Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 175 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.243 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Supreme_One Er is feitelijk nog geen dilution omdat Tesla enkel toestemming vraagt om extra aandelen uit te geven. Wanneer ze dat doen is de vraag, maar ze kunnen het ook nog afstellen.

Vanwaar eigenlijk nog het gebruik van FlatEx? Met hun nieuwe tarieven zijn er betere alternatieven. Zelf ben ik naar Trading 212 gegaan en zie tov FlatEx geen nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Deveon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:39:
@Supreme_One Er is feitelijk nog geen dilution omdat Tesla enkel toestemming vraagt om extra aandelen uit te geven. Wanneer ze dat doen is de vraag, maar ze kunnen het ook nog afstellen.

Vanwaar eigenlijk nog het gebruik van FlatEx? Met hun nieuwe tarieven zijn er betere alternatieven. Zelf ben ik naar Trading 212 gegaan en zie tov FlatEx geen nadeel.
Wat is dan de reden dat de koers vandaag op rood staat?
Gratis handelen in ETF van iShares. Ik zal eens bij trading 212 kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Wozmro schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:36:
Ik las vandaag een artikel in de tijd dat de inflatie in Europa onder nul is gezakt, in principe dus deflatie.

https://www.tijd.be/markt...t-onder-nul/10248619.html

In principe, in grote lijnen, zou je dan kunnen denken dat het wat minder erg is om cash aan te houden op een spaarrekening?
Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Ik weet dat dit afhangt van wat je in de toekomst zou willen kopen. Als je plannen hebt om een huis te kopen is het misschien geen zo'n goed idee om daarmee te wachten.

Maar wat als je daar geen plannen voor hebt?

Evengoed staat er morgen iets in de krant met als titel: 'hyperinflatie op komst'. Je weet het gewoon niet.

Wat zouden jullie denken voor een veertiger met afbetaalde woning? 50/50 cash en world etf?
Of is dat toch teveel cash?
Je weet het inderdaad niet.
Je zou nog wel kunnen kijken naar de langere termijn trend op dit moment, wat de verwachtingen zijn en waar '' men '' (lees: ECB) naartoe wil.
Volgens mij zit je dan alsnog op iets van een 2%.

Maar inderdaad, als de inflatie onder 0 gaat en blijft, dan wordt je geld dus meer waard en is zo'n 0% spaarrekening nog wel voordelig te noemen.
Niet te hard roepen uiteraard want anders denken onze overheden straks dat ze vermogen nog verder moeten gaan belasten, omdat wij allemaal natuurlijk zo goed verdienen aan het aanhouden van vermogen, ook op de spaarrekening :+ :P

[ Voor 43% gewijzigd door JohanNL op 01-09-2020 20:43 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:58
Santee schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:57:
Oef Zoom op de premarket naar +27% en gisteren al +9%. Goede Q2 cijfers uiteraard, maar is dit niet zo'n beetje de top dan? Hebben ze niet nog steeds een PE van >1000?
Ik had een tijdje terug al wat zoom gekocht :). Jammer dat het niet meer was :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Supreme_One schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:29:
Ik wilde gisteren Tsla kopen voor 375 had niet genoeg op mijn rekening (geld overmaken naar flatex). Dus boot gemist einde van de dag was het bijna 450 euro geworden. Nu is het aandeel onder de 400 na dilution. Zal ik nog even wachten of nu kopen?
Nog even wachten. In de tussentijd kun je proberen een waardering te doen van het aandeel. Wanneer je tot de conclusie komt dat het je niet gaat lukken, kan je het geld in een ETFje stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:23:
Shell staat weer laag. Het sentiment rond olie is slecht (met Exxon uit de DOW geknikkerd als laatste dieptepunt), maar qua dividend is het nog steeds wel interessant? Zou Shell er op tijd in slagen om andere inkomstenbronnen aan te boren?
Vreemd, de olieprijs is wel aan het herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:28:
Ik ben met al die idiote PE's wel benieuwd wat de growth rate van de earnings moet zijn zodat de som van de earnings van de komende 10 jaar gelijk is aan de koers. Met andere woorden: hoe hard moeten de earnings elk jaar groeien zodat ik in 10 jaar mijn geld 'terugverdien'? Dat spreekt denk ik wat meer dan een PE van 1200.
Amazon had ooit ook een PE ratio van meer dan 3600, nu is de PE ratio boven de 130:

https://www.macrotrends.n...arts/AMZN/amazon/pe-ratio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:32:
@Zr40 Daarom juist dat ik die growth rate wil hebben. ;)

Ik heb hem voor Tesla gedraaid. De komende 10 jaar moet de EPS elk jaar groeien met 87% om op $500 aan earnings te komen. Als je 20 jaar kan wachten voordat je je geld terug hebt verdiend, dan moeten ze 20 jaar lang elk jaar met 33% groeien.

Lijkt me een aardige opgave.
Mastercard groeit al jaren met een groei van circa 30%. Als mastercard het kan, waarom Tesla ook niet?
Ik heb echter meer vertrouwen in Mastercard (of Visa) dan Telsa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Supreme_One schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:42:
[...]
Wat is dan de reden dat de koers vandaag op rood staat?
Gratis handelen in ETF van iShares. Ik zal eens bij trading 212 kijken
Daar betaal je toch ook transactiekosten voor? De gene die ik heb namelijk wel. Bij verkoop betaal je nogmaals transactiekosten dus ik laat het nu daar maar staan.

Het aandeel van Tesla heeft niet veel nodig om dagelijks 5% omhoog of omlaag te gaan, maar voor het nieuws wat je post zat het aandeel pre markt wel aardig in de plus. Toch een soort van verlies. Maar de extra aandelen die ze gaan uitgeven heeft maar 1% impact, de rest is sensatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
phantom09 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:55:
[...]

Mastercard groeit al jaren met een groei van circa 30%. Als mastercard het kan, waarom Tesla ook niet?
Ik heb echter meer vertrouwen in Mastercard (of Visa) dan Telsa.
De EPS van Mastercard groeit sinds 2009 met ~22% per jaar. Dat is wel een wezenlijk verschil met de 10 jaar lang 87% groei of 20 jaar lang 33% groei die ik eerder noemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Deveon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:00:
[...]

Daar betaal je toch ook transactiekosten voor? De gene die ik heb namelijk wel. Bij verkoop betaal je nogmaals transactiekosten dus ik laat het nu daar maar staan.

Het aandeel van Tesla heeft niet veel nodig om dagelijks 5% omhoog of omlaag te gaan, maar voor het nieuws wat je post zat het aandeel pre markt wel aardig in de plus. Toch een soort van verlies. Maar de extra aandelen die ze gaan uitgeven heeft maar 1% impact, de rest is sensatie.
https://www.flatex.nl/handel/fondsen-en-etfs/

Kijk even hier voor het aankopen betaal je iig geen transactiekosten boven de 1000 en maandelijks inleg van 50 euro ook niet. Ik weet niet in hoeverre 212 betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Oh dat is interessant, is het dus toch nog mogelijk zonder transactiekosten te handelen bij Flatex buiten de turbo's om.
Let wel op de spread bij Flatex, mogelijk is deze vergroot en betaal je dus indirect alsnog extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:43:
[...]

Je weet het inderdaad niet.
Je zou nog wel kunnen kijken naar de langere termijn trend op dit moment, wat de verwachtingen zijn en waar '' men '' (lees: ECB) naartoe wil.
Volgens mij zit je dan alsnog op iets van een 2%.
"Men" kan wel willen, maar dat wil niet zeggen dat ze het ook bereiken. Als het zo simpel was zaten we al tijden netjes op 2%. :P
It would be hard to overstate the degree to which psychology drives an economy’s shift to deflation. When the prevailing economic mood in a nation changes from optimism to pessimism, creditors, debtors, investors, producers, and consumers all change their primary orientation from expansion to conservation. As creditors become more conservative, they slow their lending. As potential debtors become more conservative, they borrow less or not at all. As investors become more conservative, they commit less money to debt investments. As producers become more conservative, they reduce expansion plans. And as consumers become more conservative, they save more and spend less.

These behaviors reduce the velocity of money, which puts downward pressure on prices. Money velocity has already been slowing for years, a classic warning sign that deflation is impending. Now, thanks to the virus-related lockdowns, money velocity has begun to collapse. As widespread pessimism takes hold, expect it to fall even further.

In addition to the psychological drivers, there are structural underpinnings of deflation as well. A financial system’s ability to sustain increasing levels of credit rests upon a vibrant economy. A high-debt situation becomes unsustainable when the rate of economic growth falls beneath the prevailing rate of interest owed. As the slowing economy reduces borrowers’ ability to pay what they owe, creditors may refuse to underwrite interest payments on existing debt by extending even more credit. When the burden becomes too great for the economy to support, defaults rise. Moreover, fear of defaults prompts creditors to reduce lending even further.

The resulting cascade of debt liquidation leads to a deflationary crash. In desperately trying to raise cash to pay off loans, borrowers bring all kinds of assets to market, including stocks, bonds, commodities, and real estate, causing the prices of these assets to plummet. The cycle ends only after the supply of credit falls to a level at which the surviving creditors are satisfied with the collateralization borrowers have to offer.
https://www.treasuryandri...-in-the-coming-deflation/
Uiteindelijk is het voor indexinvesteerders zeker zo belangrijk wat er in de VS gebeurt, daar zitten de meeste investeringen en deflatie daar zorgt ook daar (en natuurlijk elders gezien verbondenheid) voor problemen.

Wil je investeren in aandelen tijdens deflatie dan wil je bedrijven met een goede kaspositie, cash op de balans, geen schuld:
The key to survival in a period of deflation is to have as little debt as possible. Over the years, economists who have warned of the consequences of credit expansion, such as Austrians Ludwig von Mises and Friedrich Hayek, have mostly been ignored. However, debt becomes even more of a burden for businesses in a deflationary economy.

Think about a scenario in which Company A has bought Company B for $100 million and funded the transaction by issuing $75 million in debt. A deflationary environment might reduce the value of Company B’s business to, say, $50 million. At the time of the acquisition, Company A took on debt worth 75 percent of the value of the asset it funded. Now, the same debt is worth 150 percent of the asset’s value.

