Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.298.416 views

Onderwerpen

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:13
Morgen weer een schizofrene markt dus

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-01 14:19
Bijzonder dat mensen het altijd beter denken te weten dan de hoogste piefen van de fed. Het kan goed zijn dat nu (bijna) al het kruit verschoten is, maar het alternatief zou vast nog erger zijn geweest. Tijdig ingrijpen is ook belangrijk.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:08
Massaal veel cash + weinig aanbod/schaarste productiemiddelen/goederen = hyperinflatie???

Dit wordt gestoord.

[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 15-03-2020 22:45 ]

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:02
$700 miljard. Dat is veel geld. Maar hoeveel is het ten opzichte van het totaal aantal dollars in omloop?

Wat waren de vorige kapitaal injecties?

[ Voor 16% gewijzigd door GrazendeKoe op 15-03-2020 22:58 ]

Verwijderd

Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:40:
Bijzonder dat mensen het altijd beter denken te weten dan de hoogste piefen van de fed. Het kan goed zijn dat nu (bijna) al het kruit verschoten is, maar het alternatief zou vast nog erger zijn geweest. Tijdig ingrijpen is ook belangrijk.
Dat is in ieder geval niet mijn bedoeling, dit artikel dat ik linkte was al geplaatst voor deze maatregelen.

Het enige dat ik ermee wilde aanvoeren is dat het paniekvoetbal, en met goede reden, er is toch ook wel reden tot paniek voor de economie.

Ik ga weer even the Economist lezen :P

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-01 21:36
Ze bereiken wel wat ze willen bereiken, namelijk nooit meer recessie en alleen maar stijgende beurzen. :o Dus zo gezien hebben ze gelijk. Echter af en toe is het gezonder de lucht er wat uit te laten. En de economische cyclussen toestaan. Eventueel met wat anticyclisch overheidsbeleid gesteund. Hun balans is al zo hoog, dat lijkt mij niet wat long term doel van een centrale bank zou moeten zijn. Om een volgende financiële crisis te voorkomen moet er goed toezicht en banken beleid zijn. Niet door non-stop de markt te boosten, en bij elke hick-up meer geld er in te pompen, dan wel nooit het geld wat er eerder in gestopt was er uit te halen.

Er zijn alternatieven om paniek te bestrijden: Tijdig goed duidelijk maken dat er verliezen zullen zijn, maar dat er gerichte bail-outs of overbruggingskredieten komen. Geld in een snel beschikbaar fonds zorgen voor eerste nood reliëf van de bewoners van Main Street en MKB ipv Wall Street. Met een jaar plan te komen, met een scenario hoe het verloopt en waar en hoe ze gaan ingrijpen dan wel bijsturen indien nodig. Wat dat betreft is informatie, inzicht en zekerheid in toekomst te verstrekken aan zowel burgers, bedrijven en financials relatief goedkoop.

Edit: daar gaan de futures https://www.investing.com/indices/indices-futures rustige start

• Longcat
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:00:
[...]

Dat is in ieder geval niet mijn bedoeling, dit artikel dat ik linkte was al geplaatst voor deze maatregelen.

Het enige dat ik ermee wilde aanvoeren is dat het paniekvoetbal, en met goede reden, er is toch ook wel reden tot paniek voor de economie.

Ik ga weer even the Economist lezen :P
Was niet zo zeer een reactie op jou, anders had ik je gequote. Ik zie dit elke keer, ook IRL, als centrale banken iets beslissen. Zelf denk ik ook “ja, daar gaat je laatste munitie”, maar ik ga er vanuit dat ze dit niet zomaar doen.

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Volgens mij gaat de futures markt weer naar beneden?

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=1pTk&p=1

Verwijderd

Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:07:
[...]

Was niet zo zeer een reactie op jou, anders had ik je gequote. Ik zie dit elke keer, ook IRL, als centrale banken iets beslissen. Zelf denk ik ook “ja, daar gaat je laatste munitie”, maar ik ga er vanuit dat ze dit niet zomaar doen.
Nee klopt, je moet ook de politieke uit het Witte Huis niet onderschatten. Dit is ook niet zomaar, maar ik heb het al vaker gezegd, Keynes is echt een beetje vergeten op dit moment....

@Qunix yes, 800 punten nu... Spannende tijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2020 23:15 ]

• Ko.Kane
@Verwijderd Ik kan dat moeilijk peilen, zou Trump beslissingen van de FED zou kunnen sturen? Hij is wel 100% beursresultaat gefocust. Lijkt me toch niet best....

Verwijderd

Ko.Kane schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:20:
@Verwijderd Ik kan dat moeilijk peilen, zou Trump beslissingen van de FED zou kunnen sturen? Hij is wel 100% beursresultaat gefocust. Lijkt me toch niet best....
Hij heeft gezegd in de toespraak vrijdag dat hij Powell zou vervangen als hij niet meer zou doen... (Wat juridisch heel moeilijk ligt)

• Longcat
Jullie weten toch dat er voor een rentebesluit gestemd wordt? Je denkt toch niet dat Powell in die meeting zegt tegen zijn collega’s: “please jongens, stem voor een flinke renteverlaging, anders raak ik mijn baan kwijt”?

