Sissors schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:45:
[...]
En nogmaals, heb jij echt alle brokers zelf naast elkaar gelegd? Dus niet van wat andere zeggen, maar zelf alle tarieven van hun site gehaald? En dan hetzelfde met alle fondsen gedaan? Dividend lekken uitgerekend? En daarop je keuze gebaseerd?
Yup en ik ga zelfs nog veel verder dan dat.
Ik heb in mijn signature zelfs een totaal ander wereld gespreid fonds staan dan wat hier normaal gesproken wordt aanbevolen.
Maar daar gaat het in principe hier niet om

Het gaat erop dat je blindelings op ( een select ) aantal meningen je aankoop gaat laten beslissen, zonder zelf verder onderzoek te doen, zo lijkt het.
En met bijvoorbeeld een stofzuiger die het - ondanks de reviews - toch niet is wat je zocht, kun je deze terugsturen en je geld terug krijgen.
Op de beurs werkt dit echter niet zo en ben je in het ergste geval je volledige inleg kwijt.
Sissors schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:45:
[...]
Kan je mij dan mijn redenatie uitleggen? Ik zie totaal niet hoe uitzoekwerk van andere hergebruiken hetzelfde is als in een willekeurige Ponzi stappen. (Overigens voordat het plofte stond het internet ook al vol ermee dat het een Ponzi was, gezien het overduidelijk een Ponzi was).
Ik baseer mij op wat je hebt geschreven

Uitzoekwerk hergebruiken van anderen is prima te gebruiken voor
je eigen onderzoek, daarbij hoort wat mij betreft dus dat je deze informatie op een of andere manier valideert en doe je nieuwe informatie op door o.a. de website(s) van de uitgever(s) te bestuderen en in dit geval tenminste de prospectus door te nemen.
Zo'n gek idee en zo moeilijk is dat toch allemaal niet? Je gaat hier waarschijnlijk veel geld in stoppen en dat mag wel wat extra aandacht krijgen wat mij betreft.
En dat met Bitconnect, ja dat was overduidelijk een Ponzi, maar er waren alsnog mensen die er met hele grote bedragen waren ingestapt, met allemaal hun eigen redenen.
Als dat mensen waren die hier uitgebreid onderzoek naar hadden gedaan, de risico's hadden afgewogen, het echt als een goede belegging zagen, '' this is the future '' en het echt niet zagen aankomen dat het toch een Ponzi scheme bleek te zijn...
Okay, dan zat je er helaas toch naast en heb je pech gehad.
Maar als je gewoon bent ingestapt *omdat de buurman dat ook doet* o.i.d. en daaronder vallen ook wel degelijk de reviews, maar verder totaal geen onderzoek hebt gedaan naar waarin je nou je geld hebt gestopt...
De NT fondsen vallen hier zover ik weet gelukkig niet onder, alhoewel er wel geluiden zijn dat de onderliggende waarde ( de aandelen ) een Ponzi scheme / bubbel betreft, maar dat ik dat zeg of iemand anders betekent niet dat je dan maar blindelings de fondsen van NT moet gaan aankopen.