Ja heb je shell gezien? Die kunnen alleen maar stijgen nuVerwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:22:
[...]
Vorige week was men ook al enthousiast aan het verkondigen in dit topic dat het koopjes waren en gemiste kans was om niet te kopen.
Die mensen zijn nu ook aardig stil.
Gelukkig hebben we een nieuwe lichting deze week die koopjes zien.
Ja die had ik ook gezien. Don't catch a falling knife. Ik koop wel bij, maar in kleine porties.JohanNL schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:18:
[...]
Om nu nog te verkopen![]()
Wel zuur voor deze ondernemer die werd geïnterviewd bij het FD afgelopen vrijdag: https://fd.nl/weekend/133...miljoenen-euro-s-ingelegd
[...]
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Verwijderd
Noemen ze het daarom "Shell Shock"?R.van.M schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:23:
[...]
Ja heb je shell gezien? Die kunnen alleen maar stijgen nu
Zonder gekheid, ik gun niemand verkeerde calls. Maar dat constante moeten gokken, gissen en raden wat de beurs gaat doen is nou net de reden dat ik het niet doe. Ik zou kapot in de stress zitten als ik vorige week Shell gekocht had met wat extra spaargeld.
Ik heb Shell B vorige week alsnog goedkoper gekocht dan dat je Shell A nu kunt kopen.R.van.M schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:23:
[...]
We blijven maar positief, toch?
In vino veritas, in aqua sanitas
Toch blijft Shell relatief stabiel vandaag (-4,5% atm) en hou in het achterhoofd dat een deel van de daling komt door het conflict tussen Rusland en de OPEC. Ik probeer het niet recht te praten, maar Shell kan gelukkig enigsinds door blijven draaien. Dan kunnen sommige andere bedrijven niet zeggen helaas.
Wat is er mis met het adagium 'investeer alleen met geld dat je kunt missen'?Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:25:
[...]
Noemen ze het daarom "Shell Shock"?
Zonder gekheid, ik gun niemand verkeerde calls. Maar dat constante moeten gokken, gissen en raden wat de beurs gaat doen is nou net de reden dat ik het niet doe. Ik zou kapot in de stress zitten als ik vorige week Shell gekocht had met wat extra spaargeld.
Ach.. als je vorige week gekocht hebt kijk je pas tegen een klein verlies aan in vergelijk tot -35% voor de buy&hold beleggers (zoals ik).JohanNL schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:26:
[...]
Ik heb Shell B vorige week alsnog goedkoper gekocht dan dat je Shell A nu kunt kopen.
We blijven maar positief, toch?
Als je deze aandelen voor de lange termijn hebt gekocht dan zit je waarschijnlijk wel goed, echter ik zou altijd aanraden om een grotere spreiding aan te houden. Hoewel niemand verwacht dat Shell falliet gaat is dit geen zekerheid. Ook op het moment dat de olieprijs lange tijd zo laag blijft kan Shell geen winst maken.
Ik kan het geld missen, maar op het moment dat je meerdere jaarsalarissen ziet verdampen in 2 weken tijd is dat geen fijn gevoel, echter op dit moment gaan verkopen is naar mening het slechtste wat je kan doen.geekeep schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:30:
[...]
Wat is er mis met het adagium 'investeer alleen met geld dat je kunt missen'?
[ Voor 22% gewijzigd door R.van.M op 16-03-2020 11:34 ]
Verwijderd
Niks, alleen lijkt niemand zich daar hier aan te houden.geekeep schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:30:
[...]
Veel mensen beleggen met emotie en dan gaat al het rationeel denken overboord.geekeep schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:30:
[...]
Dan is het verstandig om daar niet mee te beleggen in jouw geval. Of überhaupt niet te beleggen.Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:25:
[...]
Ik zou kapot in de stress zitten als ik vorige week Shell gekocht had met wat extra spaargeld.
Hahaha, dividend cut en op naar 8 - 9!R.van.M schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:23:
[...]
Ho, ho!Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:32:
[...]
Niks, alleen lijkt niemand zich daar hier aan te houden.
Niet iedereen.
Verwijderd
Ik time de markt dan ook niet meer. Met crypto compleet rekt gegaan daardoor.tuinïnen schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:32:
[...]
Dan is het verstandig om daar niet mee te beleggen in jouw geval. Of überhaupt niet te beleggen.
Vandaar buy and hold. Ik zit nu niet in de stress dus dat lijkt me vooralsnog beter af te gaan.
Dat lijkt wel een mogelijk scenario.
Investeringen uitstellen lijkt me nu met de transitie ook niet heel handig.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Je moet inderdaad wel wat stressbestendig zijn voor wil je beleggen.tuinïnen schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:32:
[...]
Dan is het verstandig om daar niet mee te beleggen in jouw geval. Of überhaupt niet te beleggen.
Afgelopen jaren leek het allemaal zo leuk en aardig te zijn, maar je ziet nu hoe het ook kan gaan.
Er zullen vast velen zijn die daar nu pas zijn achtergekomen en alles hebben verkocht.
Om eerlijk te zijn, als ik miljoenen had gehad zoals die oud ondernemer in het FD en er ging 10% af in een dag, dan zou ik ook wel aardig nerveus worden.
Gelukkig geldt ook; wat je niet hebt kun je ook niet kwijtraken
1. Bedoel je beurs ellende of fysieke ellende? Dat dit nog maar het begin van de fysieke ellende is weet namelijk iedereen, daarom staat de AEX ook 37% lager.Defector schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:21:
Sta zelf aan de zijlijn met niet echt een dog in the race(ja pensioenen maar daar heb ik geen invloed op).
Verbaas mij over twee dingen.
1. Dat mensen zo snel zijn om extra in te kopen terwijl het duidelijk is dat dit nog maar het begin van de ellende is.
2. Met dat in het achterhoofd dat mensen gewoon stoïcijns blijven zitten.
Allerlei leuke kreten lange termijn visie, stilzitten wanneer je geschoren wordt.
Je kan de markt niet timen, etc etc.
Maar het laten verdampen van je investeringen is ook niet bepaald goed beheer van je geld.
Begin van de ellende betekent niet begin van een beurscrash.

Lijkt me wel vrij relevant hier, blijven kopen zolang de prijs laag is
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik overweeg om de optieroute te bewandelen (via IB) op VTI/VXUS.
