Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.234 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.nu.nl/economi...g-aan-voor-personeel.html

En dit gaat bij veel meer bedrijven gebeuren. Riemen vast want we gaan denk ik nog veel lager. Dit soort berichten en psychologisch angst bij beleggers tussen de oren is funest voor de beurs. Trump kan roepen wat hij wil en even de beurs laten opveren, maar dat gaat hem en de beurs niet redden voorlopig. Verder hebben de banken nul instrument meer om de boel weer op te blazen en doen renteverlagingen sowieso niets meer.

Fijn weekend allemaal en maandag gaan we het weer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:18:
https://www.nu.nl/economi...g-aan-voor-personeel.html

En dit gaat bij veel meer bedrijven gebeuren. Riemen vast want we gaan denk ik nog veel lager. Dit soort berichten en psychologisch angst bij beleggers tussen de oren is funest voor de beurs. Trump kan roepen wat hij wil en even de beurs laten opveren, maar dat gaat hem en de beurs niet redden voorlopig. Verder hebben de banken nul instrument meer om de boel weer op te blazen en doen renteverlagingen sowieso niets meer.

Fijn weekend allemaal en maandag gaan we het weer zien.
Aan de andere kant kan je zeggen dat we er beter voor staan dan in bijv. 2008, omdat er nu zoveel krapte is op de arbeidsmarkt. En de hersteltijd van de beurs was toen ook niet erg lang (tussen de 1-2 jaar geloof ik als je de MSCI World bekijkt), terwijl er ook 40% vanaf was.

We gaan het zien inderdaad. Ik ben wel weer blij dat ik alleen beleg met geld dat ik kan missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42
gaizka schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:51:
[...]

Het is toch geen gekke gedachte om nu bijvoorbeeld aandelen Shell te kopen, ivm lage koers, te wachten tot ze weer op normaal niveau zijn en ze vervolgens weer verkopen?
Nee gekkie, dat is de market timen en dat kan niet ;P

Maar zonder gekheid, de markt kan volgende week beide kanten op. Shell zou zomaar terug kunnen naar 15+ of ineens onder de 11 zitten, je weet het gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:58
finsdefis schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:44:
[...]

Aan de andere kant kan je zeggen dat we er beter voor staan dan in bijv. 2008, omdat er nu zoveel krapte is op de arbeidsmarkt. En de hersteltijd van de beurs was toen ook niet erg lang (tussen de 1-2 jaar geloof ik als je de MSCI World bekijkt), terwijl er ook 40% vanaf was.

We gaan het zien inderdaad. Ik ben wel weer blij dat ik alleen beleg met geld dat ik kan missen.
Hersteltijd was wel wat meer dan 1-2 jaar.

AEX oktober 2007: 550 punten
AEX september 2019: 550 punten

Dow Jones oktober 2007: 14.000
Dow Jones februari 2013: 14.000

S&P 500 oktober 2007: 15.000
S&P 500 februari 2013: 15.000

Ik deel niet helemaal je mening dat we er nu beter voor staan, centrale banken kunnen nu veel minder dan 12 jaar geleden.

Buy and Hold op de Aex is gezien de historische standen waardeloos, je schiet er niets mee op :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-10 09:25
Even goed kijken naar hoe je je aandelen hebt ingevoerd.

Je moet zorgen dat je invult hoeveel je er hebt gekocht van ieder aandeel. Voor welke prijs en wanneer.
Het lijkt erop dat je hebt ingevuld dat je een aandeel voor €0 hebt gekocht ergens dit jaar. Dus heb je oneindig veel procent winst.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Strider schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:56:
[...]

Ik deel niet helemaal je mening dat we er nu beter voor staan, centrale banken kunnen nu veel minder dan 12 jaar geleden.

Buy and Hold op de Aex is gezien de historische standen waardeloos, je schiet er niets mee op :+
Over de AEX kan dit je verder helpen met een verklaring waarom de standen zo dramatisch lijken te zijn.

Ik zit niet alleen in de DJI of S&P, dus die standen zijn voor mij niet zo relevant. Als je naar de MSCI World Index (pdf) kijkt zie je dat de hersteltijd wel wat korter lijkt te zijn, toch?

Ach, heb in elk geval nog 20 jaar de tijd.

[ Voor 9% gewijzigd door finsdefis op 14-03-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 13:08

faust2016

You yes have my shirt

Neutron schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:50:
[...]

Overigens heb ik meermaals gelezen dat lump sum statistisch gezien meer kans op een hoger een rendement geeft dan DCA. Ik heb niet perse iets tegen DCA overigens, dat doe ik zelf nl ook.
Dat zal vast zo zijn, maar dat is wel gebaseerd op een volkomen willekeurige instap maand. En ja, het zal vanwege de bubble en crash karakteristieken van de beurs gemiddeld gezien vaker zijn dat je in een langzaam oplopende markt instapt, dan net voor/tijdens een crash, waardoor lump sum beter uit de bus komt.

Het lijkt op het moment echter geen normale/ willekeurige maand op de beurs te zijn, dus zou ik statistieken die daarop zijn gebaseerd ook niet als waarheid aannemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

finsdefis schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:44:
[...]

Waar haal jij vandaan dat er toen geen krapte was op de arbeidsmarkt? Was voor die crisis in 2008 toch ook echt het geval.

We staan er nu ook helemaal niet beter voor. We zitten/zaten in een rentebubbel en om de markt iets aan te slingeren is dat instrument ook naar de donder geholpen.

Mensen acteerde zelfs hetzelfde voor 2008. Lenen, lenen, lenen om veel te dure huizen te kopen. Zal mij benieuwen als er echt recessie ontstaat hoeveel huizen er dan weer onder water komen te staan.

Maar we kunnen hier filosoferen wat we willen. Niemand die weet hoe we erover een jaar voorstaan.

En nu echt weekend. Er zijn meer dingen in het leven dan geld en beurzen. Ga genieten van het mooie weer in het bos en tuin!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Lump sum vs DCA, iedereen die al langere tijd DCA doet zit lump sum in de huidige markt. Als DCA vanaf vandaag beter is, kan je beter alles verkopen en opnieuw beginnen met DCA. Het gaat namelijk niet om dat je het eerder gekocht had tegen een lagere prijs, het gaat om de beslissing nu. Dat is voor de zittenblijvers met 100k hetzelfde als mensen met 100k spaargeld, onafhankelijk van hoe je aan die 100k bent gekomen. Alle andere overwegingen zijn niet rationeel, maar emotioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Je moet wel naar total return kijken, dus dat is incl. dividend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:23

8)7
Unif schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:43:
Je moet wel naar total return kijken, dus dat is incl. dividend.
Inderdaad, kijk naar de total return en dan zie je dat de AEX-GR nu op 1503 punten staat.
Afbeeldingslocatie: https://img.iex.nl/content/2020/columns/Herklein12-03.gif

[ Voor 43% gewijzigd door Wietsee. op 14-03-2020 13:51 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-10 09:09
Omdat ik op dit moment geen huis kan kopen en de spaarrente ook erg laag is wil ik wat geld investeren om over een aantal jaar hopelijk een beter rendement te hebben gehaald, zodat we dat kunnen gebruiken voor het kopen van een huis.

Hoewel ik al het nodige in dit topic gelezen heb zou ik toch het volgende willen voorleggen.

Ik wil een financiële buffer over houden voor (onvoorziene) tegenvallers. Daarom denk ik nu €5000,- start inleg te kunnen vrijmaken.
Het is de bedoeling om om dan maandelijks te kijken of ik wat op extra kan bijleggen. (dit lukt niet elke maand, omdat ik maandelijks niet veel overhoud)
Ik ben geen actieve belegger en ik denk er aan om in een index / tracker te investeren.

Twee vragen:

1) Ik wilde een rekening openen bij de Giro maar ik zie dat deze broker geen banklicentie heeft en dus niet onder het deposito garantie stelsel valt. De aandelen die je koopt worden echter in een aparte stichting beheerd. Welk risico zou je daarmee kunnen lopen?

2) Hoe moet ik het dividend van een index-tracker opgeven bij mijn belastingaangifte? Maakt het uit of de dividend wordt uitgekeerd of in nieuwe aandelen wordt omgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Vraagje. Het Fitvermogen Enhanced Sustainable Equity Fund belegt in large cap bedrijven, heb ik gelezen. Dat zijn dan geen growth stocks toch?

