Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 174 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.229 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:09
Pistachenootje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:32:
@flipjevandejam de rationele keus is op ieder moment lump sum, ook nu.

Heb je het Vanguard paper goed gelezen? DCA just means taking risk later.

Ben Felix heeft ook net een paper uitgebracht over LSI vs. DCA: https://www.pwlcapital.co...vs-Lump-Sum-Investing.pdf (aanrader)

De podcast over die paper vond ik ook erg sterk. Maar goed, je hebt initieel niet voor de rationele optie gekozen, dat hoeft nu natuurlijk ook niet.
Het nieuwe paper leuk is om nog een keer te lezen, dank!
Dieperliggende onderwerp voor mij, is eigenlijk asset allocatie ipv DCA/LSI.

Ik heb nooit helemaal voor mezelf rationeel bepaald:
- Of ik pensioen meeneem in een totaal portfolio en dus verhouding stock/bonds(/deposito)
- Of ik waarde v/h huis (en LTV ervan) meeneem in een totaal portfolio en dus verhouding stock/bonds(/deposito)
-- De hypotheek lijkt eigenlijk heel erg op een omgekeerde bond/deposito

Tot nu toe bekijk ik ze als afzonderlijke potjes, met afzonderlijke verhoudingen. Hoe gaan jullie hiermee om?

Omdat de rente zo laag staat, voelt het ook nutteloos om bonds/deposito's er op na te houden. Toch weer gevoel vs. ratio..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Oeh, nog een dividendbetalend aandeel waar ik een bull call spread op heb. Dit keer ben ik de IB advisory voor :P

Deze spread zit op 135/210 met de underlying op 285. Time value op de long call is zo goed als nihil, time value op de short call is ongeveer $1. Dividend is $1.50.

Op beide legs lijkt dividend capture gunstig te zijn voor de houder. Ik verwacht dan ook early assignment te krijgen op de short call. Voor mijn long call is early exercise dan ook de beste zet. Krijg ik inderdaad early assignment, dan is de positie gesloten zonder kosten met maximum resultaat. Gebeurt dat niet, dan geldt hetzelfde als bij die eerder besproken situatie: ik ontvang dividend en de downside risk is klein. (Ik noem het hier niet meer 'verwaarloosbaar' ;))

Ik wacht nog even op de IB advisory voordat ik iets doe... Die komt meestal een paar minuten voor close :P

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
eMiz0r schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:51:
[...]

Op basis van wat ze tot nu toe gepresteerd hebben... grofweg 30 miljard (20x de jaarwinst, en dat is al hoog). De rest is puur verwachting/speculatie en dus gebakken lucht tot Tesla die cijfers realiseert.

Stel je hebt wat geld liggen (paar ton of een miljoen) en je wil een bedrijf overnemen in een markt waar je verstand van hebt. Hoeveel keer de winst ben je bereid om te betalen? Stel je zou 20x de jaarwinst betalen, dan heb je dus +/- 25 jaar nodig om je investering terug te verdienen.

Dat is met een beursgenoteerde onderneming niet veel anders. De prijs wordt nu opgedreven door fomo, maar heeft niets meer met de resultaten of realistische verwachtingen van Tesla te maken. De winst moet dus komen van koersstijging van het aandeel doordat er meer mensen kopen dan verkopen (fomo), totdat dat gewoon omdraait.

Zodra er niet meer elke dag een koersstijging van x% op de borden staat rent iedereen achter elkaar naar de nooduitgang, omdat je van het hebben van een aandeel verder geen geld van Tesla zal krijgen in de vorm van bijvoorbeeld dividenduitkeringen. Wanneer dat moment zal zijn? Dat is glazen bol werk.
En hoever moet het aandeel stijgen voordat jij je short covert? Of ga je door tot je in een doos woont?

De koers heeft geen enkele koppeling met de bedrijfsresultaten uit het verleden. En verkopen als het even niet meer stijgt is ook dom... Ik had na 3,5 jaar ook 0 rendement. Het afgelopen jaar ineens 920%
De FOMO gaat nog wel even door. Zeker als straks alle auto fabrikanten 1 voor 1 failliet gaan, terwijl Tesla blijft groeien.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RocketKoen schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:43:
[...]
Zeker als straks alle auto fabrikanten 1 voor 1 failliet gaan
Eh? Een verder succes van Tesla betekent niet dat bovenstaande noodzakelijkerwijs zal gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 22:59
[...]

De koers heeft geen enkele koppeling met de bedrijfsresultaten uit het verleden. En verkopen als het even niet meer stijgt is ook dom... Ik had na 3,5 jaar ook 0 rendement. Het afgelopen jaar ineens 920%
De FOMO gaat nog wel even door. Zeker als straks alle auto fabrikanten 1 voor 1 failliet gaan, terwijl Tesla blijft groeien.
We zagen het met de mobiele telefoon. Nokia was heer en meester. Ze kwamen veel te laat met een smartphone op de markt brengen. En toen kwam o.a. Apple, die is vrij groot geworden.
Is Toyato de Nokia en Tesla de Apple?

Het is mogelijk dat een autofabrikant failliet gaat, echter zal dat niet zonder slag en stoot gaan. Momenteel is de brandstofauto heer en meester (en zoals de oude GSM dat was), maar vroeg of laat zullen er steeds meer electrische auto's komen. De huidige autofabrikanten zijn al bezig met electrische auto's en op een gegeven moment zal je een stabilisatie krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door phantom09 op 31-08-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:35:
Ik verwacht dan ook early assignment te krijgen op de short call.
Advisory is binnen. Ik had de helft goed ingeschat. Op de long call wordt early exercise inderdaad gezien als gunstig, maar op de short call wordt geen early assignment verwacht want de delta is kleiner dan 1.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2020 22:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]
En hoever moet het aandeel stijgen voordat jij je short covert? Of ga je door tot je in een doos woont?

Dan ga je er ook al vanuit dat Tesla uiteindelijk een van de winnaars is die een aanzienlijk deel van de markt domineert. Dat kan prima zo zijn, maar het is echt niet zeker. Ik herinner me nog een talk van Buffett in 2001. Hij had het over het opkomen van auto's begin vorige eeuw en het opkomen van commerciële vliegtuigen later in die eeuw. Dat die verandering eraan kwam was op een gegeven moment wel duidelijk, maar wie de uiteindelijke winnaars zouden worden totaal niet. Ik heb nu even geen transscript bij de hand, maar hij noemde een aantal autobedrijven die toen in de Dow Jones index stonden, de marktleiders van toen, maar daar is nog maar weinig van over.

Een quote van die talk op fool.com:
What you really should have done in 1905 or so, when you saw what was going to happen with the auto is you should have gone short horses. There were 20 million horses in 1900 and there's about 4 million now. So it's easy to figure out the losers, the loser is the horse. But the winner is the auto overall. 2000 companies (carmakers) just about failed.
-- Warren Buffett, speaking to University of Georgia students in 2001.
https://www.fool.com/inve...ows-why-berkshire-ha.aspx
In diezelfde talk had hij het ook over internetbedrijven. Het was toen wel duidelijk dat internetbedrijven dingen over gingen nemen, maar precies welke dingen ze wel over zouden nemen (of beter gezegd welke andere bedrijven ze overbodig zouden maken) en waar geld te verdienen zou zijn was toen moeilijker te zeggen.

Tesla heeft nu een voorsprong op een aantal gebieden, maar de echte vraag is of en voor hoe lang ze die voorsprong vast kunnen houden. Een voorsprong op de korte termijn is denk ik wel ingeprijsd, op de langere termijn is het denk ik moeilijker te zeggen. Hoe ik het zie is het alleen rationeel om te kopen als je bijna zeker weet dat het op de lange termijn (zeg 15 jaar oid) significant marktaandeel / voorsprong behoudt. Zelf heb ik weinig kennis over de branche, maar de wereld lijkt me zo snel te veranderen dat het enorm moeilijk is om daar een zinnige voorspelling over te maken.

