Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.300.124 views

Onderwerpen

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:06
3x3 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:22:
[...]

Als mensen nu toch geen geld uitgeven in de kroeg.. Kunnen ze best meer belasting betalen? Of zeg ik nu iets dat heel links is?
Oh, we kunnen dat dan best. De vraag is of je het wilt....

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:20:
[...]

Ja hoor. De overheid kan alle ZZP-ers, horeca en jonge ondernemingen met personeel redden als dit bijvoorbeeld tot het eind van het jaar gaat duren. Dacht het niet. Dan mogen de nog werkende meer belasting gaan betalen, besteedbaar inkomen naar beneden, dus krimp enz. Hopen dat virus snel onder controle is. Zo niet sneeuwbal met dramatische effecten.
De overheid sluit bepaalde sectoren omwille van de volksgezondheid. Dan is het logisch dat de overheid en het volk daar de financiele gevolgen voor dragen. Niet de mensen die de pech hadden dat ze bijvoorbeeld net in de horeca of reiswereld werkten.

Wat was je dan van plan? Die miljoen mensen verhongeren maar, ik ga geen extra belasting betalen?

TheS4ndm4n#1919

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-02 13:21

Saven

Administrator

michaeltb schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:22:
[...]

Nice! Ik vraag me wel altijd af of de mensen met verlies ook posten haha
Komt 'ie :P

Ben nog niet zo lang bezig, maar kleine 2k verloren t.o.v. van inleg, de afgelopen weken (van ongeveer 10k aan inleg). Dat had ook te maken met een ander aandeel van een kleine internationale speler wat ik had, en waar een nieuwe uitgifteronde voor aandelen kwam. Daarna als een kaartenhuis bijna in elkaar. Dit aandeel had ik al vlak na de beursgang gekocht begin 2019 ofzo.

Toen heb ik (na eerst 1600 euro papieren winst te hebben), bij een daling van 1400 euro maar verkocht. Daarna bleef het maar dalen, niemand weet echt waarom heb ik het idee. Behalve dat ze geld verbanden als water door overnames en marketing. Dus ik twijfel nog of ik opnieuw instap. In principe moeten ze gewoon keihard winst kunnen maken, ik ken 't bedrijf erg goed.

Daarbij ook in december 2019 paar ETF's gekocht voor een kleine 9k, waarvan het meeste in VanEck Vectors Global Equal Weight UCITS ETF. Die verkocht een paar weken terug ivm de dalingen. Het was een long term strategie :P Maar ik kon me niet voorstellen dat 't niet verder naar de klote ging (wat het inderdaad deed).

Daarnaast nog wat wisselgeld in een paar andere ETF's waaronder VanguardFTSE100 en VanEck Real Estate. Dat laat ik er nu maar in zitten.

Verder wacht ik nog even met inkopen, eerst eens zien hoe 't in de US gaat lopen. Daarna misschien met een modaal jaarsalaris weer instappen in trackers. Wil me er niet teveel mee bezig houden. En vervolgens weer elke maand een paar honderd euro erbij. 't Is gelukkig allemaal geld wat ik kan missen, maar dit is wel bedoeld als pensioen (ben ondernemer). Dus gaat echt over de long term (25 / 30 jaar)

Oh ja, Boeing ben ik trouwens ook nat op gegaan :') maar die heb ik nog. Dacht slim te zijn door 2 aandeeltjes te kopen vlak na de 73MAX ellende. Zat ik ff fout..

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:24
Robkazoe schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:21:
[...]

-19,60% staat de teller op. Lekker motiverend ook. Was eind vorig jaar (oktober geloof ik) overgestapt van Meesman naar ABN. En nu elke keer als ik de ABN open staat dat donkerrode getal bij "resultaat sinds start". Maar gelukkig valt het mee. Net even uitgerekend. Vanaf de start (juni 2015) bij Meesman sta ik echter op -1,4%. Dus het valt mee.
-25% ytd tm vandaag hier. Alles in VWRL momenteel.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49
Verliezen?
precies een maand geleden stond ik TTM op +92%. Nu op +10%. En YTD nu op -10%
Er iets meer dan een half netto jaarsalaris verdampt.

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 16-03-2020 20:39 ]

TheS4ndm4n#1919

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Saven schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:28:
[...]

Ben nog niet zo lang bezig, maar kleine 2k verloren t.o.v. van inleg, de afgelopen weken (van ongeveer 10k aan inleg). Dat had ook te maken met een ander aandeel van een kleine internationale speler wat ik had, en waar een nieuwe uitgifteronde voor aandelen kwam. Daarna als een kaartenhuis bijna in elkaar.

Daarbij ook in december 2019 paar ETF's gekocht.

Verder wacht ik nog even met inkopen, eerst eens zien hoe 't in de US gaat lopen. Daarna misschien met een modaal jaarsalaris weer instappen in trackers. En vervolgens weer elke maand een paar honderd euro erbij. 't Is gelukkig allemaal geld wat ik kan missen, maar dit is wel bedoeld als pensioen (ben ondernemer). Dus gaat echt over de long term (25 / 30 jaar)
Zowat hetzelfde verhaal over mij :)

Maar goed. Het is ongerealiseerd. Dus over x jaar is het vast wel meer waard dan de inleg. (of anders heb ik pech)
Ik verwacht nog diepere crash als Amerika écht wakker wordt.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:47
3x3 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:15:
@Greenisthebest als je in een crisis waarbij meerdere airliners allemaal failliet gaan een luchtvaarbedrijf in de lucht kan houden. Ben je spekkoper.

Ook als belastingbetaler.

Het is namelijk best wel aannemelijk dat over 1, 2 of 3 jaar het vliegverkeer weer is, als vanouds. Dat betekend da teen sterke (of gesteunde) airliner, voor bijna niets de vliegtuigen van z'n concurrenten kan opkopen, en ook makkelijk de vlucht lijnen kan overnemen.

Na de crisis zullen er maar een beperkt aantal (sterke) bedrijven overblijven, bedrijven die te snel met te veel schuld en die te weinig buffer hebben opgebouwd zullen er niet meer zijn. Na de crisis is er dus minder concurrentie, dus meer kans voor betere arbeidsvoorwaarden, hogere marges (=winst voor de belastingbetaler) en duurder vliegen, wat goed is voor het milieu.
Vrijwel elke luchtvaartmaatschappij hoort bij een land, en die zullen allemaal hun maatschappij levend willen houden

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-02 17:51
Verlies tov februari: 50k. Winst tov 1e inleg in 2002 ca 20k.

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 09:24
<- hier nog iemand met dikke verliezen op het moment...
tot zover in 2020 -14%
2019 was een heel goed jaar, 19,9 %

mijn totale rendement over alle periodes heen is nu op het moment -7,2 %
ik ben van 374 euro in de plus (ath) gegaan naar -402 op het moment. (totale waarde is op dit moment 4600 euro, we zijn nu 1,5 jaar aan het beleggen)

Niet leuk.... maar aan de andere kant, ik koop gewoon maandelijks bij en ik heb nog 26 jaar inleggen te gaan voordat we dit geld willen gebruiken voor iets (nog geen idee wat, een camper? een Porsche? vroeger met pensioen?) huis is dan ook afbetaald, daar hebben we het niet voor nodig.
met een inleg van 200 euro per maand en een gemiddeld rendement van 4% (lijkt mij redelijk safe over een periode van bijna 28 jaar ) zou dit ruim 130.000 euro tegen die tijd moeten zijn

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:51
3x3 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:15:
@Greenisthebest als je in een crisis waarbij meerdere airliners allemaal failliet gaan een luchtvaarbedrijf in de lucht kan houden. Ben je spekkoper.

