phantom09 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:32:
[...]
Ik beleg in meer dan 50 verschillende bedrijven (voornamelijk in de VS). Een aantal goed renderende aandelen zijn o.a.:
-Mastercard
-Visa
-Apple
-Amazone
-Adobe
-Alphabet
-Automatic data processing
-BESI
-Galapagos
-HDFC bank
-Heico
-Homedepot
-NXP
-Service corpation international
-United healthcare
-Verisign
Van dit lijstje bezit ik er 5. Althans als losse aandelen. In het beleggingsfonds van mijn werkgeverspensioen zit de rest vast ook

ETF's (beide niet meer te koop dankzij de EU

...):
-Ark innovation
-Direxion daily Bull 3x SP500
Ja hoor, geef de EU maar weer de schuld.
We hebben hier nou eenmaal basisvereisten waar een financieel product aan moet voldoen voordat het door particulieren aangekocht mag worden. Dankzij die regels hebben particuliere beleggers in de EU op sommige vlakken betere bescherming dan beleggers in de VS.
De beheerders van deze ETFs uit de VS kiezen er voor om alleen aan de VS regels te voldoen. Logisch ook, want daarmee kunnen ze de kosten voor hun doelgroep (beleggers in de VS) laag houden. Jammer voor ons dat we die dan niet kunnen kopen.
Desondanks heb je de mogelijkheid (althans bij IB) om een aanvraag te doen om voor de MiFID regels gezien te worden als 'professional client', dan kan je ze wel rechtstreeks kopen. Daarvoor moet je aantonen dat je voldoende vermogen hebt (500k+), voldoende handelt (40+ transacties en 200k+ verhandelde waarde per jaar) en voldoende kennis hebt. Dat 'voldoende handelen' is wel een beetje jammer voor de buy & hold ETF belegger (maar vast wel te halen als je creatief durft te zijn met box spreads). Daarnaast verlies je ook een aantal specifieke beschermingen die de EU regelgeving biedt voor niet-professional clients.
Dit zegt IB er over.
Andere mogelijkheid is dat je de ETFs aankoopt via opties. De uitgevende instantie van opties in de VS zorgt dat deze financiële producten wél voldoen aan de EU regels. Ook wanneer de underlying zelf dat niet doet.

Om deze omweg te kunnen gebruiken moeten er natuurlijk wel opties uitgegeven worden voor de betreffende ETF. Daarnaast handel je met opties altijd in veelvouden van 100. Ook niet voor iedereen weggelegd. En je moet weten welke prijs je kan accepteren voor de optie.
Of je doet alsof de ETFs uit de VS helemaal niet bestaan en kijkt alleen naar ETFs die hier wel beschikbaar zijn. Dat zou ik eigenlijk voor iedere buy & hold ETF belegger aanraden. (En blijf toch vooral weg van die daily 3x leveraged ETFs die je noemt

)
[
Voor 7% gewijzigd door
Zr40 op 05-03-2020 20:19
]