Maar goed, hetzelfde kun je natuurlijk zeggen over die voorbeelden van Buffett, of de techbedrijven aan het begin van dit millenium. Het blijft een risicovolle investering, het kan positief uitpakken, maar een groot deel is al ingeprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
@phantom09 @Zr40
BEV's zijn nu al op een punt dat ze voor iemand die veel kilometers maakt, goedkoper zijn dan ICE's.
En de vooruitgang in batterij techniek gaat in het tempo van de chip industrie. Terwijl ICE's alleen zuiniger worden als je valsspeelt bij de uitstoot test. En goedkoper om te bouwen worden ze ook niet.

En dan heb je daar de grote merken. Met bestuur dat alleen kijkt naar het volgende kwartaal resultaat. Veel te veel personeel met een vakbondscontract waar je niet meer vanaf komt. En een research afdeling die de afgelopen 30 jaar eigenlijk alleen wat aan het chassis heeft verbeterd (crash veiligheid). De rest kopen ze in.
Ondertussen zitten ze ook vol met schulden.
Ik voorspel dat ze allemaal failliet gaan. En dan een doorstart maken met een klein deel van het bedrijf, dat geen ICE's meer maakt. En een deel dat alleen nog onderhoud en herstel van de bestaande vloot doet (daar zit nog wel geld in).
Maar als je aandelen of obligaties hebt in die bedrijven, dan ben je alles kwijt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Apple’s dominatie op de mobiele markt is nog steeds zeer actueel.

Afbeeldingslocatie: https://specials-images.forbesimg.com/imageserve/5dff920ae961e1000739b391/960x0.jpg
Gezien het ontbreken van Google is dat dus puur verkoop van de telefoon en niet de meer lucratieve App Store van Apple.

Het zal mij niet verbazen dat Tesla iets vergelijkbaars weet te realiseren door hun shift van winst uit onderhoud naar winst uit software en verticale integratie (zelfrijdend, ride hailing, Autobidder, abonnementen, verzekeringen, geen dealers, eigen app store, energie opslag, energie opwekken, ect). De winst uit de auto’s zelf hebben ze al onder de knie terwijl de concurrentie dat na 10 jaar nog een uitdagend vind.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 31-08-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd1 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:03:
[...]

Dan ga je er ook al vanuit dat Tesla uiteindelijk een van de winnaars is die een aanzienlijk deel van de markt domineert. Dat kan prima zo zijn, maar het is echt niet zeker. Ik herinner me nog een talk van Buffett in 2001. Hij had het over het opkomen van auto's begin vorige eeuw en het opkomen van commerciële vliegtuigen later in die eeuw. Dat die verandering eraan kwam was op een gegeven moment wel duidelijk, maar wie de uiteindelijke winnaars zouden worden totaal niet. Ik heb nu even geen transscript bij de hand, maar hij noemde een aantal autobedrijven die toen in de Dow Jones index stonden, de marktleiders van toen, maar daar is nog maar weinig van over.

[...]

In diezelfde talk had hij het ook over internetbedrijven. Het was toen wel duidelijk dat internetbedrijven dingen over gingen nemen, maar precies welke dingen ze wel over zouden nemen (of beter gezegd welke andere bedrijven ze overbodig zouden maken) en waar geld te verdienen zou zijn was toen moeilijker te zeggen.

Tesla heeft nu een voorsprong op een aantal gebieden, maar de echte vraag is of en voor hoe lang ze die voorsprong vast kunnen houden. Een voorsprong op de korte termijn is denk ik wel ingeprijsd, op de langere termijn is het denk ik moeilijker te zeggen. Hoe ik het zie is het alleen rationeel om te kopen als je bijna zeker weet dat het op de lange termijn (zeg 15 jaar oid) significant marktaandeel / voorsprong behoudt. Zelf heb ik weinig kennis over de branche, maar de wereld lijkt me zo snel te veranderen dat het enorm moeilijk is om daar een zinnige voorspelling over te maken.

Maar goed, hetzelfde kun je natuurlijk zeggen over die voorbeelden van Buffett, of de techbedrijven aan het begin van dit millenium. Het blijft een risicovolle investering, het kan positief uitpakken, maar een groot deel is al ingeprijsd.
De reden dat ik verwacht dat Tesla het wint van alle bestaande merken is dat ze gewoon een veel hoger innovatie tempo hebben. En dat kunnen ze, wat alle beste engineers willen voor Elon werken.

Het enige wat daar mis kan gaan, is als Elon ineens dood is. Of dat hij een schandaal ala Kevin Spacey heeft.

De bedreiging gaat komen van andere start-ups. In China zitten honderden BEV fabrikanten. Daar zal 99% het niet halen. Maar die andere 1% worden waarschijnlijk grote concurrenten.
En buiten China heb je er ook nog wel een paar. Denk aan Rivian, die op financiele steun van Amazon kunnen rekenen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RocketKoen schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:08:
@phantom09 @Zr40
BEV's zijn nu al op een punt dat ze voor iemand die veel kilometers maakt, goedkoper zijn dan ICE's.
En de vooruitgang in batterij techniek gaat in het tempo van de chip industrie. Terwijl ICE's alleen zuiniger worden als je valsspeelt bij de uitstoot test. En goedkoper om te bouwen worden ze ook niet.
Met dit stuk ben ik het volledig eens.
En dan heb je daar de grote merken. Met bestuur dat alleen kijkt naar het volgende kwartaal resultaat. Veel te veel personeel met een vakbondscontract waar je niet meer vanaf komt. En een research afdeling die de afgelopen 30 jaar eigenlijk alleen wat aan het chassis heeft verbeterd (crash veiligheid). De rest kopen ze in.
Ondertussen zitten ze ook vol met schulden.
Ik voorspel dat ze allemaal failliet gaan. En dan een doorstart maken met een klein deel van het bedrijf, dat geen ICE's meer maakt. En een deel dat alleen nog onderhoud en herstel van de bestaande vloot doet (daar zit nog wel geld in).
Maar als je aandelen of obligaties hebt in die bedrijven, dan ben je alles kwijt.
Met dit stuk ben ik het niet eens. Ik ken weinig merken die vandaag géén BEV in het assortiment hebben. En als je kijkt naar de verkoopcijfers in Nederland vorige maand, dan zie je dat Kia, Volkswagen, MG en Hyundai het best wel goed doen met hun EV's. Tesla stond die maand niet eens in de top 5.

Overigens sluit ik niet uit dat een aantal grote merken failliet zullen gaan. Maar zeker niet allemaal. En ik denk ook dat een aantal het nog best goed zullen doen als aandeel - ik kan je vandaag alleen niet zeggen welke dat zullen gaan worden.

Als laatste wil ik nog opmerken dat enkele van de hierboven genoemde minpunten óók van toepassing zijn op Tesla.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2020 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:13:
[...]
De bedreiging gaat komen van andere start-ups. In China zitten honderden BEV fabrikanten. Daar zal 99% het niet halen. Maar die andere 1% worden waarschijnlijk grote concurrenten.
Bovenstaande denk ik dus ook (als leek die verder eigenlijk niets over automarkt weet). Daarbij kan China het wellicht wat sluwer spelen (meer voordeeltjes vanuit de staat t.o.v. buitenlandse bedrijven, etc.). Een echte bedreiging hoeft het voor Tesla niet te zijn, Tesla kan prima het luxemerk zijn waar Chinese bedrijven het volume kunnen spelen.

Maar goed, dat maakt het ook moeilijk om er een winnaar tussenuit te pikken. Tesla loopt nu voorop (qua marktkapitalisatie, waarschijnlijk als gevolg van de innovatie die je noemt) maar je moet eigenlijk weten hoeveel van die voorsprong is ingeprijsd en hoeveel voordeel die voorsprong ze in de toekomst gaat geven. Dat is volgens mij de afweging (die ik in ieder geval niet kan maken :P ).

