Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 171 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.205 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:57:
[...]

Ok. Voor het gemak pak ik even die van 7 augustus, die is nu enkele dagen voor expiratie. In opties met latere expiration zit nog teveel resterende time value en die wil je zoveel mogelijk weg laten lopen voordat je rolt.

Koers van AMD is op dit moment iets boven $85.
De 7 aug $75 call kan je nu kopen voor $10.55.
De 16 okt $80 call kan je nu verkopen voor $11.45.

Deze roll levert je een $5 hogere strike op met een credit van $0.90. Dat is een beter resultaat dan niets doen, wat er ook gebeurt.
Nouja, de koers van het aandeel zou tussen de oude en de nieuwe expiration kunnen instorten, en dan was je wél gunstiger uit geweest als je niets had gedaan. Maar je hebt de wens om het aandeel te houden dus ik denk dat je dat risico accepteert. :)

Je zou ook een strike hoger kunnen kiezen. De 16 okt $82.50 call kan je verkopen voor $10.10. Dan betaal je weliswaar $0.45, maar het levert je een $7.50 hogere strike op.

Als je graag wilt dat ik weer even kijk een paar dagen voordat jouw 28 aug call expireert, tag me even :)
@Zr40 , terugkomend op jouw zeer nuttige reactie hierboven.

Ik ga vandaag of morgen mijn covered calls AMD 28aug $75 doorrollen, neutraal of tegen een kleine credit. Aangezien ik denk dat het aandeel na de recente rally de komende maanden nog wel iets kan zakken, overweeg ik (licht) ITM calls te schrijven om de looptijd zo kort mogelijk te houden. Tot minimaal november ontkom ik niet aan..

Zijn er nog zaken om rekening mee te houden bij het kiezen van strike en looptijd? Of zijn er redenen om toch expiratie en assignment af te wachten, en daarna opnieuw aan te kopen?

(Longterm ben ik bullish en wil ik AMD nog lang in portefeuille houden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Tanooki Bij het genereren van inkomsten middels het schrijven van covered calls wil je zo veel mogelijk time value kunnen verkopen. Time value vergaat het snelst vlakbij expiration, dus het meest effectief is om een expiration van circa 3 maanden in de toekomst te kiezen.

De time value is ook het grootst hoe dichter de strike bij de huidige koers van de underlying ligt. De kunst is dus om een strike te kiezen die hoog genoeg is waarvan je verwacht dat de koers van het aandeel onder blijft, maar laag genoeg zodat je de meeste time value verkoopt. Voor 'rustige' bedrijven kom je dan meestal uit op een of twee strikes boven de huidige koers van de underlying.

Houd trouwens altijd in gedachten dat bij een covered call jij geen profijt hebt van een explosieve groei (oftewel de koersontwikkeling op expiration naar een niveau boven de strike). De kans daarop heb je immers verkocht in ruil voor de premie.

Wanneer je bestaande geschreven call waardeloos verloopt, dan kan je na expiration weer een nieuwe schrijven. 3 maanden in de toekomst, een of twee strikes boven de huidige koers.

Wanneer je bestaande geschreven call uitgeoefend dreigt te worden (ITM), en je wil de aandelen behouden, dan kan je het beste rollen, wederom naar circa 3 maanden in de toekomst. Wat ik de vorige keer heb gedaan in die post is een strike kiezen waarbij je een kleine credit ontvangt (of vrijwel niets hoeft te betalen) én een hogere strike hebt. Dat is mogelijk dankzij de time value van die 3 maanden.

Is de call ITM en wil je de aandelen niet behouden, dan hoef je alleen te wachten op uitoefening.

Inhoudelijk (voor de specifieke roll waar je nu mee te maken hebt) kijk ik vanavond wanneer de markt open is en koersen beschikbaar zijn. Ik zou zeggen, kijk eens naar mogelijkheden die je wellicht zou kiezen. Vanavond rond een uur of 19 post ik mijn ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Weet iemand een 'paper trading' service voor options?

Ik heb https://investopedia.com/simulator gevonden.

[ Voor 36% gewijzigd door Qunix op 26-08-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
SteveWoz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:58:
Een aandeel in mijn portefeuille is "gedelist" en is dus een OTC aandeel geworden. Graag zou ik deze positie willen sluiten, maar dat kan niet via DEGIRO, omdat ze geen OTC aansluiting hebben. Zij geven de volgende opties:

1. Positie aanhouden en wachten totdat het product weer beursgenoteerd wordt (waarschijnlijk nooit)
2. Positie aanhouden en wachten totdat de waarde boven de $1 noteert. Dan kan DEGIRO kijken of ze eenmalig mijn positie op de OTC markt willen sluiten (dus DEGIRO heeft toch wel een aansluiting op de OTC markt?)
3. Positie overboeken naar een andere bank/broker tegen 100 euro per regel (dat is natuurlijk niet rendabel voor een penny stock)

In mijn portefeuille staat de oude ticker met een prijsupdate van de laatste dag voor de delisting. Het lijkt dus alsof dit mijn positie is en ik dus geen positie in het OTC aandeel heb. Dan is optie 2 toch raar? Mijn positie wordt niet meer verhandeld en heeft voor de delisting al een waarde boven $1. Of refereren ze naar mijn positie op de OTC markt, die ik ergens toch wel heb?
Optie 3 is ook wat vreemd want dan zou ik mijn positie een in aandeel dat niet meer verhandeld wordt overboeken. In dat geval schiet je toch niets op? Of zal DEGIRO achter de schermen toch beschikken over het OTC aandeel en dat dan overboeken?

Ergens voelt het een beetje als diefstal. Is dit conform de wet? Kan ik aanspraak maken op de OTC aandelen of de waarde daarvan?
En reken erop dat zo'n OTC verkoop extra kosten met zich meebrengt.
Op trading212 was er nml ook een " leuk verhaal " over lucking coffee, die van de beurs gehaald is en er mensen waren die de posities hierin nog hadden aangehouden.
Je kunt daar in principe zonder transactiekosten handelen, ja totdat je dus zo'n delisted aandeel hebt.
Dan betaal je een percentage over de orderwaarde.
Probleem is ook dat je totaal geen idee hebt van wat de bied / laat koers is.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:59:
Weet iemand een 'paper trading' service voor options?

Ik heb https://investopedia.com/simulator gevonden.
IB heeft er een; alleen beschikbaar als je een echt IB account hebt. Je kan daar alles gesimuleerd verhandelen wat met je echte account mogelijk is, en je hebt toegang tot dezelfde market data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:09

TheDudez

Usenet stofzuiger!

sjorremans schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:27:
Alfen is het pareltje in mijn portfolio. Zeker na het goede nieuws van vandaag! :)
Gaat wel heel erg hard 20 procent in 1 dag. momenteel. Dit is toch niet normaal

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51
Een aandeel in mijn portefeuille is "gedelist" en is dus een OTC aandeel geworden. Graag zou ik deze positie willen sluiten, maar dat kan niet via DEGIRO, omdat ze geen OTC aansluiting hebben. Zij geven de volgende opties:

1. Positie aanhouden en wachten totdat het product weer beursgenoteerd wordt (waarschijnlijk nooit)
2. Positie aanhouden en wachten totdat de waarde boven de $1 noteert. Dan kan DEGIRO kijken of ze eenmalig mijn positie op de OTC markt willen sluiten (dus DEGIRO heeft toch wel een aansluiting op de OTC markt?)
3. Positie overboeken naar een andere bank/broker tegen 100 euro per regel (dat is natuurlijk niet rendabel voor een penny stock)

In mijn portefeuille staat de oude ticker met een prijsupdate van de laatste dag voor de delisting. Het lijkt dus alsof dit mijn positie is en ik dus geen positie in het OTC aandeel heb. Dan is optie 2 toch raar? Mijn positie wordt niet meer verhandeld en heeft voor de delisting al een waarde boven $1. Of refereren ze naar mijn positie op de OTC markt, die ik ergens toch wel heb?
Optie 3 is ook wat vreemd want dan zou ik mijn positie een in aandeel dat niet meer verhandeld wordt overboeken. In dat geval schiet je toch niets op? Of zal DEGIRO achter de schermen toch beschikken over het OTC aandeel en dat dan overboeken?

Ergens voelt het een beetje als diefstal. Is dit conform de wet? Kan ik aanspraak maken op de OTC aandelen of de waarde daarvan?
Wel weer voorbeeld nummer zoveel wat voor klantonvriendelijke pauperbroker DeGiro is... Maar de aandelen blijven iig wel gewoon van jou, je kan ze alleen niet meer (makkelijk) verhandelen. Lijkt me wel onzin dat ze het niet handmatig voor je kunnen verkopen, zeker als het zogenaamd wel kan bij een prijs boven de $1. Waarschijnlijk hebben ze gewoon geen zin om handmatig dingen te moeten doen voor een kleine positie van een random klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Om welk aandeel gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
DJTimo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

Vreemd. Heb ik nooit last van. Maar voor een fatsoenlijke grafiek moet je ook niet bij DEGIRO zijn. Kun je beter een accountje maken bij Tradingview oid. :) .
[...]

