Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.291.637 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:09
Het is denk ik een lastig aandeel om te waarderen (net zoals alle andere aandelen :p ), omdat de toekomstige earnings afhankelijk zijn van toekomstige volatility. Met de VIX heb je max de verwachting voor de komende 30 dagen en met VIX futures kom je misschien nog een maandje verder, maar wat doe je daarna?
Volgens mij zijn er gewoon opties op de SPY oid die een looptijd hebben van een paar jaar, kan je zo checken wat de volatiliteit is. Zonder het te kijken kan ik je wel vertellen dat opties met een lange looptijd geen extreem hoge vol zullen hebben, markt zal terecht verwachten dat er op de langere termijn mean reversion zal optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Hielko schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:05:
[...]

Volgens mij zijn er gewoon opties op de SPY oid die een looptijd hebben van een paar jaar, kan je zo checken wat de volatiliteit is. Zonder het te kijken kan ik je wel vertellen dat opties met een lange looptijd geen extreem hoge vol zullen hebben, markt zal terecht verwachten dat er op de langere termijn mean reversion zal optreden.
Goed punt. Die zijn er zeker, maar ik vraag me af of er genoeg volume in omgaat om een goede IV uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:05:

Jammer, maar begrijpelijk. I.v.m. de concurrentie (Optiver, Jane, Virtu, ..) ga je dat natuurlijk nooit vrijwillig loslaten.
Q1 2020 cijfers zullen erg nuttig zijn. Als er weer sprake is geweest van zo'n 'one-time event', dan kun je stellen dat dit soort events gecorreleerd zijn aan de hoogte van de VIX. Zo niet, dan kun je met wat meer zekerheid stellen dat het te maken had met die inverse VIX implosie. Daarnaast weten we dan hoe de EPS er uit ziet als er een paar weken stront aan de knikker is. Sinds Flow beursgenoteerd is, is de VIX nauwelijks boven de 30 geweest. Af en toe even een piek bij een correctie.
Als je de berichten van sommige optimisten op IEX (ok.. mijn fout) leest lijkt een portfolio van 25% FLOW 75% VWRL een risicovrij rendement van 10% per jaar. In de praktijk denk ik niet dat het zo werkt.
Alleen IEX lezen voor vermaak. ;) Het is mooi dat ze voor veel aandelen een eigen topic hebben, maar jammer dat het gemiddelde IQ niet erg hoog ligt daar.
Wellicht kan een paar procentjes FLOW wel zorgen voor een betere return per unit std. dev. vanwege de negatieve beta? @HEA220 wat denk jij?
Maar zo'n bedrag verdien je nooit met een enkele OTC trade .. Dan zou die trade OF zo groot zijn dat Flow hem helemaal niet op de boeken kan nemen OF ze naaien iemand zo hard dat er geheid repercussies zouden volgen (15% commissie op een trade van 1 miljard MSCI World?).
Op hun site noemen ze een 'largest off-exchange trade' van 1.3 miljard. Die kan best uit 2018 komen, maar dan zit je inderdaad nog steeds op meer dan 10% commissie. Hoeveel kan je OTC pakken? Low single digits in een optimistisch scenario?

[ Voor 41% gewijzigd door Longcat op 10-03-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 21:47
Longcat schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:19:

Op hun site noemen ze een 'largest off-exchange trade' van 1.3 miljard. Die kan best uit 2018 komen, maar dan zit je inderdaad nog steeds op meer dan 10% commissie. Hoeveel kan je OTC pakken? Low single digits in een optimistisch scenario?
Op een trade van dat formaat? Ik denk een factor 10 a 100 lager. Met zo'n grote trade is het A zeer waarschijnlijk dat het om een liquide product gaat waar je geen grote marge op pakt (dus SPY of VWRL ipv iemand die blind de hele beurs van Timboektoe opkoopt of weet ik veel wat) en B is het zeer waarschijnlijk dat de tegenpartij ook om indicaties vraagt bij Goldman / JPM / Knight en een paar brokers en het zou bijzonder knap zijn als jij 2% commissie rekent en dan ook nog die trade wint.

Wat theoretisch nog zou kunnen is een trade die niet goed te hedgen is en die bijzonder goed uitpakt. Maar dan praat je nog over een bizarre move in een zeer kort tijdsbestek. Bovendien betwijfel ik of een trade van 1 miljard die met plus of min 100 miljoen kan uitpakken enthousiast wordt ontvangen door de risk managers .. En als trader word je ook achterdochtig als mr. Soros je ineens belt of je even een prijsje wil geven voor 1 miljard value in de MSCI Timboektoe socially responsible index. Ik denk niet dat Flowtraders het type bedrijf is dat dat soort cowboy trades doet.

[ Voor 25% gewijzigd door writser op 10-03-2020 22:50 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:40:
[...]

Op een trade van dat formaat? Ik denk een factor 10 a 100 lager. Met zo'n grote trade is het A zeer waarschijnlijk dat het om een liquide product gaat waar je geen grote marge op pakt (dus SPY of VWRL ipv iemand die blind de hele beurs van Timboektoe opkoopt of weet ik veel wat) en B is het zeer waarschijnlijk dat de tegenpartij ook om indicaties vraagt bij Goldman / JPM / Knight en een paar brokers en het zou bijzonder knap zijn als jij 2% commissie rekent en dan ook nog die trade wint.

Wat theoretisch nog zou kunnen is een trade die niet goed te hedgen is en die bijzonder goed uitpakt. Maar dan praat je nog over een bizarre move in een zeer kort tijdsbestek. Bovendien betwijfel ik of een trade van 1 miljard die met plus of min 100 miljoen kan uitpakken enthousiast wordt ontvangen door de risk managers .. En als trader word je ook achterdochtig als mr. Soros je ineens belt of je even een prijsje wil geven voor 1 miljard value in de MSCI Timboektoe socially responsible index. Ik denk niet dat Flowtraders het type bedrijf is dat dat soort cowboy trades doet.
Wellicht was het 1.3 miljard aan TVIX. :9

Met die low single digits in optimistisch scenario doelde ik op een relatief illiquide product. Het is niet waarschijnlijk dat iemand plots 1 miljard wil pompen in een illiquide product, maar daar is het ook een one-time event voor.

Als ze geen cowboy trades doen en partijen pompen geen miljard in illiquide producten, hoe komen ze dan aan zo'n bizarre profit in Q1 2018? We zullen er wel nooit achter komen... ;(

[ Voor 13% gewijzigd door Longcat op 10-03-2020 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bandeleros
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:16
Ik heb twee vragen over ETF, wellicht zijn beide vragen voor jullie makkelijk te beantwoorden:

- Als een ETF (in dit geval water) op een Italiaanse effectenbeurs (Borsa Italiana) draait, loopt deze ETF dan gevaar als het land er slecht voor staat. Wat als Italie failliet verklaard wordt door dat hele corona gebeuren of heeft dit geen effect op de ETF omdat het pakket bestaat uit bedrijven vanuit Amerika, Frankrijk en China.

