Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.481 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kan iemand mij het nut van obligaties om je risico in je portefeuille te balanceren eens uitleggen met een voorbeeld?

Ik had een combi VWRL/NT World en IEGA/IEAC die eerder als goede combinatie werd aangeraden. Als ik nu kijk dan zijn de obligaties ook fors gedaald de afgelopen 2 weken en bewegen ze mee in lijn met de aandelen.

Ik had eigenlijk een tegengestelde, dempende beweging verwacht. Is dit een uitzonderlijke situatie, heb ik de verkeerde obligaties gekozen of klopt mijn aanname van combineren niet?

Ik twijfel nu namelijk om naast weer in VWRL in te stappen ook nog obligaties te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 17:31
Heel veel overheden gaan komende tijd veel geld lenen om de economie overeind te houden. Oftewel er is heel veel vraag naar geld, oftewel de rente van obligaties zal gaan stijgen. Omdat de rente van obligaties stijgt zullen meer mensen hun geld in obligaties steken i.p.v. beleggen. Minder vraag naar aandelen resulteert weer in een lagere koers. Wat vinden jullie van deze beredenatie? Logisch of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

conara schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:38:
Heel veel overheden gaan komende tijd veel geld lenen om de economie overeind te houden. Oftewel er is heel veel vraag naar geld,
Daar zetten ze toch gewoon de gelpdpers voor aan? (vraag, niet retorisch)

[ Voor 3% gewijzigd door MrMonkE op 17-03-2020 18:46 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
RobertMe schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:21:
Van mij mag de boel nu wel beginnen te dalen.
Beginnen...? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:27
Nja ok, verkeerd geformuleerd. Ik doelde meer op dat VWRL wel verder mag dalen. Afgelopen twee dagen schommeld die nogal tussen de €60 en €63 (met soms een piekje naar boven) en sluit op €62,xx. Van mij mag die nu wel flink de €50 in om nog wat extra's erin te stoppen :p (wat al klaar staat als doorlopende limit order)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-09 13:43
Sport_Life schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:51:
[...]

Kosten worden juist lager, gezien het een x % is ;)
Uiteindelijk moeten ze het wel doorberekenen en het percentage verhogen lijkt me. :P

Maar misschien is het wel niet zo dat de kosten hoger zouden worden zoals @Longcat zegt. Als iemand een goede uitleg heeft dan hoor ik het graag. Ik kan me voorstellen dat er veel transacties moeten plaatsvinden bij hoge volatiliteit. Door meer transacties in de onderliggende effecten kan ik me voorstellen dat de kosten hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 17:31
MrMonkE schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:45:
[...]

Daar zetten ze toch gewoon de gelpdpers voor aan? (vraag, niet retorisch)
Goede vraag geen idee of ze dat elke keer zomaar kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Maahes schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:59:
[...]

Uiteindelijk moeten ze het wel doorberekenen en het percentage verhogen lijkt me. :P

Maar misschien is het wel niet zo dat de kosten hoger zouden worden zoals @Longcat zegt. Als iemand een goede uitleg heeft dan hoor ik het graag. Ik kan me voorstellen dat er veel transacties moeten plaatsvinden bij hoge volatiliteit. Door meer transacties in de onderliggende effecten kan ik me voorstellen dat de kosten hoger zijn.
Waarom moeten er transacties uitgevoerd worden? Stel je voor dat je een ETF hebt die een index volgt met daarin 10 aandelen. De bedrijven zijn allemaal 1 euro waard (of miljoen, miljard, whatever). Een aandeel daalt met 50%. Moet de ETF nu herbalanceren? Nee, want ze bezitten nu procentueel minder van dat aandeel, net als de index.

Stel dat er een elfde aandeel is dat niet in deze index opgenomen was, omdat hij maar 30 cent waard was en dus te klein voor de index. Dit aandeel is toevallig gestegen naar 1 euro. De maker van de index doet 1x per kwartaal een herweging. Het aandeel dat naar 50 cent is gezakt gaat er uit en het aandeel dat naar een euro is gestegen komt er in. Nu moet je transacties uitvoeren zodat de weging van elk aandeel weer juist uitkomt.

[ Voor 22% gewijzigd door Longcat op 17-03-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Longcat schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:02:
[...]

Waarom moeten er transacties uitgevoerd worden? Stel je voor dat je een ETF hebt die een index volgt met daarin 10 aandelen. Ze zijn allemaal 1 euro waard. Een aandeel daalt met 50%. Moet de ETF nu herbalanceren? Nee, want ze bezitten nu procentueel minder van dat aandeel, net als de index.
Maar de spreads van de onderliggende effecten zijn veel groter, en er is ook meer afwijking van de Net Asset Value omdat de ETF ook alle kanten op vliegt, Misschien mis ik iets, en begrijp ik het verkeerd, maar dat heeft toch wel invloed, of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Maahes Ik denk dat ik je eerdere post verkeerd heb begrepen. Grotere spreads op aandelen kan inderdaad betekenen dat de spreads op ETFs ook groter worden. Dat heb ik ook meegemaakt op o.a. IWDA (soms wel een euro wijd).

De taak is aan de market maker om de waarde van de ETF continu zo scherp mogelijk te berekenen. Soms zie je dat ze het even niet meer weten en dan ontstaat die wijde spread.

[ Voor 43% gewijzigd door Longcat op 17-03-2020 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 19:13
Aghanim schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:31:
Kan iemand mij het nut van obligaties om je risico in je portefeuille te balanceren eens uitleggen met een voorbeeld?

Ik had een combi VWRL/NT World en IEGA/IEAC die eerder als goede combinatie werd aangeraden. Als ik nu kijk dan zijn de obligaties ook fors gedaald de afgelopen 2 weken en bewegen ze mee in lijn met de aandelen.

Ik had eigenlijk een tegengestelde, dempende beweging verwacht. Is dit een uitzonderlijke situatie, heb ik de verkeerde obligaties gekozen of klopt mijn aanname van combineren niet?

Ik twijfel nu namelijk om naast weer in VWRL in te stappen ook nog obligaties te nemen.
Doorgaans dalen/stijgen ze minder hard, daarom worden ze gebruikt om het risico te verlagen.
Ik zou zelf bij de meeste obligaties wegblijven omdat de rente ontzettend laag is en - zoals je al hebt gemerkt - er geen enkele garantie is dat ze je aandelenverliezen gaan beperken.
Wil je je risico beperken kun je beter geld aanhouden op een spaarrekening.

Heb zelf nog wel vandaag wat frontier market obligaties ingekocht omdat die net als aandelen nu aardig flink in de uitverkoop zijn.
Maar die zijn ook doorgaans een stuk risicovoller dan saaie AAA staatsobligaties :p

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-08 16:25
Nederlandse overheid stopt vele tientallen miljarden in de economie. De rente op 10 jaars staatsleningen / obligaties loopt de laatste dagen erg snel op met daarbij binnenkort ook de hypotheekrente. Iemand enig idee waarom de rente oploopt? Je zou verwachten dat de rente daalt ook al omdat de ECB door gaat met het opkoop programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bij die obligaties die je noemt zie ik grote posities in Frankrijk en bij bedrijven waarvan je maar af moet wachten of ze ongeschonden door de crisis komen. Dus ja, een daling kun je daar wel verwachten ja.

Je moet IMHO obligaties gewoon zien als een dempende factor in je portfolio, niet als risicoloze belegging. Want die bestaan niet (nou vooruit, Nederlandse en Duitse staatsleningen, misschien).
conara schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:38:
Heel veel overheden gaan komende tijd veel geld lenen om de economie overeind te houden. Oftewel er is heel veel vraag naar geld, oftewel de rente van obligaties zal gaan stijgen. Omdat de rente van obligaties stijgt zullen meer mensen hun geld in obligaties steken i.p.v. beleggen. Minder vraag naar aandelen resulteert weer in een lagere koers. Wat vinden jullie van deze beredenatie? Logisch of niet?
Je vergeet dat de prijs van een aandeel gewoon de verwachte kasstromen van een bedrijf contant gemaakt naar vandaag is. Die verwachting, daar gaat het om, m.i. niet of er veel of weinig vraag is. Het is bovendien geen binaire keuze van of aandelen of obligaties, je hebt ook nog vastgoed, MKB-leningen en natuurlijk gewoon sparen. In een volkomen markt zoals bij aandelen, mag je verwachten dat de prijs niet beïnvloed wordt door de prijs van een andere volkomen markt.

