Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 170 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.215 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:06
Die kwamen geleidelijk. Nu knakt het aandeel ineens $200 ofzo. Is ook niet spannend maar zou wel graag weten waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Waar zie jij een 10% daling? :?

edit: ah, intraday. Change since close staat hier op -3%.

[ Voor 49% gewijzigd door Zr40 op 24-08-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiI0ovzhjBx8c6IauWHY9MXKr3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/muGQliaHQB37OXO6faqEHckV.jpg?f=user_large

10.4% tussen day hi en day low

Het krabbelt alweer omhoog. :z

[ Voor 6% gewijzigd door DJTimo op 24-08-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor Tesla is daar geen nieuws voor nodig hoor. Over de volledig dag zie ik 2,28% daling. Dat is niet zo vreemd.

De stocksplit groei is bizar, daar moet meer achter zitten. Het lijkt erop dat Tesla sinds die berichtgeving anders onder de loep is genomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 24-08-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 22:59
jordy89 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:46:
Ik ben sinds kort aan het beleggen in ETFs. Ik beleg via de giro nu alleen in Vanguard s&p500. Ik wil graag wat meer spreiding en daarom zat ik te kijken om de ETF world VWRL te kopen. Helaas zit er in deze ETF een klant van mij in India en is het mij niet toegestaan om deze ETF te kopen. Zelf zat ik te denken om mijn ETF portefeuille als volgt te spreiden:
S&P 500 (50%)
ETF AEX (10%)
Etf Duitsland (10%)
ETF UK(10%)
ETF CHINA (20%)

Wat vinden jullie hiervan? Of zijn er eventueel beter wereldwijde etfs beschikbaar waar geen India in zit?
Kan, maar wellicht is het een idee om S&P naar 40% te doen en daarnaast 10% in een Nasdaq ETF te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tanooki schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 00:09:
[...]

Dat heb ik uiteraard allemaal doorgenomen, zeer nuttig info (y)
En waar ga je rekening openen? Lynx? IB? Of Tradersonly? Memex?

Goedkoopste is IB. De andere brokers, zijn tussenhandelaren die een graantje mee pikken (even kort door de bocht gezegt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Niek_ schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:05:
Werd door jullie berichten getriggerd qua >20k icm DEGIRO. Ben nu naar InteractiveBrokers aan het kijken, maar hoe is het daar geregeld qua ‘zekerheden’. Vallen zij onder een vorm van een garantiestelsel?
Naast de >20k is ook het voor- en nabeurs handelen een reden voor mij om over te stappen.
Ib is zoals zr40 aangesloten bij de SIPC:

https://www.sipc.org/for-investors/what-sipc-protects

SIPC protects against the loss of cash and securities – such as stocks and bonds – held by a customer at a financially-troubled SIPC-member brokerage firm. The limit of SIPC protection is $500,000, which includes a $250,000 limit for cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Laatst online: 06:57
DJTimo schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:27:
Die kwamen geleidelijk. Nu knakt het aandeel ineens $200 ofzo. Is ook niet spannend maar zou wel graag weten waarom.
Gokje.
https://www.ad.nl/auto/vo...-een-tuinstoel~ac9b5699e/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:12:
Ok, dit is wel een beetje gepruts van Binck. Ze hebben mijn kopie identiteitskaart niet geaccepteerd omdat het BSN niet te lezen is op de voorkant. Maar bij Nederlandse identiteitskaarten staat deze op de achterkant... 8)7
Ik ben nog geen stap verder met Binck. Nieuwe kopie gestuurd, die hebben ze ontvangen, vervolgens bij navraag na 3 dagen stilte hebben ze het toch niet ontvangen. :?

Ik mag toch wel hopen dat de dienstverlening beter zal zijn dan dit? Anders vind ik DEGIRO bijna nog een betere optie... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Voldoet gewoon aan de eisen van de keuringsinstantie. Andere merken zijn er net zo vatbaar voor en enkel bij Tesla is het mainstream news. Wel goed dat Tesla zoveel onderliggende fouten in de industrie bloot legt hiermee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:03
@Zr40 Ai, dat gaat niet helemaal lekker inderdaad.
Is voor mij helaas ook herkenbaar, maar dat ging dan over iemand anders die een buitenlands paspoort had en als tegenrekening een " EO " rekening had waar alleen de naam van zijn partner wordt weergegeven op transacties.
Binck liet toen ook gewoon een lange tijd niets van zich horen, moest diegene zelf achteraan bellen om te horen te krijgen dat de verificatie niet is gelukt en ze aanvullende informatie nodig hadden.
Verder weet ik het niet meer precies, maar uiteindelijk was het volgens mij wel gelukt.
Het werkt dus echter erg stroef daar bij Binck zodra je niet via het reguliere kanaal aan hun eisen voldoet, of als ze van mening zijn dat je daar niet aan voldoet tenminste.
Maar zodra je dat proces hebt doorstaan is het wel goed volgens mij :)
Nou heb ik niet zo heel vaak contact met Binck, maar de verzoeken en vragen die ik had gesteld werden snel verwerkt/beantwoord.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:40:
[...]

Ik ben nog geen stap verder met Binck. Nieuwe kopie gestuurd, die hebben ze ontvangen, vervolgens bij navraag na 3 dagen stilte hebben ze het toch niet ontvangen. :?

Ik mag toch wel hopen dat de dienstverlening beter zal zijn dan dit? Anders vind ik DEGIRO bijna nog een betere optie... :X
Ik heb een kopie van mijn paspoort gebruikt. Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:03:
Het werkt dus echter erg stroef daar bij Binck zodra je niet via het reguliere kanaal aan hun eisen voldoet, of als ze van mening zijn dat je daar niet aan voldoet tenminste.
Dat vind ik wel een belangrijk minpunt. Ik verwacht dat een financiële dienstverlener zorgvuldig is, en professioneel en tijdig communiceert.

Ik geef Binck nog één kans. Lukt het niet, dan trek ik mijn aanvraag in en ga ik bij zzppensioen aan de slag (op aanraden van @TechLight).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
Even voor de komische noot, iemand 'Beursgenoten' weleens geluisterd?

Ene Geert over 'Galagapos', 'Wirecards' en meer. Hij wordt 'kritisch' geïnterviewd door een jongen 'super Geert, super!' en 'dat had je toch even mooi voorspeld hè Geert!' (x3 in elke uitzending).

Het is vrij hilarisch.

Edit: en blijkbaar dus niet betrouwbaar.
Edit2: link ook maar even weggehaald.

