Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.242 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:11
michael3 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:15:
[...]

Zijn alle aandelen die je koopt dan van een NV, ook grote ETF's zoals bv VWRL?
De all-world index heeft natuurlijk niet alleen NV bedrijven opgenomen, maar alle soorten beurs-toegankelijke rechtsvormen. Maar deze zijn wel allemaal vrij op naam verhandelbaar.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• dualnibble
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-10 21:53
Gewoon omdat het kan... Het aantal posts per week in dit topic versus de average AEX week-stand :)
Voor de opgeschoonde data, zie deze pastebin Voor de ruwe post-dates van dit topic, zie hier (op paste.ee want pastebin support maar tot 512kb...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g67foyknoRbpHwwJhgPXu-P5DfQ=/f/image/J2k9jO01CbuDYmsWkv9F3FQ9.png

[ Voor 22% gewijzigd door dualnibble op 15-03-2020 13:53 . Reden: url voor post-dates toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-10 13:49
Ik moet misschien nog voor werk op reis de komende weken. (Kans dat het nog doorgaat vrij klein natuurlijk)

Maar ik heb dan 3 tot 5 weken geen (gegarandeerde) toegang tot fatsoenlijk internet en brokers. Ik overweeg 1 of 2 orders voor VWRL en Ishares mix (IWDA/EMIM/IUSN) klaar te zetten. In ieder geval nog eens 10% onder laatste minimum dus rond de -38%/40% vanaf ATH en misschien nog 1 voor -50%.

In een vacuüm gevraagd, zou ik altijd blij zijn als die orders af gaan. Long term met zo'n korting kopen zou altijd mooi zijn. Echter als de eerste order al binnen 3 dagen hit en de volgende bv nog een 5 dagen later, wat zou kunnen gebeuren met huidige volatiliteit, dan vraag ik me af of ik blij ben of ik dan zo'n grote order heb open staan die ik niet kan bijstellen of annuleren. Voelt beetje als verlies van controle.
Ik denk zelf namelijk dat alles mogelijk is in de huidige markt, -60% eindigen zou technisch kunnen gebeuren. (En als je iets op -40% koopt terwijl het naar -60% gaat, dan moet je 50% rendement maken tov dieptepunt om break-even te draaien!)

Anderzijds terugkomen zal per definitie pas zijn als de boel wat tot rust is gekomen, want ik denk dat heenreis wel gaat, maar dat er kans is dat ik 'vast' kom te zitten totdat er weer gevlogen mag worden. Dus dat zou betekenen dat ik pas weer toegang heb tot broker wanneer de markt niet meer zo ongerust/in paniek is.

Normaal gesproken gebruik ik alleen korte duur limit-orders om net even % goedkoper te kunnen inkomen, meer als gimmick. Ik ben niet gewend om lange termijn orders te laten staan.
Er zit dus een beetje een mentale barrière op qua controle. Ik ben er namelijk vrij zeker dat als ik niet weg hoef voor werk en ik kan voor -40% inkopen ik het direct doe. Dus feitelijk is die order inleggen logisch.

PS1: waarom VWRL en Ishares mix: ze doen ongeveer hetzelfde maar omdat ik toch al gespreid zit over twee brokers heb ik gekozen voor net ander product bij elke broker.

PS2:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PS3: ik stel ze sowieso pas in maandag of dinsdag ochtend.

@dualnibble Tof! Kun je er ook 1 versus SP500 maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Ko.Kane Je hebt vast wel een rekening bij een grootbank. Misschien daar een beleggingsrekening openen en een wekelijkse aankoop instellen? Ik weet niet of je hier een einddatum kan benoemen, anders gaat het vrolijk door als jij nog vastzit in het buitenland.

[ Voor 29% gewijzigd door Longcat op 15-03-2020 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Longcat Mijn grootbank is extreeeeem duur; Zit bij lokale prijsvechters in Oostenrijk.

Maar laatste wat ik nu wil is een random blinde wekelijkse aankoop voor grote sommen. Het gaat me niet om op 10% de bodem te timen met de hele som, dat lukt nooit niet. Deze som beetje redelijk getimed in te leggen gaat extreem uitmaken voor mij.

Probleem is hoe ik het doe als ik thuis ben: dan maak ik ook een limit order, omdat ik niet hele dag achter mijn pc kan zitten. Maar die kan ik eventueel aanpassen stel dat de -40% eerder raakt, en corona en olie wordt alleen maar erger, dan split ik mijn -50% misschien in -50 en -60%. Misschien ook niet (Even random voorbeeld is dat). Anyway dat geeft mij een soort van gevoel van controle.

Ik hou überhaupt van controle, maar in deze volatiliteit vindt ik dat nog lastiger om het niet te hebben. Terwijl ik eigenlijk blind zou tekenen voor VWRL/IWDA tegen -40% en -50%. 8)7

Dit is iets anders dan standaard 1000e per maand inleggen.

Eventueel automatisch inleggen stopt vanzelf als het geld op de tegenrekening op is :+ .

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 15-03-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-10 21:37
Longcat schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 22:10:
[...]

Waar denk je dat die compensatieregeling voor is? Tip: het is niet hetzelfde als het DGS.
Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Ko.Kane Oh ja, niet NL inwoner, vergeten :$
Het blijft toch een afweging tussen 'blind' wekelijkse orders inleggen of vooraf gedefinieerde limit orders, en helemaal niets doen. Als je met beiden niet comfortabel bent, dan moet je toch het risico accepteren om 'de boot te missen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
-World- schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:46:
Ik heb deze week op DeGiro mijn eerste aandelen gekocht. Per transactie heb ik €2 betaald.
Betekent dit dat ik, als ik in de toekomst mijn aandelen wil verkopen, ook weer €2 per transactie moet betalen?
Dan moet de koers wel met meer dan €4 stijgen om er überhaupt iets aan te verdienen..
Sommige aandelen kan je ook op Wallstreet kopen i.p.v. op Damrak. Dit kost je € 0,50 + iets extra's. Je beleggingen worden dan wel in dollar aangehouden. Je hebt dus mogelijk een valuta risico.
Als voorbeeld:

ASML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
HyperH schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:01:
[...]

Ik heb geprobeerd om mij voor een Flatex account te registreten om de laatstgenoemde reden. Het leek me daarnaast verstandig om bij twee brokers aan te melden en te vergelijken.
Hoewel ik de hele procedure doorlopen heb en de bevestigings-sms'en met pincode / wachtwoord ontvangen heb lukt het niet om in te loggen. Dat deze geautomatiseerde procedure blijkbaar niet betrouwbaar werkt geeft mij weinig vertrouwen dat de overige zaakjes wel op orde zijn.
Ik weet dat het overal wel eens mis kan gaan en de Nederlandse banken hebben ook last van storingen. Toch zijn het gelijk wel minpunten bij een eerste kennismaking.
Ik had ook problemen met het activeren van mijn Flatex rekening. Heb toen maar gebeld. Blijkt dat de SMS niet goed werkt die ze versturen i.c.m. mijn Mobiel. Bij de activering van de flatex account van mijn vrouw ging het wel goed.

De Flatex site is trouwens niet zo goed als die van DeGiro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:42
phantom09 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:43:
[...]

