Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 173 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.212 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 06:21
Opgezwollenleve schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:15:
Zou er van de Tesla splitsing dit weekend te profiteren vallen? Beleggers die niet weten wat een splitsing is waardoor ze denken dat dit een geniaal instapmoment is? Of mensen die nu het “goedkoper” is hun moment pakken door een aandeel te kopen?
Of beleggers die, aangezien ze nu 5 kleinere stukjes hebben ipv 1 grote, wat aandelen dumpen om winst te nemen.

Tesla is al bijna 50% gestegen op het nieuws dat ze splitsen, er is dus al zeer veel ingeprijsd.

Toegegeven: ik zit short maar dan wel voor de langere termijn :)

De huidige koers heeft helemaal niks meer met het bedrijf tesla of de resultaten te maken dus: place your bets!

[ Voor 8% gewijzigd door eMiz0r op 30-08-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 22:02
Sissors schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:45:
[...]

En nogmaals, heb jij echt alle brokers zelf naast elkaar gelegd? Dus niet van wat andere zeggen, maar zelf alle tarieven van hun site gehaald? En dan hetzelfde met alle fondsen gedaan? Dividend lekken uitgerekend? En daarop je keuze gebaseerd?
Yup en ik ga zelfs nog veel verder dan dat.
Ik heb in mijn signature zelfs een totaal ander wereld gespreid fonds staan dan wat hier normaal gesproken wordt aanbevolen.

Maar daar gaat het in principe hier niet om ;)
Het gaat erop dat je blindelings op ( een select ) aantal meningen je aankoop gaat laten beslissen, zonder zelf verder onderzoek te doen, zo lijkt het.
En met bijvoorbeeld een stofzuiger die het - ondanks de reviews - toch niet is wat je zocht, kun je deze terugsturen en je geld terug krijgen.
Op de beurs werkt dit echter niet zo en ben je in het ergste geval je volledige inleg kwijt.
Sissors schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:45:
[...]
Kan je mij dan mijn redenatie uitleggen? Ik zie totaal niet hoe uitzoekwerk van andere hergebruiken hetzelfde is als in een willekeurige Ponzi stappen. (Overigens voordat het plofte stond het internet ook al vol ermee dat het een Ponzi was, gezien het overduidelijk een Ponzi was).
Ik baseer mij op wat je hebt geschreven :)
Uitzoekwerk hergebruiken van anderen is prima te gebruiken voor je eigen onderzoek, daarbij hoort wat mij betreft dus dat je deze informatie op een of andere manier valideert en doe je nieuwe informatie op door o.a. de website(s) van de uitgever(s) te bestuderen en in dit geval tenminste de prospectus door te nemen.
Zo'n gek idee en zo moeilijk is dat toch allemaal niet? Je gaat hier waarschijnlijk veel geld in stoppen en dat mag wel wat extra aandacht krijgen wat mij betreft.

En dat met Bitconnect, ja dat was overduidelijk een Ponzi, maar er waren alsnog mensen die er met hele grote bedragen waren ingestapt, met allemaal hun eigen redenen.
Als dat mensen waren die hier uitgebreid onderzoek naar hadden gedaan, de risico's hadden afgewogen, het echt als een goede belegging zagen, '' this is the future '' en het echt niet zagen aankomen dat het toch een Ponzi scheme bleek te zijn...
Okay, dan zat je er helaas toch naast en heb je pech gehad.
Maar als je gewoon bent ingestapt *omdat de buurman dat ook doet* o.i.d. en daaronder vallen ook wel degelijk de reviews, maar verder totaal geen onderzoek hebt gedaan naar waarin je nou je geld hebt gestopt...
De NT fondsen vallen hier zover ik weet gelukkig niet onder, alhoewel er wel geluiden zijn dat de onderliggende waarde ( de aandelen ) een Ponzi scheme / bubbel betreft, maar dat ik dat zeg of iemand anders betekent niet dat je dan maar blindelings de fondsen van NT moet gaan aankopen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 15-09 11:50
Als een bank/broker failiet gaat dan is er voor jou niks aan de hand. Je beleggingen staan veilig in een bewaarbedrijf. Een andere bank of broker zal het beheer over de beleggingen overnemen en de dienstverlening voortzetten.

Echter als de bank of broker zijn bewaarbedrijf niet op orde heeft dan kan het zijn dat je een gedeelte of alles van je beleggingen kwijt bent. In dat geval kan je aanspraak doen op de beleggerscompensatieregeling.
Klopt maar je hebt geen inzicht of het bewaarbedrijf in orde is. Natuurlijk houdt de AFM toezicht maar ook dan kun je een langere periode een risico lopen.
Een systeem bank is geen garantie dat de bank zijn wge op orde heeft. Echter grote banken zijn over het algemeen betrouwbaar en gaan niet zomaar rommelen met bijvoorbeeld de wge. 100% garantie is er niet.
Stel dat de ING failliet gaat en je hier je beleggingen op hebt staan van zeg € 100.000,-. En stel dat de ING zijn wge niet op orde heeft en je hierdoor een schuldeiser wordt op je eigen beleggingen. Stel dat alles kwijt is, dan krijg je alleen € 20.000,- gecompenseerd. Ook al zal de staat de ING overnemen om te voorkomen ING omvalt. De staat zal de resterende € 80.000,- niet aan je vergoeden.
Volgens mij treed het beleggerscompensatiestelsel alleen in werking bij een faillissement, iets wat bij een systeembank niet gaat gebeuren omdat dan de staat ingrijpt. Ik weet dus niet of (en zoja welk) risico er is als de WGE niet in orde is.
Eigenlijk zou er hier in de EU net zoals in de VS een soort SIPC moeten komen waar beleggingsmaatschappijen verplicht op zijn aangesloten. De € 20.000,- die maximaal vergoed wordt door de beleggerscompensatieregeling is veel te weinig.
Helemaal mee eens! Wie zet er een online petitie op? Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 22:59
Opgezwollenleve schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:15:
Zou er van de Tesla splitsing dit weekend te profiteren vallen? Beleggers die niet weten wat een splitsing is waardoor ze denken dat dit een geniaal instapmoment is? Of mensen die nu het “goedkoper” is hun moment pakken door een aandeel te kopen?
Lijkt dat een split niet veel uitmaakt op lange termijn, mogelijk wel op korte termijn. Een reverse split schijnt ook mogelijk te zijn.

https://finance.yahoo.com...-investors-180000983.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:06
phantom09 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:37:
[...]

Een reverse split schijnt ook mogelijk te zijn.
Dat klopt, maar dat gebeurd niet omdat het zo goed gaat met het bedrijf in kwestie. ;) Kan ik eigenlijk altijd afraden, om na een reverse split in te stappen. Het enige voordeel wat dit geeft is dat shortende partijen weer hoger kunnen shorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
eMiz0r schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:27:
[...]

Of beleggers die, aangezien ze nu 5 kleinere stukjes hebben ipv 1 grote, wat aandelen dumpen om winst te nemen.

Tesla is al bijna 50% gestegen op het nieuws dat ze splitsen, er is dus al zeer veel ingeprijsd.

Toegegeven: ik zit short maar dan wel voor de langere termijn :)

De huidige koers heeft helemaal niks meer met het bedrijf tesla of de resultaten te maken dus: place your bets!
Het grote verschil zit hem in de manier van valuatie.
Zie je tesla als een autofabrikant? Dan is de prijs nu minimaal 10x te hoog. Gezien de omzet en het aantal auto's dat ze verkopen.

Kijk je naar de andere activiteiten. Dan zijn ze ook auto dealer.energie opslag fabrikant. Energie leverancier. Zonnepaneel producent. Verzekeringsmaatschappij. zelfrijdende auto hardware fabrikant en software ontwikkelaar. Auto software platform. EV-laad netwerk.

Hoe meer van deze activiteiten je meeneemt in je prijs evaluatie, en hoe verder je vooruit kijkt, hoe hoger je prijs wordt.

Ik ben dus long tesla. Heeft dit jaar leuk geld opgeleverd :)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:28:
[...]

Yup en ik ga zelfs nog veel verder dan dat.
Ik heb in mijn signature zelfs een totaal ander wereld gespreid fonds staan dan wat hier normaal gesproken wordt aanbevolen.