- Een andere ETF welke ik in mijn vizier heb worden op de volgende beursen aangeboden, zie bijgevoegde afbeelding. Is er een voorkeur om 1 van deze 4 te kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4EXuisOcSbd0RNr2xRfkYzMTQI=/800x/f/image/3ZIKyJOkIH5IFG2CvwDvXhKh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:08
Ik kijk er als volgt naar:
1. In theorie klopt dit, want slechts notering aan Italiaanse beurs.
2. Er kunnen verschillen zijn in minimale aankoopvolume, handelsvolume en aankoopkosten. En bij DeGiro bv ook aansluitkosten. In principe is de koers gelijk over de beurzen, alleen bij de ene kan je misschien sneller aankopen/verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 21:35

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Qunix schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:04:
Blijkbaar doet DEGIRO niet aan pre/post/after market.
Volgens mij ligt dit aan het type account, bij basis inderdaad niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Longcat schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:19:

Alleen IEX lezen voor vermaak. ;) Het is mooi dat ze voor veel aandelen een eigen topic hebben, maar jammer dat het gemiddelde IQ niet erg hoog ligt daar.
Wellicht kan een paar procentjes FLOW wel zorgen voor een betere return per unit std. dev. vanwege de negatieve beta? @HEA220 wat denk jij?

[...]
Dat (historisch) de volatiliteit omlaag gaat door het opnemen van flow traders staat denk ik als paal boven water. De koers stijgt over het algemeen wanneer de markt daalt, maar blijft achter wanneer de markt stijgt. Vind Flow als een van de weinige nederlandse tech unicorns ook zeker een mooi bedrijf.
Of het ook een betere sharp ratio oplevert weet ik zo niet, zou je makkelijk kunnen onderzoeken via morningstar.

Echter vind ik de genoemde strategie om 75% VWRL en 25% Flow aan te houden een rare. Flow is namelijk geen asset clash maar gewoon een aandeel. Hier doe je dus passief + 1 stockpick. Dit lijkt mij het risico juist te verhogen. Want met Flow traders kan het ook gewoon berg afwaarts gaan door bijvoorbeeld betere concurrentie of regelgeving. Om de volatiliteit te verlagen zou ik eerder zoeken in andere Asset zoals bijvoorbeeld obligaties of goud.
Om onder andere de volatiliteit te verlagen als stockpicker zijnde lijkt me Flow dan wel weer een leuk bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:27
Zijn er hier nog mensen met Binck Inactive?
Volgens de post hier is het vanaf mei gedaan ermee.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
HEA220 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:17:
[...]

Dat (historisch) de volatiliteit omlaag gaat door het opnemen van flow traders staat denk ik als paal boven water. De koers stijgt over het algemeen wanneer de markt daalt, maar blijft achter wanneer de markt stijgt. Vind Flow als een van de weinige nederlandse tech unicorns ook zeker een mooi bedrijf.
Of het ook een betere sharp ratio oplevert weet ik zo niet, zou je makkelijk kunnen onderzoeken via morningstar.

Echter vind ik de genoemde strategie om 75% VWRL en 25% Flow aan te houden een rare. Flow is namelijk geen asset clash maar gewoon een aandeel. Hier doe je dus passief + 1 stockpick. Dit lijkt mij het risico juist te verhogen. Want met Flow traders kan het ook gewoon berg afwaarts gaan door bijvoorbeeld betere concurrentie of regelgeving. Om de volatiliteit te verlagen zou ik eerder zoeken in andere Asset zoals bijvoorbeeld obligaties of goud.
Om onder andere de volatiliteit te verlagen als stockpicker zijnde lijkt me Flow dan wel weer een leuk bedrijf.
Die 25% van @writser was een grap. Hij zegt dat particulieren ten denken dat je met 25% FLOW en 75% VWRL 10% risicovrij behaalt. It's a joke!

Mijn reactie was wel serieus bedoeld. Vroeg me af of enkele procenten, zeg max. 5% kan leiden tot betere sharpe ratio. Niet dat ik er iets mee zou willen doen, maar puur uit nieuwsgierigheid. Zal eens kijken of ik er uit kom in Morningstar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 21:47
Bandeleros schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:08:
Ik heb twee vragen over ETF, wellicht zijn beide vragen voor jullie makkelijk te beantwoorden:

- Als een ETF (in dit geval water) op een Italiaanse effectenbeurs (Borsa Italiana) draait, loopt deze ETF dan gevaar als het land er slecht voor staat. Wat als Italie failliet verklaard wordt door dat hele corona gebeuren of heeft dit geen effect op de ETF omdat het pakket bestaat uit bedrijven vanuit Amerika, Frankrijk en China.

- Een andere ETF welke ik in mijn vizier heb worden op de volgende beursen aangeboden, zie bijgevoegde afbeelding. Is er een voorkeur om 1 van deze 4 te kiezen?

[Afbeelding]
Je ziet dat al die listings dezelfde ISIN hebben. Je koopt dus een stukje van precies hetzelfde fonds, het is alleen gelist op meerdere beurzen. Als de beurs in Italie dicht gaat kan je broker in principe de ETF's in principe gewoon overzetten naar het depot in Duitsland, Zwitserland of Frankrijk en dan kun je de stukken daar verhandelen. Je blijft gewoon eigenaar van hetzelfde pakketje aandelen.
Bovendien, als Italie 'failliet' gaat door Corona en de beurzen sluit dan staat de EU op instorten en zal het in Frankijk of Amerika ook geen hosanna zijn. Als we op dat punt belanden is je investering een ramp, ongeacht in welk land je die stukken hebt gekocht. Dan denk je "had ik maar blikken bruine bonen gekocht, hou ik mijn baan, gaat mijn familie dit overleven?" en niet "had ik die speculatieve ETF maar op de Franse beurs gekocht" :P . Kortom, om meerdere redenen zou ik me absoluut niet druk maken over welke listing 'gevaarlijker' is dan andere.

Betreft punt 2: misschien verschillen de transactiekosten per land. Dat moet je even bij je broker uitzoeken. Ook zou je even kunnen kijken of de spread in alle landen hetzelfde is. In principe denk ik niet dat er heel veel verschil is. Ik zou 99% van mijn aandacht schenken aan de vraag: "is deze ETF nu kopen een goed idee" en 1% van mijn aandacht aan de vraag "waar koop ik hem".

Het is een swap-based ETF met een 0.6% expense ratio en de zes grootste posities zijn ~66% van het fonds. Amper diversificatie, hoge kosten, je bezit niet eens de onderliggende aandelen: lijkt me totale bagger. Koop dan gewoon Iberdrola, Schneider en NextEra energy als je zo enthousiast bent over die bedrijven.. Kijk hier eens voor de grap wat je daadwerkelijk koopt: https://www.lyxoretf.be/e...etf-dist/fr0010524777/eur . Deutsche Telekom, BMW, Amazon, een 26% positie in financials (ING, Spaanse, Belgische en Japanse banken) en een swap met een Franse bank als kers op de taart. Vragen om problemen als er paniek uitbreekt. Ik snap werkelijk niet waarom mensen zulke producten kopen.