Even self-liquidating credit becomes burdensome in deflation. Suppose Company C borrows money to invest in a new widget-making machine. Under normal economic conditions, the expected return on selling extra widgets would compensate for the added debt, making the whole transaction viable. In a deflationary economy, however, the pessimistic social mood leads to stagnant or negative economic growth and demand for widgets declines. The debt-funded investment in new machinery cannot pay for itself.
https://www.treasuryandri...-in-the-coming-deflation/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-09 20:05
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van beleggen en heb de afgelopen dagen hier wat op het forum rond gekeken (zoals velen met mij :P).
Initieel wilde ik investeren in losse aandelen zoals Tesla en Netflix. Dit gaat hem met mijn beperkte kennis van diversificatie en risico spreiding echter niet worden. Ik wil niet gokken maar op lange termijn (zeg 15 tot 20 jaar) een mooi rendement opbouwen.

Ook wilde ik in eerste instantie een groot deel van mijn spaargeld meteen overhevelen naar de beleggingsrekening. Nu ga ik er toch voor kiezen om dit maandelijks in kleine stappen te doen. Dit met name om een eventuele effecten van een crash op korte termijn te minimaliseren.

Zoals door velen van jullie aangeraden ga ik investeren in ETF's. Ondanks dat er vast goedkopere opties zijn doe ik dit gewoon via mijn vertrouwde "huisbank". Dat dit iets duurder is dan bij prijsvechters neem ik voor lief.
De vragen die mij nu nog resteren zijn als volgt:

1) Zouden jullie adviseren om te investeren in een of meerdere ETF's?
2) Ik denk zelf aan deze ETF: Vanguard SRI Global Stock Fund EUR. Zijn er nog andere ETF die jullie kunnen aanraden (of moet ik deze heroverwegen)?

Ik hoor graag jullie feedback.

Fijne avond allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
DJH schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:22:
Mag ik even zeggen dat de recente tech-ontwikkeling op de beurs redelijk volstrekt belachelijk aan het worden zijn? Althans, dat lijkt mij. Kijk naar NVDA, AAPL, TSLA, AMZN, NFLX, ADYEN, SQ, AMD.

De meesten zijn sinds april dit jaar meer als verdubbeld. Bijvoorbeeld:
Apple +133%
Nvidia +130%
Tesla +420% (!)
Amazon +80%

Ik begrijp dat er in deze tijden meer geleund wordt op tech, maar dit is lijkt me toch echt een "bubble" aan het worden? Wat denken jullie?
Je vergeet wat:

Zoom +560% !!!
noi 537% !!
Salesforce +67%
Adobe +57%
Microsoft +41%
facebook +41%
netflix +68%
jd.com +128%
mercado libre +112%
paypal +88%
Zilverprijs +56%

Mijn lievelings aandeel Mastercard haalt slechts een YTD van 17% :/
Ach ja, heb gelukig ook de meeste aandelen hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Verwijderd1 Ja, het lukt ze eigenlijk nooit hun eigen doelstelling te halen, maar het gaat erom dat als je een schatting wilt maken voor de toekomst, die van de ECB er een is.

@besteller2019 Zoek eens in dit topic, gebruik ook zoekwoorden zoals de naam van je huisbank, er is al heeeeel veel besproken over dat onderwerp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:48:
Wat is hier de mening over het aandeel Workhorse (WKHS) ze maken elektrische bezorg wagentjes van het type waar in de USA FedEx en USPS. Deze laatste club heeft een grote aanbesteding uitstaan voor enkele miljarden waarin Workhorse ook meedoet.

Ze zijn recent een partnerschap aangegaan met Hitachi om te helpen met het opschalen van de productie en hun nieuwe elektrische trucks zijn goedgekeurd door de Amerikaanse RDW dus mogen nu de weg op.

Beleg zelf met wat fun geld op de beurs dus heb er niet zo een probleem mee als ik hier een aantal tientjes op verlies.

Zag dat dit aandeel hier nog niet te sprake was gekomen dus bij deze.
Wauw een YTD van 642% !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Wat zouden jullie denken voor een veertiger met afbetaalde woning? 50/50 cash en world etf?
Ik las ooit eens een artikel van iemand die adviseerde 100-leeftijd. Dus ben je 40 dan 100-40=60% beleggen en 40% cash.

Zelf zit ik nu op 86% belegt en dat gaat straks naar 95%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:54

page404

Website says no

besteller2019 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:20:
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van beleggen en heb de afgelopen dagen hier wat op het forum rond gekeken (zoals velen met mij :P).
Initieel wilde ik investeren in losse aandelen zoals Tesla en Netflix. Dit gaat hem met mijn beperkte kennis van diversificatie en risico spreiding echter niet worden. Ik wil niet gokken maar op lange termijn (zeg 15 tot 20 jaar) een mooi rendement opbouwen.

Ook wilde ik in eerste instantie een groot deel van mijn spaargeld meteen overhevelen naar de beleggingsrekening. Nu ga ik er toch voor kiezen om dit maandelijks in kleine stappen te doen. Dit met name om een eventuele effecten van een crash op korte termijn te minimaliseren.

Zoals door velen van jullie aangeraden ga ik investeren in ETF's. Ondanks dat er vast goedkopere opties zijn doe ik dit gewoon via mijn vertrouwde "huisbank". Dat dit iets duurder is dan bij prijsvechters neem ik voor lief.

2) Ik denk zelf aan deze ETF: Vanguard SRI Global Stock Fund EUR. Zijn er nog andere ETF die jullie kunnen aanraden (of moet ik deze heroverwegen)?

Fijne avond allemaal!
Als je een lange horizon hebt, interesse hebt in de aandelen zoals je noemt en toch een beetje wil spreiden, zou ik zeggen, koop lekker de Ishares Nasdaq 100 UCITS ETF. Heb je alle grote tech-aandelen in een mandje en het historisch rendement van de NASDAQ is buitengewoon goed.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:02:
[...]

De EPS van Mastercard groeit sinds 2009 met ~22% per jaar. Dat is wel een wezenlijk verschil met de 10 jaar lang 87% groei of 20 jaar lang 33% groei die ik eerder noemde.
Koers mastercard 26 mei 2006: $4,46

Koers mastercard 1-9-2020: $ 355

https://www.google.com/se...ox-b-d&q=mastercard+chart

procentueel gezien is het aandeel per jaar crca met 36% gestegen in die 14 jaar tijd.
Is toch ook heel mooi ? _/-\o_

Mastercard bestaat al langer, maar helaas kan ik geen oudere historie vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door phantom09 op 01-09-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:38:
[...]

Ik las ooit eens een artikel van iemand die adviseerde 100-leeftijd. Dus ben je 40 dan 100-40=60% beleggen en 40% cash.

Zelf zit ik nu op 86% belegt en dat gaat straks naar 95%.
Erm, dus gewoon je leeftijd in % cash? _O-

Zelf geen idee, maar naast een paar maanden buffer en te betalen belastingen houd ik geen cash aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:09:
Oh dat is interessant, is het dus toch nog mogelijk zonder transactiekosten te handelen bij Flatex buiten de turbo's om.
Let wel op de spread bij Flatex, mogelijk is deze vergroot en betaal je dus indirect alsnog extra kosten.
Volgens mr. fob gaat Flatex over in DeGiro:

https://www.financieelona...n-overzetten-naar-degiro/

Maar indien en zodra de overname afgerond is, is volgens de CEO van Flatex (bron: NRC) het plan om DEGIRO en Flatex als merken naast elkaar te laten voortbestaan en Nederlandse Flatex-klanten over te zetten naar DEGIRO:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:43
Dat is eigenlijk veel te weinig info om advies te geven.

Dingen die ook meespelen:
- wanneer wil je met pensioen
- hoe groot is je totale portfolio
- heb je een goed pensioen
- wat is je risico tolerantie

Kort door de bocht: 50/50 is meestal te weinig aandelen voor iemand die nog in de opbouwfase zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
besteller2019 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:20:

Fijne avond allemaal!
Ik weet niet hoeveel je wilt investeren, maar hou altijd rekening met de kosten (aankoop/verkoop, maandelijks fee (indien van toepassing)).
Je bent nog niet begonnen en dus kan je nog een bank/broker kiezen waar de kosten laag zijn. Als je nu al tegelijk je huisbank kiest en later wil switchen naar een andere bank of broker dan kan dat flink wat kosten.

Ieder voor zich, maar de taferelen bij DeGiro hebben mij geleerd om niet alles bij 1 broker te parkeren maar bij meerdere brokers.

Wil je risico verspreiden dan is een ETF een goede aanrader. Je zou daarnaast nog wat losse aandelen kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:24:
@Verwijderd1 Ja, het lukt ze eigenlijk nooit hun eigen doelstelling te halen, maar het gaat erom dat als je een schatting wilt maken voor de toekomst, die van de ECB er een is.
Volgens mij heeft de ECB een mandaat, maar niet per se een lange termijn schatting waarin deflatie niet mogelijk is. Natuurlijk willen ze (eigenlijk iedereen die een succesvolle economie wil) geen deflatie, maar het is niet per se iets wat ze kunnen voorkomen.

Vergelijk het met een wereldoorlog, we hebben er geen baat bij, maar het is niet te voorkomen met een simpel trucje of een simpele afspraak. We kunnen wel allerlei beleidsmaatregelen nemen die proberen van dat scenario weg te blijven, maar helemaal uitsluiten kun je niet denk ik.

Ik kan verder ook niet veel zinnigs zeggen over of we bij deflatie in de buurt komen, maar als het eraan zit te komen kan de crisis rond het virus natuurlijk wel een trigger / stroomversnelling zijn. Als je zeker zou weten dat het komt kan je er denk ik wel op inspelen. Weet je het allemaal niet dan lijkt indexbeleggen (eventuele met wat extra weging hier en daar) voor de lange termijn (15+ jaar?) mij in ieder geval een prima optie.

Maar goed, ik denk vooral dat iedereen de opties af moet wegen en zelf tot een keuze moet komen. Hier is men bullish op aandelen, in het andere topic zitten sommigen bijna volledige in crypto en in weer een ander topic zoeken ze naar een bonus / rente die soms lager is dan de lopende kosten bij de fondsen die hier voorbij komen. :P

Uiteindelijk is het in ieder geval verstandig om iets van reserves aan te houden, dus dat doen we al goed. Op de hele lange termijn (+-40 jaar) kan er van alles langskomen (inflatie, deflatie, oorlog, virussen, beurscrashes) maar een toekomst zonder bedrijven zie ik zo gauw nog niet. Gecombineerd met de lage opportunity cost door aanhoudende lage rente (volgens mij door krimp in de populatie; zie bijvoorbeeld deze working paper van de ECB) zijn die bedrijven helemaal zo gek nog niet (over het algemeen, sommige zijn denk ik wel heel duur :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Zozo SHLL neemt ineens de benen.

