Ik hoop voor je zo lang mogelijk, zal je veel geld besparen.Thympy schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:53:
Hi all! Vraagje: ik heb vorige week zelf beleggen plus aangemaakt bij ABN AMRO. Weet iemand hoelang het ongeveer duurt voordat zij mijn paspoort/identiteitsbewijs hebben doorgevoerd zodat ik kan beginnen met beleggen?
Thanks vast!
Lees eens voor de grap wat Europol aanraadMrMonkE schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:49:
[...]
Thijs Hofmans zit er bovenop:
nieuws: Europol pakt twee bendes op die via simswapping miljoenen euro's stalen
Maar zie evengoed nog maar eens je geld terug te krijgen.
Verwijderd
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:55:
[...]
Ik hoop voor je zo lang mogelijk, zal je veel geld besparen.

Hmmm de director van Beyond Meat heeft de afgelopen dagen 30.000 van zijn aandelen in het bedrijf verkocht.
Dat is niet erg positief toch?
Verwijderd
Beyond meat is zo'n verschrikkkelijk gezond bedrijf, hij wilt waarschijnlijk even iets goedkoper weer bijkopen.Waxina schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:18:
Hmmm de director van Beyond Meat heeft de afgelopen dagen 30.000 van zijn aandelen in het bedrijf verkocht.
Aan besparen heb ik weinig maar dat ik hoef ik je niet uit te leggen denk ikVerwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:55:
[...]
Ik hoop voor je zo lang mogelijk, zal je veel geld besparen.
@Verwijderd Mooi zo, want die wil ik nog even in de gaten houden.
[ Voor 8% gewijzigd door Waxina op 13-03-2020 18:29 ]
Even snel zitten tellen. April vorig jaar eerste aandeel VWRL gekocht. Specifiek ook één, en maanden daarna beetje opgebouwd met in januari, februari 5 stuks. Kom nu uit op een rendement van -16%. Gaat dus lekker zo. An zich wel vertrouwen dat het wel weer goed komt en nu dan ook wat meer aan het kopen (en laag inzetten met doorlopende limit order). Maar dit moet niet te lang gaan duren allemaal, anders ga ik denk ik toch maar eens heroverweging of het wel heel zinvol is om meer en meer erin te stoppen. Buy high sell low ben ik dan niet van plan, maar dan misschien wel een periode laten staan totdat duidelijk is "dat het wel weer goed komt".
En uiteraard is het geld dat ik kan missen en met buy & hold, maar nu ik het zo even bereken toch wel "schrikken".
En uiteraard is het geld dat ik kan missen en met buy & hold, maar nu ik het zo even bereken toch wel "schrikken".
Nu komt het dus aan op je strategie en het vasthouden daaraan. Gewoon blijven inleggen. Heb je straks niet zoveel stijging nodig om break even te spelen.RobertMe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:29:
Even snel zitten tellen. April vorig jaar eerste aandeel VWRL gekocht. Specifiek ook één, en maanden daarna beetje opgebouwd met in januari, februari 5 stuks. Kom nu uit op een rendement van -16%. Gaat dus lekker zo. An zich wel vertrouwen dat het wel weer goed komt en nu dan ook wat meer aan het kopen (en laag inzetten met doorlopende limit order). Maar dit moet niet te lang gaan duren allemaal, anders ga ik denk ik toch maar eens heroverweging of het wel heel zinvol is om meer en meer erin te stoppen. Buy high sell low ben ik dan niet van plan, maar dan misschien wel een periode laten staan totdat duidelijk is "dat het wel weer goed komt".
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ouwe sok + matras?
Maar even zonder dollen.. ik had geen pin op mijn telefoon.
Toch maar even toegevoegd na het lezen van dat gelinkte artikel.
★ What does that mean? ★
Dit is juist perfect om nu in te stappen. Als je hier al zenuwachtig van wordt dan is het idd denk ik beter om gewoon te sparen..RobertMe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:29:
Ik vind dit wel mooie kansen iig om in te stappen!
"Eind volgende maand". Dus eind maart.Santee schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:14:
Ik heb 28 februari een DeGiro account gemaakt met de degiro1000 actie. Nu zie ik echter dat de pagina weg is (https://www.degiro.nl/1000) en ik heb mijn transactiekosten van de 28e feb ook nog niet terug gekregen. Erg vreemd.
vwrl.. die kon ik niet vinden van de week dus had ik die van HSBC op parijs genomen. damnit.
Volgende keer vwrl dan maar.
Aan favs toegevoegd.
Volgende keer vwrl dan maar.
Aan favs toegevoegd.
[ Voor 8% gewijzigd door MrMonkE op 13-03-2020 18:38 . Reden: favs ]
★ What does that mean? ★
Strategie, was dat?Panzer_V schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:35:
[...]
Nu komt het dus aan op je strategie en het vasthouden daaraan. Gewoon blijven inleggen. Heb je straks niet zoveel stijging nodig om break even te spelen.
En an zich doet dat me niet zoveel (en zou ik bijna zeggen dat ik het wel leuk vind om te zien hoe "het werkt"). Totdat ik nu even telde wat m'n rendement was, en die -16% schrok ik dan toch wel van. Maar uiteraard ook wetende dat ik juist die laatste aankopen (januari & februari) zwaar verlies heb gemaakt doordat het en "duur" was, en in verhouding met daarvoor ook nog eens het meeste aantal stuks. En zoals velen hier nu dan wel extra aan het kopen, maar aan het eind van de dag staan zelfs die nieuwe aankopen weer negatief. Dat vind ik wel crap zogezegd. Liefst had ik dus een glazen bol zodat ik wist wanneer ik lump sum wat erin kon stoppen en 2 dagen later een rendement van +16% had
Verwijderd
Bill Gates zit erachter, ze hebben nauwelijks debt, die gaan echt niet failliet hoor.Waxina schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:28:
@Verwijderd Mooi zo, want die wil ik nog even in de gaten houden.
Daarom stel ik voor mezelf ook in dat ik X bedrag per maand koop i.p.v. elke maand kijken hoeveel ik er wil kopen.RobertMe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:45:
[...]
Strategie, was dat?Tot nu toe gewoon elke maand "iets" gekocht, wat dus eerst 1 aandeel was, toen eens 2, nog eens 2, toen eens 3, ... Grote nadeel daarmee is natuurlijk dat ik juist de laatste maanden veel heb gekocht aan een (te?) hoge prijs en daardoor nu voornamelijk op die aandelen ongeveer -20 per stuk heb. Daardoor dat rendement natuurlijk ook "zo" negatief is. Gezien ik genoeg op de bank heb staan nu dan ook wel iets aan het "spelen" met extra aankopen. Maarja, ook dat verdampt weer meteen in deze situatie. Dom gezegd zou ik best een X0K erin kunnen stoppen. Maar uiteraard doe ik dat dan wel het liefst op het dieptepunt, en niet nu het zo fluctueert en er geen pijl op te trekken is. Gisteren bv doorlopende order voor €60 aangemaakt, en vervolgens, ik weet het: dom, wat vaker kijken en dan steeds "ja, bijna, bijna. Ahhhh, prijs gaat weer omhoog".