Je kunt bovendien ook redeneren dat de rente op obligaties laag blijft, omdat een belegging met weinig ervaren risico aanrekkelijk blijft en iedereen daarom bereid is een stukje rendement af te staan.
conara schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:01:
[...]
Goede vraag geen idee of ze dat elke keer zomaar kunnen doen.
In principe kan dat niet (zie de Fisher-vergelijking) - tenzij bewust inflatie aangewakkerd moet gaan worden. Het is echter een verschrikkelijke slippery slope die zeker de noordelijke landen van de EU niet zullen willen gaan bewandelen. In die zin zijn nationalisatie en steunprogramma's veel betere middelen om je doel te bereiken, zeker omdat we in een muntunie zitten met zeer divergerende economieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Hallo,

Ik vraag mij iets af. een vriend en ik zitten een beetje naar de beurs te kijken. Maarja nu gaat alles slecht dus mooi moment om in te stappen.

Ik zit nu naar shell aandelen te kijken. Nu ongeveer 12 euro en gaan waarschijnlijk wel weer naar de 20-25 euro.
Nu zag ik ook de Shell aandelen royal dutch shell PLC A deze zijn nu 24 dollar maar gaan ook redelijk vaak naar de 60$ toe.

Is het nu verstanding om in Shell aandelen te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
edwin99_8 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:19:
Nederlandse overheid stopt vele tientallen miljarden in de economie. De rente op 10 jaars staatsleningen / obligaties loopt de laatste dagen erg snel op met daarbij binnenkort ook de hypotheekrente. Iemand enig idee waarom de rente oploopt? Je zou verwachten dat de rente daalt ook al omdat de ECB door gaat met het opkoop programma.
JohanNL in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Het blijft wel een beetje koffiedik kijken natuurlijk.
Maar zoals je zegt, overheden gaan flink geld uitgeven waardoor de kans op terugbetalingsproblemen van die staatsobligaties in principe hoger wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sgouman schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:26:
Hallo,

Ik vraag mij iets af. een vriend en ik zitten een beetje naar de beurs te kijken. Maarja nu gaat alles slecht dus mooi moment om in te stappen.

Ik zit nu naar shell aandelen te kijken. Nu ongeveer 12 euro en gaan waarschijnlijk wel weer naar de 20-25 euro.
Nu zag ik ook de Shell aandelen royal dutch shell PLC A deze zijn nu 24 dollar maar gaan ook redelijk vaak naar de 60$ toe.

Serieus :|

Die vraag is al honderd keer langsgekomen (de afgelopen 2 dagen)

Kunnen jullie ons van andere aandelen ook vertellen wat de koers gaat zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 17-03-2020 19:29 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Hallo,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1Uu9nvaUDACNW9KomgZcCMx3HE=/f/image/hgrtxpvZfGRhhGjVIDBbvaGh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06:58
Na jaren 's ochtends mijn broodjes beleggen was het voor mij nu tijd om ook dat andere beleggen maar eens te proberen. Zo gezegd, zo gedaan een beleggingsrekening geopend bij mijn eigen boerenbank. Het idee is om maandelijks met een klein bedrag NT te kopen (100 euro) en hier vanaf te blijven totdat ik oud en grijs ben :9B.

Voordat ik op die grote oranje knop ga drukken voor de eerste aankoop, heb ik nog wel een paar vragen over NT:
- Kan dit fonds ook omvallen binnen nu en 30 jaar?
- Welke dag van de maand kan je het beste NT bijkopen?
- Bezit het fonds daadwerkelijk de onderliggende aandelen?
- Ik zie 4 smaakjes waaruit je kan kiezen (Europe, North America, World, Emerging). Welke smaak heeft het minste risico?
- Kan je het over 20-25 jaar weer makkelijk verkopen?
- Kan het kopen automatisch gaan? (automatische order)
- Moet je zelf handmatig kosten betalen aan NT of verrekend de boerenbank alle kosten?
- Wat is de domste fout die een noob zoals ik kan maken?

Elk antwoord stel ik op prijs. d:)b Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

noslen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:29:
Ik zal je één tip geven: als je niet precies weet wat je koopt of hoe het instrument werkt, blijf er dan vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05:00
Na jaren 's ochtends mijn broodjes beleggen was het voor mij nu tijd om ook dat andere beleggen maar eens te proberen. Zo gezegd, zo gedaan een beleggingsrekening geopend bij mijn eigen boerenbank. Het idee is om maandelijks met een klein bedrag NT te kopen (100 euro) en hier vanaf te blijven totdat ik oud en grijs ben :9B.

Voordat ik op die grote oranje knop ga drukken voor de eerste aankoop, heb ik nog wel een paar vragen over NT:
- Ik zie 4 smaakjes waaruit je kan kiezen (Europe, North America, World, Emerging). Welke smaak heeft het minste risico?
- Moet je zelf handmatig kosten betalen aan NT of verrekend de boerenbank alle kosten?

Elk antwoord stel ik op prijs. d:)b Alvast bedankt!
Gelet op het soort van vragen die je stelt, zou ik er vanaf blijven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Hallo,

Als jij verwacht dat ze weer naar 20-25 gaan, dan koop je ze toch in voor 12? :p

Voor de rest weten wij het hier ook niet wat de beurs in de toekomst gaat doen en of dit het ultieme instap moment is.

Qua Shell zou je nog naar Shell B kunnen kijken omdat dit onderliggend hetzelfde is maar de koers is fors lager.
ISDN GB00B03MM408

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
@noslen NT is een beleggingsfonds (a.k.a. mutual fund). Lees je een beetje in hoe die dingen in elkaar steken en zoek in dit topic op NT, NT WORLD, Northern Trust, beleggingsfonds, synthetische replicatie, fysieke replicatie, dividendlek, maandelijkse inleg/order, kosten, tarieven. Dan kun je vervolgens bijna al je vragen zelf beantwoorden en kan je hier wat gerichtere vragen stellen. Zo voorkom je dat we heel 'beleggen voor dummies' gaan behandelen hier.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Natuurlijk. Maar bedenk voor jezelf eens hoe dat zou kunnen gebeuren en wat zo'n oorzaak verder voor gevolgen heeft voor de rest van de wereld.
Maakt niet uit. Wat jou het beste uit komt.

Als je kijkt naar statistieken over het verleden zie je wellicht iets wat lijkt op een patroon, maar dat zegt alleen iets over het verleden, niet over de toekomst.
Ja. Kan je controleren in de Essentiële Beleggersinformatie dat door ieder fonds beschikbaar gesteld wordt.
World, want meer spreiding.

Haal je World weg uit de keuzes, dan is het antwoord: nee. Het risico is niet minder, maar anders.
Even makkelijk als vandaag. Moet er tegen die tijd nog wel een samenleving zijn die gelooft in bezit van kapitaal ;)
Afhankelijk van je bank/broker. Lijkt me redelijk eenvoudig zelf te checken :)
Je betaalt kosten aan je bank/broker voor het hebben van de rekening of voor het doen van transacties (of beide). Je betaalt ook fondskosten aan NT, maar dat onttrekt NT zelf uit de waarde van het fonds. (Zoals ieder ander fonds.)
Je laten leiden door kortetermijnnieuws.

Niet weten wat je precies koopt.

Beleggen in een fonds met hoge jaarlijkse kosten.

Oh, en leverage gebruiken. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 17-03-2020 19:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht tijd voor een mooie stelregel, als je de meest simpele vragen hier nog moet stellen is beleggen eigenlijk te ingewikkeld voor je en moet je er niet aan beginnen.

Als ze waarschijnlijk wel weer naar de 20-25 euro gaan zou ik al je geld er in stoppen, dat is toch een prachtige verdubbeling?

[ Voor 54% gewijzigd door Tsurany op 17-03-2020 19:49 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-09 20:47
fsfikke schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:28:
[...]

Serieus :|

Die vraag is al honderd keer langsgekomen (de afgelopen 2 dagen)

Kunnen jullie ons van andere aandelen ook vertellen wat de koers gaat zijn?
ja tuurlijk joh,

Ik heb hier een glazen bol die de uitslag al weet van alle aandelen over een maandje. Alleen verklap ik die niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Niet helemaal waar. Als in het verleden een aandeel niks waard is omdat het bedrij failiet is gegaan, dan is de waarde in de toekomst ook 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Forse plussen vandaag so far. Ik ben benieuwd wat alle overheidssteun voor impact gaat hebben morgen en of/wanneer de klap in de US gaat komen.

