Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Tesla staat er wel financieel wellicht beter voor dan de rest, maar de rest begint nu ook massaal modellen uit te pompen. En ik denk dat de reden dat de eerste Tesla's zo goed verkopen, is doordat ze natuurlijk wel erg bekend zijn en early adaptors Tesla zonder problemen wist te vinden.
Ik zou rekening houden met feit dat veel mensen zaten te wachten totdat er een EV in hun budget dan wel van hun merk op de markt kwam. Voor veel mensen is een tesla gewoon geen first pick.
Anyway stabiele koers van $1300+ in zeg 2 jaar, zie ik nu niet gebeuren. (Exclusief vage pieken door squeezes oid.)
Agree to disagree I guess.
PS: ter referentie 500k auto's is maar 5% van VAG's jaarlijkse sale, 10,8 miljoen units. link, Terwijl wereldwijd car sales 77 miljoen is. klik
[ Voor 16% gewijzigd door Ko.Kane op 09-03-2020 23:38 ]
Flow Traders is market maker en verdient geld aan spread (verschil bied/laat). Bij hoge volatiliteit is de spread hoog en wordt er veel verhandeld.PM_Petrol schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:24:
Flow Traders doet het als enige goed op de AMX. Afgelopen jaren wel wat minder waard geworden, maar juist nu in de plus. Waarom dat?
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Mocht je willen instappen dan zou ik even wachten totdat de volatiliteit weer wat zakt en de koers van FT waarschijnlijk ook weer wegzakt, maar wel voor de kwartaalcijfers [ dinsdag 21 april 2020 Resultaten 1e kwartaal 2020 ].
De cijfers van FT zouden toch ontzettend goed moeten zijn zou je denken.
In vino veritas, in aqua sanitas
https://shortsell.nl/short/Flow/all
Interessant! Maar die zitten er ook vaak genoeg naast.Longcat schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 00:51:
@JohanNL dat zou je denken, maar er zijn aardig wat partijen aan het shorten:
https://shortsell.nl/short/Flow/all
DOW-FUTS overigens alweer +2%, morgen maar weer verder zien
[ Voor 10% gewijzigd door JohanNL op 10-03-2020 00:56 ]
Als je denkt dat je je pensioen uiteindelijk in EUR wilt uitgeven dan loont het wellicht de moeite om in EUR te beleggen ipv CZK. Ik dacht dat CZK sinds 2017 niet meer gepegged is. Mocht je weer in NL gaan werken: je hebt hoogstwaarschijnlijk een pensioengat voor de Nederlandse fiscus. Maak daar gebruik van.LankHoar schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:17:
[...]
Helaas kan ik je hier niet in adviseren: ik woon in Tsjechië en hoewel ik via mijn ASN bankrekening ook wat in hun mixfonds hebben (tientjeswerk), ga ik voorlopig via een Tsjechische broker bezig omdat mijn inkomen ook in CZK is.
-EDIT- terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat dit wellicht niet handig is voor mij. Het doel is om met 1, uiterlijk 2 jaar te verhuizen naar een ander land. Dat is grootkans Nederland, maar een land met meer zon sluit ik ook niet uit. Hmm...
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
IEX verwacht dat AEX bijna 4% hoger opent.SmokingSig schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 06:57:
Laat de beurzen nog maar wat zakken en dan dik inkopen.
Beartrap?
Ik heb het idee dat Corona in de US nog moet losbarsten.
Ff afwachten met kopen denk ik
Maar afwachten hoe lang die plus stand houdt. Ik vermoed dat we nu alleen koopjesjager zullen zien in de eerste uren en dat het daarna weer inzakt.two-one schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:40:
[...]
IEX verwacht dat AEX bijna 4% hoger opent.
Beartrap?
Ik heb het idee dat Corona in de US nog moet losbarsten.
Ff afwachten met kopen denk ik
Zolang Rusland en Saudi Arabië elkaar naar het leven staan en Corona door woekert richting US zie ik weinig reden tot optimisme.
NYtimes houd Corona outbreak in de US goed bij: https://www.nytimes.com/i...coronavirus-us-cases.htmlMiki schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:06:
[...]
Maar afwachten hoe lang die plus stand houdt. Ik vermoed dat we nu alleen koopjesjager zullen zien in de eerste uren en dat het daarna weer inzakt.
Zolang Rusland en Saudi Arabië elkaar naar het leven staan en Corona door woekert richting US zie ik weinig reden tot optimisme.
Dat is een beetje het ding. Als het aan mij ligt gaan we terug naar Nederland en daar de komende 10-15 jaar ofzo blijven. Huis kopen, leven terug opbouwen aldaar. Mijn vrouw echter is reislustig en zou graag de VS voor wat langer dan een vakantie willen zien, en in een warmere regio wonen (e.g. Costa Rica, Spanje/Italië, Canarische eilanden etc.). Het is dus erg onzeker waar we uiteindelijk ons pensioen willen uitzitten. Tegelijkertijd wil ik de komende 25 jaar wel gaan beleggen om voor die pensioentijd te sparen.Chief schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 01:50:
[...]
Als je denkt dat je je pensioen uiteindelijk in EUR wilt uitgeven dan loont het wellicht de moeite om in EUR te beleggen ipv CZK. Ik dacht dat CZK sinds 2017 niet meer gepegged is. Mocht je weer in NL gaan werken: je hebt hoogstwaarschijnlijk een pensioengat voor de Nederlandse fiscus. Maak daar gebruik van.
Wat is jouw strategie daarin, Chief? Jij hebt ook op allerlei plekken gewoond, en vraag me af of je voor "altijd" gesetteld bent waar je nu zit?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ik heb min of meer zelfde "pronleem" in die zin dat ik niet weet waar wij volgend jaar wonen, laat staan over 10 jaar. Wij zijn mobiel, nieuwsgierig en niet gebonden aan 1 plek. We hebben het hier nu erg naar onze zin dus hier blijven wonen = prima, ergens anders heen = prima.LankHoar schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:13:
[...]
Dat is een beetje het ding. Als het aan mij ligt gaan we terug naar Nederland en daar de komende 10-15 jaar ofzo blijven. Huis kopen, leven terug opbouwen aldaar. Mijn vrouw echter is reislustig en zou graag de VS voor wat langer dan een vakantie willen zien, en in een warmere regio wonen (e.g. Costa Rica, Spanje/Italië, Canarische eilanden etc.). Het is dus erg onzeker waar we uiteindelijk ons pensioen willen uitzitten. Tegelijkertijd wil ik de komende 25 jaar wel gaan beleggen om voor die pensioentijd te sparen.