Ondertussen +130% in 2 maandjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Deveon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:46:
[...]

Erm, dus gewoon je leeftijd in % cash? _O-

Zelf geen idee, maar naast een paar maanden buffer en te betalen belastingen houd ik geen cash aan.
Tsja, dat was het artikel dat ik las. Als ik mij niet vergis gaat de pensioen rekening bij o.a. Binck jaarlijks je portfolio aanpassen en minder risicovol maken naarmate je ouder wordt. Meer in obligaties dacht ik.

Zelf heb ik niks met obligaties, ooit gehad bij Robeco. Toen rendeerde het nog wat, met de lage rentes is redement in obligaties ver te zoeken.

Het punt van het artikel is wel dat als je nog jong bent je een beurscrash kan afwachten totdat de koersen weer hersteld zijn. Als je al op leeftijd bent kan je bijvoorbeeld niet 10 jaar wachten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een stock split voor jou, en een stock split voor jou, stock splits voor iedereen!

Deze maand (aug)
Vorige maand (jul)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+6,59%
+5,05%
+40,18%
+80,09%
Hoogste prestaties
TSLA, +71,84%
CRM, +38,08%
WDAY, +30,74%
LVGO, +61,41%
PINS, +47,51%
GTLS, +34,79%
TSLA, +489,49%
FSLY, +334,54%
SE, +205,43%
TSLA, +652,67%
SHOP, +599,77%
DOCU, +441,37%
Laagste prestaties
QDEL, –38,53%
AYX, –32,06%
STAA, –18,69%
HQY, –16,19%
HRC, –15,54%
SFIX, –15,30%
LKNCY, –89,38%
CWEB, –58,14%
HA, –56,69%
LKNCY, –89,38%
CWEB, –83,76%
HA, –59,93%
Aantal posities
Aandelen 139×
Opties 10×
Aandelen 129×
Opties 11×

Transacties
Aandelen 15×
Opties 7×

Aandelen 5×
Opties 2×

Transactiekosten
€ 6,71
€ 3,96

Margin en risico (hover voor uitleg)

Deze maand (aug)
Vorige maand (jul)
Leverage
208,4%
197,9%
Initial Margin
73,9%
78,0%
Maintenance Margin
47,7%
50,0%
Kritieke daling
–64,2%
–65,5%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200901.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200901-maand.png

Wat een actieve maand! 15 stock trades en 7 optie trades is bovengemiddeld voor mijn doen.

Margin requirements zijn verder gedaald. "Leverage" is wederom gestegen, dit keer voornamelijk dankzij het uitoefenen van de long call van deep ITM bull call spreads (dat zijn nu ITM covered calls geworden). Dit heb ik gedaan voor dividend capture. Payoff is verder gelijk gebleven (plus dividend), max verlies is nu groter (maar acht ik redelijk onwaarschijnlijk).

De werkelijke leverage is niet gestegen door het uitoefenen, maar het cijfer wel, omdat dit cijfer kijkt naar Gross Position Value. Misschien moet ik hier iets beters voor vinden. Suggesties zijn welkom! :)

Ook dit keer heb ik weer een rendementsgrafiek van Portfolio Performance klaargezet waarin het effect van cash leverage op mijn portfolio is verwijderd. De streepjeslijn is IWDA.

Beste prestatie deze maand is, verrassing, TSLA met +71,84%. Hier hoef ik niets over te vertellen. ;) CRM neemt de tweede plaats met +38,08%. Dit aandeel schoot omhoog vanwege uitstekende Q2 cijfers. Derde plaats is voor WDAY met +30,74%. Ook dit bedrijf liet uitstekende Q2 cijfers zien. Het positieve analistenrapport een paar dagen eerder heeft vast ook geholpen. :P

Slechtste prestatie gaat deze maand naar QDEL met –38,53%. Dit bedrijf heeft een snelle COVID-19 test in ontwikkeling. Het aandeel daalde fors nadat een concurrent ook toestemming heeft gekregen voor een soortgelijke test. AYX (–32,06%) en STAA (–18,69%) deden het beiden ook niet goed, beiden dankzij matige Q2 cijfers.

Since inception kruipt CWEB steeds dichter richting de heersende verlieskoning. Inmiddels al –83,76%, nog even en ze hebben LKNCY verslagen. :+ HA krabbelt wat omhoog maar blijft op de derde plaats staan met –59,93%.

Ook niet onverwacht heeft TSLA met +652,67% de kroon overgenomen van SHOP. Die tweede stijgt nog steeds, inmiddels al weer +599,77%, maar een gaat wederom een stuk rustiger dan vorige maand. Derde plek is voor DOCU met +441,37%, die gaat wel als een speer. En al helemaal vandaag (al valt dat weliswaar buiten de periode van deze maandupdate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 16-09 13:21
Zr40 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:07:
Zo. Zojuist op de DEGIRO pensioenrekening de maandelijkse aansluitingskosten teruggebracht van € 2 naar € 1. In het tempo waarin ik posities sluit (voor zover past binnen de minimum activity fee) duurt het nog een maand of 7-8 voordat ik er van af ben. :z

Ja, het kan sneller, maar ik weiger om DEGIRO meer geld cadeau te geven (bovenop de € 150 exit fee) dan strikt noodzakelijk. (En ik wil nog een jaaropgaaf van ze.)
Haha ik snap dat je ze niet meer geld cadeau wilt geven. Bij welke broker ga je nu pensioenbeleggen? BND?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
magneetje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:05:
[...]

Haha ik snap dat je ze niet meer geld cadeau wilt geven. Bij welke broker ga je nu pensioenbeleggen? BND?
Als ik mij niet vergis heeft zr40 het bij zzp pensioen belegd. Binck wou hij in eerste instantie doen, maar na meerdere pogingen van aanleveren van ik dacht van zijn identiteitsbewijs is hij er mee gestopt. Dit omdat zjin identeitsbewijs niet werd geaccepteerd.

Ik heb zelf een green rekening bij binck geopend en dat ging goed.

Bij IB ging het ook goed, echter doen ze nu moeilijk over het geld wat ik meerdere keren gestort heb. Ze willen weten waarom ik het niet in 1 keer stort en waar het vandaan komt.
Tsja, ik heb niet zoveel cash geld en mijn portfolio laten transferren van DeGiro naar IB is een dure grap: € 100,- per regel. Dus ik moet wel regelmatig verkopen bij Degiro en bijna tegeljik bij IB kopen en dan geld overboeken van degiro naar bij bank en dan naar IB.

[ Voor 28% gewijzigd door phantom09 op 01-09-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Zr40 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:06:
Een stock split voor jou, en een stock split voor jou, stock splits voor iedereen!

Deze maand (aug)
Vorige maand (jul)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+6,59%
+5,05%
+40,18%
+80,09%
Hoogste prestaties
TSLA, +71,84%
CRM, +38,08%
WDAY, +30,74%
LVGO, +61,41%
PINS, +47,51%
GTLS, +34,79%
TSLA, +489,49%
FSLY, +334,54%
SE, +205,43%
TSLA, +652,67%
SHOP, +599,77%
DOCU, +441,37%
Laagste prestaties
QDEL, –38,53%
AYX, –32,06%
STAA, –18,69%
HQY, –16,19%
HRC, –15,54%
SFIX, –15,30%
LKNCY, –89,38%
CWEB, –58,14%
HA, –56,69%
LKNCY, –89,38%
CWEB, –83,76%
HA, –59,93%
Aantal posities
Aandelen 139×
Opties 10×
Aandelen 129×
Opties 11×

Transacties
Aandelen 15×
Opties 7×

Aandelen 5×
Opties 2×

Transactiekosten
€ 6,71
€ 3,96

Deze maand (aug)
Vorige maand (jul)
Leverage
208,4%
197,9%
Initial Margin
73,9%
78,0%
Maintenance Margin
47,7%
50,0%
Kritieke daling
–64,2%
–65,5%

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat een actieve maand! 15 stock trades en 7 optie trades is bovengemiddeld voor mijn doen.

Margin requirements zijn verder gedaald. "Leverage" is wederom gestegen, dit keer voornamelijk dankzij het uitoefenen van de long call van deep ITM bull call spreads (dat zijn nu ITM covered calls geworden). Dit heb ik gedaan voor dividend capture. Payoff is verder gelijk gebleven (plus dividend), max verlies is nu groter (maar acht ik redelijk onwaarschijnlijk).

De werkelijke leverage is niet gestegen door het uitoefenen, maar het cijfer wel, omdat dit cijfer kijkt naar Gross Position Value. Misschien moet ik hier iets beters voor vinden. Suggesties zijn welkom! :)

Ook dit keer heb ik weer een rendementsgrafiek van Portfolio Performance klaargezet waarin het effect van cash leverage op mijn portfolio is verwijderd. De streepjeslijn is IWDA.

Beste prestatie deze maand is, verrassing, TSLA met +71,84%. Hier hoef ik niets over te vertellen. ;) CRM neemt de tweede plaats met +38,08%. Dit aandeel schoot omhoog vanwege uitstekende Q2 cijfers. Derde plaats is voor WDAY met +30,74%. Ook dit bedrijf liet uitstekende Q2 cijfers zien. Het positieve analistenrapport een paar dagen eerder heeft vast ook geholpen. :P

Slechtste prestatie gaat deze maand naar QDEL met –38,53%. Dit bedrijf heeft een snelle COVID-19 test in ontwikkeling. Het aandeel daalde fors nadat een concurrent ook toestemming heeft gekregen voor een soortgelijke test. AYX (–32,06%) en STAA (–18,69%) deden het beiden ook niet goed, beiden dankzij matige Q2 cijfers.

Since inception kruipt CWEB steeds dichter richting de heersende verlieskoning. Inmiddels al –83,76%, nog even en ze hebben LKNCY verslagen. :+ HA krabbelt wat omhoog maar blijft op de derde plaats staan met –59,93%.

