Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.113 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubberen schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 18:52:
''Trump wil duizenden passagiers cruiseschip niet aan land laten: “Ik wil liefst dat de huidige cijfers zo blijven”

Tijd om short te gaan op de cruises :+

Volledig artikel:
https://www.hln.be/nieuws...fers-zo-blijven~acdc2f08/
De cruise maatschappijen zijn al 50% gedaald haha, maar er zit zeker nog ruimte in.

@The_FrankO Ik heb puts gekocht voor de DJ en de DAX al weken geleden, toen gewoon rustig af gewacht. Daarnaast trade ik TSLA in swings, ik heb duizenden uren research in het aandeel gestopt en het is heel interessant om te zien hoe TSLA beweegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:23
Voor wie ING als broker heeft en op was naar een wereldwijd obligatiefonds, DBZB is te koop. Te vinden onder isin: LU0378818131

Vanwege de belastingvoorstellen om beleggen zwaarder te belasten zal dit fonds met de tijd minder interessant worden. Maar voor nu is het wellicht voor een aantal een interessant fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-10 19:22
@Miki Leuk gevonden maar het verwachte rendement wat je kunt behalen op die obligaties is erg laag en zal vooral moeten komen uit valutakoerswinst.
Ook de verdere renteverlagingen in de VS zijn waarschijnlijk al ingeprijsd.
Kortom wat moet de voor de lange termijn buy&hold belegger hiermee?
Ook voor de kortere termijn is er een beter alternatief: sparen met nog steeds een positieve rente.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Vorige week hebben we het gehad over indices in het Midden Oosten en of de uitslagen op zondag daar iets zeggen over de opening op maandag hier. Met Israël op -9%, Kuwait -10% (vervolgens gesloten) en Saudi Arabia -8% ben ik erg benieuwd naar de opening van US en EU morgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 08-03-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
JohanNL schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:20:
@Miki Leuk gevonden maar het verwachte rendement wat je kunt behalen op die obligaties is erg laag en zal vooral moeten komen uit valutakoerswinst.
Ook de verdere renteverlagingen in de VS zijn waarschijnlijk al ingeprijsd.
Kortom wat moet de voor de lange termijn buy&hold belegger hiermee?
Ook voor de kortere termijn is er een beter alternatief: sparen met nog steeds een positieve rente.
Een goed gespreide obligatiefonds kan de volatiliteit van je portefeuille dempen. Alternatieven zijn deposito’s of gewoon cash aanhouden. Alleen toen ik dit fonds zocht kon ik voorheen niet vinden maar zit dus een beetje verscholen in het aanbod van ING en zodoende tip ik hier tweakers die er eventueel in geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
@Miki Als je het wil verkopen indien de regelgeving omtrent box 3 verandert, dan is je holding period dermate kort dat ik me afvraag hoe verstandig het is om een positie te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Longcat schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:35:
@Miki Als je het wil verkopen indien de regelgeving omtrent box 3 verandert, dan is je holding period dermate kort dat ik me afvraag hoe verstandig het is om een positie te openen.
In mijn optiek is de volatiliteit van dit fonds dermate klein dat je er nauwelijks verlies op zal lopen en misschien zelfs iets in de plus als we een daadwerkelijke recessie ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:18
Longcat schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:59:
Vorige week hebben we het gehad over indices in het Midden Oosten en of de uitslagen op zondag daar iets zeggen over de opening op maandag hier. Met Israël op -9%, Kuwait -10% (vervolgens gesloten) en Saudi Arabia -8% ben ik erg benieuwd naar de opening van US en EU morgen.
Beurzen sluiten omdat ze teveel dalen. Is dat een soort bijstand voor het kapitalisme of zo? Bizar. Beurzen sluiten omdat ze teveel stijgen zal wel niet gebeuren...

Gelieve de regels niet te veranderen terwijl het spel bezig is. Als de daling zich verder zou ik graag nog wat bijkopen.

Ter info: wie herinnert zich deze nog?
https://beursbrink.com/mi...zitten-in-een-etf-bubbel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Wozmro schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:05:
[...]

Beurzen sluiten omdat ze teveel dalen. Is dat een soort bijstand voor het kapitalisme of zo? Bizar. Beurzen sluiten omdat ze teveel stijgen zal wel niet gebeuren...

Gelieve de regels niet te veranderen terwijl het spel bezig is. Als de daling zich verder zou ik graag nog wat bijkopen.

Ter info: wie herinnert zich deze nog?
https://beursbrink.com/mi...zitten-in-een-etf-bubbel/
Komt ook voor bij individuele aandelen. Bij elke 10% daling wordt er een 'pauze' ingelast, zodat er niet een soort kettingreactie optreedt met extreme koersdaling als gevolg. Denk ook bescherming zodat algo's niet haywire gaan. In de pauze kan er nieuws verwerkt worden en een faire prijs tot stand komen.

Ze noemen het 'circuit breakers':
https://personal.vanguard...oolsCircuitBreakersJSP.js

[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 08-03-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Miki schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:02:
[...]

In mijn optiek is de volatiliteit van dit fonds dermate klein dat je er nauwelijks verlies op zal lopen en misschien zelfs iets in de plus als we een daadwerkelijke recessie ingaan.
Dat is waar, maar er valt dus ook niet zoveel te halen en dan wordt je vanaf 2022 gedwongen te verkopen omdat het vanaf dan waarschijnlijk helemaal niet meer rendabel is en ook niet meer gaat worden.
Met een deposito weet je waar je aan toe bent en bij een 2 jarige deposito kun je nog steeds 0,55% rente krijgen met een Nederlands DGS.

Als het je puur gaat om iets van rendement te maken, dan is een deposito the way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wat denken jullie van iBio en Novavax?

Beide bedrijven zijn bezig met het ontwikkelen en testen van een vaccin voor het CoronaVirus.
De afgelopen weken een flinke stijging gehad, maar nog steeds erg goedkoop.

Novavax heeft eerder gewerkt aan een vaccin voor de vogel griep en het Ebola virus, ondanks dat ze nooit iets op de markt hebben gebracht voor die twee, heeft het wel flink wat impact gehad op de koers in die periodes.

iBio heeft vorige maand een samenwerking aangekondigd met CC Pharming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc-gR6bxx2ui6Zp_q3KWdjoIpS0=/f/image/dkV5phTxn8xpiuSBHqxHvnFs.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZUW45-ssLUvLjFLi3uISQpXKOI=/f/image/AUlPGWsg4HbzJS8bvtuEzuqI.jpg

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03
Ik herinner dat wel, maar das gewoon een reclame voor zijn fonds. Met zijn argumenten kun je net zo goed "iShares MSCI World Small Cap" nemen.