Sommige aandelen kan je ook op Wallstreet kopen i.p.v. op Damrak. Dit kost je € 0,50 + iets extra's. Je beleggingen worden dan wel in dollar aangehouden. Je hebt dus mogelijk een valuta risico.
Als voorbeeld:

ASML
Wat voor valutarisico moet er zijn? Onderliggend koop je hetzelfde ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-10 15:13

Pat-Juh

Patrick

JohanNL schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Bij voorbeeld nu een hoge wisselkoers, meer euros voor minder dollars. Als dit bij verkoop anders om is, weinig euros voor veel dollars, kan je zo flink wat laten liggen. Bij gespreid investeren (bijv elke maand 100 euro) heft dit risico zich enigszins op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
-World- schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:13:
[...]

Flatex ziet er wel goed uit (zeker qua kosten), bedankt voor de tip.
Ik vraag me wel af hoe het helemaal gratis kan zijn. Ze moeten toch ergens aan verdienen?
Hier een Flatex review:

https://www.financieelona...flatex-review-ervaringen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pat-Juh schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:52:
[...]

Bij voorbeeld nu een hoge wisselkoers, meer euros voor minder dollars. Als dit bij verkoop anders om is, weinig euros voor veel dollars, kan je zo flink wat laten liggen. Bij gespreid investeren (bijv elke maand 100 euro) heft dit risico zich enigszins op.
In dit geval maakt dat niet uit. Of je ASML nou in dollars of euro's koopt, je koopt nog steeds hetzelfde stukje van ASML.

Stijgt de dollar? Dan daalt de koers van het in dollars genoteerde ASML aandeel, of stijgt die in euro's.
Daalt de dollar? Precies andersom.

Bestaat er een verschil, dan zullen arbitrageurs dit snel wegwerken.

Wat voor je valutarisico uit maakt is niet de valuta waarin je het aandeel verhandelt, maar de valuta (meervoud) waarin klanten het bedrijf betalen, en waarin het bedrijf betaalt aan leveranciers/werknemers.

Leuk voorbeeld: Apple. Groot Amerikaans bedrijf met klanten, leveranciers en werknemers wereldwijd. Koop je er aandelen van, dan heb je een valutablootstelling aan USD, EUR, GBP, CAD, AUD, RUB, MXN, en vrijwel iedere andere valuta in de landen waar dit bedrijf actief is.

Wat wel een voordeel kan zijn van handelen in de (voor jou) juiste valuta: gemak en transactiekosten. Wil je niet iedere keer een valutatransactie uitvoeren en daar de transactiekosten voor betalen, dan kies je natuurlijk je eigen valuta.

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 15-03-2020 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:56
Even een crosspost uit het FO forum;

Aangezien er veel commentaar is op de buy&hold strategie, vooral dat het alleen werkt als je in 1800 begonnen bent met beleggen heb ik een excel gemaakt om deze discussie met feiten te kunnen beantwoorden.

Het is geen hoogstaand werkje, maar geeft een goed idee hoe goed buy & hold preseteerd, ook als je op slechte tijden instapt.

De data is de MSCI world index gross dividends reinvested gehaald van de MSCI website.

https://drive.google.com/...TdI9V8S3gIGJtij-AxaUeTH36

Voor de discussie.. stel je hebt de slechtste timing en je besluit om op 31 dec 1999 lumpsum 50k in te leggen, zelfs dan maak je nog steeds 3,8% rendement t/m vrijdag.

Stel dat je dezelfde periode besluit om 1000 elke maand in te leggen, dan is je rendement 3,26% omdat je op het moment dat de markt omhoog gaat nog niet zoveel geld erin hebt zitten.

Qua waardes staan we nu weer ongeveer op waar we 2019 zijn begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -World-
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-09 20:40
Dus eigenlijk lijkt het een veel betere keuze dan DeGiro, want: geen transactiekosten, je geld wordt niet uitgeleend en het Duitse depositogarantiestelsel.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
-World- schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Dus eigenlijk lijkt het een veel betere keuze dan DeGiro, want: geen transactiekosten, je geld wordt niet uitgeleend en het Duitse depositogarantiestelsel.
Of zie ik iets over het hoofd?
JohanNL in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

In bepaalde situaties zijn ze duurder door de grotere spread.
Daarnaast is niet alles te verkrijgen bij Flatex, in die gevallen kun/moet je alsnog je DeGiro account gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door JohanNL op 15-03-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je bedoelt met name van 17u tot 08u? Ik los dat op door alleen maar overdag te kopen op beursdagen, en daarbij gebruik ik meestal een limiet-order.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

R.van.M schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:13:
Even een crosspost uit het FO forum;

Aangezien er veel commentaar is op de buy&hold strategie, vooral dat het alleen werkt als je in 1800 begonnen bent met beleggen heb ik een excel gemaakt om deze discussie met feiten te kunnen beantwoorden.

Het is geen hoogstaand werkje, maar geeft een goed idee hoe goed buy & hold preseteerd, ook als je op slechte tijden instapt.

De data is de MSCI world index gross dividends reinvested gehaald van de MSCI website.

https://drive.google.com/...TdI9V8S3gIGJtij-AxaUeTH36

Voor de discussie.. stel je hebt de slechtste timing en je besluit om op 31 dec 1999 lumpsum 50k in te leggen, zelfs dan maak je nog steeds 3,8% rendement t/m vrijdag.

Stel dat je dezelfde periode besluit om 1000 elke maand in te leggen, dan is je rendement 3,26% omdat je op het moment dat de markt omhoog gaat nog niet zoveel geld erin hebt zitten.

Qua waardes staan we nu weer ongeveer op waar we 2019 zijn begonnen.
https://awealthofcommonse...orlds-worst-market-timer/

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Daar begon de discussie ook mee. Iemand gaf aan dat het alleen zo was omdat ze in 1970 begonnen met beleggen, en dat deze stelregel niet meer zou kloppen als je bijvoorbeeld in 1999 zou beginnen met buy&hold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
JohanNL schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:25:
[...]

JohanNL in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

In bepaalde situaties zijn ze duurder door de grotere spread.
Daarnaast is niet alles te verkrijgen bij Flatex, in die gevallen kun/moet je alsnog je DeGiro account gebruiken.
En de UI is ruk, documenten onduidelijk, de handel wordt nog wel eens stilgelegd als de market makers nerveus worden van de volatiliteit en ze gaan kosten in rekening brengen als je niet actief (genoeg) bent.

Ik heb flatex geprobeerd en betaal gerust ~$0.50/€2.00 per transactie bij degiro.

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 15-03-2020 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Boudewijn schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:26:
Je bedoelt met name van 17u tot 08u? Ik los dat op door alleen maar overdag te kopen op beursdagen, en daarbij gebruik ik meestal een limiet-order.
Niet alleen, ook tijdens reguliere tijden, kijk maar eens naar de aandelen ABN, For Farmers of BAM morgen.
Vergelijk de bied/laat prijzen van Flatex met de bied/laat van de AEX.

Die review van financieelonafhankelijkheidblog vind ik ook niet erg goed en is onvolledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
-World- schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:17:
Is het op DeGiro niet mogelijk om bijv. halve aandelen te kopen?
Ik wilde namelijk een deel van een aandeel van Booking.com kopen maar dit lukte mij niet.

En zou dit op Flatex kunnen?
Dit kan vaak wel bij beleggingsfondsen bijvoorbeeld bij Robeco. Daar kan je voor bijvoorbeeld 10 euro iets kopen. Kan dus kleiner zijn dan 1
"aandeel" (in een beleggingsfonds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:31:
[...]

ze gaan kosten in rekening brengen als je niet actief (genoeg) bent.
Dit klopt niet, kan hier nergens iets over vinden tenminste.

