Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.228 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Zijn er mensen die al ervaring hebben met Trading212 ?

Ik lees online reviews van mensen die hun geld niet meer terug krijgen en dat ze geen antwoord van support krijgen etc.
(van google).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 22:59
ThaddeusX schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:39:
Zijn er mensen die al ervaring hebben met Trading212 ?

Ik lees online reviews van mensen die hun geld niet meer terug krijgen en dat ze geen antwoord van support krijgen etc.
(van google).
Je bedoeld zoiets als dit:

https://bedrog.com/review/trading-212/
Jan 2 juli 2020 um 19:37

Ik heb een account op Trading212 en zij hebben na dat ik een uitbetalingsverzoek heb gedaan, deze afgewezen en mijn volledige saldo op mijn account op nul gezet. Ik weet nu niet waar al mijn geld heen is, de chat en telefoonfunctie zijn niet beschikbaar. Hoe kan dit?! Kan iemand mij alsjeblieft helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Ja bijv... een beetje eng als je een paar van zulke dingen op google of youtube tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
ThaddeusX schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:00:
[...]

Ja bijv... een beetje eng als je een paar van zulke dingen op google of youtube tegen komt.
De vraag is, is het waar of zijn het nep berichten die gemaakt zijn door andere brokers (of jokers) om trading212 zwart te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
phantom09 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:02:
[...]

De vraag is, is het waar of zijn het nep berichten die gemaakt zijn door andere brokers (of jokers) om trading212 zwart te maken?
Op trustpilot zie ik veel meer van dit soort reacties.

Link: https://nl.trustpilot.com....com?languages=nl&stars=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:38
Ik kan mij totaal niet vinden in die verhalen, heb zelfs meerdere keren iets laten storten op mijn tegenrekening en dit hebben ze keurig overgemaakt binnen 2 werkdagen.
Dat met dat woonadres begrijp ik ook sowieso niet, dat had ik namelijk volgens mij bij mijn aanmelding al moeten bewijzen en anders kon ik niet eens de rekening gebruiken, heel vreemd!
Ik heb dan wel een creditcard en cc afschriften accepteren ze meestal erg makkelijk, wellicht hebben die andere mensen dat niet en kunnen zich niet op een andere manier goed identificeren/bewijs van adres tonen.

En sowieso, aangezien hier sommige mensen blijkbaar schrikken van de verhalen en reviews online, laten we dan ook even de reviews van andere banken/brokers erbij halen?

https://nl.trustpilot.com/review/binck.nl
Veiligheid lijkt niet goed geregeld. Krijg rekeningoverzichten op mijn adres van iemand die 7 jaar geleden hier gewoond heeft en toen verhuisd is. Komt voor een bank onbetrouwbaar over. Als ik wil bellen om dit door te geven sta ik 10 minuten in de wacht. Heb het toen opgegeven.
Kom terug van vakantie en ben m'n effecten kwijt !
Binck stuurt mail op 17 juli dat m'n effectenrekening per 22 juli (5 dagen later!!!!!) wordt opgeheven vanwege inactiviteit.
Bestaande effecten worden afgeboekt als waardeloos.
Het moet toch niet gekker worden.
De klantenservice van Binck Bank reageeert nergens op totodat je een reminder stuurt. dan komen ze met een vraag. Die beantwoordt je keurig en stuurt de documenten en vervolgens weer niets aan actie. weer reminder, krijg je weer vragen en zo maar door, maar het dossier wordt nooit afgehandeld. probeer inmiddels al ruim twee maanden om een tegenrekening te veranderen zonder succes.
etc. etc.

Nu eens kijken voor IB :)

https://www.trustpilot.com/review/interactivebrokers.com
Worst service ever! IB changed the name on my account which caused a transfer to fail! While they admitted it was their fault they didn't care and would not help find my funds. I lost more than US$50,000. Service levels and CRS staff are horrible and unprofessional. Do not use them if you can. Find a service focused broker.
A real scam ! Impossible to get back your funds. Making a deposit ? Really easy ... but when you try to withdraw, suddenly the platform bugs.

3 days of trying to get back my funds and impossible, support saying "try again later" .... After 3 days, no solutions ... I don't call that something normal.

Never open an account there !
Unless you are an EXPERT at investing stray far away from these people. They are the worst of the worst. As almost all the other reviews say their customer service is so bad. They cost me a whole lot of money with their arrogant aloof attitude and complete lack of decency. They are the mafia of wall street.
Die laatste moest ik toch wel even om lachen, '' the mafia of wall street '' :+
En overigens moet je al helemaal niet willen kijken bij de reviews van de groot banken.
Maar wat ik hiermee wil zeggen is dat je de reviews online niet allemaal te serieus moet nemen.
Er zullen vast serieuze en ernstige zaken bijzitten, maar dit kan dus bij elke bank/broker gebeuren en mensen die een positieve ervaring hebben zullen veel minder snel een review plaatsen dus geven deze review sites ook een onvolledig beeld.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Doet mij denken aan een paar jaar geleden met de bitcoin broers in Nederland. Die maakten youtube filmpjes hoe je je geld om kan zetten naar bitcoin en dit dan kan inzetten. Je kreeg dagelijks een rente van 1%.

Dan lieten ze ook zien hoe ze het geld er weer eraf haalden en wat kochten bij de mediamarkt.
Achteraf bleek het een ponziscam te zijn. De bitcoins broers zeiden dat ze van niks wisten.

Inderdaad eng als je dat leest van trading212. Daarom doe ik alleen zaken met gevestigde namen.
Het liefst alleen in Nederland en onder AFM toezicht.
Voor interactive brokers maak ik een uitzondering. Dit omdat ik al eerder bij Lynx een rekening had en ik wist dat Lynx een tussen persoon is die handeld bij interactive brokers. Daarnaast staat Lynx onder toezicht van de AFM.

Helaas zijn de meeste brokers onder Nederlandse toezicht vrij duur. Behalve DeGiro en Buxx Zero.
Dit komt mogelijk omdat Nederlands van nature spaarders zijn en een afkeer van beleggen hebben.
De meesten assoceren beleggen met gokken.
In de VS echter moeten vele mensen zelf hun extra pensioen regeling via de 401K regeling.

https://meestermoney.nl/beleggen/wat-is-een-401k-pensioen/

[quote]
In Amerika is beleggen ook een stuk populairder dan in Nederland. Eigenlijk is dit ook niet zo gek als je erover nadenkt. Doordat Amerika liberaler is en zaken zoals het 401(k) pensioenplan worden mensen gedwongen om na te denken over hun financieel situatie en hier een koers aan te geven (of niet).[/qoute]

Hier in Nederland wordt er op school geen aandacht gegeven hoe men om moet gaan met geld. En laat dat nou 1 van de belangrijkste lessen in het leven zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Zr40 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:49:
Wat Trading212 en andere 'brokers' betreft kwam ik laatst deze Reddit post tegen. Het relevante stuk quote ik hier integraal:

[...]
Interessant.

Ook vooral deze:
The company is listed on an exchange, as then anyone can look through its financial statements and spot irregularities
Dan vallen er al een hoop af, zo ook DEGIRO. (vandaar dat AFM iets moest doen jongstleden)

En dan daarop een antwoord wat ook weer interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:26:
[...]

Hier in Nederland wordt er op school geen aandacht gegeven hoe men om moet gaan met geld. En laat dat nou 1 van de belangrijkste lessen in het leven zijn....
Zelf beleggen is misschien niet populair, maar laten beleggen zeker wel. Denk maar aan al die pensioenfondsen waar deelname voor de meeste verplicht van is.

Omgaan met geld wordt wel mondjesmaat op school gegeven (even los van hoe belangrijk het is). Ik kan mij nog mijn economie leraar herinneren (+/- 15 jaar geleden) die stond te verkondigen hoe geweldig een aflossingsvrije hypotheek was want zijn huis steeg toch wel in waarde. Ben benieuwd wat die daar nu van vind, maar toont wel aan dat lenen behandeld werd, sparen trouwens ook. Beleggen was toen voornamelijk voor de professionals en van de particulieren hoorde je eigenlijk alleen maar negatieve verhalen. De positieve beleggers hielden hun vermogen liever onbekend.

Eerlijk gezegd is er sinds die tijd volgens mij niet veel veranderd aan de standaard visie op beleggen. Laatst nog een collega aangespoord om in ETFs te verdiepen, maar toch midden in Corona even lumpsum 50k in een beheerd fonds belegd. Andere externe die ik spreek (dus zonder pensioen) hoor ik ook maar weinig over hun beleggingen en lijken meer in te zetten op sparen. Er lijkt gewoon een soort taboe op beleggen te zitten.

• phantom09
Deveon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:55:
[...]

Zelf beleggen is misschien niet populair, maar laten beleggen zeker wel. Denk maar aan al die pensioenfondsen waar deelname voor de meeste verplicht van is.

Omgaan met geld wordt wel mondjesmaat op school gegeven (even los van hoe belangrijk het is). Ik kan mij nog mijn economie leraar herinneren (+/- 15 jaar geleden) die stond te verkondigen hoe geweldig een aflossingsvrije hypotheek was want zijn huis steeg toch wel in waarde. Ben benieuwd wat die daar nu van vind, maar toont wel aan dat lenen behandeld werd, sparen trouwens ook. Beleggen was toen voornamelijk voor de professionals en van de particulieren hoorde je eigenlijk alleen maar negatieve verhalen. De positieve beleggers hielden hun vermogen liever onbekend.

Eerlijk gezegd is er sinds die tijd volgens mij niet veel veranderd aan de standaard visie op beleggen. Laatst nog een collega aangespoord om in ETFs te verdiepen, maar toch midden in Corona even lumpsum 50k in een beheerd fonds belegd. Andere externe die ik spreek (dus zonder pensioen) hoor ik ook maar weinig over hun beleggingen en lijken meer in te zetten op sparen. Er lijkt gewoon een soort taboe op beleggen te zitten.
Klopt de pensionfondsen beleggen verplicht voor de werknemer. Gelukkig maar, want ik had ergens ooit gelezen dat je anders 2 keer zoveel moet inleggen en je maar de helft van een normaal pensioen zou krijgen.En dat ten tijde dat de rentes nog normaal waren. Nu zou je inleg nog hoger moeten worden en de uitkering nog lager.

Heb vroeger wel handelskennis gehad, maar daar werd geen woord gerept over hoe je om moet gaan over geld. Hoe je geld kan verdienen en geld kan laten renderen.
Een aflossingsvrije hypotheek is trouwens nog altijd de beste hypotheek die je kon krjigen. Ip.v. aflossen kan je dat geld gaan beleggen. Ik heb destijd gedeelte een aflossingsvrije hypotheek afgesloten en gedeeltelijk een spaarhypotheek. Helaas had ik de rente voor een zeer lange periode vast laten zetten.
Dit omdat destijds de rente al zeer laag was. Achteraf gezien had ik een variabele rente moeten kiezen of hooguit op jaar basis.