Ik zie ook wel een bepaalde vorm van zekerheid ontstaan nu. Iedereen krijgt een keer Corona en we kunnen er vooralsnog weinig aan veranderen. Dat geeft ook een soort rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
The_Scarabial schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:15:
hehe alles kleurt opeens groen hier in mijn portefeuille :)
Heel logisch nadat gisteren er enorme koersadlingen zijn geweest. Dan komen de koopjesjagers de volgende dag om de hoek te kijken. Echter ik vermoed dat we binnen kort weer een flinke daling krijgen (en daarna weer een lichtelijk herstel).
We zijn nog lang niet bij het dieptepunt. We gaan nog 10-30% verder omlaag !

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:56:
[...]
Ik heb hier een glazen bol die de uitslag al weet van alle aandelen over een maandje. Alleen verklap ik die niet :)
phantom09 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:06:
[...]
We zijn nog lang niet bij het dieptepunt. We gaan nog 10-30% verder omlaag !
Je kon het toch niet laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
de Peer schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:34:
[...]

Zucht... Dat ontkent toch ook helemaal niemand? Er zitten alleen forse risico's aan verbonden aan het timen van de markt. Bij jou toevallig goed gegaan. Survivor bias. Vandaar ook dat jij dit waarschijnlijk niet 'toevallig' zult vinden, maar het aan jouw capaciteiten toerekent.
Je kan natuurlijk gaan gokken om alles in 1 keer te verkopen. Je kan dan goed gokken of fout gokken.
Je kan ook een plan maken door beperkt in stappen te gaan verkopen tot een bepaald niveau.
Zo voorkom je dat je teveel verkeerd gokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:11:
[...]

[...]

Je kon het toch niet laten?
oeps... sorry verklapt ! ;w

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:37

Zenix

BOE!

@phantom09 Kan je naast minder dubbelposten, ook even laten weten wanneer we allemaal moeten instappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik ben nieuw in dit topic en lees de discussie van de laatste dagen nog even na. Daar zie ik veel discussies over brokers en kosten. Zelf beleg/investeer ik via Trading212 na de opties overwogen te hebben. Ik wou de laagst mogelijke kosten en "echte" aandelen en ETF's. Via CFD's kan ook als je dat liever wil. Er zijn geen transactie kosten voor transacties onder de 10k, verder kan je veel aandelen aankopen in fractional shares (hoeveelheden minder dan 1). In april wordt er als het goed is ook een goede functie toegevoegd waarin je automatisch dividend kan laten herbeleggen. Ik weet niet of het mag maar als je wilt zou je mijn link kunnen gebruiken, geeft je volgens mij ook een gratis aandeel. Link: www.trading212.com/ /* knip referral */

[ Voor 9% gewijzigd door t_captain op 17-03-2020 20:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:05
Aghanim schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:58:
Forse plussen vandaag so far. Ik ben benieuwd wat alle overheidssteun voor impact gaat hebben morgen en of/wanneer de klap in de US gaat komen.

Ik zie ook wel een bepaalde vorm van zekerheid ontstaan nu. Iedereen krijgt een keer Corona en we kunnen er vooralsnog weinig aan veranderen. Dat geeft ook een soort rust.
Een hersenspinsel, en wie weet wordt het een leuke discussie.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken, we gaan nu nog meer lenen van de printer. Om een systeemschok op te vangen. Deze zit hem nu direct bij de gewone mensen. Echter het systeem als zodanig is na 2008 nooit meer naar normaal teruggekeerd.

De rente standen waren bij de vorige keer veel hoger, en dan heb je ruimte. De verenigde staten is nog niet eens goed aan de beurt geweest en met het zorgsysteem daar is het land in een keer failliet. Als ze de farma industrie niet op de een of andere manier verplichten de kosten te drukken.

Er is in een de wereld nu al 3 keer fors op de rem getrapt , in een soort ik zie een bijna file rem werking. Flink remmen , beetje meer voorzichtig remmen, vol in ankers er staat echt file. En ik heb niet het gevoel dat het vol in de ankers al is gebeurd.

De forse daling heeft denk ik met name te maken met het gebrek aan speelruimte , er is maar 1 weg. Printen als een gek om de 'markt' overeind te houden. En in al die tijd is het geld pas veel later, en amper bij de gewone man terecht gekomen. Nu moet het direct naar en de markt en de gewone man.

Ik zou zeggen, in plaats van weer allerlei regels te verzinnen, stel een basisinkomen in voor iedereen in Nederland en hou dat 6 maanden vol. Scheelt een bak werk aan administratie. Zijn we gelijk bij het beroemde helikoptergeld aangekomen.

Ik zou niet weten wie of wat al dat geld ooit moet gaan terugbetalen. Behalve een algehele schulden kwijtschelding en privatisering van zo'n beetje alle banken.

Ok dat waren wat extremen, maar we leven inmiddels in extreme tijden. Het heeft 10 jaar geduurd alvorens we van de kredietcrisis op papier bekomen zijn, en alle schulden zijn geëxplodeerd. Nu doen we het dunnetjes over.

Ik zou dus niet weten of er ooit een moment komt dat er weer een balans komt tussen de daadwerkelijke economie , de achterliggende schulden en de waardering van bedrijven. Hoe bepaal je dan nog of bedrijven duur of goedkoop zijn ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Dit topic wordt de laatste tijd wel erg vervuild door de koopjesjagers die denken gouden bergen te verdienen zonder zelf ook maar iets van onderzoek te doen

De 'zuinige' hollander wordt in ieder geval niet met uitsterven bedreigd :+

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Vincentsmit11 referral linkjes mogen niet, dus die zou ik even wegknippen. Ik kende de broker nog niet, dus bedankt voor het ter aandacht brengen. Lijkt op het eerste gezicht op BUX, ook met die actie. Ben wel benieuwd hoe de spreads daar er uit zien en of je de mogelijkheid hebt om limit orders te doen. Vaak sturen dit soort partijen aan op market orders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:33
@CornermanNL Ja, maar het systeem is niet voor het plebs. Wat maakt die gewone man uit, die moet je gewoon als werk en consumeer laafjes in het gareel houden. Dat is waar kapitalisme om draait. Schuld is de ketting van de nieuwe slaven.

Al die nieuwe influx in beleggen zorgt voor mooie bounce. Dan krijgen ze allemaal de klep op de neus als US corona piek moment beleefd, gaan dan weer net zo hard uitstappen en gaan we mooi de bodem in.

Profit :o :+

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ESA9fQOX0AA20kz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een (hele erge) noob vraag denk ik: ik heb gister als experiment wat aandelen gekocht voor een paar honderd euro via De Giro.

Gewoon gedaan via Producten > Aandelen. Ik heb nu 5 soorten in mijn portefeuille, en ik heb op één van deze een mooi rendement. Hoe zou ik deze nu weer kunnen 'verkopen'? Als ik naar mijn portefeuille ga, en ik klik op het desbetreffende aandeel, zie ik wel 'Verkoop' staan, maar is dit niet 'short gaan'?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
Opmerkelijk om te zien hoeveel mensen nu beginnen met beleggen om te speculeren, zowel op dalende als op stijgende koersen. Komen al die mensen recht uit het casino gelopen ofzo omdat het nu gesloten is vanwege corona?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 13:33
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:50:
Nog even een (hele erge) noob vraag denk ik: ik heb gister als experiment wat aandelen gekocht voor een paar honderd euro via De Giro.

Gewoon gedaan via Producten > Aandelen. Ik heb nu 5 soorten in mijn portefeuille, en ik heb op één van deze een mooi rendement. Hoe zou ik deze nu weer kunnen 'verkopen'? Als ik naar mijn portefeuille ga, en ik klik op het desbetreffende aandeel, zie ik wel 'Verkoop' staan, maar is dit niet 'short gaan'?

Alvast bedankt!
Nee dat is niet short gaan, je kan gewoon je aandelen verkopen wanneer de beurs open is waarop het aandeel geregistreerd staat. Geen idee wat je winst is, maar je betaald vaak ook een paar euro administratie kosten voor de verkoop van losse aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 10:15
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:50:

Alvast bedankt!
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 10:15
Aghanim schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:58:

Mwa. Mij geeft het niet een soort van rust. In mijn naaste familie zit iemand van 64 met COPD. Ik ben dus erg bang dat deze persoon ook Corona krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vipertje schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:57:
[...]

Nee dat is niet short gaan, je kan gewoon je aandelen verkopen wanneer de beurs open is waarop het aandeel geregistreerd staat. Geen idee wat je winst is, maar je betaald vaak ook een paar euro administratie kosten voor de verkoop van losse aandelen.
Bedankt! En als ik wil verkopen, dan doe ik gewoon rechtsboven 'Verkoop' > Market order? (als ik het voor de huidige marktprijs wil verkopen? Ik heb hier vraagtekens bij omdat het erop lijkt dat ik bij Verkoop een vrij invulveld heb op hoeveel aandelen ik wil verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 13:33
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:00:
[...]

