Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.170 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-10 19:07
Zelfde voor Shell. Paar dagen geleden werd van de daken geschreeuwd toen de koers naar €14,50 was gedaald. Mensen waren pissig dat ze 'de boot gemist hadden'. Ondertussen staat de koers op €13,50 en heeft Shell A een klein plusje van 3,5% maar het kan zomaar zijn dat we eind volgende week ineens op €12 staat.

Ja wellicht heb je met €14,50 alsnog een goede koers als Shell over 1 jaar weer hersteld is naar €20+, maar feit blijft dat je ze potentieel voor €2,50 minder ps had kunnen inslaan en dat maakt zeker wel veel uit (ook over lange termijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:01
Markt timen is helaas onmogelijk, alhoewel ik geloof dat we een mooi voorbeeld kunnen zien van China en Italie om het ideale koopmoment zo goed mogelijk te benaderen. Met deze historie in rekening te houden, zat ik met mijn ''voorspelling' altijd wel vrij goed. (ik bleef in fiat omdat ik er van overtuigd ben/was dat een neerwaartse trend de enige mogelijkheid was)

Echter is het nu zo hard gedaald dat je eigenlijk niet meer wilt dat het nog verder gaat, want uiteindelijk moeten de bedrijven ook nog zien te overleven na deze heisa. Niet onbelangrijk voor een aandeelhouder. Wat dus op neerkomt dat je niet zomaar de grootste dalen moet kopen, maar ook de papieren achter het bedrijf.

Verder zijn we nu op een punt gekomen dat ik voor het eerst niet weet welke kant we uitgaan. Ergens vermoed ik dat Amerika grote slagen zal krijgen dit weekend waardoor volgende week opnieuw een rode week zal worden. Echter is er nu vanuit iedere regering een signaal van aanpak afgekondigd wat een heropleving kan zijn van de beurs. ( geen verdere daling meer )

Verder is alles op dit moment ingeprijst op de beurs naar mijn mening. Waarmee ik wil aangeven dat als het virus niet meer voor een nieuwe extreme situatie zorgt / of Trump geen nieuwe maatregelen neemt we horizontaal zullen gaan of up.

Kort gezegd, er heerst een groot dillema in mijn portefeuille over het al dan niet vandaag inkopen of toch te wachten. Benieuwd naar maandag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:01
Op flatex zit er nu wel 35 cent tussen Shell A en B, interessant.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:05
Omdat ik niet weet hoe het verder zal evolueren blijf ik bij mijn eenvoudig 80/20 regeltje: 80% aandelen en 20% cash.

Mijn cash zakt nu dus even snel als mijn aandelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:32
Hann1BaL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:33:

disclaimer: Thank god its friday. Ik snap ook wel dat het allemaal niet zo simpel is anders waren we allemaal rijk. Rustig maar he? 8)
;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:48
Pistachenootje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:41:
Heeft iemand dat plaatje van Morningstar wat mooi aangeeft hoe lang de vorige bear markten duurden en hoe lang het herstel duurde? Ik kan het niet vinden.

@Longcat misschien?
& @Longcat
Dit is mooi uitgebreid artikel, met typische hersteltijden:

who-is-afraid-of-a-bear-market

Wel waard om helemaal te lezen. Paar graphics.

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/earlyretirementnow.com/wp-content/uploads/2019/10/AfraidOfBearMarket-Chart05.png?resize=863%2C627&ssl=1

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/earlyretirementnow.com/wp-content/uploads/2019/10/AfraidOfBearMarket-Table03-1.png?w=492&ssl=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Santee schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:35:

Ja wellicht heb je met €14,50 alsnog een goede koers als Shell over 1 jaar weer hersteld is naar €20+, maar feit blijft dat je ze potentieel voor €2,50 minder ps had kunnen inslaan en dat maakt zeker wel veel uit (ook over lange termijn).
Nee.

Je kan nooit op de exacte bodem kopen. Als je dat niet wil accepteren, ga je nog vaak teleurgesteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-08 22:21
Zelf zojuist een gokje genomen met Aston Martin. Zelfs vandaag weer met bijna 7% gedaald en 87% sinds beursgang eind 2018. Maar met de investeerders die daar achter zitten verwacht ik niet dat die kopje onder gaat, in het ergste geval komt er een overname.

Voor de rest afwachten en maak mij persoonlijk niet druk om waar de bodem ligt. Zelfs na een klein herstel is er nog voldoende kans om gunstig in te stappen. Liever dat dan verkeerd timen en dat het vervolgens nog met 50% daalt en het jaren duurt voordat je daarvan herstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat meer serieus: Ik stop niet met mijn langere termijn beleggingen, omdat ik er van overtuigd ben dat, hoewel zaken misschien nu meer kunnen dalen, dat het juist op langere termijn een goed moment is. Uiteraard weet ik niet of het het beste moment is, maar tevreden zijn met een goed moment is natuurlijk ook prima.

Dan heb ik het wel over fondsen en niet over individuele aandelen.
Als je het geld volgend jaar nodig hebt, moet je niet instappen (maar dat moet je eigenlijk nooit in dat geval als basisadvies.)

Als je het 10 jaar wilt laten staan, dan is dit waarschijnlijk niet zo'n slecht moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
TheDukemaster schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:39:
Zelf zojuist een gokje genomen met Aston Martin. Zelfs vandaag weer met bijna 7% gedaald en 87% sinds beursgang eind 2018. Maar met de investeerders die daar achter zitten verwacht ik niet dat die kopje onder gaat, in het ergste geval komt er een overname.

Voor de rest afwachten en maak mij persoonlijk niet druk om waar de bodem ligt. Zelfs na een klein herstel is er nog voldoende kans om gunstig in te stappen. Liever dat dan verkeerd timen en dat het vervolgens nog met 50% daalt en het jaren duurt voordat je daarvan herstelt.
Geen idee of je hier op de hoogte van bent, maar Aston lijkt me nu niet percé een aandeel die ik zou aanschaffen.

https://www.autovisie.nl/...de-dbx-niet-kan-lanceren/

( en deze info was nog voor het gehele corona gebeuren )

[ Voor 3% gewijzigd door Rubberen op 13-03-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Longcat schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Nee.

Je kan nooit op de exacte bodem kopen. Als je dat niet wil accepteren, ga je nog vaak teleurgesteld zijn.
Of je moet veel mazzel hebben. Had Dialog Semi in 2018 op €13,30 gekocht, laagste dip die dag was €12,70ish en dat was de absolute bodem. Stond begin dit jaar op €45+ (had ze alleen al eerder weer verkocht).

Ik ben het met je eens hoor, het is vrijwel niet/lastig te timen, alleen doelde er meer op dat kopen midden in een daling riskanter is dan wachten tot stabilisatie en dan inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
R.van.M schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:59:
Zag deze op reddit voorbij komen, er goed om te zien hoe heftig deze daling is

[Afbeelding]
Wat ik wel denk is dat daar destijds meer tijd was voor reële waarderingen van bedrijven omdat de informatie langzamer kwam. De huidige drop is zo snel, dat het emotie component en ook foutmarge op de fundamentele waardering significant zijn gestegen.

Daar bedoel ik me deze extreem snelle dalingen er nog wel tijd zit totdat echt duidelijk is wat de reële impact per bedrijf/branche gaat zijn. Dat kan nadelige of voordelig zijn als je in specifieke aandelen zit.

Ik verwacht trouwens wel als je bv VWRL met 3000 bedrijven zit de koers redelijk correct is door de middeling van onder en overgewaarde units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdbq
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
*knip op de man en bovenquoter* We gaan hier niet bediscussieren of iemand wel of niet leert of luistert. Of hoe groot je eigen gelijk wel niet is.