Ook als belastingbetaler.

Het is namelijk best wel aannemelijk dat over 1, 2 of 3 jaar het vliegverkeer weer is, als vanouds. Dat betekend da teen sterke (of gesteunde) airliner, voor bijna niets de vliegtuigen van z'n concurrenten kan opkopen, en ook makkelijk de vlucht lijnen kan overnemen.

Na de crisis zullen er maar een beperkt aantal (sterke) bedrijven overblijven, bedrijven die te snel met te veel schuld en die te weinig buffer hebben opgebouwd zullen er niet meer zijn. Na de crisis is er dus minder concurrentie, dus meer kans voor betere arbeidsvoorwaarden, hogere marges (=winst voor de belastingbetaler) en duurder vliegen, wat goed is voor het milieu.
Als ieder land hetzelfde idee heeft om 'zijn' vliegmaatschappij in de lucht te houden....

Op zijn minst zouden dan toch de volledige kosten en risico's moeten doorgerekend worden in de ticketprijs.

En enkel nog vliegen na eerst een ontsmettende douche nemen en zo'n wit pakje aandoen en een mondmasker.

Voor 20€ heen en terug voor een weekendje Ibiza zal niet meer lukken.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:37

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Waar de AEX nog leek te herstellen gaat Amerika helemaal onderuit met de Dow Jones op -11,3% as we speak. Ben benieuwd of de Fed nog zo tevreden is over de renteverlaging..

edit: -12,6% nog even een slotval

[ Voor 9% gewijzigd door tuinïnen op 16-03-2020 20:59 ]

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

R.van.M schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:46:
[...]

Vrijwel elke luchtvaartmaatschappij hoort bij een land, en die zullen allemaal hun maatschappij levend willen houden
Om Nederland als voorbeeld te noemen. We hebben véél meer luchtvaartmaatschappijen die ooit failliet zijn gegaan, dan actieve luchtvaartmaatschappijen.

Een KLM heeft een andere status in Nederland dan ArkeFLY/TUI of Correndon.

| live and give like no one else |

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:06

Thompson

Beeromaniac

KnuCha schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:47:
met een inleg van 200 euro per maand en een gemiddeld rendement van 4% (lijkt mij redelijk safe over een periode van bijna 28 jaar ) zou dit ruim 130.000 euro tegen die tijd moeten zijn
Zo denk ik er inderdaad ook over. Als ik me niet vergis zag ik hier een keer cijfers voorbij komen dat de beurzen, sinds het ontstaan ervan, ongeveer +5,5% doen.

Ik ben eigenlijk al tevreden met alles boven de 2,1%. Daaronder had ik beter extra kunnen aflossen op m'n hypotheek.
Voor mij is het wel prettig dat ik nu net pas begin met instappen, geeft toch iets meer het gevoel van een "vliegende start" als je kan instappen als de beurzen slecht zijn. Daarmee zeg ik zeker niet dat ze vanaf nu niet nog veel slechter kunnen, maargoed, was ik 2 maanden geleden ingestapt had ik nu wel ff gebaald ja, ook al kan ik het geld gewoon missen.

Beeromaniac

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:01
manusjevanalles schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:32:
[...]

-25% ytd tm vandaag hier. Alles in VWRL momenteel.
mijn robeco en mijn kleine random portfolio bij DeGiro had ook -25% rendement t/m vorig weekend.
Mijn eigen gekozen Portfolio had -14% rendement. Een stuk minder erg.

Heb vandaag 30% van mijn Robeco portoflio verkocht en een groot deel van mijn kleine random portfolio bji DeGiro.
De koersen gaan zo hard omlaag, harder dan in 1929!!

In 1929 daalde de Dow Jones op zijn hardst begin augustus 1929 t/m november 1929 met een koersval van 380 naar 239.
Dit is -37% in 3 maanden tijd. Of te wel noggeen 13% gemiddeld per maand.

Ik hou mijn hard vast. Wel hoorde ip RTLZ dat 1929 en nu anders is en dat de economie er beter voor staat dat in 1929.
De Dow jones in 2020 is in nog geen maand tijd met 30% gedaald !! We gaan dus harder omlaag dan in 1929 !

De FED had nooit de rente met 1% moeten verlagen en een 500 miljard dollar klaar hebben staan.
Eerst de rente met 0,5% verlagen en dan met 1%. Hiermee laat je zien dat je in complete paniek bent en alles maar dan ook alles wilt doen. Normaal doet de FED altijd moeilijk en verlagen ze hooguit in stapjes de rente. Maar niet zo snel en zo heftig.
Dan vraag je gewoon om heftige negatieve dalingen.

Het antwoord is toch simpel? Kijk naar China en Zuid-Korea. Die landen hebben het nu onder controle.

[ Voor 20% gewijzigd door phantom09 op 16-03-2020 21:07 ]

Verwijderd

Vandaag 3 press conferences gekeken. Een helpling van Trump zei ook dat boomers the greatest generation waren en dat de millenials de greatest generation moeten helpen. 8)7 8)7 8)7

SPY en DJ...omg bloedrood morgen....

• MrMonkE
  • Laatst online: 20:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Nog een paar pixels tot de 20k op mijn grafiek.
Spannend!
-ed: O kak, ze zijn closed
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:04:
Vandaag 3 press conferences gekeken. Een helpling van Trump zei ook dat boomers the greatest generation waren en dat de millenials de greatest generation moeten helpen. 8)7 8)7 8)7

De meeste boomers kunnen nog niet eens hun eigen veters strikken.
Gen X will come to the rescue!

[ Voor 81% gewijzigd door MrMonkE op 16-03-2020 21:10 ]

★ What does that mean? ★

• Qunix
Amerika heeft nu hetzelfde als wij maar dan 2 weken geleden. Dus er wordt slechts geadviseerd om niet naar restaurants, clubs en bars te gaan. Nog geen verplichte sluiting dus.

Dus de downfall zal op zich wachten...

[ Voor 10% gewijzigd door Qunix op 16-03-2020 21:12 ]

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:19
-15%, -7k sinds 2018. Moet nog een plan bedenken wanneer 40k-50k extra in te leggen. Hopen dat de meeste hun baan kunnen houden en dat we met zn alleen snel immuum mogen worden :+. Dan komt het wel weer goed. Denk dat we ook gewoon positief moeten blijven, geen paniek zaaien. Nog even naar de -50% en dan vanaf augustus als een raket weer omhoog.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:39:
[...]

Of niet. Positie vier en vijf inmiddels ook gesloten.

Leverage 185,9%, initial margin 141,6%, maintenance margin 59,8%.
Na market close: leverage 189,7%, initial margin 148,7%, maintenance margin 62,8%.

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Miki schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:51:
[...]

En wat bevalt je dan niet en wat denk je te bereiken door het om te ruilen voor VWRL?
Dat heb ik je al eerder verteld.

Ik vind het zeer kleine verschil in kosten versus DeGiro + VWRL het verlies in transparantie niet waard

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:13
tuinïnen schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:54:
Waar de AEX nog leek te herstellen gaat Amerika helemaal onderuit met de Dow Jones op -11,3% as we speak. Ben benieuwd of de Fed nog zo tevreden is over de renteverlaging..

edit: -12,6% nog even een slotval
Dit gaat er voor zorgen dat wij morgen weer met -8-12% openen..

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-02 08:51
Krijgen we nog een keer een dag zonder limit down? :') Het verbaast me dat we ‘pas’ 30% vanaf de top zitten. Het voelt als veel meer.