Ik als dertiger zou ook moeten investeren in growth stocks, zo las ik in 'investing for dummies'.

Zou ik een ETF met growth stocks moeten zoeken, als aanvulling van mijn portefeuille?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:17:
[...]

Waar haal jij vandaan dat er toen geen krapte was op de arbeidsmarkt? Was voor die crisis in 2008 toch ook echt het geval.
De werkloosheid is nu 0,6 procentpunt lager dan het laagste punt voor de crisis van 2008 (zie CBS Statline). Geen idee hoe significant dat is.
We staan er nu ook helemaal niet beter voor. We zitten/zaten in een rentebubbel en om de markt iets aan te slingeren is dat instrument ook naar de donder geholpen.

Mensen acteerde zelfs hetzelfde voor 2008. Lenen, lenen, lenen om veel te dure huizen te kopen. Zal mij benieuwen als er echt recessie ontstaat hoeveel huizen er dan weer onder water komen te staan.
Geen idee of je gelijk hebt, ik probeer alleen een tegengeluid op te werpen. Het is toch anybody's guess nu, zoals je hieronder ook aangeeft. In elk geval voor relatieve leken zoals wij. Wie weet wat er straks weer uit de hoge hoed getoverd wordt om het financiële stelsel te redden.

Verder zie ik dat dikgedrukte zeker gebeuren. Mensen die voor 500k een hoekwoning kopen op 2 inkomens etc. Anderen die gelokt zijn door "beleg nu xxxx euro en ontvang yy bonus" etc. en dat met geld doen wat ze eigenlijk als buffer nodig hebben (om het on-topic te houden).

Gelukkig zijn de woekerpolissen grotendeels verleden tijd; als ik zie wat er met beleggingshypotheken in het verleden is gebeurd...
Maar we kunnen hier filosoferen wat we willen. Niemand die weet hoe we erover een jaar voorstaan.

En nu echt weekend. Er zijn meer dingen in het leven dan geld en beurzen. Ga genieten van het mooie weer in het bos en tuin!
Het een sluit het ander niet uit :) lekker wat buitenwerk afwisselen met geprakkiseer op GoT. Altijd interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:37
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:14:
[...]

Staat hier in de kast, maar zal het nog een keer lezen! In ieder geval bedankt voor de tip en jouw bezorgdheid.

Ik investeerde al maandelijks gedurende afgelopen 2 jaar in het vrml fonds en ben 2 en half week geleden uitgestapt. Ik wil proberen een beetje te profiteren van de grote koers wisselingen die op het moment gaande zijn. Vandaar mijn vraag.
Je wilt profiteren van de grote koers wisselingen? Wil je gaan daytraden? Of proberen laag te kopen en wat hoger te verkopen.
Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-10 01:00
Zr40 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:29:
[...]

Bij overschrijding van de maintenance margin voert IB in principe direct automatische liquidatie uit totdat de overschrijding is opgeheven. (Onder normale omstandigheden zit daar nog een kleine grace period op, maar dat is alleen intraday relevant, en inmiddels ook verkleind.)
Ah daar kregen mijn klanten dus 5 dagen de tijd voor toen ik er actief in was.

Inzake het Shell-verhaal: op basis van het verleden is het slim geweest om onder 20 te kopen en rond 25 te verkopen. Veel beleggers hebben op die manier ritten gemaakt met Shell. Toen ik ooit met professionals ging werken was dat zo'n beetje het eerste 'heilige' wat je leerde. Maar we leven niet in het verleden dus je hebt geen enkele garantie dat dit zich blijft herhalen. Tijden veranderen. Gaat het überhaupt nog op oude niveaus terugkeren, de winsten handhaven, de dividenden et cetera et cetera. Dus niemand kan je het antwoord echt geven. Maar ik begrijp de mensen wel die zo denken en nu investeren in Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
phantom09 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:30:
[...]

Je wilt profiteren van de grote koers wisselingen? Wil je gaan daytraden? Of proberen laag te kopen en wat hoger te verkopen.
Succes !
Ik besef dat het lastig gaan worden, maar wil toch een poging wagen maandag en dinsdag.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
PLAE schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:54:
[...]

Ah daar kregen mijn klanten dus 5 dagen de tijd voor toen ik er actief in was.

Inzake het Shell-verhaal: op basis van het verleden is het slim geweest om onder 20 te kopen en rond 25 te verkopen. Veel beleggers hebben op die manier ritten gemaakt met Shell. Toen ik ooit met professionals ging werken was dat zo'n beetje het eerste 'heilige' wat je leerde. Maar we leven niet in het verleden dus je hebt geen enkele garantie dat dit zich blijft herhalen. Tijden veranderen. Gaat het überhaupt nog op oude niveaus terugkeren, de winsten handhaven, de dividenden et cetera et cetera. Dus niemand kan je het antwoord echt geven. Maar ik begrijp de mensen wel die zo denken en nu investeren in Shell.
De believers hielden dit nooit voor mogelijk, men zei never sell Shell, nu wil niemand het meer hebben. Combinatie van Rusland, Saudi Arabië, maar vooral ook klimaattransitie en vanuit dat oogpunt biedt de toekomst maar weinig hoop voor deze aandeelhouders met het huidige beleid. Terugkijken naar historische koersen is leuk, maar das war einmal...

Wat daarnaast opvalt is dat mensen soms verkopen uit paniek bij het minste geringste, graag zekerheid zien en return on investment, maar nu wel ineens Shell willen kopen terwijl je daarmee je resultaat dus o.a. in handen legt van heerlijk, betrouwbare partijen als de kroonprins van Saudie Arabië en de leider in Rusland. Zeg dan maar dag dag tegen je zekerheid of bedenk je nog een keer of je dit wel wil. Zij hebben de touwtjes in handen en Shell is daarmee slechts een speelbal van deze partijen.

[ Voor 18% gewijzigd door Wietsee. op 14-03-2020 16:24 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:14:
[...]

Staat hier in de kast, maar zal het nog een keer lezen! In ieder geval bedankt voor de tip en jouw bezorgdheid.

Ik investeerde al maandelijks gedurende afgelopen 2 jaar in het vrml fonds en ben 2 en half week geleden uitgestapt. Ik wil proberen een beetje te profiteren van de grote koers wisselingen die op het moment gaande zijn. Vandaar mijn vraag.
Rabobank werkt in meer of in mindere mate hetzelfde als alle andere brokers, er is dus geen 2 dagen wachten of iets van T+2. Dat is geheel afhankelijk van het effect (ETF of beleggingsfonds) wat de specifieke transactie mogelijkheden zijn.

Een ETF zoals VWRL of IWDA wordt binnen beurstijden verhandelt en kun je dus op elk tijdstip als de beurs open is zowel aan- als verkopen (meerdere malen) bij o.a. ING, Rabobank, ABN Amro, Binck, Lynx, IB of DeGiro. De broker maakt dus geen bal uit, alleen kan de broker kosten in rekening brengen dan wel een fair use policy hanteren bij aankoop en/of verkoop van etf's, zie hiervoor de voorwaarden en tarievenpagina van de desbtreffende broker.
Een beleggingsfonds zoals Northern Trust World of Emerging Markets wordt maar 1x per dag verhandelt. Waarbij voor een bepaald tijdstip (zie hiervoor de EBI van het specifieke effect) de order binnen moet zijn zodat deze de eerst volgende beursdag verhandelt kan worden. In de nieuw vast te stellen koersprijs worden ook het aantal in- en uitstappers meegewogen vandaar dat ze daarvoor een dag nodig hebben.
Verder kun je ETF's alleen in hele stukken kopen en beleggingsfondsen over het algemeen in fracties.

Ik ben verre van beleggingsexpert, verre van maar probeer enigszins te doorgronden wat je aan het doen bent. Tenminste, als je geld je lief is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HyperH schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:58:
Omdat ik op dit moment geen huis kan kopen en de spaarrente ook erg laag is wil ik wat geld investeren om over een aantal jaar hopelijk een beter rendement te hebben gehaald, zodat we dat kunnen gebruiken voor het kopen van een huis.

Hoewel ik al het nodige in dit topic gelezen heb zou ik toch het volgende willen voorleggen.

