Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 169 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.223 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:44
@Wessel22 DeGiro is de laatste weken (zeer) negatief in het nieuws gekomen na aanleiding van onderzoeken van de AFM. In het kort komt het er bv op neer dat beleggers een (onredelijk) groot risico lopen op het verlies van hun aandelen als DeGiro failliet zou gaan. Daarvoor is een bepaalde constructie nodig die bij DeGiro niet goed was op gezet. DeGiro claimt nu uiteraard dat dat is opgelost, maar daar is verder geen bewijs voor.

Daarom ook de max. 20k. Omdat er dan nog een garantiefonds is dat iets zou moeten vergoeden als het toch mis gaat. (Dit is dus zeg maar het "Deposito Garantie Stelsel voor beleggen").

Daarom dat er nu ook een hele beweging is in het waarschuwen voor DeGiro. Daar waar tot 2, 3 maanden terug zo ongeveer 90% DeGiro nog deed aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:57
phantom09 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:51:
[...]

Exact. Ik vond Tesla al te duur toen het boven de $1000,- kwam. Echter ik werd FOMO en heb het ergens rond $1450 gekocht.
Er zullen vast mensen zijn die het te duur vonden op 1450 maar door FOMO hebben gekocht op 2000. :9

Ik ben er overigens niet van overtuigd dat Tesla overgewaardeerd is. Ik heb niet de cijfers bestudeerd en ik ga dus ook niet short.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Santee schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:21:
[...]

Tesla is niet alleen actief in de automotive markt, dus ze met VW vergelijken is een beetje appels met peren.
Ja, want Volkswagen (die bedoel je waarschijnlijk) verkoop alleen een paar autootjes :+
Kijk het is prachtig wat Tesla allemaal doet en ik hoop dat de koers binnenkort op $3000 staat :7 . Maar het is wel lastig de mensen met een gefundeerde mening van de halleluja-Musk-is-my-hero fans te onderscheiden...

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 23-08-2020 10:33 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
fsfikke schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:31:
[...]

Ja, want Volkswagen (die bedoel je waarschijnlijk) verkoop alleen een paar autootjes :+
Kijk het is prachtig wat Tesla allemaal doet en ik hoop dat de koers binnenkort op $3000 staat :7 . Maar het is wel lastig de mensen met een gefundeerde mening van de halleluja fans te onderscheiden...
Ik heb geen Tesla in bezit. Ook nog niet van plan. Ik snap wel wat jullie bedoelen, er is al 10 jaar omzetsontwikkeling ingeprijst, aka sterk overpriced. Maar Tesla is een heel ander bedrijf dan VW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:20
RobertMe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:23:
@Wessel22 DeGiro is de laatste weken (zeer) negatief in het nieuws gekomen na aanleiding van onderzoeken van de AFM. In het kort komt het er bv op neer dat beleggers een (onredelijk) groot risico lopen op het verlies van hun aandelen als DeGiro failliet zou gaan.
Liepen is volgens mij de correcte formulering.

Toezichthouder: klanten DeGiro liepen te veel risico
https://fd.nl/beurs/13524...iro-liepen-te-veel-risico

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 22:59
Pistachenootje schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Liepen is volgens mij de correcte formulering.

Toezichthouder: klanten DeGiro liepen te veel risico
Liepen? Dat is verleden tijd. Dat wil dat zeggen dat DeGiro de wge op orde heeft.
Echter op de site van de AFM staat nog steeds vermeld dat DeGiro dit niet voor elkaar heeft:

https://www.afm.nl/nl-nl/...ro-last-onder-dwangsom-op

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 06:21
Deveon schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:57:
[...]

Het verschil is dat Tesla’s nieuwe fabrieken efficiënter zijn. De Chinese Model 3 zit op 39% bruto marge en Berlijn en Austin worden nog efficiënter.

Daarnaast waarom Tesla de EV credits niet tot winst rekenen? Bij Volkswagen doe je dat ook want zonder die EV credits kunnen ze die brandstofauto niet verkopen. Verschil is dat het bij VAG niet op de balans staat.

[...]
Cramer die eind februari dacht dat het een mooi moment was om in te stappen... beursanalisten zijn niet per se de beste raadgevers. En als ze dat wel zouden zijn: gemiddeld geven 33 analisten Tesla een rating van $1200 waarbij het mediaan zit rond de $1400. 7 adviseren kopen, 8 adviseren verkopen en 17 adviseren vasthouden (=! bijkopen).

Met betrekking tot de Model 3 en 39% marge; dit is geen gegeven maar slechts een berekening van een chinees medium die best accuraat kan zijn... of niet. Daarnaast wordt er geprobeerd cijfers te extraheren van een enkel model in tegenstelling tot het bedrijf als geheel. Daar kan je een bedrijf niet op waarderen. Je koopt geen aandelen van een Model 3, maar van Tesla.

Maar stel al zou Tesla 39% brutomarge halen op de Model 3: hoe lang kunnen ze die hoge marge in stand houden naarmate de concurrentie toeneemt? En fiscale voordelen tegelijkertijd afnemen? Zaken die de vraagprijs en daarmee de marge verder onder druk gaan zetten.

Ook al verdubbelt de brutomarge van Tesla per auto en kunnen ze dat ondanks de uitdagingen in de markt volhouden (wat mijn inziens vrij onwaarschijnlijk is), dan hebben ze de helft van het volume van Volkswagen nodig (5 miljoen autos per jaar, niet 500k zoals nu) om een vergelijkbare marketcap op de beurs te verantwoorden met vergelijkbare winsten en omzetten. In dat geval zou Tesla net zoals VW 70 miljard waard moeten zijn en niet 390 miljard zoals nu.

Om 390 miljard waarde te behalen hebben ze met die aanname een afzet van 30 miljoen autos per jaar nodig. Dat is 30% marktaandeel in de auto-industrie. En als dat zelfs lukt, dan zou de huidige koers van $2000 voldoende zijn en zit er géén opwaartse potentie in, tenzij je denkt dat Tesla 50% marktaandeel kan pakken en 50 miljoen autos per jaar zal gaan produceren.

Valt genoeg lek te schieten aan deze berekeningen hoor, ga ook vooral je gang. Maar ik zie gewoon niet hoe Tesla 390 miljard of zelfs (veel) méér dan dat waard zou kunnen zijn. Een stocksplit of toegang tot de S&P 500 maakt het bedrijf niet meer of minder waard, het fueled alleen het FOMO gehalte en blaast de koers op met lucht. Die bubbel barst een keer. Zelf denk ik dat dat niet lang duurt, daarom zit ik short, maar ik kan het natuurlijk net zo goed mis hebben :) Mijn analyse is natuurlijk niet beter dan die van Cramer ofzo... ik denk er alleen anders over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:09
@eMiz0r Mooie simpele berekening als eerste idee. En de vergelijking met VW geeft wat context aan de cijfers. Feit is dat Tesla de komende zeg 2-3 jaar haar voorsprong moet gaan benutten om nog (veel) meer marktaandeel te pakken. Om in een zetel te zitten als de aantallen echt groot worden in de EV markt. In de waardering van Tesla zit de gedachte dat Tesla doet wat Apple heeft gedaan op de smartphonemarkt, hoge aantallen EN een hoge marge. De normale man/vrouw moet voor de vervanging van de benzineauto voor een EV ook direct aan Tesla gaan denken.

Even als verder gedachtenexperiment: om 6x de marktwaarde van VW te rechtvaardigen, zal Tesla in een veronderstelde eindsituatie - als alle auto's een EV zijn en de totale markt gelijk blijft - bijvoorbeeld een 6x zo groot marktaandeel moeten hebben (6x12% =72%) bij dezelfde marge van 20% of bijvoorbeeld bij een marge van liefst 60% nog steeds het dubbele marktaandeel van 24%. Dat is namelijk dan nodig om uiteindelijk 6x de winst van VW group te maken! Het moge duidelijk zijn dat de aantallen en marge sterk moet stijgen in dit grote deel van Tesla. En dat in een markt die juist concurerender zal worden.

Ja, Tesla is meer en ik onderschat ongetwijfeld de som der delen, maar het geeft wat inzicht in het bizarre groei en marge verhaal dat is ingeprijsd. IMHO veronderstelt de huidige waardering de komende 2-3 jaar een soort explosie van de EV markt waarin Tesla tijdelijk bijna monopolist is. En is Tesla een bedrijf dat via haar technologie voorsprong netwerk/lockin effecten gaat bereiken zoals een Google? Of praten we hier uiteindelijk over een simpele vervangingsmarkt?

Ik ben pessimistisch hierover. Maar de timing om short te gaan ontbreekt me haha. De komende paar jaar zal groei EV markt en ontwikkeling marktaandeel/marge Tesla in de koers zichtbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 14:29
phantom09 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:59:
[...]

Liepen? Dat is verleden tijd. Dat wil dat zeggen dat DeGiro de wge op orde heeft.
Echter op de site van de AFM staat nog steeds vermeld dat DeGiro dit niet voor elkaar heeft:

Ieder zijn eigen mening en keuzes natuurlijk, maar van alle banken/brokers die wij hier bespreken is het bewezen dat zij hebben gelogen en bedrogen en hierdoor grotere risico’s ontstonden voor beleggers dan werd voorzien.

