@Strider banken ‘swappen’ hypotheken vaak naar EURIBOR, zodat je eindigt met een x miljard exposure op EURIBOR + een opslag (spread). Het maakt niet veel uit of de rente op hypotheken vroegâh hoog was, als de spread hetzelfde was (omdat de swap rate ook hoog was). De echte vraag is dus of die ‘winstgevende leningen’ een hogere spread hadden.
Blijkbaar is de cruise industrie ook hard onderuit gegaan: Royal Caribbean, Norweigan en Carnaval Cruise ook rond de 15% naar beneden in 1 dag. Is inderdaad mss interessant.Rubberen schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:45:
Iemand die interessante EFT's weet die toerisme bedrijven volgt?
Tui het vroegere jetair, heeft bijvoorbeeld daling ondergaan van minstens 30% sinds de uitbraak van het Corona virus. Echter ging het al niet te fantastisch met het bedrijf voor de aankomst van het virus..
Toerisme sector is het hardst getroffen roepen ze overal dus een EFT is die sector lijkt me wel interessant.
Hebben jullie meegekregen dat er waarschijnlijk 2 mutaties van het COviD-19 virus is/was? Chinese wetenschappers hadden dit gepubliceerd. De meest gevaarlijke was begin Januari nog actief in China en zorgde ervoor dat het sterftecijfer 17.3% was! Dit zijn cijfers meer gelijk aan MERS. Kan ik me wel iets beter voorstellen dat in China toen massaal ziekenhuizen uit de grond gestampt werden en steden in quarantaine. Het nu wereld verspreid virus zou de minder gevaarlijke variant zijn.
www.cnbc.com/amp/2020/03/...y-two-types-covid-19.html
Ondertussen zit ik deze week echt behoorlijk ziek thuis, ondanks een griepprik en weet ik dat ik het via mij dochtertje heb gekregen. Nu wil ik niet zeggen dat ik het virus heb, maar de huisarts vroeg als laatste vraag of ik nog gereisd had... Blijkbaar is dat echt een criterium om getest te worden, wat natuurlijk onzin is aangezien ik het via m'n eigen kroost heb gekregen. Beetje dubieus is het wel...
In ieder geval, ik acht nog steeds de kans zeer groot dat de beurs nog (behoorlijk) gaat zakken komende periode en wacht nog geduldig mijn kans af om weer in te stappen.
Every magical journey begins with a single step
Je spreekt hier jezelf eigenlijk tegen. Je zegt te (h)erkennen dat bij een crisis de banken de hardste klappen krijgen. Daarbij zeg je ook dat je verwacht had dat ze een bepaald koersniveau zouden gaan halen.Strider schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:29:
[...]
Omdat bij iedere crisis banken de hardste klappen krijgen, keer op keer. De verwachting die ik begin 2019 had dat ING nog ooit zou terug komen op het koersniveau van 2018 is volledig weg door ingrepen van de centrale banken.
Het is een feit dat er ooit weer een crisis aankomt én dat het onvoorspelbaar is wanneer en in welke vorm deze zich aanbiedt.
Kortom....op basis van deze twee verwachtingen ben je dus eigenlijk aan het gokken. Gokken op het nog niet aanbieden van een crisis en derhalve een stijging van het aandeel.
Met de langere termijn heeft het niets te maken, want in de langere termijn zit altijd een crisis ingebouwd. En je geeft net aan dat deze aandelen bij een crisis de hardste klappen krijgen, dus onderuit gaan en je koersdoel niet gehaald wordt.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
M.b.t de hele ING discussie hierboven, ik lees alleen maar gevoel, precies de reden waarom het zo vaak fout gaat met stock picks.
Wil je echt aan stock picking doen, spit de balans door. Maak een inschatting wat de winst per aandeel gaat doen, lees de analyses van professionele analisten. Verdiep je in de trends en kansen en risicos voor de sector en ING specifiek. Vergelijk ING met de concurrenten, staan ze er beter of slechter voor en nog veel meer.
Klinkt als veel werk? Ja! Stockpicking is veel werk! Kopen en verkopen omdat t gedaald of gestegen is, is zonder een goede analyse gewoon gokken.
Wil je echt aan stock picking doen, spit de balans door. Maak een inschatting wat de winst per aandeel gaat doen, lees de analyses van professionele analisten. Verdiep je in de trends en kansen en risicos voor de sector en ING specifiek. Vergelijk ING met de concurrenten, staan ze er beter of slechter voor en nog veel meer.
Klinkt als veel werk? Ja! Stockpicking is veel werk! Kopen en verkopen omdat t gedaald of gestegen is, is zonder een goede analyse gewoon gokken.
Probleem is dat alle professionele analisten dat ook doen. En waarschijnlijk beter en sneller.R.van.M schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:17:
M.b.t de hele ING discussie hierboven, ik lees alleen maar gevoel, precies de reden waarom het zo vaak fout gaat met stock picks.
Vandaar dat de huidige koers al de juiste prijs zal zijn.
Verwijderd
Ook die professionele analisten maken fouten en verslaan zelden de markt. Minder dan de helft suggereren sommige analysis. Als je op "SPIVA US" zoekt kom je genoeg analyses tegen die dat claimen in ieder geval:two-one schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:35:
[...]
Probleem is dat alle professionele analisten dat ook doen. En waarschijnlijk beter en sneller.
Vandaar dat de huidige koers al de juiste prijs zal zijn.
https://www.evidenceinves...atest-us-spiva-scorecard/
Dus als iemand denkt de markt te kunnen verslaan, dan ben ik benieuwd wat ze meer denken te weten.
De huidige koers is echter niet altijd de juiste prijs, zoals @Longcat ook al uiteengezet heeft paar dagen terug. De huidige prijs reflecteert de verwachting van wat de economie gaat doen. Daar zit een toekomst verspellend element in en dat gaat vaak fout. We verwachten vandaag geen derde wereldoorlog maar als die morgen toch uitbreekt was de prijs gisteren niet correct.
Daar ben ik het helemaal mee eens.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:03:
[...]
Ook die professionele analisten maken fouten en verslaan zelden de markt. Minder dan de helft suggereren sommige analysis. Als je op "SPIVA US" zoekt kom je genoeg analyses tegen die dat claimen in ieder geval:
Dus als iemand denkt de markt te kunnen verslaan, dan ben ik benieuwd wat ze meer denken te weten.
De huidige koers is echter niet altijd de juiste prijs, zoals @Longcat ook al uiteengezet heeft paar dagen terug. De huidige prijs reflecteert de verwachting van wat de economie gaat doen. Daar zit een toekomst verspellend element in en dat gaat vaak fout. We verwachten vandaag geen derde wereldoorlog maar als die morgen toch uitbreekt was de prijs gisteren niet correct.
De huidige koers is een afspiegeling van wat de “markt” er op dit moment van vindt.
Cruises zijn inderdaad ook hard achteruitgegaan. Vind er helaas niet onmiddellijk een ETF voor. Een aandeel kopen van 1 van die bedrijven lijkt me momenteel iets te riskant, zou toch wat meer spreiding willen.Bowen_HAFX schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 01:09:
[...]
Blijkbaar is de cruise industrie ook hard onderuit gegaan: Royal Caribbean, Norweigan en Carnaval Cruise ook rond de 15% naar beneden in 1 dag. Is inderdaad mss interessant.
Hebben jullie meegekregen dat er waarschijnlijk 2 mutaties van het COviD-19 virus is/was? Chinese wetenschappers hadden dit gepubliceerd. De meest gevaarlijke was begin Januari nog actief in China en zorgde ervoor dat het sterftecijfer 17.3% was! Dit zijn cijfers meer gelijk aan MERS. Kan ik me wel iets beter voorstellen dat in China toen massaal ziekenhuizen uit de grond gestampt werden en steden in quarantaine. Het nu wereld verspreid virus zou de minder gevaarlijke variant zijn.
www.cnbc.com/amp/2020/03/...y-two-types-covid-19.html
Ondertussen zit ik deze week echt behoorlijk ziek thuis, ondanks een griepprik en weet ik dat ik het via mij dochtertje heb gekregen. Nu wil ik niet zeggen dat ik het virus heb, maar de huisarts vroeg als laatste vraag of ik nog gereisd had... Blijkbaar is dat echt een criterium om getest te worden, wat natuurlijk onzin is aangezien ik het via m'n eigen kroost heb gekregen. Beetje dubieus is het wel...