Nu probeer ik te begrijpen:
1. Of ik beter een call optie kan kopen of een put optie kan verkopen in de huidige volatiele markt
2. Hoe ik een e.g. put optie verkoop bij IB (is allemaal niet zo simpel in TWS), heeft iemand daar ervaring mee? De YT video's helpen me nog niet volledig op weg.
1. Of ik beter een call optie kan kopen of een put optie kan verkopen in de huidige volatiele markt
2. Hoe ik een e.g. put optie verkoop bij IB (is allemaal niet zo simpel in TWS), heeft iemand daar ervaring mee? De YT video's helpen me nog niet volledig op weg.
Ik heb voor mezelf kort wat dingen samengevat over de huidige situatie en wat naar mijn mening/beredenering gevolgen kunnen zijn van het coronavirus op de wereldeconomie.
Op dit moment is de wereld in de ban van het Corona virus. Concreet kan ik de volgende 2 feiten vaststellen:
1) In China heeft een groot deel van de productie en consumptie voor een tijd stil gelegen. Op dit moment lijk Azië het virus redelijk onder controle te gaan krijgen en zal de productie langzaam weer starten.
2) In veel westerse landen zitten mensen thuis opgesloten waardoor ze (tijdelijk) veel minder consumeren en minder productief zijn op werk.
Ik ben ervan overtuigd dat het virus middels de huidige maatregelen over een aantal maanden ingedamd zal zijn. Hopelijk kan het verlies van mensenlevens binnen deze periode worden beperkt.
Ik denk dat de economische gevolgen van dit virus veel langer zullen duren dan enkel een aantal maanden om de volgende uiteenzetting:
- Inkomsten van bedrijven zullen drastisch afnemen door de verminderde consumptie en door problemen met leveringen vanuit Azië
- Tijdens deze periode zullen de vaste lasten van bedrijven op pijl blijven (huur, salaris betalingen, aflossen eventuele schuld)
- Financieel gezonde bedrijven (genoeg buffer, lage schuldenlast) kunnen deze klappen waarschijnlijk wel opvangen, echter andere bedrijven zullen het (zonder steun van de overheid) lastig gaan krijgen.
- Bedrijven die het moeilijk krijgen zullen gedwongen mensen moeten ontslaan. Er kunnen zelfs bedrijven failliet gaan.
- Als de werkloosheid stijgt, zal de consumptie dalen wat weer betekend dat nog meer bedrijven het lastig krijgen.
- Deze vicieuze cirkel kan een recessie teweegbrengen.
Ik denk dat het bovenstaande de sterke koersdalingen van de beurs kunnen verklaren.
De meest recente ontwikkeling is dat de FED de volgende maatregelen zal treffen:
1. Rente naar 0%
2. 500 Miljard extra in de economie pompen door staatsschulden op te kopen.
Ik betwijfel of deze maatregelen effectief zijn tegen de huidige problemen. De maatregelen lijken vooral te bevorderen dat bedrijven meer geld gaan lenen, wat uiteindelijk zal lijden tot hogere vaste lasten.
Op het moment dat er veel geld in de economie wordt gepompt door de overheid terwijl de consumptie afneemt is er zelfs kans op stagflation (inflatie+stagneren)
Even kijken naar het verloop van COVID, nu met de nieuwe maatregelen denk ik dat we snel een afzwakking gaan zien net als links zichtbaar in China. Ik vraag mij echter af hoe de markt hierop gaat reageren? Veel bedrijven hebben hun schade natuurlijk al geleden?
In jouw geval zou ik niets doen, een boek over opties kopen. Een boek omdat je het dan eerst 3 keer kan lezen voor je begint.flipjevandejam schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:40:
Ik overweeg om de optieroute te bewandelen (via IB) op VTI/VXUS.
Korte uitleg.
Put opties zijn rechten om een aandeel tegen een vooraf vastgestelde prijs (de strike) te mogen verkopen. De meest gebruikte manier is om een paar put opties te kopen ter bescherming van een scherpe daling. Dan verlies je bij stijging de premie. En bij daling wordt
je put meer waard. Dat compenseert dan je verlies. Prima als verzekering onder een buy en hold.
een put optie verkopen houdt in dat je verplicht bent deze aandelen te kopen tegen deze prijs. Alleen doen als je ook het volledige bedrag achter de hand hebt. Maximaal verlies het totale eventuele aankoopbedrag - ontvangen premie. Dat kan bij een faillissement heel duur zijn.
Bijvoorbeeld bedrijf X tegen 100 euro, 20 euro premie maximaal risico 10000 - 2000 = 8000
Kopen maximaal verlies 2000
Call optie precies andersom. Dus recht op kopen van een aandeel tegen een voorgestelde prijs , verkopen is verplichting tot levering. Zelfde sommetjes andere kant op. Dan is er nog Tijd verwachting markt etc.
@flipjevandejam Waarom in deze volaliliteit dat doen? Is dat de mini edge tov VWRL of NT waard?
@Santee De schade komt pas. Hier in oostenrijk zijn we sinds gisteren in lockdown. Spanje ook net. Italië moet nog tijdje in lockdown blijven.
Duitsland/Frankrijk/NL ze zullen allemaal op dat punt komen.
MBT tot die grafiek, realiseer ook dat veel landen nu minder breed testen wegens gebrek aan testkits.
@Santee De schade komt pas. Hier in oostenrijk zijn we sinds gisteren in lockdown. Spanje ook net. Italië moet nog tijdje in lockdown blijven.
MBT tot die grafiek, realiseer ook dat veel landen nu minder breed testen wegens gebrek aan testkits.
[ Voor 14% gewijzigd door Ko.Kane op 16-03-2020 12:08 ]
Vorige week gekocht, nog steeds tevreden meeVerwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:22:
Vorige week was men ook al enthousiast aan het verkondigen in dit topic dat het koopjes waren en gemiste kans was om niet te kopen.
Die mensen zijn nu ook aardig stil.
Zeker, vanmorgen weer wat bijgekochtGelukkig hebben we een nieuwe lichting deze week die koopjes zien.
Dat Shell nu nog goedkoper is geworden dan vorige week, neemt niet weg dat het vorige week geen koopje was, of dat het deze week pas een koopje is geworden. Dat je nu een (mogelijk) nog beter rendement kan halen is waar, maar zoals al 100.000 keer hier herhaald is: Je kan de markt niet timen.