En an zich doet dat me niet zoveel (en zou ik bijna zeggen dat ik het wel leuk vind om te zien hoe "het werkt"). Totdat ik nu even telde wat m'n rendement was, en die -16% schrok ik dan toch wel van. Maar uiteraard ook wetende dat ik juist die laatste aankopen (januari & februari) zwaar verlies heb gemaakt doordat het en "duur" was, en in verhouding met daarvoor ook nog eens het meeste aantal stuks. En zoals velen hier nu dan wel extra aan het kopen, maar aan het eind van de dag staan zelfs die nieuwe aankopen weer negatief. Dat vind ik wel crap zogezegd. Liefst had ik dus een glazen bol zodat ik wist wanneer ik lump sum wat erin kon stoppen en 2 dagen later een rendement van +16% had
Dan koop je automatisch minder als het duur is en meer als het goedkoop is.
Als ik nu koop bij; https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1
Voor 13:15 dan wordt dat maandag om 11:00 tegen de dan geldende koers gedaan (dat is dezelfde als ik nu zie?)
Na 13:15 dan wordt dat dinsdag om 11:00 tegen de dan geldende koers gedaan. (dat is degene waar die maandag op wordt berekend)
De koers wordt elke dag om XX:XX? vastgelegd?
Klopt die aanname?
https://www.morningstar.n...ndaag nog flink gezakt is
Dan heb ik iig mijn allereerste belegging ooit op het, tot dan toe, laagst bekende punt gedaan. Gewoon leuk voor m'n gevoel
[ Voor 15% gewijzigd door Thompson op 13-03-2020 19:01 ]
Beeromaniac
Dat is uiteraard een optie. Maar gezien ik nog in "opbouwende" fase zit vind ik dit nu persoonlijk logischer. Geld hoeft ook niet perse te zijn "wat binnen komt" en wat ik nu extra erin stop komt dan ook gewoon echt van de spaarrekening. Dus meer in de zin van via DCA beginnen met beleggen in combinatie met "koud water vrees" om meteen te zeggen "ik ga elke maand €1000 erin stoppen". Alleen daarmee dus nu juist "het grootste gewicht" in januari & februari erin gestopt toen VWRL op hoogtepunt stond en daarmee nu ook een hoge GAK (die nu €13 boven sluitingskoers ligt, en dat is dan al inclusief extra aankoop aan begin van de week op €70).Thompson schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:47:
[...]
Daarom stel ik voor mezelf ook in dat ik X bedrag per maand koop i.p.v. elke maand kijken hoeveel ik er wil kopen.
Dan koop je automatisch minder als het duur is en meer als het goedkoop is.
Wat an zich dus ook allemaal niet zo erg is. En bij beginnen met dalen ook even de * slik * rendement van 0 / negatief. En nu is het bij wijze van elke dag "en weer €200 verloren

Was ook maar 480.000.Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:47:
[...]
Bill Gates zit erachter, ze hebben nauwelijks debt, die gaan echt niet failliet hoor.
Misschien wil hij in deze sombere tijden wat cash achter de hand hebben.
De koers is nu in elk geval al weer ~30$ lager.
Misschien koopt hij het later wel terug.
★ What does that mean? ★

Hierbij even een tussenstand
Hardcore buy & hold belegger met een set and "forget" strategie. D.w.z. geautomatiseerde periodieke inleg, wat je trouwens goed ziet in de getrapte grafieklijn.
[ Voor 36% gewijzigd door Miki op 13-03-2020 19:02 ]
Bij mij heeft Tesla mijn TTM resultaat gered. Maar de rest gaat niet zo goed dit jaar:

Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen van komende week. Maandag heb ik 55 stuks vwrl verkocht. Als ik die nu tegen de huidige koers terug zou kopen maak ik ruim €6 per stuk winst. Op zich niet verkeerd, altijd de totale winst van ruim €300 ook niet bepaald hard op.
Ik denk alleen niet dat de bodem al bereikt is. Deze week is een aantal maatregelen genomen om de verliezen te dempen, terwijl Corona zeker nog niet op haar top is. Ik kan me niet voorstellen dat er iedere week dempende maatregelen genomen kunnen gaan worden. Ik kan me op dit moment geen goede reden voorstellen waarom het vertrouwen in de beurs de komende week toe neemt.
Ik denk alleen niet dat de bodem al bereikt is. Deze week is een aantal maatregelen genomen om de verliezen te dempen, terwijl Corona zeker nog niet op haar top is. Ik kan me niet voorstellen dat er iedere week dempende maatregelen genomen kunnen gaan worden. Ik kan me op dit moment geen goede reden voorstellen waarom het vertrouwen in de beurs de komende week toe neemt.
Enige rede die ik kan bedenken is dat de productie in China weer toeneemt en/of dat het olieconflict bijgelegd wordt.Aghanim schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:27:
Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen van komende week. Maandag heb ik 55 stuks vwrl verkocht. Als ik die nu tegen de huidige koers terug zou kopen maak ik ruim €6 per stuk winst. Op zich niet verkeerd, altijd de totale winst van ruim €300 ook niet bepaald hard op.
Grote risico is dat Trump de boel dicht gaat gooien, dan zijn echt de rapen gaar.
Miki schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:00:
[Afbeelding]
Hierbij even een tussenstand
Hardcore buy & hold belegger met een set and "forget" strategie. D.w.z. geautomatiseerde periodieke inleg, wat je trouwens goed ziet in de getrapte grafieklijn.
Ik zie een zelfde tool. Wat is dit?RocketKoen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:22:
Bij mij heeft Tesla mijn TTM resultaat gered. Maar de rest gaat niet zo goed dit jaar:
[Afbeelding]
https://www.portfolio-performance.info/portfolio/
Even doorbijten omdat het wat gewenning vraagt maar daarna heerlijk om alles in bij te houden.
Ik heb na het zien van jouw screenshot pas geleerd dat je die heatmaps kan makenMiki schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:42:
[...]
https://www.portfolio-performance.info/portfolio/
Even doorbijten omdat het wat gewenning vraagt maar daarna heerlijk om alles in bij te houden.
Ik kan zelf alleen zo snel niet vinden hoe.RocketKoen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:46:
[...]
Ik heb na het zien van jouw screenshot pas geleerd dat je die heatmaps kan maken
Jij toevallig een link met uitleg?
Ik zag net dat het inmiddels ook een heftig effect heeft op steeds meer mensen met een leeftijd van 30, 40 of 50 (en dat sommigen daarvan ook overlijden zoals die vrouw van die ene acteur van de serie Gomorra).Lycaon schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:28:
[...]
Italië heeft een van de oudste bevolkingssamenstellingen ter wereld.