In ieder geval, ik acht nog steeds de kans zeer groot dat de beurs nog (behoorlijk) gaat zakken komende periode en wacht nog geduldig mijn kans af om weer in te stappen.
Ik heb wel een Europese travel and leisure ETF gevonden:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P000015ZB
Helemaal mee eens. De huidige prijs is fundamentals + verwachtingen + angst/hebzuchtVerwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:03:
[...]
Ook die professionele analisten maken fouten en verslaan zelden de markt. Minder dan de helft suggereren sommige analysis. Als je op "SPIVA US" zoekt kom je genoeg analyses tegen die dat claimen in ieder geval:
Echter dit alles veranderd niets aan het feit dat je nog steeds gedegen onderzoek moet doen naar een aandeel als je aan stockpicking doet om te bepalen of de markt op dit moment te zeer risico-avers/angstig is en daarom een aandeel te hard afstraft of dat er een fundamenteel probleem is
Ook hier hetzelfde. Hoe lang denk jij dat de corona crisis nog zal voortduren, in andere woorden, hoe lang zullen de bedrijven nog slechte omzet draaien? Hoeveel van deze bedrijven gaat hierdoor omvallen? Hoe is de schuldpositie van deze bedrijven? Zelfs als ze weer omzet gaan draaien, komen ze nog uit deze situatie? Puur kopen omdat ze hard gedaald zijn is hetzelfde als geld op zwart zetten omdat er 4x rood gevallen isRubberen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:15:
[...]
Cruises zijn inderdaad ook hard achteruitgegaan. Vind er helaas niet onmiddellijk een ETF voor. Een aandeel kopen van 1 van die bedrijven lijkt me momenteel iets te riskant, zou toch wat meer spreiding willen.
[ Voor 23% gewijzigd door R.van.M op 06-03-2020 09:04 ]
Wat betreft de cruise schepen: ervan uitgaande dat deze bedrijven stabiele cash flows hebben (geen idee), zou je vrij makkelijk een DCF kunnen maken. Pak bijvoorbeeld gewoon de gemiddelde earnings per kwartaal van het laatste jaar en los de formule op voor een bepaalde growth rate zodat je op de pre-Corona prijs uitkomt. Vervolgens kun je verschillende scenario’s testen zoals 2 kwartalen 0 inkomen (en wel kosten!) dus negatieve earnings. Wat doet dit met de growth rate om op de huidige prijs uit te komen? Stel dat de lange termijn growth rate 5% was en uit jouw analyse komt dat de markt nu uitgaat van 1%, en je gaat er vanuit dat het coronavirus hooguit een jaar impact kan hebben, dan is de huidige prijs wel aantrekkelijk.
Edit: check daarbij ook of de kas niet volledig opgaat door die x kwartalen aan 0 omzet!
Edit: check daarbij ook of de kas niet volledig opgaat door die x kwartalen aan 0 omzet!
[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 06-03-2020 15:21 ]
Het Coronavirus gaat nog een hele tijd duren. Hoewel de grote brandhaard in China onder controle lijkt te zijn, gaat de verspreiding natuurlijk gewoon door (Iran, India, Zuid Korea, Italië?). Dus misschien dat van het zomer inderdaad het virus minder actief wordt of dat in het najaar een vaccin op de markt komt. Het is volgende week nog niet voorbij. En zelfs dan is de vraag of de cruises al meteen weer vol zitten.R.van.M schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:56:
[...]
Helemaal mee eens. De huidige prijs is fundamentals + verwachtingen + angst/hebzucht
Echter dit alles veranderd niets aan het feit dat je nog steeds gedegen onderzoek moet doen naar een aandeel als je aan stockpicking doet om te bepalen of de markt op dit moment te zeer risico-avers/angstig is en daarom een aandeel te hard afstraft of dat er een fundamenteel probleem is
[...]
Ook hier hetzelfde. Hoe lang denk jij dat de corona crisis nog zal voortduren, in andere woorden, hoe lang zullen de bedrijven nog slechte omzet draaien? Hoeveel van deze bedrijven gaat hierdoor omvallen? Hoe is de schuldpositie van deze bedrijven? Zelfs als ze weer omzet gaan draaien, komen ze nog uit deze situatie? Puur kopen omdat ze hard gedaald zijn is hetzelfde als geld op zwart zetten omdat er 4x rood gevallen is
Maar dat het uiteindelijk wel weer populair wordt ben ik persoonlijk wel van overtuigd. Welke Tweaker duikt de cijfers in?
Ik ben niet van het stock picken omdat ik geen zin heb om me voldoende te verdiepen in alle bedrijven. Echter deze corona situatie kan ook kansen creëren.. Er zullen verschillende bedrijven de situatie niet overleven waardoor de overgebleven bedrijven uiteindelijk minder concurentie hebben en waarschijnlijk in de toekomst hogere marges kunnen draaien. De kunst is dus om de juiste bedrijven eruit te pikken.Bowen_HAFX schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:25:
[...]
Het Coronavirus gaat nog een hele tijd duren. Hoewel de grote brandhaard in China onder controle lijkt te zijn, gaat de verspreiding natuurlijk gewoon door (Iran, India, Zuid Korea, Italië?). Dus misschien dat van het zomer inderdaad het virus minder actief wordt of dat in het najaar een vaccin op de markt komt. Het is volgende week nog niet voorbij. En zelfs dan is de vraag of de cruises al meteen weer vol zitten.
Maar dat het uiteindelijk wel weer populair wordt ben ik persoonlijk wel van overtuigd. Welke Tweaker duikt de cijfers in?
Beste Mensen,
Ik wil jullie es iets voorleggen en ben benieuwd of jullie hier een mening over hebben.
in januari 2020 heb ik de beschikking gekregen over een fors geldbedrag. Dat is bonus geld, en heb ik de komende 10 to 15 jaar niet nodig. Alhoewel je dat natuurlijk nooit zeker weet. Maar dat is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Dat lijkt me de maximale zekerheid en bij bijna iedereen zo.
Na veel gelezen te hebben en gesprekken te hebben gevoerd kwam hieruit dat je zoiets het best in 1 keer kunt beleggen (mix indexfondsen/obligaties of deposito), oftwel Lumpsum.
Toch heb ik dat niet gedaan, met name omdat ik vond dat de beurs wel erg hoog stond. Een goed gevoel is ook belangrijk.
Ik heb toen bedacht dat ik dit bedrag verspreid over 18 maanden ga inleggen dmv DCA.
Echter, nu zijn er toch wel wat veranderende omstandigheden, waardoor ik mijn strategie heroverweeg.
Namelijk er is toch 10% tot 15% van de beurskoersen af. Voor mij wellicht toch een soort “blessing in disquise”. Uiteraard puur geluk. Niet omdat ik er zoveel verstand van heb.
Dus, het uitgangspunt waarom ik voor DCA heb gekozen staat een beetje op losse schroeven.
Ik sta nu weer op een driesprong:
- in 1 keer alles lumpsum erin (maar, de uitspraak “don’t try to catch a falling knife” spreekt me ook wel aan)
- Nu bij elke 5% omhoog en 5% omlaag het equivalent van 3 maanden er in 1 keer in, en gewoon door blijven gaan met de maandelijkse inleg zoals vantevoren bepaald. De totaal tijd van 18 maanden zal dan korter worden.
- Gewoon vasthouden aan maandelijks inleggen, verspreid over 18 maanden.
Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Ik wil jullie es iets voorleggen en ben benieuwd of jullie hier een mening over hebben.
in januari 2020 heb ik de beschikking gekregen over een fors geldbedrag. Dat is bonus geld, en heb ik de komende 10 to 15 jaar niet nodig. Alhoewel je dat natuurlijk nooit zeker weet. Maar dat is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Dat lijkt me de maximale zekerheid en bij bijna iedereen zo.