[ Voor 156% gewijzigd door Rukapul op 13-03-2020 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 14:07
Ko.Kane schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:38:
[...]
& @Longcat
Dit is mooi uitgebreid artikel, met typische hersteltijden:
[...]
In deze vergelijkingen word doorlopende periodieke inleg toch nooit meegenomen.
Door te blijven kopen gedurende de bearmarked en vooral gedurende de retourcurve herstel je toch vele male sneller dan hier gesuggereerd word?

Het voorbeeld duid op lump-sum en daarna niets meer, maar door bij te kopen druk je continu je gemiddelde aankoopprijs. Of ik mis iets, of die bear markets zijn, zeker vroeg op je beleggingshorizon, helemaal zo eng niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
*knip reactie op geknipte reactie*

[ Voor 116% gewijzigd door Rukapul op 13-03-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:24
Ko.Kane schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:55:
Ik verwacht trouwens wel als je bv VWRL met 3000 bedrijven zit de koers redelijk correct is door de middeling van onder en overgewaarde units.
Krijg je dan niet alsnog dat VWRL zelf verkeerd gewaardeerd is? Dat bv Vanguard wel de juiste samenstelling van de ETF heeft (door middeling), maar de ETF zelf onder of over gewaardeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:45
Wozmro schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:36:
Omdat ik niet weet hoe het verder zal evolueren blijf ik bij mijn eenvoudig 80/20 regeltje: 80% aandelen en 20% cash.

Mijn cash zakt nu dus even snel als mijn aandelen :)
Ik neem aan dat je hiermee doelt op herbalanceren. Ik zou wel oppassen met te snel te herbalanceren, want op deze manier kun je weinig cash overhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Boerekool_ schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:02:
[...]

Door te blijven kopen gedurende de bearmarked en vooral gedurende de retourcurve herstel je toch vele male sneller dan hier gesuggereerd word?

Het voorbeeld duid op lump-sum en daarna niets meer, maar door bij te kopen druk je continu je gemiddelde aankoopprijs. Of ik mis iets, of die bear markets zijn, zeker vroeg op je beleggingshorizon, helemaal zo eng niet.
Klopt. Dit soort staatjes kunnen periodieke inleg niet meenemen, want wanneer koop je, voor hoeveel en hoe verhoudt de periodieke inleg zich tot je portefeuille? Dat is per persoon anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:45
Longcat schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:09:
[...]

Klopt. Dit soort staatjes kunnen periodieke inleg niet meenemen, want wanneer koop je, voor hoeveel en hoe verhoudt de periodieke inleg zich tot je portefeuille? Dat is per persoon anders.
Indien je maandelijkse aankopen doet, zoals de meeste buy&hold beleggers hier doen, zal je recovery time een stuk beter zijn. Wellicht zal ik eens een simulatie maken als ik mij verveel dit weekend, ben namelijk ook wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
R.van.M schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:06:
[...]

Ik neem aan dat je hiermee doelt op herbalanceren. Ik zou wel oppassen met te snel te herbalanceren, want op deze manier kun je weinig cash overhouden :)
Daar heb je zeker gelijk in. En een perfecte oefening zal het nooit zijn en op de lange termijn maakt het ook weinig uit. Ik zie het gewoon als een houvast.

Ook nog even vermelden dat ik niet met een hypotheek zit en ook nog een aparte buffer heb los van de cash in mijn beleggingsportefeuille.

Roekeloosheid is niet mijn stijl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Ik heb 28 februari een DeGiro account gemaakt met de degiro1000 actie. Nu zie ik echter dat de pagina weg is (https://www.degiro.nl/1000) en ik heb mijn transactiekosten van de 28e feb ook nog niet terug gekregen. Erg vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-10 21:13
Zojuist toch mijn maandelijkse order uitgevoerd.
Wilde het nog even uitstellen, maar betaalde vorige maand met plezier 83,XX voor een stuk VWRL.
Zou dus irrationeel zijn als ik nu – bij een prijs van 65,XX - de aankoop uitstel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Lycaon schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:14:
Zojuist toch mijn maandelijkse order uitgevoerd.
Wilde het nog even uitstellen, maar betaalde vorige maand met plezier 83,XX voor een stuk VWRL.
Zou dus irrationeel zijn als ik nu – bij een prijs van 65,XX - de aankoop uitstel.
Ik snap je afweging. Heb zelf ook zitten tobben of ik hem naar voren moet trekken of niet.

Uiteindelijk besloten om dat niet te doen. Ik blijf bij de 23e als aankoopdatum. Stick to the plan! :)

Wel heb ik een kleine (1%) cashpositie die ik opgebouwd heb afgelopen maandag ingezet voor wat extra aankopen. Daling was toen 20% en dat was de door mijzelf gestelde grens om de cashpositie te gebruiken. Overigens bouw ik die maandelijks op....bij de volgende 20% daling wordt ie weer ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
R.van.M schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:11:
[...]

Indien je maandelijkse aankopen doet, zoals de meeste buy&hold beleggers hier doen, zal je recovery time een stuk beter zijn. Wellicht zal ik eens een simulatie maken als ik mij verveel dit weekend, ben namelijk ook wel benieuwd
Ik ben benieuwd! Lijkt me vooral interessant om te kijken hoe de recovery times er uit zien voor verschillende groepen beleggers door te kijken naar portefeuille omvang t.o.v. maandinleg. Bijv. voor een beginner is de portefeuille size < 12x zo groot is als de maandinleg. Daarna zou je bandbreedtes kunnen aanhouden van zeg, 12-60x, 60-120x, 120-240x, 240-360x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Vraagje: is er via DeGiro (waar ik mijn aandelen via doe) of desnoods een andere software tool, de mogelijkheid om bepaalde stocks per categorie in te delen?

Je kan bij de giro wel je favorieten bookmarken, maar binnen die favorieten heb ik diverse beurzen maar ook diverse aandelen die ik voor andere doelen wil gebruiken en daarom separaat van elkaar wil kunnen monitoren op een overzichtelijkere manier.

Dus een mogelijkheid om zelf aandelen te groeperen, zodat ik alleen maar per groepje hoef te switchen ipv elke keer alles los van elkaar op te zoeken enzo.

Of wordt dit toch echt allemaal handmatig werk?

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Interessant idee @Longcat . Ik denk dat de mensen die verhoudingsgewijs nog veel van de portefeuille inleggen sneller break even zullen bereiken dan degene waarbij de portefeuille size significant groter is dan de maandinleg. Aan de andere kant....iemand met een grotere portefeuille is waarschijnlijk al vele jaren aan het buy&holden en zal dus weer een lagere breakeven prijs hebben dan iemand die vorig jaar begonnen is.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:09
Longcat schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:03:@pdbq Hoe bedoel je non-sense dingen? Volgens mij wist @Zr40 heel goed waar hij aan begon toen hij ermee begon.
Ik denk dat hij vooral dacht dat hij precies wist wat hij aan het doen was. @Zr40 is een relatief slimme poster, hij weet een stuk meer van de materie dan de gemiddelde bezoeker hier en kan iedereen hier tips, advies en uitleg geven over brokers, dividendbelasting, transactiekosten, etc. Dan heb je al snel het idee dat je er heel veel van af weet. Maar aan de andere kant, hij belegt pas een jaartje, is 'self-taught', heeft nog nooit een crisis meegemaakt, mist ervaring en heeft nooit een gedegen financiele opleiding gehad. Een gevaarlijke combinatie: slim, veel zelfvertrouwen, weinig ervaring. Ik denk dat hij echt grof onderschat heeft hoeveel risico hij loopt en ik denk ook dat hij grof overschat heeft hoeveel inzicht hij daadwerkelijk heeft in zijn posities: hoe moet ik mijn aandelen waarderen, wat is de downside / upside, wat moet ik doen qua positie-sizing, wat is de correlatie binnen mijn portfolio, hoe hou ik leverage binnen de perken, etc.

