat nivo was de 17e ook al aangetikt.

Hier bijvoorbeeld kun je mooi verschillende plots maken:
https://www.barchart.com/stocks/quotes/$SPX/technical-chart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:07:
[...]

Als jij jaar in, jaar uit 1200% rendement maakt doe je alles goed en hou ik m'n mond verder ;)
Natuurlijk is 1200% elk jaar niet mogelijk, maar wat ik doe is de Warren Buffet methode toepassen. Bedrijven met een gigantische groei voor zich en goede balance sheet. Daarnaast is executie heel belangrijk. Als bedrijven dag hebben, investeer ik in ze. Reddit en YouTube is een geweldige bron voor waardevolle informatie. Waarschijnlijk heb je het filmpje niet gezien, maar het is echt een hele goede analyse van de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhoran
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:12:
[...]

Natuurlijk is 1200% elk jaar niet mogelijk, maar wat ik doe is de Warren Buffet methode toepassen. Bedrijven met een gigantische groei voor zich en goede balance sheet. Daarnaast is executie heel belangrijk. Als bedrijven dag hebben, investeer ik in ze. Reddit en YouTube is een geweldige bron voor waardevolle informatie. Waarschijnlijk heb je het filmpje niet gezien, maar het is echt een hele goede analyse van de huidige situatie.
Netjes hoor,

Welke posities heb je hiervoor ge/verkocht?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

[...]

De hele wereld maar moeite doen om geld te verdienen, blijken alle geheimen voor succes op de beurs gewoon op Youtube en Reddit te staan. Gewoon even investeren in bedrijven met een gigantische groei voor zich :)

[ Voor 5% gewijzigd door tuinïnen op 19-03-2020 14:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

tuinïnen schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:16:
[...]

De hele wereld maar moeite doen om geld te verdienen, blijken alle geheimen voor succes op de beurs gewoon op Youtube en Reddit te staan.
Heeft nog niemand je over r/wallstreetbets verteld :o

https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Laatst online: 00:13
Ko.Kane schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:11:
@Rubberen

[...]

Misschien bedoel je het niet zo letterlijk maar een ETF vind niet een support, die trackt gewoon een index, in dit geval de MSCI World index.

SP500 is wel een enorm component daarin, en die is momenteel misschien wel even op een support (nivo 2018) alhoewel ik maar half in technische analyse geloof. Dat nivo was de 17e ook al aangetikt.

Hier bijvoorbeeld kun je mooi verschillende plots maken:
https://www.barchart.com/stocks/quotes/$SPX/technical-chart
Dat is uiteindelijk wat ik bedoel. Hij zit nu al op die support te dansen, en zoals ik het zie moet het ergste nog gebeuren in de US.

Goeie link btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:55

Thompson

Beeromaniac

BasvanS schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:48:
[...]

Bij een normale markt maakt het natuurlijk niks uit, maar nu kan het gewoon een euro in aanschaf prijs schelen. Je kunt historisch goed zien hoe het fonds presteert, per dag. Het feit dat ik op donderdag nog niet weet voor welke prijs ik het gekocht heb terwijl op maandag middag al de order is geplaatst.. voelt gewoon raar ;)
Dat het zo lang duurt voor je het weer begrijp ik dat dat storend/raar is, maar verder is het alsnog koffiedik kijken want je koop voor de koers van de volgende dag. Dit zijn de die van het veelbesproken Fitvermorgen fonds van de afgelopen 4 dagen (ik koop momenteel elke dag wat);

16-03 - 20,56
17-03 - 18,55
18-03 - 19,59
19-03 - 18,83

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:23
Het viel mij ook al op hoe weinig schade er is op de S & P 500. Die staat gewoon op het niveau van eind 2018/zomer 2017. Waarom zou de verwachting ingeprijsd zijn dat de grootste bedrijven weinig klappen zullen vangen? Wellicht met lobby meer steun van overheid te verwachten t.o.v. de kleinere bedrijven en bedrijven buiten de VS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
[...]

Warren Buffet methode en 1200% rendement per jaar. ;)

Verlicht ons, welk aandelen heb jij zoal? graag met financiële onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Coronavirus will send US GDP down a startling 13%: Deutsche Bank predicts

https://finance.yahoo.com...k-predicts-104934074.html

De voorspellingen zijn zeer onzeker maar wat wel zeker is, is dat de recessie een zeer diepe wordt/is. Hopelijk is het een korte... Deutsche Bank denkt dat er meteen weer sterke groei is in H2... te optimistisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:40
Maahes schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:29:
Het viel mij ook al op hoe weinig schade er is op de S & P 500. Die staat gewoon op het niveau van eind 2018/zomer 2017. Waarom zou de verwachting ingeprijsd zijn dat de grootste bedrijven weinig klappen zullen vangen? Wellicht met lobby meer steun van overheid te verwachten t.o.v. de kleinere bedrijven en bedrijven buiten de VS?
3 jaar winst verdampt in 1 maand tijd. Meer dan 30% in een maand.. het is maar wat je weinig schade noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39
Mrfunk.. mijn aandelen DB heb ik met flink verlies verkocht. Ik geloof niks meer van die bank :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Longcat schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:50:
[...]

De laatste +/- twee weken is de opening van de S&P steeds het tegenovergestelde van de beweging in het laatste half uur. Interessant patroon voor de traders onder ons.
[Afbeelding]
Daar gaan we weer. Gister eindsprintje richting close en vandaag weer dik in de min. Je zou er toch bijna op gaan handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
BasvanS schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:37:
[...]

