Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 181 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.250 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 22:02
@Deveon Je kunt zover ik weet geen zelf samengestelde " aandelen mandje " aanmaken en daarop automatisch periodiek inleggen.
Elke aandelen transactie kost je gewoon geld, afhankelijk van welk pakket je hebt.
Fracties van aandelen bieden ze ook niet aan.

Met Binck forward / pensioen kun je wel periodiek inleggen, zonder aankoopkosten.
Maar dat is in een actief beheerd fonds gecreëerd door Binck.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In hun video benoemen ze het wel, maar als ik nu goed luister kunnen ze met “aandelenmandje” ook een ETF bedoelen en inderdaad geen zelf samengesteld mand, jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tip voor de mensen die tijdje terug de val van GALAPAGOS in hun eigen portefuille gevoeld hebben. Plus al wie er nog geen aandeel in heeft :D. Vandaag komen ze met een mooier bericht in 't nieuws
Galapagos bereikte het primaire eindpunt in de Novesa Fase 2a-studie met GLPG1690.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:37:
Tip voor de mensen die tijdje terug de val van GALAPAGOS in hun eigen portefuille gevoeld hebben. Plus al wie er nog geen aandeel in heeft :D. Vandaag komen ze met een mooier bericht in 't nieuws

[...]
Fijn. Dat kunnen ze wel gebruiken (en ik ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:54
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:37:

[...]
Linkje erbij voor de geïnteresseerden.

https://www.globenewswire...systemische-sclerose.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02
Sinds augustus 2018 zijn wij begonnen met beleggen bij Meesman (indexbeleggen in aandelenfondsen)
inmiddels zit er 6500 euro in de pot en onze beleggingshorizon is nog 28 jaar (totaal 30 jaar, ik ben dan 64 en vrouwlief 63) dan loopt de hypotheek af en willen we de resterende 100k aflossen met de beleggingen en hopelijk het bedrag boven de 100k gebruiken voor leuke dingen (een nieuwe caracan/camper w/e)

Onze maandelijkse inleg is een vast 200 euro (en bij diepe pieken zoals afgelopen maanden kopen we mogelijk wel wat extra bij, maar dit dus even buiten beschouwing gelaten)

een rekensom zoals op https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/eindkapitaal.html

levert in verschillende situaties behoorlijk uiteenlopende eindbedragen op:

4% rendement
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xhunLQTwtgIuP5oIzC52UgjhiI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qj2l6eYS996D9garVcpWSb6p.jpg?f=user_large
kapitaal zou dan theoretisch uitkomen op 139K

bij 5 % wordt dit 164K
bij 6 % wordt dit 192K
bij 7 % wordt dit 225K

zoals te zien is lopen de bedragen nogal uiteen bij de rendementspercentages op een termijn van 28 jaar in dit geval.
Nu vraag ik mij af wat jullie voor jezelf realistisch achten als rendement (100% aandelen beleggen in gespreide index fondsen) Ik ben mij bewust van het feit dat dit de meest risicovolle manier is, maar dus ook potentieel de meest rendabele. (voor ons is het geld wat we beschouwen als "weg" we hebben hiernaast een goede spaarbuffer van ongeveer 30K)

aanvulling:
rendement in 2018 -10%
rendement in 2019 +19,9 %
rendement in 2020 + 0,4 %

gehele periode is nu 8,3%

[ Voor 3% gewijzigd door KnuCha op 11-09-2020 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@KnuCha 6% lijkt me een redelijke verwachting.

Ben je er van bewust dat de kosten bij Meesman wel wat hoger liggen dan bij bijv. ABN?
Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02
Pistachenootje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:42:
@KnuCha 6% lijkt me een redelijke verwachting.

Ben je er van bewust dat de kosten bij Meesman wel wat hoger liggen dan bij bijv. ABN?
Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Klopt :) maar Meesman bevalt gewoon heel erg goed! ze hebben ook veruit de grootste spreiding (6226 aandelen versus 2855 in het ABN fonds) bij alles geïnvesteerd in aandelen vind ik een maximale spreiding wel fijn!

6% zou overigens mooi zijn! ik zou al content zijn met 4% om eerlijk te zijn, alles hoger op onze termijn van nog 28 jaar zou top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:40
Interessant maar tegelijkertijd vraag ik me ook af hoe je een farmaceutisch bedrijf kunt waarderen als je afhankelijk bent van onderzoeksresultaten om er iets zinvols over te kunnen vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 10:21
Miki schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:23:
[...]

Interessant maar tegelijkertijd vraag ik me ook af hoe je een farmaceutisch bedrijf kunt waarderen als je afhankelijk bent van onderzoeksresultaten om er iets zinvols over te kunnen vertellen.
Bijkomstigheid is dat je moet kopen voordat ze met het ultime goednieuwsbericht komen. Daarna heb je de grote bullrun al gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Brandnewday gaat zijn particuliere klanten omzetten. Van vermogensbouw naar bank.
De zakelijke klanten zijn met de verkoop aan A.S.R. al verhuisd.
Over een maand gaan wij uw rekening(en) omzetten van Brand New Day Vermogensopbouw naar Brand New Day Bank. Dat doen wij omdat u met zo'n bankrekening een stuk beter af bent:
  • Dagelijks handelen in plaats van één keer per maand
  • De mogelijkheid om (een deel van) uw beleggingen in cash aan te houden ('even niet beleggen')
  • Uw rekening krijgt een IBAN, zodat u direct geld kunt overboeken naar uw rekening
  • Méér fondsen om in te beleggen
Kostenstructuur veranderd daardoor ook:
Zijn de kosten van de nieuwe rekening hetzelfde als van mijn huidige rekening?
Ja, uiteraard. Na het omzetten betaalt u geen cent meer dan nu. De beheerkosten worden wel iets anders in rekening gebracht: deels als fondskosten, deels als servicekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Goede wijzigingen. Is er al bekend welke nieuwe fondsen aangeboden gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
KnuCha schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:49:
[...]
Klopt :) maar Meesman bevalt gewoon heel erg goed! ze hebben ook veruit de grootste spreiding (6226 aandelen versus 2855 in het ABN fonds) bij alles geïnvesteerd in aandelen vind ik een maximale spreiding wel fijn!

6% zou overigens mooi zijn! ik zou al content zijn met 4% om eerlijk te zijn, alles hoger op onze termijn van nog 28 jaar zou top zijn.
Qua spreiding is het exact hetzelfde omdat je bij ABN in exact dezelfde onderliggende fondsen kunt beleggen.

Makkelijk is een argument, maar vind je dat zo'n 8 a 10.000 euro waard? Want dat is ongeveer het extra bedrag dat je aan Meesman betaalt, berekend op basis van de huidige kosten met 30 jaar inleggen.