Persoon A zal misschien een hogere GAK hebben voor Shell dan Persoon B, Maar misschien heeft deze persoon weer een hogere GAK voor ING dan persoon A. Who knows.
Persoon A zal misschien een hogere GAK hebben voor Shell dan Persoon B, Maar misschien heeft deze persoon weer een hogere GAK voor ING dan persoon A. Who knows.
-
Dit vind ik een vreemde opmerking. Zo lang je belegt met geld dat je kan missen, zou het je niet veel moeten doen. Of bedoel je als je Shell had gekocht met geld dat je nodig had? Als je belegt met geld dat je nodig hebt, dan moet je sowieso in de stress zitten.Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:25:
[...]
Ik zou kapot in de stress zitten als ik vorige week Shell gekocht had met wat extra spaargeld.
Verwijderd
Dat weet niemand. Als alle maatregelen hun effect krijgen, weer warmer wordt (slecht voor het virus) en het aantal besmettingen loopt terug anticipeert de beurs daar op en stabiliseert cq stijgt de beurs (wellicht langzaam).R.van.M schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:21:
[...]
Alleen dit plaatje speelt zich nu af in 2 weken en het einde lijkt nog niet in zicht
Verwijderd
Ik zag berichten langs komen van mensen die hun buffer gebruikte om bij te kopen. Als ik dat zou doen en dan verkeerde calls maakte zou ik in de stress zitten ja. Want je buffer heb je per definitie nodig. En ik zie ook berichten voorbij komen van mensen die deze daling wel veel doet.Longcat schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:16:
[...]
Dit vind ik een vreemde opmerking. Zo lang je belegt met geld dat je kan missen, zou het je niet veel moeten doen. Of bedoel je als je Shell had gekocht met geld dat je nodig had? Als je belegt met geld dat je nodig hebt, dan moet je sowieso in de stress zitten.
Het geld wat ik maandelijks beleg is mentaal afgeschreven voor mij en heb ik niet nodig. Altans, totdat de buffer op is misschien en er geen zicht is op nieuwe geldstromen.
Newbie belegger wil ook beginnen. Shell lijkt me ook een prima keuze. Ik heb een Degiro rekening en zie shell a en b.
EAM | RDSA | GB00B03MLX29
EAM | RDSB | GB00B03MM408
De A-aandelen keren een dividend in EUR uit. Hierop is de Nederlandse bronheffing van 15% verschuldigd en de Belgische roerende voorheffing (30%).
De B-aandelen keren een dividend in pence uit. Hierop is enkel de Belgische roerende voorheffing van toepassing.
shell B is nu goedkoper. Is dit de beste keuze?
EAM | RDSA | GB00B03MLX29
EAM | RDSB | GB00B03MM408
De A-aandelen keren een dividend in EUR uit. Hierop is de Nederlandse bronheffing van 15% verschuldigd en de Belgische roerende voorheffing (30%).
De B-aandelen keren een dividend in pence uit. Hierop is enkel de Belgische roerende voorheffing van toepassing.
shell B is nu goedkoper. Is dit de beste keuze?
Veel is geprijsd alsof alles naar de klote gaat. Ik denk dat dat wel meevalt. China start op, voor je het weet wordt de wereld overspoeld met mondkapjes, beademingsmachines, corona-testen, antistof-testen (checken wie het al gehad heeft). En je kent China, als die opstarten, dan gaan ze als gekken.
Vandaar dat ik graag koop nu. Ik heb twee maanden bedrijven gekocht, waar nu 40% van de prijs af is. Ik vind ze uiteraard ook minder waard geworden, maar geen 40%. Dus koop ik graag wat bij.
Vandaar dat ik graag koop nu. Ik heb twee maanden bedrijven gekocht, waar nu 40% van de prijs af is. Ik vind ze uiteraard ook minder waard geworden, maar geen 40%. Dus koop ik graag wat bij.
Zelf zojuist Shell bijgekocht, was 2 weken geleden al ingestapt toen deze op 20 stond en nu mijn positie verdubbeld op 12. Dus zit nu gemiddeld op iets boven de 16. Over twee weken nog eens kijken en als ik dan gemiddeld onder de 15 kom ben ik tevreden. Hadden we een maand geleden nog niet van durven dromen toch?
Heb je A of B gekocht?TheDukemaster schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:31:
Zelf zojuist Shell bijgekocht..
Dat vind ik altijd zo een dooddoener. Als iedereen met speelgeld belegd maakt het inderdaad niet uit of het nou 50% omlaag of omhoog gaat. Dan is het ook te irrelevant om er de hele dag topics op GoT over vol te schrijvenLongcat schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:16:
[...]
Dit vind ik een vreemde opmerking. Zo lang je belegt met geld dat je kan missen, zou het je niet veel moeten doen. Of bedoel je als je Shell had gekocht met geld dat je nodig had? Als je belegt met geld dat je nodig hebt, dan moet je sowieso in de stress zitten.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Punt is natuurlijk dat de gemiddelde persoon hier een buy & hold belegger is. Ik koop aandelen en wordt (een heel klein beetje) eigenaar van een bedrijf. Dat doe ik omdat ik het een mooi bedrijf vind waar ik een goeie toekomst voor verwacht. En dat alles tegen een bepaalde prijs. Op het moment dat ik het koop maak ik een afweging of ik de huidige prijs aantrekkelijk vind.fsfikke schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:38:
[...]
Dat vind ik altijd zo een dooddoener. Als iedereen met speelgeld belegd maakt het inderdaad niet uit of het nou 50% omlaag of omhoog gaat. Dan is het ook te irrelevant om er de hele dag topics op GoT over vol te schrijven
Eind vorig jaar kocht ik wat Tesla en microsoft bijvoorbeeld omdat ik verwacht dat die bedrijven het de komende 5 tot 10 jaar uitstekend zullen doen. Daar wil ik graag deels eigenaar van zijn.
Als de koersen nu flink dalen kan ik meer bijkopen voor een aantrekkelijke prijs zolang ik denk dat de bedrijven het waard blijven. En in veel gevallen denk ik aandelen nu meezakken met de algemene trend maar helemaal niet enorm geraakt worden door de gevolgen van Corona. Sterker nog, ik denk zelfs dat er bedrijven zijn die op de lange termijn het zelfs beter gaan doen dankzij deze corona crisis.
