toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
[ Voor 9% gewijzigd door Lycaon op 09-03-2020 09:29 ]
Okay okay, nu hebben we te maken met een lelijke bloedneus3x3 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:30:
Bloed in de straten.
Op de AEX alles in het rood.
Aex opende op -2,7% nu al bijna -4%, en we zijn nog niet eens op de helft van de handelsdag.
Verwijderd
Gisterenavond nog even Buitenhof gekeken en daar zat Nout Wellink. Die vergeleek de situatie met de bankencrisis. En dat is toch geen domme jongen https://www.vpro.nl/buite...itenhof-8-maart-2020.html
Shell is inmiddels ook geopend, AEX: 491,80 -39,49 -7,43%Miki schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:30:
[...]
Okay okay, nu hebben we te maken met een lelijke bloedneus
Klopt, normaal zit ik niet op dit forum omdat buy&hold saai is en er vrij weinig te melden valt. Dit is een bijzondere situatie dus is het wel 'leuk' om met anderen hierover te praten.Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:30:
Niemand ligt ervan wakker of wordt er nerveus van, maar iedereen typt ze vingers blauw hier.You ain't see nothing yet.
Gisterenavond nog even Buitenhof gekeken en daar zat Nout Wellink. Die vergeleek de situatie met de bankencrisis. En dat is toch geen domme jongen https://www.vpro.nl/buite...itenhof-8-maart-2020.html
Zoals ik al eerder gezegd heb, dit is voor geen enkele belegger goed en denk dat iedereen hier wel nerveus van wordt.
En Nout Wellink is zeker geen domme jongen, maar ook hij kan niet voorspellen wat er gebeuren gaat.
[ Voor 65% gewijzigd door R.van.M op 09-03-2020 09:33 ]
Beetje stoom af blazen.Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:30:
Niemand ligt ervan wakker of wordt er nerveus van, maar iedereen typt ze vingers blauw hier.You ain't see nothing yet.
Ik ben benieuwd of er bezoekers zijn van dit topic die vandaag ook uitstappen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Dat is niet waar, er wordt alleen aangegeven dat je helemaal niet kunt voorspellen wanneer de bodem is bereikt en dat geldt evenmin voor de top.michaeltb schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:31:
Waar staan we nu t.o.v. top? -20%? Ik gok dat we naar -50% gaan dit jaar. Sta vandaag ook voor het eerst in de min, gek genoeg doet dit niet veel met me. Zit nu nog 50/50 aandelen/groen. Dus ik wacht op een harde daling. Ook al is dit volgens alle buy en hold strategieen niet de beste manier
Er is niemand die hier je afraadt om eventueel geld van je bankrekening wat je kunt missen binnenkort in te zetten om wat koopjes te doen.
Edit: ik ben in iedergeval van plan om wat losse aandelen te kopen
[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 09-03-2020 09:36 ]
Koop dan gewoon shell, want het klinkt niet alsof je echt weet wat je aan het doen bentBelecthor schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:32:
Als je nu olie wilt kopen, wat is dan een goede optie op DEGIRO? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik wil over 10 jaar uitstappen, en hopelijk gooit deze periode geen roet in het etenph4ge schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:33:
[...]
Beetje stoom af blazen.![]()
[ Voor 33% gewijzigd door R.van.M op 09-03-2020 09:35 ]
Ja precies en wat als je crude olie zou willen kopen op de beurs? Wat zou je dan aanraden?R.van.M schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:34:
[...]
Koop dan gewoon shell, want het klinkt niet alsof je echt weet wat je aan het doen bent
[ Voor 8% gewijzigd door Belecthor op 09-03-2020 09:35 ]
Verwijderd
Ik was er al driekwart jaar uit. Jaja jongens kom er maar weer in hoe dom dat is op lange termijn enz enz. Ik voel me nu toch wel lekker rustig.ph4ge schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:33:
[...]
Beetje stoom af blazen.![]()

Als je letterlijk crude wil kopen dan koop je vaten olie die je ergens moet opslaan (zie bijvoorbeeld Vopak die in de plus staat).Belecthor schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:35:
[...]
Ja precies en wat als je letterlijk crude olie zou willen kopen?
Wat jij waarschijnlijk bedoeld is dat je futures op de olieprijs wil kopen. Dan moet je goed begrijpen wat je doet. Hier weet ik ook (te) weinig vanaf om je enig zinnig advies te geven
Ik heb wel het idee dat je er een enorme kick van krijgt om hier dagelijks te verkondigen hoe slim jij wel niet bent geweestVerwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:35:
[...]
Ik was er al driekwart jaar uit. Jaja jongens kom er maar weer in hoe dom dat is op lange termijn enz enz. Ik voel me nu toch wel lekker rustig.

Ondanks dat je gewoon heel veel geluk hebt gehad, bijzonder prettig... Heel fijn die rust nu :-)Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:35:
[...]
Ik was er al driekwart jaar uit. Jaja jongens kom er maar weer in hoe dom dat is op lange termijn enz enz. Ik voel me nu toch wel lekker rustig.
Nja na de eerste terugval een goede week terug vonden mensen het al een goed idee om groot in te kopen. Dat is achteraf natuurlijk niet de sterkste actie.Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:30:
Maar het is natuurlijk wel spectaculair, dit doet echt weer denken aan de bankencrisisperiode en zeker deze cijfers. Ergens baal ik zelf ook van mijn maandelijkse inkoop, maar verheug ik me ook weer op het volgende moment om in te kopen. Ondertussen wel twijfels of ik niet extra bij moet kopen, maar deze Corona situatie is natuurlijk iets waarvan de totale impact heel lastig in te schatten is (en de duur).
