Zou onze beurs al ingecalculeerd hebben, dat wij binnen een week (mijn standpunt) ook een lockdown hebben zoals Italie? Mijn portefeuille staat inmiddels -25%, waarvan losse aandelen gehalveerd.
Denk je echt dat Nederland een lockdown gaat doen? Ik denk dat men daar te calvinistisch voor is. Ik zou het eerder verwachten van een Frankrijk/ Duitsland.BiLLY_daKid schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:42:
Zou onze beurs al ingecalculeerd hebben, dat wij binnen een week (mijn standpunt) ook een lockdown hebben zoals Italie? Mijn portefeuille staat inmiddels -25%, waarvan losse aandelen gehalveerd.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Volgens mij komt de grootste klap door de olie en luchtvaart. Als bedrijven echt dicht moeten dan zie ik het somber inBiLLY_daKid schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:42:
Wij werken op kantoor al in ploegendiensten om te voorkomen dat een hele afdeling ziek kan worden. En er zijn veel meer bedrijven die daar mee begonnen zijn. Het kan best nog wel wat stricter worden.Panzer_V schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:43:
[...]
Denk je echt dat Nederland een lockdown gaat doen? Ik denk dat men daar te calvinistisch voor is. Ik zou het eerder verwachten van een Frankrijk/ Duitsland.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
VWRL is inmiddels op het punt beland van voor de economische opmars van het afgelopen jaar, eind december 2018.
ING krijgt trouwens wel erg flinke klappen samen met Aegon, niet normaal.
ING krijgt trouwens wel erg flinke klappen samen met Aegon, niet normaal.
[ Voor 25% gewijzigd door Miki op 12-03-2020 10:47 ]
Ik denk (hoop) dat het bijna een zekerheid is dat er in Nederland binnen een paar week hetzelfde gebeurt als in Denemarken gisteren. Scholen dicht, thuiswerken, events verbieden, etc. Ik weet niet of jij dat wel of niet kwalificeert als een 'lockdown'. Dat bijv. eredivisieduels momenteel nog gewoon door zouden gaan met publiek is w.m.b. echt van de zotten.Panzer_V schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:43:
[...]
Denk je echt dat Nederland een lockdown gaat doen? Ik denk dat men daar te calvinistisch voor is. Ik zou het eerder verwachten van een Frankrijk/ Duitsland.
Kijk hoe snel het in Italie is gegaan. Twee week geleden was het aantal cases daar net zo hoog als hier nu (en groeide net zo hard). Daar werden ook (halfslachtige) maatregelen genomen. En nu zijn sommige delen van het land min of meer een oorlogsgebied. Alle non-essentiele winkels dicht, je mag alleen nog de straat op met het juiste papierwerk, de politie rijdt 's nachts met luidsprekers door de stad, alle hypotheekbetalingen zijn opgeschort, honderden doden per dag, etc. Twee week! Misschien Waarschijnlijk ben ik een paniekvogel maar ik heb het gevoel dat de houding van de gemiddelde Nederlandse burger ongelofelijk naief is.
Maar goed, dit gaat een beetje off-topic misschien. Terug naar de beurs. Moet je momenteel aandelen kopen? Verkopen? Geen idee
[ Voor 45% gewijzigd door writser op 12-03-2020 11:25 ]
Onvoorstelbaar!
@RobertMe @Longcat @Zr40
Dank voor de uitleg.
Dat is inderdaad het enige waarvan ik nu denk "dat wil ik wel ff goed doen" die eerste 5k er op een leuk moment in stoppen. Als die 5k in de eerste paar dagen zakt naar 4,5k zal ik er geen seconde over nadenken, maar als die zakt naar 3k vind ik het toch jammer dat ik niet wat later ben ingestapt. Ik zal eens goed nadenken of ik het dan inderdaad wil spreiden in bijv 5x 1k.
@JohanNL Het fonds wat jij mij had getipt, dat was juist een geschikt fonds voor maandelijkse inleg zonder omkijken vanwege de lage kosten toch? Het feit dat het dan een goede spreiding heeft wat net ff een tikkie duurzamer is dan andere vind ik wel mooi meegenomen, want als ik ergens een gevoel van heb "dat gaat voorlopig nog wel ff doorzetten" is het wel die focus op groen/duurzaam.
Dank voor de uitleg.
Dat is inderdaad het enige waarvan ik nu denk "dat wil ik wel ff goed doen" die eerste 5k er op een leuk moment in stoppen. Als die 5k in de eerste paar dagen zakt naar 4,5k zal ik er geen seconde over nadenken, maar als die zakt naar 3k vind ik het toch jammer dat ik niet wat later ben ingestapt. Ik zal eens goed nadenken of ik het dan inderdaad wil spreiden in bijv 5x 1k.
@JohanNL Het fonds wat jij mij had getipt, dat was juist een geschikt fonds voor maandelijkse inleg zonder omkijken vanwege de lage kosten toch? Het feit dat het dan een goede spreiding heeft wat net ff een tikkie duurzamer is dan andere vind ik wel mooi meegenomen, want als ik ergens een gevoel van heb "dat gaat voorlopig nog wel ff doorzetten" is het wel die focus op groen/duurzaam.
Beeromaniac
Ik ben wat aan het schuiven qua portefeuille en heb maandag rond 19:00 bij ING Beleggen een verkoop order voor Northern Trust World Custom Index Fund gedaan. Deze staat tot nu toe nog steeds op 'order ingevoerd'. Mijn andere aan- en verkoop orders bij ING Beleggen (o.a. Actiam fonds) zijn gisteren uitgevoerd. Ik kan geen bied of laat invullen dus heb ook geen idee wat er op de achtergrond gebeurt. Ik begin me gezien het aantal dagen wachten wel af te vragen of de order nog een keer uitgevoerd wordt. Ik merk dat DEGIRO dan toch wat meer inzicht biedt als platform.
Wat is jullie ervaring?
Wat is jullie ervaring?
NT bij ING handelt op T+2. Je maandag ingevoerde order zal vandaag uitgevoerd gaan worden.Aghanim schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:50:
Ik ben wat aan het schuiven qua portefeuille en heb maandag rond 19:00 bij ING Beleggen een verkoop order voor Northern Trust World Custom Index Fund gedaan. Deze staat tot nu toe nog steeds op 'order ingevoerd'. Mijn andere aan- en verkoop orders bij ING Beleggen (o.a. Actiam fonds) zijn gisteren uitgevoerd. Ik kan geen bied of laat invullen dus heb ook geen idee wat er op de achtergrond gebeurt. Ik begin me gezien het aantal dagen wachten wel af te vragen of de order nog een keer uitgevoerd wordt. Ik merk dat DEGIRO dan toch wat meer inzicht biedt als platform.
Wat is jullie ervaring?
ps. Je hebt ook ACTIAM fondsen lees ik. Heb je de discussie hier gevolgd inzake het wijzigen van de onderliggende waardes van de ACTIAM fondsen? Mogelijk passen deze niet langer in je beleggingsvisie. Check ook de ACTIAM site voor het persbericht.