[ Voor 39% gewijzigd door writser op 11-03-2020 11:28 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:35
Rubberen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:03:
Niemand die een overzicht heeft van onderzochte aandelen die potentieel interessant zijn, in de zin van wellicht een sterk herstel als het virus is overgewaaid?
Ik las net een artikel op SeekingAlpha met een opsomming van de aandelen die de grootste klappers hebben gehad in de SP500.

https://seekingalpha.com/...down-50-from-52-week-high

Lijkt mij nu te vroeg om dat als boodschappen lijst te gebruiken, maar als ze deze periode kunnen overbruggen (financieel) dan is er weinig reden om aan te nemen dat bv vliegmaatschappijen en cruiseschepen niet weer normaal volgeboekt raken. Zelfde denk ik bv over Hertz. Helemaal als deze bedrijven staatssteun gaan krijgen of speciale kredieten. Vliegmaatschappijen en Cruiseliners zullen ook nu wel baat hebben bij lage olieprijs.
Alle oliebedrijven lijken mij nu nog te speculatief, omdat er een strategie bij de Russen lijkt te zijn om Amerikaanse (schalie) producenten uit de markt te duwen. Dus daar denk ik dat -xx% daling ≠ +xx% potentiaal.

@Bandeleros Wat @writser zegt over synthetische ETF's is superbelangrijk. Helemaal als je je druk maakt over invloeden van black swan dingen zoals Italië dat failliet gaat. Bij een fysische ETF heeft de ETF beheerder de aandelen werkelijk aangekocht en separaat gestald. Dus gaat beheerder YYYY failliet dan zou als de rook is opgetrokken de onderliggende aandelen worden geretourneerd aan de bezitters, of waarschijnlijker: een andere aanbieder neemt de bundel over en de database met wie wat heeft en je hebt nu zelfde ETF met onderliggende bij aanbieder ZZZZ. Dat aanbieders daadwerkelijk dingen gescheiden gestald worden zou geverifieerd moeten worden door financiële autoriteiten.
Met synthesische ETF's is het zo onduidelijk wat er zou kunnen gebeuren in veel scenario's, wat als Japanse of Belgische bank omvalt? Heb je dan nog iets?

Het verschil tussen Synthetische en Fysische ETF's zou wel in de OP mogen staan, vind ik erg belangrijk om te weten, en wordt te weinig naar gekeken.

[ Voor 30% gewijzigd door Ko.Kane op 11-03-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:59
Ik overweeg over te stappen naar IB of een reseller om via opties VTI+VXUS te kopen. Ik koop nu maandelijks VWRL. Het plan is om daarmee door te gaan en steeds als ik genoeg heb, dit om te zetten naar VTI+VXUS. Ik twijfel alleen over de broker. Saldo is nu nog <100k maar komt er uiteindelijk boven.

Ik overweeg met tradersonly of tradestation te beginnen. Die heeft geen maandelijkse fee <100k. Zodra ik dan >100k zit, alles om te zetten naar IB (lagere kosten). Wat vinden jullie hiervan?

Ik kan evt ook starten met Lynx, maar als je dan naar IB wilt overstappen, moet er 6 maanden tussen zitten. Ik weet niet of dit ook zo is met tradersonly of tradestation.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
manusjevanalles schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:54:
Ik overweeg over te stappen naar IB of een reseller om via opties VTI+VXUS te kopen. Ik koop nu maandelijks VWRL. Het plan is om daarmee door te gaan en steeds als ik genoeg heb, dit om te zetten naar VTI+VXUS. Ik twijfel alleen over de broker. Saldo is nu nog <100k maar komt er uiteindelijk boven.

Ik overweeg met tradersonly of tradestation te beginnen. Die heeft geen maandelijkse fee <100k. Zodra ik dan >100k zit, alles om te zetten naar IB (lagere kosten). Wat vinden jullie hiervan?

Ik kan evt ook starten met Lynx, maar als je dan naar IB wilt overstappen, moet er 6 maanden tussen zitten. Ik weet niet of dit ook zo is met tradersonly of tradestation.
Hoe lang verwacht je er over te doen om op > 100k te komen? Zo'n overstap lijkt me vrij irritant en eventuele beperkingen (zoals die 6 maanden) kun je niet 100% overzien, dus het lijkt me de moeite niet waard als je er al snel boven komt. Bovendien wordt het een en ander qua kosten geloof ik ingehouden op die fee (@Zr40 kan je dit vertellen).

[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 11-03-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Naar verwachting ongeveer 5-6 jaar. Ik denk dat ik <5 transacties per jaar zal doen tot die tijd op dat platform. (tijd ligt ook aan rendement komende jaren)

[ Voor 22% gewijzigd door manusjevanalles op 11-03-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Oh, ik dacht dat je het eerder had over 5 a 10 maanden. :) In dat geval is het wel verstandig om te kijken hoe je de kosten kan minimaliseren. Lynx is dan toch geen probleem met die 6 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik kan tegen die tijd natuurlijk alles op Lynx verkopen, sluiten en tijdelijk weer in VWRL stoppen. Na 6 maanden dan alles overhevelen naar IB.

Maar ik probeer de maandelijkse fee van 5 euro op Lynx te vermijden tot ik >100k zit. Vandaar dat ik naar tradersonly/tradestation zit te kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door manusjevanalles op 11-03-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als buy & hold belegger met weinig transacties kan je bij IB rekenen op $10 per maand vaste kosten zolang je onder $100k zit. Transactiekosten worden hierop in mindering gebracht, dus die kan je praktisch gezien negeren.

Bij Lynx geldt hetzelfde, maar dan met € 5 per maand. Alleen zijn daar de transactiekosten onder 100k wél relevant als je meer dan 1 transactie per maand doet.

Als het je voornamelijk om de kosten te doen is, dan zou ik het volgende aanraden: begin bij DEGIRO en bouw je positie in VWRL op. Zodra je tegen de $100k zit, stap dan over naar IB. Je hebt geen minimum activity fee in de eerste paar maanden.

Let wel op bij een eventuele marktdaling. Kom je weer onder $100k, dan geldt de minimum activity fee weer zolang je daar onder blijft.

Andere kostenpost om bij IB (en resellers) rekening mee te houden: market data. Als je de optieroute bewandelt dan ontkom je niet aan L1 market data voor de beurs waarop het fonds is genoteerd en voor opties. Dit kost $3.63 per maand (en telt voor de minimum activity fee helaas niet als commissie). Market data je natuurlijk wel uitzetten in maanden waarin je geen aankoop doet.

Het overstappen van een IB reseller naar IB heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Daar zit ik ook aan te denken, maar vanaf 20k is IB/Lynx toch al wel goedkoper dan VWRL. Vandaar dat ik dit overweeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
manusjevanalles schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:34:
Daar zit ik ook aan te denken, maar vanaf 20k is IB/Lynx toch al wel goedkoper dan VWRL. Vandaar dat ik dit overweeg
Dat alles voor je geregeld is qua je hoeft geen lastige beleggingskeuzes te maken en gewoon het gemak opzich is wellicht ook wel wat waard.
In plaats van VWRL zou ik ook dit index fonds eens ter vergelijking nemen: https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1
Dividend-lekkage probleem is hiermee ook opgelost, de dividendbelasting die je dan nog wel afdraagt krijg je bij je belastingaangifte volgend jaar eenvoudig weer terug :)

[ Voor 9% gewijzigd door JohanNL op 11-03-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:22
manusjevanalles schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:34:
IB/Lynx zijn brokers, VWRL een indexfonds, dus zoals je het nu opschrijft is het peren vs appels.
Ik neem aan dat je VTI/VXUS opties via IB/Lynx, vergelijken met VWRL via DG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
AceAceAce schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:52:
[...]