Zie ook: https://businessam.be/vergrijzing-italie-japan/
Veel (meer) vergrijzing en dus ook veel meer personen die tot de risicogroep behoren.
Het kan natuurlijk ook ermee te maken hebben dat er gewoon te weinig zorgpersoneel is, maar de variant in Italië is ook anders dan in China.
Nvm.
[ Voor 98% gewijzigd door nDust op 13-03-2020 20:33 ]
En ik kan shell niet vinden bij de instrumentsRocketKoen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:46:
[...]
Ik heb na het zien van jouw screenshot pas geleerd dat je die heatmaps kan maken
Is dat zo? In Oostenrijk is het wel gelukt, dus waarom zou het hier niet kunnen?Miki schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:20:
[...]
Eerder een gevalletje vallende messen vangen..
[...]
Vanuit DGS en tegoeden, kan ik het begrijpen maar niet als het gaat om beveiliging. Een crimineel verkrijgt niet zomaar toegang tot je bankrekening en achterliggende beleggingsrekening. Zonder fysieke dwang is het nagenoeg uitgesloten vanwege 2fa met fysiek gescheiden authenticatie punten. Daarbij moet voor iedere transactie opnieuw een authenticatie plaats vinden met 2fa en de bank zal zeker bij opvallende bedragen eea vlaggen bij afwijkende ip adressen.
Rest alleen nog phishingaanvallen maar dan verdien je het gewoon als je je laat verleiden om via een mail in te loggen.
Ik ga standaard er vanuit dat je het criminielen zo moeilijk mogelijk moet maken.
1. Bankrekening alleen voor bankzaken en ontvangen salaris.
2. Spaargeld verspreiden over andere banken
3. Beleggingen verspreiden over diverse brokers
4. Bankzaken regelen via een linux live -cd. Kans op besmetting (of keyloggers) is dan kleiner. Eventueel kan dit ook op een pc, maar dan moet de gebruiker de laagste rechten hebben. Software restriction policy aanzetten en op max niveau zetten. Zo kan er niks geinstalleerd worden. Daarnaast geregeld met en live bootcd de pc scannen op virussen.
5.mocht je een token hebben op je smartphone, ga hier dan NOOIT je bankzaken op doen. Zo voorkom je dat indien een keylogger geinstalleerd is ze alles kunnen doen.
2FA is leuk, maar het bied NOOIT 100% garantie dat criminelen misbruik van je rekening kunnen maken.
Neem dus maatregelen !
En het mooie is: de markt hoort alleen: "50 billion free cash up for grabs!"
Ik snap nog niet wat er verwacht wordt bij "Securities Account" en "Reference Account". Mijn brokerage is DEGIRO. Is dat dan Securities Account? En wat is dan de andere?
Verveld dat ik niks kan vinden op die site want het meeste is Duits.
Zo dan, die eindsprint op Wall Street. Zelfs nog wat posities met winst kunnen sluiten. Kan ik vast weer goedkoper oppikken.
Stand na market close: leverage 181,4%, initial margin 114,2%, maintenance margin 51,5%.Zr40 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:30:
[...]
Huidige stand: leverage 188,8%, initial margin 122,2%, maintenance margin 55,2%.
PP is inderdaad een beetje verwarrend met de accounts. Je hebt een Deposit/Reference Account, daar houd je je geldsaldo op bij. En je hebt een Securities Account, daar houd je je aandelen op bij. Voor DEGIRO heb je dus één deposit account en één securities account in PP. Althans, als je alleen met euro's werkt. Werk je ook met andere valuta, dan is het handig om zelfs meerdere accounts aan te maken.Qunix schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:01:
Ik snap nog niet wat er verwacht wordt bij "Securities Account" en "Reference Account". Mijn brokerage is DEGIRO. Is dat dan Securities Account? En wat is dan de andere?
[ Voor 57% gewijzigd door Zr40 op 13-03-2020 21:05 ]
Nog nooit eerder heb ik zo uitgekeken naar een maandag
Trading halted again - zal weer 15 minuten zijn.
Dacht dat trading tot 4.30pm is op NYSE en dat er een circuit breaker was, maar gewoon dicht voor het weekend natuurlijk
Dacht dat trading tot 4.30pm is op NYSE en dat er een circuit breaker was, maar gewoon dicht voor het weekend natuurlijk

[ Voor 63% gewijzigd door mrfunk op 13-03-2020 21:11 ]
65 uur bedoel jemrfunk schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:07:
Trading halted again - zal weer 15 minuten zijn.
Ik zie dat ik een typefout heb gemaakt. Het moet zijn: meer dan 1000 doden in Italie. De doden in italie geloof ik wel, maar gezien je redenering zou het best kunnen zijn dan er veel meer dan 15.000 corona gevallen zijn in Italie.R.van.M schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:32:
[...]
Zuid-korea heeft meer dan 10.000 testen per dag beschikbaar. Wat zij doen is iedereen in kaart brengen. Italie en Nederland test slechts bij specifieke gevallen, dus het aantal besmettingen ligt in werkelijkheid in Europa een stuk hoger
Lees de aanbevelingen van Europol zou ik zeggenphantom09 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:50:
[...]
Is dat zo? In Oostenrijk is het wel gelukt, dus waarom zou het hier niet kunnen?
Ik ga standaard er vanuit dat je het criminielen zo moeilijk mogelijk moet maken.
1. Bankrekening alleen voor bankzaken en ontvangen salaris.
2. Spaargeld verspreiden over andere banken
3. Beleggingen verspreiden over diverse brokers
4. Bankzaken regelen via een linux live -cd. Kans op besmetting (of keyloggers) is dan kleiner. Eventueel kan dit ook op een pc, maar dan moet de gebruiker de laagste rechten hebben. Software restriction policy aanzetten en op max niveau zetten. Zo kan er niks geinstalleerd worden. Daarnaast geregeld met en live bootcd de pc scannen op virussen.
5.mocht je een token hebben op je smartphone, ga hier dan NOOIT je bankzaken op doen. Zo voorkom je dat indien een keylogger geinstalleerd is ze alles kunnen doen.
2FA is leuk, maar het bied NOOIT 100% garantie dat criminelen misbruik van je rekening kunnen maken.
Neem dus maatregelen !
Oh en vergeet niet dat hier in Nederland bijna altijd een rottige reader icm bankpas of telefoon met onderliggende authenticatie nodig is om een transactie te kunnen doen.
Anyway, maandag wordt een mooie beursdag tenzij er iets gebeurd in Europa of China.
[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 13-03-2020 21:19 ]
Dat is voor iedereen verschillend.Joindry schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:39:
[...]
Wat vinden mensen op tweakers noodzakelijk van een goede broker? Buiten relatief lage kosten natuurlijk.
Aantal punten zouden kunnen zijn:
1. lage kosten
2. Niet uitlenen van beleggingen
3. Mogelijkheid tot krediet met effecten als onderpand
4. ruime keuze in mogelijkheid tot aankoop. diverse beurzen, aandelen, etf, beleggingsfondsen, shorten, futures, call/put, etc.