Ik wil een financiële buffer over houden voor (onvoorziene) tegenvallers. Daarom denk ik nu €5000,- start inleg te kunnen vrijmaken.
Het is de bedoeling om om dan maandelijks te kijken of ik wat op extra kan bijleggen. (dit lukt niet elke maand, omdat ik maandelijks niet veel overhoud)
Ik ben geen actieve belegger en ik denk er aan om in een index / tracker te investeren.

Twee vragen:

1) Ik wilde een rekening openen bij de Giro maar ik zie dat deze broker geen banklicentie heeft en dus niet onder het deposito garantie stelsel valt. De aandelen die je koopt worden echter in een aparte stichting beheerd. Welk risico zou je daarmee kunnen lopen?

2) Hoe moet ik het dividend van een index-tracker opgeven bij mijn belastingaangifte? Maakt het uit of de dividend wordt uitgekeerd of in nieuwe aandelen wordt omgezet?
"Zodat we dat kunnen gebruiken voor het kopen van een huis."? Beleggingshorizon? Minder dan tien jaar? Niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Klopt voor 2008 was er ook een vrij laag werkeloosheidscijfer. Echter is dit na 2008 omhoog gegaan omdat er een recessie was.
Dan gaan bedrijven mensen ontslaan om te zorgen dat hun financiele balans er weer beter voor komt te staan.
Zal dat nu over een tijd ook gaan gebeuren? Ik hoop van niet.

https://tradingeconomics.com/netherlands/unemployment-rate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-10 18:03
De S&P500 stond gisteren alweer meer dan 9% in de plus, en daarmee op het niveau van 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
Maahes schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:43:
De S&P500 stond gisteren alweer meer dan 9% in de plus, en daarmee op het niveau van 2018.
Zou zeggen pak je stopwatch en registreer hoe snel dat weer kan verdampen.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Twee vragen:

Bij DeGiro kan je 2 accounts openen:

1. een Basic account.
-Je aandelen kunnen hier uitgeleend worden
-Je betaald geen kosten als er dividen wordt uitgekeerd
-je kan indien gewenst een lening met je effecten als onderpand afsluiten
-Je kan andere producten aanschaffen zoals shorten, put/call, futures

2. Een custody account
-Je beleggingen worden niet uitgeleend
-Over dividend moet je wat kosten betalen

Voor beide geldt dat je aandelen worden bijgehouden in een stichting. Bij faillisement van DeGiro staan je beleggingen dus hier genoteerd en ben je ze niet kwijt. Echter bij een basic account is het mogelijk dat je aandelen uitgeleend zijn.
DeGiro verhandeld dit dacht ik met grote partijen. Deze partijen dienen hiervoor een bepaald percentage tegen over te stellen, ik dacht 110% van de geleende beleggingen. (exacte bedrag kan je in hun documenten vinden).
Kans dat en de lener en DeGiro failliet gaan is klein, echter niet 0. Je kan dus als je pech hebt een gedeelte of zelfs alles verliezen als je een basic account afsluit.
Ik weet zo niet of het beleggerscompensatieregeling van € 20.000,- je hierbij kan helpen.
Wil je dus geen risico neem dan een custody account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:08:
[...]

Ik besef dat het lastig gaan worden, maar wil toch een poging wagen maandag en dinsdag.
Dat is nooit verkeerd, echter doe dit wel met een beperkt percentage van je portfolio. Zeg 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:28:
[...]

"Zodat we dat kunnen gebruiken voor het kopen van een huis."? Beleggingshorizon? Minder dan tien jaar? Niet doen.
Niet helemaal waar. Hij zou veilig kunnen beleggen als hij Troidos Fairshare Fund of certificaten van Triodos bank koopt.
Levert circa 3-3,5% rendement op en de koers is zeer stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Wietsee. schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:53:
[...]

Maandag gaat hier wat vanaf. Mogelijk 2-4% in het rood?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-10 18:03
Wietsee. schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:53:
[...]

Het kan net zo goed weer omhoog gaan vanaf nu...

Ik ben ook wel benieuwd wat Modern Monetary Theory voor invloed kan gaan hebben op verschillende asset classes. Best kans dat we steeds meer die kant op gaan lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:28:
[...]
Op dit moment kan ik onvoldoende hypotheek krijgen om iets te kopen. De spaarrekening levert niets op. Ik besef dat ik op korte termijn geen wonderen hoef te verwachten. Toch wil ik iets proberen om wat meer rendement te halen en mijn vermogen te laten groeien.

Investeren op lange termijn vind ik prima. Ik doe het met een deel van het geld dat ik anders op de spaarrekening zou zetten, omdat ik het nu voorlopig toch niet kan aanwenden voor een eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
phantom09 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:55:
[...]
Voor beide geldt dat je aandelen worden bijgehouden in een stichting. Bij faillisement van DeGiro staan je beleggingen dus hier genoteerd en ben je ze niet kwijt. Echter bij een basic account is het mogelijk dat je aandelen uitgeleend zijn.
DeGiro verhandeld dit dacht ik met grote partijen. Deze partijen dienen hiervoor een bepaald percentage tegen over te stellen, ik dacht 110% van de geleende beleggingen. (exacte bedrag kan je in hun documenten vinden).
Kans dat en de lener en DeGiro failliet gaan is klein, echter niet 0. Je kan dus als je pech hebt een gedeelte of zelfs alles verliezen als je een basic account afsluit.
Ik weet zo niet of het beleggerscompensatieregeling van € 20.000,- je hierbij kan helpen.
Wil je dus geen risico neem dan een custody account.
Ik had gelezen over het verschil tussen het basic en custody account. Het was mij echter niet duidelijk wat de implicatie is bij een faillissement van de Giro terwijl ze je aandelen hebben uitgeleend. Zoals ik het nu lees dekt de beleggerscompensatieregeling je verlies inderdaad niet wanneer de aandelen waren uitgeleend. Dat is zeker iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

HyperH schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:25:
[...]

Op dit moment kan ik onvoldoende hypotheek krijgen om iets te kopen. De spaarrekening levert niets op. Ik besef dat ik op korte termijn geen wonderen hoef te verwachten. Toch wil ik iets proberen om wat meer rendement te halen en mijn vermogen te laten groeien.

Investeren op lange termijn vind ik prima. Ik doe het met een deel van het geld dat ik anders op de spaarrekening zou zetten, omdat ik het nu voorlopig toch niet kan aanwenden voor een eigen huis.
Ja maar besef je ook dat het allemaal fout kan gaan en dat je juist door deze actie nog langer geen huis kunt kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10 18:15
[...]

Ik zit/zat in hetzelfde bootje en ben daarom vorig jaar begonnen met beleggen in index fondsen. o.a. omdat de spaarrente zeer laag is en netto door de inflatie mijn vermogen dus negatief rendement heeft. Mijn verwachting was dat de stijgende beurskoersen en lage rente nog wel een tijdje aanhielden vanwege het ECB beleid. Heb nu een verlies van 2.000 euro op mijn vermogen mocht ik nu uitstappen.. 8)7

Het "vervelende" is dat ik nu onverwachts wel uitzicht heb op het kopen van een huis. Dus in mijn situatie was het in hindsight beter geweest om gebruik te maken van een kortlopend deposito, of een deposito met de mogelijkheid zonder boete uit te kunnen stappen in het geval dat je een huis koopt.

Je kent je eigen situatie het beste. My two cents:
  • Gezien de snelle daling van de beurskoersen, de afgelopen weken, is er een goede kans dat je veel rendement kan hebben op je vermogen, mits de koersen weer herstellen.
  • Beleg alleen als je het geld voor een langere periode kunt missen. Dus stel jezelf de vraag of je bereid bent om daar op te wachten en de koop van een huis uit te stellen voor een langere periode. Het herstel van de kredietcrisis heeft ~6 jaar geduurd, zie onderstaande reactie als bron.
[...]

Hersteltijd was wel wat meer dan 1-2 jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Gijs007 op 14-03-2020 17:50 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
de Peer schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:41:
[...]
Ja maar besef je ook dat het allemaal fout kan gaan en dat je juist door deze actie nog langer geen huis kunt kopen...
Uiteraard besef ik dat het fout kan gaan. Mijn redenatie is dat de huizenmarkt op korte termijn niet zal gaan veranderen en mijn situatie ook niet. Op zijn vroegst gaan we over twee jaar weer rondkijken. Hoe dan ook als ik geen actie onderneem weet ik zeker dat er de komende jaren niets mogelijk wordt.
Gijs007 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:41:
[...]

