Deveon schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:57:
[...]
Het verschil is dat Tesla’s nieuwe fabrieken efficiënter zijn. De Chinese Model 3 zit op 39% bruto marge en Berlijn en Austin worden nog efficiënter.
Daarnaast waarom Tesla de EV credits niet tot winst rekenen? Bij Volkswagen doe je dat ook want zonder die EV credits kunnen ze die brandstofauto niet verkopen. Verschil is dat het bij VAG niet op de balans staat.
[...]
Cramer die eind februari dacht dat het een mooi moment was om in te stappen... beursanalisten zijn niet per se de beste raadgevers. En als ze dat wel zouden zijn: gemiddeld geven 33 analisten Tesla een rating van $1200 waarbij het mediaan zit rond de $1400. 7 adviseren kopen, 8 adviseren verkopen en 17 adviseren vasthouden (=! bijkopen).
Met betrekking tot de Model 3 en 39% marge; dit is geen gegeven maar slechts een berekening van een chinees medium die best accuraat kan zijn... of niet. Daarnaast wordt er geprobeerd cijfers te extraheren van een enkel model in tegenstelling tot het bedrijf als geheel. Daar kan je een bedrijf niet op waarderen. Je koopt geen aandelen van een Model 3, maar van Tesla.
Maar stel al zou Tesla 39% brutomarge halen op de Model 3: hoe lang kunnen ze die hoge marge in stand houden naarmate de concurrentie toeneemt? En fiscale voordelen tegelijkertijd afnemen? Zaken die de vraagprijs en daarmee de marge verder onder druk gaan zetten.
Ook al verdubbelt de brutomarge van Tesla per auto en kunnen ze dat ondanks de uitdagingen in de markt volhouden (wat mijn inziens vrij onwaarschijnlijk is), dan hebben ze de helft van het volume van Volkswagen nodig (5 miljoen autos per jaar, niet 500k zoals nu) om een vergelijkbare marketcap op de beurs te verantwoorden met vergelijkbare winsten en omzetten. In dat geval zou Tesla net zoals VW 70 miljard waard moeten zijn en niet 390 miljard zoals nu.
Om 390 miljard waarde te behalen hebben ze met die aanname een afzet van 30 miljoen autos per jaar nodig. Dat is 30% marktaandeel in de auto-industrie. En als dat zelfs lukt, dan zou de huidige koers van $2000 voldoende zijn en zit er géén opwaartse potentie in, tenzij je denkt dat Tesla 50% marktaandeel kan pakken en 50 miljoen autos per jaar zal gaan produceren.
Valt genoeg lek te schieten aan deze berekeningen hoor, ga ook vooral je gang. Maar ik zie gewoon niet hoe Tesla 390 miljard of zelfs (veel) méér dan dat waard zou kunnen zijn. Een stocksplit of toegang tot de S&P 500 maakt het bedrijf niet meer of minder waard, het fueled alleen het FOMO gehalte en blaast de koers op met lucht. Die bubbel barst een keer. Zelf denk ik dat dat niet lang duurt, daarom zit ik short, maar ik kan het natuurlijk net zo goed mis hebben

Mijn analyse is natuurlijk niet beter dan die van Cramer ofzo... ik denk er alleen anders over.