Overigens zijn dit de laatste verwachtingen van Vanguard:
U.S. equities 3.9%-5.9% (17.9% median volatility)
Global equities ex-U.S. (unhedged) 7.4%-9.4% (18.6%)

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 11-09-2020 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zr40 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:50:
Goede wijzigingen. Is er al bekend welke nieuwe fondsen aangeboden gaan worden?
Zouden ze niet gewoon bedoelen dat ze van 10 onder vermogensbeheer naar de 14 van Bank gaan?
https://new.brandnewday.nl/factsheets-fondsen/
Die twee verschillende structuren van fondsen staan al lange tijd op hun website.

Met name de Europa/Pacific/Amerika Index fondsen, de wereld obligatie, de wijziging op de EM fondsen, en de wijziging op de Euro Staatsobligatie lang / inflatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 11-09-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zat even te kijken naar Ishares IEGA (Core € Govt Bond)
Gewogen gem. coupon 2,18%
TER 0,09%

Verwacht rendement rond de 2%. Lijkt me vrij hoog voor staatsobligaties of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:44:
TER 0,09%

Verwacht rendement rond de 2%. Lijkt me vrij hoog voor staatsobligaties of niet?
Hmm ja met Frankrijk, Italië en Spanje hebben ze bijna drie kwart van de tracker afgedekt. Dat zijn nou niet de meest economisch stabiele landen en daar zit dus ook je risk/ reward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ondanks dat vond ik ~2% nog relatief hoog.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 22:15

jjust

Het leven is een strijd

Pistachenootje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:44:
TER 0,09%

De gemiddelde coupon is niet gelijk aan het verwachte rendement. De coupon is relatief hoog omdat een deel van die obligaties zijn uitgegeven toen de rentes hoger waren dan nu. Echter de waarde van die obligaties is gestegen en ligt nu boven pari / 100% van de nominale waarde. Het hoge couponrendement wordt negatief gecompenseerd door de daling van de waarde van de obligaties naar de einddatum. Immers de obligaties lopen af op 100% van de nominale waarde.

Een betere indicator voor het verwachte rendement is de weighted avarage yield to maturity. In deze maatstaf wordt er rekening gehouden met de coupon en de huidige waarde van de obligaties. Het meet het rendement van de obligaties als deze tot einddatum worden aangehouden. Deze ytm ligt voor IEGA op -0,03%. Het verwachte rendement ligt daar waarschijnlijk iets boven. Dat komt omdat het onderliggende mandje van obligaties niet constant is maar er doorlopend obligaties aflopen en nieuwe obligaties aan worden toegevoegd. Bij een stijgende rente bij langere looptijd (Yield curve) levert dit ook nog wat extra rendement op (roll yield). Omdat de Yield curve op dit moment redelijk vlak is, is dit extra rendement ook beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik dacht al dat ik iets fout deed. Bedankt voor de correctie @jjust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
jjust schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:59:
[...]

De gemiddelde coupon is niet gelijk aan het verwachte rendement. De coupon is relatief hoog omdat een deel van die obligaties zijn uitgegeven toen de rentes hoger waren dan nu. Echter de waarde van die obligaties is gestegen en ligt nu boven pari / 100% van de nominale waarde. Het hoge couponrendement wordt negatief gecompenseerd door de daling van de waarde van de obligaties naar de einddatum. Immers de obligaties lopen af op 100% van de nominale waarde.

Een betere indicator voor het verwachte rendement is de weighted avarage yield to maturity. In deze maatstaf wordt er rekening gehouden met de coupon en de huidige waarde van de obligaties. Het meet het rendement van de obligaties als deze tot einddatum worden aangehouden. Deze ytm ligt voor IEGA op -0,03%. Het verwachte rendement ligt daar waarschijnlijk iets boven. Dat komt omdat het onderliggende mandje van obligaties niet constant is maar er doorlopend obligaties aflopen en nieuwe obligaties aan worden toegevoegd. Bij een stijgende rente bij langere looptijd (Yield curve) levert dit ook nog wat extra rendement op (roll yield). Omdat de Yield curve op dit moment redelijk vlak is, is dit extra rendement ook beperkt.
Een uitstekende uitleg voor degenen die dit snappen! De simpele samenvatting: @Pistachenootje kijkt naar het verkeerde cijfertje. Het verwachte rendement is de weighted YTM. De gemiddelde coupon is vrij nutteloos, want daarbij negeer je de aanschafprijs van een obligatie. Als je een obligatie op 120 koopt die over een jaar afloopt op 100 maak je verlies, ook al is de coupon 10% per jaar.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Overigens is dat een inschatting van het rendement op de langere termijn. Op korte termijn wordt het rendement gedomineerd door de ontwikkeling van de rente. De duratie (rentegevoeligheid) is 8,5. Dus bij een stijging van de rente met 1% daalt de waarde van die etf +\- 8,5%.

Het is niet voor niks dat je steeds meer leest dat rendement op staatsobligaties vroeger een maatstaf was voor risicovrij rendement maar tegenwoordig eerder rendementvrij risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 22:58
HEA220 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:00:
@phantom09

Zo ... nu kan je lekker leveraged ETF's gaan handelen O-)
Dank je. Ik zal het later eens bekijken. Echter leveraged ETF's zijn hier in europa niet echt te vinden. En zekers niet een 3x SP500 of 3x nasdaq leveraged ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
writser schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:41:
[...]

Tja .. Betreft die vraag over limit-orders versus market-orders: als je daar het antwoord niet op weet dan moeten ze je account eigenlijk gewoon direct sluiten. Dat is toch een redelijk fundamenteel concept en als je dat niet snapt dan gaat je dat nog een keer een hoop geld kosten.
Market order is een directe verweking van je order tegen de dan geldige waarde. Limiet is een order waarbij het bij een verkoop niet minder mag zjin dan het limiet en bij een aankoop niet hoger zijn dan het limiet.

Echter het lastige van de vraag is dat ze het hebben bij een hoog en laag volume. Een hoog volume op aandelen duid aan dat er veel gehandeld wordt in het aandeel. Echter zegt dit niks of er paniek is en men het aandeel wil dumpen/men greedy is en het aandeel wil kopen of er tussen in. Gezien aandelen meestal volatieler zijn dan obligaties zou je voor aandelen juist eerder een limiet instellen dan voor obligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Deveon schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:53:
Na gewend raken met het beleggen via Trading212/FlatEx ben ik aan het op zoek naar een enkele broker om alle mijn beleggingen onder te brengen. Vooralsnog ligt de focus met name op losse aandelen en een beetje ETFs (die laatste wil ik meer op gaan inzetten). Mijn voorkeur is daarom gevallen op Binck vanwege de mogelijkheid voor pensioen beleggen, op naam van mijn kinderen, lage tarieven met de CombiDeal en de mogelijkheid mijn vrouw toe te voegen als rekeninghouder. Ze geven mij ook meer vertrouwen dan de gratis buitenlandse brokers of DeGiro om boven de 20k uit te stijgen.