• Ko.Kane
Weet ik, dus de vraag is heeft hij echt leverage over alle state banks? Lijkt mij niet.

Kwam net deze quote tegen:
FED is owned by banks, controlling banks. Federal Reserve is like having your toddlers baby sit their selves.
:+

Ik hoop dat ze nog mooie tekst met onderbouwing en visie voor rest van jaar publiceren.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:41

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Ik ben niet klaar voor deze week... deze kogel had de FED misschien beter kunnen gebruiken bij een verbetering van de situatie.

De ECB en Fed zijn nu wel door de beperkte munitie heen. Riemen vast gents voor het vervolg van de rit.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:51
Tja, Trump denkt blijkbaar dat je een gezondheidscrisis kan oplossen met een lagere rente... die zal wel totaal niet snappen waarom de markt nu niet direct omhoog schiet...

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:59
Ik sprak met een vriend uit VK die op zijn platform een market order voor verkoop kon opgeven waarbij hij eerst een prijs voorstel ontvangt. Daar moet ie dan binnen een paar seconde op reageren.

Bestaat zoiets ook op Nederlandse platformen of Lynx/IB?

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik weet van mezelf dat ik hier zeker niet genoeg kennis van heb om hier iets van te vinden.

Echter, als ik de macro economen mag geloven, is dit niet bijster verstandig. De crisis wordt veroorzaakt door de zorgen van de mensen, waardoor de economie op slot dreigt te raken. Dus ook met extra krediet verstrekking, zul je niet de paniek in het land doen verdwijnen.

Dit is dus niet een probleem dat perse aan de FED is om op te lossen. Het voelt nu een beetje alsof de FED er alles aan doet om het vermogen van de enkele superrijken in Amerika op peil te houden ten koste van alles. Want het is het pensioen en de spaarrekening van de average joe in Amerika die hier voor gaat opdraaien.

@GrazendeKoe De vorige kapitaal injectie was volgens mij 1000 miljard (hoewel er ook berichten waren van 1500 miljard). Bizar hoeveelheden geld :)

Opening GDAX -7%? Wordt het zo'n dag? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Bowen_HAFX op 16-03-2020 07:34 ]

Every magical journey begins with a single step

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-01 21:12
Pistachenootje schreef op maandag 16 maart 2020 @ 06:57:
Ik sprak met een vriend uit VK die op zijn platform een market order voor verkoop kon opgeven waarbij hij eerst een prijs voorstel ontvangt. Daar moet ie dan binnen een paar seconde op reageren.

Bestaat zoiets ook op Nederlandse platformen of Lynx/IB?
Flatex

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-01 21:27
Bijzondere tijden.

Wat denken jullie van om nu flink te investeren in ETF's en dan voor de komende jaren vasthouden? Ik denk aan de volgende ETF's:

1. Ishares Euro stx50 40%
2. Ishares S&P 500 40%
3. Ishares MSCI EM 20%

Is het slim om alles via Ishares (Black Rock) te kopen of zouden jullie een van de drie ETF's met die van Vanguard omruilen? Qua kosten maakt het niet veel uit. Ik koop het trouwens via De Giro.

• Pistachenootje
@ALPACINO mijn tip: lees je een beetje in in dit topic met name over dividendlek.

• ALPACINO
Pistachenootje schreef op maandag 16 maart 2020 @ 07:49:
@ALPACINO mijn tip: lees je een beetje in in dit topic met name over dividendlek.
Ik vind dividend lekkage niet zo een groot probleem. Volgens mij kun je het ook niet voorkomen.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:18
ALPACINO schreef op maandag 16 maart 2020 @ 07:47:
Bijzondere tijden.

Wat denken jullie van om nu flink te investeren in ETF's en dan voor de komende jaren vasthouden? Ik denk aan de volgende ETF's:

2. Ishares S&P 500 40%
3. Ishares MSCI EM 20%

Is het slim om alles via Ishares (Black Rock) te kopen of zouden jullie een van de drie ETF's met die van Vanguard omruilen? Qua kosten maakt het niet veel uit. Ik koop het trouwens via De Giro.
Omdenken: waarom twijfel je om ze om te ruilen voor Vanguard fondsen?

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:53
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:05:
[...]

Welke maatregelen zijn boven verwachting effectief? Vergeet niet, effectieve maatregelen tegen het corona-virus zijn negatief tegenover de economie.

@GrazendeKoe De Giro en Lynx.
De maatregelen om de verspreiding te vertragen en liquiditeit beschikbaar te stellen.

Verwijderd

ALPACINO schreef op maandag 16 maart 2020 @ 07:47:
Bijzondere tijden.

2. Ishares S&P 500 40%
3. Ishares MSCI EM 20%

Je kan ook voor een World ETF gaan.
Northern Trust bij de grootbanken, is zonder dividendlekkage, lage kosten. Maar dit is idd al tig keer besproken hier.

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:53
Maar het is ook bijzonder dat de (centrale) banken niet zelfkritisch zijn en ongevoelig zijn voor wetenschappelijke inzichten. Het is nu een groot probleem voor de centrale banken dat zij hun geloofwaardigheid verliezen.