[...]
knip
[ Voor 70% gewijzigd door t_captain op 09-03-2020 13:37 ]
Verwijderd
knipMiki schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:38:
[...]
Ik heb wel het idee dat je er een enorme kick van krijgt om hier dagelijks te verkondigen hoe slim jij wel niet bent geweest
[ Voor 22% gewijzigd door t_captain op 09-03-2020 13:37 ]
[...]
knip
[ Voor 43% gewijzigd door t_captain op 09-03-2020 13:37 ]
Ik zat juist te denken om nu te beginnen met beleggen, en dan met een duizendje of 2 instappen. De achtbaan gaat nog naar beneden dus nog een paar dagen geduld denk ik zo..Belecthor schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:42:
Ach ja, een bear markt sinds tijden. Niemand weet echt hoe dit verder zal lopen. Rust in de tent en langzaam bijkopen is het devies!
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Dat is niet zo gek, toch? De laatste jaren met VIX ~10 waren bijzonder saai. Nu wordt de buy & hold mentaliteit steeds meer op de proef gesteld en worden de 'weak hands' er uit geschud.Lycaon schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:28:
Volgens mij, als we de VIX koppelen aan de hoeveelheid reacties binnen periode x in dit topic, hebben we een aardige correlatie te pakken.
@Verwijderd zijn je puts al 10.000% van je portefeuille? Kan je al stoppen met werken?
[...]
knip
[ Voor 74% gewijzigd door t_captain op 09-03-2020 16:44 ]
Uiteraard niet vreemd, wel leuk. We zouden een eigen volatility index kunnen samenstellen o.b.v. de activiteit binnen dit topicLongcat schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:46:
[...]
Dat is niet zo gek, toch? De laatste jaren met VIX ~10 waren bijzonder saai. Nu wordt de buy & hold mentaliteit steeds meer op de proef gesteld en worden de 'weak hands' er uit geschud.
[..]
Verwijderd
[...]
knip
[ Voor 85% gewijzigd door t_captain op 09-03-2020 16:44 ]
Welke klap doel je op?Sunri5e schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:47:
WOW wat een klap omhoog.
[...]
knip
[ Voor 68% gewijzigd door t_captain op 09-03-2020 16:44 ]
De USD notering is geen probleem, als je een EUR versie koopt dan heb je nog steeds currency risk omdat de olie uiteindelijk toch in USD wordt verhandeld.
Of je negeert het vanaf nu en draagt bij aan het voorkomen van vervuiling binnen het topic.Miki schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:54:
[...]
En ook nu ben je gewoon aan het trollen. Er is hier helemaal geen paniek alleen jij leidt dit af vanwege de vele aantal nieuwe reacties op dit moment terwijl daar helemaal geen paniek uit op te maken is, eerder een gelatenheid dan wel een aantal die al in de startblokken staat om eventueel wat bij te kopen.
Dus nogmaals draag bij of ga weg en vier je eigen feestje
It goes both ways.
Goed, voor degene die een goed overzicht willen hebben van wat er gaande is op de beurzen en geen beschikking hebben over coole trading software van hun broker: https://one.iex.nl/NL/Lycaon schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:56:
[...]
Of je negeert het vanaf nu en draagt bij aan het voorkomen van vervuiling binnen het topic.
It goes both ways.
Mijn portfolio is inmiddels -10%, klein aantal aandelen op -50. Herstel op (hele) lange termijn misschien mogelijk (BAM, ABN), misschien bijkopen om te middelen.. om toch instappen i
Shell.. keuzes.
Verwijderd
Succes allemaal!
Verwijderd
En daarom moet je er gewoon geen aandacht aan schenken. Fijn voor hem dat hij geluk heeft gehad. Menigeen heeft in 2016 al verkocht omdat er een recessie aanstaande was. Zonder uitgebreide log van beslissingen en strategie is het leuke borrelpraat maar niet meer.BiLLY_daKid schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:03:
Ik ben natuurlijk wel benieuwd met welke strategie @Greenisthebest zijn portfolio heeft afgebouwd , want in dit topic kon ik geen aankondiging vinden. Achteraf roepen dat je besluit goed was, is selectief en makkelijk. Iets met een koe.
Mijn portfolio is inmiddels -10%, klein aantal aandelen op -50. Herstel op (hele) lange termijn misschien mogelijk (BAM, ABN), misschien bijkopen om te middelen.. om toch instappen i
Shell.. keuzes.
De meeste mensen verliezen rendement door de markt te timen, dat wil niet zeggen dat niemand dat lukt. Gewoon geen aandacht aan besteden.
Timing van deze move kon beter (lees: eerder, voordat er dik 10% van mijn portfolio was verdampt). Maar ik herbalanceer de asset classes in mijn portfolio maar 1x per maand in verband met transactie- en spreadkosten. De heftigheid van deze koersdalingen zorgde ervoor dat er al 10% weg was voordat dit maandelijkse moment er was. Een hele goede reminder dat ook gespreid beleggen risicovol is.