Nu begrijp ik dat je bij Binck ook een “aandelen mandje” kan samenstellen om periodiek op in te leggen. Valt dit mandje ook onder de gratis transactiekosten en wordt deze gebalanceerd op hele aandelen of ook fractional shares?
Je wilt dus al je beleggingen bij alleen Binck aanhouden? Dat kan. Ik zelf ben flink geschrokken van DeGiro en heb nu rekeningen bij DeGiro, Binck, Interactive Brokers en Robeco. Puur voor spreiding.
Binck is vrij duur. Voordeel is wel dat ze onder toezicht zijn van de AFM. Je zou ook Tradersonly of Lynx kunnen kiezen als je voorkeur uitgaat naar een broker in Nederland. Ook hier zijn de kosten lager dan bij Binck bij aankopen. De maandfee is wel anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

phantom09 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:38:
[...]

Market order is een directe verweking van je order tegen de dan geldige waarde. Limiet is een order waarbij het bij een verkoop niet minder mag zjin dan het limiet en bij een aankoop niet hoger zijn dan het limiet.

Echter het lastige van de vraag is dat ze het hebben bij een hoog en laag volume. Een hoog volume op aandelen duid aan dat er veel gehandeld wordt in het aandeel. Echter zegt dit niks of er paniek is en men het aandeel wil dumpen/men greedy is en het aandeel wil kopen of er tussen in. Gezien aandelen meestal volatieler zijn dan obligaties zou je voor aandelen juist eerder een limiet instellen dan voor obligaties.
Maar het heeft niet met volatiliteit te maken, maar juist met het volume. Als jij een market/bestens order inschiet voor een effect met een volume van 10 trades per dag, dan betekent dat dat er een hele grote kans is dat jouw bestens order voor een heel afwijkend (voor jou ongunstig) bedrag wordt uitgevoerd. Bij een volume dat in de miljoenen trades per dag zit is deze kans veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
jjust schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:59:
[...]

Mooie duiding d:)b

Gezien de status van de onderliggende bonds, junk status, voorzie ik niet snel dat de waarde snel normaliseert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Greebs schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:48:
[...]

Maar het heeft niet met volatiliteit te maken, maar juist met het volume. Als jij een market/bestens order inschiet voor een effect met een volume van 10 trades per dag, dan betekent dat dat er een hele grote kans is dat jouw bestens order voor een heel afwijkend (voor jou ongunstig) bedrag wordt uitgevoerd. Bij een volume dat in de miljoenen trades per dag zit is deze kans veel kleiner.
Dit. In principe kun je ook gewoon de vuistregel hanteren: gebruik nooit een market order. Kan alleen maar verkeerd gaan.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:50:
[...]

Mooie duiding d:)b

Gezien de status van de onderliggende bonds, junk status, voorzie ik niet snel dat de waarde snel normaliseert.
Ik ben dit nog aan het leren maar 'junk' is toch lager dan BBB?

https://www.morningstar.n...N&tab=3&InvestmentType=FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
phantom09 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:42:
[...]

Je wilt dus al je beleggingen bij alleen Binck aanhouden? Dat kan. Ik zelf ben flink geschrokken van DeGiro en heb nu rekeningen bij DeGiro, Binck, Interactive Brokers en Robeco. Puur voor spreiding.
Binck is vrij duur. Voordeel is wel dat ze onder toezicht zijn van de AFM. Je zou ook Tradersonly of Lynx kunnen kiezen als je voorkeur uitgaat naar een broker in Nederland. Ook hier zijn de kosten lager dan bij Binck bij aankopen. De maandfee is wel anders.
Lynx heeft een mooie vergelijking gemaakt met Binck, maar ik denk niet dat ik aan de bedragen kom waarbij hun fixed fee's voor mij interessant worden. Daarnaast vind ik Binck vooral prettig als one-stop-shop en ben de maandfee zo goed als kwijt zodra €2500 door hun (in een ETF) laat beheren. Dat het aankopen van losse aandelen extra kost is misschien zelf een goeie motivatie om lekker bij periodiek in ETFs te houden. :+ Als "speeltuin" kan ik altijd Trading212 aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Haha nee, dat is mijn eigen kwalificatie. Frankrijk, Italië en Spanje zijn in mijn ogen economisch uitermate fragiel en hangen zo goed als aan het infuus van de noordelijke landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Ja lager dan BBB-. Dat is op deze etf niet van toepassing. De onderliggende landen zijn geen van alle junk rating bij de ratingagencies. Zelfs Italië zit nog net aan de goede kant van de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Robeco beviel mij ook goed. Echter kosten zjin erg hoog. Ik was al bezig met afbouwen, echter ben ik hier te laat mee. Vele Robeco fondsen hebben een YTD van -10 tot -15%. Dat is erg laag als je het vergelijkt met een YTD van bijvoorbeeld de SP500 die iets negatief is. Koersen zijn bij Robeco sinds het dieptepunt in maart weinig hersteld. Ik ben er klaar mee met te hoge kosten en wel gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 14-09 18:28
phantom09 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:38:
[...]

Wat is de dan geldige waarde? Is dat de laatst verhandelde koers? De bied koers? De laat koers? En wat als je meer wilt verhandelen dan het huidige bied/laat volume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 22:07
Morty schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:43:
[...]

Wat is de dan geldige waarde? Is dat de laatst verhandelde koers? De bied koers? De laat koers? En wat als je meer wilt verhandelen dan het huidige bied/laat volume?
Bij bestens/market order koop je tegen de laat koers natuurlijk. Als je meer wilt kopen dan het aantal stukken van de laagste laat koers, dan koop je de stukken op die daarna het laagst in de laat zit.

Je vragen zijn echt zo basic, dat ik eerst dacht dat je zat te trollen. Dat zal wellicht niet zo zijn, maar ik zou me misschien even inlezen ergens :P

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
"Nikola has retained counsel to look into potential legal recourse, and says it will contact the SEC about the Hindenburg report."
https://seekingalpha.com/...ikola-refutes-allegations

Ik vind dat je best wel tegen een stootje moet kunnen hoor. Als je echt in je eigen producten gelooft, dan is het een kwestie van tijd zodat je dan kan bewijzen dat je het beste voor hebt en écht kan leveren aan de verwachtingen.

