Wessel22 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:25:
Ik zou graag willen beginnen met het beleggen in aandelen. Heb hier eigenlijk nog geen ervaring mee.
Ik heb daarom een erg simpele beginnersvraag, hopelijk is dit het juiste topic hiervoor.
Zie vaak commercials voorbij komen van online brokers (bijv. plus500, etoro, trading212), maar deze namen zie ik hier volgensmij weinig voorbij komen.
Wat is het beste platform voor beginners om mee te beginnen? Is dit bijv. gewoon rabobank beleggen, maar als ik het goed begrijp zitten hier relatief hoge servicekosten etc aan verbonden? Wat is het voornaamste verschil tussen al deze platforms?
Het is mijn bedoeling om in het begin het met een paar honderd euro te proberen om het onder de knie te krijgen. Wellicht heeft hier ook nog iemand een goede manier (bijv. een bepaald boek, tutorial o.i.d.) om mijzelf goed in te lezen in wat er allemaal komt kijken bij het handelen in aandelen

Bij voorbaat dank!
Om mee te beginnen is Trading212 zeker geen slechte optie.
Met het bedrag die jij noemt om mee te beleggen betaal je vaak in verhouding erg veel kosten bij de reguliere banken en brokers, bij Trading212 dus niet en kun je ook fracties van aandelen inkopen.
Valuta conversie hoef je ook niet te doen want je kunt gewoon gelijk aandelen die in een andere valuta verhandeld worden dan de Euro aankopen met je Euro's zonder extra opslag.
Het nadeel is wel dat het aanbod bij Trading212 beperkt is, alhoewel er wel telkens meer bij komt.
Als je dan met veel meer geld wilt beleggen, laten we zeggen tenminste een paar 10K en sowieso boven de 100K, dan wordt het al weer een stuk lucratiever om een reguliere bank/broker te nemen en dan ook het volledige aanbod van de beurzen te bieden heeft.
Daarnaast heb je nog '' securities lending '' kortweg: het uitlenen van aandelen.
Bij Trading212 worden je aandelen mogelijk uitgeleend maar krijg jij daarvoor geen vergoeding, dat is dus dan ook min of meer hun verdienmodel.
Bij andere brokers ( Binck en IB in iedergeval ) kun je er voor kiezen of je dit wil of niet en zoja krijg jij 50% van de opbrengsten.
Als je met maar een paar honderd euro gaat beleggen gaat je dit echt niet veel opleveren, maar ga je met een ton of nog veel meer beleggen, dan kan dit uitlenen je nog best wel aardig wat opleveren, zoveel zelfs dat het al je brokerkosten dekt en je er nog geld aan over houd!
Maar dan komt later nog wel

Voor nu - wil je met slechts een paar honderd euro beleggen in losse aandelen - kan ik Trading212 aanbevelen.
Je kunt daar ook een demo account aanmaken, kun je zonder je eigen geld in te zetten eens kijken wat er gebeurd