Ja, lekkere dag weer idd, al mag je dat hier niet hardop zeggen. :o .

Ben dit jaar van 20k speelgeld naar 32k gegaan. :9
Voor tradingview moet je nu betalen om de gedetailleerde chart te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
TheDudez schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Gaat inderdaad veels te hard, vraag mijzelf ook af wie er nu nog gaat bijkopen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 15-09 11:06
Rubberen schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:05:
[...]

Voor tradingview moet je nu betalen om de gedetailleerde chart te zien..
Dat is spijtig. Ik heb daar al 6 jaar een account en vind het fijn werken, maar ik haat dit soort verdienmodellen. Het is nog aardig aan de prijs ook. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
DJTimo schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:15:
[...]

Dat is spijtig. Ik heb daar al 6 jaar een account en vind het fijn werken, maar ik haat dit soort verdienmodellen. Het is nog aardig aan de prijs ook. -O-
Inderdaad..

Als er iemand waardige alternatieven weet, shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39
TheDudez schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

26% ondertussen.. misschien zo toch maar de helft verkopen na zo'n dag als vandaag.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

sjorremans schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:27:
[...]

26% ondertussen.. misschien zo toch maar de helft verkopen na zo'n dag als vandaag.
Echt bizar. Ik zit er ook aan te denken om wat te verkopen. En dan weer terug te kopen als die is gezakt.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
TheDudez schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

Echt bizar. Ik zit er ook aan te denken om wat te verkopen. En dan weer terug te kopen als die is gezakt.
Je kunt toch ook gewoon bijkopen als het is gezakt ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 11:22
Tanooki schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:56:
[...]

Ik ga vandaag of morgen mijn covered calls AMD 28aug $75 doorrollen,
Bij welke broker (ver)koop je calls van AMD?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
Strider schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:32:
[...]

Je kunt toch ook gewoon bijkopen als het is gezakt ;)
Met (een beetje) winst pakken is niks mis toch? Zeker niet na zo'n extreme stijging als vandaag.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Bij DeGiro is dit exacte probleem onderdeel van de kennisquiz die je hebt afgelegd toen je een account opende. Niet dat dat de situatie fijner voor je maakt ofzo, maar ze maken het iig wel duidelijk. Denk dat het ze gewoon teveel kost/te weinig oplevert om handel in otc aan te bieden. Je bezit nog wel gewoon je aandelen, of je die nu kunt verhandelen of niet is niet relevant daarvoor. Misschien kun je het bij IB proberen ofzo? Geen idee eerlijk gezegd of die otc aanbieden, moet je even kijken. Transfer fee zul je wel niet onderuit komen.

Ikzelf heb een klein beetje FNMA (en preferente varianten) op de otc, ik doe het via Schwab. Ik weet dat ze inkomende account transfers met otc aandelen accepteren, maar geen idee hoe dat werkt als het een Nederlands account is.

[ Voor 4% gewijzigd door i7x op 26-08-2020 16:46 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

sjorremans schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Met (een beetje) winst pakken is niks mis toch? Zeker niet na zo'n extreme stijging als vandaag.
Ik wacht nog.. op maar de 30 procent.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:19
sjorremans schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Wie zegt dat het winst pakken is? Als de boel blijft stijgen heb je maar een beetje winst gepakt. Wil je ze voor de lange termijn terug kopen en zakken ze niet meer moet je ze duurder terug kopen.

Blijft dus een gok om te verkopen, als je ze wel wilt hebben/later terug kopen. Nu (een deel) verkopen en vervolgens daarvan weer een nieuwe/andere gok doen (ander aandeel kopen) kan natuurlijk wel en dan zou je het wel als winst kunnen zien. Maar "verkopen want staat hoog" is in die zin geen echte winst, maar pas als je bv later goedkoper kunt terug kopen. (En uiteraard niet vergeten dat je dan waarschijnlijk ook 2x transactiekosten betaalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Beneveerg schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:34:
[...]
Bij welke broker (ver)koop je calls van AMD?
Binck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
RobertMe schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:09:
[...]

Wie zegt dat het winst pakken is? Als de boel blijft stijgen heb je maar een beetje winst gepakt. Wil je ze voor de lange termijn terug kopen en zakken ze niet meer moet je ze duurder terug kopen.

Blijft dus een gok om te verkopen, als je ze wel wilt hebben/later terug kopen. Nu (een deel) verkopen en vervolgens daarvan weer een nieuwe/andere gok doen (ander aandeel kopen) kan natuurlijk wel en dan zou je het wel als winst kunnen zien. Maar "verkopen want staat hoog" is in die zin geen echte winst, maar pas als je bv later goedkoper kunt terug kopen. (En uiteraard niet vergeten dat je dan waarschijnlijk ook 2x transactiekosten betaalt)
Heb je ook helemaal gelijk in, ik was een beetje kort door de bocht.
Mijn positie in alfen was eigenlijk al te groot dus vandaar dat ik nu een klein gedeelte heb verkocht. Heb dus sowieso niet alles verkocht, mocht alfen niet meer zakken moet ik naar wat anders op zoek om het geld weer in te investeren. Zakt alfen wel weer een stuk is het nog een optie om weer terug in te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Tanooki Je zou je huidige geschreven call van 28 aug $75 kunnen rollen naar 20 nov $82.5 voor een credit van 0.35 of eventueel naar $85 voor een debit van 0.90.

Huidige prijzen:
28 aug $75 call: 11.55 (ask)
20 nov $82.5 call: 11.90 (bid)
20 nov $85 call: 10.65 (bid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeeS
  • Laatst online: 20:02
DJTimo schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:15:
[...]

Bij Tradingview kan je als je proefmaand voorbij is vragen om een aanbieding. Scheelt zo bijna de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:00:
@Tanooki Je zou je huidige geschreven call van 28 aug $75 kunnen rollen naar 20 nov $82.5 voor een credit van 0.35 of eventueel naar $85 voor een debit van 0.90.

Huidige prijzen:
28 aug $75 call: 11.55 (ask)
20 nov $82.5 call: 11.90 (bid)
20 nov $85 call: 10.65 (bid)
Dank je! Die $82,50 had ik zelf ook op het oog en is het geworden. d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Tanooki op 26-08-2020 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:12
Get!em schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

Tech fonds bij FitVermogen verdwijnt in de herfst en gaat op in een Thema Impact fonds.Zie nieuws op de website.
(evenals de Health Care en nog wat andere fondsen)
Wel apart, want zowel Health Care als de Tech zijn bij FitVermogen zowel populair als goed presterend in hun toplijstjes.

[Afbeelding]
ze betalen eerst nog wel een dividend uit (voor de belangstellenden)
https://cdn-fitvermogen.i...20Fondsen%20Q3%202020.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:36
helloitsme schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:32:
[...]

ze betalen eerst nog wel een dividend uit (voor de belangstellenden)
https://cdn-fitvermogen.i...20Fondsen%20Q3%202020.pdf
Cool, toch nog mooi meegenomen. En daarna alles verkopen.
Ik blijf het jammer vinden, maar het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
Salesforce vandaag met 25% omhoog. Balen zeg dat ik er niet meer van had gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:22:
[...]

Ja mi. is het liepen. De risico's die ze toen liepen zijn niet te vergelijken met de risico's die je nu loopt. Er wordt ook gemeld dat DeGiro inmiddels op 7 van de 10 punten heeft voldaan. Het laatste gesteggel gaat over dat geld markt fonds van Morgan Stanley. Dat vind ik persoonlijk geen groot risico, al helemaal niet voor een kleine belegger zoals @Wessel22. En bovendien komen er echte bankrekeningen waarmee dat probleem dan is opgelost.

https://fd.nl/beurs/13517...chtszaak-tegen-afm-boetes
https://fd.nl/beurs/13524...iro-liepen-te-veel-risico
Het is niet liepen, maar het loopt nog !! Kortom in theorie loop je momenteel een risico als je vermogen groter is dan 20K bij DeGiro.

https://www.afm.nl/nl-nl/...ro-last-onder-dwangsom-op

Hier een quote:

Voor een aantal onderdelen zijn de aanpassingen niet voldoende gebleken en verbeuren er dwangsommen. Het gaat hierbij om vermogensscheiding, belangenconflicten en belangenverstrengeling. DeGiro is daarom verplicht 300.000 euro te betalen aan de AFM. DeGiro onderneemt stappen om de geconstateerde gebreken alsnog te herstellen en rapporteert hierover aan de AFM

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 26-08-2020 21:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nogmaals, dat bericht spreekt niet over tegenwoordige tijd. De dwangsommen verbeuren wanneer de last niet (of niet voldoende) is nageleefd vóór de deadline. Die deadline lag 6 maanden na 23 april 2018.