Wel: Na 6 maanden inactiviteit behouden zei het recht de rekening op te zeggen.

Over de andere dingen heb je wel een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@JohanNL Laatst ergens gelezen in een artikel waarin werd beargumenteerd dat broker kosten omhoog gaan. Ik ga even op zoek.

Gevonden: https://fd.nl/beurs/13347...handelen-is-achter-de-rug
Gaan Flatex en DeGiro ook prijsverhogingen doorvoeren?
'Voor de meeste klanten verandert er niets. Maar wie zijn effecten gewoon gratis door ons laat beheren zonder gebruik te maken van onze diensten, moet in de toekomst een bewaarloon gaan betalen. Wij betalen de ECB jaarlijks €2,5 mln aan negatieve rente. Daarom voeren we in Duitsland op 1 maart een bewaarloon in. Maar voor onze beste klanten introduceren we ook de VIP Club met verschillende privileges en voordelen.'
Dit kan ook betrekking hebben op degiro, maar omdat ze Duitsland noemen, ga ik uit van flatex.

[ Voor 73% gewijzigd door Longcat op 15-03-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Nou je aandeel is genoteerd in dollar i.p.v. euro en je koopt voor 1000 dollar iets. Stel dat de euro/dollar verhouding 1 op 1. Stel dat de euro meer waard wordt, zeg 1,50.
Dan is je aandeel 1000/1,2 = € 833 waard. Of te wel een verlies van 16,7% .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:51
Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:53:
@JohanNL Laatst ergens gelezen in een artikel waarin werd beargumenteerd dat broker kosten omhoog gaan. Ik ga even op zoek.

[...]

Dit kan ook betrekking hebben op degiro, maar omdat ze Duitsland noemen, ga ik uit van flatex.
Was dat niet een artikel over de Duitse of Belgische tak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:56:
[...]

Nou je aandeel is genoteerd in dollar i.p.v. euro en je koopt voor 1000 dollar iets. Stel dat de euro/dollar verhouding 1 op 1. Stel dat de euro meer waard wordt, zeg 1,50.
Dan is je aandeel 1000/1,2 = € 833 waard. Of te wel een verlies van 16,7% .
Punt is dat het aandeel dan niet meer $1000 en/of 1000 euro zal noteren. Omdat je met 1 euro meer dollars kan kopen, wordt het aandeel in dollars goedkoper. Vraag naar het aandeel in dollar neemt toe, bijv. naar $1500 en dan is de boel weer in evenwicht.
Miki schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:57:
[...]

Was dat niet een artikel over de Duitse of Belgische tak?
Bij flatex heb je een Duitse rekening dus het zou me niets verbazen als dit ook voor Nederlanders gaat gelden. Ook als dit niet het geval is, blijf ik van mening dat flatex een extreem matige partij is. Dat wil best wat zeggen, aangezien ik degiro gewend ben! :+

[ Voor 25% gewijzigd door Longcat op 15-03-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:31:
[...]

En de UI is ruk, documenten onduidelijk, de handel wordt nog wel eens stilgelegd als de market makers nerveus worden van de volatiliteit en ze gaan kosten in rekening brengen als je niet actief (genoeg) bent.

Ik heb flatex geprobeerd en betaal gerust ~$0.50/€2.00 per transactie bij degiro.
Staat het op hun website dat ze kosten in rekening brengen als je niet genoeg actief bent? Hoeveel zijn deze kosten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:01:
[...]

Punt is dat het aandeel dan niet meer $1000 en/of 1000 euro zal noteren. Omdat je met 1 euro meer dollars kan kopen, wordt het aandeel in dollars goedkoper. Vraag naar het aandeel in dollar neemt toe, bijv. naar $1500 en dan is de boel weer in evenwicht.
Daar heb ik even niet stil bij gestaan,. Ik kan mij wel herinneren dat beleggers graag wouden/willen investeren in de Zwitserse Frank.
Zwitserland heeft op een gegeven moment de koppeling met buitenlandse munten los gelaten. Hierdoor werd de frank minder waard, aar stegen de beurskoersen (als ik mij niet vergis). Dus je redenering klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:01:
[...]

[...]

Bij flatex heb je een Duitse rekening dus het zou me niets verbazen als dit ook voor Nederlanders gaat gelden. Ook als dit niet het geval is, blijf ik van mening dat flatex een extreem matige partij is. Dat wil best wat zeggen, aangezien ik degiro gewend ben! :+
Zocht je deze: https://www.tijd.be/markt...gaan-omhoog/10208604.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:53:

[...]

Dit geldt dus niet voor Flatex in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:06
Voor degene die al een rekening hebben geopend bij Fitvermogen, hoe sturen ze het tijdelijke wachtwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-08 22:21
Ben benieuwd of de beurzen morgen in eerste instantie nog wat op zullen veren of dat het gelijk naar beneden gaat. Mijn inziens kan het volgende week maar één kant opgaan en dat is naar beneden. In Europa nemen overheden steeds verdergaande maatregelen en de VS zal ook wel volgen.

Mochten we hoger openen dan ga ik die kans in ieder geval gebruiken om mijn short positie uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
TheDukemaster schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:37:
Ben benieuwd of de beurzen morgen in eerste instantie nog wat op zullen veren of dat het gelijk naar beneden gaat. Mijn inziens kan het volgende week maar één kant opgaan en dat is naar beneden. In Europa nemen overheden steeds verdergaande maatregelen en de VS zal ook wel volgen.

Mochten we hoger openen dan ga ik die kans in ieder geval gebruiken om mijn short positie uit te breiden.
De shit moet hier nog de fan hitten en dat zal volgende week gebeuren. Dus ik verwacht ook een duik naar beneden... Al ben ik in het huidige beursklimaat door niets meer verrast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Laatst online: 29-08 08:12
Om 5 uur / half 6 persconferentie met verdere maatregelen.

Waarschijnlijk scholen en horeca dicht in Nederland.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:36:
Voor degene die al een rekening hebben geopend bij Fitvermogen, hoe sturen ze het tijdelijke wachtwoord op?
Per email, maar ik denk dat ze niet in het weekend werken, ik heb hem vorige week geopend, ik kreeg de account gegevens meteen, maar het wachtwoord kwam maandag pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTox
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-10 09:12
Beste,

Ik ben echt helemaal nieuw in het wereldje van beleggen. Veel tijd om me er helemaal in te verdiepen heb ik niet, gezien ik gebruik wil maken van de 'crash'. Zit ik er helemaal naast (als leek zijnde) als ik bijvoorbeeld voor €1000 aandelen zou kopen van Shell:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZ3t6kt0KKd0wn9u_n33pNgkUn4=/f/image/XKpDNASIux7lNJ1Yu3lp7FAX.png

En verwacht dat deze binnen een jaar (of 2) weer redelijk hersteld zal zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

Natuurlijk blijft het altijd een gok, maar dit leek met het ideale moment om in te stappen. Hetzelfde zou ik dan willen doen bij wat andere 'grotere' jongens die niet zomaar failliet zouden kunnen gaan.

Ik verneem graag jullie reactie!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohanNL
TweakTox schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:58:
Beste,

Ik ben echt helemaal nieuw in het wereldje van beleggen. Veel tijd om me er helemaal in te verdiepen heb ik niet, gezien ik gebruik wil maken van de 'crash'. Zit ik er helemaal naast (als leek zijnde) als ik bijvoorbeeld voor €1000 aandelen zou kopen van Shell:

[Afbeelding]

En verwacht dat deze binnen een jaar (of 2) weer redelijk hersteld zal zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

Natuurlijk blijft het altijd een gok, maar dit leek met het ideale moment om in te stappen. Hetzelfde zou ik dan willen doen bij wat andere 'grotere' jongens die niet zomaar failliet zouden kunnen gaan.