Ook niet onverwacht heeft TSLA met +652,67% de kroon overgenomen van SHOP. Die tweede stijgt nog steeds, inmiddels al weer +599,77%, maar een gaat wederom een stuk rustiger dan vorige maand. Derde plek is voor DOCU met +441,37%, die gaat wel als een speer. En al helemaal vandaag (al valt dat weliswaar buiten de periode van deze maandupdate).
Zoals altijd, knappe prestaties weer. Mag ik vragen hoe jij bij deze bedrijven uitkomt?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:06:

Deze maand (aug)
Vorige maand (jul)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+6,59%
+5,05%
+40,18%
+80,09%
Hoogste prestaties
TSLA, +71,84%
CRM, +38,08%
WDAY, +30,74%
LVGO, +61,41%
PINS, +47,51%
GTLS, +34,79%
TSLA, +489,49%
FSLY, +334,54%
SE, +205,43%
TSLA, +652,67%
SHOP, +599,77%
DOCU, +441,37%
Laagste prestaties
QDEL, –38,53%
AYX, –32,06%
STAA, –18,69%
HQY, –16,19%
HRC, –15,54%
SFIX, –15,30%
LKNCY, –89,38%
CWEB, –58,14%
HA, –56,69%
LKNCY, –89,38%
CWEB, –83,76%
HA, –59,93%
Aantal posities
Aandelen 139×
Opties 10×
Aandelen 129×
Opties 11×

Transacties
Aandelen 15×
Opties 7×

Aandelen 5×
Opties 2×

Transactiekosten
€ 6,71
€ 3,96

Deze maand (aug)
Vorige maand (jul)
Leverage
208,4%
197,9%
Initial Margin
73,9%
78,0%
Maintenance Margin
47,7%
50,0%
Kritieke daling
–64,2%
–65,5%

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zouden wij een lijst mogen krijgen van alle goed presterende bedrijven die je in je porfolio hebt ?
Met de rendement ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magneetje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:05:
[...]

Het plan was oorspronkelijk om naar Binck over te stappen, maar er ging iets mis bij de aanmelding en daarna ben ik enorm teleurgesteld geraakt in hun support. Traag of geen reactie, fouten in antwoorden, medewerkers die eerdere communicatie niet lijken te zien, nou dan hoeft het van mij niet meer.

Bij BND heb ik vroeger een rekening gehad, maar sinds ze hun website hebben omgegooid vind ik ze best onduidelijk geworden. Daar hoef ik niet naar terug.

Het is uiteindelijk ZZP Pensioen geworden. Duidelijke kosten en duidelijke fondsen. Ik kon na aanmelding vrijwel direct al storten. Jammer dat ik net de cut-off voor het maandelijkse handelsmoment heb gemist, maargoed, dankzij het maandelijks (!) handelen zijn de kosten ook weer wat lager.
Strider schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:15:
[...]

Zoals altijd, knappe prestaties weer. Mag ik vragen hoe jij bij deze bedrijven uitkomt?
Dat mag. :P Ik betaal voor een stock picking nieuwsbrief. Zoals je ziet doen een handjevol het erg goed en een handjevol erg slecht. De rest zit ergens in het midden. Dat is ook te verwachten. Zelf gebruik ik ze niet zozeer omdat ik de picks geweldig vind, maar meer als inspiratie. Het bestaan van de meeste individuele aandelen die ik nu bezit heb ik als hobbyist namelijk zelf nooit kunnen ontdekken.

Op zich komen de prestaties niet door de selectie van aandelen an sich, maar door buy & hold. Zou je bijvoorbeeld TSLA twee jaar geleden hebben gekocht? Destijds werd er links en rechts geroepen dat ze binnen de kortste keren failliet zouden gaan (onderbouwd met cijfers uit de balance sheet). Of SHOP? DOCU? Of, jazeker, Luckin Coffee?

Ik verkoop niet. Hooguit verklein ik de positie wanneer deze te dominant zou worden. Dat is het geheim achter de prestaties. Met genoeg tijd en genoeg losse aandelen komen de winnaars (en de verliezers) vanzelf naar boven.

En nee, welke nieuwsbrief ik gebruik deel ik niet. Vragen via PM hoeft trouwens ook niet. ;) Ik wil niet de indruk wekken dat ik het aan anderen aanraad. Ik post maandelijks over het algemeen goede resultaten, maar wat als iemand juist begint en vervolgens blijken alle adviezen slecht te presteren? Of nog erger, iemand die maar één aandeel koopt en vervolgens alles kwijt raakt? Voor diegene heb ik het natuurlijk dan gedaan.

Ik ben wel bereid om te vertellen dat het gaat om een partij in de VS die al tientallen jaren actief is.
phantom09 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:18:
[...]

Zouden wij een lijst mogen krijgen van alle goed presterende bedrijven die je in je porfolio hebt ?
Met de rendement ernaast.
Nee, daar heb je niets aan. De top 10% van nu is niet de top 10% van morgen.

En anders, pak een screener en zoek ze zelf op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:11:
[...]

Ik ben wel bereid om te vertellen dat het gaat om een partij in de VS die al tientallen jaren actief is.
[...]
Ik doe een gok: the Motley Fool.
[...]

Nee, daar heb je niets aan. De top 10% van nu is niet de top 10% van morgen.

En anders, pak een screener en zoek ze zelf op ;)
Zit wat in. Had een aantal die je ook hebt. Mijn porfolio haalt helaas niet zo'n mooie YTD. Dankzij Robeco die voornamelijk russel2000 achtige fondsen heeft. Ben er helemaal klaar mee. 85% ervan is verkocht en gaan over naar normale aandelen.
Behalve global consumer fonds (die deed het altijd al goed), chinese equities (alleen dit jaar doen ze het goed) en nog eentje waar ik de naam kwijt van ben.

[ Voor 11% gewijzigd door phantom09 op 02-09-2020 01:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
Zr40 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:11:
[...]

Het plan was oorspronkelijk om naar Binck over te stappen, maar er ging iets mis bij de aanmelding en daarna ben ik enorm teleurgesteld geraakt in hun support. Traag of geen reactie, fouten in antwoorden, medewerkers die eerdere communicatie niet lijken te zien, nou dan hoeft het van mij niet meer.
Begrijpelijk, dan zou ik ook afhaken.
Bij BND heb ik vroeger een rekening gehad, maar sinds ze hun website hebben omgegooid vind ik ze best onduidelijk geworden. Daar hoef ik niet naar terug.
Ik heb een pensioenrekening bij BND (ik ben in loondienst).
Ik weet niet hoe hun website er vroeger uitzag maar ik heb wel hun support getest en een aantal vragen gesteld waar ze snel en goed antwoord op gaven. Behalve hun antwoord over hun hedged / unhedged wereld index fonds bleef mij onduidelijk. Ze gaven aan dat de fondskosten en rendementen gelijk aan elkaar zijn als je de valuta schommelingen buiten beschouwing laat. Ik heb de historische rendementen van beide fondsen niet nagerekend maar volgens mij maak je bij hedgen altijd extra kosten.
Het is uiteindelijk ZZP Pensioen geworden. Duidelijke kosten en duidelijke fondsen. Ik kon na aanmelding vrijwel direct al storten. Jammer dat ik net de cut-off voor het maandelijkse handelsmoment heb gemist, maargoed, dankzij het maandelijks (!) handelen zijn de kosten ook weer wat lager.
ZZP pensioen en hun fondsen ken ik niet maar wat me wel opvalt is dat hun lifecycle beleggen er logischer uitziet dan bij BND. Bij BND ga je vanaf 10 jaar voor je einddatum/pensioenleeftijd automatisch 55% in obligaties. Dat is een grote stap je daarvoor 100% in aandelen zat. Bij ZZP vergroten ze het percentage obligaties geleidelijker vanaf 20 jaar voor einddatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magneetje schreef op woensdag 2 september 2020 @ 05:10:
[...]

Ik heb een pensioenrekening bij BND (ik ben in loondienst).
Ik ben verder ook gewoon in loondienst. Heb het nog nagevraagd bij ZZP Pensioen, ze richten zich weliswaar op ZZP'ers (die hebben immers jaarruimte want geen pensioen via werkgever) maar het is voor iedereen beschikbaar die jaarruimte heeft. Loondienst is geen belemmering :)

Ik raad ze wel af bij een relatief kleine jaarruimte vanwege het component aan vaste kosten per jaar. Dat maakt ze redelijk duur bij een klein pensioenkapitaal.
Behalve hun antwoord over hun hedged / unhedged wereld index fonds bleef mij onduidelijk.
Ik vind de combinatie van currency hedging in een aandelenfonds niet zinvol. Bij obligaties en andere effecten die inherent gekoppeld zijn aan een valuta is er nog wel iets voor te zeggen.
Ik heb de historische rendementen van beide fondsen niet nagerekend maar volgens mij maak je bij hedgen altijd extra kosten.
Ik begrijp ook niet waarom het kosteloos zou zijn. Vermoedelijk past het binnen de marge die ze hebben binnen de TER en nemen ze de kosten voor eigen rekening.
ZZP pensioen en hun fondsen ken ik niet maar wat me wel opvalt is dat hun lifecycle beleggen er logischer uitziet dan bij BND. Bij BND ga je vanaf 10 jaar voor je einddatum/pensioenleeftijd automatisch 55% in obligaties. Dat is een grote stap je daarvoor 100% in aandelen zat. Bij ZZP vergroten ze het percentage obligaties geleidelijker vanaf 20 jaar voor einddatum.
Je hebt in principe ook nog enige controle over die lifecycle (ook bij BND) door de pensioenrichtdatum eerder/later in te stellen als je de overgang naar obligaties eerder/later wil laten beginnen. Die richtdatum hoeft namelijk niet overeen te komen met je werkelijke pensioendatum en wordt alleen voor de lifecycle gebruikt. Je zou bijvoorbeeld die harde overgang naar 55% met 5 jaar kunnen uitstellen en zelf in die eerste 5 jaar langzaam kunnen opbouwen naar 55%.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 02-09-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Aandelenfondsen hedgen voor de valuta is inderdaad vaak nutteloos, vooral als je over langere termijn aankoopt. Eigenlijk dca je niet enkel het fonds, maar ook de dollar zelf, zo zie ik het. Dus soms koop je wanneer usd laag staat, en soms hoog, maar door dca kom je zo ongeveer op een gemiddelde waarvoor je anders had betaald middels een hedge. Daarbij beschermt hedgen tegen dalingen van de waarde van de valuta, maar het neemt ook meteen de mogelijkheid van extra rendement weg wanneer deze juist stijgt.

Overigens heb ik zelf een pensioenrekening bij degiro geopend. Ben wel benieuwd wat jullie daarvan doet overstappen. Ik ben tot dusver wel tevreden met de vrije keus en lage kosten.