[ Voor 20% gewijzigd door Atomius op 26-08-2020 08:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
De Geert die je geen oplichter mag noemen maar wel bij Business Class aanschuift en als bijzondere prestatie eens geschorst is door DSI terwijl hij geen lid was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48
Precies, een ordinaire oplichter. Ver weg van blijven.

[ Voor 14% gewijzigd door writser op 24-08-2020 20:18 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
Ah kijk. Bedankt. Goed om te weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:51:
[...]

Dat vind ik wel een belangrijk minpunt. Ik verwacht dat een financiële dienstverlener zorgvuldig is, en professioneel en tijdig communiceert.

Ik geef Binck nog één kans. Lukt het niet, dan trek ik mijn aanvraag in en ga ik bij zzppensioen aan de slag (op aanraden van @TechLight).
Ik kom er achter dat je bij Binck online een formulier moet afdrukken. Je moet deze dan invullen, ondertekenen en opsturen naar Binck. Je moet dan nog geld overboeken van je tegenrekening naar je Binck rekening.

Vreemd hoor. Voordat je een Binck rekening kan openen moet je geld vanaf je tegenrekening overmaken.
Ze weten dus al wat je tegenrekening is. Waarom dan al deze poespas? Als je een nieuwe tegenrekening hebt dan snap ik dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:51
WizZie- schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:05:
Even voor de komische noot, iemand 'Beursgenoten' weleens geluisterd? Klik!

Ene Geert over 'Galagapos', 'Wirecards' en meer. Hij wordt 'kritisch' geïnterviewd door een jongen 'super Geert, super!' en 'dat had je toch even mooi voorspeld hè Geert!' (x3 in elke uitzending).

Het is vrij hilarisch.

Nikooola

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:51
WizZie- schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:05:
Even voor de komische noot, iemand 'Beursgenoten' weleens geluisterd? Klik!

Het is vrij hilarisch.

Geert is aan het concurreren met @Zr40 's nieuwsbrief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Beetje flauw over Binck. Ik heb in de afgelopen jaren diverse malen contact gehad met Binck en daarvoor Alex en het is echt wel een service georiënteerde toko. Bijna alles kan per email.

Als het proces iets minder soepel loopt zit er een mens achter om je verder te helpen is mijn ervaring.

Het beleid over tegenrekeningen verbaast me wel. Zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn om een proces in te regelen dat iets flexibeler is (binnen de praktische grenzen van WFT).

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 24-08-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rukapul schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:37:
Beetje flauw over Binck. Ik heb in de afgelopen jaren diverse malen contact gehad met Binck en daarvoor Alex en het is echt wel een service georiënteerde toko. Bijna alles kan per email.

Als het proces iets minder soepel loopt zit er een mens achter om je verder te helpen is mijn ervaring.

Het beleid over tegenrekeningen verbaast me wel. Zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn om een proces in te regelen dat iets flexibeler is.
We leven anno 2020, je zou het dan digitaal verwachten. Bij DeGiro ben je ook verplicht om een erste storing te doen vanaf je tegenrekening. Deze tegen rekening blijft automatisch je tegenrekening en je hoeft niet opnieuw een formulier uit te printen, in te vullen en op te sturen anno 2000.

Men kan heus digitaal een formulier maken, hier je gegevens in vullen. En dan geld overboeken van je tegenrekening. Daarna kunnen ze desnoods een trigger maken dat de volgende dag iemand handmatig de boel checkt en dan vrij geven.

[ Voor 12% gewijzigd door phantom09 op 24-08-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Rukapul Dat is wat ik oorspronkelijk ook dacht, maar het is niet mijn huidige ervaring. Ik ben letterlijk geen stap verder gekomen sinds vorige week maandag. Ik snap dat het mensenwerk is en dat er fouten gemaakt kunnen worden, maar als je inmiddels al 5 verschillende medewerkers hebt langs zien komen die je allemaal niet goed hebben geholpen, dan krijg je toch de indruk dat er misschien op organisatieniveau iets speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
phantom09 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

We leven anno 2020, je zou het dan digitaal verwachten. Bij DeGiro ben je ook verplicht om een erste storing te doen vanaf je tegenrekening. Deze tegen rekening blijft automatisch je tegenrekening en je hoeft niet opnieuw een formulier uit te printen, in te vullen en op te sturen anno 2000.
Ik voel met je mee. Ik had laatst met mijn Surface pen mijn handtekening direct digitaal gezet op een PDF formulier maar dat werd niet geaccepteerd :P

De foto van de getekende printout per email vervolgens wel :P

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 24-08-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:46:
@Rukapul Dat is wat ik oorspronkelijk ook dacht, maar het is niet mijn huidige ervaring. Ik ben letterlijk geen stap verder gekomen sinds vorige week maandag. Ik snap dat het mensenwerk is en dat er fouten gemaakt kunnen worden, maar als je inmiddels al 5 verschillende medewerkers hebt langs zien komen die je allemaal niet goed hebben geholpen, dan krijg je toch de indruk dat er misschien op organisatieniveau iets speelt.
Goed dat je dat meldt. Niet mijn ervaring maar ik heb hun klantenservice eigenlijk ook nog nooit nodig gehad (ik heb mijn rekening nog geopend door fysiek langs te gaan op het kantoor in Amsterdam aan de Vijzelstraat...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Cocytus Dat gaat over een gewone rekening neem ik aan? Dit is voor een pensioenrekening. Dat is een onderdeel van de dienstverlening van Binck Forward, het vroegere Pritle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ah, dat had ik even gemist. Ik heb inderdaad alleen een gewone rekening bij Binck, niets van pensioen of laten beleggen. Misschien dat het nog gescheiden afdelingen zijn binnen het bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:35

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Ik merk hier de laatste weken een hoop paniek over DeGiro, maar dit lijkt me toch vooral van toepassing op de aandelen waarmee je handelt en indien de transacties over de 20k gaan is er misschien een klein risico?
Of mogen we ons ook zorgen maken om de aandelen die in de portefeuille zitten?

Ik weet dat er al 186 keer over gesproken is, maar sommige doen net alsof het geld in een Ponzi scheme zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:38
tuinïnen schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:56:
Ik merk hier de laatste weken een hoop paniek over DeGiro, maar dit lijkt me toch vooral van toepassing op de aandelen waarmee je handelt en indien de transacties over de 20k gaan is er misschien een klein risico?

Ik weet dat er al 186 keer over gesproken is, maar sommige doen net alsof het geld in een Ponzi scheme zit.
De aandelen worden beheerd door een bewaar BV. Die BV moet 100% gescheiden zijn van de broker (DeGiro dus). Echter was dat volgens de AFM niet het geval. Daardoor kan een faillissement van DeGiro ook gevolgen hebben voor de bewaar BV waardoor de aandelen onder de boedel van de bewaar BV / DeGiro komen en je dus bij de curator moet gaan vragen of je aub je aandelen terug mag krijgen. Dat is een van de dingen die er speel(d)en.