Ik zit/zat in het zelfde bootje en ben daarom vorig jaar begonnen met beleggen. o.a. omdat de spaarrente zeer laag is en netto door de inflatie mijn vermogen dus negatief rendement heeft. Mijn verwachting was dat de stijgende beurskoersen en lage rente nog wel een tijdje aanhielden vanwege het ECB beleid. Sta nu 2.000 euro in de min op de aandelen.. 8)7

Het "vervelende" is dat ik nu onverwachts wel uitzicht heb op het kopen van een huis. Dus in mijn situatie was het in hindsight beter geweest om gebruik te maken van een kortlopend deposito, of een deposito met de mogelijkheid waarbij zonder boete kan worden uitgestapt in het geval dat je een huis koopt.

Je kent je eigen situatie het beste. My two cents:
  • Gezien de snelle daling van de beurskoersen, de afgelopen weken, is er een goede kans dat je veel rendement kan hebben op je vermogen, mits de koersen weer herstellen.
  • Beleg alleen als je het geld voor een langere periode kunt missen. Dus stel jezelf de vraag of je bereid bent om daar op te wachten en de koop van een huis uit te stellen voor een langere periode (herstel van de 2008 crisis heeft ook ~5 jaar geduurd, aldus eerdere reacties in dit topic)
Vervelend dat je nu in de min staat. Ik hoop niet dat die €2000 je de nek om doet bij het aankopen van je huis. Het klinkt net als mijn motivatie om te beginnen met beleggen. Vorig jaar had ik financieel echter nog onvoldoende buffer om dat toen al aan te durven. Nu heb ik iets meer vlees op de botten.

Dank je wel voor het delen van jouw ervaring en de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

HyperH schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:00:
[...]

Hoe dan ook als ik geen actie onderneem weet ik zeker dat er de komende jaren niets mogelijk wordt.
Ok, maar gaat 20% rendement dan echt het verschil maken denk ik dan. Met deze redenatie kan je ook naar het Casino. Maargoed zolang je je bewust bent van de risico's, is het goed. Ik zou het zelf niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:33
[...]

Onder water staan is op zich niet zo erg. Het wordt vervelend op het moment dat je de lasten niet meer kan betalen. Zo'n duur huis kopen is zo'n ramp nog niet, maar je moet niet het maximale willen lenen om dat te doen. Als één van de twee dan zijn/haar werk kwijtraakt, kun je dat opvangen door wat in de kosten te snijden.
Zo lang je maandelijks de hypotheek betaalt, maakt het niet uit of dat huis dat je hebt gekocht voor 500k, op dat moment 100k of 1m waard is.

[ Voor 9% gewijzigd door Pannencouque op 14-03-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
de Peer schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:10:
[...]
Ok, maar gaat 20% rendement dan echt het verschil maken denk ik dan. Met deze redenatie kan je ook naar het Casino. Maargoed zolang je je bewust bent van de risico's, is het goed. Ik zou het zelf niet doen.
Een rendement van 20% over hoeveel jaar?

Een casino is echt gokker. Beleggen zie ik toch anders. Worst case zal het de komende jaren niets worden en laat ik het staan. Wat zouden volgens jou betere alternatieven zijn om vermogen op te bouwen?

Ik zit nu in een vrije sector huurhuis. Ik verdien te weinig om een hypotheek te kunnen krijgen om iets vergelijkbaars te kunnen kopen. Maandelijks kan ik weinig op zij zetten. Hoe is die cyclus anders te doorbreken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57

Doe het niet. Met €5000 ga je geen potten kunnen breken om eventueel over twee jaar een huis te kunnen kopen. De kans dat je €5000 naar €0 gaat binnen nu en twee jaar is ook altijd aanwezig en dan kan je nog langer geen huis kopen. Beste optie (maar dat wil je denk ik nu niet horen) is gewoon elke maand minstens 10% van je salaris opzij zetten op de spaarrekening en zorgen dat je salaris stijgt de komende jaren.

[ Voor 9% gewijzigd door Cubic X op 14-03-2020 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

HyperH schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:30:
[...]

Een rendement van 20% over hoeveel jaar?

Een casino is echt gokker. Beleggen zie ik toch anders. Worst case zal het de komende jaren niets worden en laat ik het staan. Wat zouden volgens jou betere alternatieven zijn om vermogen op te bouwen?

Ik zit nu in een vrije sector huurhuis. Ik verdien te weinig om een hypotheek te kunnen krijgen om iets vergelijkbaars te kunnen kopen. Maandelijks kan ik weinig op zij zetten. Hoe is die cyclus anders te doorbreken?
Mijn boodschap is gewoon: neem geen risico's met geld dat je nodig gaat hebben. Accepteer gewoon 2 of 3 % verlies door inflatie.
Niets doen kán wel degelijk de beste keuze zijn. Of een deposito eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Ook niet als ik maandelijks €100 tot €200 opzij zet om extra te investeren?

Misschien dat het over twee jaar niet veel voorstelt maar ik moet toch op een of andere manier mijn financiële positie gaan verbeteren.

Ik ben echter niet doof en ik neem deze waarschuwingen zeker serieus.

en hier houdt het hier dan ook op. Dit topic gaat over beleggen, niet het uitwerken van een personal finance vraag.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 14-03-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip zoveelste slechte reactie

[ Voor 122% gewijzigd door Rukapul op 14-03-2020 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:53
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 14-03-2020 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Iemand een idee waarom de goud en zilver prijs ook aardig in elkaar storten? (goud -7% in 3 dagen / silver -20%)
Dit zouden toch veilige havens zijn in geval van crashes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:19
(jarig!)
Baytep schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:39:
Iemand een idee waarom de goud en zilver prijs ook aardig in elkaar storten? (goud -7% in 3 dagen / silver -20%)
Niet echt in 1 zin te vatten, maar zie hier

https://www.iex.nl/Column...hoezo-een-safe-haven.aspx

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
In onzekere tijden stijgt de goudprijs altijd, zo wordt gezegd. Dit was in het verleden bij sterke dalingsfases echter anders en nu opnieuw. De goudprijs is de afgelopen week gedaald. Grote beleggers zijn over het algemeen voor een klein deel van hun beleggingen belegd in goud. Op het moment dat zich enorme ongewoon grote dalingen voordoen, zoals deze week, hebben zij in verband met zogenaamde margin calls op korte termijn behoefte aan geld. De enige manier waarop zij snel aan de waarborg komen die zijn moeten storten is door de verkoop van een deel van hun goudpositie. Er zijn door de daling heel wat partijen geraakt en dat veroorzaakte de verkoopdruk in goud. Herstellen de aandelenmarkten weer dan zullen de posities op een gegeven moment weer worden aangevuld en kan de goudprijs dus weer omhoog.

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Artikel in het fd dat particulieren vorige week massaal beleggingsrekeningen hebben geopend en aandelen aan het kopen zijn. Particulieren die op de bodem kopen? Dat zou een primeur zijn.
https://fd.nl/weekend/133...miljoenen-euro-s-ingelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Je kan veilig beleggen als je Troidos Fairshare Fund of certificaten van Triodos bank koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:14:
Artikel in het fd dat particulieren vorige week massaal beleggingsrekeningen hebben geopend en aandelen aan het kopen zijn. Particulieren die op de bodem kopen? Dat zou een primeur zijn.
https://fd.nl/weekend/133...miljoenen-euro-s-ingelegd
Als particulieren naar de beurs gaan, dan moet je wegblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
HyperH schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:33:
[...]

Ik had gelezen over het verschil tussen het basic en custody account. Het was mij echter niet duidelijk wat de implicatie is bij een faillissement van de Giro terwijl ze je aandelen hebben uitgeleend. Zoals ik het nu lees dekt de beleggerscompensatieregeling je verlies inderdaad niet wanneer de aandelen waren uitgeleend. Dat is zeker iets om rekening mee te houden.
De implicatie is dat DeGiro bij het aangaan van een basic account alle verantwoordelijkheid overdraagt aan jou, lees de voorwaarden er maar eens op ja, alles schuiven ze af. Ook met het uitlenen kan het mis gaan als de beurs crashed en er onvoldoende onderpand aanwezig is om dit af te dekken, dan mag jij samen met de andere DeGiro klanten die dezelfde aandelen bezitten naar rato nog even bijlappen. Let wel, het zijn nu bijzondere tijden dus zeker nu moet je niet opkijken als het daadwerkelijk goed mis gaat op de beurzen. Tot voor kort was het beeld dat het allemaal niet zo’n vaart zou lopen.

