Bedoel je misschien 0,6%? Dat geloof ik nog met de short interest die ik zie. 60% is uitermate onwaarschijnlijk.
Maar natuurlijk wordt de vraag niet allemaal gelijkmatig verspreid over het aanbod, dus het zou wel kunnen.Zr40 schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:19:
Bedoel je misschien 0,6%? Dat geloof ik nog met de short interest die ik zie. 60% is uitermate onwaarschijnlijk.
Vele anderen zouden dan weer helemaal niets uitgeleend kunnen hebben.
Geen idee hoe dat wordt bepaalt of wie '' voorrang '' krijgt bij het uitlenen, daar wordt altijd wat geheimzinnig over gedaan, hoe het nou daadwerkelijk in de praktijk te werk gaat met dat uitlenen.
Dude, ik bedoel 60%.Zr40 schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:19:
@JohanNL Over de gehele markt inderdaad niet, maar IB verdeelt SYEP leningen wel gelijkmatig over alle deelnemers naar verhouding van grootte van de betreffende positie. Staat in de FAQ 
Wat in theorie nog zou kunnen is dat de combinatie van posities in deze ETF's en deelname aan SYEP redelijk zeldzaam is. Dan kan die 60% van @freakaleek wel kloppen. Had ik net niet aan gedacht, sorry

Wat in theorie nog zou kunnen is dat de combinatie van posities in deze ETF's en deelname aan SYEP redelijk zeldzaam is. Dan kan die 60% van @freakaleek wel kloppen. Had ik net niet aan gedacht, sorry

Zie ook mijn edit in eerdere post over gerealiseerde winst van laatste week augustus.Zr40 schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:37:
@JohanNL Over de gehele markt inderdaad niet, maar IB verdeelt SYEP leningen wel gelijkmatig over alle deelnemers naar verhouding van grootte van de betreffende positie. Staat in de FAQ
Sinds ik mijn Fugro positie een maand geleden naar Binck overbracht is deze elke dag 100% uitgeleend geweest tegen 1,9% op jaarbasis.
Al is Fugro ook wel in trek bij shorters

[Voor 9% gewijzigd door Tanooki op 13-09-2020 23:05]
Fugro is dan ook wel een aandeel dat iets meer geshort wordt dan VTI 

Krijg zelfs 3,06% op jaarbasis voor het uitlenen van mijn Wereldhave aandelen bij Binck 

En wanneer heb je die gekocht?JohanNL schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:46:
Krijg zelfs 3,06% op jaarbasis voor het uitlenen van mijn Wereldhave aandelen bij Binck

Gespreid, helaas had ik ook al een positie erin voor " de grote crash " dit jaar.
Elke keer dat ik nieuwe stukken had aangekocht werden deze binnen enkele dagen allemaal uitgeleend voor 3,06% op jaarbasis.
Waar kun je dat zien?Zr40 schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:12:
[...]
Uitermate onwaarschijnlijk, omdat ik een veel lagere short interest zie op deze ETF's.
Ik kwam bij mijn berekening op 0.1 tot 0.2% voor mijn ETFs, waaronder VTI, VXUS, DLS, IJS, DGS.
Normaal gesproken kijk ik naar 'Utilization' in TWS, dat is iets relevanter voor SYEP dan short interest. Het laat zien welk deel van de uitleenbare aandelen zijn uitgeleend volgens gegevens van lending agents (dus niet specifiek bij IB). Alleen is die data enkel beschikbaar wanneer een markt is geopend. Omdat die in het weekend niet zijn geopend keek ik naar short interest. Daarvoor gebruikte ik https://www.etfchannel.com/etfs/?symbol=vti.
In TWS heb ik ook een kolom 'Short Interest', maar die is bij mij altijd blanco. Ik vermoed dat ik voor deze data een research abonnement nodig heb. Geen idee welke.

De NT fondsen die momenteel populair zijn, World, EM en Small caps, daarvan worden aandelen niet uitgeleend. Dit kun je naast de prospectus ook terugvinden in de factsheet > rechter kolom.GlowMouse schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:05:
Nu we het toch over risico's bij DeGiro hebben: het verdienmodel van sommige ETF's is om de onderliggende aandelen uit te lenen en daarvoor een fee op te strijken. VWRL is daar een voorbeeld van (prospectus, p. 84). Er worden nooit aandelen uitgeleend zonder een onderpand voor de volledige waarde, maar zo'n onderpand hoeft niet liquide te zijn en de waarde van het onderpand kan fluctueren: op pagina 282 staat dat het onderpand kan bestaan uit aandelen of om een lening die pas na 3 maanden opeisbaar is. In een volatiele markt kan dat dus behoorlijk mis gaan. Let dus op waarin je investeert als je denkt dat de risico's na de overname door Flatex voorbij zijn.
[...]
Van wat ik zie lenen sommige NT fondsen ook aandelen uit, zie bijvoorbeeld deze prospectus op pagina 103, maar zijn er ook uitzonderingen, zoals de NT World Custom ESG Equity Index (prospectus, p. 6).
Uiteraard is er niks mis mee en daarmee is het ook een persoonlijke keuze. Het verschilt per broker en per fondshuis wat zij als onderpand accepteren. Sommigen nemen genoegen met 102%, maar je leest ook 104% of zelfs hoger, verder kan ook nog het type onderpand wat verlangt wordt per broker of fondshuis verschillen. Vooralsnog gaat het allemaal prima maar je kunt in uitzonderlijke situaties wel degelijk risico's lopen. Vooralsnog zijn er geen situaties bij mij bekend die fataal zijn afgelopen maar ik slaap er zelf beter door, door mijn aandelen niet te laten uitlenen.phantom09 schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:05:
[...]
Met uitlenen is niks mis mee. De partij die het leent moet hiervoor als ik mij niet vergis iets van 102% aan garantie tegenover staan. Dit staat in een apart bewaarbedrijf. Dus als de vermogensscheiding op orde is en de tegen partij en je broker vallen om, dan krijg je alsnog je beleggingen terug.
Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW | MacBook Pro 13" 2017 | MacBook Air 13" 2017 I iPad 2018 | iPhone 12 | TV 2021 4K | AirPods Pro gen2
De verkoop van ARM aan Nvidia is bevestigd.
Nu een limit order klaarzetten om Nividia te kopen bij opening? Of gaat het juist eerst wat dalen omdat ze de koop doen met 21.5 miljoen aandelen en SoftBank de grootste aandeelhouder wordt?
https://arstechnica.com/g...-softbank-for-40-billion/
SoftBank was al 1 van de oorspronkelijke Nvidia investeerders..
Nu een limit order klaarzetten om Nividia te kopen bij opening? Of gaat het juist eerst wat dalen omdat ze de koop doen met 21.5 miljoen aandelen en SoftBank de grootste aandeelhouder wordt?
[Voor 15% gewijzigd door Jazco2nd op 14-09-2020 09:23]
Ik denk dat je niet de enige bent... Je had beter eerder de gok kunnen nemen en dan nu genieten van je rendement.Jazco2nd schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:22:
Iemand nog Oracle aandelen kopen voor de opening? Is weliswaar geen verkoop, maar wel samenwerking met de overhyped TikTok.
Of de overname is al lang in de markt gecalculeerd. TSLA ging na uitstekende Q2 resultaten ook naar beneden omdat het conform de verwachting was.Qunix schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:28:
[...]
Ik denk dat je niet de enige bent... Je had beter eerder de gok kunnen nemen en dan nu genieten van je rendement.
Ik zie de toegevoegde waarde niet, en zelfs al was het wel waardevol, voor een reus zoals Oracle is dit een kleine deal. Ik blijf er ver van weg.Zensu schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:33:
Iemand nog Oracle aandelen kopen voor de opening? Is weliswaar geen verkoop, maar wel samenwerking met de overhyped TikTok.
En wat dat betreft ben ik blij dat Oracle het is geworden, en niet Microsoft of Wal-mart of een van de vele andere onwaarschijnlijke kandidaten die volgens het nieuws interesse hadden.
Ik heb de laatste maanden een beetje gekeken naar aandelen die premarket door positief nieuws hoger staan. Mijn observatie is in ieder geval dat als het aandeel bij opening bijv. +20% staat, het over het algemeen niet meer loont om dán nog in te stappen. Je hebt ook vaak wat winstnemerts in die eerste 0-30 minuten, waardoor het aandeel zelfs nog even zakt ook.Jazco2nd schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:22:
Disclaimer; slechts een observatie. Er zijn nml. ook altijd uitzonderingen, dat was een andere observatie.
Ben zelf ook even gaan rekenen hoeveel het oplevert.freakaleek schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:54:
[...]
0.43% is al de helft die aan mij wordt uitbetaald, zie vorige post.
Zo'n 60% van mijn portfolio is uitgeleend. Voor het gemak 50/50 verdeeld over VTI en VXUS kom je dus op zo'n 0.3% extra rendement op m'n portfolio.
Heb de opbrengsten van de maand augustus x 12 gedaan en dat op de huidige waarde van het aandeel of portefuille.
Op VTI (0,07% tot 0,08% interest rate customer) 0,017% op ETF's in portefeuille .
Op VXUS (0,23% interest rate customer) 0,014% op ETF's in portefeuille
Jou opbrengsten zijn ± 20 maal zo hoog dan de mijne.
Denk dat ik toch maar eens ga bellen naar IB/Lynx