[ Voor 17% gewijzigd door i7x op 02-09-2020 10:08 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
magneetje schreef op woensdag 2 september 2020 @ 05:10:
[...]
Bij BND kun je lifecycle beleggen ook helemaal uit zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Bs93reVAtZwYfdIG-05IbKCfQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7akCfVtGEN9lmUvf4RWQESFH.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

i7x schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:45:
Overigens heb ik zelf een pensioenrekening bij degiro geopend. Ben wel benieuwd wat jullie daarvan doet overstappen. Ik ben tot dusver wel tevreden met de vrije keus en lage kosten.
Ik vind tegenwoordig vertrouwen en betrouwbaarheid (niet hetzelfde) belangrijker dan allerlaagste kosten. Betrouwbaarheid geloof ik wel maar vertrouwen is geschaad door de manier hoe ze met de AFM maatregel zijn omgegaan.

Vrije keus vind ik inderdaad prettig maar het is geen harde eis die vertrouwen overruled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Iemand die een gokje gaat wagen (of nog meer) bij NVIDIA?
Gaat de laatste 2 dagen al lekker omhoog, maar met de publicatie van hun GPU lijn die boven verwachting uitvalt en de huidige hype/herwaardering Murican Tech (kies zelf), wie weet waar eindigt deze stock.
Mijn dollar cost avg van deze maand ging iig integraal naaar NVIDIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:07:
[...]

Ik vind tegenwoordig vertrouwen en betrouwbaarheid (niet hetzelfde) belangrijker dan allerlaagste kosten. Betrouwbaarheid geloof ik wel maar vertrouwen is geschaad door de manier hoe ze met de AFM maatregel zijn omgegaan.

Vrije keus vind ik inderdaad prettig maar het is geen harde eis die vertrouwen overruled.
Het is alleen jammer dat er geen enkele andere partij is die je zo'n breed scala aan effecten kan aanbieden voor een pensioenrekening.
Aan de andere kant wil je zoiets als een pensioen rekening ook wel '' saai '' houden.
Maar alsnog wel opvallend dat er zo weinig keuze is en je voor een bepaald soort pensioenrekening die je de mogelijkheden biedt helemaal je eigen effecten uit te zoeken, dat je dan enkel DeGiro als optie lijkt te hebben.
Zal wel te maken hebben met het goede pensioenstelsel wat wij in NL al standaard hebben
Joindry schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:40:
Gaat de laatste 2 dagen al lekker omhoog, maar met de publicatie van hun GPU lijn die boven verwachting uitvalt en de huidige hype/herwaardering Murican Tech (kies zelf), wie weet waar eindigt deze stock.
Nouja eerst maar de benchmarks afwachten zou ik zeggen, maar daar denkt de beurs zo te zien niet zo over :P
De Nvidia's, Tesla's en Apple's zijn zeker interessant, maar we weten allemaal stiekem ook wel dat de koersen wel erg snel opgelopen zijn en dat toch niet voor altijd haalbaar is om deze trend voort te zetten.
Om er nu nog in te stappen of nog meer bij te kopen, lijkt inderdaad op een gokje wagen in de hoop dat er later iemand zal zijn die er nog meer voor wil geven.
Als je het daar puur voor doet kan ik je in iedergeval aanbevelen stop-losses in te stellen en wellicht zelfs wel hiervoor turbo's te gebruiken, zodat je je potentiele verlies kunt beperken op je gokje dat je wilt wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
JohanNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:51:
[...]

Nouja eerst maar de benchmarks afwachten zou ik zeggen, maar daar denkt de beurs zo te zien niet zo over :P
De Nvidia's, Tesla's en Apple's zijn zeker interessant, maar we weten allemaal stiekem ook wel dat de koersen wel erg snel opgelopen zijn en dat toch niet voor altijd haalbaar is om deze trend voort te zetten.
Om er nu nog in te stappen of nog meer bij te kopen, lijkt inderdaad op een gokje wagen in de hoop dat er later iemand zal zijn die er nog meer voor wil geven.
Als je het daar puur voor doet kan ik je in iedergeval aanbevelen stop-losses in te stellen en wellicht zelfs wel hiervoor turbo's te gebruiken, zodat je je potentiele verlies kunt beperken op je gokje dat je wilt wagen :)
Het advies zou moeten zijn --> als je instapt, weet dat het na een snelle stijging ook kan dalen, dus stap gespreid over een lange periode in.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Is niks stiekem aan denk ik. Op zich zijn mijn posities long bedoeld, maar als je de laatste 4 maanden kijkt, heeft de BEL20 geen punt vooruitgang geboekt en de hierboven vermelde stock 50% gestegen (minstens) een deel van mijn portefeuille heeft toch de overgang gemaakt. Mijn Shell zijn intussen ook de deur uit, dat lijkt me nog een tijdje niet de goede kant uit te gaan.

Goede stop-loss én gewoon dagelijk kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Het is alleen jammer dat er geen enkele andere partij is die je zo'n breed scala aan effecten kan aanbieden voor een pensioenrekening.
Aan de andere kant wil je zoiets als een pensioen rekening ook wel '' saai '' houden.
Maar alsnog wel opvallend dat er zo weinig keuze is en je voor een bepaald soort pensioenrekening die je de mogelijkheden biedt helemaal je eigen effecten uit te zoeken, dat je dan enkel DeGiro als optie lijkt te hebben.
Ik denk eerder dat de aanbieders van pensioenbeleggen denken dat er geen vraag naar is. De meeste marketing richt zich dan ook op het feit dat je vooral niet zelf hoeft te beleggen. Alsof het een vervelend werk is, dat beleggen, en je het maar al te graag uit handen wil geven.
Zal wel te maken hebben met het goede pensioenstelsel wat wij in NL al standaard hebben
In mijn geval heb ik toch nog best wel significant wat jaarruimte, terwijl ik ook bij mijn werkgever een redelijke pensioenregeling heb. Heeft te maken met dat het een beschikbarepremieregeling is waarbij de inlegpercentages lager zijn bij lagere leeftijd. (Dat is ook raar eigenlijk. Je wil juist je kapitaal zo lang mogelijk laten renderen. Dit zorgt er juist voor dat in het begin zeer weinig wordt ingelegd en in de laatste paar jaar zeer veel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Strider schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:04:
[...]

Het advies zou moeten zijn --> als je instapt, weet dat het na een snelle stijging ook kan dalen, dus stap gespreid over een lange periode in.
Eens, maar als je het toch niet kunt laten en je een redelijk grote positie opent op bijvoorbeeld Nvidia, enkel om even de up-trend mee te kunnen pakken, dan moet je ook streng tegen jezelf zijn en een lijn trekken tot hoever je hier mee wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Zr40 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:16:
[

In mijn geval heb ik toch nog best wel significant wat jaarruimte, terwijl ik ook bij mijn werkgever een redelijke pensioenregeling heb. Heeft te maken met dat het een beschikbarepremieregeling is waarbij de inlegpercentages lager zijn bij lagere leeftijd. (Dat is ook raar eigenlijk. Je wil juist je kapitaal zo lang mogelijk laten renderen. Dit zorgt er juist voor dat in het begin zeer weinig wordt ingelegd en in de laatste paar jaar zeer veel.)
Heeft vooral te maken met het feit dat er van uit wordt gegaan dat je op latere leeftijd minder kosten hebt en hoger inkomen. Geen huis meer afbetalen en kinderen zijn het huis uit. En de psychologische factor speelt natuurlijk ook mee. De ver van mijn bed-pensioen psyche.
Ik heb bijvoorbeeld geen cent opzij gezet voor mijn pensioen alvorens we onze hypothecaire lening aangingen voor ons huis. Iedere cent die daar vast zat, was een cent die ik meer moest lenen. (Al heeft de realiteit me wel ongelijk bewezen omdat intresten op die pensioenfondsen stukken hoger liggen dan die op mijn lening 8)7 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

Deze maand (aug)
Vorige maand (jul)
YTD & since inception
Totaal rendement
+19,0%
+6,7%
+39,01%
Hoogste prestaties
TSLA, +64,09%
AAPL, +25,03%
ALB, +16,73%
SPCE, +27,20%
TSLA, +20,80%
AAPL, +10,35%
TSLA, +925,01%
AAPL, +196,76%
PRX, +85,84%
Laagste prestaties
GLPG, –30,19%
SPCE, –23,34%
IBM, –1,58%
GLPG, –11,66%
MMM, –8,49%
TRET, –3,49%
SPCE, –55,32%
GLPG, –45,27%
TRET, –26,84%

Sja... GLPG gooit roet in het eten, zeg maar... Ook Virgin is goed gezakt. Daar tegenover staat wel dat zowel TSLA als AAPL (vanwege de split) sky high gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat heeft in de markt toch niet helemaal het gewenste effect gehad met de aflossingsvrije hypotheek. Daarnaast maakt het voor een werkgever de lasten van een oudere in dienst minder aantrekkelijk. Nog even los van het principe dat je salaris als je ouder wordt altijd maar moet stijgen. Op een gegeven moment neemt de waarde van ervaring af.

Een beleggers rekening met fiscaal voordeel (geen IB over inleg, geen VRH over vermogen) waarbij ik zelf aandelen of ETFs kan kiezen zou voor mij ideaal zijn. Misschien wel met een beperking erop dat maar een bepaald percentage in één aandeel mag zitten om spreiding te forceren.

Nu zijn er wel mogelijkheden die met name enkele ETFs volgen, maar er zit bijna altijd wel een deel obligaties in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:34:
Nu zijn er wel mogelijkheden die met name enkele ETFs volgen, maar er zit bijna altijd wel een deel obligaties in.
Dat vind ik ook jammer. De enige opties die ik ken waarbij je obligaties kan vermijden zijn DEGIRO en BrandNewDay. Aan de andere kant, 20% obligaties (wat ik bij ZZP Pensioen heb tot 20 jaar voor opgegeven pensioendatum) is ook niet verschrikkelijk.

En stiekem is het toch wel prettig om ergens een beetje vermogen te hebben staan waar ik niet mijn denkwijze op kan uitoefenen. Ook weer een soort van spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Daarvoor heb ik een eigen huis met flinke overwaarde. BND is inderdaad wel interessant daarin en zou daar ook voor de kinderen wat in ETFs kunnen stoppen, maar hun kosten liggen wel iets hoger dan Binck waarbij hun pensioen beleggers rekening ook gelijk korting geeft op hun reguliere handelsplatform. Dan toch liever enkele percentage in obligaties dan extra kosten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Joindry schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:40:
Ik heb wel nVidia gekocht een paar weken geleden. En Apple. AMD heb ik al langer.
Vooral AMD heeft mij geen windeieren gelegd.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:07:
[...]

