Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 182 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.255 views

Onderwerpen

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je hebt het over de mogelijkheid om Amerikaanse ETFs te kopen als Nederlander in een discussie die gaat over het verkrijgen van de maximale bescherming onder Europese regels. Je schakelt die regels uit zodat je Amerikaanse ETFs kan kopen.

Prima verder om naar te kijken, maar het valt buiten de discussie waar je op reageerde.

Maar inderdaad, SIPC kijkt niet naar nationaliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 12-09-2020 16:41 ]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:31
Ik zou zelf gewoon maximale bescherming willen onder welke regels dan ook. Maar goed...

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zou zelf willen dat de bescherming overbodig is. :P Of zoals ik eerder schreef:
Zr40 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:53:
[...]

Het is eerder van de zotte dat compensatie uberhaupt nodig is.
Het bestaat omdat er partijen zijn die zich niet aan de regels houden, en je niet zeker kan weten dat jouw partij wel behoorlijk is. Ondertussen betaalt iedereen indirect mee aan de kosten van het stelsel. Bij de SIPC werkt dat ook zo - alleen betaal je als deelnemer niet op basis van aantal retail clients zoals dat voor het BCS gebeurt, maar op basis van je eigen omzet.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:29
Ben ook op Tastyworks gestuit in mijn trage zoektocht naar een nieuwe broker. Inderdaad is de mogelijkheid om Amerikaanse ETF's te kopen heel mooi. En tot 500k beschermd. Nog niet de knoop durven doorhakken, misschien eens met 10k het badwater testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Magpie Bedenk dat bij brokers gericht op de VS je meestal uitsluitend USD kan storten en opnemen. En de Nederlandse belastingaangifte kan wel een dingetje worden. Houd bijvoorbeeld rekening met de correcte wisselkoers bij iedere dividendbetaling en belastinginhouding daarover. En bedenk dat er mogelijk vragen gesteld kunnen worden over de betalingen heen en terug door partijen zoals je eigen bank of de belastingdienst.

Ik raad het niemand aan en ik zou heel goed uitzoeken wat je aan het doen bent voordat je begint.

Als het alleen gaat om de populaire Amerikaanse ETF's te kunnen kopen, er bestaan workarounds die gewoon toepasbaar zijn bij Europese brokers. En als je bereid bent om bepaalde beschermingen voor retail clients op te geven (en goed begrijpt wat dat precies voor gevolgen heeft) dan kan je vanaf 500k bij IB geclassificeerd worden als professional client voor de MiFID regels, zodat je ook daar ETF's zonder KIID zelf kan verhandelen.

• Magpie
  • Laatst online: 12:29
Dank @Zr40 voor je uitgebreide antwoord. En de genoemde nadelen.

• Pistachenootje
Wat voor mij een nadeeltje is aan Tastyworks is dat ze geen stock yield enhancement program hebben. Bij IB kun je daar lekker in meedelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor securities lending income kan je natuurlijk veel beter in de onderliggende aandelen gaan zitten, en daarvoor hoef je niet een US broker op te zoeken :)

• Pistachenootje
Lijkt me niet verstandig om ineens in individuele aandelen te gaan beleggen om wat meer te verdienen aan het uitlenen. Overigens kun je op sommige ETFs ook mooie rates krijgen. Zo kun je op AVUV (Avantis small cap value) soms 15-18% krijgen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

* Zr40 kijkt naar portfolio... :)

Ik verdien er alleen niets aan ivm margin.

Overigens verdien je met individuele aandelen niet alleen aan securities lending, maar ook aan het besparen van de TER van de ETF die je anders in bezit zou hebben.

[ Voor 87% gewijzigd door Zr40 op 12-09-2020 18:04 ]

• Pistachenootje
Jij bent dus ook niet ineens in individuele aandelen gaan beleggen om wat meer te krijgen voor lending.

Voor VTI is de TER 0.03% en daar krijg mi. veel voordelen voor terug. Als ie dan ook nog uitgeleend wordt ben je gratis aan het beleggen, of nog beter: je wordt er voor betaald.

Op wat andere ETFs betaal ik wat meer maar dat zijn ook complexere producten.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

TREX@NYSE announced a forward split effective 20200915. The terms of the split are 2 : 1. Please note that this action is a mandatory action.
"Hey, wat AAPL en TSLA doen, dat kunnen wij ook!" :P (Niet serieus natuurlijk, ze hebben eerder in 2014 en 2018 ook 2:1 splits uitgevoerd op een vergelijkbare koers als vandaag.)

Iets zegt mij dat de markt hier niet op gaat reageren zoals bij AAPL en TSLA het geval was. :P

Splits zelf zijn natuurlijk een neutrale actie voor de waarde, met hooguit de kanttekening dat een kleiner aandeel wat meer liquide kan zijn dan een grotere.

Deze positie staat voor mij op +98,1% sinds aankoop in januari 2019.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 12-09-2020 18:25 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:18:
Jij bent dus ook niet ineens in individuele aandelen gaan beleggen om wat meer te krijgen voor lending.
Inderdaad niet specifiek voor lending, maar het is een extra voordeeltje, net zoals geen TER dat is.

Het uitlenen van een ETF zou in principe minder moeten opleveren dan het uitlenen van de individuele aandelen waar jouw stukje ETF uit bestaat. De fee zou lager moeten zijn omdat de ETF als geheel minder controversieel is dan de onderdelen dankzij spreiding, en om dezelfde reden is het ook minder gewild om uitgeleend te worden.

Ik heb even gekeken naar een periode waarin ik nog geen margin gebruikte - de daadwerkelijke opbrengst was met circa 60 verschillende aandelen ongeveer 0,04% op jaarbasis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 16:37
RocketKoen schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:08:
[...]

Allemaal beschuldigingen die heel makkelijk te weerleggen zouden zijn, als ze zijn gelogen.
Dus dat ze na een dag met de reactie komen "wij gaan ze aanklagen" zonder ook maar 1 deel van het rapport te weerleggen is zo goed als een bekentenis.

Overigens heeft Nikola al eerder gedreigd om mensen aan te klagen die een negatief artikel over het bedrijf publiceerden. Maar dat hebben ze nooit gedaan. Ze blocken je alleen op alle social media als je het lef hebt om een kritische vraag te stellen.
Oei, ik dacht dat Nikola binnen was na de investering van GM. Heb daarom snel 10 aandelen gekocht op $43 via Trading212. Nu dit report, dat nam ik met een korreltje zout want het komt van een short seller.
Maar de Twitter reactie en wtf, ipv het te weerleggen (wat hij zou doen volgens zijn Twitterpost) gaat hij een aanklacht indienen ;w daar gaat mn geld.

Ik ga nog niet panieken maar denk dat het maandag flink instort.. toch denk ik niet dat dit bedrijf snel de handdoek in de ring gooit.. maar zodra ik het zonder verlies kan verkopen doe ik dat wel. Heb alvast wat price alerts ingesteld.

Ik wist eigenlijk niks van het gedrag van de CEO.. zag het als elektrische trucks startup die nu met de grootste autofabrikant in zee ging --> dus goed moment om in te stappen.
Mijn fout.. te impulsief, te weinig huiswerk gedaan. Alleen al op Nikola zoeken in dit topic had me zeker aan het twijfelen gebracht.

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:36:
[...]
Ik heb even gekeken naar een periode waarin ik nog geen margin gebruikte - de daadwerkelijke opbrengst was met circa 60 verschillende aandelen ongeveer 0,04% op jaarbasis.
Ik heb het een keer berekend, toen kwam ik iets hoger uit dan dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:39:
[...]

Oei, ik dacht dat Nikola binnen was na de investering van GM. Heb daarom snel 10 aandelen gekocht op $43 via Trading212. Nu dit report, dat nam ik met een korreltje zout want het komt van een short seller.
Maar de Twitter reactie en wtf, ipv het te weerleggen (wat hij zou doen volgens zijn Twitterpost) gaat hij een aanklacht indienen ;w daar gaat mn geld.
Idem, alleen ik ging short. Na het lezen van de deal dat GM aandelen krijgt en onder de naam van Nikola een auto gaat maken met techniek van GM (accu én waterstof) vroeg ik mij sterk af wat Nikola nog te bieden heeft.

Trevor Milton is trouwens geen CEO maar enkel head of the board en founder. Daardoor is feitelijk alles wat hij zegt geen uitspraak van Nikola. Handig voor iemand die zoveel beloftes aan de media niet nakomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:21
[...]

Ik ga nog niet panieken maar denk dat het maandag flink instort.. toch denk ik niet dat dit bedrijf snel de handdoek in de ring gooit.. maar zodra ik het zonder verlies kan verkopen doe ik dat wel. Heb alvast wat price alerts ingesteld.

Ik wist eigenlijk niks van het gedrag van de CEO.. zag het als elektrische trucks startup die nu met de grootste autofabrikant in zee ging --> dus goed moment om in te stappen.
Mijn fout.. te impulsief, te weinig huiswerk gedaan. Alleen al op Nikola zoeken in dit topic had me zeker aan het twijfelen gebracht.
Ik ben zelf ook vol in Nikola geweest voor en net na de merger, alleen hoe meer onderzoek ik deed hoe meer er boven kwam drijven. De laatste maanden zijn echt belachelijk geweest voor Nikola.

Ze hebben 24 juli hun groundbreaking evenement gehad, terwijl ze de vergunning voor het bouwen van de fabriek vorige week hebben ontvangen. Ze hebben dus ook de afgelopen 1,5e maand niks anders gedaan dan het bouwgebied een beetje nathouden en prepareren.

Ze hebben in 2016 al eerder preorders genomen voor een Natural gas truck , dit was bijna 4,5 jaar geleden. Uiteraard werd dat plan later afgeschoten want het is niet 'zero emission'. Meanwhile shipped Nikola haar 'eigen' batteries overseas naar Duitsland voor het bouwen van de testwagens van de Nikola Tre (lekker op de stookolie varen, daar gaat je zero emissions) en doen ze alsof ze de beste baandoorbrekende battery tech hebben, maar ondertussen gaan ze nu voor de Badger de matige battery tech van GM gebruiken 8)7 .

En zo kan ik nog wel 2 A4'tjes volschrijven waarom Nikola vrijwel niks meer dan gebakken lucht is. Als je 1 keer een interview beluistert van Trevor Milton ga je direct in zijn aanpak en producten geloven, als je onderzoek doet en verder kijkt dan je neus lang is kom je erachter dat hij 9/10 liegt of overdrijft.

Ook een leuke, het is een bedrijf van 300 man, maar ze hebben zogenaamd 8 producten 'in ontwikkeling'. Nikola 1,2,3, badger, refuse, NZT, reckless en een waterscooter. Iedereen met een technische achtergrond snapt wel dat een startup zich beter volledig op 1 goed werkend product kan focussen en daar vanaf bouwen. Zo heeft Tesla dat ook gedaan met de model S.