• R.van.M
3x3 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:55:
[...]

Om Nederland als voorbeeld te noemen. We hebben véél meer luchtvaartmaatschappijen die ooit failliet zijn gegaan, dan actieve luchtvaartmaatschappijen.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Wozmro schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:53:
[...]

Als ieder land hetzelfde idee heeft om 'zijn' vliegmaatschappij in de lucht te houden....

Op zijn minst zouden dan toch de volledige kosten en risico's moeten doorgerekend worden in de ticketprijs.

En enkel nog vliegen na eerst een ontsmettende douche nemen en zo'n wit pakje aandoen en een mondmasker.

Voor 20€ heen en terug voor een weekendje Ibiza zal niet meer lukken.
Inderdaad.. dit zou wel eens tijdelijk het einde kunnen zijn van goedkope tickets. De prijsvechters kunnen dit niet overleven en zullen falliet gaan. De KLM/Lufthansa/Air-fransen van deze wereld zullen genationaliseerd worden en vervolgens zullen de ticketprijzen wel omhoog gaan vanwege minder concurentie.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:14
Baytep schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:27:
[...]

Dat heb ik je al eerder verteld.

Ik vind het zeer kleine verschil in kosten versus DeGiro + VWRL het verlies in transparantie niet waard
Je moet het allemaal zelf weten maar naar mijn idee doe je er goed aan om eerst je zelf in de materie goed te verdiepen voordat je ergens geld in stopt. De redenen die je opnoemt stroken niet met de type effecten wat je wilt kopen. Dit zijn effecten bedoelt voor de lange termijn waardoor dagkoersen helemaal geen rol spelen naarmate de tijd oploopt.

Anyway veel beleggingsplezier en wijsheid toegewenst :)

• Santee
Longcat schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:35:
Krijgen we nog een keer een dag zonder limit down? :') Het verbaast me dat we ‘pas’ 30% vanaf de top zitten. Het voelt als veel meer.
Is wel meer dan 30% toch? Begonnen op 630 en zitten nu op 416, echter is die 416 door de opleving richting 5. Met -12% in de US verwacht ik een opening <400. Dan zit je al op ruim 36% daling vanaf de top.

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Rolletjedrop schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:47:
Verlies tov februari: 50k. Winst tov 1e inleg in 2002 ca 20k.
Oei, dat belooft niet veel goeds voor mij als beginner.

[ Voor 12% gewijzigd door Waxina op 16-03-2020 21:45 ]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:19
Santee schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:39:
[...]

Is wel meer dan 30% toch? Begonnen op 630 en zitten nu op 416, echter is die 416 door de opleving richting 5. Met -12% in de US verwacht ik een opening <400. Dan zit je al op ruim 36% daling vanaf de top.
https://www.iex.nl/Koersen/IEX25.aspx

Valt mee, '' slechts '' 3% eraf.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06-2025
Ondertussen alweer richting 6% aan het gaan. Hoop dat het nog even doorgaat, nog lang niet genoeg DCA kunnen doen.

• Rolletjedrop
Waxina schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:43:
[...]

Juist wel toch? Ik ben maar met kleine maandelijkse bedragen gestart in 2002, bedragen die ik makkelijk kon missen. Ongemerkt zijn die kleine bedragen na 18 jaar opgelopen tot ruim 200k. Ja, en nu nog 150k, maar nog steeds in de plus. En dit is alleen mijn aandelenportefeuille, ik heb nog een cashbuffertje.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:55:
[...]

Ondertussen alweer richting 6% aan het gaan. Hoop dat het nog even doorgaat, nog lang niet genoeg DCA kunnen doen.
Ik hoop dat het niet doorgaat. En dan bedoel ik niet voor mijn portfolio of die van jou, maar voor wat het betekent voor de samenleving.

• Longcat
Santee schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:39:
[...]

AEX is niet relevant voor mij. Eerder S&P500 of Nasdaq en daar tel ik ~30% daling.

Verwijderd

R.van.M schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:46:
[...]

Hongarije doet het best zonder Malev, de Baltische staten hebben ook al lang geen nationale maatschappijen meer en ook zonder Sabena draait België door.
3x3 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:55:
[...]
Ja, want zonder bijvoorbeeld de gespecialiseerde aanvoer (en weer export) van bloemen via KLM (of maatschappijen waarin KLM zich ingekocht heeft, zoals Kenya Airways) staat er verschrikkelijk veel stil. Het is niet voor niets dat KLM nog zo lang met de 747 Combi gevlogen heeft.
R.van.M schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:36:
[...]
Inderdaad.. dit zou wel eens tijdelijk het einde kunnen zijn van goedkope tickets. De prijsvechters kunnen dit niet overleven en zullen falliet gaan. De KLM/Lufthansa/Air-fransen van deze wereld zullen genationaliseerd worden en vervolgens zullen de ticketprijzen wel omhoog gaan vanwege minder concurentie.
Gelukkig zijn de leasemaatschappijen die de 100den 737's, A320/1 en andere vliegtuigen in de verhuur hebben zonder meer bereid om die toestellen tot cola-blikjes te laten omsmelten. Of zou er een sloopregeling voor oude vliegtuigen komen bij de Ierse overheid?

• Waxina
Rolletjedrop schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:57:
[...]

Juist wel toch? Ik ben maar met kleine maandelijkse bedragen gestart in 2002, bedragen die ik niet makkelijk kon missen. Ongemerkt zijn die kleine bedragen na 18 jaar opgelopen tot ruim 200k. Ja, en nu nog 150k, maar nog steeds in de plus. En dit is alleen mijn aandelenportefeuille, ik heb nog een cashbuffertje.
Ah ik dacht dat je op verlies stond na al die jaren sinds 2002. Gelukkig niet :')

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:01
Deze crash is erger dan 1987. Zelf erger dan 1929 !! daling van nu is bijna net zoveel als de erge daling in 3 maanden tijd in 1929 !! :o

• Santee
Rolletjedrop schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:57:
[...]

Juist wel toch? Ik ben maar met kleine maandelijkse bedragen gestart in 2002, bedragen die ik makkelijk kon missen. Ongemerkt zijn die kleine bedragen na 18 jaar opgelopen tot ruim 200k. Ja, en nu nog 150k, maar nog steeds in de plus. En dit is alleen mijn aandelenportefeuille, ik heb nog een cashbuffertje.
Hoe is the portefuille opgebouwd? :)

• JohanNL
Xanaroth schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:55:
[...]

Die 6% is ook het verlies van vandaag meegerekend.
Vanaf sluiting AEX slechts -3% ongeveer.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-01 17:33
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:04:

Covid-19: The boomer remover. The 401k burner.

Dat type zelf ingenomen boomer lach ik naar het graf.

https://www.theguardian.c...ould-see-79m-hospitalised

Als je dat leest kom er een aardige decimering in het 65+ leeftijd cohort. Dat kan men dan mooi weg strepen tegen de tegenvallende dekkingsgraden in de pensioenpotten. Tevens komt door erving geld bij jongere generaties. En wat verlichting en liquiditeit in de huizenmarkt.

Als dit allemaal perfect uitspeelt kunnen we eerst dubbelen in de aandelenmarkt en tegen de tijd dat de huizenmarkt zakt, mooi wat huurpandjes in kopen tegen lage financiering om daar weer mooie rendementen te maken.
:o :+
Longcat schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:35:
Dat kwam door die idiote rally van vrijdag, dat moest eerst worden recht gezet. Ik vond de -30% ook tegen vallen toen ik het bekeek.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:24
Waxina schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:43:
[...]