Je kan uit de publicatie niet opmaken dat ze vandaag niet aan de eisen voldoen. Alleen dat ze dat op 23 april 2018 niet deden, en dat aan drie van de tien ten laste gelegde onderdelen op 23 oktober 2018 nog niet was voldaan.

De publicatie vond pas op 27 juli 2020 plaats, omdat DEGIRO bezwaar heeft gemaakt bij de AFM en daarna beroep heeft aangetekend bij de rechtbank. Zolang dergelijke procedures nog lopen, kan er niets gepubliceerd worden.

[ Voor 74% gewijzigd door Zr40 op 26-08-2020 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
phantom09 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:33:
Salesforce vandaag met 25% omhoog. Balen zeg dat ik er niet meer van had gekocht.
Sja, balen dat ik niets van Salesforce heb gekocht, maar zo kan ik nog wel 20 fondsen opnoemen :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:40:
Nogmaals, dat bericht spreekt niet over tegenwoordige tijd. De dwangsommen verbeuren wanneer de last niet (of niet voldoende) is nageleefd vóór de deadline. Die deadline lag 6 maanden na 23 april 2018.

Je kan uit de publicatie niet opmaken dat ze vandaag niet aan de eisen voldoen. Alleen dat ze dat op 23 april 2018 niet deden, en dat aan drie van de tien ten laste gelegde onderdelen op 23 oktober 2018 nog niet was voldaan.

De publicatie vond pas op 27 juli 2020 plaats, omdat DEGIRO bezwaar heeft gemaakt bij de AFM en daarna beroep heeft aangetekend bij de rechtbank. Zolang dergelijke procedures nog lopen, kan er niets gepubliceerd worden.
Er wordt op de site van de AFM wel wat bekend gemaakt:

https://www.afm.nl/nl-nl/...ro-last-onder-dwangsom-op

Rechts heb je dan de juridische stand van zaken:

https://www.afm.nl/~/prof...n-lod-degiro.pdf?la=nl-NL

In dat document staat:

Toelichting1.DeGiro heeft bezwaar gemaakt tegen de last onder dwangsom. Op 10 januari 2019 heeft de AFM op dit bezwaar beslist. Daarbij heeft de AFM twee onderdelen van de last onder dwangsom volledig herroepen. Ook zijn twee onderdelen van de last onder dwangsom gedeeltelijk herroepen. Voor het overige heeft de AFM de last onder dwangsom in stand gelaten.

Daarna verwijzen ze je naar de hoofdpagina:

https://www.afm.nl/~/prof...n-lod-degiro.pdf?la=nl-NL

Uitspraak rechtbank:

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2020:6328

Bij 2.3 in dit document staat dat DeGiro niet voledoet aan punt 3, 9 en 10:

Na bij brief van 16 mei 2019 het voornemen daartoe en het onderzoeksrapport van dezelfde datum inzake controle van de last onder dwangsom (het onderzoeksrapport II) aan [eiseres] kenbaar te hebben gemaakt en kennis te hebben genomen van de zienswijze van [eiseres] daarop, heeft de AFM op 9 september 2019 de invorderingsbeschikking genomen.

De AFM heeft geconcludeerd dat [eiseres] aan lastonderdelen 3, 9 en 10 niet heeft voldaan, dat voor die onderdelen een dwangsom is verbeurd en dat [eiseres] daarom verplicht is om € 300.000,- te betalen.

Punt 3 is:

3. [ [eiseres] treft binnen zes maanden na dagtekening van het lastbesluit voldoende adequate maatregelen ter bescherming van de rechten van cliënten op de aan hen toebehorende gelden en financiële instrumenten en past haar handelswijze daarop aan.

Punt 13.1 wordt er ook vermeld dat DeGiro niet voldoet aan wge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
DJ-B schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:07:
[...]

Dat dividend is geen cadeautje o.i.d.
Het dividend gaat letterlijk bij beleggingsfondsen van de koers van het fonds eraf, dus het heeft geen zin daar op te wachten en daarnaast wordt het dividend automatisch herbelegt waardoor je opnieuw naar verwachting een heel klein percentage van dat dividend kwijt bent aan de op/afslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@phantom09 Zucht. Je wil echt heel graag dingen lezen die er niet staan.

Met een bezwaar geeft DEGIRO aan dat ze het niet eens zijn met de vaststellingen of conclusies van de AFM. Daarin geven ze aan waarmee ze het niet eens zijn, en de AFM behandelt het bezwaar. Dit gaat nog steeds over de situatie van 23 april 2018.

Met het beroep geeft DEGIRO aan dat ze het niet eens zijn met de werkwijze van de AFM. Daarin probeert DEGIRO bij de rechter de opgelegde maatregelen te bestrijden. Dit gaat over de situatie van 23 april 2018 en over of het verbeuren van de dwangsom op 23 oktober 2018 terecht is.

Het betekent niets meer dan dat. Er wordt niets beweerd over een recentere situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:39:
@phantom09 Zucht. Je wil echt heel graag dingen lezen die er niet staan.

Met een bezwaar geeft DEGIRO aan dat ze het niet eens zijn met de vaststellingen of conclusies van de AFM. Daarin geven ze aan waarmee ze het niet eens zijn, en de AFM behandelt het bezwaar. Dit gaat nog steeds over de situatie van 23 april 2018.

Met het beroep geeft DEGIRO aan dat ze het niet eens zijn met de werkwijze van de AFM. Daarin probeert DEGIRO bij de rechter de opgelegde maatregelen te bestrijden. Dit gaat over de situatie van 23 april 2018 en over of het verbeuren van de dwangsom op 23 oktober 2018 terecht is.

Het betekent niets meer dan dat. Er wordt niets beweerd over een recentere situatie.
Ik heb een mail gestuurd naar de AFM met de simpele vraag of DeGiro voldoet aan de wge en dus vermogensscheiding op orde heeft of niet. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is denk ik de verkeerde vraag. Je wil weten of de eerder vastgestelde problemen inmiddels zijn opgelost.

Of een beleggingsinstelling nu voldoet aan alle regels? Juridisch gezien altijd, want dat zijn ze verplicht. Je kan alleen achteraf vaststellen dat regels niet zijn gevolgd of zijn overtreden.

Het is immers onmogelijk voor een toezichthouder of andere instanties om realtime te controleren dat aan alle regels wordt voldaan. En soms (zoals ook hier het geval is geweest) is uitgebreid onderzoek nodig om vast te stellen dat dat misschien niet het geval is. Zoiets vaststellen kost veel tijd.

De vraag zoals je hem hier hebt geformuleerd is onbeantwoordbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 26-08-2020 23:10 ]

• JohanNL
Ze zullen vast wel weten wat er wordt bedoeld en/of naar wordt verwezen.
Dan komt er waarschijnlijk een heel uitgebreid, meer algemeen antwoord.

• trader1212
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2021
Mensen die netflix nog vasthouden, het was goeie dag 11% erbij.

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Heb besloten mijn geld uit mijn investeringen te halen (80%
Vanguard International Shares Select Exclusions Index Fund met 0.2% fee, 10%
AMP Capital Australasian Property Index Fund met 0.42% fee, 10% S&P/NZX 50 ETF (NZG) met 0.2% fee) voor een managed fund met 0.85% fee.

Ik heb al een retirement fund (% komt direct uit inkomen en word gematched door werkgever + overheid) met dezelfde fund managers en die heeft een 20% return. Een stuk beter dan the 7% die mn andere investeringen (zie boven) gehaald heeft. Het managed fund heeft een track record van zo'n 18.5% p.a. en investeerd vooral in small+mid cap in australasia.

• magneetje
  • Laatst online: 15-09 11:50
phantom09 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:50:
[...]

Ik heb een mail gestuurd naar de AFM met de simpele vraag of DeGiro voldoet aan de wge en dus vermogensscheiding op orde heeft of niet. Ik ben benieuwd.
In een artikel van nrc van 28 juli j.l staat het volgende:

Uit navraag bij de AFM blijkt dat op dit moment nog niet is vastgesteld of Degiro zich volledig aan de Wft houdt. De toezichthouder laat weten dat de komende maanden wordt onderzocht of niet langer sprake is van vermogensscheiding, belangenconflicten en belangenverstrengeling bij Degiro. Daarbij wordt volgens een woordvoerder van AFM op een „constructieve manier” overlegd met het bedrijf.

