Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.432 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
R.van.M schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:10:
[...]

al verwijderd of foute link
Nee, probeer nog maar een keer. Ging iets fout met kopiëren van de link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Waxina Klinkt een stuk erger dan het is. Die beursvloer dient volgens mij geen nut. Is meer een soort museum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Longcat schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:13:
@Waxina Klinkt een stuk erger dan het is. Die beursvloer dient volgens mij geen nut. Is meer een soort museum.
Ah okee, nou lijkt me niet zo goed voor het sentiment :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:30
sgouman schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:08:
[...]

Hij heeft er vertrouwen in. Volgens mij heeft hik ze een keer gezien bij business class.
Tja, vrees voor je dat tegen zoveel stupiditeit weinig te doen is. Denk dat je niet hoef te rekenen dat er een erfenis voor je overblijft ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Gratis tip (gezien hij Business Class kijkt): laat hem geen tips volgen van Geert Schaaij en Selwyn Duijvestijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:34
Heb wat meer informatie gevonden en het is precies zoals ik al dacht: https://www.valuemachines...chinesFund-17-10-2018.pdf

1,4% lopende kosten en ook nog een prestatievergoeding :F

Ze proberen dit wat te verhullen met dat zij hele hoge rendementen gaan behalen, maar daar is natuurlijk geen enkele garantie voor.

[ Voor 22% gewijzigd door JohanNL op 18-03-2020 23:25 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mwoah, zo erg hoeft het niet te zijn. Door de bank genomen zijn de kosten bij dit soort vehikels erg hoog, en de voorgespiegelde rendementen te optimistisch. Wat er overblijft is dan dus markt minus een paar procent kosten. En soms zijn het daadwerkelijk oplichters, dan blijft er niks over :D

Ah, daar zie je het al. Het ‘gematigd scenario’ geeft dik tien procent netto rendement, en dik veertien vóór kosten. Tsja...

[ Voor 18% gewijzigd door eamelink op 18-03-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij welke broker kan ik nu het beste zitten? Ik heb een rekening geopend bij DeGiro en bij Flatex maar over beiden lees ik wat dubieuze dingen zoals verschillende accounttypes, betalen bij uitkeren dividend, grotere spreads bij Flatex wanneer je handelt buiten beursopeningstijden, geen saldo aan kunnen houden bij DeGiro (moet in een fonds met momenteel negatief rendement), uitlenen van jouw aandelen, etc. Bink inactive heb ik ook nog maar daar kan je geen zak mee. Verder lijkt Binck erg duur geworden.

Welke brokers zijn aan te raden om in aandelen te handelen? Verwachte aantal transacties dit jaar: max 30.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
[...]

Hij heeft er vertrouwen in. Volgens mij heeft hik ze een keer gezien bij business class.
Business class is een grote reclame programma, al die mensen die daar zitten betalen minimaal 10K om hun verhaaltje te doen, hetzelfde geldt voor die wijnboer.

100K zou ik in een wereldwijde ETF beleggen, zeker nu die zo laag staat.
zoals NT of VWRL oid.

Of koop in het buitenland een huis en verhuur die.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:23:
Heb wat meer informatie gevonden en het is precies zoals ik al dacht: https://www.valuemachines...chinesFund-17-10-2018.pdf

1,4% lopende kosten en ook nog een prestatievergoeding :F
1,5% zelfs, ze verwachten namelijk jaarlijks 0,1% aan portefeuilletransactiekosten te maken. Dit fonds handelt ontzettend veel.

Plus 0,14% aan instap- en uitstapkosten. En inderdaad die 10% prestatievergoeding.

Het is wel duidelijk wie hier wél gegarandeerd geld mee gaat verdienen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-09 20:52
[...]

Ik wilde eigenlijk de grap maken dat het een business class adverteerder lijkt. Is het ook echt zo, je zou eens moeten kijken wat de track record is van de paljassen die daar al hebben gezeten is. Palm invest incluis.

De reden dat AFM boven die grens niet controleert is dat er van uit wordt gegaan dat het voor professionele partijen is die dus of de kennis of kunde hebben om zelf de due diligence te doen of die inhuren en zich professioneel laten bijstaan.

PS: waarom koopt hij dan niet Berkshire?

Nu over dat laatste: ik ken paar boomers die in vermogensbeheer zitten bij verschillende bekende namen....Nou die zijn van ditum momenteel:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D7KW3VkWkAAmLHW.png
of
Afbeeldingslocatie: https://babettetenhaken.com/wp-content/uploads/2018/09/alphaspirit_Fotolia_130481083_XS-300x260.jpg

:X

Pure gold:
Geïnspireerd op de ideeën van genieën…
Quotes van Warren Buffett en Albert Einstein

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 18-03-2020 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:30:
Bij welke broker kan ik nu het beste zitten? Ik heb een rekening geopend bij DeGiro en bij Flowtraders maar over beiden lees ik wat dubieuze dingen zoals verschillende accounttypes, betalen bij uitkeren dividend, grotere spreads bij Flowtraders wanneer je handelt buiten beursopeningstijden, geen saldo aan kunnen houden bij DeGiro (moet in een fonds met momenteel negatief rendement), uitlenen van jouw aandelen, etc. Bink inactive heb ik ook nog maar daar kan je geen zak mee. Verder lijkt Binck erg duur geworden.

Welke brokers zijn aan te raden om in aandelen te handelen? Verwachte aantal transacties dit jaar: max 30.
Met Flow Traders bedoel je Flatex neem ik aan? ;)

Flatex is vooral interessant doordat er geen transactiekosten zijn, geen bewaarloon, je aandelen in een vreemde valuta kunt kopen met euro's en je effecten niet worden uitgeleend.
Nadelen zijn vooral dat er ook veel aandelen zijn die een extra opslag hebben op de bied/laat koers en je hierdoor alsnog indirect extra kosten betaald, dat de handel soms wordt stilgelegd, het aanbod van aandelen beperkter is en het platform zelf wat basic is en aanvoelt.

Als je bij DeGiro hun standaard account aanhoudt dan worden je aandelen uitgeleend, maar je betaald niet extra op dividenduitkeringen.
Boven de €2500 aan cash aanhouden bij DeGiro kost geld, maar je kunt prima er enkel geld op zetten als je iets wilt aankopen en het er gelijk weer afhalen als je er geld op hebt staan waar je niets mee wilt doen.

Met een klein beetje puzzelwerk kun je er een combinatie van maken, van zowel Flatex en DeGiro gebruik te maken en dan kun je de kosten zo laag mogelijk houden.

Je hebt verder ook nog BUX0 en Trading212 die beide gratis handelen in aandelen aanbieden.
Dan heb je ook nog Lynx die sommigen hier gebruiken, maar die kent net als Binck wat hogere transactiekosten en vragen een bewaarloon.
Grootbanken ABN en ING heb je ook, maar ook daar weer hogere kosten dan als bij Flatex/DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer een lekker dagje vandaag, woensdag weer een dead cat bounce :P?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:03:
Weer een lekker dagje vandaag, woensdag weer een dead cat bounce :P?
Heb je nog gebruik kunnen maken van de Dow die op 18750 stond? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:05:
[...]