Na veel gelezen te hebben en gesprekken te hebben gevoerd kwam hieruit dat je zoiets het best in 1 keer kunt beleggen (mix indexfondsen/obligaties of deposito), oftwel Lumpsum.
Toch heb ik dat niet gedaan, met name omdat ik vond dat de beurs wel erg hoog stond. Een goed gevoel is ook belangrijk.
Ik heb toen bedacht dat ik dit bedrag verspreid over 18 maanden ga inleggen dmv DCA.
Echter, nu zijn er toch wel wat veranderende omstandigheden, waardoor ik mijn strategie heroverweeg.
Namelijk er is toch 10% tot 15% van de beurskoersen af. Voor mij wellicht toch een soort “blessing in disquise”. Uiteraard puur geluk. Niet omdat ik er zoveel verstand van heb.
Dus, het uitgangspunt waarom ik voor DCA heb gekozen staat een beetje op losse schroeven.
- in 1 keer alles lumpsum erin (maar, de uitspraak “don’t try to catch a falling knife” spreekt me ook wel aan)
- Nu bij elke 5% omhoog en 5% omlaag het equivalent van 3 maanden er in 1 keer in, en gewoon door blijven gaan met de maandelijkse inleg zoals vantevoren bepaald. De totaal tijd van 18 maanden zal dan korter worden.
Even kort mijn mening: ik heb ook sinds een jaar wat geld aan de kant staan dat ik lange tijd kan missen. Ik ben sindsdien aan het wachten op een serieuze dip (ik heb wel al ongeveer 1/3e van mijn spaargeld in aandelen/fondsen/crypto zitten)... Wat we momenteel meemaken is echter geen crash maar eerder een correctie die vaak (jaarlijks/2-jaarlijks) langs komt.two-one schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:35:
Ik ga nog even wachten in de hoop dat er diepere dalen aan komen. In de tussentijd wat aandelen oppikken die naar mijn mening goedkoop zijn t.o.v. hun fair value die ik berekend heb...
Nu alles er in één keer in lijkt me geen goed idee omdat de beurzen nog altijd zeer hoog staan niettegenstaande deze dip...
Jij? Volgens mij kun je met mijn post boven je een heel eind komen.
Op dit moment is er veel onzekerheid in de markt, niemand weet hoe lang deze situatie met het corona virus nog gaat voortduren en wat de uiteindelijke impact op de winstgevendheid zal zijn. Zoals je de afgelopen dagen ziet wordt de markt heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees. Dit zal de komende tijd nog voortduren.two-one schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:35:
Beste Mensen,
Zoals jij zelf al aangaf is het beste in 1x te beleggen (time in markt beats timing the market) maar daar heb je niet voor gekozen omdat je bang bent verlies te maken. In dat geval zou ik dan ook aan je huidige strategie vasthouden omdat de markt waarschijnlijk nog een tijdje zeer volatiel zal blijven.
Als je kijkt wat het rendement is geweest over zo'n wereldfonds/ETF, dan is dat over de laatste 5 jaar nu zo'n 5,5% gemiddeld. Dat duid niet op torenhoge beurskoersen meer. Dat lijkt me redelijk gezond en normaal.benbam schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:47:
[...]
Even kort mijn mening: ik heb ook sinds een jaar wat geld aan de kant staan dat ik lange tijd kan missen. Ik ben sindsdien aan het wachten op een serieuze dip (ik heb wel al ongeveer 1/3e van mijn spaargeld in aandelen/fondsen/crypto zitten)... Wat we momenteel meemaken is echter geen crash maar eerder een correctie die vaak (jaarlijks/2-jaarlijks) langs komt.
Ik ga nog even wachten in de hoop dat er diepere dalen aan komen. In de tussentijd wat aandelen oppikken die naar mijn mening goedkoop zijn t.o.v. hun fair value die ik berekend heb...
Nu alles er in één keer in lijkt me geen goed idee omdat de beurzen nog altijd zeer hoog staan niettegenstaande deze dip...
Een forse crash kan natuurlijk altijd komen door externe omstandigheden. Maar, daar kun je dus niet op anticiperen.
slechts 17 posities en een partij met een aandeel van maar liefst 28,5%Bowen_HAFX schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:44:
Ik heb wel een Europese travel and leisure ETF gevonden:
@two-one Ik zou lump sum niet aanraden omdat je nog nieuw bent. Dan raak je supernerveus omdat het dan qua euro's heel hard gaat. Je kan overwegen je 'DCA termijn' wat in te korten, bijv. naar 6 maanden. Daarnaast kan je meerdere koopmomenten inbouwen. Waarom 1x per maand? Je kan ook 1x per week doen (wel even letten op eventuele transactiekosten). Voordeel is dat je dan meer datapunten hebt en dus beter spreidt over de tijd.
Dank voor je antwoord.R.van.M schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:50:
[...]
Zoals jij zelf al aangaf is het beste in 1x te beleggen (time in markt beats timing the market) maar daar heb je niet voor gekozen omdat je bang bent verlies te maken. In dat geval zou ik dan ook aan je huidige strategie vasthouden omdat de markt waarschijnlijk nog een tijdje zeer volatiel zal blijven.
Ik ben idd tegen de adviezen en algemene kennis ingegaan, en dat blijkt nu stomtoevallig een gelukstreffer te zijn.
Maar dat hoeft in principe geen reden te zijn om dat nu niet nog alsnog te doen....
keuzes,keuzes,keuzes....
En nog het allerbelangrijkste, geen van de drie grootste cruise Line companies. Maar wel 22% in de min ondertussenCarfanatic schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:01:
[...]
slechts 17 posities en een partij met een aandeel van maar liefst 28,5%
@two-one als je het mentaal aankunt zou ik voor lump sum gaan, zeker nu de beurs ~10% lager staat dan de ATH.
Als je het te gewaagd vindt kun je beter voor DCA gaan.
Ps. Ook goed nadenken over je asset allocatie natuurlijk. 10-15 jaar is geen super lange horizon, een gedeelte in fixed income zou logisch kunnen zijn.
Als je het te gewaagd vindt kun je beter voor DCA gaan.
Ps. Ook goed nadenken over je asset allocatie natuurlijk. 10-15 jaar is geen super lange horizon, een gedeelte in fixed income zou logisch kunnen zijn.
[ Voor 31% gewijzigd door Pistachenootje op 06-03-2020 10:55 ]
Het blijft toch interessant dat de techaandelen het zo goed blijven doen, staan nauwelijks op verlies ytd
In vino veritas, in aqua sanitas
Verwijderd
Maandelijks en dat tientallen jaren volhouden. We staan nog steeds historisch hoog. Een ieder die vindt dat we nu al laag staan moet toch eens wat grafieken van de afgelopen 10 jaar bekijken. Ik koop zelf maandelijks en als echt iedereen gillend eruit gaat/is, werkloosheid weer speelt, faillissementen van bedrijven weer aan de orde van de dag is en iedereen roept ik beleg nooit meer koop ik grof bij. En nee jongens, dat precieze moment is niet te timen anders krijgen we die discussie weer. Maar ik investeer liever op dat moment bijvoorbeeld een bijvoorbeeld 10/20 mille dan nu.two-one schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:35:
Beste Mensen,
En het is weer genieten vandaag. Kan me niet hard genoeg naar beneden gaan.
* RobertMe begint maar eens te denken om wat extra's erin te stoppen... Maandag nog gekocht á €78, nu dus alweer vrijwel €3 eraf. En gezien opbouwfase sta ik toch al diep in het rood, dus wat roder maakt dan hopelijk toch niet uit. Deze prijzen compenseren dan mooi de €85 van januari & februari.
Maarja, wat als de prijzen nog verder zakken... Gelukkig dan nog flink aan het opbouwen en ruim voldoende op de bank om bv bij elke flinke daling redelijk wat erin te stoppen, evt. boven de €1000 om transactiekosten te vermijden
Ik blijf mij een beetje verbazen of de verhitte discussies hier omdat de beurs een paar procentjes gedaald is.
