Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.088 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Skyaero schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:51:
7 op de 10 turbobeleggers maakt verlies
https://www.nu.nl/economi...-gemiddeld-veel-geld.html

Toch wel een beetje opvallend. Je zou toch mogen verwachten dat het 50-50 is. Maken turbobeleggers dan inherent verkeerde keuzes?
Turbo's hebben een heel asymmetrisch risicoprofiel. Maximaal verlies is beperkt, maximale winst niet.
Klik even door in het artikel naar het originele onderzoek, en dan zie je ook dat het nu.nl artikel slechts enkele statistieken noemt.
Wat bijvoorbeeld relevant is: 54% van de gekochte turbo's heeft een positief resultaat. Maar de verliezen zijn groter dan de winsten, waardoor het gemiddelde rendement van de gekochte turbo's alsnog negatief is. En zo zijn er nog veel meer cijfers die een genuanceerder beeld geven, plus mogelijke verklaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
AceAceAce schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:12:
[...]

Ten eerste, hij beveelt niets aan, hij geeft de algemene gemene deler.
Ten tweede, het fonds dat jij noemt dekt maar een klein deel van de wereldwijde economie (Europe is ~9%, developed europe nog minder). Matige risicospreiding als je alleen die neemt, niet meer simpel als je het uitbreid met anderen.

Ten derde, ik ken datzelfde boek, en ik kan me niet meer voor de geest halen dat hij minder positief is over all-world fonden. Wel is hij minder enthousiast over internationale fondsen (buiten de US) in hoofdstuk 15, met 3 redenen: toegevoegd risico, hogere kosten, en 'we hebben het al afgedekt in onze US-only fondsen'.
Je hebt gelijk, hij is niet voor internationale fondsen. Zit je met VWRL dan niet met een té grote spreiding? Alleszins bedankt voor je uitleg, zo wordt het allemaal wat duidelijker voor mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Ko.Kane schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:55:
[...]

Dat is dus de meest niets zeggende quote. Feitelijk zegt hij: "de huidige prijs is perfect en hoeft nooit meer te veranderen, tenzij het beter of slechter gaat uiteraard....."
Dat is wel precies hoe het is. :) Verwachtingen veranderen continu en daarom verandert de prijs.

Wat jij zegt m.b.t. 'de error aan de bovenzijde' zie je denk ik verkeerd. Neem jouw voorbeeld van de orkaan. Als hij over 5 dagen verwacht wordt en er is een 20% kans dat de hele stad weggevaagd wordt, dan wordt deze kans verwerkt in de prijzen. Nu zijn er natuurlijk events die redelijk binair zijn, bijvoorbeeld: de stad wordt wel of niet weggevaagd, en niet een beetje. Dan gaat die 20% kans zich vertalen in 0% of 100% nadat de orkaan achter de rug is en zul je dus een spike omhoog of omlaag zien.

[ Voor 39% gewijzigd door Longcat op 04-03-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:48
WickedWizard schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:37:
Even iets anders, voor de mensen (waaronder ikzelf) die toekomst zien in automatisering en robotica: hoe denken jullie over dit ETF? https://www.ishares.com/n...cs-ucits-etf-usd-acc-fund

Ik snap dat de lopende kosten van 0,40% en volgens mij ook een dividendlek (omdat het geen Nederlands fonds is?) aardig kunnen oplopen, maar zijn er anderen hier die ook dergelijke tilts maken naar een alternatief ETF/indexfonds naast bv. VWRL of NT World / NT EM?

Ik denk erover na om een deel van mijn portfolio in dat ETF te stoppen, maar weet niet of het voor de NLse belegger de extra kosten t.o.v. bijvoorbeeld de NT fondsen waard is.
Of het de moeite waard is ( geweest ) weet je pas achteraf.
Het risico lijkt vooral hoger te liggen omdat er dus wordt gefocust op voornamelijk 1 sector en deze sector zelf ook wel aardig wat fantasie kent, maar i.c.m. een global fonds in je portefeuille is dat al weer een stuk lager.
Dividend keren deze fondsen ook bijna niet uit dus dat er een dividendlek is en behoud maakt voor nu nog niet zo heel veel uit, gaat denk ik maar om iets van 0,03% rendement op jaarbasis.

Als jij erin gelooft kun je het doen, maar ik zou dus wel een overwegende positie houden op een globale tracker/fonds.

Als ( goedkoper ) alternatief daarvoor had ik laatst wat gevonden bij Fitvermogen.

JohanNL in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Heronimo in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

TL;DR 0,17% TER en minimaal dividendlek; https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1

En deze is ook wel interessant, de EM versie: https://www.fitvermogen.n...rkets-Eq-Fund/useFilter/1

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 19:11

shotputty

I'll be back

Ik sta op het punt om te starten met een aandelenportefeuille voor 20+ jaar en ik ben terecht gekomen bij een lijst met aandelen die redelijk wat dividend geven. Bij ieder aandeel heb ik een afweging gemaakt van het dividendpercentage, wat ik denk dat het risico is en mijn persoonlijk voorkeur voor een bedrijf. Ik wil een gelijke verdeling maken in de waarde en kom tot de volgende lijst:

1 - Ahold
2 - ING
3 - KPN
4 - Unibail

Van al deze 4 bedrijven denk ik dat ze niet snel van de aardbodem verdwijnen. Het dividendrendement zou dan boven de 5% jaarlijks uitkomen wat dan weer als nieuwe aandelen aan de portefeuille toegevoegd zal worden.

Ik zie dat er in dit topic vaak gesproken wordt over VWRL. Is dat een veiligere keus of zou het een goede aanvulling zijn om risico nog beter te spreiden?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je gooit wel al je geld in het Nederlandse (okay Benelux) mandje met die 4 aandelen. VWRL is een wereldwijd mandje, dus per definitie meer spreiding :).

offtopic:
Ik heb VWRL, maar ook wat losse aandelen. Meerdere van jouw lijstje zitten in mijn setje losse aandelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 04-03-2020 15:47 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05:53

spartacusNLD

This is Sparta!!

shotputty schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:43:
Ik sta op het punt om te starten met een aandelenportefeuille voor 20+ jaar en ik ben terecht gekomen bij een lijst met aandelen die redelijk wat dividend geven. Bij ieder aandeel heb ik een afweging gemaakt van het dividendpercentage, wat ik denk dat het risico is en mijn persoonlijk voorkeur voor een bedrijf. Ik wil een gelijke verdeling maken in de waarde en kom tot de volgende lijst:

1 - Ahold
2 - ING
3 - KPN
4 - Unibail

Van al deze 4 bedrijven denk ik dat ze niet snel van de aardbodem verdwijnen. Het dividendrendement zou dan boven de 5% jaarlijks uitkomen wat dan weer als nieuwe aandelen aan de portefeuille toegevoegd zal worden.

Ik zie dat er in dit topic vaak gesproken wordt over VWRL. Is dat een veiligere keus of zou het een goede aanvulling zijn om risico nog beter te spreiden?
Met deze aandelen ben je voor de lange termijn veel te veel in de Benelux belegd. Ik zou eerder kiezen voor een wereldwijd verspreide portefeuille middels een ETF via DeGiro als VWRL/Vanguard FTSE All-World UCITS ETF. ISIN: IE00B3RBWM25 of beleggingsfonds bij een van de grootbanken als Northern Trust World. ISIN: NL0011225305

Via ING zit ik voor 75% in het Northern Trust World fonds. Daarnaast nog de EM en EU fondsen van Northern Trust, om zo de VWRL fonds verdeling na te bootsen en het dividentlek te omzeilen. Deze NT fondsen kan ik bij ING (bij RABO en ABN ook dacht ik) maandelijks zonder aankoopkosten aankopen. Bij VWRL via DeGiro is het zelfde het geval. De kosten bij DeGiro zijn lager als beleggen via een van de grootbanken, je hebt dan wel als nadeel dat VWRL een dividentlek kent. Daar is in dit topic genoeg over gesproken (en via een google spreadsheet tot op de cent uitgerekend kan ik me herinneren). De discussie wat beter is / de voorkeur heeft is uitvoerig gevoerd. Zoek het even op! :)

Mocht je het niet zelf willen indexbeleggen via bovenstaande methode kijk dan is naar https://www.meesman.nl/ Deze partij is in dit topic ook veelvuldig besproken. Zoek ook dit even op in het topic. Zij beleggen voor jou in northern trust fondsen. De kosten die zij rekenen zijn natuurlijk hoger dan dat als je het zelf doen maar zijn naar mijn mening wel enigszins te verdedigen. Helemaal niet beleggen is potentieel nog veel duurder ;)

[ Voor 35% gewijzigd door spartacusNLD op 04-03-2020 16:07 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 - Ahold
2 - ING
3 - KPN
4 - Unibail

Waarom die focus op dividend? Heb je bronnen die laten zien dat die over tijd beter renderen dan bedrijven die niet dividend betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:56:
[...]