Juist wel! Geen mooier moment om te beginnen met beleggen nu.

• Rolletjedrop
Santee schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:04:
[...]

Hoe is the portefuille opgebouwd? :)
Zie ook mijn post hier https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61736576

VWRL, IWDA en VUSA uit mijn Binck periode. En verder NT world, em, en eur. Bij de Rabobank heb ik nog wat ledencertificaten en Actiam.

Die ledencertificaten stonden een paar weken geleden op 138% terwijl ik ze gekocht had voor 108%. Nu iets van 104 ofzo.
Ik probeer nu eigenlijk niet meer te kijken, ondanks dat ik vertrouwen heb dat het goed komt, word ik er ook niet heel vrolijk van.

• Ko.Kane
Ik had de verhouding per inwoners uitgerekend en US zit nog factor 35 onder Italië, factor 15 onder Spanje en factor 6 onder NL.

Momenteel heeft de VS 4287 gevallen, om dus op Spanje nivo te komen hebben ze 64000 gevallen nodig...

Dat duurt met een factor 1,3 ongeveer 10 dagen.

Benieuwd hoe de SP500 dan staat.

Edit: En dan voor Italië scenario ook maar: 150045 gevallen. Met factor 1,3 ongeveer 14 dagen :o .

[ Voor 14% gewijzigd door Ko.Kane op 16-03-2020 22:17 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:06
Jasper schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:11:
[...]

Juist wel! Geen mooier moment om te beginnen met beleggen nu.
Ja... of nog een paar weken wachten :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Verwijderd

Ko.Kane schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:06:
[...]

Covid-19: The boomer remover. The 401k burner.

Dat type zelf ingenomen boomer lach ik naar het graf.

https://www.theguardian.c...ould-see-79m-hospitalised

Als je dat leest kom er een aardige decimering in het 65+ leeftijd cohort. Dat kan men dan mooi weg strepen tegen de tegenvallende dekkingsgraden in de pensioenpotten. Tevens komt door erving geld bij jongere generaties. En wat verlichting en liquiditeit in de huizenmarkt.

Als dit allemaal perfect uitspeelt kunnen we eerst dubbelen in de aandelenmarkt en tegen de tijd dat de huizenmarkt zakt, mooi wat huurpandjes in kopen tegen lage financiering om daar weer mooie rendementen te maken.
:o :+

[...]

Dat kwam door die idiote rally van vrijdag, dat moest eerst worden recht gezet. Ik vond de -30% ook tegen vallen toen ik het bekeek.
Mijn plan idd, bijkomend voordeel is dat Alberta geen huurbescherming kent >:) , helaas wel inkomstenbelasting op huur, maar wellicht kan een bv in een belastingparadijs (NL) daar nog uitkomst in bieden. :+ >:) :9

• Qunix
phantom09 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:01:
[...]

Deze crash is erger dan 1987. Zelf erger dan 1929 !! daling van nu is bijna net zoveel als de erge daling in 3 maanden tijd in 1929 !! :o
We zijn er nog niet...

Gecheckt met tradingview.com en zeer grof gedaan met DJI en SPX.
1929 -85%
1970 -30%
1973 -46%
1987 -32%
2000 -47%
2008 -53%
2011 -18%
2018 -14%
2020 -29%

Ook tijdsduur is interessant. Dit gaat nog maanden duren.

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-01 18:34
Iemand nog oog op aandelen in specifieke sectoren? Home entertainment zal het goed doen de komende tijd, alhoewel dat ook weer iets is waar mensen op gaan bezuinigen bij een recessie.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-02 12:55

CeesKees

I rest my Kees

Toch kan dit nog een mooi moment zijn om bijvoorbeeld hier in te stappen:
https://www.bloomberg.com/quote/LVO:NA

Lyxor S&P 500 VIX Futures Enhanced Roll UCITS ETF

Als je kijkt naar 2008, dan is hier nog wel flink wat ruimte.

Garanties? Geen enkele... maar die hebben we op dit moment nergens.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50
Qunix schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:23:
[...]

We zijn er nog niet...

1929 -85%
1970 -30%
1973 -46%
1987 -32%
2000 -47%
2008 -53%
2011 -18%
2018 -14%
2020 -29%

Precies. Steady......

Eigenlijk moet ik morgen de afspraak met de kozijnenboer afzeggen, want de opportunity cost is gewoon absurd.

Toevallig dat ik net ook de -40% had bekeken. Voor VWRL moet er dan nog 15% af morgen, of overmorgen, of...

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-02 21:27
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:17:
[...]

Mijn plan idd, bijkomend voordeel is dat Alberta geen huurbescherming kent >:) , helaas wel inkomstenbelasting op huur, maar wellicht kan een bv in een belastingparadijs (NL) daar nog uitkomst in bieden. :+ >:) :9
Off topic :

Kun je die hinderlijke link uit je signature weghalen? Het verneukt de layout van het forum.

Verwijderd

Pazienza schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:38:
[...]

Off topic :

Kun je die hinderlijke link uit je signature weghalen? Het verneukt de layout van het forum.
Offtopic: wist je dat je signatures (net als user icons en andere nutteloze meuk) gewoon kunt uitzetten voor een heerlijk clean forum? :)
https://gathering.tweakers.net/forum/preferences

• pdbq
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
Qunix schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:23:
[...]

We zijn er nog niet...

1929 -85%
1970 -30%
1973 -46%
1987 -32%
2000 -47%
2008 -53%
2011 -18%
2018 -14%
2020 -29%

Yep, het wordt al wat interessanter. Maar ik wil gaag de S&P duidelijk onder 2000 hebben. Maar goed, deze crisis wordt een die door de economie getriggerd wordt.

Gezien de ongefocuste reactie van de FED en de ontbrekende strategie, welke bedrijven ze met staats-hulp door deze "stilstaande economie" willen helpen, vraag ik mij wel af hoe de komende maanden eruit gaan zien.

Trump had al een gelukkig handje: in 2018 heeft hij een behoorlijk deel van CDC eruit geknikkerd.

Ik heb er niet zoveel zicht op, in hoeverre hij competente economen aan boord heeft.
Als ik de TV optredens van Mnuchin bekijk, komt hij bij lastige vragen er niet goed uit. Hopelijk heeft hij goede mensen onder zich, die weten wat ze doen.

De combinatie van een met QE opgeblazen economie en een "echt probleem", waar de centrale banken al hun kruit nu hebben verschoten, een amerikaanste president die alleen interesseert dat de beurs omhoog gaat, mmm... geen lekkere combinatie.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsjonge wat een rit hè? Donderdag, vrijdag en vandaag gekocht. Morgen weer wat kopen en dan is de cash helaas op :)

Verwacht nog wel wat cash binnen te krijgen de komende maanden, dus het mag nog wel even duren :)

• Xanaroth
Rukapul schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:35:
[...]

Precies. Steady......

Eigenlijk moet ik morgen de afspraak met de kozijnenboer afzeggen, want de opportunity cost is gewoon absurd.

Toevallig dat ik net ook de -40% had bekeken. Voor VWRL moet er dan nog 15% af morgen, of overmorgen, of...
Toevallig net zo'n soort gesprek gehad met de vriendin vandaag. Of we vasthouden aan de originele financiële planning dit jaar (ivm verhuizing) of toch de beurs inleg allocatie iets verhogen - al is het maar tijdelijk - aangezien we daar de komende jaren zoveel profijt van kunnen hebben.