Wat is jouw strategie daarin, Chief? Jij hebt ook op allerlei plekken gewoond, en vraag me af of je voor "altijd" gesetteld bent waar je nu zit?
Onze beleggingen - incl vastgoed en private equity - zit in USD, VND, SGD, HKD en EUR maar goed, wij hebben ook exposure naar MSCI World dus vast nog wel een aantal anderen
Tot aan vorig jaar kocht ik braaf iedere maand exposure naar 2 fondsen: een MSCI World tracker en een obligatiefonds (100% IG credit met duratie van ~7j. Ik heb heel veel restricties mbt prive beleggen vanwege mijn werk dus ik houd dat gedeelte super simpel. Ik ben gestopt met MSCI World omdat ik de waarderingen niet meer begreep en dit is voor het eerst sinds meer dan 10j dat ik van mijn strategie af week. Doordat we niet meer bijkochten en bonus (van werk) ook nog hadden was onze cash erg hoog --> woningen voor verhuur bijgekocht in Azie.
Vorige maand al onze aandelenexposure omgezet naar US Treasuries naar aanleiding van 1 screenshot:

Dit ging naar onze board met als begeleidende text: this doesn't make sense to me anymore. Angst om virus nam toe maar CSI (index China) en Apple bijvoorbeeld reageerden nauwelijks.
Dat Saudi Arabie en Rusland gingen bakkeleien had ik niet zien aankomen. Dom timing geluk. Wat ik verder ga doen weet ik nog niet. Ik wacht het rustig af, stap heus wel weer in aandelen maar in de tussentijd maandelijkse excess cash in time deposits. Eind deze maand weer bonus tijd en dus extra cash flow.
Moraal: ik ben afgeweken van mijn buy-and-hold strategie. Geluk dat het zo heeft uitgepakt en erg kansrijk dat ik niet terugkom op de bodem maar (ver) in de rebound.
Het virus zelf heeft een correctie veroorzaakt maar dat is niet verkeerd. Veel bedrijven die nog konden bestaan door enorm goedkope funding vallen om. Ik verwacht komende jaren een betrekkelijk lage rentevoet, iets hoger dan vandaag maar niet meer dan 1% across the curve en gemiddeld zo'n 4-6% total return op aandelen.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Waar je leeft =/= waar je woont. Genoeg plekken waar alleen uitmaakt dat je er 6 maanden+1dag bent, de rest van het jaar.. doe je ding. Je kunt dus prima elk jaar voor 5 maanden aaneengesloten in een land 'op vakantie' gaan, en toch gewoon alles financieel&belastingtechnisch puur op NL (of ander gekozen land) houden als dat fijn is. Met jaarwisseling ertussen misschien nog wel langer dan 5 maanden.LankHoar schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:13:
[...]
Dat is een beetje het ding. Als het aan mij ligt gaan we terug naar Nederland en daar de komende 10-15 jaar ofzo blijven. Huis kopen, leven terug opbouwen aldaar. Mijn vrouw echter is reislustig en zou graag de VS voor wat langer dan een vakantie willen zien, en in een warmere regio wonen (e.g. Costa Rica, Spanje/Italië, Canarische eilanden etc.). Het is dus erg onzeker waar we uiteindelijk ons pensioen willen uitzitten. Tegelijkertijd wil ik de komende 25 jaar wel gaan beleggen om voor die pensioentijd te sparen.
Idem aan elk jaar een andere warme plek wonen of elk jaar naar dezelfde plek (huren vs eigen huisje in dat land bijvoorbeeld).
Hoort niet echt op dit forum, maar ga er gewoon eens samen over praten wat de kaders zijn, krijg elkaars definitie duidelijk. Hoe lang is 'langer dan een vakantie' en is 'costa rica/spanje/italie' een of/of danwel en/en keuzestelling. Dan kun je veel beter bepalen waar je straks tegenaan loopt, en er dus nu handig is om vast rekening mee te houden.
[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 10-03-2020 10:35 ]
Lokaal belasting regime wel meteen controleren. Zo moet ik bijvoorbeeld in Oostenrijk een 'meldefonds" hebben, details daargelaten maar een NT fonds is voor mij daarom onaantrekkelijk. Ik kwam daar zelf bijna te laat achter.
M.b.t. VS realiseer je dat goede ziekenkosten verzekering duur is (orde grootte van 1k$ p/mnd kan) en dat je dan bv nog steeds voorwaarden kan hebben met 12k out of pocket expenses, en maar 60% coverage. Maw als je voor 100k in de kreukels ligt, dan krijg je maar 48k terug.
Dus zorg dat je een werk deal hebt die een premium health package biedt als secundaire voorwaarden. Of zorg dat je minimaal 6diggits+ verdient.
MBT Spanje/Italie/Portugal, die drang hebben wij ook nog wel. Die zijn stuk prettiger.
Leuk artikel vanuit VS perspectief: https://www.marketwatch.c...-2019-10-17?mod=home-page
@Xanaroth pas op, dat is voor elk land/belastingverdrag anders: soms is het kalenderjaar, soms fiscaal jaar, soms gewoon 180 dagen in een blok van 365 dagen waarbij langste stay 90 dagen non-stop is. Per landen combo uitzoeken.
Het was te verwachten wat herstel vandaag, maar zal het +5% worden? Kijkend naar futures/premarket?
[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 10-03-2020 10:49 ]
Heb daar de komende weken niet bijster veel tijd voor omdat ik van baan ga wisselen. Hopen dat ik in april nog op tijd ben om laag in te stappen
Misschien moeten meer korte termijn beleggers die extreem lange trendlijn serieus nemen?tuinïnen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:30:
Shell bounced aardig terug met een herstel van bijna 12%. Kan niet direct vinden wat hier nou de oorzaak van is behalve dat het aandeel extreem 'on sale' was.
Andere redenen wellicht die gisterenmiddag al uitgebreid in de media zijn geweest:Malarky schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:15:
[...]
Wat ik koop? Ik kijk naar de 10+ jaar termijn trends. Bij Shell loopt de harde trendlijn (de lijn waar Shell nooit onder is geweest) van 1989-2020 rond de 20€ 23€. Ik heb geen proffesionele tools om dat exact te zien overigens, maar weet wel dat €15 dan altijd een goede prijs is.
[Afbeelding]
- Saudi Arabie heeft een olie prijs van 80 dollar per vat nodig om break-even te draaien. Die gaan niet heel lang de prijs op 30 dollar per vat houden zelf.