Heb je nog gebruik kunnen maken van de Dow die op 18750 stond? :p
Ja, heb net voor de rally wat puts gesloten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Verwijderd Toch nog even over Tesla: Ik las net een artikel wat aardig met mijn mening strookt: https://www.marketwatch.c...0-03-18?mod=mw_quote_news

En op zerohedge een nog negatiever artikel natuurlijk. https://www.zerohedge.com...lds-love-affair-elon-musk

Nog steeds positief over Tesla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
JohanNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:02:
[...]

Met Flow Traders bedoel je Flatex neem ik aan? ;)

Flatex is vooral interessant doordat er geen transactiekosten zijn, geen bewaarloon, je aandelen in een vreemde valuta kunt kopen met euro's en je effecten niet worden uitgeleend.
Nadelen zijn vooral dat er ook veel aandelen zijn die een extra opslag hebben op de bied/laat koers en je hierdoor alsnog indirect extra kosten betaald, dat de handel soms wordt stilgelegd, het aanbod van aandelen beperkter is en het platform zelf wat basic is en aanvoelt.

Als je bij DeGiro hun standaard account aanhoudt dan worden je aandelen uitgeleend, maar je betaald niet extra op dividenduitkeringen.
Boven de €2500 aan cash aanhouden bij DeGiro kost geld, maar je kunt prima er enkel geld op zetten als je iets wilt aankopen en het er gelijk weer afhalen als je er geld op hebt staan waar je niets mee wilt doen.

Met een klein beetje puzzelwerk kun je er een combinatie van maken, van zowel Flatex en DeGiro gebruik te maken en dan kun je de kosten zo laag mogelijk houden.

Je hebt verder ook nog BUX0 en Trading212 die beide gratis handelen in aandelen aanbieden.
Dan heb je ook nog Lynx die sommigen hier gebruiken, maar die kent net als Binck wat hogere transactiekosten en vragen een bewaarloon.
Grootbanken ABN en ING heb je ook, maar ook daar weer hogere kosten dan als bij Flatex/DeGiro.
Goed overzicht! Mijn redenen voor Trading212:
- Echte aandelen, geen CFD's (kan overigens wel)
- Geen transactie kosten (transactie moet wel onder de 10k zijn)
- Mogelijkheid tot aankoop van fractional shares (deelaandelen), voor mij belangrijk om dividend gelijk te herinvesteren
(Snel compounden)
- limit, stoploss orders
- Geen kosten voor het hebben van een account (pas na 6 maand inactiviteit). Dit gebeurd bij mij niet door maandelijkse storting.

Hopelijk helpt dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ko.Kane schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:11:
@Verwijderd Toch nog even over Tesla: Ik las net een artikel wat aardig met mijn mening strookt: https://www.marketwatch.c...0-03-18?mod=mw_quote_news

En op zerohedge een nog negatiever artikel natuurlijk. https://www.zerohedge.com...lds-love-affair-elon-musk

Nog steeds positief over Tesla?
>:)

Eew, kom eens met goede artikelen en dan zal ik daar mijn commentaar op geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
60% in de min....

Het is nu in ieder geval niet meer zo idioot over priced :P

iets belangrijker dan Tesla: https://www.cnbc.com/2020...l-street-equity-rout.html

ECB pompt er ook wat tegen aan.

[ Voor 51% gewijzigd door Ko.Kane op 19-03-2020 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ko.Kane schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:21:
60% in de min....

Het is nu in ieder geval niet meer zo idioot over priced :P

Deze video laat heel goed zien waarom deze short term swings niet uitmaken.

Full disclosure, ik heb Tesla op 180 gekocht en op 900 verkocht, nu wacht ik even tot er weer een mooi momentje is (waarschijnlijk weer rond de 180 met deze paniek).

Ik heb gigantisch veel onderzoek gedaan naar Fiat-Chrysler, BMW, Daimler, Ford en VAG. Ik short ook al sinds 1 maand de meeste van deze bedrijven, daarnaast ben ik technologie-gek en auto-gek.

Competitie is er echt niet al aan het komen, daarvoor zijn de legacy bedrijven veel te log. Geen 1 auto van de competitie die nu leverbaar is beter dan de 2012 Model S in dat segment. Dit is echt totaal onrealistisch dat de competitie er aan zit te komen. Ze hebben de komende 5 jaar al sowieso geen batterijen om in hun auto's te doen.

Daarnaast focus je te veel op de auto-verkopen, de energy sector en later ook robotaxi over paar jaar zal zo gigantisch veel winst binnenharken. Dit is de nieuwe Apple.

De artikelen die je me linkte was ook een echt gevalletje van confirmation bias. Ik lees ook veel anti Tesla subs, puur om in te leven wat de shorts zeggen.

Over paar jaar zullen we zien wat de waardering is, ik weet in ieder geval waar ik in investeer. Voor mij is Tesla ook precies een bedrijf die alle punten van Buffett afstreept, al is hij zelf nog niet overtuigd. :)

Nog iets: https://twitter.com/p_ferragu/status/1240342452466257925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:26
https://www.ecb.europa.eu...0318_1~3949d6f266.en.html

ECB announces €750 billion Pandemic Emergency Purchase Programme (PEPP)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Morpheusk so much for "we are not here to close spreads"

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 19-03-2020 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Verwijderd
Voor mij is Tesla ook precies een bedrijf die alle punten van Buffett afstreept, al is hij zelf nog niet overtuigd.
Dat is al de beste reden ansich.

Punt is dat je een auto verward met een technologisch product. Als auto liefhebber: is het je nooit opgevallen dat de meeste auto's eigenlijk generieke bagger zijn? Maar desondanks verkopen al die merken al decennia?

En dat er gewoon mensen zijn die fan zijn van Peugeots? 8)7

Op een of andere manier hangen veel mensen hun hele eigenwaarde en image op aan een automerk. Dat mensen fanatiek op verjaardagen kunnen discussiëren dat ze nog niet dood gevonden zouden worden in "merk X" en alleen 'merk Y ' willen.

Extreem lijp, maar marketing en brandbuilding kunnen ze wel. Hoe goed een auto is eigenlijk nul de vraag (zolang het maar enigzins bij de kwaliteit van het merk past), hoe goed hij vermarkt wordt aan de doelgroep is cruciaal. Merken worden nauwelijks afgestraft op de betrouwbaarheid issues. De kwaliteit van de EV van andere merken is dus bijna irrelevant, mensen kopen ze toch wel want: "Poah das mein merk, en ze hebben nu een EV!!!" _/-\o_

En Tesla heeft ook deels het Apple probleem, er is een grote groep die al niet een Apple product overweegt omdat a) niet geïdentificeerd wil worden als een appel-consument, b) het product niet als beter maar vooral anders ervaren.

Denk ook aan die rednecks die tesla-laadpalen blokkeren met hun F150 pick-ups....Die kopen straks gewoon de F150 EV-clone die Ford gaat maken op basis van de Rivian. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ko.Kane schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:53:
@Verwijderd
[...]

