Je weet dat China om Covid-19 onder controle te houden iedereen 2 maanden heeft opgesloten in zijn huis, toch?Sunri5e schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:16:
[...]
Het kan zomaar keren als blijkt dat Europa net als China het onder controle heeft.
Je kan jezelf ook de vraag stellen wat het minste risico is: spaargeld of aandelen in een degelijk bedrijf.
Met degelijk bedrijf bedoel ik iets in de aard van een voedings- of nutsbedrijf.
Zelfs al gaat er op een bepaald moment 90% af van de aandelenkoers.
Er zijn geen zekerheden behalve dat dit ook wel weer voorbij gaat. Op een dag zitten we aan de toog en is het van: 'weet je nog in 2020...'
Met degelijk bedrijf bedoel ik iets in de aard van een voedings- of nutsbedrijf.
Zelfs al gaat er op een bepaald moment 90% af van de aandelenkoers.
Er zijn geen zekerheden behalve dat dit ook wel weer voorbij gaat. Op een dag zitten we aan de toog en is het van: 'weet je nog in 2020...'
* Naboo gaat de Big Short nog eens een keer kijken ter afleiding
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Een paar maandjes? Als het zo nog 1 week door gaat blijft er al vrijwel niks meer over... Ik denk dat het volgende week afzwakt en dat we de week erna (23e) misschien een paar goede dagen gaan zien.phantom09 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:10:
[...]
Nee het is geen tijd om in te stappen. Niemand kan zeggen hoe hard en hoe lang de daling gaat duren. 1 ding is zekers, de daling gaat naar mijn mening veel te hard. Het is mogelijk dat deze harde daling nog een paar maandjes door gaat.
Daarna zou het kunnen zijn dat het weer hard omhoog gaat. Of het kan zijn dat de schrik bij beleggers er zo is ingeschoten dat de koersen zich zeer langzaam herstellen. (vertrouwen komt te voet en gaat te paard).
Laten we eerlijk zijn, corona is besmettelijk en kan erg gevaarlijk zijn, maar vooral voor ouderen. Ik snap dat KLM en RCL hard inzakken, maar er zijn genoeg bedrijven die er nauwelijks last van hebben en toch 5-10% in 1 dag inleveren. Lijkt mij meer een correctie na de bubbel die al 2,5 jaar gaande was.
Pwohhh, het gaat nu toch echt wel fucking hard. Aantal aandelen in mijn portefeuille zijn toch aardig aan het inklappen: Siemens, Shell, Boeing, Intel en vele anderen. Maak me niet echt ongerust, maar 30k 'verliezen' in een paar dagen is wel iets anders dan af en toe een paar duizend erbij
.
Europe en China is meten met 2 maten. In China zijn ze streng geweest en mocht niemand het huis uit. Controle met drones.Sunri5e schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:16:
[...]
Het kan zomaar keren als blijkt dat Europa net als China het onder controle heeft.
Vergeet niet dat de communistische partij nog steeds alle touwtjes in handen heeft. En dat heeft in dit geval heel goed uitgepakt!
De chinesen hebben het netjes ingedamt.
Europa daarentegen is verdeeld (zoals de EU altijd al was). Ieder land neetm zijn eigen maatregelen. Kijk naar Italie daar zijn nu 15000 gevallen. En kijk naar Iran, daar zjin u 10000 gevallen. (https://www.worldometers.info/coronavirus/).
Ik gok dat Italie een betere welvaart heeft dan Iran en ook dat Italie een beter gezondheidstelsel heeft. En toch zijn er veel meer gevallen in Italie. In italie Zijn er meer dan 1000 doden op 15000 gevallen. ZuidKorea 66 doden op 7800 gevallen. Heel duidelijk verschil.
Heeft Zuid-Korea een veel beter preventie? betere ziekenhuizen? Minder kwestbare doelgroepen??
In Zuid-Korea daarentegen hebben ze extreme maatregelen genomen. Overal controles. iedereen wordt getest. Flink spuiten.
En de teller staat al een lange tijd op iets meer dan 7000 gevallen. Petje af voor de Zuid-koreanen.
En Nederland? Geen handjes schudden, geen bijeenkomsten groter dan 100 man, verkouden dan niet naar het werk.
Kortom de burger moet het maar zelf doen en hopen dat ze het ook gaan doen. Wordt een rommeltje zo.
[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 12-03-2020 21:01 ]
Niet alleen ouderen, ook mensen met hard problemen, diabetes, bloedvatenziektes en longziektes (en mogelijk ook rokers).Santee schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:31:
[...]
Een paar maandjes? Als het zo nog 1 week door gaat blijft er al vrijwel niks meer over... Ik denk dat het volgende week afzwakt en dat we de week erna (23e) misschien een paar goede dagen gaan zien.
Laten we eerlijk zijn, corona is besmettelijk en kan erg gevaarlijk zijn, maar vooral voor ouderen.
De Tweakers Fear & Greed Index begint toch aardig richting "Extreme Fear" te gaan.
Zolang je nog inkomen hebt zodat je na een 80-90% koersval kan blijven kopen, maakt het geen donder uit dat "het 30 jaar duurt voordat de koersen weer op het oude niveau zijn". Glas halfvol: na 30 jaar is je inleg uit jaar 1 wel 5 tot 10x gegroeid!phantom09 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:51:
[...]
Wie zegt dat hij de beurs niet nog verder daalt? Wie weet krijgen we een 2e depressie net als in 1929 ! Koersen dalen met 90% vanaf de top![]()
En daarna duurt het 30 jaar voordat de koersen weer op het oude niveau zijn......
Ik heb geen idee wat de toekomst bied. Ik vindt het maar gekken werk en dat alleen voor een virus waarvan de kans dat je komt te overlijden relatief laag is. Gezien de reacties heb je bijna het idee of het virus 80-90% van de mensen dood...
[ Voor 83% gewijzigd door Longcat op 12-03-2020 20:44 ]
Kan best dat het nog maanden daalt, maar de afvlakking moet binnenkort wel gaan komen, anders zit de AEX straks <300.. Aan de andere kant, de bodem is altijd 0phantom09 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:40:
[...]
Niet alleen ouderen, ook mensen met hard problemen, diabetes, bloedvatenziektes en longziektes (en mogelijk ook rokers).
Zit zelf in de offshore en ook die sector wordt redelijk hard geraakt door Corona, platformen kunnen niet gestopt worden maar ook mensen op een platform houden kost klauwen met geld. Dan moet je nog mensen hebben die niet ziek zijn en als de pleuris uitbreekt op een platform dan moet je het zien te containen zonder dat iedereen ziek wordt. Helicopters staan al op sommige plekken aan de grond omdat het te duur is die te ontsmetten.Santee schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:31:
[...]
Een paar maandjes? Als het zo nog 1 week door gaat blijft er al vrijwel niks meer over... Ik denk dat het volgende week afzwakt en dat we de week erna (23e) misschien een paar goede dagen gaan zien.
Laten we eerlijk zijn, corona is besmettelijk en kan erg gevaarlijk zijn, maar vooral voor ouderen. Ik snap dat KLM en RCL hard inzakken, maar er zijn genoeg bedrijven die er nauwelijks last van hebben en toch 5-10% in 1 dag inleveren. Lijkt mij meer een correctie na de bubbel die al 2,5 jaar gaande was.