[ Voor 56% gewijzigd door Santee op 12-09-2020 19:46 ]

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Als er hier genoeg beleggers zijn, kunnen jullie zelf de prijs van een aandeel bepalen: spreek met zijn allen af om dat aandeel te kopen. Het maakt op zich niet uit welk aandeel, maar hoe minder ze samen waard zijn, hoe meer je de prijs kunt beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:39:
Als er hier genoeg beleggers zijn, kunnen jullie zelf de prijs van een aandeel bepalen: spreek met zijn allen af om dat aandeel te kopen. Het maakt op zich niet uit welk aandeel, maar hoe minder ze samen waard zijn, hoe meer je de prijs kunt beïnvloeden.
Dan kun je toch alleen de prijs opdrijven? Voor elke koop zul je toch een verkoper moeten vinden.

Wat wel werkt is natuurlijk zelf inkopen, dan anderen aansporen dat massaal ook te doen en dan zelf verkopen. Dat is de zogenaamde pump en dump die hier vaak voorbij komt. ;)

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:39:
Je bedoelt wat Softbank gerecent gedaan heeft? Ik denk niet dat hier op het forum daar genoeg vermogen voor beschikbaar is om de boel op gang te krijgen. Plus je moet wel erg veel vertrouwen hebben dat een ander niet een uur eerder verkoopt dan jijzelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 12-09-2020 20:02 ]

• SymbolicFrank
Deveon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:01:
Je bedoelt wat Softbank gerecent gedaan heeft? Ik denk niet dat hier op het forum daar genoeg vermogen voor beschikbaar is om de boel op gang te krijgen.
Er zijn (zeker in de VS) ook kleine bedrijven die op de beurs verhandeld worden. Maar inderdaad, zoals @Verwijderd1 al zei, kun je de prijs op die manier alleen opdrijven. Wat op zich genoeg is om er aan te verdienen.

Als je meer wilt, zou je hier je eigen beleggingsclub op moeten richten. Een stichting is dan waarschijnlijk het beste. Koerstweakers of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:05:
[...]

Er zijn (zeker in de VS) ook kleine bedrijven die op de beurs verhandeld worden. Maar inderdaad, zoals @Verwijderd1 al zei, kun je de prijs op die manier alleen opdrijven. Wat op zich genoeg is om er aan te verdienen.
Je kunt er alleen aan verdienen als je genoeg mensen vindt om het tegen die nieuwe hoge prijs te kopen. Als je genoeg koopt om de prijs op te drijven dan praat je waarschijnlijk over zoveel volume (relatief voor dat aandeel) dat je het niet meer kwijt kunt.

De context waarin je de pump en dump hier voorbij ziet komen gaat over relatief grote marktkapitalisaties (Nikola bijvoorbeeld) waarbij de hype via TV en beleggingsapps komt. Zeker beleggingsapps waarbij kopers met leverage werken zijn natuurlijk uitermate geschikt op de prijs flink op te drijven. Het idee is dan dat mensen gaan kopen omdat ze de prijs ziet stijgen en een mooi verhaaltje horen terwijl anderen gaan shorten omdat het onzin is (wat dus tot een short squeeze leidt zolang de prijs stijgt).

Dat is allemaal heel risicovol omdat je niet weet waar de top van zo'n squeeze is. Je kunt dus niet kopen, want dat zou wel eens de top kunnen zijn en dan raak je bijna al je inleg kwijt. Je kunt ook niet shorten, want als je dat doet en hij stijgt nog een stuk verder dan raak je ook je inleg kwijt (je leent immers een aandeel om dat later goedkoper terug te kopen).

Ik zie niet waarom je daar aan mee zou willen doen. :P

• SymbolicFrank
Daarom (en ook voor het vertrouwen, zoals @Deveon terecht opmerkte) moet je het ook als een groep doen. En het is maar wat je wilt bereiken: bij genoeg animo kun je er een compleet hedge-fund van maken, met zijn eigen marketing. Het is maar de vraag hoeveel mensen er mee willen doen en hoeveel geld ze hebben. Maar samen heb je meer geld en heb je dus ook meer invloed en mogelijkheden, zoals een eigen fonds. Je kunt zelfs beleggingsproducten gaan aanbieden op de markt.

En als het dan toch aandelen zijn, kun je ook gaan meebeslissen over het beleid van het bedrijf.

[ Voor 5% gewijzigd door SymbolicFrank op 12-09-2020 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:22:
Daarom (en ook voor het vertrouwen, zoals @Deveon terecht opmerkte) moet je het ook als een groep doen. En het is maar wat je wilt bereiken: bij genoeg animo kun je er een compleet hedge-fund van maken, met zijn eigen marketing. Het is maar de vraag hoeveel mensen er mee willen doen en hoeveel geld ze hebben. Maar samen heb je meer geld en heb je dus ook meer invloed en mogelijkheden, zoals een eigen fonds. Je kunt zelfs beleggingsproducten gaan aanbieden op de markt.

En als het dan toch aandelen zijn, kun je ook gaan meebeslissen over het beleid van het bedrijf.
Als jij daar een winstgevende strategie van kunt maken moet je dat vooral doen, maar de praktijk wijst uit dat het zo niet werkt. Er zijn tal van strategieën, maar een pump en dump strategie met veel kapitaal is toch vooral risicovol.

Wat dan misschien in de buurt komt is een Ark Invest wat z'n Tesla positie steeds afroomt op 10% (verkopen als de prijs zo hoog wordt dat het meer wordt, bijkopen als het lager dan dat is). Maar goed, dan moeten ze die winsten natuurlijk wel ergens anders insteken. Ga je ene pump en dump met de andere financieren terwijl je ze allemaal zelf promoot (voor de pump) dan lijkt het me niet onredelijk dat volgers alles dumpen als de dump bij een paar van die aandelen inzet. En dan heb je uiteindelijk vooral chaos gecreëerd.

Ark Invest zal overigens zeggen dat ze Tesla en andere posities daadwerkelijk hoog waarderen, en dat geloof ik wel. Daarmee is hun strategie niet om een pump en dump te creëren maar profiteren ze wel van de herbalancering als zulke symptomen (hoge volatiliteit waardoor ze slim kunnen afromen en bijkopen) zich voordoen.

Maar goed, misschien heb je concrete voorbeelden van het soort strategie wat je in gedachte hebt wat al ergens succesvol in de praktijk gebracht is? Zo niet, waarom zoiets er niet als het, naar jou beschrijving, zo voor de hand liggend makkelijk lijkt?

• SymbolicFrank
Het gaat er maar om hoe je wilt beleggen. Je hebt daghandelaren die 's morgens kopen en 's middags verkopen. Of high-speed handelaren die net een paar milliseconden sneller willen zijn dan de officiële prijs op een andere lokatie. Je hebt mensen en bedrijven die zoveel mogelijk proberen te kopen als de koers laag is en te verkopen als hij hoog is. Je hebt beleggingsproducten die een formule volgen, bijvoorbeeld de AEX. En dan heb je ook nog de mensen die gewoon iedere maand wat willekeurige aandelen kopen en ze pas weer verkopen nadat ze met pensioen zijn. Die laatste groep gaat er bijna zeker het meeste geld aan verdienen.

Maar behalve als je die laatste strategie volgt, moet je er mee bezig blijven. Samen weet je meer en heb je meer geld om de strategie die je wilt gebruiken te kunnen uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:45:
Het gaat er maar om hoe je wilt beleggen. Je hebt daghandelaren die 's morgens kopen en 's middags verkopen. Of high-speed handelaren die net een paar milliseconden sneller willen zijn dan de officiële prijs op een andere lokatie.
En dat is voor particulieren eigenlijk nooit interessant. Die high-speed handelaren doen dat met dure apparatuur. Wil je daarvan meeprofiteren dan kun je beter aandelen van dergelijke bedrijven (Flowtraders bijvoorbeeld?) kopen. Daytraden kan natuurlijk, maar daar gaat veel tijd inzitten, daar betaal je dus onder andere met je tijd (dus niet interessant voor kleine inleg).
Je hebt mensen en bedrijven die zoveel mogelijk proberen te kopen als de koers laag is en te verkopen als hij hoog is.
Daar gaat ook weer een hoop tijd inzitten omdat je moet weten wat een lage koers is. Staat Shell nu laag omdat hij lager staat dan vroeger, of is dat onderaan de streep nog best normaal gezien ze nu meer schuld uit hebben staan? En hoe verhoudt dat zich tot Shell's concurrenten? Wil je die vragen allemaal beantwoorden, en misschien ook nog van wat andere sectoren dan ben je daar ook heel veel tijd aan kwijt.

Jouw antwoord om dan maar met een grote groep te gaan beleggen en de kosten te delen is dan ook niet zo uniek, dat is gewoon een actief beheerd fonds. Je betaalt dan een team van experts om alles te regelen (wat ze moeten kopen, waar ze het veilig moeten stellen, etc.). Dat werkt best redelijk, maar je zit nog steeds met kosten (maar veel minder dan je zelf zou hebben als je je uren meerekent).
Je hebt beleggingsproducten die een formule volgen, bijvoorbeeld de AEX.
En dan kom je inderdaad bij wat de meesten hier doen: indexbeleggen. Het idee daarvan is dat je tegen relatief lage kosten de marktkapitalisaties van alle bedrijven (eventueel met restricties op land en marktkapitalisatie) kunt berekenen en zo 'de markt' kunt kopen. Het idee daarvan is dat de markt op de lange termijn best succesvol is. Koop je die (met regelmatige herbalancering) dan heb je waarschijnlijk op de lange termijn een goed rendement zonder dat je specifieke expertise nodig hebt (ze hoeven alleen de index te volgen, ze hoeven geen investeringskeuzes te maken, dat doet de markt).
En dan heb je ook nog de mensen die gewoon iedere maand wat willekeurige aandelen kopen en ze pas weer verkopen nadat ze met pensioen zijn. Die laatste groep gaat er bijna zeker het meeste geld aan verdienen.
Ik denk dat een wereldindex dan toch een betere rendement/risico verhouding heeft. Indexen hebben over het algemeen meer spreiding, zowel over bedrijven als landen, waardoor het bedrijfsspecifiek risico kleiner wordt.
Maar behalve als je die laatste strategie volgt, moet je er mee bezig blijven. Samen weet je meer en heb je meer geld om de strategie die je wilt gebruiken te kunnen uitvoeren.
En daarom kiezen veel mensen dus voor simpele indexproducten. Je hoeft er niet mee bezig te zijn en je hoeft niet te vertrouwen op de expertise van andere mensen in jouw clubje. Je vertrouwt alleen op het lange termijnvermogen van de markt om bedrijven op die termijn goed te waarderen. Dat werkt volgens mij best aardig en het risico dat een paar hedgefunds slechte trades maken heeft op de lange termijn minimaal invloed op de prijzen van die bedrijven binnen de wereldindex.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Zr40 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:03:
@Magpie Bedenk dat bij brokers gericht op de VS je meestal uitsluitend USD kan storten en opnemen. En de Nederlandse belastingaangifte kan wel een dingetje worden. Houd bijvoorbeeld rekening met de correcte wisselkoers bij iedere dividendbetaling en belastinginhouding daarover. En bedenk dat er mogelijk vragen gesteld kunnen worden over de betalingen heen en terug door partijen zoals je eigen bank of de belastingdienst.
Mwoah, de belastingaangifte zou ik me niet zo druk over maken. Accountwaarde op peildatum met eurodollar van peildatum, alle dividendbelasting omrekenen met de eurodollar van eindejaar, klaar. En mocht de belastingdienst daar ooit vragen over hebben dan geef je ze keurig je account statements. Ik zou echt niet weten wat hier het probleem is en doe het al jaren met diverse accounts.