Daarom ben ik er ook een paar keer snoeihard ingegaan vorig jaar (tot moderators moesten ingrijpen) betreffende zijn nieuwsbrief-strategie. En ook de felle discussie rond Fastned maakte voor mij haarfijn duidelijk dat er geen besef was van hoe de bedrijfsvoering financieel in elkaar zit, hoe risicovol het bedrijf is, wat dat voor implicaties heeft voor het aandeel, hoe de prijs op de beurs tot stand komt, hoe de positie gewaardeerd moet worden, op welke prijs Fastned fundamenteel aantrekkelijk is en op welke prijs het overgewaardeerd is. Er was geen fatsoenlijk financieel model, de thesis was uiteindelijk terug te leiden op een 'rooskleurige visie voor de toekomst' en alle kritieke vragen zijn nooit beantwoord. Voor andere posities ook niet, ben ik bang. Met als resultaat dat er nu blind dingen verkocht moeten worden op de all-time portfolio low. @Zr40 voldoet sinds hij hier post precies aan het profiel van de underperformende belegger (man, jong, intelligent, waarschijnlijk HBO opleiding of hoger, weinig ervaring, actieve belegger, neemt veel risico) die juist zou moeten indexbeleggen maar te eigenwijs is om dat te doen. Dat heb ik regelmatig geprobeerd er in te rammen het afgelopen jaar, helaas zonder succes. Hoogmoed komt voor de val.

En dat geldt echt niet alleen voor @Zr40, dat geldt net zo hard voor de mensen die nu Shell kopen 'want er is een leuk dividend; of biotech bedrijfjes kopen 'want ze zijn bezig met een vaccin' of Aston Martin kopen want 'het staat -85% sinds de IPO'. Als je niet fundamenteel kan uitleggen wat die bedrijven daadwerkelijk waard zijn dan moet je je eens goed achter de oren krabben.

Ik vind het nu ook heel spannend, verlies meer geld dan de meeste mensen zich hier kunnen voorstellen, maar ik heb een mooie cashpositie, ik heb onderzoek gedaan naar al mijn posities, ik ben tevreden met de aandelen die ik bezit en ik ben voorzichtig aan het snuffelen her en der. En als de beurs volgende week -50% gaat is dat mega, mega, mega kut maar ook dat overleef ik. En als de beurs morgen een paar jaar dicht gaat ben ik tevreden met de bedrijven die ik bezit en heb ik meer dan genoeg buffer om het uit te kunnen zingen. Als je op dit moment niet met die instelling achter je computer kunt zitten dan heb je te veel geld in aandelen geinvesteerd en/of moet je niet zelf actief beleggen, punt uit.

[ Voor 10% gewijzigd door writser op 13-03-2020 11:42 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Naboo schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:27:
Vraagje: is er via DeGiro (waar ik mijn aandelen via doe) of desnoods een andere software tool, de mogelijkheid om bepaalde stocks per categorie in te delen?

Je kan bij de giro wel je favorieten bookmarken, maar binnen die favorieten heb ik diverse beurzen maar ook diverse aandelen die ik voor andere doelen wil gebruiken en daarom separaat van elkaar wil kunnen monitoren op een overzichtelijkere manier.

Dus een mogelijkheid om zelf aandelen te groeperen, zodat ik alleen maar per groepje hoef te switchen ipv elke keer alles los van elkaar op te zoeken enzo.

Of wordt dit toch echt allemaal handmatig werk?
PP iets voor jou?
Portfolio Performance. Zoek ook hier op het forum voor veel berichten daarover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Boerekool_ schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:02:
[...]

Daar ligt er heel erg aan waar je zit. Als je in januari bent begonnen met beleggen voor 20jaar lang of dat je net al 19 jaar bezig was. Des al niettemin betekent wel dat alles wat je voor een crisis rond ATH hebt ingelegd soms erg lang duurt voordat dat deel inflatie +5% oplevert, if ever, see 2000

Maar ook hier zijn genoeg andere artikelen over. Onder andere bij zelfde site:
Sequence of return risk
Zoeken op sequence op zijn site geeft meerdere artikelen voor meerdere scenario's en fases.

EDIT: @Longcat @Panzer_V @R.van.M Dit sluit aan bij jullie discussie
RobertMe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:04:
[...]

Krijg je dan niet alsnog dat VWRL zelf verkeerd gewaardeerd is? Dat bv Vanguard wel de juiste samenstelling van de ETF heeft (door middeling), maar de ETF zelf onder of over gewaardeerd is.
Omdat een ETF beurs verhandeld wordt kan de beurs bepaalde prijsstijgingen in prijzen ten opzichte van de Net Asset Vallue (NAV), die wordt dagelijks berekent en gepubliceerd. Stel VWRL is 100 aan begin dag, maar de beurzen wereldwijd gaan omlaag met 10% dan zie je dus dat het al 10% lager handelt, maar het kan zijn dat de correcte waarde 10,5%-9,5% is. Random voorbeeld. Dan handelt het iets onder of boven par.

Hier de uitleg van Ishares.: https://www.ishares.com/c...rough=true&switchLocale=Y

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 13-03-2020 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
writser schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:28:

Dat heb ik regelmatig geprobeerd er in te rammen het afgelopen jaar, helaas zonder succes.
Op die zin na vind ik het een goed verhaal wat je daar neerzet. Ja @Zr40 heeft een intense discussie gevoerd met velen van ons. Wat hem enorm siert. Aan de andere kant....wie zegt dat wij allen zo wel wetend zijn? Ik in ieder geval niet. En ook jij @writser zal niet alles weten.

Uiteindelijk kies iedereen zijn eigen strategie en zal iedereen, hopelijk, leren van het effect van de keuzes die gemaakt zijn.

Ikzelf heb in 2014-2016 domme keuzes gemaakt door te diep in obligaties te zitten die toen eventjes skyhigh gingen. Was nog een tegenreactie op de crash van 2007. Gelukkig sta ik nu na al die jaren met mijn portefeuille nog steeds op een waarde hoger dan de inleg. Kortom....zenuwachtig word ik nog niet.

ps. zit nog duidelijk in de opbouwende fase. Mijn maandelijkse inleg is nu ongeveer goed voor 1% van de portefeuille waarde.

[ Voor 6% gewijzigd door Panzer_V op 13-03-2020 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-10 15:03

StM

Ik ben momenteel vooral erg blij dat ik een half jaartje terug erg rustig ben begonnen met beleggen (ieder week een aantal tientjes in NT, paar honderd per maand) na het jaren uitgesteld te hebben (vooral ook omdat ik eerst een huis gekocht wilde hebben, maar ook toen nog meer dan een jaar gewacht).

Nu zit ik toch een beetje te kijken of hier niet van te profiteren valt als de boel gestabiliseerd is :) Ik heb nu 90+% cash, 50% lijkt me ook meer dan genoeg. Veel lager wil ik niet gaan voorlopig... Het überhaupt wennen van dat de koers op en neer gaat is al heel wat komend uit een financieel conservatief nest (altijd alles op de bank).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:28

Thompson

Beeromaniac

* Thompson is vanaf nu officieel ook aan het beleggen

Toch begonnen met een lage instap, 250€, gewoon om die eerste bestelling eens even te ervaren en daadwerkelijk met eigen geld te zien wat er gebeurt. Dit weekend of volgende week verder instappen.