Tja wat wil je? beleggingsadvies? Lijkt me niet wenselijk dat mensen hier gaan adviseren welke aandelen ze nu moeten kopen / verkopen.
Heb verder vorige week vrijdag aardig wat Shell ingeslagen als je dat bedoelt, of dat een goede zet was zien we later...
Verder kan ik je alleen het advies meegeven dat je moet investeren voor de lange termijn en dat rendementen behaalt in het verleden geen garantie geven voor de toekomst.

Als je nieuw bent met beleggen zou ik sowieso niet starten met individuele aandelen inkopen, maar starten met beleggingsfondsen/etf's/trackers die een brede spreiding hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door JohanNL op 15-03-2020 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gopur
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 19:27
Beste,

[Afbeelding]

Als je dit nu koopt heb je over tien jaar in ieder geval niet minder rendement dan je op je spaarrekening (bij gelijkblijvende rente)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-10 23:51
19Tom88 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:07:
[...]

Als je dit nu koopt heb je over tien jaar in ieder geval niet minder rendement dan je op je spaarrekening (bij gelijkblijvende rente)
Oei, dat is helemaal geen gegeven.
Gezien de huidige ontwikkelingen (bv. klimaattransitie), zou het zo maar kunnen dat his. dividend wordt verlaagd en/of Shell veel marktwaarde verliest.

Dat geldt overigens voor elk bedrijf. Geen enkel aandeel geeft een “garantie” op rendement. Zowel, tell me more =)

[ Voor 12% gewijzigd door Lycaon op 15-03-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Dividend van dit jaar lijkt nog zeker, dus dan heb je nog €1,41 sowieso wat je terug krijgt.
Voor de rest is er geen enkele garantie dat het dividend nog wordt voortgezet.
In het slechtste geval heb je dus alsnog aankoopkoers - €1,41 verlies als Shell uiteindelijk failliet zou gaan.
Kans wordt klein geschat natuurlijk, maar maak het niet mooier dan dat het is en dat je het na 10 jaar sowieso terug verdiend, dat is niet zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
[...]

Want? Shell kan niet kapot? Is dat wat je zegt? Met een veranderende wereld, een oorlog in de oliemarkten, minder gebruik van gas, een steeds groter wordende roep om schone brandstof/energie en nu de corona-crisis ben je er zeker van dat Shell dat overleeft en zelfs van kan profiteren (vanwege blijkbaar verwachte koersstijging)?

Begrijp me niet verkeerd want ik heb zelf ook heel veel aandelen Shell (>€10k), maar onzekerheden als feiten presenteren is nooit een goed idee. Ik persoonlijk ben van mening dat Shell dit jaar het dividend gaat halveren (ze gebruiken schuld om dividend te financieren momenteel) en wat olie (en gas) productie en werknemers flink gaat inkrimpen. Ik denk dat de huidige koers een realistische inschatting is van de intrinsieke waarde, hoe jammer ik dat uit persoonlijk financieel gewin ook vind.

Elk bedrijf kan zomaar failliet gaan, ook de grote jongens. Kan je voor jezelf een analyse maken waarom je een stuk Shell wilt kopen? Wat is je toekomstvisie? Welke risico's en kansen zie je? Wat denk je dat een realistische waarde is gebaseerd op feiten en niet op gevoel? Kan je voor jezelf in 1 A4'tje omschrijven WAAROM je Shell wilt kopen (en dan niet alleen vanwege mogelijke dividenden/koerswinsten) maar vanwege fundamentele cijfers?

[ Voor 32% gewijzigd door Cubic X op 15-03-2020 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Particulieren die kwijlen om het 13% dividendrendement. Particulieren die menen dat Shell nu eindelijk kopje onder gaat vanwege de energietransitie... Hoe ga ik daar contrair aan handelen?! |:(

Graag even een consensus bereiken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
Wat verwachten de experts voor morgenvroeg? De opleving van vrijdagmiddag/avond in Amerika had wellicht tot een wat hogere (opening)koers hier kunnen leiden. Maar ik denk dat enerzijds al door de goed nieuws speach van Trump is heen geprikt en anderzijds er teveel slecht nieuws uit Europa komt? Hier vanalles dicht, in BE al vanalles dicht, vergaande maatregelen in Duitsland. Italië verbetert niet, Spanje hetzelfde.

Lijkt mij dus dat de koersen meteen dalen?
En een "probeer nog op dit punt iets te verkopen om nog lager terug te kopen" zal dan ook wel kansloos zijn? Ja, morgenvroeg meteen aan marktprijs verkopen en hopen dat die prijs niet al stuk lager ligt dan vrijdag en/of die daling komende weken doorzet. (Dus nu nog lager verkopen en hopen dat het allemaal nog "erger" wordt / verder daalt en daarmee nog goedkoper kunnen terugkopen om verlies te beperken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44

Fuelke

Forza Ferrari

phantom09 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:14:
[...]

Daar heb ik even niet stil bij gestaan,. Ik kan mij wel herinneren dat beleggers graag wouden/willen investeren in de Zwitserse Frank.
Zwitserland heeft op een gegeven moment de koppeling met buitenlandse munten los gelaten. Hierdoor werd de frank minder waard, aar stegen de beurskoersen (als ik mij niet vergis). Dus je redenering klopt.
Het was omgekeerd. https://www.tijd.be/nieuw...-geziene-stijging/9589125
De onverwachte beslissing van de Zwitserse centrale bank om de plafondkoers van 1,20 frank per euro te schrappen, zette gisteren wereldwijd de financiële markten in rep en roer. De frank steeg met 16 procent. Dat dreigt de Zwitserse economie te wurgen.
...
De frank steeg meteen na de beslissing met liefst 41 procent, een nooit geziene beweging. De handel in Zwitserse franken raakte zelfs even verlamd. Uiteindelijk sloot de munt 16 procent hoger dan woensdag, hoewel de centrale bank ook haar basisrente verlaagde naar -0,75 procent.
...
De forse klim van de frank is een zware tegenvaller voor de Zwitserse economie. De exporterende bedrijven en de toeristische sector dreigen rake klappen te krijgen. De beurs van Zürich dook bijna 9 procent lager, het grootste verlies sinds de crash van 1987.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Laatst online: 10:11
RobertMe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:21:
Wat verwachten de experts voor morgenvroeg? De opleving van vrijdagmiddag/avond in Amerika had wellicht tot een wat hogere (opening)koers hier kunnen leiden. Maar ik denk dat enerzijds al door de goed nieuws speach van Trump is heen geprikt en anderzijds er teveel slecht nieuws uit Europa komt? Hier vanalles dicht, in BE al vanalles dicht, vergaande maatregelen in Duitsland. Italië verbetert niet, Spanje hetzelfde.

