Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 177 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.210 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Het hangt ook erg af van wat je doet:

ETF's aandelen: ING bijv. rekent maar 5 euro per kwartaal en 0,24% per jaar kwartaal. Aandelen 3,60 + een %. Ruim aanbod trackers en beleggingsfondsen, geen transactiekosten.
Degiro US aandelen: € 0,50 + een % maar geen servicekosten, dat is erg goedkoop. ETFs/fondsen 1x p/m gratis en daarna krijg je die Fair Use Policy en kernselectie gedoe. Als je 1x p/m koopt en vasthoudt, op zich prima. Die AFM boetes bevallen mij persoonlijk niet.

Binck is duur wordt hier gezegd. Ja in zekere zin wel, aandelen en etfs 7 tot 10 euro starttarief oid. Plus servicekosten p/m. Als kleine buy&hold belegger niet zo fijn, al hebben ze wel weer Fundcoach waar eea qua tarieven anders ligt (gratis p/m inleggen).

Echter, ik bijvoorbeeld ben iemand die in (index)opties handelt. US options heb je bij degiro (nagenoeg) niet. Grootbanken ook niet? Eerste 50 contracten bij Blue pakket is € 0,60 per contract, is goedkoper dan Degiro. En Degiro rekent volle mep voor een mini optie AEX, Binck slechts 1/10 deel. Sluiten van een optie van € 0,10 of lager? ING en Binck is daar gratis mee, maar Degiro rekent gewoon de volle prijs van € 0,85 of € 0,95.

Dus ik ben momenteel weer bij Binck actief met Blue pakket, ondanks dat ik kleine belegger ben.

Kortom: het hangt erg af van wat je in een broker zoekt wat qua kwaliteit en prijs en hoe je handelt.

[ Voor 0% gewijzigd door rr7r op 03-09-2020 21:31 . Reden: foutje hersteld ]

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
Freddy22 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:14:
[...]

Mmh ja volgens mij doe je daar weinig aan bij degiro toch?

Ben mij bewust van de weging van de VS. Is ook lastig als je alleen de historische resultaten kan inzien en de toekomstige resultaten slechts een prognose zijn. En de VS doet het de afgelopen tientallen jaren nu eenmaal een stuk beter dan de VWRL Dus is een afweging. Kan altijd QQQ eruit halen en meer VWRL.
Ik zou een nasdaq etf er juist in laten. Rendeert goed. Heb zelf ook een beetje QQQ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@rr7r Ik weet niet hoe veel je handelt, maar kijk eens naar deze tarieven: https://www.interactivebr...ex.php?f=39753&p=options6

Tiered is ietwat ingewikkelder omdat je nog te maken hebt met beurskosten die per beurs verschillen, maar SMART routing houdt daar rekening mee. Mijn US optie trades kosten in de praktijk doorgaans 30 tot 70 cent per leg.

Exercise/expiration/assignment is verder ook gratis.

Zie hier bijvoorbeeld de commissies voor het openen van die positie waar ik laatst de long call van heb uitgeoefend (uitvoering op EDGX):

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/us-option-commission-20200903.png

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 03-09-2020 21:32 ]

• phantom09
rr7r schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:57:

Dus ik ben momenteel weer bij Binck actief met Blue pakket, ondanks dat ik kleine belegger ben.

Kortom: het hangt erg af van wat je in een broker zoekt wat qua kwaliteit en prijs en hoe je handelt.
Ik heb alleen wat wat verkocht bij DeGiro en hetzelfde aangekocht bij Binck. Verder doe ik er niks.
Dit puur om mijn investeringen te verpreiden over meerdere brokers en het risico te verkleinen.
Dan moet ik maar fee betalen.

Ik zit er wel te denken om mijn aandelen uit te lenen. Dan zal mjin fee minder wordt of ik verdien er een beetje aan.

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
Miki schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:38:
[...]

Je argumenten snijden geen hout, dezelfde situatie geldt namelijk net zo goed voor brokers. Binck was ooit een goedkope broker en behoort inmiddels tot de duurste. Flatex was ooit jawohl helemaal gratis en kost je sinds kort ook geld.
Daarnaast snap ik niet wat je bedoelt met reputatie, de grootbanken bieden een prima dienstverlening met een eenvoudig te doorgronden platform en mogelijkheden om periodiek fondsen en trackers aan te kunnen kopen. Maar wellicht wil je dit zelf toelichten wat je precies bedoelt met ENIGE reputatie.

Edit: ik krijg overigens sterk de indruk dat we deze discussie al eens eerder hebben gevoerd... zal er eens mijn history op na slaan.
Agree to disagree. Ik heb NIKS gezegd over brokers, als het me niet bevalt bij broker-A, stap ik over naar broker-B en verkoop ik mijn aandelen op de open markt en koop ik ergens anders aandelen of ETFs terug.
Snap de voorkeur voor NT ETFs maar snap niet waar de aantrekkingskracht vandaan komt mbt banken die de afgelopen 25-30 jaar van schandaal naar schandaal zijn gerold mbt het "onttrekken" van geld aan de particulier op de meest inventieve manieren.

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
NIK0 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:34:
[...]

Agree to disagree. Ik heb NIKS gezegd over brokers, als het me niet bevalt bij broker-A, stap ik over naar broker-B en verkoop ik mijn aandelen op de open markt en koop ik ergens anders aandelen of ETFs terug.
Snap de voorkeur voor NT ETFs maar snap niet waar de aantrekkingskracht vandaan komt mbt banken die de afgelopen 25-30 jaar van schandaal naar schandaal zijn gerold mbt het "onttrekken" van geld aan de particulier op de meest inventieve manieren.
Van je eigen boevenbank weet je meestal wat voor boef het is. Zo weet je dat je bij boevenbank XYZ je met een tracker van iShares wel weet dat het OK zit en dat huisfonds XYZ wellicht niet zo goed is. Als je met gratis brokers bijv. gaat handelen krijg je ook te maken met zaken als Payment for order flow, uitlenen van effecten met beperkte opt out, etc. AFM boetes bij degiro bijv. om iets concreter te zijn.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:04
[...]

De Northern Trust fondsen zijn geen ETF’s maar passieve index beleggingsfondsen. Er zijn wezenlijke verschillen tussen beleggingsfondsen en ETF’s.
Verder begrijp ik niet welke verband jij ziet tussen de door jou genoemde schandalen en het hebben van een beleggingsrekening bij een grootbank. Zou je dat kunnen toelichten?

Overigens staan de grootbanken net zoals de in Nederland geregistreerde brokers onder toezicht van de AFM en hebben we ook nog de VEB die bovenop allerlei malversaties zit als het gaat om tekortkomingen bij brokers.

• phantom09
[...]

De aantrekkingskracht komt misschien doordat er een aantal systeembanken zijn en men er vanuit gaat dat deze systeembanken altijd gered worden.
Dit staat trouwens los van het op orde hebben van de wge. Ook een systeembank kan zijn wge niet op orde hebben. Ik acht de kans echter nagenoeg nihil, maar uitsluiten kan ik het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 03-09-2020 22:07 ]

• NIK0
Miki schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:54:
[...]

Overigens staan de grootbanken net zoals de in Nederland geregistreerde brokers onder toezicht van de AFM en hebben we ook nog de VEB die bovenop allerlei malversaties zit als het gaat om tekortkomingen bij brokers.
Ik zou het niet weten ik zit voor 95% bij IBKR UK.

Zie weinig voordelen aan beleggingsfondsen tov ETFs :
https://beursig.com/2017/...en-etf-en-beleggingsfonds
https://www.vanecketfs.nl...hte-van-beleggingsfondsen

Ga verder geen toelichting geven over banken en de schandalen van de afgelopen 25 jaar dat zie ik vast over een x aantal jaar wel weer terug bij Tros Radar ofzo.
laatste reactie wat mij betreft mbt NT en grootbanken ieder z'n ding.

[ Voor 16% gewijzigd door NIK0 op 03-09-2020 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:05:
[...]
De aantrekkingskracht komt misschien doordat er een aantal systeembanken zijn en men er vanuit gaat dat deze systeembanken altijd gered worden.
Dit staat trouwens los van het op orde hebben van de wge. Ook een systeembank kan zijn wge niet op orde hebben. Ik acht de kans echter nagenoeg nihil, maar uitsluiten kan ik het niet.
Als je vermogensscheiding bedoelt, zeg dan vermogensscheiding en niet 'wge', dan is voor iedereen duidelijk waar je het over hebt. Daarnaast is 'wge' ook niet accuraat; er zijn meer manieren om vermogensscheiding te implementeren dan wat er via de Wet giraal effectenverkeer mogelijk gemaakt wordt, en deze wet omhelst veel meer dan alleen vermogensscheiding.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 03-09-2020 22:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
NIK0 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:12:
[...]

Ga verder geen toelichting geven over banken en de schandalen van de afgelopen 25 jaar dat zie ik vast over een x aantal jaar wel weer terug bij Tros Radar ofzo.
Jammer dat je je er zo gemakkelijk van af maakt, blijkbaar kun je je stellige bewering niet onderbouwen.

• NIK0
Miki schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:37:
[...]

