Deveon schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:17:
[...]
Ziet er goed uit, maar blijf bij die "gratis" aanbieders toch vraagtekens hebben of het verstandig is (waar verdienen ze aan..?), idem voor het "gratis" aankopen van BlackRock ETFs bij FlatEx wat enkel op de 1ste of 15de van de maand kan (verwerken ze dat gewoon in de koers?). Ik heb een testje op gezet met €10 over 15 posities waaronder 0,00018 aandeel Amazon

Trading212 en Bux0 verdienen in ieder geval aan het uitlenen van effecten, maar dat is alsnog niet echt een vetpot behalve als veel van hun klanten bij shorters geliefde aandelen aanhouden.
Trading212 zou dan nog wel de aandelen van het Invest platform kunnen gebruiken voor mensen die short willen gaan op hun CFD platform.
Dat scheelt ze dan wel aardig wat geld, willen ze de risico's afdekken tenminste.
In theorie zou het allemaal moeten kunnen, maar de kans is natuurlijk wel reëel dat er op den duur toch geld wordt gevraagd voor transacties of het aanhouden van de rekening.
Zien we dan wel weer wat mij betreft, mocht het heel onvoordelig uitpakken dan is de rekening ook zo weer opgeheven
Bij Flatex is het dan weer anders, daar mogen effecten niet uitgeleend worden, maar er mag wel via tussenhandelaren geld worden verdiend aan de transacties die de klanten uitvoeren.
Je hebt namelijk op Flatex die '' tussenbeurs '' Tradegate, die betaalt Flatex elke keer als een klant van Flatex een order laat uitvoeren op die beurs.
Tradegate verdiend dan ( doorgaans ) weer aan dat het verschil tussen de bied en laat prijs verhoogd is of in geval van ETF's & beleggingsfondsen soms een verhoogde TER.
Hier moet je dus goed opletten, dat je niet alsnog extra indirecte extra kosten maakt!
Maar er zullen vast ook wel een paar bij zitten die precies dezelfde TER en bied/laat koers hanteren als op de echte beurs, volgens mij kon je dit controleren d.m.v. de ISIN.
In die gevallen zal het wel - net als bij DeGiro met de kernselectie - vooral een lokkertje zijn in de hoop dat je ook andere ( betaalde ) transacties doet.