Nou zat ik voor mezelf te denken, mede omdat ik het toch wel interessant vind om dit topic en de markt te volgen. Om de volgende aanpak te doen, met het geld wat ik sowieso vrij over heb;
20% cash (spaarrekening) / 10% actief beleggen (Degiro?) / 70% passief beleggen (FitVermogen)

is DeGiro een geschikte partij (broker heet dat dan?) voor een noob-belegger?

[ Voor 8% gewijzigd door Thompson op 13-03-2020 11:45 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:08

Secsytime

Automagisch

Als er echt een shitstorm aan zit te komen, zoals ze nu in Noord Italie ervaren.. Dan is de bodem nog niet bereikt, gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:28:
[...]

Ik vind het nu ook heel spannend, verlies meer geld dan de meeste mensen zich hier kunnen voorstellen, maar ik heb een mooie cashpositie, ik heb onderzoek gedaan naar al mijn posities, ik ben tevreden met de aandelen die ik bezit en ik ben voorzichtig aan het snuffelen her en der. En als de beurs volgende week -50% gaat is dat mega, mega, mega kut maar ook dat overleef ik. En als de beurs morgen een paar jaar dicht gaat ben ik tevreden met de bedrijven die ik bezit en heb ik meer dan genoeg buffer om het uit te kunnen zingen. Als je op dit moment niet met die instelling achter je computer kunt zitten dan heb je te veel geld in aandelen geinvesteerd en/of moet je niet zelf actief beleggen, punt uit.
Kun je een aantal van je posities onthullen die de grootste klappen hebben gehad? Zijn de fundamentals daar veranderd? Heb je de keuze gemaakt om die te verkopen of meer aan te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:31
Ik heb in 2019 voor een ~50/50 allocatie gekozen (FO). Ik weet nog dat toen iemand zei dat dat veel te defensief was. Zo zie je maar hoe het kan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:47:
Ik heb in 2019 voor een ~50/50 allocatie gekozen (FO). Ik weet nog dat toen iemand zei dat dat veel te defensief was. Zo zie je maar hoe het kan lopen.
Achteraf is mooi wonen.

Van alle doemscenario's die er de afgelopen jaren hier voorbij gekomen zijn heb ik niemand dit scenario zien voorspellen.

Black Swan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StM

StM

Thompson schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:44:

Toch begonnen met een lage instap, 250€, gewoon om die eerste bestelling eens even te ervaren en daadwerkelijk met eigen geld te zien wat er gebeurt. Dit weekend of volgende week verder instappen.

Nou zat ik voor mezelf te denken, mede omdat ik het toch wel interessant vind om dit topic en de markt te volgen. Om de volgende aanpak te doen, met het geld wat ik sowieso vrij over heb;
20% cash (spaarrekening) / 10% actief beleggen (Degiro?) / 70% passief beleggen (FitVermogen)

DeGiro vereist discipline dat je elke keer zelf de aankoop handeling uitvoert. Kan je die discipline ook opbrengen als de boel door de bodem knalt? ING was toch al mijn huisbank en die kan ik volledig geautomatiseerd iedere week op woensdag in laten leggen. Ik merk het niet eens... (ja een notification van een afschrift)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje 50% investment grade, neem ik aan? Alles dat niet investment grade is doet het momenteel ook niet bepaald goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

StM schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:48:
[...]

DeGiro vereist discipline dat je elke keer zelf de aankoop handeling uitvoert. Kan je die discipline ook opbrengen als de boel door de bodem knalt? ING was toch al mijn huisbank en die kan ik volledig geautomatiseerd iedere week op woensdag in laten leggen. Ik merk het niet eens... (ja een notification van een afschrift)
Dat volledig geautomatiseerde deel wil ik dus doen bij FitVermogen.
Het actieve deel wil ik echt gewoon wat mee spelen als ik daar zin in heb. Soms zal dat dagen achter elkaar wel zijn, soms weken achter elkaar niet.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Secsytime schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:44:
Als er echt een shitstorm aan zit te komen, zoals ze nu in Noord Italie ervaren.. Dan is de bodem nog niet bereikt, gok ik.
Fundamenteel heb je wellicht gelijk.
Er staan onrealistisch hoge dividend rendementen bij bepaalde fondsen en Aegon kun je bijvoorbeeld kopen voor 1/5 van de boekwaarde.
Maar wellicht is alles al ingeprijsd en gaan we straks zomaar weer omhoog omdat het slechte nieuws minder slecht is dan verwacht.
Vergeet ook niet dat de rente van centrale banken en veilige havens maar lager en lager gaan, de '' there is no alternative '' motto komt vanzelf weer terug denk ik en dan gaat men weer flink aandeeltjes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 08:04
JohanNL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:51:
[...]

Fundamenteel heb je wellicht gelijk.
Er staan onrealistisch hoge dividend rendementen bij bepaalde fondsen en Aegon kun je bijvoorbeeld kopen voor 1/5 van de boekwaarde.
Maar wellicht is alles al ingeprijsd en gaan we straks zomaar weer omhoog omdat het slechte nieuws minder slecht is dan verwacht.
Vergeet ook niet dat de rente van centrale banken en veilige havens maar lager en lager gaan, de '' there is no alternative '' motto komt vanzelf weer terug denk ik en dan gaat men weer flink aandeeltjes kopen.
De rente is al nagenoeg niks, dat middel is inmiddels uitgewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM

StM

Thompson schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:51:
[...]

Dat volledig geautomatiseerde deel wil ik dus doen bij FitVermogen.
Het actieve deel wil ik echt gewoon wat mee spelen als ik daar zin in heb. Soms zal dat dagen achter elkaar wel zijn, soms weken achter elkaar niet.
Ah zo, ja om die reden heb ik ook een account geopend bij DeGiro, al heb ik er nog niks mee gedaan :) Echt actief handelen wil ik sowieso niet doen, het is meer voor vooral als de boel straks tekenen gaat vertonen van dat er herstel aan komt wil ik niet dat de transactie 2 dagen vertraagd is zoals bij NT, maar dat ik gewoon VWRL kan kopen voor de koers van dat moment.

En ja ik probeer (een beetje) de markt te timen :) Om het dan vooral lekker lang te laten staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
Panzer_V schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:34:Op die zin na vind ik het een goed verhaal wat je daar neerzet. Ja @Zr40 heeft een intense discussie gevoerd met velen van ons. Wat hem enorm siert. Aan de andere kant....wie zegt dat wij allen zo wel wetend zijn? Ik in ieder geval niet. En ook jij @writser zal niet alles weten.

Uiteindelijk kies iedereen zijn eigen strategie en zal iedereen, hopelijk, leren van het effect van de keuzes die gemaakt zijn.
Ik weet ook absoluut niet alles. Het verschil is echter dat ik ook beleg met die insteek: een conservatieve portfolio met conservatieve bedrijven waarvan ik weet hoeveel ik ze waard vind. Als ik mezelf overschat (en dat zou zeker kunnen!) dan krijg ik geen margin call en ga ik zeker niet blut.
Longcat schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:45:
Kun je een aantal van je posities onthullen die de grootste klappen hebben gehad? Zijn de fundamentals daar veranderd? Heb je de keuze gemaakt om die te verkopen of meer aan te kopen?
Hah, nou, ik beleg al jaren in wat Italiaanse real estate funds (zie hier een primer van een aantal jaar geleden). Je snapt dat dat niet echt een vetpot is. Echter zijn al die fondsen min of meer hypotheekvrij en handelen ze al op enorme discounts t.o.v. het onderliggende vastgoed. Ik voel me er nog wel comfortabel bij, hoe erg Corona ook is, ik verwacht niet dat die vastgoedprijzen 50% of 75% kelderen. En mocht dat toch gebeuren dan ben ik bereid die klap op te vangen.