Jammer dat je je er zo gemakkelijk van af maakt, blijkbaar kun je je stellige bewering niet onderbouwen.
Dat zal het wel zijn ja... _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De crux voor ons zit hem ook niet in of het een ETF (tijdens beurstijden verhandeld) of fonds (meestal dagelijks verhandeld). Het voordeel van de NT fondsen ten opzichte van de meeste andere brede indexproducten is dat de specifieke NT fondsen waar we het hier over hebben een fiscale beleggingsinstelling voor de Nederlandse belasting zijn. Dat voordeel zorgt ervoor dat ze geen (of minder) dividendlek hebben.

De besparing omdat ze geen dividendlek hebben weegt (al bij relatief kleine bedragen, vaak enkele duizenden euro's) op tegen de extra kosten die de bank rekent. Bij grotere portefeuilles dalen de bankkosten verhoudingsgewijs (bijvoorbeeld bij de Rabobank zijn die gelimiteerd tot een vast bedrag per kwartaal) waardoor je nog iets meer voordeel (maar procentueel weinig, in de orde van 0.25% oid) voordeel hebt. Op een grote portefeuille en over een lange looptijd kan zo'n klein percentage echter wel tot een aardig bedrag oplopen.

• Sport_Life
  • Laatst online: 09:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Die tweede url is Van Eck etf's, beetje van het niveau "wij van wc eend..". De lopende kosten bij NT World zijn 0,15%, maar die staat natuurlijk niet in hun vergelijk.
Bankkosten zijn bij de grotere bedragen concurrerend.

Ik hoop dat je met beleggen wat minder naïef bent ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 03-09-2020 23:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• NIK0
Sport_Life schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:40:
[...]

Die tweede url is Van Eck etf's, beetje van het niveau "wij van wc eend..". De lopende kosten bij NT World zijn 0,15%, maar die staat natuurlijk niet in hun vergelijk.
Bankkosten zijn bij de grotere bedragen concurrerend.

Ik hoop dat je met beleggen wat minder naïef bent ;).
Ik hoop het ook..ik short de f* uit banken zoals ING en ABN ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

NIK0 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:51:
[...]

Ik hoop het ook..ik short de f* uit banken zoals ING en ABN ;)
Dat bedoel ik , wij zitten allemaal short op Tesla en Apple :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:53:
[...]

Dat bedoel ik , wij zitten allemaal short op Tesla en Apple :+ ;)
Mwah, Buffett is de laatste tijd ook aan het uitstappen uit de meeste banken (met Bank of America als uitzondering). Daar tegenover heeft hij een enorme positie in Apple (121 miljard op een portfolio van 246 miljard, buitenlandse stocks en wholly-owned niet meegerekend). Verder hebben ze een 25% stake in BYD (een van de Chinese Tesla's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd1 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 00:05:
[...]

Mwah, Buffett is de laatste tijd ook aan het uitstappen uit de meeste banken (met Bank of America als uitzondering). Daar tegenover heeft hij een enorme positie in Apple (121 miljard op een portfolio van 246 miljard, buitenlandse stocks en wholly-owned niet meegerekend). Verder hebben ze een 25% stake in BYD (een van de Chinese Tesla's).
Hij heeft banken en airlines eruit gegooid ten bate van (Barrick) Gold. Is denk ik mede ;) de aantrekkingskracht van goud .

Zijn positie in Apple is meer een gevolg van de sprint van Apple. Maar ik ken de details niet.

Overigens zit Buffet er ook weleens naast, zoals bij Kraft Heinz.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2020 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 00:19:
[...]

Hij heeft banken en airlines eruit gegooid ten bate van (Barrick) Gold.
De airlines heeft hij er inderdaad uitgegooid en toegelicht, dat was omdat hij vond dat het speelveld voor langere tijd (in hun nadeel) veranderd was. De verkoop van banken heeft hij voor zover ik weet nog niet toegelicht.

De aankoop van Barrick Gold is van een heel andere orde. Met een totale waarde van 600 miljoen zijn er (naar mijn weten twee opties):
- Een van z'n managers die een kleiner portfolio beheren hebben die aankoop gedaan:
To be sure, because Berkshire Hathaway’s position in Barrick Gold is relatively small, one of Buffett’s investing lieutenants, Ted Weschler or Todd Combs, could be responsible for the purchase rather than the Oracle of Omaha.
https://www.cnbc.com/2020...kshire-reveals-stake.html
- De aankoop is laat in Q2 gestart, maar pas in begin Q3 afgerond. Het deel van Q2 is bekend via de SEC fillings, maar de rest van de aankoop nog niet.

Wat dat betreft is de aankoop in Japan duidelijker uit Buffett's playbook:
Warren Buffett has invested $6bn in Japan’s five biggest trading houses, giant conglomerates involved in everything from importing food and textiles to the technology and manufacturing industries, as he looks to diversify beyond the US.

The surprise move by Buffett, who has just turned 90, means he is one of the biggest shareholders in Mitsubishi Corp, Mitsui & Co, Itochu Corp, Sumitomo Corp and Marubeni Corp.

Buffett’s investment company, Berkshire Hathaway, has taken a 5% stake in each of the “sogo shosha”, or general trading companies, that play a vital role in the Japanese economy and are increasingly becoming global players.

“The five major trading companies have many joint ventures throughout the world and are likely to have more of these partnerships,” Buffett said. “I hope that in the future there may be opportunities of mutual benefit.”
https://www.theguardian.c...ve-biggest-trading-houses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 00:19:
[...]

Zijn positie in Apple is meer een gevolg van de sprint van Apple. Maar ik ken de details niet.
Deels, maar ook een aanzienlijke inleg een paar jaar geleden (zo'n 40 miljard gok ik).
Overigens zit Buffet er ook weleens naast, zoals bij Kraft Heinz.
Jup, maar er is wel wat druk om te investeren natuurlijk. Veel cash op de balans en dan netto verkopen werkt ook niet echt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd1 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 00:05:
[...]

Warren Buffet zit ook in America Express. Ik snap niet waarom, Visa of Mastercard doen het veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
phantom09 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 00:46:
[...]

Warren Buffet zit ook in America Express. Ik snap niet waarom, Visa of Mastercard doen het veel beter.
Ik denk dat het met timing te maken heeft. Hij heeft AMEX al lang gelden gekocht:
His schemes came to an end when on November 22nd, 1963, authorities discovered that the barrels he was shipping over actually contained mostly water. This caused a huge decline for the futures market dragging down American Express shares with it. When Buffett saw the news, his instincts were to ignore the temporary scandal and use it as an opportunity to invest in a great company. American Express’s stock price gradually started to increase after the scandal subsided; making Buffett and his investors millions.
https://moneyminiblog.com...rican-express-investment/
Hij heeft ook MC en VISA, maar nog niet zo lang. In 2011
Berkshire bought 216,000 shares of Mastercard at an average price of around $252 apiece, the company said Monday in a Securities and Exchange Commission filing.
https://fortune.com/2011/...t-reaches-for-mastercard/
In 2015:
According to Berkshire Hathaway Inc.’s (NYSE/BRK-A, BRK-B) 13F filing with the SEC, the company owns 9.9 million shares of Visa, worth $646.6 million. This represents a 294% increase over the previous quarter.
https://www.profitconfide...a-inc-should-you-buy-too/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Portfolio Warren buffet feb 2020: https://drive.google.com/...wZlHkh3XYFliaq92u6O3/view

8,35% American express
0,85% VISA
0.62% Mastercard

Waarom zoveel in American express die al jaren minder presteerd dan visa en mastercard. Ik weet dat Warren Buffet een buy and hold belegger is, maar als je na een aantal jaren ziet dat er grote verschillen zit tussen deze bedrijven die in dezelfde brache zitten, dan ga je toch je investeringen in AMX verlagen en in visa en MA verhogen?

MA bestaat al sinds 1966: Wikipedia: Mastercard
En visa sinds 1958: Wikipedia: Visa Inc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
phantom09 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 01:22:
Waarom zoveel in American express die al jaren minder presteerd dan visa en mastercard. Ik weet dat Warren Buffet een buy and hold belegger is,
Ik vermoed dat hij de prijs simpelweg niet aantrekkelijk genoeg vindt. An sich zal hij ze allebei prima bedrijven vinden, hij heeft er immers redelijk wat geld in gestopt (en ze hebben natuurlijk een succesvol model). Nu is het flink gegroeid en denk ik dat hij het te duur vindt. In plaats daarvan koopt hij bijvoorbeeld een stake in de trading companies in Japan, die verhandelen op P/E's onder de 10.
maar als je na een aantal jaren ziet dat er grote verschillen zit tussen deze bedrijven die in dezelfde brache zitten, dan ga je toch je investeringen in AMX verlagen en in visa en MA verhogen?
Bedoel je dan dat MC en Visa het de laatste jaren op de beurs beter doen? Dat lijkt mij niet per se een reden om te kopen, zeker niet als het voor de lange termijn is. Gericht op momentum kan het interessant zijn, maar dat is niet het spel wat Buffett speelt (en werkt denk ik ook niet goed met die bedragen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
Portfolio Warren buffet feb 2020: https://drive.google.com/...wZlHkh3XYFliaq92u6O3/view

8,35% American express
0,85% VISA
0.62% Mastercard

Waarom zoveel in American express die al jaren minder presteerd dan visa en mastercard. Ik weet dat Warren Buffet een buy and hold belegger is, maar als je na een aantal jaren ziet dat er grote verschillen zit tussen deze bedrijven die in dezelfde brache zitten, dan ga je toch je investeringen in AMX verlagen en in visa en MA verhogen?