IB/Lynx zijn brokers, VWRL een indexfonds, dus zoals je het nu opschrijft is het peren vs appels.
Ik neem aan dat je VTI/VXUS opties via IB/Lynx, vergelijken met VWRL via DG?
Ja inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Twee vragen voor de mensen met DEGIRO ervaring :

- betaal je negatieve rente als je saldo (dag en totaal) op een min bedrag staat? In mijn geval nu ruim 1000 euro in de min.

- ik heb 15k gestort via iDeal en dit staat nu bij vrije ruimte. Is dit onderhevig aan rente / risico of koersverlies? Het idee was om dit hier neer te zetten en vwrl bij te kopen als die onder de 69 komt. Dus niet eerst saldo toevoegen etc maar alvast stand-by zetten.

Ik twijfel nog of het bijkopen middels een limit order wil doen die doorlopende is - als die nog verder crashed toch weer zonde als je te duur loopt.

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Workaholic Gauw inlezen. Bij degiro heb je geen bankrekening, maar money market participaties (met < -0.5% yield op jaarbasis). Onder 2.500 euro compenseert degiro dit, maar daarboven niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Wat een rust hier in het topic. Waar zijn alle koopjesjagers gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
JohanNL schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:43:
[...]

Dat alles voor je geregeld is qua je hoeft geen lastige beleggingskeuzes te maken en gewoon het gemak opzich is wellicht ook wel wat waard.
In plaats van VWRL zou ik ook dit index fonds eens ter vergelijking nemen: https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1
Dividend-lekkage probleem is hiermee ook opgelost, de dividendbelasting die je dan nog wel afdraagt krijg je bij je belastingaangifte volgend jaar eenvoudig weer terug :)
Hee das toevallig dat je erover begint. Ik volg dit topic met grote interesse en heb dankzij de tips al zitten kijken naar Fitvermogen.

Ik ben een beginnend belegger sinds de Flatex actie afgelopen zomer. Met het speelgeld wat ik heb gekregen, heb ik een ETF gekocht. Deze is ook gebaseerd op de MSCI World index, namelijk de X(IE)-ESG MSCI WORLD 1C.

Ik twijfel nog een beetje om volledig over te stappen van mijn Flatex rekening met deze ETF, naar Fitvermogen en het Sustainable Equity Fund.

Wat zijn nou eigenlijk de grote verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Anoniem: 604938 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:31:
Druk aan het kopen. Ik wel in ieder geval, mooie kans om mijn buy&hold dividendportefeuille uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
:w Erg fijn om nu mijn posities* op te bouwen, in plaats van te luisteren naar het veel gehoorde advies hier om lump sum in te kopen op de top van een 10 jarige bull market :X

*ASML, Boeing, Boskalis, Baidu, Ericsson, Nvidia, Prosus, RDS, Uber en wat trackers.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Longcat
Afbeeldingslocatie: https://steemitimages.com/DQmagEJRkaQePvNFt3ZyoevJsyhUMnGx4Jh5yqP7HTzgd5K/image.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bandeleros
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:16
writser schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:13:
[...]

Je ziet dat al die listings dezelfde ISIN hebben. Je koopt dus een stukje van precies hetzelfde fonds, het is alleen gelist op meerdere beurzen. Als de beurs in Italie dicht gaat kan je broker in principe de ETF's in principe gewoon overzetten naar het depot in Duitsland, Zwitserland of Frankrijk en dan kun je de stukken daar verhandelen. Je blijft gewoon eigenaar van hetzelfde pakketje aandelen.
Bovendien, als Italie 'failliet' gaat door Corona en de beurzen sluit dan staat de EU op instorten en zal het in Frankijk of Amerika ook geen hosanna zijn. Als we op dat punt belanden is je investering een ramp, ongeacht in welk land je die stukken hebt gekocht. Dan denk je "had ik maar blikken bruine bonen gekocht, hou ik mijn baan, gaat mijn familie dit overleven?" en niet "had ik die speculatieve ETF maar op de Franse beurs gekocht" :P . Kortom, om meerdere redenen zou ik me absoluut niet druk maken over welke listing 'gevaarlijker' is dan andere.

Betreft punt 2: misschien verschillen de transactiekosten per land. Dat moet je even bij je broker uitzoeken. Ook zou je even kunnen kijken of de spread in alle landen hetzelfde is. In principe denk ik niet dat er heel veel verschil is. Ik zou 99% van mijn aandacht schenken aan de vraag: "is deze ETF nu kopen een goed idee" en 1% van mijn aandacht aan de vraag "waar koop ik hem".

Het is een swap-based ETF met een 0.6% expense ratio en de zes grootste posities zijn ~66% van het fonds. Amper diversificatie, hoge kosten, je bezit niet eens de onderliggende aandelen: lijkt me totale bagger. Koop dan gewoon Iberdrola, Schneider en NextEra energy als je zo enthousiast bent over die bedrijven.. Kijk hier eens voor de grap wat je daadwerkelijk koopt: https://www.lyxoretf.be/e...etf-dist/fr0010524777/eur . Deutsche Telekom, BMW, Amazon, een 26% positie in financials (ING, Spaanse, Belgische en Japanse banken) en een swap met een Franse bank als kers op de taart. Vragen om problemen als er paniek uitbreekt. Ik snap werkelijk niet waarom mensen zulke producten kopen.
Sterk en fijne onderbouwing, dit geeft mij weer een zetje in de juiste richting zodat ik wat beter mijn huiswerk kan doen. Voorgestelde bedrijven zoals Schneider en NextEra is mij inderdaad bekend. Omdat ik voor een langere termijn wil committeren binnen deze tak van sport leekt mij juist een ETF interessant (dan wel de juiste :P ) zodat ik hier niet wekelijks/ maandelijks mee bezig hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:42
@manusjevanalles zoals @JohanNL al vermeldde heb je bij VWRL een dividend lek. Fitvermogen en Northern Trust hebben fondsen zonder dividend lek. Daardoor zijn de totale kosten meestal lager dan VWRL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Zo blij dat ik het daytraden en timen heb afgezworen. Ik ben deze week al meerdere malen verbaasd over het verloop van de koers. En iedere keer dacht ik weer beter te weten hoe het zou gaan lopen. Als ik dan ook nog skin in the game had zou ik me aardig opgelaten voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Waxina schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:33:
[...]

Hee das toevallig dat je erover begint. Ik volg dit topic met grote interesse en heb dankzij de tips al zitten kijken naar Fitvermogen.

Ik ben een beginnend belegger sinds de Flatex actie afgelopen zomer. Met het speelgeld wat ik heb gekregen, heb ik een ETF gekocht. Deze is ook gebaseerd op de MSCI World index, namelijk de X(IE)-ESG MSCI WORLD 1C.

Ik twijfel nog een beetje om volledig over te stappen van mijn Flatex rekening met deze ETF, naar Fitvermogen en het Sustainable Equity Fund.