- De AEX wordt komende maandag opnieuw geindexeerd, lang verhaal kort, fondsen zullen fors Shell bij moeten gaan kopen deze week om de index te volgen.
Bij ABN kan ik aankopen per participatie of gewoon een bedrag. * Naboo is dan zo'n autist die liever vaste aantallen aankoopt ipv op basis van bedrag.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Ik wil niet zeggen dat Shell op 15 euro een buitenkansje was maar ....Malarky schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:42:
[...]
Misschien moeten meer korte termijn beleggers die extreem lange trendlijn serieus nemen?
Klasse bedankt voor deze uitleg in begrijpbare taal! Klinkt als iets wat goed aansluit bij wat ik zoek.JohanNL schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:51:
[...]
Het betreft een wereld index fonds met een vrij brede spreiding, maar met een strenger duurzaam beleid dan wat andere index fondsen/trackers hanteren.
Komt er op neer dat er wat bedrijven zijn uitgesloten, maar BP PLC zit er bijvoorbeeld gewoon in
De reden om hiervoor te kiezen is vooral omdat de kosten zo laag zijn, het dividendlek-probleem is opgelost en qua duurzaamheid is het mooi meegenomen / of wellicht juist een minpunt omdat de spreiding iets minder is.
Ik zie het zelf wel als een pluspunt omdat er ook een trend lijkt te ontstaan in het desinvesteren in minder duurzamere bedrijven.
Iets als een ASN fonds gaat mij dan wat te ver ( vooral ook door hun hoge kosten ), maar dit lijkt mij wel een mooi compromis.
Nu heb ik dus een rekening geopend, goedkeuring binnen max 2 werkdagen.
Dan komt nu dus de hamvraag, gezien de extreme bewegingen op de beurs nu. Juist wél gelijk instappen met m'n geld wat ik hiervoor kan/wil missen (5k) of kan ik het alsnog beter uitsmeren? En dan bijvoorbeeld 5 maanden lang 1000 euro inleggen en het daarna terugschroeven naar m'n maandelijkse inleg (vooralsnog 250 euro/maand voor ogen).
Beeromaniac
Je weet pas achteraf of een " all-in " het beste was of dat je toch beter kon spreiden over tijd.Thompson schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:06:
[...]
Klasse bedankt voor deze uitleg in begrijpbare taal! Klinkt als iets wat goed aansluit bij wat ik zoek.
Dan komt nu dus de hamvraag, gezien de extreme bewegingen op de beurs nu. Juist wél gelijk instappen met m'n geld wat ik hiervoor kan/wil missen (5k) of kan ik het alsnog beter uitsmeren? En dan bijvoorbeeld 5 maanden lang 1000 euro inleggen en het daarna terugschroeven naar m'n maandelijkse inleg (vooralsnog 250 euro/maand voor ogen).
Waar voel jij het meest comfortabel bij? Dan weet je waar je voor moet kiezen
Ik zou me er niet al te druk over maken. Hoeveel maanden moet je werken voor 5K? waarschijnlijk 2 maand of minder. Hoe lang moet je werken voor 5% van 5K? Max een paar dagen? Maakt dus (nog) weinig uit wat de beurs precies doet, het meeste van je vermogen is op dit moment toch nog je "human" capital ipv financial capital.Thompson schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:06:
[...]
Klasse bedankt voor deze uitleg in begrijpbare taal! Klinkt als iets wat goed aansluit bij wat ik zoek.
Als dat bijvoorbeeld maar €250 is, dan is die 5K dus al 20 maanden.
[ Voor 1% gewijzigd door JohanNL op 10-03-2020 12:31 . Reden: Beter voorbeeld 100p/m -> 250p/m ]
Prima indicatie, maar het is geen 'verwachting van IEX'.
Meer info hier: https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/
Hmm ja dat is uiteraard waar. Mijn gedachtegang in deze is, nu verdient dat geld me niks, waarom niet meteen wegzetten zodat het geld kan gaan verdienen?JohanNL schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:15:
[...]
Je weet pas achteraf of een " all-in " het beste was of dat je toch beter kon spreiden over tijd.
Waar voel jij het meest comfortabel bij? Dan weet je waar je voor moet kiezen
Ik denk dat ik de vraag dus verkeerd stel; Gaat de daling van dit fonds doorzetten of niet?
Gezien het type fonds heb ik geen idee of dit iets is van een eenmalige dip zoals heel de markt of dat dit juist beter/slechter bestand is tegen de huidige situatie en dat de daling hiermee wel redelijk af is.
/f/image/qMyAyYndJIFLrKPpzuxbukYt.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij stort behoorlijk in op het moment namelijk. Ik kan de exacte cijfers hier niet uit halen maar dat lijkt toch op een daling van zo'n 15% in een week of 2 tijd. Als dat doorzet naar onder de 1000 hoef je niet te verwachten dat dat dit jaar nog hersteld?
Dan zou ik dus beter kunnen wachten tot de markt een stuk meer gekalmeerd is of juist een paar weken wachten en instappen als het nog verder gedaald is?
Nou begrijp ik dat dit nu het hele idee is achter beleggen, het is sowieso een gok van het wel/niet, maar ik had het idee dat dat vooral is als je specifieke aandelen van 1 bedrijf koopt en minder bij zo'n gespreid fonds?
Wat denken de experts hier over deze daling?
Beeromaniac
Het is een index tracker en dus
Die dip is dus de dip van de "Markt" (volgens de MSCI World index berekent), en is dus exact even goed bestand tegen de huidige situatie als de markt is.Gezien het type fonds heb ik geen idee of dit iets is van een eenmalige dip zoals heel de markt of dat dit juist beter/slechter bestand is tegen de huidige situatie en dat de daling hiermee wel redelijk af is.
Gaat de MSCI index omlaag, dan gaat dit fonds omlaag en als de markt omhoog gaat gaat het omhoog.
Actieve beheerde fondsen hebben een eigen performance, die over het hele veld van actieve fondsen genomen vaak slechter is dan de index.
Als je het antwoord weet, dan mag jij het mij ook vertellen!Thompson schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:32:
[...]
Hmm ja dat is uiteraard waar. Mijn gedachtegang in deze is, nu verdient dat geld me niks, waarom niet meteen wegzetten zodat het geld kan gaan verdienen?
Ik denk dat ik de vraag dus verkeerd stel; Gaat de daling van dit fonds doorzetten of niet?
Gezien het type fonds heb ik geen idee of dit iets is van een eenmalige dip zoals heel de markt of dat dit juist beter/slechter bestand is tegen de huidige situatie en dat de daling hiermee wel redelijk af is.