Als oliebedrijven minder schepen huren dan leiden de scheepseigenaren daar ook flink onder.
Vont Bear FTSE 16 x heeft dacht ik een YTD van 6000% behaalt. Het was eerst 0,001 en is nu cirica 0,06 waardLongcat schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:42:
De Tweakers Fear & Greed Index begint toch aardig richting "Extreme Fear" te gaan.
Als je dus € 1.000,- hier op had ingezet was het nu € 60.0000,- waard geworden !!
In het verleden wel eens SVXY in bezit gehad maar met PRIIPS kan dit niet meer
Heb dit product gevonden op DeGiro, kan er iemand mij vertellen of er caveats zijn? Ik vind hier namelijk niet zoveel over.
Heb dit product gevonden op DeGiro, kan er iemand mij vertellen of er caveats zijn? Ik vind hier namelijk niet zoveel over.

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e
Volledige noob hier, dus vergeef mij mijn domme vragen. Ik wil een alternatief voor mijn spaarboekje, zeker geen actieve beleggingen of daytraden, gewoon maandelijks een deel van mijn inkomen beleggen met lange horizon (+- 10 jaar).Longcat schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:14:
@JLius voor Europeanen gaat het voor ETFs over het algemeen tussen VWRL en IWDA (de laatste eventueel aangevuld met EMIM of AEEM). Beleggingsfondsen zijn ook een optie. Daar zitten de meesten in NT World.
Ik heb eindelijk mijn digipass ontvangen bij Bolero en heb gezocht op VWRL. De ETF zit blijkbaar op Euronext Amsterdam, en krijg ook nog VANG VWRL INAV te zien, een index op Euronext Brussel.
Ik woon in België, maakt het voor mij veel uit als ik die ETF op Euronext Amsterdam koop? Bij de index zie ik geen mogelijkheid tot aankopen, kan iemand mij verduidelijken waarom?
ik heb niet de grote depressie van 1929 meegemaakt. Wat ik zo lees was het veel kommer en kwel. Als we inderdaad een 2e depressie krijgen dan heb ik geen idee wat ons te wachten staat.Longcat schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:42:
[...]
Zolang je nog inkomen hebt zodat je na een 80-90% koersval kan blijven kopen, maakt het geen donder uit dat "het 30 jaar duurt voordat de koersen weer op het oude niveau zijn". Glas halfvol: na 30 jaar is je inleg uit jaar 1 wel 5 tot 10x gegroeid!
Hier een linkje naar 1929 de beurs en gevolgende: https://isgeschiedenis.nl...ag-de-beurskrach-van-1929
Voor de problemen was er een werkeloosheid percentage van maar 3% (hey ! hebben we dat nu ook niet?).
Later had het als gevolg: massa ontslagen en een werkeloosheidpercentage van 25%. Echter dat zie ik nu niet zo snel gebeuren vanwege de vergrijzing. De lonen daalden ook met 40-60% ! Dat wil niemand.
Wil je zekerheid en toch rendement? Koop dan Triodos Fairshare fund of certificaten van Triodos bank. Zeer stabiele koers. Zelf in 2008 toen de beurskoersen als een gek daalden bleef de koers hiervan stabiel en steeg zelfs iets !JLius schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:51:
[...]
Volledige noob hier, dus vergeef mij mijn domme vragen. Ik wil een alternatief voor mijn spaarboekje, zeker geen actieve beleggingen of daytraden, gewoon maandelijks een deel van mijn inkomen beleggen met lange horizon (+- 10 jaar).
Ik heb eindelijk mijn digipass ontvangen bij Bolero en heb gezocht op VWRL. De ETF zit blijkbaar op Euronext Amsterdam, en krijg ook nog VANG VWRL INAV te zien, een index op Euronext Brussel.
Ik woon in België, maakt het voor mij veel uit als ik die ETF op Euronext Amsterdam koop? Bij de index zie ik geen mogelijkheid tot aankopen, kan iemand mij verduidelijken waarom?
Je moet even kijken of er transactiekosten in rekening gebracht worden voor het aankopen van ETFs (zoals VWRL) en of er verschil is tussen de beurzen. Kijk ook even hoeveel volume er verhandeld wordt en hoe groot het verschil is tussen de bied en laat tussen de Amsterdamse en de Brusselse notering. Wat bedoel je trouwens met: "Bij de index zie ik geen mogelijkheid tot aankopen" ?JLius schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:51:
[...]
Volledige noob hier, dus vergeef mij mijn domme vragen. Ik wil een alternatief voor mijn spaarboekje, zeker geen actieve beleggingen of daytraden, gewoon maandelijks een deel van mijn inkomen beleggen met lange horizon (+- 10 jaar).
Verwijderd
Is de risk op dit product limited? e.a. je kan alleen verliezen wat je inlegt?phantom09 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:46:
[...]
Vont Bear FTSE 16 x heeft dacht ik een YTD van 6000% behaalt. Het was eerst 0,001 en is nu cirica 0,06 waard
Als je dus € 1.000,- hier op had ingezet was het nu € 60.0000,- waard geworden !!
Dit is nog niets iets wat ik eerder heb onderzocht.
Ik weet wel dat de ETF erachter failliet kan gaan.
Stand bij market close: leverage 198,8%, initial margin 123,4%, maintenance margin 63,3%.Zr40 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:28:
[...]
Storting is verwerkt. Huidige stand: leverage 193,7%, initial margin 117,2%, maintenance margin 60,3%.
Nu is het afwachten. En meer posities sluiten.
@Zr40 Hoeveel posities heb je gesloten vandaag?
Voor zover ik weet kan je maximaal alleen je inleg verliezen. Als je hieraan begint, leg dan niet teveel in. Max. € 1.000,-Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:59:
[...]
Is de risk op dit product limited? e.a. je kan alleen verliezen wat je inlegt?
Dit is nog niets iets wat ik eerder heb onderzocht.
Ik weet wel dat de ETF erachter failliet kan gaan.
Je kan met een relatief klein bedrag grote winsten boeken (als het goed verloopt). Als je het nu niet aan durft omdat je geen idee hebt of hij nog verder daalt kan je natuurlijk nog minder inleggen.
Maar als straks de koersen weer gaan stijgen dan kan je natuurlijk de Bulls van VONT kopen. Maar pas wel op. Op 19-2-2020 was deze nog €0,49 waard en op 11-3-2020 was het nog maar € 0,001 waard. Of te wel had je hier € 490.000,- op 19-2-2020 ingelegt dan had je nu nog maar € 1.000,- over......
Zo, wat een slotveiling. S&P500 -9,51% ondanks toch stevig ingrijpen van de FED.
Verwijderd
Thanks, precies hoe ik dacht dat die zou werken. Met een stijging van 7% van de index dan is die al bijna niks meer waard. Maar met het corona-virus + brexit denk ik dat de FTSE het nog heel erg te verduren krijgt.phantom09 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:07:
[...]