5. service
6. valt onder toezicht van AFM of eventueel een andere toezichthouder
7. Optie voor ideal (snel geld naar de rekening overmaken).
Verwijderd
Lees al wel een tijdje mee in dit topic, alleen snap ik niet veel van die 3 termen die je hier (en eerder) post. Heeft iemand een link met een duidelijke uitleg?Zr40 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:02:
[...]
Stand na market close: leverage 181,4%, initial margin 114,2%, maintenance margin 51,5%.
[...]
PP is inderdaad een beetje verwarrend met de accounts. Je hebt een Deposit/Reference Account, daar houd je je geldsaldo op bij. En je hebt een Securities Account, daar houd je je aandelen op bij. Voor DEGIRO heb je dus één deposit account en één securities account in PP. Althans, als je alleen met euro's werkt. Werk je ook met andere valuta, dan is het handig om zelfs meerdere accounts aan te maken.
En is dat goed of slecht, die cijfers van jou?
Ik snapte het ook even niet, maar hier staat een engelse versie: https://forum.portfolio-p...e-on-getting-started/5390Qunix schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:01:
Je kan bij beide je eigen naam kiezen. Je deposit account zet je 'geld' op, je securities zijn je EFT's, aandelen etc. Zo kan het systeem bijhouden hoeveel geld je bij de broker hebt staan. Ik heb Shell (A) ondertussen gevonden op RDSA.AS, rare naam.
Je stapt nu in en wat als de koersen nog 20-30% naar beneden gaan?ID-College schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:35:
[...]
Dit is juist perfect om nu in te stappen. Als je hier al zenuwachtig van wordt dan is het idd denk ik beter om gewoon te sparen..
Ik vind dit wel mooie kansen iig om in te stappen!
Wat als ze niet verder naar beneden gaan?phantom09 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:20:
[...]
Je stapt nu in en wat als de koersen nog 20-30% naar beneden gaan?
:’) Ten opzichte van een maand geleden, is het best een mooi moment om in te stappen.
Tja dan koop je nog meer bij of moet je naar 5+ jaar kijken.phantom09 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:20:
[...]
Ik gebruik leverage. Iets te veel leverage. Leverage betekent met meer geld beleggen dan je hebt ingelegd. De drie termen zijn verschillende manieren om het effect aan te geven. Normaal gesproken staan ze in mijn maandupdates, maar nu met de recente dalingen is het extra interessant voor de kijkers thuis om op de voet te volgenVerwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:14:
[...]
Lees al wel een tijdje mee in dit topic, alleen snap ik niet veel van die 3 termen die je hier (en eerder) post. Heeft iemand een link met een duidelijke uitleg?
En is dat goed of slecht, die cijfers van jou?
Wat betekent het:
Leverage (als percentage): waarde van alle effecten, gedeeld door waarde beleggingsrekening (wanneer ik alles tegen de huidige marktwaarde zou verkopen). Minder dan 100% betekent dat ik een deel als cash heb staan. Meer dan 100% betekent dat ik een negatieve cash positie heb (of op een andere manier aan cash ben gekomen, zoals het schrijven van opties of het hebben van een short aandelenpositie).
Initial margin: de broker bepaalt voor ieder effect op mijn beleggingsrekening wat de initial margin requirement is. Dit opgeteld is hoeveel waarde ik in mijn account moet hebben om nog meer posities te kunnen openen. Boven 100% betekent dat de broker mij niet toestaat om nieuwe posities te openen.
Maintenance margin: zelfde verhaal als initial margin, maar dan voor het behouden van de geopende posities. Boven 100% betekent dat ik een margin call krijg en/of dat de broker zelf posities gaat sluiten in het kader van risicobeheersing.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 13-03-2020 21:28 ]
TRUMPIE 
Ik sta weer in de plus met mijn portefeuille
Maar wat als over een week de praktijk heel anders gaat zijn dan het mooie verhaal van Trump zonet?Sunri5e schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:37:
TRUMPIE
Zijn plan gaat met name over veel testen doen. Daarna weten ze alleen dat er heel veel zieken zijn. Veel meer dan nu bekend. En dan? Dat wordt een humanitaire crisis en tegen duizenden doden gaan de miljarden van Trump's plan niet helpen.
Hoop niet dat jouw instelling de eisen gaat verhogen. Dat heb ik eerder meegemaakt in de crisis. En heb vroeger heel wat gesprekken moeten voeren met klanten om er nog uit te komen.
De Giro past ook haar margin vereisten aan:
Vereisten voor indices (indexfutures en -opties) worden verhoogd van 15% naar 25%
Vereisten voor netto beleggingsklasse risico wordt verhoogd van 20% naar 25%
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Mja KLM schrapt even 2000 banen, worden weer leuke dagen.Sunri5e schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:37:
TRUMPIE
Dan gaan ze 20-30% naar beneden..phantom09 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:20:
[...]
Dat is wel aangekondigd.PLAE schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:05:
[...]
Hoop niet dat jouw instelling de eisen gaat verhogen. Dat heb ik eerder meegemaakt in de crisis. En heb vroeger heel wat gesprekken moeten voeren met klanten om er nog uit te komen.

(Screenshot van @writser)
Hoeveel tijd krijg je? Was waar ik vroeger werkte 5 dagen.
Als het goed is behoren de onderstaande gevallen tot de risico categorie:-World- schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:18:
[...]
Ik zag net dat het inmiddels ook een heftig effect heeft op steeds meer mensen met een leeftijd van 30, 40 of 50 (en dat sommigen daarvan ook overlijden zoals die vrouw van die ene acteur van de serie Gomorra).
Het kan natuurlijk ook ermee te maken hebben dat er gewoon te weinig zorgpersoneel is, maar de variant in Italië is ook anders dan in China.
-Ouderen
-Mensen met diabetes
-Mensen met bloedvaat ziektes
-hart problemen
-Zwakke gezondheid
Wanneer de verhoging ingaat? Dat is niet gespecificeerd.PLAE schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:09:
Hoeveel tijd krijg je? Was waar ik vroeger werkte 5 dagen.
Bij overschrijding van de maintenance margin voert IB in principe direct automatische liquidatie uit totdat de overschrijding is opgeheven. (Onder normale omstandigheden zit daar nog een kleine grace period op, maar dat is alleen intraday relevant, en inmiddels ook verkleind.)
Voor zover ik kan inschatten, als automatische liquidatie plaats zou vinden bij een kleine overschrijding, dan houd ik nog enige waarde over. Er wordt bij liquidatie natuurlijk een hoop verkocht in het dal en dat is niet bepaald gunstig (buy high sell low).
Bij een grote overschrijding, bijvoorbeeld wanneer er nog een grote daling gaat plaatsvinden, zou ik na volledige liquidatie met een restschuld kunnen overblijven.
De margin en leverage staan er nu beter voor dan woensdag.