[Afbeelding]
Hij stort behoorlijk in op het moment namelijk. Ik kan de exacte cijfers hier niet uit halen maar dat lijkt toch op een daling van zo'n 15% in een week of 2 tijd. Als dat doorzet naar onder de 1000 hoef je niet te verwachten dat dat dit jaar nog hersteld?
Dan zou ik dus beter kunnen wachten tot de markt een stuk meer gekalmeerd is of juist een paar weken wachten en instappen als het nog verder gedaald is?
Nou begrijp ik dat dit nu het hele idee is achter beleggen, het is sowieso een gok van het wel/niet, maar ik had het idee dat dat vooral is als je specifieke aandelen van 1 bedrijf koopt en minder bij zo'n gespreid fonds?
Wat denken de experts hier over deze daling?
Maar alle gekheid op een stokje, niemand weet wat er gaat gebeuren. Het is nog niet eerder voorgekomen dat Europa daadwerkelijk helemaal op slot gaat ( en dat gaat denk ik wel gebeuren ).
Of dit nu ook daadwerkelijk nodig is, of dat het sterftecijfer veel lager ligt dan nu wordt gesuggereerd omdat er veel meer besmettingen zijn; maakt het uberhaupt iets uit? Ze moeten wel omdat er simpelweg niet genoeg ziekenhuis bedden zijn zodra het virus 'los gelaten wordt'.
Trump zet alles op alles op de situatie in de VS onder controle te krijgen, maar IK denk dat dit een erg lastig verhaal gaat worden. Het virus verspreid zich simpelweg toch wel. En in de VS is er ook nog eens het probleem dat de eerste ziektedagen door de werknemers zelf betaald moet worden.
En dan heb je nog eens die OPEC+ die voor chaos zorgt.
Met andere woorden, ik zou gewoon nog even wachten. Het zal heus niet binnen 1 week weer op all-time high staan. Sterker nog, we lijken een recessie in te gaan met z'n allen. Kijk over twee weken gewoon nog eens hoe het ervoor staat. Heb je alle tijd voor, aangezien wij dan ook in quarantaine zitten

Every magical journey begins with a single step
Iemand die me kan helpen?
Bedoel je: https://one.iex.nl/NL/flipjevandejam schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:55:
Iemand postte ergens de afgelopen dagen een website/tooltje voor gratis real-time koersen. In het zwembad aan paniek/posts van de afgelopen dagen kan ik het echt niet meer vinden.
Als we nu definitief een bear market induiken, dan kan het dus nog maanden duren en zou het ook nog eens een extra 30 procent kunnen zakken.
Als het zo is zoals de 2018 december dip dan kan het in een kwartaal weer terug zijn.
Dus of over 6 maanden lachen we hierom, of huilen we allemaal in foetus houding.
NB: ik hoop de recessie
Dan kan 'ie beter ergens wat gaan bezuinigen alvorens zich druk te maken om de beurs. Ben het eens met Hielko. Als je leeft in Nederland gaat die paar honderd euro schommeling geen bal uitmaken t.o.v. de rest van je leven en zou ik me er zeker niet te druk om maken.JohanNL schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:27:
@Hielko Maar we weten niet hoeveel hij daadwerkelijk aan het eind van de maand overhoudt, na alle vaste kosten en andere " reguliere uitgaven ".
Als dat bijvoorbeeld maar €250 is, dan is die 5K dus al 20 maanden.
[ Voor 3% gewijzigd door writser op 10-03-2020 15:01 ]
Onvoorstelbaar!
Ja hoop ik ook. Mensen die hun baan kwijt raken of gedwongen hun huis moeten verkopen. Ideaal, wie wil dat nou niet

Precies dit, dankjewel.HEA220 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:04:
[...]
Ja hoop ik ook. Mensen die hun baan kwijt raken of gedwongen hun huis moeten verkopen. Ideaal, wie wil dat nou niet
Tevens hadden die mensen maar een fatsoenlijke buffer moeten hebben en niet een over de top hypotheek moeten hebben. Anyway het feit dat veel mensen dat niet hebben kan een eventuele recessie alleen maar versterken dus ik ben ze er dankbaar voor.
Net zoals ik blij ben dat niet iedereen FO nastreeft en maximaal consumeert, want daar draait mijn rendement en FO zijn eigenlijk op. Daar ga ik niet hypocriet over doen. Het is een zero sum game, waar winners zijn moeten ook verliezers zijn in de samenleving.
Waarom zou je een bear boven een bull markt verkiezen? Ik kies zelf altijd voor de bull markt.Ko.Kane schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:12:
@HEA220 Het komt mij longterm financieel extreem goed uit.![]()
Tevens hadden die mensen maar een fatsoenlijke buffer moeten hebben en niet een over de top hypotheek moeten hebben. Anyway het feit dat veel mensen dat niet hebben kan een eventuele recessie alleen maar versterken dus ik ben ze er dankbaar voor.
Net zoals ik blij ben dat niet iedereen FO nastreeft en maximaal consumeert, want daar draait mijn rendement en FO zijn eigenlijk op. Daar ga ik niet hypocriet over doen. Het is een zero sum game, waar winners zijn moeten ook verliezers zijn in de samenleving.
Laat mijn aandelen maar mooi doorgroeien.
BlaBlaBla
Zou je dat in simpele taal eens kunnen toelichten? Heeft dat te maken met short selling (wat ik een erg raar iets vind)?Ko.Kane schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:12:
@HEA220 Het komt mij longterm financieel extreem goed uit.
Nee dit is geld wat ik gewoon kan missen. Maar toch, je hebt natuurlijk liever dat dat stijgt dan daalt, dat is het hele idee achter beleggen.
writser schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:01:
[...]
Dan kan 'ie beter ergens wat gaan bezuinigen alvorens zich druk te maken om de beurs. Ben het eens met Hielko. Als je leeft in Nederland gaat die paar honderd euro schommeling geen bal uitmaken t.o.v. de rest van je leven en zou ik me er zeker niet te druk om maken.
Ik houd per maand zo'n 500 euro over wat echt volledig vrij is (vakantie, reservegeld, vaste lasten, leuke uitjes etc. etc. meegerekend). Mijn idee was dus om de helft daarvoor te beleggen.
Dank voor de uitleg. Ik zal dit topic eens in de gaten houden of meer mensen verwachten dat de daling nog wel even doorzet (en uiteraard de situatie m.b.t. Corona, die moet ik i.v.m. mijn werk sowieso in de gaten houden). Een eventuele ombuiging naar stijging zal waarschijnlijk niet zomaar in een dag of 2 gebeuren en niet zo snel gaan als de daling nu. Voor nu kan ik dus prima wat dagen/weken aankijken en zodra ik (en meerdere mensen hier) denken van dit begint te draaien instappen.Bowen_HAFX schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:50:
[...]