Punt is dat je een auto verward met een technologisch product. Als auto liefhebber: is het je nooit opgevallen dat de meeste auto's eigenlijk generieke bagger zijn? Maar desondanks verkopen al die merken al decennia?\
Ik zeg net dat je niet zo moet focussen op de autosector en dan beschuldig je mij ervan. :+

Ik verwar echt niks, maar je staat niet open voor mijn argumenten volgens mij dus dan gaan we weer terug naar agree to disagree. 8)

Overigens is b.v. Peugeot niet relevant want die zijn toch binnen een paar maanden failliet en Rivian heeft de komende 8 jaar niet genoeg batterijen. Ze moeten eerst nog 500k busjes voor Bezos bouwen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 01:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Ik sta er wel open voor maar ben het er niet mee eens. ;)

Voor de lol:
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:32:
[...]

[YouTube: Crossing the Chasm: Articulating the Tesla Bull Case (Ep. 33)]

Deze video laat heel goed zien waarom deze short term swings niet uitmaken.
Confirmation bias, focust op dat het een goed product is. Maar product is gewoon een auto, alle autos zijn gelijk namelijk een doos met 4 wielen. Brand image is het USP wat merken onderscheid, niet het product.
Full disclosure, ik heb Tesla op 180 gekocht en op 900 verkocht, nu wacht ik even tot er weer een mooi momentje is (waarschijnlijk weer rond de 180 met deze paniek).
Dat is gewoon goed markt timen. _/-\o_
Ik heb gigantisch veel onderzoek gedaan naar Fiat-Chrysler, BMW, Daimler, Ford en VAG. Ik short ook al sinds 1 maand de meeste van deze bedrijven, daarnaast ben ik technologie-gek en auto-gek.
Dat die bedrijven financieel ook niet sterk staan en veel financiele legacy hebben, is een reden om wel of niet hun aandelen te kopen. Maar ook al draaien ze break-even of met verlies, als ze marktaandeel hebben, hebben ze marktaandeel wat Tesla niet heeft.
Competitie is er echt niet al aan het komen, daarvoor zijn de legacy bedrijven veel te log. Geen 1 auto van de competitie die nu leverbaar is beter dan de 2012 Model S in dat segment. Dit is echt totaal onrealistisch dat de competitie er aan zit te komen. Ze hebben de komende 5 jaar al sowieso geen batterijen om in hun auto's te doen.
Zie mijn eerdere argument dat kwaliteit helemaal niet zo belangrijk is. Elke EV van "Poah mien merk" is de beste voor elke consument, in zijn ogen.
Daarnaast focus je te veel op de auto-verkopen, de energy sector en later ook robotaxi over paar jaar zal zo gigantisch veel winst binnenharken. Dit is de nieuwe Apple.
Bij Frans en Duits decreet gaat de robotaxi licencie alleen naar PSA en Daimler en VAG. Onder het dekmantel dat die beslissing gerechtvaardigd is om de corona-crisis te boven te komen. Tevens gaat ook de import tax op buitenlandse auto's omhoog als onderdeel van het anti-crisis pakket. }:O
De artikelen die je me linkte was ook een echt gevalletje van confirmation bias. Ik lees ook veel anti Tesla subs, puur om in te leven wat de shorts zeggen.

Over paar jaar zullen we zien wat de waardering is, ik weet in ieder geval waar ik in investeer. Voor mij is Tesla ook precies een bedrijf die alle punten van Buffett afstreept, al is hij zelf nog niet overtuigd. :)

Nog iets: https://twitter.com/p_ferragu/status/1240342452466257925
Maar nu we het toch over EV's hebben: Rivian, daar ben ik wel benieuwd naar de IPO, echter dat zal wel niet gebeuren met de huidige markt.
Heb jij ook naar Rivian ook gekeken?

Edit: zie nu pas je opmerking over Rivian. Ja, maar die busjes voor Bezios is dus een gevuld orderboek. Ford gaat hun betalen om een F150 cloon te kunnen maken. De backing is enorm.
Plus vooralsnog ziet het product er goed uit en zijn de meeste reviews positief. En een truck met platdak, zodat er wel een roofrack op kan, of voor een huif met pop-top of mobile home unit.

[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 19-03-2020 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ko.Kane schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 01:11:
Ik sta er wel open voor maar ben het er niet mee eens. ;)

Voor de lol:

[...]

1.Confirmation bias, focust op dat het een goed product is. Maar product is gewoon een auto, alle autos zijn gelijk namelijk een doos met 4 wielen. Brand image is het USP wat merken onderscheid, niet het product.

[...]

2. Dat is gewoon goed markt timen. _/-\o_

[...]
3. Dat die bedrijven financieel ook niet sterk staan en veel financiele legacy hebben, is een reden om wel of niet hun aandelen te kopen. Maar ook al draaien ze break-even of met verlies, als ze marktaandeel hebben, hebben ze marktaandeel wat Tesla niet heeft.

[...]
4. Zie mijn eerdere argument dat kwaliteit helemaal niet zo belangrijk is. Elke EV van "Poah mien merk" is de beste voor elke consument, in zijn ogen.

[...]

5. Bij Frans en Duits decreet gaat de robotaxi licencie alleen naar PSA en Daimler en VAG. Onder het dekmantel dat die beslissing gerechtvaardigd is om de corona-crisis te boven te komen. Tevens gaat ook de import tax op buitenlandse auto's omhoog als onderdeel van het anti-crisis pakket. }:O

[...]

6. Maar nu we het toch over EV's hebben: Rivian, daar ben ik wel benieuwd naar de IPO, echter dat zal wel niet gebeuren met de huidige markt.
Heb jij ook naar Rivian ook gekeken?

7. Edit: zie nu pas je opmerking over Rivian. Ja, maar die busjes voor Bezios is dus een gevuld orderboek. Ford gaat hun betalen om een F150 cloon te kunnen maken. De backing is enorm.
Plus vooralsnog ziet het product er goed uit en zijn de meeste reviews positief. En een truck met platdak, zodat er wel een roofrack op kan, of voor een huif met pop-top of mobile home unit.
1. Wel top dat je het filmpje heb gezien. Voor mij in ieder geval is de Tesla Semi heel erg belangrijk voor het succes. Dit zal zoveel besparing geven voor veel bedrijven dat het eigenlijk een no-brainer is.

2. Daar ben ik best wel goed in jah. :D

3. Doet me denken aan Kodak, Kodak had ook gigantisch veel marktaandeel.

4. Zie mijn opmerking dat de meeste legacy bedrijven over een paar jaar niet meer bestaan

5. Daarom ook de Gigafactory in Berlijn. :)

6. Yes, maar Rivian is nog steeds niet publiek. Ford heeft er een aandeel in, maar of je nu in Ford wilt zitten?

7. Rivian is echt een top bedrijf, maar ze zijn nog niet op het punt waar Tesla in 2007 was, ze hebben gewoon een decennia nodig om hun productie op te schalen. Daarnaast is de auto-sector maar een klein gedeelte van Tesla portfolio. Als voorbeeld: De gigafactory in New York heeft afgelopen 1000 solar roofs gemaakt, dat is 1 miljard in omzet, in een week!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Verwijderd doorgezapt eerlijk gezegd en extract gelezen, want ik kan niet lang naar die man luisteren. Maar de theorie achter product lifecycle is mij bekend.