Bedoel, zo'n beetje al het dividend staat op 10+%. Zelfs met een paar cuts/failissementen, zal de resterende yield zo hoog zijn dat wat betreft Yield-on-Cost we daar binnen no-time overheen stappen.

Zie trouwens net dat sommige aandelen vandaag binnen 1 sessie -25% gingen, waaronder Realty Income. Dat geeft sterk de indruk dat we in aardig record tempo richting capitulatie gaan.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb in december 4000 euro naar NT fondsen bij ABN geschoven, om 150 euro bonus te krijgen. Ik denk dat ze die actie binnenkort retrospectief gaan marketen als ‘ABN verdubbelt je holdings na drie maanden’ :+

[ Voor 3% gewijzigd door eamelink op 16-03-2020 22:56 ]

• pdbq
Xanaroth schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:50:
[...]

Toevallig net zo'n soort gesprek gehad met de vriendin vandaag. Of we vasthouden aan de originele financiële planning dit jaar (ivm verhuizing) of toch de beurs inleg allocatie iets verhogen - al is het maar tijdelijk - aangezien we daar de komende jaren zoveel profijt van kunnen hebben.

Bedoel, zo'n beetje al het dividend staat op 10+%. Zelfs met een paar cuts/failissementen, zal de resterende yield zo hoog zijn dat wat betreft Yield-on-Cost we daar binnen no-time overheen stappen.

Zie trouwens net dat sommige aandelen vandaag de -25% aantikten, waaronder Realty Income. Dat geeft sterk de indruk dat we in aardig record tempo richting capitulatie gaan.
Ik woon in Duitsland. Wat mij opvalt is ook dat de NL ZZP'ers er nu ook duidelijk uitkomen als "schijnwerknemers". Een paar weken geen werk is meteen een drama... mmm... daar klopt dan iets niet. Eigenlijk is het daarmee duidelijk dat het sociale stelsel gewoon ontweken wordt.
Het is een beetje als de 2008 crisis: single sided risk. Goed verdienen, maar als het werk uitvalt, kan de normale werknemer het betalen. Anyway: NL zal wel een oplossing vinden, er zijn te veel ZZPers om die allemaal te laten stikken.

Verder: ben benieuwd of het een effect gaat hebben op de huizenprijzen. Ik denk het wel: het sentiment gaat denk ik omslaan. Aan de andere kant zal er nog veel meer goedkoop geld in de economie gepompt gaan worden, dus technisch gezien moet het verder hard omhoog gaan (dat geld gaat overal heen, behalve naar een groeiende economie). Dus daar misschien een lokaal dipje.

Verder begrijp ik de vallende koersen nog steeds niet!!
Dit gaat 1 tot 2 kwartalen een duidelijk effect geven op de winstgevendheid. Daarna gaat het feest gewoon door, toch?

Het enigste wat logisch is, voor mij: de koersen gaan omlaag omdat er een financiele crises achter de economische (mini)crisis gaat aankomen: defaulting loans, die de afgelopen jaren maar heel weinig hebben opgebracht maar een groot risico hebben.

Iedereen die vraagt of het nu een goed moment is te verkopen of te kopen:
Er zijn altijd twee partijen. Dus jouw tegenpartij heeft precies de tegenovergestelde mening! :-)

• Longcat
CeesKees schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:33:
Toch kan dit nog een mooi moment zijn om bijvoorbeeld hier in te stappen:
https://www.bloomberg.com/quote/LVO:NA

Lyxor S&P 500 VIX Futures Enhanced Roll UCITS ETF

Als je kijkt naar 2008, dan is hier nog wel flink wat ruimte.

Garanties? Geen enkele... maar die hebben we op dit moment nergens.
Heb je enig idee wat er in zo’n ETF zit?

• R.van.M
Ko.Kane schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:14:
Ik had de verhouding per inwoners uitgerekend en US zit nog factor 35 onder Italië, factor 15 onder Spanje en factor 6 onder NL.

Momenteel heeft de VS 4287 gevallen, om dus op Spanje nivo te komen hebben ze 64000 gevallen nodig...

Dat duurt met een factor 1,3 ongeveer 10 dagen.

Benieuwd hoe de SP500 dan staat.

Edit: En dan voor Italië scenario ook maar: 150045 gevallen. Met factor 1,3 ongeveer 14 dagen :o .
Alleen is er niets zinnigs te zeggen over het aantal besmettingen omdat er weinig getest word. USA heeft waarschijnlijk al veel meer gevallen als je naar het aantal doden kijkt

• Xanaroth
pdbq schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:00:
[...]

Ik woon in Duitsland. Wat mij opvalt is ook dat de NL ZZP'ers er nu ook duidelijk uitkomen als "schijnwerknemers". Een paar weken geen werk is meteen een drama... mmm... daar klopt dan iets niet. Eigenlijk is het daarmee duidelijk dat het sociale stelsel gewoon ontweken wordt.
Het is een beetje als de 2008 crisis: single sided risk. Goed verdienen, maar als het werk uitvalt, kan de normale werknemer het betalen. Anyway: NL zal wel een oplossing vinden, er zijn te veel ZZPers om die allemaal te laten stikken.

Verder: ben benieuwd of het een effect gaat hebben op de huizenprijzen. Ik denk het wel: het sentiment gaat denk ik omslaan. Aan de andere kant zal er nog veel meer goedkoop geld in de economie gepompt gaan worden, dus technisch gezien moet het verder hard omhoog gaan (dat geld gaat overal heen, behalve naar een groeiende economie). Dus daar misschien een lokaal dipje.

Dit gaat 1 tot 2 kwartalen een duidelijk effect geven op de winstgevendheid. Daarna gaat het feest gewoon door, toch?

Het enigste wat logisch is, voor mij: de koersen gaan omlaag omdat er een financiele crises achter de economische (mini)crisis gaat aankomen: defaulting loans, die de afgelopen jaren maar heel weinig hebben opgebracht maar een groot risico hebben.

Er zijn altijd twee partijen. Dus jouw tegenpartij heeft precies de tegenovergestelde mening! :-)
Niet alleen ZZP-ers, ook veel bedrijven kunnen weken/maanden sluiting niet aan. Afhankelijk van hoe snel alles wordt opgestart, kan er een bloedbad komen onder de kleinere bedrijven en de werkloosheid zo >10% gaan.

Kijk naar de AF-KLM, die hier al paar keer is langsgekomen. Schrap letterlijk 90% van al hun business zoals nu, 3x raden wat er met de 30k werknemers gaat gebeuren (en alle subcontracts als schoonmaak, cafetaria, schiphol zelf, etc etc)

• pdbq
Xanaroth schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:05:
[...]

Niet alleen ZZP-ers, ook veel bedrijven kunnen weken/maanden sluiting niet aan. Afhankelijk van hoe snel alles wordt opgestart, kan er een bloedbad komen onder de kleinere bedrijven en de werkloosheid zo >10% gaan.

Kijk naar de AF-KLM, die hier al paar keer is langsgekomen. Schrap letterlijk 90% van al hun business zoals nu, 3x raden wat er met de 30k werknemers gaat gebeuren (en alle subcontracts als schoonmaak, cafetaria, schiphol zelf, etc etc)
Yep. China heeft het wat dat betreft heel goed gedaan: gefocusseerd op totale lokale shutdowns.

Nu gooien we heel EU op slot (US onduidelijk): veel grotere impact natuurlijk.

Met heel veel testing zou je China model nog kunnen overnemen, wellicht...

• Ko.Kane
Ik denk dat hij meer bedoelde met zijn counter vraag: "snap je wat dit is? Is dit beleggen of soort van roulettetafel in disguise?"