Met andere woorden, ik zou gewoon nog even wachten. Het zal heus niet binnen 1 week weer op all-time high staan. Sterker nog, we lijken een recessie in te gaan met z'n allen. Kijk over twee weken gewoon nog eens hoe het ervoor staat. Heb je alle tijd voor, aangezien wij dan ook in quarantaine zitten.
Beeromaniac
Verwijderd
De millenials kunnen nu geen huis kopen en zitten vast in dead-end jobs terwijl andere generaties de vruchten hebben geplukt van onze welvaart.
Salarissen zijn verschrikkelijk zielig in NL voor IT, vooral voor jonge mensen. Ik kom terug wanneer de real estate on sale is, het is hoog tijd
Daarvoor is een recessie niet genoeg, doe daar nog maar een crisis bovenop. Hopelijk zijn jullie geen freelancersVerwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:23:
@Ko.Kane Daar ben ik het wel mee eens.
De millenials kunnen nu geen huis kopen en zitten vast in dead-end jobs terwijl andere generaties de vruchten hebben geplukt van onze welvaart.
Salarissen zijn verschrikkelijk zielig in NL voor IT, vooral voor jonge mensen. Ik kom terug wanneer de real estate on sale is, het is hoog tijd
BlaBlaBla
Puur geluk als mijn persoonlijke omstandigheden een jaar geleden hadden gespeeld, had ik momenteel vermoedelijke een veel grotere exposure gehad en was ik waarschijnlijk niet zo happy geweest. En had ik mij moeten focussen op een "buy & Hold, think longterm" mantra.
Verwijderd
Zelf woon ik in Canada nu en ben gewoon in loondienst (net nieuw contract gekregenStrider schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:24:
[...]
Daarvoor is een recessie niet genoeg, doe daar nog maar een crisis bovenop. Hopelijk zijn jullie geen freelancers
Mijn punt ging meer over een hele generatie en mijn leeftijdsgenoten (en jonger) die buiten dat hun wereld omvalt door climate change, ook nog worden uitgebuit. Ik heb altijd een extreme haat aan onrecht gehad.
Ik start per 1 april als freelancer. Géén grapje. Toch stiekem best spannendStrider schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:24:
[...]
Daarvoor is een recessie niet genoeg, doe daar nog maar een crisis bovenop. Hopelijk zijn jullie geen freelancers

[ Voor 12% gewijzigd door Peekster op 10-03-2020 16:19 ]
Apart, maar wat heeft dat met beleggen te maken?
De beurs herstelt zich van de bloed rode maandag! Allemaal instapp... And it's gone!tuinïnen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:31:
Wel een achtbaan dag hoor vandaag de AEX duikt weer de min in (-1,4% as we speak), ook de US zal spoedig volgen. Van het grote herstel in de ochtend is totaal niets meer over. Dit zijn toch wel memorabele dagen voor een belegger.
Regering raadt indoor-evenementen vanaf 1.000 deelnemers af
De FOD Volksgezondheid herhaalt het advies thuis te blijven voor wie zich ziek voelt.
Verdere fases om het coronavirus in te dijken, beurs reageert er natuurlijk onmiddellijk op. De winst die je vanmorgen zag is ondertussen volledig verdampt. Aangezien de roller coaster nog on going is gaan we natuurlijk nog omlaag. Een einde is nog niet in zicht.. Geen idee wie er nu nog denkt dat volgende week of binnen 2 weken weer alles is zoals ''voorheen''.
Enige waar ik schrik van heb is bij de aankoop van mijn woning. 5 maanden geleden een woning gekocht..
Alhoewel het de bedoeling is er permanent te blijven wonen, en het geen investeringswoning is.
Ik weet niet hoe groot het effect zal zijn op de Europese markt, maar in Tsjechische zijn vanaf vandaag evenementen van 100+ mensen verboden, de scholen gaan vanaf morgen dicht en de meeste kantoren ook.. Wanneer je de afgelopen 14 dagen in Italië bent geweest, ben je verplicht je huisarts te bellen (niet langsgaan), dit te melden en minimaal 14 dagen je huis niet uit te komen. Doe je dit wel, of verzaak je te bellen, dan krijg je 120K euro boete! De schrik zal er wel goed inzitten..Rubberen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:36:
Voor Belgie weliswaar:
De FOD Volksgezondheid herhaalt het advies thuis te blijven voor wie zich ziek voelt.
Verdere fases om het coronavirus in te dijken, beurs reageert er natuurlijk onmiddellijk op. De winst die je vanmorgen zag is ondertussen volledig verdampt. Aangezien de roller coaster nog on going is gaan we natuurlijk nog omlaag. Een einde is nog niet in zicht.. Geen idee wie er nu nog denkt dat volgende week of binnen 2 weken weer alles is zoals ''voorheen''.
Enige waar ik schrik van heb is bij de aankoop van mijn woning. 5 maanden geleden een woning gekocht..
Alhoewel het de bedoeling is er permanent te blijven wonen, en het geen investeringswoning is.
Ook voor Brabant zoals zojuist in de persco afgekondigt. Alles >1000 man wordt afgelast/verboden.Rubberen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:36:
Voor Belgie weliswaar:
Dat is toch ook zo, waarom is iedereen nu zo panisch. De media blaast het ook flink op, bij elk nieuwsbericht gaat het er over.
Ik deel je mening, het enige wat je ermee kunt doen is bekijken hoe je er voordeel kan op doen.PM_Petrol schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:45:
Trump tweete of zette op fb een bericht dat de normale griep veel meer doden per jaar veroorzaakt.
Dat is toch ook zo, waarom is iedereen nu zo panisch. De media blaast het ook flink op, bij elk nieuwsbericht gaat het er over.
Terecht of niet (ik vind het ook overdreven), feit blijft dat mensen in paniek gekke dingen doen, en dat gecombineerd met de olie stuff, zorgt voor een vreemde beurskoersPM_Petrol schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:45:
Trump tweete of zette op fb een bericht dat de normale griep veel meer doden per jaar veroorzaakt.
Ik denk dat ook hij het niemand op individueel niveau gunt.HEA220 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:04:
[...]
Maar een economie gaat nou eenmaal cycli door en het is zeker niet gek dat er nu in elk geval een flinke dip is. De werkloosheid staat nu enorm laag, dus op macro-niveau valt er op dat vlak wel wat te incasseren.
