Sinds augustus 2018 zijn wij begonnen met beleggen bij Meesman (indexbeleggen in aandelenfondsen)
inmiddels zit er 6500 euro in de pot en onze beleggingshorizon is nog 28 jaar (totaal 30 jaar, ik ben dan 64 en vrouwlief 63) dan loopt de hypotheek af en willen we de resterende 100k aflossen met de beleggingen en hopelijk het bedrag boven de 100k gebruiken voor leuke dingen (een nieuwe caracan/camper w/e)
Onze maandelijkse inleg is een vast 200 euro (en bij diepe pieken zoals afgelopen maanden kopen we mogelijk wel wat extra bij, maar dit dus even buiten beschouwing gelaten)
een rekensom zoals op
https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/eindkapitaal.html
levert in verschillende situaties behoorlijk uiteenlopende eindbedragen op:
4% rendement
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qj2l6eYS996D9garVcpWSb6p.jpg?f=user_large)
kapitaal zou dan theoretisch uitkomen op 139K
bij 5 % wordt dit 164K
bij 6 % wordt dit 192K
bij 7 % wordt dit 225K
zoals te zien is lopen de bedragen nogal uiteen bij de rendementspercentages op een termijn van 28 jaar in dit geval.
Nu vraag ik mij af wat jullie voor jezelf realistisch achten als rendement (100% aandelen beleggen in gespreide index fondsen) Ik ben mij bewust van het feit dat dit de meest risicovolle manier is, maar dus ook potentieel de meest rendabele. (voor ons is het geld wat we beschouwen als "weg" we hebben hiernaast een goede spaarbuffer van ongeveer 30K)
aanvulling:
rendement in 2018 -10%
rendement in 2019 +19,9 %
rendement in 2020 + 0,4 %
gehele periode is nu 8,3%
[
Voor 3% gewijzigd door
KnuCha op 11-09-2020 11:31
]