Denk het ook.Longcat schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:05:
Wellicht ga je vandaag nog wat circuit breakers zien @Wozmro
Net nu ik wat wil bijkopen
Nu wachten tot de rest van het geld op rekening komt, denk dat ING de volgende is. Hoewel stevige gevestigde namen als een Siemens/BASF (1/3 tot 1/2 eraf sinds piek) me ook laten watertanden.
Even kijken hoe de balans uitvalt tegenover de rest van het portfolio, moet niet ineens te ver overweight door gaan slaan ergens. Verwacht dat ik gewoon risico ga spreiden, en van alle 3 nog een plukje ga meepikken.
Zaken als Shell negeer ik, simpelweg omdat met de groene beweging, er de vraag is of olie nog genoeg tijd heeft om echt te gaan herstellen voor de volgende stap in de energie transitie.
Verwacht dan ook voor nu iets te doen van grofweg 1/2 van het snelle cash geld inzetten op die 3 posities, en de rest even aankijken hoe het er morgen voor staat. Het 'moet' niet op in 1 dag, alleen kan 30-50% dalingen niet echt laten zitten... als ik nu niet inspring voor een goede average down, wanneer doe je het dan wel... -80%? lol.
“Be Fearful When Others Are Greedy and Greedy When Others Are Fearful”. Yes please.
[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 09-03-2020 10:18 ]
Verder zodra er een vaccin is bedacht dan is de Europese markt weer gerust een draait de Chinese economie weer op volle toeren.
Enige probleem is de US die nu zelf geen olie meer produceren omdat hun schalie olie te duur geworden is, ze geen fatsoenlijke healthcare hebben en ik betwijfel of Trump echt deze crisis aan kan. De groei van de laatste jaren kwam juist omdat de US zelf voorzienend was geworden wbt Olie
[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 09-03-2020 10:18 ]
Niemand misgunt je hier iets. Maar waar ik en een aantal anderen benieuwd naar zijn is je beslissingspad. Want jouw argument dat de beurzen hoog waren, dat je tevreden was met de winst, beurs ongezond was etc. kon je de afgelopen 5 jaar op allerlei momenten aanhalen. Dus wat was dan voor jou het doorslaggevende argument om juist op dat moment te verkopen en niet eerder/later? En waarom niet afgelopen december pas?Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:06:
Gewoonweg lachwekkend hoe sommige hier reageren op iemand die 3/4 kwart jaar geleden uit stapte, tevreden was met mijn winst en ik meldde, toen de beurzen dik groen waren, dat de beurs al jaren ongezond is. Ik heb gewoon een andere beleggingsstijl en daar kunnen sommige blijkbaar niet tegen in het grote Buy and Hold Topic. Jullie verhitten reactie zegt meer over jullie dan over mij jongens.
Succes allemaal!
Anders is het gewoon een gevalletje geluk en dat is je van harte gegund. Alleen de manier waarop je hier post is kenmerkend voor hindsight bias. Ik hoop dat je dat zelf doorhebt. Een beetje zoals wanneer ik nu zou zeggen: zie je wel, ik heb toen echt een geweldige koop gedaan door mijn huis voor 200k te kopen terwijl het nu 350k waard is. Terwijl ik gewoon toevallig een dak boven mijn hoofd nodig had.
Als 'buy and hold' over x(x) jaar ineens niet meer een gepaste strategie blijkt te zijn zitten we in een heel ander economisch landschap.
Als je denkt dat die hard gaan, kijk eens naar olie gerelateerde bedrijven.tuinïnen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:21:
Financials gaan wel heel hard, ABN bijna -12%.. Aegon -13% ING -14% bwa
Dat financials hard omlaag gaan snap ik wel met een dalende en flattening van de rente curve. Van hun carry blijft weinig over. Snap alleen niet waarom ABN net zo hard gaan als Aegon en ING aangezien ABN veel minder exposure naar VS heeft.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Ik zie ook redelijk wat mensen die smullen van deze koersdalingen, maar houd er a.u.b. rekening mee dat lagere koersen niet per se betekenen dat je goedkoop inkoopt. Men is bang dat de earnings imploderen en als dat zo is, dan ben je nu misschien wel tegen een hogere P/E aan het kopen dan een paar weken terug.
[ Voor 53% gewijzigd door Longcat op 09-03-2020 10:45 ]
Verwijderd
https://www.iexprofs.nl/C...pen-door-coronaangst.aspx
En nu:
https://www.iexprofs.nl/M...read-Terechte-paniek.aspx
(Ja ik weet dat de eerste een column is en niet van dezelfde redactie komt)
P/E is per definitie gebaseerd op historische data. Een hypothetisch aandeel dat twee weken terug gekocht is voor € 100 bij een P/E van 20 en een dat vandaag gekocht is voor € 80 bij een P/E estimate van 30 is nog steeds precies hetzelfde aandeel met precies dezelfde (nog niet bekende) toekomstige waarde. Alleen betaal je er vandaag € 20 minder voor.Longcat schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:43:
[..] dan ben je nu misschien wel tegen een hogere P/E aan het kopen dan een paar weken terug.
Je hebt natuurlijk gelijk dat een dergelijk bedrijf nu wellicht niet meer voldoet aan je eerder bepaalde aankoopcriteria, en wellicht zijn andere bedrijven interessanter geworden.