Bedankt! En als ik wil verkopen, dan doe ik gewoon rechtsboven 'Verkoop' > Market order? (als ik het voor de huidige marktprijs wil verkopen? Ik heb hier vraagtekens bij omdat het erop lijkt dat ik bij Verkoop een vrij invulveld heb op hoeveel aandelen ik wil verkopen.
Zeker geen Market Order doen! In tijden van hoge volatiliteit is dat nog eens extra gevaarlijk aangezien hij dan voor een laag bedrag weg kan gaan. Altijd limit order (is ook de default optie) en een vast bedrag invullen waarop hij verkocht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Jullie kunnen onze vriend @Verwijderd het best aanraden ‘beleggen voor dummies’ of wat dan ook te gaan lezen ipv de vragen te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Verwijderd even googlen, er zijn vast sites/youtube videos met walk-troughs voor koop/verkoop/etc. Genoeg affiliate bloggers die zo geld verdienen met die content maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het Gegoogled, en hiervoor ook verschillende bewoordingen gebruikt e.d.. Gek genoeg is het erg lastig te vinden... (of ik ben gewoon dom :9)

@Longcat Dat was ik sowieso al van plan!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Longcat schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:24:
@Vincentsmit11 referral linkjes mogen niet, dus die zou ik even wegknippen. Ik kende de broker nog niet, dus bedankt voor het ter aandacht brengen. Lijkt op het eerste gezicht op BUX, ook met die actie. Ben wel benieuwd hoe de spreads daar er uit zien en of je de mogelijkheid hebt om limit orders te doen. Vaak sturen dit soort partijen aan op market orders.
Ik heb ook een account bij de Giro gehad, ik zie tussen beide partijen niet veel verschil behalve gebruiksvriendelijkheid en kosten. Tot nu toe koop ik alle aandelen met limit orders. Verder heb je ook stop en stop limits. Als je gebruik wil maken van fractional shares, dus deel aandelen, dan zit je inderdaad wel vast op de markt order. Even over nieuwe mensen in dit topic, waaronder ik dus. Dit jaar krijg ik voor het eerst een bonus en ik was de afgelopen twee/drie maand bezig met het lezen van boeken over investeren en de beurs. Mijn doel is nu om een dividend gebaseerde portefeuille samen te stellen met grotendeels bedrijven die zich bewezen hebben over de laatste 10-20 jaar. In die tijd hun dividenden hebben uitbetaald, hebben laten groeien, en een gestage marktwaarde groei hebben. Dividenden zijn dus mijn focus (passief inkomen) maar als je op een laag moment in kan stappen is dat natuurlijk perfect. Ik had een paar boeken en onderzoeken gelezen en het begon te kelderen, wat dat betreft echt mazzel. Door dividenden te herinvesteren (fractional shares) en elke maand geld opzij te zetten (dollar cost averagen) wil ik het compound effect over de jaren maximaal benutten. Als jullie vragen of liever nog input hebben, laat het mij even weten :) Altijd goed om te leren van anderen die dit al veel langer doen! Overigens kan ik mijn post niet meer aanpassen met de ref link, maar ik zie dat jij dit al gedaan hebt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Verwijderd Ik heb slecht nieuws voor je......toets in op youtube "degiro".....dan krijg je zoekopties voor: degiro trading, degiro daytrading, degiro tuturial....Kies 1 van die optie.....ladingen video's.

YouTube: degiro trading tutorial

Echt 5 seconden, deze post maken duurde langer

NB: ik snap de aantrekkingskracht van al die nieuwsartikelen over dat vanalles laag staat. Maar er duiken echt veel mensen op die nauwelijks maar enige macro economische kennis hebben. Of geen idee hebben hoe ze zich in de materie zouden kunnen verdiepen, door eigen (online) onderzoek te doen.
Fijn dat er mensen zijn die volgende sell-off gaan helpen, het zal wel aardig wat "het systeem is gerigt" posts opleveren later. Maar pas op ;) .

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/9b/99/22/9b99226013c0e8a3e90cce5f105b602e.png

[ Voor 48% gewijzigd door Ko.Kane op 17-03-2020 21:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Afgelopen vrijdag heb ik twee short puts gesloten om mijn marginsituatie wat te verbeteren.

Zojuist keek ik even naar de koersen daarvan... :o

BYD 20MAR20 P 28, gesloten op 13.10. Nu 17.00.
SQ 20MAR20 P 70, gesloten op 14.60. Nu 25.34.

Achteraf is altijd makkelijk, maar als ik dat niet had gedaan... :X
Zr40 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:32:
[...]
Huidige stand: leverage 184,3%, initial margin 144,1%, maintenance margin 56,5%.
Stand na market close: leverage 181,6%, initial margin 133,9%, maintenance margin 52,6%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Zr40 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:20:
Afgelopen vrijdag heb ik twee short puts gesloten om mijn marginsituatie wat te verbeteren.

[...]

Stand na market close: leverage 181,6%, initial margin 133,9%, maintenance margin 52,6%.
Balls of steel lad, balls of steel.. well done!

Ik ben benieuwd hoe we over 5 jaar erbij staan, elk met een andere strategie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Offtopic. Graag on-topic blijven

[ Voor 94% gewijzigd door Outerspace op 19-03-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 19-09 23:04
Zr40 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:20:

[...]

Wauw netjes! Jammer genoeg weet ik niet genoeg van daytrading, want afgelopen weken waren gouden momenten!

Ik ben momenteel een serie boeken aan het doornemen over trading, staat veel leuke informatie in. Helaas heb ik zelf geen economische achtergrond, maar juist een hele technische. Ik merk dat ik langzaam begin te begrijpen hoe het spelletje werkt, maar ook dat ik 99% nog niet weet.

Ik wil wellicht proberen wat leuke momenten mee te pakken komende weken/maanden/rest van het jaar, maar ik wil ook weten waar ik mee bezig ben.
phantom09 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:45:
[...]

Ik zag zondag nog iemand met waarschijnlijk COP in een rolstoel samen met iemand die aan het lopen waren.
Die man in de rolstoel had ook een zuurstof fles.
Die man beseft niet hoe gevaarlijk het is om buiten te zijn. Als hij corona krijgt is het afgelopen met hem.

En zo zie ik zovele oudere mensen op straat rond lopen alsof er niks aan de hand is....
Nadeel van "nuchter" volk zijn. Op een gegeven ogenblik is het omslagpunt daar en moet je gewoon voorzichtig zijn. Vorige week maandag vond ik het nog overdreven dat de fysiotherapeute geen handen meer gaf. Op donderdag ging bij mij de knop om en neem ik het zéér serieus. Nu de jeugd en de ouderen nog, die lijken te slapen.

[ Voor 27% gewijzigd door Santee op 17-03-2020 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
CornermanNL schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:18:
De forse daling heeft denk ik met name te maken met het gebrek aan speelruimte , er is maar 1 weg. Printen als een gek om de 'markt' overeind te houden. En in al die tijd is het geld pas veel later, en amper bij de gewone man terecht gekomen. Nu moet het direct naar en de markt en de gewone man.

Ik zou zeggen, in plaats van weer allerlei regels te verzinnen, stel een basisinkomen in voor iedereen in Nederland en hou dat 6 maanden vol. Scheelt een bak werk aan administratie. Zijn we gelijk bij het beroemde helikoptergeld aangekomen.
Ik snap ook niet zo goed hoe het algemeen beschikbaar maken van geld (zoals de Fed doet) in deze situatie helpt. Het moet veel meer individueel. Een basisinkomen klinkt mooi, maar zo eenvoudig is dat niet. Als je naar iedereen van werkende leeftijd kijkt moet je wellicht al bij schoolverlaters beginnen, maar zeg even 16 jaar. En dan tot 67 ongeveer. Daar zitten pak 'm beet 12 miljoen mensen in. Als je die een basisinkomen van 1000 euro (netto) per maand wil geven, kost dat dus al 72 miljard voor die 6 maanden. Je zult dus veel selectiever moeten zijn, en dan ga je dus toch weer selecteren op kwetsbare groepen, apart of samenwonenden, mensen met minder vermogen, etc. Dan kom je best in de buurt van regels die nu gaan lopen of er al zijn waarbij individueel aangevraagd en getoetst kan worden, en wat dus veel gerichter is.
Ik zou dus niet weten of er ooit een moment komt dat er weer een balans komt tussen de daadwerkelijke economie , de achterliggende schulden en de waardering van bedrijven. Hoe bepaal je dan nog of bedrijven duur of goedkoop zijn ?
Ik denk dat zo'n balans uiteindelijk wel zal moeten ontstaan, maar het vennijn zit wellicht in het vertrouwen in de economie en ons hele systeem. Zolang er vertrouwen is kan alles opgepompt worden, als dat vertrouwen wegvalt loopt de lucht er uit. Als overheden zich gaan bemoeien, dan gaan ze op een gegeven moment - net als bedrijven - failliet. Er is wellicht dus vooral steeds minder verschil op puur (macro)economisch niveau tussen bedrijven en overheden. Iets dat al langer speelt met de grootte van bedrijven en hun lobbykracht. Grote bedrijven gedragen zich op veel manieren al best als kleine landen, en dat zal wellicht ook alleen verder toenemen.