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:00
bluebear schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 02:15:
Heb besloten mijn geld uit mijn investeringen te halen (80%
Vanguard International Shares Select Exclusions Index Fund met 0.2% fee, 10%
AMP Capital Australasian Property Index Fund met 0.42% fee, 10% S&P/NZX 50 ETF (NZG) met 0.2% fee) voor een managed fund met 0.85% fee.

Ik heb al een retirement fund (% komt direct uit inkomen en word gematched door werkgever + overheid) met dezelfde fund managers en die heeft een 20% return. Een stuk beter dan the 7% die mn andere investeringen (zie boven) gehaald heeft. Het managed fund heeft een track record van zo'n 18.5% p.a. en investeerd vooral in small+mid cap in australasia.
Waarom denk je dat ze in de toekomst dat percentage kunnen vasthouden?

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 19:26
DJ-B schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:07:
[...]

Idd, al een keuze gemaakt wat je gaat doen ?

Denk dat het voor mij een mooi moment is om te gaan spreiden

[ Voor 10% gewijzigd door descon op 27-08-2020 08:02 ]

• bluebear
Crasheeee schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:44:
[...]

Waarom denk je dat ze in de toekomst dat percentage kunnen vasthouden?
Ze hebben dit voor zo'n 13 jaar, since inception, volgehouden... Dus ik denk dat het wel goedzit. In ieder geval down ze het beter dan ik kan doen.

• Strider
trader1212 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 02:09:
Mensen die netflix nog vasthouden, het was goeie dag 11% erbij.
Wat is de reden van deze stijging?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn bronnen zeggen dat dit te maken heeft met twee surveys die een analist van Piper Sandler heeft gehouden.

De eerste survey betreft 1000 respondenten met de vraag welke video-on-demand services men nog zou behouden zodra coronamaatregelen versoepeld zouden worden. Netflix stond bovenaan met 41%. Prime Video 28% en Disney+ 17%.

De tweede survey betreft 600 respondenten onder Netflix abonnees waaruit blijkt dat de meesten de dienst beschouwen als 'good value' en nog zouden blijven indien Netfix de prijzen verhoogt.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 27-08-2020 09:27 ]

• Strider
Zijn er hier Tweakers die debelegger volgen? Hij heeft aardige content op Youtube en zijn beleggingsportefeuille rendeert zeer goed.

Helaas geeft hij alleen inzicht in zijn volledige beleggingsportefeuille als je lid wordt van zijn community.

BlaBlaBla

• Qunix
Strider schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:55:
Zijn er hier Tweakers die debelegger volgen? Hij heeft aardige content op Youtube en zijn beleggingsportefeuille rendeert zeer goed.

Helaas geeft hij alleen inzicht in zijn volledige beleggingsportefeuille als je lid wordt van zijn community.
Sporadisch. Zijn strategie is niet de mijne, maar zijn gedachtegoed weer wel. De enkele items over miljardairs heeft ook mijn interesse. De interviews vind ikzelf minder, behalve laatst de ex-ABN Amro gast.

Over YouTube kanalen gesproken. Ik volg sinds enkele dagen deze dude:
YouTube: Michael Jay - Value Investing - YouTube

Geeft enorme analyses van bedrijven en of nieuwsberichten. Hij verteld niet zoals de meeste zijn mening (ja, af en toe dan), maar vooral de feiten met bewijzen.
Zo heeft hij laatst laten zien hoe de Golden Butterfly strategie werkt. Ook interessant.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:27
Qunix schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:05:
[...]

Sporadisch. Zijn strategie is niet de mijne, maar zijn gedachtegoed weer wel. De enkele items over miljardairs heeft ook mijn interesse. De interviews vind ikzelf minder, behalve laatst de ex-ABN Amro gast.
De interviews vind ik juist het leukst, anders gaat het alleen maar over Tesla en Virgin Galactic. Ik download de afleveringen en het luistert wel lekker weg, naast bijvoorbeeld BNR Beurswatch/Beleggerspanel.

[ Voor 11% gewijzigd door Carfanatic op 27-08-2020 10:36 ]

• Qunix
Carfanatic schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:35:
[...]

De interviews vind ik juist het leukst, anders gaat het alleen maar over Tesla en Virgin Galactic. Ik download de afleveringen en het luistert wel lekker weg, naast bijvoorbeeld BNR Beurswatch/Beleggerspanel.
Bij de interviews skipte ik veel, maar bij de ABN Amro gast deed ik dat opvallend niet. Hmm.

Ik zal eens naar BNR luisteren. Een indirecte tip aan mij ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Qunix op 27-08-2020 10:58 ]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 17:20
Nog wat beleggingstips >:)
Jim Chanos is de Darth Vader van het short gaan

Short gaan op Wirecard leverde zijn bedrijf $100 mln op. De 62-jarige Jim Chanos speculeert met zijn hedgefonds Kynikos Associates op koersdalingen. Hij werd beroemd door Enrons ondergang te voorspellen. Nu richt hij zijn pijlen op Uber, Lyft, Just Eat én Tesla.
https://fd.nl/profiel/135...-vader-van-het-short-gaan

• Qunix
Ook Just Eat? Okay....

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
So raar is dat toch niet? Je legt meer dan 15x de omzet neer voor het aandeel terwijl extra omzetgroei alleen maar een grotere cashburn betekend (ex working cap movements). Dat zijn nou niet echt dingen waar je al belegger blij van wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 16:35
Afgezien van de waardering maakt Chanos ook al een tijdje het interessante punt dat bedrijven als Just Eat en Uber voornamelijk bestaan omdat ze de arbeidsmarkt arbitreren door mensen niet in loondienst te nemen. Als het goed gaat gaat de winst naar de aandeelhouder maar als het slecht gaat is er geen vangnet en moet de staat (en dus de belastingbetaler) opdraaien voor de sociale kosten. De open vraag is of dat model politiek houdbaar is of dat zulke bedrijven verplicht worden sociale zekerheid te bieden, mensen in vaste dienst te nemen, meer loon te betalen, of meer belasting moeten betalen. Zelf geen sterke mening over, maar het is een interessant vraagstuk.

[ Voor 14% gewijzigd door writser op 27-08-2020 16:24 ]

Onvoorstelbaar!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
In Californië zijn ze daar in elk geval druk mee bezig: https://edition.cnn.com/2...ary-injunction/index.html

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik krijg net een mail van Binck:
Geachte heer Videopac,

Graag informeren wij u over het volgende.

Momenteel staat op het bovenstaande rekeningnummer de status 'Inactive' ingesteld. Binnenkort nemen wij afscheid van deze status en bijbehorende condities en worden deze per 1 oktober 2020 beëindigd. Vanaf deze datum worden de reguliere tarieven volgens het pakket Binck Green van kracht.

Klik hier voor het volledig tarievenoverzicht.

Indien u een ander pakket wenst kunt u dit wijzigen op onze website via 'Mijn Rekening' en 'Instellingen'.

Mocht u over bovenstaande nog vragen hebben dan kunt u ons bereiken tijdens kantooruren via algemeen telefoonnummer 020 606 2666 of via een reactie op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,
BinckBank
Het irritante is dat je nergens meer kunt zien wat de kosten van inactive zijn, maar het moge duidelijk zijn dat inactive-klanten meer gaan betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Videopac op 27-08-2020 17:56 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:27
Videopac schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:55:

[...]

Het irritante is dat je nergens meer kunt zien wat de kosten van inactive zijn, maar het moge duidelijk zijn dat inactive-klanten meer gaan betalen.
Nog laat. Meesten waren al omgezet volgens mij. Ik zelf per september en dus van broker gewisseld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Videopac schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:55:

[...]

Wat vreemd, je zou al sinds begin deze maand overgezet moeten zijn.
Transactiekosten Binck Inactive
Aandelen, obligaties en turbo's*: €6,50 + 0,1% (minimum: €10, maximum: €150)
Opties per contract: €2,90
Binck turbo's: geen transactiekosten
ETF's: €5 + 0,1% (maximum: €150)
Beleggingsfondsen: €7,50 + 0,15% (maximum: €150)
Futures: €4
Effecten Overige beurzen: €9,50 + 0,15% (minimum: €10, maximum: €150)
Service fee voor beleggingsfondsen en ETF's: 0,15% op jaarbasis
Ik heb deze data toevallig opgeslagen :)

+ Bij inactive waren een heleboel functies uitgeschakeld en geen live koersen op geen enkele beurs, behalve als je daar dan weer extra voor betaalde.

Qua kosten ben je al aardig snel goedkoper uit met het nieuwe pakket als je af en toe wat betaalde orders doet of tenminste ongeveer even veel kwijt als eerst.
De beleggers die eenmalig wat hebben gestort en daarmee gaan beleggen en dit gewoon '' holden '' gaan wel een stuk meer betalen.
Net als de '' turbo beleggers ''.