Omdat ETF's vrij verhandeld worden is het misschien wel risico dat ze tijdelijk onder hun NAV (Net Asset Value) worden verhandeld bij hoge volatiliteit. Wat op zich dus een kans is als je ze wil kopen. Minder als je in paniek probeert uit te stappen. (En compleet irrelevant als je gewoon buy en hold blijft)

Ik vraag me echter af hoe het bij fysieke fondsen waar je dus echt het underlying bezit, hoelang zoiets kan aanhouden. Een dag lijkt mij al onmogelijk. Zelfs bij een netto uitstap uit de ETF, dan kan de ETF het onderliggende tegen market value verkopen. Dat ansich drukt de prijs weer, maar of er in een paniek sell-off nu mensen netto uitstappen uit fysieke ETF's , actieve fondsen of hun eigen individuele aandelen dumpen dat is sowiewo allemaal even slecht voor de markt.

PS: ik bedoel dat het elke dag soort van reset, maar wel meerdere dagen kan gebeuren dat het onder NAV verhandelt wordt.

Wat gebeurt in zon situaties met synthetische fondsen? Geen idee, volgens mij snapt niemand dat echt :+ .

Dat is de reden dat ik voor fysieke ETF's kies en geen synthetische.

@Greatsword ze zijn niet de enige: https://www.marketwatch.c...-2020-03-06?mod=home-page
waarin de door jou genoemde niet in voorkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ko.Kane op 08-03-2020 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
JohanNL schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:29:
[...]

Dat is waar, maar er valt dus ook niet zoveel te halen en dan wordt je vanaf 2022 gedwongen te verkopen omdat het vanaf dan waarschijnlijk helemaal niet meer rendabel is en ook niet meer gaat worden.
Met een deposito weet je waar je aan toe bent en bij een 2 jarige deposito kun je nog steeds 0,55% rente krijgen met een Nederlands DGS.

Als het je puur gaat om iets van rendement te maken, dan is een deposito the way to go.
Mja als het je te doen is om rendement heb je er niet veel aan en geef ik je gelijk maar als het je te doen is om het dempen van je volatiliteit dan kan het geen verkeerde keuze zijn. Nogmaals het is een tip, niet meer niet minder :)
Greatsword schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:01:

Beide bedrijven zijn bezig met het ontwikkelen en testen van een vaccin voor het CoronaVirus.

Novavax heeft eerder gewerkt aan een vaccin voor de vogel griep en het Ebola virus, ondanks dat ze nooit iets op de markt hebben gebracht voor die twee, heeft het wel flink wat impact gehad op de koers in die periodes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mja ik ben geen fan van dit soort effecten. Dat ze bezig zijn met een vaccin betekent nog niet dat er daadwerkelijk er één kunnen ontwikkelen en daarnaast goedgekeurd krijgen en vervolgens als preferent vaccin bij medici weten aan te smeren. Er zitten teveel onzekerheden in waardoor het voor mij persoonlijk niet aantrekkelijk is. Het doet me sterk denken aan goudmijnen

[ Voor 42% gewijzigd door Miki op 08-03-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat

Omdat je langetermijn grafieken bijvoegt, vermoed ik dat je het idee hebt dat de prijs wel eens zou kunnen stijgen tot de niveaus van vroeger. Je dient er dan wel rekening mee te houden dat er toen hoogstwaarschijnlijk (veel) minder aandelen uitstonden. Dit soort bedrijfjes doen regelmatig aandelenemissies om geld op te halen, omdat ze veel cash verbranden. Het is dus mogelijk dat de market cap nu even hoog is als de recordniveaus van vroeger.

[ Voor 4% gewijzigd door Longcat op 08-03-2020 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-09 06:23

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ze een weekje geleden ongeveer aangeschaft. Het schiet alle kanten op maar is een leuke om te hebben als gok.
Zolang het nog steeds onzeker is rond het coronavirus zijn dit leuke aandelen. Volume op de bedrijven is ook bizar als ik het vergelijk met de rest van mijn portfolio. Puur hype en speculatie, maar wel leuk als een van de bedrijven een vaccin vind, dan pak je zo x10 :9~

Edit: inovio pharmaceuticals is ook de moeite waard om te bekijken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Wellicht interessant leesvoer voor diegene die zich vervelen.

https://www.bloomberg.com...nding?srnd=premium-europe

Blijkbaar door de mogelijke verstoring in de distributie kanalen, kunnen er problemen ontstaan bij bedrijven betreft aflossen van schulden, waardoor ze lager gewaardeerd worden en kredietverstrekkers kunnen in de problemen komen.

Dit is toch ook de reden dat de banken zo afgestraft worden? Bedrijven kunnen niet op tijd betalen of gaan failliet, waarbij de banken dus voor de kosten opdraaien?

In ieder geval, twee indicatoren voorspellen dat er een U.S. recessie aankomt, waarbij eentje het met grote zekerheid voorspelt.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nog steeds 0,55 % _O- ? De inflatie wordt voor 2020 op 1,4 geschat. Fijn rendement. >:)

Er is maar 1 reden dat ik geld op een spaarrekening stal omdat ik geen zin heb om met groter verlies aandelen te verkopen als ik geld nodig heb dan mijn verlies door inflatie (en voor sommigen plus Box3). Maar er is geen spaarrekening of deposito die rendement oplevert helaas. Al jaren niet.

@Bowen_HAFX Er is ook positief nieuws aan een recessie in USA. Dan wordt waarschijnlijk die oranje man met dat vreemde haar niet herkozen. Gevaar voor de wereld, net als Corona. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:52
[...]
;w

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Bowen_HAFX Ja dat is het doomscenario, krijg je hetzelfde verhaal als toen in 2008.
Afgelopen vrijdag in RTLZ hadden ze het er ook al even over maar die dachten dat het wel mee zou vallen.

@Verwijderd Hah nee met de inflatie eraf eindig je negatief inderdaad.
Alleen is het alsnog beter dan die inmiddels 0% rente op je lopende / vrije spaarrekening bij de grote banken, dus dan is het 0,55% meer dan eerst :p
En de AAA euro staatsobligatie rente staat zelfs 0,5%+ negatief ( onze staatsrente ), dus dan krijg je eigenlijk een procent meer dan wat de markt ervoor bereid is te betalen.
Het is niet veel, maar alsnog beter dan relatief veel risico nemen in de hoop dat je nog een procentje extra pakt met obligaties, daar ging mijn vergelijking ook om.
De gedachte erachter dat je de volatiliteit wat wilt dempen van je portefeuille met aandelen hoor je vaak, maar dan kun je toch veel beter wat aandelen verkopen en in een deposito stoppen dan dat je het geld stopt in obligaties waarvan je van te voren al weet dat je je inleg waarschijnlijk niet meer terug ziet, vooral op de langere termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03
@JohanNL Het idee van een 80-20, of 60-40 aandelen-obligatie portfolio is dat je kan herbalanceren. Nu obligaties niks zijn, is aanhouden van cash een reëel alternatief.