• ALPACINO
Miki schreef op maandag 16 maart 2020 @ 07:56:
[...]

Omdenken: waarom twijfel je om ze om te ruilen voor Vanguard fondsen?
Ik dacht meer voor de risicospreiding. Het is misschien theoretisch maar wat als beheerder /houder failliet gaat?

@PM_Petrol Dank, ik zal nog een keer de zoekfunctie gebruiken.

• Pistachenootje
ALPACINO schreef op maandag 16 maart 2020 @ 07:56:
[...]
Ik vind dividend lekkage niet zo een groot probleem. Volgens mij kun je het ook niet voorkomen.
Dan is het echt zaak je beter in te lezen.

(Slechte bron trouwens beursman)

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 16-03-2020 08:22 ]

• Miki
ALPACINO schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:08:
[...]

Ik dacht meer voor de risicospreiding. Het is misschien theoretisch maar wat als beheerder /houder failliet gaat?

@PM_Petrol Dank, ik zal nog een keer de zoekfunctie gebruiken.
De kans dat Blackrock kopje ondergaat acht ik klein en anders kun je je alvast gaan opmaken voor de apocalyps.

Je kunt verschillende *strategieën er op na houden waarbij je pas achteraf kunt stellen of en welke strategie het beste heeft gewerkt. Ik ben zelf van het KISS principe i.c.m. buy & hold waarbij ik het zo simpel mogelijk houdt en er totaal niet mee bezig hoef te zijn, los van dat ik hier vrij actief ben :+

De vraag is dus eerst, wat is je specifieke beleggingsstrategie?

Mocht je kiezen voor buy and hold, dan is dit bijvoorbeeld een goede bron: https://www.bogleheads.org/wiki/Main_Page vanuit daar kun je ook voor de europese beleggingsmarkt tips vinden.

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:58
Zo'n beetje alle Europese beurzen werken naar een opening van -5% of lager. Het wordt weer zo'n dag..

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:07
UK 100 begint met -10%, auuuchhh. AEX ook op -3%

[ Voor 44% gewijzigd door Santee op 16-03-2020 09:01 ]

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:36
Ik zie Lucas Bols en Flow Traders in de plus staan. Drank en volatiel handelen doen het dus goed. :P

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
Pazienza schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:57:
Wat denken jullie dat de beurzen morgen gaan doen?
Ik verwacht - 5%.
Qua opening had ik iig gelijk :+

Verwijderd

UK al -27%

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Shell onder de 12 euro, hadden we al gezegd dat het een koopje was?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Ik had een limit order op ING 3 gezet maar mocht niet bij Degiro. Duurt niet lang of het kan toch.

• Santee
Tsurany schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:11:
Ik blijf geduldig. Als de omslag komt binnenkort zal het niet ver onder de 12 gaan. Mocht het nóg verder afzwakken (<€11) dan ga ik bijkopen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

:>
Santee schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:13:
[...]

Ik blijf geduldig. Als de omslag komt binnenkort zal het niet ver onder de 12 gaan. Mocht het nóg verder afzwakken (<€11) dan ga ik bijkopen.
Alweer 40 cent er af sinds mijn vorige post dus dat hoeft niet lang meer te duren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Dachten we vorige week op 12,50 - 14,50 ook.

Zit er gelukkig steeds voor de korte ritjes in, maar voor vele wel fijn om de GAK te verlagen.

• seeKo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Zijn er al mensen die van buy en hold afstappen en nu de boel verkopen om na de crisis pas weer in te stappen? Ik sta inmiddels op -20% en vraag me af of ik dat nog kan remmen.

• Santee
seeKo schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:25:
Zijn er al mensen die van buy en hold afstappen en nu de boel verkopen om na de crisis pas weer in te stappen? Ik sta inmiddels op -20% en vraag me af of ik dat nog kan remmen.
Volg jij 24/7 het nieuws, let jij altijd op de koersen? Zodra er goed nieuws komt en de schade mogelijk mee valt kan het zomaar zijn dat de boel +10% terug schiet en dat je de boot mist.
Ik denk eerlijk gezegd dat periodiek bijkopen een betere strategie is, maar ik ben geen veteraan dus neem het met een korrel zout.

Verwijderd

Heb ik 2 weken geleden deels en vorige week maandag voor de rest gedaan. Met het idee om dezelfde posities terug te kopen over een tijdje. Ik twijfel nu of ik niet wekelijks, bijvoorbeeld iedere dinsdagochtend, een maandinleg moet doen of gewoon even helemaal afwachten.

• Pistachenootje
Ik heb de afgelopen weken wel wat verkocht. Puur vanuit de gedachte 'damage control'.

Ik vermoed dat ik beter meer had kunnen verkopen maar dat blijft gissen natuurlijk.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:31
Ik ben net begonnen met beleggen via degiro maar stap daar in. Ik zie shell ook wel de duurzaamheidsomslag maken.

Voor de rest wil ik mij vooralsnog op etf's richten.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:12
Ziet er naar uit dat mijn GAK voor Shell vandaag nog weer wat omlaag gaat. Bij kopen op EUR 11 was het idee om op een GAK van 11,80 te komen. Vorige week vrijdag gekocht op 12,60.