Mocht DeGiro zelf failliet gaan dan zijn je aandelen wel safe, omdat ze die verplicht in een apart bewaarbedrijf moet onderbrengen maar niet voor eventuele schuldeisers!

Anyway prima broker maar verdiep je goed in de materie voordat je ergens blind instapt.
9.1 Toestemming Cliënt
Tenzij op de Persoonlijke Pagina Profiel Custody van toepassing is, geeft Cliënt hierbij toestemming aan DEGIRO om de Effecten die onderwerp zijn van een Opdracht tot aankoop of die door SPV voor Cliënt worden aangehouden, te mogen Uitlenen. DEGIRO zal daarbij in alle gevallen optreden als tegenpartij van SPV en dus jegens SPV zijn gehouden tot teruglevering van de Uitgeleende Effecten. Een korte toelichting bij het Uitlenen van Effecten is te vinden in het document Beleggingsdiensten in de Nadere Informatie Beleggingsdiensten.

9.2 Zekerheid
Indien DEGIRO Effecten Uitleent, dan is er ten aanzien van die Effecten op dat moment geen vermogensscheiding. SPV heeft op dat moment een vordering tot teruglevering op DEGIRO. Om het risico dat hiermee gepaard gaat te beperken, zal DEGIRO er voor zorgen dat SPV op continue basis zekerheid ontvangt ter hoogte van ten minste 104% van de waarde van de Effecten die worden Uitgeleend. SPV zal op deze wijze in alle gevallen zoveel mogelijk in staat zijn om aan haar verplichtingen jegens Cliënt te voldoen.

9.3 Giraal Tegoed
Wanneer DEGIRO Effecten Uitleent, dan verandert daardoor niet het saldo van Cliënt bij SPV. Cliënt behoudt immers jegens SPV een vordering luidende in de door DEGIRO Uitgeleende Effecten. SPV zal echter op dat moment niet de betreffende Effecten aanhouden, maar daarvoor in de plaats geld of andere Effecten als zekerheid van DEGIRO aanhouden. De Uitgeleende positie in Effecten wordt door DEGIRO in haar administratie gespecificeerd toegewezen aan één of meer klanten, dan wel indien dit niet het geval is, pro rata toegerekend aan de klanten die toestemming hebben gegeven voor Uitlenen en voor wie de Effecten van de betreffende soort worden of zouden worden aangehouden op de rekening bij de betreffende derde waarvandaan de Effecten voor het Uitlenen zijn opgenomen of waarop deze hadden moeten worden bijgeboekt.

[ Voor 41% gewijzigd door Miki op 14-03-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-10 19:32
Net als crypto trekken veel mensen en bedrijven zich terug uit aandelen en andere risicovolle gebieden. Daarnaast willen bedrijven nu ook cash hebben om te zorgen dat ze de komende maand niet in liquiditeitsproblemen komen. Ik denk dat we nog flink wat voor onze kiezen krijgen. De maatregelen die door bedrijven genomen worden, die gaan de werkloosheid snel doen stijgen....dat zorgt weer voor ketting reacties en een dalend vertrouwen bij bedrijven en consumenten....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:15:
[...]
Je kan veilig beleggen als je Troidos Fairshare Fund of certificaten van Triodos bank koopt.
Ik zie jou dat nu regelmatig schrijven. Ik stel voor dat je dat soort uitspraken in het vervolg ook voorziet van een disclaimer: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Of jíj moet die garantie er bij verlenen, natuurlijk.

Eerlijk gezegd denk ik dat we aan de vooravond van een grote maatschappelijke paradigmawisseling staan, waarbij allerlei soorten zekerheden ingewisseld kunnen worden voor anderen. Misschien spint Triodos daar garen bij, of misschien worden ze radicaal uit de markt gedrukt. Misschien blijft het ook op de oude voet verder gaan.

Hoe het ook zij, je moet uiterst voorzichtig zijn met het extrapoleren van resultaten uit het verleden naar de toekomst.
(ik ben vanaf de vroege jaren 90 actief als belegger en heb door schade en schande al heel wat dingen geleerd)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Blijkbaar heeft Trump toch weer mooie verhalen zitten te verkopen die niet kloppen.

Er zou een nationale website komen gemaakt door Google om de testen te coördineren. Dit blijkt niet te kloppen. Sterker nog, mensen waren erg verbaasd dat hun pilot programma gepresenteerd werd alsof het een Trump initiatief was...

Bovendien zitten ze te bedenken of ze de binnenlandse vluchten moeten stoppen.

https://edition.cnn.com/w...14-20-intl-hnk/index.html

Wat zal er maandag gaan gebeuren...?

[ Voor 9% gewijzigd door Bowen_HAFX op 14-03-2020 21:54 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
phantom09 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:15:
[...]

Triodos Fair Share Fund Inc | TFSF
ISIN NL0013087968

Je bedoelt deze?

Lopende Kosten Factor 2,45%

hmm 2.45%, " beetje" hoge kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Unif schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:52:
[...]

Triodos Fair Share Fund Inc | TFSF
ISIN NL0013087968

Je bedoelt deze?

Lopende Kosten Factor 2,45%

hmm 2.45%, " beetje" hoge kosten :P
Kosten zijn in de koers verwerkt. En ja ik kan geen 100% garantie geven, maar het is opvallend dat dit fonds lichtelijk steeg in 2008, terwijl andere beleggingen flink daalden.
Ik zelf vindt het niet verkeerd om hier wat geld in te parkeren.

Valt onder het beleggerscompensatieregeling. Dus tot € 20.000,- zit je goed.

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 14-03-2020 22:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:25

Zenix

BOE!

phantom09 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:57:
[...]

Kosten zijn in de koers verwerkt. En ja ik kan geen 100% garantie geven, maar het is opvallend dat dit fonds lichtelijk steeg in 2008, terwijl andere beleggingen flink daalden.
Kosten zijn bijna altijd in de koers verwerkt, dus dat is normaal. Is gewoon een verschrikkelijk duur fonds. Met gewone investment grade obligaties (of ETF) kon je in 2008 nog meer rendement maken. Daarvoor hoef je geen duur fonds te hebben. Met de VRH vanaf 2022 is 3% rendement veel te weinig om zo'n fonds aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:57:
[...]

Valt onder het beleggerscompensatieregeling. Dus tot € 20.000,- zit je goed.
Waar denk je dat die compensatieregeling voor is? Tip: het is niet hetzelfde als het DGS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tip 2: het beleggerscompensatiestelsel doet helemaal niets als je belegging in waarde daalt of zelfs niets meer waard is.

Wat doet het wel? Het beschermt je tot 20k wanneer je broker zich niet aan de vermogensafscheidingsverplichting houdt en vervolgens failliet gaat.

Waarom is dat nodig? Zonder vermogensafscheiding horen jouw beleggingen bij een faillissement tot de boedel van het failliete bedrijf, en ben jij een normale schuldeiser. De kans is groot dat je niet je volledige vermogen terug krijgt. Daar beschermt het BCS je tegen. Maar in principe is het niet nodig want iedere broker voldoet netjes aan de vermogensafscheidingsverplichting, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bowen_HAFX schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:43:
Blijkbaar heeft Trump toch weer mooie verhalen zitten te verkopen die niet kloppen.

Er zou een nationale website komen gemaakt door Google om de testen te coördineren. Dit blijkt niet te kloppen. Sterker nog, mensen waren erg verbaasd dat hun pilot programma gepresenteerd werd alsof het een Trump initiatief was...

Bovendien zitten ze te bedenken of ze de binnenlandse vluchten moeten stoppen.

https://edition.cnn.com/w...14-20-intl-hnk/index.html

Wat zal er maandag gaan gebeuren...?
Ik hoop maandag op een beetje groen, kan ik de omgekeerde dip kopen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Ik vermoed positief openen en gedurende de dag draaien, zeker gezien de enorme winsten op Wall Street vermoed ik dat een aantal mensen eieren voor hun geld (posities) kiezen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 dat is geen tip maar een hele uitleg. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zenix schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 22:04:
[...]