Waarom die focus op dividend? Heb je bronnen die laten zien dat die over tijd beter renderen dan bedrijven die niet dividend betalen?
Ik denk dat dividend een zekere mate van zekerheid geeft en de groei van een aandeel niet persé? Maar inderdaad als KPN een flatline zou blijven en VWRL bijvoorbeeld gestaag doorgroeit dan is dat misschien de betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:26
shotputty schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:07:
[...]

Ik denk dat dividend een zekere mate van zekerheid geeft en de groei van een aandeel niet persé? Maar inderdaad als KPN een flatline zou blijven en VWRL bijvoorbeeld gestaag doorgroeit dan is dat misschien de betere keuze.
Wat ga je doen met het dividend? Ga je daarmee herbeleggen of zie je het als extra inkomsten?
Besef daarbij dat dividend een sigaar uit eigen doos is. Ik moest ook even twee keer knipperen maar er wordt geldt ontrokken om dividend te kunnen uitkeren. Daarom zie je op rond datum ex-dividend een daling in de koers van het specifieke effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Miki schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:14:
[...]

Wat ga je doen met het dividend? Ga je daarmee herbeleggen of zie je het als extra inkomsten?
Besef daarbij dat dividend een sigaar uit eigen doos is. Ik moest ook even twee keer knipperen maar er wordt geldt ontrokken om dividend te kunnen uitkeren. Daarom zie je op rond datum ex-dividend een daling in de koers van het specifieke effect.
Aha, dan heb ik dat niet goed begrepen.. Ik dacht namelijk dat dat een tijdelijk effect was om te voorkomen dat iemand een aandeel vlak voor dividenddatum aankoopt en meteen weer verkoopt als het dividend is uitgekeerd. Als het een sigaar uit eigen doos is dan zou de waarde van een aandeel toch steeds verder naar beneden gaan bij 0% groei van de onderneming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

"Al daalt de beurs nog zo snel, de FED die redt ons wel." die mag op een tegeltje denk ik.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:36
@shotputty hier wordt het helder uitgelegd:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
shotputty schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Aha, dan heb ik dat niet goed begrepen.. Ik dacht namelijk dat dat een tijdelijk effect was om te voorkomen dat iemand een aandeel vlak voor dividenddatum aankoopt en meteen weer verkoopt als het dividend is uitgekeerd. Als het een sigaar uit eigen doos is dan zou de waarde van een aandeel toch steeds verder naar beneden gaan bij 0% groei van de onderneming?
Er zal dan een punt komen waarop de onderneming zal aankondigen (aandeelhoudersvergadering) om geen dividend meer uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:47:
[...]
Als ( goedkoper ) alternatief daarvoor had ik laatst wat gevonden bij Fitvermogen.

TL;DR 0,17% TER en minimaal dividendlek; https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1

En deze is ook wel interessant, de EM versie: https://www.fitvermogen.n...rkets-Eq-Fund/useFilter/1
Best interessant. Is dit nou de allergoedkoopste manier om wereldwijd gespreid te beleggen in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@shotputty 'normaal gesproken' keert een bedrijf een bepaald percentage van de winst uit als dividend. Het dividend komt uit het bedrag dat het bedrijf in kas heeft. Door de dividenduitkering neemt de cash per aandeel af en daarmee de (intrinsieke) waarde van het aandeel. Als een bedrijf elk jaar 10 euro winst per aandeel maakt en 10 euro dividend uitkeert, dan kunnen ze daar bij 0% groei eeuwig mee doorgaan, zolang de kosten niet toenemen. Als er 0 winst wordt gemaakt, dan gaat het uitkeren van dividend snel ophouden, omdat de cash dan opraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05:53

spartacusNLD

This is Sparta!!

Pistachenootje schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:48:
[...]\
Best interessant. Is dit nou de allergoedkoopste manier om wereldwijd gespreid te beleggen in Nederland?
Kan me niet voorstellen dan de fondskosten van NN lager zijn dan VWRL of NT World?

NN lopende kosten: 0.17%
NT World lopende kosten: 0,15%
VWRL lopende kosten 0,22%

[ Voor 30% gewijzigd door spartacusNLD op 04-03-2020 16:55 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
spartacusNLD schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:50:
[...]
Kan me niet voorstellen dan de fondskosten van NN lager zijn dan VWRL of NT World?
Goedkoper dan VWRL door geen dividendlek en goedkoper dan NT omdat er geen bewaarloon is bij fitvermogen (i.t.t. banken).

Ik denk dat alleen VTI/VXUS dmv opties goedkoper kan zijn.

Wel een strenger ESG beleid bij NN daardoor minder bedrijven dan NT.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 04-03-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Ik vroeg mij nog wel om hoeveel geld het nu precies gaat betreft het dividend lek bij vwrl.

Over watvoor bedrag hebben we het in het geval van bijv. 10k?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bowen_HAFX schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:02:
Ik vroeg mij nog wel om hoeveel geld het nu precies gaat betreft het dividend lek bij vwrl.

Over watvoor bedrag hebben we het in het geval van bijv. 10k?
Zie: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Hou er rekening mee dat die kosten ieder jaar terugkomen. Door het rente op rente effect kan het over een periode van 20-30 jaar om flinke bedragen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Pistachenootje schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:06:
[...]

Zie: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Hou er rekening mee dat die kosten ieder jaar terugkomen. Door het rente op rente effect kan het over een periode van 20-30 jaar om flinke bedragen gaan.
Bedankt!

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:22
[...]

Yup.. NN (fitvermogen) is op dit moment de goedkoopste.
NT komen nog bankkosten bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Ik ook niet, het is eigenlijk te mooi om waar te zijn maar ik kan zo geen addertje vinden.
Hij is dus wel wat selectiever qua duurzaamheidsbeleid, maar dat lijkt me niet zo'n probleem omdat het alsnog een hele brede spreiding betreft en voor sommigen is dit juist ook weer een pluspunt dat er wat duurzamer wordt belegd.

Naast dat het dus goedkoper is heb je geen/nauwelijks dividend lekkage en als klap op de vuurpijl kun je bij Fitvermogen ook automatisch maandelijks beleggen.
Een keer instellen en het wordt elke maand automatisch afgeboekt, het Meesman idee, maar dan wel een heel stuk goedkoper :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

R.van.M schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:22:
[...]

Yup.. NN (fitvermogen) is op dit moment de goedkoopste.
NT komen nog bankkosten bij
Hangt er dus vanaf of die 0.02% meer is dan de bankkosten. Een bankrekening heb je toch nodig, dus het kan best dat je toch al bij een bank zit waar je in NT kan beleggen. Ik zit bij de ABN voor mijn hypotheek en betaal daar aan bankkosten €0.77 per maand.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:59
Longcat schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:49:
@shotputty 'normaal gesproken' keert een bedrijf een bepaald percentage van de winst uit als dividend. Het dividend komt uit het bedrag dat het bedrijf in kas heeft. Door de dividenduitkering neemt de cash per aandeel af en daarmee de (intrinsieke) waarde van het aandeel. Als een bedrijf elk jaar 10 euro winst per aandeel maakt en 10 euro dividend uitkeert, dan kunnen ze daar bij 0% groei eeuwig mee doorgaan, zolang de kosten niet toenemen. Als er 0 winst wordt gemaakt, dan gaat het uitkeren van dividend snel ophouden, omdat de cash dan opraakt.
Klopt inderdaad wat je beschrijft. Wat ik ook vaak voorbij zie komen als vraag, is waarom het rente-op-rente effect nog steeds van toepassing is als dividend (lees: rente) juist voor waardevermindering van een aandeel. Dit dan in het geval wanneer je dividend herbelegd in hetzelfde aandeel/fonds. Einstein noemde rente-op-rente niet voor niets het achtste wereldwonder :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 09:41
shotputty schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Je snapt werkelijk geen kloot van waar je mee bezig bent.

nog een stuk of 10 regels van dezelfde stekking weggeknipt. de eerste regel moet genoeg zijn, de rest is onnodig op de man spelen.