- Oh wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

[...]

Ben je je trouwens bewust dat Meesman niet onder het beleggerscompensatiestelsel valt?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 14-09 18:28
evleerdam schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:51:
[...]

Bij bestens/market order koop je tegen de laat koers natuurlijk. Als je meer wilt kopen dan het aantal stukken van de laagste laat koers, dan koop je de stukken op die daarna het laagst in de laat zit.

Je vragen zijn echt zo basic, dat ik eerst dacht dat je zat te trollen. Dat zal wellicht niet zo zijn, maar ik zou me misschien even inlezen ergens :P
Mijn punt was dat er geen 'dan geldende waarde' is, en dat dit precies de relevante vragen zijn die je jezelf moet stellen als je een keuze maakt tussen een bestens of limiet order ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ben je je trouwens bewust dat Meesman niet onder het beleggerscompensatiestelsel valt?
Volgens mij vallen ze gewoon onder:
- Beleggingsondernemingen met een vergunning van de Stichting Autoriteit Financiële Markten (AFM) voor het verlenen van beleggingsdiensten.

https://www.toezicht.dnb.nl/2/50-202210.jsp

https://www.meesman.nl/waarom-meesman/fund-governance

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Is natuurlijk alsnog maar €20K, ik ga ervan uit dat er velen zijn die er veel meer hebben staan en verwachten dat er in de toekomst nog veel meer staat.
Wat dus eigenlijk veel belangrijker is, is dat je een partij uitzoekt die jijzelf betrouwbaar vindt en/of je gaat spreiden over meerdere partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:47:
Is natuurlijk alsnog maar €20K, ik ga ervan uit dat er velen zijn die er veel meer hebben staan en verwachten dat er in de toekomst nog veel meer staat.
Wat dus eigenlijk veel belangrijker is, is dat je een partij uitzoekt die jijzelf betrouwbaar vindt en/of je gaat spreiden over meerdere partijen.
Het is eigenlijk wel van de zotte dat het slechts € 20.000,- is. Het zou € 200.000,- moeten zijn.
Desnoods dat er verplicht bij elke transactie die men doet een klein percentage betaald moet worden als bijvoorbeeld 0,0001% of zo. (als dat voldoende zou zijn).

[ Voor 13% gewijzigd door phantom09 op 11-09-2020 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:51:
[...]
Het is eigenlijk wel van de zotte dat het slechts € 20.000,- is. Het zou € 200.000,- moeten zijn.
Het is eerder van de zotte dat compensatie uberhaupt nodig is.
Desnoods dat er verplicht bij elke transactie die men doet een klein percentage betaald moet worden als bijvoorbeeld 0,0001% of zo. (als dat voldoende zou zijn).
Alle deelnemers aan het stelsel dragen bij aan de financiering daarvan op basis van aantal niet-professionele klanten (de MiFID retail clients). En die bijdrage wordt uiteraard bekostigd uit de omzet, waaronder jouw transactiekosten.

[ Voor 83% gewijzigd door Zr40 op 11-09-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:53:
Het is eerder van de zotte dat compensatie uberhaupt nodig is.
klopt, maar hoe zorg je ervoor dat de scheiding 100% goed geregeld is? Dit laten lopen via een overheidsinstelling die dit altijd controleert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
En een overheid die als het misgaat alle kosten op zich gaat nemen, no way...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is al verplicht om vermogen correct te scheiden. Doe je het niet, dan krijg je te maken met wettelijke gevolgen. Ik heb eerder al uitgelegd dat het onmogelijk is om realtime alles 100% te controleren. Lees die eerdere posts terug.

Hoe zorg je er voor dat er niemand bij je inbreekt? Voor iedere deur een politieagent zetten die inbrekers tegenhoudt? Dat werkt niet en is onbetaalbaar, net zoals realtime 100% controle niet zou werken en onbetaalbaar is. Breek je toch in, dan krijg je te maken met wettelijke gevolgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 11-09-2020 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:00:
Het is al verplicht om vermogen correct te scheiden. Doe je het niet, dan krijg je te maken met wettelijke gevolgen. Ik heb eerder al uitgelegd dat het onmogelijk is om realtime alles 100% te controleren. Lees die eerdere posts terug.

Hoe zorg je er voor dat er niemand bij je inbreekt? Voor iedere deur een politieagent zetten die inbrekers tegenhoudt? Dat werkt niet en is onbetaalbaar, net zoals absolute toezicht niet zou werken en onbetaalbaar is. Breek je toch in, dan krijg je te maken met wettelijke gevolgen.
We leven anno 2020. Technisch zou er toch mogelijk moeten zjin dat je beleggingen realtime gescheiden zijn?

Net zoals het technisch mogelijk is om alle ramen en deuren te voorzien van een sensor die meteen in de gaten heeft als iemand inbreekt. Hierna kan dan meteen een drone in actie komen met een taser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het gaat helemaal niet om technische mogelijkheden, maar om hoe de organisatie is opgezet. DEGIRO had alles netjes gescheiden maar deed vervolgens dingen met eigen vermogen in dezelfde entiteit waarin vermogen van klanten werd bewaard, waardoor de scheiding juridisch geen effect had. Nogmaals, lees die eerdere posts terug.

[ Voor 44% gewijzigd door Zr40 op 11-09-2020 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Giga Metals Corp up 162%. Wil je aandeel omhoog hebben dan hoef je alleen maar met Tesla te praten. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Qunix schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:56:
"Nikola has retained counsel to look into potential legal recourse, and says it will contact the SEC about the Hindenburg report."
https://seekingalpha.com/...ikola-refutes-allegations

Ik vind dat je best wel tegen een stootje moet kunnen hoor. Als je echt in je eigen producten gelooft, dan is het een kwestie van tijd zodat je dan kan bewijzen dat je het beste voor hebt en écht kan leveren aan de verwachtingen.

- Oh wacht...
Allemaal beschuldigingen die heel makkelijk te weerleggen zouden zijn, als ze zijn gelogen.
Dus dat ze na een dag met de reactie komen "wij gaan ze aanklagen" zonder ook maar 1 deel van het rapport te weerleggen is zo goed als een bekentenis.