Aan de andere kant is het shorten van andere automerken ook niet zo simpel, want die kunnen weer samen gaan werken met die startups die je noemt. Tenzij je dus weet welk bedrijf de transitie (naar BEV of iets buiten de automarkt, vooral bij de grotere conglomeraten) niet kan maken dan kun je daarop inspelen, maar anders blijft het m.i. heel risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:17:
[...]

Met dit stuk ben ik het niet eens. Ik ken weinig merken die vandaag géén BEV in het assortiment hebben. En als je kijkt naar de verkoopcijfers in Nederland vorige maand, dan zie je dat Kia, Volkswagen, MG en Hyundai het best wel goed doen met hun EV's. Tesla stond die maand niet eens in de top 5.
Wat wil je hier precies mee zeggen? Baseer jij aandeel van AMD ook op basis van hun verkopen in Nederland in één maand in een ongekende pandemie? Waar ik benieuwd naar ben of één van die bovenstaande merken durft aan te tonen hoeveel ze aan hun EV verdienen want daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat ik er mee wil zeggen is dat de voorspelling van @RocketKoen dat, ik citeer, "ze allemaal failliet gaan", nog lang niet zo evident is.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2020 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Ondanks dat ik Tesla aandelen heb beginnen die koersstijgingen wel vervelend te worden. Ik krijg steeds meer het FOMO effect, maar kopen ga ik niet doen want op deze prijs begint het steeds meer op gokken te lijken.

Hoe gaan jullie hiermee om?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Strider schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:29:
Ondanks dat ik Tesla aandelen heb beginnen die koersstijgingen wel vervelend te worden. Ik krijg steeds meer het FOMO effect, maar kopen ga ik niet doen want op deze prijs begint het steeds meer op gokken te lijken.

Ik heb bij de vorige forse stijging mijn positie verkleind. Dit heb ik eerder ook gedaan bij andere posities die te groot zijn geworden. Ik wil niet dat één bedrijf mijn portfolio domineert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Zr40 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:17:
[...]

Met dit stuk ben ik het volledig eens.

[...]

Overigens sluit ik niet uit dat een aantal grote merken failliet zullen gaan. Maar zeker niet allemaal. En ik denk ook dat een aantal het nog best goed zullen doen als aandeel - ik kan je vandaag alleen niet zeggen welke dat zullen gaan worden.

Als laatste wil ik nog opmerken dat enkele van de hierboven genoemde minpunten óók van toepassing zijn op Tesla.
verkoopcijfers van 1 land in 1 maand zeggen natuurlijk niks over tesla, zolang hun auto's nog op de boot hierheen moeten komen vanuit Californië.

Hyundai doet het inderdaad best goed. Maar de luxe merken hebben moeite om een auto te bouwen die op E gebied concurrerend is met de model s uit 2012.
En de merken die goed verkopen in het goedkopere segment, zoals Nissan en Renault, verdienen er niks aan.

Misschien dat die bestaande merken een EV tak spin off kunnen doen gaan ze er echt aan. Zie bijvoorbeeld polestar. En in zo'n geval zijn de aandeelhouders de pineut.

Overigens ga ik niet short op de oude merken. Het kan best 5 of 10 jaar duren. En dan is zelfs 100% winst maken op je short een belabberd resultaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Over TSLA gesproken - de stijging van vandaag is groter dan mijn cost basis. :D

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/tsla-spiffy-20200831.png

Wat een gek bedrijf is het ook.

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2020 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Strider schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:29:

Ik heb ze gekocht met het plan om ze 12 jaar vast te houden. Nog 8 te gaan.
Het doel was om dan mijn volgende huis te kopen. Ik had ook berekend hoeveel het op zou leveren als ik iedere maand inleg wat ik kan missen.

Nu gaat het leven vaak niet zoals je plant. En ik heb van de 4 jaar, 2 jaar lang geen geld over gehad om bij te kopen. Maar door tesla zit ik nu al op het bedrag dat ik over 8 jaar hoopte te hebben. Maar ik ga nu niet verkopen. Dan wordt het huis over 8 jaar gewoon wat groter. Of op een privé eiland ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Strider Tesla is nu overgewaardeerd en er is heel veel potentie ingecalculeerd, echter zit er nog veel meer potentie in het bedrijf waar niet uitgebreid over gesproken wordt. Zelf geniet ik maar van de achtbaan, inmiddels genoeg gestegen dat verlies nemen (op oorspronkelijke inleg) erg onrealistisch wordt en terwijl ik het aandeel al een tijdje te duur vind blijft het maar stijgen.

Het enige risico wat ik voorzien is Elon Musk’s sterfelijkheid. De financiën van het bedrijf zijn verder zeer sterk en hun CFO doet echt een bizar prestatie voor zijn leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:01
Tesla is zeker overgewaardeerd maar er zit ook nog voldoende groei in. Daarnaast is er ook een cult die helemaal gek wordt van de aandelen, combineer dit met lage rente en mensen graag willen investeren zie ik ze nog wel stijgen.

Wie weet waar het eindigt, ik zie het wel weer richting de 1000 dollar gaan.

Tesla is inmiddels een synoniem voor de elektrische auto, net zoals luxaflex en andere merken

[ Voor 13% gewijzigd door GrooV op 31-08-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bedenk wel dat een koers van 1000 dollar ook een market cap van rond de $1T betekent. In principe sluit ik geen aandelenposities, maar als dat dit jaar nog bereikt wordt maak ik toch echt wel een uitzondering.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Die psychologische grens wil ik toch voorblijven en ga denk ik rond de 930-940 een deel ga verkopen. Dat gaat met de huidige productie gewoon nergens over..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 15-09 11:06
Deveon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:41:
@Strider
Het enige risico wat ik voorzien is Elon Musk’s sterfelijkheid. De financiën van het bedrijf zijn verder zeer sterk en hun CFO doet echt een bizar prestatie voor zijn leeftijd.
Dachten we dat ook niet van Steve Jobs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:05
Vanavond op TV: Z Doc: Het Geheim Van Succesvol Beleggen
21:30 tot 22:29
Zender RTL Z
Aflevering 1

"Documentaire waarin journalist Jordy Hubers aan de slag gaat met zijn eigen beleggingsangst. Beleggen is eng, sparen is veilig. Zo hebben miljoenen Nederlanders het geleerd, maar is dat wel zo? Jordy gaat langs bij fanatieke beleggers en hoogleraren op uiteenlopende terreinen in een poging om achter het geheim van succesvol beleggen te komen."
flipjevandejam schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:32:
[...]
Het nieuwe paper leuk is om nog een keer te lezen, dank!
Dieperliggende onderwerp voor mij, is eigenlijk asset allocatie ipv DCA/LSI.
Je slaat de spijker op z'n kop. Ik denk dat je er nu achter komt dat je risico tolerantie lager is dan je dacht. Dat is mij ook gebeurd.

Die paper van Ben Felix heeft trouwens een apart hoofdstuk over DCA vs. LCI als de markt hoog staat.
Omdat de rente zo laag staat, voelt het ook nutteloos om bonds/deposito's er op na te houden. Toch weer gevoel vs. ratio..
Gezien de inflatie ga je daar ook geen geld mee verdienen maar het dempt wel de volatiliteit van je portfolio. En dat kan er voor zorgen dat je het beter aandurft te investeren, beter slaapt en beter volhoudt in bear markets.

[ Voor 21% gewijzigd door Pistachenootje op 01-09-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Pistachenootje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:11:
Vanavond op TV: Z Doc: Het Geheim Van Succesvol Beleggen
21:30 tot 22:29
Zender RTL Z
Aflevering 1

"Documentaire waarin journalist Jordy Hubers aan de slag gaat met zijn eigen beleggingsangst. Beleggen is eng, sparen is veilig. Zo hebben miljoenen Nederlanders het geleerd, maar is dat wel zo? Jordy gaat langs bij fanatieke beleggers en hoogleraren op uiteenlopende terreinen in een poging om achter het geheim van succesvol beleggen te komen.
Advertorial? https://financialfocus.abnamro.nl/geheim-van-beleggen/

Wellicht interessant om te kijken maar omdat er zo'n grote bank achter zit krijg ik al de kriebels.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 01-09-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:51
Miki schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:49:
[...]