Maar daar gaat het in principe hier niet om ;)
Het gaat erop dat je blindelings op ( een select ) aantal meningen je aankoop gaat laten beslissen, zonder zelf verder onderzoek te doen, zo lijkt het.
En met bijvoorbeeld een stofzuiger die het - ondanks de reviews - toch niet is wat je zocht, kun je deze terugsturen en je geld terug krijgen.
Op de beurs werkt dit echter niet zo en ben je in het ergste geval je volledige inleg kwijt.
Uitzoeken wat andere waarom aanbevelen is het onderzoek. Imo een stuk efficienter dan handmatig door elk mogelijke fonds en broker gaan en met een Excel sheet alle dividend lekken zelf narekenen. Dat mag ook, maar imo is het niet de handigste methode.

Echter de tijd die het kost voordat een fonds in je app erbij staat is totaal niet iets waar ik me in had verdiept. Waarom ook? Het is verder irrelevant, alleen als je de eerste keer koopt, vraag je je dan wel af hoe lang het precies gaat duren.

Anyway, deze discussie gaat toch nergens heen, want we staan er op een fundamenteel andere manier in. Dan nog begrijp ik echter niet waarom mensen beledigt moeten worden omdat ze niet zelf hebben gevonden hoe lang de aankoop van een fonds duurt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 30-08-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sissors schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:50:
[...]
Anyway, deze discussie gaat toch nergens heen, want we staan er op een fundamenteel andere manier in. Dan nog begrijp ik echter niet waarom mensen beledigt moeten worden omdat ze niet zelf hebben gevonden hoe lang de aankoop van een fonds duurt.
Anders bij je bank voor uitleg vragen hoe lang het duurt. Weet je het precies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48
Zr40 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:46:
[...]

Natuurlijk ga ik die long call niet los verkopen. Het is geen losse positie, het is onderdeel van een spread. Dat lijkt je te ontgaan of negeer je bewust.
Dat ben ik niet vergeten, volgens mij ben jij dat juist vergeten. Ik zal het nog eens proberen uit te leggen. Jij zat om wat voor reden dan ook in een call spread, en nu ineens in een covered call met een heel ander risicoprofiel. Terwijl er niks fundamenteels veranderd is. Als je tevreden bent met dat nieuwe risicoprofiel, waarom heb je dan niet eerder de long call verkocht en de onderliggende teruggekocht (ik bedoel natuurlijk niet dat je alleen nog short een call blijft)? Dan had je nog wat premie opgestreken voor je long call - die heb je nu allemaal weggepist. Want je zit die ITM call al maanden long, elke dag loopt er premie uit, vervolgens exercise je een dag voor het dividend en dan zeg je ineens dat "het risico aan de onderkant verwaarloosbaar is" . Als je dat vindt dan had je die call allang moeten verkopen, want het enige verschil tussen long de ITM call zitten en long de onderliggende zitten is dat je elke dag premie betaalt om het risico aan de onderkant in te dekken. En dat heb je dus maandenlang braaf gedaan maar nu blijkt dat ineens overbodig te zijn voor de komende maanden, zonder dat er wat veranderd is. Dat is toch vreemd?

Als je vrede hebt met het downside risico dan had je die bull-spread al eerder moeten omzetten in een covered call - dat had je meer opgeleverd. Als je niet tevreden bent met het nieuwe risicoprofiel dan had je die optie moeten doorrollen of kun je hem morgen weer terugkopen. Dan heb je weer de bescherming aan de onderkant die je nu niet meer hebt. Beide opties (no pun intended) zijn consistent, wat je nu doet is dat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 30-08-2020 21:18 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eMiz0r
RocketKoen schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:44:
[...]

Het grote verschil zit hem in de manier van valuatie.
Zie je tesla als een autofabrikant? Dan is de prijs nu minimaal 10x te hoog. Gezien de omzet en het aantal auto's dat ze verkopen.
Dit verhaal lees je overal terug, maar sla even de kwartaalcijfers er op na... De omzet in Q2 was bijna 6 miljard waarvan 5,1 miljard omzet uit de verkoop van auto’s komt en 430 miljoen van de verkoop van milieucredits. Dus minder dan 10% is “overige omzet”. Daarnaast daalt de verkoop van zonnepanelen en batterijen de afgelopen 2 jaar al.

Dus uhm ja: voor een bedrijf dat +90% uit automotive haalt zie ik ze als autofabrikant op basis van waar ze hun omzet (gerealiseerd) vandaan halen. Én dat dat ook de enige tak is waar omzetgroei wordt gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
eMiz0r schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:11:
[...]

Dus uhm ja: voor een bedrijf dat +90% uit automotive haalt zie ik ze als autofabrikant op basis van waar ze hun omzet (gerealiseerd) vandaan halen. Én dat dat ook de enige tak is waar omzetgroei wordt gerealiseerd.
Dat lijkt mij een onjuiste redenatie. Amazon was eerst ook een retailer, maar heeft nu ook AWS. Voordat AWS groot werd, zou je gezegd hebben "toekomstige AWS omzet reken ik niet mee, want ze halen nu +90% uit retail". Het gaat erom wat jij verwacht dat ze in de toekomst gaan yielden qua cash. Ongeacht waarvandaan.

Stel: Ik heb een toekomstig omzetgenererend patent die omzet en winst gaat opleveren vanaf 2023, maar de BV is nu leeg zonder omzet. Dan zeg jij: "waardeloze BV"?

[ Voor 11% gewijzigd door rr7r op 30-08-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 11:05
@rr7r Eens, maar dat onder ogen zien bij 90% automotive nu, geeft wel aan dat de andere activiteiten een doorslaand succes moeten worden. En op dat succes is in de huidige koers al een flink voorschot genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:07:
[...]
Terwijl er niks fundamenteels veranderd is.
Dat is een belangrijke aanname die je mij nergens hebt horen zeggen. Natuurlijk is er wat veranderd. De koers van de underlying is significant gestegen en er zijn fundamentals die de stijging ondersteunen. Daarom acht ik vandaag het risico op een daling tot onder de strike verwaarloosbaar en maanden geleden nog niet.
Als je tevreden bent met dat nieuwe risicoprofiel, waarom heb je dan niet eerder de long call verkocht en de onderliggende teruggekocht (ik bedoel natuurlijk niet dat je alleen nog short een call blijft)?
Omdat het eerder nog niet zo onwaarschijnlijk was dat de koers bij expiration onder de strike van de long call zou eindigen. Nu is het dat wel.

En ik ben ook gewoon zo eerlijk om toe te geven dat zonder die dividend advisory ik deze actie niet eens had overwogen.
Dan had je nog wat premie opgestreken voor je long call - die heb je nu allemaal weggepist.
Allemaal weggepist, in ruil voor het significant grotere dividend. Je zou ook kunnen zeggen dat ik het dividend had weggepist, had ik niets gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 14-09 18:28
rr7r schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

Dat lijkt mij een onjuiste redenatie. Amazon was eerst ook een retailer, maar heeft nu ook AWS. Voordat AWS groot werd, zou je gezegd hebben "toekomstige AWS omzet reken ik niet mee, want ze halen nu +90% uit retail". Het gaat erom wat jij verwacht dat ze in de toekomst gaan yielden qua cash. Ongeacht waarvandaan.

Stel: Ik heb een toekomstig omzetgenererend patent die omzet en winst gaat opleveren vanaf 2023, maar de BV is nu leeg zonder omzet. Dan zeg jij: "waardeloze BV"?
Tuurlijk kan je de toekomstige verwachting meenemen, maar nu wordt het geprijsd alsof het er al is. Dat is onredelijk omdat het allerminst zeker is dat het er gaat komen. De huidige koers is gewoon buiten alle proporties, zelfs Elon Musk zegt dat...

Wat overigens niet hoeft te betekenen dat de koers gaat dalen, of dat het niet verder gaat stijgen. Het is immers wat de gek ervoor geeft. Maar het is echt niet meer gebaseerd of de fundamentals.