3 jaar winst verdampt in 1 maand tijd. Meer dan 30% in een maand.. het is maar wat je weinig schade noemt.
Het is ook wel echt onredelijk hard gestegen de laatste tijd. Wat dat betreft meer een normale correctie. Maar inderdaad, als je lump sum bent ingestapt begin januari dan heb je flink verlies.

edit: en ik bedoelde vooral dat het opvallend minder is dan europese beursen.

[ Voor 8% gewijzigd door Maahes op 19-03-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Soms zit het leven mee: vandaag een limietorder voor IUSN ingediend en zojuist uitgevoerd gekregen tegen 1.2 cent per stuk onder mijn limiet. Verschil bijna even groot als de transactiekosten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 14:55
klaasvaak1853 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:34:
[...]

Warren Buffet methode en 1200% rendement per jaar. ;)

Verlicht ons, welk aandelen heb jij zoal? graag met financiële onderbouwing.
Far OTM puts op ongeveer eender wat de voorbije 4 weken waren voldoende, je had er alleen het lef en de overtuiging voor nodig. ;)

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maahes schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:44:
[...]

Het is ook wel echt onredelijk hard gestegen de laatste tijd. Wat dat betreft meer een normale correctie. Maar inderdaad, als je lump sum bent ingestapt begin januari dan heb je flink verlies.

edit: en ik bedoelde vooral dat het opvallend minder is dan europese beursen.
Komt omdat het virus in de USA achterloopt, daar gaan de hardste klappen nog vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Longcat dat is gewoon onderdeel van je maandelijks aankoop regime? Of had je er een 1 op -40% van alltime high staan?

Ik vraag mij af: ik zie veel nieuwe influx in topic handelen, maar de 'vaste kliek'; doen jullie nu überhaupt iets of iets anders als normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Ko.Kane schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:51:
@Longcat dat is gewoon onderdeel van je maandelijks aankoop regime? Of had je er een 1 op -40% van alltime high staan?

Ik vraag mij af: ik zie veel nieuwe influx in topic handelen, maar de 'vaste kliek'; doen jullie nu überhaupt iets of iets anders als normaal?
Ik handel nog niet anders dan normaal, maar ik betrap mezelf er wel op dat ik het nu veel te veel mee bezig ben (nieuws volgen, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Ko.Kane Ik ben alvast m'n vakantiegeld aan het uitgeven. Tijdje geleden over gepost. Helft ervan net in IUSN gestoken en de andere helft staat nog cash. Maandelijkse inleg komt volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Longcat Nouja, je bent je buffer aan het uitgeven, in afwachting van je toekomstige vakantiegeld. Niet helemaal hetzelfde :)

Dat is trouwens ook een vorm van leverage ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 19-03-2020 14:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 Zoals jij het zegt klinkt het veel erger. :D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Heeft iemand vandaag al gezegd dat Shell erg laag staat en een koopje is? Wel onze tradities in ere houden in deze moeilijke tijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 20-09 16:46
Longcat schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Daar gaan we weer. Gister eindsprintje richting close en vandaag weer dik in de min. Je zou er toch bijna op gaan handelen.
Gewoon doen, ben ik ook mee gestart.
Vanochtend was het ook te voorspellen, je wist gewoon dat er na die spike omhoog weer een daling aan zat te komen. De kans dat de AEX vanaf 415 punten weer ging dalen was zoveel hoger dan een verdere stijging. Alleen op aandeel niveau is het veel te lastig in te schatten, dat kan alle kanten opschieten.
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:49:
[...]

Komt omdat het virus in de USA achterloopt, daar gaan de hardste klappen nog vallen.
Dat is ook mijn verwachting.

US heeft nu 9400 cases, op 12 maart hadden ze er 1300. Gaat dus aardig rap omhoog.

Ik hoop alleen niet dat de US de AEX nog verder omlaag gaat trekken.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Laatst online: 07:27
R.van.M schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:01:
Heeft iemand vandaag al gezegd dat Shell erg laag staat en een koopje is? Wel onze tradities in ere houden in deze moeilijke tijden!
Olie staat inmiddels op 22USD. Morgen weer een paar cent van de benzineprijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Laatst online: 15-09 13:00
@Longcat Kan je kort toelichten waarom IUSN en niet een Vanguard iets?>

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
@Strider We zorgen er in NL zelf wel voor dat de AEX verder zakt.
Zolang er meer besmettingen blijven komen en een lockdown volgt, zal de beurs niet gaan stijgen verwacht ik.
Dit is slechts het begin van een dikke recessie en een wereldwijd gezondheidsprobleem.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-08 16:25
Thompson schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:28:
[...]

Dat het zo lang duurt voor je het weer begrijp ik dat dat storend/raar is, maar verder is het alsnog koffiedik kijken want je koop voor de koers van de volgende dag. Dit zijn de die van het veelbesproken Fitvermorgen fonds van de afgelopen 4 dagen (ik koop momenteel elke dag wat);

16-03 - 20,56
17-03 - 18,55
18-03 - 19,59
19-03 - 18,83
Ik vind de koers van van Fitvermogen NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund aardig ondoorzichtig. Ik vind de historische koers nergens of hele afwijkende koersen. Zal vast aan mij liggen maar waar kan ik de koers ‘volgen’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Longcat
Owja, over dat vakantie had ik iets van gelezen.

IUSN staat natuurlijk al op -40% maar ik vind het nog ietwat te vroeg. Maar de rest in mijn mandje nog maar op iets meer dan -30%. Small caps wordt gewoon harder getroffen en iets minder kans op steun.

Ik heb nu zowel maandelijkse inleg op een halt staan als mijn extra 6 maand DCA. Oud-bestand is een hold, omdat ik eigenlijk a) toch te laat was, b) soort van tegenwicht mocht het toch niet verder dalen.