[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2020 10:53 ]
Wat natuurlijk tegen je pleit is dat de neergang veroorzaakt wordt door een externe factor die niemand had voorspeld. Met dit virus zou de beurs altijd inzakken, ongeacht hoe hoog of laag deze stond. Zelfs al zaten we in een aardige crisis dan zou dit er nog extra bij in hakken.Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:06:
Gewoonweg lachwekkend hoe sommige hier reageren op iemand die 3/4 kwart jaar geleden uit stapte, tevreden was met mijn winst en ik meldde, toen de beurzen dik groen waren, dat de beurs al jaren ongezond is. Ik heb gewoon een andere beleggingsstijl en daar kunnen sommige blijkbaar niet tegen in het grote Buy and Hold Topic. Jullie verhitten reactie zegt meer over jullie dan over mij jongens.
Succes allemaal!
In feite stapte jij uit vanwege reden A, de beurs is flink gezakt vanwege B en nu kom je een "I told you so" dansje doen. Dat is natuurlijk een beetje frappant.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Kijk er normaal ook niet al te veel naar om, maar de afgelopen week plus vanochtend... maakt me niet direct heel nerveus, maar doet toch wel een beetje pijn om alle mooie behaalde groene plusjes in rode minnetjes te zien veranderen.tuinïnen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:10:
[...]
Ondertussen is dit wel de test voor mensen die long zitten, vooral voor de emoties. Long zitten met groene cijfers is toch wat anders dan 50% van je portefeuillewaarde zien verdampen. Wat eigenlijk niet uit zou maken, maar dan wordt het toch iets minder leuk om op verjaardagen over je beleggingen te praten.
Krap 2,5 jaar bezig in met name ETF's, voor de lange termijn, dan is dit toch wel effe slikken en wennen...
Dit.Gast1981 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:53:
[...]
Kijk er normaal ook niet al te veel naar om, maar de afgelopen week plus vanochtend... maakt me niet direct heel nerveus, maar doet toch wel een beetje pijn om alle mooie behaalde groene plusjes in rode minnetjes te zien veranderen.
Krap 2,5 jaar bezig in met name ETF's, voor de lange termijn, dan is dit toch wel effe slikken en wennen...
Het is jammer om ongerealiseerde winst te zien veranderen in ongerealiseerd verlies. Maar uiteindelijk blijft het ongerealiseerd.
En zolang je maar lang genoeg de rit uitzit komt het allemaal wel weer goed.Peekster schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:57:
[...]
Dit.
Het is jammer om ongerealiseerde winst te zien veranderen in ongerealiseerd verlies. Maar uiteindelijk blijft het ongerealiseerd.
In mijn post doelde ik op forward P/E. Verwachtingen van lagere earnings worden ingeprijsd, daardoor dalen de koersen. Het kan dat daar bovenop een correctie in P/E ratio plaatsvindt, waardoor de prijzen nog meer dalen. Pas dan ben je 'goedkoop' aan het inkopen. Jouw punt is denk ik dat je dit van te voren niet weet en daar ben ik het mee eens.Zr40 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:49:
[...]
P/E is per definitie gebaseerd op historische data. Een hypothetisch aandeel dat twee weken terug gekocht is voor € 100 bij een P/E van 20 en een dat vandaag gekocht is voor € 80 bij een P/E estimate van 30 is nog steeds precies hetzelfde aandeel met precies dezelfde (nog niet bekende) toekomstige waarde. Alleen betaal je er vandaag € 20 minder voor.
Je hebt natuurlijk gelijk dat een dergelijk bedrijf nu wellicht niet meer voldoet aan je eerder bepaalde aankoopcriteria, en wellicht zijn andere bedrijven interessanter geworden.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Hier wel bijgekocht, brengt mooi de GAK naar beneden. Vorige week ook al bijgekocht en vond het toen ook al een goede zet van mezelf (zo zie je(ik) maar dat timen ook in een dalende markt niet altijd handig is). Hetzelfde kan dus ook weer gelden voor mijn aankoop van vandaag, maar uiteindelijk zit ik er voor >20 jaar in. Zolang ze niet failliet gaan..Robkazoe schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:02:
Shell op 15 euro vandaag. Als ik buy & hold in Shell zat, had ik nu flink bijgekocht. Zelfs tijdens de crisis van 2008 heeft het aandeel niet zo laag gestaan...
Nadeel van al dit bijkopen is wel dat Shell nu wat te zwaar weegt in mijn portefeuille en ik bij mijn volgende aankooprondes wel moet gaan werken aan mijn spreiding om te voorkomen dat ik in de 'olieachtbaan' stap.
Best riskant, niet dat ze failliet gaan, maar Shell staat wel op de vooravond van de energietransitie. Het is maar de vraag wat voor speler ze zijn over 20 jaar.tuinïnen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:24:
[...]
Hier wel bijgekocht, brengt mooi de GAK naar beneden. Vorige week ook al bijgekocht en vond het toen ook al een goede zet van mezelf (zo zie je(ik) maar dat timen ook in een dalende markt niet altijd handig is). Hetzelfde kan dus ook weer gelden voor mijn aankoop van vandaag, maar uiteindelijk zit ik er voor >20 jaar in. Zolang ze niet failliet gaan..
Nadeel van al dit bijkopen is wel dat Shell nu wat te zwaar weegt in mijn portefeuille en ik bij mijn volgende aankooprondes wel moet gaan werken aan mijn spreiding om te voorkomen dat ik in de 'olieachtbaan' stap.
@Defector post het ook net: De vraag is of ze de juiste stappen maken in de energietransitie en of ze genoeg kunnen herstellen.