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-01 18:34
pdbq schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:09:
[...]

Yep. China heeft het wat dat betreft heel goed gedaan: gefocusseerd op totale lokale shutdowns.

Nu gooien we heel EU op slot (US onduidelijk): veel grotere impact natuurlijk.

Met heel veel testing zou je China model nog kunnen overnemen, wellicht...
Dat is nog maar afwachten of het zo goed is gegaan in China. Virus heeft zich door die shut down tijdelijk niet verder kunnen verspreiden maar dat kan nu de boel weer begint te lopen zo weer opsteken. Zou zomaar kunnen dat het aantal besmettingen daar weer op gaat lopen.

Hoe dan ook is er zoveel onzekerheid over hoe lang dit allemaal gaat duren, en laat onzekerheid nou net datgene zijn waar beleggers niet van houden.

• Longcat
Ja hehe, dat snap ik wel. Weet jij wat “dynamically switches between a short-term VIX futures portfolio and a mid-term VIX futures portfolio“ inhoudt en wat dat betekent voor je vix exposure?

@Ko.Kane inderdaad. De VIX in de vorm van opties of futures is al veel te complex voor particuliere portefeuilles. Om dan als particulier je geld te steken in een swap-based (synthetisch) ETF gebaseerd op een benchmark die ‘dynamisch’ tussen futures switched... 8)7 zet lekker in op rood en je hebt direct prijs (of niet). Alhoewel, koop liever deze ETF. Ik zie dat Flow Traders de market maker is, dus dan verdien ik ook nog wat.

[ Voor 30% gewijzigd door Longcat op 17-03-2020 00:07 ]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:17
Miki schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:37:
[...]

Je moet het allemaal zelf weten maar naar mijn idee doe je er goed aan om eerst je zelf in de materie goed te verdiepen voordat je ergens geld in stopt. De redenen die je opnoemt stroken niet met de type effecten wat je wilt kopen. Dit zijn effecten bedoelt voor de lange termijn waardoor dagkoersen helemaal geen rol spelen naarmate de tijd oploopt.

Anyway veel beleggingsplezier en wijsheid toegewenst :)
Je reactie komt op mij een beetje passief agressief over (misschien niet het bedoeling). Ik kan me de ervaring van @Baytep eigenlijk heel goed voorstellen. Pas als je daadwerkelijk ervaring hebt met het aankopen van NT fondsen kom je erachter hoe ondoorzichtig het gaat. De terugkoppeling is ook bijzonder traag. Als je er van tevoren over leest lees je T+2 maar in de praktijk is de ervaring nog trager door de trage terugkoppeling.

Echt wel een voordeeltje van ETFs: Gewoon pats boem kopen voor een prijs die je direct kan zien. Dat is voor sommige mensen fijn, zelfs als hun intentie buy en hold is.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 17-03-2020 05:48 ]

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
ik denk wat bitcoins te kopen, een fonds AEX wat te beleggen en olie. Allemaal laag en die olie tja daar draaien we nog erg op.

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-02 14:45
pdbq schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:00:
[...]

Niemand heeft een glazen bol, maar als er ooit een moment is geweest om een educated guess te maken is het nu:

We staan aan de vooravond van een pandemie. Landen hebben geen idee hoe ze met het virus om moeten gaan. Of de maatregelen van Frankrijk beter zijn dan die van Nederland weten we pas over maanden, wellicht zelfs jaren. Hoe dan ook, overal ter wereld vindt er én een enorme val in vertrouwen in de markten plaats én treedt er een enorme aanbodschok en vraagschok in de reële economie op (complete economieën worden platgelegd). Dit effect treedt niet overal tegelijkertijd op omdat je ziet dat ieder land door een soort ontkenningsfase heen moet. Daar zijn we in NL bijna doorheen. Ondanks dat we zagen dat in Italië de shit the fan raakte dachten we dat dit ons bespaard zou blijven. Ons ‘voordeel’ is dat we enigszins hebben kunnen leren van de landen die ons voor gingen maar ook voor lopen op landen die nog in de ontkenningsfase zitten (VS bijvoorbeeld). Als men wereldwijd de impact van onder ogen komt gaat de boel pas echt door het putje. Dus je kan wel raden wat mijn advies zou zijn..

Enige manier waarop ik dit niet zie gebeuren is als dit virus op magische wijze verdwijnt of er op hele korte termijn een wereldwijd verkrijgbaar medicijn of vaccin komt.

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:19
Waar gaan we vandaag heen? Vwrl naar -40%? Place your bets -O-

[ Voor 3% gewijzigd door michaeltb op 17-03-2020 06:40 ]

• Chief
  • Laatst online: 06-02 05:57
Chief schreef op maandag 24 februari 2020 @ 05:40:
Een kleine snapshot wat er met enkele indicatoren is gebeurt sinds COVID-19 uitbraak:

[Afbeelding: BBGCovid]

Ik kan het niet rijmen met mijn onderbuik gevoel: Apple +7%, S&P500 nog op +2%.

Persoonlijk denk ik dat ik de economische gevolgen van het virus schromelijk wordt onderschat en ben ik op dit moment mijn portefeuille aan het draaien naar minder risico. Ik hoop dat ik het mis heb.
Drie weken later en ik ben weer aandelenexposure aan het laden. Ik denk niet dat we bodem bereikt hebben maar ik denk ook niet dat ik het perfect kan timen dus nu weer stapsgewijs terug in aandelen. Het is alleen elke keer weer zo'n gedoe om te mogen kopen ivm restricties op mijn werk :(

Oh well.....

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik vind het effect erg heftig maar denk dat als het minder wordt de boel erg aantrekt.

Mijn opdrachtgever nu zegt dat hij me per dag wil kunnen opzeggen want het is crisis. Dat is het rottige van nu zelfstandige zijn.

Verwijderd

Rolletjedrop schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:11:
[...]

Zie ook mijn post hier https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61736576

VWRL, IWDA en VUSA uit mijn Binck periode. En verder NT world, em, en eur. Bij de Rabobank heb ik nog wat ledencertificaten en Actiam.

Die ledencertificaten stonden een paar weken geleden op 138% terwijl ik ze gekocht had voor 108%. Nu iets van 104 ofzo.
Ik probeer nu eigenlijk niet meer te kijken, ondanks dat ik vertrouwen heb dat het goed komt, word ik er ook niet heel vrolijk van.
Ik had een vergelijkbaar portfolio. Wat ik me echter afvraag zijn 2 dingen:
- is het noodzakelijk om te spreiden op dit soort ETF's? VWRL is al dusdanig gespreid dat het (zonder dat ik op inhoud vergeleken heb) als overlap voelt om ook IWDA en NT erbij te hebben. Is dat toch vanwege spreiding of is er een andere goede reden die ik over het hoofd zie? Over het algemeen volgen ze namelijk grofweg dezelfde trends (stijgen/dalen)
- voorheen had ik een 75 - 25 verhouding (VWRL+NT World en 25% IEAC+IEGA). De obligaties waren, met uitzondering vanaf Half 2019 toen ze ineens begonnen te stijgen) continu stabiel. Hoe zinvol is het om nu toch te spreiden naast VWRL/NT/IDWA/Etc. met een IEAC/IEGA?

• Jean-Bob
Chief schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 06:49:
[...]