Overigens haal ik op het totaal van mijn portefuille wel 0,1% omdat ik naast ETF's ook andere producten in portefeuille heb.
Ik denk zelf dat het wel aanzienlijk stijgt mede door jonge beleggers die robinhood of andere makkelijke brokers gebruiken. Tegenwoordig veel Youtubers en financiel influencers die zulke dingen hypen.Zr40 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:44:
[...]
Ik zie de toegevoegde waarde niet, en zelfs al was het wel waardevol, voor een reus zoals Oracle is dit een kleine deal. Ik blijf er ver van weg.
En wat dat betreft ben ik blij dat Oracle het is geworden, en niet Microsoft of Wal-mart of een van de vele andere onwaarschijnlijke kandidaten die volgens het nieuws interesse hadden.
@HEA220 Ik weet dat je de short box spread gebruikt op de AEX. Is wellicht bij jou je totale cash saldo binnen het UK Securities segment negatief? De opbrengst van die short spread valt namelijk in een ander segment, en die kan je niet verplaatsen naar UK Securities dankzij margin requirements van de box. (Voor rente maakt dit verder niets uit.)
Een negatief securities cash saldo is wat bepaalt hoeveel er uitgeleend mag worden onder margin lien. Dat heeft voorrang op SYEP.
Een negatief securities cash saldo is wat bepaalt hoeveel er uitgeleend mag worden onder margin lien. Dat heeft voorrang op SYEP.
[Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 14-09-2020 10:04]
Ik krijg net bericht van Binck dat mijn geschreven SPY put 11Sep2020 $334 geassigned is. Voor zover ik weet is SPY vrijdag op $334,06 gesloten, en was de put dus waardeloos op expiratie.
Betekent dit dat de put OTM uitgeoefend is? Zo ja, waarom zou iemand dat doen? Of is hier een andere verklaring voor?
Betekent dit dat de put OTM uitgeoefend is? Zo ja, waarom zou iemand dat doen? Of is hier een andere verklaring voor?
[Voor 5% gewijzigd door Tanooki op 14-09-2020 10:08]
Ja helaas, zat er al een tijdje naar te kijken maar de post covid dip runup was veel te hard imo. Van $220 naar $500 in 4 maanden? Veel toekomst muziek, maar met een omzet van ~$12B vind ik 350B waardering wel heel hoog.Qunix schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:28:
[...]
Ik denk dat je niet de enige bent... Je had beter eerder de gok kunnen nemen en dan nu genieten van je rendement.
De put kan ook eerder dan close zijn uitgeoefend. Dat geeft echter geen voordeel voor de houder.Tanooki schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:04:
Ik krijg net bericht van Binck dat mijn geschreven SPY put 11Sep2020 $334 geassigned is. Voor zover ik weet is SPY vrijdag op $334,06 gesloten, en was de put dus waardeloos op expiratie.
Betekent dit dat de put OTM uitgeoefend is? Of is hier een andere verklaring voor?
Het zou nog kunnen dat uitoefenen voor de houder van de put goedkoper is dan laten verlopen, indien zijn broker daar kosten voor rekent.
Anders is het een vergissing van de houder, en heeft hij je $6 cadeau gegeven.
[Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 14-09-2020 10:10]
Daar heb je inderdaad gelijk in.Zr40 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:59:
@HEA220 Ik weet dat je de short box spread gebruikt op de AEX. Is wellicht bij jou je totale cash saldo binnen het UK Securities segment negatief? De opbrengst van die short spread valt namelijk in een ander segment, en die kan je niet verplaatsen naar UK Securities dankzij margin requirements van de box. (Voor rente maakt dit verder niets uit.)
Sta negatief in cash in de UK securities segment.
Had gedacht (of gehoopt) dat dat alleen bij margin loans gelde

Kosten voor laten expireren? Had ik nog niet van gehoord, maar zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. Of de koper heeft transactiekosten bij aankoop SPY willen besparen.Zr40 schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:08:
[...]
De put kan ook eerder dan close zijn uitgeoefend. Dat geeft echter geen voordeel voor de houder.
Het zou nog kunnen dat uitoefenen voor de houder van de put goedkoper is dan laten verlopen, indien zijn broker daar kosten voor rekent.
Is het normaal dat zo'n mededeling van assignment pas op maandagmorgen komt?
Ik ook niet, maar ik kan ook niet zeker weten dat die nergens bestaan.Tanooki schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:16:
[...]
Kosten voor laten expireren? Had ik nog niet van gehoord
Een beetje net zoals DEGIRO "aansluitingskosten" rekent voor iedere beurs waar je handelt. Ik ken geen andere broker die dat doet.
Ja, dat is mogelijk. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de snelheid van je broker, maar maandagmorgen is zeker niet te laat. Bedenk dat het in de VS nog zondagavond/nacht was toen je de notice kreeg.Is het normaal dat zo'n mededeling van assignment pas op maandagmorgen komt?
[Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 14-09-2020 10:47]
Nikola staat -10% premarket. Zijn vage twitter posts hebben niet geholpen.
Beetje wirecard-gevoel bij, ben benieuwd of het inderdaad het einde wordt van Nikola, of dat Bosch er ondertussen voldoende waarde aan toegevoegd heeft dat het niet door het putje gaat.Carfanatic schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:47:
Heeft iemand ervaring met pre-IPO aandelen kopen? Ik zie in de US dit soort bedrijfjes https://equityzen.com/ https://angel.co/invest/start en buiten US, op Cyprus
https://en.freedom24.com/
Voor de US based moet je een accredited investor zijn (>$500k) maar vroeg mij af of iemand hier wel eens iets mee gedaan heeft of nog een andere goede tip heeft? Ik vind het wel leuk namelijk om sommige bedrijven in een zeer vroeg stadium te kunnen aankopen. Uiteraard is dit een zeer hoog risico.

Voor de US based moet je een accredited investor zijn (>$500k) maar vroeg mij af of iemand hier wel eens iets mee gedaan heeft of nog een andere goede tip heeft? Ik vind het wel leuk namelijk om sommige bedrijven in een zeer vroeg stadium te kunnen aankopen. Uiteraard is dit een zeer hoog risico.
>> Signature?
Kan je niet wachten tot de eerste handelsdag op de beurs om te kopen, of wil je heel graag te maken krijgen met de verplichte lock-up periode?
Of bedoel je met 'pre-IPO' het investeren in een stadium ver voor de IPO en S-1? Oftewel zonder de verplichting dat het bedrijf enige informatie aan je verstrekt?
Of bedoel je met 'pre-IPO' het investeren in een stadium ver voor de IPO en S-1? Oftewel zonder de verplichting dat het bedrijf enige informatie aan je verstrekt?
[Voor 71% gewijzigd door Zr40 op 14-09-2020 11:13]
@ChiLLeR over het algemeen gaat dat via angel investors en Venture Capital fondsen. Dat is leuk als je een vermogen hebt van zeg > $100 miljoen. Groot nadeel is dat er (vrijwel) geen liquiditeit is. Logisch, want buiten de beurs. Je krijgt pas geld als het fonds exits maakt.
Mocht je vermogen boven de 50k of 500k uitkomen zodat je mee kan doen aan één van die opties, dan raad ik het je nog steeds af. Bedrijven gaan eerst langs bij angel investors en VC fondsen (waarin jij niet meedoet). Dat Angellist Access Fund krijgt alleen de broodkruimels.
@Zr40 Hij wil seed capital en/of Series A/B/C funding verstrekken.
Mocht je vermogen boven de 50k of 500k uitkomen zodat je mee kan doen aan één van die opties, dan raad ik het je nog steeds af. Bedrijven gaan eerst langs bij angel investors en VC fondsen (waarin jij niet meedoet). Dat Angellist Access Fund krijgt alleen de broodkruimels.
[Voor 69% gewijzigd door Longcat op 14-09-2020 11:25]
Uiteraard kan ook, maar ik dacht misschien is het mogelijk om al eerder voor een lagere koers te kunnen instappen.Zr40 schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:11:
Kan je niet wachten tot de eerste handelsdag op de beurs om te kopen?
Dat vermogen haal ik nèt nietLongcat schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:12:
@ChiLLeR over het algemeen gaat dat via angel investors en Venture Capital fondsen. Dat is leuk als je een vermogen hebt van zeg > $100 miljoen. Groot nadeel is dat er (vrijwel) geen liquiditeit is. Logisch, want buiten de beurs. Je krijgt pas geld als het fonds exits maakt.