Wanneer ik het Johns Hopkins dashboard met Corona gevallen bekijk lijkt het zich te stabiliseren. Wellicht nog een paar daagjes-week en dan zal de grootste paniek wel over waaien (d.w.z. van "help we gaan allemaal dood" naar "oh het komt tot een halt, wellicht overleven we"). Hoe snel zich dat laat zien op de beurzen, daar heb ik geen flauw benul van want ik ben daar te newb voor kwa beleggen
De koers van Flow Traders daarin tegen staat (lees: stond ) vandaag YTD op het hoogst, maar met zo'n VIX is het toch een best magere winst.
In vino veritas, in aqua sanitas
Het zal grotendeels samenhangen met het vinden van een werkend vaccine, vooralsnog zijn de eerste tests op mensen gepland voor april. Mogelijk dat het in de maanden daarna stap voor stap weer omhoog zal gaan - puur kijkend naar de losstaande variabele 'coronavirus'.LankHoar schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:29:
Wat denken jullie, blijft de Corona achtbaan nog een tijdje naar beneden rollen, of gaat het binnenkort stabiliseren?
Wanneer ik het Johns Hopkins dashboard met Corona gevallen bekijk lijkt het zich te stabiliseren. Wellicht nog een paar daagjes-week en dan zal de grootste paniek wel over waaien (d.w.z. van "help we gaan allemaal dood" naar "oh het komt tot een halt, wellicht overleven we"). Hoe snel zich dat laat zien op de beurzen, daar heb ik geen flauw benul van want ik ben daar te newb voor kwa beleggen
Het is echter fout om te denken dat alleen het coronavirus oorzaak is voor de daling die is ingezet. De vraag is dan ook in hoeverre de economie (op korte termijn) herstelt als blijkt dat men een werkend vaccine heeft gevonden. Natuurlijk maakt dat minder uit als je er voor de langere termijn in zit (zoals ikzelf), maar toch is de kans groot dat het eerst nog wat slechter wordt voordat het weer beter gaat.
Dan interpreteer je het verkeerd.LankHoar schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:29:
Wat denken jullie, blijft de Corona achtbaan nog een tijdje naar beneden rollen, of gaat het binnenkort stabiliseren?
Er zijn twee cohorten: china en de rest. De dailycases laten recovered mensen zien, en daily new cases. Dat zijn dus hoofdzakelijk twee verschillende cohorten.
In de nieuwe infectie haarden zie je dus de exponentiële groei die china in het begin had. Dat zie je oa aan de nwe stijging in aantal daily cases vanaf tweede deel Februari.
Als je kijkt naar groei coefficenten dan kan het zijn dat in een week tijd Frankrijk en Duitsland zelfde nummers hebben als Italie. VS misschien in twee weken tijd.
PS de daily recovered staafdiagram is ook ongeveer de daily newcases van China met een 3-4 week shift. Wat natuurlijk logisch is.
[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 09-03-2020 11:40 ]
JohanNL schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:30:
De koers van Flow Traders daarin tegen staat (lees: stond ) vandaag YTD op het hoogst, maar met zo'n VIX is het toch een best magere winst.
Zoals je misschien al weet heb ik een positie in Flow (+/- 2% van portefeuille en recent uitgebreid met wat call opties). Ik had echt veel meer verwacht van deze VIX explosie. Mogelijk is de markt sceptisch en wordt er gewacht op cijfers. Het is natuurlijk ook mogelijk dat de VIX een kleinere rol op het resultaat heeft dan eerder gedacht.
[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 09-03-2020 11:36 ]
Ik ben ook absoluut geen expert, maar wel leuk om wat te speculeren. Ik denk dat Corona in het beste geval slechts een druppel is die de emmer deed overlopen. Het kan een aantal dynamieken in gang gezet hebben die, ongeacht hoe het met het virus verloopt, niet stoppen. D.w.z.: alsnog een flinke dip of crash. Na zo lang stijging gehad te hebben ondanks allerlei 'geflopte crises' (bijv. handelsoorlog) is dat ook niet gek.LankHoar schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:29:
Anyway, ik handel er verder niet naar omdat ik puur wat uit m'n mouw schud.
Ik ben bekend met het principe van de Falling Knife. En natuurlijk is het een gokje die je neemt door nu in deze chaos aandelen te kopen. En het kan altijd nog erger en de wereld kan volledig in elkaar storten.Ko.Kane schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:29:
@Robkazoe en @tuinïnen Wat denken jullie hier van? https://theirrelevantinve...nt-catch-a-falling-knife/
@Defector post het ook net: De vraag is of ze de juiste stappen maken in de energietransitie en of ze genoeg kunnen herstellen.
Maar dat zeg ik, Shell heeft 1x in de afgelopen 20 jaar op 16 euro gestaan en dat was in 2009 tijdens de kredietcrisis. Om daarvoor terug te gaan naar een koers van 15 euro moet je terug naar 1996. Los van alle emotie en chaos die nu heerst, dit is een uitzonderlijke situatie om Shell te kopen voor 15 euro (nu 16 euro). Dit kon je niet doen tijdens de dotcom bubbel die leeg liep, dit kon je een enkele dag doen tijdens de krediet crisis. Als SA en Rusland weer tot elkaar komen, dan stijgt olie weer en is het same old same. Beide landen kunnen niets met een te lage olieprijs dus die gaan elkaar toch weer opzoeken.