[ Voor 13% gewijzigd door Panzer_V op 12-03-2020 10:53 ]
Yup, hier kun je nog wat informatie te vinden mocht je dat gemist hebben: https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0012125736Thompson schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:49:
Zolang je een lange termijnvisie hebt zou je ook prima alles in 1 keer kunnen inleggen.
Maar het is ook belangrijk dat je je er zelf goed bij voelt, wat spreiden over wat maanden is dan wellicht ook wel een goede optie.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik zit zelf momenteel in China (echter niet in Wuhan) en heb het gevoel dat de situatie in China nogal extreem omschreven word in het buitenland, en dat dat ook 1 van de redenen is waarom de beurs nu zo extreem reageert. (Men lijkt het gevoel te hebben dat er tussen de hele economie stilleggen en iedereen maar met het virus besmetten geen tussenweg mogelijk is)writser schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:30:
Vergelijk de aanpak daar eens met wat er gebeurt in China (Corona? we lassen de deur van je flat dicht)
In de provincie waar ik zit (Guangdong) is de teller gestopt op 1356 gevallen, en dat is de laatste weken geloof ik niet meer verhoogd.
Tijdens en na Chinees nieuwjaar zijn de meeste kantoren inderdaad gesloten gebleven, maar ondertussen is het verkeer alweer op het normale pijl. Alleen publieke evenementen, cinema's en nachtclubs zijn nog gesloten. Supermarkten, winkels, restaurants en kantoren zijn alweer open. De maatregelen zijn volgens mij ook in europa/verenigde staten wel haalbaar. Mondmaskers dragen buiten, temperatuurcontroles met infraroodthermometers/camera's bij ingangen van appartementen, winkels, restaurants, bedrijven en handreiniger bij de ingang van restaurants.
Verder vermoed ik dat veel bedrijven zullen merken dat thuiswerk best haalbaar is, en dat veel meetings toch al overbodig waren, dus ik denk dat de impact voor veel bedrijven best nog kan meevallen.
(Toegegeven, als er totaal geen maatregelen getroffen worden en de ziekenhuizen kunnen de instroom van patienten niet aan dan kunnen de problemen wel een stuk groter zijn)
Ik doe hetzelfde maar dan bij ABN AMRO. Het is echt een platform voor lange termijn beleggingen waar je maandelijks een X bedrag inlegt en er verder niet naar om kijkt. Als je echt wilt kunnen acteren op de beursomstandigheden moet je dus wel een platform als DeGiro nemen.Aghanim schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:50:
Wat is jullie ervaring?
Jij hebt maandag een verkoop order ingevoerd en gaat deze nu tegen een lagere koers verkopen dan hij op dat moment was. Ik heb echter een koop order ingevoerd en ga deze waarschijnlijk tegen een lagere koers komen dan hij op dat moment was. In beide gevallen is het verre van transparant. Vandaar dat ik zowel bij ABN AMRO als DeGiro beleggingen heb lopen. ABN AMRO is geautomatiseerd inleggen en DeGiro is losse aandelen en market timing
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ja, twee weken geleden heb ik al mijn VWRL fondsen verkocht. Toen nog op 5% winst t.o.v. begin dit jaar.Brainstorm86 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:20:
[...]
Dus jij hebt ook alles verkocht?Ik vind het lastig, ik denk ook dat het einde nog niet inzicht is dus wacht met bijkopen. Maar dan zou ik eigenlijk mijn huidige posities ook moeten verkopen toch? Maar dat doe ik niet.
Every magical journey begins with a single step
Zijn er hier ook mensen die short zijn gegaan, op basis van bijvoorbeeld de VIX futures of gamma exposure?
@Hermaniak88 Jij misschien?
Ben wel benieuwd naar je overwegingen m.b.t. VIX en gamma exposure.
Ik had 6 stuks ASML P230 18DEC20 gekocht op 19,80 Euro en weer verkocht.. Is nu 41,15 euro....Hermaniak88 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:13:
Zijn er hier ook mensen die short zijn gegaan, op basis van bijvoorbeeld de VIX futures of gamma exposure?
Toevallig een paar weken geleden voor het eerst wat NT gekocht bij de Rabobank.Aghanim schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:50:
Wat is jullie ervaring?
De dag erna storte alles in elkaar en kon ik niet zien hoe het met de orderuitvoering zat.
Er zit een cancel knop op, daarop gedrukt, en het werd bevestigd, maar mijn geld was foetsie.
Paar dagen later bleek de originele order voor de originele (hoge) prijs aangekocht.
Dus gedurende het aankoop proces was ik al een paar honderd euro kwijt.
Vond ik niet leuk. Ga ik ook niet weer doen bij dit soort clubs.
Eh... volgens mij snap je niet helemaal waar je je geld in hebt gestopt, het kan geen kwaad om de factsheet en ebi te lezen en niet zomaar wat blogjes en posts af te gaan. Wat je nu beschrijft is helemaal niet te wijten aan Rabobank maar aan het feit dat je een beleggingsfonds hebt gekocht wat maar 1x per dag verhandeld wordt en specifieke cut-off en vaststellingstijden heeft. Uit mijn hoofd is de cut-off tijd 8.30u en is de vaststelling 11.00u van NT World.Baytep schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:26:
[...]
Toevallig een paar weken geleden voor het eerst wat NT gekocht bij de Rabobank.
De dag erna storte alles in elkaar en kon ik niet zien hoe het met de orderuitvoering zat.
Er zit een cancel knop op, daarop gedrukt, en het werd bevestigd, maar mijn geld was foetsie.
Paar dagen later bleek de originele order voor de originele (hoge) prijs aangekocht.
Dus gedurende het aankoop proces was ik al een paar honderd euro kwijt.
Vond ik niet leuk. Ga ik ook niet weer doen bij dit soort clubs.
Even een fictief voorbeeld, op maandagmiddag 15.00u schiet je een order in. Vervolgens wordt deze op dinsdagmorgen verwerkt en aangeboden bij Euroclear Fundsetle om aandelen te kopen tegen de prijs die op die dag zijn vastgesteld door Northern Trust. Woensdag zal, als dit treintje zo is verlopen, de order verwerkt zijn en zichtbaar zijn in je overzicht aan het eind van de dag en misschien zelfs pas op donderdag. Je kunt e.e.a prima terug vinden in de historische koersinformatie (zie bijv. marktets.ft.com) en orderspecificatie van je bank.
Je koopt daarbij dit soort type effecten voor de lange termijn, het verlies wat je beschrijft is feitelijk verwaarloosbaar en zal omgekeerd ook een paar keer gelden op het moment dat de beurs aantrekt.
[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 12-03-2020 11:49 ]
Ik heb ook gehad dat bepaalde fondsen dag na aankoop omlaag gingen. Jammer maar helaas, maar goed, geld zet ik opzij voor 20 jaar, dus maak mij nu niet druk om die daling.
