Natuurlijk kan dat , uitstekend begin zelf, ik chargeer even omdat ik een influx zie aan mensen die nu willen beginnen met een klein bedrag die nu denken dat het een mooi moment is om in te stappen. En even een paar pagina's over beleggen hebben gelezen. Het begint bij je persoonlijk risico.
Ik heb het niet over het halveren van die 1000 euro, maar wat gebeurd er op het moment dat deze corona crisis het hele jaar aanhoudt? Er kunnen mensen beginnen met een deel van hun spaargeld dat ze nu niet als buffer beschouwen maar straks ineens nodig hebben om een tijd zonder inkomen te overbruggen.
Ik hoor nu al zeggen ja maar je hebt je werkloosheidsuitkering. Natuurlijk. Maar in geval van grote drukte kan je het best een tijd moeten stellen met een voorschot. Of met niets in geval van een baas die niet uitbetaald , dan gaat eerst een ander traject spelen , en dan heb je niks in de tussentijd.
Ik zie ineens mensen in dit topic verschijnen met bedragen en basale vragen omtrent investeren en aandelen waaruit je wellicht zou kunnen afleiden (mild gesteld) dat ze geen idee hebben van wat ze nu eigenlijk doen. Wat je koopt, waarom je dat überhaupt zou moeten doen en welke schaapjes je eerst op het droge moet hebben.
Men begint niet met de vraag waarom zou ik moeten beginnen, maar gelijk met is het slim om Shell te kopen.
Dan heb je er dus niets van begrepen , de drempel wordt te laag , vroeger was je wel even bezig om een effectenrekening bij een bank te openen (ja ik ben oud) en moest je gezien de kosten wel behoorlijk degelijk weten wat je waarom wilde doen.
Het is aan een kant mooi dat het makkelijker toegankelijk is , maar de echte interesse lijkt niet verder te gaan dan. Het is nu goedkoop dat kan alleen maar omhoog.
Het is een wezenlijk onderdeel van iedere goede financiële planning en moet een verlengde zijn van de doelen die je hoopt te bereiken in je leven. Maar daar zie ik weinig van terug in de vragen die de laatste tijd gesteld worden.