Wellicht interessant om te kijken maar omdat er zo'n grote bank achter zit krijg ik al de kriebels.
Gezien de posthistorie van @Pistachenootje denk ik van niet. Dit is een goedbedoelde informatieve post van hem.

Dat er een grootbank achterzit....ach ja. Dat is niet goed en niet slecht. Het is gewoon zo dat wij al vele jaren in een bullmarket zitten en op den duur gaan 'het volk' ook weer interesse krijgen in beleggen (schielijk te laat natuurlijk ;) ). De grootbanken spelen daar nou eenmaal op in omdat dat door 'het volk' van hun verwacht wordt.

Zelfde liedje had je ook medio jaren '90 en medio jaren '00.

Wie kent nog die kekke reclame eind jaren '90 van dat gastje die met zijn vriendin bij paps en mans thuiskomt (in een iets te groot huis), een pc ziet staan met daarop een portfolio, effe gaat klikken, paps komt thuis van vakantie, ziet het scherm en zegt iets in de trend van "zo hé, die doet het goed" waarop (schoon)zoonlief zegt "dit is jouw portefeuille". Waarop paps linea recta weer op vakantie gaat en (schoon)zoonlief de sleutels van de te dure sportauto toewerpt.

[ Voor 22% gewijzigd door Panzer_V op 01-09-2020 09:07 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Panzer_V schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:54:
[...]

Gezien de posthistorie van @Pistachenootje denk ik van niet. Dit is een goedbedoelde informatieve post van hem.

Dat er een grootbank achterzit....ach ja. Dat is niet goed en niet slecht. Het is gewoon zo dat wij al vele jaren in een bullmarket zitten en op den duur gaan 'het volk' ook weer interesse krijgen in beleggen (schielijk te laat natuurlijk ;) ). De grootbanken spelen daar nou eenmaal op in omdat dat door 'het volk' van hun verwacht wordt.

Zelfde liedje had je ook medio jaren '90 en medio jaren '00.

Wie kent nog die kekke reclame eind jaren '90 van dat gastje die met zijn vriendin bij paps en mans thuiskomt (in een iets te groot huis), een pc ziet staan met daarop een portfolio, effe gaat klikken, paps komt thuis van vakantie, ziet het scherm en zegt iets in de trend van "zo hé, die doet het goed" waarop zoonlief zegt "dit is jouw portefeuille". Waarop paps linea recta weer op vakantie gaat en zoonlief de sleutels van de te dure sportauto toewerpt.
Ik beticht hem niet van posten van een advertorial alleen dat RtlZ een advertorial uitzend alsof het een documentaire is. Wellicht valt het mee en steken we er wat van op waarbij je dus niet hoeft te wachten tot vanavond :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Miki schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:01:
[...]

Ik beticht hem niet van posten van een advertorial alleen dat RtlZ een advertorial uitzend alsof het een documentaire is. Wellicht valt het mee en steken we er wat van op :)
Ach so...die link had ik nog effe niet gemaakt. Ook nog maar 1 bakkie op vandaag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:08
In het kader van verdere vereenvoudiging en risicobeheer: de holdings Brederode, sofina en nutsbeheerder Elia met mooie winst verkocht.

Nu alleen nog iwda, vwce en cash.

Met de vrijgekomen cash nu in grote stappen posities iwda/vwce verder opbouwen en een nieuwe auto kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wozmro schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:37:
In het kader van verdere vereenvoudiging en risicobeheer: [..] een nieuwe auto kopen.
Dat is wel een van de de makkelijkere manieren om van je geld af te komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Dat is zeker :)

Maar ja, het moest er een keer van komen. Huidige auto is 15 jaar oud en de lijst met gebreken begon wat lang te worden.
Zeker rekening houdende met het feit dat ik de auto dagelijks gebruik voor het werk (werkgever betaalt 35cent/km).

Het is grappig, van pakweg 2017 tem 2019 heb ik eigenlijk relatief weinig uitgegeven.
Nu 2020 is het crisis en ik koop een nieuwe tweedehands auto (15k) en twee tweedehands Bromptons aan 1k per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Altijd anticyclisch denken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:23
Verwijderd1 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:03:
[...]

[...]

Met betrekking tot het internet en de opkomst van social media heeft Visual Capitalist nu wel een interessante video die aansluit op je verhaal: https://www.visualcapital...ular-websites-since-1993/

Dit laat heel duidelijk zien dat ook al ben je de eerste of de grootste, je in een kort tijdsbestek volledig weggevaagd kan worden van je leidende positie. (Denk bijvoorbeeld aan een MySpace).

Overigens laat het ook wel zien hoe dominant Alphabet (momenteel) is met Google en YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
flyguy schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:33:
[...]

Met betrekking tot het internet en de opkomst van social media heeft Visual Capitalist nu wel een interessante video die aansluit op je verhaal: https://www.visualcapital...ular-websites-since-1993/

Dit laat heel duidelijk zien dat ook al ben je de eerste of de grootste, je in een kort tijdsbestek volledig weggevaagd kan worden van je leidende positie. (Denk bijvoorbeeld aan een MySpace).

Overigens laat het ook wel zien hoe dominant Alphabet (momenteel) is met Google en YouTube
Deze vergelijking kun je imho niet doortrekken naar productie van goederen. Is iets meer kapitaal en personeel intensief dan coden. Daarnaast zie ik Tesla nog geen tempo zakken met hun doorontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Miki schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:49:
[...]

Vond het wel een leuk filmpje, heel simpel voor beginners.

Alleen de berekening van rendement op de aex was een beetje ongebruikelijk denk ik. Wie stopt er nu al z'n geld in een index als de aex met al z'n gebreken? Had zelf eerder een vergelijking gemaakt met wereldwijd ex emerging ofzo. Veel aannemelijker dat mensen het daarin stoppen.

[ Voor 28% gewijzigd door i7x op 01-09-2020 11:00 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Oef Zoom op de premarket naar +27% en gisteren al +9%. Goede Q2 cijfers uiteraard, maar is dit niet zo'n beetje de top dan? Hebben ze niet nog steeds een PE van >1000?

[ Voor 38% gewijzigd door Santee op 01-09-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
GrooV schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:49:
Tesla is zeker overgewaardeerd maar er zit ook nog voldoende groei in. Daarnaast is er ook een cult die helemaal gek wordt van de aandelen, combineer dit met lage rente en mensen graag willen investeren zie ik ze nog wel stijgen.

Wie weet waar het eindigt, ik zie het wel weer richting de 1000 dollar gaan.

Tesla is inmiddels een synoniem voor de elektrische auto, net zoals luxaflex en andere merken
Synoniem aan elektrische auto's? Nou nee.
YouTube: Forget Tesla - The VW ID.3 might be the most important electric car ...

Tesla's market cap is nu iets van 6x die van de VW groep als geheel. Volkswagen verkoopt 10 miljoen auto's per jaar, op een totaal van 70-80 miljoen auto's per jaar wereldwijd. Bierviltjeberekening: Tesla zou 60 miljoen auto's per jaar moeten verkopen, oftewel 80% van alle auto's die nu verkocht worden zou een Tesla moeten zijn om de valuation van Tesla te rechtvaardigen. Daar is een hoop op af te dingen ja, maar het geeft wel weer hoe idioot de koers nu is. Er is vrijwel geen scenario denkbaar waarin deze koers te rechtvaardigen is. Kan het nog stijgen? Ja, natuurlijk. De markt is niet rationeel. Maar over 5 jaar of 10 jaar? Ik moet het nog zien.