Een deposito niet, dan zit je geld vast en kan je niet herbalanceren. Je kan ook niet inspringen op een dip of andere oppurtunity. En je kan ook niet een plotselinge andere aankoop opvangen. Een deposito is een vrij star product. Ook als je een ladder opzet dat er elke maand of drie maanden 1 afloopt. Dan nog heb je maar steeds 1/12 of 1/4 van je geld direct beschikbaar.

@Greenisthebest Dat is een politieke voorkeur, geen rationele beleggerskijk. Wijs mij de schade aan van Trump de afgelopen aan op de SP500? En door welke punten denk je dat Biden of Sanders meer rendement opgaan leveren? Mogelijke reforms van Sanders zouden op korte tot middellange termijn wel eens veel geld kunnen kosten?
Ik hoef geen politieke discussie over dat het sociale systeem in de VS bagger is en dat Trump nogal excentriek is. Het gaat mij alleen maar om hoe profiteer ik er van? Ik heb het liefst nu een zware crisis, het gebrek aan fatsoenlijke health care zou dus wel eens een grote plus kunnen zijn.

@Longcat Wat vind jij van de beurzen van midden oosten? Lijkt mij deels gestuurd doordat Rusland tegen de OPEC instemde (om schalie producenten om te duwen??!?) Durf je voorspelling aan SP 500 voor morgen? :P

[ Voor 8% gewijzigd door Ko.Kane op 08-03-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:30
Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:11:
[...]

Nog steeds 0,55 % _O- ? De inflatie wordt voor 2020 op 1,4 geschat. Fijn rendement. >:)

Er is maar 1 reden dat ik geld op een spaarrekening stal omdat ik geen zin heb om met groter verlies aandelen te verkopen als ik geld nodig heb dan mijn verlies door inflatie (en voor sommigen plus Box3). Maar er is geen spaarrekening of deposito die rendement oplevert helaas. Al jaren niet.

@Bowen_HAFX Er is ook positief nieuws aan een recessie in USA. Dan wordt waarschijnlijk die oranje man met dat vreemde haar niet herkozen. Gevaar voor de wereld, net als Corona. 8)
Groendeposito's leveren geld op, namelijk 0,70% heffingskorting
Met jouw username had ik wel van jou verwacht dat je dat wist :)

[ Voor 4% gewijzigd door R.van.M op 08-03-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Ko.Kane Ik las dat Saudi Aramco de olieprijzen omlaag gooit (kortingen tot $7 per vat). Als reactie op Rusland. Voorspellingen moet ik me eigenlijk niet aan branden, maar dit lijkt me in ieder geval niet goed voor de oliemajors (Shell). Op index niveau spelen er ook andere zaken zoals wat de centrale banken doen met de rentes en de impact van het coronavirus.

De richting voor morgen lijkt mij in ieder geval omlaag. Jullie mogen mij morgen uitlachen als ik het mis heb. :9

[ Voor 13% gewijzigd door Longcat op 08-03-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R.van.M schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:50:
[...]

Groendeposito's leveren geld op, namelijk 0,70% heffingskorting
Met jouw username had ik wel van jou verwacht dat je dat wist :)
Zelfs die niet. Ik reken ook met inflatie. ;) En dan moet je ook nog belast worden in Box 3. Niet iedereen heeft zo'n dikke rekening. (En misschien slaat mijn naam wel op de kleur in mijn woonkamer. _O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2020 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Hebben jullie vrijdag gezien dat de VIX kort opliep tot bijna 55 en vervolgens snel daalde tot bijna 40? In combinatie met US indices die een flinke spurt maakten richting sluitingstijd. Het schijnt dat een US market maker flink de sjaak was:
https://www.zerohedge.com...ys-unprecedented-vix-move
[...]
what happened is that the VIX ramped as a major Chicago market maker was caught in the infamous gamma short squeeze, which forced them to keep buying the VIX as the VIX soared, in the process ending the VIX even higher, only to get margin called out of their position by their clearing firm, puking their entire position while liquidating anything they could, and unleashing the VIX selling avalanche and the 700 Dow point rally.
Begin en eind 2018 hadden we 2x een flinke stijging in de VIX. Beide keren daalde het snel weer tot onder de 20. Dit keer is de stijging een stuk sterker en houdt het langer aan dan de vorige keren. De markt lijkt behoorlijk nerveus te worden, het begint te lijken op 2010-2011.
https://www.cnbc.com/quotes/?symbol=.VIX
Zet maar eens op 1D en scroll terug naar 2010-2011.

Dan nog wat anders: ik verwacht elk moment een zielig krantenartikel over 'gedupeerde beleggers' die gelokt zijn met bonussen door o.a. ABN AMRO voor het openen van een beleggingsrekening en het storten van geld. Iets in de trant van: "Ik ben het viervoudige kwijt van mijn bonus. Ze hebben toch een zorgplicht?! :'( "

[ Voor 11% gewijzigd door Longcat op 08-03-2020 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:34:
[...]

Zelfs die niet. Ik reken ook met inflatie. ;) En dan moet je ook nog belast worden in Box 3.
Het effect van inflatie heb je altijd, ongeacht de keuze hoe of waarin je investeert. Inflatie kan je daarom buiten beschouwing laten als je investeringen onderling vergelijkt.

@R.van.M heeft gelijk. Groene beleggingen leveren 0,7% méér op dan een identieke niet-groene belegging. Die 0,7% krijg je in de vorm van een heffingskorting. En vergeet ook de extra vrijstelling in box 3 niet.

Ten opzichte van geld op de betaalrekening (toch de meest gangbare basis voor vergelijking) levert een groendeposito met 0,0% rente toch 0,7% heffingskorting plus vrijstelling box 3 op.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 08-03-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
MneoreJ schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:58:
[...]

Hey, ik ook! In 500 verschillende bedrijven in de VS, om precies te zijn. ;)

Helaas nog niet zo lang als jij, maar als ik de historische gegevens erbij pak zou mijn portfolio het beter hebben gedaan, met (waarschijnlijk) minder tijd voor onderhoud. Dat schept vertrouwen voor de toekomst. :P

(Yeah, I know, I'm being a smartass... We wachten nog altijd op de volgende grote klap.)
Het rendement wat ik op gaf is per jaar niet de totale looptijd.

1. Mijn Robeco fonds heeft per jaar 12% rendement behaalt van 2013-2019.
Dus inleg van € 100 in 2013 is eind 2019 € 197 euro waard.

2. Mijn eigen portfolio heeft 31% rendement per jaar behaalt van 2015-2019.
Dus inleg van € 100 in 2015 is eind 2019 € 294 waard.

3. Ter vergelijking. De SP500 koers van de SP500 zat begin 2013 op circa 1471 end eind 2019 op 3240.
Als je dus begin 2013 €100 had ingelegd is die nu 220 euro waard. Of te wel de SP500 doet het beter dan mijn fondsen bij Robeco.
Jaarlijks gemiddeld rendement komt dan neer op circa 14% rendement. 2 % hoger dan Robeco. Kosten bij Robeco zijn per jaar circa 1%.
Je kan dus beter in een ETF beleggen dan bij Robeco.