Drie weken later en ik ben weer aandelenexposure aan het laden. Ik denk niet dat we bodem bereikt hebben maar ik denk ook niet dat ik het perfect kan timen dus nu weer stapsgewijs terug in aandelen. Het is alleen elke keer weer zo'n gedoe om te mogen kopen ivm restricties op mijn werk :(

Oh well.....
Perfect timen kan niet maar denk je echt dat het op korte/middellange termijn weer omhoog zal gaan? Onze premier (met een veel betere informatiepositie dan een ieder van ons hier) gaf gister live op tv toe dat dit ‘maanden of zelfs nog langer’ gaat duren. En dan gaat het over ons welvarende landje dat dit hopelijk nog enigszins kan managen (qua gezondheidszorg en economische steunmaatregelen). Wat denk je dat er in de VS gaat gebeuren met hun oneerlijke toegang tot zorg? Om maar niet te spreken van opkomende economieen of een herintroductie in China. Dit is een black swan die de wereld definitief gaat veranderen en we gaan de pijn allemaal voelen.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:29
michaeltb schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 06:40:
Waar gaan we vandaag heen? Vwrl naar -40%? Place your bets -O-
-40 procent? 8)7

• Santee
Vanaf de top is dat best mogelijk..?

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:29
Santee schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:20:
[...]

Vanaf de top is dat best mogelijk..?
Ja tuurlijk. Ik dacht dat hij het over vandaag had.

• Pistachenootje
Ik vrees dat deze crash verder gaat dan -40%...

En ik denk/hoop dat het herstel wel eens sneller zou kunnen gaan dan in het verleden.

• Miki
Pistachenootje schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 01:09:
[...]

Je reactie komt op mij een beetje passief agressief over (misschien niet het bedoeling). Ik kan me de ervaring van @Baytep eigenlijk heel goed voorstellen. Pas als je daadwerkelijk ervaring hebt met het aankopen van NT fondsen kom je erachter hoe ondoorzichtig het gaat. De terugkoppeling is ook bijzonder traag. Als je er van tevoren over leest lees je T+2 maar in de praktijk is de ervaring nog trager door de trage terugkoppeling.

Echt wel een voordeeltje van ETFs: Gewoon pats boem kopen voor een prijs die je direct kan zien. Dat is voor sommige mensen fijn, zelfs als hun intentie buy en hold is.
Er is weinig ondoorzichtig aan omdat de koersen in de pas lopen met MSCI World, dit kun je met Morningstar tool gewoon achterhalen. Sterker nog, het fonds presteert zelfs iets beter dan de benchmark vanwege het niet hebben van dividendlek.
Verder wordt de koers van de opvolgende dag aangehouden bij aankopen, dit kun je allemaal terugzien in je transactiespecificaties van je bank. Het kan alleen zijn dat het verwerken 1 á 2 extra dagen duurt voordat ze het verwerkt hebben in je schermpje. Sterker nog bij Meesman koop je zelfs 1x per week fondsen aan, hoe ondoorzichtig zou dat wel niet zijn. Alleen zou dat in mijn ogen je helemaal niet moeten boeien als je er voor kiest om een lange termijn buy & hold belegger te zijn. Je hebt immers het afvlakkingseffect in je GAK naarmate de tijd verstrijkt, dat mag zo langzamerhand toch wel duidelijk zijn, toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 17-03-2020 07:37 ]

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:14
Pistachenootje schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:22:
Ik vrees dat deze dip verder gaat dan -40%...

En ik denk/hoop dat het herstel wel eens sneller zou kunnen gaan dan in het verleden.
De wereld gaat daadwerkelijk stuk, met veel doden, faillissementen, politieke maatregelen (meer belasting), enz.
Er zal uiteraard ooit een herstel komen, maar niet zo snel naar pre-corona niveau's.

• Pistachenootje
@Miki ik vind het proces wel erg ondoorzichtig. Als ik een order indiende bij de Rabobank duurde het geloof ik wel 4-5 dagen voordat ik alles terug gekoppeld kreeg. Ook het wachten op geld bij verkoop duurde lang.

De Rabobank klantenservice bevestigde mij zelfs aan de telefoon dat NT trager is dan andere beleggingsfondsen. Ik heb bij de Rabobank ook ervaring met fondsen van Vanguard en dat gaat inderdaad vlotter.

[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 17-03-2020 07:40 ]

• tuinïnen
  • Laatst online: 19:37

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Playa del C. schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:34:
[...]

De wereld gaat daadwerkelijk stuk, met veel doden, faillissementen, politieke maatregelen (meer belasting), enz.
Er zal uiteraard ooit een herstel komen, maar niet zo snel naar pre-corona niveau's.
Zonder een hele discussie aan te willen zwengelen valt dit waarschijnlijk nog wel mee. Met enige indamming zal het met de doden nog wel mee gaan vallen en waarschijnlijk ook niet boven de griep gaan komen (ongeveer 500.000 doden per jaar).

Zodra er een vaccin is zou het weleens snel kunnen gaan, dit samen met het lente/zomerseizoen zou inderdaad een snelle verbetering van de situatie kunnen faciliteren. De economie gaat hier natuurlijk wel een flinke tik van krijgen.

• JohanNL
Dow Futures alweer bijna +4%, straks moeten ze de handel wéér stilleggen omdat er een te grote stijging is.
Wij beginnen zoals het er nu uit ziet boven de 425 punten.

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een dooie kat maakt rare stuiters ;)

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:40
Trasos schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:26:
Een dooie kat maakt rare stuiters ;)
Ik vraag me af of we deze stijging wel kunnen vasthouden. De dag begint positief, maar eindigt vaak negatief.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:54
ALPACINO schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:41:
[...]

Ik vraag me af of we deze stijging wel kunnen vasthouden. De dag begint positief, maar eindigt vaak negatief.
Dead cat jump dus. Ineens een opleving/piek en dan toch weer (flinke) daling.

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-02 18:18
No way dat we groen eindigen vandaag. Dit is een normale reactie na een sterke daling. Net hetzelfde dat bij een grote stijging een correctie is, is dat andersom net zo.

Wat me meer zorgen baart is dat er sprake is om de beurzen voor langere tijd te sluiten.

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:34
Rubberen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:49:
Wat me meer zorgen baart is dat er sprake is om de beurzen voor langere tijd te sluiten.
Niet dat ik je in tweifel trek, maar waar heb je dit gehoord? Bron(nen)?

at your service

• Santee
Rubberen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:49:
No way dat we groen eindigen vandaag. Dit is een normale reactie na een sterke daling. Net hetzelfde dat bij een grote stijging een correctie is, is dat andersom net zo.

Snap er ook geen hout van, hoe kan het nou dat wij 3,5% in de min eindigen en de DOW -12% en dat wij daarna gelijk weer stijgen?
Meestal reageren wij op de VS en zou het logisch zijn dat wij nu keihard onderuit gaan en eventueel omhoog trekken als de VS omhoog zou trekken in de middag. :?

• Waxina
tuinïnen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:42:
[...]

Zonder een hele discussie aan te willen zwengelen valt dit waarschijnlijk nog wel mee. Met enige indamming zal het met de doden nog wel mee gaan vallen en waarschijnlijk ook niet boven de griep gaan komen (ongeveer 500.000 doden per jaar).

Zodra er een vaccin is zou het weleens snel kunnen gaan, dit samen met het lente/zomerseizoen zou inderdaad een snelle verbetering van de situatie kunnen faciliteren. De economie gaat hier natuurlijk wel een flinke tik van krijgen.
Ik hou mijn hart vast voor Afrika, India, Bangladesh et cetera. Als die hard geraakt worden krijg je een humanitaire ramp. Wat wij hier in het Westen gaan merken is een tekort aan kleding en grondstoffen (want mijnen).

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 07-02 13:45
The_Butler schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:52:
[...]

De Tijd o.a.