>> Signature?
Dit artikel voorspelt een ongekende market crash. Even een aantal stukjes uit het artikel.
“Why the Next Market Crash Will Be the Sharpest On Record” by Concoda https://link.medium.com/J71kz88KL9
Maar hij verzacht het ook weer een beetje hier.But the COVID-19 crash will be nothing in comparison to the next market crash. The historic rise in the Fed’s balance sheet illustrates how much money was needed to paint over the pandemic-induced cracks using — yes you guessed it — more leverage. The quality of assets has reached rock bottom while the leverage needed to finance their survival has increased to all-time highs. So when the next crash occurs, leverage on top of leverage on top of more leverage will have to be wiped out by the system to restore “stability”. It will be thrice as fast and thrice as sharp.
Wat denken jullie hier van?When the inevitable crash occurs, however, the Fed will again step in. But this time they’ll announce the outright purchase of stocks — which they can already achieve by lending money to primary dealer banks who then buy stocks on their behalf.[..] The amount of damage the Great Deleveraging: Part 2 inflicts on the system depends on what the Fed says and does. But judging by the market’s post-pandemic response, it’s almost a certainty — to the dismay of the sound money advocates, the Fed’s critics, the bears, the poor, and the young — that the financial behemoths will miraculously but blatantly save the biggest Ponzi scheme in modern history, and that we’ll continue to climb the wall of worry for months or years, maybe even decades, to come.
“Why the Next Market Crash Will Be the Sharpest On Record” by Concoda https://link.medium.com/J71kz88KL9
@aufbakanleitung Tja, op medium.. Met clickbait titel. Dan trek ik zonder te lezen al de conclusie dat meneer Concoda vooral op zoek is naar clicks/claps.
Het is iig waar dat de aandelenmarkt wel redelijk de grip met de realiteit is verdwenen. Ongeveer een half jaar geleden was Apple het eerste 1 trillion dollar bedrijf op de beurs, en ondertussen heeft Apple al de 2 trillion aangetikt. Dat heeft duidelijk niks met Apple zelf te maken, maar gaat uitsluitend over dat mensen geen geld op hun spaarrekening willen laten staan.Longcat schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:40:
@aufbakanleitung Tja, op medium.. Met clickbait titel. Dan trek ik zonder te lezen al de conclusie dat meneer Concoda vooral op zoek is naar clicks/claps.
Zie ook bijv. https://www.newsbreak.com...hits-record-77-overvalued
@freakaleek Ik zie nu inderdaad een 100% utilization voor VXUS en 44% voor VTI. Zo hoog had ik écht niet verwacht.
Veel plezier met het extra rendement

Had het ook eerder andersom verwacht. Volgens mij is juist de Amerikaanse markt flink overgewaardeerd en staat de rest van de wereld er beter voor. Ook als het gaat om de bestrijding van Corona.Zr40 schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:47:
@freakaleek Ik zie nu inderdaad een 100% utilization voor VXUS en 44% voor VTI. Zo hoog had ik écht niet verwacht.
Zou dus eerder short gaan op VTI.
Misschien hebben we hier wel een grotere schuldenberg dan in de VS. De ECB heeft niet eens een poging gedaan om de rentes op te voeren, waar dit in de VS nog wel gepoogd is. Ook ons QE programma heeft veel langer gelopen dan dat in de VS. Hierdoor is de balans als totaal van GDP ondertussen hoger in Europa dan in de VS.HEA220 schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:04:
[...]
Had het ook eerder andersom verwacht. Volgens mij is juist de Amerikaanse markt flink overgewaardeerd en staat de rest van de wereld er beter voor. Ook als het gaat om de bestrijding van Corona.
Zou dus eerder short gaan op VTI.
(china en japan staan ook in het rapport, en ook daar is de balans van de centrale banken gegroeid.)
https://www.yardeni.com/pub/peacockfedecbassets.pdf
Assets zijn hier ook enorm overgewaardeerd, de aangegane schulden om te leveragen gigantisch en de enige uitweg is devaluatie, inflatie of een goeie klap. (Die we dan waarschijnlijk weer proberen te ontlopen met NOG een nieuwe schuldenbubbel).
[Voor 4% gewijzigd door __fred__ op 14-09-2020 12:25]
Niet zo heel lang geleden schreef ik iets over onheilsprofeten die zo nu en dan in dit topic opduiken. Nu wil ik niet gelijk dat label op jou plakken maar het is erg opvallend hoe snel deze berichten in dit topic elkaar afwisselen.aufbakanleitung schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:38:
Dit artikel voorspelt een ongekende market crash. Even een aantal stukjes uit het artikel.
[...]
Maar hij verzacht het ook weer een beetje hier.
[...]
Wat denken jullie hier van?
De rode draad van deze alarmbellen is altijd dat de beurzen naar mening van <insert actor> te hoog zijn gewaardeerd en dat het niet goed kan gaan. Eveneens is er het argument van de geldprinter en de overheden.
Ik wil er niet geheel mijn ogen voor sluiten maar sinds 2017 zijn er al signalen hierover te vinden. Moeten we keer op keer met iets andere nuance de discussies herhalen? Bij mij popt er merkbaar weerstand op.
Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW | MacBook Pro 13" 2017 | MacBook Air 13" 2017 I iPad 2018 | iPhone 12 | TV 2021 4K | AirPods Pro gen2
@__fred__ In jou publicatie gaat het puur om de schulden van de centrale banken, dus niet om de werkelijke schuldenberg van landen. De VS heeft een veel grotere schuldenberg dan europa, maar deze zit meer bij (Buitenlandse-) investeerders.
Goede data over waarderingen en of de markt overgewaardeerd is of niet kan ik niet vinden.
Echter uit de Buffet indicator kan je wel halen dat de toekomstige rendementverwachting van de VS negatief is terwijl hij in een groot deel van de wereld positief is.
https://www.gurufocus.com/global-market-valuation.php
Goede data over waarderingen en of de markt overgewaardeerd is of niet kan ik niet vinden.
Echter uit de Buffet indicator kan je wel halen dat de toekomstige rendementverwachting van de VS negatief is terwijl hij in een groot deel van de wereld positief is.
https://www.gurufocus.com/global-market-valuation.php
[Voor 5% gewijzigd door HEA220 op 14-09-2020 13:04]
Standaard clickbait titel. Dit soort artikelen worden iedere week geschreven. Als je wil dat mensen op je artikelen clicken is het aanpraten van angst een uitstekende strategie. Bedenk zelf maar hoeveel clicks een artikel zou krijgen met de strekking 'wij weten het ook niet, we hebben geen glazenbol".aufbakanleitung schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:38:
Wat denken jullie hier van?
Ook dat de markt totaal overvalued zou zijn is maar een subjective opvatting. Je kunt je statistieken zo kiezen dat het klopt of juist niet klopt.
Goldman Sachs gelooft weer wat anders: Goldman Sachs: 10 reasons why the bull market has further to run
Maar ook zij hebben geen glazenbol.
Maar goed, als je je echt veel zorgen maakt over huidige waarderingen dan zijn er zat mogelijkheden. Bijvoorbeeld US value stocks, US small caps, Europa en Emerging markets zijn flink lager gewaardeerd dan de US large cap tech stocks.
Ik voorspel dat de volgende grote crash een grote crash gaat zijn. Dus niet een kleine crash, dat telt niet. Maar de grote, die wordt groot.
Hoe groot? Heel groot.
Wanneer? Binnenkort.
Aldus mijn gooi naar de eeuwige roem als voorspeller. Het probleem met voorspellen dat de markt een keer gaat klappen is niet dat de voorspelling onjuist is, maar dat je er zo weinig aan hebt als je niet kunt zeggen of dit over een maand, een jaar, een decennium is. Zeggen dat het niet eeuwig zo door kan gaan is met zeer grote waarschijnlijkheid correct, maar dat zegt zelf nog helemaal niets over hoe lang dan wel, en analyses die daar een gooi naar proberen te doen zijn notoir onbetrouwbaar.
Hoe groot? Heel groot.
Wanneer? Binnenkort.
Aldus mijn gooi naar de eeuwige roem als voorspeller. Het probleem met voorspellen dat de markt een keer gaat klappen is niet dat de voorspelling onjuist is, maar dat je er zo weinig aan hebt als je niet kunt zeggen of dit over een maand, een jaar, een decennium is. Zeggen dat het niet eeuwig zo door kan gaan is met zeer grote waarschijnlijkheid correct, maar dat zegt zelf nog helemaal niets over hoe lang dan wel, en analyses die daar een gooi naar proberen te doen zijn notoir onbetrouwbaar.
Geef ze eens ongelijk. Heb jij je aandelen verkocht om geld op een spaarrekening te zetten?aufbakanleitung schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:46:
[...]
Het is iig waar dat de aandelenmarkt wel redelijk de grip met de realiteit is verdwenen. Ongeveer een half jaar geleden was Apple het eerste 1 trillion dollar bedrijf op de beurs, en ondertussen heeft Apple al de 2 trillion aangetikt. Dat heeft duidelijk niks met Apple zelf te maken, maar gaat uitsluitend over dat mensen geen geld op hun spaarrekening willen laten staan.
Zie ook bijv. https://www.newsbreak.com...hits-record-77-overvalued
Weet iemand hoe het volgende werkt. Stel je zou iets willen inleggen in Snowflake woensdag. Een paar vragen;
- Ik neem aan dat je dan in de loop van de dag de ticker SNOW ziet verschijnen als je daarop zoekt? Of verschijnt deze pas in je 'Broker webomgeving' vanaf openen beurzen VS om 15:30u?
- Even aangenomen dat het eerste het geval is en de ticker is al eerder aanwezig waardoor je een market order kan plaatsen, hoe werkt dit dan qua volgorde? Stel dat er veel mensen zijn die een stukje sneeuwvlok willen hebben, hoe wordt dan voor al die orders de prijs bepaald als er in één keer heel veel market orders moeten worden uitgevoerd?
- Ik neem aan dat je dan in de loop van de dag de ticker SNOW ziet verschijnen als je daarop zoekt? Of verschijnt deze pas in je 'Broker webomgeving' vanaf openen beurzen VS om 15:30u?
- Even aangenomen dat het eerste het geval is en de ticker is al eerder aanwezig waardoor je een market order kan plaatsen, hoe werkt dit dan qua volgorde? Stel dat er veel mensen zijn die een stukje sneeuwvlok willen hebben, hoe wordt dan voor al die orders de prijs bepaald als er in één keer heel veel market orders moeten worden uitgevoerd?
Hij is nu al te vinden bij IB. Natuurlijk nog niet verhandelbaar, dat kan pas wanneer de beurzen het toestaan. Maar je kan hem al op je watchlist zettenWizZie- schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:47:
Weet iemand hoe het volgende werkt. Stel je zou iets willen inleggen in Snowflake woensdag. Een paar vragen;