Stick to you plan en kijkt vooral toch niet dagelijks naar de koersen. Gewoon je visie blijven volgen en de rest links laten liggen. Er zijn zoveel meer mooiere dingen in het leven om je energie aan te besteden.
Als je nu al niet meer tegen de dalende koersen kan of nu al zenuwachtig begint te worden dan weet je een ding zeker. Dat is dat je niet moet beleggen! Aldus mijn ongezouten mening
Stick to you plan en kijkt vooral toch niet dagelijks naar de koersen. Gewoon je visie blijven volgen en de rest links laten liggen. Er zijn zoveel meer mooiere dingen in het leven om je energie aan te besteden.
Als je nu al niet meer tegen de dalende koersen kan of nu al zenuwachtig begint te worden dan weet je een ding zeker. Dat is dat je niet moet beleggen! Aldus mijn ongezouten mening
...what about it? Ik mis de context even.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
@Panzer_V Wie is hier verhit aan het discussiëren dan? Volgens mij vindt men het gewoon leuk om waarnemingen te bespreken. Gelukkig maar, anders kon het topic wel dicht.
We hadden het hier over het eenmalig beschikking hebben over een groot bedrag, dat is toch weer iets andersVerwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:58:
[...]
Maandelijks en dat tientallen jaren volhouden.
Er zit enige contradictie in je verhaal.We staan nog steeds historisch hoog. Een ieder die vindt dat we nu al laag staan moet toch eens wat grafieken van de afgelopen 10 jaar bekijken. Ik koop zelf maandelijks en als echt iedereen gillend eruit gaat/is, werkloosheid weer speelt, faillissementen van bedrijven weer aan de orde van de dag is en iedereen roept ik beleg nooit meer koop ik grof bij. En nee jongens, dat precieze moment is niet te timen anders krijgen we die discussie weer. Maar ik investeer liever op dat moment bijvoorbeeld een bijvoorbeeld 10/20 mille dan nu.
Overigens is de laatste 10 jaar meer dan gemiddeld gestegen. Maar dat kom ook wel een stukje door fors herstel van 2008.
Als je over de laatste 20 jaar kijkt is het al weer anders. En zo is het maar net welke periode je kiest en je kunt er altijd 1 vinden die laat zien wat je wil zien.
Ook in de jaren dat alle "newbees" zich hier niet actief melden, zoals de afgelopen weken spontaan gebeurd is, heeft dit topic gewoon bestaansrecht gehad.Phyrozi schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:08:
@Panzer_V Wie is hier verhit aan het discussiëren dan? Volgens mij vindt men het gewoon leuk om waarnemingen te bespreken. Gelukkig maar, anders kon het topic wel dicht.
Ergens was het wel fijn dat er niet meer dan 10 berichten per dag geplaatst werden in plaats van tientallen zoals nu.
Dat is al afgehandeld, tenzij je alvast een voorspelling voor over een maand wil inschieten. Dan is mijn volgende inkoopmoment pas weer. Nu kan het 50% omlaag hollen en dan blijf ik nog steeds gewoon lekker zitten waar ik zit.Phyrozi schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:09:
Haha, onze stuur-maar-een-tikkie verhouding....
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Hoe zit dat nu eigenlijk bij DeGiro met ordertypes. Een dagorder wordt aan het eind van de (handels)dag verwijderd als die niet is uitgevoerd. Bij doorlopend is dat niet zo, maar wordt die wel verwijderd na uitvoering? Dus niet dat elke keer dat de prijs onder ingestelde zakt dat dan de order wordt uitgevoerd
Of is dat doorlopend ook van "je moet hem zelf stopzetten nadat die is uitgevoerd"?
Orders worden altijd verwijderd na uitvoering. Het verschil tussen doorlopend en dagorder is dat de laatste ook verwijderd wordt aan het eind van de handelsdag.
Verwijderd
Waarom vraag je dan wat te doen aan anderen als ik wil zien wat ik wil zien? Gewoon erin plempen dan. Volle bak. Klaar.two-one schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:11:
[...]
We hadden het hier over het eenmalig beschikking hebben over een groot bedrag, dat is toch weer iets anders
[...]
Er zit enige contradictie in je verhaal.
Overigens is de laatste 10 jaar meer dan gemiddeld gestegen. Maar dat kom ook wel een stukje door fors herstel van 2008.
Als je over de laatste 20 jaar kijkt is het al weer anders. En zo is het maar net welke periode je kiest en je kunt er altijd 1 vinden die laat zien wat je wil zien.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2020 11:47 ]
Waarschijnlijk heb je gelijkVerwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:43:
[...]
Waarom vraag je dan wat te doen als ik wil zien wat ik wil zien? Gewoon erin plempen dan. Volle bak. Klaar.
Verwijderd
Doe waar jij je goed bij voelt. Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik heb ook nog genoeg cash aan de kant en ik vind het geen goed koopmoment voor grote sommen. En als ik het achteraf mis heb lig ik daar ook weer niet van wakker. Maar ik heb ook geen horizon meer van 30 jaar.
Haha, nee. Dat was mijn eerste en laatste voorspellingMneoreJ schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:11:
[...]
Dat is al afgehandeld, tenzij je alvast een voorspelling voor over een maand wil inschieten. Dan is mijn volgende inkoopmoment pas weer. Nu kan het 50% omlaag hollen en dan blijf ik nog steeds gewoon lekker zitten waar ik zit.
Lees bijvoorbeeld dit eens: https://ofdollarsanddata.com/lump-sum-investing/ en deze: https://earlyretirementno...vs-dollar-cost-averaging/
En de vanguard study; https://personal.vanguard.com/pdf/ISGDCA.pdf
dat spreekt voor lump-sum. Met een kleine 'maar'. De outperformance van DCA tov lumpsum is steeds in het gebied dat de markt van een ATH naar een crisis low gaat.
Nu dus in je glazen bol kijken wat er de komende maanden gaat gebeuren.
Persoonlijk ben ik grote som aan DCA-en en heb deze maand geannuleerd. Totdat de effecten of corona ook mooi momentum in de VS beginnen te krijgen. De rode stippen in de VS zijn nog lang niet groot genoeg: klik
Nu ben ik wel een bearish juich-aapje dat helemaal blij wordt van de beurzen vandaag. Ik hoop dat de SP500 door de 2900 zakt vandaag.
[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 06-03-2020 12:11 ]
Verwijderd
Ach ja. Uiteindelijk is de beurs een casino met dat verschil als je lang genoeg blijft zitten je ooit wel winst maakt. Je weet alleen nooit hoeveel winst en hoe lang je moet blijven zitten, zeker niet als je op sky hoge beurs standen grote sommen investeert. Nog een paar procenten en ik zit weer op €0,- winst op stukken die ik ruim 20 jaar geleden heb gekocht net voor de IT bubbel. Het kan dus heeeeeeeeeeeeeeel lang duren aan de jonkies hier.
@HEA220 die fear moet nog omslaan in terror en kristalliseren in een echte daling. Vooralsnog is het een kleine correctie met nu vooral zenuwachtig volatiliteit.
Deze heeft nog wat info wat de invloed van hoge P/E is:
https://awealthofcommonse...-cost-averaging-decision/
Deze link was goed, maar de plaatjes/tabellen zijn weg gevallen...
http://www.efficientfrontier.com/ef/997/dca.htm
[ Voor 45% gewijzigd door Ko.Kane op 06-03-2020 12:26 ]
@Ko.Kane Ligt eraan naar welke sectoren je kijkt.
Bij de techsector lijkt niet zoveel aan de hand als je YTD kijkt...
... maar kijk eens naar alles wat niet onder '' tech '' valt en dan met name de luchtvaart sector, (europese)banken, vastgoed en er zijn vast nog wel wat voorbeelden.
Die twee laatst genoemden doen het overigens al heel lang ontzettend slecht en krijgen nu nog een flinke dreun na.
... maar kijk eens naar alles wat niet onder '' tech '' valt en dan met name de luchtvaart sector, (europese)banken, vastgoed en er zijn vast nog wel wat voorbeelden.
Die twee laatst genoemden doen het overigens al heel lang ontzettend slecht en krijgen nu nog een flinke dreun na.