Ik had ook een positie in AAA op Euronext, een fonds van Apollo dat in rundown mode is en als enige investering een Amerikaanse life insurer had. Die life insurer kreeg al harde klappen de afgelopen weken, de margin of safety verdween snel en ik heb die positie nog net op tijd weten te verkopen, het meeste op 12 cent en de rest op 10 en 9 cent. Op dit moment denk ik dat de prijs nog steeds veel te hoog is gezien de onderliggende (schulden)posities en de te maken kosten. Bovendien is er onzekerheid over de vraag of en wanneer het fonds opgedoekt wordt (om die vraag te beantwoorden ben ik vorig jaar tevergeefs naar de jaarvergadering geweest, als enige bezoeker - een mooi uitje naar Nauta Dutilh, maar geen antwoorden en niet eens een buffet :P ).

Een positie in Syncora (hier een primer, niet meer actueel), basically een cash box die onder net cash handelt met nog een paar kleine assets. Zou dit jaar op moeten doeken. Ook een redelijk conservatieve belegging, gaat dan ook amper omlaag de afgelopen weken.

GSJ1, 'German Startups Group', een collectie internet startups. Zeer conservatieve balans, 1 euro cash per aandeel, je krijgt de startups er ongeveer gratis bij tijdens deze crisis. Management lijkt een aardige capital allocation strategie te hebben, ze willen aandelen terugkopen deze crisis (link) en management koopt aandelen. Hier een primertje van een tijd geleden: https://valueandopportuni...ue-meets-venture-capital/ . Ik heb een klein beetje bijgekocht tijdens de paniek. Nog steeds wel enthousiast over.

Tot zover een paar voorbeeldjes. Ik voel niet heel veel behoefte om hier van alles te delen omdat er zelden iets nuttigs uit komt, er is gewoon niet echt expertise op dit forum. Bovendien zit ik vaak in wat illiquide dingen en dat wil ik graag zo houden.

Ik zal er ook eerlijk bij zeggen: ik beleg full-time maar vorige week was ik op vakantie (mooie timing) en ook deze week heb ik niet bijzonder veel gedaan. Ik weet ook niet wat er gaat gebeuren, wil geen overhaaste beslissingen nemen en zoals gezegd voel ik me redelijk comfortabel met mijn huidige portfolio en heb ik mijn huiswerk gedaan. Kortom, er verandert niet zo veel. Zoals Munger zegt: 'doing nothing is the cornerstone of our investment strategy'. Ik ben deze week ook wat drukker bezig met mijn gezinnetje. Geld is niet alles en mijn portfolio blijft wel bestaan en ben ik al jaren tevreden over, ook nu nog.

[ Voor 13% gewijzigd door writser op 13-03-2020 12:35 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
GrooV schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:53:
[...]

De rente is al nagenoeg niks, dat middel is inmiddels uitgewerkt
Ik bedoel dat men uiteindelijk wel weer instapt omdat de spaar en obligatie rente laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:24
Ko.Kane schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:32:
[...]

Omdat een ETF beurs verhandeld wordt kan de beurs bepaalde prijsstijgingen in prijzen ten opzichte van de Net Asset Vallue (NAV), die wordt dagelijks berekent en gepubliceerd. Stel VWRL is 100 aan begin dag, maar de beurzen wereldwijd gaan omlaag met 10% dan zie je dus dat het al 10% lager handelt, maar het kan zijn dat de correcte waarde 10,5%-9,5% is. Random voorbeeld. Dan handelt het iets onder of boven par.

Hier de uitleg van Ishares.: https://www.ishares.com/c...rough=true&switchLocale=Y
Duidelijk. In geval van VWRL geeft Vanguard aan het begin van de dag aan "totale vermogen aan aandelen + ... dat VWRL bevat is X / Y aandelen VWRL = een NAV van Z". En dat stuurt dan de prijs van de ETF, NAV in combinatie met vraag en aanbod. En gedurende de dag ontstaat er dan wat meer variatie omdat de NAV voor aanvang is vastgesteld en de werking van de beurs op die dag de NAV nog niet beïnvloed maar er door de beleggers wel al een nieuwe NAV "geschat" wordt op basis van wat de beurs doet. (Als het goed op de beurs gaat zal prijs van de ETF steeds hoger worden omdat wordt verwacht dat de NAV de volgende dag ook hoger is en vise versa).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:00:
[...]

Tot zover een paar voorbeeldjes. Ik voel niet heel veel behoefte om hier van alles te delen omdat er zelden iets nuttigs uit komt, er is gewoon niet echt expertise op dit forum. Bovendien zit ik vaak in wat illiquide dingen en dat wil ik graag zo houden.
Ik snap dat je niet je hele portefeuille wil posten, was ook niet op zoek naar een kooplijst, maar benieuwd wat er omgaat in de koppen van de 'regulars' en hoe ze tegen hun beleggingen aankijken. :)
er is gewoon niet echt expertise op dit forum
Au. :')

Ik denk dat er hier best een aantal zijn die met je zouden kunnen 'sparren', maar daar nodigt dit topic niet echt toe uit omdat er ook veel beginners zijn. Bovendien wordt er behoorlijk veel gepost, zeker als de boel wat volatieler is, dus posts raken ondergesneeuwd.

[ Voor 22% gewijzigd door Longcat op 13-03-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Als ik in Shell wil instappen, is Shell A of B dan de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

StM schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:55:
[...]

Ah zo, ja om die reden heb ik ook een account geopend bij DeGiro, al heb ik er nog niks mee gedaan :) Echt actief handelen wil ik sowieso niet doen, het is meer voor vooral als de boel straks tekenen gaat vertonen van dat er herstel aan komt wil ik niet dat de transactie 2 dagen vertraagd is zoals bij NT, maar dat ik gewoon VWRL kan kopen voor de koers van dat moment.

En ja ik probeer (een beetje) de markt te timen :) Om het dan vooral lekker lang te laten staan.
Idem, gewoon omdat ik het leuk vind en wel eens wil kijken of ik af en toe goed kan timen wil ik die 10% reserveren voor actief.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:08

Secsytime

Automagisch

Santee schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:12:
Als ik in Shell wil instappen, is Shell A of B dan de beste keuze?
Niemand weet wat de beste keuze is, dat weet alleen de toekomst. Je kan beter vragen wat het verschil is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Longcat schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:57:
[...]

Je moet even kijken of er transactiekosten in rekening gebracht worden voor het aankopen van ETFs (zoals VWRL) en of er verschil is tussen de beurzen. Kijk ook even hoeveel volume er verhandeld wordt en hoe groot het verschil is tussen de bied en laat tussen de Amsterdamse en de Brusselse notering. Wat bedoel je trouwens met: "Bij de index zie ik geen mogelijkheid tot aankopen" ?
Bij de ETF kan ik 'aankoop/verkoop' selecteren, bij VANG VWRL INAV kan ik enkel een alert instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Secsytime schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:14:
[...]

Niemand weet wat de beste keuze is, dat weet alleen de toekomst. Je kan beter vragen wat het verschil is ;)
Wat is het verschil? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
phantom09 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:57:
[...]