MA bestaat al sinds 1966: Wikipedia: Mastercard
En visa sinds 1958: Wikipedia: Visa Inc..
Visa en Mastercard kun je natuurlijk niet 1-op-1 vergelijken met Amex. De eerste twee hebben geen eigen loan book, maar faciliteren enkel transacties. Amex doet wel beide. Op leningen haal je natuurlijk nooit dezelfde return metrics als zonder. Daarnaast zijn MC en V veel minder lang beursgenoteerd. De prestaties van die twee de laatste 10+ zijn dan ook uitzonderlijk goed. En met een holding van bijna 14% in Amex zou je bij een (gedeeltelijke) exit gedurende een mindere periode alleen maar meer de waarde van je eigen holding drukken. Overigens zit hij ook nog in Synchrony maar die mikken zich helemaal op de onderkant van de CC markt en dat wordt nog erger afgestraft momenteel.

Dat Buffett uit gedeeltelijk uit banken stapt is ook logisch. Met rentes die naar nul kruipen ook in de VS wordt het verdienmodel gewoon minder. Dan is het toekomstperspectief gelijk gereduceerd.

De investment in Barrick is ook logisch. Dat staat los van een geloof in goud, maar is wel een leveraged bet op wat goud oplevert voor het bedrijf als de prijs stijgt. Het is de facto een inversie van een investment in banken mbt tot rates. Maar het verdienvermogen van een miner wordt gewoon veel hoger bij elke toename van de prijs van de grondstof die het uit de grond haalt aangezien de meeste kosten wel gewoon vast staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 17:20

Nee, veel investeerders selecteren aandelen niet op basis van hun recente prestaties. Waar Buffett wel op selecteert kun je in veel artikelen terugvinden. Hier een voorbeeld: https://www.investopedia....investing-style-reviewed/

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 04-09-2020 06:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
NIK0 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:53:
Valt me op dat die Northern Trust ETFs wel erg vaak genoemd worden, ga bijna denken aan sluik reclame. :X

Alsof de "groot-banken" opeens de beste vriend van de kleine particuliere belegger zouden zijn geworden.. _O-
Dit zijn de kosten om wereldwijd goed gespreid te beleggen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M6v0SCC.png

Als jij goede argumenten hebt waarom dit niet zou kloppen dan horen we dat natuurlijk graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 06:09:
[...]

Nee, veel investeerders selecteren aandelen niet op basis van hun recente prestaties. Waar Buffett wel op selecteert kun je in veel artikelen terugvinden. Hier een voorbeeld: https://www.investopedia....investing-style-reviewed/
Visa en mastercard zijn al bijna meer dan 15 jaar op de markt. Dus dat zijn zeker geen recente prestaties.
De recente prestaties van V en M lopen achter t.o.v. tech aandelen.
Ik snap dat Warren Buffet niet meteen zjin posities gaat afbouwen bij AMX en opbouwen bij M en V.
Maar in die 14 jaar zou je toch verwachten dat hij elk jaar het bekijkt en toch wel een klein beetje gaat aanpassen. En zekers na een aantal jaren.
Nu hij dat voor meer dan 15 jaar niet heeft gedaan verwacht ik ook niet dat hij dat in de toekomst zal gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 04-09-2020 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:56:
[...]

Visa en mastercard zijn al bijna meer dan 15 jaar op de markt. Dus dat zijn zeker geen recente prestaties.
Ik snap dat Warren Buffet niet meteen zjin posities gaat afbouwen bij AMX en opbouwen bij M en V.
Maar in die 14 jaar zou je toch verwachten dat hij elk jaar het bekijkt en toch wel een klein beetje gaat aanpassen. En zekers na een aantal jaren.
Nu hij dat voor meer dan 15 jaar niet heeft gedaan verwacht ik ook niet dat hij dat in de toekomst zal gaan doen.
Feit blijft dat Buffett niet denkt "oh die presteert de afgelopen 10 jaar beter, die ga ik dan maar kopen". Wat hij verwacht van de toekomst is veel belangrijker voor hem. En hij kan er natuurlijk ook goed naast zitten.

Buffett staat bekend als een value investor. Dat is vaak het tegenovergestelde van de best presterende fondsen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:04

Tuxie

En WeL nU!

Even iets anders, wat vinden jullie van de stabiliteit van De Giro trader? Deze week al 4x eruit ofzo....killing voor daghandel, misschien tijd voor een alternatief...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
magneetje schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:38:
[...]

- AB InBev is eigenaar van het Corona biertje. Ik kan me voorstellen dat die niet zo goed loopt (of juist wel wie zal het zeggen).
https://www.rtlnieuws.nl/...ronabier-bier-coronavirus :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 06:21
phantom09 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:56:
[...]

De meeste tech aandelen bieden geen dividend dus het hebben van een aandeel heeft amper meerwaarde. Buffet hecht veel belang aan hoe management omgaat met de aandeelhouders (zoals een deel vd winst gewoon netjes uitkeren), zoals dat ook omschreven staat in de pagina die je quote.

Tech aandelen zijn alleen interessant met het idee dat iemand anders straks bereid is meer voor jouw aandeel te geven dan jij er voor betaald hebt. De hamvraag is dan: waarom zou diegene meer voor je aandeel betalen dan jij er voor gegeven hebt? Welke reden zou daarvoor zijn? Wat is het nut van aandelen kopen van een bedrijf waar je nooit een cent van terug zult zien? Hoe denk je geld terug te verdienen aan het aanschaffen van dit aandeel?

Dit soort vragen zijn wel belangrijk imo in het kopen van aandelen met een lange termijn visie.

[ Voor 13% gewijzigd door eMiz0r op 04-09-2020 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 20:27
[...]

En brokers zijn veel beter? Degiro op de vingers getikt door de AFM, Flatex stopte kort na introductie alweer met gratis handelen of Binck misleidende reclames had met Alex

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:23

Qwerty-273

Meukposter

Pistachenootje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:52:
Als jij goede argumenten hebt waarom dit niet zou kloppen dan horen we dat natuurlijk graag.
Het is waarschijnlijk eerder een onderbuik gevoel van hoe de grootbanken in Nederland de consument de afgelopen decennia heeft behandeld. Dat op dit moment de kosten voor beleggen in Northern Trust fondsen via de grootbanken laag zijn, betekend niet dat dit over 5, 10, 15, 20 jaar nog steeds zo is. Vooral door het omgooien van de tariefstructuur (waar je wel en niet voor betaald) is behoorlijk dramatisch in de ogen van de consument - en dan bedoel ik niet dat een actie 1 euro kost en volgend jaar 1,05 euro. Maar dat acties die voorheen inbegrepen waren plotseling wel kosten mee brengen.

(en dat kan net zo goed bij een broker gebeuren natuurlijk)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-07 15:08
Goedemorgen! Wellicht een domme vraag maar ik ben ook here to learn. Heb wel wat aandelen maar absoluut geen goeroe en gebruik alleen geld wat echt na sparen, lasten e.d. overblijft. Potje om mee te 'spelen' als het ware.

De koers van Tesla lijkt iets te zakken de afgelopen dagen waardoor ik er aan zat te denken om daar wat in te kopen. Echter, nu heb ik onderstaand super basis rekensommetje gemaakt van stock price maal volume en als ik dat vergelijk met andere grote jongens dan lijkt het mij toch dat Tesla zwaar over gewaardeerd is? Tuurlijk, Tesla is echt geen beginnend bedrijf meer maar zijn ze meer waard dan een Google, Apple e.d. ? Waarschijnlijk zal er meer achter zitten maar vroeg mij af of iemand mij een zetje in de juiste richting kan geven.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kU_uizRGKhwaeSIs-1N5wUs_7QI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VNfgtzcsOqkkgTiAAzHMhgL5.png?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Stock price maal volume zegt alleen voor hoeveel geld er op een dag aan aandelen zijn verhandeld. Het geeft je een indicatie hoeveel interesse er heerst rondom een bepaald bedrijf, maar het is nutteloos om de waarde van het bedrijf te bepalen.

Om te zien wat de markt een bedrijf waard vind, dan is market cap het juiste getal. Dat is totaal aantal uitgegeven aandelen maal stock price.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
Zr40 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:47:
Stock price maal volume zegt alleen voor hoeveel geld er op een dag aan aandelen zijn verhandeld. Het geeft je een indicatie hoeveel interesse er heerst rondom een bepaald bedrijf, maar het is nutteloos om de waarde van het bedrijf te bepalen.

Om te zien wat de markt een bedrijf waard vind, dan is market cap het juiste getal. Dat is totaal aantal uitgegeven aandelen maal stock price.
Oké, dankjewel, ga ik dat er bij zoeken :) . Zou ik dan voorzichtig kunnen stellen dat o.b.v mijn schema op dit moment Tesla het 'hotst' is en Alphabet/Google juist niet? Of is dat ook veel te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 15:07
MrAelon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:48:
[...]