Verwijderd
Ik heb net de hele speech van Trump geluisterd, heel veel leugens en geen concrete plannen behalve een website maken... Macro is nog niet looking good...
Dank voor deze uitleg, ik vroeg het me ook al af.Zr40 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:27:
[...]
Ik gebruik leverage. Iets te veel leverage. Leverage betekent met meer geld beleggen dan je hebt ingelegd. De drie termen zijn verschillende manieren om het effect aan te geven. Normaal gesproken staan ze in mijn maandupdates, maar nu met de recente dalingen is het extra interessant voor de kijkers thuis om op de voet te volgen
Wat betekent het:
Leverage (als percentage): waarde van alle effecten, gedeeld door waarde beleggingsrekening (wanneer ik alles tegen de huidige marktwaarde zou verkopen). Minder dan 100% betekent dat ik een deel als cash heb staan. Meer dan 100% betekent dat ik een negatieve cash positie heb (of op een andere manier aan cash ben gekomen, zoals het schrijven van opties of het hebben van een short aandelenpositie).
Initial margin: de broker bepaalt voor ieder effect op mijn beleggingsrekening wat de initial margin requirement is. Dit opgeteld is hoeveel waarde ik in mijn account moet hebben om nog meer posities te kunnen openen. Boven 100% betekent dat de broker mij niet toestaat om nieuwe posities te openen.
Maintenance margin: zelfde verhaal als initial margin, maar dan voor het behouden van de geopende posities. Boven 100% betekent dat ik een margin call krijg en/of dat de broker zelf posities gaat sluiten in het kader van risicobeheersing.
Maar betekent dat met de meest recente cijfers die je hebt gepost dat je op -84% staat van je portfolio, bij 10k dus bijv -8400 euro?
Met een initial margin van boven de 100% dus je mag niet handelen, althans, niks aankopen?
Alleen wel vrij safe dat je broker nog niet geforceerd gaat verkopen, aangezien de MM nog wel laag staat?
Niet als persoonlijke aanval bedoeld maar ik vind het echt bizar/achterlijk dat handelen met geld wat je niet hebt is toegestaan. Dat vind ik niet iets voor particulieren, enige "schuld" die je als particulier zou moeten hebben is je hypotheek. Maargoed misschien ben ik wat dat betreft ouderwets (ook al ben ik pas 30).
Beeromaniac
Dit percentage herken ik niet. Waar kijk je precies naar?Thompson schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:35:
[...]
Dank voor deze uitleg, ik vroeg het me ook al af.
Maar betekent dat met de meest recente cijfers die je hebt gepost dat je op -84% staat van je portfolio, bij 10k dus bijv -8400 euro?
Klopt. Of iets preciezer, dan mag je geen nieuwe posities openen of bestaande posities vergroten.Met een initial margin van boven de 100% dus je mag niet handelen, althans, niks aankopen?
Alles wat de initial margin verkleint is toegestaan. Dus posities verkleinen of sluiten.
Vrij safe zolang er niets verandert. Zoals ik hierboven al schreef, als er maandag weer een forse daling plaats zou vinden, laten we zeggen -25%, dan komt die 100% wel heel dicht in de buurt.Alleen wel vrij safe dat je broker nog niet geforceerd gaat verkopen, aangezien de MM nog wel laag staat?
Ik ook, ze maken testen beschikbaar via Roche en zal in geval van symptomen beschikbaar zijn via drive in. Deze zullen sneller zijn dat de standaard testen. Maximaal 5.4 miljoen testen in de komende weken op een land van 330 miljoen. Dus de belofte dat iedereen kan testen is flauwekul.Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:35:
Ik heb net de hele speech van Trump geluisterd, heel veel leugens en geen concrete plannen behalve een website maken... Macro is nog niet looking good...
Maar ook helemaal niet nodig om voor de CDC een goed beeld te krijgen van de verspreiding en maatregelen te nemen.
En er komt nogmaals 50 miljard beschikbaar gemaakt via State of Emergency en hebben heel veel beademingsapparatuur besteld (wat er een beetje geforceerd uitkwam).
En hij laat zich misschien testen
Hoe dan ook, ze lijken het nu wel echt serieus te nemen. Maar afgezien van dat ze samenwerken met Roche en Google om de ziektegevallen in kaart te brengen, lijkt er inderdaad aan de behandeling kant nog weinig te gebeuren...
Every magical journey begins with a single step
Ik las verkeerd inderdaad, 181,4 gaf je aan. Dus ik bedoel eigelijk -81,4% // 8140€ van 10k?Zr40 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:42:
[...]
Dit percentage herken ik niet. Waar kijk je precies naar?
Beeromaniac
De VIX staat bijna op 60 !! https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=vixLycaon schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:22:
[...]
Wat als ze niet verder naar beneden gaan?
:’) Ten opzichte van een maand geleden, is het best een mooi moment om in te stappen.
Dat is extreem hoog, te bewegelijk.
Ik wacht totdat de rust een tijdje is weder gekeerd. Dan ga ik langzaam weer kopen.
Gewoon nieuwsgierigheid.phantom09 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:49:
[...]
De VIX staat bijna op 60 !! https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=vix
Dat is extreem hoog, te bewegelijk.
Ik wacht totdat de rust een tijdje is weder gekeerd. Dan ga ik langzaam weer kopen.
Is je verwachting dat het bij bv een desastreuze ontplooing van het Corona drama in de VS of in andere landen bijvoorbeeld de DOW gewoon naar de 10000 zou kunnen vallen? (Kleine overdrijving, maar veel lager dan het nu is)? Of gaat het meer om korte termijn handel en dat je daarvoor meer stabiliteit eist voor je gaat kopen?
★ What does that mean? ★
Ah, je bedoelt het percentage van leverage.Thompson schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:44:
[...]
Ik las verkeerd inderdaad, 181,4 gaf je aan. Dus ik bedoel eigelijk -81,4% // 8140€ van 10k?
Ik bereken dit percentage door de Gross Position Value te delen door de Net Liquidation Value. GPV is kort gezegd de absolute waarde van alle posities, dus zonder minteken in geval van een short positie. En NLV is hoeveel cash er over zou blijven als nu alles tegen marktwaarde geliquideerd wordt. Voor leverage klopt het percentage wel, maar de effectieve cash positie kan je er niet mee berekenen omdat ik ook optieposities heb.
Cash staat op dit moment op –5599 per 10k NLV.
[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 13-03-2020 23:03 ]
@MrMonkE 10k lijkt weinig. Maar financial crisis was dieptepunt rond de 7k en nu een val van bv 55% van ATH zou ongeveer 16k zijn.
Dat is geen voorspelling, maar 55% is mogelijk als het zich van correctie/bearmarket naar zware recessie crisis verschuift. Dus dat zijn ordergrootte die kunnen gebeuren.
Iets meer voorspellend: Ik zou bijna denken dat er een pump programma afging tegelijkertijd met de speech van Trump om vertrouwen te creëren. Zo hard ging het. Inhoudelijk was er nog weinig positief mijn inziens, behalve dat er veel geld beschikbaar komt.... echter dat geld is hard nodig om Corona en de effecten te bestrijden.