Hoezo dooddoener? Speelgeld is iets anders dan geld dat je niet nodig hebt. Ik kan de rest van het jaar overleven als ik geen salaris meer ontvang. Al het geld dat ik extra heb, is momenteel belegd. Dat gaat om 5 getallen voor de komma (nog welfsfikke schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:38:
[...]
Dat vind ik altijd zo een dooddoener. Als iedereen met speelgeld belegd maakt het inderdaad niet uit of het nou 50% omlaag of omhoog gaat. Dan is het ook te irrelevant om er de hele dag topics op GoT over vol te schrijven
Voor velen geldt denk ik dat -10%, -20%, -30% 'leuk' is. Lekker goedkoop inkopen. Op een gegeven moment is het geld op en dan is de -40%, -50% of meer niet leuk. Je portefeuille staat diep in het rood en je kan niet meer bijkopen. Dan is het belangrijk om geduld te hebben. We zitten nu denk ik op het randje daarvan. Mocht het zo ver komen, dan gaat het voor mensen een stuk moeilijker worden om bij buy&hold te blijven.
[ Voor 22% gewijzigd door Longcat op 16-03-2020 12:53 ]
Waarbij er ook bedrijven zijn die een hoge schuldenlast hebben en daarvoor een constante verkoop nodig hebben om aan deze schulden last te voldoen. Op het moment dat deze bedrijven een omzetdaling krijgen komen ze in de problemen. Tel daar bij op dat als deze situatie nog langer voortduurt mensen hun baan verliezen en bepaalde luxe goederen niet meer zullen kopen.Frietzegger schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:49:
[...]
Punt is natuurlijk dat de gemiddelde persoon hier een buy & hold belegger is. Ik koop aandelen en wordt (een heel klein beetje) eigenaar van een bedrijf. Dat doe ik omdat ik het een mooi bedrijf vind waar ik een goeie toekomst voor verwacht. En dat alles tegen een bepaalde prijs. Op het moment dat ik het koop maak ik een afweging of ik de huidige prijs aantrekkelijk vind.
Eind vorig jaar kocht ik wat Tesla en microsoft bijvoorbeeld omdat ik verwacht dat die bedrijven het de komende 5 tot 10 jaar uitstekend zullen doen. Daar wil ik graag deels eigenaar van zijn.
Als de koersen nu flink dalen kan ik meer bijkopen voor een aantrekkelijke prijs zolang ik denk dat de bedrijven het waard blijven. En in veel gevallen denk ik aandelen nu meezakken met de algemene trend maar helemaal niet enorm geraakt worden door de gevolgen van Corona. Sterker nog, ik denk zelfs dat er bedrijven zijn die op de lange termijn het zelfs beter gaan doen dankzij deze corona crisis.
-----------
Bitcoin zak ook maar dieper en dieper. Ze maken hun naam als digitaal goud in ieder geval niet waar (hoewel goud het ook niet echt waar maakt op dit moment) Ik verwacht dat deels ook komt doordat grote partijen die in bitcoin zitten nu margin calls krijgen en daarom cash nodig hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door R.van.M op 16-03-2020 12:55 ]
Dat is zeker mogelijk, maar doorgaans niet het type bedrijf waar ik in investeer. Apple zit rustig met 200 miljard dollar op de bank. Die gaan dit wel overleven.R.van.M schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:52:
[...]
Waarbij er ook bedrijven zijn die een hoge schuldenlast hebben en daarvoor een constante verkoop nodig hebben om aan deze schulden last te voldoen. Op het moment dat deze bedrijven een omzetdaling krijgen komen ze in de problemen. Tel daar bij op dat als deze situatie nog langer voortduurt mensen hun baan verliezen en bepaalde luxe goederen niet meer zullen kopen.
*kuch* *kuch* Tesla *kuch*Frietzegger schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:54:
[...]
Dat is zeker mogelijk, maar doorgaans niet het type bedrijf waar ik in investeer. Apple zit rustig met 200 miljard dollar op de bank. Die gaan dit wel overleven.
Iemand tips voor een goede App waarmee je de koersen goed in de gaten kan houden?
Ik kreeg IEX.nl als advies, maar die app crashed en is niet helemaal responsive.
Ik kreeg IEX.nl als advies, maar die app crashed en is niet helemaal responsive.
Nee, vandaar ook m'n vraag, maar ben het met je eens mbt volatiliteit & risico. NT is vanwege T+2 te onvoorspelbaar voor extra inleg naast m'n vaste terugkerende, VWRL wordt dan dus nu maar het alternatief.Ko.Kane schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:59:
@flipjevandejam Waarom in deze volaliliteit dat doen? Is dat de mini edge tov VWRL of NT waard?
Ah, het is dus toch wel digitaal goud.R.van.M schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:52:
[...]
Bitcoin zak ook maar dieper en dieper. Ze maken hun naam als digitaal goud in ieder geval niet waar (hoewel goud het ook niet echt waar maakt op dit moment) Ik verwacht dat deels ook komt doordat grote partijen die in bitcoin zitten nu margin calls krijgen en daarom cash nodig hebben.
Ik hoop echt dat mensen naast dit forum nog andere vormen van input hebben. Want mijn hemel, wat een hoop onzin hier.
Iets minder lomp mag ook
[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 16-03-2020 14:17 ]
Stand voor market open: leverage 202,3%, initial margin 145,8%, maintenance margin 67,7%.Zr40 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:02:
[...]
Stand na market close: leverage 181,4%, initial margin 114,2%, maintenance margin 51,5%.
Mijn doel op zeer korte termijn is er voor zorgen dat de maintenance margin requirement onder 60% komt en blijft. Hiervoor ga ik systematisch posities sluiten, op volgorde van grootste verbetering op maintenance margin.
Het was min of meer een vraag. Waarom zakt bitcoin nu dan? Jij bent van mening dat mensen dit nooit als digitaal goud zagen? Of wat bedoel je precies met een hoop onzin?Dean The Vee schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:12:
[...]
Ah, het is dus toch wel digitaal goud.
Ik hoop echt dat mensen naast dit forum nog andere vormen van input hebben. Want mijn hemel, wat een hoop onzin hier.
Verwijderd
Heb op iedere 10 procent daling kooporders ingelegd met limitorders. In 2008 deed ik dat met 5 procent maar het gaat nu dubbel zo hard als toen.
Opvallend dat het hier nu een stuk stiller is dan een paar dagen geleden. Ik denk dat de jongelingen onder ons er letterlijk stil van worden. Moet zeggen dat het mij ook met open mond doet kijken naar de beurs iedere dag.