[ Voor 10% gewijzigd door Morty op 30-08-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 12:54
Ik heb bij de Giro nu 1 aandeel Tesla
Kan ik nu al een verkoop order plaatsen voor 3 aandelen met een limit van 400 dollar
Of wordt dan na de split een verkoop order van 15 aandelen
De split immers nog niet doorgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
rr7r schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

Uhm nee, maar stel dat een BV een idee heeft dat in 2023 potentieel gezien miljarden zou kunnen verdienen maar net zo goed waardeloos kan zijn omdat het idee gewoon flopt of concurrentie je voor is. Of dat er geen geld mee te verdienen is. Zou je daar dan ook $2k per aandeel (van de 186 miljoen uitstaande aandelen) voor neerleggen?

En zoals hier boven ook al is gezegd; dit uitzonderlijke scenario is momenteel al in het kwadraat ingeprijsd. Wat zou er gaan gebeuren als ze ook maar 1 kleine tegenslag hebben, deadline missen of een concurrent er mee aan de haal gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
  • Laatst online: 04-07 20:45
We gaan het meemaken. For the record: Ik weet niet wat Tesla waard is.

[ Voor 17% gewijzigd door rr7r op 30-08-2020 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
creon schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:54:
Ik heb bij de Giro nu 1 aandeel Tesla
Kan ik nu al een verkoop order plaatsen voor 3 aandelen met een limit van 400 dollar
Of wordt dan na de split een verkoop order van 15 aandelen
De split immers nog niet doorgevoerd
Je kan sowieso geen aandelen verkopen die je niet hebt bij degiro.
Maar ik zou gewoon even wachten tot de markt maandag open is.
https://www.degiro.nl/ler...a-apple-aandelensplitsing

[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 30-08-2020 22:28 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
eMiz0r schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:11:
[...]

Dit verhaal lees je overal terug, maar sla even de kwartaalcijfers er op na... De omzet in Q2 was bijna 6 miljard waarvan 5,1 miljard omzet uit de verkoop van auto’s komt en 430 miljoen van de verkoop van milieucredits. Dus minder dan 10% is “overige omzet”. Daarnaast daalt de verkoop van zonnepanelen en batterijen de afgelopen 2 jaar al.

Dat bedoel ik dus. Jij kijkt naar het bedrijf alsof het een gestagneerd iets is. Ze hebben het afgelopen jaar X gemaakt. Dus de komende 10 jaar gaan ze ook X maken, + of - 10% ofzo.
Als je kijkt naar de producten die op het moment worden uitgerold. Daar zit genoeg potentie is om een bedrijf van 10.000 miljard te worden. Nu is het nog maar een paar procent van de omzet. Maar het enige reden dat het niet meer is, is dat die producten nog niet (op grote schaal) beschikbaar zijn.

Al die takken die ik noemde, leveren nu nog bijna niets op. Maar geef het een paar jaar. De energie tak van Tesla is bijvoorbeeld binnen 5 jaar groter dan de auto tak. Vooral aangezien Tesla zeer waarschijnlijk zelf batterijen gaat produceren.

Maja, mijn long rendement op Tesla is dit jaar 820%. En mocht de prijs weer instorten, dan koop ik er wat aandelen bij.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:44:
[...]

Dat is een belangrijke aanname die je mij nergens hebt horen zeggen. Natuurlijk is er wat veranderd. De koers van de underlying is significant gestegen en er zijn fundamentals die de stijging ondersteunen. Daarom acht ik vandaag het risico op een daling tot onder de strike verwaarloosbaar en maanden geleden nog niet.
Aha, en die veranderingen waren toevallig pas relevant precies op de dag dat IB je een reminder stuurde dat je je call moest exercisen en daarom heb je op die dag je strategie aangepast :P.

Sowieso vind ik je gedachtegang te kort door de bocht. Het hele idee van opties is dat je er risico's mee kan kwantificeren. Een klein risico is goedkoop om af te dekken, een groot risico is duur om af te dekken. Waarom? Omdat het risico is ingeprijsd .. Net zoals het duurder is om een Ferrari te verzekeren dan een Skoda. Jij wil je short-call positie niet sluiten omdat daar nog veel premie in zit maar je wil je onderliggende niet meer omruilen voor een ITM-call omdat je het downside-risico 'verwaarloosbaar' vindt. Prijzen de handelaren bij Optiver en weet ik veel waar al die ITM-call opties dan verkeerd? Ik denk dat de kans groter is dat jij het downside-risico verkeerd inschat. Die ITM-call terugkopen kost je waarschijnlijk maar zeer weinig premie en als je consistent handelt wil je die volgens mij gewoon terug kopen of rollen aanstaande week. Ik denk namelijk dat je nu ineens een hele hoop tail risk op je boek hebt genomen alleen omdat er een dividendje werd uitgekeerd vorige week.

Ik denk niet dat het een winnende strategie is om thuis vanaf de bank te beoordelen welke optierisico's verwaarloosbaar zijn en welke niet en aan de hand daarvan wat posities in te nemen .. Maar goed, ik denk dat thuis opties handelen sowieso geen winnende strategie is.

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 30-08-2020 22:54 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:35:
[...]

Aha, en die veranderingen waren toevallig pas relevant precies op de dag dat IB je een reminder stuurde dat je je call moest exercisen en daarom heb je op die dag je strategie aangepast :P.
Ja, na onderzocht te hebben wat dit betekent voor de strategie. Zoals ik eerder al schreef was de oude strategie prima, maar bleek de actie gunstig te zijn onder voorbehoud van het risico van daling tot onder de strike.

De legs in de strategie waren al enige tijd ITM, maar pas recentelijk dieper ITM. Dit was mij nog niet opgevallen totdat ik de advisory kreeg.
Jij wil je short-call positie niet sluiten omdat daar nog veel premie in zit maar je wil je onderliggende niet meer omruilen voor een ITM-call omdat je het downside-risico 'verwaarloosbaar' vindt. Prijzen de handelaren bij Optiver en weet ik veel waar al die ITM-call opties dan verkeerd?
De handelaren bij Optiver en weet ik veel waar kunnen in april 2019, toen ik de long call heb gekocht, niet hun prijzen baseren op informatie van na april 2019. Ik als houder van de long call kan op een later moment de huidige situatie bekijken en op basis daarvan een nieuwe beslissing nemen. Daar hebben de market makers niets meer mee te maken.
Ik denk dat de kans groter is dat jij het downside-risico verkeerd inschat. Die ITM-call terugkopen kost je waarschijnlijk maar zeer weinig premie en als je consistent wil handelen moet je die volgens mij gewoon terug kopen aanstaande week. Ik denk namelijk dat je nu ineens een hele hoop tail risk op je boek hebt genomen alleen omdat er een dividendje werd uitgekeerd vorige week.
Een koersdaling van meer dan 65% zou betekenen dat er iets catastrofaals is gebeurd bij dit bedrijf. Of met de economie, maar dan hebben we een groter probleem en is het max verlies een van mijn kleinste zorgen. :P Dat max verlies kan ik trouwens prima dragen.

Merk op dat zelfs in het dal van maart, de underlying nog ruim 25% boven deze strike is gebleven.

Als ik de underlying weer zou omruilen voor dezelfde long call dan ben ik meer kwijt aan de spread dan wat het dividend heeft opgeleverd.

Mocht je nieuwsgierig zijn, expiration is 15 januari 2021, vraag me gerust rond die tijd hoe het avontuur is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:37
Zr40 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:01:
[...]
Een koersdaling van meer dan 65% zou betekenen dat er iets catastrofaals is gebeurd bij dit bedrijf. Of met de economie, maar dan hebben we een groter probleem en is het max verlies een van mijn kleinste zorgen. :P
Daar zit precies het argument van @writser. Als het werkelijk zo onwaarschijnlijk is, waarom zit er dan nog tijdswaarde op die short call? Je neemt nu een positie in omdat je het beter denkt te weten dan de markt. Dat kan, niets mis mee, als je het maar bewust doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
RocketKoen schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:21:
[...]

Dat bedoel ik dus. Jij kijkt naar het bedrijf alsof het een gestagneerd iets is. Ze hebben het afgelopen jaar X gemaakt. Dus de komende 10 jaar gaan ze ook X maken, + of - 10% ofzo.
Als je kijkt naar de producten die op het moment worden uitgerold. Daar zit genoeg potentie is om een bedrijf van 10.000 miljard te worden. Nu is het nog maar
Dat zou Tesla meer waard maken dan de gehele europese economie. En dan negeren we maar dat er ook nog bedrijven als Apple, Microsoft, Google, Amazon en Facebook zijn die, als softwarebedrijven, marges van 30% halen op hun omzet.