Wat zijn nou eigenlijk de grote verschillen?
Zoals @Pistachenootje zegt :)

En het verschil is nog wel dat het NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund, zoals de naam het al doet verraden, een duurzamer beleid heeft.
Er zijn dus wat bedrijven uitgesloten die minder duurzaam zijn.
Dit zou je als een voor/nadeel kunnen zien alhoewel het qua performance niet echt uit lijkt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxina
@JohanNL okee, dat zie ik wel als een voordeel inderdaad. Ik zag dat er in mijn ETF ook wat oliebedrijven zaten, tot mijn grote verbazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-07 11:11
De meeste oliebedrijven zijn wel bezig met verduurzamen, al jaren trouwens. Alleen zie je dit niet direct, want er komt nog steeds rook uit de schoorsteen en de fakkel op de raffinaderij brandt ook nog. BP wil bijvoorbeeld over 30 jaar of eerder niks meer uitstoten. Net zero.
Op dit moment zijn ze dan misschien niet de groenste, maar daar wordt aan gewerkt. Kijken de sustainable fondsen daar ook naar?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Waxina schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:22:
@JohanNL okee, dat zie ik wel als een voordeel inderdaad. Ik zag dat er in mijn ETF ook wat oliebedrijven zaten, tot mijn grote verbazing.
Dat is vrijwel standaard, het NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund heeft zelfs ook BP erin zitten.
Dat verklaart wellicht @PM_Petrol

Hier overigens nog wat meer informatie over het fonds: https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0012125736
Ik had hier eerder een andere link gedropt maar die klopte niet, deze dus maar even bookmarken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
En oliebedrijven betalen gewoon dik dividend, jaar in, jaar uit.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Mooie dag om wat koopjes in te slaan :w maar zoek het voornamelijk in Nederland op het moment. Alfen staat bijvoorbeeld mooi laag, die hebben wel goede jaarcijfers laten zien vorige maand. Ik twijfel nog aan Shell op het moment, zou een mooie kans kunnen zijn mits het niet weer zo'n olie-ruzie wordt die lang gaat duren. Ik zie het laatste uur van de beurs wel wat er gebeurd.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PM_Petrol schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:30:
De meeste oliebedrijven zijn wel bezig met verduurzamen, al jaren trouwens. Alleen zie je dit niet direct, want er komt nog steeds rook uit de schoorsteen en de fakkel op de raffinaderij brandt ook nog. BP wil bijvoorbeeld over 30 jaar of eerder niks meer uitstoten. Net zero.
Op dit moment zijn ze dan misschien niet de groenste, maar daar wordt aan gewerkt. Kijken de sustainable fondsen daar ook naar?
Daarnaast is het ook vrij hypocriet om oliemaatschappijen uit te sluiten maar alle partijen die producten maken waarin olie verwerkt zit niet uit te sluiten. Wat dacht je van technologie bedrijven die veel plastic gebruiken in hun producten?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:24
JohanNL schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:34:
[...]

Dat is vrijwel standaard, het NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund heeft zelfs ook BP erin zitten.

Hier overigens nog wat meer informatie over het fonds: https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0012125736
Ik had hier eerder een andere link gedropt maar die klopte niet, deze dus maar even bookmarken :p
Staat ook tevens bijna op het laagste punt.. ga deze nog even goed in gaten houden de komende dagen/week en anders instappen.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waxina
@JohanNL @PM_Petrol Vandaar. Tja, goed dat ze verduurzamen natuurlijk. Het liefst had ik een super duurzame ETF gehad, zoals het Vegan ETF. (ja, die bestaat😅)

Maar die vragen torenhoge fondskosten. Dus dan is dit wel een mooie middenweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Gister was ik wel even chagrijnig, maar heb nog even wat extra puts ingeslagen in de fire-sale van gister.

@Waxina Ik ben heel erg fan van beyond meat, ik wacht nog even tot volgende kwartaalcijfers en dan sla ik even in.

@PM_Petrol Je naam doet je eer aan, het "verduurzamen" van de olie-industrie is 1 grote hoax en puur PR.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 11-03-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

JohanNL schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:34:
[...]

Werk je voor ze toevallig? :P

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Anoniem: 455473 Houd je er rekening mee dat, zeker als je OTM puts koopt (aanname), je vrij veel time value betaalt momenteel vanwege de hoge volatiliteit? Als de beurzen straks dalen, maar iets minder hard dan de afgelopen dagen, dan kun je nog steeds geld verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 11:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik ben net begonnen met beleggen via Degiro, nu vooral in VWRL.

Ik ben nu ook aan het kijken naar SRI ETFs, zoals bijvoorbeeld SUSW, maar het 'probleem' is dat deze niet binnen de Degiro Kernselectie vallen en dus in de meeste gevallen (afhankelijk van de beurs) €4 transactiekosten met zich meebrengen.

Ik heb eigenlijk geen enkele duurzame ETF gevonden die binnen de Degiro Kernselectie valt helaas...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Longcat schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:53:
@Anoniem: 455473 Houd je er rekening mee dat, zeker als je OTM puts koopt, je vrij veel time value betaald momenteel vanwege de hoge volatiliteit? Als de beurzen straks dalen, maar iets minder hard dan de afgelopen dagen, dan kun je nog steeds geld verliezen.
Natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
(y)

Ik heb je nog niet zo veel zien posten, dus ik kan je kennisniveau niet goed inschatten. Heb je overwogen om opties te schrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@Waxina Je zou zelf losse aandelen kunnen kopen, dan heb je ook zelf meer de regie in handen want duurzaamheid kun je op veel verschillende manieren definiëren.
Zo komt het niet in mij op dat BP duurzaam zou zijn, ik heb ook die olieramp nog vers in mijn geheugen staan...
Naboo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:51:
[...]

Werk je voor ze toevallig? :P
Nee, ik post hier onafhankelijk :p

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 11-03-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Longcat schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:56:
[...]

(y)

Ik heb je nog niet zo veel zien posten, dus ik kan je kennisniveau niet goed inschatten. Heb je overwogen om opties te schrijven?
Ik heb het overwogen, maar ik vind het kopen van de puts zo fijn dat het maar beperkt risico is. Wellicht in de toekomst, maar ik wil dan eerst meer onderzoek doen naar het schrijven van puts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Voor het eerst losse aandelen gekocht!
125 x Shell @15,60
Er zit zeker koerswinst in denk ik, en ze zijn ook lekker goedkoop als dividendgraaiers.
Ze zijn intern gehedged als ik de geruchten mag geloven, immers, als Shell omvalt is het koningshuis failliet en krijgen we weer een republiek!
Dat is me ook wel wat waard.

(ok misschien ben ik niet zo goed in diepgaande stockpicking analyse)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Baytep schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:04:
125 x Shell @15,60
Er zit zeker koerswinst in denk ik, en ze zijn ook lekker goedkoop als dividendgraaiers.
Ze zijn intern gehedged als ik de geruchten mag geloven, immers, als Shell omvalt is het koningshuis failliet en krijgen we weer een republiek!

Zou mooi zijn als het Koningshuis zou omvallen, kunnen we het geld voor het Koningshuis gebruiken om de belastingen te verlagen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:53
Als je de AEX van de afgelopen 5 jaar er bij pakt is de huidige stand niet eens zo opmerkelijk laag. Sterker nog, in begin 2016 stond ie zelfs onder de 400 punten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Anoniem: 455473 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:02:
[...]