Wil je zekerheid en toch rendement? Koop dan Triodos Fairshare fund of certificaten van Triodos bank. Zeer stabiele koers. Zelf in 2008 toen de beurskoersen als een gek daalden bleef de koers hiervan stabiel en steeg zelfs iets !
Alle respect voor het ethische kantje van Triodos, maar ik huiver van de antroposofische basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@JLius Die INAV zal wel de berekende index zijn en niet de ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Niemand een mening/idee over de blijkbaar 1000 miljard dollar die de FED de economie inpompt? Blijkbaar een vergroting van de schuld met 1/3!

Misschien is het krediet probleem toch nog een stuk groter dan gedacht? Lijkt wel een vrij drastische maatregel...

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:49:
@Pistachenootje 50% investment grade, neem ik aan? Alles dat niet investment grade is doet het momenteel ook niet bepaald goed.
Helaas had ik mijn investment grade bond ETFs verkocht en deposito's genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:48:
[...]
Achteraf is mooi wonen.

Van alle doemscenario's die er de afgelopen jaren hier voorbij gekomen zijn heb ik niemand dit scenario zien voorspellen.

Black Swan.
Wat voor scenario er precies optreedt hoef je ook niet te voorspellen, maar het is wel slim om rekening te houden met de mogelijkheid. Vooral als je net FO bent ben je kwetsbaar voor sequence of return risk.

Ps. Overigens heet een boek waar ik me door heb laten leiden 'reducing the risk of black swans'.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 13-03-2020 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Longcat schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:08:
Au. :')

Ik denk dat er hier best een aantal zijn die met je zouden kunnen 'sparren', maar daar nodigt dit topic niet echt toe uit omdat er ook veel beginners zijn. Bovendien wordt er behoorlijk veel gepost, zeker als de boel wat volatieler is, dus posts raken ondergesneeuwd.
Don't take it personal ;) . Het sneeuwt hier inderdaad gewoon onder, een centraal topic op GoT is er niet de juiste plek voor. Ik heb het een aantal keer geprobeerd. Dit is meer een soort slowchat.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
Thompson schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:44:

Ik ben zelf niet zo van het uitlenen van aandelen wat de DeGiro standaard doet en je laat opdraaien voor kosten als het goed fout gaat. Het zijn juist nu hele bijzondere tijden dus ik zou niet zo snel een basic account aanhouden tenzij je echt beseft wat je aangaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 09:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Nu online
Miki schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:38:
[...]

Ik ben zelf niet zo van het uitlenen van aandelen wat de DeGiro standaard doet en je laat opdraaien voor kosten als het goed fout gaat. Het zijn juist nu hele bijzondere tijden dus ik zou niet zo snel een basic account aanhouden tenzij je echt beseft wat je aangaat.
Wat bedoel je met uitlenen van aandelen? Als je ze koopt zijn ze toch gewoon van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Miki schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:38:
[...]

Bij wat voor partij zou ik dat dan wel kunnen doen? Of heeft dat met de huidige tijden te maken dat het op dit moment met wat speelgeld sowieso bijna niet te doen is?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

champion16 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:44:
[...]

Wat bedoel je met uitlenen van aandelen? Als je ze koopt zijn ze toch gewoon van jou?
https://www.finner.nl/nie...ico-van-securties-lending

Dat gebeurt met het Custody profiel overigens niet. Daarvan zijn bepaalde kosten alleen marginaal hoger.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-10 17:24

page404

Website says no

page404 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:25:
Ik moet bekennen dat ik wat koudwatervrees begin te krijgen. Portefeuille staat nu al op 8,5% en de stijging zet door. Ik krijg het gevoel dat een correctie op korte termijn onvermijdelijk is dus ben heel terughoudend met aankopen. Daar ga je dan met je discipline :P
Ooeehhhh ik heb gelijk gekregen! Ik ben nu ook een beursgoeroe!!! *O*

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik vind dit topic mega interessant en leerzaam. Hoewel ik niet zo vaak gepost heb lees ik iedere dag mee. Beleggen doe ik zelf ook; zo'n drie jaar lang maandelijks in ETF's (80% wereldwijd, 20% opkomende landen) en vorig jaar heb ik voor het eerst een individueel aandeel gekocht (van het bedrijf waar ik werk). Begin dit jaar heb ik - puur uit sentiment - ook nog het in mijn ogen meest bekende 'Nederlandse' aandeel gekocht (Shell, RDSA).
Lessen die ik geleerd heb:
- Nooit iets kopen vanuit een 'FOMO' perspectief. Het bedrijf waar ik werk doet het financieel erg goed, aandelen daarvan leken mij dus interessant, op de afdeling hadden veel collega's ook aandelen van 'ons' bedrijf en het ging er bijna elke dag wel over. Aangezien ik toch al ETF's had en nog wel wat geld kon missen heb ik die aandelen ook gekocht. Maar als ik eerlijk ben puur om niets te missen. Investering was circa 1,5k. Nu zo'n 1,4k waard.
- Hoewel sentiment een belangrijke rol speelt bij de waardering van aandelen is dat m.i. geen valide reden om ze aan te schaffen. Shell heb ik gekocht omdat het een megagroot bedrijf is die ik groot genoeg acht om ook de energietransitie met succes te doorstaan. Gekocht op € 23,50. Het zal wel een decennia (of meer) duren voordat dat een financieel goede beslissing is geweest. Investering was € 470.
- Ik ben geen actieve belegger en wil het niet worden. ETF's zijn prima voor mij, ik kijk <1x per maand naar de ontwikkeling en heb nog een horizon van 25 jaar. Ik heb geen idee wat mijn ongerealiseerde winst/verlies is en dat vind ik prima.

Vanuit de geleerde lessen heb ik nu de volgende zaken besloten:
- De app van de individuele aandelen heb ik verwijderd;
- De maandelijkse inleg in ETF heb ik vanaf januari i.v.m. loonsverhoging fors verhoogd en zal ik blijven handhaven. Maandelijkse inleg was in januari bijna 10% van de totale inleg dus zo groot is de portefeuille niet. Aan het eind van dit jaar heb ik de inleg van de vorige jaren verdubbeld.
- Ik blijf lekker meelezen met dit topic in de pauze's. Mega interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Nu online
Ik ben zelf pas begonnen met het kopen van aandelen maar een ding snap ik niet.
Bedrijven zoals Shell en KLM hebben grote verliezen geleden de afgelopen 1-2 weken op de beurs.
Hoe kan het dan dat deze vandaag opeens +5-10% winst hebben? Ik bedoel de situatie is nog steeds ongewijzigd, steeds minder vluchten naar buitenland en een lage olieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Thompson Als je helemaal geen ervaring hebt met beleggen kun je naar mijn mening het beste bij Fitvermogen laten met dat NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund A fonds.
Stop daar wat geld in, kijk het aan en besluit of je er mee verder wilt gaan en wellicht wat andere dingen wilt uitproberen.

Degiro en de meeste andere brokers hebben ontzettend veel mogelijkheden waarin je al snel kunt verzuipen als je net nieuw bent.
Het is niet moeilijk als je het eenmaal begrijpt, maar noob-friendly? nee zeker niet, dit is het echte werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:11

CyBeRSPiN

sinds 2001

champion16 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:56:
Bedrijven zoals Shell en KLM hebben grote verliezen geleden de afgelopen 1-2 weken op de beurs.
Hoe kan het dan dat deze vandaag opeens +5-10% winst hebben? Ik bedoel de situatie is nog steeds ongewijzigd, steeds minder vluchten naar buitenland en een lage olieprijs.
Omdat er mensen zoals ik zijn die dat soort aandelen voor die hele lage prijs wel willen kopen. Stijging van vraag zorgt voor stijging van de prijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
page404 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:48:
[...]