Het kan dus ook wel dat de schokbewegingen veel heftiger en frequenter kunnen gaan worden als er te veel kunstmatige ingrepen blijven hangen of toegevoegd worden.

Maar dat wordt wel weer erg off topic in een topic over beleggen in de praktijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Offtopic, houd het on-topic

[ Voor 89% gewijzigd door Outerspace op 19-03-2020 08:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
Santee schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:46:
[...]

Wauw netjes! Jammer genoeg weet ik niet genoeg van daytrading, want afgelopen weken waren gouden momenten!

Ik ben momenteel een serie boeken aan het doornemen over trading, staat veel leuke informatie in. Helaas heb ik zelf geen economische achtergrond, maar juist een hele technische. Ik merk dat ik langzaam begin te begrijpen hoe het spelletje werkt, maar ook dat ik 99% nog niet weet.

Ik wil wellicht proberen wat leuke momenten mee te pakken komende weken/maanden/rest van het jaar, maar ik wil ook weten waar ik mee bezig ben.
En welke boeken lees je als ik vragen mag? Zelf heb ik het vooral gehouden bij de boeken van Peter Lynch, Benjamin Graham en Phil Town. (Allen leerzaam, vooral die van Bejamin Graham (The Intelligent Investor) :P

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
Vini-Vidi-Vici schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:53:
[...]

En welke boeken lees je als ik vragen mag? Zelf heb ik het vooral gehouden bij de boeken van Peter Lynch, Benjamin Graham en Phil Town. (Allen leerzaam, vooral die van Bejamin Graham (The Intelligent Investor) :P
Ik heb een hele rits, zal allemaal in een Humble Bundle dus pin mij niet vast op de kwaliteit (of afwezigheid daarvan) ;) . Wellicht heeft iemand tips welke van deze selectie goed zijn?
  • Stock Investing for dummies, 5th edition, Paul Mladjenovic
  • Trading for dummies, 4th edition, Lite Epstein, Grayson D. Roze
  • Stock charts for dummies, Greg Schnell, Lita Epstein
  • Investing in your 20s & 30s for dummies, Eric Tyson
  • Trend trading for dummies, Dr. Barry Burns
  • Tradin options for dummies, Joe Duarte
  • Penny stocks for dummies, Peter Leeds
  • Statistics for big data for dummies, Alan Anderson, David Semmelroth
  • Investment banking for dummies, Matthrew Krantz, Robert R. Johson
  • Day trading for dummies, Ann C. Logue
  • Chart patterns, Bruce M. Kamich
  • Chart patterns after the buy, Thomas Bulkowski
  • Trading on sentiment, the power of minds over markets, Richard L. Peterson
  • Machine trading, Ernest P. Chan
  • Quantitative trading, Ernest P. Chan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Vini-Vidi-Vici schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:53:
[...]

The little book that still beats the market
Think and grow rich
You can be a stock market genius
Miljonair met een gewone baan (tips voor sparen en uitgavepatroon)
Good to great

Ik zou de app Storytell aanraden, kan je het in de auto luisteren bijvoorbeeld. Staan heel veel van dit soort boeken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Santee schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:03:
[...]

Ik heb een hele rits, zal allemaal in een Humble Bundle dus pin mij niet vast op de kwaliteit (of afwezigheid daarvan) ;) . Wellicht heeft iemand tips welke van deze selectie goed zijn?
Thanks voor de lijst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Techlight, als je alleen kijkt naar wat de uitgaven zijn bij zo'n basisinkomen, dan kom je inderdaad op een heel hoog bedrag aan 'extra' kosten. Maar een groot deel van de mensen krijgt nu al een inkomen van de staat. Waar ook nog eens duizenden en duizenden ambtenaren mee bezig zijn om te zien of je wel recht hebt op ww/WIA/... of niet . Waarbij een groot deel vervolgens alsnog een uitkering krijgt, naar dan uit een ander potje, om tot bijstandsniveau te komen.

En de mensen die 'gewoon' werken krijgen de facto ook een dus bedrag aan uitkering. Namelijk de heffingskortingen.

Even onder de streep kijkend kun je wel stellen dat er zo'n lappendeken aan regelingen is, dat het gros van de mensen nu al een inkomen op bijstandsniveau of hoger heeft, uit uitkering of uit inkomen. De meerkosten om echt iedereen een onvoorwaardelijk inkomen te geven zo'n daarom ook relatief laag en zeker niet onbetaalbaar.

Maar de discussie over basisinkomen is weer een heel andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
Santee schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:03:
[...]

Oh, wel echt over de technische zijde van trading zo te zien. Bevalt het tot nu toe? En zijn die Humble Bundles vaak interessant? (Sorry voor de off-topic :) )

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:24:
Interessant inderdaad en ik lees op Reddit dat dat gratis aandeel wat je kunt krijgen hoogstwaarschijnlijk wel wat beters is dan een aandeeltje BAM of KPN :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Vini-Vidi-Vici schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:29:
[...]

Oh, wel echt over de technische zijde van trading zo te zien. Bevalt het tot nu toe? En zijn die Humble Bundles vaak interessant? (Sorry voor de off-topic :) )
Stock investing for dummies heb ik nu bijna uit. Heel leerzaam!

Grappig genoeg komt het niet helemaal overeen met het 'buy and hold' wat hier aangeraden wordt. Mladjenovic raadt namelijk aan om een trailing stop van 10% toe te passen op je aandelen.

Hier wordt juist aangeraden om de rit naar beneden helemaal uit te zitten, omdat hij uiteindelijk weer omhoog gaat. Mladjenovic vindt een drop van 10% niet echt bij 'normale fluctuaties' horen, enkele zeer volatiele aandelen daargelaten. Hij vindt het verstandiger om eerst maar even te bezien of de markt niet crasht.

[ Voor 4% gewijzigd door Waxina op 17-03-2020 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
Waxina schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:43:
[...]

Grappig genoeg komt het niet helemaal overeen met het 'buy and hold' wat hier aangeraden wordt. Mladjenovic raadt namelijk aan om een trailing stop van 10% toe te passen op je aandelen.

Hier wordt juist aangeraden om de rit naar beneden helemaal uit te zitten, omdat hij uiteindelijk weer omhoog gaat. Mladjenovic vindt een drop van 10% niet echt bij 'normale fluctuaties' horen, enkele zeer volatiele aandelen daargelaten. Hij vindt het verstandiger om eerst maar even te bezien of de markt niet crasht.
Valt wel wat voor te zeggen. Echter, als je puur de methode uit 'The Intelligent Investor' volgt zoek je specifiek naar bedrijven die je koopt onder de daadwerkelijke waarde van het bedrijf. En ongeacht hoeveel de koers van het aandeel schommelt, zolang de onderliggende waarde niet daalt, of in ieder geval hoger blijft dan de koerswaarde van een aandeel, zouden die fluctuaties niet uitmaken. Dit is die 'Buy & Hold' strategie zoals ik hem zie.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vini-Vidi-Vici schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:00:
[...]

Valt wel wat voor te zeggen. Echter, als je puur de methode uit 'The Intelligent Investor' volgt zoek je specifiek naar bedrijven die je koopt onder de daadwerkelijke waarde van het bedrijf. En ongeacht hoeveel de koers van het aandeel schommelt, zolang de onderliggende waarde niet daalt, of in ieder geval hoger blijft dan de koerswaarde van een aandeel, zouden die fluctuaties niet uitmaken. Dit is die 'Buy & Hold' strategie zoals ik hem zie.
Toch zie ik hier iedere keer weer Rds voorbij komen.
Op de een of andere manier gaat iedereen ervan uit dat de koers weer naar 25 euro gaat. Op basis van..? Dividend (resultaat) uit verleden?
Het heeft weinig te maken met de onderliggende waarde, want die is door de meeste mensen hier niet na te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 17-03-2020 23:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Sport_Life schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:19:
[...]