Over de wisselkoersen bij buitenlandse dividenduitkeringen: zelfs bij Binck staat onderaan je fiscaal jaaroverzicht: "Uitkeringen anders dan EUR zijn in dit overzicht omgerekend naar EUR met de omrekenkoersen van 31 december". In 2017 bewoog de eurodollar van 1.06 naar 1.19. Mijn ontvangen dividend in januari is gewoon keurig omgerekend met de wisselkoers van 31 december, die zo'n 10% hoger was. En de daarover ingehouden dividendbelasting komt vanzelf in je aangifteformulier.

En ook met grote overschrijvingen heb ik nog nooit problemen gehad. Het grootste probleem van een US brokerage account is voornamelijk dat ze helemaal niet ingesteld zijn op Nederlandse klanten. Dus als je ooit een vraag hebt over geld overboeken vanuit Nederland, belastingperikelen (denk aan een W8-BEN) of wat dan ook dan is de kans groot dat de helpdesk niet echt behulpzaam is. Dus moet je zelf goed weten waar je mee bezig bent. Ben met je eens dat iets als Tastytrade niet echt geschikt is voor de beginnende Nederlandse belegger. Overigens is dat sowieso een flutbroker.

[ Voor 18% gewijzigd door writser op 12-09-2020 21:23 ]

Onvoorstelbaar!

• SymbolicFrank
Verwijderd1 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:07:
Ik denk dat een wereldindex dan toch een betere rendement/risico verhouding heeft. Indexen hebben over het algemeen meer spreiding, zowel over bedrijven als landen, waardoor het bedrijfsspecifiek risico kleiner wordt.
Zoals @__fred__ ook al aangaf, is het probleem met indexfondsen dat de aandelen die er inzitten ver buiten proportie groeien, wat ze heel vatbaar maakt voor prijscorrecties en eenvoudig te manipuleren maakt voor de grote hedge-funds. Terwijl, als je gewoon iedere maand wat willekeurige aandelen koopt waar je er nog geen of weinig van hebt, kan je portefeuille over de langere termijn alleen maar groeien.

• Verwijderd1
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:16:
[...]

Zoals @__fred__ ook al aangaf, is het probleem met indexfondsen dat de aandelen die er inzitten ver buiten proportie groeien, wat ze heel vatbaar maakt voor prijscorrecties en eenvoudig te manipuleren maakt voor de grote hedge-funds. Terwijl, als je gewoon iedere maand wat willekeurige aandelen koopt waar je er nog geen of weinig van hebt, kan je portefeuille over de langere termijn alleen maar groeien.
Volgens mij valt dat wel mee. Als je indexfondsen genoeg spreiding hebben (ontwikkelde wereld en opkomende wereld, eventueel nog met small cap) dan is je grootste positie Apple met 3.78%. Het aantal bedrijven die meer dan 1% van je portefeuille beslaan is dan 5 (Apple, Microsoft, Amazon, Facebook en Alphabet). Daar zullen de hedgefunds ook inzitten, maar die zijn echt niet doorslaggevend. Interessanter is dat Tesla daar al in de top 10 staat met een marktkapitalisatie van 367 miljard dollar. :+

• JohanNL
  • Laatst online: 11:37
Pistachenootje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:18:

Voor VTI is de TER 0.03% en daar krijg mi. veel voordelen voor terug. Als ie dan ook nog uitgeleend wordt ben je gratis aan het beleggen, of nog beter: je wordt er voor betaald.

Op wat andere ETFs betaal ik wat meer maar dat zijn ook complexere producten.
Juist ook gezien de TER van ETF's lijkt het mij dat de shorters een stuk meer betalen percentueel dan de TER, anders zouden grotere partijen wel heel makkelijk geld kunnen verdienen; ETF short en de individuele onderliggende effecten long :p
Lijkt me dat shorters dus sowieso minimaal de geldende TER van die ETF mag betalen, of die nou 0,03%, 0,3% of 3% op jaarbasis is.
Als houder van de effecten die je uitleent krijg je dan wel doorgaans slechts de helft van de opbrengst.

In vino veritas, in aqua sanitas

• SymbolicFrank
Verwijderd1 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:23:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee. Als je indexfondsen genoeg spreiding hebben (ontwikkelde wereld en opkomende wereld, eventueel nog met small cap) dan is je grootste positie Apple met 3.78%. Het aantal bedrijven die meer dan 1% van je portefeuille beslaan is dan 5 (Apple, Microsoft, Amazon, Facebook en Alphabet).
Maar dan ben je vorige week toch geld kwijtgeraakt, want toen zijn al die grote indexfondsen onderuit gegaan, de grote het meeste (omdat die het meest opgeblazen zijn). Terwijl de meeste kleine aandelen het helemaal niet slecht deden.
Interessanter is dat Tesla daar al in de top 10 staat met een marktkapitalisatie van 367 miljard dollar. :+
En dan komen we bij de kern van het probleem: "Als ik dat geweten had, dan had ik tien jaar geleden mijn huis verkocht en van al mijn geld aandelen Tesla gekocht!" Maar de koers/winst verhouding is nu zo belachelijk, dat de fluctuaties nog groter aan het worden zijn dan met Bitcoin.

Dus, ja, als je dat had gedaan, dan was je nu heel rijk. Maar dat wist je niet. Een heel onbeduidend aandeeltje vandaag kan over een decade ook dat nieuwe mega-aandeel geworden zijn. En als je dus van alles een beetje hebt, profiteer je daar ook (een beetje) van mee.

Dat is ook waarom Amerikanen investeren in startende bedrijven: 99% blijft heel klein of gaat failliet, maar die 1% wordt gigantisch groot. Veel groter dan die andere 99% je gekost heeft.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:13:
[...]

Mwoah, de belastingaangifte zou ik me niet zo druk over maken. Accountwaarde op peildatum met eurodollar van peildatum, alle dividendbelasting omrekenen met de eurodollar van eindejaar, klaar. En mocht de belastingdienst daar ooit vragen over hebben dan geef je ze keurig je account statements. Ik zou echt niet weten wat hier het probleem is en doe het al jaren met diverse accounts.
Goed om te weten. Ik heb zelf geen praktijkervaring met de VS brokers.

Ik raad het anderen nog steeds niet aan, maar dit punt schrap ik van mijn lijstje. Bedankt!
Over de wisselkoersen bij buitenlandse dividenduitkeringen: zelfs bij Binck staat onderaan je fiscaal jaaroverzicht: "Uitkeringen anders dan EUR zijn in dit overzicht omgerekend naar EUR met de omrekenkoersen van 31 december". In 2017 bewoog de eurodollar van 1.06 naar 1.19. Mijn ontvangen dividend in januari is gewoon keurig omgerekend met de wisselkoers van 31 december, die zo'n 10% hoger was. En de daarover ingehouden dividendbelasting komt vanzelf in je aangifteformulier.
Het gebeurt bij IB onder Tax Reports > Dividend Report wel met de koers van die dag. Goed, het verschil over de jaren zal gemiddeld wel op 0 uitkomen.

Uiteindelijk krijgt de belastingdienst de onderliggende gegevens toch wel via CRS binnen.

• JohanNL
Voor je vreemde valuta m.b.t. de belastingaangifte kun je heel makkelijk de wisselkoers van de ECB gebruiken: https://www.ecb.europa.eu..._rates/html/index.en.html
Als je bereid bent een US broker te nemen dan moet even handmatig je accountwaarde berekenen in EUR voor de IB ook aanvaardbaar zijn :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:33:
[...]

Maar dan ben je vorige week toch geld kwijtgeraakt, want toen zijn al die grote indexfondsen onderuit gegaan, de grote het meeste (omdat die het meest opgeblazen zijn). Terwijl de meeste kleine aandelen het helemaal niet slecht deden.
Dat is een beetje schommelen in de marge. Het wereldfonds wat ik heb (NT world, grote bedrijven in de ontwikkelde wereld) stond gisteren op 14,67, terwijl het op twee september topte op 15,49. Kijk je echter een maand terug, dan stond hij op 11 augustus op 14,69 en op 13 juli op 14,50. Van geld kwijt geraakt kun je dus niet echt spreken, het is puur de schommeling van de markt. En die schommeling op de korte termijn doet er ook niet veel toe als ik pas over 35 jaar oid wil verkopen. :P

Koop je zelf losse aandelen dan kun je natuurlijk net zo goed schommelen. Als er een marktcrash is gaan ze waarschijnlijk ook onderuit, maar de individuele schommeling is veel groter. Op de korte termijn kan het overigens best zijn de valutakoersen bepalender zijn (als je het in euro's bekijkt) dan de koersen van de individuele aandelen.
En dan komen we bij de kern van het probleem: "Als ik dat geweten had, dan had ik tien jaar geleden mijn huis verkocht en van al mijn geld aandelen Tesla gekocht!" Maar de koerst/winst verhouding is nu zo belachelijk, dat de fluctuaties nog groter aan het worden zijn dan met Bitcoin.
De PE van de S&P500 was in 2009 ruim het dubbele van wat het nu is. Zo slecht gaat het volgens mij niet aan de earnings kant. De techbedrijven zijn hoog gewaardeerd, maar er zitten ook wel flinke winsten achter (vooral door veel klanten).
Dus, ja, als je dat had gedaan, dan was je nu heel rijk. Maar dat wist je niet. Een heel onbeduidend aandeeltje vandaag kan over een decade ook dat nieuwe mega-aandeel geworden zijn. En als je dus van alles een beetje hebt, profiteer je daar ook (een beetje) van mee.
Tja, dat doe je nou net door de index te kopen. ;)

• SymbolicFrank
Verwijderd1 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:48:
Het wereldfonds wat ik heb (NT world, grote bedrijven in de ontwikkelde wereld) stond gisteren op 14,67, terwijl het op twee september topte op 15,49. Kijk je echter een maand terug, dan stond hij op 11 augustus op 14,69 en op 13 juli op 14,50. Van geld kwijt geraakt kun je dus niet echt spreken, het is puur de schommeling van de markt.
Maar dat onbeduidende aandeeltje dat over tien jaar mega-groot is geworden zit er dus niet tussen ;)

• Verwijderd1
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:59:
[...]