Wat echter soms gebeurd is dat een frontrunner het zware werk moet doen, in dit geval "genoeg mensen overtuigen dat een EV gewoon een reëel alternatief is."

Dat is trouwens een voordeel dat Rivian heeft, Tesla heeft al dat voorwerk al gedaan t.o.v. acceptatie.

Maar soms wanneer een nieuwkomer in de "crossing the chasm" fase is, dan proberen meer players op de bandwagen te springen. Dat is een normale strategie voor grotere bedrijven die houden niet van vaag risico en er komen continue nieuwe dingen en trends op, en veel sterven gelukkig op tijd (vanuit het perspectief van de grote speler), en als ze groot worden moeten ze dat op tijd herkennen en mee gaan, of die nieuwe partij opkopen. (Want anders wordt je een Kodak)

Hij is bijvoorbeeld erg biased omdat hij aanhaalt dat tesla probeert design te perfectioneren....nouja daar zijn in autoland de meningen over verdeelt.

Hoe vaak hij wel niet zegt "far more superior".....
Further, auto makers aren’t even trying to disrupt their current ICE cars, and aren’t making EVs that are more compelling than their ICE cars at the same price.

By preserving their profits on their ICE cars, they are hesitant to go all-in in EVs.
Dat is iets genuanceerder, omdat EV's duurder zijn in exact dezelfde vorm. Maar er zijn meerdere auto's die je als EV of als ICE kan krijgen, dus equal compelling. Prijsverschil zit er ook in omdat er nog wat schaalvoordelen en minder ontwikkelingskosten zijn bij ICE voor de huidige automakers.
Ze bouwen echter voornamelijk nog zo veel ICE omdat er zoveel vraag is, en doordat ze in die vraag voorzien, kunnen ze EV ontwikkeling financieren.
Nu al stoppen met ICE's verkopen terwijl je alles opgelijnd hebt, zou winst verbranden zijn. Desalniettemin is een transitie een lastig process.

Dat is wel voordeel van Tesla, die heeft geen legacy of een transitie te doorlopen.

Off to bed.

Morgen weer dagje corona-crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De reden dat legacy nog zoveel ICE pusht ook al zijn er miljoenen doden per jaar door luchtvervuiling, is dat ze hier veel meer op verdienen. Een EV is veel goedkoper voor consumenten en op hun ICE modellen pakken ze de winst. De meeste winst wordt gemaakt op onderhoud namelijk.

Slaap lekker, over paar jaar zullen we zien wat er gebeurd. Nu kunnen we alleen maar onderzoek doen en speculeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Longcat schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:50:
[...]

De laatste +/- twee weken is de opening van de S&P steeds het tegenovergestelde van de beweging in het laatste half uur. Interessant patroon voor de traders onder ons.
[Afbeelding]
Toeval? :D

S&P futures +0.5% waar het uurtje geleden op +2% stond. Let op het 2,200 niveau voor S&P. Er wordt in de markt veel gepraat over dit technisch niveau. Correlatie tussen vrijwel alle asset classes nu >0.8 dus weinig diversificatie. Stay safe out there

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog 1 dan:

Echt heel interessant als je in 1 van de big auto's hebt geinvesteerd, of denkt om in Tesla te investeren. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 04:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 03:10:
Nog 1 dan: [YouTube: Tesla vs Big Auto: Who will survive the crisis?]

Echt heel interessant als je in 1 van de big auto's hebt geinvesteerd, of denkt om in Tesla te investeren. :)
Zullen we hier geen “Tesla is geweldig, Elon is mijn held”-topic van maken? Die hebben we al in VV ;)
Je kan het research noemen, maar uiteindelijk probeer je te bepalen hoe een bedrijf er voor staat en hoe de toekomst van een markt er uitziet op basis van YouTube filmpjes en redit posts. Denk je dat Blackrock ook zo werkt? ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwachten jullie dat de nieuwe VRH-plannen in huidige vorm (5.33% belasting) daadwerkelijk geïmplementeerd zullen worden? De vraag is dan wel of het nog heel zinvol is om nu in te stappen met een buy and hold strategie op basis van een index. Uitgaande van een recessie die 18 maanden aan zal houden zitten we al bijna op 2022. Dan is er feitelijk nog maar 1 jaar om flink te bouwen om daarna al 5.33% van je rendement te mogen afdragen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet iemand in Den Haag alsnog gaat bedenken dat het fictief rendement nogal hoog is of dat dit na een jaar of 2 alsnog wordt verlaagd. Anderzijds wordt 'geld maken' op deze manier belemmerd en risicovolle bezittingen aflossen gestimuleerd. Klinkt als de overheid.

Als je niet wilt aflossen in je huis (door de lage rente) dan word je bijna gedwongen om P2P en andere risicovolle leningen te gaan doen om een kans te maken op een redelijk rendement.

Gaan jullie vanaf 2023 een andere koers varen?

[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 19-03-2020 07:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:54
Aghanim schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:08:
Verwachten jullie dat de nieuwe VRH-plannen in huidige vorm (5.33% belasting) daadwerkelijk geïmplementeerd zullen worden? De vraag is dan wel of het nog heel zinvol is om nu in te stappen met een buy and hold strategie op basis van een index. Uitgaande van een recessie die 18 maanden aan zal houden zitten we al bijna op 2022. Dan is er feitelijk nog maar 1 jaar om flink te bouwen om daarna al 5.33% van je rendement te mogen afdragen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet iemand in Den Haag alsnog gaat bedenken dat het fictief rendement nogal hoog is of dat dit na een jaar of 2 alsnog wordt verlaagd. Anderzijds wordt 'geld maken' op deze manier belemmerd en risicovolle bezittingen aflossen gestimuleerd. Klinkt als de overheid.

Als je niet wilt aflossen in je huis (door de lage rente) dan word je bijna gedwongen om P2P en andere risicovolle leningen te gaan doen om een kans te maken op een redelijk rendement.

Er is nog niet eens wetgeving of duidelijkheid wat de anti-arbitrage regels gaan zijn, dus nogal onlogisch om nu al je strategie aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
R.van.M schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:33:
[...]

Er is nog niet eens wetgeving of duidelijkheid wat de anti-arbitrage regels gaan zijn, dus nogal onlogisch om nu al je strategie aan te passen
Als je nu (opnieuw) in wilt stappen vind ik dat toch echt wel een overweging waard. Anti arbitrage zal (volgens het voorstel) gaan werken met een peildatum. Verkopen/terugkopen is dan een optie maar dat is wel riskant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51

Je gaat geen 5,33% belasting betalen maar 33% over 5,33% = 1,76%

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Verwachten jullie dat de nieuwe VRH-plannen in huidige vorm (5.33% belasting) daadwerkelijk geïmplementeerd zullen worden?
De AFM heeft al geadviseerd om het niet door te laten gaan wegens aanzetten tot grote risico's bij beleggers:

https://www.businessinsid...kritiek-afm-plan-kabinet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
HEA220 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:45:
[...]

Je gaat geen 5,33% belasting betalen maar 33% over 5,33% = 1,76%
Klopt, ik bedoelde de 5.33 in de formule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:52

Thompson

Beeromaniac

esdeboer schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:53:
[...]