Goed, ik was een jaar geleden al pessimistisch over Tesla en nu baal ik natuurlijk heel erg dat ik niet toch wat aandeeltjes heb gekocht. Iedere zeloot had gelijk en ik had ongelijk. Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit in gaat storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:23
DJTimo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:41:
[...]

Deze vergelijking kun je imho niet doortrekken naar productie van goederen. Is iets meer kapitaal en personeel intensief dan coden. Daarnaast zie ik Tesla nog geen tempo zakken met hun doorontwikkelingen.
Ook met goederen kan het enorm snel keren. Denk bijvoorbeeld aan Blackberry of Nokia op de mobieltjes markt, oude mediabedrijven of een GE wat van de grootste op de NYSE bijna in één keer implodeerde tot een fractie (wel mede dankzij een grote financiële tak) En juist kapitaal intensieve bedrijven kunnen veel sneller van hero to zero gaan. Kijk nu naar een Boeing. Een verkeerde allocatie van kapitaal of een matig product is daar veel kostbaarder. Bij een assetlight model kan je veel makkelijker en met minder kosten switchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:57:
Oef Zoom op de premarket naar +27% en gisteren al +9%. Goede Q2 cijfers uiteraard, maar is dit niet zo'n beetje de top dan? Hebben ze niet nog steeds een PE van >1000?
Kijk maar uit, straks verslaan ze Apple en Tesla nog :+
Cocytus schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:59:
[...]
Goed, ik was een jaar geleden al pessimistisch over Tesla en nu baal ik natuurlijk heel erg dat ik niet toch wat aandeeltjes heb gekocht. Iedere zeloot had gelijk en ik had ongelijk. Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit in gaat storten.
Het is altijd goed om in gedachten te houden dat je mening over een bedrijf en de prestaties op de beurs niet veel met elkaar te maken hoeven hebben. Die fout heb ik ook een paar keer gemaakt.

[ Voor 45% gewijzigd door Zr40 op 01-09-2020 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

Shell staat weer laag. Het sentiment rond olie is slecht (met Exxon uit de DOW geknikkerd als laatste dieptepunt), maar qua dividend is het nog steeds wel interessant? Zou Shell er op tijd in slagen om andere inkomstenbronnen aan te boren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@flyguy Er zit nog een groot verschil in de levensduur van een telefoon en een auto. Echter als je kijkt wat alle fabrikanten als doel opgeven voor EV productie in 2030 dan is Tesla de enige met ambitie (50% groei per jaar).

Uiteindelijk gaat het niet om het aantal auto’s, maar om de winst. Tesla maakt winst, de concurrentie niet tot amper. Tenminste ik heb het tegendeel nog niet gevonden. GM maakte verlies op de Bolt, Nissan maakt zich zorgen over winst in de toekomst (door/van EVs), Audi moet miljoenen E-trons verkopen omdat het platform afgeschreven is, Volkswagen is wanhopig op zoek naar partners voor hun platform en ook de Koreanen en Renault houden hun boeken gesloten.

Ondertussen bouwt Tesla er twee fabrieken bij en een derde in uitbreiding, gefinancierd met de verkoop verwachting van 500k dit jaar en worden de financiën “onderuit” gehaald door de EV credits die ze krijgen waar eerder genoemde bedrijven net zo hard van profiteren omdat ze anders hun winstgevende brandstofmotoren niet kwijt kunnen. Enkel bij FCA en Tesla is duidelijk om wat voor bedragen het gaat.

Big auto heeft lang geprobeerd om de elektrische auto te remmen aangezien het praktisch een andere tak van sport is en dus alle fabrieken omgebouwd moeten worden, personeel omgeschoold en het meest winstgevende onderdeel (de motor) enkel betaalbaar was door gigantische investeringen die nu versneld afgeschreven worden.

Wat er bij Tesla van de band rolt is echt niet jaren verder dan wat er bij de concurrentie gemaakt wordt. Kwestie van smaak wat de voorkeur is, maar de manier van produceren van Tesla is ongekend en zeker het ontwerp van de Cybertruck wordt een gigantische cashcow voor Tesla vanwege minimale investeringen voor de productie vergelijken met de concurrentie. De efficiency eindigt niet bij hun aandrijflijn, daar begint het.

En dat is enkel nog Tesla de autofabrikant, want waar traditionele autofabrikanten hun aftersales uit onderhoud halen (wat bij een EV praktisch vervalt) richt Tesla zich op eigen software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Ik ben met al die idiote PE's wel benieuwd wat de growth rate van de earnings moet zijn zodat de som van de earnings van de komende 10 jaar gelijk is aan de koers. Met andere woorden: hoe hard moeten de earnings elk jaar groeien zodat ik in 10 jaar mijn geld 'terugverdien'? Dat spreekt denk ik wat meer dan een PE van 1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:28:
Ik ben met al die idiote PE's wel benieuwd wat de growth rate van de earnings moet zijn zodat de som van de earnings van de komende 10 jaar gelijk is aan de koers. Met andere woorden: hoe hard moeten de earnings elk jaar groeien zodat ik in 10 jaar mijn geld 'terugverdien'? Dat spreekt denk ik wat meer dan een PE van 1200.
Ook belangrijk om te bedenken is dat bij een hard groeiend bedrijf de E ook niet direct relevant is vanaf het eerste kwartaal of jaar dat deze positief gerapporteerd wordt. Je kan pas op basis van PE vergelijken wanneer de harde groei achter de rug is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 Daarom juist dat ik die growth rate wil hebben. ;)

Ik heb hem voor Tesla gedraaid. De komende 10 jaar moet de EPS elk jaar groeien met 87% om op $500 aan earnings te komen. Als je 20 jaar kan wachten voordat je je geld terug hebt verdiend, dan moeten ze 20 jaar lang elk jaar met 33% groeien.

Lijkt me een aardige opgave.

[ Voor 80% gewijzigd door Longcat op 01-09-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kijk eens aan, het dividend is netjes verschenen op de statement van gisteren. Nu alleen nog wachten op assignment van de short call in januari, of eventueel eerder bij het volgende dividend :)

PP vindt het niet leuk als ik een exercise registreer als het uitboeken zonder cash boeking (Delivery Outbound) van de calloptie en het kopen van de underlying tegen de strike. Het interpreteert het als het verliezen van de volledige marktwaarde van de optie en laat dit ook als zodanig zien in de rendementsgrafieken. Ik kan wel een waarde invullen, maar dat interpreteert PP dan weer als een onttrekking.

Ik kan het beter inboeken als het verkopen van de call tegen de marktwaarde en het kopen van de underlying tegen de strike + marktwaarde van de optie. Dat interpreteert PP wel als zijnde neutraal op het rendement. (Min de paar cent time value natuurlijk.)

Had ik al ooit gezegd dat PP niet echt geschikt is voor opties? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 01-09-2020 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Zr40 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:45:

Had ik al ooit gezegd dat PP niet echt geschikt is voor opties? :P
PP heeft idd af en toe zijn fratsen. Op zich kan je er redelijk omheen werken, maar het blijft opletten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tesla aandeel is tricky inderdaad. De winst die ze afgelopen kwartaal maakten was met name dankzij verkochte CO2-emissierechten in Europa.
De koers van dit soort populaire aandelen is al lang niet meer "gemiddelde van reële waarde geschat door financieel analisten", sinds consumenten in de US met de Robinhood app veel te makkelijk aandelen kunnen verhandelen en de spaarrente afgerond 0 is wordt er veel meer op "resultaten van de koers uit het verleden" gehandeld dan op basis van marktkennis.
Met name kunnen handelen in fracties, dus voor 100 dollar aan Amazon aandelen kunnen kopen ipv 3000 heeft dit mogelijk gemaakt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De link met Robinhood en Tesla wordt hier ook gelegd. Het laat vooral de FOMO trend zien wat waarschijnlijk breder in de markt actief is. Vanaf 2:08 ongeveer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 15-09 16:37
Deveon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:57:
De link met Robinhood en Tesla wordt hier ook gelegd. Het laat vooral de FOMO trend zien wat waarschijnlijk breder in de markt actief is. Vanaf 2:08 ongeveer.