Voor zover ik weet kan je maximaal alleen je inleg verliezen. Als je hieraan begint, leg dan niet teveel in. Max. € 1.000,-
Je kan met een relatief klein bedrag grote winsten boeken (als het goed verloopt). Als je het nu niet aan durft omdat je geen idee hebt of hij nog verder daalt kan je natuurlijk nog minder inleggen.
Maar als straks de koersen weer gaan stijgen dan kan je natuurlijk de Bulls van VONT kopen. Maar pas wel op. Op 19-2-2020 was deze nog €0,49 waard en op 11-3-2020 was het nog maar € 0,001 waard. Of te wel had je hier € 490.000,- op 19-2-2020 ingelegt dan had je nu nog maar € 1.000,- over......
Volgende aandelen kiezen wordt steeds lastig, alles lijkt wel aantrekkelijk te worden. O.a. Emerson Electric staat hoog op de lijst (78 naar 46, bijna -50%). Idem MAIN (45 naar 26, ook bijna -50%). Ook iets als NN (37 naar 21) is aardig dichtbij. BASF ziet er ook leuk uit, iets langer bezig met rit van 98 naar 40.
Waarschijnlijk zijn 2-3 hiervan de volgende als de beurs nog iets doorzakt en ik weer 25% van de cash bijleg.
Cash deel is onbedoeld wel 'gestegen' naar >10% van het portfolio xD.
Waarschijnlijk zijn 2-3 hiervan de volgende als de beurs nog iets doorzakt en ik weer 25% van de cash bijleg.
Vergis je niet dat de FED al maanden een infuus heeft lopen op de dag/week leningen van heel, heel veel miljarden. De liquiditeit is al lang ver te zoeken daar, dus ze grijpen al langere tijd in daar.Cubic X schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:09:
Zo, wat een slotveiling. S&P500 -9,51% ondanks toch stevig ingrijpen van de FED.
[ Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 12-03-2020 21:15 ]
Of dankzij...Cubic X schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:09:
Waarom kijk je nog naar individuele aandelen als je ook gewoon de index kan kopen met bizarre discount? Ik doe ook wel eens wat met individuele aandelen (+/- 10% van portefeuille), maar voorlopig pomp ik al m'n beschikbare cash in ETFs.Xanaroth schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:12:
Volgende aandelen kiezen wordt steeds lastig, alles lijkt wel aantrekkelijk te worden. O.a. Emerson Electric staat hoog op de lijst (78 naar 46, bijna -50%). Idem MAIN (45 naar 26, ook bijna -50%). Ook iets als NN (37 naar 21) is aardig dichtbij. BASF ziet er ook leuk uit, iets langer bezig met rit van 98 naar 40.
[ Voor 53% gewijzigd door Longcat op 12-03-2020 21:18 ]
De beurs is niks anders dan een grote tafel waar mensen geld op de tafel gooien. Nu worden mensen zenuwachtig en halen hun geld van de tafel. Maar dat geld is niet weg/opgemaakt/verbrand. Men komt vanzelf wel weer terug naar de tafel en legt het geld straks vrolijk weer in. En het spel gaat weer door.Xanaroth schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:12:
Was meer een knipoog, dat door de zakkende beurs mijn NERF-gun stash relatief een grotere positie wordt (zakt immers niet mee) waardoor ik elke DCA stap naar rato 'meer' kan doen dan de vorige.phantom09 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:15:
[...]
De beurs is niks anders dan een grote tafel waar mensen geld op de tafel gooien. Nu worden mensen zenuwachtig en halen hun geld van de tafel. Maar dat geld is niet weg/opgemaakt/verbrand. Men komt vanzelf wel weer terug naar de tafel en legt het geld straks vrolijk weer in. En het spel gaat weer door.
Lege schappen hier bij de Albert Heijn. Wat zou het Ahold aandeel morgen doen?
@Pazienza Bij mijn lokale AH was bijna al het wc-papier op. Nu verwacht ik niet dat mensen 2x zoveel wc-papier gaan gebruiken (krijg je diarree van COVID-19?), dus het lijkt me gewoon aankopen die naar voren zijn gehaald (ten koste van toekomstige aankopen).
[ Voor 10% gewijzigd door Longcat op 12-03-2020 21:21 ]
Diarree aanval is niet ongewoon bij een virus infectie en kan optreden, aldus RTL nieuws.Longcat schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:20:
@Pazienza Bij mijn lokale AH was bijna al het wc-papier op. Nu verwacht ik niet dat mensen 2x zoveel wc-papier gaan gebruiken (krijg je diarree van COVID-19?), dus het lijkt me gewoon aankopen die naar voren zijn gehaald (ten koste van toekomstige aankopen).
Mss toch ook maar aandelen van Vaseline kopen
Every magical journey begins with a single step
VIX tikt zojuist 75 aan, op IWDA spotte ik vandaag een bid-ask spread van 1 euro en SPY doet 3.5x daily avg volume, maar Flow Traders komt niet van z'n plek. Ik zeg net wel dat ik al m'n beschikbare cash in IWDA ga pompen, maar FLOW wordt toch wel erg aantrekkelijk.
@Zr40 Ah, valt mee. In principe hoef je niets te verkopen tot je maintenance margin op 100 komt, toch? Wat houd je aan als grens voor jezelf? Hoe zit je er emotioneel/psychologisch in? Anders dan je had verwacht toen je met dit plan begon? Voor de zekerheid: dit is oprechte interesse en niet jou pesten of wat dan ook!
@Zr40 Ah, valt mee. In principe hoef je niets te verkopen tot je maintenance margin op 100 komt, toch? Wat houd je aan als grens voor jezelf? Hoe zit je er emotioneel/psychologisch in? Anders dan je had verwacht toen je met dit plan begon? Voor de zekerheid: dit is oprechte interesse en niet jou pesten of wat dan ook!
[ Voor 40% gewijzigd door Longcat op 12-03-2020 21:32 ]
Ook weer zo.Longcat schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:20:
Was wel een bizar gezicht, zelf ook maar wat extra dingen meegenomen, kan geen kwaad.
Gaat RCL dit overleven? Slot op 31,78% en sinds begin januari al een 77% koersdaling. Er blijft niks over zo.
Verwijderd
Wat bedoel je met FLOW?Longcat schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:29:
VIX tikt zojuist 75 aan, op IWDA spotte ik vandaag een bid-ask spread van 1 euro en SPY doet 3.5x daily avg volume, maar Flow Traders komt niet van z'n plek. Ik zeg net wel dat ik al m'n beschikbare cash in IWDA ga pompen, maar FLOW wordt toch wel erg aantrekkelijk.
@Zr40 Ah, valt mee. In principe hoef je niets te verkopen tot je maintenance margin op 100 komt, toch? Wat houd je aan als grens voor jezelf?
@Verwijderd Flow Traders, ticker = FLOW
--
--
RCL had op 31/12 ong. 250 miljoen cash. Stel dat ze een kwartaal lang geen inkomen hebben en voor het gemak gaan we uit van geen kosten. Ze waren aan rente alleen al 100 miljoen kwijt in het vorige kwartaal. Dan kan het nog wel eens moeilijk worden om de vaste kosten te dekken. Als die cash opraakt, dan moeten ze aandelen uitgeven (op een 5+ jaar low) of bij een bank aankloppen voor financiering. Ik denk niet dat banken staan te springen om geld te lenen aan een cruise bedrijf.Santee schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:30:
Gaat RCL dit overleven? Slot op 31,78% en sinds begin januari al een 77% koersdaling. Er blijft niks over zo.