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
@Baytep Zou lekker zijn als je je order kon cancellen nadat hij in progress staat. Als de beurzen dalen, cancel je hem en anders laat je hem doorlopen. Gratis geld!
Maar toch vreemd dat je het kunt cancelen terwijl het dus al was uitgevoerd(?) en dat het cancelen dus uiteindelijk op neer komt dat het wordt verkocht, i.p.v. dat de oorspronkelijke order gewoon wordt geannuleerd.
Daar gaat toch echt iets fout, bij de bank/broker zelf.
In theorie kunnen we dit ook omdraaien; gaat de koers juist omhoog, dan laat de bank/broker het jou lekker voor een hogere prijs aankopen en pakt zelf de dagwinst.Longcat schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:39:
@Baytep Zou lekker zijn als je je order kon cancellen nadat hij in progress staat. Als de beurzen dalen, cancel je hem en anders laat je hem doorlopen. Gratis geld!
[ Voor 45% gewijzigd door JohanNL op 12-03-2020 11:42 ]
Volgens mij lees je iets wat er niet staat, volgens mij was het effect gewoon dat de cancel knop niks deed (dat is overigens ook slordig, als je een transactie niet meer kan annuleren moeten ze geen cancelknop meer laten zien).JohanNL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:40:
Maar toch vreemd dat je het kunt cancelen terwijl het dus al was uitgevoerd(?) en dat het cancelen dus uiteindelijk op neer komt dat het wordt verkocht, i.p.v. dat de oorspronkelijke order gewoon wordt geannuleerd.
Dus dan gaat er iets niet goed bij de bank/broker.Hielko schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:42:
[...]
Volgens mij lees je iets wat er niet staat, volgens mij was het effect gewoon dat de cancel knop niks deed (dat is overigens ook slordig, als je een transactie niet meer kan annuleren moeten ze geen cancelknop meer laten zien).
???JohanNL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:40:
In theorie kunnen we dit ook omdraaien; gaat de koers juist omhoog, dan laat de bank/broker het jou lekker voor een hogere prijs aankopen en pakt zelf de dagwinst.
Als je een order inlegt voor een beleggingsfonds en het afslagmoment (of hoe het ook heet) is geweest, dan ligt de koop gewoon vast. Dat heeft niets met voordeel voor klant/bank/fonds te maken.
Sta toch wel een beetje te kijken van de passieve houding hier. Waarom zou je de afgelopen dagen niet een beetje inspelen (en go with the flow) door wat shortposities aan te gaan. Het is geen hogere wiskunde dat Corona in een paar weken tijd een enorm economisch issue begint te worden.
Ik bedoel we gaan ècht niet meer bier drinken met zijn allen als er geen hond meer naar de kroeg gaat en feesten/festivals worden gecanceld over de hele wereld.En daar komen wij nu langzamerhand met zijn allen achter....
Ik bedoel. Al doe je het maar met een fractie van je beschikbare poen. Het is wel lekker verdienen op het moment. Waarom zou je alleen van stijgingen mogen profiteren.
Ik bedoel we gaan ècht niet meer bier drinken met zijn allen als er geen hond meer naar de kroeg gaat en feesten/festivals worden gecanceld over de hele wereld.En daar komen wij nu langzamerhand met zijn allen achter....
Ik bedoel. Al doe je het maar met een fractie van je beschikbare poen. Het is wel lekker verdienen op het moment. Waarom zou je alleen van stijgingen mogen profiteren.
[ Voor 14% gewijzigd door PLAE op 12-03-2020 12:08 ]
Klopt hoor, maar het is toch vreemd dat de bank/broker dan beweert dat het nog niet is uitgevoerd en je zelfs de mogelijkheid geeft om de order te annuleren, terwijl die dus al is uitgevoerd.Longcat schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:54:
[...]
???
Als je een order inlegt voor een beleggingsfonds en het afslagmoment (of hoe het ook heet) is geweest, dan ligt de koop gewoon vast. Dat heeft niets met voordeel voor klant/bank/fonds te maken.
Het opmerkelijkste is dan nog wel dat als je dan voor order annuleren kiest, dat je al aangekochte goed dan wordt verkocht.
Tenminste dit maak ik uit de post van @Baytep
[ Voor 9% gewijzigd door JohanNL op 12-03-2020 12:20 ]
Omdat er hier wat tunnelvisie is ontstaan na een bullmarkt van 10 jaar. Duurt even voordat menigeen hier zich aanpast aan de realiteit.PLAE schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:07:
Sta toch wel een beetje te kijken van de passieve houding hier. Waarom zou je de afgelopen dagen niet een beetje inspelen (en go with the flow) door wat shortposities aan te gaan. Het is geen hogere wiskunde dat Corona in een paar weken tijd een enorm economisch issue begint te worden.
Nee, omdat alles wat bekend is en verwacht wordt nu al ingeprijsd is door de markt. Als jij het beter weet dan de markt ja dan kun je een hoop geld verdienen.
Als jij het zo voor de hand vindt liggen, ziet vast iedereen dat zo. Dus dan is te verwachten dat het in de prijs is verwerkt. Enkel bij gebeurtenissen die niemand aan ziet komen (Trump die in paniek raakt om zijn kiezers te pleasen, of blufpoker op de oliemarkt etc.) wordt de markt in beweging gezet.PLAE schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:07:
Dus zo simpel is het niet. Zag in het verleden vaak dat bij negatieve gebeurtenissen de markt stijgt doordat het al ingeprijst was.
Natuurlijk klinkt het leuk om van zowel stijgingen als dalingen te profiteren. Maar daar moet wel je strategie op toegespitst zijn.
Het is juist verstandig dat buy- and hold beleggers zoals mijzelf hier ver weg van blijven, omdat het niet in het straatje past.
Daalt wel erg snel hoor, vorige week ofzo was het een correctie ofzo, wat is het nu 🤔
Sta net als de rest dik in de min maar maak mij er niet zo druk om, is tenslotte voor de lange termijn, maar ben toch wel blij dat ik niet het hele budget had geïnvesteerd.
zit er nu wel aan te denken om veel meer aan te kopen dan normaal.
Sta net als de rest dik in de min maar maak mij er niet zo druk om, is tenslotte voor de lange termijn, maar ben toch wel blij dat ik niet het hele budget had geïnvesteerd.
zit er nu wel aan te denken om veel meer aan te kopen dan normaal.
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Anheuser-Busch InBev SA/NV 40,425 -44,55% (YTD)PLAE schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:07:
Wellicht zit het nieuws al verwerkt in het aandeel? Of heb jij een een prognose gedaan hoeveel omzetdaling er nu verwerkt is in de huidige prijs t.o.v. van jouw verwachting?