Hoop wel dat het nu langzaam aan gaat stoppen want goedkoop inkopen is leuk, maar als dit doorzet kunnen er ergere zaken uit voortvloeien en dan denk ik aan oorlogen. Dan hebben we echt niets meer aan onze centen.
Opvallend dat het hier nu een stuk stiller is dan een paar dagen geleden. Ik denk dat de jongelingen onder ons er letterlijk stil van worden. Moet zeggen dat het mij ook met open mond doet kijken naar de beurs iedere dag.
Hoop wel dat het nu langzaam aan gaat stoppen want goedkoop inkopen is leuk, maar als dit doorzet kunnen er ergere zaken uit voortvloeien en dan denk ik aan oorlogen. Dan hebben we echt niets meer aan onze centen.
Ik dacht eraan om maar weer een zooi VWRL te gaan kopen 🤔 en misschien nog maar weer Shell 😂
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Ik zou nog even wachten, of je moet meerdere instapmomenten inplannen.michael3 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:33:
Ik dacht eraan om maar weer een zooi VWRL te gaan kopen 🤔 en misschien nog maar weer Shell 😂
Mooie tijden voor de beurs, toen ik twee jaar geleden begon is het naar mijn gevoel zo'n beetje alleen maar omhoog gegaan. Nu dus mooie tijd om de boel weer wat meer in de gaten te houden en evt. weer wat te gaan bijkopen.
VWRL staat nu op hetzelfde punt als nov. 2016, gaat wel snel zo
Momenteel zit ik op twee keer per week aankopen.Santee schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:36:
[...]
Ik zou nog even wachten, of je moet meerdere instapmomenten inplannen.
Hoe lager het gaat hoe meer ik wil aankopen.
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Nog een paar van deze dagen en ING is penny stock geworden, kunnen we met een zak euro's ING overnemen
Wie gaat er nog short op Apple, die 1,1 miljard euro is echt fors.
https://www.beurs.nl/nieu...pple-krijgt-Franse-boete/
BlaBlaBla
Zeer goed mogelijk dat de US markten direct na opening tijdelijk de handel staken (circuit breaker op 7%, 13% en 20%).
Shorten op de beurs moet gewoon stil gelegd worden, de verliezer is de particuliere belegger, de winnaars gaan de grote investeerders zijn, bedrijven als Bridgewater Associates maken gigantische winsten op deze dalingen.Hermaniak88 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:43:
Zeer goed mogelijk dat de US markten direct na opening tijdelijk de handel staken (circuit breaker op 7%, 13% en 20%).
Zul je zien dat als straks de AEX onder de 300 duikt er een tijdelijk verbod op shorten gaat komen, precies wanneer het al te laat is.
BlaBlaBla
In 2009 was ING 1,9 euro. Hoop dat we daar niet heen gaan, heb best wat aandelen INGStrider schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:43:
Nog een paar van deze dagen en ING is penny stock geworden, kunnen we met een zak euro's ING overnemen![]()
Apple heeft 100 miljard cash (eq) op de balance sheet.....Strider schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:43:
Nog een paar van deze dagen en ING is penny stock geworden, kunnen we met een zak euro's ING overnemen![]()
Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris
Zijn de spreads en volumes nog wel zo dat je overal makkelijk/goed vanaf komt? Of merk je dat er maar weinig kopers zijn?Zr40 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:23:
[...]
Stand voor market open: leverage 202,3%, initial margin 145,8%, maintenance margin 67,7%.
Mijn doel op zeer korte termijn is er voor zorgen dat de maintenance margin requirement onder 60% komt en blijft. Hiervoor ga ik systematisch posities sluiten, op volgorde van grootste verbetering op maintenance margin.
Je maintenance marging bereken je dat door de currente Mainenance Margin te delen door je totale Netliq.? of moet ik die anders berekenen? Want dan kom ik in mijn portefuille uit op 51%.
1,1 miljard is nou niet echt fors. 0,1% van marketcap?Strider schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:43:
Ik denk dat er nog een klap aan komt, als Engeland hetzelfde gaat doen als Nederland gisteren. #WhereisBoris
Heb je een fd abonnement?Strider schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:47:
[...]
Shorten op de beurs moet gewoon stil gelegd worden, de verliezer is de particuliere belegger, de winnaars gaan de grote investeerders zijn, bedrijven als Bridgewater Associates maken gigantische winsten op deze dalingen.
Zul je zien dat als straks de AEX onder de 300 duikt er een tijdelijk verbod op shorten gaat komen, precies wanneer het al te laat is.
https://fd.nl/beurs/1338081/zinloos-verbod-op-short-verkopen
In het kort: verbod op shortselling heeft geen enkel nut.
Verwijderd
Waarom zou je Shell kopen? Wil je echt dik profiteren van het dividend/koersstijging op 1 aandeel omdat je denkt dat het meer doet dan de rest dan moet je er ook een sloot geld in kwakken anders zou ik gewoon alles in VWRL stoppen. Gewoon je geld lekker spreiden in een goede tracker.michael3 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:33:
Leuk om te zien dat er altijd bij dit soort situaties mensen zijn die meegaan in een hype. In beleggingsland heet dat casinogedrag. Maar jouw centen natuurlijk.
Troost u, je bent niet de enige die op zoek is naar cash.Zr40 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:23:
[...]
Stand voor market open: leverage 202,3%, initial margin 145,8%, maintenance margin 67,7%.
Mijn nutsaandeel Elia gaat als een steen naar beneden. Ik concludeer daaruit dat er velen wanhopig op zoek zijn naar cash want de elektriciteitskabels zijn niet veranderd en de hoeveelheid elektriciteit die er door gaat maakt ook niets uit voor Elia.
Ik volg nog steeds mijn 80/20 regel.
Leverage kills (again).
Zelfs zonder abonnement kun je met een account 5 artikelen per maand gratis lezen. Krijg je wel af en toe wat spam van ze :-).Longcat schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:51:
[...]
Heb je een fd abonnement?
https://fd.nl/beurs/1338081/zinloos-verbod-op-short-verkopen
In het kort: verbod op shortselling heeft geen enkel nut.
10% van mijn beleggingen zijn losse aandelen, bedoeld om een beetje mee te spelen.Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:54:
[...]
