Niet dat ik weet. Je kan eventueel proberen wat Technische Analyse te doen en zo een instappunt zoeken.Supreme_One schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:14:
[...]
Ah je kunt dus niet instellen dat bij een dalende koers je zo laag mogelijk kan kopen? Stel je stelt 8.75 in maar de koers loopt nog ver onder de 8 euro?
Dan moet je een of ander algoritme / bot erop zetten.Supreme_One schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:14:
[...]
Ah je kunt dus niet instellen dat bij een dalende koers je zo laag mogelijk kan kopen? Stel je stelt 8.75 in maar de koers loopt nog ver onder de 8 euro?
Wat je wel kunt doen is een ander order type gebruiker zoals OCO limit zodat er automatisch wordt aangekocht op 8,75 bijvoorbeeld en als de prijs daalt naar 8,50 weer verkocht en bij 8,00 dan weer wordt aangekocht.
Maar je zou dan eigenlijk ook weer willen dat hij op 8,75 bijvoorbeeld dan weer wordt aangekocht.
Lijkt me toch een groot risico als de koers wat schommelt rond de 8,50 en 8,75, met eventueel ook veel transactiekosten als gevolg.
Zou er niet aan beginnen en gewoon een limiet zetten op de prijs waarvoor jij bereid bent de stukken over te nemen.
Ik vind het idee zo gek toch niet? Koop op 8,50 als de prijs daar van bovenaf doorheen gaat, koop op 9,00 als de prijs daar van onderaf doorheen gaat. Alleen als de op-en-neer swing dus meer dan 0,50 is werkt het niet perfect, maar heb je alsnog binnen de range gekocht die je acceptabel vond.JohanNL schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:22:
[...]
Dan moet je een of ander algoritme / bot erop zetten.
Wat je wel kunt doen is een ander order type gebruiker zoals OCO limit zodat er automatisch wordt aangekocht op 8,75 bijvoorbeeld en als de prijs daalt naar 8,50 weer verkocht en bij 8,00 dan weer wordt aangekocht.
Maar je zou dan eigenlijk ook weer willen dat hij op 8,75 bijvoorbeeld dan weer wordt aangekocht.
Lijkt me toch een groot risico als de koers wat schommelt rond de 8,50 en 8,75, met eventueel ook veel transactiekosten als gevolg.
Zou er niet aan beginnen en gewoon een limiet zetten op de prijs waarvoor jij bereid bent de stukken over te nemen.
Vandaag 10 stukjes Tesla verkocht, zie ik in het orderboek ook nog eens verwerkte orders van tussen de 100-500 stuks staan.
Sommige mensen hebben dus een flinke portemonnee zo te zien

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Vooral daytraders gebruiken zulke aantallen. En het gaat vooral hen om het verschil tussen het kopen en verkopen (en dat keer aantal aandelen). Meeste daytraders gebruiken dan hiervoor margin.Greatsword schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:55:
Vandaag 10 stukjes Tesla verkocht, zie ik in het orderboek ook nog eens verwerkte orders van tussen de 100-500 stuks staan.
Dus valt wel mee hoor.
Nee, het idee zoals jij hem schetst is niet zo gek.BrtH schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:50:
[...]
Ik vind het idee zo gek toch niet? Koop op 8,50 als de prijs daar van bovenaf doorheen gaat, koop op 9,00 als de prijs daar van onderaf doorheen gaat. Alleen als de op-en-neer swing dus meer dan 0,50 is werkt het niet perfect, maar heb je alsnog binnen de range gekocht die je acceptabel vond.
Maar volgens mij was het de bedoeling dat je al op een of andere manier een positie kon innemen als hij dan bijvoorbeeld onder de 9,00 gaat, maar als hij dan verder daalt naar de 8,00 o.i.d. je niet dit hele koersverlies meepakt.
Dat moet dan met een stoploss op 8,50 en een aankoop op 8,00, bijvoorbeeld.
Dan pak je het verlies toto de 8,50 met de gedachte dat je hem weer kunt kopen voor 8,00 later.
Zonder doordacht plan of iets met TA ( wat eigenlijk ook meer gokken is maargoed... ) is dit een grote gok met kans op erg veel verlies en transactiekosten.
[Voor 5% gewijzigd door JohanNL op 15-09-2020 16:38]
Doet er trouwens iemand iets met automatisch traden, bijvoorbeeld op basis van MT5 / MQL5 ? Met of een "robot" of door het volgen van signals? Het komt natuurlijk uit de forex hoek, en de meeste brokers doen dan ook alleen forex, en soms cfd's. Waarbij het aanbod van "echte" aandelen wel erg dun gezaaid is.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.
Ik doe het zelf niet en ik weet ook niet of dit is wat je bedoelt, maar bij etoro kun je portfolio's (en dus trades?) van anderen volgen. Ik heb me er niet in verdiept, maar ik vermoed dat dat dan ook een soort CFD is (je kunt natuurlijk met een beperkte inleg niet een portfolio kopiëren door hele aandelen te kopen). Of dat verder een interessante optie is weet ik niet, lijkt me niet beter dan een gewoon actief gemanaged fonds maar het toezicht zal vast wat lakser zijn.Qwerty-273 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:01:
Doet er trouwens iemand iets met automatisch traden, bijvoorbeeld op basis van MT5 / MQL5 ? Met of een "robot" of door het volgen van signals? Het komt natuurlijk uit de forex hoek, en de meeste brokers doen dan ook alleen forex, en soms cfd's. Waarbij het aanbod van "echte" aandelen wel erg dun gezaaid is.
Waarschijnlijk zijn het inderdaad CFD's, hier hebben ze het ook allemaal over minimale inleg, stop loss, etc. Pas helemaal onderaan staat echter een waarschuwing over CFD's, wordt in de tekst zelf niet genoemd.

[Voor 12% gewijzigd door Verwijderd1 op 15-09-2020 17:17]
Dat staat er volgens mij enkel omdat ze ook CFD's aanbieden.Verwijderd1 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:15:
[...]
Waarschijnlijk zijn het inderdaad CFD's, hier hebben ze het ook allemaal over minimale inleg, stop loss, etc. Pas helemaal onderaan staat echter een waarschuwing over CFD's, wordt in de tekst zelf niet genoemd.
Een verplichte disclaimer die op elke webpagina moet staan.
Ah dat zou inderdaad kunnen. Ze bieden ook fractionele aandelen aan dus die copytrader dingen zullen daar ook wel mee werken. Toch denk ik dat dat onder de motorkap wel gewoon cfd's zijn, wordt hier ook genoemd (emphasis mine):JohanNL schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:47:
[...]
Dat staat er volgens mij enkel omdat ze ook CFD's aanbieden.
Een verplichte disclaimer die op elke webpagina moet staan.
Verder zijn de kosten wel redelijk verborgen. Ze vragen geen lopende kosten maar verdienen wel aan de spread (volgens de FAQ). Kijk je dan bij verschillende traders dan kan je moeilijk vinden hoeveel trades ze nou eigenlijk doen.Market CopyPortfolios which bundle together a select combination of CFD stocks, commodities or ETFs, according to a predefined theme.
https://www.etoro.com/cus.../what-are-copyportfolios/
Kijk ik dan op de pagina om zelf zo'n portfolio te maken (zodat anderen mij kunnen kopiëren) dan zie ik weinig incentive, behalve dan de term "Revenue sharing". Ik neem aan dat ze daarmee bedoelen dat een deel van die spreadkosten naar de traders gaat. Kortom, de traders hebben een incentive om redelijk veel te handelen, dan maken ze namelijk spreadkosten en die zien ze terug in hun 'Revenue sharing'.