[ Voor 18% gewijzigd door JohanNL op 06-03-2020 12:36 ]
Wat bedoel je? Bedoel je dat je het al wel flinke daling vindt, omdat ik zei dat ik het nog niet echt goed genoeg vind qua daling?JohanNL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:35:
@Ko.Kane Ligt eraan naar welke sectoren je kijkt.
... maar kijk eens naar alles wat niet onder '' tech '' valt en dan met name de luchtvaart sector, banken, vastgoed en er zijn vast nog wel wat voorbeelden.
Voor de travel en leisure 'koopjes' zoekers:
cruise operators: klik
Airline lijst: klik
Ze krijgen een klap en herstellen, maar het herstel niveau is na iedere 'crisis' lager.Panzer_V schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 06:39:
[...]
Je spreekt hier jezelf eigenlijk tegen. Je zegt te (h)erkennen dat bij een crisis de banken de hardste klappen krijgen. Daarbij zeg je ook dat je verwacht had dat ze een bepaald koersniveau zouden gaan halen.
Het is een feit dat er ooit weer een crisis aankomt én dat het onvoorspelbaar is wanneer en in welke vorm deze zich aanbiedt.
Kortom....op basis van deze twee verwachtingen ben je dus eigenlijk aan het gokken. Gokken op het nog niet aanbieden van een crisis en derhalve een stijging van het aandeel.
Met de langere termijn heeft het niets te maken, want in de langere termijn zit altijd een crisis ingebouwd. En je geeft net aan dat deze aandelen bij een crisis de hardste klappen krijgen, dus onderuit gaan en je koersdoel niet gehaald wordt.
Dat ik met ING niet slim bezig was weet ik, daarom stonden ze ook op het punt eruit te gaan.
Inderdaad, tot nu toe is de correctie matig. DJ staat nog steeds flink hoger dan begin 2019, idem voor de AEX.Ko.Kane schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:19:
@HEA220 die fear moet nog omslaan in terror en kristalliseren in een echte daling. Vooralsnog is het een kleine correctie met nu vooral zenuwachtig volatiliteit.
Ik ben het wel met @Ko.Kane eens dat dit per sector enorm verschilt.
Tech aandelen zijn een paar maanden koers terug gegaan, bank aandelen een paar jaar
Apple nog steeds op 292 dollar

[ Voor 3% gewijzigd door Strider op 06-03-2020 13:07 ]
BlaBlaBla
Ik heb mijn lijst nog eens wat aangepast. De fair value waardes die in het bruin staan heb ik zelf proberen te berekenen. Enkele bedrijven zijn uit de lijst gehaald, meestal wegens te grote schuldgraad...

Verwijderd
Stonden meen ik voor de bankencrisis tegen de 40.Strider schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:01:
[...]
Ze krijgen een klap en herstellen, maar het herstel niveau is na iedere 'crisis' lager.
Dat ik met ING niet slim bezig was weet ik, daarom stonden ze ook op het punt eruit te gaan.

Lees net dat Italie in recessie komt. Begint straks de euro discussie ook weer met de miljardenleningen aan dat land en gaat de sneeuwbal aan het rollen. Fasten your seatbelts?
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2020 15:02 ]
Klopt, maar toen was het een heel ander bedrijf. Er zat toen nog een hele verzekeringstak binnen de holding. Die is afgesplitst en daarbij zijn veel buitenlandse onderdelen verkocht.Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:59:
[...]
Stonden meen ik voor de bankencrisis tegen de 40.
https://www.cmegroup.com/...es/countdown-to-fomc.html
Interessant: 'de markt' schat de kans op nóg een rate cut van de fed van 50 bps in op 85%. Ze hebben pas geleden al een verlaging van 50 bps uitgevoerd. Deze werd niet al te goed ontvangen door de markt.
EDIT: lees ik het wel goed? Volgens mij gaat het zelfs om 75 bps rate cut waar de hoogste probability op zit.
Interessant: 'de markt' schat de kans op nóg een rate cut van de fed van 50 bps in op 85%. Ze hebben pas geleden al een verlaging van 50 bps uitgevoerd. Deze werd niet al te goed ontvangen door de markt.
EDIT: lees ik het wel goed? Volgens mij gaat het zelfs om 75 bps rate cut waar de hoogste probability op zit.
[ Voor 17% gewijzigd door Longcat op 06-03-2020 15:39 ]
Dat lees je inderdaad goed ja.Longcat schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:37:
https://www.cmegroup.com/...es/countdown-to-fomc.html
Alles van toerisme krijgt klappen, maar jammer genoeg niet al teveel ETF's van te vinden. Longcat jij had er indd 1 gevonden, maar de koers van die bepaalde ETF geeft mij geen goed gevoel.
Om aandelen te kopen in die bepaalde sector is het iets te riskant, naar mijn mening. Het is een sector waar ik weinig tot niets van ken en ik vermoed dat eens het corona gebeuren is overgewaaid mensen toch niet zo snel opnieuw een cruise zullen boeken.
Ondertussen nog altijd in fiat, aangezien ik wel een verdere daling verwachte tot over vorige week. Momenteel lijkt IWDA mij nog altijd een goeie 'betrouwbare' aanwinst. Aangezien mijn inleg beperkt zal zijn kan/zal ik helaas maar op 2 paarden inzetten. 2de paard is mij nog onbekend.. (onbekend als in teveel keuze, en de beste keuze willen maken als dat ook maar bestaat)
Om aandelen te kopen in die bepaalde sector is het iets te riskant, naar mijn mening. Het is een sector waar ik weinig tot niets van ken en ik vermoed dat eens het corona gebeuren is overgewaaid mensen toch niet zo snel opnieuw een cruise zullen boeken.
Ondertussen nog altijd in fiat, aangezien ik wel een verdere daling verwachte tot over vorige week. Momenteel lijkt IWDA mij nog altijd een goeie 'betrouwbare' aanwinst. Aangezien mijn inleg beperkt zal zijn kan/zal ik helaas maar op 2 paarden inzetten. 2de paard is mij nog onbekend.. (onbekend als in teveel keuze, en de beste keuze willen maken als dat ook maar bestaat)
Ik heb al langere tijd met het idee gespeeld om te gaan beleggen (heb nu enkel mijn pensioen potje en een Mixfonds van ASN voor nog geen 50 euro). Nu met het coronavirus lijkt me een goed moment om in te stappen, omdat de beurzen lager staan dan normaal gesproken, en ik wel vertrouwen heb dat dat weer bijtrekt. Na het lezen van verschillende boeken, o.a. Investing for Dummies, heb ik het idee een redelijke basis aan kennis te hebben. Voor mij lijkt index beleggen de beste keus (ik wil niet actief traden). In de VS heeft Vanguard mooie producten, maar wat is in Nederland nu een goede, betrouwbare partij om te gebruiken voor index beleggen, maar die niet je winst op eet aan kosten?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Verwijderd
@Rubberen Sector beleggen is bijna hetzelfde als markt timing. Wanneer ga je erin en wanneer is de rek eruit? Gewoon simpel houden. IWDA is helemaal goed.
Herhaling van zetten. Zie de zoekfunctie. Komt bijna om de drie pagina's terug deze vraag. Vooruit dan, nog 1 keer IWDA via de Giro. Klaar.LankHoar schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:06:
Ik heb al langere tijd met het idee gespeeld om te gaan beleggen (heb nu enkel mijn pensioen potje en een Mixfonds van ASN voor nog geen 50 euro). Nu met het coronavirus lijkt me een goed moment om in te stappen, omdat de beurzen lager staan dan normaal gesproken, en ik wel vertrouwen heb dat dat weer bijtrekt. Na het lezen van verschillende boeken, o.a. Investing for Dummies, heb ik het idee een redelijke basis aan kennis te hebben. Voor mij lijkt index beleggen de beste keus (ik wil niet actief traden). In de VS heeft Vanguard mooie producten, maar wat is in Nederland nu een goede, betrouwbare partij om te gebruiken voor index beleggen, maar die niet je winst op eet aan kosten?
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2020 16:11 ]
@LankHoar Zoekfunctie!