[ Voor 59% gewijzigd door t_captain op 04-03-2020 21:07 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind bovenstaande een bijzonder botte post, maar je raakt hiermee denk ik wel de waarheid aan. Maw: Lomp geformuleerd, maar inhoudelijk wel raak.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-10 21:39
Ik snap @writser wel. In de post zitten echt bizar veel tegenstrijdigheden.

[ Voor 68% gewijzigd door r0bb op 04-03-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Iemand al geïnvesteerd in futures van toiletpapier wereldwijd? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@writser is van de 'tough love'. ;)

Ik moet zeggen, @shotputty is snel gegaan van koersen turen naar "ik sta op het punt aandelen te kopen". Misschien kan de truth bomb van writser hem er toe bewegen nog even te bezinnen eer hij begint.

[ Voor 73% gewijzigd door Longcat op 04-03-2020 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Is het nu het koopmoment voor sterke vliegmaatschappijen?

• De prijs is nu door de helft kan de komende 2/3 maanden nog doorzakken.
  • Groot risico dat de 'zwakste maatschappijen' failliet gaan.
  • Na de crisis zal het vliegverkeer naar de standaard hoogte herstellen, en zullen sterke maatschappijen de routes van failliete concurrenten goedkoop kunnen overnemen.
Het is een risico dat je een vallend mes pakt, aan de andere kant, never waste a good crisis!

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@3x3 Kan interessant zijn. Als je niet zeker weet of je een sterke van een zwakke maatschappij kan onderscheiden, kan je ook een ETF kopen als iShares STOXX Europe 600 Travel & Leisure UCITS ETF:
https://www.ishares.com/u...leisure-ucits-etf-de-fund

Bovenstaande nog even los van of het verstandig is in deze sector te stappen en of aandelen in deze sector fair gewaardeerd zijn, etc. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 11:39
Wat is er toch met ING aan de hand, in 1 maand 30% gezakt. ABN in de plus en ING in de min, ik begrijp er niets van. Wat heb ik gemist?

BlaBlaBla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
Strider schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:44:
Wat is er toch met ING aan de hand, in 1 maand 30% gezakt. ABN in de plus en ING in de min, ik begrijp er niets van. Wat heb ik gemist?
Hah, ABN in de plus... kijk maar eens wat die heeft gedaan de afgelopen maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-10 23:02
Zr40 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:00:
[...]

Net als bij IB, in Account Management kan je je aanmelden voor het Stock Yield Enhancement Program. Eenmaal aangemeld heb je er geen omkijken meer naar.

Alleen US, CA en HK aandelen worden op dit moment uitgeleend. CA en HK zijn er recent bij gekomen, wie weet komt binnenkort nog meer in aanmerking :)

Eens per maand worden de opbrengsten bijgeschreven. Verwacht er niet teveel van onder normale omstandigheden.
Bedankt, ik wist dit niet. Heb helaas al mijn account bij lynx vorig jaar gesloten en over geboekt naar DeGiro. Ik had geen zin om 60 euro per jaar te gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Z___Z schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:24:
Turbo’s met stoploss dichtbij de koers is inderdaad gokken, maar turbo’s ver van de stoploss is gewoon leveraged beleggen. Als je verwacht dat de AEX op lange termijn stijgt, en verwacht dat het risico klein is dat hij daalt met 50% kan je 2x zoveel winst maken bij dezelfde koersstijging door factor 2 te hefbomen.
Bij DeGiro kan je VONT leveraged ETF's kopen tot maximaal een hefboom van 16x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

1 - Ahold
2 - ING
3 - KPN
4 - Unibail

Waarom neem je bjivoorbeeld niet Mastercard of VISA? Als je in 2006 € 1.000 in Mastercard had aangekocht dan was het nu € 66.000,- euro waard (ex. dividend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-10 23:45
JohanNL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:47:
[...]

Of het de moeite waard is ( geweest ) weet je pas achteraf.
Het risico lijkt vooral hoger te liggen omdat er dus wordt gefocust op voornamelijk 1 sector en deze sector zelf ook wel aardig wat fantasie kent, maar i.c.m. een global fonds in je portefeuille is dat al weer een stuk lager.
Dividend keren deze fondsen ook bijna niet uit dus dat er een dividendlek is en behoud maakt voor nu nog niet zo heel veel uit, gaat denk ik maar om iets van 0,03% rendement op jaarbasis.

Als jij erin gelooft kun je het doen, maar ik zou dus wel een overwegende positie houden op een globale tracker/fonds.

Dank voor je reactie. Momenteel zit ik in de NT fondsen en wat losse aandelen 'om mee te spelen'. Het was dus inderdaad de bedoeling om er een globaal fonds naast te hebben.

Mijn vraag was vooral algemeen of er hier beleggers zitten die een tilt hebben naar een specifieke sector, al dan niet naast een (of meerdere) indexfonds(en). Voor mensen die in NT zitten weet ik dat 88/12 de verhouding is die velen aanhouden omdat die de MSCI volgt, maar ikzelf neig dus naar een 80% NT World, 10% NT EM en 10% Automation & Robotics ETF. Is dat heel raar of zijn er hier meerderen die op een vergelijkbare manier hun fondsen balanceren?

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
WickedWizard schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:56:
[...]

Mijn vraag was vooral algemeen of er hier beleggers zitten die een tilt hebben naar een specifieke sector, al dan niet naast een (of meerdere) indexfonds(en). Voor mensen die in NT zitten weet ik dat 88/12 de verhouding is die velen aanhouden omdat die de MSCI volgt, maar ikzelf neig dus naar een 80% NT World, 10% NT EM en 10% Automation & Robotics ETF. Is dat heel raar of zijn er hier meerderen die op een vergelijkbare manier hun fondsen balanceren?
Ik heb jarenlang bij Robeco in diverse fondsen belegt. Sinds 2013 ben ik langzaam aan gaan pick stocking doen bij DeGiro.
Resultaat

Robeco 2013-2019 : circa 12 %
DeGiro Pick 2015-2019 stocking: circa 31%

Ben ook bezig om langzaam mijn portefeuille bij Robeco af te bouwen en aandelen te kopen waarvan ik denk dat ze goed rendement behalen.

Wel merk ik dat Robeco de klappen beter kan hebben dan mijn eigen portefeuille. Rendementen 2018:

Robeco -7,2%
DeGiro stock picking: -17,8%

Maar dat is niet erg, want in goede tijden maakt mijn portefeuille bij DeGiro veel meer rendement dan bij Robeco.

[ Voor 11% gewijzigd door phantom09 op 04-03-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Strider schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:44:
Lage rente.. Persoonlijk denk ik dat ing te hard is afgestraft, winst is redelijk stabiel (los van boetes ed). Zal iets afnemen maar denk ik geen 30% daling vertegenwoordigen.
Verder is de ceo weg , dat geeft ook weinig vertrouwen. En men verwacht hoge personele kosten om witwassen uit te roeien.

Ing zou ik kopen voor de lange termijn, en ondertussen dividend trekken en hopen dat de rente ooit weer gaat stijgen.. Dan schiet de winst omhoog. :) desondanks blijft het een risico / gok.

Abn zou ik ver weg blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2020 20:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motions
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-07-2020
Er wordt weer een rate cut door de ECB verwacht en dat wordt keihard ingeprijsd bij banken als ING en ABNAMRO die daarmee hun winst nog verder terug zullen zien lopen. ING en ABNAMRO zullen zeker gaan snijden in hun dividend het komende jaar in het geval van een rate-cut.

Komt die rate-cut er niet, die men dus wel al verwacht, dan zullen de bankaandelen wel weer omhoog schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:28:
[...]

Hangt er dus vanaf of die 0.02% meer is dan de bankkosten. Een bankrekening heb je toch nodig, dus het kan best dat je toch al bij een bank zit waar je in NT kan beleggen. Ik zit bij de ABN voor mijn hypotheek en betaal daar aan bankkosten €0.77 per maand.