Ik kende niemand die belegde, wel mensen die spaarden. Lenen vond men geen goed idee, behalve als het echt niet anders kan.
Onbekend is onbemind. En dat is met beleggen voor de meeste mensen zo. Als ze verhalen van enthousiaste mensen horen, dan gaan ze er vanuit dat dit een moment opname is. En dan komt de grote crash en boem, ben je een heleboel geld kwijt. En dat vinden ze eng.

Het gekke is dat iedereen het normaal vindt dat je een opleiding volgt en dan een baan hierin zoekt.
Echter bijna niemand die zich verdiept in hoe je om moet gaan met geld en hoe je je geld kan laten groeien. En het mooiste nog, dat je kan rond komen van alleen je vermogen 8)

• JohanNL
phantom09 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 01:06:
[...]

Het gekke is dat iedereen het normaal vindt dat je een opleiding volgt en dan een baan hierin zoekt.
Echter bijna niemand die zich verdiept in hoe je om moet gaan met geld en hoe je je geld kan laten groeien. En het mooiste nog, dat je kan rond komen van alleen je vermogen 8)
Het is in principe gewoon niet nodig in de meeste situaties en de meeste mensen schijnen niet echt veel geld over te hebben om mee te beleggen.
Dat spaarcentje wat ze dan nog hebben is meestal een appeltje voor de dorst, voor onverwachte uitgaven, etc.
Om daar mee te beleggen is dan ook waarschijnlijk niet zo'n slim plan.

Ook vergeleken met Amerika hebben wij een veel betere verzorgingsstaat en voor de meesten is het pensioen hier " automatisch " geregeld + AOW en eventueel voor daarvoor nog arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.
Beleggen als Nederlander is vaak een luxe.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:55
Galapagos zit alweer in de lift sinds het laagstandje van gisteren. Vraag me af of mensen dat weloverwogen doen.

Boskalis heeft wel leuke cijfers en dat zie je in de koers. Zat even terug te kijken in het nieuws en er waren op zich al wel wat indicaties dat het niet heel slecht met ze ging. Hadden we dat gisteren maar bedacht he ;)

Morgen Heijmans. Ben benieuwd. https://www.deaandeelhoud...ed-overeind-onder-corona/

Maandag B&S. Geen idee wat ik daarvan moet denken.

Zie ook https://www.beleggersagen...der/kwartaal-jaarcijfers/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
En BAM kwam vandaag dus met cijfers, een verlies van 234 miljoen terwijl ze een market cap van zo'n 365 miljoen hebben op de beurs :o
Koers blijft aardig stabiel en staat zelfs wat in de plus op dit moment.

• Deveon
  • Niet online
Ondertussen zit ik maar te wachten totdat Aegon en Shell uit hun dip komen, al verwacht ik dat het met beide op de lange termijn wel goed zit.

Vanwege dit nieuws heb ik uiteindelijk overwogen om toch in Shell te stappen. Blijkbaar zien ze geld in de energie transitie.
Oil major Shell says that it wants the UK government to make a bold move to ban petrol and diesel vehicles by 2030,

https://thedriven.io/2020...l-fuel-car-sales-to-2030/

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 20-08-2020 10:33 ]

• JohanNL
Deveon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:33:
Ondertussen zit ik maar te wachten totdat Aegon en Shell uit hun dip komen, al verwacht ik dat het met beide op de lange termijn wel goed zit.

Vanwege dit nieuws heb ik uiteindelijk overwogen om toch in Shell te stappen. Blijkbaar zien ze geld in de energie transitie.

[...]
Leuk maar ik vraag mij af of dit nou zo'n goed nieuws is voor de aandeelhouders.
Maar ze moeten ook wel, fossiele brandstoffen komt gewoonweg een einde aan zoals het er nu naar uit ziet.

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

phantom09 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 01:06:
[...]

Klopt de pensionfondsen beleggen verplicht voor de werknemer. Gelukkig maar, want ik had ergens ooit gelezen dat je anders 2 keer zoveel moet inleggen en je maar de helft van een normaal pensioen zou krijgen.En dat ten tijde dat de rentes nog normaal waren. Nu zou je inleg nog hoger moeten worden en de uitkering nog lager.

Heb vroeger wel handelskennis gehad, maar daar werd geen woord gerept over hoe je om moet gaan over geld. Hoe je geld kan verdienen en geld kan laten renderen.
Een aflossingsvrije hypotheek is trouwens nog altijd de beste hypotheek die je kon krjigen. Ip.v. aflossen kan je dat geld gaan beleggen. Ik heb destijd gedeelte een aflossingsvrije hypotheek afgesloten en gedeeltelijk een spaarhypotheek. Helaas had ik de rente voor een zeer lange periode vast laten zetten.
Dit omdat destijds de rente al zeer laag was. Achteraf gezien had ik een variabele rente moeten kiezen of hooguit op jaar basis.

Ik kende niemand die belegde, wel mensen die spaarden. Lenen vond men geen goed idee, behalve als het echt niet anders kan.
Onbekend is onbemind. En dat is met beleggen voor de meeste mensen zo. Als ze verhalen van enthousiaste mensen horen, dan gaan ze er vanuit dat dit een moment opname is. En dan komt de grote crash en boem, ben je een heleboel geld kwijt. En dat vinden ze eng.

Ik heb individual defined contribution, dan kun je wel zelf aan de slag, al zijn de opties qua fondsen wel beperkt, VWRL ofzo kan ik niet kopen, wel wat door de pensioenaanbieder geselecteerde fondsen, waaronder die van Northern Trust. Ligt ook aan waar je werkgever je pensioen onderbrengt, daarin heb je nog steeds geen keuze. Maar goed, het is iig beter dan niets.

De werking is zo redelijk hetzelfde als in de VS, maar je hebt veel minder aanbieders en er tussen wisselen is ook niet mogelijk. Ook het verplichte aankopen van een pensioen met je opgebouwde vermogen wanneer je met pensioen gaat--ipv het simpelweg verkopen van je posities--is anders (en naar mijn mening erg jammer).

Het wordt langzaamaan populairder heb ik het idee. Als je wilt kun je er overigens alsnog voor kiezen het door hun te laten doen, maar ivm lopende kosten van hun eigen fondsen, en mijn voorkeur voor minder obligaties doe ik het liever zelf.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

i7x schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:02:
[...]
De werking is zo redelijk hetzelfde als in de VS, maar je hebt veel minder aanbieders en er tussen wisselen is ook niet mogelijk.
In de VS is het ook niet veel anders - een 401k heb je net als hier via de werkgever, en die kiest de aanbieder met bijbehorende selectie aan fondsen. Wisselen doe je (net als hier) bij het overstappen naar een andere werkgever, met hun equivalent van een waardeoverdracht.

Wat in de VS wel veel voorkomt is de mogelijkheid tot vrij beleggen. Dat hebben we voor zover ik weet hier nog niet bij werkgeverspensioen.

• Deveon
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

Leuk maar ik vraag mij af of dit nou zo'n goed nieuws is voor de aandeelhouders.
Maar ze moeten ook wel, fossiele brandstoffen komt gewoonweg een einde aan zoals het er nu naar uit ziet.
Persoonlijk vind ik het opmerkelijk dat ze het verbod op de machines waar hun core business van afhankelijk is willen vervroegen. Dat toont toch aan dat ze positief kijken naar een situatie met minder brandstof en meer stroom verkopen, feitelijk van oliemaatschappij naar energie leverancier (langs de weg).

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Zr40 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:11:
[...]

In de VS is het ook niet veel anders - een 401k heb je net als hier via de werkgever, en die kiest de aanbieder met bijbehorende selectie aan fondsen. Wisselen doe je (net als hier) bij het overstappen naar een andere werkgever, met hun equivalent van een waardeoverdracht.

Wat in de VS wel veel voorkomt is de mogelijkheid tot vrij beleggen. Dat hebben we voor zover ik weet hier nog niet bij werkgeverspensioen.
Je kunt het ook overhevelen naar een (Roth) IRA, en dan kun je ermee doen wat je wilt. Zou het wel chill vinden als je het in Nederland ook van je pensioenbeheerder naar bijvoorbeld een DeGiro pensioenrekening zou kunnen overhevelen zodra je ergens niet meer werkt, maar dat gaat niet snel gebeuren denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door i7x op 20-08-2020 12:31 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zr40 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:11:
[...]

Alleen het semi zelf vrij beleggen in de verschillende eigen fondsen van de pensioenverzekeraar.
Ze hebben allemaal eenzelfde soort selectie van een wereldfonds aandelen, obligaties euro, vastgoed etc. waar je zelf Je selectie en verhouding in kiest.

Bijv bij Aegon en BND.
Ook lijkt met de LKF rond de 0,20-0,40% met daarnaast een beheersvergoeding pensioen de opties veel op elkaar.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Weer een heerlijk dagje bij Opgen, maakt echt al maanden sprongen tussen 1,8 ~ 2,5 ;)

http://ir.opgen.com/news-...mercial-launch-europe-its

https://www.tradegate.de/...tze.php?isin=US68373L3078

Afbeeldingslocatie: https://www.tradegate.de/images/charts/intraday/US68373L3078.png?1597925390

[ Voor 29% gewijzigd door Greatsword op 20-08-2020 14:15 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kijk voor de grap eens naar de 5 jaar grafiek van dat aandeel :D

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zr40 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:18:
Kijk voor de grap eens naar de 5 jaar grafiek van dat aandeel :D
Ik hou van korte ritjes dus heb ze net verkocht (inmiddels al weer 30 60 cent gestegen 8)7 ) maar mocht het terug gaan naar die koers dan zal ik vast weer dromen over wat ik allemaal had kun doen met dat geld, net als met Novavax ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 20-08-2020 15:02 ]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mijn dag kan niet meer stuk, ook Westwater vandaag flink in de plus.

Dit zijn de enige 2 aandelen die ik nog via Flatex koop omdat ze helaas niet via Trading 212 verhandeld worden.

https://www.westwaterreso...gram-for-battery-graphite

Afbeeldingslocatie: https://www.tradegate.de/images/charts/intraday/US9616842061.png?1597931110

[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 20-08-2020 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Greatsword schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:47:
Mijn dag kan niet meer stuk, ook Westwater vandaag flink in de plus.

Dit zijn de enige 2 aandelen die ik nog via Flatex koop omdat ze helaas niet via Trading 212 verhandeld worden.

https://www.westwaterreso...gram-for-battery-graphite

[Afbeelding]
Chill! Waarom had je in eerste instantie belegd in Opgen en Westwater (heb er zelf trouwens nog nooit van gehoord)?