Maar ik ben erg zeker dat momenteel een uitstel op brede ETF's nog steeds een meer dan 50% kans geeft dat je het later goedkoper kan inkopen.
Totdat de VS minimaal op nivo van Duitsland/Frankrijk zit met aantal infectie/inwoners. En dan nog is het op dat moment nog opnieuw af te wegen.

For reference, per 100.000
US: 2,9
NL: 11.8
Italy: 59
Germany: 14,8

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 19-03-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Amerika in de plus!? Wat is er gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Qunix schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:06:
Amerika in de plus!? Wat is er gebeurd?
Wanneer? Zowel Dow als S&P in de min, alleen NASDAQ heeft een klein plusje.

edit: nu wel in de plus. Wat is groen een mooie kleur :)

[ Voor 11% gewijzigd door tuinïnen op 19-03-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Gerry1982 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:03:
@Longcat Kan je kort toelichten waarom IUSN en niet een Vanguard iets?>
Zoals? Er is bij degiro maar weinig beschikbaar qua wereldwijde small caps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Laatst online: 15-09 13:00
Longcat schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:11:
[...]

Zoals? Er is bij degiro maar weinig beschikbaar qua wereldwijde small caps.
Oke duidelijk ik ben lerende :)

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 17:30
Th1x4nG schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Far OTM puts op ongeveer eender wat de voorbije 4 weken waren voldoende, je had er alleen het lef en de overtuiging voor nodig. ;)
Ik snap niet zo goed waarom hier niet meer over gediscussieerd wordt. Het lijkt erop dat Discipline de enige is die zich met puts bezig houdt, terwijl de omstandigheden nu ideaal lijken hiervoor? Wat zijn de voor- en nadelen van puts, welke puts schrijven mensen en waarom en hoe komen mensen tot een strategie? Een discussie over dit onderwerp lijkt me een stuk interessanter dan om de 15 posts horen wat de huidige koers RDSA of RDSB is (no offence).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Mijn Box in USD loopt morgen af. Dus moet bepalen of ik hem door rol of toch gewoon euro's moet gaan wisselen in dollars.

Wat denken jullie. Zal de dollar over een jaar hoger of lager staan dan op dit moment?

Normaal ben ik volg de trend, dus ga ik er vanuit dat de dollar nog sterker wordt. Echter omdat de rentes in amerika ook draaien kan de richting van de dollar ook draaien.

Mensen hier een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Met welk doel had je deze box? En is het long of short?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Zr40 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:21:
Met welk doel had je deze box? En is het long of short?
Ik had/heb hem om USD te lenen. Achteraf had ik natuurlijk beter Euro's kunnen lenen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BasvanS schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:37:
[...]

Dat is gewoon netjes. Ik heb mensen meegemaakt met 85% waardeverlies na de IT bubbel 2000 en de crisis daarna. Nee joh, ik ga niet spreiden en ik blijf gewoon vol in IT en toen ging het mis.

Gewoon als je er nu nog inzit, spreiding aanhouden en lange adem hebben. Tis niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 15:25
Joppie84 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:12:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom hier niet meer over gediscussieerd wordt. Het lijkt erop dat Discipline de enige is die zich met puts bezig houdt, terwijl de omstandigheden nu ideaal lijken hiervoor? Wat zijn de voor- en nadelen van puts, welke puts schrijven mensen en waarom en hoe komen mensen tot een strategie? Een discussie over dit onderwerp lijkt me een stuk interessanter dan om de 15 posts horen wat de huidige koers RDSA of RDSB is (no offence).
Ja eens. Er zijn ongetwijfeld een aantal hier die puts hebben gekocht. Ik heb 2 weken geleden een excel uitdraai gemaakt van de optieprijzen. Had ik destijds ook maar daad bij woord gevoegd, in plaats van het als 'naslagwerk' te gebruiken..

Er zit zoveel volatiliteit in de markt dat een AEX P 375 20/03 nog steeds boven 1 euro noteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Gerry1982 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:12:
[...]

Oke duidelijk ik ben lerende :)
Reactie was niet bot bedoeld, het leek even of je suggesties had van Vanguard. ;)
Ko.Kane schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:06:
@Longcat
Owja, over dat vakantie had ik iets van gelezen.

IUSN staat natuurlijk al op -40% maar ik vind het nog ietwat te vroeg. Maar de rest in mijn mandje nog maar op iets meer dan -30%. Small caps wordt gewoon harder getroffen en iets minder kans op steun.
Vooralsnog heb ik toch mooi de day low te pakken. 8) Het kan zeker nog wel verder zakken, maar daarom heb ik ook niet het volledige bedrag er in gestoken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HEA220 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:27:
[...]

Ik had/heb hem om USD te lenen. Achteraf had ik natuurlijk beter Euro's kunnen lenen |:(
Je kan vooraf natuurlijk nooit handelen op informatie die je pas achteraf kon weten.

Je hebt twee afzonderlijke vraagstukken:

1. USD lenen. Wil je dat nog steeds doen? Dit bepaalt of je nu euro's moet verkopen voor dollars, ongeacht wat je verder met de box doet.
2. Rente arbitrage. Kan je met de box goedkoper USD lenen dan rechtstreeks bij je broker, en verwacht je dat dit zo blijft gedurende de looptijd? Dan zou je de box kunnen doorrollen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 19-03-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Hermaniak88 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:30:
[...]

Ja eens. Er zijn ongetwijfeld een aantal hier die puts hebben gekocht. Ik heb 2 weken geleden een excel uitdraai gemaakt van de optieprijzen. Had ik destijds ook maar daad bij woord gevoegd, in plaats van het als 'naslagwerk' te gebruiken..