Overigens heeft Nikola al eerder gedreigd om mensen aan te klagen die een negatief artikel over het bedrijf publiceerden. Maar dat hebben ze nooit gedaan. Ze blocken je alleen op alle social media als je het lef hebt om een kritische vraag te stellen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn gokje NNOX doet het anders ook niet verkeerd. +33% vandaag, inmiddels al +124% sinds aankoop op 1 september. Grote kans dat ze bovenaan staan in mijn volgende maandupdate :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:08
https://www.fool.com/inve...-millionaire-maker-stock/

Mensen die hier hoge verwachtingen van hebben? Buffet himself ook iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:11
WizZie- schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:18:

Ik ben wel van plan op IPO date wat aan te kopen. Speculatief, veel concurrentie op de cloud markt en de 21B market cap opening is vrij hoog. 'Tuesday night, the company announced it would be pricing its stock between $75 and $85 per share, or a valuation of $21 billion at the midpoint'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het lijkt mij niet dat dit een aankoop is van Buffett, eerder een van z'n protegés. Volgens mij kopen ze ook voor minder dan een miljard, dus dat past meer bij de portfolio's van 10-20 miljard waar zij mee werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Radiodurans schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:28:
[...]

Volgens mij vallen ze gewoon onder:
- Beleggingsondernemingen met een vergunning van de Stichting Autoriteit Financiële Markten (AFM) voor het verlenen van beleggingsdiensten.

https://www.meesman.nl/waarom-meesman/fund-governance
Die aanname maakte ik in eerste instantie ook. Heb daarna met de AFM contact gehad en die hebben het volgende gemeld hierover:
Meesman heeft een AIFM-vergunning en is feitelijk een beheerder van beleggingsfondsen en valt hierdoor niet onder het BCS. Meesman heeft geen vergunning als zijnde beleggingsonderneming.
Doe er je voordeel mee ;) Je zult ook niks over het BCS op de site van Meesman zelf terugvinden.

[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 11-09-2020 23:19 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
WizZie- schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:18:

Ik heb niet genoeg verstand van het onderwerp om te begrijpen wat dit bedrijf precies doet. Ik ga er dan ook niet in investeren.

Verder lijkt het wel een bedrijf dat een goed product heeft. Indrukwekkende groei. En ze zitten in een markt die makkelijk x10 kan.
Helaas weten ze dat zelf ook. 21 miljard is geen koopje.

Ik verwacht geen korte termijn piek. Zoals je bijvoorbeeld bij NKLA zag. Daarvoor ontbreekt de publiciteit onder de impuls beleggers. Maar voor de langere termijn kan het best een leuk aandeel zijn om wat geld in te stoppen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RocketKoen schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:31:
[...]
Daarvoor ontbreekt de publiciteit onder de impuls beleggers.
Weet je dat zeker? In dit topic alleen al hebben al meerdere posters los van elkaar interesse getoond in de afgelopen dagen. En ik zie het ook bovenmatig veel besproken worden op de diverse subreddits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:08
Ik denk dat een grote FOMO peak aan 't begin voor dit aandeel nog best wel zou kunnen

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02:15

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Ik ben nog steeds bij Robein.nl, maar vind de beheersfee nogal hoog.
Zijn er, bijv bij degiro, soortgelijke etfs of fondsen die zoals bij robein een werelddeel vertegenwoordigen?

Bijv. Robein.nl heeft ong 6 indexen om te volgen.
Werelddeel Azië, Europa, VS, Bric, EM, Private equity en vastgoed.
Zijn er bij, degiro of andere broker, ook zulke fondsen of etfs?

Maar dan wel zo dat de fee lager is dan bij een beheerde belegger......

[ Voor 0% gewijzigd door PeaceFreak op 12-09-2020 13:15 . Reden: typfoutje ]

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
PeaceFreak schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 00:06:
Ik ben nog steeds bij Robein.nl, maar vind de beheersfee nogal hoog.
Zijn er, bijv bij degiro, soortgelijke etfs of fondsen die zoals bij robein een werelddeel vertegenwoordigen?

Bijv. Robein.nl heeft ong 6 indexen om te volgen.
Werelddeel Azië, Europa, VS, Bric, EM, Private equity en vastgoed.
Zijn er bij, degiro of andere brojer, ook zulke fondsen of etfs?

Maar dan wel zo dat de fee lager is dan bij een beheerde belegger......
Dat lijkt me moeilijk te vergelijken. Hebben die Robein fondsen dividendlek? Kijkend naar de beschrijvingen (in ieder geval de indexfondsen Noord Amerika en Europa) lijken het equal weight fondsen te zijn met allemaal 50 aandelen die 2% van de portefeuille innemen.

Dat is niet per se iets wat je ergens anders ook gaat krijgen, maar volgens mij ook niet per se iets wat je wilt. Er zijn zat ETFs, vrijwel uitsluitend met dividendlek. Die zijn vaak goedkoper in lopende kosten, maar na optelling van dividendlek kunnen ze ook rond de 0.5% uitkomen (iets meer of iets minder afhankelijk van fonds, % verlies aan dividendbelasting en lopende kosten).

Mocht je al bij een grootbank zitten dan zijn de Northern Trust fondsen wellicht interessant? Die hebben veel spreiding, lossen het dividendlek zo goed mogelijk op en ze hebben, vooral als je portefeuille wat groter wordt, lagere kosten. Bij de Rabobank heb je in ieder geval Europa, Noord Amerika en EM die dividendefficiënt zijn (het Aziëfonds is dat niet). Bij ING en ABN heb je ook nog het NT small cap fonds met kleinere bedrijven in de ontwikkelde markten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Uitgebreid verhaal van het FD over de DEGIRO situatie tot 2018 en wat daarna gebeurde: https://fd.nl/beurs/13534...ds-snelstgroeiende-broker

• The Legend
  • Laatst online: 08:43

The Legend

*Plop*

Vermoedelijk een domme vraag, maar als mijn inlegwaarde 5113,50 is en de huidige waarde 5191,31, hoe kan dan het portfolio rendement 5,38% zijn? 8)7

Ik ben toch malle pietje niet!

• Santee
The Legend schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:28:
Vermoedelijk een domme vraag, maar als mijn inlegwaarde 5113,50 is en de huidige waarde 5191,31, hoe kan dan het portfolio rendement 5,38% zijn? 8)7
In portfolio performance? Daar klopt mijn chart van rendement ook niet, die is 1,5x zo hoog als mijn werkelijke rendement. Ben er ook niet achter waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Santee schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:37:
[...]

In portfolio performance? Daar klopt mijn chart van rendement ook niet, die is 1,5x zo hoog als mijn werkelijke rendement. Ben er ook niet achter waarom.
Dit is bij Fitvermogen onder het kopje Rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:37:
[...]

Misschien verkeerde currency geselecteerd voor je effecten? Of misschien neem je het effect van cash (= leverage anders dan 1) niet mee bij je rendement?
The Legend schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:40:
[...]

Rendement op jaarbasis wellicht?