Ik heb het overwogen, maar ik vind het kopen van de puts zo fijn dat het maar beperkt risico is. Wellicht in de toekomst, maar ik wil dan eerst meer onderzoek doen naar het schrijven van puts.
Er zit nog wel een ander risico aan: tijd
Maar tot nu toe lijk je telkens op het juiste pad te zitten... nu vandaag ook weer, we zullen zien :P
125 x Shell @15,60

Interessante theorie! :p

Maar wie weet verkopen ze het uiteindelijk - net als KLM - aan de Fransen, verpesten ze het daar in Frankrijk totdat er niets meer overblijft maar is het koningshuis wel gered.
Dus dan blijft het koningshuis bestaan maar heb jij alsnog niets meer :p :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

125 x Shell @15,60

Het is een mooie prijs, en ik koop ze ook in, maar er kleven toch wel enige risico's aan. Juist het dividend zou zomaar een valkuil kunnen zijn in deze.
Investeringen worden nu al deels uitgesteld (tot 20 miljard) om het dividend te kunnen betalen (15-17 miljard). Dat kan je een keer doen, maar voor Shell is het natuurlijk nu ook belangrijk om te blijven investeren in andere (energie)bronnen dan olie. Mocht de olieprijs langer laag blijven dan kan ik me haast niet voorstellen dat ze het dividend gaan volhouden. En indien dat wordt geschrapt/verlaagd, dan gaat de koers nog een extra (harde) klap krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JohanNL schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:09:
[...]

Er zit nog wel een ander risico aan: tijd
Maar tot nu toe lijk je telkens op het juiste pad te zitten... nu vandaag ook weer, we zullen zien :P
Het is niet mijn bedoeling om financieel freedom te behalen in deze bear market, is te lastig, het is gewoon leuk erbij en wanneer iedereen stopt met Shell kopen, dan stap ik weer in :P

Liever iets minder financieel risico, over paar maanden stap ik ook weer in bij Tesla en na een paar jaar is het naar mijn mening de nieuwe Apple. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-07 10:28
125 x Shell @15,60

Hee, bijna hetzelfde als ik: 130 stuks @15,50.
Puur op gevoel, mijn enige losse aandeel en gewicht in mijn portefeuille verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

ING begint wel op een bodemloze put te lijken zeg :o

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 455473 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:50:
[...]

@PM_Petrol Je naam doet je eer aan, het "verduurzamen" van de olie-industrie is 1 grote hoax en puur PR.
Heb je daar ook 1000+ uur research naar gedaan? Of is dat gewoon boeren (on)verstand? :+

edit:
Sorry, ik wist niet dat je met research, 'Zondag met Lubach kijken' bedoelt :p

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 11-03-2020 16:54 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fsfikke schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:48:
[...]

Heb je daar ook 1000+ uur research naar gedaan? Of is dat gewoon boeren (on)verstand? :+
Zeker, als iemand die betrokken is in het tegengaan van climate change heb ik er zeker wel wat research naar gedaan. Goede bron is ZML: shell.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
Naboo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:44:
ING begint wel op een bodemloze put te lijken zeg :o
Dat vallende zwaard heb ik in 2008 opgepakt.

Ruim terugverdiend met de verzekering van Wouter Bos :P

* Rukapul snapt de grote aandrang om te kopen niet. S&P500 staat pas 14% onder de koers van 31 dec met een ShillerPE van ca 26. MSCI Europe 20% met een ShillerPE van ca 15. Dat zijn bepaald nog geen koopjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
Anoniem: 455473 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:50:
[...]

offtopic:
Greenwashing wordt het genoemd, klopt. En toch wordt er flink geïnvesteerd in deze bedrijven voor een schonere toekomst.
De consument is uiteindelijk de grootste vervuiler, zij zijn degene die de brandstof afnemen en verbranden.
Dit hoef je niet te doen, maar dan valt een groot deel van je comfort weg.
Auto's worden zuiniger, plastic wordt steeds meer hergebruikt.
Maar ook gaan er meer mensen op vakantie met het vliegtuig of wordt er meer spul uit China gekocht via Ali ed.
Dus het is niet alleen de industrie die als boosdoener gezien moet worden.

Mhm ik twijfel nu om Shell bij te kopen. Ik denk dat het de komende maanden nog veel erger wordt met het virus en de olieruzie.
En ING idd bijna gehalveerd in 1 maand tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 10:49
PM_Petrol schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:55:
[...]

offtopic:
Greenwashing wordt het genoemd, klopt. En toch wordt er flink geïnvesteerd in deze bedrijven voor een schonere toekomst.
De consument is uiteindelijk de grootste vervuiler, zij zijn degene die de brandstof afnemen en verbranden.
Dit hoef je niet te doen, maar dan valt een groot deel van je comfort weg.
Auto's worden zuiniger, plastic wordt steeds meer hergebruikt.
Maar ook gaan er meer mensen op vakantie met het vliegtuig of wordt er meer spul uit China gekocht via Ali ed.
Dus het is niet alleen de industrie die als boosdoener gezien moet worden.

Mhm ik twijfel nu om Shell bij te kopen. Ik denk dat het de komende maanden nog veel erger wordt met het virus en de olieruzie.
En ING idd bijna gehalveerd in 1 maand tijd.
Als je daar vanuit gaat hoef je nu nog geen Shell te kopen, Shell zakt dan vanzelf mee. Idem voor ING.

Ik zag overigens op Fok de onderstaande tabel voorbij komen :X
("beste" dividend aandelen op 15 oktober 2007 en wat het resultaat is meer dan 12 jaar later, op 10 maart 2020:)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hcgaOF1.png

[ Voor 4% gewijzigd door Strider op 11-03-2020 17:17 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:53
Rukapul schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:52:
[...]

* Rukapul snapt de grote aandrang om te kopen niet. S&P500 staat pas 14% onder de koers van 31 dec met een ShillerPE van ca 26. MSCI Europe 20% met een ShillerPE van ca 15. Dat zijn bepaald nog geen koopjes.
Het is een herhaling van zetten zoals in 2008. Zodra er een paar dagen >-3% zijn dan gaat opeens iedereen extra aandelen kopen om de koers te middelen. Dit doen ze dan nog een keer als het nog een stuk gedaald is om uiteindelijk bij -30% alles eruit te gooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
R.van.M schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:18:
[...]

Het is een herhaling van zetten zoals in 2008. Zodra er een paar dagen >-3% zijn dan gaat opeens iedereen extra aandelen kopen om de koers te middelen. Dit doen ze dan nog een keer als het nog een stuk gedaald is om uiteindelijk bij -30% alles eruit te gooien
Dat middelen begrijp ik ook nooit, ik heb ook genoeg aandelen die onder water staan maar ik ga niet bijkopen om te middelen. Daarmee hou je jezelf voor de gek. Het doel van de aankoop moet niet middelen zijn.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zal eerlijk bekennen dat ik toevallig afgelopen vrijdag om iets minder risk te lopen mijn Boeing puts heb verkocht. Nu wel beetje spijt van. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Anoniem: 455473 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:24:
Ik zal eerlijk bekennen dat ik toevallig afgelopen vrijdag om iets minder risk te lopen mijn Boeing puts heb verkocht. Nu wel beetje spijt van. _O-
Ik heb 2 weken geleden mijn Turbo short op de DJ verkocht, ik deel je emotie :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Strider schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:28:
[...]