Er zit zoveel volatiliteit in de markt dat een AEX P 375 20/03 nog steeds boven 1 euro noteert.
Ik neem aan dat je de Black-Scholes equations kent? Jij denkt dat je beter bent in het inschatting van de sigma dan de partijen die deze puts aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Longcat schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:54:
@Ko.Kane Ik ben alvast m'n vakantiegeld aan het uitgeven. Tijdje geleden over gepost. Helft ervan net in IUSN gestoken en de andere helft staat nog cash. Maandelijkse inleg komt volgende week.
Adhv jou opmerking IUSN toegevoegd aan mijn DeGiro watchlist. Ik zal later even uitzoeken of hij op de lijst van Degiro EFTs staat voor gratis maandelijkse aankopen. Verloopt deze ETF anders dan bijvoorbeeld de ISHARES MSCI WOR A of VANGUARD FTSE AW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhoran
[...]

Netjes hoor,

Kun je iets van je posities posten of een screenshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:55

Thompson

Beeromaniac

edwin99_8 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:05:
[...]

Ik vind de koers van van Fitvermogen NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund aardig ondoorzichtig. Ik vind de historische koers nergens of hele afwijkende koersen. Zal vast aan mij liggen maar waar kan ik de koers ‘volgen’.
Hier is dat volgens mij prima te volgen.
Maar aangezien het dus een fonds is wordt dat maar 1x per dag bijgewerkt (?).

Ik ben dus ingestapt toen ze op ongeveer -24% zaten. Ik denk nog een 4 weken door te gaan met dagelijks bijkopen en daarna maandelijks bijkopen en vooral niet meer naar omkijken.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Opties in het algemeen zijn voor de meeste mensen niet geschikt. ITM/ATM opties vaak 'duur' (absolute waardes) voor particulieren en OTM hoog risico je volledige inleg kwijt te raken.
Santee schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:35:
[...]

Adhv jou opmerking IUSN toegevoegd aan mijn DeGiro watchlist. Ik zal later even uitzoeken of hij op de lijst van Degiro EFTs staat voor gratis maandelijkse aankopen.
Helaas! :'( Als je graag smallcaps wil én werelwijd, dan moet je betalen (europese zijn wel gratis, DJSC).
Verloopt deze ETF anders dan bijvoorbeeld de ISHARES MSCI WOR A of VANGUARD FTSE AW?
In welke zin? Koersverloop? Uiteraard, er zitten andere aandelen in. Correlatie is wel hoog.

[ Voor 67% gewijzigd door Longcat op 19-03-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Zr40 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:31:
[...]

Je kan vooraf natuurlijk nooit handelen op informatie die je pas achteraf kon weten.

Je hebt twee afzonderlijke vraagstukken:

1. Wil je nog steeds USD lenen? Dit bepaalt of je nu euro's moet verkopen voor dollars, ongeacht wat je verder met de box doet.
2. Kan je dit met de box goedkoper doen dan bij je broker en verwacht je dat dit zo blijft gedurende de looptijd? Dan zou je de box kunnen doorrollen.
Antwoord op vraag 2 is natuurlijk. Lenen is met opties altijd goedkoper omdat je op de geldmarkt leent, en een broker hier een opslag op heeft.

Antwoord op vraag 1 is lastiger. Mijn posities zijn in dollar. Ik verwacht dat op korte termijn de dollar nog wat sterker wordt omdat dit als veilige haven wordt gezien. Dus op korte termijn is het beter om dollars te kopen, ook omdat euro's lenen goedkoper is dan dollars. Maar verwacht dat over een jaar de onrust wel verdwenen is en de mensen weer naar eigen valuta's gaan en dus de dollar weer iets zal dalen. En dan zit ik met de box gedeeltelijk gehedged.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
Santee schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:35:
[...]

Adhv jou opmerking IUSN toegevoegd aan mijn DeGiro watchlist. Ik zal later even uitzoeken of hij op de lijst van Degiro EFTs staat voor gratis maandelijkse aankopen. Verloopt deze ETF anders dan bijvoorbeeld de ISHARES MSCI WOR A of VANGUARD FTSE AW?
Dat is totaal anders het is een small capp, die mooi complimenteer is aan een MSCI World+ MSCI EM set.

Wat achtergrond info:
Ko.Kane in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Uit die laatste post:

Trouwens de naamgeving is wat verwarrend:
  • FTSE all-world: developed market plus emerging markets, zonder small caps maar grens bij 90% market cap
  • FTSE developed: developed market, zonder small caps maar grens bij 90% market cap
  • MSCI World: developed markets, zonder small, maar grens bij 85%
  • MSCI EM: emerging markets, zonder small, maar grens bij 85%
Met andere woorden: FTSE all-world ≠ MSCI world, maar FTSE all-world ≈ (MSCI world + MSCI EM), en FTSE developed ≈ MSCI World.

Vanguard heeft dus al een grotere cap. Om dan je Ishares mix meer cap te geven kun je Small cap toevoegen. En dat zou dus 78-11-11 ratio zijn gewogen naar market cap (toen ik voor het laatst uitrekende).

Sommigen zijn trouwens van meningen dat small cap beter is en overwegen dat....

[ Voor 9% gewijzigd door Ko.Kane op 19-03-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dhoran schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:36:
[...]

Netjes hoor,

Kun je iets van je posities posten of een screenshot?
Ik moet nu even werken, ik zal later vanavond even erop terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:02:
[...]

Met Flow Traders bedoel je Flatex neem ik aan? ;)
Haha, ja klopt. Geen idee waarom ik Flowtraders zei. Welke broker(s) gebruik jij momenteel? En gebruik je in deze tijden meer bestens/margin orders of limit orders om te kopen (in geval van aandelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Longcat schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:38:
Opties in het algemeen zijn voor de meeste mensen niet geschikt. ITM/ATM opties vaak 'duur' (absolute waardes) voor particulieren en OTM hoog risico je volledige inleg kwijt te raken.
Toch zie je dat veel zelf uitgesproken professionals opties aanraden voor defensieve strategieën. Ik heb mij hier nog niet in verdiept maar is dit alleen voor mensen met diepe zakken dan? Vanaf hoeveel geld per transfer is zouden opties gemiddeld rendabel zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 15:25
Maahes schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:33:
[...]