Dus Corona zou wellicht puur een katalysator kunnen zijn. Ja die optie had ik nog niet overwogen..finsdefis schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:37:
[...]
Ik ben ook absoluut geen expert, maar wel leuk om wat te speculeren. Ik denk dat Corona in het beste geval slechts een druppel is die de emmer deed overlopen. Het kan een aantal dynamieken in gang gezet hebben die, ongeacht hoe het met het virus verloopt, niet stoppen. D.w.z.: alsnog een flinke dip of crash. Na zo lang stijging gehad te hebben ondanks allerlei 'geflopte crises' (bijv. handelsoorlog) is dat ook niet gek.
Anyway, ik handel er verder niet naar omdat ik puur wat uit m'n mouw schud.
Corona:LankHoar schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:29:
De vraag is niet zozeer de data.. het is een gewone griep, dus veel mensen zijn ziek zonder het te weten, sommige merken het niet eens. Dat betekend ook dat er erg veel onbekend blijft. Dus overal ter wereld kunnen spontaan nieuwe haarden ontstaan met makkelijk duizenden cases.
De vraag is dus eerder, naar noord-italie voorbeeld, komen er nog meer afsluitingen wereldwijd? Als dat het geval is, kan de chaos nog wel even doorgaan. Kan prima zijn dat ergens deze maand er meer van dergelijke gebieden op slot gaan.
Olie:
Minstens net zo'n katalysator, als het niet direct een (mede)oorzaak is van de crash. Als Rusland vs Saodie-Arabie niet snel settled kan dat heel vervelend worden, want olie blijft een gigantische sector. Dat gaat dan door de keten heen van de shells/exxons naar scheepvaart naar botenbouwers... met overal miljarden contracten op het spel.
Transition movement:
Veel sectoren (van greenhousegas tot automation tot babyboomers) zijn in 1 of meerdere transities verwikkeld. Van elektrische auto's tot zorgtehuizen, veel sectoren moeten zichzelf opnieuw uitvinden of aanpassen binnen de komende 5-10 jaar.
Generiek:
Rentes staan al record-laag, dus overheden/banken kunnen geen vangnet bieden. De 'markt' moet het zelf oplossen, ongeacht de problematiek.
Daarnaast is het de grootste bull-market ooit, die ooit omlaag gaat, kan prima zijn dat dat mentale spel ook parten gaat spelen. Soort 'this is the big one' self-fulfilling prophecy idee.
Dat maakt dat er meerdere factoren zijn die op elkaar ingrijpen en elkaar potentieel versterken. Het is een illusie om dit puur op 1 argument te gooien, en dus te verwachtten dat als die opgelost is alles weer goed komt. De eerste vraag is dus eerder 'wat is nu echt oorzaak/gevolg, en wat is slechts de trigger'.
Kan zijn dat we over een maand hersteld zijn, en het een zware correctie noemen. Kan ook zijn dat we gewoon 1-2 jaar vanaf dit punt stabiel blijven tot dalend.
[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 09-03-2020 11:50 ]
Ik sta nog een heel klein beetje in het groen over mijn gehele portefeuille, 6% maar vandaag moet er nog af. Lang leve beleggingsfondsen waarbij je altijd 1 dag achterloopt maar verwacht morgen ook in rood te belanden sinds mijn inception eind december 2018.Zr40 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:05:
Zo te zien sta ik nu (eindelijk) op verlies since inception.
Zoals ik aangaf verwacht ik niet te verkopen binnen 20 jaar, dus buy low and sell lower geldt nog even niet voor mij. Mijn planning was al om mijn positie in Shell uit te breiden dit jaar en dan doe ik dat graag bij recordlage standen. Als het nog lager gaat zal ik misschien nog wat bijkopen, bij herstellende koersen blijf ik er weer even af.Ko.Kane schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:29:
@Robkazoe en @tuinïnen Wat denken jullie hier van? https://theirrelevantinve...nt-catch-a-falling-knife/
Energietransitie zal enorm interessant worden hoe dit Shell af zal gaan. Ze investeren er gigantisch in, maar het is altijd de vraag hoe deze zullen landen. Blijft natuurlijk normaal gesproken wel een heel degelijk bedrijf. Wat wel interessant zal zijn is of ze aan het dividend vast blijven houden, mocht dat niet zo zijn zou er nog weleens een flinke klap kunnen komen.
Vorige week vrijdag 27x Shell gekocht voor 19.80 en vandaag 33 bijgekocht voor 15,23. Allemaal lange termijn.Robkazoe schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:02:
Shell op 15 euro vandaag. Als ik buy & hold in Shell zat, had ik nu flink bijgekocht. Zelfs tijdens de crisis van 2008 heeft het aandeel niet zo laag gestaan...
Een aantal voorbeelden van deze (hyper)speculatieve aandelen zijn INO, SPEX, OPK en IBIO. Ik ga geen uitgebreide DD uitschrijven hier, omdat dit mijns inziens geen aandelen zijn die je voor de lange termijn koopt, maar meer 'ride the wave'.
Je was begonnen in december 2018 toch? IWDA staat ~10% in de plus oid sindsdien. En jij had gemiddeld ook nog 30% a 40% leverage? En een Fastned positie die bijzonder gelukkig uitpakte (al weet ik niet of je die meerekent of dat je alleen naar IB kijkt). Nog steeds content met de gekozen nieuwsbrief en de huidige leverage?Zr40 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:05:
Zo te zien sta ik nu (eindelijk) op verlies since inception.