Vraagje: morgen ipo snowflake. Ik heb eerder bij DeGiro gehad dat je 1 handelsdag later pas een aandeel kan kopen. Weet iemand toevallig hoe dit normaliter werkt? Moet je mazzel hebben of de broker vroeg genoeg het aandeel handelbaar maakt? Of duurt dit bij DeGiro standaard 24u langer?
[Voor 38% gewijzigd door Santee op 15-09-2020 20:31]
Valt wel mee?? 1 aandeel Tesla is bijna 450 dollar waard. 500 stuks zijn dan 225.000 dollar waard.Qunix schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:59:
[...]
Vooral daytraders gebruiken zulke aantallen. En het gaat vooral hen om het verschil tussen het kopen en verkopen (en dat keer aantal aandelen). Meeste daytraders gebruiken dan hiervoor margin.
Dus valt wel mee hoor.
Ik weet niet hoe het met jou financiele situatie is, maar dat gaat mij niet lukken om te lenen.
Ik had een tijd geleden bij interactive brokers central europa toegevoegd. Helaas kon ik geen aandelen cd project kopen in warsaw. Heb toen maar alles aangevinkt voor europa en nu lukt het wel. Ik vermoed dat het estland/letland/litouwen is wat ik moest kiezen?
Kan. Al jaren wordt er geroepen dat het goed is om wat te investeren in emerging markets. Al jaren presteren emerging market beleggingsfondsen bij Robeco ondermaats. Heb dit circa 20 jaar gedaan en heb bijna alles bij Robeco weg getrokken. Geen emerging market meer (behalve alibaba en nio) maar aandelen voornamelijk in de VS en wat in de EU met een beetje ETF.HEA220 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:32:
[...]
Het niet weten wat de toekomst je brengt zou juist een reden moeten zijn om niet zwaar in de winnaars van gisteren te beleggen. Iets wat je met de index eigenlijk wel doet.
Verder lijkt het me als je iets meer dan alleen de markt risico wil/kan lopen heel verstandig om iets meer naar EM te alloceren aangezien hier nog de groei zit. Samenhang met meer volatiliteit
CD Project komt toch ook uit een emerging market? Velen reken Polen in ieder geval wel daartoe.phantom09 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:02:
[...]
Kan. Al jaren wordt er geroepen dat het goed is om wat te investeren in emerging markets. Al jaren presteren emerging market beleggingsfondsen bij Robeco ondermaats. Heb dit circa 20 jaar gedaan en heb bijna alles bij Robeco weg getrokken. Geen emerging market meer (behalve alibaba en nio) maar aandelen voornamelijk in de VS en wat in de EU met een beetje ETF.
Zelf denk ik ook dat er wel wat te winnen valt, veel aandelen zijn minder toegankelijk voor aankoop (vergeleken met Amerikaanse aandelen die vrijwel iedereen heeft), velen zien meer economische groei (verschilt natuurlijk per land, maar je hebt in sommige landen een groeiende bevolking die ook nog meer te besteden krijgt), het is verdeeld over meer diverse landen (meer spreiding, niet zozeer 'als er een gaat dan gaan ze allemaal'). Ik houd ze dus ook met een iets zwaardere weging aan (voor de lange termijn).
De VS doet het nu naar market cap inderdaad heel goed, maar die rally is vooral gedreven door tech. Volgens CNN:
Daar valt inderdaad veel te winnen, maar je krijgt wel flinke concentratie in een relatief klein groepje gerelateerde bedrijven, de vraag is of je dat wil.Sure, the S&P 500 is up about 3% so far this year. That's not bad, especially given all the volatility in the market and the severe slump in the economy since March because of coronavirus.
However, the index is is weighted by market value. That means that the strong performances of the five tech giants that dominate the blue chips -- Apple (AAPL), Amazon (AMZN), Microsoft (MSFT), Google owner Alphabet (GOOGL) and Facebook (FB) -- distort the S&P 500's overall return.
It's one reason some half-jokingly refer to the S&P 500 as the "S&P 5."
But the index tells a different story when you look at the many other stocks in the S&P 500. An Invesco S&P 500 ETF (RSP) that equally weights all of the index members is down more than 6% this year.
https://edition.cnn.com/2...habet-facebook/index.html
Nu je het zegt. Ik zat meer te denken aan azie, africa en zuid-amerika. Maar je hebt gelijk, CD-project behoort tot emerging market. Er zijn genoeg bedrijven in emerging market landen, maar het is niet te doen om alles na te pluizen. Daarnaast kan je niet altijd bij alle beurzen terecht. Ik zie bij IB dat je niet kan kopen in zuid-korea, indonesie, taiwan, etc.Verwijderd1 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:26:
[...]
CD Project komt toch ook uit een emerging market? Velen reken Polen in ieder geval wel daartoe.
Ik ben benieuwd waarom jij overweegt om hier wel geld in te stoppenSantee schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:07:
Vraagje: morgen ipo snowflake. Ik heb eerder bij DeGiro gehad dat je 1 handelsdag later pas een aandeel kan kopen. Weet iemand toevallig hoe dit normaliter werkt? Moet je mazzel hebben of de broker vroeg genoeg het aandeel handelbaar maakt? Of duurt dit bij DeGiro standaard 24u langer?

Hoe meer ik er over lees hoe meer het beeld van Uber mij doet opdringen. Prachtig product maar winst genereren... nope
Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW | MacBook Pro 13" 2017 | MacBook Air 13" 2017 I iPad 2018 | iPhone 12 | TV 2021 4K | AirPods Pro gen2
Nog een kort vraagje: klopt het dat je bij beleggen in indexfondsen die maar 1x per dag verhandeld worden je altijd een koersrisico loopt bij (met name) verkopen? Stel ik stap over 15 jaar uit, dan leg ik een order in op dag 1 en die wordt verwerkt tegen de koers op dag 2 om 10.00. Als er tussen dag 1 en dag 2 een crash plaatsvindt heb je dus gewoon vette pech?
Om die reden is het dan dus ook van belang om tegen het einde van je investeringsperiode over te stappen van aandelen naar minder risicovolle obligaties oid?

Ik ben toch malle pietje niet!
Ligt het aan mij of werkt deze vergelijkingstool van Morningstar niet meer (zo makkelijk) zoals voorheen? Ik kon tot voor kort een paar isin nummer toevoegen en gelijk een vergelijk maken. Nu gebeurt er helemaal niks.
Tja hoe groot is de kans daarop bij een beleggingshorizon van 15 jaar...... Afbouwen van het risico is in mijn ogen in veel gevallen verstandig op het moment dat het einde van je horizon in beeld komt. Hangt wel weer af van het doel. Beleg je voor een leuke sportauto, tja lukt dat niet dan is dat vervelend. Beleg je voor je pensioen of om je hypotheek af te lossen, in dat geval zou ik het risico zeker gaande de looptijd verkleinen.The Legend schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:19:
Nog een kort vraagje: klopt het dat je bij beleggen in indexfondsen die maar 1x per dag verhandeld worden je altijd een koersrisico loopt bij (met name) verkopen? Stel ik stap over 15 jaar uit, dan leg ik een order in op dag 1 en die wordt verwerkt tegen de koers op dag 2 om 10.00. Als er tussen dag 1 en dag 2 een crash plaatsvindt heb je dus gewoon vette pech?Om die reden is het dan dus ook van belang om tegen het einde van je investeringsperiode over te stappen van aandelen naar minder risicovolle obligaties oid?
Dat klopt. Maar als je vandaag zegt te willen kopen en morgen is er een crash dan koop je meer voor hetzelfde geld. Werkt andersom dus net zo goed.The Legend schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:19:
Nog een kort vraagje: klopt het dat je bij beleggen in indexfondsen die maar 1x per dag verhandeld worden je altijd een koersrisico loopt bij (met name) verkopen? Stel ik stap over 15 jaar uit, dan leg ik een order in op dag 1 en die wordt verwerkt tegen de koers op dag 2 om 10.00. Als er tussen dag 1 en dag 2 een crash plaatsvindt heb je dus gewoon vette pech?
Ook dan zul je uit potje één moeten verkopen en in potje twee zetten. Dus kan er nog steeds een crash zijn tussen aanmaken verkooporder en daadwerkelijke uitvoer.Om die reden is het dan dus ook van belang om tegen het einde van je investeringsperiode over te stappen van aandelen naar minder risicovolle obligaties oid?
Je hoeft niet in één klap te verkopen. Je kan ook in stukjes verkopen. Om dezelfde reden leg je gespreid in.The Legend schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:19:
Nog een kort vraagje: klopt het dat je bij beleggen in indexfondsen die maar 1x per dag verhandeld worden je altijd een koersrisico loopt bij (met name) verkopen? Stel ik stap over 15 jaar uit, dan leg ik een order in op dag 1 en die wordt verwerkt tegen de koers op dag 2 om 10.00. Als er tussen dag 1 en dag 2 een crash plaatsvindt heb je dus gewoon vette pech?Om die reden is het dan dus ook van belang om tegen het einde van je investeringsperiode over te stappen van aandelen naar minder risicovolle obligaties oid?
10 aandelen van de 930 miljoen. Een goeie 0,000001% van Tesla dus. Als ze dit jaar een miljoen auto's verkopen, dan was dus een dikke 1% van de winst op één auto voor jou! En als ze er volgend jaar 2 miljoen verkopen, kreeg je volgend jaar 2% van de winst van een auto (als je je aandelen niet verkocht hadGreatsword schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:55:
Vandaag 10 stukjes Tesla verkocht