Oké, dankjewel, ga ik dat er bij zoeken :) . Zou ik dan voorzichtig kunnen stellen dat o.b.v mijn schema op dit moment Tesla het 'hotst' is en Alphabet/Google juist niet? Of is dat ook veel te kort door de bocht?
Tesla is echt een gokkers aandeel, fluctueert bijna zo veel als Bitcoin ondertussen. Ik heb nog omdat ik vertrouw dat Musk zijn positie alleen blijft versterken, dat icm groeiende markt van elektrische auto's. Maar je kan zo van dag tot dag 10-20% schommelen. Dat zal je bij Google/Apple niet tegenkomen. AMD is ook aardig aan het swingen de laatste dagen bijvoorbeeld.

Sowieso zijn dit niet echt aandelen voor "klein geld", gezien 1 stuk al 1000+ kost (Tesla niet meer sinds net, OK). Is dat wel waar je dan mee wilt starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
Zebby schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:51:
[...]

Tesla is echt een gokkers aandeel, fluctueert bijna zo veel als Bitcoin ondertussen. Ik heb nog omdat ik vertrouw dat Musk zijn positie alleen blijft versterken, dat icm groeiende markt van elektrische auto's. Maar je kan zo van dag tot dag 10-20% schommelen. Dat zal je bij Google/Apple niet tegenkomen. AMD is ook aardig aan het swingen de laatste dagen bijvoorbeeld.

Sowieso zijn dit niet echt aandelen voor "klein geld", gezien 1 stuk al 1000+ kost (Tesla niet meer sinds net, OK). Is dat wel waar je dan mee wilt starten?
Heb nu een portefeuille van zo'n 5k met klein positief rendement (als ik nu zou verkopen). Is niet dat ik direct m'n balans scheef gooi. Geloof ook echt wel in Tesla long term en had mijn oog er al langer op maar zat tijden te wachten op een correctie, had niet verwacht dat die groei zo lang en zo hard aan zou houden. Vraag is uiteraard of de correctie nu nog forser wordt of dat er straks weer geklommen wordt, die glazen bol heb ik ook niet. Sowieso heb ik een long term strategie, ben niet van plan de komende 10-15-20 jaar aandelen te verkopen en zoek dan ook voornamelijk aandelen die mij op lange termijn interessant lijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MrAelon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:58:
[...]

Heb nu een portefeuille van zo'n 5k met klein positief rendement (als ik nu zou verkopen). Is niet dat ik direct m'n balans scheef gooi. Geloof ook echt wel in Tesla long term en had mijn oog er al langer op maar zat tijden te wachten op een correctie, had niet verwacht dat die groei zo lang en zo hard aan zou houden. Vraag is uiteraard of de correctie nu nog forser wordt of dat er straks weer geklommen wordt, die glazen bol heb ik ook niet. Sowieso heb ik een long term strategie, ben niet van plan de komende 10-15-20 jaar aandelen te verkopen en zoek dan ook voornamelijk aandelen die mij op lange termijn interessant lijken.
Waarom dan niet gewoon een wereldwijd etf/fonds ? Klinkt saai en dat is het ook :P maar levert je wel het meeste rendement op doorgaans.

Wie zegt dat Apple en Amazon over 20 jaar nog "hot" zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
MrAelon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:58:
[...]

Weleens gekeken naar een breed gespreid aandelenfonds of ETF als je je aandelen zo lang wilt aanhouden? Minder risico want meer spreiding én je slaapt beter.

Edit: go Sport_Life :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
Sport_Life schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:01:
[...]

Waarom dan niet gewoon een wereldwijd etf/fonds ? Klinkt saai en dat is het ook :P maar levert je wel het meeste rendement op doorgaans.

Wie zegt dat Apple en Amazon over 20 jaar nog "hot" zijn?
Grootste deel zit in VANGUARD FTSE AW.

Eens, ben ook niet van plan Apple te kopen. Amazon kan daarentegen wel interessant zijn omdat ik niet zie dat we in de toekomst minder gaan doen met online shoppen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En waarom dan specifiek Amazon? Misschien wordt een andere online retailer wel groot over 20 jaar :)

(Voor de volledigheid, ik ben zelf long in zowel AAPL als AMZN.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 22:02
NIK0 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:53:
Valt me op dat die Northern Trust ETFs wel erg vaak genoemd worden, ga bijna denken aan sluik reclame. :X

Alsof de "groot-banken" opeens de beste vriend van de kleine particuliere belegger zouden zijn geworden.. _O-
Hoezo sluik reclame voor de banken? Het gaat toch écht om de NT fondsen uiteindelijk, de banken maken het enkel mogelijk en zijn wonder boven wonder de goedkoopste optie om dit fonds via hun aan te houden op dit moment.
We hebben hier in het verleden ook discussies gehad over hetzelfde soort type beleggingsproduct, en het advies van velen was destijds dat je het voordeligst kon beleggen bij Meesman, waarmee je uiteindelijk ook aan het beleggen bent in NT fondsen.
Niet dat ik dit van mening ben; maar als je je wat meer had verdiept in de discussies hier had het mij logischer geleken dat er hier sluik reclame is voor de NT fondsen zelf.
Of VRWL bij DeGiro of VTI/VXUX zijn hier ook vaak voorbij gekomen.
Ik heb zelfs nog een verwijzing naar NN index fondsen in mijn signature, die wat mij betreft in veel gevallen een betere optie is dan de andere genoemde opties hier.
Maar ook sluik reclame allemaal natuurlijk :+

Volgens mij zijn de meesten hier om elkaar te helpen en/of informatie op te doen en dat heeft helemaal niets te maken met sluik reclame.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
MrAelon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:48:
[...]

Tesla is een lastig verhaal. Volgens de bulls is $500 wel een ‘goede’ koers als Tesla alles volgens plan uitvoert tm 2024. Je koopt dus volledig speculatief en als er tegenvallend nieuws is kan het zakken als een baksteen. Ik vond $500 pre merger een nette prijs nadat ze vorig jaar $200-300 schommelden, maar daar ga je het niet meer voor terug zien ($500 pre merger is $100 huidige koers).

Wellicht dat ik iets aankoop mocht de koers sterk corrigeren naar $200 ($1000 pre split), maar $400 is imo nog veel te hoog/risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Tuxie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:18:
Even iets anders, wat vinden jullie van de stabiliteit van De Giro trader? Deze week al 4x eruit ofzo....killing voor daghandel, misschien tijd voor een alternatief...
Na recente gebeurtenissen zou je om hele andere redenen weg willen gaan bij DeGiro.
Maar voor daytraden is een broker die vaak storing heeft ook niet leuk.
Je zou kunnen overstappen naar Binck, zijn een stuk duurder maar de service en betrouwbaarheid van het platform ligt een heel stuk hoger.
Opties zijn wel ( tijdelijk ) goedkoper bij Binck.
Als het aanbod van Trading212 invest ook voldoende is zou je dat ook kunnen overwegen.
Dan heb je geen transactiekosten, valutaconversie kosten, bewaarloon e.d. en je mag er blijkbaar sinds de laatste wijziging van de voorwaarden wél daytraden*
*Er was eerst een limiet op hoeveel transacties je mocht doen in de maand, hoe groot de orders in totaal mochten zijn en daytraden was verboden, maar deze regels lijken opgeheven te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gister was er een debate tussen de grootste bear van Tesla (Gordon Johnson) en de journalist van TeslaDaily/TheStreet (Rob Maurer). Ik denk dat dit een goed beeld vormt over hoe Tesla bekeken wordt van beide kanten en waardoor het aandeel ook zo wisselvallig wordt ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 15-09 11:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Qwerty-273 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:21:
[...]

Het is waarschijnlijk eerder een onderbuik gevoel van hoe de grootbanken in Nederland de consument de afgelopen decennia heeft behandeld. Dat op dit moment de kosten voor beleggen in Northern Trust fondsen via de grootbanken laag zijn, betekend niet dat dit over 5, 10, 15, 20 jaar nog steeds zo is. Vooral door het omgooien van de tariefstructuur (waar je wel en niet voor betaald) is behoorlijk dramatisch in de ogen van de consument - en dan bedoel ik niet dat een actie 1 euro kost en volgend jaar 1,05 euro. Maar dat acties die voorheen inbegrepen waren plotseling wel kosten mee brengen.

(en dat kan net zo goed bij een broker gebeuren natuurlijk)
Dat ben ik niet met je eens, dat de grootbanken met eigen financiële producten zo nu en dan hun klanten hebben belazerd kan ik in meekomen. Dat zijn feiten en daarvoor zijn de grootbanken op hun vingers getikt.

Maar dit staat geheel los van een beleggingsplatform bij een grootbank waar je zelf uit een ruim assortiment een keuze maakt om effecten van Northern Trust fondsen aan te kopen. Je zou argwanend kunnen zijn als je zou hebben gekozen voor beheerd beleggen waarbij de grootbank een keuze maakt in de aan te kopen beleggingen.
Maar met de NT route is hier geen sprake van en ben je zelf volledig in control en als je alle documentatie zou lezen volledig op de hoogte welke verplichtingen je aangaat en welke risico's je loopt.