[ Voor 59% gewijzigd door JohanNL op 27-08-2020 18:58 ]

• phantom09
JohanNL schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:37:
[...]

Dat dividend is geen cadeautje o.i.d.
jawel, het is een sigaar uit eigen doos 8)

• phantom09
henkjobse schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:28:
[...]

Nog laat. Meesten waren al omgezet volgens mij. Ik zelf per september en dus van broker gewisseld.
Naar welk broker ben je overgestapt en waarom?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In de categorie 'ooit moet de eerste keer zijn', zojuist heb ik een long call uitgeoefend. Onderdeel van een bull call spread waarvan beide legs inmiddels deep ITM zijn. Reden: dividend ontvangen op het onderliggende aandeel. Toch weer goed voor een maand of twee aan koersdata :9

Die paar maanden long in de underlying (tot expiration) kan ik wel hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 00:13:
Ze zullen vast wel weten wat er wordt bedoeld en/of naar wordt verwezen.
Dan komt er waarschijnlijk een heel uitgebreid, meer algemeen antwoord.
En hier komt dan het " mooie" {politiek ontwijkende) antwoord van de AFM:

Hartelijk dank voor uw vraag over vermogensscheiding bij DeGiro,

DeGiro heeft op last van de AFM een groot aantal wijzigingen in haar bedrijfsvoering doorgevoerd. Voor een aantal onderdelen zijn de aanpassingen niet voldoende gebleken. DeGiro onderneemt stappen om de geconstateerde gebreken alsnog te herstellen en rapporteert hierover aan de AFM.

Vanwege de Corona-maatregelen zijn we niet op kantoor en daardoor helaas niet telefonisch bereikbaar. Uw vragen kunt u stellen via info@afm.nl of via het contactformulier op onze website www.afm.nl. Wij verzoeken u vriendelijk uw contactgegevens in uw bericht te vermelden.

Graag wijzen wij u ook op de nieuwe Signalenmonitor. Heeft u hem al gezien? Dit keer onder andere met filmpjes van consumenten.

• phantom09
Zr40 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:18:
In de categorie 'ooit moet de eerste keer zijn', zojuist heb ik een long call uitgeoefend. Onderdeel van een bull call spread waarvan beide legs inmiddels deep ITM zijn. Reden: dividend ontvangen op het onderliggende aandeel. Toch weer goed voor een maand of twee aan koersdata :9

Die paar maanden long in de underlying (tot expiration) kan ik wel hebben :)
Wat is je maintenance margin nu dan?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:20:
[...]
Wat is je maintenance margin nu dan?
Onveranderd door de exercise.

Wat is er wel veranderd: de bull call spread is nu omgetoverd naar een covered call. Beiden zouden een identieke en inmiddels vaststaande uitkomst hebben (tenzij de koers van de underlying met meer dan 35% daalt), maar dankzij de exercise ontvang ik ook het dividend.

Risico voor mij is dat de koers daalt tot onder de strike van de long call die ik heb uitgeoefend. Dat is een daling van meer dan 65%. Dan ben ik ongunstiger uit omdat ik een achteraf waardeloze call heb uitgeoefend.

[ Voor 86% gewijzigd door Zr40 op 27-08-2020 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
phantom09 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:19:
[...]

En hier komt dan het " mooie" {politiek ontwijkende) antwoord van de AFM:

Hartelijk dank voor uw vraag over vermogensscheiding bij DeGiro,

DeGiro heeft op last van de AFM een groot aantal wijzigingen in haar bedrijfsvoering doorgevoerd. Voor een aantal onderdelen zijn de aanpassingen niet voldoende gebleken. DeGiro onderneemt stappen om de geconstateerde gebreken alsnog te herstellen en rapporteert hierover aan de AFM.

Vanwege de Corona-maatregelen zijn we niet op kantoor en daardoor helaas niet telefonisch bereikbaar. Uw vragen kunt u stellen via info@afm.nl of via het contactformulier op onze website www.afm.nl. Wij verzoeken u vriendelijk uw contactgegevens in uw bericht te vermelden.

Graag wijzen wij u ook op de nieuwe Signalenmonitor. Heeft u hem al gezien? Dit keer onder andere met filmpjes van consumenten.
Dus ze wachten nog af op het rapport, of zijn aan het controleren en brengen later hun beoordeling uit op de gemaakte aanpassingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 12:38
bluebear schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:10:
[...]

Ze hebben dit voor zo'n 13 jaar, since inception, volgehouden... Dus ik denk dat het wel goedzit. In ieder geval down ze het beter dan ik kan doen.
Dus tijdens de langste bull market ooit, die toevallig ook zo'n 13 jaar geleden startte, is het ze gelukt winst te maken? Wat een prestatie. Maak me wakker als het ze lukt ook dít jaar weer 20% te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
BrtH schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:02:
[...]

Dus tijdens de langste bull market ooit, die toevallig ook zo'n 13 jaar geleden startte, is het ze gelukt winst te maken? Wat een prestatie. Maak me wakker als het ze lukt ook dít jaar weer 20% te halen.
Als het me al de kopzorgen, tijd en moeite bespaard zelf de markt te onderzoeken, wanneer te kopen/verkopen etc. en toch een goede return te krijgen zonder zoveel meer te betalen in fees.. waarom niet?

Zeker wanneer je dit vergelijkt met de laastste 10 jaar SP500 die 14.70% average annual return had. 20 jaar was enkel 5.9% en 10% since inception. Vanwaar de opgetrokken neus?

[ Voor 14% gewijzigd door bluebear op 28-08-2020 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
bluebear schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 00:24:
[...]

Als het me al de kopzorgen, tijd en moeite bespaard zelf de markt te onderzoeken, wanneer te kopen/verkopen etc. en toch een goede return te krijgen zonder zoveel meer te betalen in fees.. waarom niet?

Zeker wanneer je dit vergelijkt met de laastste 10 jaar SP500 die 14.70% average annual return had. 20 jaar was enkel 5.9% en 10% since inception. Vanwaar de opgetrokken neus?
Tja, nu zijn we toch benieuwd om welk fonds het gaat. 0.85% is best fors, zeker als daar nog dividendlek bijkomt. Dan moeten ze van goeden huize komen om de (wereld)index structureel te verslaan. En de kopzorgen rond indexfondsen vallen natuurlijk ook wel mee, je bepaalt een keer de verdeling en vervolgens leg je (automatisch) in. Met indexfondsen weet je wat je krijgt: de index. Stop je al je geld in één beheerd fonds dan zou het bij mij toch gaan kriebelen of ik wel het juiste fonds gekozen heb (wetende dat veel actieve fondsen de index niet structureel weten te verslaan, slecht presterende fondsen vaak opgedoekt worden en survivorship bias geen garantie is voor toekomstige prestaties).

Daarmee wil ik niet zeggen dat een actieve strategie per se slecht is, ik heb ook wel wat actiefs als onderdeel van een breder portfolio, maar alles op één actieve strategie gooien kan (afhankelijk van de strategie / het gekozen fonds) nogal riskant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
Verwijderd1 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 00:57:
[...]

Tja, nu zijn we toch benieuwd om welk fonds het gaat. 0.85% is best fors, zeker als daar nog dividendlek bijkomt. Dan moeten ze van goeden huize komen om de (wereld)index structureel te verslaan. En de kopzorgen rond indexfondsen vallen natuurlijk ook wel mee, je bepaalt een keer de verdeling en vervolgens leg je (automatisch) in. Met indexfondsen weet je wat je krijgt: de index. Stop je al je geld in één beheerd fonds dan zou het bij mij toch gaan kriebelen of ik wel het juiste fonds gekozen heb (wetende dat veel actieve fondsen de index niet structureel weten te verslaan, slecht presterende fondsen vaak opgedoekt worden en survivorship bias geen garantie is voor toekomstige prestaties).

Daarmee wil ik niet zeggen dat een actieve strategie per se slecht is, ik heb ook wel wat actiefs als onderdeel van een breder portfolio, maar alles op één actieve strategie gooien kan (afhankelijk van de strategie / het gekozen fonds) nogal riskant zijn.
Zoals gezegd, Ik zit nu op een drietal fondsen met tussen de 0.2% en 0.42% in fees (Vanguard International Shares Select Exclusions Index Fund met 0.2% fee, 10% AMP Capital Australasian Property Index Fund met 0.42% fee, 10% S&P/NZX 50 ETF (NZG) met 0.2% fee)
Goedkoper kan ik niet krijgen in Nieuw Zeeland. Bovendien moet ik over dividend belasting betalen.

Het fonds met 0.85% heeft een return van 17.94% after fees, before tax (since inception). Het investeerd in "smaller and medium growth companies listed in New Zealand and Australia."

Het is het Growth 2 fund of Pie Funds, in Nieuw Zeeland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
bluebear schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 01:16:
[...]