En dat voor $4500

[Voor 4% gewijzigd door eamelink op 16-09-2020 11:44]
Jij durft, zo kort voor Battery day.Greatsword schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:55:
Vandaag 10 stukjes Tesla verkocht,

Er zit momenteel erg veel speculatie is Tesla en hoewel ik er van overtuigd ben dat ze dat ook waar kunnen maken heb ik zelf ook winst genomen. Q2 resultaten waren erg goed, maar volgde door een dip(je). Daarmee vraag ik mij ook af of Batteryday de huidige verwachting van de markt kan overtreffen. Uiteindelijk had Autonomous Day ook weinig invloed op de koers omdat het met name beloftes bevatte (die nog steeds niet waar gemaakt zijn). Persoonlijk verwacht ik meer van de Q3 cijfers waarmee ze hopelijk, zonder credits, een winst kunnen laten zien.eamelink schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:44:
[...]
10 aandelen van de 930 miljoen. Een goeie 0,000001% van Tesla dus. Als ze dit jaar een miljoen auto's verkopen, dan was dus een dikke 1% van de winst op één auto voor jou! En als ze er volgend jaar 2 miljoen verkopen, kreeg je volgend jaar 2% van de winst van een auto (als je je aandelen niet verkocht had)!
En dat voor $4500Aardig leip
Vorige week had een kwart te verkocht onder de huidige waarde. Het doel was om toch bij Binck weer in te kopen maar op basis van de vragen in mijn aanmelding ben ik op de “lastige gevallen” stapel gekomen waar ze een maand achterstand hebben. Voor nu houd ik gewoon even cash aan en wacht ik even af tot de markt weer stabiliseert.
Kijkt er iemand hier ook naar de IPO van Allegro? Het wordt de grootste beursgang op de Warsaw Stock Exchange is de verwachting.
https://notesfrompoland.c...on-warsaw-stock-exchange/
https://www.allegro.eu/ipo
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.
De ideeën over de value premium zijn al een stuk ouder. Mocht je je er verder in willen verdiepen dan zijn de videos van Ben Felix een aardige start. Hij noemt de wetenschappelijke bronnen in zijn videos.freakaleek schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 03:55:
[...]
Mijn grote probleem met deze conclusie is dat deze volgt uit een paper uit 2012.
YouTube: Is the Value Premium Dead?
YouTube: Small Cap and Value Stocks
Verder is er een levendig draadje op Bogleheads waar dit al 50 pagina's lang bediscussieerd wordt, met zowel voor- als tegenstanders aan het woord.
Mocht je een echt significante tilt naar naar value willen dan denk ik dat de Avantis ETFs (AVUV/AVDV) interessant zijn. Die worden ook uitgebreid besproken in dat draadje, vooral in de laatste maanden.
[Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 16-09-2020 13:19]
Maar wel minder rijk, had ik niet verkocht dan was ik nu minimaal €1000 rijker.Greatsword schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:58:
@eamelink en @DJTimo Van winst nemen is nog nooit iemand arm geworden toch
Verhandelbaarheid Snowflake Inc.WizZie- schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:47:
Weet iemand hoe het volgende werkt. Stel je zou iets willen inleggen in Snowflake woensdag. Een paar vragen;
- Ik neem aan dat je dan in de loop van de dag de ticker SNOW ziet verschijnen als je daarop zoekt? Of verschijnt deze pas in je 'Broker webomgeving' vanaf openen beurzen VS om 15:30u?
- Even aangenomen dat het eerste het geval is en de ticker is al eerder aanwezig waardoor je een market order kan plaatsen, hoe werkt dit dan qua volgorde? Stel dat er veel mensen zijn die een stukje sneeuwvlok willen hebben, hoe wordt dan voor al die orders de prijs bepaald als er in één keer heel veel market orders moeten worden uitgevoerd?
Snowflake Inc. heeft aangekondigd vandaag ,16 september 2020, haar debuut op de New York Stock Exchange (NYSE) te maken voor een verwachte aandelenprijs van USD 120,-.
Via DEGIRO kunt u zich niet inschrijven op deze IPO, echter is het wel mogelijk om voorbeurs een order te plaatsen. U vindt het product bijvoorbeeld op naam of ISIN US8334451098
Voor het inleggen van een order is het mogelijk dat eerst een kennis- en ervaringstoets voltooid moet worden. Zodra u een order plaatst wordt u geattendeerd op de toets en kunt u dit via de pagina 'Productinstellingen' afronden. Het voltooien van een toets kost doorgaans slechts enkele minuten van uw tijd. Let op dat u na het voltooien van de toets ook deze productgroep inschakeld. Indien geen mededeling verschijnt, dan heeft u de toets reeds succesvol voltooid.
Houdt u er rekening mee dat de koersinformatie niet direct up to date zal zijn. Wij streven ernaar om dit in de loop van vandaag of uiterlijk de volgende handelsdag beschikbaar te kunnen stellen. Ook als de actuele koers niet zichtbaar is, kunt u gedurende de handelsdag real-time uitvoering op uw order krijgen.
Warren Buffett Is Making A Huge Mistake Investing In Snowflake
Snowflake has been a loss-maker since inception. Cumulatively, the company’s losses had reached over $870 million as of July 31. The tech startup expects its costs and expenses to keep rising for the foreseeable future.
[Voor 9% gewijzigd door DJTimo op 16-09-2020 13:56]
Het bedrijf is toch een complete wassen neus? Het is wat mij betref letterlijk $0 waard, dus ik zou sterk aanraden je verlies te nemen.Jazco2nd schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:22:
[...]
Niet om Nikola te verdedigen of die weirdo aan de top, maar ik ben blij dat ik niet in het weekend of bij de opening vandaag heb verkocht. Dat zou pure paniek zijn geweest. Ja ik had niet moeten kopen puur obv het GM bericht, maar om obv groot media nieuws direct weer te verkopen.. het is zeker niet 1:1 vergelijkbaar maar tijdens de vroege jaren van Tesla die in 2012 failliet ging werd er ook een hoop slechte dingen in het nieuws gebracht die vaak ook wel klopten.
In elk geval heeft Nikola het vandaag juist niet slecht gedaan en is het (virtuele) verlies al bijna gehalveerd voor mij. Dus maak ik me geen zorgen. Zodra ik quitte kan spelen stap ik eruit. Maar ik heb geen haast.
Besteed mijn centen op de Tech markt wel liever aan andere bedrijven.
Ik heb ook verkocht. De huidige valuatie heeft er al zo'n 7 jaar voorspoedige groei in mee gerekend, dus wat mij betreft is de rek er uit. En ja, battery day beloof veel goeds, maar ik vrees de "buy the rumour, sell the news" type handel. Dus het zou in de aanloop naar 22 september idd nog wel eens kunnen gaan stijgen, maar ik verwacht wel een dip daarna.
Maar wat ook heel goed zou kunnen is dat battery day Tesla juist nog veel meer op de kaart zet en dat we daardoor een stijging krijgen. De tijd zal het leren.
[Voor 7% gewijzigd door aufbakanleitung op 16-09-2020 14:23]
Ik lees op diverse plekken dat de stock market een nieuwe daling in gaat zetten binnenkort oa doordat governance stimulus minder wordt?
Any thoughts hierop? Hoe gaan jullie hiermee om?
Zie dit bericht en de reactie daarop: aufbakanleitung in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"r0bb schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:23:
Ik lees op diverse plekken dat de stock market een nieuwe daling in gaat zetten binnenkort oa doordat governance stimulus minder wordt?
Geen ondenkbaar scenario inderdaad. Mijn glas is echter half vol en ik heb in de dip eerder deze maand mijn positie vergroot.aufbakanleitung schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:21:
[...]
Ik heb ook verkocht. De huidige valuatie heeft er al zo'n 7 jaar voorspoedige groei in mee gerekend, dus wat mij betreft is de rek er uit. En ja, battery day beloof veel goeds, maar ik vrees de "buy the rumour, sell the news" type handel. Dus het zou in de aanloop naar 22 september idd nog wel eens kunnen gaan stijgen, maar ik verwacht wel een dip daarna.