Je stelt een heel algemene vraag die al tientallen keren voorbij is gekomen en in groot detail is beantwoordt.
@LankHoar
Die SP500 wil maar niet door de 2900 heen, jammer, erg jammer.
spoiler: kleine drempel voor de moeite
nou bijvoorbeeld dus vanguard VWRL.of VWCE. Blackrock/Ishares IWDA+EMIM
Hier twee linkjes als start punt, 1 met wat info mbt kosten en de andere met voorbeelden van bekende combo's.:
https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
https://www.reddit.com/r/...ten_all_world_portfolios/
Hier twee linkjes als start punt, 1 met wat info mbt kosten en de andere met voorbeelden van bekende combo's.:
https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
https://www.reddit.com/r/...ten_all_world_portfolios/
Die SP500 wil maar niet door de 2900 heen, jammer, erg jammer.
[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 06-03-2020 16:21 ]
Graag vriendelijk blijven.
[ Voor 80% gewijzigd door Ardana op 06-03-2020 23:52 ]
Verwijderd
Nog 4 van zulke dagen als vandaag graag. IWDA vandaag 5 procent eraf. Jammie. 
NB: alleen zelf niet ziek worden.
NB: alleen zelf niet ziek worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2020 16:14 ]
@LankHoarVerwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:06:
Herhaling van zetten. Zie de zoekfunctie. Komt bijna om de drie pagina's terug deze vraag. Vooruit dan, nog 1 keer IWDA via de Giro. Klaar.
Met de kennis van nu is Fitvermogen -> NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund makkelijker en voordeliger.
Je kunt daar ook maandelijks beleggen zodat je er geen omkijken meer naar hebt.
[ Voor 15% gewijzigd door JohanNL op 06-03-2020 16:32 ]
OK interessant. Stel nou ik wil iets met Vanguard beginnen, hoe doe ik dat dan? Ja ik heb al door de OP geneusd en daar niets over gevonden, evenals een zoekopdracht naar "Vanguard" levert me alleen maar resultaten op waarin mensen uitleggen hoeveel ze bijvoorbeeld in Vanguard hebben zitten of waarom ze wellicht willen switchen - niet hoe ik juist met Vanguard kan beginnen 
Wanneer ik op hun website een account wil openen daar, krijg je een stap dat je een accounttype moet kiezen. Daar hebben ze het over een IRA, een 401 etc. maar dat gaat allemaal niet op in Europa natuurlijk. Dus vraag ik me af, kan ik wel een account openen vanaf hier?
Wanneer ik op hun website een account wil openen daar, krijg je een stap dat je een accounttype moet kiezen. Daar hebben ze het over een IRA, een 401 etc. maar dat gaat allemaal niet op in Europa natuurlijk. Dus vraag ik me af, kan ik wel een account openen vanaf hier?
Zit er geen hoofdstuk "(online)broker" in beleggen voor dummies?
Het is alweer even geleden is dat ik het gelezen heb (2 jaar). Er werd wel een en ander over uitgelegd, maar veelal toepasselijk op de VS. Ik heb stukken die mij niet toepasbaar leken voor deze kant van de grote plas overgeslagen, en echt meer gekeken naar de basiskennis over investeren.Ko.Kane schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:35:
Zit er geen hoofdstuk "(online)broker" in beleggen voor dummies?
[ Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 06-03-2020 16:41 ]
Vanguard is een fondsbeheerder, geen brokerLankHoar schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:32:
OK interessant. Stel nou ik wil iets met Vanguard beginnen, hoe doe ik dat dan? Ja ik heb al door de OP geneusd en daar niets over gevonden, evenals een zoekopdracht naar "Vanguard" levert me alleen maar resultaten op waarin mensen uitleggen hoeveel ze bijvoorbeeld in Vanguard hebben zitten of waarom ze wellicht willen switchen - niet hoe ik juist met Vanguard kan beginnen
Mijn advies (doe ermee wat je wilt...): voor relatief kleine bedragen in ETF's vind ik DeGiro beter (lagere vaste kosten), voor de grotere bedragen zou ik persoonlijk een beleggersrekening bij je eigen bank aanvragen. De vaste kosten worden dan immers teniet gedaan.
Indien je kiest voor je eigen bank; zoek op ISIN NL0011225305 https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9 stel maandelijks een bedrag in van bv 200 euro en open de App pas over een of twee jaar weer. Iedere maand in de app kijken heeft echt geen enkele zin en daar word je als beginner alleen maar nerveus of opgewonden van.
Indien je kiest voor DeGiro; zoek op ISIN IE00B3RBWM25 https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000YXJO
Laat dit een paar maanden lopen en ga dan eens kijken of je wilt uitbreiden met bijvoorbeeld NT EM of misschien eens 100 euro Sligro of Shell oid
Ook leuk om eens te proberen: Koop op 29 april 100 euro aandelen ING. En kijk wat er gebeurt na dividend uitbetaling
[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 06-03-2020 16:56 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Wanneer ik mijn ASN app open dan zie ik daar 2 beleggings rekeningen; de een met een portefeuilleoverzicht, de ander ziet eruit alsof het een lopende rekening is maar dan enkel met verkeer tussen mijn portefeuille en die rekening (servicekosten en "voor uw ge/verkocht" meldingen). Begrijp ik je nu goed dat ik dus met die rekening ook een ETF kan aanschaffen?Sport_Life schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:43:
[...]
Vanguard is een fondsbeheerder, geen broker.
Mijn advies (doe ermee wat je wilt...): voor relatief kleine bedragen in ETF's vind ik DeGiro beter (lagere vaste kosten), voor de grotere bedragen zou ik persoonlijk een beleggersrekening bij je eigen bank aanvragen. De vaste kosten worden dan immers teniet gedaan.
Indien je kiest voor je eigen bank; zoek op ISIN NL0011225305 https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9 stel maandelijks een bedrag in van bv 200 euro en open de App pas over een of twee jaar weer. Iedere maand in de app kijken heeft echt geen enkele zin en daar word je als beginner alleen maar nerveus of opgewonden van.
Indien je kiest voor DeGiro; zoek op ISIN IE00B3RBWM25 https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000YXJO
-EDIT- ik vind de info van ASN erg summier. Er word wel verteld dat ik er aandelen mee kan kopen, maar nergens zie ik hoe. Hoe dan?
[ Voor 7% gewijzigd door LankHoar op 06-03-2020 16:53 ]
Er is vast ergens een knop "fondsen zoeken" oid..LankHoar schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:49:
[...]
Wanneer ik mijn ASN app open dan zie ik daar 2 beleggings rekeningen; de een met een portefeuilleoverzicht, de ander ziet eruit alsof het een lopende rekening is maar dan enkel met verkeer tussen mijn portefeuille en die rekening (servicekosten en "voor uw ge/verkocht" meldingen). Begrijp ik je nu goed dat ik dus met die rekening ook een ETF kan aanschaffen?
Ik moest bij de portefeuille zelf zijn blijkbaar. Daar kan ik aankopen en verkopen, echter krijg ik alleen de fondsen van ASN zelf te zien wanneer ik die selecteer. Wellicht moet ik dan toch nog een ander soort beleggingsrekening hebben..Sport_Life schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:53:
[...]
Er is vast ergens een knop "fondsen zoeken" oid..
@LankHoar Je kunt bij ASN alleen maar ASN fondsen kopen, dus wil je iets anders moet je ergens anders een rekening openen.
Dat verklaart!JohanNL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:55:
@LankHoar Je kunt bij ASN alleen maar ASN fondsen kopen, dus wil je iets anders moet je ergens anders een rekening openen.
[ Voor 36% gewijzigd door LankHoar op 06-03-2020 16:58 ]
Het NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund heeft al een duurzamer beleid dan de standaard ETF's die hier worden benoemd.LankHoar schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:56:
[...]
Dat verklaart!Dan zal ik dus eerst een andere bank moeten zoeken en daar een rekening openen. Triodos lijkt eenzelfde soort systeem als ASN te hanteren (althans, de info op hun website suggereert alleen maar het kopen van hun duurzame fondsen). Jammer, het liefst zou ik een wat groene bank gebruiken.