Zoals gezegd, Ik zit nu op een drietal fondsen met tussen de 0.2% en 0.42% in fees (Vanguard International Shares Select Exclusions Index Fund met 0.2% fee, 10% AMP Capital Australasian Property Index Fund met 0.42% fee, 10% S&P/NZX 50 ETF (NZG) met 0.2% fee)
Goedkoper kan ik niet krijgen in Nieuw Zeeland. Bovendien moet ik over dividend belasting betalen.

Het fonds met 0.85% heeft een return van 17.94% after fees, before tax (since inception). Het investeerd in "smaller and medium growth companies listed in New Zealand and Australia."

Het is het Growth 2 fund of Pie Funds, in Nieuw Zeeland.
Dan zit je inderdaad met een andere fiscale situatie. De voordelen van de Nederlandse fondsen heb je niet, maar iets meer diversificatie dan alleen small en midcap in Australië en NZ lijkt me wel verstandig. :P

Volgens de factsheet hebben ze ook een grote cash/other positie van 19%. Ik weet niet of dat futures zijn of echte cash posities, maar je betaalt er in ieder geval wel voor. Bij het conservative fonds is het beslaat dat maar liefst 62.9% van het fonds. :o :+

De afgelopen jaren is het natuurlijk een prima ritje geweest, maar het is de vraag hoe het fonds op de langere termijn presteert. Dat zal veelal samenhangen met de economische situatie in die regio. Als je daar zelf ook al woont ben je wel erg invested in die regio als je ook nog je vermogen in kleinere bedrijven daar (dus veelal gecorreleerd met de lokale economie, itt tot large caps die over het algemeen ook buiten de regio opereren).

Vergelijk het met een Nederlander die vooral in Nederlandse small caps investeert. Zul je net zien dat je wil liquideren, bijvoorbeeld omdat het economisch wat tegenzit en dan gaat het ook nog slecht met je beleggingen (omdat die dezelfde lokale afhankelijkheid hebben). Bij zo'n lokale crisis kan je juist profiteren van internationale diversificatie omdat die de lokale crisis kan ontspringen. Als de VS / Europa klapt dan zal het bijna overal tegenzitten, maar je minimaliseert er in ieder geval je bedrijfsspecifiek risico mee.

Een simpele accumulerende wereldindex ETF of fonds biedt denk ik een veel betere optie: lagere kosten en meer spreiding. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
Verwijderd1 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 02:18:
[...]

Dan zit je inderdaad met een andere fiscale situatie. De voordelen van de Nederlandse fondsen heb je niet, maar iets meer diversificatie dan alleen small en midcap in Australië en NZ lijkt me wel verstandig. :P

Volgens de factsheet hebben ze ook een grote cash/other positie van 19%. Ik weet niet of dat futures zijn of echte cash posities, maar je betaalt er in ieder geval wel voor. Bij het conservative fonds is het beslaat dat maar liefst 62.9% van het fonds. :o :+

De afgelopen jaren is het natuurlijk een prima ritje geweest, maar het is de vraag hoe het fonds op de langere termijn presteert. Dat zal veelal samenhangen met de economische situatie in die regio. Als je daar zelf ook al woont ben je wel erg invested in die regio als je ook nog je vermogen in kleinere bedrijven daar (dus veelal gecorreleerd met de lokale economie, itt tot large caps die over het algemeen ook buiten de regio opereren).

Vergelijk het met een Nederlander die vooral in Nederlandse small caps investeert. Zul je net zien dat je wil liquideren, bijvoorbeeld omdat het economisch wat tegenzit en dan gaat het ook nog slecht met je beleggingen (omdat die dezelfde lokale afhankelijkheid hebben). Bij zo'n lokale crisis kan je juist profiteren van internationale diversificatie omdat die de lokale crisis kan ontspringen. Als de VS / Europa klapt dan zal het bijna overal tegenzitten, maar je minimaliseert er in ieder geval je bedrijfsspecifiek risico mee.

Een simpele accumulerende wereldindex ETF of fonds biedt denk ik een veel betere optie: lagere kosten en meer spreiding. :9
De cash posities zijn incluis short and long derivatives - futures en opties.

Je hebt gelijk met de spreiding, maar hun global growth fund (investing in large companies globally) is pas sinds mei 2018 bezig en heeft een annual realised return van 3%. Is natuurlijk net voor de crash gestart.

wat is wijsheid... haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
bluebear schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 02:35:
[...]

De cash posities zijn incluis short and long derivatives - futures en opties.
Bij de conservative staat als top 5 holdings toch echt: cash, nog een keer cash, bonds, nog een keer bonds, en on call (ik weet niet wat dat betekent ;p). Wat dat betreft dus niet anders als de mixfondsen die je hier vaak ziet, wel de hoofdprijs, maar de inhoud is een simpele mix (waarbij je in Nederland in ieder geval met deposito's even goed of beter af bent dan met bonds, je hebt dan immers geen fee, hebt gegarandeerde rente en een garantiestelsel).
Je hebt gelijk met de spreiding, maar hun global growth fund (investing in large companies globally) is pas sinds mei 2018 bezig en heeft een annual realised return van 3%. Is natuurlijk net voor de crash gestart.

wat is wijsheid... haha
De algemene wijsheid hier, maar ook bij sommige stock pickers (denk aan Buffett bij een van de jaarvergaderingen), is dat je met een index de meeste beheerde fondsen verslaat. Ik zou er zeker nog wat meer over lezen.

De enige reden die ik zie om toch in te zetten op actief beheer is omdat je de beheerder vertrouwt in het doen van goede transacties. Dat kan je natuurlijk pas achteraf beoordelen, maar je wil niet in een situatie terechtkomen waarin je ontevreden bent met de prestaties (flinke daling) en dan besluit te verkopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Goh, ik zit tot nu toe verrekte verkeerd met mijn outlook (zie eerdere posts): het herstel van de aandelenmarkt blijft maar aanhouden. Ik heb nog geen spijt van het besluit om mijn equity exposure destijds de deur uit te mikken. Ik heb de daling in Feb/Maart maar ook de rally na de dip gemist en kost mij dus enkele % in performance: ik denk nog steeds dat ik het beste besluit heb gemaakt met de informatie die ik toen had.

Ik sta nog steeds aan de zijlijn wat betreft equity exposure.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
Verwijderd1 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 03:00:
[...]

Bij de conservative staat als top 5 holdings toch echt: cash, nog een keer cash, bonds, nog een keer bonds, en on call (ik weet niet wat dat betekent ;p). Wat dat betreft dus niet anders als de mixfondsen die je hier vaak ziet, wel de hoofdprijs, maar de inhoud is een simpele mix (waarbij je in Nederland in ieder geval met deposito's even goed of beter af bent dan met bonds, je hebt dan immers geen fee, hebt gegarandeerde rente en een garantiestelsel).
Het gele staat voor Cash/other (including short and long derivatives). Ik kijk ook niet naar conservative maar de growth 2 (of de global growth 2). Conservative is dan ook ontzettend conservatief! :D
[b]Jb! schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 03:00

De algemene wijsheid hier, maar ook bij sommige stock pickers (denk aan Buffett bij een van de jaarvergaderingen), is dat je met een index de meeste beheerde fondsen verslaat. Ik zou er zeker nog wat meer over lezen.

De enige reden die ik zie om toch in te zetten op actief beheer is omdat je de beheerder vertrouwt in het doen van goede transacties. Dat kan je natuurlijk pas achteraf beoordelen, maar je wil niet in een situatie terechtkomen waarin je ontevreden bent met de prestaties (flinke daling) en dan besluit te verkopen.
Klopt, daar heb je ook gelijk in. Ik weet ook niet wat slim is. Ik zit nu voor een groot deel in de SP500 maar ik merk dat ik er erg veel mee bezig ben en erg veel erover begin te lezen. Ik zit ook een beetje met de rally in mn maag aangezien ik ook zie dat dit niet zo door kan gaan en ik het gevoel heb de val er aan staat te komen.
Als ik dan ook kijk naar mijn pensioen fonds, ook bij Pie Funds geregeld, en ik daar ook een 20%+ rendement zie...
Dan lever ik liever ~0.6% van mn rendement op zodat ik niet al die zorgen heb...

Of is dat rekensommetje krom? is het meer dan 0.6%?

[ Voor 3% gewijzigd door bluebear op 28-08-2020 04:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:43

tomtom901

Moderator General Chat
Chief schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 03:11:
Goh, ik zit tot nu toe verrekte verkeerd met mijn outlook (zie eerdere posts): het herstel van de aandelenmarkt blijft maar aanhouden. Ik heb nog geen spijt van het besluit om mijn equity exposure destijds de deur uit te mikken. Ik heb de daling in Feb/Maart maar ook de rally na de dip gemist en kost mij dus enkele % in performance: ik denk nog steeds dat ik het beste besluit heb gemaakt met de informatie die ik toen had.