Ooeehhhh ik heb gelijk gekregen! Ik ben nu ook een beursgoeroe!!! *O*
Voortaan mag er voor al je posts staan: "Tweaker die de crash van 2020 heeft voorspeld zegt dat:"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:48

tuinïnen

Eventus stultorum magister

champion16 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:56:
De afgelopen weken is het hard gegaan, dan schieten sommige aandelen wat te negatief door (volgens sommigen dan). Bij een opkrabbelende beurs lijken deze aandelen ondergewaardeerd en wordt er weer massaal ingestapt wat de prijs weer harder opdrijft.. zo krijg je een zeer volatiel koersverloop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@writser Om nog terug te komen op een onderwerp dat je in de laatste paar reacties hebt genoemd: ik ben er nog steeds van overtuigd dat de selectie van aandelen en de manier waarop ik daartoe ben gekomen niet zo dramatisch zijn als dat je stelt. Je zegt dat dit noodzakelijkerwijs leidt tot underperformance, daar ben ik het nog steeds niet mee eens :)

De grote vergissing die ik heb gemaakt is het niet verder beperken van het gebruik van leverage. Daar is nu, op damage control na, weinig meer aan te doen. In de toekomst laat ik het zeker niet zo ver meer komen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Consistent de markt underperformen is net zo goed onmogelijk als consistent outperformen, los van transactiekosten en market timing (leverage hangt hier ook mee samen). Als @Zr40 consistent zou underperformen gebaseerd op zijn aandelenselectie, dan zou ik dus de markt consistent outperformen door het tegenovergestelde te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 13-03-2020 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
"S&P 500 futures jumped more than 5% to reach their “limit up” level. These limit levels act as a ceiling for buying until regular trading begins and are meant to insure orderly trading. "
https://www.cnbc.com/2020...coronavirus-concerns.html

[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 13-03-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:43:
[...]

Huidige stand: leverage 195,7%, initial margin 129,5%, maintenance margin 59,1%.
Huidige stand: leverage 188,4%, initial margin 121,1%, maintenance margin 55,3%.

De eerder genoemde short puts met expiration over een week ga ik uiteraard straks nog steeds sluiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Voor Belgie vandaag 153 besmettingen vastgesteld . Donderdag was dit 83.

Aan de hand van deze cijfers kan je dus concluderen dat de top bijlange na niet is aangetikt. Beurs reageert nu tegenovergesteld door de grote daling van gisteren. Gevaar voor dead cat is zoals vele andere dagen in de voorbije 2 weken weer zeer reëel. Zeer irritant dat er net een weekend aankomt.

Greed is hoog vandaag bij mij, overweging om nu te kopen of verder af te wachten is moeilijker dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Longcat schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:08:
Consistent de markt underperformen is net zo goed onmogelijk als consistent outperformen, los van transactiekosten en market timing (leverage hangt hier ook mee samen). Als @Zr40 consistent zou underperformen gebaseerd op zijn aandelenselectie, dan zou ik dus de markt consistent outperformen door het tegenovergestelde te doen.
Briljant! We gaan rijk worden! _O-

Even een serieuze vraag. Kan ik ook via de Rabobank direct inkopen met een AEX tracker, of is dit enkel mogelijk via een broker zoals deGiro?

Dus niet dat de opdracht pas 2 dagen later doorgevoerd wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Bowen_HAFX op 13-03-2020 13:23 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-10 17:24

page404

Website says no

Longcat schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:00:
[...]

Voortaan mag er voor al je posts staan: "Tweaker die de crash van 2020 heeft voorspeld zegt dat:"
:D

https://www.nrc.nl/nieuws...e-zelden-zo-hard-a3993657

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Longcat schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:08:
Het is verrassend makkelijk om de markt te underperformen, want de omgekeerde trade om short te gaan is vaak niet mogelijk bij heel veel aandelen. Er is geen borrow beschikbaar, of je hebt $2.50 aan margin nodig om een aandeel van minder dan $0.01 short te gaan oid. Of de borrow fee is (super) hoog, en daar zie je niks van terug als je long gaat bij de meeste brokers. Blijft je selectie binnen de super large caps dan zal het een stuk moeilijker zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Pistachenootje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:11:
"S&P 500 futures jumped more than 5% to reach their “limit up” level. These limit levels act as a ceiling for buying until regular trading begins and are meant to insure orderly trading. "
https://www.cnbc.com/2020...coronavirus-concerns.html
Dagelijkse kost nu dat die limits geraakt worden.
Hielko schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:27:
[...]

Het is verrassend makkelijk om de markt te underperformen, want de omgekeerde trade om short te gaan is vaak niet mogelijk bij heel veel aandelen. Er is geen borrow beschikbaar, of je hebt $2.50 aan margin nodig om een aandeel van minder dan $0.01 short te gaan oid. Of de borrow fee is (super) hoog, en daar zie je niks van terug als je long gaat bij de meeste brokers. Blijft je selectie binnen de super large caps dan zal het een stuk moeilijker zijn
Fair enough. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Longcat op 13-03-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
KLM +25%, vertrouwen groeit toch weer op snel herstel? Boot al gemist? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
@Rubberen Ik ben nog noob, maar waarom zou je nu bij willen kopen terwijl de koersen vandaag weer omhoog schieten? S&p gister -9.5% en futures nu op +5%. Lijkt me niet het ideale moment, zeker niet vlak voor het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Waxina Nog altijd 5% goedkoper dan de dag voor gister. :)

Serieus, het heeft geen zin om van dag op dag te beredeneren waarom het wel/niet een goed moment is om in te stappen. Intraday vinden er schommelingen plaats tot 5%. Als je lange termijn wil beleggen, kun je gewoon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Waxina De koersen zijn alsnog een heel stuk lager dan een paar weken geleden, bijvoorbeeld die +25% op KLM is peanuts!

Maar vooruit, hier heb je nog wat aandelen die lager staan en wellicht alsnog interessant zijn:

https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/12206/Vastned.aspx
https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/612908/Flow-Traders.aspx
https://www.iex.nl/Aandee...51/Sligro-Food-Group.aspx

Er is altijd wel wat te vinden wat in de min staat, als het je daar puur om gaat ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 13-03-2020 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 23:42
JohanNL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:37:
@Waxina De koersen zijn alsnog een heel stuk lager dan een paar weken geleden, die +25% is peanuts!

Maar vooruit, hier heb je nog wat aandelen die lager staan en wellicht alsnog interessant zijn:

https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/12206/Vastned.aspx
https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/612908/Flow-Traders.aspx
https://www.iex.nl/Aandee...51/Sligro-Food-Group.aspx

Er is altijd wel wat te vinden wat in de min staat, als het je daar puur om gaat ;)
Maar de echt interessante Tech aandelen staan nog steeds 'hoog'.

Apple, Amazon, ASML etc.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxina
@Longcat Tja, ik durf het nog niet aan. Ik weet dat ik niet dag op dag moet kijken, maar dat is wel veel gevraagd in deze tijden.

Ik wil uiteindelijk 3k inleggen in een ETF en dan maandelijks 100 euro of zo. Maar als ik dat nu zou doen, slaap ik niet meer!

Zou je een trailing stop aanbevelen? Ik heb er veel over gelezen, maar niet in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Waxina Die 3k kan je ook in stukjes knippen. Bij welke broker zit je? Bij degiro kan je in 1 maand 3x aankopen zonder transactiekosten als je die 3k in 3 stukjes knipt van 1x <1k en 2x >1k (bijv. 1x 900 en 2x 1050 euro). Zo heb je wat meer spreiding over de tijd.