Zit al weken te wachten om in te stappen maar ik wacht echt even tot alles weer een beetje opkrabbelt. Voorlopig houd ik het dan even op 20% shell en de rest in Northern Trust World. Als beginnend belegger nog te weinig ervaring om spannende dingen te doen.

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
30% korting op iwda. Lekker hoor.

Ik blijf lekker zitten met mijn huidige posities, komt wel weer goed. Toch? :+

• tuinïnen
  • Laatst online: 23:41

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Dit gaat wel heel hard naar beneden, AEX door de 400 punten grens.

-9%

[ Voor 8% gewijzigd door tuinïnen op 16-03-2020 09:37 ]

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06-2025
Hier op punten juist bezig met bijkopen/DCA. Zet op dit moment in stappen van 20% van mijn reserve extra in. Eerste tranche gedaan, 2e verwacht ik deze week als de dalingen doorzetten.

Ik ga niet echt timen, meer op basis van periodiek kleine hapjes over verschillende sectoren/munteenheden.

Daalt ie verder? Ik koop meer. Toch stijgen/herstel? Tenminste de boot niet gemist.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:29
Xanaroth schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:36:
[...]

Hier op punten juist bezig met bijkopen/DCA. Zet op dit moment in stappen van 20% van mijn reserve extra in. Eerste tranche gedaan, 2e verwacht ik deze week als de dalingen doorzetten.
Als je verkoopt terwijl het nog een beetje waard is kun je (hopelijk) weer goedkoper ervoor terug komen. Dan kost het je niks maar heb je wel meer aandelen ervoor terug. Uiteraard blijft het dan wel gokken dat de koers inderdaad blijft dalen. Maar zoals het er nu voor staat kun je zo ongeveer 's morgens verkopen en 's middags euro's goedkoper terug kopen.

Iemand toevallig een idee of VWRL is opgeschort / stil gelegd? Al ruim half uur geen nieuwe transacties volgens DeGiro en koers bij DeGiro en snelle Google search komt op €63,00 uit al al die tijd.

Edit: nu lijkt er wel weer leven in te zitten.

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-01 21:12
Kan, maar denk dat je daar eigenlijk te laat mee bent. Is nu beter om stil te zitten terwijl je geschoren wordt.
Je kunt voor de volgende crash wel van tevoren een uitstap en instap strategie bedenken.

Kan hem zo niet vinden maar er zijn ook etfs die op een bepaald moment uitstappen, maar altijd op basis van een indicator, een niet op gevoel.

Verwijderd

@RobertMe viel mij ook op. Is ook bijna toevallig een te rond getal. IWDA gaat wel 'vrolijk' door.

• Pistachenootje
HEA220 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:44:
[...]
Kan, maar denk dat je daar eigenlijk te laat mee bent. Is nu beter om stil te zitten terwijl je geschoren wordt.
Niet als we naar -40-50% gaan natuurlijk. Maar dat snapte jij ook wel.

Gezien het sentiment wereldwijd zal het mij niet verbazen als we naar -40% gaan. Pure speculatie natuurlijk.

• Diablo1973
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-08-2024
Ik ben nu anderhalf jaar onderweg via Meesman en Binck Forward. Leg iedere maand een behoorlijk bedrag in. Heb nog een aardige som cash aan de zijlijn staan om eventueel bij te kopen en mijn werk is niet heel crisis gevoelig. Voorlopig houd ik me echter aan mijn plan om gewoon maandelijks in te leggen. Ik denk namelijk dat het nog veel lager gaat staan, en zoniet dan is dat ook prima. Ik heb uiteraard geen glazen bol maar mijn gevoel zegt dat de wereldeconomie hier werkelijk een ongekende optater van gaat krijgen waarbij heel veel bedrijven gaan omvallen cq met winstwaarschuwingen gaan komen en pensioenen ook een enorme draai om de oren gaan krijgen. Dit gaat komende maanden of zelfs jaren het nieuws bepalen waardoor veel mensen al dan niet noodgedwongen hun bestedingen gaan aanpassen wat ook weer voor een verdere negatieve spiraal gaat zorgen etc. etc. Psychologische effecten zijn zelfs door overheden moeilijk te tackelen.

Maar nogmaals ik heb ook zeker geen glazen bol, dus wat weet ik er van.... ik volg voorlopig iig mijn oorspronkelijke plan.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zullen vast veel mensen zijn die dat doen ja.
Maar waarom een 'strategie' volgen als je daar bij de eerste crisis gelijk weer vanaf stapt? hold...

• Miki
Nope, gewoon achtbaanritje uitzitten er komen ook nog wel wat loopings aan :P

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:15
de Peer schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:03:
[...]

Maar waarom een 'strategie' volgen als je daar bij de eerste crisis gelijk weer vanaf stapt? hold...
In een buy en hold strategie kan prima passen dat je kijkt naar de situaties en actuele gebeurtenissen. Je bent natuurlijk gek om je beleggingen te houden als er een nieuwe wereldoorlog aan komt (ik noem maar wat). Ik kan mij voorstellen dat de markten nog flink kunnen zakken (ik zit op 25% verlies sinds begin dit jaar, maar ik sta nog altijd op winst sinds instappen), maar uiteindelijk zal het weer gestaag gaan groeien. En juist omdat ik en de meesten hier periodiek inleggen, zal het gemiddelde verlies enorm meevallen aan het einde van de rit over 20 jaar.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-01 22:12

Zenix

BOE!