Iets met vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Laat ze eerst maar weer bewijzen - zover dat mogelijk is - dat zij niet opnieuw de regels niet nakomen ten koste van de belegger.
Tot die tijd begrijp ik heel goed dat er mensen zijn die niet meer dan 20K aan effecten er willen hebben staan.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Wessel22 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:56:

[...]

Demo account heb ik op trading212 inderdaad geprobeerd! Vond het wel een fijn platform opzich. Lastige is dat iedereen een eigen persoonlijke voorkeur heeft qua broker en dat iedereen wat anders aanbeveelt haha. Over het uitlenen van aandelen heb ik inderdaad ook gelezen. Volgensmij kun je op DeGiro hier ook voor kiezen, maar als je dit aanzet loop je toch niet persé extra risico?
Mits de broker het op een verantwoorde manier doet is het risico ontzettend klein.
In de praktijk worden ook niet al je effecten ( tegelijkertijd ) uitgeleend, heel vaak is er namelijk ook geen interesse in dus dan loop je er ook geen extra risico mee.
Je kunt echter bij zowel Trading212 als DeGiro niet zien welke effecten worden uitgeleend.
Maar je kunt wel bijvoorbeeld kijken op: https://shortsell.nl/short/
Als je één of meerdere van deze effecten bezit die worden geshort, dan kun je er wel vanuit gaan dat die worden uitgeleend ( wat overigens ook totaal geen garantie is, maar betere informatie heb je hierover niet ben ik bang )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:37
fsfikke schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:31:
[...]
Maar het is wel lastig de mensen met een gefundeerde mening van de halleluja-Musk-is-my-hero fans te onderscheiden...
Ik haal ze er anders zo uit hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
eMiz0r schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:30:
Zelf denk ik dat dat niet lang duurt, daarom zit ik short
Hoe ga je short? Met opties? Hoe weet je wanneer de koers daalt, en dus welke expiratie datum?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ja mi. is het liepen. De risico's die ze toen liepen zijn niet te vergelijken met de risico's die je nu loopt. Er wordt ook gemeld dat DeGiro inmiddels op 7 van de 10 punten heeft voldaan. Het laatste gesteggel gaat over dat geld markt fonds van Morgan Stanley. Dat vind ik persoonlijk geen groot risico, al helemaal niet voor een kleine belegger zoals @Wessel22. En bovendien komen er echte bankrekeningen waarmee dat probleem dan is opgelost.

https://fd.nl/beurs/13517...chtszaak-tegen-afm-boetes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:52:
[...]

Ieder zijn eigen mening en keuzes natuurlijk, maar van alle banken/brokers die wij hier bespreken is het bewezen dat zij hebben gelogen en bedrogen en hierdoor grotere risico’s ontstonden voor beleggers dan werd voorzien.

Iets met vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Laat ze eerst maar weer bewijzen - zover dat mogelijk is - dat zij niet opnieuw de regels niet nakomen ten koste van de belegger.
Tot die tijd begrijp ik heel goed dat er mensen zijn die niet meer dan 20K aan effecten er willen hebben staan.
Dat is dus precies wat ik zeg:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Is er ook zoiets voor de US market?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:22:
[...]

Ja mi. is het liepen. De risico's die ze toen liepen zijn niet te vergelijken met de risico's die je nu loopt. Er wordt ook gemeld dat DeGiro inmiddels op 7 van de 10 punten heeft voldaan. Het laatste gesteggel gaat over dat geld markt fonds van Morgan Stanley. Dat vind ik persoonlijk geen groot risico, al helemaal niet voor een kleine belegger zoals @Wessel22. En bovendien komen er echte bankrekeningen waarmee dat probleem dan is opgelost.

https://fd.nl/beurs/13517...chtszaak-tegen-afm-boetes
Ik kan fd niet lezen. Daarentegen wel de site van de AFM en die geloof ik eerder dan de fd:

Hier staat duidelijk:

Voor een aantal onderdelen zijn de aanpassingen niet voldoende gebleken en verbeuren er dwangsommen. Het gaat hierbij om vermogensscheiding, belangenconflicten en belangenverstrengeling. DeGiro is daarom verplicht 300.000 euro te betalen aan de AFM. DeGiro onderneemt stappen om de geconstateerde gebreken alsnog te herstellen en rapporteert hierover aan de AFM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@phantom09 Had verkeerde bericht gequote :p
phantom09 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:14:
[...]

Is er ook zoiets voor de US market?
Volgens mij niet, heeft met de regels omtrent shortselling te maken dat er überhaupt zo'n shortsell lijst is hier in Nederland en wat andere Europese landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Iemand ervaring met het uitlenen van aandelen? Wat brengt dit ongeveer op? 1% gemiddeld per jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:31:
Iemand ervaring met het uitlenen van aandelen? Wat brengt dit ongeveer op? 1% gemiddeld per jaar?
Afhankelijk van wat voor aandelen je hebt en je moet soms ook wat '' geluk '' hebben dat jouw aandelen worden uitgeleend en niet die van iemand anders.

Voor veruit de meeste aandelen is er namelijk vrijwel geen interesse en als dat er wel is, dan verschilt het enorm per aandeel.
Ik denk dat je gemiddeld gezien moet rekenen op zo'n 0,15 - 0,25% extra rendement over je totale portefeuille.
Op de Binck website staat dat er in 2019 gemiddeld 1,4% rendement werd gemaakt, maar dit moet wel het gemiddelde zijn van de aandelen die daadwerkelijk worden uitgeleend, niet de totale portefeuille inclusief de aandelen die niet worden uitgeleend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Account is gratis. Met jouw interesses zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:31:
Ik verdien op mijn portefeuille bij IB ongeveer 0,15%. Ik heb alleen ETFs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

JohanNL schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:42:
[...]

Als je het aandurft, dan kun je ook nog inspelen de andere kant op, door dus short te gaan.
Maar daar moet je echt lef voor hebben om dat bij een aandeel als Nvidia te doen waarbij de trend vrijwel alleen maar opwaarts is en je dus daar tegenin wilt gaan.
Nog een risico is daarbij, puur voor shorten, dat het mogelijke verlies onbeperkt is.
Je bent wel zo'n beetje verplicht te werken met stop-losses en/of die dubieuze turbo's komen dan wellicht hiervoor wel goed van pas omdat dan alles voor je geregeld is en je nooit meer verliest dan je inzet.
Het vervelende kan dan zijn dat je uiteindelijk wel gelijk krijgt en de boel instort, maar doordat de koers in die tussentijd nog hoger is gegaan jij je positie hebt moeten sluiten en je dus alleen met verlies achterblijft.

Een verstandige beredenering zou zijn hierom om te zeggen: jammer maar helaas ik heb de bull-run van Nvidia tot nu toe gemist en vind het aandeel nu te duur. Om die reden koop ik het dan ook niet meer en zoek ik andere aandelen ( en die zijn er genoeg )
Geen advies maar je zou nog naar IBM kunnen kijken als je iets zoekt wat onder tech valt en wat goedkoper is.
Chinese tech is/lijkt ook net wat goedkoper.
Ik heb vorig jaar een positie op AMD genomen, tot dusver heeft mij dat geen windeieren gelegd (100,59% rendement atm). Ik heb eigenlijk alleen maar interesse in tech-aandelen, en ik ben het met je eens dat nVidia op dit moment erg duur lijkt te zijn. Zelf wilde ik daar misschien een positie in nemen voor de launch op 1 september (voor zover de markt daar überhaupt veel mee doet) maar goed ik heb ook in mijn achterhoofd dat een tweede grote corona wave wel eens wat turbulentie kan gaan veroorzaken op de aandelenmarkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE0DNDsYjUV1usAqkNyZElAVunY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/foR4A4puJLZvvnuijQHQ6kyQ.png?f=fotoalbum_large
De dip van corona is gewoon dik ingehaald.. Dus eigenlijk heb ik toch zoiets, ga long voor 1 of 2 aandelen, heel erg veel kan er niet mis mee gaan. Midden 2015 stond het aandeel op 17,- 8)7

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik vraag mij af. Stel je hebt een rekening bij Interactive Brokers. Zou je daarnaast nog een rekening bij Lynx, Tradersonly en MeXem kunnen afsluiten die ook gebruik maken van Interactive brokers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:06
Voor zover ik weet kan dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:27:
Ik vraag mij af. Stel je hebt een rekening bij Interactive Brokers. Zou je daarnaast nog een rekening bij Lynx, Tradersonly en MeXem kunnen afsluiten die ook gebruik maken van Interactive brokers?
Welk voordeel zie jij om dat te willen doen?
phantom09 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:59:
[...]
Dat staat er niet. Let goed op de genoemde datums.