Kosten zijn bijna altijd in de koers verwerkt, dus dat is normaal. Is gewoon een verschrikkelijk duur fonds. Met gewone investment grade obligaties (of ETF) kon je in 2008 nog meer rendement maken. Daarvoor hoef je geen duur fonds te hebben. Met de VRH vanaf 2022 is 3% rendement veel te weinig om zo'n fonds aan te houden.
Noem eens een paar voorbeelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

@phantom09 https://www.bloomberg.com...fact-sheets-publications/
Pak bijvoorbeeld Euro Aggregate en global. Zijn genoeg fondsen en ETF's die deze indexen volgen. Allebei rond de 6% rendement in 2008 en kosten rond 0,10% - 0,25%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zenix schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 22:49:
@phantom09 https://www.bloomberg.com...fact-sheets-publications/
Pak bijvoorbeeld Euro Aggregate en global. Zijn genoeg fondsen en ETF's die deze indexen volgen. Allebei rond de 6% rendement in 2008 en kosten rond 0,10% - 0,25%
Vergelijking gaat een beetje mank. Volgens mij moet je Triodos Fair Share Fund meer vergelijken met crowdfunding zoals lendahand.
Dus vind Triodos Fair Share Fund dus ook niks voor dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

HEA220 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 00:20:
[...]

Vergelijking gaat een beetje mank. Volgens mij moet je Triodos Fair Share Fund meer vergelijken met crowdfunding zoals lendahand.
Dus vind Triodos Fair Share Fund dus ook niks voor dit forum.
Ging om de stabiliteit qua vergelijking. Lendahand is ook goedkoper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Excuses als dit een vaak gestelde vraag is, maar ik kan niet meteen een eenduidig antwoord vinden.
Wat is je exposure bij een ETF als een van de holdings, worst case, failliet zou gaan?

Ben je dan alleen het %allocation van die holding in het indexfonds kwijt ten opzichte van je inleg? Stel dat je 100 EUR belegt in een ETF met 10 holdings en 1 gaat failliet, dan zou je, als natuurlijk alle omstandigheden gelijk blijven en bij benadering, nog 90 EUR over houden?

[ Voor 5% gewijzigd door sloth op 15-03-2020 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, onder de aanname dat ieder bedrijf een weging van 10% heeft in die ETF. Een failliet bedrijf is niets (of vrijwel niets) meer waard. Als de marktwaarde van de andere 9 bedrijven niet verandert dan houd je inderdaad 90 EUR aan marktwaarde over.

Was de weging van dit bedrijf in deze ETF slechts 5%, dan zou je 95 EUR overhouden. Was het 20%, dan 80 EUR.

In werkelijkheid gaan bedrijven echter niet zomaar failliet. De omstandigheden die leiden tot een faillissement hebben vaak ook impact op andere bedrijven. En het faillissement zelf natuurlijk ook; een failliet bedrijf betaalt geen facturen meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 15-03-2020 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:16:
De implicatie is dat DeGiro bij het aangaan van een basic account alle verantwoordelijkheid overdraagt aan jou, lees de voorwaarden er maar eens op ja, alles schuiven ze af. Ook met het uitlenen kan het mis gaan als de beurs crashed en er onvoldoende onderpand aanwezig is om dit af te dekken, dan mag jij samen met de andere DeGiro klanten die dezelfde aandelen bezitten naar rato nog even bijlappen. Let wel, het zijn nu bijzondere tijden dus zeker nu moet je niet opkijken als het daadwerkelijk goed mis gaat op de beurzen. Tot voor kort was het beeld dat het allemaal niet zo’n vaart zou lopen.

Mocht DeGiro zelf failliet gaan dan zijn je aandelen wel safe, omdat ze die verplicht in een apart bewaarbedrijf moet onderbrengen maar niet voor eventuele schuldeisers!

Anyway prima broker maar verdiep je goed in de materie voordat je ergens blind instapt.
Is dit feitelijk de prijs die je betaalt omdat je gebruik wilt maken van een gratis platform? Ik was me wel bewust van het risico van uitlenen aandelen maar ben nu toch wel benieuwd of ik een papieren risico of een daadwerkelijk risico loop bij Degiro. Kosten vergelijk op de website is overigens niet heel duidelijk (voor mij).

Ik heb ING beleggen opgezegd omdat ik daar best wat kosten maak en ik geen vwrl kan nemen. NT world heeft een delay bij aan en verkopen (niet erg voor buy and hold) en ik wil graag direct kunnen handelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Aghanim schreef op zondag 15 maart 2020 @ 06:44:
[...]

Is dit feitelijk de prijs die je betaalt omdat je gebruik wilt maken van een gratis platform? Ik was me wel bewust van het risico van uitlenen aandelen maar ben nu toch wel benieuwd of ik een papieren risico of een daadwerkelijk risico loop bij Degiro. Kosten vergelijk op de website is overigens niet heel duidelijk (voor mij).

Ik heb ING beleggen opgezegd omdat ik daar best wat kosten maak en ik geen vwrl kan nemen. NT world heeft een delay bij aan en verkopen (niet erg voor buy and hold) en ik wil graag direct kunnen handelen.
Geen vwrl bij ING? Heb je wel op ISIN gezocht want hij staat gewoon in het aanbod onder Vanguard trackers met de naam Vanguard FTSE All World. ING heeft de ticker namen knullig nou ja zeg maar slecht geïmplementeerd.
Op ISIN zoeken naar effecten is trouwens de weg voor alle brokers.

Wat betreft DeGiro, gratis bestaat gewoon weg niet, zeker niet in het wereldje van beleggers. Het is geen slecht product, verre van maar weet goed waar je in stapt. Het kan geen kwaad om de “stomme” regeltjes te lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:14
Aghanim schreef op zondag 15 maart 2020 @ 06:44:
[...]

Voor wat het waard is, ik las op Bogleheads dat het uitlenen van effecten al jaren gebeurt, maar niemand kon een voorbeeld geven dat het ooit fout was gegaan.

Op zich is het goed om risico's af te dekken maar ik denk dat dit specifieke risico erg klein is.

Als je dan toch alles op alles wil zetten voor de veiligheid moet je waarschijnlijk niet bij De Giro beleggen. Zijn toch een beetje de cowboys van de beleggingswereld en al meerdere keren op de vingers getikt door de AFM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seeKo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-02 13:49
Newbie vraag, Als ik in degiro een limiet order instel of marker order nu al voor VWRL of SHELL op de AEX, worden de aandelen dan direct tijdens beurs opening verhandeld? Gezien de stijging van de Dow Jones afgelopen vrijdag denk ik dat ze direct omhoog schieten. Of hoe werkt het voorbeurs handelen precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Miki schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:47:
[...]

Geen vwrl bij ING? Heb je wel op ISIN gezocht want hij staat gewoon in het aanbod onder Vanguard trackers met de naam Vanguard FTSE All World. ING heeft de ticker namen knullig nou ja zeg maar slecht geïmplementeerd.
Op ISIN zoeken naar effecten is trouwens de weg voor alle brokers.

Wat betreft DeGiro, gratis bestaat gewoon weg niet, zeker niet in het wereldje van beleggers. Het is geen slecht product, verre van maar weet goed waar je in stapt. Het kan geen kwaad om de “stomme” regeltjes te lezen ;)
Hmm dat is slecht van mij dan. Inderdaad niet op IS IN gezocht maar op naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

seeKo schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:38:
Newbie vraag, Als ik in degiro een limiet order instel of marker order nu al voor VWRL of SHELL op de AEX, worden de aandelen dan direct tijdens beurs opening verhandeld? Gezien de stijging van de Dow Jones afgelopen vrijdag denk ik dat ze direct omhoog schieten. Of hoe werkt het voorbeurs handelen precies?
Wikipedia: Openingsveiling

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-10 21:25
seeKo schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:38:
Dan moet je een doorlopende order indienen, die is zover ik weet een maand geldig.
De AEX is gesloten en gaat pas morgen 9:00 weer open.
Doe je een market order dan krijg je de stukken voor de eerst beste openingskoers, bij limiet moet de prijs gelijk zijn of lager dan je ingestelde prijs.

Wat de openingskoers gaat zijn kun je vooral afleiden aan de ( voorbeurs ) futures.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Aghanim schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:39:
[...]

Hmm dat is slecht van mij dan. Inderdaad niet op IS IN gezocht maar op naam.
Slecht is wat zwaar aangezet, noem het onwetendheid en dat is niet erg zolang je geen grote risico’s loopt of bewust bent dat je ze loopt.