Dus de aandelen zijn wel van jouw, maar ze zijn in beheer onder die bewaar BV en als die failliet gaat moet je dus zelf er achteraan gaan om je aandelen terug te krijgen. Waarbij je ze potentieel niet terug krijgt als de curator besluit ze te verkopen om de schuldeisers van te betalen? Geen idee of dat kan, of dat je ze met 99,9999% zekerheid altijd terug krijgt.

Waar het schijnbaar op neer komt, als ik het hier goed gelezen heb, is dat DeGiro alle aandelen in één bewaar BV heeft. Dat houd in dat aandelen die zijn gekocht met margin (/geleend geld) dus ook onder die BV vallen. Maar op het moment dat de waarde van die aandelen flink daalt en/of de eigenaar van de aandelen ze niet kan betalen dat de bewaar BV een negatief saldo kan hebben. DeGiro zelf deed vervolgens dat geld voorschieten aan de bewaar BV. Maar als DeGiro failliet is dan kunnen zij dus ook niet meer dat geld voorschieten aan de bewaar BV waardoor die ook om kiept. Waarmee het dus gevolgen heeft voor alle klanten van DeGiro en bv niet alleen die wat met margin handelen.

En die 20.000 euro die je noemt staat buiten transacties, maar gaat over de waarde van de portefeuille. Zoals er het Deposito Garantie Stelsel is is er blijkbaar ook een soortgelijk garantiestelsel voor beleggingen. Als een broker om kiept en je de aandelen kwijt bent kun je een vergoeding tot 20.000 euro krijgen. Oftewel: als de bewaar BV failliet en je bent je portefeuille kwijt dan kun je tot 20.000 euro gecompenseerd worden.

Note: dit is in ieder geval wat ik er als leek van begrepen heb. Mocht dit niet kloppen dan wordt ik graag gecorrigeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat mij betreft is het meer een principekwestie. Waarschijnlijk heb je gelijk dat onder de BCS grens je geen zorgen hoeft te maken om het verliezen van je kapitaal bij een faillissement, maar ik vind het persoonlijk niet acceptabel om DEGIRO te blijven belonen met klandizie wanneer ze dergelijk gedrag vertonen.

Ik ben eerder al overgestapt van bank omdat ik het vertrouwen heb verloren in mijn vorige bank. Dat heeft verder niets te maken met een dekking onder een garantiestelsel. Waarom zou dat bij een broker anders moeten zijn?

5 jaar geleden zou ik het niet met mijzelf van vandaag eens zijn. Vroeger vond ik kosten / opbrengst het belangrijkste. Vandaag vind ik vertrouwen / betrouwbaarheid het belangrijkste. Dat ik dan maandelijks een paar euro of een paar basispunten duurder uit ben neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:11
@phantom09 volgens mij had je een keer gevraagd wat het uitlenen van effecten bij IB kan opbrengen. Ik kwam deze site tegen waar de rente opbrengst per effect wordt getoond: https://iborrowdesk.com/

Volgens mij betaalt IB 50% daarvan aan jou uit. Wat je dan nog niet weet is hoe vaak en hoe lang een effect wordt uitgeleend. Niet alles is even populair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Pistachenootje Zoiets is vooral grappig om te zien. Ik zou er geen koopbeslissing op baseren. Er is immers een reden dat shorters die hoge borrow fee graag willen betalen.

Voor je eigen holdings en watchlist kan je het in TWS zien door de kolommen 'Fee Rate' en 'Utilization' toe te voegen. Die laatste geeft een indicatie van hoeveel er op dit moment is uitgeleend.

Het klopt inderdaad dat onder het SYEP je 50% van de opbrengst ontvangt. Maar als je gebruik maakt van margin, dan heeft dat voorrang. Brokers mogen tot 140% van de waarde van de margin loan uitlenen zonder de vergoeding met je te delen. En dan kiezen ze natuurlijk als eerste de effecten waarvan het uitlenen het meest zou opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

Ik denk niet dat je op dit moment een significant risico loopt, ook niet met de aandelen waarin je handelt. Maar goed dit onderwerp is inderdaad vaak besproken op de afgelopen pagina's.

Feit blijft wel dat er andere brokers zijn die beter scoren qua veiligheid/betrouwbaarheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 25-08-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:20:
@Pistachenootje Zoiets is vooral grappig om te zien. Ik zou er geen koopbeslissing op baseren. Er is immers een reden dat shorters die hoge borrow fee graag willen betalen.
Waarom ik er nu naar kijk: Ik bezit DLS (WisdomTree Intl. Small Cap Dividend). Ik kan overstappen naar AVDV (Avantis Small Cap Value). Laatste fonds heeft een iets lagere TER (0.58 vs. 0.36). Maar wat blijkt: DLS is best wel populair met uitlenen. Ik moet het even berekenen maar zou zo maar kunnen dat dat het verschil in TER teniet doet. En aangezien AVDV redelijk nieuw is zou het kunnen dat die nauwelijks wordt uitgeleend. Edit: ik zie wel dat ADVD nu op een rate van 12% staat.

(Er zijn natuurlijk ook andere variabelen waarop ik beslis zoals methodologie, factor loads, dividend efficiëntie)

PS. gebruik van margin van mij was alleen tijdelijk ter overbrugging.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 25-08-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
phantom09 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

En waar ga je rekening openen? Lynx? IB? Of Tradersonly? Memex?
Ik ben bezig een account te openen bij Interactive Brokers.

In het aanvraagproces krijg ik de vraag welke base currency ik wil hanteren, waarbij ik twijfel tussen EUR en USD. Ik verwacht dit account vooral te gebruiken voor USD genoteerde transacties, maar zal - als het bevalt - misschien ook wel mijn EUR posities overzetten.

Kan een van de IB gebruikers hier mij adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kies EUR. Al je rapportages en statements worden in je base currency getoond, dus EUR is uitermate praktisch voor de belastingaangifte.

