De vrije ruimte is het bedrag dat je nog kunt besteden. Dus bv je stort €500, maakt vervolgens een transactie aan met een waarde van €400, dan is je vrije ruimte €100. Vrije ruimte is dus het de Euro MMF minus de waarde van openstaande koop acties. Wordt de koop uitgevoerd wordt het "afgeschreven" van de Euro MMF en zullen Euro MMF en vrije ruimte dus gelijk zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:10:
Ik zit even voor de lol te kijken op De Giro. Ik heb hier een account aangemaakt, en ook een klein bedrag gestort. Nu heb ik wat aandelen gekocht en heb ik nog een 'vrije ruimte' van zo'n 60 euro. Ik heb verder geen verstand van beleggen
Mijn vraag: wat gebeurt er als de 'vrije ruimte' op 0 (of zelfs daaronder (kan dit?)) komt?
Vrije ruimte van €0 is dus sowieso geen probleem. En volgens mij kun je ook geen orders aanmaken waarbij je vrije ruimte onder de €0 komt (en dus effectief "in het rood staan", dus voor meer geld kopen dan je beschikbaar hebt). Maar dat laatste weet ik niet zeker (geld lenen om te beleggen bestaat volgens mij ook binnen belevingswereld, waarbij de aandelen als "onderpand" gelden. Maar of dat bij DeGiro kan en zo telt onder Euro MMF / vrije ruimte weet ik niet).