Op de een of andere manier gaat iedereen ervan uit dat de koers weer naar 25 euro gaat. Op basis van..? Dividend (resultaat) uit verleden?
Het heeft weinig te maken met de onderliggende waarde, want die is door de meeste mensen hier niet na te gaan.
Op basis van niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Sport_Life schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:19:
[...]

Simpel voorbeeldje van wat ik vandaag voor €4,10 heb gekocht airfrance KLM, nu.
  • de vliegmarkt is volledig in puin.
  • sowieso is februari /maart een nare periode voor de sector.
  • over 2 jaar vliegen we netzoveel als 4 maanden terug
  • De Fransen laten AirFrance nooit klappen
  • De Nederlanders laten KLM nooit klappen.
  • kleine maatschappijen, Arkefly/TUI - Correndon hebben veel minder reddingsympatie.
  • grote kans dat er veel concurrenten van KLM failliet gaan, waardoor de 'sterke' airliners de vliegtuigen en routes voor een prikkie kunnen overnemen.
  • grootste risico is faillissement / nationalisatie, maar met de maatregelen die Frankrijk en Nederland hebben afgekondigd lijken de grootste operationele kosten voor de airliners voor de staat te zijn.
  • heb in de boeken gekeken, in vergelijking met budgetairliners, heeft airfranceklm wat vet op de botten, relatief hoge kosten aan personeel (die personeelskosten worden nu gedekt door Frankrijk en NL)
De koers was rond de 8 tot 10 euro. Daar zie ik het na de vlieg-crisis wel weer terug naar balanceren. Misschien nog wel iets bovenuitstijgen, want doordat ik minder concurrentie verwacht van budget airliners na de crisis, en meer marktaandeel van alle vluchten is er ruimte voor hogere marges en meer winst dan voor de crisis.

Maargoed, er is ook een kans dat hij failliet gaat en/of genationaliseerd wordt. Dan ben ik waarschijnlijk m'n hele inleg kwijt en heb ik gegokt en verloren.

Morgen ga ik deze markt verder verkennen om te kijken of er in deze markt meer pareltjes zijn, die sterk genoeg zijn om deze crisis te overleven, eventueel kunnen rekenen op steun van een nationale overheid, en een zo'n laag mogelijk nationaliserings risico hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door 3x3 op 17-03-2020 23:48 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

3x3 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:42:
[...]

Simpel voorbeeldje van wat ik vandaag voor €4,10 heb gekocht airfrance KLM, nu.
  • de vliegmarkt is volledig in puin.
  • sowieso is februari /maart een nare periode voor de sector.
  • over 2 jaar vliegen we netzoveel als 4 maanden terug
  • De Fransen laten AirFrance nooit klappen
  • De Nederlanders laten KLM nooit klappen.
  • kleine maatschappijen, Arkefly/TUI - Correndon hebben veel minder reddingsympatie.
  • grote kans dat er veel concurrenten van KLM failliet gaan, waardoor de 'sterke' airliners de vliegtuigen en routes voor een prikkie kunnen overnemen.
  • grootste risico is faillissement / nationalisatie, maar met de maatregelen die Frankrijk en Nederland hebben afgekondigd lijken de grootste operationele kosten voor de airliners voor de staat te zijn.
  • heb in de boeken gekeken, in vergelijking met budgetairliners, heeft airfranceklm wat vet op de botten, relatief hoge kosten aan personeel (die personeelskosten worden nu gedekt door Frankrijk en NL)
De koers was rond de 8 tot 10 euro. Daar zie ik het na de vlieg-crisis wel weer terug naar balanceren. Misschien nog wel iets bovenuitstijgen, want doordat ik minder concurrentie verwacht van budget airliners na de crisis, en meer marktaandeel van alle vluchten is er ruimte voor hogere marges en meer winst dan voor de crisis.

Maargoed, er is ook een kans dat hij failliet gaat en/of genationaliseerd wordt. Dan ben ik waarschijnlijk m'n hele inleg kwijt en heb ik gegokt en verloren.

Morgen ga ik deze markt verder verkennen om te kijken of er in deze markt meer pareltjes zijn, die sterk genoeg zijn om deze crisis te overleven, eventueel kunnen rekenen op steun van een nationale overheid, en een zo'n laag mogelijk nationaliserings risico hebben.
Wat is de impact als de olieprijs weer naar het oude niveau gaat?
Maw er is nu een lage olieprijs ingeprijsd, maar daar heb je weinig aan als je niet kan vliegen. Gecorrigeerd met de olieprijs zal de koers nog lager staan, vermoed ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 17-03-2020 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Sport_Life schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:50:
[...]

Wat is de impact als de olieprijs weer naar het oude niveau gaat?
Goede vraag:

Als die over 2 jaar staat waar hij voor de corona crisis stond, zal het wel prima zijn.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

klaasvaak1853 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 05:22:
[...]

Correct ik gebruik geen EV multiple, schuld zelf gebruik ik wel in mijn waardering maar op een hele andere manier. (dividend wordt uitbetaald tot schuld op 1,5 debt/ebitda staat(nu 2,3 debt/ebitda) dit dividend gooi ik dan samen met mijn terminal value in een DCF-formule) FCF/P geeft voor mij veel beter inzicht in wat BFIT nu/straks verdient per jaar verdient voor de aandeelhouder. Ik stuur je binnenkort wel een dm met mijn BFIT waardering en DCF berekening, moet nog even tijd vinden om het excel bestand op te ruimen en begrijpbaar te maken.

[...]

Nee ik denk niet dat de keuze voor een sportschool trendgevoelig is. Planet Fitness is in Amerika ook al meer dan 25 jaar succesvol, daar wil de consument blijkbaar niet na x jaar een andere value fitness chain. De mens is een gewoontedier, tenzij de concurrent een veel betere locatie, prijs of ervaring bied zullen maar weinig leden switchen naar een nieuwe club van de concurrent.

Je hebt gelijk dat als consumenten kunnen kiezen tussen twee identieke sportscholen en het enige verschil is dat de ene club 10 jaar ouder is ze zullen kiezen voor de nieuwe club. BFIT doet trouwens wel meer dan alleen fitnessapparaten vervangen, er zijn continu interne en externe aannemers bezig zijn om, om de zoveel jaar een club te "renoveren", maar ja de gemiddelde club zal over 10 jaar niet splinternieuw zijn en mocht er een concurrent komen met een spiksplinternieuwe clubs zullen deze clubs zeker leden afpakken.

Ik denk alleen niet dat die clubs van de concurrent er überhaupt gaan komen. Bouw je nu als toetreder een value/budget club in de buurt van BFIT snoep je misschien langzaam wat leden weg(leden zitten vast aan een jaar abonnement), maar het uiteindelijke resultaat voor de toetreder zal waarschijnlijk zijn: 1. toetreder maakt verlies omdat deze geen schaal en niet genoeg leden heeft, 2. BFIT maakt tot dat de toetreder failliet gaat minder winst, 3. Toetreder gaat failliet, 4. BFIT maakt weer net zoveel winst als voorheen. Conclusie: Potentiële toetreder zal niet toetreden, dat is de MOAT van BFIT.

Op dit moment is er geen afnamen te zien in het aantal leden 10 jaar na het openen van een club, het aantal leden blijft stabiel op 3300.
[Afbeelding]

[...]

Afgelopen 10 jaar was de omzet heel simpel te voorspellen namelijk gewoon: prijs abonnement *3300*aantal volwassen clubs=omzet. Komende jaren voorspellen is net zo makkelijk (tenminste als het aantal leden stabiel blijft op 3300), extra makkelijk wordt het voorspellen als het management jaren vooruit guidance geeft over hoeveel hoeveel nieuwe clubs er geopend gaan worden. Je krijgt gewoon 100% van de input om de omzet te berekenen, hoe makkelijk is dat.

De ham vraag is natuurlijk wel hoeveel leden houdt een club vast in een recessie/crisis. BFIT heeft nog nooit met veel clubs een crisis/recessie meegemaakt en ik kan er ook geen data over vinden. Ik denk dat in een crisis/recessie BFIT nog redelijk veel leden per club weet vast te houden, denk aan +3000 leden per club(gemiddelde nu 3300 per club) Ik heb geen enkele data om dit te onderbouwen maar het lijkt mij dat de meeste huishouden wel ergens 20 euro kunnen vinden om een sportschool abonnement te betalen, zelfs al gaat het wat minder met de economie. Bovendien zitten de leden ook nog maanden tot een jaar vast aan hun abonnement, dat zorgt ook weer voor een dempend effect in de leden terugname.