Mensen lijken te denken dat als dingen al in de markt geprijsd zijn dat deze dan niet meer zal bewegen als bepaalde events plaatsvinden. Maar het is nooit zo dat bepaalde dingen in de toekomst een 100% zekerheid zijn. In de markt worden allerlei verschillende scenario's tegelijkertijd geprijsd, alleen bij scenario's die praktisch met 100% zekerheid waarheid zullen worden zou je geen beweging in de prijzen verwachten. Als er nu een 33% kans is dat dingen nog veel en veel slechter worden dan verwacht dan gaat de markt zeker een stuk naar beneden als blijkt dat dat scenario de realiteit wordt. Omgekeerd ook, is er een kans van 33% dat het virus relatief snel onder controle komt dan zullen de beuren weer omhoog gaan (percentages komen uiteraard uit mijn duim).
Lijkt me logisch, als het slechter wordt dan verwacht zal de markt maar beneden gaan. Als er 33% kans is op een ramp scenario is er een 67% kans dat het ramp scenario niet gebeurt. Als het dan daadwerkelijk gebeurt is het slechter dan verwacht.
[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 12-03-2020 12:45 ]
In dit soort tijden is het ook altijd goed om te onthouden dat er op de beurs eerst véél te optimistisch wordt gedacht (overwaardering), en er vervolgens in grote paniek een overreactie komt (onderwaardering)...
Alleen als je daar op in wilt spelen en ervan wilt profiteren zul je dus of meer informatie moeten hebben of moeten gokken. Vaak genoeg komen mensen te laat in beweging omdat ze de feiten achterna lopen en gokken ze op een daling net voor de beurs weer wat hersteld.Hielko schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:37:
Mensen lijken te denken dat als dingen al in de markt geprijsd zijn dat deze dan niet meer zal bewegen als bepaalde events plaatsvinden. Maar het is nooit zo dat bepaalde dingen in de toekomst een 100% zekerheid zijn. In de markt worden allerlei verschillende scenario's tegelijkertijd geprijsd, alleen bij scenario's die praktisch met 100% zekerheid waarheid zullen worden zou je geen beweging in de prijzen verwachten. Als er nu een 33% kans is dat dingen nog veel en veel slechter worden dan verwacht dan gaat de markt zeker een stuk naar beneden als blijkt dat dat scenario de realiteit wordt. Omgekeerd ook, is er een kans van 33% dat het virus relatief snel onder controle komt dan zullen de beuren weer omhoog gaan (percentages komen uiteraard uit mijn duim).
Je moet echt weten waar je mee bezig bent of een dosis geluk hebben. Wat dat betreft snap ik de passieve houding wel van velen, blijf bezig waar je mee bekend bent.
Verwijderd
De mensen die niet passief waren riepen paar dagen geleden dat het een mooi koopmoment was en Shell voor 15 euro een koopje was. Of dat ze spaargeld hadden opgeofferd om bij te kopen, de markt reageerde immers te paniekerig. Die hebben nu ook weer verkeerd getimed.PLAE schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:07:
Dus als jij dan zo zeker bent dat het alleen maar verder omlaag kan, dan neem ik dat met net zo'n grote korrel zout als de mensen die paar dagen geleden de bodem zagen.
Je kan gelijk hebben, maar ik weet dat ik er in de praktijk meestal naast zit. Dus ik pas mijn strategie niet aan.
Kan het ook omdraaien, als je zo zeker weet dat het alleen maar kan zakken, waarom short je dan niet iedere euro die je hebt met marge?
Waarom ben je hier blij mee? Je had op 60 kunnen verkopen. Je hebt dus een 20% rendement gemist! En IWDA is pas net paar dagen door de 49,08 heen. Positieve lining is dat je ook geen verlies hebt, maar das gewoon risico-aversie. Je zegt dat je met grotere sommen belegt, als je 500k hebt dan heb je dus 100k misgelopenVerwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:17:
@Pazienza Ik zeg niets. Anders worden ze weer boos op me.Pssst......ja ik. Alle IWDA op 49,08 driekwart jaar geleden denk ik. Maar dat mag je hier niet zeggen.

Omdat je zo laag verkocht had moet je ook weer laag instappen om nog een edge te hebben. Stel je koop nu in op ~45€, dan heb je zon 10% verlies eruit gesneden. Ik denk dat het goed mogelijk was bij de eerste 10% drop uit te stappen dus rond 55€. Dan was je veel beter af geweest.
Met de huidige volatiliteit kan IWDA zo weer boven de 49,08 staan, das ook nog een risico. Al zie ik dat ook niet gebeuren. Maar heb je nu al een limiet order klaar staan op IWDA op 40€? Wat is je strategie om goed weer in te stappen?
Dat zou ik sowieso met een korreltje zout nemen. Stelling: mensen die zeggen dat ze met grote sommen beleggen, beleggen niet met grote sommen.Ko.Kane schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:47:
[..] Je zegt dat je met grotere sommen belegt [..]
Onvoorstelbaar!
Daarnaast, 'groot' is relatief. De een kan 1000 euro al groot vinden, voor de ander is 100k misschien al klein.
Future trading is gestopt op de DJ, vanwege een verlies van meer dan 5%.
Every magical journey begins with a single step
Dat weet ik zo net nog niet. Ik ben zelf halverwege de 30 en heb toch een aanzienlijke som, vind ik dan zelf hè . ( Wat jij dus niet geloofd nuwritser schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:56:
[...]
Dat zou ik sowieso met een korreltje zout nemen. Stelling: mensen die zeggen dat ze met grote sommen beleggen, beleggen niet met grote sommen.
Maar gebaseerd op leeftijd en wat sommigen in het FO topic hebben, kan het dus echt wel iets in de 100-500k range zijn.
@Zr40 Ik post ook niet graag getallen, maar wat jij zegt maakt het soms wel lastig om te peilen waar iemand staat.
Sommigen leggen eenmalig groot in, en bedoelen dan 5-10k. En twijfelen of ze DCA moeten doen of niet, terwijl andere DCA inleggen met porties groter dan de totale inleg van de andere groep. Je weet het nooit, en dan heb je ook nog fantasten die geld verzinnen, en mensen die advies vragen wat eenmalig met 25k te doen, terwijl ze eigenlijk net 200k hebben ge-erfd maar dat niet willen zeggen.

EDIT: gister leek dit een soort 'doom' bericht dat het nog wel erger kon worden halverwege jaar. Nu is het binnen twee dagen haalbaar met huidige futures en dagelijkse stappen: https://www.marketwatch.c...020-03-11?mod=nextup_bomw
In TLDR: target SP500 2450 aldus artikel.
[ Voor 14% gewijzigd door Ko.Kane op 12-03-2020 13:07 ]
Ik dacht ook dat het een overreactie was bij Shell. Heb wat calls gekocht (heb ik hier ook aangegeven). Later met verlies van de hand gedaan overigens omdat ik nog geen stabilisering zie.Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:46:
[...]
De mensen die niet passief waren riepen paar dagen geleden dat het een mooi koopmoment was en Shell voor 15 euro een koopje was. Of dat ze spaargeld hadden opgeofferd om bij te kopen, de markt reageerde immers te paniekerig. Die hebben nu ook weer verkeerd getimed.
