LankHoar schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:13:
[...]
Dat is een beetje het ding. Als het aan mij ligt gaan we terug naar Nederland en daar de komende 10-15 jaar ofzo blijven. Huis kopen, leven terug opbouwen aldaar. Mijn vrouw echter is reislustig en zou graag de VS voor wat langer dan een vakantie willen zien, en in een warmere regio wonen (e.g. Costa Rica, Spanje/Italië, Canarische eilanden etc.). Het is dus erg onzeker waar we uiteindelijk ons pensioen willen uitzitten. Tegelijkertijd wil ik de komende 25 jaar wel gaan beleggen om voor die pensioentijd te sparen.
Wat is jouw strategie daarin, Chief? Jij hebt ook op allerlei plekken gewoond, en vraag me af of je voor "altijd" gesetteld bent waar je nu zit?
Ik heb min of meer zelfde "pronleem" in die zin dat ik niet weet waar wij volgend jaar wonen, laat staan over 10 jaar. Wij zijn mobiel, nieuwsgierig en niet gebonden aan 1 plek. We hebben het hier nu erg naar onze zin dus hier blijven wonen = prima, ergens anders heen = prima.
Onze beleggingen - incl vastgoed en private equity - zit in USD, VND, SGD, HKD en EUR maar goed, wij hebben ook exposure naar MSCI World dus vast nog wel een aantal anderen

. De exposure naar USD is relatief hoog aangezien VND, SGD en HKD meer gelinked zijn aan USD dan aan EUR maar met SGD en HKD heb ik een "hedge" naar CNY.
Tot aan vorig jaar kocht ik braaf iedere maand exposure naar 2 fondsen: een MSCI World tracker en een obligatiefonds (100% IG credit met duratie van ~7j. Ik heb heel veel restricties mbt prive beleggen vanwege mijn werk dus ik houd dat gedeelte super simpel. Ik ben gestopt met MSCI World omdat ik de waarderingen niet meer begreep en dit is voor het eerst sinds meer dan 10j dat ik van mijn strategie af week. Doordat we niet meer bijkochten en bonus (van werk) ook nog hadden was onze cash erg hoog --> woningen voor verhuur bijgekocht in Azie.
Vorige maand al onze aandelenexposure omgezet naar US Treasuries naar aanleiding van 1 screenshot:
Dit ging naar onze board met als begeleidende text: this doesn't make sense to me anymore. Angst om virus nam toe maar CSI (index China) en Apple bijvoorbeeld reageerden nauwelijks.
Dat Saudi Arabie en Rusland gingen bakkeleien had ik niet zien aankomen. Dom timing geluk. Wat ik verder ga doen weet ik nog niet. Ik wacht het rustig af, stap heus wel weer in aandelen maar in de tussentijd maandelijkse excess cash in time deposits. Eind deze maand weer bonus tijd en dus extra cash flow.
Moraal: ik ben afgeweken van mijn buy-and-hold strategie. Geluk dat het zo heeft uitgepakt en erg kansrijk dat ik niet terugkom op de bodem maar (ver) in de rebound.
Het virus zelf heeft een correctie veroorzaakt maar dat is niet verkeerd. Veel bedrijven die nog konden bestaan door enorm goedkope funding vallen om. Ik verwacht komende jaren een betrekkelijk lage rentevoet, iets hoger dan vandaag maar niet meer dan 1% across the curve en gemiddeld zo'n 4-6% total return op aandelen.