Ik kijk niet naar het bedrijf alsof het stagneert, maar de komende laten we zeggen 5 jaar in omzet meer dan vertienvoudigd om grofweg de helft van de huidige beurswaarde te kunnen verantwoorden. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ik extreem bullish over Tesla ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Beuh. Mjn stocksplit is niet goed gegaan, want waarom zou het ook. Zit immers bij DEGIRO :+

De koers is wel door 5, maar het aantal stukken niet x5 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 12:54
DJTimo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 06:41:
Beuh. Mjn stocksplit is niet goed gegaan, want waarom zou het ook. Zit immers bij DEGIRO :+

Hier nog steeds de pre split aantallen en prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:07
DJTimo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 06:41:

Het is weekend......ook bij DEGIRO zullen ze vast weekend vieren.

Wacht gewoon vanmorgen even af. Ik denk dat het allemaal een storm in een glas water is.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Panzer_V schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:24:
[...]

Het is weekend......ook bij DEGIRO zullen ze vast weekend vieren.

Wacht gewoon vanmorgen even af. Ik denk dat het allemaal een storm in een glas water is.
Snap ik, maar een stock split boek je OF boek je niet. Zulk half werk getuigd niet van zorgvuldigheid. Ik heb ze op Xetra gekocht, dus ze hebben nog zo'n 80 minuten om het recht te trekken. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DJTimo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:38:
[...]

Snap ik, maar een stock split boek je OF boek je niet. Zulk half werk getuigd niet van zorgvuldigheid. Ik heb ze op Xetra gekocht, dus ze hebben nog zo'n 80 minuten om het recht te trekken. :z
Bij FlatEx hebben ze de aandelen x5 gedaan, maar de waarde niet en bij Trading212 staat in het jaarview de nieuwe prijs en in all time de oude prijs.

Komt vast goed als de markt opent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:07
DJTimo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:38:
[...]

Ze zullen vast de koersen automatisch binnenkrijgen via koersprovider X. En die biedt nu de koers na split aan. En hun admin gaat waarschijnlijk pas vanmorgen de split van het aantal in de portefeuilles doen.

Rustig aan, ga zitten, neem een kop koffie en chill. Het is weekend. Financiële markten werken niet in het weekend. Om 0900 begint de week. Zal vast voor het middaguur opgelost zijn.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Thanks all, koffie check. :9

Zojuist zag ik 2 orders door het scherm gaan en is het opgelost. *O*

[ Voor 55% gewijzigd door DJTimo op 31-08-2020 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DappereDodo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 06:28:
[...]

Daar zit precies het argument van @writser. Als het werkelijk zo onwaarschijnlijk is, waarom zit er dan nog tijdswaarde op die short call? Je neemt nu een positie in omdat je het beter denkt te weten dan de markt. Dat kan, niets mis mee, als je het maar bewust doet.
Er zit nog time value op die short call omdat de strike daarvan een stuk hoger is.

Misschien helpen cijfers ter illustratie:

Long call: strike $20, resterende time value: een paar cent
Short call: strike $37, resterende time value: ongeveer $0.26
Underlying: $54.37
Dividend: $0.16 (voor belasting)

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:01:
[...]

Dit was mij nog niet opgevallen totdat ik de advisory kreeg.
Je zou je kunnen afvragen wat de toegevoegde waarde is van je optiepositie als je pas doorhebt dat je in een suboptimale positie zit nadat je broker een berichtje stuurt .. Als er geen dividend was uitgekeerd dan had je nog een paar maand extra premie betaald voor een risico dat jij verwaarloosbaar acht.
De handelaren bij Optiver en weet ik veel waar kunnen in april 2019, toen ik de long call heb gekocht, niet hun prijzen baseren op informatie van na april 2019. Ik als houder van de long call kan op een later moment de huidige situatie bekijken en op basis daarvan een nieuwe beslissing nemen. Daar hebben de market makers niets meer mee te maken.
Tuurlijk wel. Die handelaren waardeerden de optie in april 2019 beter dan jij dat kon. En als jij in 2020 de situatie opnieuw bekijkt en besluit om bijv. je call-optie te verkopen dan betaal je weer de spread om je positie te verkopen aan dezelfde market maker, die die optie, gegeven alle nieuwe informatie, nog steeds beter kan prijzen dan jij dat kan. De market maker is in de praktijk bij elke trade je counterparty.
Als ik de underlying weer zou omruilen voor dezelfde long call dan ben ik meer kwijt aan de spread dan wat het dividend heeft opgeleverd.
En dat demonstreert precies waarom ik denk dat die hele optie handel kansloos is. Diezelfde spread heb je namelijk ook twee keer betaald bij het openen van de bull spread. Dat is een enorme expense ratio voor een positie waar je een jaartje of twee in zit.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
writser schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:25:
[...]

En dat demonstreert precies waarom ik denk dat die hele optie handel kansloos is.
Bedoel je dat in het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:25:
[...]

Je zou je kunnen afvragen wat de toegevoegde waarde is van je optiepositie als je pas doorhebt dat je in een suboptimale positie zit nadat je broker een berichtje stuurt .. Als er geen dividend was uitgekeerd dan had je nog een paar maand extra premie betaald voor een risico dat jij verwaarloosbaar acht.
Ja, die paar cent aan resterende time value. Ook dat is verwaarloosbaar ten opzichte van de gehele positie. En kleiner dan het dividend.

En zo tijd-kritisch is het ook weer niet. Het is inmiddels deep ITM, de dagelijkse koersschommelingen hebben geen invloed meer op de waarde van de strategie. Ook niet na exercise van de long call.

Het enige waar ik nog op wacht is het weglopen van de resterende time value in de short call. Of early exercise daarvan bij het volgende dividend. Dat geeft hetzelfde resultaat en vind ik daarom ook acceptabel.
Tuurlijk wel. Die handelaren waardeerden de optie in april 2019 beter dan jij dat kon.
Dat ontken ik niet. Maar in april 2019 kon niemand weten wat er allemaal dit jaar is gebeurd en nog gaat gebeuren. Het is onmogelijk om dat mee te nemen in de waardering in april 2019. Alleen informatie die destijds bekend was. Ik kon dat natuurlijk ook niet weten. Maar ik kan wel onafhankelijk van de market makers vandaag beslissen wat ik met de long call doe.
De market maker is in de praktijk bij elke trade je counterparty.
Ja, bij elke trade. Bij exercise/assignment is de OCC mijn counterparty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
In je afgelopen posts ben je het met de volgende punten eens:

1. market makers prijzen opties beter dan jij
2. bij elke trade is de market maker de counterparty
3. De spread in de opties is groot.

Wat is de logische conclusie?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee. De spread in deze optie is nu groot.

En wat betreft je conclusie zijn we het al eerder oneens geweest. Als je enkel kijkt naar het kopen en verkopen van opties kan ik market makers niet verslaan. Maar met dezelfde redenering kan je zeggen dat je market makers niet kan verslaan met de waardering van aandelen.

Ik ben het niet met je standpunt eens dat opties per definitie zinloos zouden zijn.

Ja, ik had hetzelfde resultaat kunnen krijgen als ik 100 van de underlying in april 2019 had gekocht ipv 1x de bull call spread. Of beter zelfs, omdat de upside niet beperkt is tot $37. Maar dan zou de downside ook niet beperkt zijn tot $20 en ik zou een veel grotere margin requirement gehad hebben voor deze positie.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2020 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:55:Maar met dezelfde redenering kan je zeggen dat je market makers niet kan verslaan met de waardering van aandelen.
Ik denk ook niet dat jij dat kan :P . Dat geldt niet alleen voor jou, ik denk dat dat een gezond uitgangspunt dat iedereen standaard zou moeten hebben over elk aandeel. En in dat geval is het kopen van de onderliggende een beter idee dan het kopen van wat opties, want in de onderliggende is meer liquiditeit en daar pis je dus minder geld weg per transactie. En in de onderliggende loop je niet tegen bijvoorbeeld het probleem aan dat je je positie niet kan aanhouden omdat je je call moet exercisen en het te duur is om diezelfde optie terug te kopen omdat niemand nog prijzen afgeeft.