Na een weekend groei in aantallen Corona, zonder dat er verder iets positief gebeurd, verwacht ik iig dat de pump van vandaag weer ongedaan wordt gemaakt in de eerste twee dagen. Zodra we meer overal richting de piek van aantal infecties zitten hopelijk kalmering in volatiliteit.
Of het van daar uit langzaam omhoog gaat voor herstel of omlaag gaat tot verdere recessie geen idee. Maar dan zijn we hopelijk deze bewegingen kwijt. En denk dat het tzt dan ook duidelijker is wat de gevolgen zijn en welke kant het opgaat.
Dat is geen voorspelling, maar 55% is mogelijk als het zich van correctie/bearmarket naar zware recessie crisis verschuift. Dus dat zijn ordergrootte die kunnen gebeuren.
Iets meer voorspellend: Ik zou bijna denken dat er een pump programma afging tegelijkertijd met de speech van Trump om vertrouwen te creëren. Zo hard ging het. Inhoudelijk was er nog weinig positief mijn inziens, behalve dat er veel geld beschikbaar komt.... echter dat geld is hard nodig om Corona en de effecten te bestrijden.
Na een weekend groei in aantallen Corona, zonder dat er verder iets positief gebeurd, verwacht ik iig dat de pump van vandaag weer ongedaan wordt gemaakt in de eerste twee dagen. Zodra we meer overal richting de piek van aantal infecties zitten hopelijk kalmering in volatiliteit.
Of het van daar uit langzaam omhoog gaat voor herstel of omlaag gaat tot verdere recessie geen idee. Maar dan zijn we hopelijk deze bewegingen kwijt. En denk dat het tzt dan ook duidelijker is wat de gevolgen zijn en welke kant het opgaat.
Met de rechtermuisknop op een leeg stukje in je performance scherm klikken.Lycaon schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:05:
[...]
Ik kan zelf alleen zo snel niet vinden hoe.
Jij toevallig een link met uitleg?
En dan onder: new widget > performance > monthly returns in a heat map
Lenen is op zich niks mis mee, zolang je kan kan betalen. Wil je geen risico lopen, leen dan niet meer dan je kan dragen.Thompson schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:35:
[...]
Niet als persoonlijke aanval bedoeld maar ik vind het echt bizar/achterlijk dat handelen met geld wat je niet hebt is toegestaan. Dat vind ik niet iets voor particulieren, enige "schuld" die je als particulier zou moeten hebben is je hypotheek. Maargoed misschien ben ik wat dat betreft ouderwets (ook al ben ik pas 30).
Momenteel kost geld lenen bij DeGIro dacht ik iets van 3,5%. Als je winsten hoger zijn dan is het zekers een idee.
Alleen op dit moment zou ik het niet doen. Pas als de beurs flink gedaald is en de VIX ook gedaald is wil ik wel een gokje wagen om geld te lenen. Beperkt voor max 10% van mijn portefeuille. Dus mocht het mis gaan, dan kan ik het altijd nog dragen.
Ik heb geen idee wat het dieptepunt is. Soms denk je dat er een dieptepunt is doordat men weer gaat kopen en dit een tijdje aanhoud. Maar dan out of the blue dalen de koersen opnieuw. Ik wacht denk ik een maandje en dan ga ik langzaam periodiek wat kopen.MrMonkE schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:55:
[...]
Gewoon nieuwsgierigheid.
Is je verwachting dat het bij bv een desastreuze ontplooing van het Corona drama in de VS of in andere landen bijvoorbeeld de DOW gewoon naar de 10000 zou kunnen vallen? (Kleine overdrijving, maar veel lager dan het nu is)? Of gaat het meer om korte termijn handel en dat je daarvoor meer stabiliteit eist voor je gaat kopen?
Mocht het alsnog dalen, dan heb ik slecht een klein beetje pech.
Zelf denk ik dat we pas op de helft zitten van de koersdalingen.
Dit vetgedrukte was het bij mij ook in het begin. Daarna 15%. Daarna 20%. Uiteindelijk zijn we hier belandphantom09 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:22:
[...]
Lenen is op zich niks mis mee, zolang je kan kan betalen. Wil je geen risico lopen, leen dan niet meer dan je kan dragen.
Momenteel kost geld lenen bij DeGIro dacht ik iets van 3,5%. Als je winsten hoger zijn dan is het zekers een idee.
Alleen op dit moment zou ik het niet doen. Pas als de beurs flink gedaald is en de VIX ook gedaald is wil ik wel een gokje wagen om geld te lenen. Beperkt voor max 10% van mijn portefeuille. Dus mocht het mis gaan, dan kan ik het altijd nog dragen.
Als je leent, stel dan je limiet op je draagkracht. Hoeveel houd je per maand over (dus niet: hoeveel verdien je) en hoeveel maanden wil je moeten werken om je schuld weg te werken.
Stel een harde grens in euro's. Baseer het vooral niet op een percentage van je portfolio. Zowel het percentage zelf, als je portfoliowaarde, zijn onderhevig aan veranderingen zonder dat je er zelf bewust van bent.
Gewoon omdat het leuk is om achteraf gelijk te hebben en het is (zeker voor mij als leek) toch koffiedik kijken is doe ik ook een voorspelling;
De komende 2 weken krijgen we een zelfde soort beeld als deze week, ware het niet net wat minder extreem. Veel schommelingen op de beurzen per dag, maar open/sluit liggen niet gigantisch uit elkaar zoals deze week, wel een lichte daling nog. Na die 2 weken, wanneer het aantal nieuwe Corona-gevallen op veel plaatsen voor >3 dagen achter elkaar stevig daalt, stabiliseert de markt zich en worden de schommelingen minder heftig. Vanaf dat moment (dus over 3a4 weken) wordt langzaam de klim weer ingezet, waardoor we rond februari 2021 weer op de stand van februari 2020 zitten.
De komende 2 weken krijgen we een zelfde soort beeld als deze week, ware het niet net wat minder extreem. Veel schommelingen op de beurzen per dag, maar open/sluit liggen niet gigantisch uit elkaar zoals deze week, wel een lichte daling nog. Na die 2 weken, wanneer het aantal nieuwe Corona-gevallen op veel plaatsen voor >3 dagen achter elkaar stevig daalt, stabiliseert de markt zich en worden de schommelingen minder heftig. Vanaf dat moment (dus over 3a4 weken) wordt langzaam de klim weer ingezet, waardoor we rond februari 2021 weer op de stand van februari 2020 zitten.
Beeromaniac
Dank! Het duurde even om alles handmatig over te zetten maar het is gelukt! (importeren via csv export vanuit Degiro werkt helaas niet)Santee schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:15:
[...]