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 12-09-2020 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
The Legend schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:40:
[...]
Misschien ligt het aan het uitgekeerde dividend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Aangenomen dat je het geld niet in 1x gestort hebt, dan komt het waarschijnlijk door het berekenen van de performance van elke inleg, oftewel het gemiddelde rendement gedurende de tijd dat het geld belegd is geweest.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Inderdaad, na iets verder zoeken kom ik deze uitleg tegen:

De rendementen die u op FitVermogen ziet worden op twee manieren berekend. Het rendement van uw (totale) portefeuille wordt getoond door middel van een ‘geldgewogen’rendement. Deze methodiek drukt de opbrengst in euro’s aan het einde van de periode uit in een percentage van de gedane investering. Hierbij wordt de investering aan het begin van de periode gecorrigeerd voor de tussentijdse stortingen en onttrekkingen voor het deel van de periode dat ze in portefeuille zaten. Zie onderstaand voorbeeld:
Stel dat de waarde van uw portefeuille aan het einde van een periode (bijvoorbeeld een maand van 31 dagen) €1275 bedraagt en aan het begin €750. Op de 20ste dag was er €500 inleg. Uw opbrengst is €1275 - €750 - €500 = €25. De initiële investering is €750. De additionele inleg van €500 zat voor (31-20)= 11 dagen in de portefeuille. De formule die we gebruiken om de opbrengst als percentage uit te drukken is: 25 / ( 750 + 11/31 * 500) = 2.70%

Daarnaast is er ook het tijdgewogen rendement, dat wordt gebruikt om het resultaat van de beleggingsfondsen weer te geven. Het resultaat van het fonds in de tijd wordt berekend onafhankelijk van eventuele toevoegingen of onttrekkingen aan het oorspronkelijke bedrag. Dit maakt het tijdgewogen rendement geschikt om beleggers met elkaar te vergelijken. Zie onderstaand voorbeeld:
Stel dat de waarde van uw portefeuille aan het einde van een periode (bijvoorbeeld een maand van 31 dagen) €1275 bedraagt en aan het begin €750. Op de 20ste dag was er €500 inleg. Daarnaast weten we ook dat de waarde van de portefeuille op de 20ste dag, vlak voor de storting, €800 bedroeg. Het tijdgewogen rendement wordt dan bepaald aan de hand van 2 deelperioden: begin tot storting en vanaf storting tot einde periode. Eerste periode: 800/750-1=6.67%. Tweede periode: 1275/(800+500)-1=-1.92%. Cumulatief over de totale periode komen we uit op: (1+6.67%)*(1+-1.92%)-1= 4.62%

• Deveon
  • Niet online
https://www.businessinsid...ypotheekrenteaftre-box-1/

Na het lezen van het volgende artikel zat ik te denken. Je kan toch eenvoudig het huis van 6 ton met een annuïteitenhypotheek van 1 ton in box 1 hebben en vervolgens een (nieuwe) aflossingsvrije hypotheek voor 2 ton en dus in box 3? Hiermee wordt het grootste deel van je woningforfait kwijt gescholden en compenseer je vermogen in box 3. Uiteraard loop je risico met mogelijk wijzigen van wetgeving, maar zelfs met het afschaffen van de kwijtschelding van boventallig woningforfait is het toch niet veel duurder?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Deveon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:25:
https://www.businessinsid...ypotheekrenteaftre-box-1/

Na het lezen van het volgende artikel zat ik te denken. Je kan toch eenvoudig het huis van 6 ton met een annuïteitenhypotheek van 1 ton in box 1 hebben en vervolgens een (nieuwe) aflossingsvrije hypotheek voor 2 ton en dus in box 3? Hiermee wordt het grootste deel van je woningforfait kwijt gescholden en compenseer je vermogen in box 3. Uiteraard loop je risico met mogelijk wijzigen van wetgeving, maar zelfs met het afschaffen van de kwijtschelding van boventallig woningforfait is het toch niet veel duurder?
Ik denk wel dat het interessant wordt om een aflossingsvrije hypotheek van 1% te nemen op de resterende woningwaarde , dat geld beleggen en daarmee kun je de belasting betalen.

Wel wat risico, maar als je dat niet doet kost het sowieso geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 12-09-2020 11:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

MensionXL schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:15:
[...]

Die aanname maakte ik in eerste instantie ook. Heb daarna met de AFM contact gehad en die hebben het volgende gemeld hierover:

[...]

Doe er je voordeel mee ;) Je zult ook niks over het BCS op de site van Meesman zelf terugvinden.
Even nog een reactie hierop, omdat in een ander topic wat verwarring hierover is ontstaan:

Het BCS beschermt uitsluitend tegen een verlies door faillissement bij ontbrekende of foutieve vermogensscheiding. Het garandeert dat je in zo'n situatie een bepaald minimum terug krijgt. Verlies door faillissement bij ontbrekende of foutieve vermogensscheiding is ook enkel een mogelijkheid bij banken en beleggingsondernemingen (in de zin van de Wft). Dat is ook de reden waarom de BCS bestaat.

Meesman is een fondsbeheerder, en daarvoor geldt dit specifieke risico niet. Beleggingsfondsen zijn van nature een afzonderlijke juridische entiteit, die slechts beheerd wordt door de fondsbeheerder. Bij een faillissement van de beheerder kunnen de schuldeisers geen aanspraak maken op de bezittingen van het fonds, of op jouw aandeel in het fonds. Het specifieke risico waar het BCS tegen beschermt is dus niet aanwezig.

Dit is ook het enige risico waartegen het BCS beschermt. Dat Meesman niet onder het BCS valt is dus niet iets om je specifiek zorgen om te maken.

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:15:
[...]
Het BCS beschermt uitsluitend tegen een verlies door faillissement bij ontbrekende of foutieve vermogensscheiding.
Weet je dat zeker?
Het beleggerscompensatiestelsel (BCS) heeft –samengevat- tot doel om personen en “kleine” ondernemingen die, op grond van een beleggingsdienst, geld en/of financiële instrumenten (bijvoorbeeld effecten of opties) hebben toevertrouwd aan een vergunninghoudende bank beleggingsonderneming of financiële instelling, te compenseren indien de betreffende financiële onderneming niet in staat is om te voldoen aan haar verplichtingen die voortvloeien uit vorderingen die verband houden met die beleggingsdienst.

Waarom zou bijv. fraude er niet onder kunnen vallen? Wat als er iemand bij Meesman met de administratie heeft lopen rommelen waardoor een groot aantal investeringen niet werkelijk in de fondsen zit maar is weggesluisd naar een of ander tropisch eiland?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:29:
[...]