Ik sta sinds vandaag pas op verlies, maar ik ben niet van plan om te verkopen. Ook al gaat er nog 20% af.

Misschien is nu verkopen wel het beste, maar wat als er weer een crisis is in de toekomst, ga je dan weer verkopen? Timen kan goed gaan, maar ook verkeerd. Ik blijf dus bij mijn strategie.

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-01 13:31

Cliffie

Trompetslet

Hier 26 februari al mijn aandelen verkocht. Stap wel weer maandelijks in als alles weer wat tot bedaren is gekomen....

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
de Peer schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:03:
[...]

Ja en daarnaast, als de crisis over is, stapt iedereen weer in. Gaat alles vrolijk omhoog en koop je de aandelen duurder dan dat je ze nu verkoopt. Dus gewoon vasthouden :)

En het blijft verder gewoon koffiedik kijken. Hooguit kan je kijken hoe het ging met het SARS virus in 2003, hoewel het deze keer wel een magnitude groter lijkt te zijn. Verder komt de timing redelijk overeen - januari en februari nog groei, en in maart begint de daling. En ongeveer een halfjaar later zaten we weer op het niveau van voor de SARS uitbraak. En als je wat rondzoekt op internet lijkt een al bestaand product ook te beschermen tegen corona dus wie weet hoe dicht we al bij een oplossing zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4zJF0UXGOHOHDnZ-flqHNAp5CQ=/800x/f/image/UZT3nC77DAVPYtiXVmaJeOAS.png?f=fotoalbum_large

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Longcat
Particulieren die passief beleggen krijgen het toch voor elkaar om de markt (zwaar) te underperformen. Dit komt door het in- en uitstappen i.p.v. blijven zitten. Heb even geen tijd om het artikel te zoeken, maar wees gewaarschuwd als je tot deze groep behoort.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Orangelights23 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:06:
[...]

In een buy en hold strategie kan prima passen dat je kijkt naar de situaties en actuele gebeurtenissen. Je bent natuurlijk gek om je beleggingen te houden als er een nieuwe wereldoorlog aan komt (ik noem maar wat). Ik kan mij voorstellen dat de markten nog flink kunnen zakken (ik zit op 25% verlies sinds begin dit jaar, maar ik sta nog altijd op winst sinds instappen), maar uiteindelijk zal het weer gestaag gaan groeien. En juist omdat ik en de meesten hier periodiek inleggen, zal het gemiddelde verlies enorm meevallen aan het einde van de rit over 20 jaar.
Want dan kun je de markt wél opeens timen? Dat lijkt me sterk. Ook het uitbreken van een nieuwe wereldoorlog gaat geleidelijk.

• Orangelights23
de Peer schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Want dan kun je de markt wél opeens timen? Dat lijkt me sterk. Ook het uitbreken van een nieuwe wereldoorlog gaat geleidelijk.
Altijd dat timen wat aangehaald wordt... Niemand kan timen. Maar een gebeurtenis als dit zorgt er wel voor dat je je verliezen kunt beperken door delen te verkopen. Denk bijvoorbeeld aan 10 aandelen verkopen voor 12 euro die je eerder hebt gekocht voor 10 euro per stuk, 10 aandelen verkopen voor 11 euro (na een week) die je voor 9 euro hebt verkocht, etc. Prima strategieën waar elk 101 beleggingsboek over schrijft.

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-01 15:04
Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen met maandelijks inleggen (eind 2017), voor nu conform strategie lekker blijven zitten en doorgaan. Gelukkig zijn de verliezen relatief gezien beperkt vanwege totale inleg (+/- 25k), maar ga na deze crisis wel nadenken over een strategie om bij een volgende (duidelijk) aanstaande crisis een stapje terug te doen. Met 10+ jaar aan inleg is zoiets als dit toch een stukje minder prettig gok ik..

• Miki

Uitleg waarom je niet de markt kunt timen :)

Meer filmpjes: https://www.bogleheads.or...%AE_investment_philosophy

[ Voor 43% gewijzigd door Miki op 16-03-2020 10:28 ]

• Longcat
@Krekatos @de Peer Ik zou juist meer inleggen nu. We hebben het hier wel eens gehad over lump sum vs. DCA en de conclusie was dat je gemiddeld gezien het best altijd vol belegd kan zijn. In die zin is het niet eens market timing om toekomstige inleg naar voren te halen.

Met al dit negatieve nieuws word je ook psychologisch beïnvloed en ga je denken dat de huidige koersen logisch zijn. Daarnaast hebben mensen de neiging om te extrapoleren obv het recente verleden (beurs is omlaag gegaan, dus hij gaat de komende tijd omlaag). Over een paar jaar denken we waarschijnlijk: "kon je toen IWDA kopen voor ~40 euro? En Shell voor 12 euro?! Wat een buitenkans. Had ik toen maar flink ingekocht"

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
Hoe kijken jullie tegen TSWE en VWRL aan? Ik ben mij aan het oriënteren om nu in te stappen in een paar duurzaam innovatieve etf's en daarnaast een deel aandelen(shell bijvoorbeeld) en dit daarna structureel maandelijks aan te vullen.