[YouTube: Tesla at $2,000 | Buy or Sell NOW before the Stock Split?]
Hij snapt alleen niet dat een increase van $885 naar $2000 géén 225% gain is, maar een 125% gain. Anders zou $885 naar $885 al een 100% gain zijn, wat uiteraard 0% is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 14:14
Tja iedereen zegt altijd maar dat de waarde van Tesla slechts een fractie zou moeten zijn en P/E ratio through the roof is. Maar toch baal ik dat ik probeerde verstandig te zijn een jaar geleden..

In PM nu ook alweer 7% up. $500 is al gehaald. Volgende target $1000? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 02:27
Misschien wordt het tijd om het commentary aan het eind van elk hoofdstuk van the intelligent investor (versie 2003) nog eens te lezen? Deze was geschreven in de tijd vlak nadat het stof van het instorten van de dotcom bubble een beetje was gaan liggen. Het sentiment van de dotcom bubbel wat daarin wordt beschreven doet heel erg denken aan het huidige marktsentiment wat mij betreft.

Of eender andere marktbubbel wat dat betreft. Zodra er gesproken wordt van een nieuwe tijd, waarin winst maken iets is dat "ooit" wel zal gebeuren, dan is er meestal wel sprake van een bubbel. Neemt niet weg dat dergelijke bubbels vaak niet in een periode waren waarin de rente - en dus opportunity cost - 0% waren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:28

Polycom

Poes van goud

Aandelen Tesla zijn voor mij teveel High Stakes Poker.
Mensen die hiermee (veel) geld verdienen gun ik dat ontzettend maar ik durf het niet (meer) aan.
Prachtig mooi bedrijf, maar de combinatie RobinHood (veel geld in de markt) + mogelijke aankomende economische malaise waardoor ze misschien wel veel kunnen produceren maar niet meer verkopen zorgt er voor dat ik lekker aan de wal blijf staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
scoobs schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:40:
Of eender andere marktbubbel wat dat betreft. Zodra er gesproken wordt van een nieuwe tijd, waarin winst maken iets is dat "ooit" wel zal gebeuren, dan is er meestal wel sprake van een bubbel. Neemt niet weg dat dergelijke bubbels vaak niet in een periode waren waarin de rente - en dus opportunity cost - 0% waren. ;)
Dat zeg ik telkens tegen mezelf als rechtvaardiging dat ik toch blijf inleggen en straks een enorme lump sum inleg, terwijl de markt historisch gezien aan de bovenkant van tig metrics zit.
Ook al de brede markt geen bubbel is, dan zijn extreme overwaarderingen van individuele aandelen nog steeds mogelijk. Helaas zullen we het pas achteraf weten. Wie weet kijken we over 10 jaar terug en kunnen we niet geloven dat mensen nog braaf maandelijks ETFjes kochten terwijl PE ratio's van diverse bedrijven over de 1000 gingen. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Tesla overweegt/gaat $5miljard op (te) halen met emissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
DJTimo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:06:
Tesla overweegt/gaat $5miljard op (te) halen met emissie.
Zal lekker de boel verwateren..... nu na de stocksplit is het wel makkelijker voor ze om deze emissie te plaatsen. Hun doelgroep is groter, want nieuw aandeel is 'maar' paar honderd ipv duizenden dollars.

Iets zegt mij dat ze dit als een tweetraps raket bedacht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Panzer_V schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:11:
[...]

Zal lekker de boel verwateren..... nu na de stocksplit is het wel makkelijker voor ze om deze emissie te plaatsen. Hun doelgroep is groter, want nieuw aandeel is 'maar' paar honderd ipv duizenden dollars.

1%. Lekker boeiend :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 06:21
Dat zal inderdaad weinig invloed op de prijs hebben, maar het feit dat er meer aandelen op de markt beschikbaar komen kan wel een einde betekenen (of in ieder geval tijdelijk) aan de shortsqueeze die al een paar weken gaande. Shorters krijgen weer wat meer ruimte om hun positie te sluiten doordat er meer aandelen in de omloop zijn.

Wat er nu met Tesla lijkt gebeuren is eerder ook met VW aan de hand geweest rond 2008 waar een term voor bedacht is: "infinity squeeze". Dit is wel een interessante read: https://moxreports.com/vw-infinity-squeeze/

Waar het kortweg op neer komt is dat er nog maar dusdanig weinig aandelen in de omloop zijn dat shorters steeds moeilijker aandelen kunnen terugkopen om hun positie te sluiten. Dat lijkt momenteel de grootste aanjager te zijn van de vraag naar aandelen Tesla (en de prijsboost die er bij hoort).

Hier zag iemand het min of meer al aankomen: https://www.reddit.com/r/...41wq/incoming_tesla_tsla_

Het volume van Tesla was gisteren overigens 120 miljoen.

[ Voor 4% gewijzigd door eMiz0r op 01-09-2020 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Panzer_V Meestal wordt er een pakket aandelen verkocht aan één of meer institutionele beleggers met een korting van een aantal procent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Panzer_V schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:11:
[...]

Vergeet die drietraps van de S&P inclusion niet... Even schaamteloos mijzelf quoten.
Deveon schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:31:
[...]
Er zal namelijk een enorme vraag komen naar aandelen, maar zoals vorige week is gebleken is het aanbod beperkt. Veel aandelen liggen bij interne (Musk zit op 20-25% dacht ik) en die kunnen niet verkopen. Daarnaast is er een grote groep particulieren die “long” zijn en dus niet in de verkoop gaan.

Dus of Tesla haalt even een gigantische bedrag op of het aandeel gaat enorm fluctueren.
Zeker omdat dit soort aandelen vaak opgekocht worden door institutionele beleggers kan het haast geen toeval zijn dat al deze puzzelstukjes op hun plek vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 01-09-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Deveon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:29:
[...]

Vergeet die drietraps van de S&P inclusion niet... Even schaamteloos mijzelf quoten.

[...]
Sterker nog, dit is echt niet door een evil genius op Tesla HQ bedacht. Hiervoor zijn allerlei gespecialiseerde bureaus voor ingeschakeld om de beste uitkomst te bepalen voor Tesla en hun strategische partners.
Ik vrees alleen dat vroeg of laat de particuliere belegger de rekening gaat betalen van dit alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Longcat schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:22:
@Panzer_V Meestal wordt er een pakket aandelen verkocht aan één of meer institutionele beleggers met een korting van een aantal procent.
Als je bij Goldman Sachs, Bank of America, Barclays, Citigroup, Deutsche Bank, Morgan Stanley, Credit Suisse, SG Americas Securities, Wells Fargo of BNP Paribas belegd kun je misschien wel inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Deveon Puzzelstukjes? Alle drie zijn gevolgen van de gigantische koersstijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DJTimo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:35:
[...]

Als je bij Goldman Sachs, Bank of America, Barclays, Citigroup, Deutsche Bank, Morgan Stanley, Credit Suisse, SG Americas Securities, Wells Fargo of BNP Paribas belegd kun je misschien wel inschrijven.
Los daarvan - waarom zou je je als retail belegger uberhaupt willen inschrijven? Er bestaat echt geen verschil tussen een vers uitgegeven aandeel en een 'tweedehands' aandeel gekocht op de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Laatst online: 15-09 06:21
Interessant... Na de aankondiging is Tesla premarket al gedaald van +7% naar -1%. Wordt dit een rood dagje? (al zegt PM niet zo gek veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 Als de prijs waarop je kan inschrijven onder de huidige koers ligt. Maar dan zal de inschrijving gauw oversubscribed worden en/of daalt de koers richting de prijs waarop je kan inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Zr40 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:39:
[...]