Waarom zou je Shell kopen? Wil je echt dik profiteren van het dividend/koersstijging op 1 aandeel omdat je denkt dat het meer doet dan de rest dan moet je er ook een sloot geld in kwakken anders zou ik gewoon alles in VWRL stoppen. Gewoon je geld lekker spreiden in een goede tracker.
Leuk om te zien dat er altijd bij dit soort situaties mensen zijn die meegaan in een hype. In beleggingsland heet dat casinogedrag. Maar jouw centen natuurlijk.
de rest VWRL
En ja hoge dividend bij Shell met een lage koers dat is ook wel leuk 😁
[ Voor 5% gewijzigd door michael3 op 16-03-2020 14:00 ]
Nouja, Shell heeft natuurlijk naast dalende beurzen ook de olieprijs een beetje tegen. Als het potje blufpoker tussen Rusland en de OPEC landen klaar is en de olieprijs weer stijgt zal het herstel van Shell sneller dan gemiddeld gaan denk ik.Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:54:
[...]
Waarom zou je Shell kopen? Wil je echt dik profiteren van het dividend/koersstijging op 1 aandeel omdat je denkt dat het meer doet dan de rest dan moet je er ook een sloot geld in kwakken anders zou ik gewoon alles in VWRL stoppen. Gewoon je geld lekker spreiden in een goede tracker.
Beste medetweakers,
Al een tijdje zit ik aan te hikken om in te stappen met beleggen. Momenteel zijn de omstandigheden zeer gunstig en wil ik mij gaan oriënteren op beheerd beleggen. Eerder in dit forum las ik veel over Meesman, ABN en Rabo. Op dit moment heb ik reeds een rekening bij de Rabobank en mijn voorkeur gaat dus ook uit om hier een beheerde beleggingsrekening te openen.
Hebben jullie over het algemeen positieve ervaringen met de Rabobank of zijn er wellicht betere alternatieven? Ik ben van plan om voor de lange termijn te gaan zitten.
Graag hoor ik jullie advies.
Andries.
Al een tijdje zit ik aan te hikken om in te stappen met beleggen. Momenteel zijn de omstandigheden zeer gunstig en wil ik mij gaan oriënteren op beheerd beleggen. Eerder in dit forum las ik veel over Meesman, ABN en Rabo. Op dit moment heb ik reeds een rekening bij de Rabobank en mijn voorkeur gaat dus ook uit om hier een beheerde beleggingsrekening te openen.
Hebben jullie over het algemeen positieve ervaringen met de Rabobank of zijn er wellicht betere alternatieven? Ik ben van plan om voor de lange termijn te gaan zitten.
Andries.
Scheelt weer een bezoek aan het casino tochVerwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:54:
[...]
Maar als je gewoon een brede spreiding maakt dan kan daar best ook wat Shell in, wellicht wat overwegend Shell, lijkt me een prima strategie als je daar in gelooft.
Uiteindelijk weet toch niemand wat de beurs gaat doen...
De particuliere belegger is de grote verliezer wegens zichzelf.Strider schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:47:
[...]
Shorten op de beurs moet gewoon stil gelegd worden, de verliezer is de particuliere belegger, de winnaars gaan de grote investeerders zijn, bedrijven als Bridgewater Associates maken gigantische winsten op deze dalingen.
Dit is een soort van Calimero reactie, omdat zij wel winst maken. Het is vrij zuur dat je ING door het putje gaat, maar jij hebt zelf die positie geopend. Niet Bridgewater Associates...
Geen idee hoe je spreiding is, maar als je vertrouwen in ING weg is, waarom niet verkopen en wat anders kopen?
[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 16-03-2020 14:06 ]
Geen ervaring met Rabobank, zit zelf bij Meesman en dat bevalt prima!Anniedrew schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:01:
Beste medetweakers,
Andries.
je kiest hier een aantal breed gespreide indexfondsen en legt daar maandelijks op in. Je kunt ook eenmalige orders plaatsen om bij te kopen. Voor mij is het een lange termijn strategie voor circa 25 jaar.
Losse aandelen van bedrijven kopen gaat bij dit soort partijen niet
@Ko.Kane Inderdaad. Ook voor particuliere beleggers zijn er voldoende en betaalbare mogelijkheden om te profiteren van deze scherpe dalingen.De markt beperkt zich niet tot alleen koersstijgingen.
[ Voor 6% gewijzigd door HansPatat050 op 16-03-2020 14:09 ]
Inspelen op actualiteiten kan ook niet, snel uitstappen duurt al tot het volgende handelsmoment. Hoewel dat ook een vorm van zelfbescherming kan zijn, staat mij dat niet aan.KnuCha schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:04:
[...]
Geen ervaring met Rabobank, zit zelf bij Meesman en dat bevalt prima!
je kiest hier een aantal breed gespreide indexfondsen en legt daar maandelijks op in. Je kunt ook eenmalige orders plaatsen om bij te kopen. Voor mij is het een lange termijn strategie voor circa 25 jaar.
Losse aandelen van bedrijven kopen gaat bij dit soort partijen niet
"Treasury Secretary Mnuchin tells Cramer there will be a lot of ‘pent-up demand’ when crisis ends"
https://www.cnbc.com/2020...and-when-crisis-ends.html
Sec. Mnuchin to CNBC | ... There will be a huge amount of pent up demand when this is done. And it will be done.
Snappen die politici niet dat je niet moet zeggen dat het niet nodig is om te hamsteren, geld van de bank af te halen, etc. En geef alsjeblieft ook geen beleggingsadvies!Sec. Mnuchin to CNBC | “The Fed is ahead of the issues and I’m grateful; nobody has to pull money out of the banks.
[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 16-03-2020 14:14 ]
Hoezo is het precies dan te laat?Strider schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:47:
[...]
Zoek even op Rabobank in dit topic, vind je meer dan genoeg. In de praktijk komt het neer op een keuze maken tussen passief maandelijks inleggen of (semi)actief handelen. Vind je passief maandelijks inleggen prima dan is het een kwestie van een betrouwbare broker kiezen met de juiste fondsen en de laagste kosten. Doorgaans is dat of VWRL aankopen via een broker als DeGiro of investeren in Nothern Trust fondsen via je huisbank. Doorgaans is je huisbank goedkoper dan partijen als Meesman of Centraal Beheer maar dat moet je zelf even uitrekenen. Het nadeel hierbij is dat een aankooporder meerdere dagen kan duren voordat hij uitgevoerd wordt. Dat is voor een maandelijkse inleg prima maar wil je snel kunnen reageren dan lukt dat niet.Anniedrew schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:01:
Beste medetweakers,
Andries.