Niet.r0bb schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:23:
Ik lees dat ik morgen miljonair ben. Je kunt zoveel lezen.
Als belegger heb ik een lange termijn visie. Al die dingen die op de korte termijn gebeuren zal mij worst wezen. Ik blijf bij mijn visie en plan.
Ik lees ook dat het morgen gaat regenen......
Ps. Mijn sarcasme moet je niet persoonlijk opvatten. Maar kijk eens goed naar je vraag. Jij vraagt ons de toekomst te voorspellen, zoals zo velen met jou hier op dit forum vragen. Dat is een feitelijke onmogelijkheid. Na tig keer dat uitgelegd te hebben zal menigeen, zoals ikzelf, sarcastisch gaan reageren.
[Voor 21% gewijzigd door Panzer_V op 16-09-2020 15:02]
3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org
Is die 7 jaar voorspoedige groei gebaseerd op de 50% per jaar op Automotive zoals Tesla zelf aangeeft en hoe is de ROI op Autopilot en de fabrieken in aanbouw hierin meegenomen? Daarnaast ben ik benieuw hoe je RideSharing, Autobidder en de rest van de energie tak van Tesla hebt ingecalculeerd.aufbakanleitung schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:21:
[...]
Maar wat ook heel goed zou kunnen is dat battery day Tesla juist nog veel meer op de kaart zet en dat we daardoor een stijging krijgen. De tijd zal het leren.
Persoonlijk zou ik het niet aandurven om een valuatie aan Tesla te plakken omdat er zoveel speelt, maar ik geloof wel dat ze de huidige waarde uiteindelijk ruimschoots gaan waarmaken.
Van wat ik al eerder schreef na mijn vluchtige analyse is de vraag ik af hoe zij de verliezen gaan stelpen. De groei is ongekend maar de verliezen idem en daar is geen trend in te signaleren. De forse groei en omzet heeft niet geleid tot lagere verliescijfers. Dat een startup in het begin veel kosten heeft is evident maar dit kan niet oneindig door gaan en zou gezien de forse groei toch wel moeten afvlakken en zelfs af moeten nemen.DJTimo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:48:
[...]
Verhandelbaarheid Snowflake Inc.
Snowflake Inc. heeft aangekondigd vandaag ,16 september 2020, haar debuut op de New York Stock Exchange (NYSE) te maken voor een verwachte aandelenprijs van USD 120,-.
Via DEGIRO kunt u zich niet inschrijven op deze IPO, echter is het wel mogelijk om voorbeurs een order te plaatsen. U vindt het product bijvoorbeeld op naam of ISIN US8334451098
Voor het inleggen van een order is het mogelijk dat eerst een kennis- en ervaringstoets voltooid moet worden. Zodra u een order plaatst wordt u geattendeerd op de toets en kunt u dit via de pagina 'Productinstellingen' afronden. Het voltooien van een toets kost doorgaans slechts enkele minuten van uw tijd. Let op dat u na het voltooien van de toets ook deze productgroep inschakeld. Indien geen mededeling verschijnt, dan heeft u de toets reeds succesvol voltooid.
Houdt u er rekening mee dat de koersinformatie niet direct up to date zal zijn. Wij streven ernaar om dit in de loop van vandaag of uiterlijk de volgende handelsdag beschikbaar te kunnen stellen. Ook als de actuele koers niet zichtbaar is, kunt u gedurende de handelsdag real-time uitvoering op uw order krijgen.
Warren Buffett Is Making A Huge Mistake Investing In Snowflake
Snowflake has been a loss-maker since inception. Cumulatively, the company’s losses had reached over $870 million as of July 31. The tech startup expects its costs and expenses to keep rising for the foreseeable future.
Verder is Snowflake sterk afhankelijk van Microsoft en Amazon voor de onderliggende clouddiensten en daarmee zijn het ook twee spelers die instaat worden geacht om vergelijkbare concurrerende oplossingen op zeer korte termijn aan te bieden.
Het doet mij dan ook heel sterk denken aan Uber.
Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW | MacBook Pro 13" 2017 | MacBook Air 13" 2017 I iPad 2018 | iPhone 12 | TV 2021 4K | AirPods Pro gen2
Ik heb laatst weer een DCA gedaan.
Maar ik heb ook nog een berg voor de lump sum. Dus een crash zou welkom zijn.
Het leek even te verzwakken maar de markt lijkt nu wat afwachtend te zijn.
Ik ben zelf van mening dat we te snel zijn gegroeid in korte tijd. Je ziet ook wel dat als er iets dipt het ook wel hard kan gaan. De markt is in ieder geval niet 100% optimistisch maar ook niet bearish.
De toekomst zal het uitwijzen
Maar ik heb ook nog een berg voor de lump sum. Dus een crash zou welkom zijn.
Het leek even te verzwakken maar de markt lijkt nu wat afwachtend te zijn.
Ik ben zelf van mening dat we te snel zijn gegroeid in korte tijd. Je ziet ook wel dat als er iets dipt het ook wel hard kan gaan. De markt is in ieder geval niet 100% optimistisch maar ook niet bearish.
De toekomst zal het uitwijzen

Waar vraagt hij je om de toekomst de voorspellen? Volgens mij vraagt hij alleen of jullie handelen op basis van deze berichten en zo ja hoe?Panzer_V schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:54:
[...]
Niet.
Als belegger heb ik een lange termijn visie. Al die dingen die op de korte termijn gebeuren zal mij worst wezen. Ik blijf bij mijn visie en plan.
Ps. Mijn sarcasme moet je niet persoonlijk opvatten. Maar kijk eens goed naar je vraag. Jij vraagt ons de toekomst te voorspellen, zoals zo velen met jou hier op dit forum vragen. Dat is een feitelijke onmogelijkheid. Na tig keer dat uitgelegd te hebben zal menigeen, zoals ikzelf, sarcastisch gaan reageren.
Ik heb dan wel een gokje gewaagd met NNOX, maar SNOW laat ik voorlopig even links liggen. Zelfs geen gokje-sized aankoop. Er zijn nog voldoende dagen waarop ik eventueel zou kunnen instappen. Het hoeft echt niet per sé vandaag te gebeuren.
Ik heb daar deels op gehandeld door eerder dit jaar al aandelen Flow Traders te kopen en die heb ik nog in mijn bezit. Positie is ongeveer 1/6 van mijn totale beleggingsportefeuille. Daarnaast ben ik bezig mijn P2P portefeuille aan het afbouwen, het vrijgekomen geld investeer ik niet direct in aandelen maar houd ik op mijn spaarrekening tot een volgende dip(je). Het risico dat ik rendement misloop en de dip niet zal komen neem ik voor lief. Ondertussen ga ik wel gewoon door met mijn maandelijkse inleg, dat is mijn lange termijn plan.
Het voordeel van Snowflake is echter dat het op beide platformen (ook Google dacht ik) kan draaien. Hierdoor heb je dus juist een onafhankelijkheid van het cloud platform. Er zijn inmiddels ook al diensten die op basis van de kosten op Azure vs AWS je workload naar de goedkoopste provider gooit zonder enkele interruptie. De grote vraag voor Snowflake is hoe gebonden je raakt aan hun ecosysteem en of je makkelijk kan overstappen naar een ander als ze de prijzen op plussen. Daar zie ik dan ook het grootste risico bij een bedrijf wat zoveel geld pompt in marketing & sales.Miki schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:02:
[...]
Verder is Snowflake sterk afhankelijk van Microsoft en Amazon voor de onderliggende clouddiensten en daarmee zijn het ook twee spelers die instaat worden geacht om vergelijkbare concurrerende oplossingen op zeer korte termijn aan te bieden.
Nu ken ik Snowflake niet super goed, maar begreep wel dat SalesForge ook bij de IPO betrokken is omdat zij zien dat veel van hun klanten hier (na tevredenheid) gebruik van maken.
De "vraag achter de vraag" is toch echt het voorspellen van de toekomstBasvanS schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:07:
[...]
Waar vraagt hij je om de toekomst de voorspellen? Volgens mij vraagt hij alleen of jullie handelen op basis van deze berichten en zo ja hoe?