[...]

Huurcontracten worden voor ongeveer 10 jaar afgesloten. Geen idee of de huur oploopt tijdens de looptijd. Hoe de huurcontracten precies geregeld zijn maakt denk ook niet zoveel uit, uiteindelijk zal de huur toch met de waarde van het pand (inflatie) omhoog gaan.

[...]

BFIT is naar de beurs gegaan om de schuld te te verlagen zodat ze verder konden groeien. Voor de IPO was de schuld z'n 4,5 ebitda. Tijdens de IPO zijn er z'n 25 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven(50% van totaal) en verkochten de zittende aandeelhouders z'n 2 miljoen aandelen. Het was dus echt een IPO om geld op te halen niet om aandeelhouders te laten cashen. De CEO/oprichter bezit z'n 16% van de uitstaande aandelen, 3i (investeerder voor IPO) nog 15%. 3i is zijn belang aan het afbouwen en Ceo/oprichter Moos heeft nooit een aandeel verkocht, de andere oprichter heeft zijn complete belang een paar jaar geleden wel al verkocht.

Edit: Sorry voor alle spellings en grammatica fouten, ik type dit om 5 uur s'nachts. :O
Edit2: Disclaimer ik heb aandelen BFIT, maar dat had je waarschijnlijk al geraden :p
We zijn inmiddels 1,5 maand later.
Als ik jouw analyse naast de huidige koers houd is het een perfect moment om aandelen aan te schaffen! Ik denk dus dat de koers op de lange termijn makkelijk gaat herstellen naar het oude niveau.

Ik ben benieuwd wat jouw mening is. Even ervan uitgaande dat de clubs tussen april en mei weer open zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@3x3 Nou succes ermee.
Wellicht nog een leuk ritje na de €8 of wellicht €10, maar wat daarna? Vrijwel alle aandelen hebben zo'n zelfde potentieel.
Het blijft wat mij betreft toch vooral een werkvoorzieningsbedrijf wat de afgelopen decennia nou niet echt een succes was voor de aandeelhouder gezien de koers ( inherent aan de resultaten ) en er waren ook geen dividend uitkeringen.
Nu de Nederlandse staat er ook in zit kan het eigenlijk alleen maar slechter worden; twee grote partijen met elk hun eigen belangen en dat gaat vroeg of laat botsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 00:09
Gevonden...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7dxjUa7.png
https://content.usaa.com/....pdf?cacheid=2039698256_p
Ik had een combi VWRL/NT World en IEGA/IEAC die eerder als goede combinatie werd aangeraden.
Qua IEGA ben ik ook verbaasd. Qua IEAC: bedrijfsobligaties werden je specifiek afgeraden. Misschien nog eens terug lezen?

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 18-03-2020 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
JohanNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 00:05:
@3x3 Nou succes ermee.
Wellicht nog een leuk ritje na de €8 of wellicht €10, maar wat daarna? Vrijwel alle aandelen hebben zo'n zelfde potentieel.
Het blijft wat mij betreft toch vooral een werkvoorzieningsbedrijf wat de afgelopen decennia nou niet echt een succes was voor de aandeelhouder gezien de koers ( inherent aan de resultaten ) en er waren ook geen dividend uitkeringen.
Nu de Nederlandse staat er ook in zit kan het eigenlijk alleen maar slechter worden; twee grote partijen met elk hun eigen belangen en dat gaat vroeg of laat botsen.
Het 'mooie' van de huidige situatie is dat de noodzaak om op korte termijn te snijden in (personeels-) kosten bij alle partijen wel duidelijk is. Maar veel van zulke ingrepen hebben ook impact op de lange termijn. Dat kan betekenen dat er na deze crisis een slankere, efficiëntere organisatie overblijft.

Verder ben ik het grotendeels met 3x3 eens, dat de stemming op dit moment is dat KLM niet kan klappen. Helaas weten we uit het verleden dat dit voor veel andere oer-Nederlandse bedrijven toch anders bleek. De publieke opinie is op dit moment dan wel dat we met z'n allen de schouders er onder zetten en 'natuurlijk' alle steun bieden die nodig is. Maar dat gevoel zal over een paar maanden toch heel anders zijn. Dan zullen er steeds meer stemmen komen die toch liever elders het overheidsgeld aan willen besteden.

Of dit voor KLM ook zal gelden is natuurlijk de vraag. Het is wellicht strategisch toch wel belangrijk dat "we" als internationaal georiënteerd land ook de verbindingen in "eigen" handen houden. En er zullen waarschijnlijk inderdaad ook een hoop concurrenten verdwijnen, al zullen dit vooral de locale maatschappijen zijn. Ik denk dat het voor de maatschappijen uit het Midden-Oosten en het verre Oosten juist een tijd zal worden om goedkope 'faillissementsboedel' op te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 02:02:
Qua IEAC: bedrijfsobligaties werden je specifiek afgeraden. Misschien nog eens terug lezen?
Ik heb nergens gezien dat die mij in het verleden afgeraden werden, anders dan een post van jouzelf in deel 8 waarin je de suggestie voor Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF doet. Terugzoeken op IEAC leert mij juist dat een groot aantal medetweakers hier in (in het verleden) in belegd heeft. Dat ik het NU niet opnieuw zou aankopen ben ik wel met je eens.

Overigens is, voor degenen die deze nog niet kennen, deze post op Reddit erg interesssant qua kostenvergelijking voor de populaire fondsen/ETFs en brokers/banken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:37

Zenix

BOE!

@Aghanim Bij de Aggregate indexen is het percentage bedrijfsobligaties een stuk lager dan staatsobligaties, daarom kan je die ook beter kopen (marktgewogen) dan zelf twee aparte fondsen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Zenix schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:44:
@Aghanim Bij de Aggregate indexen is het percentage bedrijfsobligaties een stuk lager dan staatsobligaties, daarom kan je die ook beter kopen (marktgewogen) dan zelf twee aparte fondsen kopen.
Thx. Ik vond de tip van @Pistachenootje sowieso wel een interessante aangezien ik IEGA+IEAC heb verkocht en daarom sowieso aan het heroverwegen ben.Even zodat ik het begrijp: 2 aparte fondsen kopen is minder interessant vanwege de kosten?

@Pistachenootje die kwam er inderdaad niet uit omdat ik op IEAC zocht en in de post IECA staat :+

[ Voor 17% gewijzigd door Aghanim op 18-03-2020 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Aghanim schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:36:
[...]

Ik heb nergens gezien dat die mij in het verleden afgeraden werden...
Fyi: oscar82 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat posities gesloten in februari (zo'n 20%), koop nu heel langzaam met de cash daaruit wat bij en dan voornamelijk in de hogere risico categorieën, (ING, Aegon) en wat Shell. Elke dag nabeurs of tegen sluit pas kijken wat het doet en daarop acteren en hierbij vooral de DOW en futures volgen (niemand weet het meer en volgt de waan van de dag).
Dividend is zeker nog steeds een aandachtspunt voor mij want ik denk dat veel partijen niet te veel op hun dividend willen interen om paniek verkopen te voorkomen. Ik zie het wel, zit in de meeste posities toch voor middellang / lang en heb voldoende cash. Al zie ik ook voor nu en de komende tijd nog veel dalingen en paniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
AEX lijkt toch weer een kleine 5% lager te openen. Had ik eigenlijk niet verwacht, of zijn de dat readers nu alweer de winst van gisteren aan het pakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
Trasos schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:23:
AEX lijkt toch weer een kleine 5% lager te openen. Had ik eigenlijk niet verwacht, of zijn de dat readers nu alweer de winst van gisteren aan het pakken?
Of mensen die snappen dat de overheid met gratis geld voor de rijken de problemen van de gewone mens die eraan komen niet gaat oplossen?

We hebben de voorbije dagen van de meeste overheden en centrale banken wel gehoord hoeveel miljarden ze in de economie (in de portefeuille van de rijken) gaan steken... Dat nieuws hield de beurzen nog een beetje omhoog, maar als dat "goede" nieuws gaat beginnen wegebben gaan de zorgen om de economische impact over nemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Aghanim met de huidige (negatieve) verwachting op obligaties vind ik ze eigenlijk totaal niet interessant. Verder komt er waarschijnlijk ook een nieuwe VRH aan waardoor ze nog minder interessant worden. Ik gebruik daarom depositos voor het geld waar ik geen risico mee wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:52
Waxina schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:43:
[...]