Maar dat onbeduidende aandeeltje dat over tien jaar mega-groot is geworden zit er dus niet tussen ;)
Nou dit was dus een van de fondsen omdat je het had over grote bedrijven die een flinke dip hadden. Je hebt ook small cap fondsen waar zo'n bedrijf wat jij noemt dan waarschijnlijk wel in zou zitten. Maar zelfs als je die niet hebt zou een flinke stijger die na tien jaar in de top 50 zit al na een paar jaar in de large cap index zitten. De weging is dan natuurlijk laag, maar dat houdt je toch als je niet weet welk bedrijf het precies is en je daarom op heel veel bedrijven moet gokken.

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
SymbolicFrank schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:59:
[...]

Je zit 'al' in IWDA (volgt MSCI World) bij een market cap van +/- 10 miljard. 'De volgende Apple' die daar binnenkomt kan dan nog x200 voordat het op de market cap zit van Apple nu.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
[...]

Ik zou het zsm dumpen en je verlies nemen. Hopelijk had je er niet al te veel geld in gestopt. Anders is dit een dure les.

Altijd eerst je huiswerk doen.

TheS4ndm4n#1919

• SymbolicFrank
Ik heb er nog eens over nagedacht: als 1 van de meest effectieve methodes er uit bestaat om gewoon regelmatig willekeurige aandelen te kopen, zie ik het nut niet van al die bedrijven die jou laten betalen voor een methode die mogelijk net zo effectief is. Want door de kosten die je daar voor moet betalen ben je slechter uit.

• JohanNL
SymbolicFrank schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:47:
Ik heb er nog eens over nagedacht: als 1 van de meest effectieve methodes er uit bestaat om gewoon regelmatig willekeurige aandelen te kopen, zie ik het nut niet van al die bedrijven die jou laten betalen voor een methode die mogelijk net zo effectief is. Want door de kosten die je daar voor moet betalen ben je slechter uit.
Zelf aandelen kopen bij je bank/broker is vaak ook niet gratis, alleen bij Trading212/Bux0 kan dat dus anders, maar die hebben tot dusver nog maar een aardig beperkt aanbod van aandelen waarin je kunt handelen.
Het is ook gewoon makkelijk om een ETF/Beleggingsfonds te kopen waarmee je gelijk belegd in honderden of zelfs wel duizenden bedrijven tegelijkertijd, en zoveel hoeft dat dus allemaal ook niet te kosten.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Disclaimer, ik heb niet de hele discussie gevolgd.
SymbolicFrank schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:47:
Ik lees hierin voornamelijk "ik kan een professional betalen om voor mij naar het casino te gaan, maar ik kan ook zelf gaan en elke keer inzetten op een arbitrair getal aan de roulettetafel".

Hoe weet je wat "the next big thing" gaat worden? Want bv elke maand honderd(en) euro's inzetten op een of meerdere bedrijven zal niet het gewenste resultaat opleveren, gezien de kans groot is dat die bedrijven niet zo hard groeien. En wat als je denkt dat Amazon nog veel groter wordt, ga je daar dan ook losse aandelen van kopen? (uit mijn hoofd á 2000+ per stuk)? Het voordeel van een ETF of fonds is juist dat je in honderden of duizenden bedrijven tegelijk kunt beleggen. Met als voordeel dat je dus een heel klein beetje eigenaar kunt zijn van een Amazon, Apple (ok, die hebben dan net stock split gedaan waardoor los aandeel goedkoper te kopen is) etc. Zonder dat je meteen 4000+ euro kwijt bent om een aandeel van beide te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:59
JohanNL schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:26:
[...]

Juist ook gezien de TER van ETF's lijkt het mij dat de shorters een stuk meer betalen percentueel dan de TER, anders zouden grotere partijen wel heel makkelijk geld kunnen verdienen; ETF short en de individuele onderliggende effecten long :p
Lijkt me dat shorters dus sowieso minimaal de geldende TER van die ETF mag betalen, of die nou 0,03%, 0,3% of 3% op jaarbasis is.
Als houder van de effecten die je uitleent krijg je dan wel doorgaans slechts de helft van de opbrengst.
Bij IB worden m'n VXUS/VTI op dit moment voor respectievelijk 0.43%/0.08% uitgeleend. Neem aan dat dit APY is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Is dat de opbrengst per daadwerkelijk uitgeleend stuk, of de opbrengst op portfolioniveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
writser schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:13:
[...]
En ook met grote overschrijvingen heb ik nog nooit problemen gehad. Het grootste probleem van een US brokerage account is voornamelijk dat ze helemaal niet ingesteld zijn op Nederlandse klanten. Dus als je ooit een vraag hebt over geld overboeken vanuit Nederland, belastingperikelen (denk aan een W8-BEN) of wat dan ook dan is de kans groot dat de helpdesk niet echt behulpzaam is. Dus moet je zelf goed weten waar je mee bezig bent. Ben met je eens dat iets als Tastytrade niet echt geschikt is voor de beginnende Nederlandse belegger. Overigens is dat sowieso een flutbroker.
W8-BEN ging allemaal vlot bij Tastyworks. De vraag die ik stelde werd goed beantwoord.

De Tastytrade applicatie gebruik ik niet, ik doe alles via de web app. Ik ben wel tevreden over de snelheid waarmee koersen worden geupdate en orders worden uitgevoerd. En gratis handelen vind ik ook prettig. Waarom vind jij het een flutbroker? Zijn er andere betere US brokers die ook Nederlanders accepteren?

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 13-09-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
SymbolicFrank schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:16:
[...]
Terwijl, als je gewoon iedere maand wat willekeurige aandelen koopt waar je er nog geen of weinig van hebt, kan je portefeuille over de langere termijn alleen maar groeien.
Nee, dit klopt niet. Je portefeuille kan ook afnemen.

Je zegt dat je hier komt om te leren maar zou je dan niet beter meer vragen kunnen stellen?

Edit: tweede gedeelte verwijderd, slecht gelezen door mij.

[ Voor 74% gewijzigd door Pistachenootje op 13-09-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-08 23:37
Heeft iemand hier een fd account. Ik ben erg benieuwd naar dit artikel.
https://fd.nl/beurs/13534...ds-snelstgroeiende-broker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

FD accounts zijn gratis. Even registeren, dan kan je 5 artikelen per maand lezen.

Wil je dat niet, gooi dan de url in outline.com

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 13-09-2020 08:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:58
Pistachenootje schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:44:
[...]

Nee, dit klopt niet. Je portefeuille kan ook afnemen.

[...]

Ook dit klopt niet, small caps deden het over het algemeen juist slechter dan large caps.

Je zegt dat je hier komt om te leren maar zou je dan niet beter meer vragen kunnen stellen?
Wetmatigheid van internetdiscussies: je krijgt veel meer reactie met een slechte post dan met een vraag. Als je snel wilt weten hoe verschillende mensen over een onderwerp denken, dan kun je beter een troll over dat onderwerp posten dan gewoon een vraag stellen.

Voor iedereen die dat niet leuk vindt: stop met happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Anakha schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:51:
Wetmatigheid van internetdiscussies: je krijgt veel meer reactie met een slechte post dan met een vraag. Als je snel wilt weten hoe verschillende mensen over een onderwerp denken, dan kun je beter een troll over dat onderwerp posten dan gewoon een vraag stellen.

Voor iedereen die dat niet leuk vindt: stop met happen.
Volgens die definitie is een troll post een afwijkende mening waar de meerderheid het niet mee eens is. In dat geval heb je gelijk, alhoewel ik het wel degelijk onderbouw. Zoals dat een koers/winstverhouding alleen zinnig is als het bedrijf al de winst uitkeert als dividend. Anders heeft de waarde van de aandelen geen directe relatie met de winstgevendheid van het bedrijf. De rest volgt daar uit.

Maar ik zal er dan maar weer mee ophouden, want ik weet dat dat hier niet wordt gewaardeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door SymbolicFrank op 13-09-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 22:58
Stel dat de vergunning van een broker wordt ingetrokken, hoe kunnen de klanten dan nog bij hun beleggingen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:48:
FD accounts zijn gratis. Even registeren, dan kan je 5 artikelen per maand lezen.

Wil je dat niet, gooi dan de url in outline.com
Ik gebruik sinds kort dit: https://github.com/iamadamdev/bypass-paywalls-chrome . Werkt zeer goed, ook voor bijv. het FT of WSJ.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 13-09-2020 10:11 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:40
SymbolicFrank schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:29:
[...]

Volgens die definitie is een troll post een afwijkende mening waar de meerderheid het niet mee eens is. In dat geval heb je gelijk, alhoewel ik het wel degelijk onderbouw. Zoals dat een koers/winstverhouding alleen zinnig is als het bedrijf al de winst uitkeert als dividend. Anders heeft de waarde van de aandelen geen directe relatie met de winstgevendheid van het bedrijf. De rest volgt daar uit.

Maar ik zal er dan maar weer mee ophouden, want ik weet dat dat hier niet wordt gewaardeerd.
Eh.. volgens mij wordt hier juist ondanks, soms wat scherp, heel goed op de inhoud gediscussieerd en leren we met z'n alleen ontzettend veel bij.

Waar jij alleen de mist mee ingaat is de wijze waarop jij stellingen poneert zonder verdere context en motivering. Ik begrijp zelf ook niet wat je precies wilt bespreken en waar je naar toe wilt met je posts.

[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 13-09-2020 10:22 . Reden: Dikke duimen en een klein iOS toetsenbordje gaat nooit goed samen :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:12:
[...]

Eh.. volgens mij wordt hier juist ondanks (soms wat scherp heel goed) op de inhoud gediscussieerd en leren we met z'n alleen ontzettend veel bij.