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
WizZie- schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Chill! Waarom had je in eerste instantie belegd in Opgen en Westwater (heb er zelf trouwens nog nooit van gehoord)?
Grappig, ik vroeg mij hetzelfde af. Zie dat beide bedrijven wel een behoorlijke market cap hebben, maar had er nooit van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:06
Er lijken veel bedrijven in de mining en battery sector mee te liften op Tesla deze week. Zo gaat ook Novonix (al eerder besproken hier) vandaag +21%. Tesla staat namelijk bijna op is vandaag door de 2.000 dollar p.a. gegaan, dus ik vermoed dat daar de trigger gevonden kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80ff_3OdRmU8-E1QDp9S0-gkIfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cR9UBT2YbgHhcXI8Jp6JaqNU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-h-4vHkza6j-Rp0v9VwplsJ1sY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h7daO7o4qwFl1Cn3wlYhtyxY.png?f=user_large

[ Voor 70% gewijzigd door DJTimo op 20-08-2020 20:03 ]

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Tanooki schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:40:
[...]

Grappig, ik vroeg mij hetzelfde af. Zie dat beide bedrijven wel een behoorlijke market cap hebben, maar had er nooit van gehoord.
Behoorlijke market cap? Westwater Resources heeft een market cap van 17 miljoen. Ik heb het niet op m'n rekening staan, maar dat is echt superdupermicronano cap.

• Tanooki
  • Niet online
Longcat schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:44:
[...]

Behoorlijke market cap? Westwater Resources heeft een market cap van 17 miljoen. Ik heb het niet op m'n rekening staan, maar dat is echt superdupermicronano cap.
Hmmm volgens mij heb je gelijk. Op Yahoo Finance las ik 17.096M, dacht dat dat 17 miljard was..

Nu wil ik helemaal weten hoe @Greatsword erbij gekomen is om dit te kopen :)
Het andere aandeel dat hij noemde - Opgen - heeft een mcap van 52Miljoen..

[ Voor 8% gewijzigd door Tanooki op 20-08-2020 22:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Tanooki Westwater begon eigenlijk als een tip hier op het forum en blind op ingestapt omdat de link met Tesla werd gelegd.

Dat is me echter een flinke poos duur komen te staan omdat ik het ooit pre-corona voor bijna 3,- gekocht had.

Het dieptepunt was 0.90 cent ergens in maart en stapsgewijs richting die koers heb ik bijgekocht om zo mijn GAK naar beneden te krijgen. Uiteindelijk zat ik er voor ongeveer 3500 stuks á 1,45 in.

Na enkele maanden begon de koers te herstellen en uiteindelijk toch nog een aardige winst aan overgehouden.

Wat me vooral opviel aan dit aandeel was de volatiliteit en een paar flinke pieken op jaarbasis. Elke keer als ze met een persbericht kwamen, schoot het aandeel echt extreem omhoog.

Sinds dien is het eigenlijk een aandeel geweest dat ik ben blijven volgen. De techniek is best interessant en persoonlijk hou ik wel van dit soort goedkope aandeeltjes omdat je er met relatief "weinig geld" veel van kan kopen en waar nodig makkelijk bij kan kopen als de koers even dipt.

Het is absoluut geen gegeven dat deze trend zich blijft voortzetten en de kwartaal uitslagen waren niet al te positief, maar ondanks dat gegeven blijft dit aandeel wel tussen een koers van 1,7 ~ 2,5 bewegen.

Aan de andere kant kan het natuurlijk ook weer goed mis gaan en dan staan ze weer onder de 1,- zie dit dus ook zeker niet als een koopadvies, maar meer als observatie/ervaring van een beginner/amateur.

Afbeeldingslocatie: https://www.tradegate.de/images/charts/jahr/US9616842061.png?1597955950

[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 21-08-2020 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/44Ctr41.jpg

Ik heb een melding ontvangen van Webull dat zij als dank level-2 voor TotalView-Nasdaq Market Data gratis 3 maanden geven aan iedereen (ze hebben een deal gesloten). Als je dit wilt blijven houden, kost het ($24,99) $1,99 per maand. Let wel op dat je minstens een positie moet hebben als je een abonnement aanschaft en het verplicht is een woon/verblijfadres op te geven wat in de VS is.
Webull is vooral handig met technical analysis en alerts, hiervoor moet je wel geregistreerd zijn wat gratis is.

Wel leuk om de level-2 te gebruiken voor 3 maanden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Qunix op 21-08-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ben wel benieuwd waar ze dat van bekostigen. $1,99/maand is totaal niet kostendekkend voor NASDAQ TotalView.

(IB rekent $15/maand hiervoor aan non-professional clients en is alleen beschikbaar als je ook de L1 data afneemt, $4.50/maand.)

Overigens, als je echt L2 data nodig hebt, dan neem je waarschijnlijk ook L2 data van de andere beurzen af.

[ Voor 57% gewijzigd door Zr40 op 21-08-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Qunix schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:38:
[Afbeelding]

Ik heb een melding ontvangen van Webull dat zij als dank level-2 voor TotalView-Nasdaq Market Data gratis 3 maanden geven aan iedereen (ze hebben een deal gesloten). Als je dit wilt blijven houden, kost het ($24,99) $1,99 per maand. Let wel op dat je minstens een positie moet hebben als je een abonnement aanschaft en het verplicht is een woon/verblijfadres op te geven wat in de VS is.
Webull is vooral handig met technical analysis en alerts, hiervoor moet je wel geregistreerd zijn wat gratis is.

Wel leuk om de level-2 te gebruiken voor 3 maanden :)
Moet je ook een ssn hebben of is een itin ook ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Thanks sorry dat ik het niet zelf heb gegoogled. De data doet mij niet zo veel, maar de app zelf ziet er gewoon wel goed uit en je krijgt een share gratis dus heb maar even een accountje aangemaakt (nu moeten ze het nog goedkeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:47
Volgens mij kan je alleen een account aanmaken als je aangeeft dat je in de VS of China woont. Lijkt me niet het handigst om daar als NL'er dan een account aan te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Account aanmaken is alleen een e-mail vereist. Dan krijg je al toegang tot veel features. Vervolgens kan je een paid-account openen, en daar heb je een adres in de VS voor nodig en kan je traden en zo. Maar ik heb het alleen over een account met een e-mailadres. Dat heb ik namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
WizZie- schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:03:
Galapagos zit alweer in de lift sinds het laagstandje van gisteren. Vraag me af of mensen dat weloverwogen doen.

Boskalis heeft wel leuke cijfers en dat zie je in de koers. Zat even terug te kijken in het nieuws en er waren op zich al wel wat indicaties dat het niet heel slecht met ze ging. Hadden we dat gisteren maar bedacht he ;)

Morgen Heijmans. Ben benieuwd. https://www.deaandeelhoud...ed-overeind-onder-corona/

Maandag B&S. Geen idee wat ik daarvan moet denken.

Zie ook https://www.beleggersagen...der/kwartaal-jaarcijfers/
Geinig, Heijmans positief in het nieuws vanmorgen. Opent 6% in de plus (wat ik had verwacht) maar uiteindelijk keldert de koers binnen het uur naar niveau sluiting vorige dag.

Had toch eerder verwacht dat ze die winst wel minimaal een dagje vol hadden kunnen houden, zoals Boskalis gisteren wat zelfs nog meer dan verdubbelde; opening op 6% wat uiteindelijk zelfs 13-14% werd. Maar mogelijk zijn daar allerlei redenen voor die ik niet ken en/of het is mr Market die zich gewoon niet laat voorspellen

[ Voor 8% gewijzigd door Atomius op 21-08-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:38
Welke broker zouden jullie nemen voor ETF’s.

Gaat om lange termijn belegging met elke maand een inleg.

Heb nu degiro maar de betrouwbaarheid daarvan is misschien wat aan de matige kant.

Als ik het bij mijn huisbank doe zitten er best wat kosten aan per transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Dracula schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:33:
Als ik het bij mijn huisbank doe zitten er best wat kosten aan per transactie.
Niet als je beleggingsfondsen (zoals NT World) koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:38
Longcat schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:11:
[...]

Niet als je beleggingsfondsen (zoals NT World) koopt.
Niet? Dan heb ik iets gemist denk ik. Ging vooral om bijvoorbeeld vanguard (vwrl bijvoorbeeld).

Bij de abn

Edit: ok ja beleggingsfondsen is gratis ETF is 5 euro + 0,05%

Bij degiro is dat een kernproduct en is 1x per maand aankopen gratis.

[ Voor 19% gewijzigd door Dracula op 21-08-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
VWRL = ETF

ETF =/= beleggingsfonds

Bij ABN kosten ETF's ~5 euro per transactie of zoiets, maar beleggingsfondsen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:05
@Dracula als je bij ABN voor de Northern Trust fondsen kiest heb je geen dividendlek waardoor de totale kosten relatief laag zijn. Zie hier een vergelijking:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uaQ282J.png
bron

De verschillen lijken wellicht klein maar als je deze kosten jaar op jaar maakt kan het effect op het uiteindelijk rendement duizenden euros zijn, o.a. afhankelijk van hoe lang en hoeveel je inlegt natuurlijk. Met deze tool kun je een indicatie krijgen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:12
Ik heb jullie hulp en feedback nodig. Sinds 1996 beleg ik via een verzekeraar en in de 2 robeco fondsen heb ik inmiddels bijna 40k€. Het is een fiscaal gebeuren en nu wordt er een fonds afgesloten en moet ik verplicht naar een ander fonds en ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Ik wil het geldbedrag overboeken naar een andere instantie en kijk naar bijvoorbeeld degiro. De huidige polis valt onder beheer van de rabobank en zij hebben toekomst beleggen maar ik weet niet of dit bij mij past. Ik heb wat ervaring met degiro en brandnewday. Wat raden jullie mij aan.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Met ‘fiscaal gebeuren’ bedoel je lijfrente (aanvullend pensioen)? Dat kan je inderdaad laten overboeken naar een andere aanbieder, zolang die ook de lijfrenteregels volgt. Dat heet ‘kapitaaloverdracht’.

De enige serieuze alternatieven voor aanvullend pensioen die ik ken zijn Binck, BrandNewDay, en DEGIRO. Zelf stap ik over van DEGIRO naar Binck.