• Orangelights23
Longcat schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:28:
@Krekatos @de Peer Ik zou juist meer inleggen nu. We hebben het hier wel eens gehad over lump sum vs. DCA en de conclusie was dat je gemiddeld gezien het best altijd vol belegd kan zijn. In die zin is het niet eens market timing om toekomstige inleg naar voren te halen.

Met al dit negatieve nieuws word je ook psychologisch beïnvloed en ga je denken dat de huidige koersen logisch zijn. Daarnaast hebben mensen de neiging om te extrapoleren obv het recente verleden (beurs is omlaag gegaan, dus hij gaat de komende tijd omlaag). Over een paar jaar denken we waarschijnlijk: "kon je toen IWDA kopen voor ~40 euro? En Shell voor 12 euro?! Wat een buitenkans. Had ik toen maar flink ingekocht"
Ik leg ook stapsgewijs in. Stel dat ik 7.5K heb, dan leg ik elke twee weken 750 in. Hierboven besprak ik slechts een strategie, mijn strategie is nu bijkopen en bijkopen en bijkopen. Sowieso zit ik op dit moment alleen in ETF's (jaar of 10 geleden volop in aandelen, maar ETF's is easy game) en daar zien we wel wat er allemaal gebeurt.

Toen ik een aantal maanden geleden hier schreef dat je gebruik moet maken van de marktomstandigheden en je altijd een zak geld achter de hand moet hebben om dan in te kopen, werd ik voor gek verklaard :+

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-01 12:11
Ben benieuwd wat de Amerikaanse beurzen gaan doen.

• Santee
Toen ik eind februari zag dat de boel begon in te kakken wat Flow Traders ingeslagen op advies van een vriend. 1e dag dat het nu eindelijk een keer lekker loopt. Had achteraf toch beter SPY puts kunnen kopen :')

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01 16:12
AMARONE schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:32:
Hoe kijken jullie tegen TSWE en VWRL aan? Ik ben mij aan het oriënteren om nu in te stappen in een paar duurzaam innovatieve etf's en daarnaast een deel aandelen(shell bijvoorbeeld) en dit daarna structureel maandelijks aan te vullen.
Zoekfunctie al gebruikt? Over VWRL is al veel geschreven.

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik beleg via Brandnewday in een aantal fondsen. Hoe kijken jullie hier nu tegenaan? Doorgaan met maandelijks inleggen of hiermee stoppen en damage control doen?

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• Longcat
Orangelights23 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:32:
[...]

Ik leg ook stapsgewijs in. Stel dat ik 7.5K heb, dan leg ik elke twee weken 750 in. Hierboven besprak ik slechts een strategie, mijn strategie is nu bijkopen en bijkopen en bijkopen. Sowieso zit ik op dit moment alleen in ETF's (jaar of 10 geleden volop in aandelen, maar ETF's is easy game) en daar zien we wel wat er allemaal gebeurt.

Toen ik een aantal maanden geleden hier schreef dat je gebruik moet maken van de marktomstandigheden en je altijd een zak geld achter de hand moet hebben om dan in te kopen, werd ik voor gek verklaard :+
Gemiddeld gezien is dat onverstandig. Betekent uiteraard niet dat het altijd zo is. Van te voren weet je het niet.

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:08
Longcat schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:28:

Dit kon je na vorige week maandag ook wel denken, had je nog een paar mooie klappers gemaakt 8)7

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Orangelights23 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:24:
[...]

Altijd dat timen wat aangehaald wordt... Niemand kan timen. Maar een gebeurtenis als dit zorgt er wel voor dat je je verliezen kunt beperken door delen te verkopen.
Ja sorry beetje kinderachtig natuurlijk van me, maar wat je eigenlijk zegt: Ik kan de markt niet timen, maar ik doe het toch.
Zal best dat dat ook een strategie is. Maar heeft niets meer met buy and hold te maken lijkt me.

• Santee
AMARONE schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:32:
Wacht hoe is VWRL duurzaam en innovatief? Het is gewoon een wereldtracker?
Anyways, via Degiro 1x per maand gratis inleggen (of 2x als het zelfde richting is 1000 euro+), zie hier:
https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf

• Pistachenootje
Er wordt nogal vaak zwart wit gedacht over market timing in dit topic.

"je kunt de market niet timen" is niet juist. Het is moeilijk de market de timen maar er zijn wel degelijk mensen die er succes mee hebben. Het kan dus wel degelijk alleen zijn je kansen niet zo best.

• Longcat
Santee schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:33:
Toen ik eind februari zag dat de boel begon in te kakken wat Flow Traders ingeslagen op advies van een vriend. 1e dag dat het nu eindelijk een keer lekker loopt. Had achteraf toch beter SPY puts kunnen kopen :')
Achteraf... Als de markt niet was ingestort, waren je puts waardeloos afgelopen in tegenstelling tot aandelen Flow Traders.
Pistachenootje schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:40:
Er wordt nogal vaak zwart wit gedacht over market timing in dit topic.