Niet de vaste kosten van een bankrekening (ja ook) maar vooral de beheerskosten van rond de 0.2% afhankelijk van bank en vermogen. Zit zelf ook aan fitvermogen te denken, want minder kosten en meer duurzaam dan NT vind ik beide wel een pré. Ben ook niet zo bang voor iets minder spreiding, maar ik kijk het nog even aan voor ik besluit. Misschien komt er bij FV nog een leuke actie binnenkort, alhoewel ze die niet echt nodig hebben :)

(edit: is eigenlijk al vaak genoeg gezegd natuurlijk. Een wat andere vraag: ik begrijp dividendlek en domicilie, dus dat 'we' fondsen met NL domicilie / ISIN zoeken. Volgens mij betekent dat niet per se dat er geen (of nauwelijks) dividendlek is, dat hangt in principe af of het fonds ook de moeite steekt om dat goed te regelen. Voor grote / zware landen zal dat wel zo zijn als het geen heel kleine prutfondsjes zijn, maar voor wat minder zware landen zou daar nog verschil in kunnen zitten. Zijn er mensen hier die daar meer van weten, of enig onderbouwde vermoedens hebben of dit merkbaar uitmaakt of niet?)

[ Voor 27% gewijzigd door TechLight op 04-03-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 09:41
Absoluut. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Helemaal in dit topic denk ik dat je soms beter met de botte bijl kan haken voordat daadwerkelijk de 4-dividend-aandelen portfolio geïmplementeerd wordt. Of iemand z’n geld verbrandt in Fastned. Af en toe leidt dat tot een aanvaring met een moderator maar ik ben er nog :p .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
Amerika weer dik in de plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Geen dead cat bounce of toch wel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
phantom09 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:45:
[...]

Ik zal het je vertellen over een paar weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:37:
[...]
Of iemand z’n geld verbrandt in Fastned.
Ben toch wel benieuwd of je weet wie er destijds op die absurde piek heeft gekocht :P

Positie staat hier trouwens nog steeds op groen, +9,5% sinds aankoop. Wel underperforming ten opzichte van de markt.

Nog een jaar en dan zie ik hoe het met mijn oorspronkelijke thesis gegaan zou zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:03:
[...]
Ik heb jarenlang bij Robeco in diverse fondsen belegt. Sinds 2013 ben ik langzaam aan gaan pick stocking doen bij DeGiro.
Resultaat

Robeco 2013-2019 : circa 12 %
DeGiro Pick 2015-2019 stocking: circa 31%

Ben ook bezig om langzaam mijn portefeuille bij Robeco af te bouwen en aandelen te kopen waarvan ik denk dat ze goed rendement behalen.

Wel merk ik dat Robeco de klappen beter kan hebben dan mijn eigen portefeuille. Rendementen 2018:

Robeco -7,2%
DeGiro stock picking: -17,8%

Maar dat is niet erg, want in goede tijden maakte mijn portefeuille bij DeGiro veel meer rendement dan bij Robeco.
Dat zijn mooie rendementen. Ik heb even een e toegevoegd aan de laatste zin om de zin correct te maken.

Maar nu is de vraag: bezit je de skill van stockpicking of heb je toevallig geluk gehad?
En daarnaast ook belangrijk: heb je simpelweg (veel) meer risico genomen en heb je daardoor hoger rendement behaald?

Investeren in individuele aandelen betekent vaak (veel) meer risico nemen omdat je portefeuille (veel) minder gediversifieerd is. Zie ook: https://www.advisorperspe...-investing-increases-risk

Ps. Veel Robeco fondsen beleggen in conservatieve bedrijven met relatief lage volatiliteit. Dit kan de resultaten gedeeltelijk verklaren.
[...]
Als het een dode kat is stuitert ie in ieder geval goed ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 05-03-2020 06:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Pistachenootje op 05-03-2020 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Sport_Life schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:18:
[...]

Lage rente.. Persoonlijk denk ik dat ing te hard is afgestraft, winst is redelijk stabiel (los van boetes ed). Zal iets afnemen maar denk ik geen 30% daling vertegenwoordigen.
Verder is de ceo weg , dat geeft ook weinig vertrouwen. En men verwacht hoge personele kosten om witwassen uit te roeien.

Ing zou ik kopen voor de lange termijn, en ondertussen dividend trekken en hopen dat de rente ooit weer gaat stijgen.. Dan schiet de winst omhoog. :) desondanks blijft het een risico / gok.

Abn zou ik ver weg blijven.
ABN heeft deels een vergelijkbare situatie als ING. Bij ABN is echter een opvolger bekend, ABN heeft ook hoge kosten ivm de duizenden extra aan personeel voor de witwas bestrijding. ABN verwacht daar met 2-3 jaar mee klaar te zijn, dus dan zullen ze die 3000 man personeel gaan afbouwen naar ergens tussen de 500-1000 volgens mij. Dus gaan de kosten ook flink omlaag. Het zal misschien geen giga stijging worden, maar ik verwacht wel dat als je nu zou kopen, dat je daar over een paar jaar wel winst op kan maken.

Uiteraard hoor ik graag jouw visie om er ver van weg te blijven.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Pistachenootje schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 02:09:
[...]

Dat zijn mooie rendementen. Ik heb even een e toegevoegd aan de laatste zin om de zin correct te maken.

Maar nu is de vraag: bezit je de skill van stockpicking of heb je toevallig geluk gehad?
En daarnaast ook belangrijk: heb je simpelweg (veel) meer risico genomen en heb je daardoor hoger rendement behaald?

Investeren in individuele aandelen betekent vaak (veel) meer risico nemen omdat je portefeuille (veel) minder gediversifieerd is. Zie ook: https://www.advisorperspe...-investing-increases-risk

Ps. Veel Robeco fondsen beleggen in conservatieve bedrijven met relatief lage volatiliteit. Dit kan de resultaten gedeeltelijk verklaren.

[...]

Als het een dode kat is stuitert ie in ieder geval goed ;)
Precies, de meeste fondsen hebben een deel defensief (obligaties) erin. Hierdoor is het vergelijk met een volledige aandelenportefuille natuurlijk niet helemaal fair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:29
Phyrozi schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:19:
Ik denk/hoop dat het morgen of overmorgen weer gaat zakken.
Ongegrond, maar ik denk dat gewoon.
MneoreJ schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:21:
Ik koop donderdag weer in dus dit nieuws komt mij zeer gelegen! Vanzelfsprekend kom ik wel schade verhalen als je het toch bij het verkeerde eind hebt.
Ik zal je voor deze ene keer matsen, maar dit is dus waarom we niet op gevoel traden. :P

Maandelijkse inleg gedaan. Zag er maandag nog uit dat het misschien uitstappen werd, maar nee. Op naar de volgende maand.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Laatst online: 27-08 20:49
MneoreJ schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:00:

Ik zal je voor deze ene keer matsen, maar dit is dus waarom we niet op gevoel traden. :P

Maandelijkse inleg gedaan. Zag er maandag nog uit dat het misschien uitstappen werd, maar nee. Op naar de volgende maand.
Is ook zeker prima, ik ben ook geen markt aan het timen, ik ben student met te weinig geld.
Ik vind het gewoon zeer interessant om te zien wat de markt doet momenteel. Ik denk nog steeds dat het nu enkele dagen stabiliseert, maar zodra de nummers oplopen in het continent, het weer gaat zakken.

Momenteel is het wat rustiger in de media omtrent corona. Ik denk omdat er vorig week te veel paniek ontstond, dat de media wat rustiger moet acteren, maar zodra cijfers omhoog gaan komt er weer (lichte) paniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Phyrozi schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:46:
Is ook zeker prima, ik ben ook geen markt aan het timen, ik ben student met te weinig geld.
Ik vind het gewoon zeer interessant om te zien wat de markt doet momenteel. Ik denk nog steeds dat het nu enkele dagen stabiliseert, maar zodra de nummers oplopen in het continent, het weer gaat zakken.