Wat zijn de praktische verschillen:

Binck: alles wordt voor je gedaan op basis van een risicoprofiel en leeftijd.
BrandNewDay: je kiest zelf een verdeling tussen de beschikbare fondsen.
DEGIRO: je belegt helemaal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 19:52
Wat vinden jullie van het aandeel Nvidia de laatste tijd? Rond corona heb ik getwijfeld om die te kopen voor rond de $200, maar omdat het mijn eerste aandeel zou zijn niet gedaan omdat ik het "duur" vond. Intussen staat het aandeel op $500 dus kan ik mezelf wel voor de kop slaan. Maar is dit houdbaar? Aandeel is op tijd van 5 maanden dus 2,5x zo veel waard geworden (en 2/3e erbij van voor corona, $300 naar die $500 dan), wat ik toch een forse stijging vind. Nu zijn ze wel in gesprek voor overname ARM, volgens mij nog wat nieuwe videokaarten onderweg? en in datacenters zouden ze het goed doen, maar toch. Gevoelsmatig (en ik heb geen gevoel met beleggen :+) gaat dit wel heel hard en kan een daling / correctie niet uit blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb NVDA gekocht in december 2018 op $133.53 :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Zr40 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:17:
Ik heb NVDA gekocht in december 2018 op $133.53 :)
Mooi om te pochten, alleen mist enige reactie op de bovenstaande vraag? Denk je erom uit te stappen of is dit een buy and hold forever bedrijf voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@RobertMe De korte termijn is onmogelijk om te voorspellen op de beurs. Zelf ben ik net voor Corona begonnen met beleggen en met de kennis van nu had ik het anders gedaan, helaas weet je alleen nooit of de situatie van nu of morgen gelijk is aan die van xyz. Het beste is om je te richten op de lange termijn en als jij denkt dat Nvidia over een (paar) jaar verder gaat stijgen dan kan je het kopen (persoonlijk verwacht ik veel concurrentie van AMD en Intel en hoe harder een aandeel gestegen is, hoe groter de kans dat de realiteit de marktwaarde moet inhalen).

Bij mij is Tesla veruit de leukste en grootste in mijn portfolio, zonder zit ik ongeveer neutraal qua rendement. Echter voelt alles op rood (Tesla) bij mij niet als verantwoord en wil ik enkele andere stabiele bedrijven erbij, ook al heb ik daarin niet de beste aankopen gedaan. Hopelijk trekt dat op de lange termijn weer aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 22-08-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Deveon schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:36:
@RobertMe De korte termijn is onmogelijk om te voorspellen op de beurs. Zelf ben ik net voor Corona begonnen met beleggen en met de kennis van nu had ik het anders gedaan, helaas weet je alleen nooit of de situatie van nu of morgen gelijk is aan die van xyz. Het beste is om je te richten op de lange termijn en als jij denkt dat Nvidia over een (paar) jaar verder gaat stijgen dan kan je het kopen (persoonlijk verwacht ik veel concurrentie van AMD en Intel en hoe harder een aandeel gestegen is, hoe groter de kans dat de realiteit de marktwaarde moet inhalen).

Bij mij is Tesla veruit de leukste en grootste in mijn portfolio, zonder zit ik ongeveer neutraal qua rendement. Echter voelt alles op rood (Tesla) bij mij niet als verantwoord en wil ik enkele andere stabiele bedrijven erbij, ook al heb ik daarin niet de beste aankopen gedaan. Hopelijk trekt dat op de lange termijn weer aan.
Dat is het algemene advies :p Ik vraag mij alleen af of Nvidia nu die $500 echt waard is of dat het een grote bubbel / FOMO is. Want deze rit omhoog gaat wel heel erg hard. En an zich zou ik best wel willen "in stappen", maar gezien de harde stijging vraag ik me af of het niet binnen nu en een aantal weken / maanden weer hard naar beneden gaat omdat de boel overgewaardeerd was. Waarbij het dus ook weer jaren kan duren voordat er groene cijfers worden geschreven.
En ja, uiteindelijk allemaal timing the market. Maar na zo'n harde stijging zoals dit valt wellicht wat makkelijker te zeggen of het een bubbel is of "the real deal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Apple doet 10% op een stock split en Tesla 20% op een stock split. Als je het aan Warren Buffet vraagt is de gehele markt een bubbel ;) Met name tech aandelen.

Dit stukje is wel interessant voor NVDA: https://www.barrons.com/a...es-for-nvidia-51598054400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
RobertMe schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:13:
Wat vinden jullie van het aandeel Nvidia de laatste tijd? Rond corona heb ik getwijfeld om die te kopen voor rond de $200, maar omdat het mijn eerste aandeel zou zijn niet gedaan omdat ik het "duur" vond. Intussen staat het aandeel op $500 dus kan ik mezelf wel voor de kop slaan. Maar is dit houdbaar? Aandeel is op tijd van 5 maanden dus 2,5x zo veel waard geworden (en 2/3e erbij van voor corona, $300 naar die $500 dan), wat ik toch een forse stijging vind. Nu zijn ze wel in gesprek voor overname ARM, volgens mij nog wat nieuwe videokaarten onderweg? en in datacenters zouden ze het goed doen, maar toch. Gevoelsmatig (en ik heb geen gevoel met beleggen :+) gaat dit wel heel hard en kan een daling / correctie niet uit blijven.
Als je het aandurft, dan kun je ook nog inspelen de andere kant op, door dus short te gaan.
Maar daar moet je echt lef voor hebben om dat bij een aandeel als Nvidia te doen waarbij de trend vrijwel alleen maar opwaarts is en je dus daar tegenin wilt gaan.
Nog een risico is daarbij, puur voor shorten, dat het mogelijke verlies onbeperkt is.
Je bent wel zo'n beetje verplicht te werken met stop-losses en/of die dubieuze turbo's komen dan wellicht hiervoor wel goed van pas omdat dan alles voor je geregeld is en je nooit meer verliest dan je inzet.
Het vervelende kan dan zijn dat je uiteindelijk wel gelijk krijgt en de boel instort, maar doordat de koers in die tussentijd nog hoger is gegaan jij je positie hebt moeten sluiten en je dus alleen met verlies achterblijft.

Een verstandige beredenering zou zijn hierom om te zeggen: jammer maar helaas ik heb de bull-run van Nvidia tot nu toe gemist en vind het aandeel nu te duur. Om die reden koop ik het dan ook niet meer en zoek ik andere aandelen ( en die zijn er genoeg )
Geen advies maar je zou nog naar IBM kunnen kijken als je iets zoekt wat onder tech valt en wat goedkoper is.
Chinese tech is/lijkt ook net wat goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door JohanNL op 22-08-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JohanNL schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:42:
[...]

Als je het aandurft, dan kun je ook nog inspelen de andere kant op, door dus short te gaan.
Maar daar moet je echt lef voor hebben om dat bij een aandeel als Nvidia te doen waarbij de trend vrijwel alleen maar opwaarts is en je dus daar tegenin wilt gaan.
Nog een risico is daarbij, puur voor shorten, dat het mogelijke verlies onbeperkt is.
Je bent wel zo'n beetje verplicht te werken met stop-losses en/of die dubieuze turbo's komen dan wellicht hiervoor wel goed van pas omdat dan alles voor je geregeld is en je nooit meer verliest dan je inzet.
Het vervelende kan dan zijn dat je uiteindelijk wel gelijk krijgt en de boel instort, maar doordat de koers in die tussentijd nog hoger is gegaan jij je positie hebt moeten sluiten en je dus alleen met verlies achterblijft.
"Gokken" ga ik sowieso niet. Was in die zin ook nooit mijn bedoeling van het beleggen.
Een verstandige beredenering zou zijn hierom om te zeggen: jammer maar helaas ik heb de bull-run van Nvidia tot nu toe gemist en vind het aandeel nu te duur. Om die reden koop ik het dan ook niet meer en zoek ik andere aandelen ( en die zijn er genoeg )
Geen advies maar je zou nog naar IBM kunnen kijken als je iets zoekt wat onder tech valt en wat goedkoper is.
Die jammer maar helaas zal het inderdaad bij blijven. Was echt meer een "goddamnit, als ik nu in maart had gekocht...". Heb in die zin wel een aantal aandelen eens bij DeGiro in favorieten gezet om wat te volgen. Maar tot nu toe alleen Disney gekocht in maart en de rest lekker veilig in VWRL gestopt. Moet me nog eens wat verdiepen in stock picking en dan met een klein percentage wat spelen. Alleen dan op een educated manier i.p.v. "alles is goedkoop en zal wel weer steigen".

Maar moet ook nog uitzoeken wat ik met DeGiro ga doen. Bij Rabobank (dat ik voor gewone rekeningen al heb) alles in NT stoppen of een andere broker. En dan daarna eens kijken of ik voor klein deel stock picking bij DeGiro blijf of dat ik all in ga bij een andere broker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
RobertMe schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:08:

Die jammer maar helaas zal het inderdaad bij blijven. Was echt meer een "goddamnit, als ik nu in maart had gekocht...".

[...]

Maar moet ook nog uitzoeken wat ik met DeGiro ga doen. Bij Rabobank (dat ik voor gewone rekeningen al heb) alles in NT stoppen of een andere broker. En dan daarna eens kijken of ik voor klein deel stock picking bij DeGiro blijf of dat ik all in ga bij een andere broker.
Er zijn teveel bedrijven om bij te houden. Zo bijvoorbeld Chipotle waar de meesten denk ik hier niet naar kijken.

Had die gekocht begin 2018 en je geld is nu 4x zoveel waard 8) .
Ik heb dit in het verleden ooit gekocht en het ging lekker. Toen zakte de koers dankzij 2 hygiene schandalen. Had de neiging om het aandeel te dumpen, maar wist ook dat amerikanen flink kunnen overdrijven. En ja hoor. Duurde een paar jaar, maar heb nu dikke winst 8)

https://www.google.com/se...-d&q=chipotle+stock+chart

Tot 20K is DeGiro een prima broker.

Stel je eisen op papier en ga dit van alle brokers noteren.

Hier een aantal ideeen in willekeurige volgorde

-betrouwbaarheid broker
-onder toezicht van AFM/Bafin of andere instantie?
-Valt onder beleggingscompensatieregeling of anders?
-Maandelijks fee?
-Aan/verkoop kosten?
-Te handelen beurzen/producten?
-Heeft wel/geen ideal ?
-Beveiliging site?

Mogelijke brokers

-DeGiro
-Interactive brokers
-Binck
-ABNAMRO
-Lynx
-Memex
-trading212
-etoro
-Rabobank
-ING

[ Voor 26% gewijzigd door phantom09 op 22-08-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
JohanNL schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:42:
[...]

Tja maar wat verwacht je van IBM? ATH was in 2011 en tijdens de beste beursjaren van de afgelopen 10 jaar steeg dit aandeel nog nauwelijks. Een dividend van 6%? Prima maar dan moet je wel het vertrouwen hebben dat ze over 20 jaar nog bestaan. Ik zie zelf IBM een beetje als de volgende GE, dat is ook de rede denk ik dat ze relatief goedkoop zijn gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Pistachenootje schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:57:
@Dracula als je bij ABN voor de Northern Trust fondsen kiest heb je geen dividendlek waardoor de totale kosten relatief laag zijn. Zie hier een vergelijking:

[Afbeelding]
bron

De verschillen lijken wellicht klein maar als je deze kosten jaar op jaar maakt kan het effect op het uiteindelijk rendement duizenden euros zijn, o.a. afhankelijk van hoe lang en hoeveel je inlegt natuurlijk. Met deze tool kun je een indicatie krijgen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Even een overweging. Ik zit nu bij ING voor mijn betaalrekening. Is het niet een stuk goedkoper om voor het beleggen een betaalrekening te openen hij ABN? Je betaalt dan wel de kosten voor een betaalrekening maar die vallen weg tegen de kosten voor zelf beleggen bij ING en daarbovenop (en daar gaat het om) zijn de loopkosten percentages van ABN veel lager. Wat denk jij daarvan? Of is dat verschil dusdanig klein dat het de moeite niet loont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 19:43
WizZie- schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:45:
[...]