Ben benieuwd wat voor effect de beursbeweging op de pensioendiscussie heeft.
Waarscheinlijk zijn er afgelopen week meer mensen in Nederland gestorven aan griep dan die 4 bejaarden aan COVID-19. Hetzelfde zal ook gelden in Italie. Ziekenhuizen lopen vol, door de massahysterie van de media, waardoor veel mensen met lichte klachten opeens aankloppen bij de doktoren.
Blijf dit zo'n dom argument vinden.. Als er straks net zoveel Corona-patiënten zijn als grieppatiënten, dan zijn de cijfers wel anders... Al hoop ik niet dat dat gebeurt.PM_Petrol schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:45:
Er komen jaarlijks ook meer mensen om door koeien dan door witte haaien. Ik sta nog altijd liever in de wei met 100 koeien dan dat ik zwem met 100 witte haaien.
Omdat nog (bijna) niemand immuniteit heeft en er geen vaccin is. In het slechtste geval als je niks doet kan 50-60% van de bevolking tegelijk ziek worden. Dat er dan een aantal doden vallen is heel vervelend, maar als de helft van de bevolking niet meer naar z'n werk kan heeft dat verregaande economische gevolgen.PM_Petrol schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:45:
Het gaat dus niet om het aantal doden maar (zoals vaak) om geld.
Met een verkoudheid of een griepje kun je toch gewoon naar je werk. En binnen een week ben je weer beter. Nou nou, legt het land maar alvast stil. Grootste over-reactie ooit. Ik heb in ieder geval flink ingekocht de afgelopen weken.Bartske schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:55:
[...]
Omdat nog (bijna) niemand immuniteit heeft en er geen vaccin is. In het slechtste geval als je niks doet kan 50-60% van de bevolking tegelijk ziek worden. Dat er dan een aantal doden vallen is heel vervelend, maar als de helft van de bevolking niet meer naar z'n werk kan heeft dat verregaande economische gevolgen.
Grappig dat mensen ook vaak zeggen dat de markt 'opgeblazen' is en het normaal is dat het ook naar onder gaat, terwijl je ziet dat bedrijven die totaal geen opgeblazen valuaties hebben en niet/amper door corona getroffen worden, ook gewoon keihard mee naar onder gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door Motions op 10-03-2020 17:01 ]
Mja, de griep is een jaarlijks constante factor. Alles en iedereen houdt er rekening mee. Ook de aandelen markt.PM_Petrol schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:45:
Corona is nieuw en onbekend, nog te weinig informatie over de ziekte zelf, dat zorgt voor de paniek.
Of bedoel je https://app.webull.com voor real-time data uit de US? (moet je wel registreren, is wel gratis)flipjevandejam schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:55:
Iemand postte ergens de afgelopen dagen een website/tooltje voor gratis real-time koersen. In het zwembad aan paniek/posts van de afgelopen dagen kan ik het echt niet meer vinden.
Maar van die 60% wordt maar 20% ziek genoeg om naar de dokter te moeten, dus dan is het nog maar 12% van de bevolking. Ook zal niet iedereen tegelijk ziek worden. Dus die 12% verspreid over meerdere maanden blijft er nog maar een klein deel van de bevolking over die ziek wordt. Rekening houdend met het feit dat van de 20% die ziek wordt een groot deel al met pensioen is, blijft er nog maar een heel klein percentage over wat ziek wordt en iets bijdraagd aan de economie.Bartske schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:55:
[...]
Omdat nog (bijna) niemand immuniteit heeft en er geen vaccin is. In het slechtste geval als je niks doet kan 50-60% van de bevolking tegelijk ziek worden. Dat er dan een aantal doden vallen is heel vervelend, maar als de helft van de bevolking niet meer naar z'n werk kan heeft dat verregaande economische gevolgen.
Dus de tweet van Trump heeft wel degelijk relevantie. Mensen moeten de ernst relativeren.
Verwijderd
Ga even hier wat vinden over het virus.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2020 17:03 ]
Dat niet alleen, het aantal doden 'valt mee' omdat mensen in het ziekenhuis terecht kunnen en aan de beademing gelegd worden. De exponentiële groei van het virus, zonder tegenmaatregelen, zorgt voor zo'n grote toename aan longontsteking patiënten, dat mensen niet meer geholpen kunnen worden. Kijk dan eens wat er gebeurd met dat percentage.Bartske schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:55:
[...]
Men wil het dus 'beheersen'. En misschien valt het inderdaad allemaal mee, er is een kans dat door mutatie een veel gevaarlijkere variant komt (MERS was 30% sterfte cijfer!). Je kunt als overheid simpelweg het risico niet lopen.
Dus gehyped in de media of niet, het is gewoon een hele grote bedreiging voor de volksgezondheid en men krijgt er in Europa vooralsnog geen grip op.
Kijk voor de grap maar eens de documentaire 'the next pandemic' op Netflix.
Bij deze nog eens een geupdate overzicht van (mogelijk) interessante aandelenRubberen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:03:
Niemand die een overzicht heeft van onderzochte aandelen die potentieel interessant zijn, in de zin van wellicht een sterk herstel als het virus is overgewaaid?
/f/image/DZwpSDVa6udNcaovYU4M2f29.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand had een belgisch / nederlands bedrijf gepromoot die per aandeel aan te kopen was voor +/- 3euro. Ben (gvd) helaas de naam vergeten. Staat alvast niet in jouw lijst.UglyDinosaur schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:08:
[...]
Bij deze nog eens een geupdate overzicht van (mogelijk) interessante aandelen
[Afbeelding]
Leek mij zeer interessant aangezien ze veel contracten hadden binnengehaald, en er duidelijk vooruitgang in het bedrijf zat. Beetje speld in een hooiberg, maar als iemand zou weten wat ik bedoel..
Ik denk dat de meeste bedrijven die een paar maanden geleden interessant waren dat nog steeds zijn. Neem bijvoorbeeld een microsoft, welke permanente negatieve invloed zou er zijn voor het hele business model van microsoft op de lange termijn? Helemaal geen wat mij betreft.Rubberen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:03:
Niemand die een overzicht heeft van onderzochte aandelen die potentieel interessant zijn, in de zin van wellicht een sterk herstel als het virus is overgewaaid?
Als je elke maand DCA microsoft inkoopt kan je je daar geen buil aan vallen lijkt me zo en daar ga je de komende 5-10 jaar mooie rendementen mee maken verwacht ik.