Momenteel is het wat rustiger in de media omtrent corona. Ik denk omdat er vorig week te veel paniek ontstond, dat de media wat rustiger moet acteren, maar zodra cijfers omhoog gaan komt er weer (lichte) paniek.
Ik heb het opgegeven om te denken dat ik weet waarom en wanneer de koersen op en neer gaan. Post hoc ergo propter hoc viert hoogtij, terwijl de market makers hun eigen plannen trekken en 6 zetten vooruitlopen op de leunstoelspeculatie van de gemiddelde belegger/buitenstaander. Vraag 10 mensen om verklaringen van de koersbewegingen en je krijgt er 15, waarvan er niet een juist hoeft te zijn. :P

Misschien komt wat jij zegt wel precies uit -- misschien ook niet. Ik ga achterover leunen en kijken, gerustgesteld door de wetenschap dat mijn individuele acties (of non-acties) in ieder geval niets bijdragen aan de beweging van de koers. Mijn aan- en verkoopgedrag baseert zich alleen op de cijfers zoals ze dan zijn, en op niet meer dan eens per maand handelen. Er is al genoeg te doen in de echte economie voor je je druk wil maken over de virtuele. :)

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
@MneoreJ Zeker, ook al zou mijn verwachting uitkomen, is dat natuurlijk allesbehalve significant bewijs. Daar ben ik me van bewust.

Als ik momenteel maandelijks kon inleggen, had ik dit ook gewoon gedaan hoor, maar ik probeer de laatste tijd gewoon wat winst te maken met het kort aanhouden van aandelen en dan is dit "spelen" met de markt wel leuk - tevens gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
@Phyrozi Als je geld hebt om "gewoon" wat te speculeren, kun je dat geld ook gewoon inleggen in een indexfonds en 30 jaar later kijken wat je hebt -- zelfs als je het niet maandelijks doet. Dat is dan natuurlijk geen leuke hobby met een kick, in tegenstelling tot speculeren, maar aan de andere kant, hoe lang ben je van plan student met weinig geld te blijven, en als die periode voorbij is, zou het dan niet leuk zijn alvast wat extra te hebben zodat je niet 40-50 jaar hoeft te zwoegen voor je pensioen? Het is nooit te laat om de emdeejee van de toekomst alvast een lol te doen, het zal je in dank worden afgenomen. ;)

Daar eindigt de saaie indexbeleggingpreek, als je advies wil over stock picks zijn er vast ook weer zat mensen hier die daar tips over willen geven. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 20:25
Phyrozi schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:04:
@MneoreJ Zeker, ook al zou mijn verwachting uitkomen, is dat natuurlijk allesbehalve significant bewijs. Daar ben ik me van bewust.

Als ik momenteel maandelijks kon inleggen, had ik dit ook gewoon gedaan hoor, maar ik probeer de laatste tijd gewoon wat winst te maken met het kort aanhouden van aandelen en dan is dit "spelen" met de markt wel leuk - tevens gevaarlijk.
Korte vraag: waarom zou je niet maandelijks in kunnen leggen? Het gaat er volgens mij niet zozeer om dat wat je doet nu gevaarlijk of ongevaarlijk is, het gaat er vooral om dat je op andere manieren waarschijnlijk meer rendement zou kunnen maken. Of althans: in ieder geval daar de kans op vergroot.
En waarom zou je voor de leuk iets willen doen met de aandelenmarkt? Er zijn toch genoeg leuke echte spellen, of andere activiteiten die een gevoel van spanning op kunnen wekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
@MneoreJ Bedankt voor de indexbeleggingspreek!
Ik heb mijzelf al een hele lange tijd ingelezen en heb zeker een degelijk plan. Voorheen speculeerde ik met valuta (niet aan te raden), dus dit is al een stuk veiliger.
Ik ga met indexbeleggen zodra ik begin te werken over 1,5 jaar en verwacht vanaf maand 1 ongeveer 500 euro per maand in te kunnen leggen, naast de vaste kosten en regulier sparen.

Om nu de beetje in te leggen, zet absoluut geen zoden aan de dijk en verminderd mijn vrijheid aanzienlijk. Dit heb ik al enkele keren berekend.

Edit: ik denk dat er een misvatting ontstaat. Het bedrag waarmee gespeculeerd wordt is erg klein.

[ Voor 8% gewijzigd door Phyrozi op 05-03-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@Phyrozi Als je niet zoveel geld in te leggen hebt, dan is het vooral ook lucratief om te kijken naar waar je cadeau's kunt krijgen als je start met beleggen.

Zoals op dit moment:

https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/fondsbeleggen
- Centraal Beheer is sowieso een goede om te hebben omdat die vaker met acties komen.

https://www.robeco.nl/laten-beleggen/robeco-one/

https://www.abnamro.nl/nl...beleggen-basis/index.html
- Vooral interessant als je al een ABN rekening hebt, maar als student kun je ook een gratis rekening krijgen ;)

Deze heb je ook nog: https://www.kendu.nl/
€50 inleg + €50 cadeau.
Je kunt ook nog €15 extra krijgen, €65 in totaal dus, maar dan heb je een referral code nodig van een bestaande gebruiker ( hier bestaande gebruiker O-) )

[ Voor 16% gewijzigd door JohanNL op 05-03-2020 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Phyrozi schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:18:
@MneoreJ Bedankt voor de indexbeleggingspreek!
Ik heb mijzelf al een hele lange tijd ingelezen en heb zeker een degelijk plan. Voorheen speculeerde ik met valuta (niet aan te raden), dus dit is al een stuk veiliger.
Ik ga met indexbeleggen zodra ik begin te werken over 1,5 jaar en verwacht vanaf maand 1 ongeveer 500 euro per maand in te kunnen leggen, naast de vaste kosten en regulier sparen.

Om nu de beetje in te leggen, zet absoluut geen zoden aan de dijk en verminderd mijn vrijheid aanzienlijk. Dit heb ik al enkele keren berekend.

Edit: ik denk dat er een misvatting ontstaat. Het bedrag waarmee gespeculeerd wordt is erg klein.
Mwoah je kunt nu ook al met een klein bedrag een start maken.

Als je bij 1 van de drie groot banken bankiert kun je in Northern Trust fondsen beleggen en die kun je in fracties aankopen. Het minimum in te leggen bedrag verschilt per bank maar met een inleg €25 kun je al uit de voeten. Je zou ook bij DeGiro bijvoorbeeld in VWRL (basic account) of IWDA (custody account) kunnen beleggen waarbij je eerst iedere maand wat opzij legt totdat je voldoende gespaard hebt om 1 stuk te kunnen kopen van het specifieke aandeel.
Het gaat namelijk om het rente op rente effect waardoor je ook met hele kleine beetjes een mooie start kunt maken voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Miki schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:41:
[...]

Als je bij 1 van de drie groot banken bankiert kun je in Northern Trust fondsen beleggen en die kun je in fracties aankopen. Het minimum in te leggen bedrag verschilt per bank maar met een inleg €25 kun je al uit de voeten. Je zou ook bij DeGiro bijvoorbeeld in VWRL (basic account) of IWDA (custody account) kunnen beleggen waarbij je eerst iedere maand wat opzij legt totdat je voldoende gespaard hebt om 1 stuk te kunnen kopen van het specifieke aandeel.
Het gaat namelijk om het rente op rente effect waardoor je ook met hele kleine beetjes een mooie start kunt maken voor de toekomst.
Dat weet ik, maar zeg dat ik nu elke maand 1 stuk VWRL á €80 koop, 18 maanden, dat zet niet perse zoden aan de dijk. Ik heb liever meer liquide middelen momenteel. ik heb hier al goed over nagedacht :)

Edit: ik ben niet helemaal eerlijk trouwens. Ik koop af en toe wel een IDVY

[ Voor 3% gewijzigd door Phyrozi op 05-03-2020 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Phyrozi schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:49:
[...]

Dat weet ik, maar zeg dat ik nu elke maand 1 stuk VWRL á €80 koop, 18 maanden, dat zet niet perse zoden aan de dijk. Ik heb liever meer liquide middelen momenteel. ik heb hier al goed over nagedacht :)
Dan koop je bijvoorbeeld iedere 3 maanden 1 stuk, of je kijkt eens naar een vergelijkbare ETF zoals IWDA die iets goedkoper is ;)

Je zal er uiteraard niet rijk van worden maar het zal je meer opleveren dan dat je het nu op de bank laat verpieteren of aan onzinnige dingen uitgeeft. Klein beginnen is niet erg hé B)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:47
Waarom die drang om iedereen richting ETF's te praten. Ik heb het gevoel dat @Phyrozi met max 1000e aan 'speelgeld' aan het proberen is. Hij is bekend met ETF's maar vind het nu leuk om beetje stock picking te doen en te speculeren, totdat hij gaat werken en significant maandelijks kan inleggen. Beter nu dan op je 45e al je spaargeld in zetten op een handjevol random aandelen en de tank in gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Ko.Kane op 05-03-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
JohanNL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:15:
[...]