Even een overweging. Ik zit nu bij ING voor mijn betaalrekening. Is het niet een stuk goedkoper om voor het beleggen een betaalrekening te openen hij ABN? Je betaalt dan wel de kosten voor een betaalrekening maar die vallen weg tegen de kosten voor zelf beleggen bij ING en daarbovenop (en daar gaat het om) zijn de loopkosten percentages van ABN veel lager. Wat denk jij daarvan? Of is dat verschil dusdanig klein dat het de moeite niet loont?
In mijn ogen zijn de verschillen te verwaarlozen als je een extra rekening moet openen bij ABN, hier zitten ook kosten aan > €20,40 per jaar. Datzelfde bedrag ben je ook kwijt bij ING voor het houden van een beleggingsrekening.
Daarnaast is het ook de vraag of je alleen beleggingsfondsen wilt aankopen. ING is wat duurder maar daarvoor kun je ook gratis etf’s aankopen en transactiekosten voor losse aandelen zijn ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 06:21
Deveon schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:03:
Apple doet 10% op een stock split en Tesla 20% op een stock split. Als je het aan Warren Buffet vraagt is de gehele markt een bubbel ;) Met name tech aandelen.

Dit stukje is wel interessant voor NVDA: https://www.barrons.com/a...es-for-nvidia-51598054400
De huidige markt in een notendop. Je hebt helemaal geen auto’s of smartphones nodig. Een stocksplit is voldoende om je beurskoers te laten exploderen. Dus het enige wat NVDA hoeft te doen is een stocksplit aan te kondigen. Wie maakt zich nog druk om cijfers zoals omzet en winst, “oude economie” 🤣

[ Voor 12% gewijzigd door eMiz0r op 22-08-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@eMiz0r Altijd beter dan één PV setje leveren aan de CEO en miljarden waard zijn (Nikola).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
WizZie- schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:45:
[...]
Zou je moeten berekenen, eventueel met behulp van die laatste tool die ik linkte.

Het zal dan wel goedkoper zijn om te verhuizen van bank, i.p.v. 2 betaal rekeningen aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athos vk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 13:03
RobertMe schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:13:
Wat vinden jullie van het aandeel Nvidia de laatste tijd? Rond corona heb ik getwijfeld om die te kopen voor rond de $200, maar omdat het mijn eerste aandeel zou zijn niet gedaan omdat ik het "duur" vond. Intussen staat het aandeel op $500 dus kan ik mezelf wel voor de kop slaan.
Waarom? Je vindt het aandeel duur, het wordt duurder en daarom kun je jezelf wel voor de kop slaan? Stel ik kijk voor een laptop, vind hem te duur en zie dat hij volgende week 10% duurder is, dan verandert dat mijn oorspronkelijke waardering niet automatisch. Waarom wel bij een aandeel?
Copy-paste iets over korte termijn, wie zal het zeggen. Het interessante aan nvidia is de explosieve groei die ze hebben aan de data center kant. Ondertussen slanken de revenue uit andere sectoren (automotive, pro-graphics) wel wat af. Maakt dat laatste veel uit? Niet echt, aangezien ze al zoveel uit de data center tak halen dat het inmiddels zo'n 40% van de omzet beslaat en gaming heeft ingehaald.

Nieuwe videokaarten zijn inderdaad interessant, maar het is niet makkelijk de impact op de omzet noch winst te halen uit alleen het feit dat ze uitkomen. Wat is de prijs? Maakt de prijs uberhaupt veel uit? Wat is de snelheidswinst tov de huidige generatie en hoeveel mensen zullen er uiteindelijk door worden bewogen de nieuwste te kopen? Ze hebben ten slotte al een hoge market share, dus de vraag blijft hoeveel dit de omzet vooruit duwt.

En dan nog, de voornaamste groei zit dus verreweg aan de datacenter kant. Persoonlijk vind ik de huidige prijs wat hoog als ik de cijfers naloop, zelfs al blijft de omzet met deze factor groeien (en die is enorm). Daarnaast moet de omzetgroei zich ook in sterk oplopende earnings blijven uitdrukken; het is ten slotten best te verwachten dat de marges wat gaan drukken met de nogal hevige competitie in deze markt.

Of je het goedkoop of duur vindt hangt hier vooral af wat je verwacht in hoeverre de groei aanhoudt (of nog harder gaat). Of de aandeelprijs blijft stijgen lijkt inmiddels meer een psychologisch aspect, dat vind ik nog lastiger te voorspellen :p Je hebt wel een vrij grote kans dat het blijft stijgen zolang ze het goed doen, ook al lijkt het niet gerechtvaardigd als je kijkt naar de prijs tov de earnings en de groei daarin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eMiz0r
Deveon schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:09:
@eMiz0r Altijd beter dan één PV setje leveren aan de CEO en miljarden waard zijn (Nikola).
Inderdaad, nog zo'n fenomeen dat meelift op de hype van Tesla. Er wordt heel erg veel geld neergelegd voor beloftes, niet meer voor prestaties. Nu kijkt de beurs altijd vooruit en niet terug, dus een outlook (met beloftes) is altijd een belangrijke graadmeter geweest, maar we lijken een beetje losgeslagen.

Een great devteam, een mooie whitepaper en een onepage website is al voldoende (altcoins) om miljoenen zo niet miljarden binnen te harken. De bubbel van de altcoins is al een keer gebarsten en dat gaat hier denk ik ook gebeuren.

Ik zit overigens short in Tesla en bovenstaande moet je absoluut niet lezen als een "tip" of beleggingsadvies, maar niks anders dan gewoon mijn mening/visie over bedrijfswaarderingen/economie. Elke belegging waar klakkeloos 20x de omzet wordt betaald is mijn inziens gewoon gokwerk (en gokken kan ook gewoon goed uitpakken for the record).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Athos vk schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

Waarom? Je vindt het aandeel duur, het wordt duurder en daarom kun je jezelf wel voor de kop slaan? Stel ik kijk voor een laptop, vind hem te duur en zie dat hij volgende week 10% duurder is, dan verandert dat mijn oorspronkelijke waardering niet automatisch. Waarom wel bij een aandeel?
Nja, ik bedoelde te duur niet als "ik kan het niet betalen". Zoals ik aan gaf: het zou dan mijn eerste losse aandeel worden na om en nabij een jaar wat in VWRL gestopt te hebben. En zonder enige echte kennis zou ik dan ineens €200 in een aandeel stoppen in de hoop dat het ooit wat waard zou worden. Daarnaast was het dus net de corona dip, dus voor hetzelfde geldt zou het aandeel nog veel lager gaan. In die zin was het dus meer "welk los aandeel zou ik geld in stoppen?" En is toen de keuze Disney geworden omdat dat aandeel goedkoper was en met (toekomstige) heropening parken, Disney+, film franchises die ze hebben ik daar ook toekomst (/herstel) in zag.
Ik zou dus best ook in Nvidia willen stappen na de koudwatervrees. Maarja, de prijs daarvan is intussen de pan uit gestegen en daarom ook de "is het een bubbel, of is Nvidia het echt waard en komt er dan ook nog groei in de toekomst bij". Waarvan jij dus zegt, waarschijnlijk is het overgewaardeerd

Dus in het kort: het was meer de koudwatervrees die me tegen hield om €200 (maal evt een aantal aandelen) in Nvidia te stoppen dan een echte "de prijs van het aandeel staat niet in verhouding met de waarde van het bedrijf". En in die zin met de laptop vergelijking. Eens kijken wat het aanbod aan laptops is terwijl ik er geen nodig heb, en ergens bij denken "die is wel mooi en zou ik willen kopen, maar heb er geen nodig" en paar maanden later denken "ik wil een laptop, en die wat ik paar maanden terug wou kopen is nu 2,5x zo duur".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 11:32
eMiz0r schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:24:
[...]
Ik zit overigens short in Tesla
Als je niks toe te voegen hebt blijf dan weg

[ Voor 14% gewijzigd door Outerspace op 22-08-2020 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
[...]
Inderdaad, nog zo'n fenomeen dat meelift op de hype van Tesla. Er wordt heel erg veel geld neergelegd voor beloftes, niet meer voor prestaties. Nu kijkt de beurs altijd vooruit en niet terug, dus een outlook (met beloftes) is altijd een belangrijke graadmeter geweest, maar we lijken een beetje losgeslagen.
Daar ben ik het niet zomaar mee eens. Mensen zien dat Tesla behoorlijk wat 'gigafactories' uit te grond stampt en dat ze al heel veel voortgang hebben geboekt richting volledig zelfrijdende auto's. Ik denk dat er juist zoveel groei is omdat er verdere grote technologische sprongen worden verwacht. (Dat doe ik zelf namelijk ook :P) Neem een willekeurige andere autofabrikant, 'die doen niet zo veel', daar verwacht ik lang niet zulke technologische sprongen van. Ze zijn er en bouwen bij de nieuwe auto's wat (vertrouwde) nieuwe technieken in en maken de motor steeds ietsjes efficiënter. Maar dat valt in het niet in de sprongen en groei die er bij een bedrijf als Tesla nu worden gemaakt.

Je kan er vergif op innemen dat de koers van bijvoorbeeld Intel of Google 'ontploft' als ze aankondigen (en laten zien) dat ze constant grote technologische stappen maken (in plaats van kleine optimalisaties of verbeteringen) voor AI of een volledig nieuwe processortechniek waarbij alles wat je nu hebt gelijk niveau steentijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
Lanfear89 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:52:
[...]

Daar ben ik het niet zomaar mee eens. Mensen zien dat Tesla behoorlijk wat 'gigafactories' uit te grond stampt en dat ze al heel veel voortgang hebben geboekt richting volledig zelfrijdende auto's. Ik denk dat er juist zoveel groei is omdat er verdere grote technologische sprongen worden verwacht. (Dat doe ik zelf namelijk ook :P) Neem een willekeurige andere autofabrikant, 'die doen niet zo veel', daar verwacht ik lang niet zulke technologische sprongen van. Ze zijn er en bouwen bij de nieuwe auto's wat (vertrouwde) nieuwe technieken in en maken de motor steeds ietsjes efficiënter. Maar dat valt in het niet in de sprongen en groei die er bij een bedrijf als Tesla nu worden gemaakt.