Dus jij geeft aan dat jou historische rendement hoger waren dan mijn 31% rendement per jaar (van 2015-2019)? Ben heel benieuwd hoeveel je rendement dan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:54:
[...]

Het effect van inflatie heb je altijd, ongeacht de keuze hoe of waarin je investeert. Inflatie kan je daarom buiten beschouwing laten als je investeringen onderling vergelijkt.

@R.van.M heeft gelijk. Groene beleggingen leveren 0,7% méér op dan een identieke niet-groene belegging. Die 0,7% krijg je in de vorm van een heffingskorting. En vergeet ook de extra vrijstelling in box 3 niet.
Ja hoor jongens. Dus inflatie is niet meer relevant? Grappenmakers. Dan hebben de bejaarden ook allemaal nog een goed pensioen ondanks dat het bij sommigen al jaren niet geindexeerd wordt als ze het vergelijken met anderen bij wie dat wel gebeurd. Nee, ik ben niet bejaard. En jullie vragen ook allemaal geen opslag aan je baas als je je salaris met andere vergelijkt dan? Bij deposito's heb je gewoon onder aan de streep een negatief netto rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:01:
[...]

Het rendement wat ik op gaf is per jaar niet de totale looptijd.

[...]

2. Mijn eigen portfolio heeft 31% rendement per jaar behaalt van 2015-2019.
Dus inleg van € 100 in 2015 is eind 2019 € 294 waard.
:o

Dan wil ik van jou ook wel maandelijkse updates zien met je portfolio holdings.
Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:07:
[...]

Ja hoor jongens. Dus inflatie is niet meer relevant? Grappenmakers. Dan hebben de bejaarden ook allemaal nog een goed pensioen ondanks dat het bij sommigen al jaren niet geindexeerd wordt als ze het vergelijken met anderen bij wie dat wel gebeurd. Nee, ik ben niet bejaard. En jullie vragen ook allemaal geen opslag aan je baas als je je salaris met andere vergelijkt dan? Bij deposito's heb je gewoon onder aan de streep een negatief netto rendement.
Het effect van inflatie heb je altijd, ongeacht de keuze hoe of waarin je investeert.
}:|

[ Voor 44% gewijzigd door Longcat op 08-03-2020 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Longcat schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:17:

[...]

Het effect van inflatie heb je altijd, ongeacht de keuze hoe of waarin je investeert.
}:|
https://beleggen.info/beleggen/inflatie Rest my case. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 12:07

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:07:
[...]

Je bent nu appels met peren aan het vergelijken;
Je vergelijkt indexatie op (toekomstige) inkomsten (pensioen, salaris) met een te behalen rendement. Dit is niet hetzelfde.
Wat hierboven bedoelt wordt is dat als bejaarde1 100% belegd had en bejaarde2 100% een spaarrekening heeft aangehouden voor deze beide personen de invloed van de inflatie hetzelfde is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:41
Longcat schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:01:
@Ko.Kane Ik las dat Saudi Aramco de olieprijzen omlaag gooit (kortingen tot $7 per vat). Als reactie op Rusland. Voorspellingen moet ik me eigenlijk niet aan branden, maar dit lijkt me in ieder geval niet goed voor de oliemajors (Shell). Op index niveau spelen er ook andere zaken zoals wat de centrale banken doen met de rentes en de impact van het coronavirus.

De richting voor morgen lijkt mij in ieder geval omlaag. Jullie mogen mij morgen uitlachen als ik het mis heb. :9
Had het inderdaad ook gelezen op Bloomberg. Shell heeft al aardige klappen had en is waarschijnlijk morgen terug op de koers van 2016. Mooi instapmomentje voor een langetermijn positie met een mooi dividend :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05

Fuelke

Forza Ferrari

In de VS zijn ze dit weekend alweer over naar het zomeruur, dus het tijdsverschil tussen ons en New York is alweer een uurtje kleiner tot 29 maart.

Dus gaat Wall Street en consoorten al open om 14h30 CET en gaan ze weer dicht om 21h00 CET.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 21:35

Laten we bij de essentie van (beurs verhandelbare) beleggingen blijven.

Pensioenen zijn off-topic omdat je die niet zelf belegt op de beurs. Bovendien spelen er veel macro en reglementaire zaken mee. Het onderwerp maakt bovendien veel emotie los, wat de on-topic conversatie niet helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:17:
[...]

:o

Dan wil ik van jou ook wel maandelijkse updates zien met je portfolio holdings.
Euh sorry, maar ik ga hier niet mijn hele portfolio neerzetten en al helemaal niet maandelijks.
1 van mijn " lievelings" aandelen is mastercard. Deze haalt jaarljiks meestal 30% rendement (exclusief dividend). Zegt al heel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
R.van.M schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:17:
M.b.t de hele ING discussie hierboven, ik lees alleen maar gevoel, precies de reden waarom het zo vaak fout gaat met stock picks.

Wil je echt aan stock picking doen, spit de balans door. Maak een inschatting wat de winst per aandeel gaat doen, lees de analyses van professionele analisten. Verdiep je in de trends en kansen en risicos voor de sector en ING specifiek. Vergelijk ING met de concurrenten, staan ze er beter of slechter voor en nog veel meer.

Klinkt als veel werk? Ja! Stockpicking is veel werk! Kopen en verkopen omdat t gedaald of gestegen is, is zonder een goede analyse gewoon gokken.
Stock picking is helemaal geen goede. Ik zelf doe aan stock picking en koop slechts een paar keer per jaar wat bij. Verkopen doe ik nauwelijks. Rendement is jaarlijks bij mij van 2015-2019 circa 30% per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:31:
[...]
1 van mijn " lievelings" aandelen is mastercard. Deze haalt jaarljiks meestal 30% rendement (exclusief dividend). Zegt al heel wat.
Die heb ik ook. MA is zelfs een van mijn eerste aankopen geweest sinds ik beleg in individuele aandelen (december 2018) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:17:
Ach ja. Uiteindelijk is de beurs een casino met dat verschil als je lang genoeg blijft zitten je ooit wel winst maakt. Je weet alleen nooit hoeveel winst en hoe lang je moet blijven zitten, zeker niet als je op sky hoge beurs standen grote sommen investeert. Nog een paar procenten en ik zit weer op €0,- winst op stukken die ik ruim 20 jaar geleden heb gekocht net voor de IT bubbel. Het kan dus heeeeeeeeeeeeeeel lang duren aan de jonkies hier.
Geef eens voorbeelden van je stukken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
wat een bende op de beurs. Stil zitten als je geschoren wordt is prima, maar dat skinheads weer in de mode komen lijkt me ook niet de bedoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Baytep schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:41:
wat een bende op de beurs. Stil zitten als je geschoren wordt is prima, maar dat skinheads weer in de mode komen lijkt me ook niet de bedoeling.
_O-

Gewoon lunchtrommel mee naar werk, verwarming uit, korter douchen, huismerk boodschappen, niet uit eten, niet sparen en niet aflossen. Alle besparingen beleggen en voor je het weet heb je een afro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
oscar82 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:34:
[...]