Dat heb ik helemaal niet gezegd.Dus als jij dan zo zeker bent dat het alleen maar verder omlaag kan,
Ik zit voor 80% short maar pas sinds een week ofzo (2 weken te laat ook).Kan het ook omdraaien, als je zo zeker weet dat het alleen maar kan zakken, waarom short je dan niet iedere euro die je hebt met marge?
Van mij mag je wel iets meer nuance aanbrengen in je reactie.Al pak ik jou er nu even uit maar dit gaat voor meerderen op.
Ik zei waarom zou je niet een beetje mee profiteren en qua producten lijkt het zich hier te beperken in het kopen van aandelen/fondsen en dat lekker vast te houden. Er is meer mogelijk, daar zat mijn verbazing en die sprak ik uit.
Verwijderd
En ik spreek uit waarom ik juist wel koop en vasthoudt. Omdat ik mezelf goed genoeg ken om te weten dat ik toch altijd verkeerde calls doe. Dus als ik dat van mezelf weet, wat kan ik dan anders doen dan buy and hold?PLAE schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:09:
[...]
Ik zei waarom zou je niet een beetje mee profiteren en qua producten lijkt het zich hier te beperken in het kopen van aandelen/fondsen en dat lekker vast te houden. Er is meer mogelijk, daar zat mijn verbazing en die sprak ik uit.
Gewoon een gedachten experiment, waarom moedwillig vast houden aan maandelijkse inleg in een neergaande markt, als je weet dat je altijd verkeerde calls maakt: dan is dat toch een verkeerde call en zou je het juist niet moeten doen?Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:11:
[...]
En ik spreek uit waarom ik juist wel koop en vasthoudt. Omdat ik mezelf goed genoeg ken om te weten dat ik toch altijd verkeerde calls doe. Dus als ik dat van mezelf weet, wat kan ik dan anders doen dan buy and hold?

Dat je long zit met buy en hold, ok goed idee voor de longterm. Dus alles verkopen en later weer inkopen hoef je niet te doen. Maar ik denk dat het allerzins redelijk is om een maandelijkse aankoop eens te analyseren: Hoe groot is de kans dat als je het maand uitstelt dat je verkeerde keus maakt? En deze overweging maandelijks te doen.
Verwijderd
Omdat ik niet weet of het een neergaande markt is.Ko.Kane schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:18:
[...]
Gewoon een gedachten experiment, waarom moedwillig vast houden aan maandelijkse inleg in een neergaande markt, als je weet dat je altijd verkeerde calls maakt: dan is dat toch een verkeerde call en zou je het juist niet moeten doen?
Waarom zou je ineens stoppen met maandelijks kopen als de markt naar beneden gaat?Ko.Kane schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:18:
[...]
Gewoon een gedachten experiment, waarom moedwillig vast houden aan maandelijkse inleg in een neergaande markt, als je weet dat je altijd verkeerde calls maakt: dan is dat toch een verkeerde call en zou je het juist niet moeten doen?![]()
Dat je long zit met buy en hold, ok goed idee voor de longterm. Dus alles verkopen en later weer inkopen hoef je niet te doen. Maar ik denk dat het allerzins redelijk is om een maandelijkse aankoop eens te analyseren: Hoe groot is de kans dat als je het maand uitstelt dat je verkeerde keus maakt? En deze overweging maandelijks te doen.
Als je maandelijks koopt en je doet dat in een stijgende markt middel je ook je winst.
In een dalende markt middel je je verlies.
Als je zou stoppen in een dalende markt laat je je emoties meespelen en we weten allemaal wat er dan gebeurt.
@Peekster Geen emoties. Emoties is je buy en hold laten varen en laag verkopen en hoog kopen.
Echter voor de meesten werkt het zo: je legt maandelijks in omdat je maandelijks geld beschikbaar hebt, naar voren halen is niet mogelijk. Stel ik leg maandelijks 1k in. Dan zou ik het liefst nu in deze dip voor 4jr inleggen namelijk 48k. (Of eigenlijk alles van de komende jaren nu) Dat gaat helaas niet (of wel: balsy: gewoon lening afsluiten.....dit is geen advies). De reden om maandelijks in te leggen is niet zozeer middelen van de prijs, maar ook vooral maximaliseren van time in the market. Je zou ook elk jaar aan het eind 12k in kunnen leggen, maar dat is long term gewoon lager rendement.
Een maand uitstellen daarentegen kan men dus wel. En stel dat je 100% garantie hebt dat het volgende maand lager staat, dan zou iedereen een maand wachten. Het is echter geen 100% en long term average heb je minder dan 50% kans dat het later lager staat, omdat beurzen meer dan 50% van de tijd omhoog gaan. Tenzij je in een bearmarket zit...Dus als je vaststelt dat we in een bearmarket zitten kan je rationele case maken dat je exspected value beter is als je maand wacht.
NB: Eigenlijk is maandelijks inleggen niet echt DCA, omdat er geen lumpsum alternatief tegen over staat van de complete waarde. Stel je hebt hebt ineens een grote som, dan kan je dus echt 100% vrij kiezen of je DCA of lumpsum doet.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat maandelijks direct je overschot inleggen een lumpsum van je overschot is omdat je het zodra het beschikbaar is in 1x inzet.
Echter voor de meesten werkt het zo: je legt maandelijks in omdat je maandelijks geld beschikbaar hebt, naar voren halen is niet mogelijk. Stel ik leg maandelijks 1k in. Dan zou ik het liefst nu in deze dip voor 4jr inleggen namelijk 48k. (Of eigenlijk alles van de komende jaren nu) Dat gaat helaas niet (of wel: balsy: gewoon lening afsluiten.....dit is geen advies). De reden om maandelijks in te leggen is niet zozeer middelen van de prijs, maar ook vooral maximaliseren van time in the market. Je zou ook elk jaar aan het eind 12k in kunnen leggen, maar dat is long term gewoon lager rendement.
Een maand uitstellen daarentegen kan men dus wel. En stel dat je 100% garantie hebt dat het volgende maand lager staat, dan zou iedereen een maand wachten. Het is echter geen 100% en long term average heb je minder dan 50% kans dat het later lager staat, omdat beurzen meer dan 50% van de tijd omhoog gaan. Tenzij je in een bearmarket zit...Dus als je vaststelt dat we in een bearmarket zitten kan je rationele case maken dat je exspected value beter is als je maand wacht.
NB: Eigenlijk is maandelijks inleggen niet echt DCA, omdat er geen lumpsum alternatief tegen over staat van de complete waarde. Stel je hebt hebt ineens een grote som, dan kan je dus echt 100% vrij kiezen of je DCA of lumpsum doet.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat maandelijks direct je overschot inleggen een lumpsum van je overschot is omdat je het zodra het beschikbaar is in 1x inzet.
Wat is eigenlijk je punt of conclusie, ik volg het totaal niet.Ko.Kane schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:42:
@Peekster Geen emoties. Emoties is je buy en hold laten varen en laag verkopen en hoog kopen.