En een "probeer nog op dit punt iets te verkopen om nog lager terug te kopen" zal dan ook wel kansloos zijn? Ja, morgenvroeg meteen aan marktprijs verkopen en hopen dat die prijs niet al stuk lager ligt dan vrijdag en/of die daling komende weken doorzet. (Dus nu nog lager verkopen en hopen dat het allemaal nog "erger" wordt / verder daalt en daarmee nog goedkoper kunnen terugkopen om verlies te beperken).
Geen expert, maar ik verwacht donkerrode cijfers. In ieder geval vanaf opening, want met deze liquiditeit in de markt is het een achtbaan. Weekend futures (indien beschikbaar) staan allemaal op rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
RobertMe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:21:

Expert hier! :+

Ga maar uit van donkergroene en rode uitslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopur
Cubic X schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:14:
[...]

Want? Shell kan niet kapot? Is dat wat je zegt? Met een veranderende wereld, een oorlog in de oliemarkten, minder gebruik van gas, een steeds groter wordende roep om schone brandstof/energie en nu de corona-crisis ben je er zeker van dat Shell dat overleeft en zelfs van kan profiteren (vanwege blijkbaar verwachte koersstijging)?

Begrijp me niet verkeerd want ik heb zelf ook heel veel aandelen Shell (>€10k), maar onzekerheden als feiten presenteren is nooit een goed idee. Ik persoonlijk ben van mening dat Shell dit jaar het dividend gaat halveren (ze gebruiken schuld om dividend te financieren momenteel) en wat olie (en gas) productie en werknemers flink gaat inkrimpen. Ik denk dat de huidige koers een realistische inschatting is van de intrinsieke waarde, hoe jammer ik dat uit persoonlijk financieel gewin ook vind.

[...]

Elk bedrijf kan zomaar failliet gaan, ook de grote jongens. Kan je voor jezelf een analyse maken waarom je een stuk Shell wilt kopen? Wat is je toekomstvisie? Welke risico's en kansen zie je? Wat denk je dat een realistische waarde is gebaseerd op feiten en niet op gevoel? Kan je voor jezelf in 1 A4'tje omschrijven WAAROM je Shell wilt kopen (en dan niet alleen vanwege mogelijke dividenden/koerswinsten) maar vanwege fundamentele cijfers?
Datzelfde argument geld voor spaargeld, er is geen zekerheid dat x euro over een aantal jaren nog waarde heeft, hyperinflatie is gezien het huidige monetaire beleid ook niet onmogelijk. Kan Shell failliet gaan? Ja, maar het is ook mogelijk dat je over 10 jaar een big Mac koopt voor 1 miljoen euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:14:
[...]
Nou, je vergist je behoorlijk!

De Zwitserse Centrale Bank heeft op 15 januari 2015 de koppeling met de Euro los gelaten. Voor die tijd werd de koers op CHF 1,20 voor 1 € gezet, daarna werd het snel even tot CHF 0,85 voor een 1 €, op het moment is het ongeveer 1,05/1,06. Met andere woorden het was toen een revaluatie van de CHF van ongeveer 30% in Euro (ik rond het even af).

Nou weet ik niet hoe jij de beurskoersen bekijkt dat ze hoger zouden zijn, maar inderdaad in CHF genoteerde aandelen zouden in EUR direct duurder geworden zijn, maar in werkelijk zijn ze verschrikkelijk gezakt. Da's ook logisch, want alles wat geëxporteerd worden moest was opeens veel duurder geworden, én de onzekerheid over de Zwitserse economie was op dat moment extreem.

Achtergrond artikel 1 en artikel 2.

Sorry, ik moet sneller rechercheren en documenteren zie ik, @Fuelke was mij voor :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2020 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:19:
Particulieren die kwijlen om het 13% dividendrendement. Particulieren die menen dat Shell nu eindelijk kopje onder gaat vanwege de energietransitie... Hoe ga ik daar contrair aan handelen?! |:(

Graag even een consensus bereiken dus.
Iedereen met een mening over Shell, graag onderstaande poll vullen:
http://www.strawpoll.me/19540384

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopur
Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:50:
[...]

Ik ben niet compleet objectief met voorheen een GAK van 29,25 maar strong buy :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:15
Strong buy voor lange termijn. Dat gewauwel over duurzaamheid....daar zit de keiharde cash nog maar beperkt en Shell weet die draai net zo snel te maken als de rest van de wereld. Waarschijnlijk zelfs iets sneller op een winstgevende manier.

[ Voor 14% gewijzigd door PLAE op 15-03-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Laatst online: 11:11
Wat denken jullie dat de beurzen morgen gaan doen?
Ik verwacht - 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopur
Pazienza schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:57:
Wat denken jullie dat de beurzen morgen gaan doen?
Ik verwacht - 5%.
Gezien USA vrijdag en midden-oosten nu, vlakke opening, dan in de min en dan (zoals altijd) meegaan met de Verenigde Staten.
Ik denk overigens dat we op basis van fundamentele analyse nog wel kunnen zakken, maar niet onder een 350 punten (AEX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-10 23:51
PLAE schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:56:
Strong buy voor lange termijn. Dat gewauwel over duurzaamheid....daar zit de keiharde cash nog maar beperkt en Shell weet die draai net zo snel te maken als de rest van de wereld. Waarschijnlijk zelfs iets sneller op een winstgevende manier.
Uiteraard weten ze ‘n draai te maken, maar de vraag is of ze daarmee eenzelfde marktkapitalisatie weten te bereiken.

Ik vind de term “gewauwel” trouwens behoorlijk misplaatst. Het is een belangrijk element om rekening mee te houden.
Dat ze zich staande weten te houden, vermoed ook ik. Ik wilde alleen nogmaals benadrukken dat behaalde resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst. Ook niet als het Shell betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:43:
[...]

Expert hier! :+

Ga maar uit van donkergroene en rode uitslagen.
Laat me raden. 's morgens wil iedereen dumpen waardoor de koers in het groen staat en daarna weer een downward trend omdat het toch wel slecht ervoor staat.

* RobertMe heeft in ieder geval op de gok twee verkooporders aan gemaakt iets boven sluitingskoers van vrijdag, en dan zie ik wel wat ermee gebeurt. En uiteraard ook al een kooporder klaar staan voor veel lagere koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:27
19Tom88 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:01:
[...]

Gezien USA vrijdag en midden-oosten nu, vlakke opening, dan in de min en dan (zoals altijd) meegaan met de Verenigde Staten.
Ik denk overigens dat we op basis van fundamentele analyse nog wel kunnen zakken, maar niet onder een 350 punten (AEX).
Zou je die analyse willen delen? Ben er wel benieuwd naar.
RobertMe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:28:
[...]

Laat me raden. 's morgens wil iedereen dumpen waardoor de koers in het groen staat en daarna weer een downward trend omdat het toch wel slecht ervoor staat.
Neem aan dat je bedoelt dat de koersen dan in het rood staan als iedereen gaat dumpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 18:39
Ik denk felrood, dus ze zullen wel knalgroen worden. Snap dr geen klootn van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
OosterF schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:50:
[...]

Neem aan dat je bedoelt dat de koersen dan in het rood staan als iedereen gaat dumpen.
Ligt eraan hoe je het bekijkt :p Afgelopen weken wel vaker gezien dat juist 's morgens de koers steeg. En werd hier omschreven als:
De een wil ze nu verkopen omdat het nog iets oplevert, en of vertrouwen kwijt is en helemaal uitstapt of later bij lagere koers weer wil instappen.
De ander wil goedkoop kopen.