Anyway succes met je beleggingsavontuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Miki schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:16:
[...]
De implicatie is dat DeGiro bij het aangaan van een basic account alle verantwoordelijkheid overdraagt aan jou, lees de voorwaarden er maar eens op ja, alles schuiven ze af. Ook met het uitlenen kan het mis gaan als de beurs crashed en er onvoldoende onderpand aanwezig is om dit af te dekken, dan mag jij samen met de andere DeGiro klanten die dezelfde aandelen bezitten naar rato nog even bijlappen.
Het zijn heel veel (juridische) teksten die je moet doorspitten, maar ik had ook gelezen dat DeGiro maximaal 20% van je portefeuille uitleent. Dan zou je worst-case dus maximaal 20% kunnen verliezen of is dit schijnzekerheid, omdat het uitlenen sequentieel nog steeds fout zou kunnen gaan in uitzonderlijke omstandigheden? (dus twee of drie keer achterelkaar 20% verliezen doordat de lenende partijen failliet gaan)

Het moeten lappen door de beleggers wanneer de beurs crashed had ik er niet uitgehaald. Je kunt worst-case toch alleen je inzet verliezen? Ook mag DeGiro alleen uitlenen als er 104% dekking tegenover staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@HyperH Als je met margin en hefbomen werkt zou je wel meer kunnen verliezen.
Maar de kans lijkt mij ontzettend klein, want DeGiro zelf zit er ook nog tussen en zolang die niet failliet gaan zullen zij alle risico's op zich nemen, tenminste dit is hoe ik het heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -World-
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-09 20:40
Ik heb deze week op DeGiro mijn eerste aandelen gekocht. Per transactie heb ik €2 betaald.
Betekent dit dat ik, als ik in de toekomst mijn aandelen wil verkopen, ook weer €2 per transactie moet betalen?
Dan moet de koers wel met meer dan €4 stijgen om er überhaupt iets aan te verdienen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
-World- schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:46:
Ik heb deze week op DeGiro mijn eerste aandelen gekocht. Per transactie heb ik €2 betaald.
Betekent dit dat ik, als ik in de toekomst mijn aandelen wil verkopen, ook weer €2 per transactie moet betalen?
Dan moet de koers wel met meer dan €4 stijgen om er überhaupt iets aan te verdienen..
Ik neem aan dat je niet 1 aandeel gekocht hebt? Anders is dat inderdaad een dure aangelegenheid en kun je beter groter kopen of binnen de kernselectie blijven. Daarvoor worden (afhankelijk van de order, zie document) geen transactiekosten berekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
Degiro heeft zijn tarieven op de website staan. Veel succes! |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Yup.
Wil je vooral kleine transacties doen kan ik je aanraden een Flatex account aan te maken.
Ook leuk voor als je Shell ( B ) met korting wilt kopen, maar ook aandelen in andere valuta kun je in euro's kopen en je effecten worden niet uitgeleend zoals wel bij DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
JohanNL schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:43:
Maar de kans lijkt mij ontzettend klein, want DeGiro zelf zit er ook nog tussen en zolang die niet failliet gaan zullen zij alle risico's op zich nemen, tenminste dit is hoe ik het heb begrepen.
Daar had ik niet aan gedacht en ik ben ook zeker niet van plan om daar mee te beginnen. Mijn voorkeur is om een lange termijn strategie aan te gaan met ETFs / index trackers.

Nog een regeltje uit de disclaimer die misschien noemenswaardig is om te vermelden is dat DeGiro geen bank licentie heeft. Je geld wordt dus niet op een bankrekening gestort, maar wordt belegd in een fonds. Wanneer je iets met het tegoed wilt aankopen dan moet het geld eerst uit dit fonds worden gehaald en door koerswisselingen zou je dan dus over minder dan het initieel door jou gestorte geld kunnen beschikken.
Uit coulance compenseert DeGiro deze schommelingen nu las ik, maar dat zou in de toekomst misschien ook kunnen veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
JohanNL schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:51:
[...]
Wil je vooral kleine transacties doen kan ik je aanraden een Flatex account aan te maken.
Ook leuk voor als je Shell ( B ) met korting wilt kopen, maar ook aandelen in andere valuta kun je in euro's kopen en je effecten worden niet uitgeleend zoals wel bij DeGiro.
Ik heb geprobeerd om mij voor een Flatex account te registreten om de laatstgenoemde reden. Het leek me daarnaast verstandig om bij twee brokers aan te melden en te vergelijken.
Hoewel ik de hele procedure doorlopen heb en de bevestigings-sms'en met pincode / wachtwoord ontvangen heb lukt het niet om in te loggen. Dat deze geautomatiseerde procedure blijkbaar niet betrouwbaar werkt geeft mij weinig vertrouwen dat de overige zaakjes wel op orde zijn.
Ik weet dat het overal wel eens mis kan gaan en de Nederlandse banken hebben ook last van storingen. Toch zijn het gelijk wel minpunten bij een eerste kennismaking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
HyperH schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:54:
[...]

Daar had ik niet aan gedacht en ik ben ook zeker niet van plan om daar mee te beginnen. Mijn voorkeur is om een lange termijn strategie aan te gaan met ETFs / index trackers.

Nog een regeltje uit de disclaimer die misschien noemenswaardig is om te vermelden is dat DeGiro geen bank licentie heeft. Je geld wordt dus niet op een bankrekening gestort, maar wordt belegd in een fonds. Wanneer je iets met het tegoed wilt aankopen dan moet het geld eerst uit dit fonds worden gehaald en door koerswisselingen zou je dan dus over minder dan het initieel door jou gestorte geld kunnen beschikken.
Uit coulance compenseert DeGiro deze schommelingen nu las ik, maar dat zou in de toekomst misschien ook kunnen veranderen?
Tot €2500, ze hebben het beleid recentelijke dus al gewijzigd.
Daarboven mag je het negatieve rendement van het fonds zelf aftikken of je moet een groot aantal orders uitvoeren in de maand, dan krijg je een vrijstelling tot 100K.
HyperH schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:01:
[...]

Ik heb geprobeerd om mij voor een Flatex account te registreten om de laatstgenoemde reden. Het leek me daarnaast verstandig om bij twee brokers aan te melden en te vergelijken.
Hoewel ik de hele procedure doorlopen heb en de bevestigings-sms'en met pincode / wachtwoord ontvangen heb lukt het niet om in te loggen. Dat deze geautomatiseerde procedure blijkbaar niet betrouwbaar werkt geeft mij weinig vertrouwen dat de overige zaakjes wel op orde zijn.
Ik weet dat het overal wel eens mis kan gaan en de Nederlandse banken hebben ook last van storingen. Toch zijn het gelijk wel minpunten bij een eerste kennismaking.
Dan moet je naar ze bellen denk ik, ze laten anders niets van zich horen.
Toen ze de €100 actie hadden waren er ook van deze problemen omtrent de communicatie.
Inderdaad een slecht punt van ze, maar als het eenmaal werkt... geweldig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Conversie kosten van €2500 zijn natuurlijk al heel ruim of is dat cumulatief gerekend? (per maand / per jaar?)

Ik ga Flatex zeker bellen maar dat kan niet in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 08:58
Het wordt echt tijd dat het shorten op de Nederlandse beurs stopgezet gaat worden.

Er zijn flink wat Amerikaanse en UK partijen die de AEX aandelen omlaag aan het drukken zijn, uiteindelijk zijn wij hiervan de pineut. Terwijl zij het geld binnenharken.

https://shortsell.nl/short/

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Strider schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:24:
Het wordt echt tijd dat het shorten op de Nederlandse beurs stopgezet gaat worden.

Er zijn flink wat Amerikaanse en UK partijen die de AEX aandelen omlaag aan het drukken zijn, uiteindelijk zijn wij hiervan de pineut. Terwijl zij het geld binnenharken.

Noem mij naïef, maar hoe kunnen zij de prijzen drukken? Zij hebben toch geen onderlinge afspraken om gezamenlijk massaal aandelen te verkopen, hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
JohanNL schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:43:
Het risico is klein en was zeer klein in de afgelopen bull market maar in deze periode van onvoorspelbare tijden weet ik het nog niet zo. Een ieder moet het risico gewoon afwegen, dat kan ik moeilijk voor een ander doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Ik zit met een vraag en kom er niet zo uit, had al gezocht met Google maar blijft onduidelijk.