Exact wat ik dacht. In mijn geval is het tientjeswerk. Dus niet verschrikkelijk, maar wel genoeg om nog maar even te wachten met het indienen van mijn aangifte. Ik wacht bericht van degiro helpdesk rustig af. Ik mag toch hopen dat ze een oud-klant nog van een jaaroverzicht kunnen voorzien. Thanks!
Dat zijn ze verplicht. Ik had een rekening bij Lynx vorig jaar opgezegd. Ik heb netjes per e-mail een jaaropgave gekregen. Moet dus ook bij DeGiro kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 07:44:
Lekker hoor, weer 30% op mijn portfolio erbij in een week met maar 2% exposure.

Heeft de Giro geen FTSE puts?
DeGiro heeft wel leveraged FTSE Bear 12X VONT. Gaat ook heel hard.
Had nog gekeken naar dacht ik VONT SP500 16x Bull. Als je in 2018 € 280.000,- had ingelegd dan was het nu € 100,- waard geworden.
Pas dus heel goed op !!! Leg hooguit 5% van je portfolio in zo'n hoge leveraged ETF.
Ik denk dat je altijd een doorlopende stop loss moet inbouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 08-03-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
phantom09 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:34:
[...]

Stock picking is helemaal geen goede. Ik zelf doe aan stock picking en koop slechts een paar keer per jaar wat bij. Verkopen doe ik nauwelijks. Rendement is jaarlijks bij mij van 2015-2019 circa 30% per jaar.
Dan zit je denk ik bij de top 1% beleggers van Nederland. Wat is je strategie dat je zulke goede rendementen jaar in jaar uit maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:50:
[...]

DeGiro heeft wel leveraged FTSE Bear 12X VONT. Gaat ook heel hard.
Had nog gekeken naar dacht ik VONT SP500 16x Bull. Als je in 2018 € 280.000,- had ingelegd dan was het nu € 100,- waard geworden.
Pas dus heel goed op !!! Leg hooguit 5% van je portfolio in zo'n hoge leveraged ETF.
Ik denk dat je altijd een doorlopende stop loss moet inbouwen.
Thanks, super bedankt hiervoor. De Giro heeft in mijn ervaring geen goede stop losses. Erg vervelend. Maar ik beleg tegenwoordig ook bij Lynx, ik denk dat ik daar een semi-veilige put ga kopen!

Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
R.van.M schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:28:
[...]

Dan zit je denk ik bij de top 1% beleggers van Nederland. Wat is je strategie dat je zulke goede rendementen jaar in jaar uit maakt?
Ik probeer heel simpel te denken. Ik wil graag bedrijven hebben waarvan de koers zo stabiel mogelijk is. Indien mogelijk een rechte lijn omhoog. Die bestaan natuurlijk niet, maar er zijn wel bedrijven die op lange termijn relatief stabiel zijn.
Daarnaast is het van belang dat het koers rendement van een bedrijf zo hoog mogelijk is. Het liefst een gemiddelde rendement van 20% of meer. Mastercard is een voorbeeld hiervan.

Daarnaast heb ik ook een aantal bedrijven (niet zoveel) die flinke koerswinsten behalen. Hierdoor krijg je flinke uitschieters in de grafieken. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld: Nvidia, galapagos,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:28:
[...]

Thanks, super bedankt hiervoor. De Giro heeft in mijn ervaring geen goede stop losses. Erg vervelend. Maar ik beleg tegenwoordig ook bij Lynx, ik denk dat ik daar een semi-veilige put ga kopen!

Nogmaals bedankt.
Kun je je nader toelichten over de niet zo'ngoede stoploss bij DeGiro? Ik heb deze nog niet gebruikt, gezien ik de VONT leverage ETF's net ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:51:
[...]

Kun je je nader toelichten over de niet zo'ngoede stoploss bij DeGiro? Ik heb deze nog niet gebruikt, gezien ik de VONT leverage ETF's net ken.
Als je warrants en puts koopt, dan geeft de giro altijd foutmelding bij een stoploss, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
R.van.M schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:28:
[...]

High beta in een bull market.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence_nl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:29

Silence_nl

Slnc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:18
Longcat schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:44:
[...]

_O-

Gewoon lunchtrommel mee naar werk, verwarming uit, korter douchen, huismerk boodschappen, niet uit eten, niet sparen en niet aflossen. Alle besparingen beleggen en voor je het weet heb je een afro.
Binnenkort enveloppen met cashgeld in onze brievenbussen, afzender: ECB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:08
En dit kan er ook nog wel bij: een olie prijsoorlog.

https://www.cnbc.com/2020...o-coronavirus-stress.html
phantom09 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:01:
[...]
Of te wel de SP500 doet het beter dan mijn fondsen bij Robeco.
De S&P500 deed het beter in die tijdsperiode. Dat is niet zo gek want de S&P500 deed het geweldig in die periode. Als er een bear market aankomt dan is er een flinke kans dat tenminste enkele Robeco fondsen de S&P 500 zullen verslaan. Ook als er weer een periode aankomt waarin de waarde aandelen beter gaan presteren zullen de meeste Robeco fondsen gaan profiteren (veel van hun fondsen beleggen in de waarde factor). Dat de Robeco fondsen over die 5 jaar minder rendeerden zegt helemaal niks over de toekomst.

Verder is het ook kortzichtig om alleen over rendement de praten. Het is immers mogelijk dat Robeco het rendement met veel minder risico bereikt heeft.

Niet dat ik iemand zou aanraden bij Robeco zelf te beleggen. Hun fondsen zijn ook verkrijgbaar bij de grootbanken tegen lagere totale kosten. Voor degene die willen factorbeleggen kunnen daar interessante fondsen bij zitten.

Verder had ik je nog gevraagd of je nou dacht dat die 31% van jou voornamelijk toe te schrijven was aan geluk of skill. Uit je posts krijg ik een beetje het idee dat je denkt dat het skill is. Ik zelf heb de indruk dat je de component geluk schromelijk onderschat. En ik denk dat je ook de risico component van je portfolio onderschat. Maar ik kan er naast zitten.

[ Voor 82% gewijzigd door Pistachenootje op 09-03-2020 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 21:58
IEX geeft aan dat we 5,5% lager openen 😱
Kunnen onderhand toch wel over een crash spreken, nouja, stevige correctie dan imho
Ruim 20% van de AEX af in 3 weken.