Hah, ABN in de plus... kijk maar eens wat die heeft gedaan de afgelopen maand.
ING zakt anders harder dan ABN, vandaag weer 3% eraf. ING is nu terug op het niveau in 2013.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Miki schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:41:
[...]

Wat is de reden dat je VWRL via basic en IWDA via custody adviseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ko.Kane schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:02:
Waarom die drang om iedereen richting ETF's te praten. Ik heb het gevoel dat @Phyrozi met max 1000e aan 'speelgeld' aan het proberen is. Hij is bekend met ETF's maar vind het nu leuk om beetje stock picking te doen en te speculeren, totdat hij gaat werken en significant maandelijks kan inleggen. Beter nu dan op je 45e al je spaargeld in zetten op een handjevol random aandelen en de tank in gaan.
Hij geeft ook aan dat hij een student is die te weinig geld heeft. Als het inderdaad om 5 tientjes gaat voor de lol, prima. Maar het blijft speculeren. Hij kan ook gewoon het RTLZ Beurspel gaan doen voor de lol. Kan hij met die 5 tientjes een fonds kopen of de kroeg in. Lijken me beide of handiger of leuker dan "voor de lol" met je geld gaan speculeren, maar dat ben ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2020 12:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
r0bb schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:26:
[...]

Wat is de reden dat je VWRL via basic en IWDA via custody adviseert?
De dividend kosten bij custody is de reden, je zou VWRL ook kunnen ruilen voor VWCE, dat is de accumulerende versie van VWRL.

@Euler212 Hij kan ook gaan gamen en zijn geld besteden aan ingame purchases..... Het geld kan altijd ergens aan op. Hij zegt ook niet dat hij financieel aan de grond zit, maar dat hij maar 80e per maand kan kopen momenteel. Zolang het niet in een degenerate gambling situatie verandert is het niet perse verkeerd om beetje gevoel te krijgen. Of te leren dat je super slecht bent in stockpicking, voordat je met serieuze inleg begint.

15 maanden 80e nu inleggen geeft maar 1200e. Als hij bij start van werken 500e per maand inlegt is dat dus niks, evt legt hij 6 maanden 700e in. Dat is er van uitgaande dat hij alles laat verdampen. Wat best lastig is, tenzij je de CFD's ingaat.

En ja met rendement is die 1200e misschien wel 1500e, maar dan nog

[ Voor 55% gewijzigd door Ko.Kane op 05-03-2020 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phyrozi
@Ko.Kane Jij begrijpt mij zo te lezen. Het is het gewoon niet waard. Ik kan momenteel beter een beetje stockpicking doen en/of meer liquide houden. Als het nu over de gehele studieperiode van 6 jaar ging, dan was het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Phyrozi schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:42:
@Ko.Kane Jij begrijpt mij zo te lezen. Het is het gewoon niet waard. Ik kan momenteel beter een beetje stockpicking doen en/of meer liquide houden Als het nu over de gehele studieperiode van 6 jaar ging, dan was het een ander verhaal.
Als je straks werkt, en wel 500 euro per maand inlegt, zou je dan ook gaan speculeren met 80 euro per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Strider schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:22:
[...]

ING zakt anders harder dan ABN, vandaag weer 3% eraf. ING is nu terug op het niveau in 2013.
Ze doen het gewoon beide uitermate slecht, maar vandaag is het sws weer een sell-off dagje, tenminste hier op de AEX.

AF/KLM onder de 5,60! In dit tempo bestaan ze volgende maand niet meer.
Inmiddels is de overheid dus al de helft van de waarde van hun gekochte aandelen kwijt ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Ko.Kane schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:28:
[...]

De dividend kosten bij custody is de reden, je zou VWRL ook kunnen ruilen voor VWCE, dat is de accumulerende versie van VWRL.

@Euler212 Hij kan ook gaan gamen en zijn geld besteden aan ingame purchases..... Het geld kan altijd ergens aan op. Hij zegt ook niet dat hij financieel aan de grond zit, maar dat hij maar 80e per maand kan kopen momenteel. Zolang het niet in een degenerate gambling situatie verandert is het niet perse verkeerd om beetje gevoel te krijgen. Of te leren dat je super slecht bent in stockpicking, voordat je met serieuze inleg begint.

15 maanden 80e nu inleggen geeft maar 1200e. Als hij bij start van werken 500e per maand inlegt is dat dus niks, evt legt hij 6 maanden 700e in. Dat is er van uitgaande dat hij alles laat verdampen. Wat best lastig is, tenzij je de CFD's ingaat.

En ja met rendement is die 1200e misschien wel 1500e, maar dan nog
Maar VWCE is toch niet goedkoper als VWRL? Dividendbelasting wordt voor herinvestering betaald. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
r0bb schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:53:
[...]

Maar VWCE is toch niet goedkoper als VWRL? Dividendbelasting wordt voor herinvestering betaald. Of mis ik iets?
Het gaat niet om de belasting, maar de uitkering van dividend is bij een custody account niet gratis. Daarom is het dus goedkoper een accumulerend fonds te hebben als je een custody account hebt.

VWCE bestaat nog niet zo lang dus wordt daarom nog vaak vergeten als alternatief. IWDA heeft is iets lagere TER, maar meestal wil je dat aanvullen met EMIM voor emerging markets. En dat kan leiden tot meer transactie kosten dan alleen VWCE. Maar volgens mij zitten beide in de giro kernselectie, dus dat zou dan geen issue zijn.

NB: als je doel toch groei is, en niet passieve cashflow zou ik altijd een accumulerende optie kiezen indien mogelijk, anders krijg je dividend wat je weer handmatig terug moet stoppen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ko.Kane op 05-03-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:08
Ik begrijp niet helemaal waardoor het prijsverschil tussen VWCE en VWRL zo "groot" is (plm. 8 procent).
Zou een accumulerend fonds met precies dezelfde "inhoud" niet juist duurder moeten zijn?

#durftevragen

[ Voor 7% gewijzigd door Lycaon op 05-03-2020 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lycaon schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:28:
Ik begrijp niet helemaal waardoor het prijsverschil tussen VWCE en VWRL zo "groot" is (plm. 8 procent).
Zou een accumulerend fonds met precies dezelfde "inhoud" niet juist duurder moeten zijn?

#durftevragen
De prijs van een fonds is afhankelijk van de waardeontwikkeling sinds oprichting. En die is weer afhankelijk van hoeveel onderliggende aandelen er in 1 stuk worden gestopt. Dat is een arbitraire keuze die de fondsbeheerder maakt.
Blijkbaar bevat een stuk VWRL meer aandelen dan VWCE en is de intrinsieke waarde (die hoofdzakelijk de prijs bepaalt) dus hoger.

Waar het als belegger om draait is niet de prijs, maar de prijsontwikkeling. Die zal voor beide hetzelfde zijn (als je corrigeert voor dividend en fondskosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Strider schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:22:
[...]

En morgen zakt abn weer harder, als je voor de korte termijn gaat beleggen moet je sowieso niet in banken zitten.

Ing vs abn zal ik vanavond of morgen posten (imo)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Sport_Life schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:02:
[...]

En morgen zakt abn weer harder, als je voor de korte termijn gaat beleggen moet je sowieso niet in banken zitten.

Ing vs abn zal ik vanavond of morgen posten (imo)
Het maakt mij ook niet uit welke bank harder zakt, maar deze daling begint mij nu wel nerveus te maken.

Waarom zou ik mijn ING aandelen nog willen behouden als de koers toch harder dan de index blijft zakken.

BlaBlaBla

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-10 20:27
Strider schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:07:
[...]

Waarom zou ik mijn ING aandelen nog willen behouden als de koers toch harder dan de index blijft zakken.
Waarom heb je ze in de eerste plaats gekocht en wat is er veranderd aan je visie waardoor je ze nu zou willen verkopen?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

Strider schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:07:
[...]

Het maakt mij ook niet uit welke bank harder zakt, maar deze daling begint mij nu wel nerveus te maken.

Het 8,8% dividendrendement wellicht?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Longcat
Panzer_V schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:11:
[...]