Het beperkt je verder geenszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Cocytus schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 23:09:
Ah, dat had ik even gemist. Ik heb inderdaad alleen een gewone rekening bij Binck, niets van pensioen of laten beleggen. Misschien dat het nog gescheiden afdelingen zijn binnen het bedrijf?
Dat wordt als het goed is allemaal door hetzelfde bedrijf geregeld: Binck
Hanteren ook gewoon dezelfde contact informatie en ze hebben ook zo'n " combideal " dat als je zelf beleggen hebt en binck forward/pensioen met minimaal €2500 saldo, dat je dan korting krijgt op de maandelijkse fee op je zelf beleggen rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zr40 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:20:

Het klopt inderdaad dat onder het SYEP je 50% van de opbrengst ontvangt. Maar als je gebruik maakt van margin, dan heeft dat voorrang. Brokers mogen tot 140% van de waarde van de margin loan uitlenen zonder de vergoeding met je te delen. En dan kiezen ze natuurlijk als eerste de effecten waarvan het uitlenen het meest zou opbrengen.
Als ik het goed begrijp is het dus niet als je gebruik maakt van margin maar echt alleen wanneer je gebruik maakt van margin loan.
Met andere woorden als je gebruik maakt van opties om hierdoor margin te creëren pikken ze de vergoeding niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@HEA220 Voor zover mij bekend gaat het inderdaad om het cash saldo in het "UK Securities" segment.

Let wel op indien je een short box spread hebt; niet-US index options vallen in het aparte "UK Regulated" segment, en de cash opbrengst daarvan zit ook vast in dat segment als tegenwaarde voor de spread.

Als je dus een box spread gebruikt om goedkoop te lenen en je maakt ook daadwerkelijk gebruik van dat geld, dan heb je waarschijnlijk geen inkomsten uit SYEP.

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 25-08-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:51:
[...]

Inmiddels aangemeld bij zzppensioen. Warempel, ik was binnen enkele minuten al klaar en heb al een storting kunnen doen.

Ik begrijp werkelijk niet waar Binck last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:19
Vandaag lees ik dat het NN Information Technology Fund en het NN Health Care Fund gaan verdwijnen en worden samengevoegd in andere (bestaande) fondsen.

Graag wil ik specifiek in deze twee sectoren blijven beleggen. Weet iemand een goed alternatief?
Bij voorkeur via Binck.

bron: https://www.fitvermogen.nl/nieuwsartikel?news_id=20027720

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zr40 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:41:
@HEA220 Voor zover mij bekend gaat het inderdaad om het cash saldo in het "UK Securities" segment.

Let wel op indien je een short box spread hebt; niet-US index options vallen in het aparte "UK Regulated" segment, en de cash opbrengst daarvan zit ook vast in dat segment als tegenwaarde voor de spread.

Als je dus een box spread gebruikt om goedkoop te lenen en je maakt ook daadwerkelijk gebruik van dat geld, dan heb je waarschijnlijk geen inkomsten uit SYEP.
Maak ook gebruik van de box spreads. Maar als ik kijk bij de uitgeleende effecten krijg ik gewoon overal 50% van.

Dus dat lijkt niet helemaal te kloppen. Of er moeten ook effecten stiekem uitgeleend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HEA220 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:24:
[...]

Maak ook gebruik van de box spreads. Maar als ik kijk bij de uitgeleende effecten krijg ik gewoon overal 50% van.
Is je cash saldo positief binnen het 'UK Securities' segment?
Dus dat lijkt niet helemaal te kloppen. Of er moeten ook effecten stiekem uitgeleend worden.
Je ziet in de SYEP secties van de statements natuurlijk alleen effecten die onder SYEP uitgeleend worden. Van het uitlenen onder margin zie je niets op de statements. Ik ken trouwens geen enkele broker die dat wel rapporteert.

Je kan het overigens wel herkennen wanneer een dividend-uitkerend aandeel is uitgeleend. De dividendbetaling staat aangegeven als 'payment in lieu'. Als er geen SYEP boeking tegenover staat weet je dat het onder margin is uitgeleend.

Een andere manier waaraan je het kan herkennen is dat een aandeel met hoge fee en voldoende short interest maar niet uitgeleend wordt onder SYEP.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 25-08-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:35:
[...]
Je kan het overigens wel herkennen wanneer een dividend-uitkerend aandeel is uitgeleend. De dividendbetaling staat aangegeven als 'payment in lieu'. Als er geen SYEP boeking tegenover staat weet je dat het onder margin is uitgeleend.
Als je een fonds uitgeleend hebt en je hoort er dividend over te krijgen, is er dan een risico dat er iets mis gaat met de dividenduitkering of de belasting?

Ik las zoiets in een forum post van iemand maar dat was in 2015.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor ons Nederlanders maakt dat niets uit. Voor VS belastingplichtigen bestaat er wel een verschil in belasting tussen 'echt' dividend en payment in lieu. Voor hen is 'echt' dividend ontvangen gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51
Zr40 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:35:
[...]

Is je cash saldo positief binnen het 'UK Securities' segment?

[...]

Je ziet in de SYEP secties van de statements natuurlijk alleen effecten die onder SYEP uitgeleend worden. Van het uitlenen onder margin zie je niets op de statements. Ik ken trouwens geen enkele broker die dat wel rapporteert.
Ik dacht dat IB dat ook kon rapporteren in je activity statements, heb het in het verleden iig wel gezien, of in ieder geval welke van je aandelen wel "fully paid shares zijn" en welke niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nouja, het gaat niet zozeer om welke van je aandelen fully paid shares zijn, maar dat voor X USD fully paid is. Het staat brokers vrij om dagelijks de beste keuze te maken om uit te lenen, zolang ze binnen die 140% blijven.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 25-08-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dragonfly
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 11:06
Ik vroeg me aangaande de splitsing van Tesla iets af waarop ik het antwoord niet kon vinden, dus misschien heeft een Tweaker het antwoord.

Splitst Tesla gelijk op de 28e bij het openen van de beurs of later? (Indien later, vanaf welk moment?)

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat staat op de IR website van Tesla: https://ir.tesla.com/news...nces-five-one-stock-split
Each stockholder of record on August 21, 2020 will receive a dividend of four additional shares of common stock for each then-held share, to be distributed after close of trading on August 28, 2020. Trading will begin on a stock split-adjusted basis on August 31, 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Zr40 Ik zal het wel verkeerd begrijpen, maar als je nu een aandeel Tesla koopt, dan betaal je +/- $2000 en krijg je GEEN ‘dividend’ van 4 aandelen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Longcat schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:56:
@Zr40 Ik zal het wel verkeerd begrijpen, maar als je nu een aandeel Tesla koopt, dan betaal je +/- $2000 en krijg je GEEN ‘dividend’ van 4 aandelen? :?
Uiteraard krijg je gewoon je 5:1 split. Anders zou namelijk de handel een complete week stil liggen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Apple IR legt het duidelijk uit: https://investor.apple.com/faq/#StockSplit2
What happens if I buy or sell shares on or after the Record Date and before the Ex Date?
If you sell shares on or after the Record Date (August 24, 2020) but before the Ex Date (August 31, 2020) you will be selling them at the pre-split price. At the time of the sale, you will surrender your pre-split shares and will no longer be entitled to the split shares. Following the split, the new owner of the shares will be entitled to the additional shares resulting from the stock split.