[ Voor 88% gewijzigd door Zr40 op 23-08-2020 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Eens met Zr40 hierboven. En stel dat er nu nog steeds iets mis is met de vermogensscheiding van DeGiro, dan vindt de AFM het blijkbaar niet ernstig genoeg om hun vergunning op te schorten. En je bent dus nog steeds gedekt door het beleggerscompensatiestelsel. Vandaar dat ik DeGiro nog steeds een prima keuze vind voor de kleinere belegger tot 20k. Daarboven wordt het mi. wel slim om naar alternatieven te kijken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat ik DEGIRO kwalijk neem, naast de bevindingen van de AFM, is dat ze alles aanvechten. Eerst in bezwaar, daarna in beroep bij de rechtbank. En wat ze aanvechten: vrijwel alles. Het wettelijke kader, de bevindingen, de dwangsom, de publicatie; ze trekken zelfs de bevoegdheid van de AFM in twijfel. (Voor dat laatste, zie de uitspraak beroep, punt 13.)

Een van de argumenten van DEGIRO komt zelfs neer op "we zijn een kleine FinTech, jullie kunnen toch heus wel wat door de vingers zien?" :+ (bron, pagina 6/7, 2.1.2)

Nee, ik heb echt geen behoefte om DEGIRO te belonen met transactiekosten enkel omdat 'het BCS het toch wel tot 20k dekt'. Zoek alsjeblieft een fatsoenlijke broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:09

ChillPascal

In the end...

Vanuit mijn werkgever (AMX) heb ik jarenlang meegedaan aan een aandelenprogramma. Sinds vorig jaar is dit aandelen programma gestopt en heb ik de aandelen overgezet naar de Rabobank. De keuze voor de Rabo als broker kwam voornamelijk vanuit ‘t oogpunt op gebruiksgemak, doordat ik daar al diverse rekeningen had lopen.

In de corona-dip ben ik net zoals velen iets actiever gaan beleggen, waardoor de 20K grens binnenkort bereikt wordt.

Na de hele soap rondom DeGiro ben ik benieuwd hoe dit zich verhoud tot andere brokers in Nederland, waaronder dus de Rabo. Zou ik al moeten rondkijken voor een tweede broker of heeft de Rabo in jullie ogen de zaakjes beter voor elkaar?

[ Voor 3% gewijzigd door ChillPascal op 23-08-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Allereerst: laat die 20k dekking niet de reden zijn om een extra broker te nemen. Voor zo'n klein kapitaal is het het ongemak en de extra kosten niet waard om tussen brokers te spreiden. Misschien iets om over na te denken in de miljoenen range.

Ik heb geen ervaring met beleggen via de eigen bank, maar qua veiligheid zal dat prima in orde zijn. Banken zijn strenger gereguleerd dan brokers die geen bank zijn. Misschien niet de allergoedkoopste optie, maar je kan het beste voor jezelf afwegen hoe belangrijk je dat vindt.

Wil je elders beleggen dan bij je eigen bank, dan is wat betreft aanbieders binnen Nederland Binck eigenlijk het enige serieuze alternatief. Maar dat doe je dan niet vanwege de prijs (Binck is geen prijsvechter) maar vanwege het wellicht grotere aanbod, de service, of wellicht toch de wens om te spreiden tussen brokers.

Handel je op zijn minst meerdere keren per maand, wil je echt lagere transactiekosten en vind je Engelstalige support niet erg, dan is IB een optie. Je betaalt weliswaar minimaal $10 per maand maar dat heb je er zo uit als je al een paar transacties per maand doet. Voor buy&hold onder 100k is die $10 per maand wel vervelend.

IB resellers raad ik in principe af, omdat je meer betaalt voor hetzelfde wanneer je handelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
ChillPascal schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:10:
Vanuit mijn werkgever (AMX) heb ik jarenlang meegedaan aan een aandelenprogramma. Sinds vorig jaar is dit aandelen programma gestopt en heb ik de aandelen overgezet naar de Rabobank. De keuze voor de Rabo als broker kwam voornamelijk vanuit ‘t oogpunt op gebruiksgemak, doordat ik daar al diverse rekeningen had lopen.

In de corona-dip ben ik net zoals velen iets actiever gaan beleggen, waardoor de 20K grens binnenkort bereikt wordt.

Na de hele soap rondom DeGiro ben ik benieuwd hoe dit zich verhoud tot andere brokers in Nederland, waaronder dus de Rabo. Zou ik al moeten rondkijken voor een tweede broker of heeft de Rabo in jullie ogen de zaakjes beter voor elkaar?
De Rabobank heeft een vrij goede rating:

https://www.rabobank.com/...credit-ratings/index.html

Dus wat betrouwbaarheid betref zou ik mij geen zorgen maken.

Ik ging er altijd vanuit dat DeGiro voldeed aan de wge (het gescheiden houden van effecten in een aparte bewaarbedrijf.). Dat deden ze dus niet. Het is als dat een kok betrapt is met spugen in je eten. Daarna zegt hij dat hij het niet meer zal doen.
Ik ga daarom mijn beleggingen afbouwen bij DeGiro en dit gedeeltelijk naar Binck en gedeeltelijk naar Interactive Brokers overzetten.

De banken zijn over het algemeen vrij duur met beleggen. Ik spreek dat over het aan/verkoop van aandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Laatst online: 15-09 06:21
Maahes schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Hoe ga je short? Met opties? Hoe weet je wanneer de koers daalt, en dus welke expiratie datum?
Ja ik zit met opties short. De 19 mrt ‘21 put $1000 (wordt $200 na de split) heb ik gekocht en de 19 mrt ‘21 $800 heb ik verkocht om het wat betaalbaar te houden. Investering is ongeveer 2,5k per contract die 20k waard is als Tesla op 19 maart onder de $800 ($150) zou expireren. De kosten kan je verlagen door te kiezen voor een kleinere spread (bijv $1000-$900).

Of ik de hele rit uit zit weet ik niet, als het snel naar beneden gaat is het wellicht slim om tussentijds wat winst te pakken door de spread te verkopen of kleiner te maken (naar bijv $1000-$900).

Wanneer de koers precies daalt heb ik geen idee van, kan ook zijn datie alleen maar gaat stijgen. Maar door te kiezen voor een optie met een langere looptijd is er meer tijd om de gewenste richting op te gaan.

De volatiliteit van Tesla is momenteel hoog wat een extra risico kan zijn in het verdampen van waarde van de optie als de koers zich gaat settlen. Maar ik heb zon idee dat de rek daar nog niet uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

eMiz0r schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:08:
[...]
De kosten kan je verlagen door te kiezen voor een kleinere spread (bijv $1000-$900).
Daarmee verlaag je uiteraard ook de potentiële opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[b]Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Ik heb geen ervaring met beleggen via de eigen bank, maar qua veiligheid zal dat prima in orde zijn. Banken zijn strenger gereguleerd dan brokers die geen bank zijn. Misschien niet de allergoedkoopste optie, maar je kan het beste voor jezelf afwegen hoe belangrijk je dat vindt.
Rabobank en ABNAMRO werken dacht ik met een algemene reader waar je je pinpas in moet doen.
Als iemand dus je pinpas skimt en je pincode afkijkt dan weet je het wel....

https://www.geenstijl.nl/...loodtzak_jatte_54000_eur/

Op webwereld stond lang geleden het complete verhaal, maar dat kan ik niet weer vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Met een geskimde pinpas kan je niet inloggen. Wel geld opnemen bij verouderde geldautomaten, maargoed, dat heeft weer niets met beleggen te maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:50
Zr40 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:18:
Met een geskimde pinpas kan je niet inloggen. Wel geld opnemen bij verouderde geldautomaten, maargoed, dat heeft weer niets met beleggen te maken ;)
Ja inderdaad, volgens mij kan dat niet want de RaboReader die je nodig hebt maakt gebruik van de chip op de pinpas en die kan niet geskimd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hielko schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:20:
[...]

Ja inderdaad, volgens mij kan dat niet want de RaboReader die je nodig hebt maakt gebruik van de chip op de pinpas en die kan niet geskimd worden.
Ok, dan is dat gelukkig aangepast. Destijd kon het wel door de pinstrip te kopieren en de pincode af te kijken.
Maar dan spreek ik ook over een jaar of 6 terug.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 23-08-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:08:
[...]

Account is gratis. Met jouw interesses zeker een aanrader.
Gratis? Ik zie dat ik betalen moet:

https://abonneren.fd.nl/C...paign=not_loggedin_button

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zie je hier de optie gratis registratie? https://fd.nl/mijn-nieuws

Dan mag je 5 artikelen per maand lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:29:
IB resellers raad ik in principe af, omdat je meer betaalt voor hetzelfde wanneer je handelt.
Maar volgens mij alsnog vaak minder dan huisbank of Binck bijvoorbeeld, dus voor kleinere portefeuilles zou het toch wel allemaal uit moeten komen toch?
Als je dan op 100K zit of daarboven ga je je oriënteren op een overstap naar IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je bedoelt de lagere minimum activity fee die de resellers hanteren? Klopt, maar daar zit je al snel overheen vanaf een of twee transacties per maand. Daarom raad ik ze in principe af wanneer je handelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 23-08-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:48:
[...]

Maar volgens mij alsnog vaak minder dan huisbank of Binck bijvoorbeeld, dus voor kleinere portefeuilles zou het toch wel allemaal uit moeten komen toch?
Als je dan op 100K zit of daarboven ga je je oriënteren op een overstap naar IB.
Maand fee bij IB is $10 of te wel circa € 8,50 en aankoop van US aandeel zit rond de € 0,40-0,50. Totaal ongeveer € 9,- (uitgaande van beleggingssalso lager dan $ 100.000,-)
Bij Bink (Green) is 3,5 euro per maand en aankoop van een aandeel kost 8 euro.