Weet je dat zeker?

[...]

Waarom zou bijv. fraude er niet onder kunnen vallen?
Waarom? Het BCS beschermt daar niet tegen. Het beschermt alleen door verlies door faillissement.

Uit je quote: "indien de betreffende financiële onderneming niet in staat is om te voldoen aan haar verplichtingen die voortvloeien uit vorderingen die verband houden met die beleggingsdienst". Dat is wat faillissement betekent. En zelfs dat is nog beperkt tot vorderingen die verband houden met die beleggingsdienst, dus andere vorderingen die je mogelijkerwijs zou kunnen hebben zijn uitgesloten van dekking.
Wat als er iemand bij Meesman met de administratie heeft lopen rommelen waardoor een groot aantal investeringen niet werkelijk in de fondsen zit maar is weggesluisd naar een of ander tropisch eiland?
Hetzelfde als wanneer dit bij een bank of broker zou gebeuren: het BCS beschermt daar niet tegen.

• Pistachenootje
Ook niet als door de fraude de instelling niet meer kan voldoen aan de betalingsverplichtingen?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is gewoon faillissement, oorzaak van het faillissement maakt niet uit. Verwar faillissement van de beheerder niet met vorderingen op het gescheiden vermogen.

[ Voor 76% gewijzigd door Zr40 op 12-09-2020 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
Wietsee. schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:43:
[...]

Volledig mee eens.

[...]

Weer een update van mijn kant. Laatste wijziging: afgelopen vrijdag de wat meer risicovollere posities afgebouwd. Nu in riskoff mode en even de kat uit de boom kijken.

Een flinke tik terug in mei acht ik aannemelijk en misschien is de eerste trigger er al wel voor te vinden.

[Afbeelding]
Ook maar weer eens een update van mijn kant. Ik lees graag mee in dit topic, en zie zo nu en dan mooie resultaten voorbijkomen. Het is ook voor mij een prachtig jaar, heb van de winst deze week mijn eerste auto gekocht in Duitsland (ben nog maar 25): een blauwe elektrische BMW i3 94Ah, maar dat terzijde O-) .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o688tnz.png

Mijn grootste posities op dit moment heb ik in NIBC Holding, ASM International, Unilever en Flow Traders.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VV0FC8b.png

Web Enrichment

• writser
Zr40 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 08:40:
Uitgebreid verhaal van het FD over de DEGIRO situatie tot 2018 en wat daarna gebeurde: https://fd.nl/beurs/13534...ds-snelstgroeiende-broker
Aardig artikel, aanrader.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Zr40 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 08:40:
Krijg wel het idee dat ze hard op weg zijn om volledig compliant te worden, of het al zijn. Toch ga ik door met mijn vermogen daar afbouwen.

• phantom09
Longcat schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:15:
[...]

Krijg wel het idee dat ze hard op weg zijn om volledig compliant te worden, of het al zijn. Toch ga ik door met mijn vermogen daar afbouwen.
Afbouwen tot 20K of minder? Of helemaal weg?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat heeft de BCS grens te maken met het willen vertrekken omdat die partij je heeft belazerd in het verleden?

• phantom09
Zr40 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:18:
Wat heeft de BCS grens te maken met het willen vertrekken omdat een partij je heeft belazerd in het verleden?
Spreiding. En wie geeft je garantie dat je nieuwe partij(en) dat niet doen?

[ Voor 12% gewijzigd door phantom09 op 12-09-2020 14:20 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik hoef geen garantie. Ik heb alleen niet de behoefte om zo'n partij te blijven belonen met omzet.

Een betrouwbare partij vindt het zelf belangrijk om mij niet te belazeren omdat ze mij graag als klant willen behouden.

En als je per 20K al op zoek gaat naar een nieuwe broker, dan heb je snel veel meer accounts dan je vingers hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 12-09-2020 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:17:
[...]

Afbouwen tot 20K of minder? Of helemaal weg?
Helemaal weg. Vind het fijner om alles bij één partij te hebben. Bovendien maak ik me bij ABN geen zorgen dat het BCS gebruikt hoeft te worden. Daarmee zeg ik overigens niet dat ik een faillissement uitsluit.

Mocht ik margin/opties willen gebruiken, dan stap ik wellicht over op IB.

[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 12-09-2020 14:28 ]

• phantom09
Longcat schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:22:
[...]

Helemaal weg. Vind het fijner om alles bij één partij te hebben. Bovendien maak ik me bij ABN geen zorgen dat het BCS gebruikt hoeft te worden. Daarmee zeg ik overigens niet dat ik een faillissement uitsluit.

Mocht ik margin/opties willen gebruiken, dan stap ik wellicht over op IB.
Faillisement is niet het probleem, het niet op orde hebben van de scheiding van het vermogen wel.

• Santee
Zr40 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:22:

En als je per 20K al op zoek gaat naar een nieuwe broker, dan heb je snel veel meer accounts dan je vingers hebt.
Dat is op zich wel een mooi luxe probleem :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Santee schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:34:
[...]

Dat is op zich wel een mooi luxe probleem :+
Als je al lang belegt en regelt wat opzij legt, dan haal je dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:34:
[...]

Faillisement is niet het probleem, het niet op orde hebben van de scheiding van het vermogen wel.
Het niet in orde hebben van die scheiding komt volgens mij pas aan het licht (of wordt dan een probleem) bij een faillissement. Of de AFM moet voor die tijd een onderzoek doen.

Overigens zal dat BCS, net als het DGS, heus niet direct gaan uitkeren. Dan zit je nog een tijd lang zonder je geld. Ik heb dan liever minder spreiding en minder kans op gedoe. Stel dat je meer dan 200k wil beleggen, bij wie ga je dat dan doen? Je gaat steeds meer obscure partijen moeten opzoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:35:
[...]

Het is veel geld, maar wie bovenmodaal verdient en regelmatig in het FO-topic rondhangt, zit daar in 2 jaar op. (Edit: Op die 20k bedoel ik. Edit2: oeps, ik wilde @Santee quoten)

[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 12-09-2020 14:50 ]

• Santee
phantom09 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:35:
[...]

Ja klopt ook wel, bedoelde meer dat het wel mooi is als een account aanmaken bij een andere broker omdat je teveel geld hebt je enige probleem is. Ik zou idd <20k bij DeGiro houden en voor de rest een ander account maken. Ik zit er nu ook aan te denken om mijn lange termijn VWRL/ETF ergens anders te kopen en DeGiro voor de losse korte termijn trades te houden.
Longcat schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:40:
[...]