De AFM heeft al geadviseerd om het niet door te laten gaan wegens aanzetten tot grote risico's bij beleggers:

https://www.businessinsid...kritiek-afm-plan-kabinet/
Als je die uiteenzetting daar bekijkt levert het ook wel bizarre verschillen op t.o.v. nu.
In 2 jaar tijd en met zulke verschillen? Lijkt me sterk.

Een meer gematigde versie van dit plan, wellicht.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Zoals een paar posts terug ik heb aangegeven wil mijn vader beleggen in valuemachinefund.

Nu vroeg ik mij af wat goede alternatieven zijn kwa fondsen? We zitten al bij Meesman Maar wat zijn nog meer goede andere fondsen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
sgouman schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:56:
Zoals een paar posts terug ik heb aangegeven wil mijn vader beleggen in valuemachinefund.

Nu vroeg ik mij af wat goede alternatieven zijn kwa fondsen? We zitten al bij Meesman Maar wat zijn nog meer goede andere fondsen.

Alvast bedankt.
Lekker doorgaan met Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Longcat schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:01:
[...]

Oke, Maar zijn er nog andere goede die ook betrouwbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55

Polycom

Poes van goud

Alvast bedankt.
Zoals eerder aangegeven, laat je niet gek maken en speel op safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@sgouman Jazeker. Heel veel zelfs. Even zoekfunctie gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05:12
sgouman schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:05:
[...]

Oke, Maar zijn er nog andere goede die ook betrouwbaar zijn?
Fitvermogen vind ik wel een aanrader. Iets goedkoper dan Meesman en heeft ook goed gespreide fondsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21
Pistachenootje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:10:
[...]

Fitvermogen vind ik wel een aanrader. Iets goedkoper dan Meesman en heeft ook goed gespreide fondsen.
Uiteraard zijn er alternatieven maar als je al bij Meesman zit dan heeft het weinig nut om ergens anders in vergelijkbare fondsen te stappen. Dan zou je geheel moeten overstappen, alleen zou ik het nu niet aanraden om je portefeuille te verkopen.
Dus als je bij Meesman zit, lekker blijven zitten en de storm uitzitten. Het enige wat je zou kunnen doen is binnen Meesman nagaan of er nog interessante fondsen zijn zoals bijvoorbeeld dat alles in 1 wereld totaal fonds als je alleen nu nog opkomende markten hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het beste wat hij kan doen is: stil zitten en niets doen.

Dus ook niet overstappen van Meesman naar een andere vergelijkbare aanbieder die misschien net een fractie goedkoper is. Kosten zijn weliswaar belangrijk maar wat ik zo lees in de posts van @sgouman is dat hij vooral graag wél actief keuzes maakt. En dan komt hij bij dat eerder genoemde absurde fonds uit.

Als je dat kan voorkomen door stil te zitten en niets te doen, dan blijft hij bij Meesman wellicht iets teveel betalen. Maar als stil zitten hem een hoop ellende bespaart... :)

[ Voor 55% gewijzigd door Zr40 op 19-03-2020 09:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:43

de Peer

under peer review

Miki schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:49:
[...]

Uiteraard zijn er alternatieven maar als je al bij Meesman zit dan heeft het weinig nut om ergens anders in vergelijkbare fondsen te stappen. Dan zou je geheel moeten overstappen, alleen zou ik het nu niet aanraden om je portefeuille te verkopen.
Dus als je bij Meesman zit, lekker blijven zitten en de storm uitzitten. Het enige wat je zou kunnen doen is binnen Meesman nagaan of er nog interessante fondsen zijn zoals bijvoorbeeld dat alles in 1 wereld totaal fonds als je alleen nu nog opkomende markten hebt.
Je kunt toch prima vanaf nu meer gaan opbouwen via fitvermogen (veel lagere kosten) en je huidige meesman fondsen aanhouden bij Meesman. Ja dan heb je 2 verschillende rekeningen, dat lijkt me te overzien. Ik heb er 10 ofzo :P

Helemaal overstappen is nergens voor nodig en dan krijg je met kosten te maken in geval van Meesman als je naar Fitvermogen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
de Peer schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:52:
[...]

Je kunt toch prima vanaf nu meer gaan opbouwen via fitvermogen (veel lagere kosten) en je huidige meesman fondsen aanhouden bij Meesman. Ja dan heb je 2 verschillende rekeningen, dat lijkt me te overzien. Ik heb er 10 ofzo :P
Precies dit ^.

Overigens biedt Fitvermogen ook diverse andere beleggingsfondsen aan dus als hij perse iets anders wil dan 'saai index beleggen' dan kan dat ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik zit te kijken bij fitvermogen Maar bijna geen enkel fonds heeft winst gemaakt in de laatste 12 maanden. Ik weet niet hoevaak de waarde geupdate wordt maar als het van maart er nog bij moet komen dan gaat het toch heel slecht met bijna elk fonds dat ze hebben?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:43

de Peer

under peer review

sgouman schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:40:
Ik zit te kijken bij fitvermogen Maar bijna geen enkel fonds heeft winst gemaakt in de laatste 12 maanden. Ik weet niet hoevaak de waarde geupdate wordt maar als het van maart er nog bij moet komen dan gaat het toch heel slecht met bijna elk fonds dat ze hebben?
Ok misschien toch eerst even beleggen voor dummies gaan lezen :+ en nu geen overhaaste beslissingen gaan nemen met zo'n berg geld.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 19-03-2020 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Broker keuze is vrij irrelevant in deze. Dat is optimaliseren achter de komma. Optimaliseren voor de komma is je geld niet plempen in obscure fondsen zoals dat valuemachines oid. Dat meesman een paar tienden % duurder is maakt in die context niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:03
Je weet dat we midden in een pandemie zitten op dit moment? Alle winsten sinds het aantreden van trump zijn al verdampt... Zegt voldoende lijkt mij.

Ik ben een aantal maanden geleden juist weggegaan bij Fitvermogen. Ik vond hun website enorm traag, de dienstverlening is langzaam en hun fondsen presteerden minder goed dan degene waar ik inmiddels in zit, de NT-fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Precies dit ^.

Overigens biedt Fitvermogen ook diverse andere beleggingsfondsen aan dus als hij perse iets anders wil dan 'saai index beleggen' dan kan dat ook nog.
Maar die zijn wel duurder ( ook duurder dan Meesman ) en de meesten zijn gefocust op een bepaalde sector, klasse e.d.
Als je geen verstand van zaken hebt blijf je daar ook maar beter van af :)
Omdat de beurzen zijn ingestort, heb je hier niets van gehoord de afgelopen tijd? Dit heeft niets met Fitvermogen an sich te maken.
Maar dat biedt dus ook weer koopkansen in principe.

Wil je investeren dan zou ik naar dit fonds kijken: https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1
Al het andere wat ze aanbieden ( voor nu ) compleet negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Orangelights23 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:45:
[...]
Ik ben een aantal maanden geleden juist weggegaan bij Fitvermogen. Ik vond hun website enorm traag, de dienstverlening is langzaam en hun fondsen presteerden minder goed dan degene waar ik inmiddels in zit, de NT-fondsen.
Weet je dat zeker? Volgens deze post presteerden ze iets beter (fractie). https://www.reddit.com/r/...index_sustainable_equity/

En aankopen gaat bij FV juist toch sneller dan bij NT?