BlaBlaBla
Ik snap het aankopen van fondsen wel, alleen de Rabobank is heel beroerd in het laten zien van de correcte status.Miki schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:36:
[...]
Eh... volgens mij snap je niet helemaal waar je je geld in hebt gestopt, het kan geen kwaad om de factsheet en ebi te lezen en niet zomaar wat blogjes en posts af te gaan. Wat je nu beschrijft is helemaal niet te wijten aan Rabobank maar aan het feit dat je een beleggingsfonds hebt gekocht wat maar 1x per dag verhandeld wordt en specifieke cut-off en vaststellingstijden heeft. Uit mijn hoofd is de cut-off tijd 8.30u en is de vaststelling 11.00u van NT World.
Even een fictief voorbeeld, op maandagmiddag 15.00u schiet je een order in. Vervolgens wordt deze op dinsdagmorgen verwerkt en aangeboden bij Euroclear Fundsetle om aandelen te kopen tegen de prijs die op die dag zijn vastgesteld door Northern Trust. Woensdag zal, als dit treintje zo is verlopen, de order verwerkt zijn en zichtbaar zijn in je overzicht aan het eind van de dag en misschien zelfs pas op donderdag. Je kunt e.e.a prima terug vinden in de historische koersinformatie (zie bijv. marktets.ft.com) en orderspecificatie van je bank.
Je koopt daarbij dit soort type effecten voor de lange termijn, het verlies wat je beschrijft is feitelijk verwaarloosbaar en zal omgekeerd ook een paar keer gelden op het moment dat de beurs aantrekt.
Zo kun je niet zien wanneer het afslagmoment is (had ik inderdaad uit documentatie kunnen halen).
Daarnaast is er een cancelknop, als je die indrukt krijg je een popup dat de order gecancelled is, ook al is het na het afslagmoment.
Als je een ETF bij DeGiro koopt zie je bijna real time wat er met je centen gebeurd. dat vind ik toch prettiger.
Om een of andere reden staat het me tegen als mijn geld een tijdje in limboland is bij een grootbank. Dus dat experiment doe ik niet meer.
@Ko.Kane Al je gewoon altijd maandelijks hetzelfde inlegt zit je altijd goed, rendement was de afgelopen 100 jaar gemiddeld 5%
Maar als je net alles op het verkeerde moment koopt of verkoopt ziet het er heel anders uit.
Maar als je net alles op het verkeerde moment koopt of verkoopt ziet het er heel anders uit.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
@Strider conclusie 1;
@HereIsTom Long term is maandelijks inkopen niet slecht inderdaad. Maar het is ook fijn gevoel dat je nu 1 maand VWRL niet koopt en daardoor later beter inkoopt. Verzacht de pijn van je -30% portfolio.
conclusie 2: is dat DCA vaak onterecht wordt gebruikt voor een periodieke longterm inleg over vele jaren van een vrij beschikbaar inkomen maandbedrag. DCA is een alternatief van lump sum in scenarios waar een sum vrij gelumpt of opgeknipt in delen kan wordenDus als je vaststelt dat we in een bearmarket zitten kan je rationele case maken dat je exspected value beter is als je maand wacht.
@HereIsTom Long term is maandelijks inkopen niet slecht inderdaad. Maar het is ook fijn gevoel dat je nu 1 maand VWRL niet koopt en daardoor later beter inkoopt. Verzacht de pijn van je -30% portfolio.
[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 12-03-2020 13:50 ]
Maar dat is dus de markt timen en dat 9 van de 10x fout.Ko.Kane schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:49:
@Strider conclusie 1;
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
@HereIsTom dat is niet 9/10 keer fout, als je het goed doet denk ik maar 4/10. Ik heb het hier niet over een micro timing, maar een macro timing, dat zijn vrij sterke trends.
Hier een artikel met postieve insteek voor als de boel verbeterd, wat de impact is van bull en bearmarket en hoe dat een skew oplevert tov of je meer of minder kans hebt dat de markt 50% een kant opgaat.
https://seekingalpha.com/...oints-per-year-since-1928
Belangrijkste staat aan het eind;
Ik heb het niet uitgezocht maar denk dat het momenteel wel houdt voor double inverse SP500.
Hier een artikel met postieve insteek voor als de boel verbeterd, wat de impact is van bull en bearmarket en hoe dat een skew oplevert tov of je meer of minder kans hebt dat de markt 50% een kant opgaat.
https://seekingalpha.com/...oints-per-year-since-1928
Belangrijkste staat aan het eind;
Dus pas we omhoog gaan, jongens, vol in de double up train.Additionally, make sure to check that the SPY is above its 200-day moving average when you're reading this. If it isn't, then hold off on executing this trade.
Ik heb het niet uitgezocht maar denk dat het momenteel wel houdt voor double inverse SP500.

@Ko.Kane Als je het goed doet gaat het altijd goed bedoel je
Boeing ging ook lekker hard naar beneden gister dus
[ Voor 19% gewijzigd door Naboo op 12-03-2020 14:20 ]
Stand voor market open: leverage 211,0%, initial margin 121,8%, maintenance margin 63,5%.Zr40 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 08:32:
[...]
Initial margin requirement van de boxen is overnight verder gestegen van 14k naar 16k.
Huidige stand: leverage 196,5%, initial margin 105,3%, maintenance margin 55,1%.
Ja de hele markt zakt nu zo'n beetje door het ijs. AEX op dik -8% nadat de ECB niet echt de helpende hand lijkt uit te reiken op korte termijn. Amerika gaat zo open, het bloedbad zal er niet minder op worden.Naboo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:18:
Boeing ging ook lekker hard naar beneden gister dus
Wanneer krijg je een margin call? Bij welke cijfers?Zr40 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:19:
[...]
Stand voor market open: leverage 211,0%, initial margin 121,8%, maintenance margin 63,5%.
Ik hoop het niet voor je!!!
Bij maintenance margin boven 100%.Panzer_V schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:36:
[...]
Wanneer krijg je een margin call? Bij welke cijfers?
Apple is terug gezet naar een koers uit november 2019 terwijl ING een koers uit 2009 heeft 
Waarom heb ik toch ooit ING's gekocht
Waarom heb ik toch ooit ING's gekocht
BlaBlaBla
Is het al bijna tijd om in te stappen? Damn wat een klappers in een paar dagen..
Geen vallend mes vangen. In het verleden heeft het nabloeden ook nog lang geduurd. Genoeg bedrijven zijn de crisis van 2008 nooit meer boven gekomen. Dan lijkt een aandeel pakken voor de helft of zelfs een derde een goede deal maar je weet het nooit..CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:38:
Is het al bijna tijd om in te stappen? Damn wat een klappers in een paar dagen..