Dus je bent bij IB goedkoper uit als je minimaal 1 keer per maand wat koopt, zelf als heb je 10K belegt.

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 23-08-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Maand fee bij IB is $10 of te wel circa € 8,50 en aankoop van US aandeel zit rond de € 0,40-0,50. Totaal ongeveer € 9,- (uitgaande van beleggingssalso lager dan $ 100.000,-)
Je rekent dit dubbelop. Het is minimum kosten, niet extra kosten. Wat je aan transactiekosten hebt betaald in de maand wordt afgetrokken van die $10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wel goed kijken wat je koopt ;)

Tiny medical company Lucid Inc. skyrockets 241% after a similarly named electric-vehicle startup makes a big announcement
Lucid Inc. skyrocketed as much as 241% on Tuesday after a similarly named company, Lucid Motors, told Reuters that its luxury sedan, the Air, will deliver an estimated EPA range of 517 miles on a full charge. If Lucid Motors is able to deliver on the claim, it would become the first electric-vehicle maker to develop a car with a range of more than 500 miles.

[ Voor 40% gewijzigd door Pistachenootje op 23-08-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Haha wat een onderzoek dan ook. 1 google search laat weten dat Lucid Motors nog geen IPO heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:02:
[...]

Je rekent dit dubbelop. Het is minimum kosten, niet extra kosten. Wat je aan transactiekosten hebt betaald in de maand wordt afgetrokken van die $10.
Excuses, aan/verkoop wordt inderdaad afgetrokken van de maand fee bij IB. Dus nog aantrekkelijker als je veel handelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hé, elektrische auto's, daar weet ik iets van af :+

Ik vind die aankondiging niet spannend. Ze hebben een grotere batterij gebruikt, en dus is het bereik groter. Dat kan iedereen wel.

De reden dat het niet massaal gebeurt is dat het de auto te duur maakt voor zijn segment. Je ziet nu al naarmate de prijs van batterijen daalt dat de capaciteit (en dus bereik) van EV's in dezelfde prijsklasse toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Dit gebeurt echt te vaak... :F volgens mij speelt Robinhood een grote rol hierin.

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 23-08-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ja, leuk, ticker confusion

TSLA. TLSA
ZM, ZMTO, ZOOM
APPL AAPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Over die kosten... Ik zat vandaag even te kijken bij Rabo Zelf Beleggen, en ik lees daar "€5 per kwartaal". Dat lijkt mij dus super goedkoop? Zo lang je dus alleen in fondsen handeld (zou dan dus NT zijn), gezien je daarop alleen een kleine procentuele fee per transactie betaalt. I.t.t. aandelen en ETFs waarbij je IIRC €5 + procentuele fee betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@RobertMe Er komt nog wel wat meer bij kijken, zie zoal: https://www.rabobank.nl/i...-de-rabobank_29409753.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
RobertMe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:56:
Over die kosten... Ik zat vandaag even te kijken bij Rabo Zelf Beleggen, en ik lees daar "€5 per kwartaal". Dat lijkt mij dus super goedkoop? Zo lang je dus alleen in fondsen handeld (zou dan dus NT zijn), gezien je daarop alleen een kleine procentuele fee per transactie betaalt. I.t.t. aandelen en ETFs waarbij je IIRC €5 + procentuele fee betaalt.
Dat is niet alles, je betaald meer:

https://www.rabobank.nl/p...eggen/rabo-zelf-beleggen/

-kwartaal fee € 5,-. Per jaar dus € 20,-
-per kwartaal 0,06% tot € 100.000,- hierboven 0,03%. Dus per jaar 0,24% onder 100K.

Daarnaast natuurlijk nog de kosten voor het aanhouden van de Rabobank bankreking (als je hier nog geen rekening hebt).

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 23-08-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Hé, elektrische auto's, daar weet ik iets van af :+

Ik vind die aankondiging niet spannend. Ze hebben een grotere batterij gebruikt, en dus is het bereik groter. Dat kan iedereen wel.

De reden dat het niet massaal gebeurt is dat het de auto te duur maakt voor zijn segment. Je ziet nu al naarmate de prijs van batterijen daalt dat de capaciteit (en dus bereik) van EV's in dezelfde prijsklasse toeneemt.
20% grotere batterij dan de Model S en 20% meer range. Dat doet geen enkele concurrent na, ook niet de Taycan van 180k. De beste concurrent op efficiency is de Hyundai Ioniq, maar die heeft veel minder kilo’s mee te slepen, smallere banden en een kleiner frontaal oppervlakte.

Op papier klinkt de Lucid Air goed en zou mij niet verbazen als ze op dezelfde manier als Tesla gaan groeien (hun SUV is ook al gespot). Hun hoofdontwerper was ook bij de ontwikkeling van de Model S betrokken.

Als ze IPO’en zal ik er zeker naar kijken, al verwacht ik belachelijk stijgingen zoals ook bij Nikola te zien waren omdat iedereen “de nieuwe Tesla” wilt. Mijn €100 in DiamondPeak (Lordstown) gaat ook al lekker omhoog. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
phantom09 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:13:
[...]

Dat is niet alles, je betaald meer:

https://www.rabobank.nl/p...eggen/rabo-zelf-beleggen/

-kwartaal fee € 5,-. Per jaar dus € 20,-
-per kwartaal 0,06% tot € 100.000,- hierboven 0,03%. Dus per jaar 0,24% onder 100K.
Ah correct, die percentages had ik gezien ja. Maar ik lees juist 0,06% tot €100.000, met een minimum van €5. Dus als je €100.000 hebt betaal je €60 per kwartaal, en niet €60 + €5?
Daarnaast natuurlijk nog de kosten voor het aanhouden van de Rabobank bankreking (als je hier nog geen rekening hebt).
Uiteraard keek ik naar Rabo omdat ik daar al de normale bankzaken doe.
Je bedoelt dan de "Kosten in beleggingsproducten"? Dus de 0,1% tot 1,5% over het totaal belegde vermogen op jaarbasis? Daar had ik inderdaad helemaal overheen gekeken. Neem aan dat "belegd vermogen in fondsen op jaarbasis" dan de totale waarde van de portefeuille is? Of de totale waarde van de transacties in dat jaar?

Of mis ik nog iets? :X Buiten dan de 0,1% over waarde van aankopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 13:32
Ik ben sinds kort aan het beleggen in ETFs. Ik beleg via de giro nu alleen in Vanguard s&p500. Ik wil graag wat meer spreiding en daarom zat ik te kijken om de ETF world VWRL te kopen. Helaas zit er in deze ETF een klant van mij in India en is het mij niet toegestaan om deze ETF te kopen. Zelf zat ik te denken om mijn ETF portefeuille als volgt te spreiden:
S&P 500 (50%)
ETF AEX (10%)
Etf Duitsland (10%)
ETF UK(10%)
ETF CHINA (20%)

Wat vinden jullie hiervan? Of zijn er eventueel beter wereldwijde etfs beschikbaar waar geen India in zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:34:

Je bedoelt dan de "Kosten in beleggingsproducten"? Dus de 0,1% tot 1,5% over het totaal belegde vermogen op jaarbasis? Daar had ik inderdaad helemaal overheen gekeken. Neem aan dat "belegd vermogen in fondsen op jaarbasis" dan de totale waarde van de portefeuille is? Of de totale waarde van de transacties in dat jaar?
Nee, met die 'kosten in beleggingsproducten' bedoelen ze de lopende kosten die gerekend worden door een fonds of ETF. Als je losse aandelen hebt dan heb je niet zulke kosten. Als ze dividend uitkeren dan rekent de Rabobank daar wel kosten over. Dat staat onder "Uitkering (keuze)dividend, coupon-rente, uitkering bonusaandelen, ver- of aankoop (rest)posities claims of stocks, contante afrekening warrants of turbo’s, uitoefening van claims of warrants, vergoeding Rabobank Certificaten." Die kosten bedragen "€ 0,25 + 0,5% over de waarde (met maximum van € 100)".

Voor actief handelen in ETFs of aandelen is het dus geen gunstige broker. Voor het vasthouden (maar niet verhandelen) van aandelen is het prima, maar het kan goedkoper. Voor fondsen zonder dividendlek is het in veel gevallen wel gunstig, niet de goedkoopste voor kleinere portfolio's maar wel voor grote portfolio's (in vergelijking met de andere grootbanken).

Bij het kiezen van een broker kun je denk ik het beste eerst bepalen wat je er wil doen en vervolgens de kosten (en eventueel het aanbod) van een aantal brokers vergelijken. Zeker als je al bij een bank zit vind je het wellicht niet de moeite om ergens anders je aandelen te zetten als de besparing minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Verwijderd1 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:48:
[...]