Waar jij alleen de mist mee ingaat is de wijze waarop jij stellingen poneert zonder verdere context en motivering. Ik begrijp zelf ook niet wat je precies wilt bespreken en waar je naar toe wilt met je posts.
Hij wil alleen horen dat hij gelijk krijgt wat hij niet zal krijgen. Andere meningen doen er niet toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Genoeg manieren om het hele artikel te lezen, als je wilt weten waar de grootste 'schaduwzijde' zat krijg je bij deze een gratis samenvatting van mij:

De Giro en Hedgefonds MNF zijn beide onderdeel van LPE Capital. Deze portefuilles werden niet goed gescheiden, daardoor konden particuliere klanten de dupe worden van handelsrisico's van MNF.
Er waren wel interne controle's om MNF strak te houden, maar die werden regelmatig omzeild. De 'jongens van MNF' hadden 'te veel macht'. Als zij hun risicolimiet overschreden vroegen ze gewoon om meer limiet (en dat kregen ze dan ook). Om dat op te lossen is eens een miljoenenlening gegeven, maar omdat de gelden van de particuliere klanten onvoldoende afgeschermd waren liepen particulieren het risico dat zij deze lening moesten aflossen als MNF omviel.
Daarnaast zat de organisatiestructuur bijzonder in elkaar. Een medewerker die over de salarisverhoging van zijn baas gaat, dat soort praktijken. Volgens de CEO zijn alle problemen waar de AFM destijds over rapporteerde opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Eh.. volgens mij wordt hier juist ondanks, soms wat scherp, heel goed op de inhoud gediscussieerd en leren we met z'n alleen ontzettend veel bij.
Ok, dank je. Het was meer dat ik een waarschuwing heb gehad van de moderators dat ik moet ophouden met trollen. En ik neem aan dat ze dit soort dingen bedoelen.
Zoals ik al aangeef, ik wil er van leren. Ik weet van te voren ook niet waar we uitkomen. Dit is voor mij een manier om het allemaal op een rijtje te zetten en daar terugkoppeling over te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
SymbolicFrank schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:35:
[...]
Zoals ik al aangeef, ik wil er van leren. Ik weet van te voren ook niet waar we uitkomen. Dit is voor mij een manier om het allemaal op een rijtje te zetten en daar terugkoppeling over te krijgen.
Waarom stel je geen vragen over de dingen die je wil leren? Zomaar lukraak stellingen poneren en doen alsof ze kloppen schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Pistachenootje schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:42:
Waarom stel je geen vragen over de dingen die je wil leren? Zomaar lukraak stellingen poneren en doen alsof ze kloppen schiet niet op.
Ik heb zelf het idee dat ik het goed onderbouwd heb. Het wijkt gewoon af van de gangbare wijsheid. De regels zijn sindsdien gewijzigd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:35

Roozzz

Plus ultra

[...]

Tja, herkenbaar patroon uit andere forum onderdelen. Na een tijdje hapt er niemand meer, wordt de slachtofferrol geclaimd en gaat meneer op zoek naar een nieuw onderwerp / publiek.
Het prikkelen tot reflectie en motivatie leidt consequent tot niets. Naar mijn idee is aandacht krijgen en de discussie ter vermaak wat het doel is. Iets leren of inhoudelijke verdieping is het zeker niet. Ieder voor zich moet bepalen of dat zijn/haar energie waard is.

Ontopic: mijn portfolio van etfs met wereldwijde dekking stijgt gestaag door. Ik neig wel om eea binnenkort te verplaatsen naar mijn grootbank. Domweg voor gemak en de wat twijfelachtige berichten over degiro. Nog gouden tips om eea om te zetten? Ik voorzie nu domweg VWRL ed te verkopen en NT aan te kopen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
Roozzz schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:49:
[...]

mijn portfolio van etfs met wereldwijde dekking stijgt gestaag door. Ik neig wel om eea binnenkort te verplaatsen naar mijn grootbank. Domweg voor gemak en de wat twijfelachtige berichten over degiro. Nog gouden tips om eea om te zetten? Ik voorzie nu domweg VWRL ed te verkopen en NT aan te kopen.
Als je alles bij degiro verkoopt, geld overboekt en daarmee NT fondsen aankoopt, dan zit je wel meerdere dagen uit de markt. Ik denk 3-4 werkdagen. Dat kan natuurlijk gunstig uitpakken, maar al zou je een 1% stijging missen, dan is dat een vrij dure overstap.

Een alternatief is om met wat spaargeld een aankoop te doen van een NT fonds en wanneer deze is uitgevoerd (dat is eerder dan dat het zichtbaar is in je portefeuille bij de bank!) een gelijk deel verkopen aan VWRL. De opbrengst maak je over naar je spaarrekening. Mocht je portefeuille groter zijn dan je spaarsaldo, dan moet je het trucje een paar keer herhalen. Meer gedoe, maar wel continu in de markt.

[ Voor 18% gewijzigd door Longcat op 13-09-2020 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Om kosten bij DEGIRO te vermijden, verkoop in stappen van minimaal 1000 euro per keer, óf doe maximaal 1 transactie per maand. En verkoop niet in dezelfde maand dat je eerder hebt gekocht. Anders overschrijd je de grenzen van de kernselectie fair use policy en gelden de reguliere transactiekosten.

[ Voor 84% gewijzigd door Zr40 op 13-09-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:04
Is het nu zo dat men enkel door de negatieve berichtgeving bij de giro hun vwrl etf's aan het verkopen zijn, om vervolgens het te investeren in NT etf's bij de eigen bank?

Beleg zelf ook bij de Giro in vwrl, maar snap nog niet helemaal waar alle paniek ineens vandaan komt? Ja de Giro is enkele malen negatief in het nieuws geweest en zijn op de vingers getikt.

Wat biedt NT bij een bank meer dan vwrl bij de Giro? Hoe groot is op dit moment de kans dat de Giro vanwege wanpraktijken zou omvallen? Ze staan toch gewoon onder toezicht bij de AFM?

[ Voor 9% gewijzigd door sahinasappelsap op 13-09-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

sahinasappelsap schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:01:
Beleg zelf ook bij de Giro in vwrl, maar snap nog niet helemaal waar alle paniek ineens vandaan komt?
Qua veiligheid zal alles nu wel weer in orde zijn, maar sommige mensen (waaronder ikzelf) vinden vertrouwen ook heel belangrijk.

Blijf jij graag klant bij een partij die je in het verleden heeft belazerd met onjuiste beloftes en nu belooft dat het allemaal is opgelost? En beloon je die partij met jouw omzet?
Ze staan toch gewoon onder toezicht bij de AFM?
Diezelfde AFM heeft bevindingen gepubliceerd waar deze 'paniek' van afkomstig is. In de periode maart 2017 - april 2018 had de AFM tien overtredingen vastgesteld. Een deel is niet relevant voor jou en mij, een deel bracht wel degelijk risico met zich mee. Die zijn inmiddels opgelost (de vergunning is immers niet ingetrokken) maar het feit dat er zo veel overtredingen waren en de wijze hoe DEGIRO er mee is omgegaan schaadt het vertrouwen.

Wil je meer achtergrond, dan is dat eerder genoemde FD artikel een aanrader.

[ Voor 38% gewijzigd door Zr40 op 13-09-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Zr40 schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:02:
[...]

Qua veiligheid zal alles nu wel weer in orde zijn, maar sommige mensen (waaronder ikzelf) vinden vertrouwen ook heel belangrijk. Blijf jij klant bij een partij die je in het verleden heeft belazerd met onjuiste beloftes en nu belooft dat het allemaal is opgelost?
Snap dat vertrouwen belangrijk is, natuurlijk. Maar heb zelf geen aanleiding gezien om over te stappen en hoop meer te leren van mensen op het forum. Ben dus erg benieuwd wat voor en nadelen van een oventuele overstap zijn?
En die NT fondsen bij de bank zijn rendement technisch net zo interessant dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
sahinasappelsap schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:05:
[...]

Snap dat vertrouwen belangrijk is, natuurlijk. Maar heb zelf geen aanleiding gezien om over te stappen en hoop meer te leren van mensen op het forum. Ben dus erg benieuwd wat voor en nadelen van een oventuele overstap zijn?
Zie het fd artikel dat een aantal keer gepost is hier. Ze hebben vooral één klant als VIP behandeld, ten koste van hun 'normale' klanten (jij en ik). Het risico werd op ons afgewenteld en gelukkig is het allemaal goed afgelopen. De kans is klein dat ze precies deze geintjes nog eens flikken, maar de kans is natuurlijk wel aanwezig dat ze andere dingen ook niet in orde hebben.
Ik zou willen zien dat ze de komende 2-3 jaar niet opnieuw op de vingers worden getikt door o.a. de AFM, een sticker voor goed gedrag zou nog beter zijn maar die deelt de AFM niet uit.
De meeste werelwijde fondsen hebben als benchmark MSCI World of FTSE World. Die hebben vrij veel overlap dus de rendementen lijken heel erg op elkaar. Sommige fondsen sluiten het een en ander uit o.b.v. ESG, maar dat zorgt voor verschillen ná de komma.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wat bij mijn weten ook mee speelt is dat de NT fondsen geen of een vele malen kleiner dividendlek hebben. Rendement op basis daarvan is bij NT dus iets hoger. Echter komen er wel weer andere kosten bij beleggen bij je grootbank.

Laatst werd ik hier ook gewezen op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ Waaruit ook blijkt dat (vanaf een bepaalde portefeuille grote?) het goedkoper is om te beleggen in NT bij je grootbank dan bij DeGiro in VWRL. Puur door de oplopende verliezen van het dividendlek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
Roozzz schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:49:
Ontopic: mijn portfolio van etfs met wereldwijde dekking stijgt gestaag door. Ik neig wel om eea binnenkort te verplaatsen naar mijn grootbank. Domweg voor gemak en de wat twijfelachtige berichten over degiro. Nog gouden tips om eea om te zetten? Ik voorzie nu domweg VWRL ed te verkopen en NT aan te kopen.
Ik heb zelf vorig jaar al de overstap gemaakt van DeGiro + VWRL naar ING met NT fondsen. Dit heeft me ongeveer een week gekost.

Het verkoopproces bij DeGiro viel me wat tegen. Bij mij duurde het 2 dagen voordat eea op mijn rekening stond na de verkoop en bleef er nog iets van 7 cent hangen wat ik niet kon uitboeken vanwege vaag geldmarkt verschil. Verder raad ik je aan om je account aan te houden totdat je je jaaroverzicht hebt gekregen of zorg dat je al je transactie overzichten veilig hebt gesteld ivm belastingaangifte. DeGiro stuurt je geen jaaroverzicht toe als je geen klant bent. Wellicht nog wel als je er specifiek naar vraagt maar dat was voor mij niet nodig ivm overzichten. Die laatste 7 centen heb ik vervolgens gekregen bij het opheffen van mijn account.

De Northern Trust fondsen zijn beleggingsfondsen en kennen daardoor een afrekenmodel (T+2) dat anders is dan bij ETF’s die je dagelijks tijdens beurstijden direct kunt aan- en verkopen. Daarbij geldt er ook nog een handelskalender en zijn er specifieke dagen aangewezen waarop niet gehandeld wordt. Het grote voordeel is echter wel dat je in fracties kunt aankopen als ook bij de grootbanken periodiek aankopen kunt automatiseren. Dit is voor beleggen op de lange termijn heel relaxed en geeft je rust omdat je er niet direct mee bezig hoeft te zijn.