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org
Maar dat geld voor ons allemaal. Door heel veel informatie in te winnen hopen we allemaal te weten te komen wat er in de toekomst gaat gebeuren en waar we het beste ons geld in kunnen investeren.Panzer_V schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:18:
[...]
De "vraag achter de vraag" is toch echt het voorspellen van de toekomst
Sommige bronnen hebben een te groot glazen bol gehalte, daar ben ik het mee eens, maar dan kunnen we toch adviseren dat soort adviezen links te laten liggen: We kunnen namelijk niet de toekomst voorspellen!
Het klopt dat je als klant van Snowflake vrij eenvoudig zou moeten kunnen overstappen van Azure naar AWS en vice versa. Als ook dat er meer metadata en analyses gebruikt kunnen worden. Met het product zelf is dus heel weinig mis mee en zelfs erg beloftevol. Alleen de verliezen en de hype doen mij niet gerust stellen. Ik kijk het wel aan over een half jaar als de eerste lockin’s van de pre-ipo instappers verlopen en sentiment is genormaliseerd.Deveon schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:15:
[...]
Het voordeel van Snowflake is echter dat het op beide platformen (ook Google dacht ik) kan draaien. Hierdoor heb je dus juist een onafhankelijkheid van het cloud platform. Er zijn inmiddels ook al diensten die op basis van de kosten op Azure vs AWS je workload naar de goedkoopste provider gooit zonder enkele interruptie. De grote vraag voor Snowflake is hoe gebonden je raakt aan hun ecosysteem en of je makkelijk kan overstappen naar een ander als ze de prijzen op plussen. Daar zie ik dan ook het grootste risico bij een bedrijf wat zoveel geld pompt in marketing & sales.
Nu ken ik Snowflake niet super goed, maar begreep wel dat SalesForge ook bij de IPO betrokken is omdat zij zien dat veel van hun klanten hier (na tevredenheid) gebruik van maken.
Domme vraag misschien maar normaliter openen IPO's toch 16:00 NL (10AM) tijd? Is Snowflake letterlijk vastgevroren?
Nee hoor. Nieuwe noteringen beginnen te handelen wanneer de beurs er klaar voor is. Er is geen vooraf bepaalde starttijd.
$SNOW indicatie is $205/210
[Voor 25% gewijzigd door DJTimo op 16-09-2020 17:19]
Salesforce investment zit er inderdaad bij betrokken. Geloof dat zowel Salesforce als Berkshire beiden >3miljoen aandelen hebben na de IPO.Deveon schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:15:
[...]
Het voordeel van Snowflake is echter dat het op beide platformen (ook Google dacht ik) kan draaien. Hierdoor heb je dus juist een onafhankelijkheid van het cloud platform. Er zijn inmiddels ook al diensten die op basis van de kosten op Azure vs AWS je workload naar de goedkoopste provider gooit zonder enkele interruptie. De grote vraag voor Snowflake is hoe gebonden je raakt aan hun ecosysteem en of je makkelijk kan overstappen naar een ander als ze de prijzen op plussen. Daar zie ik dan ook het grootste risico bij een bedrijf wat zoveel geld pompt in marketing & sales.
Cijfers kwa winst/verlies zijn 1 ding, maar als je als klant zo hard inzet op een leverancier dan zit er blijkbaar serieuze meerwaarde in het gebruik (en daarmee toekomstperspectief).
Eerste berichten gaan al richting $160 opening... en deze beide heren kopen in op $80 ofzo volgens het nieuws.
$234 inmiddels...DJTimo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:28:
$SNOW indicatie is $180

Tja... het is wel duidelijk wie er echt beter van zijn geworden.
Neuh ik vat je sarcasme niet persoonlijk op maar ik vind mijn vraag wel degelijk relevant voor de huidige unieke situatie op de markt. Maargoed ik snap dat als jij de hele dag deze vraag moet beantwoorden je leven wat minder leuk is dus prima dat je zo reageert hoor.Panzer_V schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:54:
[...]
Niet.
De vraag achter de vraag zie ik natuurlijk ook wel, daar komen de meeste discussies hier op uit maar daar gaat het me dus niet om. Ik hoef geen glazen bol op korte termijn maar meer een houvast op langere termijn die dit detail ook incalculeren.
Dat een start-up verlies maakt (of steeds meer maakt) is niet zo erg. Sowieso is kijken naar een winst/verlies-rekening niet zo heel relevant.Miki schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:02:
[...]
Van wat ik al eerder schreef na mijn vluchtige analyse is de vraag ik af hoe zij de verliezen gaan stelpen. De groei is ongekend maar de verliezen idem en daar is geen trend in te signaleren. De forse groei en omzet heeft niet geleid tot lagere verliescijfers. Dat een startup in het begin veel kosten heeft is evident maar dit kan niet oneindig door gaan en zou gezien de forse groei toch wel moeten afvlakken en zelfs af moeten nemen.
Voor valuaties van dit soort bedrijven zijn zaken als de rule of 40 bijvoorbeeld ook veel belangrijker.
SNOW is verschenen. Geopend op $245 met 3.45 miljoen aandelen in de opening auction, en triggerde vrijwel onmiddellijk de circuit breaker op $276.22.
* Zr40 pakt popcorn
* Zr40 pakt popcorn

[Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 16-09-2020 18:44]
Nederland is door de IPO wel een miljardair rijker: op basis van de uitgifteprijs is CEO van SNOW, Frank Slootman goed voor 1.7 miljard USD.
Iemand nog kunnen kopen? Ik doe niet mee aan dit soort tulpengekte maar toch jammer achteraf (jaja achteraf) 
Edit: wait nevermind, hij opende natuurlijk veel hoger dus niemand pakt die 100% tenzij je pre-sale had.