Vaak is het niet onmiddellijk om 9:30 lokale tijd verhandelbaar; dit duurt soms nog wel even.
Het werkt hetzelfde als bij ieder ander aandeel wanneer de beurs dagelijks opent. Voor opening kunnen al orders geplaatst worden, bij opening kijkt de beurs tegen welke prijs het hoogste volume met elkaar gematcht kan worden. Vervolgens krijg je uitvoering op die prijs wanneer die prijs gelijk aan of beter dan jouw limietprijs is. Volgorde maakt dan niet uit, je krijgt of wel, of geen uitvoering bij opening.- Even aangenomen dat het eerste het geval is en de ticker is al eerder aanwezig waardoor je een market order kan plaatsen, hoe werkt dit dan qua volgorde? Stel dat er veel mensen zijn die een stukje sneeuwvlok willen hebben, hoe wordt dan voor al die orders de prijs bepaald als er in één keer heel veel market orders moeten worden uitgevoerd?
Market orders zijn hetzelfde als limiet orders zonder limiet. Die krijgen altijd uitvoering, want je accepteert iedere prijs.
Bedenk dat de beurs zelf geen partij is in een IPO; die is namelijk al voorbij op het moment dat het aandeel verhandelbaar wordt. De deelnemers aan de IPO kunnen nog niet verkopen (want lock-up periode), de eerste aandelen op de beurs zijn dan ook afkomstig van de underwriters en van eventuele zittende aandeelhouders die geen lock-up periode (meer) hebben.
[Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 14-09-2020 14:02]
Dat geldt feitelijk voor elke analyst (of het nu een eenpitter op medium.com is of het is een team van Goldman Sachs). Wat je zegt klopt helemaal; je zou ook kunnen voorspellen dat het zonnig weer wordt of dat het gaat regenen. In beide gevallen krijg je gegarandeerd een keer gelijk, de vraag is wanneerMneoreJ schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:35:
Ik voorspel dat de volgende grote crash een grote crash gaat zijn. Dus niet een kleine crash, dat telt niet. Maar de grote, die wordt groot.
Hoe groot? Heel groot.
Wanneer? Binnenkort.

Maar dat gezegd hebbende: ik denk dat de kans op daling momenteel groter is dan een kans op (nog veel verdere) stijging. Het aantal coronagevallen neemt weer toe, de komende US verkiezingen brengen grote onzekerheid met zich mee en de torenhoge waarderingen voor techaandelen zijn een feit, net zoals dat in 2000 het geval was. Ben ook erg benieuwd wat een overwinning van Trump gaat betekenen voor de handelsrelatie met China. Zou China het aandurven om Amerikaanse tech (Apple, Tesla, Amazon) aan te pakken? Of Trump ook daadwerkelijk importheffingen invoeren voor bedrijven die productie uitbesteden? (wederom Apple en Tesla).
De glazen bollen zijn de laatste tijd iig wel in de aanbieding lijkt het, het regent voorspellingen (up en down).
[Voor 8% gewijzigd door eMiz0r op 14-09-2020 14:04]
Dank wederom voor deze uitleg. Bij DeGiro is vooralsnog alleen keuze tussen Snowworld en Snowbird, we wachten rustig af.Zr40 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:57:
[...]
Hij is nu al te vinden bij IB. Natuurlijk nog niet verhandelbaar, dat kan pas wanneer de beurzen het toestaan. Maar je kan hem al op je watchlist zetten
Vaak is het niet onmiddellijk om 9:30 lokale tijd verhandelbaar; dit duurt soms nog wel even.
[...]
Het werkt hetzelfde als bij ieder ander aandeel wanneer de beurs dagelijks opent. Voor opening kunnen al orders geplaatst worden, bij opening kijkt de beurs tegen welke prijs het hoogste volume met elkaar gematcht kan worden. Vervolgens krijg je uitvoering op die prijs wanneer die prijs gelijk aan of beter dan jouw limietprijs is. Volgorde maakt dan niet uit, je krijgt of wel, of geen uitvoering bij opening.
Market orders zijn hetzelfde als limiet orders zonder limiet. Die krijgen altijd uitvoering, want je accepteert iedere prijs.
Bedenk dat de beurs zelf geen partij is in een IPO; die is namelijk al voorbij op het moment dat het aandeel verhandelbaar wordt. De deelnemers aan de IPO kunnen nog niet verkopen (want lock-up periode), de eerste aandelen op de beurs zijn dan ook afkomstig van de underwriters en van eventuele zittende aandeelhouders die geen lock-up periode (meer) hebben.
Zeker, ik denk ook dat er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat het zeer waarschijnlijk niet nog "veel verder" gaat stijgen. Met alle sores in de wereld is het vrijwel een inkoppertje dat de doemdenkers betere kaarten hebben.eMiz0r schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:01:
Maar dat gezegd hebbende: ik denk dat de kans op daling momenteel groter is dan een kans op (nog veel verdere) stijging. Het aantal coronagevallen neemt weer toe, de komende US verkiezingen brengen grote onzekerheid met zich mee en de torenhoge waarderingen voor techaandelen zijn een feit, net zoals dat in 2000 het geval was.
Maar wat ga ik concreet met die kennis doen? Niks. Wist ik zeker dat de beurs volgende maand of zelfs volgend jaar zou klappen, dan zou ik daar heel veel mee kunnen, maar in zo'n positie ben je nog lang niet als je alleen maar afgaat op wat je in de headlines leest. Als de crashes uit het verleden ons iets geleerd hebben over het algemene verloop is het wel dat je achteraf een koe in de kont kijkt, en van tevoren het aantal mensen dat een goed beeld hadden bij wat er ging gebeuren (dusdanig goed dat ze het tijdframe goed genoeg konden schatten om er hun voordeel mee te doen) op de vingers van één hand te tellen zijn. Net zoals de kans dat het omlaag gaat heel hoog is is de kans dat een willekeurige doemdenker op het internet niet tot die groep behoort ook heel hoog.
Wat veel mensen die roepen "de beurs is compleet losgeslagen van de werkelijkheid, crash incoming!" niet lijken te waarderen is dat als de beurs losgeslagen is van de werkelijkheid je inzicht moet hebben in de capaciteit van de mechanismes die dat in stand houden om te weten wanneer en hoe het dan omlaag gaat, en die bieden ze vrijwel nooit behalve "moet een keer op een niet nader te bepalen tijdstip ophouden". Tja, zover komen we allemaal wel.
[Voor 13% gewijzigd door MneoreJ op 14-09-2020 14:29]
Interessante IPO in meerdere opzichten. Snowflake heeft momenteel iets unieks in handen wat de grote jongens Amazon AWS en Microsoft Azure(nog) niet hebben. Echter door de enorme hype mede veroorzaakt door het instappen van Buffet doet me wat huiveren. Vanavond maar eens dieper onderzoek doenWizZie- schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:47:

Dit prachtige persbericht komt ook niet echt overtuigend over: https://nikolamotor.com/p...ng-short-seller-report-96 .Carfanatic schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:47:
Nikola described this third-party video on the Company’s social media as “In Motion.” It was never described as “under its own propulsion” or “powertrain driven.”
Het was geen pusher, had was een echte truck! We hadden alleen besloten om er geen motor in te stoppen .. En in het filmpje rolde hij misschien van een heuvel af, maar we hebben ook nooit gezegd dat hij NIET van een heuvel afrolde.Short Seller Alleges that 2016 Nikola One “was not a real truck and was, in fact, a pusher”: The Nikola One is a real truck that sits in Nikola’s showroom. A pusher means a vehicle that was not designed to be moved by its own propulsion system. The Nikola One was, in fact, designed to be powered and driven by its own propulsion.
[..]
As Nikola pivoted to the next generation of trucks, it ultimately decided not to invest additional resources into completing the process to make the Nikola One drive on its own propulsion.