Al met al heeft het dus een klein weekje gekost. Of ik er verlies mee heb geleden, geen idee maar het gaf mij ontzettend veel rust. Voor mij stond vorig jaar al vast dat het businessmodel van DeGiro niet klopte al kon ik het niet staven. Aansluitend vond ik zelf het idee van uitlenen van effecten niet fijn. De constructie grootbank + NT fondsen lenen in de gehele linie niets uit. Overigens zijn de meningen verdeeld over eventuele risico’s die je kunt lopen vs eventuele extra inkomsten/ opbrengsten tracker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:19:
[...]
Verder raad ik je aan om je account aan te houden totdat je je jaaroverzicht hebt gekregen of zorg dat je al je transactie overzichten veilig hebt gesteld ivm belastingaangifte. DeGiro stuurt je geen jaaroverzicht toe als je geen klant bent.
Dit vermoedde ik al. Dit is de reden waarom ik mijn pensioenrekening nog aanhoud (en gevuld laat) tot volgend jaar. Ik heb die jaaropgaaf nodig :P

In de tussentijd kan ik zonder extra kosten rustig aan mijn vele posities afbouwen. Achteraf gezien vind ik DEGIRO zelf (qua interface) en de in verhouding kleine accountwaarde van de pensioenrekening niet geschikt voor mijn stijl van beleggen. Had daar gewoon bij index ETF's moeten blijven :P (niet dat ik ontevreden ben over het resultaat verder)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
[...]

Geen aanleiding?

Ik leen even een quote uit een r/Dutchfire draadje van Duinzandinjebilnaad:
Stel er is een schoonmaakbedrijf dat voor een spotgoedkoop abonnement wekelijks je woning helemaal schoonmaakt. Dit schoonmaakbedrijf vraagt een sleutel van je woning want ze maken schoon terwijl jij op je werk bent (euh, dit is voor corona...). In al hun communicatie zeggen ze dat ze veilig omgaan met jouw sleutel, aan alle wettelijke vereisten voldoen en onder streng toezicht staan van de, euh, autoriteit schoonmaakbedrijven dus garantie dat geen onbevoegden jouw woning in kunnen. Klinkt top!

Maar nu blijkt achteraf dat terwijl jij op je werk was je woning werd verhuurd als vergaderlocatie, dat de eigenaren van het schoonmaakbedrijf dus ook een bedrijf hadden voor verhuren van vergaderlocaties op afroep en de huissleutels van klanten van het schoonmaakbedrijf leenden aan het bedrijf voor verhuren van vergaderlocaties. Hier staat niets over in de kleine lettertjes van je schoonmaak abonnement. Sterker nog, op de website van het schoonmaakbedrijf en in de voorwaarden staat dus juist dat het bedrijf dit precies niet zal doen.

Gelukkig is er nooit iets stuk gegaan in je huis dus je hebt het niet gemerkt dat er wekelijks vreemden in je woning waren om te vergaderen. Maar vindt je het nog steeds prima dat de eigenaren van het schoonmaakbedrijf op deze manier zichzelf verrijkt hebben en hun andere bedrijf in leven hebben gehouden door jouw woning stiekem te verhuren? Ik wil daar financieel voor gecompenseerd worden.
Uiteraard is er een sterke karikatuur van gemaakt maar de strekking van het verhaal is net zo ernstig. DeGiro heeft de kluit belazerd en alle klanten met grote risico’s opgezadeld. Uit het AFM rapport was opgetekend dat het in april 2018 kantje boord is geweest en het net goed afgelopen voor DeGiro. Het had dus voor veel klanten heel anders kunnen aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
knip offtopic. Tevens het dringende advies eens kritisch naar de eigen discussiestijl te kijken voor te reageren

[ Voor 81% gewijzigd door Rukapul op 13-09-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
sahinasappelsap schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:01:
Is het nu zo dat men enkel door de negatieve berichtgeving bij de giro hun vwrl etf's aan het verkopen zijn, om vervolgens het te investeren in NT etf's bij de eigen bank?

Beleg zelf ook bij de Giro in vwrl, maar snap nog niet helemaal waar alle paniek ineens vandaan komt? Ja de Giro is enkele malen negatief in het nieuws geweest en zijn op de vingers getikt.

Wat biedt NT bij een bank meer dan vwrl bij de Giro? Hoe groot is op dit moment de kans dat de Giro vanwege wanpraktijken zou omvallen? Ze staan toch gewoon onder toezicht bij de AFM?
Iets met vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Als niet-Degiro-klant lijkt mij dit toch ook wel ernstig wat er bij DeGiro is gebeurd.
Ze zijn niet enkel negatief in het nieuws gekomen, nee, het is vast komen te staan dat ze hebben gelogen en bedrogen.
En wie zegt dat ze dat niet opnieuw doen en wellicht nu nog steeds doen?
De AFM heeft al die tijd ook al toezicht gehouden, maar is pas erg laat in actie gekomen.

Het is lastig bepalen welke broker/bank betrouwbaar is en welke niet, of in iedergeval betrouwbaarder dan de ander.
Sommigen denken dat hier te doen mede o.b.v. de kostenstructuur, hoe lang een broker/bank bestaat, hoe het platform eruit ziet, ervaringen van anderen etc. Wat meestal wel aardig uitloopt op nattevingerwerk.
Maar bij DeGiro is dat m.i. anders en zouden toch echt wel de alarmbellen af moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:43:
[...]
De AFM heeft al die tijd ook al toezicht gehouden, maar is pas erg laat in actie gekomen.
Erg laat? Je bedoelt direct nadat het onderzoek is voltooid en de feiten duidelijk zijn geworden? :P

Of bedoel je de publicatie? Die hebben ze dankzij het juridische getouwtrek van DEGIRO pas dit jaar mogen publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:46:
[...]

Erg laat? Je bedoelt direct nadat het onderzoek is voltooid en de feiten duidelijk zijn geworden? :P

Of bedoel je de publicatie? Die hebben ze dankzij het juridische getouwtrek van DEGIRO pas dit jaar mogen publiceren.
Ja je kunt wellicht ook niet meer verwachten van een AFM zijnde, maar de problemen speelden natuurlijk niet sinds dat de AFM het rapport publiceerde of hun onderzoek zijn gestart, maar al ver daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Longcat schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:57:
[...]

Als je alles bij degiro verkoopt, geld overboekt en daarmee NT fondsen aankoopt, dan zit je wel meerdere dagen uit de markt. Ik denk 3-4 werkdagen. Dat kan natuurlijk gunstig uitpakken, maar al zou je een 1% stijging missen, dan is dat een vrij dure overstap.

Een alternatief is om met wat spaargeld een aankoop te doen van een NT fonds en wanneer deze is uitgevoerd (dat is eerder dan dat het zichtbaar is in je portefeuille bij de bank!) een gelijk deel verkopen aan VWRL. De opbrengst maak je over naar je spaarrekening. Mocht je portefeuille groter zijn dan je spaarsaldo, dan moet je het trucje een paar keer herhalen. Meer gedoe, maar wel continu in de markt.
Je komt nu alleen met het worst-case scenario. Voor hetzelfde geld keldert de beurs 10%. Wat is de verwachtingswaarde van 3-4 werkdagen niet in de markt zitten? 0.06%? Als je een portfolio van 20k hebt praten we dan over ongeveer een tientje. In dat geval zou ik geneigd zijn om niet al te veel tijd en moeite te spenderen aan het overzetten, dus gewoon de hele zooi verkopen, terugkopen en niet al te veel op de koersen letten. Scheelt je een hoop tijd en stress.

Maar inderdaad, als je het in stapjes doet en je doet alles precies zo om transactiekosten te minimaliseren dan heeft dat waarschijnlijk een iets hogere verwachtingswaarde.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
RobertMe schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:14:
[...]

Wat bij mijn weten ook mee speelt is dat de NT fondsen geen of een vele malen kleiner dividendlek hebben. Rendement op basis daarvan is bij NT dus iets hoger. Echter komen er wel weer andere kosten bij beleggen bij je grootbank.

Laatst werd ik hier ook gewezen op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ Waaruit ook blijkt dat (vanaf een bepaalde portefeuille grote?) het goedkoper is om te beleggen in NT bij je grootbank dan bij DeGiro in VWRL. Puur door de oplopende verliezen van het dividendlek.
Inderdaad, een beleggingsrekening bij mijn bank kost geld. Dat zou betekenen dat een iets hoger rendement in feite weer weggestreept kan worden
met de jaarlijkse kosten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Zr40 schreef op zondag 13 september 2020 @ 06:37:
Is dat de opbrengst per daadwerkelijk uitgeleend stuk, of de opbrengst op portfolioniveau?
Het is de rate die aan mij wordt uitbetaald (i.e. de helft van de rate die de lener betaalt) over de collateral die IB heeft geplaatst, oftewel, per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

freakaleek schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:52:
[...]

Het is de rate die aan mij wordt uitbetaald (i.e. de helft van de rate die de lener betaald) over de collateral die IB heeft geplaatst, oftewel, per stuk.
En op portfolioniveau? Als gemiddeld maar 1% uitgeleend wordt dan schiet die helft van 0,43% ook niet op.

Neem de opbrengst in de meest recente maand, deel door je portfoliowaarde, en vermenigvuldig met 12.

[ Voor 51% gewijzigd door Zr40 op 13-09-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Miki schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:32:
[...]

Geen aanleiding?

Ik leen even een quote uit een r/Dutchfire draadje van Duinzandinjebilnaad:

[...]

Uiteraard is er een sterke karikatuur van gemaakt maar de strekking van het verhaal is net zo ernstig. DeGiro heeft de kluit belazerd en alle klanten met grote risico’s opgezadeld. Uit het AFM rapport was opgetekend dat het in april 2018 kantje boord is geweest en het net goed afgelopen voor DeGiro. Het had dus voor veel klanten heel anders kunnen aflopen.
Duidelijk verhaal. Het zet me in ieder geval wel echt even aan het denken ook. Ben net een half jaartje bezig met beleggen bij de Giro, denk dat ik dan even moet uitzoeken hoe ik vwrl (op termijn) kan verkopen en kan starten met NT bij de Rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
sahinasappelsap schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:52:
[...]
Inderdaad, een beleggingsrekening bij mijn bank kost geld. Dat zou betekenen dat een iets hoger rendement in feite weer weggestreept kan worden
met de jaarlijkse kosten toch?
Lekker lui ben je ;). Het antwoord staat in de link die je gequote hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
sahinasappelsap schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:57:
[...]

Duidelijk verhaal. Het zet me in ieder geval wel echt even aan het denken ook. Ben net een half jaartje bezig met beleggen bij de Giro, denk dat ik dan even moet uitzoeken hoe ik vwrl (op termijn) kan verkopen en kan starten met NT bij de Rabo.
Het is hier al veel over gegaan, maar ik begrijp toch niet goed wat nou precies die consequenties hadden kunnen zijn. Stel je voor het was helemaal misgegaan met DeGiro. Noem een random naam, een Geert had 10000 euro in Galagapos gestopt en 10000 euro in Tesla én had 10000 euro in zijn vrije ruimte oftewel in dat dat MMF fonds. Dus 30k bij elkaar.