Wil je (semi)actief handelen dan moet je je echt even in de losse platformen gaan verdiepen. Ik zit, net als velen, bij DeGiro maar er zijn veel meer platformen met elk hun eigen prijzen en functionaliteiten.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dank voor je tijd en ruime antwoord. Ik wil passief met maandelijkse inleg in trackers gaan investeren. Ik zag al dat mijn huidige bank (Rabo) niet de optie VWRL heeft. Een bij DeGiro kijken hoe het e.e.a. daar in elkaar steekt.Tsurany schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:14:
[...]
Zoek even op Rabobank in dit topic, vind je meer dan genoeg. In de praktijk komt het neer op een keuze maken tussen passief maandelijks inleggen of (semi)actief handelen. Vind je passief maandelijks inleggen prima dan is het een kwestie van een betrouwbare broker kiezen met de juiste fondsen en de laagste kosten. Doorgaans is dat of VWRL aankopen via een broker als DeGiro of investeren in Nothern Trust fondsen via je huisbank. Doorgaans is je huisbank goedkoper dan partijen als Meesman of Centraal Beheer maar dat moet je zelf even uitrekenen. Het nadeel hierbij is dat een aankooporder meerdere dagen kan duren voordat hij uitgevoerd wordt. Dat is voor een maandelijkse inleg prima maar wil je snel kunnen reageren dan lukt dat niet.
Wil je (semi)actief handelen dan moet je je echt even in de losse platformen gaan verdiepen. Ik zit, net als velen, bij DeGiro maar er zijn veel meer platformen met elk hun eigen prijzen en functionaliteiten.
Rabobank werkt prima met Northern Trust fondsen, kijk anders even hier op Reddit: https://www.reddit.com/r/...n_trust_vanguard_fondsen/Anniedrew schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:22:
[...]
Dank voor je tijd en ruime antwoord. Ik wil passief met maandelijkse inleg in trackers gaan investeren. Ik zag al dat mijn huidige bank (Rabo) niet de optie VWRL heeft. Een bij DeGiro kijken hoe het e.e.a. daar in elkaar steekt.
En dit ook:Longcat schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:13:
"Treasury Secretary Mnuchin tells Cramer there will be a lot of ‘pent-up demand’ when crisis ends"
[...]
[...]
Snappen die politici niet dat je niet moet zeggen dat het niet nodig is om te hamsteren, geld van de bank af te halen, etc. En geef alsjeblieft ook geen beleggingsadvies!
yeah well, not like if those 'customers' lost their job along the way....“Look for companies that have a ton of liquidity, an Apple will have customers,” Mnuchin added. “That’s just a given. The goal is not to bail out companies.”
In zekere zin hoor ik daar ook bij, of misschien refereer je wel expliciet naar mij. Ik heb een hekel aan vakantiegeld en 13e maand, omdat mijn werkgever deze niet maandelijks wil/kan uitkeren. Dan heb ik dus een klap geld over in mei en december. Geld dat ik over heb, beleg ik. Ik leg het vakantiegeld liever deze en volgende maand in, zodat ik meer spreiding heb. Mijn buffer is dan twee maanden iets te laag, maar dat vind ik een acceptabel risico.Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:19:
[...]
Ik zag berichten langs komen van mensen die hun buffer gebruikte om bij te kopen. Als ik dat zou doen en dan verkeerde calls maakte zou ik in de stress zitten ja. Want je buffer heb je per definitie nodig. En ik zie ook berichten voorbij komen van mensen die deze daling wel veel doet.
Mja, telefoon abonnementjes met een kekke nieuwe iPhone zullen wel verkocht blijven worden....Ko.Kane schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:23:
[...]
En dit ook:
[...]
yeah well, not like if those 'customers' lost their job along the way....
Dus een dip maybe, maar klanten zullen ze wel behouden hoor.
Verwijderd
Ja, maar ik bedoel....als je 50 mille belegd en je hebt bijvoorbeeld 10 procent daarvan in Shell. Dan zet dat verhoudingsgewijs geen zoden aan de dijk. Donder dan de helft erin, dan doet het wat. Maar ieder zijn ding.JohanNL schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:02:
[...]
Scheelt weer een bezoek aan het casino toch
Maar als je gewoon een brede spreiding maakt dan kan daar best ook wat Shell in, wellicht wat overwegend Shell, lijkt me een prima strategie als je daar in gelooft.
Uiteindelijk weet toch niemand wat de beurs gaat doen...
Grappig om te zien hoe dit topic van Buy and Hold en spreiden naar hebberig en extra risico gaan lopen verschuift als koersen droppen en mensen $ tekens gaan zien.
Verwijderd
We kunnen nog groen eindigen zoals de eerderee voorspelling.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2020 14:36 ]
Inderdaad, dan wordt pas duidelijk hoezo niet iedereen "rijker" wordt op de beurs op de lange(re) termijn.Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:31:
[...]
Ja, maar ik bedoel....als je 50 mille belegd en je hebt bijvoorbeeld 10 procent daarvan in Shell. Dan zet dat verhoudingsgewijs geen zoden aan de dijk. Donder dan de helft erin, dan doet het wat. Maar ieder zijn ding.
Grappig om te zien hoe dit topic van Buy and Hold en spreiden naar hebberig en extra risico gaan lopen verschuift als koersen droppen en mensen $ tekens gaan zien.
Er wordt nl. al gauw gehandeld op basis van emotie. Ondanks alle goede voornemens om dat nooit te doen. Buy and hold is toch zo makkelijk?
Dit is mijn eerste crisis en ik houd mij aan mijn plan.
Dezelfde realisatie maakte ik zojuist en om die reden heb ik voor mezelf (voorlopig) niet meer te speculeren op individuele aandelen maar een extra periodieke aankoop van mijn NT world te doen.Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:31:
[...]
De markt goeroe:
Trump praises Fed’s surprise interest-rate cut, saying market should be ‘thrilled’
market: instant -8%@SP500 en -9%@DOW in de circuitbreaker
Trump praises Fed’s surprise interest-rate cut, saying market should be ‘thrilled’
market: instant -8%@SP500 en -9%@DOW in de circuitbreaker
@Ko.Kane Hij moet zich eens wat meer bezig houden met het beheersen van het virus i.p.v. de financiële markten, daar zullen de markten pas 'thrilled' van zijn.