Ik vind tegenwoordig vertrouwen en betrouwbaarheid (niet hetzelfde) belangrijker dan allerlaagste kosten. Betrouwbaarheid geloof ik wel [..]
Dat schreef ik vanochtend, maar nu blijkt de koersdata van DEGIRO gewoon niet te werken. En geen mededeling over een storing? Minpunt voor betrouwbaarheid.

De grafiek doet het wel, maar daar zie je geen bid/ask prijzen. En ik handel niet bestens.

Met de IB koersdata bij de hand toch weer VWRL kunnen aankopen (uit de verkoopopbrengsten van gisteravond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Iemand die weet waarom Lockheed Martin (LMT) niet te vinden is op DeGiro? Zit gewoon in de S&P 500, maar is voor mij niet vindbaar? Het enige wat ik tevoorschijn getoverd krijg zijn opties. Ik koop ze overigens nu ergens anders (is een van m'n favorieten namelijk), maar dacht eraan een paar te kopen op m'n pensioenrekening, en die is enkel bij DeGiro.

[ Voor 46% gewijzigd door i7x op 02-09-2020 12:03 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 15-09 11:06
i7x schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:57:
Iemand die weet waarom Lockheed Martin (LMT) niet te vinden is op DeGiro? Zit gewoon in de S&P 500, maar is voor mij niet vindbaar?
Voor mij ook niet. ;) Vraag het DEGIRO zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

DJTimo schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:01:
[...]

Voor mij ook niet. ;) Vraag het DEGIRO zou ik zeggen.
Heb een beetje gegoogled en blijkbaar is er een lijst van de overheid die vindt dat dat foei foei is om te kopen. Ironisch natuurlijk, waar denken ze dat onze eigen F35s vandaan komen?

Had hier echt nog nooit van gehoord. Raytheon kan ik overigens ook wel gewoon vinden...

[ Voor 11% gewijzigd door i7x op 02-09-2020 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
i7x schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:05:
[...]

Heb een beetje gegoogled en blijkbaar is er een lijst van de overheid die vindt dat dat foei foei is om te kopen. Ironisch natuurlijk, waar denken ze dat onze eigen F35s vandaan komen?

Had hier echt nog nooit van gehoord. Raytheon kan ik overigens ook wel gewoon vinden...
Dat wist ik niet

Sinds 2013 blijkt
Onze vorige minister van financiën, De Jager, heeft op de valreep van zijn ministerschap een verbod uitgevaardigd tegen het direct investeren in clustermunitie door banken en beleggers.
Wat een onzin. We leven hier toch niet in China.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nederland heeft allerlei verdragen getekend tegen clustermunitie. Dus zo raar is het niet.

https://www.rijksoverheid...egen-conventionele-wapens

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
ArthurMorgan schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:42:
Nederland heeft allerlei verdragen getekend tegen clustermunitie. Dus zo raar is het niet.

Ik denk dat de beurs niet het speelveld is om dergelijke beleid te bepalen. Daavoor is de NAVO er. (of andere organiaties). Lockheed Martin gaat er hierdoor niet mee stoppen dus wat bereik je ermee....

[ Voor 8% gewijzigd door DJTimo op 02-09-2020 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:42:

Maar valt Lockheed daar wel onder? Robeco heeft hem in ieder geval wel gewoon in hun 'Robeco QI Global Multi-Factor Equities Fund':
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4KnteG1.png

Maar blijkbaar mogen instituties het in bepaalde gevallen wel, een review paper over de Nederlandse wet in het Amerikaanse Library of Congress:
In January 2013, the Netherlands amended the Market Abuse (Financial Supervision Act) Decree to include new obligations for Dutch financial institutions regarding cluster munitions. Financial institutions must now take adequate measures to ensure that they do not conduct or commission transactions for the purpose of acquiring or offering a financial instrument that has been issued by a company that produces, sells, or distributes cluster munitions or critical components of them, and that they do not provide loans to or acquire nonmarketable holdings in the capital of such companies. The rules also prohibit indirect investments via parent (holding) companies that hold more than 50% of the share capital of prohibited companies. The prohibition does not apply to clearing institutions.

There are three exceptions to the prohibition. A financial institution is allowed to execute transactions based on an index if less than 5% represent individual companies that are subject to the investment prohibition. In addition, the prohibition does not apply to transactions in a collective investment scheme if less than 5% of the investments are in individual companies that are subject to the investment prohibition. Lastly, investments can be made in clearly described projects of cluster munition companies insofar as the financing is not used for the manufacture, sale, or distribution of cluster munitions.
https://www.loc.gov/law/h...controversial-weapons.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

België doet iig niet mee met dat verdrag :)
Staat er bij Lynx gewoon op. Ethisch correct bankieren lijkt me sowieso al een onmogelijke missie. Dus waarom ergens een standpunt innemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Joindry schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:07:
België doet iig niet mee met dat verdrag :)
Staat er bij Lynx gewoon op. Ethisch correct bankieren lijkt me sowieso al een onmogelijke missie. Dus waarom ergens een standpunt innemen?
Toch even verder lezen? België komt ook aan bod hoor:
Belgium adopted a law regulating economic activities related to weapons, commonly referred to as the Law on Weapons (Loi sur les Armes), in 2006. This Law was initially silent on the topic of financial involvement in companies that manufacture prohibited weapons, but it was amended in 2007 to prohibit investment in, or the financing of, any company involved in the sale or use of certain prohibited ammunition and war materiel such as anti-personnel mines, cluster munitions, and depleted uranium munitions and armor.

Engaging in the activities prohibited by the Law on Weapons is punishable by a jail sentence of between one month and five years, and/or a fine of between €100 (about US$111) and €25,000 (approximately US$27,747).

Activities that would make a company subject to this prohibition include the “manufacture, use, repair, exhibition for purpose of selling, sale, distribution, import or export, warehousing or transport of anti-personnel mines, cluster munitions, and/or inert munitions or armor plating containing depleted uranium or any other type of industrial uranium.”4 The Law provides that the Belgian government is to publish a list of three types of companies: (a) those that engage in the prohibited activities, (b) those that own more than 50% of the shares in companies that engage in these activities, and (c) collective investment organizations (organismes de placement collectif) that own financial instruments of a company listed under criterion (a) or (b).5

The Law on Weapons prohibits any financial support for a company on this list, including bank loans and bank guarantees, and the acquisition of financial instruments (such as shares) issued by that company. If such financial support was already in place when the Law came into effect, it must be withdrawn as much as contractually possible.

Although the Belgian government was supposed to publish the list of companies by May 1, 2008, it had not yet done so as of June 2015, and it still does not appear to have done so as of the date of this report. In response to a question from a senator in 2008, the Vice-Prime Minister and Minister of Finance stated that “the absence of such a public list obviously does not prevent the concrete application of the legislation.”
https://www.loc.gov/law/h...controversial-weapons.pdf
Zo'n wet is er dus wel, hooguit zijn ze nog niet zo snel met het publiceren van een lijst. Indexfondsen zijn in ieder geval uitgesloten staat er nog bij.

En zo'n wet kan natuurlijk wel nut hebben, zo'n verbod is immers niet beperkt tot de tweedehands aandelenmarkt. Op een zelfde manier zijn natuurlijk meer investeringen verboden, denk aan landen waartegen een handelsembargo geldt (heel effectief) of het financieren van terrorisme (volgens mij vrij oncontroversieel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Is gewoon hypocriet dat de overheid wel graag hun spulletjes afneemt, zelfs miljarden bijdraagt aan de ontwikkeling ervan, maar dat het voor de burger--die dat allemaal indirect heeft gefinancierd--zogenaamd problematisch zou zijn om wat aandelen te kopen. Ik vind het een mooi bedrijf, jammer van zo'n belachelijke beperking. Zoals gezegd, ik kan dit prima kopen met mijn andere brokers, maar had graag een deeltje in m'n pensioen gehad. Nou ja, mysterie ontrafeld iig.

[ Voor 5% gewijzigd door i7x op 02-09-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:54

Qwerty-273

Meukposter

Cluster munitie is natuurlijk een heel gevaarlijk goed. Daar is de kans dat je een onschuldige burger mee raakt vele malen groter dan precisie munitie. Juist om onschuldige burger doden te vermijden staat cluster munitie op deze lijst, en daardoor ook de bedrijven die dat nogsteeds aan de man brengen.

Dat een bedrijf als Lockheed Martin vervolgens andere producten maakt (zoals de F35) waar Nederland dan wel in investeert is inderdaad heel dubbel. Daar kan je wel weer tegenover zetten dat de contracten daarvoor waarschijnlijk veel eerder dan 2013 waren getekend ;) En je als defensie niet zomaar makkelijk overstapt naar weer een ander model als je nog maar net met de F35 begonnen bent (en er al vele zakken met geld de diepe put voor hebt ingegooit).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Qwerty-273 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:41:

Dat een bedrijf als Lockheed Martin vervolgens andere producten maakt (zoals de F35) waar Nederland dan wel in investeert is inderdaad heel dubbel.
Dit dus :)
België tekende pas in 2017 (irc)
Als Belg zou je niet mogen, maar je kan nog, want het staat gewoon op Lynx. En de Staat mag het wel, met jouw belastingsgelden. 8)7
Of is het weer zoiets als een "Gentlemensagreement"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hm. Premarket staat hier vrijwel alles in het groen. Gemiddeld +2% across the board met een paar aandelen zelfs op +9%. Wat is er nu weer macroeconomisch aan de hand? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46
Zr40 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:03:
Hm. Premarket staat hier vrijwel alles in het groen. Gemiddeld +2% across the board met een paar aandelen zelfs op +9%. Wat is er nu weer macroeconomisch aan de hand? :P
After beginning a traditionally grim month on strong footing, futures advanced in pre-market trading on Wednesday, with markets encouraged by constructive U.S. economic data and moderating COVID-19 infections. Investors also digested a top official’s call for more stimulus measures out of Congress.
https://finance.yahoo.com...ber-2-2020-233620408.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Kuusj schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:50:
[...]