Waarom heb je ze in de eerste plaats gekocht en wat is er veranderd aan je visie waardoor je ze nu zou willen verkopen?
Gokje: gekocht omdat het aandeel historisch laag stond. Verkopen omdat het historisch lager staat.
Edit: Ik zie dat ik het zojuist heb geschopt tot KarmaKoning Beleggen! *O*

[ Voor 10% gewijzigd door Longcat op 05-03-2020 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Longcat schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:22:
[...]

Gokje: gekocht omdat het aandeel historisch laag stond. Verkopen omdat het historisch lager staat.
Gefeliciteerd *O*

ING lijkt mij nu juist wel leuk om erbij te hebben :)

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-10 20:27
[...]

Van harte met je KarmaKoning badge ;)

Blijf vooral kritisch posten.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Een dooie kat hoort maar één keer te stuiteren. Deze bewegingen corresponderen meer met wat ik "Schrödinger's cat on a pogo stick" zou willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Koersen van de afgelopen 12 maanden zeggen ook niet veel meer.

Heb nu een aantal aandelen gekocht op de laagste koers sinds 12 maanden en wat denk je, opeens kan het nog veel lager.

De eerste dag deze week dat ik nog geen stuiver heb verdient, hopelijk vanavond wat herstel.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Greatsword schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:57:
Koersen van de afgelopen 12 maanden zeggen ook niet veel meer.
Hebben ze ook nooit gedaan. Je kan er alleen maar aan zien wat er in de afgelopen 12 maanden is gebeurd. Ze hebben geen voorspellende waarde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 02:09:
[...]

Ik beleg in meer dan 50 verschillende bedrijven (voornamelijk in de VS). Een aantal goed renderende aandelen zijn o.a.:

-Mastercard
-Visa
-Apple
-Amazone
-Adobe
-Alphabet
-Automatic data processing
-BESI
-Galapagos
-HDFC bank
-Heico
-Homedepot
-NXP
-Service corpation international
-United healthcare
-Verisign

ETF's (beide niet meer te koop dankzij de EU :( ...):
-Ark innovation
-Direxion daily Bull 3x SP500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
phantom09 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:32:
Ik beleg in meer dan 50 verschillende bedrijven (voornamelijk in de VS).
Hey, ik ook! In 500 verschillende bedrijven in de VS, om precies te zijn. ;)

Helaas nog niet zo lang als jij, maar als ik de historische gegevens erbij pak zou mijn portfolio het beter hebben gedaan, met (waarschijnlijk) minder tijd voor onderhoud. Dat schept vertrouwen voor de toekomst. :P

(Yeah, I know, I'm being a smartass... We wachten nog altijd op de volgende grote klap.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:32:
[...]

Ik beleg in meer dan 50 verschillende bedrijven (voornamelijk in de VS). Een aantal goed renderende aandelen zijn o.a.:

-Mastercard
-Visa
-Apple
-Amazone
-Adobe
-Alphabet
-Automatic data processing
-BESI
-Galapagos
-HDFC bank
-Heico
-Homedepot
-NXP
-Service corpation international
-United healthcare
-Verisign
Van dit lijstje bezit ik er 5. Althans als losse aandelen. In het beleggingsfonds van mijn werkgeverspensioen zit de rest vast ook :)
ETF's (beide niet meer te koop dankzij de EU :( ...):
-Ark innovation
-Direxion daily Bull 3x SP500
Ja hoor, geef de EU maar weer de schuld. :( :>

We hebben hier nou eenmaal basisvereisten waar een financieel product aan moet voldoen voordat het door particulieren aangekocht mag worden. Dankzij die regels hebben particuliere beleggers in de EU op sommige vlakken betere bescherming dan beleggers in de VS.

De beheerders van deze ETFs uit de VS kiezen er voor om alleen aan de VS regels te voldoen. Logisch ook, want daarmee kunnen ze de kosten voor hun doelgroep (beleggers in de VS) laag houden. Jammer voor ons dat we die dan niet kunnen kopen.

Desondanks heb je de mogelijkheid (althans bij IB) om een aanvraag te doen om voor de MiFID regels gezien te worden als 'professional client', dan kan je ze wel rechtstreeks kopen. Daarvoor moet je aantonen dat je voldoende vermogen hebt (500k+), voldoende handelt (40+ transacties en 200k+ verhandelde waarde per jaar) en voldoende kennis hebt. Dat 'voldoende handelen' is wel een beetje jammer voor de buy & hold ETF belegger (maar vast wel te halen als je creatief durft te zijn met box spreads). Daarnaast verlies je ook een aantal specifieke beschermingen die de EU regelgeving biedt voor niet-professional clients. Dit zegt IB er over.

Andere mogelijkheid is dat je de ETFs aankoopt via opties. De uitgevende instantie van opties in de VS zorgt dat deze financiële producten wél voldoen aan de EU regels. Ook wanneer de underlying zelf dat niet doet. :P Om deze omweg te kunnen gebruiken moeten er natuurlijk wel opties uitgegeven worden voor de betreffende ETF. Daarnaast handel je met opties altijd in veelvouden van 100. Ook niet voor iedereen weggelegd. En je moet weten welke prijs je kan accepteren voor de optie.

Of je doet alsof de ETFs uit de VS helemaal niet bestaan en kijkt alleen naar ETFs die hier wel beschikbaar zijn. Dat zou ik eigenlijk voor iedere buy & hold ETF belegger aanraden. (En blijf toch vooral weg van die daily 3x leveraged ETFs die je noemt :/)

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 05-03-2020 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Kopie-pasta vanaf Reddit:
MiFID II is in januari 2018 van toepassing geworden, wat voor ons als effect had dat in VS gevestigde ETF's zoals VT/VXUS/VTI niet meer beschikbaar zijn. Zoals uit vele draadjes hier blijkt hebben die ETF's lagere kosten en bredere diversificatie dan ETF's gevestigd in de EU. Qua aanbod voor beleggers was MiFID II in dat opzicht een achteruitgang.

MiFID II vereist dat de Europese Commissie het Parlement en de Raad een verslag voorlegt over de werking van het nieuwe kader, samen met een wetgevingsvoorstel voor hervorming, indien nodig geacht. De Europese Commissie doet daarom raadpleging (tot 20 april), bedoeld om gegevens van belanghebbenden, en meer in het algemeen van EU-burgers, te verzamelen over gebieden die gerichte aanpassingen verdienen.

De vragenlijsten kan je hier vinden: https://ec.europa.eu/info...-2-1-/public-consultation

Het artikel hierover van Geldnerd vandaag bracht dit onder mijn aandacht. Voor verdere informatie zou ik aanraden dat artikel ook te lezen: https://www.geldnerd.nl/opnieuw-ten-strijde-voor-onze-etfs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
MneoreJ schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:58:
[...]

Hey, ik ook! In 500 verschillende bedrijven in de VS, om precies te zijn. ;)

Helaas nog niet zo lang als jij, maar als ik de historische gegevens erbij pak zou mijn portfolio het beter hebben gedaan, met (waarschijnlijk) minder tijd voor onderhoud. Dat schept vertrouwen voor de toekomst. :P

(Yeah, I know, I'm being a smartass... We wachten nog altijd op de volgende grote klap.)
Heb je echt 500 verschillende aandelen zelf gekocht of is dit via een ETF of beleggingsfonds? In een ETF of een beleggingsfonds heb je niet alleen de goede aandelen, maar ook de mindere aandelen. Hierdoor is het rendement mogelijk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:02:
[...]

Of je doet alsof de ETFs uit de VS helemaal niet bestaan en kijkt alleen naar ETFs die hier wel beschikbaar zijn. Dat zou ik eigenlijk voor iedere buy & hold ETF belegger aanraden. (En blijf toch vooral weg van die daily 3x leveraged ETFs die je noemt :/)
Ik heb geen 500K+ en handel ook niet zoveel. Als ik wel 500K+ zou hebben, dan zou ik alsnog niet zoveel handelen.

Die Direxion daily 3x ETF heeft mij wel leuke rendementen opgeleverd. Ik zie dat er ook een VONT 16x Bull SP500 is.
Dat gaat pas hard ! Maar ja, ook heel hard naar beneden als de koersen dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Panzer_V schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:11:
[...]

Omdat bij iedere crisis banken de hardste klappen krijgen, keer op keer. De verwachting die ik begin 2019 had dat ING nog ooit zou terug komen op het koersniveau van 2018 is volledig weg door ingrepen van de centrale banken.
[...]