Maar qua duurzaamheid staat ASN wel ver bovenaan, dus als dat heel belangrijk voor je is en de extra kosten die zij vragen zijn voor jou aanvaardbaar zijn, dan kun je daar ook blijven. ( alhoewel een TER van dik 1% wel erg veel is voor een offensief fonds

Verwijderd
Knuppel in het hoenderhok.
Hoezo is buy and hold the holy grail?
https://www.belegger.nl/C...llar-aan-coronacrash.aspx
https://www.belegger.nl/C...llar-aan-coronacrash.aspx
Een groene bank is hiervoor volstrekt irrelevant aangezien de fondsen die je koopt verre van groen zijnLankHoar schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:56:
[...]
Dat verklaart!Dan zal ik dus eerst een andere bank moeten zoeken en daar een rekening openen. Triodos lijkt eenzelfde soort systeem als ASN te hanteren (althans, de info op hun website suggereert alleen maar het kopen van hun duurzame fondsen). Jammer, het liefst zou ik een wat groene bank gebruiken.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
@Greenisthebest Krantenkoppen met 'speculaten verliezen x miljard door verkeerde bet' zie je bijna nooit, maar ze zijn er wel. Leuk, 50 miljard, maar er kan net zo goed 200 miljard verloren zijn door aan de verkeerde kant te zitten van een rentebesluit of een aflevering van de trade war soapserie.
Ja daar heb je ook wel een goed punt eigenlijk..Tsurany schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:59:
[...]
Een groene bank is hiervoor volstrekt irrelevant aangezien de fondsen die je koopt verre van groen zijn

@r0bbCis schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:38:
[...]
Als je nu gaat uitstellen, is 2 dagen natuurlijk strategieloos.
Maandag en dinsdag groene cijfers, jij snel massaal inkopen, en woensdag t/m vrijdag weer dieprood.
Hallo -20%
Was mijn prognose toch nog niet eens zo slecht
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Vandaag de allocatie aangepast naar 9% goud (van ruim 50%), 32% USA aandelen (vanaf een totale aandelen allocatie van iets minder dan 50%) en als nieuwkomer 59% USA langlopende obligaties. Leverage terug van 131% naar 91%. Duidelijke move naar risk off. We zullen zien of deze zet rendabel is, maar het is wel een logisch gevolg van het model dat werkt met momentumselectie en daarna een minimum variance berekening. Kapitaalbehoud is nu belangrijker dan rendement.
Sta nu nog op ca. 2% ytd, dus een kleine 3% verloren tussen deze allocatiemomenten. Het is me wel weer duidelijk geworden dat goud en aandelen weliswaar ongecorreleerd zijn, maar deze maand op de belangrijkste momenten helaas niet negatief gecorreleerd. Aan de andere kant is dit resultaat, gegeven de heftigheid van de bewegingen op de beurzen, niet eens zo gek.
Sta nu nog op ca. 2% ytd, dus een kleine 3% verloren tussen deze allocatiemomenten. Het is me wel weer duidelijk geworden dat goud en aandelen weliswaar ongecorreleerd zijn, maar deze maand op de belangrijkste momenten helaas niet negatief gecorreleerd. Aan de andere kant is dit resultaat, gegeven de heftigheid van de bewegingen op de beurzen, niet eens zo gek.
Zat je in fysiek goud of goudmijnen? Gezien de hoge goudprijs momenteel verwacht ik goede kwartaalresultaten in goudmijnen. Uiteraard zijn die reeds ingeprijsd. Dus hoop ik op hele goede resultatenMagpie schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:05:
Vandaag de allocatie aangepast naar 9% goud (van ruim 50%), 32% USA aandelen (vanaf een totale aandelen allocatie van iets minder dan 50%) en als nieuwkomer 59% USA langlopende obligaties. Leverage terug van 131% naar 91%. Duidelijke move naar risk off. We zullen zien of deze zet rendabel is, maar het is wel een logisch gevolg van het model dat werkt met momentumselectie en daarna een minimum variance berekening. Kapitaalbehoud is nu belangrijker dan rendement.
Ben benieuwd naar volgende week, want heb deze week zo goed als overgeslagen...
Ik verwacht dat het corona gedoe nu hier ook écht begint (lees: meer negatievere aandacht want dicht bij huis) en eind volgende week "echt" begint in de US. Als daar de besmettingen intensiveert zullen de beurzen nog harder geraakt worden.
Ik verwacht dat het corona gedoe nu hier ook écht begint (lees: meer negatievere aandacht want dicht bij huis) en eind volgende week "echt" begint in de US. Als daar de besmettingen intensiveert zullen de beurzen nog harder geraakt worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Qunix op 06-03-2020 20:18 ]
@Sport_Life In fysiek goud.
Ook zowat mijn vermoeden. Zoals het nu evolueert verwacht ik volgende week donderdag of vrijdag mijn fiat om te zetten. Ben wel zeer blij dat ik op mijn gevoel heb vertrouwd en tot op heden nog niet heb aangekocht.Qunix schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:17:
Ben benieuwd naar volgende week, want heb deze week zo goed als overgeslagen...
Haha absoluut! Maar denk dat dat karakteristiek is aan volatiele tijden als deze dat het weekend zorgt voor tijd om na te denken, en tijd waarin niks gekocht kan worden. Als maandag dan aanbreekt hebben mensen genoeg nagedacht en getwijfeld en kan men weer... kopen! Zal me niks verbazen als komende week eenzelfde beeld gaat geven!Cis schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:53:
[...]
@r0bb
Was mijn prognose toch nog niet eens zo slecht
Heeft DeGiro al zijn jaaroverzichten 2019 gereed? Ik wil belastingaangifte doen, maar heb mijn DeGiro account gedurende vorig jaar opgezegd. Ik kan dus niet meer inloggen en heb de helpdesk al gemaild maar nog geen antwoord. Ik wil graag weten hoeveel dividendbelasting er is ingehouden in 2019. Dat heb ik niet handmatig bijgehouden helaas. Was het bij jullie belastingaangifte al goed van te voren ingevuld?
Edit: bij mij is er geen bedrag van te voren ingevuld maar ik heb wel minstens 2x dividend ontvangen van een ETF met domicile in NL (TGET).
Edit: bij mij is er geen bedrag van te voren ingevuld maar ik heb wel minstens 2x dividend ontvangen van een ETF met domicile in NL (TGET).
[ Voor 14% gewijzigd door oscar82 op 06-03-2020 22:10 ]
Verwijderd
Snelste lijkt me om de belastingaangifte te starten, dan zie je direct of er iets is ingevuld. Dat kan je gewoon binnen een paar minuten doen.oscar82 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:54:
Heeft DeGiro al zijn jaaroverzichten 2019 gereed? Ik wil belastingaangifte doen, maar heb mijn DeGiro account gedurende vorig jaar opgezegd. Ik kan dus niet meer inloggen en heb de helpdesk al gemaild maar nog geen antwoord. Ik wil graag weten hoeveel dividendbelasting er is ingehouden in 2019. Dat heb ik niet handmatig bijgehouden helaas. Was het bij jullie belastingaangifte al goed van te voren ingevuld?
Waarschijnlijk geen belasting op ingehouden.oscar82 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:54:
Exact wat ik dacht. In mijn geval is het tientjeswerk. Dus niet verschrikkelijk, maar wel genoeg om nog maar even te wachten met het indienen van mijn aangifte. Ik wacht bericht van degiro helpdesk rustig af. Ik mag toch hopen dat ze een oud-klant nog van een jaaroverzicht kunnen voorzien. Thanks!HEA220 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:17:
[...]
Bij TGET wordt gewoon 15% dividendbelasting ingehouden door degiro.
Dat zijn ze sowieso verplicht. Aangezien je geen klant meer bent sturen ze hem hoogstwaarschijnlijk per post. Dus tenzij je verhuisd bent zal ie vanzelf op je deurmat vallen.oscar82 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:34:
[...]