If you buy shares on or after the Record Date but before the Ex Date, you will purchase the shares at the pre-split price and will receive (or your brokerage account will be credited with) the shares purchased. Following the split, you will receive (or your brokerage account will be credited with) the additional shares resulting from the stock split.
Kort samengevat: de Record Date is niet relevant voor ons gewone beleggers. Voor het weekend handel je pre-split, na het weekend handel je post-split. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 25-08-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
DJTimo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:00:
[...]

Uiteraard krijg je gewoon je 5:1 split. Anders zou namelijk de handel een complete week stil liggen. :)
Snap ik, maar zo lees ik dat bericht van de Tesla site. Klopt die 21 augustus dan niet?

Ah ninja zr40, Thanks.

[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 25-08-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Longcat schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:56:
Het dividend (ver)koop je mee met het aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 04:51
Zr40 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:18:
Nouja, het gaat niet zozeer om welke van je aandelen fully paid shares zijn, maar dat voor X USD fully paid is. Het staat brokers vrij om dagelijks de beste keuze te maken om uit te lenen, zolang ze binnen die 140% blijven.
Jup, maar dan zie je iig welke van je aandelen dan ook mogelijkerwijs uitgeleend worden en waar je zelf niks mee kan verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Tanooki schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:12:
[...]

Ik ben bezig een account te openen bij Interactive Brokers.

In het aanvraagproces krijg ik de vraag welke base currency ik wil hanteren, waarbij ik twijfel tussen EUR en USD. Ik verwacht dit account vooral te gebruiken voor USD genoteerde transacties, maar zal - als het bevalt - misschien ook wel mijn EUR posities overzetten.

Kan een van de IB gebruikers hier mij adviseren?
Let heel goed op bij aankopen in US dollar. Converteer wel je euro's naar dollar. Anders heb ga je een lening aan (dit kan als je een margin rekening hebt geopend) en moet je hier rente voor betalen.
Dit zie je rechtsboven bij het rondje. Dan heb je short in cash.

Bink geeft je een waarschuwing als je iets in US gaat aankopen met een heel verhaal dat je je euro's om moet wisselen, anders ga je een lening aan.

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 25-08-2020 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik weet niet over welk 'rondje rechtsboven' je het hebt, maar in TWS is een negatief USD saldo gewoon te zien in het Account window, in cijfers.

Je kan vooraf of achteraf EUR omwisselen voor USD door EUR.USD te verkopen. Of je kan het doen via het Account window. Onder Real FX Balance, rechts klik USD > Close Currency Balance om een EUR.USD order klaar te zetten.

Zelf wissel ik vooraf in blokken van 20k EUR. Scheelt kosten ;) (al maakt dit weer weinig uit als je te maken hebt met de minimum activity fee)

Afbeeldingslocatie: https://guides.interactivebrokers.com/twsguide/resources/images/account-window-974.png

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 25-08-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Iemand al sites als deze gezien?

Link verwijderd

[ Voor 81% gewijzigd door Ardana op 26-08-2020 07:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

jdh009

FP ProMod
phantom09 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:16:
Iemand als sites als deze gezien?

Quote aangepast

Lijkt mij scam site. in 2 maanden investeren in shel met 250 euro en er 500 van maken. Da's knap.
Mijn aangekochte shell is in 2 maanden alleen maar minder waar geworden.
Als het te goed klinkt om waar te zijn dan is dat vaak ook zo, 5000 euro zou 27500 moeten opleveren, yeah right.... Zou de link zelf weghalen voor er hier mensen intrappen.
Haal je dan zelf ook de link weg uit je quote? Scheelt ons weer werk.

[ Voor 27% gewijzigd door Ardana op 26-08-2020 07:26 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:16:
Iemand als sites als deze gezien?

[...]

Lijkt mij scam site. in 2 maanden investeren in shel met 250 euro en er 500 van maken. Da's knap.
Mijn aangekochte shell is in 2 maanden alleen maar minder waar geworden.
Lol de tekst daaronder ook even
Deze website is geen persbureau, informatiesite of blog. Het is een website bedoeld voor promotionele literatuur die storytelling gebruikt om de reikwijdte van de aangeboden diensten en producten te illustreren. Daarom is het verhaal dat wordt verteld op deze site een advertorial of informatie- en functiegerelateerde advertentie, voor een beter begrip van het voorgestelde idee. Algemene vrijwaring: investeringsactiviteiten zijn zeer risicovol en kunnen resulteren in een geheel verlies van de geïnvesteerde hoeveelheiden. Om die reden zijn deze activiteiten mogelijk niet geschikt voor elke soort investeerder. U moet geen geld investeren dat u zich niet kunt veroorloven om te verliezen. Voordat u besluit om dit soort investeringen te maken, moet u zich bewust zijn van alle risico's en advies inwinnen van een onafhankelijke en adequaat geautoriseerde financieel adviseur.

Het logo is een gedeponeerd handelsmerk van de betreffende eigenaar. We hebben geen rechten op het logo.
Zeg dan gelijk dat je mensen op wil lichten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 19:26
DJ-B schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:00:
Vandaag lees ik dat het NN Information Technology Fund en het NN Health Care Fund gaan verdwijnen en worden samengevoegd in andere (bestaande) fondsen.

Graag wil ik specifiek in deze twee sectoren blijven beleggen. Weet iemand een goed alternatief?
Bij voorkeur via Binck.

bron: https://www.fitvermogen.nl/nieuwsartikel?news_id=20027720
Ben wel benieuwd welke alternatieven je hebt gevonden. Zit er zelf namelijk ook in en dat smart connectivity spreekt me niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
jdh009 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:21:
[...]

Als het te goed klinkt om waar te zijn dan is dat vaak ook zo, 5000 euro zou 27500 moeten opleveren, yeah right.... Zou de link zelf weghalen voor er hier mensen intrappen.
Ik kan het wel weghalen, maar het stond vrolijk op MSN als reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:07
Een stomme vraag over de Tesla stocksplit. Hij gaat vijf voor één. Stel, hij noteert nu $2000. Krijg je straks dus 5x eentje die $400 noteert.

Hoe kan je dit in godsnaam “dividend” noemen? Het is een ordinaire splitsing. Vestzak, broekzak.