Sja wat moet ik met deze reactie? De keuze om nog voor bankaandelen te gaan lijkt passé, ik was sowieso van plan om mijn ING aandelen dit jaar eruit te gooien, daar ben ik begin februari mee begonnen en met de eerste daling gestopt (pas 25% verkocht..). Grote fout ik had door moeten zetten, maar deze daling had ik niet verwacht. Wanneer er herstel komt zie ik bank aandelen ook maar matig herstellen. Oude koers niveau's worden niet meer gehaald. De groei is eruit en het dividend maakt weinig goed.

Ik sta voor 2 keuzes:

1. Niet meer naar kijken, verkooporder instellen waarmee je tevreden bent en hopen dat ING dit niveau nog ooit gaat aantikken. Dat is dus een verkooporder in de prijsrange van voor de daling.

2. Knop omzetten, verlies slikken en verkopen. Daarna periodiek ETF's of tech aandelen terugkopen.

Op de koopbutton klikken is voor mij overigens gemakkelijker dan op de verkoopbutton.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:23
Iemand die interessante EFT's weet die toerisme bedrijven volgt?

Tui het vroegere jetair, heeft bijvoorbeeld daling ondergaan van minstens 30% sinds de uitbraak van het Corona virus. Echter ging het al niet te fantastisch met het bedrijf voor de aankomst van het virus..

Toerisme sector is het hardst getroffen roepen ze overal dus een EFT is die sector lijkt me wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Rubberen Geen specifieke ETF, maar uit mijn hoofd al negatief nieuws gezien bij KLM, Ryanair, united, delta, hertz en Avis. Denk dat het nog wel even door gaat.

Dit zijn alleen europese ETF's https://www.justetf.com/d...iscretionary&query=Travel

Vergeet je niet zelf af te vragen of er goed herstel potentieel is trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door Ko.Kane op 05-03-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
phantom09 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:06:
Heb je echt 500 verschillende aandelen zelf gekocht of is dit via een ETF of beleggingsfonds? In een ETF of een beleggingsfonds heb je niet alleen de goede aandelen, maar ook de mindere aandelen. Hierdoor is het rendement mogelijk lager.
Uiteraard in een S&P 500 ETF, vandaar de smiley. De kosten voor het aanschaffen (en herbalanceren!) van 500 aandelen afzonderlijk zouden astronomisch zijn, tenzij je al stinkend rijk bent en hele goede connecties bij een professionele partij kan krijgen. (Ik neem overigens aan dat je kosten van aan- en verkoop verwerkt hebt in jouw rendement, anders is de vergelijking niet eerlijk.)

En het rendement in een ETF is, zoals je correct opmerkt, mogelijk lager. In de praktijk hier niet -- jouw investering heeft voor zover ik zo snel kon beoordelen over de afgelopen jaren de index niet verslagen. De truc is natuurlijk dat de diversificatie ook voor lagere volatiliteit zorgt, om nog maar te zwijgen van kosten. (Maar je kent naar ik aanneem de theorie achter indexbeleggen zelf natuurlijk ook wel.) Als aandelen het minder zouden doen en ik wil verschuiven naar obligaties (of andere investeringen die het beter doen) dan is twee orders om dat te regelen natuurlijk ook een stuk aantrekkelijker dan 50+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Strider ik heb geen mening over ING en bankaandelen en geen analyses gedaan, dus ik kan je niet vertellen of ik momenteel zou kopen/verkopen.

Je moet jezelf denk ik afvragen of je het aandeel zou kopen als je de positie (en het verlies) nu niet had. Koers historisch laag en 8% dividend klinkt toch pretty sweet? Dit is ook de reden dat je eerder bent ingestapt, toch? Alleen is de koers nu nog lager en het dividend nog hoger.

P/E ratio van 6.5 met een vrij stabiele E klinkt toch vrij aardig. Ik denk eigenlijk dat je gewoon geen posities op verlies wil zien in je portefeuille en/of geneigd bent om te denken dat het (recente) verleden zich gaat herhalen. Maw, koers is gedaald afgelopen jaar, dus komend jaar daalt de koers verder. Ik zie dat vaker in dit topic en zo loop je veel kans om ‘buy high, sell low’ te doen.

@Rubberen gaaaaast, blader even het topic door. Ik postte pas nog een travel
& leisure ETF. :+
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

@MneoreJ zoveel herbalanceren doe je niet bij een market cap weighted index. Na alle aankopen alleen de paar toe- en uittreders. Een ETF is natuurlijk veel handiger in de meeste gevallen, maar het is een veelvoorkomende misvatting dat je continu aan het het herbalanceren bent met een ‘eigen ETF’.

[ Voor 55% gewijzigd door Longcat op 05-03-2020 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Longcat gaaaaaast anders klik op mijn link daar staat die ook :o :+

Ik weet weinig van banken maar ING lijkt nu wel beter dan het ooit was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Volgens mij heb je al wat kopers gevonden voor je aandelen @Strider :)

Grote vragen zijn denk ik (onder andere):
- Gaat de vraag naar krediet toenemen/afnemen? De lage rente van dit moment is ook een resultaat van een lage vraag naar geld. Sterkere economische groei kan de vraag een boost geven. Gaat die er komen?
- Gaan de spaarsaldi nog een keer afnemen? Nederland is alleen maar meer gaan sparen naarmate de rente is gedaald. Nogal lastig gezien er niet genoeg vraag is naar geld. Heeft ING campagnes om klanten te lokken iets anders te doen dan sparen?
- Wat is de hypotheek strategie van ING en hoe verhoudt zich dat tot andere banken? Kijk bijv. hoe hun tarieven (op verschillende risicoklasses en rentevast periodes) zich verhouden tot de andere grootbanken. Volgens mij heeft ING geen korting voor duurzame/nieuwbouw huizen en ABN en Rabo wel. Kan betekenen dat ING betere marges heeft op de hypotheken. Marktaandeel kan uit kadaster data gehaald worden.
- Gaan ze nog een goede CEO vinden nu ze alvast hebben aangekondigd NIET meer te gaan betalen dan wat Hamers kreeg? In het verlengde daarvan, gaan de media en politiek de banken een keer met rust laten?
- Heeft ING nu eindelijk de boel in orde op het gebied van anti witwassen en dergelijke? Anders komen er geheid weer boetes.

[ Voor 100% gewijzigd door Longcat op 05-03-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
@Longcat Right -- alsnog dien je dan natuurlijk zelf voor X aandelen (in dit geval blijkbaar 50+) te tracken of je ze nog "rendabel" vindt, volgens welk criteria dat dan ook is, maar aangenomen dat je geen hele rare regels bedacht hebt kunnen de transactiekosten inderdaad beter uitvallen dan ik dacht. (En je kunt de regels natuurlijk expres zo tweaken dat de kosten expliciet meegenomen worden in de aan- en verkoopbeslissingen, alhoewel je de eerste aankopen altijd moet verdisconteren, zodat het wijzigen van je overall strategie een dure grap kan zijn.)

[ Voor 12% gewijzigd door MneoreJ op 05-03-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@MneoreJ oh zo. Ik bedoelde als je zelf een index trackt i.p.v. ETF koopt. Dus nog steeds passief beleggen. Als je eigen criteria toepast, moet je inderdaad continu monitoren of de aandelen nog aan de criteria voldoen. Punt blijft dat als je voor market cap weighted gaat, je niet hoeft te herbalanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ko.Kane schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:18:
@Longcat gaaaaaast anders klik op mijn link daar staat die ook :o :+

Ik weet weinig van banken maar ING lijkt nu wel beter dan het ooit was. :P
Beter dan het ooit was?

- Geen CEO meer, Ralph Hamers was een hele goede CEO.
- Oude winstgevende leningen lopen af
- Nieuwe leningen gaan door de recente rente verlagingen nog minder opbrengen
- Kans op recessie waardoor leningen helemaal niet meer terugbetaald gaan worden

= Minder winst waardoor er een grote kans bestaat dat het dividend uiteindelijk omlaag gaat. Daarom staan de banken zo onder druk.

Of ik ING voor deze koers zou kopen? Op dit moment niet meer omdat ik verwacht dat ING in dit sentiment fors blijft mee dalen.

Ik blijf het vreemd vinden dat de afgegeven koersdoelen fors hoger zijn dan waar ING de laatste 12 maanden op heeft gestaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Strider op 06-03-2020 00:07 ]

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 38 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.