@NIK0 die de stellige bewering doet kan dus helemaal niet beargumenteren waarop zijn onderbuik gestoeld is als het gaat om effecten van Northern Trust aankopen bij grootbanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Miki De NT fondsen worden natuurlijk ook beheerd door een fondsbeheerder;
Northern Trust, die kunnen natuurlijk ook *zomaar* de boel over de kop halen ten nadele van de belegger.
Er is in dat opzicht eigenlijk geen verschil tussen of je de '' NT route '' zou gaan of gelijk een product van je huisbank zou afnemen.

Maar inderdaad zolang je alle documentatie doorneemt en goed blijft opletten of er wijzigingen worden doorgevoerd moet alles duidelijk voor je gaan.
Waar het dan keer op keer misgaat is dat er mensen zijn die dat niet doen en soms zelfs blindelings op de koop knop drukken o.b.v. mooie gerealiseerde resultaten uit het verleden, '' mijn buurman doet dit ook '' etc.
Als het dan misgaat spelen ze de '' Wir haben es nicht gewußt '' kaart, zijn de banken de schuldige en wil men compensatie + alsnog het '' beloofde '' rendement :+
Zoals met die rabo certificaten laatst; ik zie zelden een aanbieder van een beleggingsproduct die zo duidelijk en transparant is over hun product ( op de website/brochure tenminste ), maar dat was alsnog niet duidelijk genoeg blijkbaar... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
@JohanNL Maar dan klopt nog steeds de stellige bewering van @NIK0 niet. Als Northern Trust de boel omgooit zoals bijvoorbeeld recent Actiam dat gedaan heeft dan is het alleen te wijten aan de fondsbeheerder en niet aan de broker, in dit geval een grootbank. Hij beweert namelijk dat de grootbanken vanwege schandalen met financiële producten in het verleden onbetrouwbaar zijn en dat datzelfde ook geldt voor effecten die je koopt op hun beleggingsplatform.

Het enige risico wat ik voorzie bij de Northern Trust fondsen in de nabije toekomst is de FBI/ FGR regeling. Als er ooit een kabinet komt die aan deze regeling gaat tornen dan is het voordeel van het dichten van het dividendlek weg. Maar ook hier ligt de schuld niet bij de broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Nee inderdaad en je hebt sowieso geen garanties voor de toekomst.
Het is verstandig om altijd een beetje flexibel te zijn voor in het geval dat de heleboel wordt veranderd, inclusief het aanbod van andere banken/brokers die wellicht lucratiever worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:24:
Het enige risico wat ik voorzie bij de Northern Trust fondsen in de nabije toekomst is de FBI/ FGR regeling. Als er ooit een kabinet komt die aan deze regeling gaat tornen dan is het voordeel van het dichten van het dividendlek weg.
Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Als er meer belastinginkomsten nodig zijn dan zijn er effectievere (en eerlijkere) manieren dan het opheffen van deze fiscale structuren. Bedenk ook waarom deze fiscale structuren überhaupt bestaan; het is geen gunst of voordeeltje maar het heeft daadwerkelijk een functie, namelijk het voorkomen van dubbele belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 14:14
Santee schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:22:
[...]

Tesla is een lastig verhaal. Volgens de bulls is $500 wel een ‘goede’ koers als Tesla alles volgens plan uitvoert tm 2024. Je koopt dus volledig speculatief en als er tegenvallend nieuws is kan het zakken als een baksteen. Ik vond $500 pre merger een nette prijs nadat ze vorig jaar $200-300 schommelden, maar daar ga je het niet meer voor terug zien ($500 pre merger is $100 huidige koers).

Wellicht dat ik iets aankoop mocht de koers sterk corrigeren naar $200 ($1000 pre split), maar $400 is imo nog veel te hoog/risicovol.
Een pe ratio van meer dan 1000 is ook wel lastig om te verantwoorden.

Wat was het ook al weer? Als ze 20 jaar 50% groei hadden dan zouden ze alsnog een overgewaardeerde pe hebben?

Maarja Tesla wordt ook wel breder gezien dan slechts een electrisch autootje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Freddy22 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:55:
[...]
Wat was het ook al weer? Als ze 20 jaar 50% groei hadden dan zouden ze alsnog een overgewaardeerde pe hebben?
Het ligt er ook maar net aan hoe je 'groei' definieert. Bij 50% bottom-line growth heb je gelijk, maar bedenk dat Tesla pas sinds kort bottom-line profitabel is. En dat is waar de E in PE naar kijkt. Bij 50% top-line growth (oftewel 50% meer omzet) en ongewijzigde fixed costs stijgt de bottom line een stuk harder.

Ik schreef eerder al, bij hard groeiende bedrijven is Price to Sales iets bruikbaarder om mee te vergelijken. Dat staat op 73,6 bij TSLA. En zelfs dat is terugkijkend; het houdt geen rekening met de groei.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 04-09-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:33

oscar82

De ondertitel

Ik moest deze maand wat "maandrente" betalen aan ING. Ik denk dat het te maken heeft met mijn switch-order. De aankoopkant (NT small cap) werd voor het weekend uitgevoerd en de verkoop (gedeelte van mijn NT world) werd pas na het weekend uitgevoerd.
Daardoor was mijn saldo op papier waarschijnlijk een paar dagen negatief. Omdat ik geen cash op mijn beleggingsrekening aanhoud, stond ik nu dus ook weer een klein beetje negatief. Misschien zijn er meer mensen geswitcht de afgelopen maand. Tip om dus even te checken of je cash saldo op je beleggingsrekening nog positief is.

[ Voor 0% gewijzigd door oscar82 op 04-09-2020 14:26 . Reden: d/t ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 08:50
Deveon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:35:
Gister was er een debate tussen de grootste bear van Tesla (Gordon Johnson) en de journalist van TeslaDaily/TheStreet (Rob Maurer). Ik denk dat dit een goed beeld vormt over hoe Tesla bekeken wordt van beide kanten en waardoor het aandeel ook zo wisselvallig wordt ingeschat.

[YouTube: Tesla Bull/Bear Debate: Rob Maurer and Gordon Johnson Discuss TSLA]
Net even naar geluisterd, buiten het feit dat men elkaar niet liet uitpraten, is het duidelijk dat er ook een hoop emotie bij dit aandeel komt kijken.

In de kern vond ik de volgende vergelijking wel mooi. Is Tesla een Apple of een Blackberry? Is de voorsprong en groei sustainable en neemt de winstgevendheid toe en komt het in de sweetspot van hoge volumes EN hoge marges? Of is het een tijdelijke hype en gaat de markt gedomineerd worden door de huidige fabrikanten en is er uiteindelijk slechts een plekje in de marge?

Achterliggend: is deze markt "disruptive" of gaat het heel geleidelijk en is het de facto een "vervangingsmarkt"? Is het een aandeel vergelijkbaar met de tech bubble eind jaren '90 of is het inderdaad de nieuwe Google bij wijze van spreken?

Ik zie zelf steeds meer pointers dat het een ordinaire vervangingsmarkt is, maar kan het natuurlijk mis hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
oscar82 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:26:
Ik moest deze maand wat "maandrente" betalen aan ING. Ik denk dat het te maken heeft met mijn switch-order. De aankoopkant (NT small cap) werd voor het weekend uitgevoerd en de verkoop (gedeelte van mijn NT world) werd pas na het weekend uitgevoerd.
Daardoor was mijn saldo op papier waarschijnlijk een paar dagen negatief. Omdat ik geen cash op mijn beleggingsrekening aanhoud, stond ik nu dus ook weer een klein beetje negatief. Misschien zijn er meer mensen geswitcht de afgelopen maand. Tip om dus even te checken of je cash saldo op je beleggingsrekening nog positief is.
Ik heb ook een switch gemaakt maar ik heb dit fenomeen niet meegemaakt bij dezelfde bank. Ik heb eerst een bedrag gestort om eenmalig een aankoop te doen van NT small cap en vervolgens heb ik een periodieke order aangemaakt en deze gekoppeld aan mijn tegenrekening. Beide transacties zijn zonder bijkomende kosten verlopen.
Heb je toevallig al in je transactie overzicht gekeken wat de diverse data is geweest?

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 04-09-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Magpie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:47:
[...]

Net even naar geluisterd, buiten het feit dat men elkaar niet liet uitpraten, is het duidelijk dat er ook een hoop emotie bij dit aandeel komt kijken.
Het was inderdaad niet echt een debat onder gelijke of met wederzijds respect. De comments zijn ook vrij uitgesproken om het licht uit te drukken. Wel respect voor beide dat ze het debat aan gaan al kreeg ik niet het gevoel dat ze enigszins naar elkaar toe aan het groeien waren.
In de kern vond ik de volgende vergelijking wel mooi. Is Tesla een Apple of een Blackberry? Is de voorsprong en groei sustainable en neemt de winstgevendheid toe en komt het in de sweetspot van hoge volumes EN hoge marges? Of is het een tijdelijke hype en gaat de markt gedomineerd worden door de huidige fabrikanten en is er uiteindelijk slechts een plekje in de marge?