Ja, bijzonder hoe hard het gaat he? SP futures alweer een procent in de plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Goh, ik zit tot nu toe verrekte verkeerd met mijn outlook (zie eerdere posts): het herstel van de aandelenmarkt blijft maar aanhouden.
Vanuit mijn perspectief kan ik het al lang geen 'herstel' meer noemen. Het niveau van februari had ik in mei al weer bereikt; inmiddels staat NLV nog eens een-derde hoger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Zijn er nog Tweakers met Galapagos aandelen?
Wat is jullie plan, houden en wachten op betere tijden, of toch maar gedeeltes of alles gaan verkopen?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Strider schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:48:
Wat is jullie plan, houden en wachten op betere tijden, of toch maar gedeeltes of alles gaan verkopen?
Gekocht aan 115. Ik houd ze met oog op long-term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Ik.

Ze hebben een test niet aangeleverd wat de partij in de VS wel verwachtte vanwege de complicaties van het medicijn. Ik heb wel vertrouwen dat ze het gaat lukken. De vertraging zal minstens 1.5 jaar zijn voordat het op de markt komt. In Q2/Q3 2021 kunnen ze het opnieuw indienen want dan zullen de testen klaar zijn. Het is wel zo dat de concurrent al een medicijn op de markt heeft en Galapagos dus 3 jaar achterloopt. Ook het hoofd stofmiddel in het product was al langer bekend, en dat Galapagos het toepast in zijn andere medicijnen die ze nog uit moeten uitbrengen.

Ik heb nog wel vertrouwen erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

@Strider @Rubberen @Qunix Welke waarde kennen jullie toe aan hun reumamiddel filgotinib? Toen ik er een tijdje geleden naar gekeken had (februari 2018 schat ik), was mijn ruwe schatting van de waardering voor de RA (samen met de OA-lijn) precies 0 euro. Heel wat R&D kosten om in een zeer competitieve markt een (licht?) verbeterde JAK-inhibitor te ontwikkelen, terwijl de concurrentie toen al veel verder stond. Ik zie vandaag dat er al (minstens) twee goedgekeurde medicijnen op basis van hetzelfde principe goedgekeurd zijn. Hoewel de market opportunity zeer groot is, was ik toen in 2018 niet echt overtuigd van de market share die ze projecteerden te halen. Hun onderzoekslijn naar longfibrose leek me toen meer veelbelovend, maar toch onvoldoende om me toen te overhalen om hun aandelenprijs te betalen in ruil voor die potentie.

[ Voor 11% gewijzigd door Nick The Heazk op 28-08-2020 11:47 ]

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Welke tool (if any) gebruiken de optiebeleggers hier om hun rendement/cost basis bij te houden? Is Portfolio Performance daar geschikt voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Portfolio Performance is daar niet geschikt voor. Het weet niets van strikes, en niets van wat assignment/expiration/exercise doet met je positie. Daarnaast heeft het een hekel aan short posities en aan transacties die geen effect hebben op cash.

Je kan de transacties weliswaar invoeren om op portfolioniveau enigszins relevante cijfers te krijgen, maar per positie is het nutteloos.

De beste tool die ik ken is toch echt een spreadsheet.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 28-08-2020 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 15-09 11:06
Google sheets gebruiker hier. Maar voornamelijk premie schrijven dus vrij simpel.

Current price importeer ik uit google finance en op basis daarvan zie ik of ik ITM ben en hoeveel. Is vast een stuk fancier te maken, maar het voldoet voor mij (en ben geen coder :p)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFXzFc-OratMSDvhjbrJN2284J4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLIGWioAf3KMQKDYpocg19ky.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 17:57
https://www.quora.com/Is-day-trading-profitable

Interessant voor iedereen die denkt dat day trading easy money is. Vooral die eerste post van Ken Oudeman en de tweede van Jon Morgan zijn erg de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:36

3DDude

I void warranty's

Het ging over dat mannen impotent kunnen worden.
Maarja jonge mannen hebben meestal geen Reuma...
en Oude mannen en kinder afijn vul zelf maar in.

Als je ze hebt, houden denk ik, ligt eraan hoeveel je ingestapt bent, je moet zeker rekenen op jaar of 2 a 3.

Galapagos heeft nog veel meer in ontwikkeling, heeft miljarden op de plank dus over financiering hoeven ze zich niet druk te maken maar er gaat elk jaar wel een behoorlijk wat naar R&D kosten.

Als ik ze had, had ik geprobeerd te middelen; zo laag mogelijk een order inschieten; maar again dat ligt er helemaal aan hoeveel je er hebt (en voor welke aankoopprijs).

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Nick The Heazk schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:11:
@Strider @Rubberen @Qunix Welke waarde kennen jullie toe aan hun reumamiddel filgotinib? Toen ik er een tijdje geleden naar gekeken had (februari 2018 schat ik), was mijn ruwe schatting van de waardering voor de RA (samen met de OA-lijn) precies 0 euro. Heel wat R&D kosten om in een zeer competitieve markt een (licht?) verbeterde JAK-inhibitor te ontwikkelen, terwijl de concurrentie toen al veel verder stond. Ik zie vandaag dat er al (minstens) twee goedgekeurde medicijnen op basis van hetzelfde principe goedgekeurd zijn. Hoewel de market opportunity zeer groot is, was ik toen in 2018 niet echt overtuigd van de market share die ze projecteerden te halen. Hun onderzoekslijn naar longfibrose leek me toen meer veelbelovend, maar toch onvoldoende om me toen te overhalen om hun aandelenprijs te betalen in ruil voor die potentie.
Ik was eerder dit jaar ingestapt met de kennis dat ze hun medicijn aan het afronden waren. Toen met het partnerschap met Gilead had ik er helemaal vertrouwen in. Dat was mijn beweegreden om in te stappen. De grootte van mijn positie is overigens niet groot. Het is zonde als het naar 0 gaat, maar ik lig er niet wakker van zeg maar.
Edit: ik wist trouwens toen wel dat het mogelijk risicovol zou zijn, maar nu besef ik het ook :D Mooi leermoment.
3DDude schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:41:
[...]
Galapagos heeft nog veel meer in ontwikkeling, heeft miljarden op de plank dus over financiering hoeven ze zich niet druk te maken maar er gaat elk jaar wel een behoorlijk wat naar R&D kosten.
[...]
Volgens de CEO momenteel ±€90 per aandeel.

[ Voor 3% gewijzigd door Qunix op 28-08-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
WizZie- schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:30:

Interessant voor iedereen die denkt dat day trading easy money is. Vooral die eerste post van Ken Oudeman en de tweede van Jon Morgan zijn erg de moeite waard.
Zeker interessant om te lezen. Zelf merkte ik dat te actief op het Invest deel van Trading 212 bezig was en ben begonnen met CPD in oefenmodus. Inmiddels twee keer onderuit gegaan en gereset omdat ik echt op 0 stond, die 50k was zo weg. Op poging 3 ook gezakt naar ~20k en een paar dagen later de 300k aangetikt en nu weer terug op 250k. De reactie van Jon Morgan wat dat met je humeur kan doen begrijp ik wel (gelukkig zelf niet ervaren), zeker als je ervan afhankelijk bent voor je kostwinning.

Echter gister toch verleid om er iets mee te gaan doen en €100 ingelegd (werkt hun marketing toch hé). De bedragen gaat het mij niet om, maar haal puur plezier uit het voorspellen. Het is voor mij niet anders dan een strategie spel waar ik in het verleden ook veel tijd in stopte. Ik zie de bedragen, maar het is voor mij niet tastbaar (het is gewoon "in-game currency", dat heb ik ook nog nooit bijgekocht). De grootste winst is dat het een afleiding is van het "serieuze" vermogen in mijn portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 17:57
Deveon schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:17:
[...]

Zeker interessant om te lezen. Zelf merkte ik dat te actief op het Invest deel van Trading 212 bezig was en ben begonnen met CPD in oefenmodus. Inmiddels twee keer onderuit gegaan en gereset omdat ik echt op 0 stond, die 50k was zo weg. Op poging 3 ook gezakt naar ~20k en een paar dagen later de 300k aangetikt en nu weer terug op 250k. De reactie van Jon Morgan wat dat met je humeur kan doen begrijp ik wel (gelukkig zelf niet ervaren), zeker als je ervan afhankelijk bent voor je kostwinning.