Ik neem aan dat je de Black-Scholes equations kent? Jij denkt dat je beter bent in het inschatting van de sigma dan de partijen die deze puts aanbieden?
Ja en nee, dat zeg ik ook niet. Ik ben de ontwikkeling van het virus vrij vroeg gaan volgen en heb daardoor vanuit een 'wat als' perspectief wat dingen vastgelegd, om later op terug te kijken mocht het virus echt tot grote gevolgen gaan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:54:
[...]
Toch zie je dat veel zelf uitgesproken professionals opties aanraden voor defensieve strategieën. Ik heb mij hier nog niet in verdiept maar is dit alleen voor mensen met diepe zakken dan?
Naar mijn idee niet, het zou bijvoorbeeld nog steeds aantrekkelijk om langlopende OOTM calls op bepaalde individuele aandelen te kopen. Natuurlijk, de tijdswaarde en volatiliteit loopt er uit maar het kán verschrikkelijk lucratief zijn door de hefboom. Je kunt natuurlijk ook schrijven als verzekeringspremie (zowel calls als puts, en dan het liefst gedekt) en dat kan ook een hele goede strategie zijn, dan werkt de tijdswaarde voor je en loopt de premie er omgekeerd uit.

Het nadeel van opties vind ik (nog meer dan bij individuele aandelen) is dat je continu opletten moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Hermaniak88 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:02:
[...]

Ja en nee, dat zeg ik ook niet. Ik ben de ontwikkeling van het virus vrij vroeg gaan volgen en heb daardoor vanuit een 'wat als' perspectief wat dingen vastgelegd, om later op terug te kijken mocht het virus echt tot grote gevolgen gaan leiden.
Ja, sorry, die opmerking van mij is nogal belerend. Maar ik bedoel alleen te zeggen dat een heleboel informatie al ingeprijsd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04:29
Maahes schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:33:
[...]

Die gaat uit van de efficiënte markt theorie, er vanuit gaande dat de markt altijd alles ingeprijsd is zou je rekensommen kunnen maken met deze methode. Echter hebben de bedenkers (of 1 van de 2 , weet het even niet uit mijn hoofd) zich later aangesloten bij het Hedgefonds van Jim Simmons die vaart op het feit dat er altijd inefficiënties zijn. Eerst gericht op de korte en later op de lange termijn. Met bakken aan data en enorme analyse (allemaal geheim)

De beste man is er in korte tijd miljardair mee geworden. Maar dat is een heel andere tak van sport.
Je kan opties prima gebruiken maar je bent altijd in het nadeel voor wat betreft prijs en toegang tot de markt

Je kan put opties schrijven voor aandelen die je toch al wil hebben voor prijzen die jij van te voren bepaald en zo wat winst maken. Of als een aandeel tegen je doelkoers aanloopt een call optie verkopen die iets boven die prijs zit. Gebeurd het niet dan heb je de premie.

Verder is er denk ik voor particulieren niet veel mee te doen tenzij je er echt een goede studie van maakt. Het kan maar dan kun je je day job wel inpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Ah eindelijk een leuk plusje terug op shell vandaag :) zitten gelijk weer in de buurt van mijn GAK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Santee schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:54:
Ah eindelijk een leuk plusje terug op shell vandaag :) zitten gelijk weer in de buurt van mijn GAK.
Ja ook eens leuk voor de verandering. Bij mij heeft er 1 wel weer een hele goede dag (na ook heel diep te zijn gegaan):

https://finance.yahoo.com/quote/OHI/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

* MrMonkE zet zijn ski-bril op.

De Dow-hill race start over enkele minuten.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MrMonkE schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:06:
* MrMonkE zet zijn ski-bril op.

De Dow-hill race start over enkele minuten.
Weer even wat puts gekocht. 8)

17.05.20 17750 DJIA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Laatst online: 19-12-2022
Wat verwachten jullie van morgen voor bijvoorbeeld Shell? Is het weer een typische 1 daagse opleving? Dit keer is het namelijk wel een aardige groei vergeleken met afgelopen weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vincentsmit11 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:16:
Wat verwachten jullie van morgen voor bijvoorbeeld Shell? Is het weer een typische 1 daagse opleving? Dit keer is het namelijk wel een aardige groei vergeleken met afgelopen weken
Als je naar patronen van andere aandelen kijkt, kan je ervan uitgaan van wel. Reden dat het omhoog is gegaan zal de aankondiging zijn geweest van zeer hoog dividend (wat ze uiteindelijk waarschijnlijk toch niet zullen betalen). Ik gok dat het weer onder de €11 staat voor het weekend. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor nieuws er komt over olie, shell zelf en natuurlijk het Coronavirus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 23:11
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:48:
[...]

Haha, ja klopt. Geen idee waarom ik Flowtraders zei. Welke broker(s) gebruik jij momenteel? En gebruik je in deze tijden meer bestens/margin orders of limit orders om te kopen (in geval van aandelen)?
Ik had vooral veel bij Binck staan, maar ben al een tijdje bezig alles om te zetten na Flatex en De Giro.
Ik wil een combinatie maken van deze beiden voor losse aandelen.
Daarnaast een passieve portefeuille aan het opbouwen bij Fitvermogen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 00:03
Vincentsmit11 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:16:
Naast het Corona virus is de vete tussen Saudi Arabië en Rusland een factor om rekening mee te houden. Ik zou dat dus gebruiken om af te tasten welke kant het op gaat.