[ Voor 12% gewijzigd door two-one op 09-03-2020 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is heel weinig data over wat zoveel ETFs gaan doen in een crash als deze. ETFs zijn altijd beschouwd als crashproof, ben benieuwd of dit zo gaat blijven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:26:
Er is heel weinig data over wat zoveel ETFs gaan doen in een crash als deze. ETFs zijn altijd beschouwd als crashproof, ben benieuwd of dit zo gaat blijven.
Niemand beschouwt ETFs als crashproof. Die gaan net zo hard mee omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:26:
Als wereldwijd aandelen tegelijk naar beneden gaat, gaan ook ETF's naar beneden. Met een crash is dit wel van toepassing dus ben benieuwd hoe "crashproof" gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:27:
[...]

Niemand beschouwt ETFs als crashproof. Die gaan net zo hard mee omlaag.
Ik denk het ook, maar ik heb het idee dat de gemiddelde belegger het idee heeft dat etfs crash proof zijn, waarom zou je anders met 6-4% rendement genoegen nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:29:
[...]

Ik denk het ook, maar ik heb het idee dat de gemiddelde belegger het idee heeft dat etfs crash proof zijn, waarom zou je anders met 6-4% rendement genoegen nemen?
De gemiddelde belegger denkt dit niet. Je haalt dingen in de war.

Je doet ook alsof 6% rendement matig is en een gemiddelde belegger daarmee "genoegen neemt". Keer op keer 6% halen is uitmuntend en ik zou er voor tekenen dat de rest van mijn leven te kunnen halen.

Mensen die beweren consistent meer te kunnen halen liegen of hebben geluk (als 1 miljoen mensen de markt proberen te timen zullen er altijd een paar zijn die met goed geluk de markt verslaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 21:58
Ik ben gisteren gaan slapen met het idee:
“ik gooi er morgenvroeg een significant deel uit”
Ik stond op met het idee
“Ik ga bijkopen!”

Laat ik maar in het midden blijven: stil zitten als je geschoren wordt!

Have a nice day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:32:
[...]

De gemiddelde belegger denkt dit niet. Je haalt dingen in de war.

Je doet ook alsof 6% rendement matig is en een gemiddelde belegger daarmee "genoegen neemt". Keer op keer 6% halen is uitmuntend en ik zou er voor tekenen dat de rest van mijn leven te kunnen halen.

Mensen die beweren consistent meer te kunnen halen liegen of hebben geluk (als 1 miljoen mensen de markt proberen te timen zullen er altijd een paar zijn die met goed geluk de markt verslaan).
Ik denk niet dat ik dingen in de war haal eerlijk gezegd. We zullen zien hoe dit uitpakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:36:
[...]

Ik denk niet dat ik dingen in de war haal eerlijk gezegd. We zullen zien hoe dit uitpakt.
Je beweert dat de gemiddelde belegger genoegen neemt met 6% omdat ETFs cashproof zijn. Dat zijn 3 misvattingen in een bewering.

"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:37:
[...]

Je beweert dat de gemiddelde belegger genoegen neemt met 6% omdat ETFs cashproof zijn. Dat zijn 3 misvattingen in een bewering.

"Extraordinary claims require extraordinary evidence"
Jij vindt het misvattingen, ik merk gewoon op wat ik de laatste jaren van alle kanten heb gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:39:
[...]

Jij vindt het misvattingen, ik merk gewoon op wat ik de laatste jaren van alle kanten heb gehoord.
Ok, duidelijk, als jij "wat gehoord" hebt, dan is dat meteen van toepassing op de gemiddelde belegger.

Het is wel typisch om gezien te hebben dat van alle voorspellingen de afgelopen jaren omtrent recessies, ik een globale pandemie niet voorbij heb zien komen. Yield curves, P/E ratios, te veel QE, te lage rente en weet ik veel wat allemaal, lijken nu allemaal niet de reden te worden. Benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-10 09:08
[...]

De diversificatie verlaagt, gemiddeld genomen, het risico t.o.v. het aanhouden van enkele stocks.
Overigens geldt een dergelijk, gemiddeld, rendement – uitgaande van resultaten uit het verleden – op de lange termijn.
Aandelen zullen – in ieder geval op de korte termijn – nooit "cash-proof" zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Gemiddeld 6%... dat betekend niet dat er geen jaren met -20% of erger tussen zitten. We nemen genoegen met 'slechts' 6% omdat we denken dat stock picken een slechter resultaat geeft.

YTD staat elke buy&hold belegger op een flink verlies. De komende jaren zal dit weer goed gemaakt worden en komen we weer netjes rond het 6% gemiddeld uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

R.van.M schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:44:
[...]

YTD staat elke buy&hold belegger op een flink verlies. De komende jaren zal dit weer goed gemaakt worden en komen we weer netjes rond het 6% gemiddeld uit
Dat is goed nieuws. Heb je een bron?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:42:
[...]

Het is wel typisch om gezien te hebben dat van alle voorspellingen de afgelopen jaren omtrent recessies, ik een globale pandemie niet voorbij heb zien komen. Yield curves, P/E ratios, te veel QE, te lage rente en weet ik veel wat allemaal, lijken nu allemaal niet de reden te worden. Benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Black swan's met een zeer kleine kans en zeer groote impact worden stelselmatig genegeerd. Nicolas Taleb heeft daar een goed boek over geschreven (black swan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Sport_Life schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:46:
[...]

Dat is goed nieuws. Heb je een bron?
Ja, het verleden. Of denk jij dat dit keer alles anders is? In dat geval zou ik maar eten gaan hamsteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:42:
[...]

Ok, duidelijk, als jij "wat gehoord" hebt, dan is dat meteen van toepassing op de gemiddelde belegger.

Neuj, maar impact is hetzelfde. Krijg al sinds het weekend de ene na de andere grootbank die de groeiverwachtingen voor middellange termijn, en een enkele zelfs voor lange termijn, verlaagd

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Riemen vast. Futures staan op meer dan -5%. Welcome to the bear market.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:54:
Je bedoelt een periode van kopen met korting? :9

Als buy & hold belegger maken tussentijdse schommelingen voor je tot nu toe opgebouwde portfolio natuurlijk helemaal niets uit. Het aantal stukken in bezit stijgt of daalt niet door een stijgende of dalende markt. Je hebt nog steeds hetzelfde belang in de bedrijven waarvan je (of je fonds/ETF) aandelen bezit. Alleen wat de markt er op dit moment voor wil betalen stijgt of daalt. En wat doe je niet als buy & hold belegger? Precies, tussentijds verkopen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2020 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:57:
[...]

Je bedoelt een periode van kopen met korting? :9

Als buy & hold belegger maken tussentijdse schommelingen voor je tot nu toe opgebouwde portfolio natuurlijk helemaal niets uit. Het aantal stukken in bezit stijgt of daalt niet door een stijgende of dalende markt. Alleen wat de markt er op dit moment voor wil betalen stijgt of daalt. En wat doe je niet als buy & hold belegger? Precies, verkopen :)
Betreft beleggen is het natuurlijk allemaal prima, zo'n crisis. Korting inderdaad.