Exact wat ik dacht. In mijn geval is het tientjeswerk. Dus niet verschrikkelijk, maar wel genoeg om nog maar even te wachten met het indienen van mijn aangifte. Ik wacht bericht van degiro helpdesk rustig af. Ik mag toch hopen dat ze een oud-klant nog van een jaaroverzicht kunnen voorzien. Thanks!
Ik kreeg vorige week pas de melding dat mijn overzicht klaar stond.
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Verwijderd
Lekker hoor, weer 30% op mijn portfolio erbij in een week met maar 2% exposure.
Heeft de Giro geen FTSE puts?
Waarom zou je voor grotere bedragen kiezen voor een beleggingsrekening bij een bank? Rekenen banken lagere kosten bij grotere bedragen? Weet je misschien waar het kantelpunt zit?Sport_Life schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:43:
[...]
Even mezelf quotenRubberen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:04:
Alles van toerisme krijgt klappen, maar jammer genoeg niet al teveel ETF's van te vinden. Longcat jij had er indd 1 gevonden, maar de koers van die bepaalde ETF geeft mij geen goed gevoel.
Naast IWDA, een 2de aankoop gevonden. Een aandeel weliswaar ''kinepolis''. Goeie papieren, bekend en een daling die enkel en alleen door toedoen van het virus is. (mits een correctie door een piek net voor het virus)
Zeer jammer dat ik maar over 5K inleg beschik, een maand eerder kon dat het tienvoud zijn, maarjah, je ziet zoiets ook niet afkomen..
Vermoed dat ik het bij 2 aankopen zal houden voor het geringe bedrag dat ik momenteel maar kan investeren.
YTD, Adyen blijft erg sterk zeg.
ADYEN NV 803,000 +9,85%
Wolters Kluwer 68,080 +4,71%
Ahold Delhaize 22,635 +1,53%
Galapagos 182,600 -2,09%
UNILEVER 49,050 -4,26%
ASML 251,300 -4,70%
PROSUS 63,070 -5,20%
Heineken 89,700 -5,50%
RELX 21,220 -5,52%
IMCD 71,800 -7,71%
DSM 106,750 -8,05%
Vopak 42,760 -11,52%
NN Group 29,560 -12,60%
Philips Kon... 37,000 -14,98%
KPN 2,206 -16,15%
ASR Nederland 27,230 -18,38%
Akzo Nobel 71,770 -20,82%
RANDSTAD NV 41,430 -23,90%
ArcelorMittal 11,562 -26,08%--> Een bar slecht jaar tot nu toe.
AALBERTS NV 28,910 -27,74%
Royal Dutch... 18,510 -29,26%
ING 7,545 -29,41%
UNIBAIL-ROD... 98,820 -29,74%
ABN AMRO BA... 11,200 -30,95%
Aegon 2,729 -32,90%
ADYEN NV 803,000 +9,85%
Wolters Kluwer 68,080 +4,71%
Ahold Delhaize 22,635 +1,53%
Galapagos 182,600 -2,09%
UNILEVER 49,050 -4,26%
ASML 251,300 -4,70%
PROSUS 63,070 -5,20%
Heineken 89,700 -5,50%
RELX 21,220 -5,52%
IMCD 71,800 -7,71%
DSM 106,750 -8,05%
Vopak 42,760 -11,52%
NN Group 29,560 -12,60%
Philips Kon... 37,000 -14,98%
KPN 2,206 -16,15%
ASR Nederland 27,230 -18,38%
Akzo Nobel 71,770 -20,82%
RANDSTAD NV 41,430 -23,90%
ArcelorMittal 11,562 -26,08%--> Een bar slecht jaar tot nu toe.
AALBERTS NV 28,910 -27,74%
Royal Dutch... 18,510 -29,26%
ING 7,545 -29,41%
UNIBAIL-ROD... 98,820 -29,74%
ABN AMRO BA... 11,200 -30,95%
Aegon 2,729 -32,90%
BlaBlaBla
Herinnert iemand zich de inverted yield curve nog? Die 'vrijwel perfecte' recessie-indicator. Op dit moment geeft iedereen de schuld van de dip/correctie/crash waar we ons in bevinden aan het coronavirus. Ik durf te wedden dat over een jaar of meer opnieuw gewezen wordt op dat fantastische track record van de inverted yield curve als voorspeller.
Hoe staat die dan nu? Heb je een plaatje?Longcat schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:43:
Herinnert iemand zich de inverted yield curve nog? Die 'vrijwel perfecte' recessie-indicator. Op dit moment geeft iedereen de schuld van de dip/correctie/crash waar we ons in bevinden aan het coronavirus. Ik durf te wedden dat over een jaar of meer opnieuw gewezen wordt op dat fantastische track record van de inverted yield curve als voorspeller.
Afgelopen week toch nog wat short-posities ingenomen. Helaas de eerste stap al gemist. Maar ik vind de economische gevolgen zo groot inmiddels dat er best nog wat lucht zit in de koersen. De situatie wordt nu een beetje raar omdat sommige aandelen inmiddels een prachtig dividend-rendement laten zien. Maar het is de vraag of de winsten stand houden met alle afgelastingen, travel bans et cetera.
Dat maakt niet uit. Het ging er om dat als de yield curve inverted was gegaan, een recessie zou volgen na x maanden.
@Panzer_V https://www.gurufocus.com/yield_curve.php
@Longcat Het een sluit het andere niet uit. Een inverted yield curve is geen trigger voor een recessie, maar een predictor dat er kans op recessie is. Er is vaak een katalysator nodig om de boel te tilten, dotcom, real-estate en nu misschien Corona. De inverted yield curve geeft aan dat het systeem gevoeliger is dan normaal voor een verstoring.
Voor mij is die yield inversion die geweest is een reden om extra alert te zijn, en ben dus bearish op het moment. (Als iedereen dat denkt is er dus een self-forfilling profecy component in de voorspellende waarde van de inverted yield curve)
SP500 zit ook wel erg rond de 200 daags moving average the zagen. Lijkt mij nog dat er nog veel "buy the dip wanneer je de sma200 raakt" activiteit is. Daarom hoopte ik ook 2900 doorbraak, echter zodra 2900 geraakt werd, ging het weer omhoog.
Als je kijkt naar naar aantal besmettingen is de VS nog eigenlijk nauwelijks getroffen in week tijd begint het daar denk ik pas echt te groeien.
@Longcat Het een sluit het andere niet uit. Een inverted yield curve is geen trigger voor een recessie, maar een predictor dat er kans op recessie is. Er is vaak een katalysator nodig om de boel te tilten, dotcom, real-estate en nu misschien Corona. De inverted yield curve geeft aan dat het systeem gevoeliger is dan normaal voor een verstoring.
Voor mij is die yield inversion die geweest is een reden om extra alert te zijn, en ben dus bearish op het moment. (Als iedereen dat denkt is er dus een self-forfilling profecy component in de voorspellende waarde van de inverted yield curve)
SP500 zit ook wel erg rond de 200 daags moving average the zagen. Lijkt mij nog dat er nog veel "buy the dip wanneer je de sma200 raakt" activiteit is. Daarom hoopte ik ook 2900 doorbraak, echter zodra 2900 geraakt werd, ging het weer omhoog.
Als je kijkt naar naar aantal besmettingen is de VS nog eigenlijk nauwelijks getroffen in week tijd begint het daar denk ik pas echt te groeien.
[ Voor 12% gewijzigd door Ko.Kane op 07-03-2020 14:22 ]
Heel goed, gefeliciteerd! Kun je ook toelichten hoe je tot dit resultaat bent gekomen?Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 07:44:
Lekker hoor, weer 30% op mijn portfolio erbij in een week met maar 2% exposure.
Hier YTD -10% als saaie buy and hold wereld index belegger met vast aankoop moment op de 28ste.
''Trump wil duizenden passagiers cruiseschip niet aan land laten: “Ik wil liefst dat de huidige cijfers zo blijven”
Tijd om short te gaan op de cruises
Volledig artikel:
https://www.hln.be/nieuws...fers-zo-blijven~acdc2f08/
Tijd om short te gaan op de cruises
Volledig artikel:
https://www.hln.be/nieuws...fers-zo-blijven~acdc2f08/
Dit topic is gesloten.