Ik heb 2 weken geleden mijn Turbo short op de DJ verkocht, ik deel je emotie :)
auch,

WHO zegt pandemic: circuit breaker incoming :)(of niet en het is al ingeprijsd :P)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 11-03-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:27
Als ik de openingsuren opzoek van de belgische beurs geeft google van 9u tot 17u30 aan

Echter is het na 17u30 en via keytrade kan ik nog aan en verkopen. Tot hoe laat kan ik dus aan/verkopen doen?

Verder merk ik op dat je shell ook kunt kopen op de amsterdamse beurs. RDSA.

Wat is de aantrekkelijkste manier om shell aandelen te kopen? SHLX of RDSA?

[ Voor 28% gewijzigd door Rubberen op 11-03-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Strider schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:15:
[...]

Als je daar vanuit gaat hoef je nu nog geen Shell te kopen, Shell zakt dan vanzelf mee. Idem voor ING.

Ik zag overigens op Fok de onderstaande tabel voorbij komen :X
("beste" dividend aandelen op 15 oktober 2007 en wat het resultaat is meer dan 12 jaar later, op 10 maart 2020:)

[Afbeelding]
Als dat dividend per jaar is valt het wel mee 1.0622^13 = 213% :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Rubberen schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:39:
Als ik de openingsuren opzoek van de belgische beurs geeft google van 9u tot 17u30 aan

Echter is het na 17u30 en via keytrade kan ik nog aan en verkopen. Tot hoe laat kan ik dus aan/verkopen doen?
Dan zijn er marketmakers die de handel nog mogelijk maken.
Als het goed is is de spread nu een stuk groter dan normaal ( dus een lagere biedprijs en een hogere laatprijs ), waarmee ze hopen winst te maken door jou nu al de stukken te garanderen en zij kopen hem dan morgen als de beurs weer open is ( tegen hopelijk een lagere prijs dan waarvoor ze het aan jou hebben verkocht )
Het zou ook net wat anders in elkaar kunnen zitten, maar dit is wel zo'n beetje de basis; ze garanderen jou nu al de stukken en kopen deze pas later weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-07 22:44
Het gaat weer hard in de US.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Persoonlijke noot: initial margin grens is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 Zo snel? Ik dacht in je maandupdate te zien dat je nog wel wat ruimte had?
Van 72% eind feb naar 100% nu? :o

[ Voor 18% gewijzigd door Longcat op 11-03-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:16:
Persoonlijke noot: initial margin grens is bereikt.
Oei en wat nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet niet of ik nu mijn winst moet pakken vandaag of gokken op morgen weer een crash....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Anoniem: 455473 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:23:
Ik weet niet of ik nu mijn winst moet pakken vandaag of gokken op morgen weer een crash....
Ja lastig, ik had vorige week vrijdag m’n put verkocht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Anoniem: 455473 Europa stond begin vandaag nog flink in de plus dus je kan in 24 uur beiden doen. ;) Moet je wel goed gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:20:
@Zr40 Zo snel? Ik dacht in je maandupdate te zien dat je nog wel wat ruimte had?
Van 72% eind feb naar 100% nu? :o
De initial margin op de boxen is bijna verdubbeld. Was 8k, nu 14k.
Nu kan ik geen nieuwe posities meer openen totdat ik wat posities sluit, de waarde weer stijgt, of ik meer geld stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Longcat schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:24:
@Anoniem: 455473 Europa stond begin vandaag nog flink in de plus dus je kan in 24 uur beiden doen. ;) Moet je wel goed gokken.
Ik denk dat ik gewoon de futures even afwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 Hoe zijn je leverage en maintenance margin nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Met de huidige cijfers: leverage 197,9%, initial margin 101,1%, maintenance margin 57,2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
$INO +45,xx% :o

Wel een goedkope, maar dan alsnog een goeie stijging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Vandaag wat geschoven in het 'actieve' deel van mijn portefeuille. In feite de posities met het minste verlies omgeruild voor de absolute losers. Transactiekosten vallen mee, want US aandelen (degiro). Met NL aandelen zou ik dit niet zo gauw doen. Wellicht beter, want gemiddeld gezien wordt het rendement van de particulier slechter naarmate het aantal transacties toeneemt.

Verkocht:
B&G Foods & Honda

Gekocht:
Invesco, Boeing, Shell

[ Voor 34% gewijzigd door Longcat op 11-03-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Qunix schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:32:
$INO +45,xx% :o

Wel een goedkope, maar dan alsnog een goeie stijging.
Penny stocks, als je er niet vanaf de eerste dag bij bent kun je net zo goed met Turbos gaan gokken.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-07 22:39
Longcat schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:36:

Gekocht:
Invesco, Boeing, Shell
Als je kijkt naar ExxonMobile dan schrik ik wel. Koers is 42 dollar. dat is een terugval van circa 16 jaar. Of te wel in 2004 was de koers net zoveel.
Wel geeft ExxonMobile nog dividend van circa 8%.
Het heeft een PE ratio van 12,55

Ik blijf voorlopig nog een tijdje weg van de beurs. Ik heb geen idee waar het naar toe gaat, hoewel ik vermoed dat het best nog wat lager kan gaan. Misschien ga ik over een maand of 2-4 weer wat aankopen als de koersen gestabiliseerd zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door phantom09 op 11-03-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Longcat schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:36:
Vandaag wat geschoven in het 'actieve' deel van mijn portefeuille. In feite de posities met het minste verlies omgeruild voor de absolute losers. Transactiekosten vallen mee, want US aandelen (degiro). Met NL aandelen zou ik dit niet zo gauw doen. Wellicht beter, want gemiddeld gezien wordt het rendement van de particulier slechter naarmate het aantal transacties toeneemt.

Verkocht:
B&G Foods & Honda

Gekocht:
Invesco, Boeing, Shell
Wil je long boeing gaan of gekocht voor eventuele opleving?

Het laatste wat ik heb gelezen is dat ze in 2020 nog geen 1 vliegtuig hebben verkocht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:45:
[...]

Als je kijkt naar ExxonMobile dan schrik ik wel. Koers is 42 dollar. dat is een terugval van circa 16 jaar. Of te wel in 2004 was de koers net zoveel.
Wel geeft ExxonMobile nog dividend van circa 8%.
Het heeft een PE ratio van 12,55
Ergens in 2015 of 2016 kocht ik Shell ook op 10% dividend yield. Toen werd er ook getwijfeld over het dividend, of olie ooit wel weer boven de x dollar zou komen, etc. Dat betekent uiteraard niet dat het dit keer niet zo is.
Mocht Shell toch ten onder gaan, dan zal ik er niet veel van merken. Ik heb nu in totaal ong. 2% van mijn portefeuille in Shell, waarvan vandaag 0.6%-punt bijgekocht.
Anoniem: 455473 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:45:
[...]

Wil je long boeing gaan of gekocht voor eventuele opleving?

Het laatste wat ik heb gelezen is dat ze in 2020 nog geen 1 vliegtuig hebben verkocht...
Long term bedoel je? Ik had al een positie in Boeing (gem. $322 :+ ) met de intentie om lange termijn te houden. Dat was met BGS en HMC ook zo, maar ik vond BA nu relatief aantrekkelijker. Als ik nog cash te veel had, dan had ik het wel daarmee betaald, maar ik ben over het algemeen continu zoveel mogelijk belegd. Heb uiteraard een buffer voor tegenslagen, maar daar ga ik geen vallende messen mee vangen.