• Miki
En het karretje van de achtbaan klimt weer omhoog :P

https://one.iex.nl/NL/

[ Voor 20% gewijzigd door Miki op 17-03-2020 09:02 ]

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Inderdaad alleen maar een paniek oproep vanuit verschillende mediabronnen.

Niet vanuit de regering of een overheidsinstelling.

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Hieronder het bericht uit een liveblog van De Tijd waarover @UglyDinosaur het waarschijnlijk heeft:
06:46 Beurzen langere tijd sluiten?
Er gaan steeds meer stemmen op om de beurshandel voor langere tijd stil te leggen. Het is onmogelijk om het coronavirus op dit moment in te prijzen, wat een stabiele handel volledig onmogelijk maakt, zeggen voorstanders. Kelderende beurzen zijn nog altijd beter dan gesloten beurzen en zorgen voor een transparanter beeld van de financiële toestand, zeggen dan weer tegenstanders.

Gisteren werd in de Filippijnen, als eerste land ter wereld, de beurs gesloten op bevel van president Duterte. Daar zal nog minstens tot donderdag niet gehandeld worden in aandelen, valuta en obligaties. Sri Lanka wolgde het voorbeeld. De beurs van New York lanceerde maandag en statement dat het geen sluiting plant.
De New York Stock Exhange zou in het verleden ook effectief al voor langere periodes gesloten geweest te zijn volgens deze bron:
  1. September 1873: The collapse of the Jay Cooke & Company, a major financial institution, caused the New York Stock Exchange’s first closure, for 10 days, due to market calamity.
  2. July 1914: The start of World War I in Europe shuttered the exchange for four months, the longest closure on record.
Daar lijkt het lijstje van sluitingen voor meer dan 3 dagen te stoppen?

[ Voor 3% gewijzigd door Nick The Heazk op 17-03-2020 09:40 ]

Performance is a residue of good design.

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-02 15:57
Xanaroth schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:50:
[...]

Die bedrijfswinsten gaan flink dalen terwijl de kosten doorlopen, waardoor dit soort dividendrendementen niet houdbaar zijn. Als de algemene inschatting is dat een dividend van 10% houdbaar is, dan zou de koers natuurlijk nooit zo ver zakken.

• Rubberen
The_Butler schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:52:
[...]

Staat in de belgische krant de tijd

• Chief
Jean-Bob schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:14:
[...]

Perfect timen kan niet maar denk je echt dat het op korte/middellange termijn weer omhoog zal gaan? Onze premier (met een veel betere informatiepositie dan een ieder van ons hier) gaf gister live op tv toe dat dit ‘maanden of zelfs nog langer’ gaat duren. En dan gaat het over ons welvarende landje dat dit hopelijk nog enigszins kan managen (qua gezondheidszorg en economische steunmaatregelen). Wat denk je dat er in de VS gaat gebeuren met hun oneerlijke toegang tot zorg? Om maar niet te spreken van opkomende economieen of een herintroductie in China. Dit is een black swan die de wereld definitief gaat veranderen en we gaan de pijn allemaal voelen.
Jean-Bob schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 07:14:
[...]

Ik kan het niet helemaal oneens zijn met de stelling dat het op korte/middellange termijn niet omhoog gaat maar ik zie dat bedrijven onder liquiditeitswaarde worden verhandeld. I'll take that any time, every time. Ook al gaat de virus nog 1-2 jaren duren, dan voorzie ik nog altijd een recovery. Vandaar dat ik langzaam aan weer aandelen koop maar ben nu kritisch in die zin dat ik voorheen MSCI world kocht maar nu individuele aandelen koop. Is veel meer administratieve rompslomp voor mij vanwege compliance etc maar goed.
Ik heb de horizon om een eventuele verdere downswing uit te zitten en bij te kopen.

Wat de Nederlandse premier betreft: Nederland kiest voor een afwijkende strategie mbt het virus. Ik weet niet wie het bij het rechte eind gaat krijgen maar ik ben momenteel blij dat ik niet in NL woon.

• Santee
Chief schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:42:
[...]

[...]

Ik kan het niet helemaal oneens zijn met de stelling dat het op korte/middellange termijn niet omhoog gaat maar ik zie dat bedrijven onder liquiditeitswaarde worden verhandeld. I'll take that any time, every time. Ook al gaat de virus nog 1-2 jaren duren, dan voorzie ik nog altijd een recovery. Vandaar dat ik langzaam aan weer aandelen koop maar ben nu kritisch in die zin dat ik voorheen MSCI world kocht maar nu individuele aandelen koop. Is veel meer administratieve rompslomp voor mij vanwege compliance etc maar goed.
Ik heb de horizon om een eventuele verdere downswing uit te zitten en bij te kopen.

Wat de Nederlandse premier betreft: Nederland kiest voor een afwijkende strategie mbt het virus. Ik weet niet wie het bij het rechte eind gaat krijgen maar ik ben momenteel blij dat ik niet in NL woon.
Ik vraag mij altijd af wat voor individuele aandelen anderen kiezen en waarom. Kies je voornamelijk AMS aandelen of ook uit andere landen?

• Chief
Santee schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:45:
[...]

Ik vraag mij altijd af wat voor individuele aandelen anderen kiezen en waarom. Kies je voornamelijk AMS aandelen of ook uit andere landen?
In normale omstandigheden ben ik geen betere stockpicker dan een random aap en mijn specialisatie ligt trouwens in fixed income. Op dit moment is het echter geen normale omstandigheid en kijk ik voornamelijk naar
- sector
- cash flow

Ik ben niet lokatie gebonden wb beleggingen. Mijn gezin en ik wonen al tijd in het buitenland en weten ook niet of we ooit terug gaan naar Europa. Onze "assets" zoals woningen, cash, beleggingen zijn in EUR, USD, VND, SGD en HKD to name a few. Dan heb ik in de FI fondsen nog wel wat exposure naar andere currencies maar dat is beperkt.

• Rubberen
''FSMA verbiedt shortselling''
Komt ook van de tijd.

Spijtig dat je niet makkelijk screenshots hier kan plaatsen.

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-11-2025
gaizka schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:00:
[...]

Ben je dan niet al te laat?
+100 vandaag. Jammer had een hoop verlies goed gemaakt als ik de gok had gewaagd :P

Verwijderd

Ik zit even voor de lol te kijken op De Giro. Ik heb hier een account aangemaakt, en ook een klein bedrag gestort. Nu heb ik wat aandelen gekocht en heb ik nog een 'vrije ruimte' van zo'n 60 euro. Ik heb verder geen verstand van beleggen

Mijn vraag: wat gebeurt er als de 'vrije ruimte' op 0 (of zelfs daaronder (kan dit?)) komt?

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-12-2025
Santee schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:53:
[...]

Snap er ook geen hout van, hoe kan het nou dat wij 3,5% in de min eindigen en de DOW -12% en dat wij daarna gelijk weer stijgen?
Meestal reageren wij op de VS en zou het logisch zijn dat wij nu keihard onderuit gaan en eventueel omhoog trekken als de VS omhoog zou trekken in de middag. :?
DOW eindigde -12% in de min nadat er vrijdag 10% bij kwam. Bij ons kwam er vrijdag maar een paar procent bij. We liepen/lopen dus echt niet zo heel veel achter.

• Jean-Bob
Chief schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:42:
[...]

[...]

Fair enough, denk dat er met stock picking in de juiste sectoren nu inderdaad wel rendementen behaald kunnen worden. Dat durf ik zelf echter nog niet aan.
Pagina: 1 ... 57 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.