Los daarvan - waarom zou je je als retail belegger uberhaupt willen inschrijven? Er bestaat echt geen verschil tussen een vers uitgegeven aandeel en een 'tweedehands' aandeel gekocht op de beurs.
Alleen als je een korting kan krijgen zoals @Longcat beschrijft

De downticks uit februari, toen Tesla 2 miljard ophaalde, zie je op zich niet terug in de grafieken. Dus voor LT is er niks aan de hand. :) Ik hou mijn stukken iig.

[ Voor 18% gewijzigd door DJTimo op 01-09-2020 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Longcat schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:19:
Tesla CEO Elon Musk says stock price is ‘too high,’ shares fall
https://www.cnbc.com/2020...too-high-shares-fall.html

_O-
Herinneren jullie dit nog? De koers van een aandeel Tesla was toen $700-800 ($140-160 post-split). Geen wonder dat ze aandelen uitgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Longcat op 01-09-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Longcat schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:35:
@Deveon Puzzelstukjes? Alle drie zijn gevolgen van de gigantische koersstijging.
De koersstijging wordt met name gedragen door het voldoen aan de kwalificatie voor de S&P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009

page404

Website says no

Wat raar, bij Binck staat APPL al de hele dag op de slotkoers van gisteren (de splitkoers) en ik krijg mijn order er niet doorheen. Misschien niet heel gek omdat ik niet kan zien wat de koers is, maar ik heb bij DeGiro gekeken en daar stond wel een actuele koers.
Is dit weer een Binck dingetje?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Longcat schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:44:
[...]

Herinneren jullie dit nog? De koers van een aandeel Tesla was toen $700-800 ($140-160 post-split). Geen wonder dat ze aandelen uitgeven.
Er wordt gesproken dat het een hint was naar de stock split. Gezien de datum van de tweet (5/1).

Overigens gaat er ook een gerucht over een Gigafactory in India, maar daar zijn nog geen betrouwbare bronnen van.

[ Voor 21% gewijzigd door Deveon op 01-09-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ah, de numerologisten worden ook wakker.
Deveon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:49:
[...]

Er wordt gesproken dat het een hint was naar de stock split. Gezien de datum van de tweet (5/1).
Grappig dat daar pas na de split over wordt gesproken.

[ Voor 78% gewijzigd door Zr40 op 01-09-2020 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Deveon Come on... Je communiceert toch niet met je aandeelhouders middels 'hints'? Tesla doet me steeds meer denken aan crypto een paar jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

page404 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:47:
Wat raar, bij Binck staat APPL al de hele dag op de slotkoers van gisteren (de splitkoers) en ik krijg mijn order er niet doorheen. Misschien niet heel gek omdat ik niet kan zien wat de koers is, maar ik heb bij DeGiro gekeken en daar stond wel een actuele koers.
Is dit weer een Binck dingetje?
De beurs opent pas om 15:30 onze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Longcat schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:53:
@Deveon Come on... Je communiceert toch niet met je aandeelhouders middels 'hints'? Tesla doet me steeds meer denken aan crypto een paar jaar terug.
Het is niet de eerste keer, er is een patroon.

https://frunkla.com/2020/...usks-coded-tweet-decoded/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Zoals het in het Engels heet: Hindsight 20-20.

Nostradamus heeft zogenaamd ook van alles en nog wat voorspelt. Achteraf gezien allemaal prachtig in een plaatje te lullen.

Musk past prima in dat rijtje. Nog een paar jaartjes en dan horen we nooit meer wat van hem.

Misschien is mijn uitspraak wel profetisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Uiteraard kan je weinig met de hints en nu zit ik zelf niet op actief Twitter dus geen idee hoeveel meer potentiële “insider” informatie er gelekt wordt zonder dat de SEC de strijd aan gaat, maar het geeft wel aan dit plan geen reactie is op de koersstijging en al in de pijplijn zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Als ze $700 dollar per aandeel (in absolute dollars) te veel vonden, dan mogen ze wel weer een split doorvoeren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009

page404

Website says no

Zr40 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:55:
[...]

De beurs opent pas om 15:30 onze tijd.
:F dat krijg je als je altijd ETF's op de Xetra Dax handelt :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 14:14
Is DeGiro bij jullie ook bijzonder traag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 16:22
Ligt er bij mij helemaal uit. Irritant, kan nu helemaal niks..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 11:42
Freddy22 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:46:
Is DeGiro bij jullie ook bijzonder traag?
Ja hier ook. Tesla schiet iets naar beneden even zien wat deze dag gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 16:22
Ondertussen via de laptop wel alle info beschikbaar, app werkt nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Mag ik even zeggen dat de recente tech-ontwikkeling op de beurs redelijk volstrekt belachelijk aan het worden zijn? Althans, dat lijkt mij. Kijk naar NVDA, AAPL, TSLA, AMZN, NFLX, ADYEN, SQ, AMD.

De meesten zijn sinds april dit jaar meer als verdubbeld. Bijvoorbeeld:
Apple +133%
Nvidia +130%
Tesla +420% (!)
Amazon +80%

Ik begrijp dat er in deze tijden meer geleund wordt op tech, maar dit is lijkt me toch echt een "bubble" aan het worden? Wat denken jullie?

[ Voor 4% gewijzigd door DJH op 01-09-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 20:28

tomtom901

Moderator General Chat
DJH schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:22:
Mag ik even zeggen dat de recente tech-ontwikkeling op de beurs redelijk volstrekt belachelijk aan het worden zijn? Althans, dat lijkt mij. Kijk naar NVDA, AAPL, TSLA, AMZN, NFLX, ADYEN, SQ, AMD.

Apple +133%
Nvidia +130%
Tesla +420% (!)
Amazon +80%

Ik begrijp dat er in deze tijden meer geleund wordt op tech, maar dit is lijkt me toch echt een "bubble" aan het worden? Wat denken jullie?
Zolang het werkt, gewoon in mee gaan, stoplosses juist instellen en handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:27
Ja precies. Mee pakken die winst.

Waar kun je eigenlijk Tesla call opties kopen? Ik zie ze niet staan bij de Giro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

Apple +133%
Nvidia +130%
Tesla +420% (!)
Amazon +80%

Hmm... Tesla en 420%... Moet een inside joke van Elon zelf zijn. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:24

The Legend

*Plop*

Via dit topic geïnteresseerd geraakt in indexbeleggen en een rekening geopend bij Fitvermogen. Ik wilde maandelijks 2 fondsen aankopen die hier veel worden genoemd: NN Enhanced Sustainable Equity Fund en Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund. Als ik nu het eerste fonds wil aankopen zie ik die helemaal niet in de lijst met fondsen staan? Als ik de naam Google kom ik wel bij het fonds, maar als ik via die weg wil aankopen krijg ik een foutmelding. Kan de naam van het fonds gewijzigd zijn?

Ah, het lijkt nu NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door The Legend op 01-09-2020 17:22 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat is hier de mening over het aandeel Workhorse (WKHS) ze maken elektrische bezorg wagentjes van het type waar in de USA FedEx en USPS. Deze laatste club heeft een grote aanbesteding uitstaan voor enkele miljarden waarin Workhorse ook meedoet.

Ze zijn recent een partnerschap aangegaan met Hitachi om te helpen met het opschalen van de productie en hun nieuwe elektrische trucks zijn goedgekeurd door de Amerikaanse RDW dus mogen nu de weg op.

Beleg zelf met wat fun geld op de beurs dus heb er niet zo een probleem mee als ik hier een aantal tientjes op verlies.