Achterliggend: is deze markt "disruptive" of gaat het heel geleidelijk en is het de facto een "vervangingsmarkt"? Is het een aandeel vergelijkbaar met de tech bubble eind jaren '90 of is het inderdaad de nieuwe Google bij wijze van spreken?

Ik zie zelf steeds meer pointers dat het een ordinaire vervangingsmarkt is, maar kan het natuurlijk mis hebben!
Hoewel ik begrijp wat er bedoeld wordt met de referentie naar Blackberry (of AOL, voor mijn tijd) moet ik zeggen dat ik in het bedrijf of product eigenlijk de vergelijking niet zie. Tesla is namelijk lang niet de enige in de EV wereld en er is, zeker in China, al een tijdje concurrentie. Je ziet alleen dat weg die Tesla ingeslagen is simpelweg veel meer vraag gecreëerd heeft dan een Nissan Leaf, Renault Zoe of Chevrolet Bolt.

Nu "komt de concurrentie" al jaren, maar tot heden is daar maar weinig effect van te merken. Het doel van Tesla is nog steeds om in 2025 op een productiecapaciteit te komen van 5 miljoen auto's terwijl een gigant als Volkswagen eind vorig jaar hun target van 1 miljoen in 2025 heeft verhoogd naar 1,5 miljoen (de totale automarkt is 100 miljoen per jaar). Dat klinkt niet als een grote aanpak om winst te gaan maken, maar eerder als rustig opstarten om nog zo lang mogelijk (winstgevende) ICE te blijven verkopen (en onderhouden) en enkel het EV programma te rekken om te voldoen aan de emissie-eisen.

Met een dalende koers ben ik nu toch meer aan het oriënteren naar wat de "bears" zien wat ik (en de community) mis of gemist heb. Welke pointers zie jij dat er het een vervangingsmarkt betreft? Van Gordon Johnson ben ik eerlijk gezegd niet veel wijzer geworden naast dat het opvallend is dat Tesla dezelfde operationele kosten heeft weten te behouden met een extra fabriek, maar dat kan je natuurlijk ook zeer positief opvatten. Op zijn statement op Autopilot en de verkopen in Europa leek hij duidelijk geen uitleggen of toelichting te waarderen, maar misschien ben ik zelf te biased.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:23

Qwerty-273

Meukposter

Miki schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:52:
Dat ben ik niet met je eens, dat de grootbanken met eigen financiële producten zo nu en dan hun klanten hebben belazerd kan ik in meekomen. Dat zijn feiten en daarvoor zijn de grootbanken op hun vingers getikt.

Maar dit staat geheel los van een beleggingsplatform bij een grootbank waar je zelf uit een ruim assortiment een keuze maakt om effecten van Northern Trust fondsen aan te kopen.
De tariefstructuur van dat beleggingsplatform kan natuurlijk wel drastisch worden aangepast. En dat heeft direct effect op de berekende kosten die worden weergegeven in de tabel in Pistachenootje in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9" . Het is nu met de huidige tarieven van de grootbanken een keuze met zeer lage kosten, het is maar de vraag of dat ook zo blijft over 10, 15, 20, 25 jaar. En juist op dat punt hebben de grootbanken niet een goede reputatie bij de consument. Volgens mij ging de opmerking dan ook niet over de NT fondsen zelf, maar meer de combinatie met een grootbank.

Maar zoals eerder ook al gezegd, dat kan ook bij elke andere broker spelen.

( Ik weet trouwens niet wat de historische tariefveranderingen zijn geweest voor beleggen bij de Nederlandse grootbanken in de afgelopen 20-30 jaar, maar dat is meer historisch interessant want resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst :D )

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eMiz0r
Deveon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:51:
[...]

Het was inderdaad niet echt een debat onder gelijke of met wederzijds respect. De comments zijn ook vrij uitgesproken om het licht uit te drukken. Wel respect voor beide dat ze het debat aan gaan al kreeg ik niet het gevoel dat ze enigszins naar elkaar toe aan het groeien waren.

[...]

Hoewel ik begrijp wat er bedoeld wordt met de referentie naar Blackberry (of AOL, voor mijn tijd) moet ik zeggen dat ik in het bedrijf of product eigenlijk de vergelijking niet zie. Tesla is namelijk lang niet de enige in de EV wereld en er is, zeker in China, al een tijdje concurrentie. Je ziet alleen dat weg die Tesla ingeslagen is simpelweg veel meer vraag gecreëerd heeft dan een Nissan Leaf, Renault Zoe of Chevrolet Bolt.

Nu "komt de concurrentie" al jaren, maar tot heden is daar maar weinig effect van te merken. Het doel van Tesla is nog steeds om in 2025 op een productiecapaciteit te komen van 5 miljoen auto's terwijl een gigant als Volkswagen eind vorig jaar hun target van 1 miljoen in 2025 heeft verhoogd naar 1,5 miljoen (de totale automarkt is 100 miljoen per jaar). Dat klinkt niet als een grote aanpak om winst te gaan maken, maar eerder als rustig opstarten om nog zo lang mogelijk (winstgevende) ICE te blijven verkopen (en onderhouden) en enkel het EV programma te rekken om te voldoen aan de emissie-eisen.

Met een dalende koers ben ik nu toch meer aan het oriënteren naar wat de "bears" zien wat ik (en de community) mis of gemist heb. Welke pointers zie jij dat er het een vervangingsmarkt betreft? Van Gordon Johnson ben ik eerlijk gezegd niet veel wijzer geworden naast dat het opvallend is dat Tesla dezelfde operationele kosten heeft weten te behouden met een extra fabriek, maar dat kan je natuurlijk ook zeer positief opvatten. Op zijn statement op Autopilot en de verkopen in Europa leek hij duidelijk geen uitleggen of toelichting te waarderen, maar misschien ben ik zelf te biased.
Ik denk dat het heel belangrijk is onderscheid te maken tussen “Tesla is niks waard” en “Tesla is wel veel waard, maar niet zóveel”. Die nuance in de discussie mis ik constant.

Tesla bouwt geen ICE maar VW wel. Als VW inzet op een productie van 1,5 miljoen per jaar in 2025 en Tesla 5 miljoen, dan is de kans groot dat de totale omzet en winstgevendheid van VW nog steeds groter is dan die van Tesla.

En daarmee klopt het vervolgens niet dat VW 70 miljard waard is en Tesla 440 miljard (nu iets minder btw). Tesla is niet niks waard, zal niet failliet gaan en doet gewoon prima zaken. Wat ik echter niet verwacht is dat ze de markt compleet gaan domineren door van die 100 miljoen autos per jaar bijna 40% marktaandeel te hebben.

En zelfs al zou dat lukken, dan zou dat misschien een marktwaarde van 450 miljard kunnen vertegenwoordigen, maar niet veel meer en zeker geen triljoen.

Hier gaat volgens mij constant die discussie mis, los van dat er veel emotie in zit. De meeste Tesla bears (inclusief mezelf) denken helemaal niet dat Tesla het zo verkloot of failliet zal gaan. Ik denk zelf alleen dat met een marktwaarde van 200 miljard Tesla nog steeds buitengewoon fantastisch presteert. Dat betekent alleen wel een daling van 50% vd koers ten opzichte van die van nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 19:52
Vandaag weer enkele ETF's uit de kernselectie aangeschaft bij DEGIRO, deze en afgelopen maand nog geen transacties gedaan. Toch is er bij elke transactie een transactiefee afgeschreven. Zie ik soms iets over het hoofd? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
snaggyheadshot schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:19:
Vandaag weer enkele ETF's uit de kernselectie aangeschaft bij DEGIRO, deze en afgelopen maand nog geen transacties gedaan. Toch is er bij elke transactie een transactiefee afgeschreven. Zie ik soms iets over het hoofd? 8)7
Vergelijk eens met https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 19:52
Ja ik zag het al... ik heb de verkeerde beurs gekozen (Xetra i.p.v. Euronext). Ik was mij er echter niet van bewust dat de ISIN code verder hetzelfde is op elke beurs. Learned it the hard way dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:06:
[...]

De tariefstructuur van dat beleggingsplatform kan natuurlijk wel drastisch worden aangepast. En dat heeft direct effect op de berekende kosten die worden weergegeven in de tabel in Pistachenootje in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9" . Het is nu met de huidige tarieven van de grootbanken een keuze met zeer lage kosten, het is maar de vraag of dat ook zo blijft over 10, 15, 20, 25 jaar. En juist op dat punt hebben de grootbanken niet een goede reputatie bij de consument. Volgens mij ging de opmerking dan ook niet over de NT fondsen zelf, maar meer de combinatie met een grootbank.

Maar zoals eerder ook al gezegd, dat kan ook bij elke andere broker spelen.
Ik denk dat zoiets juist eerder bij budgetbrokers speelt. Alle aanbieders van NT fondsen pakken een aardige marge. Dat is mogelijk omdat ze vanwege het gebrek aan dividendlek ook na die marge aantrekkelijk zijn. Vergelijk je dat met een partij als DeGiro waar met hun kernselectie bijna geen geld naar de broker gaat dan hebben de banken (en Meesman / BND) een prima verdienmodel.