Als je denkt een enorme edge te hebben op de markt dan kan ik me voorstellen dat je vindt dat de opties zo mispriced zijn dat ze een betere deal zijn dan de onderliggende, zelfs nadat je hebt gecorrigeerd voor liquiditeit. Maar ik denk dat het getuigt van enige hoogmoed als je denkt dat jij een edge hebt in al je honderd-plus posities op de market maker die de hele dag bezig is om optieseries op een enkel aandeel te prijzen en daar miljoenen per jaar mee binnenharkt. Je hebt zelf ook al eens aangegeven dat je dit doet voor de lol en niet zo zeer om de markt te verslaan. In dat geval denk ik dat je weinig hebt te zoeken in die opties en het best het meest liquide product kan kopen, namelijk de onderliggende. Dan minimaliseer je in elk geval de kosten.

Maar goed, als je het voor de lol doet mag het wat kosten natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door writser op 31-08-2020 10:18 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:14:
[...]
Ik denk ook niet dat jij dat kan :P .
Ik ook niet :P maar ik bedoelde het meer in de richting van lange termijn buy & hold in een gespreid portfolio (zij het met een ETF, zij het met losse aandelen van veel degelijke bedrijven). Die strategie werkt, ook wanneer je niets weet van hoe je aandelen moet waarderen en alles bestens aankoopt (mits liquide, natuurlijk).
Je hebt zelf ook al eens aangegeven dat je dit doet voor de lol en niet zo zeer om de markt te verslaan.
Ja, dat vooral. Voor andere lezers, 'voor de lol' betekent niet 'wsb-achtige yolo posities', maar meer in de richting van 'om er zelf mee bezig te zijn'. Voor mij betekent dat dat ik ook een paar kleine optieposities heb, met een gelimiteerde downside. (Ja, ook in dit geval, de maximale downside is slechts 100x$20 groter ;))

Markt verslaan is natuurlijk leuk als het toevallig lukt, maar mijn doel is om niet heel veel slechter dan de markt uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Wat ook wel matig is van DEGIRO is dat ik mails heb ontvangen dat mijn posities in Apple en Tesla gedaald zijn, en minder dan mijn initiele waarde. Goh...
In de app zie ik dan dat de koers nog niet geupdatet is, maar wel dat ik aandelen x 5 van de afgelopen slotkoers heb.

Wat ik eigenlijk had willen zien is dat de koers voor een split gereset zou zijn, dus hetzelfde dat er geen actuele koers bekend is. Dan zou de mails niet verzonden worden lijkt mij. En speciaal voor de mensen die niet wisten dat er een split zou komen, een notificatie tonen dat de info mogelijk niet klopt.

Beetje raar wat DEGIRO doet momenteel en ook de systemen automatisch laat afgaan terwijl het een false-positive is, en makkelijk voorkomen kan worden want het is onnodig.

Geen idee of het ook bij andere brokers ook zo gaat.

Edit: zojuist binnen: mijn Apple aantal aandelen is gesplitst, maar prijs nog niet. Tesla is de prijs gesplitst, maar het aantal aandelen niet. Dus dan gaan automatisch bepaalde systemen af.

[ Voor 13% gewijzigd door Qunix op 31-08-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Qunix Dit was bij IB ook het geval in het weekend, maar dan zonder de depreciation melding. De nieuwe aandelen waren al zichtbaar maar de laatst beschikbare koers was pre-split. Dit was vanochtend netjes op tijd gecorrigeerd en inmiddels druppelen de eerste voorbeurs trades al binnen.

AAPL staat op ongeveer +1,8% van split-adjusted close, en TSLA op +3,3%.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2020 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Qunix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:40:
Wat ook wel matig is van DEGIRO is dat ik mails heb ontvangen dat mijn posities in Apple en Tesla gedaald zijn, en minder dan mijn initiele waarde. Goh...
Die meldingen kun je uitzetten (bij Notificaties). Heb ik gedaan met name voor opties, want die bewegen wel vaker vele 10tallen procenten. Is volgens mij bij wet geregeld, dus standaard staat dit aan. :)

[ Voor 11% gewijzigd door DJTimo op 31-08-2020 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
Denken jullie dat mensen veel gaan (bij)kopen gezien het psychologische effect dat het nu net lijkt alsof Tesla en Apple ineens 'koopjes' zijn geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat het 'koopjes' zijn geworden is niet het enige psychologische effect. Ik hoorde laatst iemand redeneren dat een stock split een sterk signaal is van management dat een daling onwaarschijnlijk zou zijn.

Koopjes zijn het natuurlijk niet. Het is net als een bakker die brood verkoopt voor € 2, maar vanaf vandaag alleen nog maar halve broden verkoopt voor € 1. Je krijgt nog steeds evenveel brood voor je twee euro.

[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2020 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 08:09
het is wat makkelijker voor mensen met kleinere portefeuilles om nu een aandeeltje TSLA of 2 er bij te nemen, dus wat dat betreft is het bereikbaar voor een iets breder publiek, maar 400+ per aandeel is nog steeds een hoop geld voor de gemiddelde Nederlander die 50-500 maandelijks stort op zijn beleggersrekening.

En als die waarde verder stijgt dan zit er binnen niet al te lange tijd weer een splitsing aan te komen.

bij mij heeft DeGiro wel het aantal aandelen vervijfvoudigd, maar rekent nog steeds met de oude koers. Op papier lijkt het even alsof ik een dikke winst heb, maar helaas, die is iets minder dik

[ Voor 18% gewijzigd door Metaalhoofd op 31-08-2020 11:35 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 19:01
WizZie- schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:06:
Denken jullie dat mensen veel gaan (bij)kopen gezien het psychologische effect dat het nu net lijkt alsof Tesla en Apple ineens 'koopjes' zijn geworden.
Tuurlijk, deze aandelen zijn nu veel goedkoper geworden :+

[Twitter: https://twitter.com/TikTokInvestors/status/1298414079770537985?s=20]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
Daarom zei ik toch ook lijkt, wat ik cursief had gemaakt :P

Ik kan me best voorstellen dat het psychologische effect van een ogenschijnlijk lagere prijs voor een aandeel aantrekkingskracht kan uitoefenen op een aantal mensen, los van het feit dat het bereikbaarder is geworden. Maar dat dat een farce is, daar prikken wij met z'n allen uiteraard doorheen. Ja toch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eMiz0r
Zou kunnen. Aan de andere kant opent het splitten ook de mogelijkheid om makkelijker een deel van je belang te verkopen, omdat je nu 1 of 2 aandelen kunt dumpen voor $800 en winst kunt nemen ipv dat je meteen je volledige aandeel van $2k moet inleveren. Dat zou dan weer verkoopdruk opleveren.

Either way; een split opzich betekent natuurlijk helemaal niets voor de onderliggende waarde. Je ruilt een briefje van €10 voor 5 munten van €2. Daar verdien of verlies je niks mee en betekent ook niets voor de waarde van de Euro (of Tesla).

Tesla is echter wel ruim 50% gestegen sinds het nieuws van de split, dus de verwachting van dat psychologische effect is waarschijnlijk al ingeprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:10:
Dat het 'koopjes' zijn geworden is niet het enige psychologische effect. Ik hoorde laatst iemand redeneren dat een stock split een sterk signaal is van management dat een daling onwaarschijnlijk zou zijn.

Koopjes zijn het natuurlijk niet. Het is net als een bakker die brood verkoopt voor € 2, maar vanaf vandaag alleen nog maar halve broden verkoopt voor € 1. Je krijgt nog steeds evenveel brood voor je twee euro.
Klopt, maar als je maar één euro hebt dan is het fijn als je een half brood kan kopen en niet samen een hele moet kopen om vervolgens te delen. Voor de spilt dacht ik veel meer dat ik even niet ging bijkopen, maar als die weer wat zakt zal ik eerder geneigd zijn om een enkele erbij te kopen, terwijl ik gewoon toegang hebt tot fractional shares.

Edit: Op Tradegate lijkt er trouwens weinig extra interesse in de nieuwe prijs en handelt het vlak. Persoonlijk wacht ik nog even tot volgende week op een dipje en heb ik vandaag nog wat Wolters Kluwer bij gekocht een dag voor de ex-dividend. :9

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 31-08-2020 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Ja bedankt he, DeGiro. Mailtje over waardedaling :+
Product
Apple Inc
AAPL – US0378331005 – NASDAQ

Long/short
Long
Waardedaling in %
75,06%

Waardedaling
USD 375,69

Initiële waarde
USD 500,5
28-08-2020

Slotkoers
USD 124,81
28-08-2020

[ Voor 35% gewijzigd door tomtom901 op 31-08-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zojuist geprobeerd te chatten met Interactive brokers, maar dat leek meer een autobot.