Ik snapte het ook even niet, maar hier staat een engelse versie: https://forum.portfolio-p...e-on-getting-started/5390
Je kan bij beide je eigen naam kiezen. Je deposit account zet je 'geld' op, je securities zijn je EFT's, aandelen etc. Zo kan het systeem bijhouden hoeveel geld je bij de broker hebt staan. Ik heb Shell (A) ondertussen gevonden op RDSA.AS, rare naam.
Verwijderd
Moet wel een beetje lachen, maar Keynes is het niet echt met je eens.Thompson schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:35:
Gewoon omdat het leuk is om achteraf gelijk te hebben en het is (zeker voor mij als leek) toch koffiedik kijken is doe ik ook een voorspelling;
Mooi dat ik er iemand mee aan het lachen heb gebracht. Het is namelijk totaal nergens op gebaseerd en vooral met een kilo Jozo te nemen. Ik weet niet eens wie Keynes is en als ik een beetje op wikipedia lees gaat het me duizelen van termen die ik niet ken en val ik zowat in slaap.Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 01:17:
[...]
Moet wel een beetje lachen, maar Keynes is het niet echt met je eens.
* Thompson komt toch wel meer tot de conclusie dat ik gewoon lekker langzaam moet instappen in een leuk fonds en het daarbij laten
Liet me een beetje bevliegen door de heftige beursbewegingen van afgelopen week dat ik het misschien wel leuk vind om actief te beleggen. Maar naar het casino gaan vind ik ook (oprecht...) niet leuk, dus waarom dit wel
Beeromaniac
Verwijderd
Dit is een leuk interview met 1 van mijn meest favoriete economen: https://qz.com/1818061/ro...om-other-economic-crises/Thompson schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 01:26:
[...]
Mooi dat ik er iemand mee aan het lachen heb gebracht. Het is namelijk totaal nergens op gebaseerd en vooral met een kilo Jozo te nemen. Ik weet niet eens wie Keynes is en als ik een beetje op wikipedia lees gaat het me duizelen van termen die ik niet ken en val ik zowat in slaap.
* Thompson komt toch wel meer tot de conclusie dat ik gewoon lekker langzaam moet instappen in een leuk fonds en het daarbij laten
Liet me een beetje bevliegen door de heftige beursbewegingen van afgelopen week dat ik het misschien wel leuk vind om actief te beleggen. Maar naar het casino gaan vind ik ook (oprecht...) niet leuk, dus waarom dit wel
Wel leuk om te zien dat Robert Shiller in oktober 2019 nog zei dat de recessie waarschijnlijk nog jaren weg was:Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 01:29:
[...]
Dit is een leuk interview met 1 van mijn meest favoriete economen: https://qz.com/1818061/ro...om-other-economic-crises/
https://www.cnbc.com/2019...bullish-trump-effect.htmlRobert Shiller: Recession likely years away due to bullish Trump effect
“Let’s not make the mistake of assuming it’s right around the corner,” Shiller said.
Wat blijkt: 'experts' zijn net zo slecht in het voorspellen van de toekomst. Maar als je 100 experts hebt die voorspellingen doen zal er af en toe wel iemand gelijk krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 14-03-2020 02:50 ]
Verwijderd
Zonder corona was het nog lang doorgegaan waarschijnlijk, daar had hij waarschijnlijk gelijk in gekregen.Pistachenootje schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 02:49:
[...]
Wel leuk om te zien dat Robert Shiller in oktober 2019 nog zei dat de recessie waarschijnlijk nog jaren weg was:
[...]
https://www.cnbc.com/2019...bullish-trump-effect.html
Wat blijkt: 'experts' zijn net zo slecht in het voorspellen van de toekomst. Maar als je 100 experts hebt die voorspellingen doen zal er af en toe wel iemand gelijk krijgen.
Buffett zit ook al heel lang in cash, juist omdat hij door heeft wat er aan de hand was. Schiller heeft vanwege zijn uitermate goede werk naar de 2008 crisis een nobel prijs gekregen. Dit maakt zijn mening heel waardevol. Als je dat niet snapt, dan is dat prima hoor, ik probeer alleen werk van een Nobelprijs winnaar te delen.
Overigens zegt hij helemaal niet wat er gaat gebeuren, hij beschrijft wat er aan de hand is en dat we in een situatie zitten die nog nooit eerder is voorgekomen.
Informatie wegwuiven is hoe je geld verliest. Informatie opnemen meenemen in je analyse is hoe je veel geld verdient. Succes
Zo lust ik er nog meer. Zonder de dotcom crisis was ik nu multi miljonair.Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 04:41:
[...]
Zonder corona was het nog lang doorgegaan waarschijnlijk, daar had hij waarschijnlijk gelijk in gekregen.
Ik wuif niks weg en weet prima wie Shiller is. Ik geef alleen even aan dat hij er ook regelmatig naast zit net als alle andere 'experts'.Informatie wegwuiven is hoe je geld verliest. Informatie opnemen meenemen in je analyse is hoe je veel geld verdient. Succes
Beste mede Tweakers,
Kan ik dus ook via de Rabobank direct handelen met deze ETF (exchange traded fund) van Vanguard? Dus geen twee dagen voordat het ingaat?
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000YVD3
Ik kan het niet duidelijk vinden in de documenten
.
Kan ik dus ook via de Rabobank direct handelen met deze ETF (exchange traded fund) van Vanguard? Dus geen twee dagen voordat het ingaat?
Ik kan het niet duidelijk vinden in de documenten

@Bowen_HAFX Het is heel simpel. Het is een ETF, die zijn beursgenoteerd en daarom kan je die op ieder moment verhandelen wanneer de beurs geopend is.
Voor mijn partner heb ik gisteren een meesman account geopend. Zij wil eenmalig inleggen echter is dit bedrag lager dan de 10K waarvan Meesman op haar website aangeeft dat dit het minimum is.
Heeft iemand van jullie ervaring of dit ook daadwerkelijk zo is? Maw kan ik ook dit lagere bedrag overmaken en dan kijken wat er gebeurt? Ik beleg voor haar liever niet maandelijks nl.
Eerlijk gezegd vind ik het sowieso een vreemde spelregel van hen. Zij bieden ook een beleggingsrekening voor kinderen aan en de jaarlijkse vrijstelling voor schenking aan je kind bedraagt circa 5500, ook lager dan de 10K. Dan kun je in feite dus alleen maandelijks beleggen.
Heeft iemand van jullie ervaring of dit ook daadwerkelijk zo is? Maw kan ik ook dit lagere bedrag overmaken en dan kijken wat er gebeurt? Ik beleg voor haar liever niet maandelijks nl.
Eerlijk gezegd vind ik het sowieso een vreemde spelregel van hen. Zij bieden ook een beleggingsrekening voor kinderen aan en de jaarlijkse vrijstelling voor schenking aan je kind bedraagt circa 5500, ook lager dan de 10K. Dan kun je in feite dus alleen maandelijks beleggen.