Ik heb in de laatste week al vaker aangeraden om deze strategie toe te passen als je eenmalig een groter bedrag dan je maandbedrag wil inleggen. Zoek maar op mijn posts en dan kom je wat uitgebreidere posts tegen.

[ Voor 28% gewijzigd door Longcat op 13-03-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:53
Ik had mijn VWRL verkocht voor 72.35, ik koop van wat ik heb staan in de komende weken het weer terug per 5 stuks. Vandaag 5 gekocht, kijk ik volgende week wel weer hoe de markt ervoor staat.

Op deze manier beperk ik het verlies nog enigszins, al kan de markt natuurlijk nog veel verder instorten.

Edit: zit ik wel met die transactiekosten, maarja die vallen tov het verschil door schommelingen ook wel mee

[ Voor 15% gewijzigd door Sjurm op 13-03-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:16
Waxina schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:42:
@Longcat Tja, ik durf het nog niet aan. Ik weet dat ik niet dag op dag moet kijken, maar dat is wel veel gevraagd in deze tijden.

Ik wil uiteindelijk 3k inleggen in een ETF en dan maandelijks 100 euro of zo. Maar als ik dat nu zou doen, slaap ik niet meer!

Zou je een trailing stop aanbevelen? Ik heb er veel over gelezen, maar niet in dit topic.
Time in the market, beats timing the market.

Gewoon inleggen, kies een World ETF, lijkt erop dat China de grootste klap al heeft gehad. Kans dat een World-ETF nog 30-50% gaat dalen lijkt mij klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Waarom is ICT Group eigenlijk zo gedaald? Wordt deze groep zo hard geraakt (indirect) ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:19:
[...]

Briljant! We gaan rijk worden! _O-

Even een serieuze vraag. Kan ik ook via de Rabobank direct inkopen met een AEX tracker, of is dit enkel mogelijk via een broker zoals deGiro?

Dus niet dat de opdracht pas 2 dagen later doorgevoerd wordt.
Ja dat kan. VanEck AEX is daar gewoon verkrijgbaar.

Alleen beleggingsfondsen zoals NT duurt een aantal dagen, maar dat is bij DeGiro hetzelfde, ligt niet aan de broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
Al sinds vorig jaar December wacht ik op het juiste moment om in te stappen met 20k overtollig spaargeld. Omdat ik verder weinig verstand heb wil ik het liefst via de ABN, Northern Trust World kopen, om het daarna lekker 10-15 jaar te laten staan.

Een onderbuik gevoel heeft er voor gezorgd dat ik van de 20k inmiddels 10k in mijn hypotheek heb gestopt (Hypotheek rente 3%). De overige 10k wil ik dit jaar in een indexfonds stoppen. Mijn idee is nu om het in 2 stappen te doen, 5k nu en 5k over een maandje om het kleine risico van een nog scherpere daling wat te kunnen compenseren indien nodig.

Wat zou jullie advies zijn?

p.s mijn gevoel zegt dat ik weg moet blijven van het koopjes jagen, omdat ik niet genoeg verstand heb van de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxina
@Longcat Ik zit bij Flatex, maar heb al een rekening geopend bij Fitvermogen. Ik wil gaan beleggen in dat Sustainable Equity Fund. Opknippen lijkt me wel een goed idee inderdaad.

@Blik1984 Ja dat weet ik. Maar verstand en gevoel he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:16
BasvanS schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:48:
Al sinds vorig jaar December wacht ik op het juiste moment om in te stappen met 20k overtollig spaargeld. Omdat ik verder weinig verstand heb wil ik het liefst via de ABN, Northern Trust World kopen, om het daarna lekker 10-15 jaar te laten staan.

Een onderbuik gevoel heeft er voor gezorgd dat ik van de 20k inmiddels 10k in mijn hypotheek heb gestopt (Hypotheek rente 3%). De overige 10k wil ik dit jaar in een indexfonds stoppen. Mijn idee is nu om het in 2 stappen te doen, 5k nu en 5k over een maandje om het kleine risico van een nog scherpere daling wat te kunnen compenseren indien nodig.

Wat zou jullie advies zijn?

p.s mijn gevoel zegt dat ik weg moet blijven van het koopjes jagen, omdat ik niet genoeg verstand heb van de materie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Blik1984 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:46:
[...]

Of je 3k in één keer inlegt vandaag, of verspreid over één maand maakt heus niet uit. Zo micro is 'time in the market' niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
Blik1984 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:52:
[...]

Ik was niet van plan om 20x te gaan kopen en verkopen, maar als ik mijn instapmoment nu nog een beetje slim kies kan ik nog wat extra rendement pakken, of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 22:11

tomtom901

Moderator General Chat
BasvanS schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:56:
[...]

Ik was niet van plan om 20x te gaan kopen en verkopen, maar als ik mijn instapmoment nu nog een beetje slim kies kan ik nog wat extra rendement pakken, of zie ik dit verkeerd?
En als je het verkeerd kiest, mis je rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-08 22:21
Rubberen schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:42:
[...]

Geen idee of je hier op de hoogte van bent, maar Aston lijkt me nu niet percé een aandeel die ik zou aanschaffen.

https://www.autovisie.nl/...de-dbx-niet-kan-lanceren/

( en deze info was nog voor het gehele corona gebeuren )
Ja ben ik zeker van op de hoogte. Had in december wat aandelen Aston gekocht in aanloop naar een verwachte investerings ronde die ook kwam, maar helaas ging het helaas weer hard omlaag. Is maar een klein deel van de portefeuille dus verder geen groot risico, gewoon een gokje tussendoor en had al wel het idee dat we een klein herstel zouden krijgen vandaag. Inmiddels 10% in de plus van waar ik het net had aangekocht dus gelijk een stukje bewegingsruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door TheDukemaster op 13-03-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001

Fuelke

Forza Ferrari

* Fuelke kocht gisteren op Wall Street een flinke stijger, ben benieuwd of het straks een flinke daler is 8)7

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@BasvanS Kun je wekelijks aankopen via ABN? Doe 5x 2k of 10x 1k. Je bent een newbie en gaat echt een slechte dag hebben als je 5k of 10k inlegt en het de volgende dag op -10% staat. Het gaat beter voelen als je in week 1 een verlies maakt van 10% en in week 2 goedkoper aankoopt. Natuurlijk kan je op deze manier ook een 10% winst mislopen, maar daar zul je minder van balen (wetenschappelijk bewezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Thompson schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:44:
[...]

Bij wat voor partij zou ik dat dan wel kunnen doen? Of heeft dat met de huidige tijden te maken dat het op dit moment met wat speelgeld sowieso bijna niet te doen is?
Je kunt bij het openen van een account kiezen tussen een basic en een custody account. Let wel dat custody ook andere kosten met zich meebrengt dus verdiep je eerst in je beleggingstrategie inclusief welke risico’s je wilt lopen en zoek er dan een broker bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Sjurm schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:46:
Ik had mijn VWRL verkocht voor 72.35, ik koop van wat ik heb staan in de komende weken het weer terug per 5 stuks. Vandaag 5 gekocht, kijk ik volgende week wel weer hoe de markt ervoor staat.

Op deze manier beperk ik het verlies nog enigszins, al kan de markt natuurlijk nog veel verder instorten.

Edit: zit ik wel met die transactiekosten, maarja die vallen tov het verschil door schommelingen ook wel mee
Dat is niet echt conform de filosofie van buy & hold hè.

Wat wat je beleggingshorizon en strategie toen je de stukken kocht? En waarom zou er nu zo'n afwijking zijn ten opzichten van je strategie dat je ze zou moeten verkopen?

Pagina: 1 ... 49 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.