Je kan er vergif op innemen dat de koers van bijvoorbeeld Intel of Google 'ontploft' als ze aankondigen (en laten zien) dat ze constant grote technologische stappen maken (in plaats van kleine optimalisaties of verbeteringen) voor AI of een volledig nieuwe processortechniek waarbij alles wat je nu hebt gelijk niveau steentijd is.
Ik ben het niet oneens met je hypothese, alleen dat verantwoord naar mijn mening geen beurskoers die 20x de jaaromzet beslaat. Een bedrijf kan nog zoveel technologie (inhouse) ontwikkelen, maar als ze het niet weten te kapitaliseren heb je er qua waardering niet zoveel aan. Wat moet je dan met een stuk "papier" als een aandeel Tesla... behalve de verkoper van dat aandeel met jouw centen spekken. Dan kan je beter gewoon een Tesla (auto) kopen.

Het idee van aandelen is om winst/rendementen te maken en dat doe je op basis van de onderliggende resultaten van een onderneming. Als dat zó ver uit de pas loopt met de huidige stand van zaken, dan ben je mijn inziens aan het gokken/speculeren wat, zoals gezegd, ook goed kan uitpakken maar niet gebaseerd is op een solide fundament.

Kijk je puur cijfertechnisch naar Q2 2020, dan heeft Tesla naast een lagere omzet ook een lagere winst geboekt op auto's. De enige reden waarom ze nu voor de S&P 500 in overweging worden genomen is de verkoop van milieucredits, niet bepaald iets wat te maken heeft met auto- of batterijverkoop danwel technologische ontwikkeling(en).

De drijvende kracht achter de koers is daarom ook, naar mijn mening, gebaseerd op "geloof" en niet op fundamentals. Dat is zoals het is en iedereen die daar nu geld aan verdiend: fantastisch! Ik denk alleen niet dat dat houdbaar is op de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
@eMiz0r Sportief van je om te melden dat je Tesla short zit. Momenteel is de short interest in Tesla zo'n 21%, dus je bent duidelijk niet de enige die er zo over denkt. Echter kun je je afvragen of het verstandig is. Het huidige marktsentiment is namelijk veel dominater dan de fundamentele situatie die jij hier schetst. Ik heb ook wel eens geprobeerd tegen de wind in te plassen, maar dat resulteerde elke keer in een natte broek. :P

Heb je een profit target in gedachte? En vooral een stop loss niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
@eMiz0r welke instrumenten gebruik je om TSLA te shorten? Overweeg hetzelfde te doen, maar ben er nog niet uit hoe. Neig naar puts kopen, maar geloof eigenlijk meer in schrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eMiz0r
Ik ben rond de $1900 short gegaan met een bear put spread van $1000-$800 en expiratie op 19 maart ‘21. Daarmee gun ik het wat tijd om de huidige hype uit te laten razen. De potentiele winst is x8 en het zou best kunnen zijn dat ik de hele rit uit ga zitten. Koersreacties van 10/15% op 1 dag zijn niet ongewoon, maar door te kiezen voor een lage delta kost een korte termijn uptick niet veel (papieren) geld.

Een halvering van de koers zou nog steeds een marketcap van 200 miljard betekenen wat nog steeds de hoogste waarde van alle autobedrijven ter wereld is. Het is dan ook niet zo dat ik Tesla niks waard zou vinden, maar het is mijn inziens nu gewoon teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:12
Zr40 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:09:
Met ‘fiscaal gebeuren’ bedoel je lijfrente (aanvullend pensioen)? Dat kan je inderdaad laten overboeken naar een andere aanbieder, zolang die ook de lijfrenteregels volgt. Dat heet ‘kapitaaloverdracht’.

De enige serieuze alternatieven voor aanvullend pensioen die ik ken zijn Binck, BrandNewDay, en DEGIRO. Zelf stap ik over van DEGIRO naar Binck.

Wat zijn de praktische verschillen:

Binck: alles wordt voor je gedaan op basis van een risicoprofiel en leeftijd.
BrandNewDay: je kiest zelf een verdeling tussen de beschikbare fondsen.
DEGIRO: je belegt helemaal zelf.
Klopt, aanvulling op mijn pensioen. Bij de rabobank doen ze ook alles op basis van risico profiel dus wat is het verschil dan met binck, wellicht de kosten? Ik ga mij verder inlezen want ik moet nog 11 jaar voor mijn pensioen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
eMiz0r schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:59:
Ik ben rond de $1900 short gegaan met een bear put spread van $1000-$800 en expiratie op 19 maart ‘21. Daarmee gun ik het wat tijd om de huidige hype uit te laten razen. De potentiele winst is x8 en het zou best kunnen zijn dat ik de hele rit uit ga zitten. Koersreacties van 10/15% op 1 dag zijn niet ongewoon, maar door te kiezen voor een lage delta kost een korte termijn uptick niet veel (papieren) geld.

Een halvering van de koers zou nog steeds een marketcap van 200 miljard betekenen wat nog steeds de hoogste waarde van alle autobedrijven ter wereld is. Het is dan ook niet zo dat ik Tesla niks waard zou vinden, maar het is mijn inziens nu gewoon teveel.
Stock split, battery day en S&P500 inclusion. Dapper om short te gaan. Ik durf nu niet te verkopen aangezien ik nog meer stijging verwacht, met name vanwege die laatste. Al heb ik eerder aangeven dat ze daarvoor ook vermoedelijk meer aandelen moeten gaan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Deveon schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:49:
[...]

Stock split, battery day en S&P500 inclusion. Dapper om short te gaan. Ik durf nu niet te verkopen aangezien ik nog meer stijging verwacht, met name vanwege die laatste. Al heb ik eerder aangeven dat ze daarvoor ook vermoedelijk meer aandelen moeten gaan uitgeven.
Tesla hoeft toch geen extra aandelen uit te geven om in de S&P500 te komen? De fondsen die de index volgen hoeven alleen de bestaande aandelen op te kopen.
Wanneer je verwacht dat Tesla wel meer aandelen moet uitgeven is dit juist een reden om short te gaan aangezien er verwatering op zal treden.

Overigens verwacht ik zelf dat wanneer ze in de S&P 500 worden opgenomen de koers juist gaat zakken onder het mom; Bezit van de zaak, is het einde van het vermaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Mooi om te pochten, alleen mist enige reactie op de bovenstaande vraag?
Was het destijds ook al niet het geval dat de koers door velen als 'te hoog' werd beschouwd?

Als je verder goede redenen hebt om het aandeel vandaag te kopen, dan maakt het niet uit dat je een eerdere stijging hebt gemist. Anders kan je ieder aandeel vandaag wel links laten liggen omdat je het 3/5/10 jaar geleden veel goedkoper had kunnen kopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
HEA220 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:43:
[...]

Tesla hoeft toch geen extra aandelen uit te geven om in de S&P500 te komen? De fondsen die de index volgen hoeven alleen de bestaande aandelen op te kopen.
Wanneer je verwacht dat Tesla wel meer aandelen moet uitgeven is dit juist een reden om short te gaan aangezien er verwatering op zal treden.

Overigens verwacht ik zelf dat wanneer ze in de S&P 500 worden opgenomen de koers juist gaat zakken onder het mom; Bezit van de zaak, is het einde van het vermaak.
Er is een committee die bepaald of ze in de S&P500 komen en ik verwacht niet dat zij een run op Tesla aandelen willen stimuleren. Er is nog nooit z’n waardevolle bedrijf toegetreden (denk 1-2% van de totale S&P500) en veel aandelen zijn in handen van management, personeel en particulieren die uit principe niet verkopen. Vergeet niet dat voor elke dollar die in Tesla aandelen gekocht morgen worden dat van de andere 499 bedrijven verkocht moet worden. Het lijkt mij dat de committee die 499 bedrijven in bescherming neemt.

Voor de “shortterm” aandeelhouders is een piek lucratief, maar voor het bedrijf en de lange termijn aandeelhouder is het veel interessanter als die winst op de balans komt te staan in plaats van in de zaken van Wallstreet. Waar de voorkeur van de CEO naar uit gaat hoef ik denk ik niet toe te lichten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
HEA220 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:43:
[...]

Eerder dit jaar (feb) heeft Tesla aandelen uitgegeven (en 2 miljard opgehaald) en die werden goed ontvangen. In de jaargrafiek kun je het niet eens terugzien. Als ik met een discount wat extra aandelen kan kopen doe ik dat graag. Er zijn 2 redenen om extra aandelen uit te geven. Als het goed gaat met het bedrijf of als het slecht gaat met het bedrijf. In het laatste geval zou je idd short kunnen gaan. In dit geval zou ik het afraden, want Tesla gaat als een raket. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Lanfear89 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:52:
[...]

Waarom zou Intel? Research kost veel geld. Dat zie je terug in de nieuwste cpu's, de hoogste prijs.
Innovatie moet terug verdient worden. Nu een CPU op de markt brengen die 5 jaar zijn tijd vooruit is? Waarom zou de consument nog de huidige cpu's moeten kopen als?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:06:
[...]

Er is een committee die bepaald of ze in de S&P500 komen en ik verwacht niet dat zij een run op Tesla aandelen willen stimuleren. Er is nog nooit z’n waardevolle bedrijf toegetreden (denk 1-2% van de totale S&P500) en veel aandelen zijn in handen van management, personeel en particulieren die uit principe niet verkopen. Vergeet niet dat voor elke dollar die in Tesla aandelen gekocht morgen worden dat van de andere 499 bedrijven verkocht moet worden. Het lijkt mij dat de committee die 499 bedrijven in bescherming neemt.
Je bedoelt dat de aandelen van het bedrijf dat de index verlaat verkocht worden. Slechts het verschil tussen die twee wordt verspreid over de andere 499 naar market cap weging.

Over die laatste zin: ik denk dat die commissie het bar weinig uitmaakt. Allereerst omdat dat hun taak niet is, maar ook omdat het vermeende nadelige effect uiterst minimaal zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:10:
[...]

Waarom zou Intel? Research kost veel geld.
Dat zie je terug in de nieuwste cpu's, de hoogste prijs.
Innovatie moet terug verdient worden. Nu een CPU op de markt brengen die 5 jaar zijn tijd vooruit is? Waarom zou de consument nog de huidige cpu's moeten kopen als?
Omdat je daarmee alle concurrentie weg blaast. Waarom zou je een nieuwe technologie niet inzetten als bedrijf als je daarmee heel makkelijk grote delen van de mark in handen kan krijgen. Kijk naar Intel de afgelopen jaren met z'n I3, I5 en I7, AMD was nergens.

En wellicht heeft intel het wat minder nodig, maar kijk naar de farma de afgelopen maanden, zodra er maar een hint is van een succesvol medicijn tegen Covid maakt de koers al een stevige sprong. Gewoon omdat je weet dat dat bedrijf gelijk 100% marktaandeel heeft en dus stevige winst zal maken als blijkt dat ze daadwerkelijk een medicijn hebben (totdat de concurrentie ook iets succesvol heeft ontwikkeld).