Wat zit hier achter? Een fiscaal trucje van Tesla? Of plaatsen ze de nieuwe aandelen voor bijvoorbeeld €450. Opdat je $250 stockdividend krijgt op het moment van splitsing?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Panzer_V schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:41:
Een stomme vraag over de Tesla stocksplit. Hij gaat vijf voor één. Stel, hij noteert nu $2000. Krijg je straks dus 5x eentje die $400 noteert.

Hoe kan je dit in godsnaam “dividend” noemen? Het is een ordinaire splitsing. Vestzak, broekzak.

Wat zit hier achter? Een fiscaal trucje van Tesla? Of plaatsen ze de nieuwe aandelen voor bijvoorbeeld €450. Opdat je $250 stockdividend krijgt op het moment van splitsing?
De gedachte is dat stock splits een bullish signaal zijn, historisch is de koers omhoog gegaan na de split. Noemt Tesla Jesus dit "dividend"? Dat zou een beetje ver gaan, het kost hem niks namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:08
Hoe zit het eigenlijk met aandelen die je koopt na 21 augustus ( de datum waarop je Tesla aandelen had moeten hebben om voor 5:1 in aanmerking te komen). Krijg je dan geen gesplitste aandelen maar dalen ze in waarde? Dat zou wel erg krom zijn.

Overigens is een stocksplit vooral om het hebben van aandelen makkelijker te maken, wat dus bijdraagt aan een hogere koers. Nu moet je 2000 euro voor 1 aandeel neerleggen, straks maar 400 euro. Dat er 5x zo veel aandelen op de markt zijn kijken sommige mensen niet naar

[ Voor 36% gewijzigd door GrooV op 26-08-2020 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Panzer_V schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:41:

Hecht er geen speciale betekenis aan. Stock dividend is slechts het mechanisme waarmee de stock split geëffectueerd wordt.
GrooV schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:14:
Hoe zit het eigenlijk met aandelen die je koopt na 21 augustus ( de datum waarop je Tesla aandelen had moeten hebben om voor 5:1 in aanmerking te komen). Krijg je dan geen gesplitste aandelen maar dalen ze in waarde? Dat zou wel erg krom zijn.
Zie Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9" :)

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 26-08-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:08
Kortom, het maakt voor ons niks uit.

Wel apart dat Apple's stock lang niet zo hard steeg dan die van Tesla na aankondiging van de stock split

* GrooV had zn Tesla aandelen nooit moeten verkopen

[ Voor 17% gewijzigd door GrooV op 26-08-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:32
Alfen is het pareltje in mijn portfolio. Zeker na het goede nieuws van vandaag! :)

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GrooV schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:25:
Wel apart dat Apple's stock lang niet zo hard steeg dan die van Tesla na aankondiging van de stock split
Apple trekt ook niet de aandacht van retailbeleggers zoals Tesla dat doet ;)
Vertel mij wat. :+ Geen enkele verkoopbeslissing die ik heb gemaakt tot nu toe was gunstig, achteraf gezien. (Behalve Luckin dan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik voel mij nu hetzelfde als Peter Lynch over $GLPG...

How low can it go? }:O
Ik blijf wel vasthouden. Ik geloof wel in het reuma medicijn. Geduld tot Q2/Q3 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Qunix schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:42:
Ik voel mij nu hetzelfde als Peter Lynch over $GLPG...

[YouTube: Peter Lynch - Dealing With a Falling Stock]

How low can it go? }:O
Ik blijf wel vasthouden. Ik geloof wel in het reuma medicijn. Geduld tot Q2/Q3 2021.
Buy advies dus? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
GrooV schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:25:
Kortom, het maakt voor ons niks uit.

Tesla is daarvoor ook enkele jaren redelijk "stabiel" tussen de 200 en 400 euro verhandeld ondanks dat succesvol het massaproductie stadium hebben bereikt. Het aandeel was al een tijdje ondergewaardeerd (zie ook de run up in januari), maar ben nu wel van mening dat het overgewaardeerd is. Op basis van de verwachte productie capaciteit zal de prijs eind 2021 wel verantwoord zijn (nog even los van Energy, Ride Sharing en Full Self Driving). Voor buy&hold voor de lange termijn is het niet eens z'n slechte aankoop (time in the market vs timing the market). Dat Apple nog zulke groei gaat realiseren lijkt mij een stuk minder realistisch.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 26-08-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 19:01
Wat is de goedkoopste manier om in een tech ETF te beleggen als je DeGiro uitsluit? Gaat om periodiek beleggen, stel dat ik maandelijks EUR 1000,= inleg, volgens mij zijn de kosten dan redelijk vergelijkbaar (TER van de ETF buiten beschouwing gelaten, die zijn overal hetzelfde):

* Lynx: EUR 6 plus een platform fee van EUR 5 per maand
* Binck: EUR 6 plus een servicing fee van EUR 3.50 + 0.01% per maand
* Rabobank: EUR 5 plus 0.05% plus een servicing fee van EUR 5 per kwartaal (heb hier al een account)
* ABN AMRO: EUR 5 plus 0.05% plus een servicing fee en mogelijk kosten voor betaalrekening
* ING: EUR 3.60 plus 0.06% plus een servicing fee van EUR 5 per maand plus 0.24% over het belegd vermogen

Ik zit al bij de Rabobank met m'n NT fondsen en dat bevalt goed. Ik had verwacht dat ik ergens anders goedkoper in ETF's kon beleggen (DeGiro sluit ik uit i.v.m. dubieuze praktijken), maar dat valt nog wel tegen zo lijkt het. Kosten zijn redelijk vergelijkbaar, zie ik een broker over het hoofd? Bij FitVermogen zie ik een leuk fonds met een TER van 0.83%, dat lijkt aan de hoge kant, maar daar heb je geen andere kosten en voor de Nederlandse fondsen volgens mij ook geen dividendlek (in tegenstelling tot een ETF met Ierland als domicile).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

TheDeuce schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:19: Bij FitVermogen zie ik een leuk fonds met een TER van 0.83%, dat lijkt aan de hoge kant, maar daar heb je geen andere kosten en voor de Nederlandse fondsen volgens mij ook geen dividendlek (in tegenstelling tot een ETF met Ierland als domicile).
Tech fonds bij FitVermogen verdwijnt in de herfst en gaat op in een Thema Impact fonds.Zie nieuws op de website.
(evenals de Health Care en nog wat andere fondsen)
Wel apart, want zowel Health Care als de Tech zijn bij FitVermogen zowel populair als goed presterend in hun toplijstjes.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-fitvermogen.ipfs.nl/public/images/public/Aug-2020_Fund-merger_Table.png

[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 26-08-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
TheDeuce schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:19:
(DeGiro sluit ik uit i.v.m. dubieuze praktijken)
Ik zou je account wel open laten voor mogelijke compensatie als dat ter sprake komt in de toekomst. Niemand die het weet wat de gevolgen zijn en of iemand al aangiften gedaan hebt vanwege niet nakomen van de algemene voorwaarden die zij zelf hebben opgesteld. Account open houden is immers gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

* Lynx: EUR 6 plus een platform fee van EUR 5 per maand
Betaalde commissie wordt afgetrokken van de minimum activity fee (wat Lynx 'platform fee' noemt). Je betaalt dus alleen € 6.