Edit: wait nevermind, hij opende natuurlijk veel hoger dus niemand pakt die 100% tenzij je pre-sale had.
[Voor 32% gewijzigd door Freddy22 op 16-09-2020 19:18]
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan. Ik kon een order invoeren in DeGiro geloof ik, maar het voelde nogal "in the blind". Een limit order en dan afwachten... Ik voelde me daar niet helemaal goed bij, niet vertrouwd. Te newbie. Dus niet gedaan.
Maar ik begrijp geloof ik dat als ik een limit order van 180 of iets om 15:30u erin had staan, dat hij dan bij opening 280 oid waard was geweest. Ach ja...
Maar ik begrijp geloof ik dat als ik een limit order van 180 of iets om 15:30u erin had staan, dat hij dan bij opening 280 oid waard was geweest. Ach ja...
Die limit order van 180 zou nooit uitgevoerd zijn.
Zelfs al was je niet 'te newbie', niet doen (c.q. geen positie) is het correcte antwoord als je je er niet goed bij voelt of het niet vertrouwt. Of het nu over SNOW gaat of wat dan ook.Ik voelde me daar niet helemaal goed bij, niet vertrouwd. Te newbie. Dus niet gedaan.
[Voor 83% gewijzigd door Zr40 op 16-09-2020 19:49]
Nee, inderdaad, wacht. Het is natuurlijk zo dat ik niet kan pre-buyen, toch? Wat er gebeurde aan kopen totdat het hele zaakje verhandeld werd was voorbehouden aan een select groepje mensen. Dus mijn limiet order van 180 had er nu nog steeds gestaan.
Ik heb een paar aandelen Snow gekocht via De Giro. Het voelde inderdaad een beetje 'in the dark' maar ik heb een limit order op (precies) $245 gezet, en deze is uitgevoerd...Klein beetje maar hoor, maar ik ben benieuwd.
Overigens ken ik Snowflake redelijk goed als product, dus ik ben niet geheel blanco op dit gebied. Echter een IPO is redelijk gokwerk, maar ik zie de toekomst voor dit product wel zonnig tegemoet....
Overigens ken ik Snowflake redelijk goed als product, dus ik ben niet geheel blanco op dit gebied. Echter een IPO is redelijk gokwerk, maar ik zie de toekomst voor dit product wel zonnig tegemoet....
Wanneer mag hij cashen?flyguy schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:44:
Nederland is door de IPO wel een miljardair rijker: op basis van de uitgifteprijs is CEO van SNOW, Frank Slootman goed voor 1.7 miljard USD.
Een waardering van USD 79B is hoog. Oracle doet ca 180B met een leuke winst.
De waardering is te hoog om te gokken op een overname.
En wat is de moat?
Aandelen als Nikola maar ook Snowflake en Tesla (/Slack/Zoom/) doen me toch denken aan de dotcom bubble met grove misallocatie van kapitaal.
Een goed product impliceert niet oneindige schaalbaarheid en oneindige winsten.
* Rukapul heeft maar eens gek gedaan en Triodos Groenfonds en Universal Corporation gekocht

[Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 16-09-2020 20:24]
Tja, o.a. bij de IPO van Adyen dacht ik ook dat we op 'peak bull' zaten, maar de markt is sindsdien vrolijk doorgestegen.Rukapul schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:22:
[...]
Aandelen als Nikola maar ook Snowflake en Tesla (/Slack/Zoom/) doen me toch denken aan de dotcom bubble met grove misallocatie van kapitaal.
Dat Triodos fonds valt ook onder groene beleggingen, toch? Zelf zit ik tot de jaarwisseling met een vrij grote positie in het ASN Groenprojectenfonds.* Rukapul heeft maar eens gek gedaan en Triodos Groenfonds en Universal Corporation gekocht
[Voor 26% gewijzigd door Longcat op 16-09-2020 20:30]
Hier heb ik nog steeds dat verfoeide NT icoontje staan naast de groenfondsen...
:fill(white):strip_exif()/f/image/8oCbwAXUqstYkch8bgRkOwsd.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/8oCbwAXUqstYkch8bgRkOwsd.png?f=user_large)
Zal wel trapsgewijs kunnen na de lockup. Veelal krijg je in stocks(-options) per jaar/mile stone en vesten ze na een paar jaar en kan je dan rollend verzilveren als je het zou willen.
Oef ik was het dus van plan in een $80-120 range maar dit gaat nergens meer over. Klinkt weer als hype/fomo met een gekke market cap puur op speculatie. Ik blijf er lekker van weg en mocht het ooit <$100 komen dan ga ik er wel weer naar kijken. Even een leuke post op Reddit:Tuxie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:18:
Ik heb een paar aandelen Snow gekocht via De Giro. Het voelde inderdaad een beetje 'in the dark' maar ik heb een limit order op (precies) $245 gezet, en deze is uitgevoerd...Klein beetje maar hoor, maar ik ben benieuwd.
https://www.reddit.com/r/...uote_guide_you_with_your/
"Salesforce and even Berkshire Hathaway will both be buying 3.1 million stocks, good for $500,000,000 in total. They got to buy them for $80 per share."
Juist, dan ga ik echt niet voor $240-300 kopen

[Voor 17% gewijzigd door Santee op 16-09-2020 20:54]
De koers van een index fonds (ETF of beleggingsfonds) kan "crashen". Echter een crash gebeurd niet in 1 dag. Vaak gaan hier dagen, weken of maanden over heen. Zo uit mijn hoofd zag ik ten tijde van begin periode van de corona dat de koersen met circa 5% per dag daalden (geen garantie voor toekomstige maximal dalingen). Dus wat dat betreft is het risico beperkt, leuk is het echter niet. Je zal niet in 1 dag 50% verlies lijden.The Legend schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:19:
Ik heb Irrational Exuberance net your de kast getrokken om weer eens door te bladeren.Longcat schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:25:
[...]
Tja, o.a. bij de IPO van Adyen dacht ik ook dat we op 'peak bull' zaten, maar de markt is sindsdien vrolijk doorgestegen.
Yep. In geval ook een forse positie.Dat Triodos fonds valt ook onder groene beleggingen, toch? Zelf zit ik tot de jaarwisseling met een vrij grote positie in het ASN Groenprojectenfonds.
Dat zul je even met je broker moeten fixen zoals eerder in dit topic besproken.Zr40 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:41:
Hier heb ik nog steeds dat verfoeide NT icoontje staan naast de groenfondsen...
[Afbeelding]
Bijzonder overigens dat de Groenfonds in tegenstelling tot vorige jaren nog gewoon open zijn. Dat schoof namelijk steeds verder naar voren in het jaar.
Adyen heeft mij geen windeieren gelegdLongcat schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:25:
[...]
Tja, o.a. bij de IPO van Adyen dacht ik ook dat we op 'peak bull' zaten, maar de markt is sindsdien vrolijk doorgestegen.

Eerder besproken ticket staat nog steeds open.Rukapul schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:59:
[...]
Dat zul je even met je broker moeten fixen zoals eerder in dit topic besproken.
Het zal vast een lastige kwestie zijn?

Vorig jaar heb ik 24 september het ASN fonds gekocht en ik geloof dat deze ergens in oktober sloot. Het Triodos fonds was toen al wel dicht. Writser grapte al dat de particulier die normaal in groenfondsen zou beleggen nu is afgeleid door o.a. Tesla. Wie weet is dat de oorzaak.Rukapul schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:59:
[...]
Bijzonder overigens dat de Groenfonds in tegenstelling tot vorige jaren nog gewoon open zijn. Dat schoof namelijk steeds verder naar voren in het jaar.

Mjah, dat fonds beweegt meestal horizontaal en ik heb het na de dip gekocht. Mijn eerste pluk van eerder dit jaar staat tegen alle verwachting in op 2% winstLongcat schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:19:
[...]
Vorig jaar heb ik 24 september het ASN fonds gekocht en ik geloof dat deze ergens in oktober sloot. Het Triodos fonds was toen al wel dicht. Writser grapte al dat de particulier die normaal in groenfondsen zou beleggen nu is afgeleid door o.a. Tesla. Wie weet is dat de oorzaak.Rendement dit jaar is ook wat minder dan vorige jaren en ik weet zeker dat veel particulieren hun beslissing daarop baseren.