Alsjeblieft ga eerst je verdiepen in de materie voordat je blind ergens instapt, wat je vraagt is echt basis kennis. Koop een boek zoals Beleggen voor Dummies.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:31:
Beste mede Tweakers,
Ik kan het niet duidelijk vinden in de documenten.
@Neutron de grootbanken bieden dezelfde onderliggende fondsen aan tegen meestal lagere kosten.
Leuk natuurlijk, maar voor iemand's partner is de eenvoud van Meesman wellicht die paar tienden van procenten aan extra kosten wel wat waard. Bij een bank/broker kan je makkelijker in de verleiding komen om af te wijken van je plan. Daarnaast stelt het je in staat om een eventuele daling van dag tot dag (of bij ETFs zelfs van minuut tot minuut) te volgen. Allebei zaken die je mogelijk niet wil hebben wanneer je beleggingen regelt voor je partner, die wellicht niet zoveel discipline en kennis heeft omtrent beleggen als jij.Pistachenootje schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:48:
@Neutron de grootbanken bieden dezelfde onderliggende fondsen aan tegen meestal lagere kosten.
Staat hier in de kast, maar zal het nog een keer lezen! In ieder geval bedankt voor de tip en jouw bezorgdheid.Miki schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:45:
[...]
Alsjeblieft ga eerst je verdiepen in de materie voordat je blind ergens instapt, wat je vraagt is echt basis kennis. Koop een boek zoals Beleggen voor Dummies.
Ik investeerde al maandelijks gedurende afgelopen 2 jaar in het vrml fonds en ben 2 en half week geleden uitgestapt. Ik wil proberen een beetje te profiteren van de grote koers wisselingen die op het moment gaande zijn. Vandaar mijn vraag.
@Bowen_HAFX het time van de markt is niet te doen. Want is de de huidige koers het diepste punt, of zitten we volgende week nogmaals -20% , -50% lager? Het periodiek inleggen (maandelijks of andere periode) zorgt voor de lange termijn juist dat je deze dalen (en pieken) afvlakt op de totale looptijd.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Waarom wil je bij Meesman beleggen?Neutron schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:41:
Voor mijn partner heb ik gisteren een meesman account geopend. Zij wil eenmalig inleggen echter is dit bedrag lager dan de 10K waarvan Meesman op haar website aangeeft dat dit het minimum is.
Heb je hier onderzoek naar gedaan vóórdat je de rekening hebt geopend?
Meesman is best duur en om die reden zijn er velen in dit topic bij ze weggegaan naar goedkopere alternatieven.
Het goedkoopste en simpelste alternatief op dit moment is Fitvermogen en dan dit fonds: https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1
Hier kun je ook: inleggen vanaf €25, beleggen voor je kind en maandelijks inleggen.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik kan het niet beter verwoorden @JohanNL : fitvermogen heeft veel minder spreiding dan de meer dan 6500 bedrijven die Meesman heeft. Dat de laatste duurder is is mij bekend.Zr40 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:01:
[...]
Leuk natuurlijk, maar voor iemand's partner is de eenvoud van Meesman wellicht die paar tienden van procenten aan extra kosten wel wat waard. Bij een bank/broker kan je makkelijker in de verleiding komen om af te wijken van je plan. Daarnaast stelt het je in staat om een eventuele daling van dag tot dag (of bij ETFs zelfs van minuut tot minuut) te volgen. Allebei zaken die je mogelijk niet wil hebben wanneer je beleggingen regelt voor je partner, die wellicht niet zoveel discipline en kennis heeft omtrent beleggen als jij.
@Aghanim : mijn partner heeft geen interesse om hier maandelijks mee bezig te zijn maar op dit moment wel geld beschikbaar om in te leggen. Overigens heb ik meermaals gelezen dat lump sum statistisch gezien meer kans op een hoger een rendement geeft dan DCA. Ik heb niet perse iets tegen DCA overigens, dat doe ik zelf nl ook.
[ Voor 16% gewijzigd door Neutron op 14-03-2020 10:52 ]
Het is toch geen gekke gedachte om nu bijvoorbeeld aandelen Shell te kopen, ivm lage koers, te wachten tot ze weer op normaal niveau zijn en ze vervolgens weer verkopen?Aghanim schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:42:
Waarom zou je eenmalig willen inleggen en dat NU willen doen?
@Zr40 @Neutron bij meesman kun je toch net zo makkelijk afwijken van je plan? Je investering verkopen is een kwestie van een paar keer klikken.
Verder heb je bij de grootbanken geen 10.000 minimum.
Fitvermogen heeft wat minder spreiding doordat ze strengere ESG eisen hebben. De vraag is of het uitmaakt voor de resultaten. Ik verwacht dat Fitvermogen nog steeds meer dan genoeg spreiding heeft.
Verder heb je bij de grootbanken geen 10.000 minimum.
Fitvermogen heeft wat minder spreiding doordat ze strengere ESG eisen hebben. De vraag is of het uitmaakt voor de resultaten. Ik verwacht dat Fitvermogen nog steeds meer dan genoeg spreiding heeft.
[ Voor 32% gewijzigd door Pistachenootje op 14-03-2020 11:02 ]
Als het zo’n een shure-thing zou zijn zou iedereen met geld dat nu doen toch?gaizka schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:51:
[...]
Het is toch geen gekke gedachte om nu bijvoorbeeld aandelen Shell te kopen, ivm lage koers, te wachten tot ze weer op normaal niveau zijn en ze vervolgens weer verkopen?
Stel morgen explodeert een olieplatform van Shell (ik hoop absoluut van niet natuurlijk), waar gaat dan de koers heen?
Je weet gewoon niet wat de markt doet. Ik heb deze week ook bijgekocht en het jeukt mij ook om dat weer te doen. Maar ik zit al best diep in Shell met een paar duizend aandelen

[ Voor 29% gewijzigd door fsfikke op 14-03-2020 11:09 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Het is een gedachte die heel veel mensen hebben blijkbaar want ik denk dat ik hem zo'n 40 keer heb gelezen in dit topic en op Reddit.gaizka schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:51:
[...]
Het is toch geen gekke gedachte om nu bijvoorbeeld aandelen Shell te kopen, ivm lage koers, te wachten tot ze weer op normaal niveau zijn en ze vervolgens weer verkopen?
ING en ABN zijn de andere 'gouden' tips.
Het fonds bij Fitvermogen heeft alsnog voldoende spreiding over verschillende sectoren die veelal internationaal opereren, met een duurzaam tintje.Neutron schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:50:
[...]
Ik kan het niet beter verwoorden @JohanNL : fitvermogen heeft veel minder spreiding dan de meer dan 6500 bedrijven die Meesman heeft. Dat de laatste duurder is is mij bekend.
Dus dat is geen goede reden, maar je moet het zelf weten natuurlijk
Je hebt ook nog bijvoorbeeld Centraal Beheer met het wereldwijd aandelenfonds en Zwitserleven kan ook interessant zijn.
In vino veritas, in aqua sanitas
Dit topic is gesloten.