[Voor 4% gewijzigd door writser op 14-09-2020 14:35]
Onvoorstelbaar!
Over een nieuwe POP (moment wanneer een IPO naar het publiek gaat)... Er zijn x aantal aandelen beschikbaar. Het lijkt mij dat ze eerst verkocht moeten worden voordat iemand kan verkopen (net als het niet mogelijk is om te shorten)? Of hebben de verkopers voorrang op 'de nieuwe' aandelen?
Dus kan ik ook concluderen dat bij een nieuwe POP, het eerste moment het verhandelbaar is, de koersprijs gelijk blijft tot alle 'nieuwe' aandelen verkocht zijn en dan pas men mag verkopen (maar nog niet shorten)?
Nu ik dit typ zal ik ook maar zelf even zoeken op Investopia.
Dus kan ik ook concluderen dat bij een nieuwe POP, het eerste moment het verhandelbaar is, de koersprijs gelijk blijft tot alle 'nieuwe' aandelen verkocht zijn en dan pas men mag verkopen (maar nog niet shorten)?
[Voor 4% gewijzigd door Qunix op 14-09-2020 14:58]
Wat was voor jou de reden om voor IJS te kiezen versus bijvoorbeeld IJT/IJR?Pistachenootje schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:09:
[...]
Waar kun je dat zien?
Ik kwam bij mijn berekening op 0.1 tot 0.2% voor mijn ETFs, waaronder VTI, VXUS, DLS, IJS, DGS.
Zelf zit ik in IJR, met name vanwege het hogere handelsvolume en de grotere spreiding.
Bij een IPO worden de aandelen initieel bij inschrijving verkocht, dit gebeurd in feite buiten de beurs om. Het eerste handelsmoment is wanneer de mensen die het aandeel bij inschrijving hebben gekocht het weer op de beurs verkopen. Eerste koers kan daardoor hoger of lager zijn dan de IPO prijs.Qunix schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:53:
Over een nieuwe POP (moment wanneer een IPO naar het publiek gaat)... Er zijn x aantal aandelen beschikbaar. Het lijkt mij dat ze eerst verkocht moeten worden voordat iemand kan verkopen (net als het niet mogelijk is om te shorten)? Of hebben de verkopers voorrang op 'de nieuwe' aandelen?
@Qunix Zoals ik hierboven al schreef, de eerste aandelen zijn afkomstig van de underwriters. Die hebben doorgaans het recht om een extra 10% of zo van de geplaatste aandelen aan te schaffen en te verkopen op de markt. Dat doen ze rondom de IPO prijs. Hadden de underwriters dat recht niet, dan is de notering een beetje zinloos totdat de lock-up periode is verstreken.Qunix schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:53:
Maar zodra anderen aandelen op de markt kopen, kunnen ze die natuurlijk ook direct verkopen. De koers kan dus zeker vanaf het eerste moment al bewegen.
Ook underwriters zijn niet speciaal voor de beurs. Wanneer jij een betere prijs kan bieden bij verkoop dan waar de underwriters en anderen toe bereid zijn, dan lukt het je om te verkopen.
Nee, mensen die zich hebben ingeschreven op de IPO mogen hun aandelen niet verkopen tot na de lock-up periode. Hoe lang die periode is staat vermeld in de prospectus. 3 tot 6 maanden is gangbaar.Morty schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:08:
[...]
Het eerste handelsmoment is wanneer de mensen die het aandeel bij inschrijving hebben gekocht het weer op de beurs verkopen.
[Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 14-09-2020 15:27]
Dank.Zr40 schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:47:
Wellicht als tip voor de toekomst om iets minder belerend over te komen. Ik zie/lees dat je veel kennis hebt. Om echter zonder de onderliggende data te kennen in meerdere posts door te drammen over hoe onwaarschijnlijk iets is is niet zo'n effectieve communicatiestrategie.
Dat is alleen voor insiders en dergelijke. Als jij je inschrijft voor een IPO, kan je gelijk verkopen na de beursgang. Zijn hele groepen particulieren die zich inschrijven om ze op de eerste dag weer tegen (hopelijk) winst te verkopen.Zr40 schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:11:
[...]
[...]
Nee, mensen die zich hebben ingeschreven op de IPO kunnen hun aandelen niet verkopen tot na de lock-up periode. Hoe lang die periode is staat vermeld in de prospectus. 6 maanden is gangbaar.
Ik heb even gekeken wat VTI en VXUS mij de afgelopen 2 weken aan inkomsten gaven via lending. Ik kom op 0.25% (op jaarbasis). Niet slecht.
Maar vreemd genoeg zie ik dat mijn overige ETFs helemaal niet zijn uitgeleend terwijl deze normaal wel vaak worden uitgeleend (IJS, DLS, DGS). Iemand een idee hoe dat kan komen?
Ben Felix paper legt het uit: https://www.pwlcapital.co...th-ETFs_08-2019-Final.pdf
Video: YouTube: The Problem With Small Cap Stocks
Dit artikel is ook aardig: https://www.whitecoatinvestor.com/small-cap-value-strategy/
Overigens zou ik nu mogelijk liever voor AVUV kiezen, deze heeft weer wat voordelen t.o.v. IJS. Maar deze kun je niet aanschaffen met opties.
Maar vreemd genoeg zie ik dat mijn overige ETFs helemaal niet zijn uitgeleend terwijl deze normaal wel vaak worden uitgeleend (IJS, DLS, DGS). Iemand een idee hoe dat kan komen?
Heeft te maken met de onderzoeken van Fama & French naar factors. Op basis van deze factoren zou small value het op de lange termijn beter moeten doen dan small growth. IJS is small value.freakaleek schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:57:
[...]
Wat was voor jou de reden om voor IJS te kiezen versus bijvoorbeeld IJT/IJR?
Zelf zit ik in IJR, met name vanwege het hogere handelsvolume en de grotere spreiding.
Ben Felix paper legt het uit: https://www.pwlcapital.co...th-ETFs_08-2019-Final.pdf
Dit artikel is ook aardig: https://www.whitecoatinvestor.com/small-cap-value-strategy/
Overigens zou ik nu mogelijk liever voor AVUV kiezen, deze heeft weer wat voordelen t.o.v. IJS. Maar deze kun je niet aanschaffen met opties.
Lock-up is juist voor mensen die al aandelen hadden vóór de IPO (oprichters, medewerkes, venture capital, e.d.), om te voorkomen dat er direct na de IPO opeens een onverwacht hoog volume aangeboden wordt en zo de koers gaat dalen.Zr40 schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:11:
[...]
Nee, mensen die zich hebben ingeschreven op de IPO mogen hun aandelen niet verkopen tot na de lock-up periode. Hoe lang die periode is staat vermeld in de prospectus. 3 tot 6 maanden is gangbaar.
https://www.marketwatch.c...prior-75-to-85-2020-09-14Cloud company Snowflake raises IPO price range to $100 to $110 vs. prior $75 to $85
Begint een behoorlijke hype te worden. Ik zou het risico niet aandurven...
Dank voor de links. Die int. small cap ETF's van wisdomtree en AVUV zien er ook wel interessant uit, had ze nog niet gevonden.Pistachenootje schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:17:
Ik heb even gekeken wat VTI en VXUS mij de afgelopen 2 weken aan inkomsten gaven via lending. Ik kom op 0.25% (op jaarbasis). Niet slecht.
[...]
Heeft te maken met de onderzoeken van Fama & French naar factors. Op basis van deze factoren zou small value het op de lange termijn beter moeten doen dan small growth. IJS is small value.
Voor mij is nog een overweging dat ik op dit moment dividendbelasting betaal aangezien ik in de VS verblijf. Liever ontvang ik dus geen dividend, iets dat de value-ETF's uiteraard wat meer uitkeren dan de groei-ETFs.
De Wisdomtree DLS en DGS heb ik aangeschaft omdat ik er via opties geen goede alternatieven waren. Als je toegang hebt tot andere ETFs dan zou AVDV interessant kunnen zijn. Schwab FNDC is een alternatief.freakaleek schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:42:
[...]
Dank voor de links. Die int. small cap ETF's van wisdomtree en AVUV zien er ook wel interessant uit, had ze nog niet gevonden.
Voor mij is nog een overweging dat ik op dit moment dividendbelasting betaal aangezien ik in de VS verblijf. Liever ontvang ik dus geen dividend, iets dat de value-ETF's uiteraard wat meer uitkeren dan de groei-ETFs.
Of Vanguard VSS als je geen value tilt wil (TER: 0.11).
Dank voor de suggesties, zal er vanavond eens naar kijken.Pistachenootje schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:47:
[...]
De Wisdomtree DLS en DGS heb ik aangeschaft omdat ik er via opties geen goede alternatieven waren. Als je toegang hebt tot andere ETFs dan zou AVDV interessant kunnen zijn. Schwab FNDC is een alternatief.
Ik heb vluchtig de cijfers bekeken maar ik weet niet wat ik er nog van moet vinden. Snowflake heeft prima omzet cijfers met een ongekende groei en marges lopen ook ieder jaar op maar tegelijkertijd lekt dit bedrijf als een vergiet als het gaat om verliezen. Dit laatste lijkt ook niet beter te worden dus ik begrijp nog niet naast het unieke product en simplistisch cost model waar straks de reële winst vandaan komt tenzij ze nog eens in veelvouden gaan groeien. In dit laatste heb ik zo mijn twijfels... vanwege de afhankelijkheid van de grote cloud spelers Microsoft en Amazon.Morty schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:25:
[...]
https://www.marketwatch.c...prior-75-to-85-2020-09-14
Begint een behoorlijke hype te worden. Ik zou het risico niet aandurven...
[Voor 7% gewijzigd door Miki op 14-09-2020 16:11]
Zo, ik heb vandaag e.e.a. afgerond en ga periodiek beleggen in:
80% NT World
20% NT EM
Ik denk dat dit een goede spreiding is voor de komende 15-20 jaar. Aangezien er meerdere beginners (zoals ikzelf) meelezen, het gaat om:
Emerging Markets:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000WL32
World:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9
Aan de hand van het ISIN nummer kun je deze index fondsen (bij Rabo: trackers) opzoeken in je bankapplicatie. Uiteraard is deze spreiding niet in beton gegoten maar voorlopig hou ik deze verdeling aan (wetende dat Europa wellicht ondervertegenwoordigd is).
Zoals al door meerdere mede-tweakers is uitgezocht en onderbouwd: via NT fondsen heb je niet te maken met dividendlek. Zie voor verdere uitleg hierover:
https://financelle.nl/dividendlekkage-etf-wat-is-het/
80% NT World
20% NT EM
Ik denk dat dit een goede spreiding is voor de komende 15-20 jaar. Aangezien er meerdere beginners (zoals ikzelf) meelezen, het gaat om:
Emerging Markets:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000WL32
World:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9
Aan de hand van het ISIN nummer kun je deze index fondsen (bij Rabo: trackers) opzoeken in je bankapplicatie. Uiteraard is deze spreiding niet in beton gegoten maar voorlopig hou ik deze verdeling aan (wetende dat Europa wellicht ondervertegenwoordigd is).
Zoals al door meerdere mede-tweakers is uitgezocht en onderbouwd: via NT fondsen heb je niet te maken met dividendlek. Zie voor verdere uitleg hierover:
https://financelle.nl/dividendlekkage-etf-wat-is-het/
Lekker overzichtelijkbesteller2019 schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:23:
80% NT World
20% NT EM