Wat was er gebeurd als het helemaal mis was gegaan?

Was Geert zijn 20000 euro van Galapagos en Tesla kwijt?

Of was hij zijn 10000 euro MMF kwijt?

Of beiden?

Of was hij alles kwijt en had hij daarbovenop nog heel veel geld moeten bijleggen? (en zo ja hoe had Geert daartoe gedwongen kunnen worden?)

[ Voor 4% gewijzigd door Atomius op 13-09-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:49:
[...]

Je komt nu alleen met het worst-case scenario. Voor hetzelfde geld keldert de beurs 10%. Wat is de verwachtingswaarde van 3-4 werkdagen niet in de markt zitten? 0.06%? Als je een portfolio van 20k hebt praten we dan over ongeveer een tientje. In dat geval zou ik geneigd zijn om niet al te veel tijd en moeite te spenderen aan het overzetten, dus gewoon de hele zooi verkopen, terugkopen en niet al te veel op de koersen letten. Scheelt je een hoop tijd en stress.

Maar inderdaad, als je het in stapjes doet en je doet alles precies zo om transactiekosten te minimaliseren dan heeft dat waarschijnlijk een iets hogere verwachtingswaarde.
Ik zei dat het gunstig kán uitpakken. :) Die 0.06% zal best, maar ook met een fikse standaard deviatie.
Het ligt inderdaad ook aan de portfolio size of het de moeite waard is. Aan de andere kant, als je portefeuille 10k is en je spaargeld ook 10k, dan ben je met een stapje extra continu belegd.

[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 13-09-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:35

Roozzz

Plus ultra

Longcat schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:57:
[...]

Ja klopt, ik zat me inderdaad af te vragen hoe "erg" dit zou zijn. Maar deze aanpak is een mooie manier om dit op te vangen. Zeker met enkele kleinere jongens in de portefeuille erbij, moet ik even de beste tactiek bepalen om dit tegen minimale kosten te doen. Thanks @Zr40 voor het attenderen.
[...]
Verder raad ik je aan om je account aan te houden totdat je je jaaroverzicht hebt gekregen of zorg dat je al je transactie overzichten veilig hebt gesteld ivm belastingaangifte. DeGiro stuurt je geen jaaroverzicht toe als je geen klant bent. Wellicht nog wel als je er specifiek naar vraagt maar dat was voor mij niet nodig ivm overzichten. Die laatste 7 centen heb ik vervolgens gekregen bij het opheffen van mijn account.
Goede tip! Deze had ik in het geheel nog niet op het netvlies. Gelukkig ook relatief makkelijk te tackelen door het account laten bestaan totdat het jaaroverzicht binnen is. Wat dan ook meteen weer een mooie reminder is om e.e.a. op te heffen.
[...]
Het grote voordeel is echter wel dat je in fracties kunt aankopen als ook bij de grootbanken periodiek aankopen kunt automatiseren. Dit is voor beleggen op de lange termijn heel relaxed en geeft je rust omdat je er niet direct mee bezig hoeft te zijn.

Al met al heeft het dus een klein weekje gekost. Of ik er verlies mee heb geleden, geen idee maar het gaf mij ontzettend veel rust. Voor mij stond vorig jaar al vast dat het businessmodel van DeGiro niet klopte al kon ik het niet staven. Aansluitend vond ik zelf het idee van uitlenen van effecten niet fijn. De constructie grootbank + NT fondsen lenen in de gehele linie niets uit. Overigens zijn de meningen verdeeld over eventuele risico’s die je kunt lopen vs eventuele extra inkomsten/ opbrengsten tracker.
Check, exact de redenen waarom ik ga verplaatsen! Waarbij het gemak door automatisatie leidend is: set and forget :)
Mooi dat het jou rust geeft, dat hoop ik ook te bereiken. Door er (nog) minder naar om te hoeven kijken en ergens geeft een grootbank net iets meer vertrouwen dan bij degiro.

Allen dank voor de tips. Ik denk dat ik e.e.a. volgende maand maar eens in beweging ga zetten; dan zou ik voor het einde van het jaar helemaal over moeten zijn (lang leve fondjes met minder dan €1k totaal geïnvesteerd :X )

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
WizZie- schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:56:
[...]

Het is hier al veel over gegaan.

Maar even een heel concrete vraag he, want ik vind het een beetje vaag nog wat nou precies die consequenties hadden kunnen zijn.

Stel je voor het was helemaal misgegaan met degiro. Noem een random naam, een Geert had 10000 euro in Galagapos gestopt en 10000 euro in Tesla én had 10000 euro in zijn vrije ruimte oftewel in dat dat MMF fonds. Dus 30k bij elkaar.

Of beiden?

Of was hij alles kwijt en had hij daarbovenop nog heel veel geld moeten bijleggen? (en zo ja hoe had Geert daartoe gedwongen kunnen worden?)
Ik zie even geen situatie waarbij Geert zelfs nog meer zou verliezen dan zijn inzet in dit voorbeeld en inprincipe zou het BCS ervoor moeten zorgen dat je in principe tenminste 20K van je beleggingen terug krijgt.
Dus worst case scenario: Geert raakt €10K kwijt

Wel kan het heel problematisch worden als Geert met margin werkt, en dus daarnaast nog ( ik noem maar wat ) 50K aan Apple zou hebben.
Dan zou Geert inderdaad in een heel stuk meer kunnen verliezen dan zijn intiele inleg.
Maar wellicht kun je dat dan ook wel vereffenen omdat DeGiro zowel de faciliterende partij is van het krediet als degene die jouw effecten op een correcte manier moet bewaren en deze jou uiteindelijk verschuldigd is ;)
Ik denk dat als je geen grote accountwaardes van €20K aanhoudt en/of wat daarboven, dat dankzij het BCS het risico wel aanvaardbaar is en je prima klant kunt blijven van DeGiro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Pistachenootje schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:23:
[...]

Lekker lui ben je ;). Het antwoord staat in de link die je gequote hebt.
Had je link al bekeken. Maar ik ben inderdaad een luie belegger, anders zou ik niet in de etf's zitten 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Qua veiligheid zal alles nu wel weer in orde zijn, maar sommige mensen (waaronder ikzelf) vinden vertrouwen ook heel belangrijk.

Blijf jij graag klant bij een partij die je in het verleden heeft belazerd met onjuiste beloftes en nu belooft dat het allemaal is opgelost? En beloon je die partij met jouw omzet?
DeGiro bestaat weliswaar nog steeds, echter is DeGiro overgenomen door Flatex en dus een andere partij die niets te doen had met alles. Sterker nog, Flatex wil het recht trekken.

Diezelfde AFM heeft bevindingen gepubliceerd waar deze 'paniek' van afkomstig is. In de periode maart 2017 - april 2018 had de AFM tien overtredingen vastgesteld. Een deel is niet relevant voor jou en mij, een deel bracht wel degelijk risico met zich mee. Die zijn inmiddels opgelost (de vergunning is immers niet ingetrokken) maar het feit dat er zo veel overtredingen waren en de wijze hoe DEGIRO er mee is omgegaan schaadt het vertrouwen.

Wil je meer achtergrond, dan is dat eerder genoemde FD artikel een aanrader.
Stel dat de vergunning was ingetrokken van DeGiro in 2017/2018 wat zou dat voor iedereen betekenen?
Kan je niet meer handelen? Of is dit tijdelijk en moet je je stukken overzetten naar een andere broker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:14:
[...]

Zie het fd artikel dat een aantal keer gepost is hier. Ze hebben vooral één klant als VIP behandeld, ten koste van hun 'normale' klanten (jij en ik). Het risico werd op ons afgewenteld en gelukkig is het allemaal goed afgelopen. De kans is klein dat ze precies deze geintjes nog eens flikken, maar de kans is natuurlijk wel aanwezig dat ze andere dingen ook niet in orde hebben.
Ik zou willen zien dat ze de komende 2-3 jaar niet opnieuw op de vingers worden getikt door o.a. de AFM, een sticker voor goed gedrag zou nog beter zijn maar die deelt de AFM niet uit.
Wie garandeert dat andere banken en brokers niet een soort gelijk "geintje" gaat uithalen? Niemand kan dat garanderen, daarom ben ik gaan spreiden over meerdere brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
writser schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:49:
[...]

Ik kan mij herinneren dat ergens in maart er dagelijks circa 5% af ging van de koersen. 4x5=20% !
Kans is klein dat je net op dat moment je dit doet, maar ik zou het risico niet nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freakaleek
Zr40 schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:54:
[...]

En op portfolioniveau? Als gemiddeld maar 1% uitgeleend wordt dan schiet die helft van 0,43% ook niet op.
0.43% is al de helft die aan mij wordt uitbetaald, zie vorige post.
Zo'n 60% van mijn portfolio is uitgeleend. Voor het gemak 50/50 verdeeld over VTI en VXUS kom je dus op zo'n 0.3% extra rendement op m'n portfolio.
Zr40 schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:54:
[...]

Neem de opbrengst in de meest recente maand, deel door je portfoliowaarde, en vermenigvuldig met 12.
Dank, al kan ik zelf ook rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
WizZie- schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:56:
[...]

Het is hier al veel over gegaan, maar ik begrijp toch niet goed wat nou precies die consequenties hadden kunnen zijn. Stel je voor het was helemaal misgegaan met DeGiro. Noem een random naam, een Geert had 10000 euro in Galagapos gestopt en 10000 euro in Tesla én had 10000 euro in zijn vrije ruimte oftewel in dat dat MMF fonds. Dus 30k bij elkaar.

Of beiden?

20K wordt vergoed door de BCS, voor de overige 10K wordt Geert schuldeiser. Als ik mij niet vergis komt de staat als eerste. Er blijft dus mogelijk nog wat over voor Geert en dus ziet hij mogeljik iets van van de resterende 10K terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
[...]

In het verleden hebben we woekerpolissen meegemaakt. Zoals een beleggings hypotheek, spaarloonregeling, beleggingsverzekering, "spaarproducten" . Bijna alle banken en verzekeringsmaatschappijen deden hier aan mee.

Als je consequent bent ga je net zoals je bij DeGiro al je geld nu weghalen bij alle banken en stop je het in een kluis. Of geloof je het dat de banken dit hebben opgelost en zich goed blijven gedragen?

https://www.woekerpolis.nl/woekerpolis/check/

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 13-09-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@phantom09 Verschil is dat je bij spaartegoeden op een Nederlandse bankrekening het DGS hebt, die je tegoed tot €100K garandeert per bankvergunning per persoon.
Dat is alweer een aanzienlijk hoger bedrag dan €20K en het is een stuk makkelijker te spreiden zodat je altijd onder die grens blijft.
En velen zijn hier ook consequent in; die spreiden over verschillende bank(vergunningen) zover dat mogelijk is :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nu we het toch over risico's bij DeGiro hebben: het verdienmodel van sommige ETF's is om de onderliggende aandelen uit te lenen en daarvoor een fee op te strijken. VWRL is daar een voorbeeld van (prospectus, p. 84). Er worden nooit aandelen uitgeleend zonder een onderpand voor de volledige waarde, maar zo'n onderpand hoeft niet liquide te zijn en de waarde van het onderpand kan fluctueren: op pagina 282 staat dat het onderpand kan bestaan uit aandelen of om een lening die pas na 3 maanden opeisbaar is. In een volatiele markt kan dat dus behoorlijk mis gaan. Let dus op waarin je investeert als je denkt dat de risico's na de overname door Flatex voorbij zijn.
[...]