Ook disney lijkt me wel interessant. Die hebben wel degelijk last van het virus en een leiderschapswissel maar ze hebben ook al 30% ingeleverd in korte tijd. Daar kan misschien nog wel wat van af het komende jaar. Maar op de lange termijn zitten ze gewoon goed met alle IPs waarmee ze de popculture bezitten, een enorme schare trouwe fans van Disney/pixar/star wars/marvel. Disney+ in de interessante groeimarkt van de streamingdiensten. Daarbij betalen ze nog een leuk dividend ook. Als dat flink onder de 100 dollar zakt koop ik wel wat voor de lange termijn.
Verwijderd
Als je verwast dat Disney goed doorgroeit, waarom wacht je dan totdat die onder de 100 dollar zakt? Omdat de verwachte groei pas rendabel genoeg wordt als je eerst goedkoper kan inkopen?Frietzegger schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:15:
[...]
Ik denk dat de meeste bedrijven die een paar maanden geleden interessant waren dat nog steeds zijn. Neem bijvoorbeeld een microsoft, welke permanente negatieve invloed zou er zijn voor het hele business model van microsoft op de lange termijn? Helemaal geen wat mij betreft.
Als je elke maand DCA microsoft inkoopt kan je je daar geen buil aan vallen lijkt me zo en daar ga je de komende 5-10 jaar mooie rendementen mee maken verwacht ik.
Ook disney lijkt me wel interessant. Die hebben wel degelijk last van het virus en een leiderschapswissel maar ze hebben ook al 30% ingeleverd in korte tijd. Daar kan misschien nog wel wat van af het komende jaar. Maar op de lange termijn zitten ze gewoon goed met alle IPs waarmee ze de popculture bezitten, een enorme schare trouwe fans van Disney/pixar/star wars/marvel. Disney+ in de interessante groeimarkt van de streamingdiensten. Daarbij betalen ze nog een leuk dividend ook. Als dat flink onder de 100 dollar zakt koop ik wel wat voor de lange termijn.
Nou ik verwacht dat de disney parken in de US de komende maand gesloten gaan worden waardoor er nog wel een beetje paniek zal ontstaan onder de amerikaanse belegger. Dan kan ik mijn slag slaan.Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:18:
[...]
Als je verwast dat Disney goed doorgroeit, waarom wacht je dan totdat die onder de 100 dollar zakt? Omdat de verwachte groei pas rendabel genoeg wordt als je eerst goedkoper kan inkopen?
Weet ik dat zeker? Nee natuurlijk niet maar ik denk dat het aandeel nog omlaag gaat de komende 6 maanden. Dus waarom zou ik het nu al kopen?
Als het virus is overgewaaid -> alle aandelen die cyclisch gevoelig zijn en die direct te maken hebben met de negatieve gevolgen van het corona virus.Rubberen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:03:
Dat zijn er heel erg veel en ga er maar vanuit dat als dit coronavirus ineen keer is opgelost, dat je met vrijwel alle aandelen wel goed zit.
Wat ik zelf veel interessanter vind is aandelen die nu ( flink ) worden afgestraft, maar eigenlijk geen/weinig hinder zouden moeten ondervinden van het coronavirus.
Zoals....
KPN -> iedereen blijft toch gebruik maken van communicatiemogelijkheden
Unilever -> iedereen zal toch moeten eten
Mja, veel mensen handelen uit emotie en het gros van de beleggers zal niet naar the bigger picture kijken.JohanNL schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:36:
[...]
Als het virus is overgewaaid -> alle aandelen die cyclisch gevoelig zijn en die direct te maken hebben met de negatieve gevolgen van het corona virus.
Dat zijn er heel erg veel en ga er maar vanuit dat als dit coronavirus ineen keer is opgelost, dat je met vrijwel alle aandelen wel goed zit.
Wat ik zelf veel interessanter vind is aandelen die nu ( flink ) worden afgestraft, maar eigenlijk geen/weinig hinder zouden moeten ondervinden van het coronavirus.
Zoals....
Precies en naar mijn mening dan ook het bewijs dat het niet heel moeilijk is om slimmer te zijn dan de markt en daar profijt uit te halen. Ook de reden waarom ik dan ook niet in ETF's investeer; absurd dat industriëen die weinig met corona te maken hebben even hard onderuit gaan.JohanNL schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:36:
[...]
Als het virus is overgewaaid -> alle aandelen die cyclisch gevoelig zijn en die direct te maken hebben met de negatieve gevolgen van het corona virus.
Zoals....
Verwijderd
Die mooie brede devaluatie zou wel eens deels door ETF's en andere brede fondsen kunnen komen: https://seekingalpha.com/...blem-of-passive-investingMotions schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:58:
[...]
Met een verkoudheid of een griepje kun je toch gewoon naar je werk. En binnen een week ben je weer beter. Nou nou, legt het land maar alvast stil. Grootste over-reactie ooit. Ik heb in ieder geval flink ingekocht de afgelopen weken.
Grappig dat mensen ook vaak zeggen dat de markt 'opgeblazen' is en het normaal is dat het ook naar onder gaat, terwijl je ziet dat bedrijven die totaal geen opgeblazen valuaties hebben en niet/amper door corona getroffen worden, ook gewoon keihard mee naar onder gaan.
En als het niet overwaaid, maar eerst de helft van de bevolking ziek maakt, bedrijven omvallen vanwege wegvallende vraag, de overheden zich hierom in de schulden hebben gestoken, Dan zit de wereld in een economische crisis en zit je ook met KPN verkeerd.JohanNL schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:36:
[...]
Zoals....
Ik denk dat je aandelen dan nog wel je laatste zorg zal zijn.aljooge schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:32:
[...]
En als het niet overwaaid, maar eerst de helft van de bevolking ziek maakt, bedrijven omvallen vanwege wegvallende vraag, de overheden zich hierom in de schulden hebben gestoken, Dan zit de wereld in een economische crisis en zit je ook met KPN verkeerd.
Daarnaast, alles wordt gewaardeerd in €£$ etc, ga er maar niet vanuit dat die hun waarde gaan behouden in zo'n enorme crisis situatie.
"Stocks rally after historic market rout"
...
"Stocks erase gains"
...
"DOW UP OVER 1000 POINTS"
Kan oprecht zeggen dat ik me niet kan herinneren dat bedrijven als een exxon meerdere dagen achter elkaar bijna double-digit bewegingen maakten. Laat staan op/neer/op alweer binnen 1 handelsdag (Wells Fargo +6%, terug naar -0,3%, en weer +8% aan slot binnen 8 uur tijd - laat staan de afgelopen week?).
