Ik denk dat hij vooral
dacht dat hij precies wist wat hij aan het doen was. @
Zr40 is een relatief slimme poster, hij weet een stuk meer van de materie dan de gemiddelde bezoeker hier en kan iedereen hier tips, advies en uitleg geven over brokers, dividendbelasting, transactiekosten, etc. Dan heb je al snel het idee dat je er heel veel van af weet. Maar aan de andere kant, hij belegt pas een jaartje, is 'self-taught', heeft nog nooit een crisis meegemaakt, mist ervaring en heeft nooit een gedegen financiele opleiding gehad. Een gevaarlijke combinatie: slim, veel zelfvertrouwen, weinig ervaring. Ik denk dat hij echt grof onderschat heeft hoeveel risico hij loopt en ik denk ook dat hij grof overschat heeft hoeveel inzicht hij daadwerkelijk heeft in zijn posities: hoe moet ik mijn aandelen waarderen, wat is de downside / upside, wat moet ik doen qua positie-sizing, wat is de correlatie binnen mijn portfolio, hoe hou ik leverage binnen de perken, etc.
Daarom ben ik er ook een paar keer snoeihard ingegaan vorig jaar (tot moderators moesten ingrijpen) betreffende zijn nieuwsbrief-strategie. En ook de felle discussie rond Fastned maakte voor mij haarfijn duidelijk dat er geen besef was van hoe de bedrijfsvoering financieel in elkaar zit, hoe risicovol het bedrijf is, wat dat voor implicaties heeft voor het aandeel, hoe de prijs op de beurs tot stand komt, hoe de positie gewaardeerd moet worden, op welke prijs Fastned fundamenteel aantrekkelijk is en op welke prijs het overgewaardeerd is. Er was geen fatsoenlijk financieel model, de thesis was uiteindelijk terug te leiden op een 'rooskleurige visie voor de toekomst' en alle kritieke vragen zijn nooit beantwoord. Voor andere posities ook niet, ben ik bang. Met als resultaat dat er nu blind dingen verkocht moeten worden op de all-time portfolio low. @
Zr40 voldoet sinds hij hier post precies aan het profiel van de underperformende belegger (man, jong, intelligent, waarschijnlijk HBO opleiding of hoger, weinig ervaring, actieve belegger, neemt veel risico) die
juist zou moeten indexbeleggen maar te eigenwijs is om dat te doen. Dat heb ik regelmatig geprobeerd er in te rammen het afgelopen jaar, helaas zonder succes. Hoogmoed komt voor de val.
En dat geldt echt niet alleen voor @
Zr40, dat geldt net zo hard voor de mensen die nu Shell kopen 'want er is een leuk dividend; of biotech bedrijfjes kopen 'want ze zijn bezig met een vaccin' of Aston Martin kopen want 'het staat -85% sinds de IPO'. Als je niet fundamenteel kan uitleggen wat die bedrijven daadwerkelijk waard zijn dan moet je je eens goed achter de oren krabben.
Ik vind het nu ook heel spannend, verlies meer geld dan de meeste mensen zich hier kunnen voorstellen, maar ik heb een mooie cashpositie, ik heb onderzoek gedaan naar al mijn posities, ik ben tevreden met de aandelen die ik bezit en ik ben voorzichtig aan het snuffelen her en der. En als de beurs volgende week -50% gaat is dat mega, mega, mega kut maar ook dat overleef ik. En als de beurs morgen een paar jaar dicht gaat ben ik tevreden met de bedrijven die ik bezit en heb ik meer dan genoeg buffer om het uit te kunnen zingen. Als je op dit moment niet met die instelling achter je computer kunt zitten dan heb je te veel geld in aandelen geinvesteerd en/of moet je niet zelf actief beleggen, punt uit.
[
Voor 10% gewijzigd door
writser op 13-03-2020 11:42
]