[ Voor 31% gewijzigd door Longcat op 11-03-2020 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-07 22:39
Workaholic schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:06:
Twee vragen voor de mensen met DEGIRO ervaring :

- betaal je negatieve rente als je saldo (dag en totaal) op een min bedrag staat? In mijn geval nu ruim 1000 euro in de min.

- ik heb 15k gestort via iDeal en dit staat nu bij vrije ruimte. Is dit onderhevig aan rente / risico of koersverlies? Het idee was om dit hier neer te zetten en vwrl bij te kopen als die onder de 69 komt. Dus niet eerst saldo toevoegen etc maar alvast stand-by zetten.

Ik twijfel nog of het bijkopen middels een limit order wil doen die doorlopende is - als die nog verder crashed toch weer zonde als je te duur loopt.
Als je inlogt bij DeGiro en je vrije saldo komt boven de € 2500,-, dan krijg je hier een waarschuwing van. Even zo laten staan is geen probleem, maar boek het wel snel terug naar je tegen rekening. Wil je geld standby laten staan, laat het dan op je tegenrekening staan.
Dan betaal je niks (krijg je waarschijnlijk ook niks op je tegenrekening).
Grote voordeel van DeGiro is dat je een ideal transactie kan doen en je het geld binnen no-time op je DeGiro rekening hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:31:
Met de huidige cijfers: leverage 197,9%, initial margin 101,1%, maintenance margin 57,2%.
@Longcat
Stand bij market close: leverage 195,8%, initial margin 99,1%, maintenance margin 56,1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb de helft van mijn uber puts verkocht en een DJX September 20k put gekocht, IV is hoog, maar ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren de komende tijd, Als IV iets dropped dan koop ik sowieso nog wat bij,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Kijk even CNN en dan schud je toch even het hoofd. "we are in unchartered territory" voor een terugval wat eigenlijk business as usual is. Dat maar vele buy en hold beleggers naar de nooduitgang mogen rennen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:09
Mwa, het hangt er natuurlijk af waar je precies naar kijkt, maar zulke bewegingen op de beurs hebben we in ieder geval eigenlijk niet meer gezien sinds 2008. Wellicht geen unchartered territory, maar om het nou business as usual te noemen gaat ook wat ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Eens met @Hielko. De langste bullmarket ooit is in krap 3 weken om zeep geholpen. Tuurlijk, als je over 10-20 jaar terugkijkt, is dit waarschijnlijk maar een minidipje op de grafiek.
Wellicht dat 'uncharted territory' ook refereert naar het virus en niet alleen naar de beurs. Als je hier ziek wordt of je werkgever vraagt werktijdverkorting aan, dan krijg je nog doorbetaald. In Amerika zijn die vangnetten er misschien niet/minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Rukapul schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:52:
[...]

De daling is bij veel aandelen veel verder dan de beurs doet vermoeden. Vooral omdat bepaalde grote aandelen (Googles, adyens, etc) voor demping lijken te zorgen.

Zo heb ik al paar DCA gedaan die de 50% daling vanaf de top zijn gepasseerd.

Zo is ING bijna 50% eraf sinds hoogste punt afgelopen 12 mnd, maar een ruime 24 maanden terug waren ze nog 16+! Zo zijn er meer aandelen waar je, als je de afgelopen paar jaar bent ingestapt, nu heel aantrekkelijk is om alvast DCA te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:51
Xanaroth schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:20:
[...]

De daling is bij veel aandelen veel verder dan de beurs doet vermoeden. Vooral omdat bepaalde grote aandelen (Googles, adyens, etc) voor demping lijken te zorgen.

Zo is ING bijna 50% eraf sinds hoogste punt afgelopen 12 mnd, maar een ruime 24 maanden terug waren ze nog 16+! Zo zijn er meer aandelen waar je, als je de afgelopen paar jaar bent ingestapt, nu heel aantrekkelijk is om alvast DCA te beginnen.
Ik ben nieuw in dit topic dus excuseer mij, maar wat betekent DCA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hielko schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:10:
Mwa, het hangt er natuurlijk af waar je precies naar kijkt, maar zulke bewegingen op de beurs hebben we in ieder geval eigenlijk niet meer gezien sinds 2008. Wellicht geen unchartered territory, maar om het nou business as usual te noemen gaat ook wat ver.
Bij beleggen moet je door de cyclussen heen kijken. En het is vrij consistent dat naar beneden gaan hard gaat.
Longcat schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:19:
Eens met @Hielko. De langste bullmarket ooit is in krap 3 weken om zeep geholpen. Tuurlijk, als je over 10-20 jaar terugkijkt, is dit waarschijnlijk maar een minidipje op de grafiek.
Wellicht dat 'uncharted territory' ook refereert naar het virus en niet alleen naar de beurs. Als je hier ziek wordt of je werkgever vraagt werktijdverkorting aan, dan krijg je nog doorbetaald. In Amerika zijn die vangnetten er misschien niet/minder.
Nee, het was zo'n Wallstreet pipo en de indices die nu voldoen aan 'bear market'.
Xanaroth schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:20:
[...]

Als je maar blijft spreiden. 50% daling na 50% daling is 'maar' 75% daling. En een ding staat vrijwel vast ditmaal: risicodragend kapitaal van financials krijgt geen bailout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-07 22:01
Nooit geweten dat er een actief beleggings topic is op GoT, maar opzich is dit forum van "alle markten thuis" dus had het kunnen weten. Zelf eind vorig jaar begonnen met iedere maand een deel van het vrij besteedbare inkomen te investeren in aandelen, een deel van een bedrijf bezitten is met oog op steeds verdere automatisering en het steeds meer overheersen van mega corporaties toch de toekomst.

Niet de beste timing tot nog toe, maar zo te zien genoeg kansen om de komende maanden ook weer aandelen goedkoop binnen te harken. Momenteel ook Turbo shorts op AEX en de DJX ter waarde van de portefeuille dus verlies loopt niet meer verder op, en dan hopelijk straks van de winst van de shorts weer wat aandelen kopen.

Ook long gegaan in goud voor het geval het echt chaos wordt, maar die gaat momenteel alleen maar omlaag. Toch een voorkeur voor cash in de markt om straks aandelen in te slaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
champion16 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:26:
[...]

Ik ben nieuw in dit topic dus excuseer mij, maar wat betekent DCA?
Dollar-cost averaging. Aankopen verspreiden over meerdere punten in de tijd zodat je aankoop minder 'hit or miss' is.
TheDukemaster schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:27:

Niet de beste timing tot nog toe, maar zo te zien genoeg kansen om de komende maanden ook weer aandelen goedkoop binnen te harken. Momenteel ook Turbo shorts op AEX en de DJX ter waarde van de portefeuille dus verlies loopt niet meer verder op, en dan hopelijk straks van de winst van de shorts weer wat aandelen kopen.
Niet de beste timing? Ik denk dat menig mens met je zou willen ruilen. Een bear market terwijl je nog volop aan het opbouwen bent is (historisch gezien) ideaal!
Als je lange termijn wil beleggen en van plan bent maandelijks in te leggen, kun je het best van die turbo's afblijven (sowieso een goed idee) en gewoon maandelijks inleggen in ETFs/beleggingsfondsen.

[ Voor 76% gewijzigd door Longcat op 11-03-2020 21:32 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.