RocketKoen schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:27:
[...]
Ik zou het zsm dumpen en je verlies nemen. Hopelijk had je er niet al te veel geld in gestopt. Anders is dit een dure les.
Altijd eerst je huiswerk doen.
Niet om Nikola te verdedigen of die weirdo aan de top, maar ik ben blij dat ik niet in het weekend of bij de opening vandaag heb verkocht. Dat zou pure paniek zijn geweest. Ja ik had niet moeten kopen puur obv het GM bericht, maar om obv groot media nieuws direct weer te verkopen.. het is zeker niet 1:1 vergelijkbaar maar tijdens de vroege jaren van Tesla die in 2012 failliet ging werd er ook een hoop slechte dingen in het nieuws gebracht die vaak ook wel klopten.Carfanatic schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:47:
In elk geval heeft Nikola het vandaag juist niet slecht gedaan en is het (virtuele) verlies al bijna gehalveerd voor mij. Dus maak ik me geen zorgen. Zodra ik quitte kan spelen stap ik eruit. Maar ik heb geen haast.
Besteed mijn centen op de Tech markt wel liever aan andere bedrijven.
M.a.w.: je hebt een aankoop gedaan zonder enig onderzoek, nu sta je in de min, bent eigenlijk niet meer enthousiast over het bedrijf maar omdat je geen flauw benul hebt wat het onderliggende bedrijf waard is is je enige referentiepunt de aankoopprijs en daarom steek je nu je kop in het zand en weiger je te verkopen zo lang je nog niet “quitte hebt gespeeld”.
Garantie voor succes .. Gratis stukje advies: “quitte spelen is nooit een goede reden om een aandeel te bezitten!
Garantie voor succes .. Gratis stukje advies: “quitte spelen is nooit een goede reden om een aandeel te bezitten!

[Voor 17% gewijzigd door writser op 14-09-2020 23:41]
Onvoorstelbaar!
Net binnen: SEC gaat onderzoek doen naar de fraudulent berichten. Nabeurs -9%.Jazco2nd schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:22:
[...]
[...]
Niet om Nikola te verdedigen of die weirdo aan de top, maar ik ben blij dat ik niet in het weekend of bij de opening vandaag heb verkocht. Dat zou pure paniek zijn geweest. Ja ik had niet moeten kopen puur obv het GM bericht, maar om obv groot media nieuws direct weer te verkopen.. het is zeker niet 1:1 vergelijkbaar maar tijdens de vroege jaren van Tesla die in 2012 failliet ging werd er ook een hoop slechte dingen in het nieuws gebracht die vaak ook wel klopten.
In elk geval heeft Nikola het vandaag juist niet slecht gedaan en is het (virtuele) verlies al bijna gehalveerd voor mij. Dus maak ik me geen zorgen. Zodra ik quitte kan spelen stap ik eruit. Maar ik heb geen haast.
Waarom heb je gekozen voor een groter aandeel NT EM en niet gewoon de wereldeconomie naar marktkapitalisatie aangehouden? 88 NT World/12 NT EM?besteller2019 schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:23:
80% NT World
20% NT EM
Niet heel raar. Ze hebben pretty much toegegeven dat ze fraude hebben gepleegd.Santee schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:32:
[...]
Net binnen: SEC gaat onderzoek doen naar de fraudulent berichten. Nabeurs -9%.
Waarom ze vandaag 20% hoger sloten dan de open is een raadsel.
Maakt dat nou echt uit? Verdeel je je overige vermogen ook zo precies tussen verschillende andere investeringen en welke verhouding hou je aan voor aandelen/fondsen/spaargeld/vastgoed etc?magneetje schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:50:
[...]
Waarom heb je gekozen voor een groter aandeel NT EM en niet gewoon de wereldeconomie naar marktkapitalisatie aangehouden? 88 NT World/12 NT EM?
[Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 15-09-2020 00:07]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Inderdaad, we gaan immers voor winstwritser schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:31:
Gratis stukje advies: “quitte spelen is nooit een goede reden om een aandeel te bezitten!