Ja! Wij hebben een PLN rekening waar niks mee gebeurt. Dus we waarschijnlijk willen we hier wel aan meedoen. Al moet ik zeggen dat ik Bol.com toch wel een veel fijnere website én service vindt hebben. Maar dat zegt natuurlijk niks over de IPO. Er is nog veel te winnen voor dit soort services in Polen!Qwerty-273 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:53:
Kijkt er iemand hier ook naar de IPO van Allegro? Het wordt de grootste beursgang op de Warsaw Stock Exchange is de verwachting.
IMCD vandaag met meer dan 9% omhoog ! Ben ik blij dat ik wat IMCD heb 
Hoogste punt tot nu toe € 101,30. YTD van 30,21%

Hoogste punt tot nu toe € 101,30. YTD van 30,21%

[Voor 28% gewijzigd door phantom09 op 16-09-2020 22:42]
Ben benieuwd wat URW morgen gaat doen, gaan namelijk toch nieuwe aandelen uitgeven.
https://www.iex.nl/Nieuws...l-financien-resetten.aspx
Super interessant artikel, dit is wel even een verfrissende kijk op de aandelenwereld. Ik kwam alleen nog maar doemdenkers tegen.Pistachenootje schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:28:
[...]
Standaard clickbait titel. Dit soort artikelen worden iedere week geschreven. Als je wil dat mensen op je artikelen clicken is het aanpraten van angst een uitstekende strategie. Bedenk zelf maar hoeveel clicks een artikel zou krijgen met de strekking 'wij weten het ook niet, we hebben geen glazenbol".
Ook dat de markt totaal overvalued zou zijn is maar een subjective opvatting. Je kunt je statistieken zo kiezen dat het klopt of juist niet klopt.
Goldman Sachs gelooft weer wat anders: Goldman Sachs: 10 reasons why the bull market has further to run
Maar ook zij hebben geen glazenbol.
Maar goed, als je je echt veel zorgen maakt over huidige waarderingen dan zijn er zat mogelijkheden. Bijvoorbeeld US value stocks, US small caps, Europa en Emerging markets zijn flink lager gewaardeerd dan de US large cap tech stocks.
Overigens moest ik het artikel hier lezen.
https://markets.businessi...n-sachs-2020-9-1029570702
En idd, de tech stocks doen het bijzonder goed, maar ergens ook terecht in deze door de pandemie veranderende wereld.
Ik heb de berekening nu ff niet paraat (mobiel), maar idd winst*15*1,5^7 en dan dat nog eens keer 3 om autopilot en energie mee te nemen. Zoiets was het. Je moet toch iets van een valuatie doen als je wil investeren lijkt mij.Deveon schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:01:
[...]
Is die 7 jaar voorspoedige groei gebaseerd op de 50% per jaar op Automotive zoals Tesla zelf aangeeft en hoe is de ROI op Autopilot en de fabrieken in aanbouw hierin meegenomen? Daarnaast ben ik benieuw hoe je RideSharing, Autobidder en de rest van de energie tak van Tesla hebt ingecalculeerd.
Persoonlijk zou ik het niet aandurven om een valuatie aan Tesla te plakken omdat er zoveel speelt, maar ik geloof wel dat ze de huidige waarde uiteindelijk ruimschoots gaan waarmaken.
Hier staat ook nog wat goeie info over wat ze nou daadwerkelijk presteren. https://hypercharts.co/TSLA
Edit: nu ik het ff nareken kom ik op $770 miljard over 7 jaar. Momenteel zitten ze op $400B
[Voor 4% gewijzigd door aufbakanleitung op 17-09-2020 00:31]
Berkshire had de pre-sale en nog een deal tegen de openingsprijs als ik het goed begrijp:Freddy22 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:16:
Iemand nog kunnen kopen? Ik doe niet mee aan dit soort tulpengekte maar toch jammer achteraf (jaja achteraf)
Maar goed, of het de prijs op de lange termijn waard is zullen pas over een lange tijd weten.Berkshire Hathaway bought $250 million worth of Snowflake stock at the IPO price and an additional 4.04 million shares from another stockholder at the debut price. Shares of Snowflake surged 111% to about $253.93 at its market debut on Wednesday, pushing Berkshire’s stake to about $1.55 billion from around $730 million based on the IPO pricing of $120 apiece. That’s a more than $800 million paper profit on day one.
https://www.cnbc.com/2020...owflakes-surging-ipo.html
Maar klopt die $80 wel? In die Reddit thread wordt ook genoemd dat ze overeengekomen zijn te kopen voor de IPO prijs, en die was $120. Verder neem ik aan dat BH en Salesforce niet de enigen zijn die hem voor de IPO prijs gekocht hebben, uiteindelijk konden anderen daar toch ook op inschrijven?Santee schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:42:
[...]
Oef ik was het dus van plan in een $80-120 range maar dit gaat nergens meer over. Klinkt weer als hype/fomo met een gekke market cap puur op speculatie. Ik blijf er lekker van weg en mocht het ooit <$100 komen dan ga ik er wel weer naar kijken. Even een leuke post op Reddit:
https://www.reddit.com/r/...uote_guide_you_with_your/
"Salesforce and even Berkshire Hathaway will both be buying 3.1 million stocks, good for $500,000,000 in total. They got to buy them for $80 per share."
Juist, dan ga ik echt niet voor $240-300 kopen
IPO prijs idd, en die verschoof van $80 naar $120 vandaar de verwarring. Overigens zou het informativer zijn om over market cap te praten, en die is momenteel $70B terwijl de volledige cloud storage markt in 2025 op $35B wordt geschat. Classic FOMO investing toch?Verwijderd1 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:34:
[...]
Maar klopt die $80 wel? In die Reddit thread wordt ook genoemd dat ze overeengekomen zijn te kopen voor de IPO prijs, en die was $120. Verder neem ik aan dat BH en Salesforce niet de enigen zijn die hem voor de IPO prijs gekocht hebben, uiteindelijk konden anderen daar toch ook op inschrijven?
Ik heb geen idee. Als ze daadwerkelijk flink market share houden en die markt blijft flink groeien dan is het wellicht helemaal niet zo duur. Die tweede lijkt me niet zo'n gok, die markt zal wel blijven groeien, maar wie de leidende spelers in de toekomst zijn is natuurlijk moeilijk te voorspellen.aufbakanleitung schreef op donderdag 17 september 2020 @ 01:50:
[...]
IPO prijs idd, en die verschoof van $80 naar $120 vandaar de verwarring. Overigens zou het informativer zijn om over market cap te praten, en die is momenteel $70B terwijl de volledige cloud storage markt in 2025 op $35B wordt geschat. Classic FOMO investing toch?
Dat zegt niet zo veel zonder de (verwachte) winstmarge te hebben.aufbakanleitung schreef op donderdag 17 september 2020 @ 01:50:
[...]
Overigens zou het informativer zijn om over market cap te praten, en die is momenteel $70B terwijl de volledige cloud storage markt in 2025 op $35B wordt geschat. Classic FOMO investing toch?
-8% dusJohanNL schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:56:
Ben benieuwd wat URW morgen gaat doen, gaan namelijk toch nieuwe aandelen uitgeven.

Behoorlijk FOMO met SNOW.
Als het bedrijf écht interessant is kan je het ook na de IPO hype kopen. Dus een maandje wachten en wie weet dat het lager is?
Morgen weer hetzelfde met U.
Als het bedrijf écht interessant is kan je het ook na de IPO hype kopen. Dus een maandje wachten en wie weet dat het lager is?
Morgen weer hetzelfde met U.
Ik kan mij voorstellen dat UWR niet alle huurpenningen kan innen, maar is het echt zo slecht? Dan zou je toch ook meer faillisementen verwachten van de bedrijven die huren? Of is er alleen maar sprake van zeer kortlopende huurcontracten?
Beter Bed heeft ook weer de stijgende lijn ingezet, staat alweer zo'n 20% hoger dan begin vorige week
Ik heb op 9 september verkocht...Sjurm schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:56:
Beter Bed heeft ook weer de stijgende lijn ingezet, staat alweer zo'n 20% hoger dan begin vorige week

Ach ja, ik zat er in met een heel slappe thesis en ik moest voor november verkopen. Shit happens.
[Voor 16% gewijzigd door Longcat op 17-09-2020 10:59]