"je kunt de market niet timen" is niet juist. Het is moeilijk de market de timen maar er zijn wel degelijk mensen die er succes mee hebben. Het kan dus wel degelijk alleen zijn je kansen niet zo best.
Het kan niet consistent. Je kan ook flink winnen met roulette, maar the odds are stacked against you.

[ Voor 36% gewijzigd door Longcat op 16-03-2020 10:42 ]

• Santee
Longcat schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:41:
[...]

Achteraf... Als de markt niet was ingestort, waren je puts waardeloos afgelopen in tegenstelling tot aandelen Flow Traders.

[...]

Het kan niet consistent. Je kan ook flink winnen met roulette, maar the odds are stacked against you.
True, maar ik had het idee toen dat dit wel door ging zetten, alleen had niet verwacht dat het zó hard zou gaan. Eerder een dipje naar 500, niet <400..

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-01 21:27

Gast1981

room with a moose!

Is natuurlijk helemaal contra Buy&Hold, maar heb hier ook zeker over nagedacht.
En tevens gedacht dat ik daarvoor al veel te laat was... en zag het vervolgens met nog eens 15% duikelen.. ;)
Strategie is leuk, maar als er 30% afgesnoept wordt is het m.i. niet zo vreemd dat je gaat twijfelen en/of alternatieven gaat bedenken.. hoe slecht dat ook zou (kunnen) uitpakken.
Ik zit de rit nog even uit, mss wat bijkopen zelfs.. maar het is wel een erg bumpy ride momenteel..

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-01 11:31

epic_gram

undercover moderator

de vergelijking met sars gaat een beetje mank denk ik, alhoewel ik toen nog te jong was om het heel bewust mee te maken heb ik de indruk dat er toen niet een dergelijke massa-hysterie was zoals nu. Bovendien is het corona-virus in absolute aantallen ook groter. (aantal infecties, doden en verspreidingsgebied)

Kijk maar naar de AEX, ten opzichte van een maand geleden is er 35% af. Dit is eerder vergelijkbaar met het najaar van 2008 (bankencrisis) dan met 2003 (sars). Sterker nog, als ik terugkijk in de aex data was de grootste klap ook zo'n 35% in 2008, maar ging dat over een periode die langer duurde. (begin september tot eind oktober 2008).

[ Voor 4% gewijzigd door epic_gram op 16-03-2020 10:54 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Longcat
Santee schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:45:
[...]

True, maar ik had het idee toen dat dit wel door ging zetten, alleen had niet verwacht dat het zó hard zou gaan. Eerder een dipje naar 500, niet <400..
Je maakt sowieso een oneerlijke vergelijking door puts naast aandelen te zetten. Ik heb 886% rendement op een call Flow Traders. Dat is ook een stuk beter dan de winst op het aandeel. De risk-reward verhouding is ook compleet anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 16-03-2020 10:52 ]

• Ko.Kane
De populaire ETF's VWRL/VWCE en IWDA/EMIM staan iig allemaal op -30% tov ATH.

Wel fijn dat de performance ook in slechte tijden mooi in de pas loopt. Veel doomscenario's omtrent ETF is slechte markten en high volatiliteit blijven uit. Dat scheelt in ieder geval.

Edit: IUSN iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF, staat al op -37%.

[ Voor 13% gewijzigd door Ko.Kane op 16-03-2020 11:09 ]

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Naboo

#WINNING!! DUH!

Zo, hier nog paniek verkopers? :+

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:12
Naboo schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:00:
Nope. Hart slaat geen tik sneller.

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 03:45
Nee integendeel juist, lekker wat inkopen hier en daar. Zelfde maandelijkse inleg als altijd. Aanbiedingen worden steeds beter en kortingen steeds hoger. Of loop je in de winkel ook altijd weg van de aanbiedingen? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door TheDukemaster op 16-03-2020 11:13 ]

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Naboo

#WINNING!! DUH!

TheDukemaster schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:11:
[...]

Nee integendeel juist, lekker wat inkopen hier en daar. Aanbiedingen worden steeds en kortingen steeds hoger. Of loop je in de winkel ook altijd weg van de aanbiedingen? ;)
Dat dus. Al is het lullig om een aanbieding te kopen die een dager later nog goedkoper is. :P

Ik wacht de beurzen van US nog even af... dus misschien morgen weer bijkopen.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• Ko.Kane
@TheDukemaster dat is het probleem: in de supermarkt kopen mensen aanbiedingen van producten die ze eigenlijk niet wouden kopen, alleen maar omdat het nu goede deal lijkt.....

Zou ik met aandelen vermijden. ;)

Verwijderd

Ik heb toch een gokje gewaagd vorige week en al mijn VWRL verkocht op circa €67 per stuk. Ik koop ze nu terug €61. Ik zei nog tegen mijn vriendin dat de markt timen waarschijnlijk ellende gaat opleveren, maar desondanks kon ik mij niet voorstellen dat het niet verder zou zakken.