[ Voor 23% gewijzigd door Lanfear89 op 22-08-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:11:
[...]

Je bedoelt dat de aandelen van het bedrijf dat de index verlaat verkocht worden. Slechts het verschil tussen die twee wordt verspreid over de andere 499 naar market cap weging.

Over die laatste zin: ik denk dat die commissie het bar weinig uitmaakt. Allereerst omdat dat hun taak niet is, maar ook omdat het vermeende nadelige effect uiterst minimaal zou zijn.
Wat is dan de toegevoegde waarde van die commissie? Het lijkt mij dat zij willen voorkomen dat Tesla voor de hoofdprijs ingekocht worden om vervolgens weer hard in prijs te dalen.

Nu weet ik niet hoeveel geld exact de S&P500 volgt, maar dit is in de VS de “go-to” van passief beleggen. 1 á 2% daarvan is waarschijnlijk enorm. De afvaller zal waarschijnlijk maar een kleintje zijn vergeleken met Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:14:
[...]

Wat is dan de toegevoegde waarde van die commissie?
Wat dacht je van het uitvoeren van het selectiebeleid? Dat gebeurt niet vanzelf ;)
Het lijkt mij dat zij willen voorkomen dat Tesla voor de hoofdprijs ingekocht worden om vervolgens weer hard in prijs te dalen.
Waarom zouden ze dat willen voorkomen? Standard & Poor's heeft geen belang bij het aansturen op een specifieke koersontwikkeling. Sterker nog, dat zou belangenverstrengeling zijn, zouden ze dat wel hebben.

Het selectiebeleid is openbaar: https://www.spglobal.com/...odology-sp-us-indices.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Ben in ieder geval blij dat ik niet in de S&P500 beleg. :+

In mijn VTI etf zit Tesla al voor 0,5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Deveon op 22-08-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Deveon schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:09:
Wacht maar tot ze de Powerpoint presentatie doen (ergens in september) en nog meer 3D renders laten zien :D

Overigens de inclusion van de S&P500 zal ±2 maanden duren. Dus heb nog geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Deveon schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:14:
[...]

Wat is dan de toegevoegde waarde van die commissie? Het lijkt mij dat zij willen voorkomen dat Tesla voor de hoofdprijs ingekocht worden om vervolgens weer hard in prijs te dalen.

Nu weet ik niet hoeveel geld exact de S&P500 volgt, maar dit is in de VS de “go-to” van passief beleggen. 1 á 2% daarvan is waarschijnlijk enorm. De afvaller zal waarschijnlijk maar een kleintje zijn vergeleken met Tesla.
Het doel van de S&P500 is de 500 grootste stabiele Amerikaanse bedrijven.
Voor de definitie van "stabiel" hebben ze een hele lijst eisen. Waar Tesla nu aan voldoet.

Als ze tegen deze principes ingaan omdat ze de investeringen van een bepaalde groep beleggers willen beïnvloeden, dan kunnen ze een SEC onderzoek naar beursfraude verwachten.

Overigens zou Tesla met de huidige koers een weight van 1,2% krijgen.
Van wat ik kan vinden is er ongeveer 11.000 miljard aan S&P500 trackers.
Dat zou betekenen dat er voor 132 miljard aan Tesla aandelen moet worden gekocht.
Oftewel meer dan 1/3 van de totale uitgegeven aandelen.

Het alternatief wat je schetst, dat Tesla nieuwe aandelen zou uitgeven. Dan zouden ze dus 132 miljard moeten ophalen. Dat zou ook gegarandeerd een schadeclaim betekenen van alle huidige aandeelhouders als hun aandeel zo ernstig wordt verwaterd terwijl het niet te verantwoorden is dat ze 132 miljard zouden moeten ophalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:55:
[...]
Het alternatief wat je schetst, dat Tesla nieuwe aandelen zou uitgeven. Dan zouden ze dus 132 miljard moeten ophalen. Dat zou ook gegarandeerd een schadeclaim betekenen van alle huidige aandeelhouders als hun aandeel zo ernstig wordt verwaterd terwijl het niet te verantwoorden is dat ze 132 miljard zouden moeten ophalen.
Dat is niet het alternatief wat ik schets. Tussen zwart en wit zitten nog 132 miljard tinten grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik wil ook nog even opmerken dat 'voor 132 miljard aandelen kopen' niet betekent dat de market cap met 132 miljard zal stijgen. In theorie (bij een efficiënte markt) verandert de market cap helemaal niet.

In de praktijk stijgt de koers (en dus de market cap) tijdelijk zolang nog niet voldaan is aan de nieuwe vraag naar aandelen totdat alle indexvolgers hun holdings hebben geactualiseerd. Hoeveel en hoe lang? Ik durf het je niet te zeggen. Misschien daalt de koers wel, omdat alle indexopnamespeculanten (3x woordwaarde) nu eindelijk kunnen verkopen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:49:
[...]

Was het destijds ook al niet het geval dat de koers door velen als 'te hoog' werd beschouwd?

Als je verder goede redenen hebt om het aandeel vandaag te kopen, dan maakt het niet uit dat je een eerdere stijging hebt gemist. Anders kan je ieder aandeel vandaag wel links laten liggen omdat je het 3/5/10 jaar geleden veel goedkoper had kunnen kopen. :P
Exact. Ik vond Tesla al te duur toen het boven de $1000,- kwam. Echter ik werd FOMO en heb het ergens rond $1450 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Ik zit overigens short in Tesla en bovenstaande moet je absoluut niet lezen als een "tip" of beleggingsadvies, maar niks anders dan gewoon mijn mening/visie over bedrijfswaarderingen/economie. Elke belegging waar klakkeloos 20x de omzet wordt betaald is mijn inziens gewoon gokwerk (en gokken kan ook gewoon goed uitpakken for the record).
Tesla heeft een PE ratio van circa 1100. Extreem hoog.

Maar als je dan toch iets wilt gaan shorten, waarom dan niet TAl eduction Group?
De PE ratio hiervan is meer dan 7000 :o

https://www.marketbeat.com/market-data/high-pe-stocks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:14:
[...]
Tesla heeft een PE ratio van circa 1100. Extreem hoog.
PE is een nutteloze metric voor bedrijven die een groot deel van de winst herinvesteren in groei.

Price to Sales is wellicht nog enigszins bruikbaar. Maar ook nutteloos voor bedrijven die nog niets of weinig verkopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 22-08-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:23
Zr40 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:15:
[...]

PE is een nutteloze metric voor bedrijven die een groot deel van de winst herinvesteren in groei.

Price to Sales is wellicht nog enigszins bruikbaar. Maar ook nutteloos voor bedrijven die nog niets of weinig verkopen.
Winst herinvesteren voor groei heeft geen invloed op de winst/verliesrekening. Dit zijn kapitale uitgaven en die zijn enkel terug te vinden op de cashflow statement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

flyguy schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:35:
[...]

Winst herinvesteren voor groei heeft geen invloed op de winst/verliesrekening. Dit zijn kapitale uitgaven en die zijn enkel terug te vinden op de cashflow statement.
Al die kapitale uitgaven over de afgelopen X jaar zie je weldegelijk jaarlijks terug als afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:23
Zr40 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:38:
[...]

Al die kapitale uitgaven over de afgelopen X jaar zie je weldegelijk vandaag terug als afschrijving.
Klopt, maar dan ben je terugkijkend bezig. Een bedrijf dat NU winst herinvesteert heeft dat dus niet op de winst/verliesrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Terugkijkend is precies wat PE (en Price to Sales) is. Ik denk dat wij het wel eens zijn dat TSLA tot dusver nog altijd heeft geherinvesteerd.

Wanneer ze daar enige jaren mee gestopt zijn en de afschrijvingen nemen af, dan pas begint PE als cijfer enigszins relevant te worden.

[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 22-08-2020 20:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eMiz0r
Zr40 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:41:
Terugkijkend is precies wat PE (en Price to Sales) is. Ik denk dat wij het wel eens zijn dat TSLA tot dusver nog altijd heeft geherinvesteerd.

Wanneer ze daar enige jaren mee gestopt zijn en de afschrijvingen nemen af, dan pas begint PE als cijfer enigszins relevant te worden.
Eens dat PE een lastige metric is als het gaat om het waarderen van een groeibedrijf, maar die investeringen zie je natuurlijk wél weer terug op de balans. Even een kladblokberekening hoor, geen diepgaand onderzoek:

Tesla heeft tegenover 34 miljard aan bezittingen bijna 27 miljard aan verplichtingen staan tot en met 31 december 2019. Je zou kunnen beredeneren dat die 7 miljard is wat Tesla op dit moment intrinsiek waard is en niet de 382 miljard ($2000 dollar per aandeel) die er op dit moment voor geboden wordt.

Met het eigen vermogen kijk je natuurlijk nog steeds terug en niet vooruit, dus bij de waardering van een bedrijf kijk je ook naar de toekomstige verdiencapaciteit.

Tesla maakt ongeveer 18% brutomarge op de verkoop van een auto. Om te vergelijken pak ik een bedrijf als... Volkswagen, die +/- 20% brutomarge maakt. In de winst/verliesrekening van Tesla zorgen de milieucredits er voor dat de brutomarge van Tesla op bijna 25% uit komt, maar als we die buiten beschouwing laten is de brutomarge per auto van Tesla dus lager dan dat van Volkswagen. Dus ook al zou Tesla straks net zoveel auto's bouwen als Volkswagen (dus 20x zoveel als zij nu op dit moment doen), dan zou een marketcap van 70 miljard (gelijk aan VW) nog steeds een stukje realistischer zijn dan het bijna 6-voudige wat het nu is.

Een van de weinige redenen waarom het aandeel momenteel stijgt is omdat mensen instappen in de hoop dat ze straks duurder kunnen uitstappen en winst maken. Er is geen enkele andere manier om de huidige hoge prijs te rechtvaardigen. Ik vermoed dan ook dat zodra dat geloof omkeert, het kaartenhuis als een pudding in elkaar zakt omdat er geen geld valt te verdienen aan het hebben van die aandelen (in bijvoorbeeld de vorm van dividend of andere terugkerende inkomsten). Waarom zou je dan je zuurverdiende centjes er in stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
eMiz0r schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:24:
[...]

Eens dat PE een lastige metric is als het gaat om het waarderen van een groeibedrijf, maar die investeringen zie je natuurlijk wél weer terug op de balans. Even een kladblokberekening hoor, geen diepgaand onderzoek:

Tesla heeft tegenover 34 miljard aan bezittingen bijna 27 miljard aan verplichtingen staan tot en met 31 december 2019. Je zou kunnen beredeneren dat die 7 miljard is wat Tesla op dit moment intrinsiek waard is en niet de 382 miljard ($2000 dollar per aandeel) die er op dit moment voor geboden wordt.