Kijk maar eens naar het verloop van bijvoorbeeld Heijmans:
https://www.google.nl/sea...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Ik wacht nog een paar dagen. Denk dat het nog wel eens door de bodem kan zakken, zeker als de gevallen in NL en USA nog veel verder gaan oplopen en het dagelijks leven echt aan banden wordt gelegd.CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:38:
Ik heb zelf alleen AMD en KPN en bij AMD zat ik 3 weken geleden nog op 63% in de plus, waar dat nu nog 5.13% is
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Wow het gaat nu wel erg hard los op de beurs vrij val!
UK 100 -26,10%
UK 100 -26,10%
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
De paniek lijkt inderdaad compleet, AEX -10% and falling.Gerry1982 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:43:
Wow het gaat nu wel erg hard los op de beurs vrij val!
UK 100 -26,10%
Voel je je nog comfortabel met je marge-positie? Ik weet dat ik je graag een beetje pest, maar ik denk dat het serieus iets is om over na te denken. Ik weet niet hoe je portfolio er uitziet, of je daadwerkelijk een grote negatieve cash-positie hebt, etc. Ik denk absoluut niet dat je portfolio morgen waardeloos is, maar er is ook het tail-risico dat IB de margeverplichtingen gaat aanpassen vanwege de extreme volatiliteit. Ik weet niet of ik me er comfortabel bij zou voelen iig, hoe optimistisch ik ook zou zijn over de lange termijn.
Onvoorstelbaar!
Hoppa, gisteren voor de tweede keer gedacht dat de bodem wel in zicht zal zijn en een extra tussentijdse aankoop gedaan. Goed getimed.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Hopla. NOS.nl ligt plat!
ik heb maandag en vandaag een fors deel van mijn portefeuille verkocht. Wilde toch eens gaan herzien en met de nog te vormen extra maatregelen + enorme klappen die bedrijven financieel gaan krijgen de komende periode voorzie ik alleen maar verdere dalingen. Dat doe ik dan wel zodra/net voordat Corona weer vertrokken is.
Weet iemand hier toevallig hoe ik de realtime koersen van mijn indexfonds kan checken? Kan het nergens vinden. Gaat om het indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal van Meesman. Ze updaten het normaak gesproken elke maandagavond, maar ik wik graag de huidige koersen zien. Alvast bedankt!
* Naboo is continue zijn prijzen voor doorlopende buy orders aan het verlagen
Dus je hebt met verlies verkocht?Aghanim schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:45:
ik heb maandag en vandaag een fors deel van mijn portefeuille verkocht. Wilde toch eens gaan herzien en met de nog te vormen extra maatregelen + enorme klappen die bedrijven financieel gaan krijgen de komende periode voorzie ik alleen maar verdere dalingen. Dat doe ik dan wel zodra/net voordat Corona weer vertrokken is.
Het dumpen van aandelen (wat velen nu doen die zich laten leiden door emotie (en/of corona)) heeft nou ook niet echt een positief effect op de markt.
Voor mij is dit (en de komende maanden) juist het ideale moment om extra aandelen te kopen van bedrijven die relatief stabiel zijn =/= zelf produceren/producten maken.
Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD
Same hereNaboo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:47:
* Naboo is continue zijn prijzen voor doorlopende buy orders aan het verlagen
"Animals
We're animals
Buy when blood is on the street"
Om Muse maar even te quoten
We're animals
Buy when blood is on the street"
Om Muse maar even te quoten
Zeer beperkt, ik heb vooral de verdampte winst van de afgelopen jaren zien wegvallen. Nog langer aanhouden zou richting forse verliezen gaan (denk ik).ComputerHoed schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:49:
[...]
Dus je hebt met verlies verkocht?
Het dumpen van aandelen (wat velen nu doen die zich laten leiden door emotie (en/of corona)) heeft nou ook niet echt een positief effect op de markt.
Voor mij is dit (en de komende maanden) juist het ideale moment om extra aandelen te kopen van bedrijven die relatief stabiel zijn =/= zelf produceren/producten maken.
Dat ligt er natuurlijk ook aan wat je horizon is. Ik blijf dit een goed moment vinden om in te slaan, had veel ideeën om uit te breiden en dit voelt als een beter moment dan een maand geleden.Aghanim schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:52:
[...]
Zeer beperkt, ik heb vooral de verdampte winst van de afgelopen jaren zien wegvallen. Nog langer aanhouden zou richting forse verliezen gaan (denk ik).
Het wachten daarna is op rust en goed nieuws
Denk dat ik over een tijdje bijkoop, maar dan techbedrijven. Denk niet dat een Intel of AMD op de lange termijn compleet gaat instorten namelijk. Bouwbedrijven of olie zou ik niet zo snel meer in gaan zitten atm.
En mijn BTC verdampen ook voor mijn ogen, maar ja, lekker HODL. Gaat toch 'maar' om een paar duizend euro uiteindelijk, dat kom je wel te boven.
En mijn BTC verdampen ook voor mijn ogen, maar ja, lekker HODL. Gaat toch 'maar' om een paar duizend euro uiteindelijk, dat kom je wel te boven.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik probeer wat ETFs te verkopen op Flatex/Tradegate maar dat lijkt niet te kunnen op dit moment. Bied en laat staan op 0.
Is de handel daar ook stil gelegd? ik kan geen info vinden.
Exact. Dat soort toko's (zoals AMD, Qualcomm, Samsung etc) stoken wel door. Mensen willen immers toch hun nieuwe telefoon/tv/wasmachine/playstation elke XX maanden of X jaar.Kuusj schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:55:
Denk dat ik over een tijdje bijkoop, maar dan techbedrijven. Denk niet dat een Intel of AMD op de lange termijn compleet gaat instorten namelijk. Bouwbedrijven of olie zou ik niet zo snel meer in gaan zitten atm.
Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD
Zie eerdere posts. De markt waarop Flatex opereert is kleiner dan de 'reguliere' markt. De spreads zijn nu zo groot dat de marketmaker er geen heil in ziet.Pistachenootje schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:55:
Ik probeer wat ETFs te verkopen op Flatex/Tradegate maar dat lijkt niet te kunnen op dit moment. Bied en laat staan op 0.
Kortom....ge kunt niet handelen en alleen maar lijdzaam toezien hoe e.e.a. verder daalt.
De prijs van bij de goedkoopste te zitten
Een duidelijk signaal over de risico's van deze "interne marktplaatsen" van dergelijke aanbieders.
IEX.nl plat? Gaat nu wel lekker hard met -10%. Excuses voor de mensen die op 15 euro hebben ingekocht met Shell. Ze staan nu op 14 euro. Nog steeds een goede prijs als je het mij vraagt
Margin Call. Goede film. Moest ik aan denken.Panzer_V schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:36:
[...]
Wanneer krijg je een margin call? Bij welke cijfers?
https://thumbs.gfycat.com...lcyon-size_restricted.gif
AEX -10% Bloed in de straten. Blinde paniek. Het is zo'n dag.