Heb ze maar gebeld en gevraagd waarom mijn geld in "Limbo" zit.

Duurde circa 20 minuten voordat ik een dame aan de lijn kreeg (lijkt op iemand die engels spreekt met een indiaans accent).
Ik gaf door dat mijn geld on hold staat tot ergens in het jaartal 4750-12-31 (Dan ben ik al dood).
Ze vroeg mij een aantal zaken zoals banknummer tegenrekening, voor en achternaam. wat voor aandelen ik had en wat mijn rekeningnr bij IB is. Ook stuurde ze een SMS naar mij en die code wou ze hebben.

Daarna duurde het een paar minuten (3-4) voordat ze een check kon doen. Ze geeft het door en ik zou een e-mail krijgen. Mochten ze nog info nodig hebben dan laten ze mij het weten.
Ze kon geen uitspraak doen wanneer het geld beschikbaar zou zijn.

Nou maar hopen dat het van de week erbij geschreven wordt, het andere overgeboekte saldo was gewoon de volgende dag overgeschreven. En ik wil nog meer geld hier naar overboeken.

Heb zojuist gekeken en nog geen e-mail ontvangen. Heb nog in mijn Message box van IB gekeken, hier stond alleen in dat mijn deposit under view is. Mochten ze wat van mij nodig hebben dan laten ze het weten.

Gebeurd zoiets alleen bij grote bedragen of gebeurd dit ook bij kleine bedragen?

[ Voor 12% gewijzigd door phantom09 op 31-08-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:11
Ik had vorige week ook een keer dat een storting 'on hold' stond. Toen bleek later dat ik ergens in een mail folder een email had gekregen van IB met vragen over de herkomst van het geld. Deze email had ik in eerste instantie gemist omdat die niet in mijn primaire folder stond. Na het beantwoorden van de vragen werd mijn geld 2 dagen later bijgeschreven op mijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
Deveon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Edit: Op Tradegate lijkt er trouwens weinig extra interesse in de nieuwe prijs en handelt het vlak. Persoonlijk wacht ik nog even tot volgende week op een dipje en heb ik vandaag nog wat Wolters Kluwer bij gekocht een dag voor de ex-dividend. :9
Als je bij Wolters in de markt wil stappen, waarom doe je dat niet na ex? Het dividend betekend alleen maar dat je na 1 dag weer gedeeltelijk eruit stapt en bij het dividend moet je een halfjaar wachten op het gedeelte wat je terug kan vragen bij de BD. Daarnaast moet je over het gedeelte wat je via dividend weer terugkrijgt weer transactiekosten betalen als je dat weer in de markt wil stoppen.

Had je morgen ingestapt dan had je aandelen goedkoper (of meer voor dezelfde som) en had je meer efficiëntie in je allocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 22:52

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

tomtom901 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:33:
Ja bedankt he, DeGiro. Mailtje over waardedaling :+

[...]
Ik kreeg deze net ook en schrok me een ongeluk... had niet meegekregen dat de boel is gesplitst! :)

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
flyguy schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

Als je bij Wolters in de markt wil stappen, waarom doe je dat niet na ex? Het dividend betekend alleen maar dat je na 1 dag weer gedeeltelijk eruit stapt en bij het dividend moet je een halfjaar wachten op het gedeelte wat je terug kan vragen bij de BD. Daarnaast moet je over het gedeelte wat je via dividend weer terugkrijgt weer transactiekosten betalen als je dat weer in de markt wil stoppen.

Had je morgen ingestapt dan had je aandelen goedkoper (of meer voor dezelfde som) en had je meer efficiëntie in je allocatie.
Bij Trading212 heb ik geen transactiekosten een ik had nog een een bedrag over die ik liever in de markt wilde in plaats van te blijven wachten op een koopje. Wolters lijkt daarnaast Covid proof gezien de stabiele koers de afgelopen maanden, dus alle vertrouwen dat het nu meer oplevert en die 47ct per aandeel is dan leuk meegenomen. Mocht het koopje alsnog voorbij komen dan kan ik het altijd weer verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 15-09 22:02
Blijkbaar is dat wel wat men wil doen laten geloven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6_3e9bJgRRgmKmnRixFCDB7vT0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FW5qm9OX33qK4WX9I957voGW.png?f=user_large

Op naar de $2000 voor een aandeeltje Tesla dan maar weer :p

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
JohanNL schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Blijkbaar is dat wel wat men wil doen laten geloven:

[Afbeelding]

Op naar de $2000 voor een aandeeltje Tesla dan maar weer :p
Zulk misinformatie moet gestraft worden, vind ik. :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 15-09 16:37
Qunix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:50:
[...]

Inderdaad, vooral met die smileys erbij. Begint op Instagram, Youtube clickbait of TikTok te lijken. Verschrikkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
Deveon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:46:
[...]

Bij Trading212 heb ik geen transactiekosten een ik had nog een een bedrag over die ik liever in de markt wilde in plaats van te blijven wachten op een koopje. Wolters lijkt daarnaast Covid proof gezien de stabiele koers de afgelopen maanden, dus alle vertrouwen dat het nu meer oplevert en die 47ct per aandeel is dan leuk meegenomen. Mocht het koopje alsnog voorbij komen dan kan ik het altijd weer verkopen.
Uiteraard betaal je wel via de spread alsnog de transactiekosten, maar mijn punt is dat je nu die 47 cent meebetaald, maar daar morgen (nou ja de paydate) gedeelte van terug (minus dividendbelasting). Dat gaat dus gelijk weer uit de markt. Het is efficiënter om dan morgen ex te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
Santee schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:53:
[...]

Inderdaad, vooral met die smileys erbij. Begint op Instagram, Youtube clickbait of TikTok te lijken. Verschrikkelijk.
Zegt ook iets over de gemiddelde "investeerder" in Tesla. Particulieren zijn iets sneller geneigd om in paniek te verkopen (en gevoeliger voor FOMO) waardoor de koers harder schommelt en daarmee ook wat meer losstaat van het fundament. Totdat Tesla "oud nieuws" wordt en fundamenten weer boven komen drijven.

Ben benieuwd wat er deze week gaat gebeuren! Doorsnee onderzoekje op CNBC resulteerde er in dat Apple in 100% van de 5 stocksplits na 2 weken lager stond met een gemiddelde daling van 5,9%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

eMiz0r schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:07:
[...]
Zegt ook iets over de gemiddelde "investeerder" in Tesla.
Ik vind het eerder iets zeggen over de gemiddelde "investeerder" op dit type platform.
Ben benieuwd wat er deze week gaat gebeuren! Doorsnee onderzoekje op CNBC resulteerde er in dat Apple in 100% van de 5 stocksplits na 2 weken lager stond met een gemiddelde daling van 5,9%.
Kijk, dit soort dingen zijn objectief vast te stellen. Ik ben ook benieuwd. :) Niet dat ik er op ga handelen, maar ik verwacht toch wel een kleine daling gezien de koersontwikkeling sinds aankondiging van beide splits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 12:38
Ugh, ik heb er geeneens posities in en zelfs dan wordt ik door DeGiro lastiggevallen met noise over deze memestocks. Waarom moeten ze mij laten weten in hoeveel stukjes andere mensen hun geld verdelen?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oEeNTn8.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dan klik je het toch gewoon weg? DEGIRO kan ook niet ruiken dat je de aandelen niet op een watchlist hebt staan.

Je zag in dit topic al mensen langskomen die niets over de split hebben gehoord en verbaasd waren over hun posities.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 15-09 16:37
Zr40 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:15:
Dan klik je het toch gewoon weg? DEGIRO kan ook niet ruiken dat je de aandelen niet op een watchlist hebt staan.