Nee, met die 'kosten in beleggingsproducten' bedoelen ze de lopende kosten die gerekend worden door een fonds of ETF. Als je losse aandelen hebt dan heb je niet zulke kosten. Als ze dividend uitkeren dan rekent de Rabobank daar wel kosten over. Dat staat onder "Uitkering (keuze)dividend, coupon-rente, uitkering bonusaandelen, ver- of aankoop (rest)posities claims of stocks, contante afrekening warrants of turbo’s, uitoefening van claims of warrants, vergoeding Rabobank Certificaten." Die kosten bedragen "€ 0,25 + 0,5% over de waarde (met maximum van € 100)".

Voor actief handelen in ETFs of aandelen is het dus geen gunstige broker. Voor het vasthouden (maar niet verhandelen) van aandelen is het prima, maar het kan goedkoper. Voor fondsen zonder dividendlek is het in veel gevallen wel gunstig, niet de goedkoopste voor kleinere portfolio's maar wel voor grote portfolio's (in vergelijking met de andere grootbanken).

Bij het kiezen van een broker kun je denk ik het beste eerst bepalen wat je er wil doen en vervolgens de kosten (en eventueel het aanbod) van een aantal brokers vergelijken. Zeker als je al bij een bank zit vind je het wellicht niet de moeite om ergens anders je aandelen te zetten als de besparing minimaal is.
Het zou dan inderdaad om fondsen gaan en niet om (actief) in aandelen / ETFs te handelen. Dus dan is het die 0,06% / 0,03% met minimum van €5 per kwartaal en dan nog die 0,1% tot 1,5% over de totale waarde van de fondsen per jaar. Dan kan ik komende dagen gaan verder puzzelen naar wat andere brokers kosten.

Maar Rabo lijkt in die zin wel "iets" goedkoper te zijn dan bv IB waar je dus $10 per maand betaalt en dus $30 per kwartaal. Daarvoor kun je bij Rabo dan al ~€50.000 aanhouden (even die jaarlijkse kosten en transactie kosten buiten beschouwing gelaten, wat het meteen een scheve vergelijking maakt :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik overweeg een account te openen bij Lynx of IB, maar twijfel nog welke te kiezen.
Gezien de lagere tarieven neig ik naar IB, maar ik vraag mij af of er nog praktische nadelen zitten aan een buitenlandse broker?
(De engelstalige interface en helpdesk vind ik uiteraard geen probleem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@jordy89 weet je het zeker dat je geen indexproducten mag kopen (waar klanten van jou in zitten)? Dat zou een behoorlijk belachelijke eis zijn, zeker in de context van een wereldwijde tracker zoals VWRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Tanooki schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:59:
Ik overweeg een account te openen bij Lynx of IB, maar twijfel nog welke te kiezen.
Gezien de lagere tarieven neig ik naar IB, maar ik vraag mij af of er nog praktische nadelen zitten aan een buitenlandse broker?
Zr40 heeft echt al héél vaak gepost over lynx vs. IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Longcat schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:42:
[...]

Zr40 heeft echt al héél vaak gepost over lynx vs. IB.
Dat heb ik uiteraard allemaal doorgenomen, zeer nuttig info (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:07
jordy89 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:46:
Ik ben sinds kort aan het beleggen in ETFs. Ik beleg via de giro nu alleen in Vanguard s&p500. Ik wil graag wat meer spreiding en daarom zat ik te kijken om de ETF world VWRL te kopen. Helaas zit er in deze ETF een klant van mij in India en is het mij niet toegestaan om deze ETF te kopen. Zelf zat ik te denken om mijn ETF portefeuille als volgt te spreiden:
S&P 500 (50%)
ETF AEX (10%)
Etf Duitsland (10%)
ETF UK(10%)
ETF CHINA (20%)

Wat vinden jullie hiervan? Of zijn er eventueel beter wereldwijde etfs beschikbaar waar geen India in zit?
Weet je zeker dat je VWRL niet mag kopen? Kan mij niet voorstellen dat als je klant in een gestructureerd product is opgenomen dat deze daarmee onder de "niet handelen in" regels valt. Waarom mag je niet in je klant handelen? Van de beurswaakhonden (ivm inside info) of van je baas? In geval twee.....hoe houdbaar is dat....ik denk van niet in het geval van VWRL.

De verdeling die je nu doet is echt compleet niet met VWRL te vergelijken. 10% AEX is echt heel veel vind ik.

Waarom niet:
NT World (kan mij niet voorstellen dat jouw klant daar in zit, vermoed dat die in de EM gedeelte zit);
Aangevuld met een EM of SC fond.

En check nogmaals waarom je niet in een wereldwijde tracker mag handelen omdat er 1 Indiaas bedrijf in zit. Kan mij echt niet voorstellen dat dit stand houd bij een juridische toetsing van de regels.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:19:
[...]

20% grotere batterij dan de Model S en 20% meer range. Dat doet geen enkele concurrent na,
Wat ik bedoel te zeggen is dat het geen technische belemmering is. Het is triviaal om méér batterij in dezelfde auto te plaatsen. Het is geen technologische doorbraak om de auto met de grootste batterij te produceren.

Waarom geen enkele concurrent het doet is omdat die de nadelen van een veel grotere batterij erkennen. Immers, de auto wordt er duurder en zwaarder van (gewicht is relevant voor de efficiëntie) en er blijft minder ruimte over voor andere componenten (of voor passagiers/bagage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 07:56:
[...]

Wat ik bedoel te zeggen is dat het geen technische belemmering is. Het is triviaal om méér batterij in dezelfde auto te plaatsen. Het is geen technologische doorbraak om de auto met de grootste batterij te produceren.
Klopt, maar het is wel een technologisch doorbraak om het verbruik op hetzelfde niveau te krijgen ondanks het hogere gewicht. Hierdoor laad je in de praktijk ook sneller thuis en onderweg (meer km’s per kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 07:56:
[...]

Waarom geen enkele concurrent het doet is omdat die de nadelen van een veel grotere batterij erkennen. Immers, de auto wordt er duurder en zwaarder van (gewicht is relevant voor de efficiëntie) en er blijft minder ruimte over voor andere componenten (of voor passagiers/bagage).
Als de 20% grotere accu tot 20% meer range leidt is er blijkbaar niks mis met de efficiëntie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:23:
[...]

Als de 20% grotere accu tot 20% meer range leidt is er blijkbaar niks mis met de efficiëntie?
Let goed op het nieuwsbericht. Er wordt alleen iets beweerd over de range, niet over de capaciteit van de batterij. Ten overvloede wil ik nog opmerken dat dit een claim is van de producent, en niet een onafhankelijk testresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik ging af op de claim van Deveon: 20% grotere batterij dan de Model S en 20% meer range.

Als dat klopt lijkt het met de efficiëntie wel goed te zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door Pistachenootje op 24-08-2020 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Volgens EV-database heeft de Lucid Air een verbruik van 169 Wh/km. Daarmee zit het tussen de Model 3 Long Range (161 Wh/km) en de Model S LR (184 Wh/km) in. Voor zover ik weet is de range nog niet door de EPA officieel getest, maar we mogen er denk ik van uit gaan dat de Lucid Air niet perse significant boven de markt uitstijgt wat efficiëntie betreft.

Wat ik ook heb gelezen is dat de stickerprijs op ongeveer €150k zal gaan liggen. Die marktprijs is voor zeer weinig mensen weggelegd, dus het aantal reserveringen / bestellingen zal denk ik niet door het dak gaan.

Toch kan een IPO interessant zijn, wan er zit (gezien de boost van Lucid Inc.) flink wat animo in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
EV-database meld zelf een batterij van 110 kWh (bruikbaar). Natuurlijk zijn het geruchten en informatie van de leverancier en omdat ze niet op de beurs zitten hoeven ze niet veel informatie openbaar te maken.

Echter als ze een ook een SUV in de pijplijn hebben is het puur een kwestie van groeien, geld ophalen en de volgende stap naar massaproductie (a la Model 3/Y). Met de Air laten ze echter zien dat ze al een efficiënte powertrain hebben, wat tot nog toe enkel Tesla gelukt is. De Koreanen komen dichtbij maar met een veel kleinere en lichtere auto.

Maar misschien een beetje off-topic voor een private organisatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 12:17
Werd door jullie berichten getriggerd qua >20k icm DEGIRO. Ben nu naar InteractiveBrokers aan het kijken, maar hoe is het daar geregeld qua ‘zekerheden’. Vallen zij onder een vorm van een garantiestelsel?
Naast de >20k is ook het voor- en nabeurs handelen een reden voor mij om over te stappen.

[ Voor 17% gewijzigd door Niek_ op 24-08-2020 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niek_ schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:05:
Werd door jullie berichten getriggerd qua >20k icm DEGIRO. Ben nu naar InteractiveBrokers aan het kijken, maar hoe is het daar geregeld qua ‘zekerheden’. Vallen zij onder een vorm van een garantiestelsel?
IB, zijnde een broker die voornamelijk vanuit de US opereert, valt onder de SIPC. Het meeste valt gewoon onder het US garantiestelsel, met uitzondering van de producten die specifiek door IB UK bewaard worden. Dat zijn niet-US index opties/futures, CFD's, en metalen. Die vallen onder de reikwijdte van het FSCS (het UK equivalent van ons BCS).