Ik had eerst een GAK van 1,08, begin deze week verhoogd naar 2,22.
Ze verwachten weer goede resultaten in Q3. De omzet lijkt ook hoger te liggen dan eerst verwacht.
Ja want daardoor verdampt de winst en wordt het vastgoed zelf minder waard in principe.Maahes schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:08:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat UWR niet alle huurpenningen kan innen, maar is het echt zo slecht? Dan zou je toch ook meer faillisementen verwachten van de bedrijven die huren? Of is er alleen maar sprake van zeer kortlopende huurcontracten?
Je kredietwaardigheid gaat er op deze manier ook aan, waardoor lenen mogelijk moeilijker en duurder wordt.
Een grote cocktail van ellende, vraag is echter of dit inmiddels is ingeprijsd met de huidige koers.
Een emissie van nieuwe aandelen t.w.v. 3,5 miljard terwijl de totale beurswaarde net boven de 5 miljard is op dit moment...
En het afstoten van bezittingen t.w.v. 4 miljard...
In een onzekere tijd als deze...
Ze zullen dan wel niet zo snel omvallen, maar het is echt maar de vraag wat je dan nog overhoud uiteindelijk als aandeelhouder van URW.
De winst van Tesla wordt momenteel gigantische gedrukt door de groei. Persoonlijk kijk ik bij een groeiende organisatie liever naar de groei in omzet, zo lang dat winstgevend gebeurt. Net als bij Amazon komt de echte winst pas als de groei afneemt.aufbakanleitung schreef op donderdag 17 september 2020 @ 00:24:
[...]
Ik heb de berekening nu ff niet paraat (mobiel), maar idd winst*15*1,5^7 en dan dat nog eens keer 3 om autopilot en energie mee te nemen. Zoiets was het. Je moet toch iets van een valuatie doen als je wil investeren lijkt mij.
Hier staat ook nog wat goeie info over wat ze nou daadwerkelijk presteren. https://hypercharts.co/TSLA
Edit: nu ik het ff nareken kom ik op $770 miljard over 7 jaar. Momenteel zitten ze op $400B
Edit: Gelukkig zijn er mensen die er veel meer verstand van hebben en het beter kunnen toelichten dan ik.
[Voor 11% gewijzigd door Deveon op 17-09-2020 11:49]
Hmm, klinkt als een goed boek. Overigens denk ik dat de strekking precies hetzelfde is als het commentary in "the Intelligent investor", 2003 ed.Rukapul schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:59:
[...]
Ik heb Irrational Exuberance net your de kast getrokken om weer eens door te bladeren.
Iemand hier trouwens nog een goed advies over artikelen/boeken over factor investing? Ik heb "The Incredible shrinking Alpha" al genoteerd. Naar aanleiding van een filmpje van Ben Felix - die ik normaal kijk om een goed tegengeluid op mijn standpunten te horen - ben ik op dit topic gekomen. Kort gezegd, factor investing stelt dat er long term premiums op return zitten voor nog andere zaken behalve simpelweg risico voor aandelen tov bijvoorbeeld staatsobligaties.
Daar wil ik nog wel het eea meer over weten, en vooral waarom er met onze huidige perfecte kennis van zaken over "aandelen stijgen altijd op de lange termijn" nog daadwerkelijk een premium zou zijn, of dat het tijd wordt voor een reset van dusdanige proporties dat mensen dat niet meer zomaar aannemen.

Ik ben bezig met QuantConnect Lean. Ben nou eenmaal C# ontwikkelaar ;-) Ben ook wel benieuwd of er nog meer mensen zijn die spelen met automatisch traden. Overigens ben ik er allang achter dat de simpele TA strategien (Technisch achteraf) zeker te weten tot onderperformance t.o.v. je benchmark gaan leiden. Het is dus al met al (platform leren kennen, strategien testen, etc) echt een klus waar je wel een tijd voor kunt uittrekken.Qwerty-273 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:01:
Ik ben ook benieuwd naar anderen.
Ja gaat lekker met URW. Dacht toen ze nog net boven de 50 stonden dat daar de bodem wel gelegd was.
Dus ben er lekker met naked Puts op gaan handelen.

Ook al valt de schade mee in vergelijking met als ik toen de aandelen had gekocht.

Dat is het procyclische aspect van dit type vastgoed. Als het goed gaat dan werkt het ongeveer hetzelfde, maar dan in de andere richting.JohanNL schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:29:
[...]
Ja want daardoor verdampt de winst en wordt het vastgoed zelf minder waard in principe.
Je kredietwaardigheid gaat er op deze manier ook aan, waardoor lenen mogelijk moeilijker en duurder wordt.
Een grote cocktail van ellende, vraag is echter of dit inmiddels is ingeprijsd met de huidige koers.
Een emissie van nieuwe aandelen t.w.v. 3,5 miljard terwijl de totale beurswaarde net boven de 5 miljard is op dit moment...
Ze zullen dan wel niet zo snel omvallen, maar het is echt maar de vraag wat je dan nog overhoud uiteindelijk als aandeelhouder van URW.
Wat stel je dan voor? Zonder naar de financials gekeken te hebben stel ik me voor dat ze een enorm cashtekort hebben. Ze zullen een hoop schuld hebben en de huur die ze nog kunnen innen is wellicht niet genoeg om de rente te betalen. Je kan dan of het ene gat vullen met het andere door nog meer schuld aan te gaan óf equity binnenhalen.JohanNL schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:29:
[...]
Ja want daardoor verdampt de winst en wordt het vastgoed zelf minder waard in principe.
Je wordt als aandeelhouder behoorlijk verwaterd, maar een succesvolle emissie heeft ook waarde. Heb je liever 100% van een negatieve EPS of de helft van een positieve EPS (door aflossen van schuld)?
[Voor 8% gewijzigd door Longcat op 17-09-2020 12:12]
Cashtekort valt volgens mij nog wel mee, ondanks dat maar 39% zijn huur heeft betaald aan het eind het tweede kwartaal (over dat kwartaal) is de cashflow nog steeds positief. Probleem is het feit dat per aandeel ongeveer 130 euro schuld aanwezig is. De LtV (LoanToValue) rate is dus niet goed, en dat vinden de banken niet zo leuk.Longcat schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:07:
[...]
Wat stel je dan voor? Zonder naar de financials gekeken te hebben stel ik me voor dat ze een enorm cashtekort hebben. Ze zullen een hoop schuld hebben en de huur die ze nog kunnen innen is wellicht niet genoeg om de rente te betalen. Je kan dan of het ene gat vullen met het andere door nog meer schuld aan te gaan óf equity binnenhalen.
Je wordt als aandeelhouder behoorlijk verwaterd, maar een succesvolle emissie heeft ook waarde. Heb je liever 100% van een negatieve EPS of de helft van een positieve EPS (door aflossen van schuld)?
Verplicht leesvoer over factors IMO is 'Your Complete Guide to Factor-Based Investing' van Larry Swedroe. Legt voor een aantal factors uit waarom ze bestaan, en kunnen blijven bestaan, op basis van een literatuurreview van 200+ factors.scoobs schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:53:
[...]
Hmm, klinkt als een goed boek. Overigens denk ik dat de strekking precies hetzelfde is als het commentary in "the Intelligent investor", 2003 ed.
Iemand hier trouwens nog een goed advies over artikelen/boeken over factor investing? Ik heb "The Incredible shrinking Alpha" al genoteerd. Naar aanleiding van een filmpje van Ben Felix - die ik normaal kijk om een goed tegengeluid op mijn standpunten te horen - ben ik op dit topic gekomen. Kort gezegd, factor investing stelt dat er long term premiums op return zitten voor nog andere zaken behalve simpelweg risico voor aandelen tov bijvoorbeeld staatsobligaties.
Daar wil ik nog wel het eea meer over weten, en vooral waarom er met onze huidige perfecte kennis van zaken over "aandelen stijgen altijd op de lange termijn" nog daadwerkelijk een premium zou zijn, of dat het tijd wordt voor een reset van dusdanige proporties dat mensen dat niet meer zomaar aannemen.Idem voor andere factors uiteraard.
Edit: Ik zie dat 'The Incredible Shrinking Alpha' van dezelfde auteur is. Die heb ik niet gelezen, maar als je al overtuigt bent van het nut van indexfondsen of factors is 'Your Complete Guide...' denk ik een praktischere uitleg van de factors zelf.
[Voor 10% gewijzigd door BrtH op 17-09-2020 15:07]
Dit topic is gesloten.