Je zag in dit topic al mensen langskomen die niets over de split hebben gehoord en verbaasd waren over hun posities.
Lijkt mij eerlijk gezegd niet heel lastig om een bericht alleen te sturen naar mensen met de stock in hun portefuille of op hun watchlist? Ik ben geen software ontwikkelaar, maar dit lijkt mij toch vrij simpel binnen de mogelijkheden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
Zr40 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:15:

Volgens mij kan DeGiro precies zien welke aandelen ik heb en welke favorieten ik heb opgeslagen hoor. Geen enkele reden om iedereen deze spam te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Het is een algemene mededeling, niet een (aan jou gericht) bericht. Je krijgt ook bericht als er risicoklasses zijn gewijzigd. Ook als dat geen impact op jou heeft.

[ Voor 41% gewijzigd door Longcat op 31-08-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een watchlist kan je ook prima buiten de omgeving van je broker bijhouden. Bijvoorbeeld in een spreadsheet of op papier. Het is maar net wat je handig vindt.

Maar op zich heeft BrtH wel een punt. Voor andere aandelen plaatst DEGIRO geen algemene mededeling.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BrtH schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:12:
Ugh, ik heb er geeneens posities in en zelfs dan wordt ik door DeGiro lastiggevallen met noise over deze memestocks. Waarom moeten ze mij laten weten in hoeveel stukjes andere mensen hun geld verdelen?
[Afbeelding]
En op NOS.nl staat een bericht over India, terwijl ik helemaal niet in India woon 8)7

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
In het huidige ‘big data’ tijdperk lijkt het mij een kleine moeite om dit soort berichten specifiek te targetten. Maar zo’n big deal is het nu ook weer niet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:25

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Het grafiekje bij Lynkx beleggen kan ook niet echt mee wat betreft Apple en Tesla. De cijfers en tabellen wel. Maar de grafiek geeft wel mee alsof die aandelen inderdaad gekelderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
Longcat schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:23:
Het is een algemene mededeling, niet een (aan jou gericht) bericht. Je krijgt ook bericht als er risicoklasses zijn gewijzigd. Ook als dat geen impact op jou heeft.
OK, dan zal ik de algemene berichten over alle andere stock splits dit jaar wel over het hoofd gezien hebben... Ik vind het gewoon nogal vreemd dat dit een algemeen bericht moet zijn. Als ik algemeen financieel nieuws wil hebben neem ik wel een abonnement op het FD.
fsfikke schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

En op NOS.nl staat een bericht over India, terwijl ik helemaal niet in India woon 8)7
Bij de NOS kan ik gewoon aangeven dat ik in Zuid-Holland woon, en dan krijg ik geen regionaal nieuws over Friesland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Grappig om te zien dat het aantal 'Shortable Shares' in TWS realtime wordt bijgewerkt. Het gaat omhoog en omlaag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Th1x4nG
  • Laatst online: 15-09 20:22
En de TSLA/AAPL trein is weer vertrokken. :)

Ben voor wat randvermaak short TSLA gegaan aan 2.250 (450 na split).

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Panzer_V schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:45:
[...]

Ze zullen vast de koersen automatisch binnenkrijgen via koersprovider X. En die biedt nu de koers na split aan. En hun admin gaat waarschijnlijk pas vanmorgen de split van het aantal in de portefeuilles doen.

Rustig aan, ga zitten, neem een kop koffie en chill. Het is weekend. Financiële markten werken niet in het weekend. Om 0900 begint de week. Zal vast voor het middaguur opgelost zijn.
Bij de ABN slapen ze nog. Daar is de split nog niet verwerkt en kan je op dit moment je aandelen Tesla niet verhandelen :F

Edit:
Donderdag 3 september zal het de ABN gelukt zijn het sommetje x5 en /5 te doen. Tot die tijd kunnen orders alleen telefonisch doorgevoerd worden.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 31-08-2020 17:40 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Th1x4nG schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:01:

Dat lijkt me zeer gevaarlijk. Volgens de analyse van RocketKoen is Tesla namelijk tien miljoen miljard triljoen triljard waard. Als hij gelijk heeft ben je ben misschien morgen al blut.

[ Voor 38% gewijzigd door writser op 31-08-2020 16:47 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51

Ik zou eerder long dan short op Tesla gaan :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Inderdaad, als het bericht eruit gaat dat ze opgenomen worden in de S&P500 schiet het aandeel de maan voorbij en op naar Mars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Deveon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:03:
Inderdaad, als het bericht eruit gaat dat ze opgenomen worden in de S&P500 schiet het aandeel de maan voorbij en op naar Mars.
Dat is verre van een zekerheidje. Ja, als ze worden opgenomen in de S&P500, moeten alle trackers daarop het aandeel kopen. Toch hoeft dat niet te betekenen dat de koers stijgt. Hoeveel mensen hebben het aandeel gekocht in afwachting van opname in de S&P500?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Ieder zijn vermaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Longcat schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:09:
[...]

Dat is verre van een zekerheidje. Ja, als ze worden opgenomen in de S&P500, moeten alle trackers daarop het aandeel kopen. Toch hoeft dat niet te betekenen dat de koers stijgt. Hoeveel mensen hebben het aandeel gekocht in afwachting van opname in de S&P500?
Normaal zou dat al in de koers verwerkt zijn, maar volgens mij schiet Tesla dan gewoon nog een stuk door :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th1x4nG
  • Laatst online: 15-09 20:22
Denk dat omzet en winstgevendheid er nog wel toe doen voor de S&P 500, geloof er niets van dat TSLA zal opgenomen worden. Nuja, ieder zijn thesis natuurlijk.

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Th1x4nG schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:32:
Denk dat omzet en winstgevendheid er nog wel toe doen voor de S&P 500, geloof er niets van dat TSLA zal opgenomen worden. Nuja, ieder zijn thesis natuurlijk.
Volgens mij zijn er gewoon openbare eligibility criteria waar wel of niet aan voldaan wordt, zoals:
To be eligible for S&P 500 index inclusion, a company should be a U.S. company, have a market capitalization of at least USD 8.2 billion, be highly liquid, have a public float of at least 50% of its shares outstanding, and its most recent quarter’s earnings and the sum of its trailing four consecutive quarters’ earnings must be positive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Longcat schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:38:
[...]

Volgens mij zijn er gewoon openbare eligibility criteria waar wel of niet aan voldaan wordt, zoals:

[...]
Idd, wiki geeft aan:

De criteria voor opname in de S&P 500 index zijn:
  • Het moet een Amerikaans beursfonds zijn
  • Een minimum beurswaarde (marktkapitalisatie, ofwel market capitalization) van $ 5,2 miljard
  • Minimaal 50% van de aandelen moeten vrij verhandelbaar zijn (free float)
  • Financieel gezond. Bedrijven moeten een winst hebben gerapporteerd over het laatste kwartaal en de som van de resultaten over de laatste vier kwartalen moet ook positief zijn
  • Liquiditeit en normale koers. De verhouding jaarlijkse handelsomzet / marktkapitalisatie moet minimaal 0,30 zijn en het aandeel mag in absolute zin niet te laag noteren.
  • Het beursfonds moet bijdragen aan een evenwichtige verhouding van de sectoren binnen de index.
  • Alleen beursfondsen met een "normale" bedrijfsactiviteit worden opgenomen. Beleggingsfondsen en aparte holdings komen niet in aanmerking.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Longcat schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:38:
[...]

[...]
Maar die criteria kunnen ze natuurlijk aanscherpen. Dat hebben ze in 2007 ook gedaan:
NEW YORK, Jan 31 (Reuters) - Standard & Poor’s said on Wednesday it will change a key criterion for inclusion in its stock indexes, including the benchmark S&P 500.

S&P said its measure of “financial viability,” usually meaning four straight profitable quarters, will now also include an assessment of balance sheet leverage. It said a company’s debt level should be “operationally justifiable,” relative to its peers and business model, to warrant inclusion in an index.
https://www.reuters.com/a...ren-idUSN3132792220070131

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 18:21
Meende dat er over vergaderd werd? Dat het zeker geen gegeven was dat als je alle vinkjes hebt je er in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn short AEX box spread (dec 2023) laat een enorme daily P&L zien van +840 EUR ten opzichte van close afgelopen vrijdag. Nominale waarde 60k en de marktwaarde is gedaald van 61.1k naar 60.3k. Ik geloof niet dat vandaag de rente is gestegen of de volatiliteit enorm is gedaald. Rekenfout of verkeerde marktdata, of is er daadwerkelijk iets aan de hand?