Voor de volledigheid, bij maandelijks 1 ETF à € 1000 op Euronext:
* IB Fixed: € 4, minimum activity fee verhoogt dit tot $10 per maand.
* IB Tiered: € 2,10, minimum activity fee verhoogt dit tot $10 per maand.

Doe je 1 transactie per maand, dan is IB iets duurder dan Lynx.
Doe je al 2 transacties per maand, dan is Lynx veel duurder dan IB.

En de minimum activity fee vervalt vanaf $100k waarde. Dan heeft Lynx geen voordeel meer qua kosten bij weinig transacties.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 26-08-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
descon schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:45:
[...]

Ben wel benieuwd welke alternatieven je hebt gevonden. Zit er zelf namelijk ook in en dat smart connectivity spreekt me niet aan.
Precies, ik wil graag in de sector blijven beleggen. Ik vind het erg jammer dat ze deze NN fondsen gaan opheffen.

Ik ben na een (korte) zoektocht tot de navolgende twee alternatieve fondsen gekomen.
BlackRock World Technology Fund (LU0376438312)
BlackRock World Healthscience (LU0827889485)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Wat is de goedkoopste manier om in een tech ETF te beleggen als je DeGiro uitsluit?
De QQQ equilivant in Europa is volgens mij IE0032077012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
DJ-B schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Precies, ik wil graag in de sector blijven beleggen. Ik vind het erg jammer dat ze deze NN fondsen gaan opheffen.

Ik ben na een (korte) zoektocht tot de navolgende twee alternatieve fondsen gekomen.
Vind die beheerkosten vrij hoog als ik het snel goed zag. Zit zelf te denken om te switchen naar een nasdaq etf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
Dank voor de snelle reacties. @Get!em ik doelde inderdaad op het NN Information Technology Fund. Deze volgt de MSCI World Information Technology en is verkrijgbaar bij bovengenoemde brokers.

Bij FitVermogen zou ik 0.83% (all in) betalen, bij Lynx EUR 6 plus een TER van 0.30%. Bij een maandelijkse inleg van EUR 1000,= is de EUR 6 omgerekend 0.60%, maar die betaal je alleen bij aan- en verkoop. Theoretisch, stel dat je de aandelen 10 jaren aanhoudt dan betaal je dus omgerekend 0.12% aan gemiddelde transactiekosten per jaar. Kom je op een all-in kostenpercentage van 0.42% bij bijv. Lynx.

Dank, ik weet even voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Get!em schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

Tech fonds bij FitVermogen verdwijnt in de herfst en gaat op in een Thema Impact fonds.Zie nieuws op de website.
(evenals de Health Care en nog wat andere fondsen)
Wel apart, want zowel Health Care als de Tech zijn bij FitVermogen zowel populair als goed presterend in hun toplijstjes.

[Afbeelding]
En de fonds structuur veranderd dus ook, van Nederland naar Luxemburg.
Daarmee heb je dan weer het welbekende dividendlek zoals je ook bij VWRL hebt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@TheDeuce Het NN IT fund is ook een actief beheerd fonds.
Niet dat dat persé nou beter hoeft te zijn, maar daardoor zijn de kosten dus ook aanzienlijk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
descon schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

Vind die beheerkosten vrij hoog als ik het snel goed zag. Zit zelf te denken om te switchen naar een nasdaq etf.
De kosten zijn inderdaad iets hoger. De performance van deze fondsen was afgelopen 4-5 jaar ook beter t.o.v. de NN fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
DJ-B schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:41:
[...]

De kosten zijn inderdaad iets hoger. De performance van deze fondsen was afgelopen 4-5 jaar ook beter t.o.v. de NN fondsen.
Zal dr eens rustig naar kijken, de samenstelling bevalt me opzich wel van het fonds.

Evt de SPDR MSCI World Technology dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TheDeuce schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:35:
Bij FitVermogen zou ik 0.83% (all in) betalen
Gister zat ik te kijken naar het beheerd beleggen van Knab (mijn huisbank) en daar zijn de kosten 81 euro per jaar obv 10.000 inleg (0,81%), waarvan 1 euro per maand aan service fee. Hun (Aegon) portfolio bestaat grotendeels uit de tech giganten, waaronder ook TenCent en Alibaba (Chinees). Als ik het dan goed begrijp is dat toch niet eens z'n slecht alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
descon schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:46:
[...]

Zal dr eens rustig naar kijken, de samenstelling bevalt me opzich wel van het fonds.

Evt de SPDR MSCI World Technology dan ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vH5_prlHYqlD0Sr4LzKDZshnvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1fsN3Qk3BaAz7jK24gPpi7lM.png?f=fotoalbum_large

Puur op historisch rendement... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 21:58
DJ-B schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

ik heb deze ook wel eens bekeken maar kan me herinneren dat er erg hoge instapkosten aan verbonden waren. (4-5% volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Deveon schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:47:
[...]

Gister zat ik te kijken naar het beheerd beleggen van Knab (mijn huisbank) en daar zijn de kosten 81 euro per jaar obv 10.000 inleg (0,81%), waarvan 1 euro per maand aan service fee. Hun (Aegon) portfolio bestaat grotendeels uit de tech giganten, waaronder ook TenCent en Alibaba (Chinees). Als ik het dan goed begrijp is dat toch niet eens z'n slecht alternatief?
Zij beleggen ook gewoon in ETF's, voor jou.
Alleen hebben zij dan een samenstelling gemaakt van ETF's die zouden moeten passen bij jouw risico profiel.
Dat grote techgiganten een groot aandeel hebben in zo'n portefeuille heeft te maken met dat deze bedrijven er gewoonweg bij horen in een goed gespreide portefeuille, die ook ( enigszins ) gebaseerd is op marktkapitalisatie.
Maar er zit dus ook voor een heel groot gedeelte aan andere sectoren in, terwijl zo'n IT fonds alleen de Alibaba's, Apple's en Tesla's heeft, doorgaans.