Kan trouwens in dat licht FlowTraders nog niet goed pijlen, met dergelijk bizarre bewegingen moeten die toch als een mallot cash binnenharken nu, maar komen bijna niet boven de 20 uit, laat staan 30. Kan ik totaal niet rijmen met de volumes/volatiliteit die zelfs de grootste bedrijven pinbalmachines maken.
Is daar meer aan de hand, of is de markt zo druk bezig met olie/corona dat ze even vergeten worden?
[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 10-03-2020 21:23 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 10-03-2020 21:24 ]
Is een bedrijf dat een paar week goede zaken doet ineens 50% meer waard? Ik denk van niet. De prijs van Flowtraders is sinds half februari gestegen met 3 euro per aandeel, oftewel er is ~150 miljoen aan marktwaarde bijgekomen. Denk je dat ze veel meer verdiend hebben de afgelopen weken? Moet het aandeel nog een tientje omhoog omdat ze dit jaar een half miljard gaan verdienen? Zou kunnen, maar ik zie het nog niet meteen gebeuren.Xanaroth schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:19:
Kan trouwens in dat licht FlowTraders nog niet goed pijlen, met dergelijk bizarre bewegingen moeten die toch als een mallot cash binnenharken nu, maar komen bijna niet boven de 20 uit, laat staan 30. Kan ik totaal niet rijmen met de volumes/volatiliteit die zelfs de grootste bedrijven pinbalmachines maken.
Is daar meer aan de hand, of is de markt zo druk bezig met olie/corona dat ze even vergeten worden?
Onder sommige particuliere Nederlandse beleggers leeft een 'narrative' dat investeren in Flowtraders gratis geld is: ze verdienen geld als de beurs omhoog gaat, en nog veel meer geld als de beurs omlaag gaat! De werkelijkheid is natuurlijk niet zo simpel. Als deze paniek nog tijden aanhoudt zal het bedrijf vast goede zaken doen en zal de koers vast ook verder omhoog gaan, maar de koersbeweging tot nu toe lijkt me niet bijzonder vreemd en als iemand verwacht dat het nu al op 30 zou handelen dan had hij/zij naar mijn mening een erg optimistische insteek.
In 2018 was er sprake van een one-time event (zie de extreme winst in Amerika in Q1) dat de winst verveelvoudigde maar veel beleggers lijken te denken dat de mooie cijfers simpelweg kwamen door de hogere volatiliteit. We zullen zien of de aankomende cijfers passen in het plaatje dat beleggers hebben van Flowtraders: het huidige kwartaal lijkt in elk geval een mooie gelegenheid om die theorie te staven
[ Voor 23% gewijzigd door writser op 10-03-2020 21:57 ]
Onvoorstelbaar!
Beweert iemand dat er direct een groot effect moet zijn op de koers, of bedoel je dat je niet snapt dat het aandeel gister +7% deed? Je hebt gelijk dat 1 dag van hoge volatiliteit niet direct jackpot is, maar de volatiliteit staat nu bijna 3 weken boven de 30. Dat zou het huidige kwartaal een stuk winstgevender moeten maken dan onder 'normale' omstandigheden. ING schat geloof ik zo'n 80-90 cent EPS in voor het huidige kwartaal. Bij lage volatiliteit kun je uit mijn hoofd 20-30 cent per kwartaal verwachten.Zr40 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:23:
Wat ik vooral mis in het verhaal over Flow Traders is waarom korte termijn volatiliteit direct een groot effect moet hebben op de koers van dit aandeel. Leuk dat ze wellicht meer winst kunnen maken op dagen met hogere volatiliteit, maar het is uiteindelijk een bedrijf, niet een VIX.
Het is denk ik een lastig aandeel om te waarderen (net zoals alle andere aandelen
De huidige volatiliteit zorgt in ieder geval voor dat er na Q1 iets meer dividend uitgekeerd kan worden.
Nou ja, eigenlijk is de werkelijkheid wel zo simpel. Die dividenden zullen wel blijven komen, al zullen ze wat schommelen in hoogte, maar de koers is minder zeker.writser schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:43:
[...]
Onder sommige particuliere Nederlandse beleggers leeft een 'narrative' dat investeren in Flowtraders gratis geld is: ze verdienen geld als de beurs omhoog gaat, en nog veel meer geld als de beurs omlaag gaat! De werkelijkheid is natuurlijk niet zo simpel. Als deze paniek nog tijden aanhoudt zal het bedrijf vast goede zaken doen en zal de koers vast ook verder omhoog gaan, maar de koersbeweging tot nu toe lijkt me niet bijzonder vreemd en als jij verwacht dat het nu al op 30 zou handelen ben je naar mijn mening erg optimistisch.
Het is jammer dat ze daar zo vaag over waren in de calls. Zaten ze nou aan de goede kant van die inverse VIX ETFs op het moment dat die implodeerden, of hadden ze een mega off-exchange trade? Zonder dat te weten, kun je ook niet inschatten of de kans op zo'n one-time event toeneemt op het moment dat de volatiliteit toeneemt.In 2018 was er sprake van een one-time event (zie de extreme winst in Amerika in Q1) dat de winst verveelvoudigde maar veel beleggers lijken te denken dat de mooie cijfers simpelweg kwamen door de hogere volatiliteit. We zullen zien of de aankomende cijfers passen in het plaatje dat beleggers hebben van Flowtraders: het huidige kwartaal lijkt in elk geval een mooie gelegenheid om die theorie te staven.
[ Voor 45% gewijzigd door Longcat op 10-03-2020 22:05 ]
Jammer, maar begrijpelijk. I.v.m. de concurrentie (Optiver, Jane, Virtu, ..) ga je dat natuurlijk nooit vrijwillig loslaten. Maar zo'n bedrag verdien je nooit met een enkele (of een paar) OTC trade(s) lijkt me.. Dan zou die trade OF zo groot zijn dat Flow hem helemaal niet op de boeken kan nemen OF ze naaien iemand zo hard dat er geheid repercussies zouden volgen (15% commissie op een trade van 1 miljard value MSCI World?).Het is jammer dat ze daar zo vaag over waren in de calls. Zaten ze nou aan de goede kant van die inverse VIX ETFs op het moment dat die implodeerden, of hadden ze een mega off-exchange trade? Zonder dat te weten, kun je ook niet inschatten of de kans op zo'n one-time event toeneemt op het moment dat de volatiliteit toeneemt.
[ Voor 94% gewijzigd door writser op 10-03-2020 22:24 ]
Onvoorstelbaar!
Dit topic is gesloten.