Het is veel geld, maar wie bovenmodaal verdient en regelmatig in het FO-topic rondhangt, zit daar in 2 jaar op. (Edit: Op die 20k bedoel ik. Edit2: oeps, ik wilde @Santee quoten)
Ja klopt ook wel, zeker als je vaste lasten laag zijn. Zit momenteel nog met vaste lasten en gebruik wat ik kan missen, moet echter ook wel wat vermogen overhouden voor een huis komende ~2 jaar.

[ Voor 31% gewijzigd door Santee op 12-09-2020 14:59 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:39:
[...]
Stel dat je meer dan 200k wil beleggen, bij wie ga je dat dan doen? Je gaat steeds meer obscure partijen moeten opzoeken...
Als je IB (of resellers) al obscuur noemt... :+

Nee, Binck en de beleggingsdienst van de huisbank (de gerenommeerde namen om bij te gaan beleggen) lijken mij verder ook helemaal prima qua veiligheid. Ik zit er niet omdat ze duurder zijn dan IB, die ik overigens ook helemaal prima vind qua veiligheid. Alleen wat 'obscuur' :)

• RocketKoen
Zr40 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:36:
[...]

Weet je dat zeker? In dit topic alleen al hebben al meerdere posters los van elkaar interesse getoond in de afgelopen dagen. En ik zie het ook bovenmatig veel besproken worden op de diverse subreddits.
Niks in main stream media. Zover ik heb gezien tenminste.

TheS4ndm4n#1919

• Longcat
Zr40 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:18:
[...]

Als je IB (of resellers) al obscuur noemt... :+

Nee, Binck en de beleggingsdienst van de huisbank (de gerenommeerde namen om bij te gaan beleggen) lijken mij verder ook helemaal prima qua veiligheid. Ik zit er niet omdat ze duurder zijn dan IB, die ik overigens ook helemaal prima vind qua veiligheid. Alleen wat 'obscuur' :)
Ik noem IB toch nergens obscuur? Als je 10 (of meer) brokers moet uitzoeken, dan kom je op een gegeven moment toch wel vreemde vogels tegen. Of bedoel je dat je wel 10 IB resellers kan vinden?

[ Voor 4% gewijzigd door Longcat op 12-09-2020 15:22 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:21:
[...]

Ik noem IB toch nergens obscuur? Als je 10 (of meer) brokers moet uitzoeken, dan kom je op een gegeven moment toch wel vreemde vogels tegen.
Excuus, ik was de context even kwijt.

Inderdaad, op een gegeven moment zijn de Nederlandse banken en brokers simpelweg op (IB resellers tel ik niet als Nederlandse broker, of in ieder geval niet als afzonderlijke entiteiten). Wil je dan nog binnen Nederland blijven dan kom je bij vermogensbeheerders uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 12-09-2020 15:25 ]

• phantom09
Longcat schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:21:
[...]

Ik noem IB toch nergens obscuur? Als je 10 (of meer) brokers moet uitzoeken, dan kom je op een gegeven moment toch wel vreemde vogels tegen. Of bedoel je dat je wel 10 IB resellers kan vinden?
Welke brokers vindt je dan obscuur?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Alles wat overblijft nadat je de gerenommeerde brokers hebt gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:48:
[...]

Welke brokers vindt je dan obscuur?
Ik pak even een post van jou er bij.
phantom09 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:19:
[...]

Mogelijke brokers

-DeGiro
-Interactive brokers
-Binck
-ABNAMRO
-Lynx
-Memex
-trading212
-etoro
-Rabobank
-ING
Dan heb je er dus precies 10. Etoro en Trading212 vertrouw ik geen 20k toe. Memex moet denk ik MeXeM zijn. Partij waar ik nog bijna nooit van heb gehoord. Ik geloof een gloednieuwe IB reseller, gevestigd in Cyprus? Die krijgt ook geen 20k van mij. :D

• Pistachenootje
In dat lijstje ontbreekt nog Tastyworks. Geen obscure broker imo en SPIC bescherming.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:01:
[...]

Ik pak even een post van jou er bij.

[...]

Dan heb je er dus precies 10. Etoro en Trading212 vertrouw ik geen 20k toe. Memex moet denk ik MeXeM zijn. Partij waar ik nog bijna nooit van heb gehoord. Ik geloof een gloednieuwe IB reseller, gevestigd in Cyprus? Die krijgt ook geen 20k van mij. :D
Om daar aan toe te voegen: op zich zou je denken, IB reseller, dat is toch even veilig als IB zelf? Vergeet niet dat zo'n reseller namens jou taken kan uitvoeren in account management. Dat kan natuurlijk een service zijn als je dat zelf niet wil doen, maar vanuit veiligheidsoogpunt is het toch een extra partij die aan de knoppen kan zitten.

Een reseller zoals Lynx vertrouw ik dan nog meer dan MeXeM.
Pistachenootje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:06:
In dat lijstje ontbreekt nog Tastyworks. Geen obscure broker imo en SPIC bescherming.
SIPC.

Inderdaad geen obscure broker in de VS, maar valt niet onder Europese regels. Als je redeneert vanuit het standpunt "ik spreid tussen brokers omdat ik juist de maximale bescherming wil onder Europese regels en een klein theoretisch risico vind ik al onacceptabel" dan is dat een no-go.

En vergeet niet de hoepels waar je doorheen moet springen om een broker gericht op de VS te kunnen gebruiken.

Vind je SIPC dekking al voldoende, dan kan je net zo goed bij IB gaan zitten. Ben je meteen voor 500k klaar :)

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 12-09-2020 16:21 ]

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:10:
[...]
Vind je SIPC dekking al voldoende, dan kan je net zo goed bij IB gaan zitten. Ben je meteen voor 500k klaar :)
Behalve dan dat IB je onder de 500k niet zo maar in Amerikaanse ETFs laat beleggen. Tastyworks wel.

• Longcat
Pistachenootje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:24:
[...]

Behalve dan dat IB je onder de 500k niet zo maar in Amerikaanse ETFs laat beleggen. Tastyworks wel.
Dat is toch gewoon een fout aan de kant van Tastyworks?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:24:
[...]

Dan heb je het totaal niet meer over beleggersbescherming, dat weet je heel goed ;)
Longcat schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:25:
[...]

Dat is toch gewoon een fout aan de kant van Tastyworks?
Ze zijn een Amerikaanse broker.

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:27:
[...]

Dan heb je het totaal niet meer over beleggersbescherming, dat weet je heel goed ;)
Nee weet ik eerlijk gezegd niet. SIPC geldt toch ook voor buitenlanders? Lijkt me toch een mooi stukje bescherming die een stuk verder gaat dan BCS.
Pagina: 1 ... 181 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.