Voor de baanzekerheid van jezelf, je partner, je vrienden en familie daarentegen. Een crisis heeft veel meer gevolgen dan de waarde van onze portefeuilles alleen. En daar hoop ik persoonlijk niet te hard geschoren te worden. Op de beurs blijf ik lekker stilzitten en ga ik voor de kale kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Wellicht ga je vandaag nog wat circuit breakers zien @Wozmro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:01

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Longcat schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:54:
Ja, dit kan hard gaan deze week. Shell zal ook nog wel wat klappen krijgen (en die staan al -30% ytd).

Ondertussen is dit wel de test voor mensen die long zitten, vooral voor de emoties. Long zitten met groene cijfers is toch wat anders dan 50% van je portefeuillewaarde zien verdampen. Wat eigenlijk niet uit zou maken, maar dan wordt het toch iets minder leuk om op verjaardagen over je beleggingen te praten ;).

[ Voor 35% gewijzigd door tuinïnen op 09-03-2020 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wat mij opvalt is dat de USD ook flink keldert tov eur. Dit maakt het verval in mijn portefeuille nog groter omdat ik een aantal Amerikaanse fondsen heb (VTI, IJS etc). Of zie ik dit verkeerd?
R.van.M schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:44:
[...]
De komende jaren zal dit weer goed gemaakt worden en komen we weer netjes rond het 6% gemiddeld uit
Na de crash van 2008-2009 duurde het geloof ik 6-7 jaar voordat je op 0% uitkwam als je rekening houdt met inflatie. Hoe lang het deze keer gaat duren weet niemand. Voor dat we op 6% gemiddeld uitkomen kunnen we zo maar 10 jaar verder zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Pistachenootje op 09-03-2020 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 08:48
Dat zie je goed @Pistachenootje Het kan er bijvoorbeeld mee te maken hebben dat de rente in USA nu sterk daalt en daardoor beleggen in dit waardepapier voor buitenlandse beleggers minder aantrekkelijk wordt in vergelijking met waardepapier in hun eigen valuta. Gevolg: minder vraag naar dollars. Maar pin me er niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Pistachenootje Je bedoelt dan de valuta waarin het fonds is genoteerd? Dat is niet van belang. En in zekere zin is de valuta van de onderliggende aandelen ook niet van belang; de aandelen worden gewaardeerd relatief aan de waarde van de betreffende valuta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Pistachenootje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:21:
Wat mij opvalt is dat de USD ook flink keldert tov eur. Dit maakt het verval in mijn portefeuille nog groter omdat ik een aantal Amerikaanse fondsen heb (VTI, IJS etc). Of zie ik dit verkeerd?

[...]

Na de crash van 2008-2009 duurde het geloof ik 6-7 jaar voordat je op 0% uitkwam als je rekening houdt met inflatie. Hoe lang het deze keer gaat duren weet niemand. Voor dat we op 6% gemiddeld uitkomen kunnen we zo maar 10 jaar verder zijn.
Klopt helemaal. Ik sta ook zeker niet te juichen met deze koersdalingen omdat ik al in het midden van mijn hold periode zit en in principe mijn kapitaal wil gaan opnemen over ongeveer 10 jaar. Op het moment dat je een beginnend buy&hold belegger bent is dit uiteraard wel gunstig.

Wellicht het enige lichtpuntje in deze zee van rood is dat we omlaag gaan omdat we geen antwoord hebben op het corona virus. Op het moment dat er een bericht komt dat er een succesvolle test met een medicijn of vaccin geweest zal de trend zich heel snel keren. Voorlopig zijn er nog geen hoopvolle signalen en hoe langer deze situatie voortduurt hoe meer bedrijven in problemen komen, wat kan resulteren in langdurige economische schade.

Het is nu nog te vroeg om enige zinnige voorspellingen te doen, vandaar dat de beurs ook zo panisch reageert.. iedereen wacht op signalen en op dit moment komen er steeds weer negatieve signalen.

[ Voor 27% gewijzigd door R.van.M op 09-03-2020 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:37:
@Pistachenootje Je bedoelt dan de valuta waarin het fonds is genoteerd? Dat is niet van belang. En in zekere zin is de valuta van de onderliggende aandelen ook niet van belang; de aandelen worden gewaardeerd relatief aan de waarde van de betreffende valuta.
Dat begrijp ik niet zo goed. Stel ik had 100k Euro's in VTI zitten. Stel de beurzen gaan totaal 20% naar beneden. Dan heb ik 80k over. Maar als tegelijkertijd de dollar ook 10% zakt is mijn positie nog maar 72k euro's toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Pistachenootje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:43:
[...]

Dat begrijp ik niet zo goed. Stel ik had 100k Euro's in VTI zitten. Stel de beurzen gaan totaal 20% naar beneden. Dan heb ik 80k over. Maar als tegelijkertijd de dollar ook 10% zakt is mijn positie nog maar 72k euro's toch?
In VTI zitten ook bedrijven die in euro's rapporteren, dus die hebben geen last van dit effect;
Winst in euro's --> vertaald naar $ --> terug vertaald naar euro's

Voor de bedrijven die in $ rapporteren, komt ook een deel van de winst uit euro landen. Winst gemaakt in euro's --> vertaald naar winst in $

Voor bedrijven die alleen de winst in $ maken klopt bovenstaande situatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
R.van.M schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:38:
[...]

Klopt helemaal. Ik sta ook zeker niet te juichen met deze koersdalingen omdat ik al in het midden van mijn hold periode zit en in principe mijn kapitaal wil gaan opnemen over ongeveer 10 jaar. Op het moment dat je een beginnend buy&hold belegger bent is dit uiteraard wel gunstig.

Wellicht het enige lichtpuntje in deze zee van rood is dat we omlaag gaan omdat we geen antwoord hebben op het corona virus. Op het moment dat er een bericht komt dat er een succesvolle test met een medicijn of vaccin geweest zal de trend zich heel snel keren. Voorlopig zijn er nog geen hoopvolle signalen en hoe langer deze situatie voortduurt hoe meer bedrijven in problemen komen, wat kan resulteren in langdurige economische schade.

Het is nu nog te vroeg om enige zinnige voorspellingen te doen, vandaar dat de beurs ook zo panisch reageert.. iedereen wacht op signalen en op dit moment komen er steeds weer negatieve signalen.
Ook dit is natuurlijk maar de vraag... Een zeer realistisch scenario is dat de schade groot zal zijn, faillissementen, massa ontslag, grote kredietcrisis... De weg naar boven zal dan een stuk langzamer gaan dan die naar beneden was.

Het lijkt zo langzamerhand wel een perfect storm te worden?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

R.van.M schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:49:
[...]