Verder lijkt men ook middelen te vinden om het virus onder controle te kunnen krijgen, let wel het zijn geen vaccins! Check: https://www.reuters.com/a...-treatments-idUSKBN2161QQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ko.Kane schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:51:

Het normale "regime" gaat gewoon door.
Helaas was mijn vaste inlegmoment precies een dag voor alles in elkaar storte.

Daarnaast had ik nog wat cash staan waarvan ik nu voor de helft wat leuks heb gekocht in de uitverkoop (Shell en VWRL). De andere helft van de cash laat ik een paar weken met rust (denk ik) omdat ik dit pas wil gebruiken als de beurs wat duidelijker weer een weg omhoog gevonden heeft.
Het is wel eeen wijze les dat ik eigenlijk iets meer cash (het dubbele) apart had moeten houden voor dit soort momenten.

Ik lees wel met veel belangstelling mee, maar inderdaad, het topic zou schoner blijven als er minder slowposts zijn (we kunnen allemaal de koersen zien, het heeft geen zin dat hier te melden), en als mensen even de zoekfunctie gebruiken ipv allerlei basale vragen te stellen.

@writser lijkt het al een beetje opgegeven te hebben zich er tegen aan te bemoeien, waardoor we wat waardevolle input kwijt zijn.
@Zr40, @Longcat, en jij blijven echter stug doorgaan, waarvoor hulde!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:10
Over Shell; een puntje is dat olie maatschappijen een probleem hebben op het moment met raffineren. Alle processen zijn afgestemd voor x% Kerosine (wat nu de tanks bijna uit komt lopen zo vol zitten ze) en Y% diesel (normale vraag want weg transport gaat door). Dit kan nog wel een puntje worden, maar de impact op aandelen is mij niet helemaal duidelijk. Ik weet wel dat Shell groot heeft ingezet op LPG en LNG en als ik mij niet vergis net als BP raffinage takken heeft afgestoten, iemand meer info?

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55

Polycom

Poes van goud

Vergeet niet dat Shell niet alleen olie is, ook gas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Baytep
Het is wel een wijze les dat ik eigenlijk iets meer cash (het dubbele) apart had moeten houden voor dit soort momenten.
Tsja, dan had je misschien in de periode 2010-2020 een zak geld ergens werkeloos laten liggen. (Of in dec 2018 ingezet)

Dat was ook sub-optimaal geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
The_Butler schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:43:
Over Shell; een puntje is dat olie maatschappijen een probleem hebben op het moment met raffineren. Alle processen zijn afgestemd voor x% Kerosine (wat nu de tanks bijna uit komt lopen zo vol zitten ze) en Y% diesel (normale vraag want weg transport gaat door). Dit kan nog wel een puntje worden, maar de impact op aandelen is mij niet helemaal duidelijk. Ik weet wel dat Shell groot heeft ingezet op LPG en LNG en als ik mij niet vergis net als BP raffinage takken heeft afgestoten, iemand meer info?
Op zich een valide punt dat minder afname van kerosine impact heeft op het raffinage proces, immers op een gegeven moment zitten de opslagtanks vol.
Gelukkig kan kerosine gemixed worden om er "normale" diesel van te maken, en ook de processen kunnen relatief eenvoudig aangepast worden zodat er minder kerosine uit komt, en meer andere producten.

Deze situatie is eigenlijk heel goed voor de downstream operaties. barrelprijzen zijn extreem laag, terwijl de prijs aan de pomp niet navenant daalt. marges lopen zo lekker op.
Het totale volume daalt natuurlijk wel, maar als het niet te lang duurt zitten de raffinaderijen nog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Baytep schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:28:
[...]

Op zich een valide punt dat minder afname van kerosine impact heeft op het raffinage proces, immers op een gegeven moment zitten de opslagtanks vol.
Gelukkig kan kerosine gemixed worden om er "normale" diesel van te maken, en ook de processen kunnen relatief eenvoudig aangepast worden zodat er minder kerosine uit komt, en meer andere producten.

Deze situatie is eigenlijk heel goed voor de downstream operaties. barrelprijzen zijn extreem laag, terwijl de prijs aan de pomp niet navenant daalt. marges lopen zo lekker op.
Het totale volume daalt natuurlijk wel, maar als het niet te lang duurt zitten de raffinaderijen nog prima.
Nee hoor, er is (en was daarvoor al deels) een enorme overcapaciteit. Raffinaderijen in Europa draaien nu gewoon hard negatieve marge. Een aantal raffinaderijen hebben al crude distillers in de mottenballen gezet. Jet is geen vraag meer naar, gasoil ook omdat de transport stil staat en chemie ligt ook op z’n gat nu alle autofabrikanten dicht zijn.
Nou is downstream financieel niet de grootste tak, maar de rest loopt natuurlijk ook niet zo goed met de olieprijzen. Shale loont zich ook niet meer en zo kunnen we nog wel even doorgaan :+

Maar goed, is volgens mij kunnen ze wel wat hebben :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Ik las net dit artikel: https://www.marketwatch.c...-2020-03-19?mod=home-page
If government action can stop another financial crisis, a sharp recovery could ensue
Dit artikel toont aan mijn inziens aan dat de situatie nog niet compleet duidelijk is.... Italië verlengt de quarantaine tot mei. Hier in Oostenrijk is alles dicht en Tirol tot 3 april in quarantaine. Spanje, Duitsland, Frankrijk soortgelijk...

1-2 maanden verloren omzet kun je niet zo maar uit een hoge hoed toveren. Wel uit een geld pers, maar dat kost eigenlijk iedereen ook geld. De aanvragen van werkloosheid schieten omhoog.