En let op die rekeningkosten van €1 per maand!
Ga je daar met een ton beleggen o.i.d. is dat natuurlijk minimaal, maar met slechts €1000 is dat dan al 1,2% op jaarbasis.

[ Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 26-08-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Ruut88 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

ik heb deze ook wel eens bekeken maar kan me herinneren dat er erg hoge instapkosten aan verbonden waren. (4-5% volgens mij)
Dit tref ik aan bij Binck Fundcoach. Dat wekt de impressie dat er geen instapkosten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qSFvPL2wnfCrHWeMHBqd4QhZcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BgYAbJVHRoumahHANv22TP4j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Instapkosten van fondsen betaal je doorgaans niet als je ze aankoopt via je broker of bank.
Die zijn er dan voor als je ze rechtstreeks zou aan/verkopen bij de aanbieder van het fonds, wat je doorgaans niet eens kunt doen als particulier, maar wellicht kun je hiermee te maken krijgen als je bank/broker failliet zou gaan en je je posities niet wilt/kunt overzetten naar een andere aanbieder.

Let wel op de op en afslag van het fonds, dit is een vergoeding voor de kosten die het fonds maakt doordat er wordt in en uitgestapt, waardoor er onderliggend ook transactiekosten worden gemaakt.
Deze kosten worden doorgaans verwerkt in de te verhandelde dagkoers.

[ Voor 75% gewijzigd door JohanNL op 26-08-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

En let op die rekeningkosten van €1 per maand!
Ga je daar met een ton beleggen o.i.d. is dat natuurlijk minimaal, maar met slechts €1000 is dat dan al 1,2% op jaarbasis.
Klopt, maar vanaf 10k conform hun eigen rekenvoorbeeld zit je al onder de jaarlijkse kosten van FitVermogen. Natuurlijk heb je geen vrije keus, maar het lijkt erop dat onderliggende in dezelfde bedrijven zit. De actieve beleggers van Aegon zijn eigenlijk bijzonder passief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 21:58
DJ-B schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Dit tref ik aan bij Binck Fundcoach. Dat wekt de impressie dat er geen instapkosten zijn?

[Afbeelding]
JohanNL schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:02:
Instapkosten van fondsen betaal je doorgaans niet als je ze aankoopt via je broker of bank.
Die zijn er dan voor als je ze rechtstreeks zou aan/verkopen bij de aanbieder van het fonds, wat je doorgaans niet eens kunt doen als particulier, maar wellicht kun je hiermee te maken krijgen als je bank/broker failliet zou gaan en je je posities niet wilt/kunt overzetten naar een andere aanbieder.

Let wel op de op en afslag van het fonds, dit is een vergoeding voor de kosten die het fonds maakt doordat er wordt in en uitgestapt, waardoor er onderliggend ook transactiekosten worden gemaakt.
Deze kosten worden doorgaans verwerkt in de te verhandelde dagkoers.
Dit lijkt inderdaad te kloppen, zit bij ABN en als ik daar een order aanmaak komen de kosten exact overeen met percentages die ik in je plaatje zie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Een aandeel in mijn portefeuille is "gedelist" en is dus een OTC aandeel geworden. Graag zou ik deze positie willen sluiten, maar dat kan niet via DEGIRO, omdat ze geen OTC aansluiting hebben. Zij geven de volgende opties:

1. Positie aanhouden en wachten totdat het product weer beursgenoteerd wordt (waarschijnlijk nooit)
2. Positie aanhouden en wachten totdat de waarde boven de $1 noteert. Dan kan DEGIRO kijken of ze eenmalig mijn positie op de OTC markt willen sluiten (dus DEGIRO heeft toch wel een aansluiting op de OTC markt?)
3. Positie overboeken naar een andere bank/broker tegen 100 euro per regel (dat is natuurlijk niet rendabel voor een penny stock)

In mijn portefeuille staat de oude ticker met een prijsupdate van de laatste dag voor de delisting. Het lijkt dus alsof dit mijn positie is en ik dus geen positie in het OTC aandeel heb. Dan is optie 2 toch raar? Mijn positie wordt niet meer verhandeld en heeft voor de delisting al een waarde boven $1. Of refereren ze naar mijn positie op de OTC markt, die ik ergens toch wel heb?
Optie 3 is ook wat vreemd want dan zou ik mijn positie een in aandeel dat niet meer verhandeld wordt overboeken. In dat geval schiet je toch niets op? Of zal DEGIRO achter de schermen toch beschikken over het OTC aandeel en dat dan overboeken?

Ergens voelt het een beetje als diefstal. Is dit conform de wet? Kan ik aanspraak maken op de OTC aandelen of de waarde daarvan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJTimo
SteveWoz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:58:

Ergens voelt het een beetje als diefstal. Is dit conform de wet? Kan ik aanspraak maken op de OTC aandelen of de waarde daarvan?
Het had netjes geweest als DEGIRO jou had geattendeerd op dit aanstaande event. Delistings worden namelijk RUIM van te voren bekend gemaakt om aandeelhouders genoeg tijd te geven de nodige actie te nemen (verkopen of overboeken bv)

Het zou DEGIRO sieren als ze als goedmakertje deze affaire kostenloos oplost. Ik zou ze hier dan ook (eerst vriendelijk) om vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@SteveWoz Diefstal is het natuurlijk niet. Je hebt je aandelen gewoon nog in bezit, je kan ze alleen niet meer praktisch verkopen bij deze broker.

Optie 2 is inderdaad vreemd. Het klinkt alsof ze de positie overdragen aan een partij die wel kan handelen op de OTC markt en die het laten verkopen. Maar als ze die mogelijkheid hebben, dan zou dat niet afhankelijk moeten zijn van de koers.

Ik vind dit overigens wel een belangrijk nadeel van DEGIRO. De OTC markt is belangrijk omdat delistings niet zeldzaam zijn en je wil eigenlijk altijd de mogelijkheid hebben om je positie te kunnen sluiten wanneer het aandeel ergens verhandelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
Aangezien het toch over ETF's gaat.

Zijn er Nederlandse brokers waar je de 'ARK Innovation ETF (ARKK)' kunt kopen?

Bij de Giro kan het helaas al een tijd niet meer.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
Strider schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:31:
Aangezien het toch over ETF's gaat.

Zijn er Nederlandse brokers waar je de 'ARK Innovation ETF (ARKK)' kunt kopen?

Bij de Giro kan het helaas al een tijd niet meer.
Kleine kans, zie o.a. https://ark-funds.com/hel...s-from-european-countries en https://www.reddit.com/r/...e3b/ark_invest_en_europa/
Pagina: 1 ... 170 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.