Hier staat een overzicht van IB: https://ibkr.info/article/2012

En dit zeggen ze zelf over hun stabiliteit: https://www.interactivebrokers.co.uk/en/index.php?f=39138

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tanooki schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:59:
Ik zit bij Lynx. Achteraf gezien had ik liever bij IB gezeten door de lagere kosten. Maar ik moet zeggen dat de support van Lynx wel erg goed is. Zowel via telefoon als via chat word ik vrijwel altijd direct en goed geholpen.

Wel fijn een bedrijf waar je gewoon gelijk een mens aan de telefoon krijgt die direct weet wie je bent (nummerherkenning neem ik aan).

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 24-08-2020 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:02
@RobertMe Wat aanvullende info, ik had de kosten van de verschillende banken (wel alleen voor beleggingsfondsen) wel eens op een rijtje gezet, doe er eventueel je voordeel mee :).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RVnf1Gt.png

Onder de 200k of zo kan het vaak voordeliger zijn om een nieuwe rekening bij ABN te openen en daar te beleggen, mocht je wel bij een bank willen. Bij wat meer vermogen is Rabo juist interessant door de maximale servicekosten.

[ Voor 40% gewijzigd door BrtH op 24-08-2020 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:55:
[...]

Het zou dan inderdaad om fondsen gaan en niet om (actief) in aandelen / ETFs te handelen. Dus dan is het die 0,06% / 0,03% met minimum van €5 per kwartaal en dan nog die 0,1% tot 1,5% over de totale waarde van de fondsen per jaar. Dan kan ik komende dagen gaan verder puzzelen naar wat andere brokers kosten.

Maar Rabo lijkt in die zin wel "iets" goedkoper te zijn dan bv IB waar je dus $10 per maand betaalt en dus $30 per kwartaal. Daarvoor kun je bij Rabo dan al ~€50.000 aanhouden (even die jaarlijkse kosten en transactie kosten buiten beschouwing gelaten, wat het meteen een scheve vergelijking maakt :+)
Voor fondsen ligt het er ook weer aan wat je wilt. Wil je standaard indexfondsen (wereld/opkomende markt/Europa/Noord Amerika) als Nederlands fiscaal inwoner zonder dividendlek dan is de Rabobank (en de andere grootbanken) zo'n beetje het goedkoopste wat je simpel kunt krijgen. Zie bijvoorbeeld deze kostentabel op Reddit voor een aantal populaire indexfondsen en ETFs. Daar moet je de bankkosten nog bij op tellen, bij de Rabobank zijn dat de transactiekosten als je fondsen aankoopt, de kosten die de Rabobank rekent over belegd vermogen en de kosten die de Rabobank rekent over het uitgekeerde dividend.

Die 0.1% tot 1.5% gaat dus over kosten die ze in die Reddit tabel uitgerekend hebben, bij indexfondsen zit je over het algemeen laag en bij actief beheerde fondsen zit je vaak hoger in dat spectrum. Veel actieve fondsen zitten ook nog gedomicilieerd in het buitenland (Ierland of Luxemburg) waardoor je ook nog dividendlek hebt.

Het enige wat (voor mij) bij de Rabobank mist is het NT small cap fonds, dat is voor zo ver ik weet het enige small cap fonds met goede spreiding en Nederlandse domicile. ING en ABN bieden die al wel aan, maar om alleen daarvoor een extra rekening te openen vind ik teveel gedoe. Bij grotere portefeuilles en als je echt graag small cap wil dan is het natuurlijk meer de moeite. Als je met een kleinere portefeuille begint en je wilt per se small cap dan loont het wel om die andere banken te overwegen in plaats van de Rabobank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 08:04
BrtH schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:57:
@RobertMe Wat aanvullende info, ik had de kosten van de verschillende banken (wel alleen voor beleggingsfondsen) wel eens op een rijtje gezet, doe er eventueel je voordeel mee :).

[Afbeelding]

Onder de 200k of zo kan het vaak voordeliger zijn om een nieuwe rekening bij ABN te openen en daar te beleggen, mocht je wel bij een bank willen. Bij wat meer vermogen is Rabo juist interessant door de maximale servicekosten.
@GG85 heeft een tool beschikbaar gesteld waar je kosten kunt berekenen. Zie: https://github.com/GvY85/FO-calculators/wiki

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 13:32
Longcat schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:40:
@jordy89 weet je het zeker dat je geen indexproducten mag kopen (waar klanten van jou in zitten)? Dat zou een behoorlijk belachelijke eis zijn, zeker in de context van een wereldwijde tracker zoals VWRL.
Bij nader inzien toch nog even gecheckt met onze conpliance officer. Ik mag toch wel investeren in VWRL, mits het bedrijf minder dan 10% van de totale omvang van de tracker. Met een grote etf zoals VWRL voldoe ik hier ruimschoots aan, dus ik ga deze gewoon kopen.
Deze eis is er omdat ik werk als accountant en kan beschikken over gevoelige informatie. Bedankt voor jouw antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:02
Miki schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:14:
[...]

@GG85 heeft een tool beschikbaar gesteld waar je kosten kunt berekenen. Zie: https://github.com/GvY85/FO-calculators/wiki
Ja, ik heb zelf ook zo'n soort excel, had daar alleen even het relevante stukje met kosten uit gescreenshot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Santee schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Nou ja toen ik SHLL op het oog kreeg was het nog $11, ik was er net te laat bij. Ik kijk het nu verder aan en doe meer onderzoek naar het bedrijf en de waardering. Ik denk dat ze puur een SPAC doen omdat ze zien wat er met NKLA gebeurde.
Nikola ben ik ondertussen ook hard van af gekapt. Ik verwacht dat die binnen nu en 24 maanden volledig in elkaar kakt. Met geluk hebben ze Q1 2022 BEV trucks in Duitsland, maarja ze stellen al 5 jaar lang vanalles uit 8)7
Kleine update. Na de 1e pump en dump van SHLL/HYLN is het aandeel afgekoeld naar $17-20 range en heb ik 50 stuks ingeslagen. Tot nu toe een leuke aankoop want na 1 maand ongeveer 50% up en premarket ziet er goed uit. Mocht dit weer een overdreven opgeblazen ballon worden (merger waarschijnlijk in september) dan ga ik een deel van de hand doen en ze later hopelijk terug kopen.
De CEO Healy is een leuke down to earth engineer die erg betrouwbaar overkomt (in groot contrast met Milton) en dat geeft wel vertrouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Miki schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:14:
[...]

En de online variant, alleen op PC:
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:25
En? Had iemand B&S +26% zien aankomen? Mooi als je daar al in zat, of vanmorgen vroeg op 12% nog in bent gestapt, I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Handige site. Zijn die kosten voor Degiro echt zo hoog ivm andere? Speelt hier het dividendlek een grote rol of...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Santee schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:26:
[...]

Handige site. Zijn die kosten voor Degiro echt zo hoog ivm andere? Speelt hier het dividendlek een grote rol of...
Ja komt inderdaad door dividendlek. Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uaQ282J.png
(zonder transactiekosten)

[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 24-08-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Is het niet raar dat die uberhaupt op, voor mij, onbekende ETFs / fondsen uit komt? Hier is het VWRL, IWDA, NT en NN dat de klok slaat. Die site komt aanzetten met AVIAW bij Lynx of TGET bij bij DeGiro. Dat vind ik eerlijk gezegd best gek.

Komt dat dan neer op vergelijken van kosten van de aandelen en niet perse naar performance ervan? Bv dat VWRL hier wordt aangeraden omdat het in kernselectie zit en een relatief hoog rendement heeft. Terwijl TGET goedkoper is, maar het rendement ook lager (en verlies uit rendement groter is dan de kosten uit aankoop / dividentlek / ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@RobertMe Degiro staat er meerdere keren op. In TGET zitten maar 250 bedrijven en het is equal-weight ipv market cap weighted. De meesten vinden dat te weinig spreiding en/of zien het equal-weight niet zitten. Vanwege minder/geen dividendlek komt het goedkoper uit dan VWRL & IWDA.

[ Voor 37% gewijzigd door Longcat op 24-08-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:45:
Is het niet raar dat die uberhaupt op, voor mij, onbekende ETFs / fondsen uit komt? Hier is het VWRL, IWDA, NT en NN dat de klok slaat. Die site komt aanzetten met AVIAW bij Lynx of TGET bij bij DeGiro. Dat vind ik eerlijk gezegd best gek.
Beide opties zijn besproken in dit topic. Beiden hebben belangrijke nadelen. Zo heeft AVIAW meer uitsluitingen dan daar wordt weergegeven.

Ik zou zeggen doorzoek dit topic even op die tickers.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 24-08-2020 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Longcat schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:49:
@RobertMe Degiro staat er meerdere keren op. In TGET zitten maar 250 bedrijven en het is equal-weight ipv market cap weighted.
Dat bv DeGiro er vaker in staat had ik gezien ja ;)

Maar de vergelijking zal dan dus puur op kosten zijn neem ik aan. En daardoor (potentieel) min of meer de algemeen aanbevolen ETFs of fondsen verder naar beneden zetten door "te duur" terwijl de performance van die indexen potentieel wel (veel) groter is waardoor de hogere kosten weer worden gecompenseerd. Dat is een beetje mijn punt.
Pistachenootje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Beide opties zijn besproken in dit topic. Beiden hebben belangrijke nadelen. Zo heeft AVIAW meer uitsluitingen dan daar wordt weergegeven.