Daardoor dat vraag en aanbod de prijs iets omhoog dreven aan het begin van de dag. Totdat iedereen die wou kopen gekocht had en die watver vanaf wouden steeds lager in prijs gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:32:
@Ko.Kane Oh ja, niet NL inwoner, vergeten :$
Het blijft toch een afweging tussen 'blind' wekelijkse orders inleggen of vooraf gedefinieerde limit orders, en helemaal niets doen. Als je met beiden niet comfortabel bent, dan moet je toch het risico accepteren om 'de boot te missen'.
Mja, ik lees wellicht te veel zerohedge, maar ik ben bearisch ;) . Ik denk dat het best wel zo kan zijn dat in de heftige volatiliteit misschien een lager punt wordt geraakt dan wat de uiteindelijke stand post corona zal zijn. Maar ik kan mij momenteel geen snel herstel meer voorstellen en verwacht of een zwak herstel uit opluchting, gevolg door nog steeds tijdelijk flatline of lichte downtrend, of gewoon direct een lichte recessie downtrend.

Er zijn gewoon zo veel dingen die fundamenteel ook niet goed zijn en dan dit er bij. Neem bijvoorbeeld deze graph van zerohegde. Fed ondersteunde de boel al enorm en durfde net wat af te bouwen, maar dat was nog niet terug op normale levels. Wat kunnen ze nu nog doen? Nog harder pushen?

Afbeeldingslocatie: https://www.zerohedge.com/s3/files/inline-images/Fed-Balance-Sheet-SP500-Surge.png?itok=C6xIey9V

In dat opzicht is de kans om 'de boot te misssen" relatief klein.

Nog zon mooie fijne indicator:
https://www.nu.nl/coronav...ewust-risico-genomen.html

plus bron artikel: https://www.zerohedge.com...sh-it-over-or-it-revenant

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 15-03-2020 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Na alle maatregelen die dit weekend zijn aangekondigd in Europa ivm verdere indamming van t virus kan ik me niet voorstellen dat we groen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
R.van.M schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:18:
Na alle maatregelen die dit weekend zijn aangekondigd in Europa ivm verdere indamming van t virus kan ik me niet voorstellen dat we groen openen.
Ik weet het niet, mensen doen rare dingen. Koopjesjagers zullen ook erg actief worden dus het kan morgen ook in groen openen en gedurende de dag in een rood bloedbad eindigen. Het geintje wat Trump heeft geflikt met zijn leugen over een speciale Google site die er niet lijkt te zijn kan ook nog eens leuke gevolgen krijgen.

[ Voor 25% gewijzigd door Miki op 15-03-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dikgroen, dan kan ik nog even wat puts bijkopen. :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb deze week aardig wat RDSA gekocht, mijn portefeuille is nu niet bepaald gebalanceerd. Leuk dividend is prima.

Als de corona-toestand over is (of dat nou over 2 weken , 2 maanden of 2 jaar is) zal de koers langzaam aan wel weer naar de ±25 euro koers gaan waar hij al jaren op stond. Ik accepteer dus dat dat geld voorlopig niet beschikbaar is voor andere dingen (buy and hold), en rendement is een leuke bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Miki schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:23:
[...]
Het geintje wat Trump heeft geflikt met zijn leugen over een speciale Google site die er niet lijkt te zijn kan ook nog eens leuke gevolgen krijgen.
Alphabet is hier wel mee bezig. Het is geen Google, maar voor Johnny Sixpack is dat toch hetzelfde.

https://www.marketwatch.c...onavirus-tests-2020-03-13
Boudewijn schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:26:
Ik heb deze week aardig wat RDSA gekocht, mijn portefeuille is nu niet bepaald gebalanceerd. Leuk dividend is prima.

Als de corona-toestand over is (of dat nou over 2 weken , 2 maanden of 2 jaar is) zal de koers langzaam aan wel weer naar de ±25 euro koers gaan waar hij al jaren op stond. Ik accepteer dus dat dat geld voorlopig niet beschikbaar is voor andere dingen (buy and hold), en rendement is een leuke bonus.
Dat heb ik dus ook gedaan, kan me eigenlijk niet voorstellen dat het niet binnen redelijk afzienbare tijd weer boven de €20 gaat komen. Vroeg of laat zal het 'gewone' leven weer opgepakt moeten worden, al dan niet met corona.

[ Voor 42% gewijzigd door Trasos op 15-03-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat dus ja. En tot die tijd krijg je (zoals het er nu naar uitziet, ze hebben nog nooit dividend verlaagd) een riant dividend. 1.88$ per 12.50 euro is best leuk ;) . Het scheelt wel dat het om niet gek veel geld gaat bij mij (ik heb nu 36 stuks shell liggen) en dat ik dat geld wel een tijdje kan missen. Het kan zomaar zo zijn dat die koers pas over een jaar weer rond de 25E zit he.

Overigens zit mijn GAK op RDSA op iets meer dan 20E. Dat gaat komende maand inshallah wel dalen.

[ Voor 29% gewijzigd door Boudewijn op 15-03-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:46
Boudewijn schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:04:
Dat dus ja. En tot die tijd krijg je (zoals het er nu naar uitziet, ze hebben nog nooit dividend verlaagd) een riant dividend. 1.88$ per 12.50 euro is best leuk ;) . Het scheelt wel dat het om niet gek veel geld gaat bij mij (ik heb nu 36 stuks shell liggen) en dat ik dat geld wel een tijdje kan missen. Het kan zomaar zo zijn dat die koers pas over een jaar weer rond de 25E zit he.

Overigens zit mijn GAK op RDSA op iets meer dan 20E. Dat gaat komende maand inshallah wel dalen.
Ik heb eigenlijk dezelfde redenatie gebruikt. GAK <€13 dus voor mijn gevoel vrij veilig ingekocht. We gaan het zien. Als ik de voorlopige futures en de algemene verhalen op Reddit mag geloven gok ik een -5% opening morgen. Maatregels worden overal steeds strenger, de bodem lijkt dan ook nog niet gevonden. Ik denk persoonlijk dat we nog wel een stukje gaan dalen en dat de bodem pas over 2/3 weken gevonden wordt, of er moet onverhoopt een vaccin gevonden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind speculeren over verloop moeilijk, maar nu scholen, sportclubs etc ook dichtgaan denk ik dat er nog wel wat paniek op de markten komt. Ik zou het dus ook niet raar vinden als het aandeel komende week v eerder wegzakt. Zit over wat buy orders rond de 11.75 te denken. De koers zit nu op 12.80.

Kan ik die 11.75 staven? Nope. Ik heb afgelopen week ook op 15,14 en 13 euro bijgekocht. Ja het kan goedkoper nu (en wellicht in de toekomst) maar volgens mij is het een prima koop als je mijn redenering van hierboven aanhoudt.

[ Voor 31% gewijzigd door Boudewijn op 15-03-2020 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Boudewijn schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:14:
Ik vind speculeren over verloop moeilijk, maar nu scholen, sportclubs etc ook dichtgaan denk ik dat er nog wel wat paniek op de markten komt. Ik zou het dus ook niet raar vinden als het aandeel komende week v eerder wegzakt. Zit over wat buy orders rond de 11.75 te denken. De koers zit nu op 12.80.