Denk dat het vooral aangeeft dat er achter de schermen of onder water iets of iemand de koers aan het beinvloeden is. Nu ben ik al geen actieve handelaar, maar dit is toch ook echt iets om van weg te blijven. Zowel long als short veel te veel risico. Ben benieuwd of we over enige tijd meer horen over wat er allemaal achter zit (zat).RocketKoen schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 00:01:
Niet heel raar. Ze hebben pretty much toegegeven dat ze fraude hebben gepleegd.
Waarom ze vandaag 20% hoger sloten dan de open is een raadsel.
Een verloren euro op aandeel A, kan je wellicht beter terugverdienen op aandeel B als je die meer kans geeft.Jazco2nd schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:22:
[...]
[...]
Zodra ik quitte kan spelen stap ik eruit. Maar ik heb geen haast.
VSS is erg aantrekkelijk inderdaad: lage TER en combineert zowel emerging market als developed (ex-US) small cap (redelijk uniek, dat laatste!).Pistachenootje schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:47:
[...]
De Wisdomtree DLS en DGS heb ik aangeschaft omdat ik er via opties geen goede alternatieven waren. Als je toegang hebt tot andere ETFs dan zou AVDV interessant kunnen zijn. Schwab FNDC is een alternatief.
Zo bezien dus een erg goede aanvulling op VXUS, dank nogmaals voor de suggestie.
Interessant artikel van Ben Felix. Idee is dus dat, terugkijkend in de tijd, een hoge book-to-market (BTM) ratio een voorspellende waarde heeft gehad voor het historische rendement op aandelen. Conclusie -> neem aandelen met een hoge BTM ratio op in je portfolio.Pistachenootje schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:17:
Heeft te maken met de onderzoeken van Fama & French naar factors. Op basis van deze factoren zou small value het op de lange termijn beter moeten doen dan small growth. IJS is small value.
Mijn grote probleem met deze conclusie is dat deze volgt uit een paper uit 2012. Inmiddels zijn we 8 jaar verder. Is het niet logisch dat e.e.a. al is verwerkt in de prijzen? Ik neem aan dat de professionals ook literatuur bijhouden....?
Kom je dus uiteindelijk niet uit op het standaard mantra van: terugkijken zegt niet zo veel over de toekomst...? Of kunnen we wel verwachten dat deze inefficiëntie na acht jaar nog steeds in stand is?
Ik heb het antwoord niet, wel leuk om over na te denken. Gevoelsmatig gok ik dat de inefficiëntie waarschijnlijk al wel is weggepoetst.
Noot: ik kan me wel voorstellen dat, omdat kleinere bedrijven waarschijnlijk door minder analisten worden gevolgd, de aandelenprijzen van zulke bedrijven minder dicht bij een optimale prijs (wat die dan ook is) zitten; immers, is er maar één analist dan kan die wel eens een fout maken die voor een `foutieve' prijs zorgt. Echter; volgens mij kan deze fout zowel tot een hogere als lagere richtprijs leiden en zou dit als som over alle aandelen dus weinig uit moeten maken.
[Voor 64% gewijzigd door freakaleek op 15-09-2020 04:41]
Ik stelde gewoon de vraag waarom hij deze keuze heeft gemaakt. En omdat er ook advies gegeven wordt naar andere beginnende beleggers is het wel netjes om in de post te vermelden dat er met de 80/20 verhouding extra weging wordt gegeven aan emerging markets.fsfikke schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 00:04:
[...]
Maakt dat nou echt uit? Verdeel je je overige vermogen ook zo precies tussen verschillende andere investeringen en welke verhouding hou je aan voor aandelen/fondsen/spaargeld/vastgoed etc?
Ik verdeel ik al mijn beleggingen naar wereldwijde marktkapitalisatie. Waarom? Ik weet niet of opkomende economieën het de komende 30 jaar beter gaan doen dan Amerika of Europa.
Ik heb een aantal individuele posities maar die zijn maar een heel klein percentage van mijn totale portefeuille.
Ik zie mijn huis niet als vastgoed investering. Je moet tenslotte ergens wonen dan heb je de keuze tussen huren of kopen. In mijn situatie is kopen goedkoper.
Het niet weten wat de toekomst je brengt zou juist een reden moeten zijn om niet zwaar in de winnaars van gisteren te beleggen. Iets wat je met de index eigenlijk wel doet.magneetje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 04:23:
[...]
Ik verdeel ik al mijn beleggingen naar wereldwijde marktkapitalisatie. Waarom? Ik weet niet of opkomende economieën het de komende 30 jaar beter gaan doen dan Amerika of Europa.
Ik heb een aantal individuele posities maar die zijn maar een heel klein percentage van mijn totale portefeuille.
Verder lijkt het me als je iets meer dan alleen de markt risico wil/kan lopen heel verstandig om iets meer naar EM te alloceren aangezien hier nog de groei zit. Samenhang met meer volatiliteit
Dat is momenteel ook mijn probleem met ETFs. Ik kies liever zelf de winnaars van morgen en/of de giganten die de overstap naar digitaal al hebben gemaakt.
In eerste instantie leek duurzame ETFs mij een goed alternatief, maar daar lijken meerdere zo over te denken waardoor die bedrijven ook iets overgewaardeerd zijn.
Al spelen de bedragen in je portfolio ook een rol. Hoe hoger het bedrag, hoe minder risico ik ermee aan durf en zie brede ETFs nog steeds als laag risico met oke rendement.
In eerste instantie leek duurzame ETFs mij een goed alternatief, maar daar lijken meerdere zo over te denken waardoor die bedrijven ook iets overgewaardeerd zijn.
Al spelen de bedragen in je portfolio ook een rol. Hoe hoger het bedrag, hoe minder risico ik ermee aan durf en zie brede ETFs nog steeds als laag risico met oke rendement.
Ik denk ook dat iedereen die serieus is met beleggen liever zelf stock picks doet omdat die inderdaad een hoger rendement kunnen geven. Maar voor mij is het ook een kosten/baten afweging. Ik wil best een (heel) klein beetje tijd steken in stock picking, maar kosten/baten is een ETF lijkt mij gewoon een stuk effectiever. Dus i.p.v. maandelijks uitzoeken waar ik met mijn geld heen ga gaat het "maar" gewoon in een ETF.
Jij hebt een glazen bol om de toekomstige winnaars te voorspellen? Dan hoor ik graag welke dat zijn.HEA220 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:32:
[...]
Het niet weten wat de toekomst je brengt zou juist een reden moeten zijn om niet zwaar in de winnaars van gisteren te beleggen. Iets wat je met de index eigenlijk wel doet.
Je kunt niet weten dat de groei in EM de komende jaren groter gaat worden dan DM. Tenzij je die glazen bol hebt natuurlijk.Verder lijkt het me als je iets meer dan alleen de markt risico wil/kan lopen heel verstandig om iets meer naar EM te alloceren aangezien hier nog de groei zit. Samenhang met meer volatiliteit
Ik zeker niet, maar ik begrijp de redenering wel.magneetje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:55:
[...]
Jij hebt een glazen bol om de toekomstige winnaars te voorspellen? Dan hoor ik graag welke dat zijn.
Als je market-cap weighted belegt, dan geef je meer weging aan bedrijven met een grotere market cap. Dat zijn vooral bedrijven die het in het verleden goed hebben gedaan, en dat is geen garantie dat die het goed blijven doen. Ondertussen gaat een naar verhouding veel groter deel van je inleg in aandelen zoals AAPL. Ik heb geen verwachting dat AAPL het beter gaat doen dan andere aandelen, waarom dan wel zo'n grote weging in je portfolio?
Dat hoor je mij niet zeggen. Het is alleen een drogreden om daarom in een markt gewogen ETF te gaan zitten.magneetje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:55:
[...]
Jij hebt een glazen bol om de toekomstige winnaars te voorspellen? Dan hoor ik graag welke dat zijn.
Kan het ook omdraaien. Dus jij voorspelt dat de FANG aandelen de toekomstige winnaars blijven?
Ik heb geen glazen bol ... maar wel een woordenboek[...]
Je kunt niet weten dat de groei in EM de komende jaren groter gaat worden dan DM. Tenzij je die glazen bol hebt natuurlijk.

Onder de emerging markets verstaan we de groeilanden die bezig zijn met een snelle ontwikkeling tot moderne industriestaten. Voorbeelden vinden we in Midden-Amerika en de voormalige Oostblok staten
Op basis van tijd versus winst is dat inderdaad een uitstekende, misschien wel de beste, strategie. Echter vind ik het veel te leuk om te verdiepen in bedrijven en als ik een kans zie neem ik die. Het is een hobby die geld kan kosten, maar ook kan opleveren. Je kan gamification als nadeel zien, maar ook als voordeelRobertMe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:31:
Ik denk ook dat iedereen die serieus is met beleggen liever zelf stock picks doet omdat die inderdaad een hoger rendement kunnen geven. Maar voor mij is het ook een kosten/baten afweging. Ik wil best een (heel) klein beetje tijd steken in stock picking, maar kosten/baten is een ETF lijkt mij gewoon een stuk effectiever. Dus i.p.v. maandelijks uitzoeken waar ik met mijn geld heen ga gaat het "maar" gewoon in een ETF.

Desnoods zijn er ook nog ( actief beheerde ) fondsen en ETF'S waarmee je kunt inspelen op bepaalde markten en sectoren.
Let wel op de kosten.
Maar met een beetje creativiteit kun je helemaal je eigen strategie samenstellen die verantwoord is en je niet eens al teveel tijd in hoeft te steken
Let wel op de kosten.
Maar met een beetje creativiteit kun je helemaal je eigen strategie samenstellen die verantwoord is en je niet eens al teveel tijd in hoeft te steken

Gelukkig maar dat de rest van de markt geen woordenboek heeft zodat ze dat niet in kunnen prijzen danHEA220 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:23:
Ik heb geen glazen bol ... maar wel een woordenboek:
Onder de emerging markets verstaan we de groeilanden die bezig zijn met een snelle ontwikkeling tot moderne industriestaten. Voorbeelden vinden we in Midden-Amerika en de voormalige Oostblok staten

+1 voor de opmerkingBrtH schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:54:
[...]
Gelukkig maar dat de rest van de markt geen woordenboek heeft zodat ze dat niet in kunnen prijzen dan.