Ik heb wel nVidia gekocht een paar weken geleden. En Apple. AMD heb ik al langer.
Vooral AMD heeft mij geen windeieren gelegd.
Poeh AMD heeft mensen zo rijk gemaakt. Bij announcement Ryzen stonden ze nog op $5-10. Hindsight is 20/20 maar dat was de duidelijke comeback van AMD. Ik was eerlijk gezegd blij verrast door zen2 die boven mijn verwachting presteerde.

Echter moet er nog best wat bijkomen om de waardering van $110B waar te maken, maar de zijn goed op weg. Ik zit voor de lol sinds $50 in AMD maar niet dit niet verwacht qua return (80% in 4 maanden). Hele tech markt is natuurlijk hard gegaan en daar lift AMD ook lekker op mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Santee schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:34:
[...]

Poeh AMD heeft mensen zo rijk gemaakt. Bij announcement Ryzen stonden ze nog op $5-10. Hindsight is 20/20 maar dat was de duidelijke comeback van AMD. Ik was eerlijk gezegd blij verrast door zen2 die boven mijn verwachting presteerde.

Echter moet er nog best wat bijkomen om de waardering van $110B waar te maken, maar de zijn goed op weg. Ik zit voor de lol sinds $50 in AMD maar niet dit niet verwacht qua return (80% in 4 maanden). Hele tech markt is natuurlijk hard gegaan en daar lift AMD ook lekker op mee.
Ik zit er in vanaf 28,- (Euro) en ik heb een paar weken geleden nog een positie erbij gekocht, gemiddeld zit ik op 47,- aankoopprijs. Ik houd AMD wel voor de lange termijn. Apple en nVidia verkoop ik denk ik eind dit jaar ergens, alhoewel het 'voor de memes' ook wel leuk is om te kijken waar we kunnen eindigen. Als de markt doorzet zoals die dat de afgelopen 10 jaar heeft gedaan dan zit er een mooi rendement in.

Ik blijf overigens in AMD zitten omdat ik verwacht dat Intel de komende 3/4 jaar nog achter de feiten gaat aanlopen. Als je het potentieel van AMD ziet tegenover eerste concurrent Intel, dan zou ik zeggen dat Intel te duur is en AMD nog te goedkoop. Maar de tijd zal het leren.
Ik sta ook weer +3.3% op dit moment.. Al 3/4 dagen achter elkaar 8)7 Verdien op die manier meer geld dan als ik ga werken :+

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 02-09-2020 14:46 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zie dat VWRL ook weer in de plus staat YTD.

Wie had dat in maart gedacht :?

Sta zelf overigens nog wel 5,5% in de min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tesla short anyone ? :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:44
Ballard doet ook pijn hier, -10% 😂

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Allemaal winstnemerts? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat zou ik wel verstandig vinden. Maar ik ben geen expert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
Ik zet in op het verrassende nieuws van deflatie in EU. Daarmee is ook hier de waarschijnlijkheid van nog heel lang een lage rente en monetaire stimulering groter geworden. En dat is goed voor aandelen. Zie ook het vandaag sterker worden van de dollar ten opzichte van de euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Ook veel winstnemerts in ZOOM zo te zien. De lucht loopt er links en rechts uit. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
@Magpie Oh ja is dat zo goed voor aandelen? Volgens mij zijn daar verschillende theorieën over :)
Ja je euro/dollar wordt dan in principe telkens meer waard, je kunt er meer mee kopen in de reële economie en zo worden je aandelen omgerekend naar cash met een koers die gelijk blijft in principe ook telkens meer waard.
Vraag is echter waarom je dan risico zou nemen met aandelen, als je '' gewoon '' cash kunt aanhouden dat telkens meer waard wordt, niet rekeninghoudende met eventuele rente.
Je gaat ook uitstelgedrag krijgen, vooral als dat bij de consument aanslaat hebben we de poppen aan het dansen.
Ben bang dat deflatie op de langere termijn niet zo goed gaat uitpakken voor de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Nee joh, dit gebeurt altijd als ik bij koop :+ Ik had meer reactie gister verwacht op de extra aandelen maar ik vermoed dat er een aantal een stop loss hadden staan.. -O-

Lange termijn Deveon, lange termijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Magpie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:22:
[...]

Ik zet in op het verrassende nieuws van deflatie in EU. Daarmee is ook hier de waarschijnlijkheid van nog heel lang een lage rente en monetaire stimulering groter geworden. En dat is goed voor aandelen. Zie ook het vandaag sterker worden van de dollar ten opzichte van de euro.
Mogelijk, maar wat ik zag was een stijging in dollars. Goed, inmiddels niet meer nu de beurs open is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Tesla -10%, gaat de ballon dan einde leeglopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Santee schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:32:
We hebben nog wel even te gaan tot 274,88 USD. (na split).
Wel een mooie rit voor sommigen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:40:
[...]
Ik had meer reactie gister verwacht op de extra aandelen maar ik vermoed dat er een aantal een stop loss hadden staan.. -O-

Lange termijn Deveon, lange termijn :)
Na de afgelopen dagen was het gekkenwerk als je geen stoploss had staan imo. Ik heb iig een gedeelte van mijn posities gesloten al verwacht ik zeker nog een oplevering naarmate 'battery day' nadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Lanfear89 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:02:
[...]

Na de afgelopen dagen was het gekkenwerk als je geen stoploss had staan imo. Ik heb iig een gedeelte van mijn posities gesloten al verwacht ik zeker nog een oplevering naarmate 'battery day' nadert.
De markt timen vind ik maar tricky, want ik heb nog steeds vertrouwen dat Tesla nog veel meer potentie heeft (geen zorgen, ga het niet herhalen). Voor hetzelfde geld schiet het vanavond, morgen of eind van de week weer veel verder omhoog en wanneer koop je dan terug? Als je de piek afwacht ben je misschien te laat.

Onder aan de streep staat het aandeel sinds 1 augustus nog 50% in de plus, dus mij hoor je niet klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:28:
[...]

De markt timen vind ik maar tricky, want ik heb nog steeds vertrouwen dat Tesla nog veel meer potentie heeft (geen zorgen, ga het niet herhalen). Voor hetzelfde geld schiet het vanavond, morgen of eind van de week weer veel verder omhoog en wanneer koop je dan terug? Als je de piek afwacht ben je misschien te laat.

Onder aan de streep staat het aandeel sinds 1 augustus nog 50% in de plus, dus mij hoor je niet klagen.
Oh ik was ook niet aan het timen, maar de constante (harde) groei gaf me iets te veel bubbel vibes. Dus ik wilde iig een deel van de winst pakken mocht er toch een hele harde daling plaats vinden. Terugkopen zit ik zoiezo over te twijfelen. Die groei is leuk, maar tegelijk lijkt het me niet onverstandig om gewoon naar wat anders te kijken en blij zijn met de winst op het gedeelte wat ik nu verzilvert heb ;)

Ik ga waarschijnlijk rustig door met deze kleinere positie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 06:21
Present! Maar in all fairness, 10% lager is slechts een minimale correctie tov de stijging van afgelopen weken. Het zal straks wel weer iets herstellen, maar blijf zitten tot ze een marketcap van ruwweg 200 miljard hebben. Dat lijkt me nog steeds gigantisch (goed).

En Musk zelf zal er ook niet zo van wakker liggen als zn vermogen daalt van 100 naar 50 miljard.

[ Voor 10% gewijzigd door eMiz0r op 02-09-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Zr40 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:34:
[...]

Ik ben verder ook gewoon in loondienst. Heb het nog nagevraagd bij ZZP Pensioen, ze richten zich weliswaar op ZZP'ers (die hebben immers jaarruimte want geen pensioen via werkgever) maar het is voor iedereen beschikbaar die jaarruimte heeft. Loondienst is geen belemmering :)
Oh ik zag de naam en dacht die zijn alleen voor zzp'ers
Ik vind de combinatie van currency hedging in een aandelenfonds niet zinvol. Bij obligaties en andere effecten die inherent gekoppeld zijn aan een valuta is er nog wel iets voor te zeggen.
Ja mee eens, ik heb ook de unhedged variant bij BND.
Ik begrijp ook niet waarom het kosteloos zou zijn. Vermoedelijk past het binnen de marge die ze hebben binnen de TER en nemen ze de kosten voor eigen rekening.
Wellicht zijn de kosten gelijk of de medewerker gaf me onjuiste informatie. ;)
Je hebt in principe ook nog enige controle over die lifecycle (ook bij BND) door de pensioenrichtdatum eerder/later in te stellen als je de overgang naar obligaties eerder/later wil laten beginnen. Die richtdatum hoeft namelijk niet overeen te komen met je werkelijke pensioendatum en wordt alleen voor de lifecycle gebruikt. Je zou bijvoorbeeld die harde overgang naar 55% met 5 jaar kunnen uitstellen en zelf in die eerste 5 jaar langzaam kunnen opbouwen naar 55%.
Zelf heb ik lifecycle beleggen niet aan staan en ik ga het ook zeker zelf de verhouding aandelen en obligaties geleidelijk aanpassen. Ik vind alleen vreemd dat als je lifecycle wel aan hebt staan dat ze zo'n groot percentage aandelen abrupt in één jaar omzetten naar obligaties. Als de markt net 40% lager staat door een crisis en dat jaar wordt 55% van je aandelen omgezet naar obligaties lijkt me niet heel verstandig. Ik had die verandering in de portefeuille iets geleidelijker verwacht bij een product als 'lifecycle beleggen'

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:42
Carfanatic schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:12:
[...]
After beginning a traditionally grim month on strong footing, futures advanced in pre-market trading on Wednesday, with markets encouraged by constructive U.S. economic data and moderating COVID-19 infections. Investors also digested a top official’s call for more stimulus measures out of Congress.
https://finance.yahoo.com...ber-2-2020-233620408.html
Ik vind het altijd knap hoe de uitleggers precies weten waar de markets hun moed of vrees vandaan halen. Gaat het omhoog dan is het omdat ze goed nieuws hebben gehoord over COVID-19, gaat het omlaag dan juist omdat ze er slecht nieuws over gehoord hebben.... Niet zelden kun je op 1 dag beide soorten verklaringen vinden als het sentiment omslaat, zonder dat de feiten veranderd zijn. Ik hoop dat er redacties zijn die inzien dat je geld kunt besparen door deze dingen gewoon met een bot te genereren. :P

Ondertussen ben ik vandaag op papier 1999.97 euro rijker geworden. Mijn vraag is dan ook vooral welke schoft mij 3 cent door de neus geboord heeft -- als ze daar nou eens met een verklaring voor komen. :+

niet dat morgen niet gewoon heel die winst weer kan verdampen natuurlijk

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:54
Santee schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:32:
Misschien dit nieuwtje:

https://www.tijd.be/onder...-21ste-eeuw/10248956.html

Als blijkt dat de id.3 gewoon een goede Duitse auto is zoals heel veel mensen dit gewoon zijn en VW heeft de omstandigheden wat mee dan kan dit best een dingetje worden.