Kan ik die 11.75 staven? Nope. Ik heb afgelopen week ook op 15,14 en 13 euro bijgekocht. Ja het kan goedkoper nu (en wellicht in de toekomst) maar volgens mij is het een prima koop als je mijn redenering van hierboven aanhoudt.
Ik wacht de komende dagen. Mocht de koers echt naar 10-11 gaan voor RDSA dan ga ik bijkopen, >€12 sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom niet? Ja uiteraard is 10E een betere koers, maar als je ervanuit gaat dat hij naar >20 gaat over (let's say) 2 jaar... dan is 12E toch ook prima?

offtopic:
Vanuit dat perspectief bezien zijn ING en ABN volgens mij ook prima aandelen nu... maar ik vind financials wel minder duidelijk dan een maakbedrijf. Wederom niet goed hard te maken/verwoorden door mij op dit moment overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Boudewijn schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:21:
Waarom niet? Ja uiteraard is 10E een betere koers, maar als je ervanuit gaat dat hij naar >20 gaat over (let's say) 2 jaar... dan is 12E toch ook prima?

offtopic:
Vanuit dat perspectief bezien zijn ING en ABN volgens mij ook prima aandelen nu... maar ik vind financials wel minder duidelijk dan een maakbedrijf. Wederom niet goed hard te maken/verwoorden door mij op dit moment overigens
In het verleden behaalde resultaten is geen garantie voor de toekomst. Momenteel een smalle portefuille en die moet breder worden komend jaar, niet nog smaller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:18
R.van.M schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:18:
De maatregelen komen ten goede aan economisch inactieven (zieke ouderen) maar kosten de economie erg veel. De Q1 kwartaal cijfers gaan voor bepaalde sectoren waarschijnlijk dramatisch worden, het zal in het nieuws voorlopig een lange klaagzang worden van degenen die getroffen worden, financiële hulp nodig hebben, etc. Probeer dat maar eens blijvend tegen te gaan om in het groen te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Trasos schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:56:
[...]

Alphabet is hier wel mee bezig. Het is geen Google, maar voor Johnny Sixpack is dat toch hetzelfde.

https://www.marketwatch.c...onavirus-tests-2020-03-13

[...]

Dat heb ik dus ook gedaan, kan me eigenlijk niet voorstellen dat het niet binnen redelijk afzienbare tijd weer boven de €20 gaat komen. Vroeg of laat zal het 'gewone' leven weer opgepakt moeten worden, al dan niet met corona.
Nee ook Virely (zo heet dat bedrijf) niet, enige wat zij gaan doen is een eerste site opzetten voor The Bay Area en dus heel lokaal en was geheel gericht op medici en voor normale burgers. Trump heeft weer eens de boel besodemieterd en als straks de boel escaleert kan het nog wel eens nare gevolgen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:13
Rukapul schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:43:
[...]

De maatregelen komen ten goede aan economisch inactieven (zieke ouderen) maar kosten de economie erg veel. De Q1 kwartaal cijfers gaan voor bepaalde sectoren waarschijnlijk dramatisch worden, het zal in het nieuws voorlopig een lange klaagzang worden van degenen die getroffen worden, financiële hulp nodig hebben, etc. Probeer dat maar eens blijvend tegen te gaan om in het groen te blijven.
Ik verwacht inderdaad dat de bijna-lockdown serieuze gevolgen gaat hebben. Zullen genoeg mensen mee in de problemen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandeleros
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-10 21:15
Miki schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:44:
[...]

Nee ook Virely (zo heet dat bedrijf) niet, enige wat zij gaan doen is een eerste site opzetten voor The Bay Area en dus heel lokaal en was geheel gericht op medici en voor normale burgers. Trump heeft weer eens de boel besodemieterd en als straks de boel escaleert kan het nog wel eens nare gevolgen hebben.
Exact, het was de bedoeling hem het kleinschalig uit te rollen. Door de uitspraken van Trump heeft hij Virely nu zwaar onder druk gezet omdat nu elke burgers toegang wilt tot deze site. Virley heeft dan ook al aangeven er alles aan te willen doen om deze verwachting waar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Miki schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:44:
[...]

'Iedereeen' weet nu toch al wat voor site er wel gebouwd wordt. Wat voor gevolgen zouden die uitspraken dan later nog moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Ik durf niet te voorspellen wat de beurs gaat doen maandag, maar ik kan me goed voorstellen dat de overheden boven verwachting effectief zijn geweest in hun maatregelen en dat de beurs een dikke plus laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Hermaniak88 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:25:
[...]

Geen expert, maar ik verwacht donkerrode cijfers. In ieder geval vanaf opening, want met deze liquiditeit in de markt is het een achtbaan. Weekend futures (indien beschikbaar) staan allemaal op rood.
Waar kun je futures inzien en hoe betrouwbaar zijn die als voorspellende waarde? Ik ben wel benieuwd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -World-
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-09 20:40
JohanNL schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:32:
[...]

Je handelt niet gelijk op de AEX, DAX etc. maar op een alternatieve beurs genaamd Tradegate.
Flatex krijgt commissie van deze beurs voor elke transactie die wordt gedaan door hun klanten.
Op veel effecten zit een hogere spread ( bied/laat ) dan direct op de beurs zelf, dit is dan de winst voor die alternatieve beurs.

https://www.tradegate.de/

Maar er zijn ook veel effecten zonder extra opslag op de bied/laat, dan handel je letterlijk zonder extra kosten.

Dat zijn bijvoorbeeld ING, Shell A, PostNL en nog veel meer, maar vooral de grotere bedrijven.
Aandelen in een andere valuta zijn altijd wat duurder, máár je kunt ze kopen in euro's en je hoeft dus geen valutaconversie te doen wat dan weer een commissie daarop scheelt.

---

Waar Flatex verder op zou kunnen verdienen is de handel in turbo's CFD's en je kunt geld bij ze lenen met je effecten als onderpand, effectenkrediet dus.
Ah thanks, had dit bericht over het hoofd gezien denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Hermaniak88 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:28:
Voor diegene die verwachten dat de dikke Wall Street plus van vrijdag ook voor ons groene cijfers gaat betekenen en dus vol willen instappen, is het misschien interessant om de weekend futures in de gaten te houden:

https://www.ig.com/nl/ind...dices/weekend-wall-street
https://www.ig.com/nl/ind...-indices/weekend-ftse-100
https://www.ig.com/nl/ind...ndices/weekend-germany-30
https://www.ig.com/nl/ind...hs50?marketfinder=SUNHANS

Houdt wel rekening met mogelijke afwijkingen, want de berekening van deze koersen is erg ondoorzichtig en gebasseerd op onder andere dark pool data: https://www.ig.com/nl/woo...rmen/dark-pools-definitie
Voor degene hierboven, zie hier de post van Hermaniak88 :)
Maahes schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:16:
[...]

Waar kun je futures inzien en hoe betrouwbaar zijn die als voorspellende waarde? Ik ben wel benieuwd. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Santee op 15-03-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:50:
[...]

Tussenstand met 90 stemmen is 65% voor kopen. Shell sloot vrijdag 13-03 op 12.80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Trasos schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:05:
[...]

'Iedereeen' weet nu toch al wat voor site er wel gebouwd wordt. Wat voor gevolgen zouden die uitspraken dan later nog moeten hebben?
De beurzen schoten tijdens de persconferentie van Trump omhoog in een record tempo. Als nu blijkt dat het een leugen is geweest en dat de komende dagen het aantal besmettingen en slachtoffers flink oploopt kan het sentiment omslaan in paniek bij de burgers en op de beurzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
Voor degenen die naar die weekend futures aan het kijken zijn, hou er rekening mee dat de mutatie niet is ten opzichte van het ‘normale’ slot op vrijdag. Voor de DAX staat er een min van meer dan 4% maar tov reguliere slot vrijdag is dat minder dan 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik krijg bij Degiro de melding dat ik bij het plaatsen van een limiet order een te laag orderbedrag heb ingesteld. Ik kan ING bijvoorbeeld niet op 3€ doorlopende order invoeren. Het moet minimaal 4.x zijn. Wat is daar de reden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:08
Longcat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:41:
Edit: Verkeerder Qoute

Tussenstand met 90 stemmen is 65% voor kopen. Shell sloot vrijdag 13-03 op 12.80 euro.
Wat is op dit moment je eigen GAK voor shell? En heb je al plannen om bij te kopen op een bepaalde koers?