Voor mij stond vorig jaar al vast dat het businessmodel van DeGiro niet klopte al kon ik het niet staven. Aansluitend vond ik zelf het idee van uitlenen van effecten niet fijn. De constructie grootbank + NT fondsen lenen in de gehele linie niets uit.
Van wat ik zie lenen sommige NT fondsen ook aandelen uit, zie bijvoorbeeld deze prospectus op pagina 103, maar zijn er ook uitzonderingen, zoals de NT World Custom ESG Equity Index (prospectus, p. 6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Yakuza
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-11-2023
JohanNL schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:19:
[...]

Ik zie even geen situatie waarbij Geert zelfs nog meer zou verliezen dan zijn inzet in dit voorbeeld en inprincipe zou het BCS ervoor moeten zorgen dat je in principe tenminste 20K van je beleggingen terug krijgt.
Dus worst case scenario: Geert raakt €10K kwijt

Wel kan het heel problematisch worden als Geert met margin werkt, en dus daarnaast nog ( ik noem maar wat ) 50K aan Apple zou hebben.
Dan zou Geert inderdaad in een heel stuk meer kunnen verliezen dan zijn intiele inleg.
Maar wellicht kun je dat dan ook wel vereffenen omdat DeGiro zowel de faciliterende partij is van het krediet als degene die jouw effecten op een correcte manier moet bewaren en deze jou uiteindelijk verschuldigd is ;)
Ik denk dat als je geen grote accountwaardes van €20K aanhoudt en/of wat daarboven, dat dankzij het BCS het risico wel aanvaardbaar is en je prima klant kunt blijven van DeGiro.
even voor de helderheid; stel je hebt 50K in Apple. en verder geen cash en werkt niet met margin. Dus je hebt alleen aandelen en zit boven de 20K. Wat gebeurt er dan? Dan houd je toch simpelweg je aandelen c.q. die raak je niet kwijt? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
The_Yakuza schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:22:
[...]

even voor de helderheid; stel je hebt 50K in Apple. en verder geen cash en werkt niet met margin. Dus je hebt alleen aandelen en zit boven de 20K. Wat gebeurt er dan? Dan houd je toch simpelweg je aandelen c.q. die raak je niet kwijt? :)
Volgens mij niet, want de aandelen die je hebt zijn niet jouw persoonlijk bezit die op jouw naam staan. Dat zit in een stichting met de aandelen van alle andere klanten, waarvan het vermogen op papier gescheiden moet zijn van de broker, maar dat was in de praktijk niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:58:
@phantom09 Verschil is dat je bij spaartegoeden op een Nederlandse bankrekening het DGS hebt, die je tegoed tot €100K garandeert per bankvergunning per persoon.
Dat is alweer een aanzienlijk hoger bedrag dan €20K en het is een stuk makkelijker te spreiden zodat je altijd onder die grens blijft.
En velen zijn hier ook consequent in; die spreiden over verschillende bank(vergunningen) zover dat mogelijk is :)
Ik heb het hier niet over een spaar/deposito rekening. Ik het het hier over woekerpolissen eind jaren 90 begin jaren 2000. Hier deden vele banken en verzekeraars aan mee. Zo had ik bij Aegon een spaarloonregeling. Ze beloofden mij een gegarandeerd bedrag en eventueel hoger (afhankelijk van de opbrengsten van de beleggingen.

In het begin kraaide niemand er naar, maar toen de dot.com crisis er was liepen de rendementen flink terug. Ik weet niet meer hoe, maar op een gegeven moment kwam naar boven dat de banken/verzekeraars veel te hoge premie vroegen. Mijn inleg was in het begin maandelijks iets van zeg 50 euro. De kosten waren echter ook zoiets. Belachelijk hoog.
Er zijn rechtzaken geweest en toen heeft men een regeling getroffen. Hierbij mochten de kosten een bepaald percentage zijn van zeg 2% maximaal per jaar zijn. Echter gemiddeld. Dus als het in het begin zeg 50% is en gemiddeld in al die jaren toch 2% dan heb je pech gehad. De eerste jaren zijn belangrijk om je vermogen op te bouwen en moet niet zwaar belast worden. Was er daadwerkelijk 2% elk jaar aan kosten doorberekend, dan was het eind bedrag voor mij een stuk hoger.

En dit was ook voor hypotheken en andere verzekeringen. Vele mensen hadden iets dergelijks aangeschaft.
En DGS heeft hier niks mee te maken. Kortom de klanten werden toen met een woekerpolis flink benadeeld. Wat bij DeGiro gebeurd is, is natuurlijk ook erg slecht. Echter bij een woekerpolis ben je wel benadeeld. Ook al is er een regeling. Hooguit ben je dan minder benadeeld.

En grote namen deden daar ook aan mee als je mijn link bekijkt:

Banken:

ABNAMRO
CVB
Direct Bank
DSB
Credit Lyonais
Friesland Bank
Fortis
ING
Regio Bank
Postbank
Rabobank
SNS
Van Lanschot

Verzekeraars

AEGON
Nationale Nederlanden
ASR
Brandnewday
FBTO
Unive

Ik zie echter Robeco niet op het lijstje staan, goh.

De meeste mensen zjin de woekerpolis al weer vergeten dus. Zo zal het ook met DeGiro gaan. Over een paar jaar zijn de meeste mensen dit ook weer vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]
Voor mij stond vorig jaar al vast dat het businessmodel van DeGiro niet klopte al kon ik het niet staven. Aansluitend vond ik zelf het idee van uitlenen van effecten niet fijn. De constructie grootbank + NT fondsen lenen in de gehele linie niets uit. Overigens zijn de meningen verdeeld over eventuele risico’s die je kunt lopen vs eventuele extra inkomsten/ opbrengsten tracker.
Met uitlenen is niks mis mee. De partij die het leent moet hiervoor als ik mij niet vergis iets van 102% aan garantie tegenover staan. Dit staat in een apart bewaarbedrijf. Dus als de vermogensscheiding op orde is en de tegen partij en je broker vallen om, dan krijg je alsnog je beleggingen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:47:
[...]
Stel dat de vergunning was ingetrokken van DeGiro in 2017/2018 wat zou dat voor iedereen betekenen?
Kan je niet meer handelen? Of is dit tijdelijk en moet je je stukken overzetten naar een andere broker?
Als de vergunning is ingetrokken mogen ze geen beleggingsdiensten (zoals gedefinieerd in artikel 1:1 Wft, zoekterm: "verlenen van een beleggingsdienst") meer aanbieden. Iedere klant moet eventuele schulden aanzuiveren. Je stukken zijn nog steeds van jou maar je moet ze wel bij een andere broker onderbrengen. Mochten ze niet in staat zijn om alles uit te leveren dan treedt compensatie onder het BCS in werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
The_Yakuza schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:22:
[...]

Je krijgt dan voor € 20.000,- terug van de beleggerscompensatieregeling. Voor de overige € 30.000,- kom je in de rij te staan naast de anders schuldeisers. Mogelijk krijg je dus nog een bedrag tussen de 0 en € 30.000,- terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:05:
[...]

Als de vergunning is ingetrokken mogen ze geen beleggingsdiensten (zoals gedefinieerd in artikel 1:1 Wft, zoekterm: "verlenen van een beleggingsdienst") meer aanbieden. Iedere klant moet eventuele schulden aanzuiveren. Je stukken zijn nog steeds van jou maar je moet ze wel bij een andere broker onderbrengen. Mochten ze niet in staat zijn om alles uit te leveren dan treedt compensatie onder het BCS in werking.
Zoiets dacht ik al. Veel ellende voor de klant dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

freakaleek schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:54:
[...]

0.43% is al de helft die aan mij wordt uitbetaald, zie vorige post.
Zo'n 60% van mijn portfolio is uitgeleend. Voor het gemak 50/50 verdeeld over VTI en VXUS kom je dus op zo'n 0.3% extra rendement op m'n portfolio.

[...]

Dank, al kan ik zelf ook rekenen.
Gemiddeld is 60% uitgeleend van je ETF portfolio? Uitermate onwaarschijnlijk, omdat ik een veel lagere short interest zie op deze ETF's. Respectievelijk 1,33% en 0,81%. Als jij foutief met 60% hebt gerekend terwijl dit in werkelijkheid ongeveer 1% is, dan kom je in werkelijkheid op 0,005% extra rendement. Vrijwel niets dus.

Daarom vroeg ik je ook om het werkelijke rendement te berekenen en niet enkel uit te gaan van de percentages die je ziet.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 13-09-2020 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
Zr40 schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:12:
[...]

Gemiddeld is 60% uitgeleend van je ETF portfolio? Uitermate onwaarschijnlijk, omdat ik een veel lagere short interest zie op deze ETF's. Respectievelijk 1,33% en 0,81%. Als jij foutief met 60% hebt gerekend terwijl dit in werkelijkheid ongeveer 1% is, dan kom je in werkelijkheid op 0,005% extra rendement. Vrijwel niets dus.

Daarom vroeg ik je ook om het werkelijke rendement te berekenen en niet enkel uit te gaan van de percentages die je ziet.
Inderdaad, gemiddeld is ongeveer 60% uitgeleend geweest in de afgelopen 3 weken. Dit is ook eenvoudig te zien, aangezien dit per dag wordt gerapporteerd.
Of dat onwaarschijnlijk is laat ik me niet over uit. Feit is dat het waar is. Al met al heb ik dus niet foutief met 60% gerekend en het is extra rendement dus wel degelijk 0.3%.

Let op dat ik pas 3 weken bezig ben met uitlenen, misschien dat IB nog een soort `beginnersbonus' geeft, i.e. mij voortrekt? Al lijkt mij dàt dan weer onwaarschijnlijk.

Edit:
Reken ik de gerealiseerde winst van de laatste week van augustus om naar een volledige maand dan kom ik uit op een jaarrendement van 0.25%. Dit zit in elk geval dichter bij 0.3% dan 0.005% ;-)
Zodra de maand september is afgelopen kan ik een vollediger beeld rapporteren.

[ Voor 43% gewijzigd door freakaleek op 13-09-2020 22:35 ]

Pagina: 1 ... 182 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.