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 19-03-2020 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:45:
Broker keuze is vrij irrelevant in deze. Dat is optimaliseren achter de komma. Optimaliseren voor de komma is je geld niet plempen in obscure fondsen zoals dat valuemachines oid. Dat meesman een paar tienden % duurder is maakt in die context niet uit.
Door het rente op rente effect maakt dit wel degelijk uit.
0,5% vs 0,17% is nog wel wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:03
Pistachenootje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:49:
[...]

Weet je dat zeker? Volgens deze post presteerden ze iets beter (fractie). https://www.reddit.com/r/...index_sustainable_equity/

En aankopen gaat bij FV juist toch sneller dan bij NT?
Dat weet ik zeker ja. De link die jij post gaat over twee fondsen, ik ben niet bekend met deze fondsen en dit zijn niet degene waar ik in zat. Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat deze beter presteren dan de NT-fondsen. Overigens zijn er uiteindelijk altijd andere opties die goedkoper zijn, maar gezien ik nu bij mijn huisbank beleg, is dit ook een deel gemak.

Wat snelheid van aankopen betreft heb ik niets geschreven, ik doelde op puur de dienstverlening van de klantenservice bij vragen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

Alvast bedankt.
Longcat schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:01:
[...]

Pistachenootje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:10:
[...]

Stomme vraag, maar waarom niet gewoon een paar ETF's? Is dat wezenlijk anders dan via een 'fonds'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar er is geen enkele waar je 0.17% jaarlijkse kosten hebt, dus dat scheelt...

En ja, Meesman is duurder, dat kan niet ontkent worden. Maar dat is niet 0.5% vs 0.17%. Meer 0.5% vs 0.35% ofzo (uit mijn hoofd). (Anders vergeet je waarschijnlijk of de fondskosten, of de kosten van de bank/broker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Sissors schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:54:

En ja, Meesman is duurder, dat kan niet ontkent worden. Maar dat is niet 0.5% vs 0.17%. Meer 0.5% vs 0.35% ofzo (uit mijn hoofd). (Anders vergeet je waarschijnlijk of de fondskosten, of de kosten van de bank/broker).
https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 21:53
Sissors schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:54:

Het is niet alleen 0,5% TER maar ook 0,25% aan en verkoopskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@JohanNL Uiteraard, maar je moet het wel in de juiste context bekijken. @sgouman z'n vader is op zoek naar iets om meer dan 100k in te plempen en komt zelf uit bij een stel vage figuren van Business Class die zeker 2% aftroggelen per jaar (nog los van mogelijke underperformance en scams).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Robkazoe schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:56:
[...]

Het is niet alleen 0,5% TER maar ook 0,25% aan en verkoopskosten.
En ook 0,25% aankoop en switch kosten mocht je dat willen doen, daarnaast maar 1 keer per week verhandelbaar.
Ik blijf me verbazen dat er hier nog steeds mensen zijn die ze adviseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb nu een leuk bedrag aan de zijlijn klaar staan waar ik mee wil gaan beleggen. De vraag is wanneer? Ok lump sum is meestal beter dan DCA maar ik heb zo'n vermoeden dat dat wel eens anders kan liggen als je net een paar weken in een bearmarket zit.

Zijn er misschien goede indicatoren waarmee ik het moment van instappen kan bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Moet zeggen dat ik fitvermogen nog nooit echt had bekeken, vraag me af wat het addertje daar is.

En die 0.25% aan en verkoopkosten van Meesman zijn verwaarloosbaar op het totaal bij buy & hold. Net als dat 1 keer per week verhandelen ook niet relevant is (overigens mijn NT fonds bij Rabo zit ook een week vertraging op zo ongeveer tussen aankopen en wanneer het erbij staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Longcat schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:45:
@sgouman
d:)b
Zolang je geen rare obscure fonden of actieve fondsen van naam met een TER van 1-2% neemt zit je best goed.

Ik heb zowel VWCE bij 1 broker en een mix van 78-11-11 van IWDA/EMIM/IUSN bij een andere broker. Dat presteert beide het zelfde door deze crisis. Dat was ook exact het idee van deze twee.

Met de kleine kanttekening dat de IWDA/EMIM iets minder cap (85%) heeft dan VWRL (90%) en door toevoegen van IUSN weer net wat meer. En die small cap staat iets van 7% lager dan de andere 3 tov ATH. Maar gecorrigeerd voor dat is hetzelfde.

Toen het bull markt was, zat iedereen uit verveling en zucht naar de laatste 0.1% rendement TER's uit te pluizen, tracking errors uit te zoeken. etc.etc. Omdat er niks beters te doen was.

Nu is het vooral zaak niet uit greed blind op allerlei nieuw opties te springen. Random een van de bekende opties kiezen is fine:
Grootbanken; NT
Degiro/Flatex: VWRL/VWCE, of Ishares combi, of elke andere redelijke omvang ETF die fysiek dezelfde index belegt tegen zelfde TER
Fitvermogen
Meesman.

We zitten nu op -30%. Rendement bij herstel, if any, is 1/0,7=43%. Gaan we naar -40%, dan wordt herstel punt 67%, en bij -50% is het 100%!! *O*

En voor de most greedy: 80% drop dan heb je 400% bij herstel, lang leve de grote depressie 7(8)7

Tenzij hij nu in een soort Palm Invest inlegt dan wordt het -100% -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:24
Ik zag in het vorige topic regelmatig IB tov DeGiro voorbij komen wanneer het over kosten gaat. Wordt dan Interactivebrokers.com bedoeld of Lynx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:58
Pistachenootje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:01:
Ik heb nu een leuk bedrag aan de zijlijn klaar staan waar ik mee wil gaan beleggen. De vraag is wanneer? Ok lump sum is meestal beter dan DCA maar ik heb zo'n vermoeden dat dat wel eens anders kan liggen als je net een paar weken in een bearmarket zit.

Zijn er misschien goede indicatoren waarmee ik het moment van instappen kan bepalen?
Ligt aan je periode waarin je DCA gaat doen. Als dat minder dan zeg 3 maanden is maakt dat niet zoveel uit. Als je 2 jaar via DCA instapt kan het wel een verschil gaan maken.
Indicatoren zijn er altijd, maar wil je daar je keuze vanaf laten hangen?
Ja de beurs zit in een neerwaartse spiraal nu, en er is geen enkele indicator die je gaat vertellen wanneer de bodem bereikt is, hoe lang het gaat duren voordat het weer omhoog gaat en tot welk niveau.
Doe dus vooral waar je je het prettigst bij voelt en het beste past bij jouw strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sissors schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:02:
En die 0.25% aan en verkoopkosten van Meesman zijn verwaarloosbaar op het totaal bij buy & hold.
Stel je legt over 30 jaar 400.000k in. Dan heb je toch al meer dan 2000 euro aan aan en verkoopkosten betaald. Met het rente op rente effect wordt het bedrag aan gemist rendement nog flink groter.

Ik verwaarloos dat soort bedragen liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:01:

Je zou kunnen wachten totdat de rust weer toekeert op de beurs, maar dan " mis je wellicht de boot ".
Sissors schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:02:
Moet zeggen dat ik fitvermogen nog nooit echt had bekeken, vraag me af wat het addertje daar is.