Ik hoop dat de rest van de markt ook een woordenboek heeft en het goed in prijst. Dat zou betekenen dat de markt ook een hogere risicopremie incalculeert vanwege de hogere volatiliteit en risico's. Dus dan blijft de hogere rendementsverwachting bestaan.
Iemand een mening over Kiadis? Ik, met mijn ienemienie portefeuille (just4fun) ben toch wel wat meer van de slow but steady growing stocks (althans, dat hoop je dan).
Ze hebben natuurlijk een paar miljoen gekregen vandaag, maar ik vind die volatility die de koers heeft laten zien de afgelopen maanden toch wel wat te spannend om zomaar vandaag even in te stappen samen met de meute. Lijkt er ook niet op dat ze die "spikes" kunnen vasthouden in de vorm van een consequent hogere koers. Dat schept bij mij niet zoveel vertrouwen.
Ook simply wall st is niet enthousiast; https://simplywall.st/sto...-kds/kiadis-pharma-shares
Stockopedia noemt het "highly speculative" en zelfs een "sucker stock"; https://www.stockopedia.c...nv-AMS:KDS/balance_sheet/
Ook als je 5 jaar terugkijkt deden ze het in het verleden een stuk beter. Misschien daarom heden leuk om een "spike mee te pakken" als je laag koopt, maar voor de lange termijn lijkt het mij niet zo'n aantrekkelijk aandeel. Maar misschien zit ik er helemaal naast en heeft iemand andere inzichten. Ik hoor graag.
Ze hebben natuurlijk een paar miljoen gekregen vandaag, maar ik vind die volatility die de koers heeft laten zien de afgelopen maanden toch wel wat te spannend om zomaar vandaag even in te stappen samen met de meute. Lijkt er ook niet op dat ze die "spikes" kunnen vasthouden in de vorm van een consequent hogere koers. Dat schept bij mij niet zoveel vertrouwen.
Ook simply wall st is niet enthousiast; https://simplywall.st/sto...-kds/kiadis-pharma-shares
Stockopedia noemt het "highly speculative" en zelfs een "sucker stock"; https://www.stockopedia.c...nv-AMS:KDS/balance_sheet/
Ook als je 5 jaar terugkijkt deden ze het in het verleden een stuk beter. Misschien daarom heden leuk om een "spike mee te pakken" als je laag koopt, maar voor de lange termijn lijkt het mij niet zo'n aantrekkelijk aandeel. Maar misschien zit ik er helemaal naast en heeft iemand andere inzichten. Ik hoor graag.
Dat zijn bots.WizZie- schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:36:

Ik zie in je post alleen maar punten m.b.t. koersverloop. Heb je ook enig beeld bij de business? Een 'spike pakken' kan je ook doen met een AEX tracker. Als het niet volatiel genoeg is pak je een turbo of een OTM optie. Desnoods doe je dat op margin. Gegarandeerde spikes.

[Voor 24% gewijzigd door Longcat op 15-09-2020 11:43]
Misschien een stomme vraag. Ik heb er veel over gelezen maar begrijp het nog steeds niet. Stel een aandeel kost nu 10 euro maar ik wil het aandeel kopen voor 9 euro of minder kan ik dan instellen dat ik het aandeel kan kopen voor bijv een bedrag tussen de 8.50 en 9 euro? Moet ik dan stop limiet order kiezen of welke andere opties heb ik?
Dat is gewoon een limietorder. Je stelt de limiet in op de prijs die je accepteert. Zodra anderen verkooporders plaatsen met een prijs gelijk aan of beter dan jouw limietprijs dan wordt de order uitgevoerd op jouw limietprijs.
Bedankt voor je antwoord. Ik houd mezelf (voorlopig) graag weg van turbo's, opties of margin.Longcat schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:38:
[...]
Dat zijn bots.
Ik zie in je post alleen maar punten m.b.t. koersverloop. Heb je ook enig beeld bij de business? Een 'spike pakken' kan je ook doen met een AEX tracker. Als het niet volatiel genoeg is pak je een turbo of een OTM optie. Desnoods doe je dat op margin. Gegarandeerde spikes.
En nee, in alle eerlijkheid heb ik geen goed beeld van deze business, vandaar ook mijn huiver om in te stappen. Ik dacht met behulp van die sites enig inzicht te krijgen in de gezondheid van bedrijven maar kennelijk is dat niet de manier? Hoe oordeel jij of je wilt gaan investeren in een bedrijf? Wat zijn voor jou de belangrijkste punten waar je op let? Vergeef me mijn beginnersvragen.
Ja ik heb deze en vorige week tweederde van mijn Tesla aandelen verkocht (voor gem. $420/stuk), en dit staat nu niks te doen op m'n bankrekening. Maar m'n huis kan wel een nieuwe keuken gebruiken, dus ik kan het nog wel zinvol inzetten.Maahes schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:37:
[Why The Next Market Crash Will Be The Sharpest On Record]
Geef ze eens ongelijk. Heb jij je aandelen verkocht om geld op een spaarrekening te zetten?
Ik snap trouwens de weerstand van mensen tegen mijn dit soort waarschuwingen omdat dit natuurlijk al zo'n 3 jaar geroepen wordt en de beurs gaat maar verder omhoog. Maar voor mij voelt het nu wel echt als een perfect storm voor een flinke Amerikaanse market crash; ook omdat het natuurlijk op meerder facetten niet zo lekker gaat in dat land. Voor mij is dit relevant omdat bijna al mijn aandelen in Amerikaanse bedrijven zit.
Ik zou natuurlijk ook gewoon al m'n aandelen naar de AEX kunnen brengen, aangezien Nederland toch een stuk beter opgewassen lijkt tegen de corona gevolgen, maar ik durf het toch niet aan.
We gaan het zien iig.
Verkocht nog niet, maar heb mn inkoop tempo enige tijd geleden wel terug gebracht naar pre-corona niveau en dat is niet vanwege cash tekort.Maahes schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:37:
[...]
Geef ze eens ongelijk. Heb jij je aandelen verkocht om geld op een spaarrekening te zetten?
Met de verkiezingen in de VS in zicht en het Brexit vuurtje dat dichter bij huis weer flink opgestookt wordt verwacht ik nog wel wat vuurwerk voor het einde van het jaar. Ik zal daarmee ook wel zo'n eerder genoemde onheilsprofeet zijn, maar ik kijk (buiten mn standaard maandelijkse inkoop) de kat voorlopig even uit de boom.
Ze hebben wel nut, maar ze kunnen geen hoofdrol hebben in je investeringsbeslissing. Simply wall st geeft bijvoorbeeld aan dat er in het laatste jaar verwatering is geweest. Mogelijk had je dat nog niet gezien in de financiele stukken (als je die al had bestudeerd). Ook staat er dat 'de verwachting' (van wie) is dat er de komende 3 jaar geen winst wordt gemaakt. Als jij dat anders ziet en goed kan onderbouwen, dan kan dat reden zijn om het aandeel te kopen.WizZie- schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:55:
[...]
Ik dacht met behulp van die sites enig inzicht te krijgen in de gezondheid van bedrijven maar kennelijk is dat niet de manier?
Ik beleg tegenwoordig niet meer in individuele aandelen vanwege restricties die mijn werkgever oplegt. Toen ik nog wel in individuele aandelen belegde, zocht ik vooral naar (relatief) simpele bedrijven waar je een waarde aan kon plakken die ook goed te onderbouwen was. Hierbij was het wachten op een 'catalyst' waardoor het bedrijf correct gewaardeerd zou worden door de markt.Hoe oordeel jij of je wilt gaan investeren in een bedrijf? Wat zijn voor jou de belangrijkste punten waar je op let? Vergeef me mijn beginnersvragen.
Zoek maar eens op ORC.B/Orca of GSJ/German Startups Group in dit topic. Als die met 30% zouden dalen (zonder dat de fundamentals wijzigen), dan zou ik niet balen en wachten tot ik quitte zou kunnen spelen om te verkopen, maar extra kopen omdat ik vertrouwen heb in mijn waardering.
Veel aandelen, en zeker pharma (!), zijn veel te lastig om te waarderen en daar kun je dus ook maar beter van wegblijven.
[Voor 3% gewijzigd door Longcat op 15-09-2020 12:05]
Limiet order begrijp ik wel, maar kan zeggen/instellen ik wil het aandeel kopen voor een bedrag tussen 8.50 en 9?Zr40 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:46:
Dat is gewoon een limietorder. Je stelt de limiet in op de prijs die je accepteert. Zodra anderen verkooporders plaatsen met een prijs gelijk aan of beter dan jouw limietprijs dan wordt de order uitgevoerd op jouw limietprijs.
En terecht. Zoals het gezegde gaat, als Amerika niest worden we in Europa verkouden, en zeker in Nederland. Dat was nog voor corona, zelfs.aufbakanleitung schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:55:
Ik zou natuurlijk ook gewoon al m'n aandelen naar de AEX kunnen brengen, aangezien Nederland toch een stuk beter opgewassen lijkt tegen de corona gevolgen, maar ik durf het toch niet aan.

Die range van 8.50 - 9.00 is te vrijblijvend. Je moet een concrete prijs opgeven van bv 8.75Supreme_One schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:19:
[...]
Limiet order begrijp ik wel, maar kan zeggen/instellen ik wil het aandeel kopen voor een bedrag tussen 8.50 en 9?
Ah je kunt dus niet instellen dat bij een dalende koers je zo laag mogelijk kan kopen? Stel je stelt 8.75 in maar de koers loopt nog ver onder de 8 euro?DJTimo schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:28:
[...]
Die range van 8.50 - 9.00 is te vrijblijvend. Je moet een concrete prijs opgeven van bv 8.75
Volgens mij heet dat een trailing limit order, dan kan je instellen bij welke verhoging je het aandeel koopt. Kan ook heel gevaarlijk zijn als er een korte up is, en daarna wordt het aandeel maximaal verkocht. Stel gewoone en limiet in waar je zelf tevreden mee bent.Supreme_One schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:14:
[...]
Ah je kunt dus niet instellen dat bij een dalende koers je zo laag mogelijk kan kopen? Stel je stelt 8.75 in maar de koers loopt nog ver onder de 8 euro?
[Voor 6% gewijzigd door Lightning89 op 15-09-2020 13:18]
Dit topic is gesloten.