Id.3 zet de weg verder van de golf = VW gelanceerd op de elektrische weg.

Id.3 = nieuwe new kever, Fox, jetta of whatever van die andere dingen die ze ooit gemaakt hebben die het net niet waren = probleem voor VW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46
Zal eerder door dit nieuws komen:
Tesla’s stock sinks into correction territory after disclosure of another large seller

Shares of Tesla Inc. took another dive Wednesday, after the electric vehicle maker disclosed that one of its largest shareholders sold off a chunk of stock, although the sale was effectively just a rebalancing as the value of the stake has actually increased.
https://www.marketwatch.c...r-large-seller-2020-09-02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DJI inmiddels 29.000 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zat zojuist een beetje te kijken bij IB en zag ik dat ze in direxion ETF's handelen !! Ik wou meteen wat kopen, maar helaas kreeg ik de melding dat ze niet verhandelbaar zijn (stomme EU).

Ik zag ook Ark innova, maar die zal ik dan ook wel niet kunnen kopen.

Dan maar Vont leveraged nasdaq en SP500 aankopen.

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 02-09-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:21: Ik wou meteen wat kopen, maar helaas kreeg ik de melding dat ze niet verhandelbaar zijn (stomme EU).
Ja ik vind het ook een zwaar irritante restrictie, geef me een opt-in dat ik beleggers info ook in het engels prima vind en laat me gewoon lekker handelen... zeker geen manier om daar omheen te werken?

Scrap that (zie onderstaande)
Zr40 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:48:
[...]

Sinds januari 2018. En het gaat echt niet alleen maar om het opstellen van een simpel documentje in je eigen taal (waar komt dat misverstand toch vandaan?), het gaat om dat de fondsbeheerder niet aan de Europese regels voor verpakte beleggingsproducten (PRIIPs; Packaged Retail and Insurance-based Products) wil voldoen.

Als het product niet aan de regels voldoet, dan mag het niet verkocht worden aan retail beleggers in de EU. De Amerikaanse ETF beheerders zien geen noodzaak om te voldoen aan de Europese regels. Het is niet in het belang van hun primaire doelgroep (Amerikaanse beleggers).

Het document met essentiële beleggersinformatie (het Key Investor Information Document) is slechts het eindresultaat waaraan je als belegger kan herkennen dat aan de regels is voldaan, en waaraan de broker kan herkennen dat retail beleggers het mogen kopen.

[ Voor 54% gewijzigd door Lanfear89 op 02-09-2020 23:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lanfear89 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:26:
[...]

Ja ik vind het ook een zwaar irritante restrictie, geef me een opt-in dat ik beleggers info ook in het engels prima vind en laat me gewoon lekker handelen...
Het ligt helemaal niet aan de taal. Stop toch eens met het verspreiden van dat misverstand.

Het gaat om dat de fondsbeheerder niet aan de Europese regels voor verpakte beleggingsproducten (PRIIPs; Packaged Retail and Insurance-based Investment Products) wil voldoen.

Als het product niet aan de regels voldoet, dan mag het niet verkocht worden aan retail beleggers in de EU. De Amerikaanse ETF beheerders zien geen noodzaak om te voldoen aan de Europese regels. Het is niet in het belang van hun primaire doelgroep (Amerikaanse beleggers).

Het document met essentiële beleggersinformatie (het Key Investor Information Document) is slechts het eindresultaat waaraan je als belegger kan herkennen dat aan de regels is voldaan, en waaraan de broker kan herkennen dat retail beleggers het mogen kopen.
zeker geen manier om daar omheen te werken?
Jawel. Voldoe aan de vereisten om voor de MiFID regels gezien te worden als 'professional client' en lever de beschermingen in die specifiek voor 'retail clients' gelden. En weet donders goed wat je aan het doen bent.

Of als er opties beschikbaar zijn, koop het via opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Ja ik vind het ook een zwaar irritante restrictie, geef me een opt-in dat ik beleggers info ook in het engels prima vind en laat me gewoon lekker handelen... zeker geen manier om daar omheen te werken?
Exact. Al is de beschrijving in het chinees, russisch of arabisch. Ik wil het gewoon kopen, basta !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]

Volgens mij is het nu al wel vaker voorbij gekomen, maar laten we hem nog maar eens quoten:
Zr40 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:48:
[...]

Sinds januari 2018. En het gaat echt niet alleen maar om het opstellen van een simpel documentje in je eigen taal (waar komt dat misverstand toch vandaan?), het gaat om dat de fondsbeheerder niet aan de Europese regels voor verpakte beleggingsproducten (PRIIPs; Packaged Retail and Insurance-based Products) wil voldoen.

En zo kun je het natuurlijk ook andersom bekijken: als wat je zoekt alleen in de VS beschikbaar is dan is er wellicht niet genoeg vraag naar die specifieke producten in Europa. Wellicht kun je een vergelijkbaar groeifonds voor de Europese markt vinden en anders kun je altijd nog de holdings van zo'n ETF repliceren door zelf losse (fractionele) aandelen te kopen. Op CNBC zag ik ook nog een IPO ETF langskomen, dat is wellicht moeilijker te repliceren als de onderliggende aandelen hier niet meteen beschikbaar zijn, maar zelfs dat is met een partij als IB denk ik geen probleem.

Ik vind het in ieder geval frappant om te zien hoe men hier aan de ene kant enorm bullish is op Amerikaanse groeiaandelen met enorme PE's terwijl het hier ook steeds over bubbelvorming gaat. Zijn dat echt twee verschillende kampen die er anders tegenaan kijken of sluiten de twee elkaar toch niet echt uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:34:
[...]

Het ligt helemaal niet aan de taal. Stop toch eens met het verspreiden van dat misverstand.

Het gaat om dat de fondsbeheerder niet aan de Europese regels voor verpakte beleggingsproducten (PRIIPs; Packaged Retail and Insurance-based Investment Products) wil voldoen.
Dus alleen omdat het te "complex" is en de fondsbeheerder de documentatie niet wil vereenvoudigen mag er niet ingehandeld worden:

a fund provider—to create key information documents (KIDs) for their products. These documents must be no longer than three pages and must contain outlined information, including a general description of the provider, an explanation of the main factors that the investment's return depends upon, the level of risk associated with the product (classed from 1 to 7), an indication of the possible maximum loss (including four performance scenarios), and a table explaining the costs of one's investment over time.

https://www.investopedia....based-products-priips.asp

Maar handel in opties, hefbomen, sprinters, futures en dergelijke die nog veel complexer zijn mag wel in gehandeld worden? Vaag... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:40:
[...]

Dus alleen omdat het te "complex" is en de fondsbeheerder de documentatie niet wil vereenvoudigen mag er niet ingehandeld worden:
Ga ook aub geen zaken terplekke verzinnen.

De PRIIPs eisen bestaan onder meer zodat jij als retail belegger alle pertinente informatie krijgt in een eerlijke, duidelijke en niet misleidende wijze.

Met complexiteit heeft het helemaal niets te maken; als jij als aanbieder van een extreem complex product een correcte KIID levert dan mag het aan retail beleggers verkocht worden. En als jij als aanbieder van een doodsimpele ETF dat niet doet, dan mag het niet.

Als jij niet beperkt wil worden door deze regels en niet de bescherming nodig denkt te hebben die retail clients genieten, laat je dan classificeren als professional client. Zie ook deze post: Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 02-09-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:40:

Maar handel in opties, hefbomen, sprinters, futures en dergelijke die nog veel complexer zijn mag wel in gehandeld worden? Vaag... 8)7
Zo raar is het toch niet? Wil je in Europa iets doen dan moet het aan Europese regels voldoen. Andersom is dat probleem er waarschijnlijk ook, probeer als Amerikaan maar een aandeel Samsung te kopen, dat kan niet zomaar.
How can an American invest in Samsung Group (005930.KS) if shares of the South Korean electronics giant don't trade on a major U.S. exchange and the company doesn't have an American Depositary Receipt (ADR)?

Sure, Samsung trades on the Korea Exchange (KRX) and its global depositary receipts are listed in Europe, but those avenues can be complicated or even verboten for American investors (such as the case with those GDRs).
[...]
American investors can buy Samsung shares through a local broker in South Korea or invest directly (after filing the appropriate paperwork). The latter requires an investor to obtain an investor registration certificate (IRC) from South Korea's Financial Supervisory Service. After that, a stock trading account can be opened at a Korean securities firm, funds can be transferred and shares can be traded in real-time. Of course, there is much paperwork to submit, such as a standing proxy agreement, and investment ID application, registration of signature, criteria for determination of non-resident in Korea, and – of course – a copy of the investor's passport.

https://www.investopedia....14/how-invest-samsung.asp
Andere opties die genoemd worden zijn Over The Counter en ETF (met een positie in Samsung). Wat dat betreft zit je in Europa volgens mij nog best goed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Verwijderd1 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:45:
[...]

Zo raar is het toch niet? Wil je in Europa iets doen dan moet het aan Europese regels voldoen. Andersom is dat probleem er waarschijnlijk ook, probeer als Amerikaan maar een aandeel Samsung te kopen, dat kan niet zomaar.

[...]

Andere opties die genoemd worden zijn Over The Counter en ETF (met een positie in Samsung). Wat dat betreft zit je in Europa volgens mij nog best goed. :P
En natuurlijk investeren in Samsung is ook investeren in Zuid Korea. Samsung is immers 15~20% van het GDP.
https://money.cnn.com/201...rea-daily-life/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd1 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:45:
[...]

Je kent ADR aandelen vast wel. Dat zijn aandelen van niet-Amerikaanse bedrijven die verpakt zijn op een manier zodat ze wel op de Amerikaanse beurzen verhandeld kunnen worden.

Leuk feitje: het is onmogelijk om Nederlandse aandelen te verpakken in een ADR.
Pagina: 1 ... 175 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.