@Longcat je zocht toch een indicator om contra op te reageren: Trump is je man.
Ik ben een goed mens denk ik! Kan er gewoon slecht tegen dat mensen (naar mijn mening) domme dingen doen op de beurs. Als mijn gezeik over Fastned als gevolg heeft gehad dat een paar mensen niet gekocht hebben op 12 euro dan ben ik daar blij mee.Ko.Kane schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:31:
@writser Waarom trek je je investeringbeslissingen van andere zo erg aan? Met name als ze tegen je sound advies in gaan? Op forums vraagt iedereen altijd om advies om vervolgens wat anders te doen.
Zoals ik al eerder zei: analyses sneeuwen helemaal onder in dit topic, helemaal op dit moment. Bovendien krijg ik weinig nuttige feedback en wil ik ook niet dat mensen blind instappen in een idee omdat het in dit topic gepitched is. Zoals bijv. een aantal mensen met TVG deden, terwijl ik daar in eerste instantie wat dingen over het hoofd had gezien.Ik lees liever analyses van je. Gaf Ardbeg ook niet vaker analyses in verleden?
Overigens, @Longcat attendeerde er mij op dat ik inmiddels mede-kudo-koning 'beleggen' zijn. Nu moet je nog beter naar mij luisteren als ik weer te keer ga over Fastned.
Onvoorstelbaar!
Yes. Dit.Longcat schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:41:
@Ko.Kane Hij moet zich eens wat meer bezig houden met het beheersen van het virus i.p.v. de financiële markten, daar zullen de markten pas 'thrilled' van zijn.
Onvoorstelbaar!
@Ko.Kane Trump is permabull, dus dan zou ik nooit meer in aandelen moeten zitten.
--
Voor de ETF kopers, pas op met market orders! Ik zie de market maker super wijd gaan op o.a. IWDA en mensen knallen er gewoon marketorders tegenaan. Market maker krijgt een 2% spread cadeau.
--
Voor de ETF kopers, pas op met market orders! Ik zie de market maker super wijd gaan op o.a. IWDA en mensen knallen er gewoon marketorders tegenaan. Market maker krijgt een 2% spread cadeau.
Ja ik zie ook gigantische spreads ontstaan. Maar koop je dan niet de laatprijs als je een limietorder indient?Longcat schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:48:
@Ko.Kane Trump is permabull, dus dan zou ik nooit meer in aandelen moeten zitten.![]()
--
Niet als je limiet onder de laat ligt.Waxina schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:51:
[...]
Ja ik zie ook gigantische spreads ontstaan. Maar koop je dan niet de laatprijs als je een limietorder indient?
Kan je dit iets nader uitleggen? Koop normaal altijd NT dus heb daar normaal geen ervaring mee.Longcat schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:48:
@Ko.Kane Trump is permabull, dus dan zou ik nooit meer in aandelen moeten zitten.![]()
--
@Longcat Word je order dan pas uitgevoerd als de laatprijs daalt? Dan heeft de market maker nog steeds winst?
NT is een beleggingsfonds en die worden verhandeld op NAV (Net Asset Value) dus dan heb je daar geen last van. 'Nadeel' is dat er maar 1 handelsmoment is per dag en dat er enkele dagen zitten tussen orderinvoer en uitvoer.Opgezwollenleve schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:54:
[...]
Kan je dit iets nader uitleggen? Koop normaal altijd NT dus heb daar normaal geen ervaring mee.
Als de spread continu breed blijft wel ja. Bij IWDA zag ik de spread heen en weer schieten van een paar centen naar 1 euro of meer, en weer terug. Als je dan koopt/verkoopt tegen de laat/bied bij een spread van 1 euro, dan ben je geld aan het weggeven.Waxina schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:55:
@Longcat Word je order dan pas uitgevoerd als de laatprijs daalt? Dan heeft de market maker nog steeds winst?
[ Voor 46% gewijzigd door Longcat op 16-03-2020 14:58 ]
Gaat prima.HEA220 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:49:
[...]
Zijn de spreads en volumes nog wel zo dat je overal makkelijk/goed vanaf komt? Of merk je dat er maar weinig kopers zijn?
En natuurlijk stijgt het aandeel ruim 5% een paar minuten nadat ik de positie heb gesloten, als enige stijger in mijn portfolio
Huidige stand: leverage 199,5%, initial margin 148,8%, maintenance margin 68,2%.
Klopt. Hoeveel maintenance margin een positie vereist hangt ook af van het type positie, eventuele hedges, en je accounttype.Je maintenance marging bereken je dat door de currente Mainenance Margin te delen door je totale Netliq.? of moet ik die anders berekenen? Want dan kom ik in mijn portefuille uit op 51%.
Waarom heb je zelf die NT world gekozen en niet VWRL bijvoorbeeld. Ik wil in Maart ook instappen (bij abn) en twijfel nog.tomtom901 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:37:
[...]
Dezelfde realisatie maakte ik zojuist en om die reden heb ik voor mezelf (voorlopig) niet meer te speculeren op individuele aandelen maar een extra periodieke aankoop van mijn NT world te doen.
Verwijderd
Het wordt nu wel heel verleidelijk een deel van mijn 2 weken geleden verkochte 60VWRL stuks gefaseerd terug te kopen.
@BasvanS VWRL is niet altijd beschikbaar bij iedere bank.
@BasvanS VWRL is niet altijd beschikbaar bij iedere bank.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2020 15:02 ]
Zou de paniek niet mede zo groot zijn omdat Trump definitief een einde lijkt te hebben gemaakt aan een onafhankelijke FED, en dat Trump bovendien de laatste persoon is die de markt met deze macht vertrouwt?Ko.Kane schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:39:
De markt goeroe:
market: instant -8%@SP500 en -9%@DOW in de circuitbreaker![]()
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Goedkoper en geen dividendlek t.o.v. VWRL.BasvanS schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:02:
[...]
Waarom heb je zelf die NT world gekozen en niet VWRL bijvoorbeeld. Ik wil in Maart ook instappen (bij abn) en twijfel nog.
Als je NT World combineert met NT EM in een 88/12 verhouding zit je ongeveer aan dezelfde portfolio als dat je bij VWRL zou hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door WickedWizard op 16-03-2020 15:05 ]
Dit topic is gesloten.
![]()