Zag dat dit aandeel hier nog niet te sprake was gekomen dus bij deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Veel tech bedrijven groeien ook hard momenteel. Tegelijkertijd heb je Fed beleid en veel dood geld in obligatie- en geldmarktfondsen. Vraag aan jou: Heb jij je index- of techfondsen al verkocht om deze reden? Veel mensen zeggen: "lijkt me erg duur" maar als je dan vraagt "en verkoop je?" Dan is het vaak "nee, want lange termijn, etc." maar dat geldt voor je buurman net zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zo. Zojuist op de DEGIRO pensioenrekening de maandelijkse aansluitingskosten teruggebracht van € 2 naar € 1. In het tempo waarin ik posities sluit (voor zover past binnen de minimum activity fee) duurt het nog een maand of 7-8 voordat ik er van af ben. :z

Ja, het kan sneller, maar ik weiger om DEGIRO meer geld cadeau te geven (bovenop de € 150 exit fee) dan strikt noodzakelijk. (En ik wil nog een jaaropgaaf van ze.)

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 01-09-2020 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:27

Apple +133%
Nvidia +130%
Tesla +420% (!)
Amazon +80%

Ik denk niet dat het een bubble is. De lage rente is het nieuwe normaal. Bedrijven met een P/E 30 a 40 zijn dan nog best aantrekkelijk. Het alternatief is een staatsobligatie van 30 jaar met een rente van 0%. Doe mij dan toch maar die tech aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

The Legend schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:19:

Klopt. Truc bij aankoop: voer in het zoekvak voor fondsen “enh” in en je houdt precies deze twee over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:38
The Legend schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:19:
Via dit topic geïnteresseerd geraakt in indexbeleggen en een rekening geopend bij Fitvermogen. Ik wilde maandelijks 2 fondsen aankopen die hier veel worden genoemd: NN Enhanced Sustainable Equity Fund en Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund. Als ik nu het eerste fonds wil aankopen zie ik die helemaal niet in de lijst met fondsen staan? Als ik de naam Google kom ik wel bij het fonds, maar als ik via die weg wil aankopen krijg ik een foutmelding. Kan de naam van het fonds gewijzigd zijn?

Zo heette die altijd al volgens mij, op de Fitvermogen site tenminste.
Het gaat eigenlijk om '' NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund A '' met ISIN: NL0012125736
Er zijn meerdere fondsen van NN die ongeveer dezelfde naam hebben, dus als je daar naar zoekt moet je goed opletten dat je wel informatie hebt over het juiste fonds ;)
Maar dit is in ieder geval de informatiepagina waar alle belangrijke dingen staan die je moet weten over dat fonds: https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0012125736
Ook voor de andere fondsen op Fitvermogen geldt dat je het beste even de informatie erbij haalt die op de NN investment partners site staat.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41

Fuelke

Forza Ferrari

Eindelijk fintech op de Brusselse beurs, en ook eindelijk nog eens vers bloed, want het is in België recent nog niet veel soeps geweest qua beursintroducties.
Unifiedpost trekt beursintroductie op gang

Het fintechbedrijf Unifiedpost trekt naar Euronext Brussel. De specialist in digitalisering van facturen wil 160 miljoen euro ophalen om zijn groei te financieren.

Daarmee komt er weer vers bloed op de Brusselse beurs, na de beursgang van het farmabedrijf Hyloris in juni. Het Waalse medtechbedrijf Nyxoah wil later deze maand 60 miljoen euro ophalen voor de ontwikkeling van een middel tegen slaapapneu. Het snelgroeiende Unifiedpost, een soort financiële Facebook voor bedrijven, lonkt sinds vorig jaar naar de beurs en zet nu de officiële stap.

Die beursgang gebeurt niet via een klassieke operatie waarop ook kleine beleggers kunnen intekenen, maar via een directe notering. Daarbij tekenen institutionele beleggers in op een private plaatsing meteen gevolgd door een beursnotering.
98 miljoen

Zes internationale investeerders hebben al 98 miljoen euro toegezegd.

'Zes internationale fondsen, waaronder twee Amerikaanse, hebben al toegezegd om 98 miljoen euro te investeren', zegt voorzitter Stefan Yee. Dankzij dat engagement kan Unifiedpost de omvang van de operatie optrekken van de eerder aangekondigde 100 miljoen euro tot 160 miljoen euro.

Het bedrijf met hoofdkantoor in het Waals-Brabantse Terhulpen wil dat verse geld gebruiken voor interne groei en overnames. Er zal ook een overnamefinanciering van een eerdere deal (17 miljoen euro) worden terugbetaald. Over de waardering wil het bedrijf nog niets kwijt.

Ruim 38 procent van het bedrijf is nog in handen van het management rond Hans Leybaert. Hij begon 20 jaar geleden met een platform om bedrijven elektronisch te laten communiceren. De oprichter en CEO profileert het als een financiële Facebook waar bedrijven hun klanten en leveranciers kunnen uitnodigen om te connecteren. In dat netwerk kunnen bedrijven data overmaken in plaats van papier en pdf-bestanden. De focus lag daarbij op het digitaal beheren van facturen en contracten. 'Sinds 2004 doen we de volledige factuurverzending van Reuters (nu Refinitiv) in 140 landen', zegt Leybaert.

Unifiedpost telt nu meer dan 250 bedrijfsklanten, waaronder ook de bank ABN AMRO, maar het bedrijf breidde zich ook uit naar kmo's en lanceerde extra diensten zoals identiteitsdiensten en het betalen van facturen. 'Zo zijn we gegroeid naar Billtobox, een totaalplatform voor de kmo rond facturen, rappels, orderinformatie, hr-documenten... '

'Grote klanten als de energieleverancier Lampiris (Total) sturen 1 miljoen facturen per maand, maar we hebben nog honderdduizenden kleine klanten die een beperkt aantal diensten afnemen en 5 of 10 euro per maand betalen.' Unifiedpost verwerkt 350 miljoen documenten per jaar voor meer dan 400.000 klanten. Die klantenbasis groeit dankzij ambassadeurs als accountants of overheden die het platform aanbevelen.
https://www.tijd.be/onder...roductie-op-gang/10248671

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Hè wat is er met Tesla aan de hand? Geen +12 vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
WizZie- schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:01:
Hè wat is er met Tesla aan de hand? Geen +12 vandaag.
Tbh, ik hoop dat er nu een beetje stabilisatie komt. Minder bubbelgedrag, geeft toch wat meer rust ipv je constant af vragen wanneer het knapt. (ondanks de stop loss orders welke ik heb staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:37:
Over TSLA gesproken - de stijging van vandaag is groter dan mijn cost basis. :D

[Afbeelding]

Wat een gek bedrijf is het ook.
Te vroeg gejuichd. Met de close officieel op 498,32 is de stijging van gisteren toch minder dan 100% van mijn cost basis.

Maar vandaag maakt een ander aandeel grote kans om mijn eerste te worden voor een +100% stijging tov cost basis: DOCU. Cost basis staat op 39,50 per aandeel en de stijging vandaag zweeft momenteel ergens rond de +40.

Dit aandeel geef ik iets meer market cap groeipotentie dan TSLA vandaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Ik wilde gisteren Tsla kopen voor 375 had niet genoeg op mijn rekening (geld overmaken naar flatex). Dus boot gemist einde van de dag was het bijna 450 euro geworden. Nu is het aandeel onder de 400 na dilution. Zal ik nog even wachten of nu kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik las vandaag een artikel in de tijd dat de inflatie in Europa onder nul is gezakt, in principe dus deflatie.

https://www.tijd.be/markt...t-onder-nul/10248619.html

In principe, in grote lijnen, zou je dan kunnen denken dat het wat minder erg is om cash aan te houden op een spaarrekening?
Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Ik weet dat dit afhangt van wat je in de toekomst zou willen kopen. Als je plannen hebt om een huis te kopen is het misschien geen zo'n goed idee om daarmee te wachten.

Maar wat als je daar geen plannen voor hebt?

Evengoed staat er morgen iets in de krant met als titel: 'hyperinflatie op komst'. Je weet het gewoon niet.

Wat zouden jullie denken voor een veertiger met afbetaalde woning? 50/50 cash en world etf?
Of is dat toch teveel cash?
Pagina: 1 ... 174 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.