[ Voor 38% gewijzigd door BasvanS op 15-03-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-10 14:45
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:24:
Ik hoop dikgroen, dan kan ik nog even wat puts bijkopen. :9~
Op welk platform koop je ze?

Andere vraag. Ik ken de AEX (NL) en in Amerika de 3 grootste indices: Dow Jones, Nasdaq en SP500.

Kan iemand me vertellen welke grote indice(s) China en Hong Kong kent? En of deze ook een futures variant hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
GrazendeKoe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:56:
[...]

Op welk platform koop je ze?

Andere vraag. Ik ken de AEX (NL) en in Amerika de 3 grootste indices: Dow Jones, Nasdaq en SP500.

Kan iemand me vertellen welke grote indice(s) China en Hong Kong kent? En of deze ook een futures variant hebben?
Google is your friend :)
En https://nl.investing.com/indices/us-30-futures is nu ook online

22.846 -> 22.550, geen idee of dat accuraat is.

[ Voor 5% gewijzigd door JohanNL op 15-03-2020 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Maahes schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:12:
Ik durf niet te voorspellen wat de beurs gaat doen maandag, maar ik kan me goed voorstellen dat de overheden boven verwachting effectief zijn geweest in hun maatregelen en dat de beurs een dikke plus laat zien.
Welke maatregelen zijn boven verwachting effectief? Vergeet niet, effectieve maatregelen tegen het corona-virus zijn negatief tegenover de economie.

@GrazendeKoe De Giro en Lynx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:53

Thompson

Beeromaniac

Thompson schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:35:
Gewoon omdat het leuk is om achteraf gelijk te hebben en het is (zeker voor mij als leek) toch koffiedik kijken is doe ik ook een voorspelling;

De komende 2 weken krijgen we een zelfde soort beeld als deze week, ware het niet net wat minder extreem. Veel schommelingen op de beurzen per dag, maar open/sluit liggen niet gigantisch uit elkaar zoals deze week, wel een lichte daling nog. Na die 2 weken, wanneer het aantal nieuwe Corona-gevallen op veel plaatsen voor >3 dagen achter elkaar stevig daalt, stabiliseert de markt zich en worden de schommelingen minder heftig. Vanaf dat moment (dus over 3a4 weken) wordt langzaam de klim weer ingezet, waardoor we rond februari 2021 weer op de stand van februari 2020 zitten.
Met die nieuwe maatregelen vind ik deze voorspelling van mezelf niet eens zo heel gek :9
Ik blijf denk ik gewoon bij mijn plan; elke (werk)dag een €250 order bij Fitvermogen tot ik die 5k die ik apart had staan om te beleggen erin heb zitten en vanaf dan maandelijks 250€.

Beeromaniac

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 12:13
De FED heeft zojuist de rente naar 0% gebracht.

https://www.cnbc.com/2020...ative-easing-program.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
BasvanS schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:49:
[...]

Wat is op dit moment je eigen GAK voor shell? En heb je al plannen om bij te kopen op een bepaalde koers?
Ik heb de NL notering rond 22.50 en de US notering op $34.50 (ongeveer 15.50 euro). Bijkopen doe ik voorlopig niet omdat mijn beschikbare cash opraakt, de positie al groot genoeg is en de vele stemmen voor kopen mij niet gerust stellen. No offense to you guys. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thompson schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:14:
[...]

Met die nieuwe maatregelen vind ik deze voorspelling van mezelf niet eens zo heel gek :9
Ik blijf denk ik gewoon bij mijn plan; elke (werk)dag een €250 order bij Fitvermogen tot ik die 5k die ik apart had staan om te beleggen erin heb zitten en vanaf dan maandelijks 250€.
Ik vind hem wel gek :9

Mijn voorspelling: een depressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Holy shit, dit lijkt mij een laatste kogel om de boel te redden van de FED en als dit niet werkt zijn we ... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
The Fed also cut reserve requirement ratios for thousands of banks to zero.
:?

Ik heb het gevoel dat zulke "paniek" beslissingen van de FED nou niet echt helpen om kalmte uit te stralen. Dit komt nogal rash over en wat is hun middellange termijn visie voor Q2-Q4? Ze blazen het nu al veel te vroeg op, wat gaan ze later dan doen?

Beter wacht je totdat duidelijk is wat er stuk is gegaan na Corona en pak je dat gericht aan. Tot dus verre lijkt de ECB het wat beter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 12:13
Santee schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:21:
[...]

Holy shit, dit lijkt mij een laatste kogel om de boel te redden van de FED en als dit niet werkt zijn we ... ;w
Precies dit is veel te vroeg. En zo op zondag.. kan juist weer meer paniek geven dan dat het iets gaat oplossen.

De FED en ECB kunnen nu echt niks meer doen als het nog verder uit de hand loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44

Fuelke

Forza Ferrari

Nog even een terugkijkplaatje op vorige week. Op de hele Brusselse beurs waren er maar drie stijgers over de gehele week bekeken 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1Iu0mkZCBOGSc-3istnHmQKHsI=/f/image/bbmmxMpDz3hNgsBn78xHydIm.jpg

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ko.Kane schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:22:
[...]

[...]

:?

Ik heb het gevoel dat zulke "paniek" beslissingen van de FED nou niet echt helpen om kalmte uit te stralen. Dit komt nogal rash over en wat is hun middellange termijn visie voor Q2-Q4? Ze blazen het nu al veel te vroeg op, wat gaan ze later dan doen?

Beter wacht je totdat duidelijk is wat er stuk is gegaan na Corona en pak je dat gericht aan. Tot dus verre lijkt de ECB het wat beter te doen.
Yes: zie ook:: https://www.cnbc.com/2020...-left-in-its-arsenal.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Laatst online: 29-08 08:12
Ze pompen ook nog eens 700 miljard extra de economie in... Wellicht toch wel weer een plusje morgen. In ieder geval totdat het aantal slachtoffers toeneemt en binnenlandse vluchten aan banden gelegd wordt. Ik zit er in ieder geval klaar voor!

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Bowen_HAFX schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:24:
Ze pompen ook nog eens 700 miljard extra de economie in... Wellicht toch wel weer een plusje morgen. In ieder geval totdat het aantal slachtoffers toeneemt en binnenlandse vluchten aan banden gelegd wordt. Ik zit er in ieder geval klaar voor!
Bron FMS

We lopen in dagen achter op Italië. We verwachten een zelfde stijging. Wel zijn onze maatschappelijke maatregelen iets sterker, zo lijkt. We zijn voorbereid op een ernstige situatie.

Anyways gezien we redelijke lockdown nu in NL hebben verwacht ik toch wel binnen nu en 2~3 weken een dalende lijn.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Bowen_HAFX Ja, op deze manier. Niet getargeted maar als magic powder dust.

Afbeeldingslocatie: https://image.shutterstock.com/image-photo/young-woman-blow-golden-glitter-260nw-27337711.jpg

:o
Pagina: 1 ... 53 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.