En die 0.25% aan en verkoopkosten van Meesman zijn verwaarloosbaar op het totaal bij buy & hold. Net als dat 1 keer per week verhandelen ook niet relevant is (overigens mijn NT fonds bij Rabo zit ook een week vertraging op zo ongeveer tussen aankopen en wanneer het erbij staat).
Voor die 0,25% verkoopkosten kun je bij Fitvermogen wél bijna anderhalf jaar beleggen.
Het addertje mag je zelf nog wel een keer gaan zoeken maar die hebben wij tot nu toe nog niet gevonden ;)
En 1 keer per week vind jij wellicht niet een probleem, maar het is wel degelijk een minpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
de Peer schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:52:
[...]

Helemaal overstappen is nergens voor nodig en dan krijg je met kosten te maken in geval van Meesman als je naar Fitvermogen gaat.
Nope, je hebt namelijk ook het hefboomeffect van je portefeuille d.m.v. herbeleggen van dividend, het geen hij misloopt door het opdelen van je portefeuille.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 19-03-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:08:
[...]

Nope, je hebt namelijk ook het hefboomeffect van je portefeuille d.m.v. herbeleggen van dividend, het geen hij misloopt door het opdelen van je portefeuille.
Ben benieuwd hoe groot dat effect is. Gezien het verschil in kosten gaat MM+FV waarschijnlijk nog winnen van alleen MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Beleggers appartementen worden nu ook massaal aangeboden op funda.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 03:41
Sport_Life schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:24:
Te koop? Link? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Nu weer switchen naar aandelen is geen gekke move. Als je kan verkopen.

Huizenmarkten reageren trager, niet onwaarschijnlijk dat je eerst weer dik rendement in aandelen kan pakken en dan tegen de tijd dat huizenmarkt omlaag reageert weer goedkoop daar kan instappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Oa
https://www.funda.nl/koop...t-41705640-zwedenburg-34/

https://www.funda.nl/koop...n-van-prinstererlaan-368/

Kan nog wel even doorgaan.

In het huizen topic was niemand onder de indruk en wordt er nog gewoon overboden (!), ik denk dat de meeste mensen in dit topic beter weten.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 19-03-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:20
Zo snel? Dat had ik niet verwacht. Maar beursgenoteerde vastgoedbedrijven met voornamelijk woningen worden wel al afgestraft. Vonovia, Deutsche Wohnen en LEG Immobilien staan allemaal ongeveer op -30%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jazco2nd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:06:
Ik zag in het vorige topic regelmatig IB tov DeGiro voorbij komen wanneer het over kosten gaat. Wordt dan Interactivebrokers.com bedoeld of Lynx?
Meestal IB. Lynx is over het algemeen duurder, maar is in enkele specifieke gevallen marginaal goedkoper.

Geval 1: accountwaarde onder $100k, en je handelt max 1x per maand. Dan is de minimale activity fee iets lager bij Lynx.
Geval 2: je handelt heel veel opties op Euronext. Dit is een loss leader voor Lynx (en dus goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:40
16 maart 200 participaties in NT world gekocht met afslagdatum 17 maart.. nog steeds niks in mijn account.. Ik wist dat het traag was, maar zo traag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-08 16:25
[b]

Wil je investeren dan zou ik naar dit fonds kijken: https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1
Al het andere wat ze aanbieden ( voor nu ) compleet negeren.
Waarom zijn enkele Fitvermogen zo aan het promoten. Ik wordt er bijna achterdochtig van zoals dit gepromoot wordt 😉. Springt Fitvermogen echt er zo uit???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 14:33
edwin99_8 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:35:
[...]

Waarom zijn enkele Fitvermogen zo aan het promoten. Ik wordt er bijna achterdochtig van zoals dit gepromoot wordt 😉. Springt Fitvermogen echt er zo uit???
https://fireblog.nl/beleg...an-nederland-2020-update/
https://www.reddit.com/r/...index_sustainable_equity/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maahes schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:31:
[...]

Zo snel? Dat had ik niet verwacht. Maar beursgenoteerde vastgoedbedrijven met voornamelijk woningen worden wel al afgestraft. Vonovia, Deutsche Wohnen en LEG Immobilien staan allemaal ongeveer op -30%.
Prijzen in de grote steden gaan nergens meer over. En beleggers weten dat. Nu is het moment om te verkopen en de 100-200k winst in cash om te zetten om dit na de zomer de beurs op te slingeren :)
Zodra de nvm met de kwartaalcijfers komt ben je over de ATH heen.

Check zelf maar: neem een willekeurige woning in een van de 4 grote steden en zoek in de omschrijving op een niet zelf bewoond opmerking.
In 070 zeker de helft van de aangeboden woningen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 19-03-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BasvanS schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:34:
16 maart 200 participaties in NT world gekocht met afslagdatum 17 maart.. nog steeds niks in mijn account.. Ik wist dat het traag was, maar zo traag!
Wat maakt het uit? Als je snel wilt handelen had je een ander platform moeten kiezen, dat wist je van te voren toch wel?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
edwin99_8 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:35:
[...]

Omdat je daarmee het voordeligst kunt beleggen, maar doe vooral ook je eigen research.

https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0012125736
https://www.fitvermogen.nl/usp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Maahes schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:31:
[...]

Tja ik denk de drukte voor zijn? Volgens mij loopt de woningmarkt 1,5-2 jaar achter op dit soort ongein. Dus grote kans dat de druk ook weer van de huizenmarkt af gaat (zeker als mensen banen kwijt raken). Ik ken ook vrij veel mensen die best hard op zoek zijn geweest en een woning zoeken. Al zal een bezichtiging komende maand lastig worden, ik denk toch dat investeerders er niet slecht aan doen nu hun huis van de hand te doen. Prijzen gaan niet meer omhoog denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Heb je hier toevallig al gekeken? de handelkalender: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf

Kan geen kwaad om ook eens hier te kijken: https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/ en dan door te scrollen naar beneden :)

[ Voor 16% gewijzigd door Miki op 19-03-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Gaat erg traag ja. Ook bij verkopen. Nadeeltje van NT bij de grootbanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:58:
[...]

Gaat erg traag ja. Ook bij verkopen. Nadeeltje van NT bij de grootbanken.
Google O-) zie verder mijn post hierboven over de handelskalender

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 19-03-2020 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:00:
[...]

Google O-) zie verder mijn post hierboven over de handelskalender
Niet alleen op 17 maart gaat het traag, het gaat altijd traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:02:
[...]

De verwerking bij Northern Trust is de eerst volgende dag t.o.v. cut-off moment. Alleen kan je eigen bank het 1 en soms 2 dagen later pas verwerken in je overzichten. Je kunt in je transactie overzichten zien welke datum is aangehouden. Vooralsnog merk ik bij ING dat het vaak rond 19.30u is doorgevoerd op de eerst volgende dag en anders de volgende morgen rond 08.30u.

Ik kan me voorstellen dat als je er in zit voor de korte termijn dat dit heel frustrerend kan zijn. Zelf zit ik er in voor de long run om mijn aflossingsvrije hypotheek te kunnen aflossen en daardoor boeit me het tijdstip en dag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 14:33
Pistachenootje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:02:
[...]