Ik zou zeggen doorzoek dit topic even op die tickers.
Maar dat zijn dan wel de vergelijkingen van de ETFs (/fondsen). Als in: inhoudelijke vergelijking. Zoals gezegd, bij deze site vind ik het in die zin raar dat bv VWRL vrij laag staat (wat dan o.a. komt door verlies uit dividentlek). Terwijl VWRL wel vaak wordt aangeraden, potentieel dus ook door de performance er van.

Nu heeft die site wel een "verwacht rendement per jaar". Maar dat gaat dan dus ook uit van dat je verwacht dat alle ETFs / fondsen hetzelfde rendement hebben. En dat lijkt mij niet het geval (door uitsluitingen etc) waardoor de vergelijking dus "scheef" gaat.
Even dom gezegd: VWRL heeft bv een verwacht rendement van 8% per jaar, en AVIAW maar 4% per jaar. Uiteindelijk is het rendement van VWRL dan dus vele malen hoger, en dat neemt die site niet mee. Als ik even snel met dezelfde bedragen reken en met verwacht rendement van 4% per jaar Lynx + AVIAW pak is het rendement 200K lager dan DeGiro + VWRL met verwacht rendement 8%. Dat scheelt dus nogal iets en DeGiro + VWRL zou dan alsnog de (vele malen) betere keuze zijn. Nu weet ik niet of dit realistische verschillen in rendement zijn. Maar het toont wel aan dat de site lang niet een volledig plaatje geeft.

Maar uiteraard is dat ook lastig te bepalen, want resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst etc.

Edit:
Nog even snel gekeken. Die 4% vs 8% is natuurlijk sowieso erg scheef. Maar bv ook Lynx met AVIAW + EMIM op 4% vs DeGiro met VWRL op 4,5% (en 0,5% verschil in rendement lijkt mij stuk realistischer tussen ETFs / fondsen) dan levert DeGiro + VWRL aan het eind van de rit al 7K meer op.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 24-08-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
RobertMe schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:01:
[...]

Maar de vergelijking zal dan dus puur op kosten zijn neem ik aan. En daardoor (potentieel) min of meer de algemeen aanbevolen ETFs of fondsen verder naar beneden zetten door "te duur" terwijl de performance van die indexen potentieel wel (veel) groter is waardoor de hogere kosten weer worden gecompenseerd. Dat is een beetje mijn punt.
Hoezo? Weet jij van te voren hoe de performance gaat zijn de komende jaren? ;) Als tech een keer door het putje gaat, zal TGET het een stuk beter doen dan VWRL/IWDA.

Ik zou alleen naar kosten kijken en niet verwachte performance.

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 24-08-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Longcat schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Hoezo? Weet jij van te voren hoe de performance gaat zijn de komende jaren? ;) Als tech een keer door het putje gaat, zal TGET het een stuk beter doen dan VWRL/IWDA.

Daar heb je uiteraard gelijk in (wat ik ook al aangaf met de "moeilijk want resultaten uit verleden bieden geen garantie voor de toekomst"). Maar als ik nu bv invul op basis van "verwacht jaarlijks rendement van 7,5%" (standaard waarde) en uiteindelijk is het rendement maar 3% kan er ook iets heel anders als beters uit de bus komen.

En dan vraag ik mij ook maar meteen af of / hoe die site rekening houd met dividend. Dividendlek is een ding, maar als er E0 dividend is is het dividendlek ook E0. De percentages aan dividendlek zullen toch ergens worden "om gezet" naar absolute bedragen. En ook het dividend is onderhevig aan de performance van de ETF / fonds / de economie an zich. De dividend die de ETF uitkeert zal niet over 20 jaar gelijk blijven en dus heeft ook dat weer invloed op het rendement.

Dan zou in die zin dividend (en dividendlek) dus ook al niet meegenomen kunnen worden in de berekening. Maar gezien dat wel gebeurd zou ik bijna zeggen dat een "verwacht rendement" per broker / ETF / fonds i.p.v. in het algemeen ook niet perse gek zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Terwijl VWRL wel vaak wordt aangeraden, potentieel dus ook door de performance er van.
Heb je dit topic wel goed gelezen? Bij VWRL wordt continu gewaarschuwd voor het dividendlek. Over DeGiro wordt recent continu gewaarschuwd dat het niet de veiligste broker is, zeker als je boven de 20k zit.
[...]
Nu heeft die site wel een "verwacht rendement per jaar". Maar dat gaat dan dus ook uit van dat je verwacht dat alle ETFs / fondsen hetzelfde rendement hebben. En dat lijkt mij niet het geval (door uitsluitingen etc) waardoor de vergelijking dus "scheef" gaat.
Even dom gezegd: VWRL heeft bv een verwacht rendement van 8% per jaar, en AVIAW maar 4% per jaar. Uiteindelijk is het rendement van VWRL dan dus vele malen hoger, en dat neemt die site niet mee. Als ik even snel met dezelfde bedragen reken en met verwacht rendement van 4% per jaar Lynx + AVIAW pak is het rendement 200K lager dan DeGiro + VWRL met verwacht rendement 8%. Dat scheelt dus nogal iets en DeGiro + VWRL zou dan alsnog de (vele malen) betere keuze zijn. Nu weet ik niet of dit realistische verschillen in rendement zijn. Maar het toont wel aan dat de site lang niet een volledig plaatje geeft.
De aanname die die site maakt (ongeveer gelijke verwachte performance) klopt een stuk beter dan jouw aanname (VWRL presteert 2x zo goed als AVIAW).

Overigens is er een vergelijking op Reddit waar werd getoond dat de NN fondsen bij Fitvermogen tot nu toe iets beter presteerden dan VWRL. Maar dit betekent helaas niks voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:19:
[...]

Heb je dit topic wel goed gelezen? Bij VWRL wordt continu gewaarschuwd voor het dividendlek. Over DeGiro wordt continu gewaarschuwd dat het niet de veiligste broker is, zeker als je boven de 20k zit.
Ja, want ik heb gisteren hier nog advies gegeven om op te letten met DeGiro + VWRL ;) Maar het gaat meer om het punt an zich van dat rendement van ETF / fonds buiten beschouwing wordt gelaten. Dat ik vervolgens Lynx met AVIAW + EMIM af zet tegen DeGiro + VWRL is maar een voorbeeld qua "de een staat bovenaan op de site en de ander een stuk lager terwijl die tot 2 maanden terug veel werd aangeraden".
[...]

De aanname die die site maakt (ongeveer gelijke verwachte performance) klopt een stuk beter dan jouw aanname (VWRL presteert 2x zo goed als AVIAW).
As said. Die 2x zoveel heb ik daarna ook al even vergeleken met bv 4% vs 4,5%, en ook dan is het verschil al 7K.
Overigens is er een vergelijking op Reddit waar werd getoond dat de NN fondsen bij Fitvermogen beter presteerde dan VWRL. Maar dit betekent helaas niks voor de toekomst.
Dat het niet perse iets betekend is natuurlijk zo (want resultaten uit verleden zeggen niks over de toekomst). Maar eerlijk gezegd vind ik zo'n vergelijking wel interessanter. Omdat goedkoopste broker (+ ETF / fonds) niet perse iets zegt aan het eind van de rit als die combinatie van ETFs / fondsen zoveel uit sluit dat het verwachte rendement een stuk lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Longcat schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Of iemand moet zelf de verwachting hebben dat tech de market (weer) gaat outperformen. In deze ‘day and age’ zie ik geen rede dat tech zich minder hard gaat ontwikkelen dan de rest van de markt. Wat wel klopt is dat tech momenteel relatief het meest overgewaardeerd is en dus meer risico op een (grote) correctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Santee schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Of iemand moet zelf de verwachting hebben dat tech de market (weer) gaat outperformen. In deze ‘day and age’ zie ik geen rede dat tech zich minder hard gaat ontwikkelen dan de rest van de markt. Wat wel klopt is dat tech momenteel relatief het meest overgewaardeerd is en dus meer risico op een (grote) correctie.
Ik bedoelde niet naar verwachte performance kijken die de maker van de site noemt. Als je verwacht dat tech minder goed gaat performen, kan je inderdaad beter kiezen voor equal-weight en omgekeerd.

EDIT: Ik kom er nu achter dat er op de site helemaal geen verwacht rendement genoemd staat per fonds. Die indruk kreeg ik van @RobertMe.

[ Voor 10% gewijzigd door Longcat op 24-08-2020 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RobertMe schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

Daar heb je uiteraard gelijk in (wat ik ook al aangaf met de "moeilijk want resultaten uit verleden bieden geen garantie voor de toekomst"). Maar als ik nu bv invul op basis van "verwacht jaarlijks rendement van 7,5%" (standaard waarde) en uiteindelijk is het rendement maar 3% kan er ook iets heel anders als beters uit de bus komen.
Dan vul je dus zelf een waarde in waarvan jij verwacht dat het de komende jaren gaat worden. Je kunt zelfs 0% invullen, dan weet je zeker dat je alleen de kosten hebt.
En dan vraag ik mij ook maar meteen af of / hoe die site rekening houd met dividend. Dividendlek is een ding, maar als er E0 dividend is is het dividendlek ook E0. De percentages aan dividendlek zullen toch ergens worden "om gezet" naar absolute bedragen. En ook het dividend is onderhevig aan de performance van de ETF / fonds / de economie an zich. De dividend die de ETF uitkeert zal niet over 20 jaar gelijk blijven en dus heeft ook dat weer invloed op het rendement.