Wanneer zou je volgens Mladjenovic weer in moeten stappen nadat je trailing stop is aangetikt? Dat is namelijk het cruciale punt waarom bij 'buy and hold' aangeraden wordt om de rit uit te zitten. Tien procent is namelijk een erg arbitraire grens terwijl 'bezien of de markt niet crasht' mij juist lastig te kwantificeren lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Laatst online: 08:18
Een verdere daling voor oa shell is dus niet uitgesloten:

Oliebodem is zoek

De meltdown van de olieprijs duurt voort. De prijs voor een vat ruwe Brentolie zakte een tijdlang naar zijn laagste prijs in 17 jaar. De futures in New York gingen met 2,8 onderuit naar 26,6 dollar per vat, het laagste peil sinds mei 2003.

Het coronavirus brengt de wereldeconomie tot stilstand en treft dus ook in zeer sterke mate de vraag naar olie. En dat terwijl de Russen en de Saoedi's de markt uitgerekend nu met olie overspoelen in een verbeten strijd voeren om marktaandeel.

Op dit moment dikt de olieprijs weer wat aan naar 27,7 dollar per vat. Goldman Sachs voorspelt dat de prijs nog verder kan zakken naar 20 dollar per vat als de prijzenoorlog tussen Rusland en Saoedi-Arabië aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:37:
Benieuwd hoe jullie kijken naar NIBC. Koers is aardig ingestort sinds het bod van Blackstone. Er moet toch nog een premie aanwezig zijn in de vorm van de kans dat het originele bod doorgaat, en de kans dat er een nieuw bod komt, met nog steeds een premie ten opzichte van de huidige koers? Is dit het geval? Ik heb de multiples t.o.v. andere NL/EU banken nog niet paraat.
https://www.iex.nl/Premiu...nzekerheid-rond-NIBC.aspx
NEUTRAAL OP 18 MAART 2020 08:15
Een lastig verhaal: gaat het bod op NIBC door en als het doorgaat, wat wordt de hoogte van het (finale) bod. Wij verhogen het advies van verkopen naar neutraal op nu €4,50 op basis van de veronderstelling dat de overname wel doorgaat, maar op een sterk lager niveau.
Hoe hoog, dat is slechts schatten. Gezien de forse daling van de bankensector, min 40% de afgelopen weken, is het allicht niet gek om met een verlaging van 30 à 35% te rekenen. Dan zou er, cum-dividend, een bod van €6,50 à €7 uit de bus kunnen rollen. Of grootaandeelhouder JC Penny daar mee kan leven, is afwachten.

Fundamenteel is NIBC slechts een zwakke hold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Rubberen schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:58:
Een verdere daling voor oa shell is dus niet uitgesloten:

Oliebodem is zoek

De meltdown van de olieprijs duurt voort. De prijs voor een vat ruwe Brentolie zakte een tijdlang naar zijn laagste prijs in 17 jaar. De futures in New York gingen met 2,8 onderuit naar 26,6 dollar per vat, het laagste peil sinds mei 2003.

Het coronavirus brengt de wereldeconomie tot stilstand en treft dus ook in zeer sterke mate de vraag naar olie. En dat terwijl de Russen en de Saoedi's de markt uitgerekend nu met olie overspoelen in een verbeten strijd voeren om marktaandeel.

Op dit moment dikt de olieprijs weer wat aan naar 27,7 dollar per vat. Goldman Sachs voorspelt dat de prijs nog verder kan zakken naar 20 dollar per vat als de prijzenoorlog tussen Rusland en Saoedi-Arabië aanhoudt.
Niks is uitgesloten in deze uitzonderlijke omstandigheden maar zowel Rusland als SA leiden aan 'Dutch disease'. Vraag is dan imo hoe lang zij deze 'zien wie er als eerste knippert' willen of kunnen volhouden. Dit uiteraard los van de gevolgen ivm Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Elke dag weer spijt dat ik mijn positie in Flow Traders niet heb vergroot. Toch maar doen denk ik...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 20:55

Polycom

Poes van goud

Santee schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:13:
Elke dag weer spijt dat ik mijn positie in Flow Traders niet heb vergroot. Toch maar doen denk ik...
Ach, je kan je portefeuille uitbouwen met ander mooi spul. Het lijkt de steam sale wel :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Polycom schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:22:
[...]

Ach, je kan je portefeuille uitbouwen met ander mooi spul. Het lijkt de steam sale wel :D
Ik moet nog meer onderzoek doen voor ik mijn picks echt kan gaan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opgezwollenleve
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-09 21:52
djengizz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:05:
[...]

Niks is uitgesloten in deze uitzonderlijke omstandigheden maar zowel Rusland als SA leiden aan 'Dutch disease'. Vraag is dan imo hoe lang zij deze 'zien wie er als eerste knippert' willen of kunnen volhouden. Dit uiteraard los van de gevolgen ivm Corona.
Vraag is wel of het niet “te laat” is. Corona zet ook echt structureel de olieprijs onder druk door teruglopende vraag. Dat hadden beide partijen niet in hun hoofd toen ze hiermee begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 20:37
Kan iemand uitleggen waarom VWRL niet is geopend of zit ik scheel te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 17:30
Die is toch ook "geopend"? Staat bij mij op -4%..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Pas zojuist geopend lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 17:30
Je hebt gelijk, pas vanaf 9.28u als ik het grafiekje van DeGiro moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Opgezwollenleve schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:26:
[...]

Vraag is wel of het niet “te laat” is. Corona zet ook echt structureel de olieprijs onder druk door teruglopende vraag. Dat hadden beide partijen niet in hun hoofd toen ze hiermee begonnen.
Klopt, waarschijnlijk niet, maar dat betekent denk ik ook dat de productie opvoeren nu een gevalletje in eigen voet schieten is. De spelers die de oliekoers nu kunnen beïnvloeden hebben ook flink geïnvesteerd in andere markten en zien nu hun beleid invloed hebben op hun eigen portfolio. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:11
UglyDinosaur schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:31:
[...]

Of mensen die snappen dat de overheid met gratis geld voor de rijken de problemen van de gewone mens die eraan komen niet gaat oplossen?

We hebben de voorbije dagen van de meeste overheden en centrale banken wel gehoord hoeveel miljarden ze in de economie (in de portefeuille van de rijken) gaan steken... Dat nieuws hield de beurzen nog een beetje omhoog, maar als dat "goede" nieuws gaat beginnen wegebben gaan de zorgen om de economische impact over nemen...
Wat een slechte en belachelijke opmerking maak jij hier zeg! :(

edit; typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
S&P futures (weer) neerwaartse limiet geraakt. Dat gebeurt de laatste dagen redelijk vaak. De combinatie met stijgende rentes van "risk free" zoals US/GER/NL belooft heel weinig goeds voor de korte termijn. Vooralsnog houd ik wel mijn plan om rustig bij te kopen aan.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Toch maar een limit order VWRL op 59,99 ingezet. Wel jammer van de servicekosten ondanks kernselectie. Zal wel zijn omdat ik deze maand al verkocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:44
Aghanim schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:11:
Toch maar een limit order VWRL op 59,99 ingezet. Wel jammer van de servicekosten ondanks kernselectie. Zal wel zijn omdat ik deze maand al verkocht heb.
Yep je kunt niet aan en verkopen in dezelfde maand zonder kosten.
Laat hij dat trouwens zien bij je order dat er kosten aan verbonden zitten? Dat is wel zo eerlijk van ze.

[ Voor 74% gewijzigd door michaeltb op 18-03-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 08:00

Metro2002

Memento mori

Die volatiliteit is wel prettig moet ik zeggen, nog nooit zo snel zo veel verdiend op de beurs :+
Maar het is momenteel wel instappen en een paar uur later direct weer uitstappen, ik heb geen idee wat de beurs gaat doen over een paar dagen of weken. Kan best zijn dat we in een recessie belanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Chief schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:08:
S&P futures (weer) neerwaartse limiet geraakt. Dat gebeurt de laatste dagen redelijk vaak. De combinatie met stijgende rentes van "risk free" zoals US/GER/NL belooft heel weinig goeds voor de korte termijn. Vooralsnog houd ik wel mijn plan om rustig bij te kopen aan.
De S&P 500 staat nog steeds hoger dan december 2018, ik vind de vooruitzichten van nu echt wel minder dan die van toen. Alhoewel, in december 2018 was er de vrees op een recessie, die is er nu ook weer :+

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 59 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.