Met mijn Shell's op 15 ben ik wel tevreden, over mijn financialsaankopen van vorige maand een heel stuk minderRobkazoe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:02:
IEX.nl plat? Gaat nu wel lekker hard met -10%. Excuses voor de mensen die op 15 euro hebben ingekocht met Shell. Ze staan nu op 14 euro. Nog steeds een goede prijs als je het mij vraagt
Alles gaat gewoon in vrij val atm.. Ik ging uit van een verdere daling maar dit begint wel extreem te worden.
ECB pompt er nu 120miljard in, maar ik zie niet in dat dit een verdere terugval kan uitsluiten - deze actie kan het hoogstens even vertragen.
Nieuws in belgie zelf is ook uitermate negatief. Rusthuis die besmet is (risicoleeftijd), en volgende fases worden uitgedacht om het virus in bedwang te houden.
Edit ''Bel20: 2 van de 3 slechtste dagen sinds 1991 kwamen er deze week''
En de week is nog niet voorbij
ECB pompt er nu 120miljard in, maar ik zie niet in dat dit een verdere terugval kan uitsluiten - deze actie kan het hoogstens even vertragen.
Nieuws in belgie zelf is ook uitermate negatief. Rusthuis die besmet is (risicoleeftijd), en volgende fases worden uitgedacht om het virus in bedwang te houden.
Edit ''Bel20: 2 van de 3 slechtste dagen sinds 1991 kwamen er deze week''
En de week is nog niet voorbij
[ Voor 12% gewijzigd door Rubberen op 12-03-2020 15:06 ]
Ik sluit ook niet uit dat ik over een week alsnog opnieuw instap (wel via mijn Degiro account ipv INGtuinïnen schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:54:
[...]
Dat ligt er natuurlijk ook aan wat je horizon is. Ik blijf dit een goed moment vinden om in te slaan, had veel ideeën om uit te breiden en dit voelt als een beter moment dan een maand geleden.
Het wachten daarna is op rust en goed nieuws.
Ik ben me stapsgewijs aan het inkopen. Maar met in m’n achterhoofd dat we voorlopig nog wel naar beneden gaan.CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:38:
Nee. Maar het risico heb ik geaccepteerd en daar zie ik nu de gevolgen van.writser schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:44:
[...]
Voel je je nog comfortabel met je marge-positie? Ik weet dat ik je graag een beetje pest, maar ik denk dat het serieus iets is om over na te denken. Ik weet niet hoe je portfolio er uitziet, of je daadwerkelijk een grote negatieve cash-positie hebt, etc. Ik denk absoluut niet dat je portfolio morgen waardeloos is, maar er is ook het tail-risico dat IB de margeverplichtingen gaat aanpassen vanwege de extreme volatiliteit. Ik weet niet of ik me er comfortabel bij zou voelen iig, hoe optimistisch ik ook zou zijn over de lange termijn.
Inmiddels staat al mijn cash wat ik letterlijk kan missen bij IB (laatste stukje is nog onderweg). Wat betreft negatieve cash positie: na aftrek van de box staat dit op 40% van GPV en 94% van NLV.
Ik heb nog de hoop dat mijn portfolio het vol kan houden zonder margin call of liquidatie. Zelf handelen in deze marktomstandigheden lijkt mij helemaal niet verstandig.
Goede film inderdaad Margin Call, andere aanrader The Big Short.Peekster schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:03:
[...]
Margin Call. Goede film. Moest ik aan denken.
https://thumbs.gfycat.com...lcyon-size_restricted.gif
AEX -10% Bloed in de straten. Blinde paniek. Het is zo'n dag.
En oudje Rogue Trader.
/offtopic
Dit is het plaatje van artikel van Goldman Sachs van gisteren, wat ik eerder aanhaalde:

De circuitbreaker zorgde in ieder geval niet voor een instant stop of omkeer. Blijkbaar had G ook niet verwacht wat Trump ging zeggen.
Denk dat ze later wel met bijstelling omlaag komen.

De circuitbreaker zorgde in ieder geval niet voor een instant stop of omkeer. Blijkbaar had G ook niet verwacht wat Trump ging zeggen.
Denk dat ze later wel met bijstelling omlaag komen.
Beide deze week nog eens bekeken, vond het wel toepasselijkNaboo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:08:
[...]
Goede film inderdaad Margin Call, andere aanrader The Big Short.
En oudje Rogue Trader.
/offtopic
Verder op de planning ' wall street'
Bij sommige aandelen is dit ook aan de hand, maar na een tijdje kun je er toch weer in handelen heb ik gemerkt, wellicht nu alweer?Pistachenootje schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:55:
Ga er wel vanuit dat ze dan de spread hebben verhoogd.
Ik had Shell van de week gemist op 14,50
Nu al bijna op 13,50
Nu al bijna op 13,50

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Iemand een verklaring voor de snelle daling van de goudprijs? Had toch wel verwacht dat die met zoveel onzekerheid op de markt zou stijgen.
@Zr40 Als je longterm nog heil ziet in je posities, zou je dan overwegen om geld te lenen om bij te storten? En hoeveel zou je dan moeten lenen, om wat een wat voor ordergrootte verlies te voorkomen?
Als je margin call krijgt dan is het gegarandeerd verlies en lastiger terugkomen?
Als je margin call krijgt dan is het gegarandeerd verlies en lastiger terugkomen?
Vind het toch wel tricky nu maar ik neig er ook naar, want achteraf sla je jezelf dan waarschijnlijk weer voor je kop waarom je niet bent ingestapt met al die afgeprijsde aandelen.Charly schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:07:
[...]
Ik ben me stapsgewijs aan het inkopen. Maar met in m’n achterhoofd dat we voorlopig nog wel naar beneden gaan.
Vorige week voor 2K bijgekocht, inmiddels toch al weer 8 % minder waard allemaal. Ik wacht tot volgende week dinsdag, als er dan nog geen herstel is koop ik weer voor 2K. uiteindelijk moet de beleggingsrekening nog zeker 25 jaar door (dan ben ik 60 en kijken we wat we met het vermogen willen doen)
Ik kan mijzelf er voor nu dus niet druk om maken, voorlopig maar gewoon maandelijks blijven bijkopen en bij dit soort extreme dalen een extra opdracht plaatsen.
Ik zit zelf bij Meesman, beheerd beleggen in gespreide index fondsen. alles in de aandelen voor maximale groei (op dit soort momenten na dan.....)
Ik kan mijzelf er voor nu dus niet druk om maken, voorlopig maar gewoon maandelijks blijven bijkopen en bij dit soort extreme dalen een extra opdracht plaatsen.
Ik zit zelf bij Meesman, beheerd beleggen in gespreide index fondsen. alles in de aandelen voor maximale groei (op dit soort momenten na dan.....)
Inmiddels heb ik de ETFs kunnen verkopen.JohanNL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:09:
[...]
Bij sommige aandelen is dit ook aan de hand, maar na een tijdje kun je er toch weer in handelen heb ik gemerkt, wellicht nu alweer?
Ga er wel vanuit dat ze dan de spread hebben verhoogd.
Dit topic is gesloten.