Stel het bedrijf gaat failliet en je hebt aandelen, ben je dan mede aansprakelijk en kan je meer geld verliezen dan wat je aan aandelen gekocht hebt?

Ik lees hieronder dat er verwacht wordt dat je bij een faillissement kan worden geëist dat je de aandelen vol stort? Geen idee wat ze ermee bedoelen.
op andere sites lees ik weer dat je medeverantwoordelijk kan worden gesteld als je een aanmerkelijk belang.

https://lawandmore.nl/blo...d-van-aandeelhouders/amp/

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 21:42
tomtom901 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:48:
[...]

Ik neem aan dat je niet 1 aandeel gekocht hebt? Anders is dat inderdaad een dure aangelegenheid en kun je beter groter kopen of binnen de kernselectie blijven. Daarvoor worden (afhankelijk van de order, zie document) geen transactiekosten berekend.
Thanks voor de link! Dus als ik maandelijks wil inzetten op Degiro moet ik een EFT uit deze lijst kiezen?

Edit: na ontbijt tijd gehad wat uitgebreiden door te nemen, was inderdaad duidelijk uitgelegd. Mijn excuses!

[ Voor 9% gewijzigd door Santee op 15-03-2020 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Strider schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:24:

Wat zou denk je de schade zijn geweest zonder shorters? (Ik denk dat je dit heel erg overschat) De huidige daling komt voornamelijk door 'longers' die verkopen of geen orders inleggen.
Je profiteert bovendien continu van het extra volume dat shorters veroorzaken en de kleinere spreads die ermee gepaard gaan. Daarnaast zijn de pieken en dalen in de aandelenmarkt (in theorie) kleiner, omdat shorters aandelen verkopen op pieken en terugkopen op dalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
Santee schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:05:
[...]

Thanks voor de link! Dus als ik maandelijks wil inzetten op Degiro moet ik een EFT uit deze lijst kiezen? :)
Kom op zeg, lees gewoon de eerste pagina van die pdf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

michael3 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:55:
Ik lees hieronder dat er verwacht wordt dat je bij een faillissement kan worden geëist dat je de aandelen vol stort? Geen idee wat ze ermee bedoelen.
op andere sites lees ik weer dat je medeverantwoordelijk kan worden gesteld als je een aanmerkelijk belang.
In jouw link staat ook:
Een aandeelhouder is niet persoonlijk aansprakelijk voor hetgeen in naam van de vennootschap wordt verricht en is niet gehouden boven het bedrag dat op zijn aandelen behoort te worden gestort in de verliezen van de vennootschap bij te dragen.
Aandelen op de beurs worden altijd verhandeld op een prijs die (ver) boven de nominale waarde ligt, anders moet er afgestempeld worden.

Jouw link gaat wat meer over BV's, niet over beursgenoteerde NV's. Er is mijn geen enkel geval bekend waar (beurs-)aandeelhouders nog eens moesten bijpassen. Niet bij DAF, niet bij Imtech, niet bij Fokker, en ook niet bij Enron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -World-
tomtom901 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:48:
[...]

niet veel meer dan 1 aandeel per transactie haha, ook omdat ik toch meerdere bedrijven wilde kiezen voor spreiding
Had dus beter een fonds kunnen kiezen
(ik studeer nog dus vandaar dat ik niet al te groot kan inkopen)

bedankt voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:21
michael3 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:55:
Ik zit met een vraag en kom er niet zo uit, had al gezocht met Google maar blijft onduidelijk.

Stel het bedrijf gaat failliet en je hebt aandelen, ben je dan mede aansprakelijk en kan je meer geld verliezen dan wat je aan aandelen gekocht hebt?

https://lawandmore.nl/blo...d-van-aandeelhouders/amp/
Dat is alleen bij een BV van toepassing. Voor een NV (de beursgenoteerd jongens) verlies je alleen je inleg doordat de koerswaarde naar 0 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -World-
JohanNL schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:51:
[...]

Yup.
Flatex ziet er wel goed uit (zeker qua kosten), bedankt voor de tip.
Ik vraag me wel af hoe het helemaal gratis kan zijn. Ze moeten toch ergens aan verdienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
-World- schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:10:
[...]

niet veel meer dan 1 aandeel per transactie haha, ook omdat ik toch meerdere bedrijven wilde kiezen voor spreiding
Had dus beter een fonds kunnen kiezen
(ik studeer nog dus vandaar dat ik niet al te groot kan inkopen)

bedankt voor de tip
Paar tientjes aan leergeld dan. Reken die 2x 2 euro maar eens uit als percentage van je aankoop. Als je meer dan 5% moet terugverdienen voor alleen de transactiekosten, dan maak je vooral je broker blij. Ik hou zelf aan dat transactiekosten onder de 1% moeten liggen van aankoop.
-World- schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:13:
[...]

Ik vraag me wel af hoe het helemaal gratis kan zijn. Ze moeten toch ergens aan verdienen?
Is al veel over gesproken. Zoek op flatex in dit topic en je vindt zat posts. De spread is wat wijder en op sommige producten (zoals beleggingsfondsen) rekenen ze extra kosten. Ook heb je er een bankrekening waar je geen rente over krijgt (maakt momenteel geen verschil).

[ Voor 30% gewijzigd door Longcat op 15-03-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Hermaniak88 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:11:
[...]

Dat is alleen bij een BV van toepassing. Voor een NV (de beursgenoteerd jongens) verlies je alleen je inleg doordat de koerswaarde naar 0 gaat.
Zijn alle aandelen die je koopt dan van een NV, ook grote ETF's zoals bv VWRL?

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -World-
Is het op DeGiro niet mogelijk om bijv. halve aandelen te kopen?
Ik wilde namelijk een deel van een aandeel van Booking.com kopen maar dit lukte mij niet.

En zou dit op Flatex kunnen?

[ Voor 9% gewijzigd door -World- op 15-03-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
-World- schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:17:
Is het op DeGiro niet mogelijk om bijv. halve aandelen te kopen?
Ik wilde namelijk een deel van een aandeel van Booking.com kopen maar dit lukte mij niet.
Nee.
En zou dit op Flatex kunnen?
Nee.

Jij bent op zoek naar 'fractional shares'. Er zijn aanbieders waar dit mogelijk is, maar vooral in Amerika. In Europa geloof ik niet of beperkt mogelijk en ongetwijfeld tegen minder gunstige voorwaarden.

[ Voor 17% gewijzigd door Longcat op 15-03-2020 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:21
Voor diegene die verwachten dat de dikke Wall Street plus van vrijdag ook voor ons groene cijfers gaat betekenen en dus vol willen instappen, is het misschien interessant om de weekend futures in de gaten te houden:

https://www.ig.com/nl/ind...dices/weekend-wall-street
https://www.ig.com/nl/ind...-indices/weekend-ftse-100
https://www.ig.com/nl/ind...ndices/weekend-germany-30
https://www.ig.com/nl/ind...hs50?marketfinder=SUNHANS

Houdt wel rekening met mogelijke afwijkingen, want de berekening van deze koersen is erg ondoorzichtig en gebasseerd op onder andere dark pool data: https://www.ig.com/nl/woo...rmen/dark-pools-definitie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
-World- schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:13:
[...]

Je handelt niet gelijk op de AEX, DAX etc. maar op een alternatieve beurs genaamd Tradegate.
Flatex krijgt commissie van deze beurs voor elke transactie die wordt gedaan door hun klanten.
Op veel effecten zit een hogere spread ( bied/laat ) dan direct op de beurs zelf, dit is dan de winst voor die alternatieve beurs.

https://www.tradegate.de/

Maar er zijn ook veel effecten zonder extra opslag op de bied/laat, dan handel je letterlijk zonder extra kosten.

Dat zijn bijvoorbeeld ING, Shell A, PostNL en nog veel meer, maar vooral de grotere bedrijven.
Aandelen in een andere valuta zijn altijd wat duurder, máár je kunt ze kopen in euro's en je hoeft dus geen valutaconversie te doen wat dan weer een commissie daarop scheelt.

---

Waar Flatex verder op zou kunnen verdienen is de handel in turbo's CFD's en je kunt geld bij ze lenen met je effecten als onderpand, effectenkrediet dus.

[ Voor 30% gewijzigd door JohanNL op 15-03-2020 12:41 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.