Met het eigen vermogen kijk je natuurlijk nog steeds terug en niet vooruit, dus bij de waardering van een bedrijf kijk je ook naar de toekomstige verdiencapaciteit.

Tesla maakt ongeveer 18% brutomarge op de verkoop van een auto. Om te vergelijken pak ik een bedrijf als... Volkswagen, die +/- 20% brutomarge maakt. In de winst/verliesrekening van Tesla zorgen de milieucredits er voor dat de brutomarge van Tesla op bijna 25% uit komt, maar als we die buiten beschouwing laten is de brutomarge per auto van Tesla dus lager dan dat van Volkswagen. Dus ook al zou Tesla straks net zoveel auto's bouwen als Volkswagen (dus 20x zoveel als zij nu op dit moment doen), dan zou een marketcap van 70 miljard (gelijk aan VW) nog steeds een stukje realistischer zijn dan het bijna 6-voudige wat het nu is.

Een van de weinige redenen waarom het aandeel momenteel stijgt is omdat mensen instappen in de hoop dat ze straks duurder kunnen uitstappen en winst maken. Er is geen enkele andere manier om de huidige hoge prijs te rechtvaardigen. Ik vermoed dan ook dat zodra dat geloof omkeert, het kaartenhuis als een pudding in elkaar zakt omdat er geen geld valt te verdienen aan het hebben van die aandelen (in bijvoorbeeld de vorm van dividend of andere terugkerende inkomsten). Waarom zou je dan je zuurverdiende centjes er in stoppen?
Tesla is niet alleen actief in de automotive markt, dus ze met VW vergelijken is een beetje appels met peren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eMiz0r
Santee schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:21:
[...]

Tesla is niet alleen actief in de automotive markt, dus ze met VW vergelijken is een beetje appels met peren.
5,1 miljard omzet aan verkoop auto's, 428 miljoen aan verkoop milieucredits (voor auto's) en 6 miljard aan totaalomzet in Q2 2020. 92% van de omzet van Tesla bestaat uit de automotive markt, dus hoewel je theoretisch gezien gelijk hebt is de omzet op andere divisies verwaarloosbaar. Dat gezegd hebbende is de verkoop van zonnepanelen gedaald en batterijen met slechts 1% gestegen vergeleken met een jaar eerder, dus ik weet niet of ook dat echt sustainable business is (zal blijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel22
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-04 13:45
Allereerst bedankt voor jullie reacties. Excuses voor de wat late reactie, ik heb de afgelopen dagen geprobeerd wat informatie te vergaren op internet.
RobertMe schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:33:
[...]

Wat wil je gaan doen? Beleggen voor de lange termijn in een ETF of fonds, of daytraden?

Beleggen in ETF / fonds kun je ook bij je huisbank (Rabobank dan dus) in de Northern Trust (NT) fondsen en zou een van de goedkopere opties moeten zijn (alhoewel ik meen dat Rabobank wel wat duurder was, dan ABN of ING).

Day trading komt volgens mij Trading212 ook wel zo nu en dan hier langs dus ook in het topic hier te vinden. Denk dat ik die anderen die je noemt hier nog niet langs heb zien komen.
In het begin wil ik voornamelijk gaan inzetten op ETF's, aangezien dit (volgensmij) wat minder kennis vereist, minder risicovol is en ook minder tijd kost (t.o.v. losse aandelen). Daarnaast wil ik in het begin ook wel wat experimenteren met losse aandelen om hier een beetje wegwijs mee te worden, maar zal niet voornaamste focus zijn.
Deveon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:41:
@Wessel22 Hier erg tevreden met Trading212. Het Invest platform is gratis, alleen het CFD deel moet je ver van weg blijven want daar verdienen ze hun geld. Het Invest platform werkt wel heel prettig en snel.

Zelf heb ik Trading 212 puur voor de losse aandelen en wil volgend jaar bij een betrouwbare Nederlandse partij gaan opbouwen met ETFs. Lange termijn vermogens opbouw bij een buitenlandse partij die “gratis” is voelt niet helemaal vertrouwd. Zie bijvoorbeeld ook FlatEx die opeens tarieven rekent.
Afgelopen dagen heb ik wat geëxperimenteerd met een practice account via trading212. Ik vond het platform opzich wel fijn werken. Over wat voor Nederlandse partij heb je het dan? Zou dit bijvoorbeeld DeGiro zijn (deze zie ik namelijk wel vaker voorbij komen als betrouwbare broker, op dit forum, maar ook op vergelijking sites)? Ik denk dat deze broker ook wel mijn voorkeur heeft, creëert inderdaad wat meer vertrouwen. Daarnaast ook relatief lage kosten.
phantom09 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:11:
[...]

Paar punten die van belang zijn:

1. Betrouwbaarheid broker.

2. Dekking, c.q. valt het bijvoorbeeld onder de beleggerscompensatieregeling of was anders.

3. Is de broker onder Toezicht van bijvoorbeeld de AFM?

2. Kosten (zowel voor het aanhouden van de rekening (indien van toepassing) alsmede voor aan/verkopen).

3. Trading mogelijkheden (aandelen, ETF's, leverage, bonds, futures, put/call, hefbomen, sprinters, beleggingsfondsen)

4. Eigen bankrekening bji broker voor je niet geinvesteerde saldo

5. Platform broker

Afgezien van het platform moet je voor jezelf een beleggings strategie bedenken.

-Hoeveel of hoe weinig risico wil ik lopen?
-Wil ik er veel tijd aan spenderen of juist weinig
-Koop je aandelen of toch een fonds waar meerdere bedrijven in zitten en je en kleiner risico hebt.
Interessante punten om mee te nemen in de keuze. Ik denk dat in het begin voornamelijk betrouwbaarheid van de broker belangrijk is, ook met AFM toezicht. Kosten natuurlijk het liefst zo laag mogelijk, maar in het begin is het toch nog even kijken en zal ik nog niet veel transacties doen, waardoor deze kosten toch al relatief laag zijn. Qua trading mogelijkheden maakt het niet veel uit, daar waar het voornamelijk ETF's en aandelen zullen zijn. Hoeft dus niet uitgebreid aantal mogelijkheden te zijn.

Risico is lastig in te schatten, ik denk een wat lager risico. Daarnaast denk ik dat het toch wat meer passief zal zijn, gericht op middellange termijn, dus ik wil er niet ontzettend veel tijd aan besteden (qua research etc.). Zoals hierboven vernoemd voornamelijk ETF's en daarnaast wat losse aandelen.
JohanNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:30:
[...]

Om mee te beginnen is Trading212 zeker geen slechte optie.
Met het bedrag die jij noemt om mee te beleggen betaal je vaak in verhouding erg veel kosten bij de reguliere banken en brokers, bij Trading212 dus niet en kun je ook fracties van aandelen inkopen.
Valuta conversie hoef je ook niet te doen want je kunt gewoon gelijk aandelen die in een andere valuta verhandeld worden dan de Euro aankopen met je Euro's zonder extra opslag.

Het nadeel is wel dat het aanbod bij Trading212 beperkt is, alhoewel er wel telkens meer bij komt.
Als je dan met veel meer geld wilt beleggen, laten we zeggen tenminste een paar 10K en sowieso boven de 100K, dan wordt het al weer een stuk lucratiever om een reguliere bank/broker te nemen en dan ook het volledige aanbod van de beurzen te bieden heeft.

Daarnaast heb je nog '' securities lending '' kortweg: het uitlenen van aandelen.
Bij Trading212 worden je aandelen mogelijk uitgeleend maar krijg jij daarvoor geen vergoeding, dat is dus dan ook min of meer hun verdienmodel.
Bij andere brokers ( Binck en IB in iedergeval ) kun je er voor kiezen of je dit wil of niet en zoja krijg jij 50% van de opbrengsten.
Als je met maar een paar honderd euro gaat beleggen gaat je dit echt niet veel opleveren, maar ga je met een ton of nog veel meer beleggen, dan kan dit uitlenen je nog best wel aardig wat opleveren, zoveel zelfs dat het al je brokerkosten dekt en je er nog geld aan over houd!

Maar dan komt later nog wel :)
Voor nu - wil je met slechts een paar honderd euro beleggen in losse aandelen - kan ik Trading212 aanbevelen.
Je kunt daar ook een demo account aanmaken, kun je zonder je eigen geld in te zetten eens kijken wat er gebeurd ;)
Demo account heb ik op trading212 inderdaad geprobeerd! Vond het wel een fijn platform opzich. Lastige is dat iedereen een eigen persoonlijke voorkeur heeft qua broker en dat iedereen wat anders aanbeveelt haha. Over het uitlenen van aandelen heb ik inderdaad ook gelezen. Volgensmij kun je op DeGiro hier ook voor kiezen, maar als je dit aanzet loop je toch niet persé extra risico?
Pistachenootje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:55:
@Wessel22 wil je in losse aandelen investeren dan is DeGiro mi. een prima optie tot 20k. Trading212 heb ik mijn twijfels bij de betrouwbaarheid (zie o.a. post hierboven van zr40). Voor index beleggen kun je prima bij de grootbanken terecht.
Maak jij gebruik van DeGiro? Als ik het goed lees zeg je dat DeGiro voor beginnende beleggers is met relatief laag startbedrag? (correct me if i'm wrong :D ) Is deze dan meer geschikt vanwege de lage transactiekosten of om een andere reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
eMiz0r schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:24:
[...]
Het verschil is dat Tesla’s nieuwe fabrieken efficiënter zijn. De Chinese Model 3 zit op 39% bruto marge en Berlijn en Austin worden nog efficiënter.

Daarnaast waarom Tesla de EV credits niet tot winst rekenen? Bij Volkswagen doe je dat ook want zonder die EV credits kunnen ze die brandstofauto niet verkopen. Verschil is dat het bij VAG niet op de balans staat.
Om potentie van het Tesla aandeel te begrijpen kan je het beste YouTube raadplegen.
Korte versie:

Lange versie:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Wessel22 Ik overweeg voor volgend jaar naar Binck over te gaan omdat zij ook pensioenbeleggen bieden (ZZP’er). Als ik het goed begrijp is met gebruik van pensioenbeleggen hun zelfbeleg platform ook vrij van maandelijkse bijdrage. Dat voelt toch wat meer vertrouwd wanneer de investeringen boven de 20k uit komen en voor de lange termijn bedoeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Wessel22 ik heb ook een account bij DeGiro maar ik heb hier maar een klein deel van mijn portefeuille op staan. Het grootste gedeelte van mijn portefeuille staat bij Lynx (wat eigenlijk betekent dat het bij IB staat). Bij DeGiro ben je goed beschermd tot 20k omdat het bedrag is dat gedekt wordt door de beleggers regeling van de AFM. Daar boven zou ik zelf naar andere brokers kijken omdat DeGiro waarschijnlijk niet de meest betrouwbare partij is.
Pagina: 1 ... 168 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.