Daar bovenop is het denk ik wel gunstig dat een aantal partijen NT fondsen aanbieden, zo is er immers wat concurrentie (dus een rem op het zomaar verhogen van de kosten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 12:38
oscar82 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:26:
Ik heb dit ook een keer gehad toen ik switchte tussen twee fondsen, kan me wel herinneren dat ING toen een waarschuwing liet zien dat m'n saldo tijdelijk negatief kon zijn, vóórdat ik de order bevestigde, met de suggestie om eerst alleen de verkoop te doen als ik dat niet wilde. Kosten waren overigens miniem, gaat natuurlijk maar over 1 of 2 dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door BrtH op 04-09-2020 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nasdaq gisteren -5%, vandaag al -4%. Ben benieuwd waar dit naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:40:
Naar beneden. :+

Even wat minder druk op de ketel / minder lucht in de ballon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 15-09 11:06
Alles knakt momenteel. Even weer wat valse lucht laten ontsnappen.

ASML sub 300
Galapagos sub 100
Adyen sub 1300
ASMI sub 120

etc etc

[ Voor 34% gewijzigd door DJTimo op 04-09-2020 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wel lullig voor de mensen die nu eindelijk een aandeel Tesla konden kopen. Meteen 15% eraf in 3 dagen :P.

Deze week kun je beter in banken zitten ghehe..

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
DJTimo schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:49:
Alles knakt momenteel. Even weer wat valse lucht laten ontsnappen.

ASML sub 300
Galapagos sub 100
Adyen sub 1300
ASMI sub 120

etc etc
Mijn lijst biotechs is vandaag allemaal >-10%.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Value blijft tot nu toe wat beter overeind. Gisteren ook.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UkuPp0R.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Sport_Life schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:52:
Wel lullig voor de mensen die nu eindelijk een aandeel Tesla konden kopen. Meteen 15% eraf in 3 dagen :P.

Deze week kun je beter in banken zitten ghehe..
De bank wint altijd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vervelend voor degene die short zit op banken >:)

Als het zo doorgaat wordt Alfen wel weer interessant. Die bubbel is niet zo groot als bij US Tech (IMO), maar hij gaat net zo hard naar beneden.

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
De daling lijkt echt flink ingezet te zijn. De lucht loopt eruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
We zitten op hooguit ~8% daling (Nasdaq) vanaf de intra-day top? Relax... :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Prima dag vandaag. Alles diep in het rood, en toch sta ik hoger dan een maand geleden :Y

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 04-09-2020 17:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zr40 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:32:
Prima dag vandaag. Ik sta hoger dan een maand geleden :Y
Ik ook. Dankzij mijn maandelijkse inleg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
eMiz0r schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:09:
[...]
En daarmee klopt het vervolgens niet dat VW 70 miljard waard is en Tesla 440 miljard (nu iets minder btw). Tesla is niet niks waard, zal niet failliet gaan en doet gewoon prima zaken. Wat ik echter niet verwacht is dat ze de markt compleet gaan domineren door van die 100 miljoen autos per jaar bijna 40% marktaandeel te hebben.

[...]
Ik denk zelf alleen dat met een marktwaarde van 200 miljard Tesla nog steeds buitengewoon fantastisch presteert. Dat betekent alleen wel een daling van 50% vd koers ten opzichte van die van nu...
Het ligt er ook aan hoe je naar een bedrijf kijkt. In dit geval, kijk je naar Tesla als
  • alleen elektrische auto fabrikant
  • een elektrische auto fabrikant die vergevorderd is met zelfrijdende auto's
  • een elektrische auto fabrikant die vergevorderd is met zelfrijdende auto's en via zijn laadpalen, opstartende batterijfabrieken en zonnepanelen ook andere markten aan het betreden is
Maar goed, ondertussen lijkt het wel alsof er overal goed wat verdampt. Ik wilde vandaag nog wat ETF's kopen maar wacht nog even tot het duidelijker is of het mes nog veel verder gaat vallen of dat de koersen weer wat stabiliseren. (en ja, ik weet dat de markt niet te timen valt :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:40:
op 8 juni 2020 stond de SP500 op 3232 pnten
op 9 juni 2020 stond de SP500 op 3190 punten -1.3%
op 11 juni 2020 stond de SP500 op 3002 punten -5.9%

Daarna herstelde het weer.

Zal maandag mogelijk weer herstellen of toch verder omlaag ? Ik denk dat de lucht er even uit gaat Zoom die met 38% omhoog is gegaan laatst, Tesla die met +12% omhoog is gegaan en nog meer.
Niks meer dan een gezonde correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Het is inmiddels aardig aan het bijtrekken. Nasdaq staat nu op -2%, S&P 500 weer iets boven de 3400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:01:
[...]

Ik beticht hem niet van posten van een advertorial alleen dat RtlZ een advertorial uitzend alsof het een documentaire is. Wellicht valt het mee en steken we er wat van op waarbij je dus niet hoeft te wachten tot vanavond :)
Ik had deze uitzending opgenomen en gisteren bekeken. Is een uitzending voor mensen die wel van beleggen hebben gehoord, maar er nog nooit wat mee gedaan hebben en dit misschien wel willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:44:
Het is inmiddels aardig aan het bijtrekken. Nasdaq staat nu op -2%, S&P 500 weer iets boven de 3400.
Koopjes jagers die vinden dat het te hard is gedaald. Ik was gisteravond dus iets te vroeg toen ik wat rond 21:00 had gekocht. Ach ja, timen is en blijft nagenoeg onmogelijk.
Vaak doe ik het verkeerd. Deze keer half goed/fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eMiz0r
Lanfear89 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:17:
[...]

Het ligt er ook aan hoe je naar een bedrijf kijkt. In dit geval, kijk je naar Tesla als
  • alleen elektrische auto fabrikant
  • een elektrische auto fabrikant die vergevorderd is met zelfrijdende auto's
  • een elektrische auto fabrikant die vergevorderd is met zelfrijdende auto's en via zijn laadpalen, opstartende batterijfabrieken en zonnepanelen ook andere markten aan het betreden is
Hoeveel % omzet halen ze uit de batterijen en zonnepanelen? Wat was de groei van die activiteiten in de afgelopen 2 jaar? (kijken Tesla investors uberhaupt wel naar de financials voor ze er geld tegenaan gooien?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
eMiz0r schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:53:
[...]

Hoeveel % omzet halen ze uit de batterijen en zonnepanelen? Wat was de groei van die activiteiten in de afgelopen 2 jaar? (kijken Tesla investors uberhaupt wel naar de financials voor ze er geld tegenaan gooien?).
“Fi...nan...cials?”
- Tesla “investor”

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:03:
[...]

Het ligt er ook maar net aan hoe je 'groei' definieert. Bij 50% bottom-line growth heb je gelijk, maar bedenk dat Tesla pas sinds kort bottom-line profitabel is. En dat is waar de E in PE naar kijkt. Bij 50% top-line growth (oftewel 50% meer omzet) en ongewijzigde fixed costs stijgt de bottom line een stuk harder.

Ik schreef eerder al, bij hard groeiende bedrijven is Price to Sales iets bruikbaarder om mee te vergelijken. Dat staat op 73,6 bij TSLA. En zelfs dat is terugkijkend; het houdt geen rekening met de groei.
Tja, kijk voor mijn part met welk % sales moeten groeien zodat de som van de earnings over 10 dan wel 20 jaar gelijk of groter zijn dan de aankooprijs.
Je hebt dan wel een enorm risico dat je de (fixed) costs onderschat. Die groeiende omzet moeten ze ook vol zien te houden met steeds betere modellen, anders haalt de concurrentie ze in. De R&D kosten zullen dus ook een aardige growth rate hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 19:35
De enige reden dat tesla winst gemaakt heeft zijn de emissie rechten. Daar hebben andere fabrikanten dik voor moeten betalen. Tesla heeft zelf al aangegeven dat ze in 2020 daar nog groei in verwachten maar dat dat daarna wel fors zal afnemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:03
MneoreJ schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:01:
Ondertussen ben ik vandaag op papier 1999.97 euro rijker geworden. Mijn vraag is dan ook vooral welke schoft mij 3 cent door de neus geboord heeft -- als ze daar nou eens met een verklaring voor komen. :+

niet dat morgen niet gewoon heel die winst weer kan verdampen natuurlijk
Toch nog een kleine update hierop, voor iemand mocht denken dat ik alleen poch met winsten: die winst is inmiddels méér dan twee keer verdampt. Maar niet met een bijna rond getal dus boeien. ;)

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
eMiz0r schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:53:
[...]

Bij investeren gaat toch om de toekomst en toch niet om het verleden? Uiteraard geeft het verleden handvaten voor de toekomst, maar het is altijd onzeker. Zeker nu in een tijd van verandering én een pandemie.

Momenteel zit er bij Tesla enorm (gigantisch) veel potentie ingecalculeerd in de waarde en dat zal ik zeker niet ontkennen, maar ze maken wel (als enige?) winst op EVs en dat wordt ontzettend efficiënt terug in het bedrijf geïnvesteerd om de productiekosten naar beneden te krijgen. Zo behouden ze hun voorsprong en zijn niet bang om te ver te springen zoals met de Cybertruck.