[ Voor 89% gewijzigd door Longcat op 12-03-2020 21:39 ]
Verwijderd
Thanks both!Longcat schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:32:
@Verwijderd Flow Traders, ticker = FLOW
Dank voor de updates @Zr40 , ik hoop dat je er heelhuids uit komt.
@Longcat heb jij je 2e maandelijkse inleg al gedaan? Na de rampweek eind feb heb ik 2 maart flink ingekocht, dacht dat het voorlopig niet lager ging. Het jeukte om m'n buffer aan te spreken voor extra inleg. Blij dat ik dat niet heb gedaan. Volgende maand krijg ik een flinke bonus, kan ik daarmee nog meer de timing gokken.
Onderbuik: in de VS lijkt het ondergerapporteerd. Dat i.c.m. slechte gezondheidszorg en sociaal vangnet.. tel erbij op de Italiaanse banken die al jaren failliet zijn (alsmede DB); ik denk dat de bodem nog even op zich laat wachten.
@Longcat heb jij je 2e maandelijkse inleg al gedaan? Na de rampweek eind feb heb ik 2 maart flink ingekocht, dacht dat het voorlopig niet lager ging. Het jeukte om m'n buffer aan te spreken voor extra inleg. Blij dat ik dat niet heb gedaan. Volgende maand krijg ik een flinke bonus, kan ik daarmee nog meer de timing gokken.
Onderbuik: in de VS lijkt het ondergerapporteerd. Dat i.c.m. slechte gezondheidszorg en sociaal vangnet.. tel erbij op de Italiaanse banken die al jaren failliet zijn (alsmede DB); ik denk dat de bodem nog even op zich laat wachten.
Ik hoef inderdaad niets te verkopen zolang de maintenance margin onder 100% blijft. Of beter gezegd, zolang de maintenance margin requirement kleiner is dan de equity with loan value. Komt die daar boven, dan vindt er op een gegeven moment liquidatie plaats. Dat wil ik voorkomen. Het liefst sluit ik geen enkele positie, maar als het moet dan doe ik het liever zelf tegen een prijs die ik bepaal dan dat het automatisch met market orders gebeurt tijdens een daling.Longcat schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:29:
@Zr40 Ah, valt mee. In principe hoef je niets te verkopen tot je maintenance margin op 100 komt, toch? Wat houd je aan als grens voor jezelf?
Morgen ga ik twee geschreven puts sluiten. Levert een aardige realisatie van verlies op, maar echt anders kan ik met expiration deze maand niet meer verwachten. Wat levert het wel op: een paar procent extra ruimte aan maintenance margin. Dat kan ik goed gebruiken
[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 12-03-2020 21:42 ]
https://realmoney.thestre...ails-and-took-market-themTh1x4nG schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:49:
In het verleden wel eens SVXY in bezit gehad maar met PRIIPS kan dit niet meer
[Afbeelding]
potentieel issue ja
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e
Ik heb er eentje gedaan eind feb en vervolgens weer een begin maart. Timing is beroerd, maar ik was ook niet onder de indruk dat ik goed kon timen. Over iets minder dan 2 weken komt er weer salaris en dan ga ik dat weer in 2 delen inleggen.DoinkDeClown schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:34:
Dank voor de updates @Zr40 , ik hoop dat je er heelhuids uit komt.
Ik ook. Niet omdat ik bang ben dat de boodschappen opraken. maar ik heb geen zin om ziek naar de supermarkt te hoeven en er is toch een reële kans om ziek te worden.Pazienza schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:29:
[...]
Ook weer zo.
Was wel een bizar gezicht, zelf ook maar wat extra dingen meegenomen, kan geen kwaad.
[ Voor 16% gewijzigd door Longcat op 12-03-2020 21:45 ]
Twee weken voelt echt verder weg dan ooit. Wie weet waar het dan staat.
Laten we eerlijk zijn, daar kon ook wel wat van af, net als veel andere tech aandelen
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik snap het gevoel - ik vroeg mijn baas of mijn vakantiegeld eerder uitgekeerd kon worden en dat was maar deels een grapje.DoinkDeClown schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:46:
Twee weken voelt echt verder weg dan ooit. Wie weet waar het dan staat.
Over vakantiegeld gesproken, ik neem wellicht wel het risico om vanaf nu t/m mei wat extra in te leggen ter grootte van het vakantiegeld, ten koste van m'n buffer. Ik vind het namelijk ook niet fijn om in mei in 1x al het vakantiegeld in te leggen. Eind mei is m'n buffer dan weer op het normale niveau, dus dat vind ik wel een acceptabel risico.
[ Voor 23% gewijzigd door Longcat op 12-03-2020 21:59 ]
Aan de andere kant zit zo'n beetje iedereen die met een computer kan omgaan klaar om in te stappen.. Dus zodra het ergste achter de rug lijkt kan alles op basis daarvan ook hard omhoog schieten. (bang om de boot te missen, zoals velen met de huizenmarkt hebben ervaren).Longcat schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:56:
[...]
Ik snap het gevoel - ik vroeg mijn baas of mijn vakantiegeld eerder uitgekeerd kon worden en dat was maar deels een grapje.Nu ik weer bijgekomen ben van de verbazing van die record daling van de beurzen denk ik dat een snelle recovery onwaarschijnlijk is. Dan heeft het niet zo'n zin om in een buying frenzy te raken. Beter om gewoon periodiek te blijven inleggen.
Zie ook de reacties in dit topic...
Stel dat het virus medio Q2 weer verdwijnt vanwege de temperatuur , dan is er een hap in de economie van ca 2 maanden. Denk dat de meeste beursgenoteerde bedrijven daar wel overheen kunnen stappen zonder al teveel schade.
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 12-03-2020 22:02 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
offtopic
[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 13-03-2020 08:00 ]
offtopic
[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 13-03-2020 08:00 ]
@Sport_Life Ik denk dat het scenario dat jij schetst alleen uitkomt als het vanaf nu weer de goed nieuws show is. Het kan ook nog een stuk slechter worden. Ik hoor al jaren dat Deutsche Bank op het randje zit. Zuid-Europa is ook nog altijd fragiel en ik dacht dat DB daar veel leningen uit heeft staan. Als DB implodeert, wat zal dat dan doen met het financiële stelsel?
Ik zeg niet dat de koersen nog veel gaan dalen, maar je moet denk ik ook uitkijken dat je niet greedy wordt door een dag van -10%. Als het een crisis wordt, dan kan er nog een veelvoud van 10% af. Beide scenario's vind ik prima, ik blijf lekker periodiek inleggen.
@Santee Weinig tests? Er wordt veel gekeken naar de data, maar als je niet test, heb je ook geen data. In NL werd er een tijd niet getest als je ziek was, maar niet op vakantie was geweest naar een risicogebied. Daar is wat voor te zeggen, anders ben je mensen met 'normale' griep ook aan het testen.