Al met al toch fors meer aandelen terug met een simpel gokje.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2020 11:15 ]

• TheDukemaster
Naboo schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:12:
[...]

Dat dus. Al is het lullig om een aanbieding te kopen die een dager later nog goedkoper is. :P

Ik wacht de beurzen van US nog even af... dus misschien morgen weer bijkopen.
Ja de US gaat straks heel hard naar beneden na die late bounce van vrijdag. Zelfs de grote jongens op de beurs die de laatste tijd flibke waren opgepompt worden nu weer interessant.

[ Voor 68% gewijzigd door TheDukemaster op 16-03-2020 11:22 ]

• Strider
  • Laatst online: 09:45
Waar zullen we nu ongeveer zitten :+

Ik koop overigens ook nog niets bij, ik wil eerst meer duidelijkheid zien over de situatie in de US, en dat heeft meer tijd nodig.

Afbeeldingslocatie: https://theirrelevantinvestor.com/wp-content/uploads/2020/03/psychology.png

BlaBlaBla

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Strider schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:16:

Ik koop overigens ook nog niets bij, ik wil eerst meer duidelijkheid zien over de situatie in de US, en dat heeft meer tijd nodig.

[Afbeelding]
I can't touch this money for another 15 years :)

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 16:13
Zeer grote kans dat de US beurs direct op lock gaat (-7%).
De futures trading staat sinds 15 min na openen al op hol (-5%).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GnLPSVwZhDeV-GSZFFWhh979h4=/f/image/L8DGeA3yEAM06woZxoLybLhd.png
bron: https://www.marketwatch.c...0%20futures?mod=home-page

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-01 20:19
Om nu nog te verkopen :+

Wel zuur voor deze ondernemer die werd geïnterviewd bij het FD afgelopen vrijdag: https://fd.nl/weekend/133...miljoenen-euro-s-ingelegd
De oud-ondernemer heeft in een week tijd defensieve effecten als obligaties verkocht, en groot ingekocht in aandelen. 'Dat gaat om veel geld, miljoenen euro's. Ik heb geleerd dat de beurs de neiging heeft om sterk te overdrijven; die kans moet je benutten', aldus de particuliere belegger, wiens volledige naam bij de redactie bekend is.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009

Thompson

Beeromaniac

Ik koop vrolijk de komende 20 (werk)dagen €250 per dag;
https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1

Dit is mijn instapmoment voor buy&hold, prima dus :)
Als het in die periode nog 10~20% verder zakt prima, dat herstelt de komende 5~10 jaar vanzelf wel weer.

Beeromaniac

Verwijderd

Orangelights23 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:32:
[...]
Niet door mij. Ik ben het helemaal met je eens.

Ik zeg altijd je kunt de markt niet timen maar vol instappen in historisch hoge beurs ipv geduld hebben en dan vol erin zoals nu gebeurt maak wel degelijk uit op je eindresultaat.

• TheDukemaster
Ko.Kane schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:13:
@TheDukemaster dat is het probleem: in de supermarkt kopen mensen aanbiedingen van producten die ze eigenlijk niet wouden kopen, alleen maar omdat het nu goede deal lijkt.....

Zou ik met aandelen vermijden. ;)
Gevaar is inderdaad dat je met meer de winkel uitloopt dan je nodig had. Daarom altijd vasthouden aan het boodschappen budget. En wat extra kopen van wat je toch al wilde hebben. :P

[ Voor 184% gewijzigd door TheDukemaster op 16-03-2020 11:24 ]

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sta zelf aan de zijlijn met niet echt een dog in the race(ja pensioenen maar daar heb ik geen invloed op).
Verbaas mij over twee dingen.

1. Dat mensen zo snel zijn om extra in te kopen terwijl het duidelijk is dat dit nog maar het begin van de ellende is.

2. Met dat in het achterhoofd dat mensen gewoon stoïcijns blijven zitten.
Allerlei leuke kreten lange termijn visie, stilzitten wanneer je geschoren wordt.
Je kan de markt niet timen, etc etc.

Maar het laten verdampen van je investeringen is ook niet bepaald goed beheer van je geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Defector op 16-03-2020 11:22 ]

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
Strider schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:16:

[Afbeelding]
Alleen dit plaatje speelt zich nu af in 2 weken en het einde lijkt nog niet in zicht

Verwijderd

JohanNL schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:18:
[...]

Om nu nog te verkopen :+

Wel zuur voor deze ondernemer die werd geïnterviewd bij het FD afgelopen vrijdag: https://fd.nl/weekend/133...miljoenen-euro-s-ingelegd

[...]
Vorige week was men ook al enthousiast aan het verkondigen in dit topic dat het koopjes waren en gemiste kans was om niet te kopen.
Die mensen zijn nu ook aardig stil.

Gelukkig hebben we een nieuwe lichting deze week die koopjes zien. :P

• Ko.Kane
@Strider
-40% nice gonna buy some
-45% this is it :)
-50% lets throw in the buffer as well 8)
-55% got an extra loan on the house: all in!!! _/-\o_

To the moon!

:+
Pagina: 1 ... 54 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.