Ik zie wel dat de underlying wel een paar procent is gedaald vandaag, maar dat zou geen invloed moeten hebben op een european style box spread. En een paar procent stelt ook niet heel veel voor.

Ik zie ook dat de spreads een heel stuk groter zijn dan normaal. Misschien gebruikt IB de midpoint om de marktwaarde te berekenen omdat er geen trades zijn geweest voor deze specifieke legs?

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Longcat schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:09:
[...]

Als die fondsen inkopen dan moet er ook iemand verkopen. Zo niet dan stijgt het aandeel vanzelf totdat iemand wel verkoopt. De grote vraag is hoe hard het daarna gaat instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Deveon Ik sluit niet uit dat de koers zelfs zou kunnen dalen in de week na opname. Al die indexopnamespeculanten kunnen dan eindelijk verkopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Voor degene die PP gebruiken, en de split willen toepassen. Wat zijn de juiste stappen?

Ik heb op een security 'split' geselecteerd, vervolgens vul ik de juiste split in (4 for 1 voor AAPL).
Dan krijg ik de optie om transacties uit het verleden te converteren. Wat kies ik hier? Als ik dit niet laat updaten, blijft het aantal aandelen hetzelfde.
Daarna krijg ik de optie om de stock data te converteren. Hier lijkt het mij logisch om het niet te converteren, aangezien ik dit van Yahoo Finance krijg.

Vervolgens zie ik in mijn profiel dat ik hetzelfde aantal aandelen heb en verlies maak, of ik zie het juiste aantal aandelen, maar de historische data klopt dan weer niet (komt omdat Yahoo Finance natuurlijk de oude data pre-split laat zien wat PP niet verwacht).

Iemand ervaring?

[ Voor 6% gewijzigd door Qunix op 31-08-2020 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Alles converteren. Het enige wat dan 'niet klopt' is het aantal aandelen pre-split en de koers per aandeel pre-split, maar de totale waarde pre- en post-split, het berekende rendement en de grafieken kloppen wel.

Grafieken bij je broker laten (als het goed is) ook split-adjusted koersen zien.

Als je zoiets ziet dan was een van de quotes al split-adjusted voordat je in PP de split hebt geregistreerd. Die kan je dan nog handmatig aanpassen onder Historical Quotes. Gewoon vermenigvuldigen met 4 :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV48jh8XsTDOgL0wmt0FAzA8P2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnbIeZwubPtLqZS2X68SUteI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2020 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:20:
@Deveon Ik sluit niet uit dat de koers zelfs zou kunnen dalen in de week na opname. Al die indexopnamespeculanten kunnen dan eindelijk verkopen :P
Dat is mijn punt, maar het lijkt er op dat Deveon verwacht dat al die speculanten samenzweren en hun stukjes HODLEN zodat de prijs alleen maar kan stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Longcat schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:35:
[...]

Dat is mijn punt, maar het lijkt er op dat Deveon verwacht dat al die speculanten samenzweren en hun stukjes HODLEN zodat de prijs alleen maar kan stijgen.
Simpele vraag en aanbod. Of verwacht jij dat bij een extreme toename in vraag de prijs omlaag gaat..? Nogmaals, de prijs gaat omhoog de vraag is hoe hard het daarna omlaag gaat. Analisten verhogen ook continue hun oordeel terwijl daar na de kwartaalcijfers juist een daling volgde. Blijkbaar is de perceptie van het bedrijf vooral aan het veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Precies. Jij kijkt alleen naar 'vraag'. Er is ook inmiddels een hele berg aan 'aanbod' aan het ontstaan, wachtend op de opname in de index.

[ Voor 36% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:01:
[...]

Precies. Jij kijkt alleen naar 'vraag'. Er is ook inmiddels een hele berg aan 'aanbod' aan het ontstaan, wachtend op de opname in de index.
Vandaar de vraag hoe hard het daarna gaat dalen.. Echter die speculanten zullen ook liever $500 vangen voor hun aandeel dan $450. Het wordt een chicken game, gevolgd door een crash.

Maar vergeet niet hoeveel aandelen er bij Elon Musk en andere interne zit en hoeveel fans op advies van ARC Invest wachten op de prijstarget van $7000 (pre-split) in 2025. Trading212 geeft nu 92% koop aan, zelfs met de bizarre stijging van de stock split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Deveon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:16:
[...]

Vandaar de vraag hoe hard het daarna gaat dalen.. Echter die speculanten zullen ook liever $500 vangen voor hun aandeel dan $450. Het wordt een chicken game, gevolgd door een crash.

Maar vergeet niet hoeveel aandelen er bij Elon Musk en andere interne zit en hoeveel fans op advies van ARC Invest wachten op de prijstarget van $7000 (pre-split) in 2025. Trading212 geeft nu 92% koop aan, zelfs met de bizarre stijging van de stock split.
Maar wat is dan een juiste waarde volgens jullie?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Qunix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:50:
[...]

Zoiets wordt beloond met een koerstijging van bijna10 % _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
eMiz0r schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:07:
[...]

Zegt ook iets over de gemiddelde "investeerder" in Tesla. Particulieren zijn iets sneller geneigd om in paniek te verkopen (en gevoeliger voor FOMO) waardoor de koers harder schommelt en daarmee ook wat meer losstaat van het fundament. Totdat Tesla "oud nieuws" wordt en fundamenten weer boven komen drijven.

Stock split kan iets opleveren op korte termijn, op langere termijn maakt het niks uit:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eMiz0r
Sport_Life schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:25:
[...]

Maar wat is dan een juiste waarde volgens jullie?
Op basis van wat ze tot nu toe gepresteerd hebben... grofweg 30 miljard (20x de jaarwinst, en dat is al hoog). De rest is puur verwachting/speculatie en dus gebakken lucht tot Tesla die cijfers realiseert.

Stel je hebt wat geld liggen (paar ton of een miljoen) en je wil een bedrijf overnemen in een markt waar je verstand van hebt. Hoeveel keer de winst ben je bereid om te betalen? Stel je zou 20x de jaarwinst betalen, dan heb je dus +/- 25 jaar nodig om je investering terug te verdienen.

Dat is met een beursgenoteerde onderneming niet veel anders. De prijs wordt nu opgedreven door fomo, maar heeft niets meer met de resultaten of realistische verwachtingen van Tesla te maken. De winst moet dus komen van koersstijging van het aandeel doordat er meer mensen kopen dan verkopen (fomo), totdat dat gewoon omdraait.

Zodra er niet meer elke dag een koersstijging van x% op de borden staat rent iedereen achter elkaar naar de nooduitgang, omdat je van het hebben van een aandeel verder geen geld van Tesla zal krijgen in de vorm van bijvoorbeeld dividenduitkeringen. Wanneer dat moment zal zijn? Dat is glazen bol werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
phantom09 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:46:
[...]
Stock split kan iets opleveren op korte termijn, op langere termijn maakt het niks uit:

Dan zit die correctie van inmiddels 60% er dus aan te komen :) Dat is ongeveer de stijging van het aandeel sinds de split announcement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:18
Even een behavioral ding:
Ik ben 3 mnd geleden gestart met DCA van een lump sum (twv +40% portfolio) over periode van 12mnd. Voornamelijk vanwege koudwatervrees/piece of mind.

Inmiddels, 3-4mnd later staat VTI/VXUS min of meer op het ATH van voor de crisis. Ik neig sterk naar m'n extra DCA te pauzeren en wel de reguliere maandelijkse transacties te blijven doen.

Om, denk ik, m'n 9/12e lump sum te bewaren als de boel weer instort (...) (2nd wave?)

Help! Wat is de rationele keus?! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:11
@flipjevandejam de rationele keus is op ieder moment lump sum, ook nu.

Heb je het Vanguard paper goed gelezen? DCA just means taking risk later.

Ben Felix heeft ook net een paper uitgebracht over LSI vs. DCA: https://www.pwlcapital.co...vs-Lump-Sum-Investing.pdf (aanrader)

De podcast over die paper vond ik ook erg sterk. Maar goed, je hebt initieel niet voor de rationele optie gekozen, dat hoeft nu natuurlijk ook niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Pistachenootje op 31-08-2020 21:03 ]

Pagina: 1 ... 173 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.