Ik zeg niet dat de koersen nog veel gaan dalen, maar je moet denk ik ook uitkijken dat je niet greedy wordt door een dag van -10%. Als het een crisis wordt, dan kan er nog een veelvoud van 10% af. Beide scenario's vind ik prima, ik blijf lekker periodiek inleggen.
@Santee Weinig tests? Er wordt veel gekeken naar de data, maar als je niet test, heb je ook geen data. In NL werd er een tijd niet getest als je ziek was, maar niet op vakantie was geweest naar een risicogebied. Daar is wat voor te zeggen, anders ben je mensen met 'normale' griep ook aan het testen.
[ Voor 18% gewijzigd door Longcat op 12-03-2020 22:13 ]
Ik denk dat voor vele landen ze de statistieken niet kenbaar maken... Ook denk ik dat vele hoge piefen iets meer weten en wij niet.Santee schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:08:
[...]
Hoe is het eigenlijk nog niet grootschalig uitgebroken in India?
Overigens zijn wij ook enorm doorgeslagen. Vrijwel lege schappen hiero bij diepvries dingen en voorraad groentes.
Maar goed. Einde dag en sta op -25%.
[ Voor 13% gewijzigd door Qunix op 12-03-2020 22:18 ]
offtopic
[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 13-03-2020 07:59 ]
offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 13-03-2020 07:59 ]
offtopic
[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 13-03-2020 07:58 ]
offtopic
[ Voor 127% gewijzigd door Rukapul op 13-03-2020 07:58 ]
Twee weken geleden na de eerste hoos mijn hele pakket verkocht. Geen spijt van.
Deze ellende gaat niet zo maar als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer het warmer gaat worden.
Bedenk ook dat Nederland een Zee klimaat heeft met vrijwel altijd een virus vriendelijke hoge luchtvochtigheid.
Afleiding? Naast Margin Call (2011) (7.1/10) hier nog een paar:Naboo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:27:
* Naboo gaat de Big Short nog eens een keer kijken ter afleiding
2Doc:De Achtste Dag (1uur 31min.)
2Doc: Inside Lehman Brothers (30 min.)In 2008 klapte het Europese financiële stelsel bijna in elkaar. Aan de hand van de reddingsoperatie van FORTIS/ABNAMRO nemen Europese leiders van toen ons mee naar de zeven spannendste dagen van 2008. Waar staan we nu, tien jaar later? Kan de crisis opnieuw uitbreken?
Tegenlicht: Stilte voor de cra$h (2017) (46 min.)Rommelige hypotheken die werden afgesloten door Lehman Brothers veroorzaakten tien jaar geleden een vastgoedcrisis in Amerika. Dit leidde tot een wereldwijde financiële crisis. Tien jaar later kijkt de Franse journaliste Jennifer Deschamps terug op het faillissement van Lehman Brothers.
Tegenlicht: De dag dat de dollar valt (2005)In 2008 werd de wereld verrast door de val van zakenbank Lehman Brothers. VPRO Tegenlicht deed regelmatig verslag van de financiële crisis die daar als een kettingreactie op volgde. Een journalist, een voormalig bankier en een econoom bleken de kredietcrisis van 2008 te hebben voorspeld en waarschuwen nu, in 2018, voor een volgende crash. VPRO Tegenlicht zoekt hen weer op om te achterhalen wat zij wel, maar veel anderen niet zagen. Kunnen we door goed te kijken voorzien waarom we nu aan de vooravond van een nieuwe crisis staan?
Tegenlicht: Geldscheppers (2016)Leven we op een zeepbel? Kan de zwaar in de schulden geraakte Amerikaanse economie instorten en ons, Europeanen, meesleuren in de vrije val? Zijn de dagen van wereldmunt dollar geteld? En is een herhaling van de crisisjaren dertig echt zo ondenkbaar?
En meerdere afleveringen van Tegenlicht voor de liefhebber.Onze economie moet groeien. Daarom pompt de Europese Centrale Bank onder leiding van voorzitter Mario Draghi elke maand met een muisklik 80 miljard euro in de Europese economie. Waar wordt dat enorme virtuele bedrag voor gebruikt? En wat zijn de effecten van deze geldinjecties?
Wanneer je dan toch bezig bent dan heeft de BBC na 2008 een Docu drieluik gemaakt over het ontstaan en de gevolgen van de crisis die het meest compleet en meest duidelijk was. Ik weet alleen niet meer welke naam deze 3 afleveringen documentaire had ? Bijna alles van de VPRO en VARA heb ik ook gezien maar de BBC was meer omvattend en spot on. Ook waarom IJsland er veel beter van afkwam. Niet al te lang daarna wilde ING alweer de bonus cultuur gaan invoeren....

Da's apart, net stonden de US futures op zo'n -3% nu ineens op +3%. Gaat de dode kat weer stuiteren?
Ik verwacht wel een kleine bounce, net als na de afgelopen enorme koersval. Bovendien heeft Trump zijn mond ditmaal gehouden...Pistachenootje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 06:18:
Da's apart, net stonden de US futures op zo'n -3% nu ineens op +3%. Gaat de dode kat weer stuiteren?
Every magical journey begins with a single step
Voor de mensen die bij fitvermogen zitten: hoe snel gaat het aankopen daar?
Rare reacties van de beurs.
Corona heeft misschien 1 of 2 quarters impact.
Of: Corona is de katalysator, niet de oorzaak van de crash. Trigger die QE opblaast.
Bv high hond yields (zie mijn oudere posts) zijn super agressief geprijsd.
Als een paar shale high yields hops gaan: die zorgen voor paar % yield maar met Saudi Arabia move complete afschrijving.
Met QE is alles niet stabiel.
We hebben hier zelf een voorbeeld: slightly leveraged, veel gewaarschuwd en nu in de problemen, ook al is het misschien nauwelijks begonnen:
@Zr40 : veel succes!
Met beetje geluk zet de bubbel nog even door en komt bear market over een paar Qs.
Corona heeft misschien 1 of 2 quarters impact.
Of: Corona is de katalysator, niet de oorzaak van de crash. Trigger die QE opblaast.
Bv high hond yields (zie mijn oudere posts) zijn super agressief geprijsd.
Als een paar shale high yields hops gaan: die zorgen voor paar % yield maar met Saudi Arabia move complete afschrijving.
Met QE is alles niet stabiel.
We hebben hier zelf een voorbeeld: slightly leveraged, veel gewaarschuwd en nu in de problemen, ook al is het misschien nauwelijks begonnen:
@Zr40 : veel succes!
Met beetje geluk zet de bubbel nog even door en komt bear market over een paar Qs.
Ben benieuwd wat de beurs vandaag gaat doen. Gaat er weer 10% vanaf of blijven we vandaag op de 0 lijn.
Overigens is bij mijn werkgever het "Business Continuality Program" actief geworden afgelopen nacht. Als lid van de "non-expendables" heb ik nu de rest van de maand zakelijk huisarrest
Dat wordt veel 'cammen' deze maand
Overigens is bij mijn werkgever het "Business Continuality Program" actief geworden afgelopen nacht. Als lid van de "non-expendables" heb ik nu de rest van de maand zakelijk huisarrest
[ Voor 6% gewijzigd door Panzer_V op 13-03-2020 07:04 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
https://www.nu.nl/economi...-vanwege-coronavirus.htmlPanzer_V schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:04:
Ben benieuwd wat de beurs vandaag gaat doen. Gaat er weer 10% vanaf of blijven we vandaag op de 0 lijn.