Echter gister toch verleid om er iets mee te gaan doen en €100 ingelegd (werkt hun marketing toch hé). De bedragen gaat het mij niet om, maar haal puur plezier uit het voorspellen. Het is voor mij niet anders dan een strategie spel waar ik in het verleden ook veel tijd in stopte. Ik zie de bedragen, maar het is voor mij niet tastbaar (het is gewoon "in-game currency", dat heb ik ook nog nooit bijgekocht). De grootste winst is dat het een afleiding is van het "serieuze" vermogen in mijn portfolio.
Mja, ik heb ook zo'n oefen/demoaccount bij T212. Is erg leuk, vooral omdat het geen geld kost als het niet goed uitpakt. Ik had 48k van de 50 in Tesla gestopt een week geleden, waar ik nu virtueel 9k mee in de plus sta. Maar ja, hoe lang is dat houdbaar he. Als dat echt mijn geld zou zijn, zou ik heel slecht slapen. Overigens is het ontbreken van transactiekosten bij T212 niet iets wat de meeste platforms doen, dus dat zou er dan nog bij komen, wat zeker bij day trading met relatief kleine bedragen een grote kostenpost is. Mijn echte geld stop ik trouwens liever in een wereld ETF/fonds, zoals hier zo vaak wordt aangeraden.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 28-08-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Laatst online: 15-09 16:27
phantom09 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:15:
[...]

Naar welk broker ben je overgestapt en waarom?
ABN Amro. Hier zat ik al bij en met die verhoging van fees is Binck zelfs minder interessant dan de traditionele grootbanken. Dat verbaasd mij wel. Ooit challenger en nu duurder.
Tools zijn op zich wel fijn van Binck, maar voor een belegger die weinig trx doet volstaat de grootbank dan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Een wijze les van mij voor jou, geheel gratis:

Voer geen bull call spread uit via een web trader software, tenzij dit expliciet wordt ondersteund. Je kan namelijk bij de meeste (lees: vrijwel alle) niet tegelijk kopen en verkopen. De meeste zien nadat je een optie hebt gekocht dat je dezelfde ook wilt verkopen, terwijl dit een separate order moet zijn (wat de web trading software niet accepteert). Inmiddels is dit wel duidelijk.

Mocht dit niet kloppen, hoor ik graag waar je zit en of ze paper trading voor opties hebben. Ik wil namelijk dit eerst onder de knie krijgen voordat ik het toepas met echt geld.

[ Voor 17% gewijzigd door Qunix op 28-08-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Qunix schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:07:

Voer geen bull call spread uit via een web trader software, tenzij dit expliciet wordt ondersteund. Je kan namelijk bij de meeste (lees: vrijwel alle) niet tegelijk kopen en verkopen. De meeste zien nadat je een optie hebt gekocht dat je dezelfde ook wilt verkopen, terwijl dit een separate order moet zijn (wat de web trading software niet accepteert). Inmiddels is dit wel duidelijk.

Mocht dit niet kloppen, hoor ik graag waar je zit en of ze paper trading voor opties hebben. Ik wil namelijk dit eerst onder de knie krijgen voordat ik het toepas met echt geld.
Zelfs bij DeGiro kan je een combinatie order (max 2 benen) toe passen. Ook bij Lynx is dit via de webtrader mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:07:

Voer geen bull call spread uit via een web trader software, tenzij dit expliciet wordt ondersteund.
Dit geldt trouwens voor iedere soort spread. Open deze alleen middels één combo order. Plaats niet zelf losse orders voor de afzonderlijke legs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Dit geldt trouwens voor iedere soort spread. Open deze alleen middels één combo order. Plaats niet zelf losse orders voor de afzonderlijke legs.
Één strategie tegelijk, ajb :P Maar natuurlijk geldt dit voor alles.

Ik heb 2 web traders geprobeerd en bij beide kon ik 1 order tegelijk doen en als de ene gedaan is, lukt de andere niet natuurlijk. En vele ondersteunen geen paper trading met options.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
bluebear schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 04:23:
Als ik dan ook kijk naar mijn pensioen fonds, ook bij Pie Funds geregeld, en ik daar ook een 20%+ rendement zie...
Dan lever ik liever ~0.6% van mn rendement op zodat ik niet al die zorgen heb...

Of is dat rekensommetje krom? is het meer dan 0.6%?
Het gaat niet alleen over de kosten, maar ook over wat je ervoor terugkrijgt. 0.6% extra kosten voor 10+% meer rendement (outperformance van de wereldindex) is natuurlijk prima. Ik denk dat het ook wel kan met kleinere AUM, denk aan een Berkshire Hathaway die dat ook voor elkaar kreeg. Het punt is wel dat je pas aan het einde van de rit weet wat de outperformance of underperformance over de lange termijn is. Wat je nu wel weet is met welke strategie de fund managers investeren. Dan is een beheerd small cap fonds dat zich beperkt tot Australazië gewoon erg risicovol.

Heb je verder echt geen idee wat je wil dan kan je je inleg simpelweg splitsen in een beheerd deel en een index deel. Het beheerde deel stop je dan in actieve fondsen die je wat lijken, een gokje op het success van de fondsmanager als het ware. Het index deel stop je in een wereldindex, verdeeld over ontwikkelde wereld large cap en emerging large cap, eventueel aangevuld met small cap (maar wel een index variant).

Op Reddit kwam ik deze link tegen van iemand die maandelijks de MSCI verdelingen pakt. De All Country World Index (ACWI) neemt ontwikkelde en opkomende large caps mee waar ACWI Investible Market Index ook small cap meeneemt in die landen. Afhankelijk van wat je daar kunt krijgen zou je zo'n index tegen lage kosten na kunnen bootsen, door fondsen of ETFs te kopen. Op die manier koop je een stuk meer spreiding waardoor je minder gevoelig bent voor een lokale crisis in Australië. Zoals eerder gezegd heb je nog wel marktrisico, maar verminder je wel het bedrijfsspecifiek risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 14:14

Ik betwijfel ook nog steeds of dit de komende jaren zo doorzet. Met alle het geprinte geld, deflatie/inflatie verhalen ben ik nog wat voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolica
  • Laatst online: 03-04 13:09
Wacht gewoon de volgende crisis af en dump dan CASH in de aandelen die puur door de crisis zonder bijkomende redenen hard zijn geraakt. Heeft mij de laatste keer een rendement van 33% opgeleverd excl. aftrek van kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 14:14
Diabolica schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:49:
Wacht gewoon de volgende crisis af en dump dan CASH in de aandelen die puur door de crisis zonder bijkomende redenen hard zijn geraakt. Heeft mij de laatste keer een rendement van 33% opgeleverd excl. aftrek van kosten.
Kan nog steeds wel. Kijk een AirFrance KLM. Van 10 naar 3-4. Dus dat soort bedrijven kan je nog steeds opkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Luchtvaart zou ik ver van weg blijven. Dat trekt nooit meer aan tot het oude niveau. Natuurlijk gaan we weer vliegen, maar voor de zakelijke klant zal 3 van de 4 meetings wat vroeger een vlucht was vervangen voor Zoom of Teams. Pure tijdwinst. Geen uren reizen om twee uur te kletsen.

Daarnaast speelt het milieu ook nog een rol aangezien de luchtvaart een grote vervuiler is en amper belasting betaald.

Tot slot zit specifiek KLM met de duurste piloten te wereld en de concurrentie is internationaal (zwaar). Sommige kunnen jaren verlies draaien puur om concurrentie uit te schakelen. Met afnemende vraag is dat een perfecte storm voor sommige. Winst maken doen ze toch niet, dan maar marktaandeel.

[ Voor 26% gewijzigd door Deveon op 28-08-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik heb ze gekocht rond de 108. Ik ben voornamelijk een buy and hold belegger. Ik verwacht wel dat de koers weer omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
henkjobse schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:05:
[...]

ABN Amro. Hier zat ik al bij en met die verhoging van fees is Binck zelfs minder interessant dan de traditionele grootbanken. Dat verbaasd mij wel. Ooit challenger en nu duurder.
Tools zijn op zich wel fijn van Binck, maar voor een belegger die weinig trx doet volstaat de grootbank dan prima.
Hangt er vanaf hoeveel geld je te beleggen hebt. Stel dat je een buy and hold belegger bent en niet vaak wat aankoopt.
Bij Binck is dat green het meest interessante. Hiervoor moet je 3,5x12= € 42 +0.12% per jaar betalen.
ABNAMRO is dat 0.2% en 12x1,7=20,4 (bankrekening).

Omslag punt is iets minder dan € 30.000,- Heb je dus een vermogen groter dan € 30.000,- en laat je je beleggingen gewoon staan, dan wordt Binck interessant. Aan en verkoop kosten heb ik buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
WizZie- schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:30:

Verbazende verhalen.

Iedere daytrader is blijkbaar een periode door de hel gegaan en heeft dan toch op een bepaald moment het licht gezien en is nu een succesvolle 'consistent profitabel daytrader with a plan'.

Amazing, praise the lord and his blessings...
Pagina: 1 ... 171 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.