Ja, het verleden. Of denk jij dat dit keer alles anders is? In dat geval zou ik maar eten gaan hamsteren
Er zit heel wat tussen meteen moeten hamsteren (lees: tekort aan basis producten) en een wereldwijde crisis waar je ook als buy and hold belegger last van gaat krijgen. Waar je sowieso last van gaat krijgen zijn lagere omzetten en winsten, waarschijnlijk faillissementen (luchtvaartmaatschappijen, toerisme e.d.) dat is niet goed voor de onderliggende waarde van je ETF, zowel de groei van groeiaandelen als het dividend van dividend aandelen stagneert of krimpt op de langere termijn.
Dus je kunt goedkoper inkopen, maar als de k/w verhouding gelijk is aan februari 2020 dan heeft het nog weinig zin ;)

Extra risico is dat banken niet meer kunnen ingrijpen, de rente staat al laag.........

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VpnfXJ9.png

wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@R.van.M ik volg het nog niet helemaal. Voorbeeld: Als ik een maand geleden 100k dollars in VTI had zitten dan heb ik in euro's nu een stuk minder geld door de huidige crash/correctie en daar bovenop nog het koers verlies van de dollar? Zoals ik het zie wordt ik op twee vlakken geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Sport_Life schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:49:
[...]

Er zit heel wat tussen meteen moeten hamsteren (lees: tekort aan basis producten) en een wereldwijde crisis waar je ook als buy and hold belegger last van gaat krijgen. Waar je sowieso last van gaat krijgen zijn lagere omzetten en winsten, waarschijnlijk faillissementen (luchtvaartmaatschappijen, toerisme e.d.) dat is niet goed voor de onderliggende waarde van je ETF, zowel de groei van groeiaandelen als het dividend van dividend aandelen stagneert of krimpt.
Dat ontken ik zeker niet. Zoals ik een post hierboven heb aangegeven kan het herstel zomaar >10jaar duren.

Simplistisch gezien, we overwinnen het corona virus en vervolgens gaat de economie weer groeien. De vraag is dus vooral hoe lang de huidige situatie nog voortduurt en hoeveel er kapot wordt gemaakt voordat het herstel in kan zetten.

Het alternatief is, we overwinnen het virus niet of de algehele schuldeconomie stort in en in dat geval zijn euro's sowieso niets meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

R.van.M schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:55:
[...]

Dat ontken ik zeker niet. Zoals ik een post hierboven heb aangegeven kan het herstel zomaar >10jaar duren.

Simplistisch gezien, we overwinnen het corona virus en vervolgens gaat de economie weer groeien. De vraag is dus vooral hoe lang de huidige situatie nog voortduurt en hoeveel er kapot wordt gemaakt voordat het herstel in kan zetten.

Het alternatief is, we overwinnen het virus niet of de algehele schuldeconomie stort in en in dat geval zijn euro's sowieso niets meer waard.
Jij denkt nogal zwart/wit ;).
Jij gaat ook uit van herstel. Wie zegt dat het gaat herstellen? Zoals beleggers er nu naar kijken zit er op de korte termijn iig geen herstel in. Anders gaat men niet met 30% verlies tov februari verkopen, lijkt mij zo.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2020 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Pistachenootje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:53:
@R.van.M ik volg het nog niet helemaal. Voorbeeld: Als ik een maand geleden 100k dollars in VTI had zitten dan heb ik in euro's nu een stuk minder geld door de huidige crash/correctie en daar bovenop nog het koers verlies van de dollar? Zoals ik het zie wordt ik op twee vlakken geraakt.
Dat klopt maar vergeleken met een S&P500 tracker in euro's wordt je net zo hard geraakt. Want die zakt ook met zowel de koers als de usd koers. Dus in dat opzicht maakt het niet uit of het belegd in bijvoorbeeld VWRL of VTI/VXUS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pistachenootje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:53:
Als je een ETF in euro's hebt dan heb je hetzelfde effect, je ziet het enkel niet omdat het in de koers verwerkt zit. In een euro ETF zitten ook ontzettend veel bedrijven waarvan de waarde in dollars is genoteerd, zodra de koers dus daalt zal de ETF meedalen omdat de onderliggende aandelen, in euro's, minder waard worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Sport_Life schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:56:
[...]

Jij denkt nogal zwart/wit ;).
Jij gaat ook uit van herstel. Wie zegt dat het gaat herstellen? Zoals beleggers er nu naar kijken zit er op de korte termijn iig geen herstel in. Anders gaat men niet met 30% verlies tov februari verkopen, lijkt mij zo.
Nogmaals, ik heb het over termijnen van >10 jaar.
Op korte termijn kan de schade enorm zijn, vandaar dat het lang kan gaan duren voordat we herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
523 momenteel. Het valt allemaal nog wel mee....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Sunri5e schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:03:
Vind je? Kijk even naar duitsland
Germany30^: 11.541,87 -1.081,27 -9,37%

Kan me niet herinneren dat ik zulke dagen zelfs in 2008 gezien heb.

[ Voor 13% gewijzigd door R.van.M op 09-03-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:00
Sunri5e schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:03:
De helft van de AEX moet nog openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 09:56
508,98 -22,31 (-4,20%)
Komt ie aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
vol spanning zit ik te wachten op de eerste tik van shell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:00
Wacht maar even tot rds open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Vandaag gaan we dus weer een achtbaanritje maken omlaag, woei!

Rusland en Saudi Arabië hebben een lelijke bitch fight over olieprijzen en Corona woekert flink verder in de westerse wereld. Ik ben benieuwd waar we einde van de week staan met de diverse indices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
hv08 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:05:
[...]

De helft van de AEX moet nog openen.
Wellicht een domme vraag, maar hoe kan het dat een aandeel als shell zo lang duurt voordat er daar een eerste trade op is? Ik zou verwachten dat juist op de hoge volume aandelen de eerste koersen er zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-10 18:48
Mijn horizon ligt nog zo'n 25 jaar verder, dus ik vind het allemaal prima dit. Lekker laag bijkopen volgende maand en over 25 jaar is dit slechts één van de dippen.

Hoe vol allen, hou je aan je strategie en na afloop hiervan is tijd genoeg om te bekijken en beoordelen of je strategie ook dit soort situaties aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:01

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Financials gaan wel heel hard, ABN bijna -12%.. Aegon -13% ING -14% bwa

[ Voor 3% gewijzigd door tuinïnen op 09-03-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
Orangelights23 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:14:
Mijn horizon ligt nog zo'n 25 jaar verder, dus ik vind het allemaal prima dit. Lekker laag bijkopen volgende maand en over 25 jaar is dit slechts één van de dippen.

Hoe vol allen, hou je aan je strategie en na afloop hiervan is tijd genoeg om te bekijken en beoordelen of je strategie ook dit soort situaties aan kan.
Ik maak mij hier ook niet druk. Ik sta op dit moment "quite" dus ik heb geen geld verloren. Natuurlijk is het jammer dat de winst is verdampt. Maar ik lig hier niet wakker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
tuinïnen schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:21:
Financials gaan wel heel hard, ABN bijna -12%.. Aegon -13% ING -14% bwa
Shell inmiddels -21% in london. Zodra er een trade op de AEX is gaat deze in de 2cijferig min

[ Voor 13% gewijzigd door R.van.M op 09-03-2020 09:26 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.