Als je alle longs uit de nieuwsbrief geshort had en alle shorts long zat stond je nu in de plus?
[ Voor 18% gewijzigd door writser op 09-03-2020 12:15 ]
Onvoorstelbaar!
Als je netjes elke maand inlegt, dan heb je ook gekocht op grofweg 60 in februari bijvoorbeeld. Grof gezegd op Januari/Februari 2019 na, is elke aankoop het nadien hoger geweest dan de huidige koers, vrijwel volledig jaar lang dus. Dat hakt er aardig in voor je gemiddelde aankoopprijs.writser schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:12:
[...]
Je was begonnen in december 2018 toch? IWDA staat ~10% in de plus oid sindsdien. En jij had gemiddeld ook nog 30% a 40% leverage? En een Fastned positie die bijzonder gelukkig uitpakte (al weet ik niet of je die meerekent of dat je alleen naar IB kijkt). Nog steeds content met de gekozen nieuwsbrief en de huidige leverage?
Als je alle longs uit de nieuwsbrief geshort had en alle shorts long zat stond je nu in de plus?
Volgens mij is een groot deel in december 2018 / januari 2019 ingelegd. Zie het aantal transacties die maanden. Zo niet dan zal ik dat ongetwijfeld te horen krijgen.Longcat schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:15:
@writser Je vergelijkt een lump sum IWDA in DEC 2018 met een gespreide inleg van @Zr40
[ Voor 9% gewijzigd door writser op 09-03-2020 12:25 ]
Onvoorstelbaar!
Zijn inderdaad grappige aandelen om mee te spelen. Aantal zaten al in mijn portefeuille.coelho schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:08:
Voor iedereen die een gokje aandurft, zijn dit kansrijke dagen/weken voor coronavirus test kits, behandelingen en vaccins. Bedrijven die hier in zitten gaan momenteel door het dak, mede omdat Trump afgelopen week 8.3 miljard heeft vrijgemaakt voor het onderzoek naar medicijnen en voor de gevolgen van het virus.
Een aantal voorbeelden van deze (hyper)speculatieve aandelen zijn INO, SPEX, OPK en IBIO. Ik ga geen uitgebreide DD uitschrijven hier, omdat dit mijns inziens geen aandelen zijn die je voor de lange termijn koopt, maar meer 'ride the wave'.
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Ik ben een poepsaaie belegger die emotieloos iedere maand inlegt, saaiheidsfactor staat volledig in correlatie met rendement en volatiliteit.WickedWizard schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:55:
In welke fondsen zit jij bv. als ik vragen mag, @Miki ?
Voor wat het waard is:
December 2018 ingestapt bij DeGiro met, joh wat origineel VWRL waarbij in mei al mijn posities heb verkocht en over ben gestapt naar mijn huisbank i.c.m. Northern Trust World en Emerging Markets.
Strategie is om over een jaar of 20 mijn aflossingsvrije hypotheek af te kunnen lossen
[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 09-03-2020 12:54 ]
Ga uiteraard langs de zijlijn verder om een kleine cash positie op te bouwen om in te leggen als er nu weer 10 a 20% van de indexen af gegaan is.
Dit staat natuurlijk los van de maandelijkse vaste inleg.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ik heb ook gekeken naar Shell, maar stock picking is iets dat ik nou juist niet wilde gaan doen. Dus toch maar een extra inleg in het NT fonds.Miki schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:48:
[...]
Ik ben een poepsaaie belegger die emotieloos iedere maand inlegt, saaiheidsfactor staat volledig in correlatie met rendement en volatiliteit.
Is dat puur op het gevoel, of bij elke x% daling vanaf te top?
Ik koop ook al jaren maandelijks hetzelfde in en wilde nu ook wat bijkopen. Het lastige vind ik dat als je nu NT bijkoopt het over 4 dagen een keer uitgevoerd is. Dat houdt me wat tegen merk ik.Carfanatic schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:01:
[...]
Ik heb ook gekeken naar Shell, maar stock picking is iets dat ik nou juist niet wilde gaan doen. Dus toch maar een extra inleg in het NT fonds.
Dan zou je nu, eventueel tijdelijk, VWRL of IWDA kunnen kopen. En later als de boel minder volatiel is omwisselen naar NT.Opgezwollenleve schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:20:
[...]
Ik koop ook al jaren maandelijks hetzelfde in en wilde nu ook wat bijkopen. Het lastige vind ik dat als je nu NT bijkoopt het over 4 dagen een keer uitgevoerd is. Dat houdt me wat tegen merk ik.
Grof gezegd, zolang ING niet failliet gaat zit ik goed. Als ze wel failliet gaan, hebben we een ander probleem dan die paar aandelen
Daarnaast wat Siemens (-30%) en Continental (-70% in 2 jaar???) in de pijpleiding, alleen iets strakkere limiet gezet. Elke euro is er toch weer 1, en anders kan ik altijd morgen weer rondkijken. De eerste als defensieve backbone, de 2e iets meer speculatief.
Verder oogje op BASF/Walt DIsney/Danone, alleen daar ga ik morgen pas eens naar kijken. Weet dan hoe de andere 2 orders verlopen zijn, en wie weet wat er in de US gebeurt straks met Donald 'ik kijk alleen naar de beurscijfers' Trump.
Sinds april ongeveer.writser schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:12:
[...]