Net heb ik even in de cijfers van 2019 van Volkswagen zitten pluizen maar een kwart van hun totale winst komt van Audi met 1.2 miljoen auto’s verkocht en nog een kwart van Porsche met slechts 277.000 auto’s. Tesla zit in een vergelijkbare prijsklasse en waar Porsche op een operationele winst per auto van 16% zit is dat bij Audi 8%. Tesla zit gemiddeld tussen de 20 en 25%.

Tot slot heeft Tesla geen last van legacy investeringen in fabrieken en personeel die binnen tien jaar zo goed als waardeloos zijn. Tuurlijk zullen er nog wel brandstofauto’s verkocht worden, maar dat wordt een niche met kleine marges (want enorm veel kennis beschikbaar).

Ow en de CEO van Volkswagen heeft al uitgesproken dat Tesla het meest waardevolle bedrijf gaat worden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIJK
Deveon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:51:
[...]

Net heb ik even in de cijfers van 2019 van Volkswagen zitten pluizen maar een kwart van hun totale winst komt van Audi met 1.2 miljoen auto’s verkocht en nog een kwart van Porsche met slechts 277.000 auto’s. Tesla zit in een vergelijkbare prijsklasse en waar Porsche op een operationele winst per auto van 16% zit is dat bij Audi 8%. Tesla zit gemiddeld tussen de 20 en 25%.
Ik zou nog even doorpluizen. De operationele winst is echt geen 20%. Ik gok dat je een ander begrip hanteert. Wellicht bruto marge. Daarnaast is het bij een autofabrikant onzinnig om de afschrijvingen niet mee te nemen omdat je de investeringen minimaal op hetzelfde niveau moet houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Bij investeren gaat toch om de toekomst en toch niet om het verleden? Uiteraard geeft het verleden handvaten voor de toekomst, maar het is altijd onzeker. Zeker nu in een tijd van verandering én een pandemie.
Hoe bepaal je hoeveel groei de markt op dit moment verwacht? Precies, door naar de resultaten uit het verleden te kijken en daar een waardering aan te geven. Dat vergelijk je vervolgens met de market cap. Het verschil is de groeiverwachting dat de markt geeft.

Is de groei die de markt zegt te verwachten groter dan de groei die je zelf verwacht? Dan is het waarschijnlijk een slechte investering op de huidige prijs.

Verwacht de markt juist minder groei, dan lijkt het wellicht aantrekkelijk. Maar je hebt dan nog een aantal belangrijke vragen.
  • Is het verschil tussen door jou verwachte groei en de groei die de markt verwacht wel acceptabel als rendement op jaarbasis? Misschien heb je wel gelijk, maar levert het geen acceptabel rendement meer op als je koopt op de huidige koers.
  • Hoe lang verwacht je dat de groei zal aanhouden?
  • Mis je misschien iets in je analyse, wat de markt wel ziet?
  • Hoeveel onzekerheid zit er in je analyse? Bijvoorbeeld een product dat een flop blijkt, een medische behandeling die geen goedkeuring krijgt, een toekomstige concurrent die het beter doet en klanten aantrekt, etc.
Dat zijn allemaal vragen die je óók dient te beantwoorden naast de vraag 'hoe hard groeit het bedrijf' om te kunnen beslissen of je er op basis van je analyse aandelen van wil kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 04-09-2020 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
phantom09 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:45:
[...]

Koopjes jagers die vinden dat het te hard is gedaald. Ik was gisteravond dus iets te vroeg toen ik wat rond 21:00 had gekocht. Ach ja, timen is en blijft nagenoeg onmogelijk.
Vaak doe ik het verkeerd. Deze keer half goed/fout.
Perfect timen is nagenoeg onmogelijk. Je hebt in ieder geval lager gekocht dat het daarvoor was, dat deed je niet fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DIJK schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:16:
[...]

Ik zou nog even doorpluizen. De operationele winst is echt geen 20%. Ik gok dat je een ander begrip hanteert. Wellicht bruto marge. Daarnaast is het bij een autofabrikant onzinnig om de afschrijvingen niet mee te nemen omdat je de investeringen minimaal op hetzelfde niveau moet houden.
Je hebt gelijk, er zit teveel verschil in de cijfers dat onderling vergelijken haast kansloos lijkt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
Deveon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:26:
[...]

Je hebt gelijk, er zit teveel verschil in de cijfers dat onderling vergelijken haast kansloos lijkt |:(
https://csimarket.com/sto...Ratios.php?code=TSLA&oper

Volgens deze site was die marge in q2 5,42 %. En was tesla daarmee de 6e autofabrikant. Zoals je aangeeft is het lastig vergelijken, maar die 5,42 % zal wel in de buurt komen. En daar moeten dan nog wat zaken vanaf (rente, afschrijvingen e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Klopt, maar daarin geeft de 50% groei per jaar denk ik een vertekend beeld. Tenslotte groeit Audi niet. Voor gross margin kom ik voor Audi uit op 15%, Chinese Tesla Model 3 SR tot(?) 39% en Porsche als heer en meester 47%.

De officiële cijfers geeft Tesla weer alleen over het hele wagenpark en dat was inderdaad die eerder genoemde 20-25% (thanks @DIJK). Vermoedelijk gaan die met de Model Y LR en Plaid S en X dit en volgend kwartaal nog flink omhoog.

[ Voor 21% gewijzigd door Deveon op 04-09-2020 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

...Dacht ik met de notering van Fastned op Euronext eindelijk weg te zijn van die nep-beurs Nxchange, nu kondigt het crowdfundingplatform waar ik enkele investeringen heb lopen een samenwerking met ze aan. :X

Daar investeer ik vanaf nu ook niet meer. Ik hoop dat ze niet van plan zijn de bestaande investeringen op hun eigen platform over te zetten naar Nxchange... :(

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 04-09-2020 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eMiz0r
[...]

Om de toekomst te kunnen voorspellen moet je kijken naar wat een bedrijf in het verleden heeft gepresteerd. Als je dat niet doet ligt alles werkelijk open en zou je onderzoekje naar de cijfers van VW helemaal niets (meer) zeggen.

VW group investeert hevig in EV via Porsche, Audi en VW zelf als merken met o.a. de ID3. Als we prestaties in het verleden weglaten wat moeten we er dan voor een waardering aan knopen? De huidige 70 miljard? 100 miljard? Triljoen? Maar gewoon onbeperkt aandelen blijven kopen tegen elke prijs?

Prestaties uit het verleden schetsen het beeld van de toekomst als het gaat om financials. Dat doet een bank ook als die bedrijven geld leent, of jou je hypotheek verschaft. Dat is gewoon een hele “genuine” manier van beoordelen hoe bedrijven kunnen gaan presteren.

Het probleem nu met Tesla imo is dat de waardering dusdanig is opgeklopt (bijna 6,5x de waarde van VW) dat Tesla het niet slechts iets beter of veel beter dan een bedrijf als VW moet gaan doen, maar dat ze alle grote autofabrikanten uit het park moeten blazen. Dat zie ik niet gebeuren.

[ Voor 25% gewijzigd door eMiz0r op 04-09-2020 22:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:54
[...]

Tja .. Typerend voor de huidige manie in Tesla dat iemand al een positie heeft in het aandeel en vervolgens hier komt met een verhaal waarin de brutowinst van Tesla wordt vergeleken met de operationele winst van Audi. Laat ik het netjes zeggen: dat schept niet enorm veel vertrouwen in de rest van de gedane analyse.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
[...]

Dit dus. Netto winst VW Group over 2019: 7,6% en bijv. Toyota 8,2%. BMW Group, die ook flink stappen maakt op EV gebied, afgelopen 5 jaar eveneens grofweg 8% winstmarge. Tesla over de laatste 4 kwartalen (in H1 2019 werd verlies gemaakt dus lastig vergelijken) gemiddeld iets minder dan 5%. Die 5% is ook stabiel, niet stijgende oid.

Tesla houdt dus vooralsnog minder geld over dan een VW Group, BMW Group of Toyota (om maar wat grote concurrenten te pakken). Die fabriek in China die de brutomarge moet gaan stuwen is geen nieuw walhalla, maar hebben ze keihard nodig om de concurrentie te kunnen bijbenen.

Een ding wat Tesla gewoon wel steengoed voor elkaar heeft is marketing. Elon hoeft maar een scheet op twitter te delen en een hoop teslafans weten niet hoe snel ze hun handen op een aandeel kunnen krijgen. Het maakt niet uit of het geld oplevert, nieuws = kopen (batteryday anyone?) en dat gaat een keer mis.

[ Voor 13% gewijzigd door eMiz0r op 04-09-2020 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:37:
[...]

Tja .. Typerend voor de huidige manie in Tesla dat iemand al een positie heeft in het aandeel en vervolgens hier komt met een verhaal waarin de brutowinst van Tesla wordt vergeleken met de operationele winst van Audi. Laat ik het netjes zeggen: dat schept niet enorm veel vertrouwen in de rest van de gedane analyse.
Dat zeg je wel erg netjes voor jouw doen ;)

Pagina: 1 ... 177 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.