Ik verwacht dat ECB op het idee komt aandelen te gaan kopen. Dat met de obligaties werkt niet echt meer.
QE++
Waarom niet?
Ik heb trouwens de afgelopen dagen slechte ervaringen met Binck. De app was bijna onbruikbaar en orders werden gewoon niet uitgevoerd. Zelf zijn ze er redelijk laconiek onder maar ik vind het echt niet kunnen. Wel de tarieven verhogen maar het platform kan nog steeds niet tegen piekbelasting.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Omdat je daar niet op passieve wijze vanaf komt. Een obligatie heeft een afloopdatum. Aandelen moet je actief verkopen als je het programma wilt afbouwen. Dat is echt wel een stap verder. Maar goed, niet dat het nog niet eerder is gebeurd. De BoJ doet het ook.pdbq schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:11:
[...]
https://weww.nu.nl/econom...-vanwege-coronavirus.html
Ik verwacht dat ECB op het idee komt aandelen te gaan kopen. Dat met de obligaties werkt niet echt meer.
QE++
Waarom niet?
Nog afgezien van de perverse prikkels die dat weer oplevert.
[ Voor 65% gewijzigd door _the_crow_ op 13-03-2020 07:56 ]
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Denk dat er vandaag met winst gaat worden geopend en we enigsinds rustig het weekend in kunnen gaan.
Voor 14:15 een order plaatsen en het wordt de volgende handelsdag om 11:00 uitgevoerd.Pistachenootje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 06:37:
Voor de mensen die bij fitvermogen zitten: hoe snel gaat het aankopen daar?
@Zr40 Ik weet dat het tegen je pricipes in gaat, maar je kan altijd overwegen om je TSLA positie te verkleinen:
• Je hebt op $570 nog steeds ~40% ROI? Mooie score.
• Gezien de VS nog moet realiseren dat het hard geraakt gaat worden, alleen economische symptoombestreiding doet, en de kwetsbare EU-banken, lijkt een recessie onvermijdelijk. Historisch duurt het 18 maanden (mediaan) tot de bodem (div. reinv.), 42 maanden tot nominaal herstel, 60 maanden tot reeel herstel en 160 maanden tot 5% real annual groei.
• De auto-industrie wordt altijd hard geraakt; in 2008 hadden Ford en GM bailouts nodig, en er was die verkapte "Cash for clunkers" subsidie. Hoeveel kan Tesla hebben als hun afzet krimpt? In 2019 was de omzet ~$25B, de schuldenlast $11B ($700MM rente per jaar). In 2019 is die schuld met $2B toegenomen; in een recessie zal dat verder toenemen. De uitdaging om een jaar met zwarte cijfers af te sluiten is bijna onmogelijk met een rentelast van ~$1B en dalende afzet. En wat als die geldkraan dicht gaat?
• De markt in 2020 wordt overspoeld met EV's van andere fabrikanten.
• FSD binnen 10 jaar is een illusie.
Edit: bovenstaand is absoluut niet als aanval bedoeld.
Edit: Disclaimer: ik ben noch short noch long in Tesla.
• Je hebt op $570 nog steeds ~40% ROI? Mooie score.
• Gezien de VS nog moet realiseren dat het hard geraakt gaat worden, alleen economische symptoombestreiding doet, en de kwetsbare EU-banken, lijkt een recessie onvermijdelijk. Historisch duurt het 18 maanden (mediaan) tot de bodem (div. reinv.), 42 maanden tot nominaal herstel, 60 maanden tot reeel herstel en 160 maanden tot 5% real annual groei.
• De auto-industrie wordt altijd hard geraakt; in 2008 hadden Ford en GM bailouts nodig, en er was die verkapte "Cash for clunkers" subsidie. Hoeveel kan Tesla hebben als hun afzet krimpt? In 2019 was de omzet ~$25B, de schuldenlast $11B ($700MM rente per jaar). In 2019 is die schuld met $2B toegenomen; in een recessie zal dat verder toenemen. De uitdaging om een jaar met zwarte cijfers af te sluiten is bijna onmogelijk met een rentelast van ~$1B en dalende afzet. En wat als die geldkraan dicht gaat?
• De markt in 2020 wordt overspoeld met EV's van andere fabrikanten.
• FSD binnen 10 jaar is een illusie.
Edit: bovenstaand is absoluut niet als aanval bedoeld.
Edit: Disclaimer: ik ben noch short noch long in Tesla.
[ Voor 4% gewijzigd door DoinkDeClown op 13-03-2020 08:23 ]
@DoinkDeClown Bedankt voor het meedenken.
Vooralsnog ga ik eerst optieposities sluiten (te beginnen met de geschreven puts die over een week verlopen en inmiddels flink ITM zijn, gevolgd door de posities met de grootste maintenance margin requirement), voordat ik aandelen ga verkopen. Hopelijk geeft dat genoeg ruimte totdat er weer wat cash beschikbaar komt (uit salaris, andere investeringen die begin april uitkeren, en een deposito).
Vooralsnog ga ik eerst optieposities sluiten (te beginnen met de geschreven puts die over een week verlopen en inmiddels flink ITM zijn, gevolgd door de posities met de grootste maintenance margin requirement), voordat ik aandelen ga verkopen. Hopelijk geeft dat genoeg ruimte totdat er weer wat cash beschikbaar komt (uit salaris, andere investeringen die begin april uitkeren, en een deposito).
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 13-03-2020 08:57 ]
@Zr40 IB laat weten dat margin requirements waarschijnlijk met ruwweg 50% omhoog gaan, zie laatste bulletin in TWS
Nog iets over RDS / Shell B, ik zie nu bij het transactieoverzicht bij Flatex dat er geen belasting is ingehouden of betaald.
Hoe zit dit nou precies met het aankopen van UK aandelen qua belasting?
Hoe zit dit nou precies met het aankopen van UK aandelen qua belasting?
Paar procentjes in de plus in Europa. Ik denk dat vandaag een horizontaal dagje gaat worden.
Ook weleens prettig zeg na de achtbaanritten van de afgelopen dagen. Blijft een zeer onvoorspelbare situatie wat ook te voelen is op de beurs.Panzer_V schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:27:
Paar procentjes in de plus in Europa. Ik denk dat vandaag een horizontaal dagje gaat worden.
In de theorie een verschil, in de praktijk tot nu toe nauwelijks.
De FED heeft inderdaad een paar maanden lang hun obligaties uit laten lopen en daarna ging het zo snel mis dat dat gestopt is.
De ECB heeft alleen gepoogd *netto* (!) niet meer obligaties op te kopen (ze konden dus bv hun zwaartepunt wel verleggen, bv meer italiaanse kopen etc) maar daar zijn ze mee gestopt.
Of ze *ooit* dat nog gaan afbouwen: om eerlijk te zijn denk ik het niet.
De FED heeft inderdaad een paar maanden lang hun obligaties uit laten lopen en daarna ging het zo snel mis dat dat gestopt is.