Dan zou in die zin dividend (en dividendlek) dus ook al niet meegenomen kunnen worden in de berekening. Maar gezien dat wel gebeurd zou ik bijna zeggen dat een "verwacht rendement" per broker / ETF / fonds i.p.v. in het algemeen ook niet perse gek zou zijn.
Misschien moet je even naar beneden scrollen op die website. Er zitten meerdere aannames in en waarden die met de tijd eventueel veranderen. Maar het biedt in iedergeval een overzicht waarin je een aantal waarden van brokers/fondsen vastzet en gelijk zet, waardoor ze beter te vergelijken zijn, op kosten.

En wat let je, de hier genoemde excel bied je de mogelijkheid om zelf een variant te maken met daarin extra mee te rekenen kosten. Denk bijvoorbeeld aan de TD gebaseerd op de link onderaan de website van GerbenVL, of het exacte dividenlek (gebaseerd op resultaten uit het verleden), of bijv ook de uitstapkosten (of transactiekosten bij verkoop, welk zowel in de excel als de website niet meegenomen zijn....)

Deel je je verbeteringen wel even met ons? Zo zijn die website en excel uiteindelijk ook community producten geworden. :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:23:
[...]
Maar het gaat meer om het punt an zich van dat rendement van ETF / fonds buiten beschouwing wordt gelaten.
Volstrekt logisch want die site wil een vergelijking van de kosten maken. Daarvoor moet je bepaalde aannames maken die allemaal netjes vermeld worden. Dat VWRL het toevallig iets beter of slechter deed dan een ander fonds bewijst helemaal niks.

Overigens is er eerder wel een discussie gevoerd over de invloed van ESG uitsluitingen op verwacht rendement. Kun je ook terugvinden in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

Ja, want ik heb gisteren hier nog advies gegeven om op te letten met DeGiro + VWRL ;) Maar het gaat meer om het punt an zich van dat rendement van ETF / fonds buiten beschouwing wordt gelaten. Dat ik vervolgens Lynx met AVIAW + EMIM af zet tegen DeGiro + VWRL is maar een voorbeeld qua "de een staat bovenaan op de site en de ander een stuk lager terwijl die tot 2 maanden terug veel werd aangeraden".
Om die opties te vergelijken moet je eigenlijk een aantal dingen meenemen:
- spreiding (Welke index volgen ze? Hoeveel sluiten ze uit?)
- interne transactiekosten (zeker bij indices die vier keer per jaar herbalanceren naar equal weight kan dat een grotere bijdrage leveren)
- soort broker (Is het een budgetbroker die wellicht over een paar jaar andere tarieven gaat rekenen?)
- dividendlek (Dit is al meerdere keren genoemd, maar het is iets wat je redelijk simpel mee kunt nemen in de berekening.)
Dat het niet perse iets betekend is natuurlijk zo (want resultaten uit verleden zeggen niks over de toekomst). Maar eerlijk gezegd vind ik zo'n vergelijking wel interessanter. Omdat goedkoopste broker (+ ETF / fonds) niet perse iets zegt aan het eind van de rit als die combinatie van ETFs / fondsen zoveel uit sluit dat het verwachte rendement een stuk lager is.
Laatst noemde iemand hier wel dat meer spreiding het individuele bedrijfsrisico vermindert. Spreid je over meer bedrijven dan heb je dus vooral marktrisico (als de hele markt zakt dan zakt je portfolio ondanks spreiding). Dat is wel een specifieke factor waar je makkelijk op kunt filteren. De combinatie NT World + NT EM + NT Small Cap heeft veel spreiding vergeleken met de meeste opties terwijl je toch lage kosten hebt.

Op Reddit had volgens mij ook iemand nagerekend dat de NN fondsen wel lagere TER hebben, maar dat deels teniet gedaan wordt door de interne transactiekosten. Ik heb even geen link, maar dat is ook iets om rekening mee te houden, maar het kan een gedoe zijn om het allemaal te vinden (in jaarverslagen of vergelijkingen van iemand die het al opgezocht heeft).

Persoonlijk ben ik wel fan van de NT fondsen omdat je weet dat iedereen (NT zelf en de bank) eraan verdient en het alsnog gunstig is. Er is dus weinig incentive aan de kant van de bank om de kosten te verhogen. Bij andere nieuwere partijen, in het bijzonder prijsvechters, is dat natuurlijk minder zeker. Als zij op een gegeven moment vinden dat ze ook wat mogen verdienen dan is het kleine voordeel wat je daar misschien had weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De site vergelijkt m.i. vooral zeer breed gespreide wereldwijde combinaties van fondsen die bij de betreffende brokers voordelig te krijgen zijn. Alle opties m.u.v. TGET hebben een spreiding over duizenden bedrijven. De lange termijn performance van die combinaties zou zeer dicht bij het markt-gemiddelde moeten liggen, waarbij het voornaamste verschil dus in de kosten zal zitten.

"indexfondsenvergelijken" is het dus niet echt, meer: "wereldwijdeindextrackerbrokerkostenvergelijken" ;)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:25
Verwijderd1 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:41:
[...]
Op Reddit had volgens mij ook iemand nagerekend dat de NN fondsen wel lagere TER hebben, maar dat deels teniet gedaan wordt door de interne transactiekosten. Ik heb even geen link, maar dat is ook iets om rekening mee te houden, maar het kan een gedoe zijn om het allemaal te vinden (in jaarverslagen of vergelijkingen van iemand die het al opgezocht heeft).
Ben wel benieuwd naar die interne transactiekosten. Want het is volgens NN 'gratis' om te kopen en te verkopen. Hoe berekenen ze die interne transactiekosten dan door aan de klant, middels de loopkosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
WizZie- schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:21:
[...]

Ben wel benieuwd naar die interne transactiekosten. Want het is volgens NN 'gratis' om te kopen en te verkopen. Hoe berekenen ze die interne transactiekosten dan door aan de klant, middels de loopkosten?
Ja. Met interne transactiekosten bedoel ik de kosten die NN heeft om onderliggende aandelen te kopen (en verkopen), bijvoorbeeld om te herbalanceren of als de grootte van het fonds verandert. Dat speelt natuurlijk bij alle fondsen en ETFs, maar kosten die ze maken kan verschillen.

Ik heb het opgezocht in het jaarverslag (sectie 3.7.1):
Betreft verschuldigde kosten bij het aan- en verkopen van beleggingen. De transactiekosten zijn begrepen in de kostprijs van de aankopen respectievelijk de opbrengstwaarde van de verkopen en worden door middel van waardeveranderingen van beleggingen ten laste van het resultaat gebracht. Niet kwantificeerbare kosten, die begrepen kunnen zijn in transacties in afgeleide financiële instrumenten, zijn niet in bovenstaande bedragen opgenomen.
Als ik het goed begrijp zijn dat wollige woorden voor: 'interne transactiekosten zijn in de koers van het fonds verwerkt'. [EDIT: het kan natuurlijk ook zijn dat het wel in de TER zit, die is immers ook in de koers verwerkt. Dat weet ik echter niet zeker, wellicht kan iemand anders dat met zekerheid zeggen.]

Die kosten bedroegen 709 en 314 duizend euro in respectievelijk 2019 en 2018. Volgens de balans(sectie 3.1) was het fondsvermogen aan het einde van die jaren 1736.330 en 907.607 miljoen. Daarmee bedragen eerder genoemde transactiekosten respectievelijk 4 en 3.5 basispunten. Dat valt op zich wel mee denk ik.

Op Reddit heb je ook een vergelijking waar ze niet kijken naar de kosten, maar naar de tracking difference, hoeveel wijkt het fonds af van de bruto index. Hier de intro, en hier de ontwikkelde wereldfondsen. Daar wordt dus gekeken naar effectieve performance, waarbij inkomsten uit securities lending, extra kosten bovenop de TER allemaal meegenomen zijn. Brokerkosten zitten daar niet in verwerkt. Helaas staat het fonds van NN er niet tussen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd1 op 24-08-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Heren (en dames?), bedankt allemaal. Ik heb weer genoeg stof tot nadenken. Rendement / performance zou bij juiste verdeling dus allemaal relatief kort bij elkaar moeten liggen waardoor kiezen voor kosten dus de "betere" optie is en kijken naar rendement/performance minder van belang is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Iemand nieuws in Tesla gezien? Ben benieuwd waar die downtick vandaan komt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
DJTimo schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:24:
Iemand nieuws in Tesla gezien? Ben benieuwd waar die downtick vandaan komt. :?
Wat was het nieuws voor al die upticks de afgelopen drie maanden? :9
Pagina: 1 ... 169 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.