Tenzij de VS ervoor kiest om wel door te werken en gewoon de oudere populatie uit te dunnen, gaan zij nog de lastigste tijd tegemoet. En ik denk niet dat ze dat doen, want sentiment is al om dingen in te perken, fabrieken te sluiten etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

49euro schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:52:
Zijn er mensen die met mij overwegen om in basic fit te stappen? Koers is inmiddels al meer dan gehalveerd en met name ING blijft mij adviseren om in te stappen. Ik twijfel zelf sterk aangezien de gehele keten voorlopig gesloten blijft. Het lijkt me dat dit zwaar drukt op de balans en het resultaat.
Limiet order geplaatst bij 10,- (staat nu op 12,-) Dit is wel een enorme daling en als de sportscholen over een paar maanden weer open mogen, dan verwacht ik al snel weer 20+

De nieuwe vestigingen zullen nog even worden uitgesteld, maar ook dat is een kwestie van tijd.

Afbeeldingslocatie: https://www.tradegate.de/images/charts/jahr/NL0011872650.png?1584640570

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 19-03-2020 19:18 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasfaak123
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-07 19:44
Hallo,

Ik heb een vraag. In Amerika is robinhood heel populair voor het kopen van opties. Is er zoiets ook in Nederland. Degiro heeft het maar dan moet ik eerst een ander soort account worden. Is er iets waar het mogelijk is dat ik gelijk in opties kan gaan traden? Het liefst ook iets waar een demoaccount inzit.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Greatsword schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:14:
[...]

Limiet order geplaatst bij 10,- (staat nu op 12,-) Dit is wel een enorme daling en als de sportscholen over een paar maanden weer open mogen, dan verwacht ik al snel weer 20+

[Afbeelding]
Zo vraag ik mij bij meer aandelen (ING, Kendrion, BESI, ASML...) af wat een goede bodem is om in te stappen. Zeker de technische bedrijven kunnen achter de schermen deels verder ontwikkelen. Ze hebben uiteraard last van teruglopende verkopen, maar chips zullen altijd gevraagd zijn in de toekomst, ook als iedereen thuis zit de hele dag (of juist dan). Moet je dan naar de PE ratio (of verwachte PE) kijken, wat voor cash een bedrijf achter de hand heeft (om deze crisis door te komen) en hoe de vraag zich gaat ontwikkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 23:11
klaasfaak123 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:19:
Hallo,

Ik heb een vraag. In Amerika is robinhood heel populair voor het kopen van opties. Is er zoiets ook in Nederland. Degiro heeft het maar dan moet ik eerst een ander soort account worden. Is er iets waar het mogelijk is dat ik gelijk in opties kan gaan traden? Het liefst ook iets waar een demoaccount inzit.

Alvast bedankt.
https://www.lynx.nl/ wellicht

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Laatst online: 19-12-2022
Trading212 is ook een optie, hier ben ik zelf ook met een demo account begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 03:41
Ko.Kane schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Dat is totaal anders het is een small capp, die mooi complimenteer is aan een MSCI World+ MSCI EM set.

Wat achtergrond info:

Uit die laatste post:

Trouwens de naamgeving is wat verwarrend:
  • FTSE all-world: developed market plus emerging markets, zonder small caps maar grens bij 90% market cap
  • FTSE developed: developed market, zonder small caps maar grens bij 90% market cap
  • MSCI World: developed markets, zonder small, maar grens bij 85%
  • MSCI EM: emerging markets, zonder small, maar grens bij 85%
Met andere woorden: FTSE all-world ≠ MSCI world, maar FTSE all-world ≈ (MSCI world + MSCI EM), en FTSE developed ≈ MSCI World.

Vanguard heeft dus al een grotere cap. Om dan je Ishares mix meer cap te geven kun je Small cap toevoegen. En dat zou dus 78-11-11 ratio zijn gewogen naar market cap (toen ik voor het laatst uitrekende).

Sommigen zijn trouwens van meningen dat small cap beter is en overwegen dat....
Ik las in je vorig post over dat bij DeGiro VWRL ongeveer hetzelfde zal zijn als bij een bank een NT fond (World +EM)? Is het eigenlijk niet beter dat als je stel je hebt 100% om te beleggen in ETF/Fonds, dat je dit dan 50% bij deGiro doet bij een VWRL en 50% bij ABN NT fonds? Dan spreid je de risico's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hexxagon
delete pls.

[ Voor 98% gewijzigd door Hexxagon op 19-03-2020 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Hexxagon De consensus is eigenlijk dat dat niet uitmaakt. Desalniettemin heb ik dus voor een black swan scenario ofwel bij de bank/broker ofwel de ETF-uitgever 2 verschillende brokers. En Vanguard bij de een en Ishares mix bij de ander.

Zoals op laatste pagina's is besproken: de kans op kwijtraken van je ETF-shares of onderliggende aandelen is praktisch nul. Echter mocht er ooit wat gedoe zijn, dan zal het altijd even duren voordat je weer toegang hebt.

Veel doen het niet. Ik zelf vind het kleine moeite om twee verschillende accounts te hebben. Schaad zeker niet.

Het is ook wel een verschil of je 10.000 of 100.000 belegt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 19-03-2020 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tesla +20% vandaag, had toch gezegd dat jullie moesten kopen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:08:
[...]

Weer even wat puts gekocht. 8)

17.05.20 17750 DJIA
Spannend dagje zeker? :+

Trekt net weer wat bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ko.Kane schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:12:
[...]