Je was begonnen in december 2018 toch? IWDA staat ~10% in de plus oid sindsdien. En jij had gemiddeld ook nog 30% a 40% leverage?
De Fastned positie wordt inderdaad meegerekend op basis van koers ten tijde van overboeking. Corrigeer ik daarvoor dan zit ik nog positief.En een Fastned positie die bijzonder gelukkig uitpakte (al weet ik niet of je die meerekent of dat je alleen naar IB kijkt).
Margin calls zijn nog niet aan de orde, maar ik ben wel preventief wat cash aan het verplaatsen. Ik houd het nauwlettend in de gaten.Nog steeds content met [..] de huidige leverage?
Slechte vergelijking en dat weet je.Nog steeds content met de gekozen nieuwsbrief?
Voor een goede vergelijking is de underperformance ten opzichte van een benchmark van belang. Vanavond voeg ik die toe aan mijn voor leverage gecorrigeerde Portfolio Performance grafiek. Heb je nog een voorkeur voor een specifieke accumulating ETF?
Overigens heb ik geen short (of synthetic short) posities met uitzondering van de AEX box.
Wat ik doe is: nog even afwachten. Volgens verschillende bronnen, o.a. Kees de Kort die ik over het algemeen zeer hoog heb, is een Europese recessie nu zo goed als zeker (en US lijkt er ook aan te komen). En de ECB en Federal Reserve lijken met lege handen te staan.Opgezwollenleve schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:20:
[...]
Ik koop ook al jaren maandelijks hetzelfde in en wilde nu ook wat bijkopen. Het lastige vind ik dat als je nu NT bijkoopt het over 4 dagen een keer uitgevoerd is. Dat houdt me wat tegen merk ik.
De olie prijs zal wellicht van korte duur zijn (Rusland zal wellicht gaan zwichten, of de andere OPEC landen zullen de productie terugdraaien?).
Het coronavirus is echt nog niet onder controle en is al verder verspreid dan de media/RIVM laat blijken. Bron? Simpelweg het feit dat er een te kort is aan testen en niet iedereen die symptomen heeft wordt getest. Dat wij dezelfde taferelen krijgen zoals in Italie is een kwestie van tijd. Bovendien moet het echte 'Corona effect' nog gaan plaats vinden in de kwartaal cijfers.
'IK' denk dat dit nog niet het moment is om in te stappen. Het risico dat het nog behoorlijk meer gaat zakken is groter dan dat je nu je koopkans mist.
Every magical journey begins with a single step
@Bowen_HAFX Eens met je laatste zin: "Het risico dat het nog behoorlijk meer gaat zakken is groter dan dat je nu je koopkans mist."
circuitbreakers SP500:
-7% That level for regular trading on Monday is 2764.30, a 208 point drop from Friday’s close of 2972.37.
-13%.To trigger a level-two circuit breaker Monday, the index would have to drop 386 points to 2585.96.
https://www.barrons.com/a...akers-kick-in-51583717721
[ Voor 32% gewijzigd door Ko.Kane op 09-03-2020 13:49 ]
Heeft geen zin om naar de futures te kijken, die zijn limit down op 5% en handelen niet meer. de SPY is premarket nu rond de min 7%, vergelijkbaar met de Europese beurzen.Ko.Kane schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:44:
Ik ben benieuwd naar de SP500 vandaag. Als de futures wat waarde hebben en we 2800 aantikken dan is het een flinke stap onder de SMA200 en met ongeveer -18% erg dicht bij de -20% wat als grens wordt gezien om een bull markt te eindigen.
@Bowen_HAFX Eens met je laatste zin: "Het risico dat het nog behoorlijk meer gaat zakken is groter dan dat je nu je koopkans mist."
Ja, waarschijnlijk is dit geval niet in 1 dag gelijk klaar. Tegelijk, als je niet eens begint met DCA wanneer je aandelen -30 tot -70% of meer in het rood staan vanaf de top... wanneer begin je dan wel met bijkopen? Pas als alles -50% tot -90% staat?
Hier snap ik geen snars van, kan iemand dit loelichten waarom het uberhaupt weer opgevoerd moet worden???De weging van zwaargewicht Shell in de beursindex lag afgelopen vrijdag onder de 10%. Volgende week maandag wordt het gewicht van Shell in de AEX-index weer opgevoerd naar het maximale gewicht van 15%. Dit betekent voor de diverse index-volgers dat ze uiterlijk komende vrijdag veel aandelen Shell moeten aankopen.
Ieder kwartaal wordt de samenstelling van de index bijgewerkt; dit gebeurt over een week. De weging van dit aandeel wordt wederom beperkt tot maximaal 15%. Omdat het aandeel ten opzichte van de rest van de index sterk is gedaald betekent dit dat er méér aandelen in deze 15% passen dan bij de vorige update.
[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2020 14:18 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2020 14:22 ]
Stel Shell is verantwoordelijk voor 30% van de market cap, dit wordt nu beperkt tot 15%.WickedWizard schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:20:
Ik snap dan alleen nog niet waarom er per se naar 15% Shell market cap gestreefd wordt?
Echter zijn de aandelen dusdanig gezakt dat ze nu voor 20% market cap verantwoordelijk zijn. Dit wordt weer beperkt tot 15%.
De huidige aandelen vertegenwoordigen echter maar 10% waardoor er alsnog 5% bijgekocht moeten worden om tot de 15% te komen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dit topic is gesloten.