De ECB heeft alleen gepoogd *netto* (!) niet meer obligaties op te kopen (ze konden dus bv hun zwaartepunt wel verleggen, bv meer italiaanse kopen etc) maar daar zijn ze mee gestopt.
Of ze *ooit* dat nog gaan afbouwen: om eerlijk te zijn denk ik het niet.
_the_crow_ schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:45:
[...]
Omdat je daar niet op passieve wijze vanaf komt. Een obligatie heeft een afloopdatum. Aandelen moet je actief verkopen als je het programma wilt afbouwen. Dat is echt wel een stap verder. Maar goed, niet dat het nog niet eerder is gebeurd. De BoJ doet het ook.
Nog afgezien van de perverse prikkels die dat weer oplevert.
Niets onverwachts, toch?
Anyway, ik zou me niet verbazen als het weer straight omhoog gaat. De beurs is super aggressief en er zijn nog geen defaults. Als er een paar 100 miljard op 0 afgeschreven moeten worden in een sector die "niemand" verwacht, dan gaan er harde klappen vallen.
Ik ben benieuwd of de oliepoker doorgaat. US shale gaat defaulten (en een heleboel high yield bonds) als OPEC+ de oliekraan niet dicht gaan doen.
Iemand die toevallig weet hoeveel high yield bond in de shale zit?
Hop: https://www.ft.com/conten...38-11ea-a6cd-df28cc3c6a68
11%: Energy companies are the biggest issuers of junk bonds, accounting for more than 11 per cent of the US high-yield market.
Anyway, ik zou me niet verbazen als het weer straight omhoog gaat. De beurs is super aggressief en er zijn nog geen defaults. Als er een paar 100 miljard op 0 afgeschreven moeten worden in een sector die "niemand" verwacht, dan gaan er harde klappen vallen.
Ik ben benieuwd of de oliepoker doorgaat. US shale gaat defaulten (en een heleboel high yield bonds) als OPEC+ de oliekraan niet dicht gaan doen.
Iemand die toevallig weet hoeveel high yield bond in de shale zit?
Hop: https://www.ft.com/conten...38-11ea-a6cd-df28cc3c6a68
11%: Energy companies are the biggest issuers of junk bonds, accounting for more than 11 per cent of the US high-yield market.
Hielko schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:58:
@Zr40 IB laat weten dat margin requirements waarschijnlijk met ruwweg 50% omhoog gaan, zie laatste bulletin in TWS
[ Voor 13% gewijzigd door pdbq op 13-03-2020 09:40 ]
Opening +4%, ondertussen alweer terug naar +0,5%. Ik denk dat het erom gaat hangen. Wat doen de US Futures?Panzer_V schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:27:
Heeft iemand dat plaatje van Morningstar wat mooi aangeeft hoe lang de vorige bear markten duurden en hoe lang het herstel duurde? Ik kan het niet vinden.
@Longcat misschien?
@Longcat misschien?
Huidige stand: leverage 195,7%, initial margin 129,5%, maintenance margin 59,1%.Zr40 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:03:
[...]
Stand bij market close: leverage 198,8%, initial margin 123,4%, maintenance margin 63,3%.
Initial margin op de boxen is weer verder gestegen naar 20k. Dat was ooit 8k
https://www.investing.com/indices/indices-futuresSantee schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:40:
[...]
Opening +4%, ondertussen alweer terug naar +0,5%. Ik denk dat het erom gaat hangen. Wat doen de US Futures?
Vanochtend eveneens plm. 4%, inmiddels gedaald tot circa 2%.
Mwah wachten is of de rest van europa die wat dagen achter lopen ook italiaanse toestanden krijgen in de zin van niet meer kunnen behandelen.
Dat is denk ik nog wel een extra dipje waard, daarna zal het wel een tijdje semi-sideways op en neer gaan.
Dat is denk ik nog wel een extra dipje waard, daarna zal het wel een tijdje semi-sideways op en neer gaan.
*knip* je hebt genoeg op de man gereageerd
[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 13-03-2020 10:51 ]
Zag deze op reddit voorbij komen, er goed om te zien hoe heftig deze daling is

En geeft mooi aan hoeveel ruimte er eigenlijk nog is om verder te dalen. AEX stond toen ook op 200R.van.M schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:59:
[Afbeelding]
Ik denk dat er wel een eenvoudige verklaring voor is. In 2008/2009 duurde het heel lang voordat echt de omvang van de problemen duidelijk was; er kwam slecht nieuws op slecht nieuws en langzaam werd duidelijk hoe ernstig het was. Nu is het een acuut probleem met acute implicaties. Niet gek dat de beurs zo snel reageert. Ik verwacht eerlijk gezegd dat hij net zo snel weer hersteld als de ergste problemen achter de rug zijn.R.van.M schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:59:
[Afbeelding]
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik weet welke je bedoelt en ik kan hem ook niet vinden. Deze komt op hetzelfde neer denk ik:Pistachenootje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:41:
Heeft iemand dat plaatje van Morningstar wat mooi aangeeft hoe lang de vorige bear markten duurden en hoe lang het herstel duurde? Ik kan het niet vinden.
@Longcat misschien?

Intussen alweer dit soort berichten: nieuws: Foxconn: leveringen aan fabrieken zijn weer op gang gekomen
China lijkt de boel nu onder controle te hebben en start weer met productie. Mits de rest van de wereld ook in staat is om het virus in te dammen / gecontroleerd uit te laten razen, dan zou het met een paar maanden weer "business as usual" kunnen zijn, en schiet het vertrouwen weer terug naar de originele positie.
China lijkt de boel nu onder controle te hebben en start weer met productie. Mits de rest van de wereld ook in staat is om het virus in te dammen / gecontroleerd uit te laten razen, dan zou het met een paar maanden weer "business as usual" kunnen zijn, en schiet het vertrouwen weer terug naar de originele positie.
@Zr40 Ik wil nogmaals benadrukken wat @Hielko vandaag heeft gepost betreft marge-verplichtingen op IB.

Zorg dat je die leverage als de bliksem omlaag krijgt voordat IB over een paar dagen rücksichtslos posities gaat verkopen als de markt opent terwijl er nul liquiditeit is (en geloof me, dat doen ze meteen, volledig geautomatiseerd .. ).
Op dit moment zou ik me persoonlijk alleen lekker voelen met nul leverage, oftewel een positieve cashpositie en geen geschreven opties als je daar niet een ruime lading cash tegenover hebt staan. Misschien voel jij je nog comfortabel met iets meer risico maar pas alsjeblieft op met wat je doet.
En nog een puntje van kritiek waar je eens over na moet denken als de hele ellende voorbij is:
Nogmaals, ik wens je het allerbeste toe maar denk hier als het weer wat rustiger is eens over na. Waarschijnlijk zit je de komende weken toch in quarantaine dus tijd genoeg
.

Zorg dat je die leverage als de bliksem omlaag krijgt voordat IB over een paar dagen rücksichtslos posities gaat verkopen als de markt opent terwijl er nul liquiditeit is (en geloof me, dat doen ze meteen, volledig geautomatiseerd .. ).