VVWRL kopen en op een later moment inruilen voor NT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Tsurany schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:50:
[...]

Wat maakt het uit? Als je snel wilt handelen had je een ander platform moeten kiezen, dat wist je van te voren toch wel?
Tuurlijk, je koop het ook niet om meteen weer te verkopen he ;) Maar dat neemt niet weg dat ik het nogal 'traag' vind gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
Ik zit nu nog bij DeGiro met VWRL. Nu dacht ik ook over te stappen naar FitVermogen. Maar, ik ben niet belastingplichtig in Nederland (woon er niet) en kan dus ook niet de dividendbelasting verrekenen. Dat heeft dus helemaal geen zin totdat ik weer in Nederland ben en weer belasting betaal of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:09:
[...]

De verwerking bij Northern Trust is de eerst volgende dag t.o.v. cut-off moment. Alleen kan je eigen bank het 1 en soms 2 dagen later pas verwerken in je overzichten. Je kunt in je transactie overzichten zien welke datum is aangehouden. Vooralsnog merk ik bij ING dat het vaak rond 19.30u is doorgevoerd op de eerst volgende dag en anders de volgende morgen rond 08.30u.

Ik kan me voorstellen dat als je er in zit voor de korte termijn dat dit heel frustrerend kan zijn. Zelf zit ik er in voor de long run om mijn aflossingsvrije hypotheek te kunnen aflossen en daardoor boeit me het tijdstip en dag niet.
Ik weet prima hoe het werkt. Ik heb allerlei rekeningen, o.a. ABN en Rabo. Ik heb allerlei fondsen en ETFs. NT is met afstand het traagste, gemeten vanaf moment van order indienen tot terugkoppeling in de portefeuille.

Dit is mij ook nog eens bevestigd door de Rabobank (ja NT is trager dan andere beleggingsfondsen).

Als dat je nog niet overtuigd (blijkbaar niet want dit heb ik je allemaal al verteld) dan zou ik eens gaan kijken hoeveel mensen er in dit topic geklaagd hebben over de trage afhandeling. Dat jij het niet erg vind prima, veel anderen denken er anders over.

Ook ik zit er in voor de lange termijn en nog steeds vind ik het een nadeel dat het zo langzaam gaat. Each to his own.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 19-03-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Pistachenootje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:36:
[...]

Ik weet prima hoe het werkt. Ik heb allerlei rekeningen, o.a. ABN en Rabo. Ik heb allerlei fondsen en ETFs. NT is met afstand het traagste, gemeten vanaf moment van order indienen tot terugkoppeling in de portefeuille.

Dit is mij ook nog eens bevestigd door de Rabobank (ja NT is trager dan andere beleggingsfondsen).

Als dat je nog niet overtuigd (blijkbaar niet want dit heb ik je allemaal al verteld) dan zou ik eens gaan kijken hoeveel mensen er in dit topic geklaagd hebben over de trage afhandeling. Dat jij het niet erg vind prima, veel anderen denken er anders over.

Ook ik zit er in voor de lange termijn en nog steeds vind ik het een nadeel dat het zo langzaam gaat. Each to his own.
Bij een normale markt maakt het natuurlijk niks uit, maar nu kan het gewoon een euro in aanschaf prijs schelen. Je kunt historisch goed zien hoe het fonds presteert, per dag. Het feit dat ik op donderdag nog niet weet voor welke prijs ik het gekocht heb terwijl op maandag middag al de order is geplaatst.. voelt gewoon raar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
mrfunk schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:29:
Ik zit nu nog bij DeGiro met VWRL. Nu dacht ik ook over te stappen naar FitVermogen. Maar, ik ben niet belastingplichtig in Nederland (woon er niet) en kan dus ook niet de dividendbelasting verrekenen. Dat heeft dus helemaal geen zin totdat ik weer in Nederland ben en weer belasting betaal of niet?
Als je de dividendbelasting niet terug kunt krijgen moet je het niet doen.
Of je het terug kunt krijgen als je in het buitenland zit weet ik niet, ligt ook aan waar je woont, wat voor afspraken zij hebben gemaakt met Nederland en wat voor regels zij hanteren.
Google kan meestal al deze vragen beantwoorden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:56:
[...]

Als je de dividendbelasting niet terug kunt krijgen moet je het niet doen.
Of je het terug kunt krijgen als je in het buitenland zit weet ik niet, ligt ook aan waar je woont, wat voor afspraken zij hebben gemaakt met Nederland en wat voor regels zij hanteren.
Google kan meestal al deze vragen beantwoorden ;)
Ja, ik heb al een hele boel gegoogeld en dacht dit ook al - vroeg me af of er een angle was die ik niet zag. Ik zit in een land zonder vermogen(rendements)heffing, dus zo zielig ben ik nou ook weer niet. Wilde geheel in Hollandse stijl even kijken of ik nog goedkoper kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Een potentieel nadeel van ESG fondsen zoals de NN ESG fondsen bij Fitvermogen en ook de NT fondsen: mogelijk iets minder rendement. Hoewel dit de laatste jaren niet opging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:24
Zr40 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:32:
[...]

Meestal IB. Lynx is over het algemeen duurder, maar is in enkele specifieke gevallen marginaal goedkoper.

Geval 1: accountwaarde onder $100k, en je handelt max 1x per maand. Dan is de minimale activity fee iets lager bij Lynx.
Geval 2: je handelt heel veel opties op Euronext. Dit is een loss leader voor Lynx (en dus goedkoper).
Thanks, dan is voor mijn doel: korte termijn en middellange termijn beleggen in losse bedrijven (zoals Shell nu bijvoorbeeld) en wellicht enkele fondsen, met hooguit 5-15K in totaal de keuze snel bij IB. Tenzij ik meer AEX/NL bedrijven kies.

Voor de lange termijn heb ik reeds een pensioenrekening bij DeGiro (anders was Fitvermogen interessant, al lijk je vrij beperkt in je keuzevrijheid tov DeGiro) en 2 accounts daar vind ik minder handig, moet je steeds in- en uitloggen.. al doe je natuurlijk niet regelmatig iets met een pensioenrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:07:
Een potentieel nadeel van ESG fondsen zoals de NN ESG fondsen bij Fitvermogen en ook de NT fondsen: mogelijk iets minder rendement. Hoewel dit de laatste jaren niet opging.

[YouTube: Sustainable Investing (ESG, SRI)]
Of juist een hoger rendement als de geselecteerde bedrijven het beter doen dan de uitgesloten bedrijven.

Het voornaamste probleem met ESG fondsen is over het algemeen dat de kosten hoger zijn, daar verlies je dan in beginsel al rendement en zo'n vergelijking maakt diegene in die video ook.
Maar dit fonds is juist goedkoper dan de alternatieven die we hier kunnen krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:22:
[...]
Of juist een hoger rendement als de geselecteerde bedrijven het beter doen dan de uitgesloten bedrijven.
Dat kan zeker gebeuren maar historisch gezien gebeurde andersom regelmatiger, zoals uitgelegd in de video.
Pagina: 1 ... 62 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.