Spannend dagje zeker? :+

Trekt net weer wat bij.
Nee, echt helemaal niet. Deze day swings maken mij helemaal niet uit. Ik kijk gewoon naar de macro-ontwikkelingen en lees veel artikelen van de Financial Times en the Economist enzo. De trend in de USA is gewoon hartstikke down. Ze zijn daar echt fucked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:10:
Tesla +20% vandaag, had toch gezegd dat jullie moesten kopen. :+
Worden even een aantal shorters van thewallstreetbets gepakt? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
Ko.Kane schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:09:
@Hexxagon De consensus is eigenlijk dat dat niet uitmaakt. Desalniettemin heb ik dus voor een black swan scenario ofwel bij de bank/broker ofwel de ETF-uitgever 2 verschillende brokers. En Vanguard bij de een en Ishares mix bij de ander.

Zoals op laatste pagina's is besproken: de kans op kwijtraken van je ETF-shares of onderliggende aandelen is praktisch nul. Echter mocht er ooit wat gedoe zijn, dan zal het altijd even duren voordat je weer toegang hebt.

Veel doen het niet. Ik zelf vind het kleine moeite om twee verschillende accounts te hebben. Schaad zeker niet.

Het is ook wel een verschil of je 10.000 of 100.000 belegt.
Ah, thanks voor je reactie. Ik heb geprobeerd veel te lezen in deze topic over ETF en er werd aanbevolen:
  • DeGiro basic > VWRL
  • DeGiro custody > IWDA + EMIM
Kan je met basic ook gewoon de IWDA (75%) + EMIN (25%) nemen (dan krijg je dividend niet uitbetaald helaas)?

Mijn reden is ik wil iets meer in "China" en Azie beleggen omdat de wereldmacht langzaam aan het schuiven is (positie van Amerika neemt af naar mijn vermoeden en nu zeker met het Corona heb ik het idee dat China sneller kan herstellen dan Amerika). Dank u <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:18:
[...]

Nee, echt helemaal niet. Deze day swings maken mij helemaal niet uit. Ik kijk gewoon naar de macro-ontwikkelingen en lees veel artikelen van de Financial Times en the Economist enzo. De trend in de USA is gewoon hartstikke down. Ze zijn daar echt fucked.
Heb je op beiden ook een eigen abonnement? En bied op financieel nieuws Reuters ook meerwaarde?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:24
Op reddit is nu een nederlandse variant van wallstreetbets. Ik moet een beetje lachen om de beginners die aan de gang gaan met turbo's waarmee "gratis geld" verdiend kan worden. Doet me een beetje aan mijzelf denken destijds. En nee dat was geen daverend succes :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Hexxagon schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:25:
[...]

Ah, thanks voor je reactie. Ik heb geprobeerd veel te lezen in deze topic over ETF en er werd aanbevolen:
  • DeGiro basic > VWRL
Kan je met basic ook gewoon de IWDA (75%) + EMIN (25%) nemen (dan krijg je dividend niet uitbetaald helaas)?

Mijn reden is ik wil iets meer in "China" en Azie beleggen omdat de wereldmacht langzaam aan het schuiven is (positie van Amerika neemt af naar mijn vermoeden en nu zeker met het Corona heb ik het idee dat China sneller kan herstellen dan Amerika). Dank u <3
Dat kan. Je dividend krijg je niet uitbetaald bij accumulerende fondsen, maar wordt direct herbelegd in het fonds. Dat is voor mij een plus.

En inderdaad door losse Ishares-fondsen te nemen kun je een overweging toepassen naar bv EM met 75-25.

VWRL bestaat trouwens ook een accumulerende variant van VWCE, die gebruik ik zelf. Maar daar ligt de verhouding vast in het fonds tussen World en EM. Al zou je dat ook weer kunnen aanpassen met een EM market fonds erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Hexxagon schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:25:
[...]

• DeGiro basic > VWRL

Kijk ook eens naar AEEM. Die zit in de kernselectie. :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
Baytep schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:37:
@writser lijkt het al een beetje opgegeven te hebben zich er tegen aan te bemoeien, waardoor we wat waardevolle input kwijt zijn.
Tja, het topic is een grote beerput nu .. Beetje triest om te zien :) . Mijn advies aan 99% van de posters momenteel: ga of blijf lekker indexbeleggen en maak je wat meer druk over je baan, gezondheid, familie en vrienden en wat minder over de vraag waar Tesla en Shell morgen handelen.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 19-03-2020 20:39 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Longcat schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:35:
[...]

Kijk ook eens naar AEEM. Die zit in de kernselectie. :)
Deze?

LU1681045370 Amundi MSCI Emerging Markets UCITS ETF EUR (C)?

https://www.justetf.com/d...=search&isin=LU1681045370

Dat is een synthetisch fonds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Ko.Kane Yup. Als je bezwaar hebt tegen synthetisch, dan uiteraard niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Longcat Dat bezwaar heb ik wel. :)

Zou het zelf nooit aanraden als er een fysiek alternatief bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Ko.Kane Als je maandelijks inlegt en het gaat om bedragen in de tientallen/honderden euro's, zou ik toch gaan voor de synthetische. Transactiekosten tikken anders best wel aan. Vervolgens kan je als de positie wat groter is geworden 2 transacties doen om de boel over te hevelen naar de fysieke variant.

Nu ik dit typ, realiseer ik me dat ik dit al een tijdje van plan was. Is er nog niet van gekomen. :$

[ Voor 14% gewijzigd door Longcat op 19-03-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 13:37
writser schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:37:
[...]

Tja, het topic is een grote beerput nu .. Beetje triest om te zien :) . Mijn advies aan 99% van de posters momenteel: ga of blijf lekker indexbeleggen en maak je wat meer druk over je baan, gezondheid, familie en vrienden en wat minder over de vraag waar Tesla en Shell morgen handelen.
Gouden uitspraken in deze tijd. _/-\o_

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Pagina: 1 ... 63 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.