Op dit moment zou ik me persoonlijk alleen lekker voelen met nul leverage, oftewel een positieve cashpositie en geen geschreven opties als je daar niet een ruime lading cash tegenover hebt staan. Misschien voel jij je nog comfortabel met iets meer risico maar pas alsjeblieft op met wat je doet.
En nog een puntje van kritiek waar je eens over na moet denken als de hele ellende voorbij is:
Op de slechtste beursdag in 30 jaar tijd moet je juist weten welke posities het meest en minst aantrekkelijk zijn. Dat zijn de momenten waar je, als actieve belegger, het verschil maakt. Nu moet je weten wat je posities waard zijn, welke aandelen aantrekkelijk zijn, wat je bij wil kopen, wat je absoluut niet wil verkopen en wat je kan verkopen. De enige manier om dat te weten is van te voren netjes zelf je huiswerk doen. Als je van te voren je huiswerk nooit gedaan hebt, en tijdens een enorme crisis blind wat posities gaat sluiten die in de plus staan omdat je geen zin hebt om uit te zoeken welke posities aantrekkelijk zijn en welke niet, dan had je a priori nooit in die posities moeten zitten. Dat is het punt waar ik al maanden op zit te hameren betreffende die stomme nieuwsbrief. Gisteren brak de totale paniek uit en blijkt dat je zelf niet in staat bent om de juiste beslissingen te nemen. Wat moet je doen met Fastned als je er nooit een prijskaartje aan hebt geplakt? Daarom zat ik daar zo op te hameren afgelopen jaar, als voorbeeld. Je bent nooit met een prijskaartje gekomen. Is Fastned aantrekkelijk op de huidige waardering? Wil je morgen Tesla verkopen en Fastned bijkopen als het aandeel Fastned halveert? Of hou je dan liever Tesla? Of verkoop je allebei en is de waardering van Unilever aantrekkelijker? Welke positie trap je er het eerst uit als je niet aan je margeverplichtingen kan voldoen? Als je zulke vragen niet kan dan moet je gewoon gaan indexbeleggen. Of beter je huiswerk doen in de toekomst.Zr40 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:29:
[...]
Eens. Ik bedoel meer in de zin van dat deze posities makkelijk te identificeren zijn. Wat tijdens een forse daling het meest en minst aantrekkelijk is geworden om te behouden wil ik op zo'n moment niet moeten uitzoeken.
Nogmaals, ik wens je het allerbeste toe maar denk hier als het weer wat rustiger is eens over na. Waarschijnlijk zit je de komende weken toch in quarantaine dus tijd genoeg
[ Voor 92% gewijzigd door writser op 13-03-2020 10:39 ]
Onvoorstelbaar!
De angst die nu regeert zou ineens heel snel kunnen omslaan. Echt lastig om de bodem de timen. Als je nu bijvoorbeeld in gaat kopen bij bedrijven die relatief zacht geraakt worden maar wel flink zijn gedaald, vang je dan een vallend mes of is het een goede kans voor een leuke winst? Erg lastig te zeggen. Ik ben bang dat het volgend week nog flink omlaag gaat en zodra herstel in zicht komt de boel ineens weer omhoog spurt.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:10:
Intussen alweer dit soort berichten: nieuws: Foxconn: leveringen aan fabrieken zijn weer op gang gekomen
Op zich beschrijf je nu gewoon de beurs in het algemeen.Santee schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:16:
[...]
De angst die nu regeert zou ineens heel snel kunnen omslaan. Echt lastig om de bodem de timen. Als je nu bijvoorbeeld in gaat kopen bij bedrijven die relatief zacht geraakt worden maar wel flink zijn gedaald, vang je dan een vallend mes of is het een goede kans voor een leuke winst? Erg lastig te zeggen. Ik ben bang dat het volgend week nog flink omlaag gaat en zodra herstel in zicht komt de boel ineens weer omhoog spurt.
Bij dalen moet je kopen en bij stijgen verkopen. Dan maximaliseer je niet op de korte termijn, maar lange termijn wel.
Hoewel ze uiteraard verder kunnen dalen, maar dan koop je gewoon nog meer.
Alleen weet je achteraf pas wanneer het "daalt" en wanneer het "stijgt".Hann1BaL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:19:
[...]
Op zich beschrijf je nu gewoon de beurs in het algemeen.
Bij dalen moet je kopen en bij stijgen verkopen. Dan maximaliseer je niet op de korte termijn, maar lange termijn wel.
Hoewel ze uiteraard verder kunnen dalen, maar dan koop je gewoon nog meer.
Je kunt de markt niet timen. Dat spreekt dus weer in het voordeel van buy&hold.
Nee dat weet je wel. Je kunt het toch zien gebeuren? Tijdens het dalen, deze dagen, kun je dus kopen en dan ineens komt er een stijging en kun je weer delen verkopen.Panzer_V schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:22:
[...]
Alleen weet je achteraf pas wanneer het "daalt" en wanneer het "stijgt".
Je kunt de markt niet timen. Dat spreekt dus weer in het voordeel van buy&hold.
Ik kan nu een heel verhaal gaan ophangen dat het echt niet zo eenvoudig is als jij zegt. Maar daar heb ik geen zin inHann1BaL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:24:
[...]
Nee dat weet je wel. Je kunt het toch zien gebeuren? Tijdens het dalen, deze dagen, kun je dus kopen en dan ineens komt er een stijging en kun je weer delen verkopen.
Als het allemaal wel zo eenvoudig is zou ik voorstellen dat jij een grote lening afsluit en flink gaat minute-traden met het geld. Want zo te horen heb je een failsafe tactiek te pakken! Succes.
Tja maar wat als het nog 50% verder daalt? Dan kan het 3 jaar duren voor je op die winst staat. Met die logica kan je bij elke daling kopen, je leeft alleen niet eeuwigHann1BaL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:24:
[...]
Nee dat weet je wel. Je kunt het toch zien gebeuren? Tijdens het dalen, deze dagen, kun je dus kopen en dan ineens komt er een stijging en kun je weer delen verkopen.
Dat bedoel ik dus.Zr40 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:28:
@Hann1BaL Kijk naar de koers van VWRL van de afgelopen week. Dinsdag had je gezegd: de koers stijgt weer! Ik koop!
Haha, dat is uiteraard het probleemSantee schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:27:
[...]
Tja maar wat als het nog 50% verder daalt? Dan kan het 3 jaar duren voor je op die winst staat. Met die logica kan je bij elke daling kopen, je leeft alleen niet eeuwig
Nee, dan lees je niet goed: dan had ik gezegd: Ik Verkoop!Zr40 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:28:
@Hann1BaL Kijk naar de koers van VWRL van de afgelopen week. Dinsdag had je gezegd: de koers stijgt weer! Ik koop!
En daarna bij de daling, weer: Ik koop. Dan verkoop je voor een hoger bedrag dan je weer gekocht hebt en heb je theoretisch nog steeds dezelfde portefeuille aan aandelen.
Maar ik dus niet
disclaimer: Thank god its friday. Ik snap ook wel dat het allemaal niet zo simpel is anders waren we allemaal rijk. Rustig maar he?
[ Voor 55% gewijzigd door Hann1BaL op 13-03-2020 10:36 ]
Dit topic is gesloten.