Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 167 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.244 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
JohanNL schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:55:
Iemand die in URW zit of dit overweegt?
Het aanbod wordt nu toch wel erg aantrekkelijk alhoewel zo'n mogelijke claimemissie natuurlijk niemand op zit te wachten.
Toevallig zat ik er gisteren aan te denken, want 40-41 euro leek me een koopje met veel potentie. Toch bleek het vandaag wéér lager te kunnen met 38 euro en wie weet zitten we over een paar weken op 20? Ik heb geen enkel idee hoe goed dit bedrijf er financieel voor staat, hoeveel liquiditeit/reserve er is. Van de hele vastgoedsector heb ik überhaupt trouwens geen verstand.

Mijn lekenverstand zegt mij dit niet te doen, want onvoldoende kennis. Daarbij moet je hoogstwaarschijnlijk een hele, hele lange adem hebben om het met écht leuke winst te kunnen verkopen - d.w.z. wachten op de tijd dat de vastgoedsector weer gaat opbloeien. Tenzij je het natuurlijk eerder wilt verkopen met een kleine marge, bijv. als er volgende maand een rally van 3 dagen komt op een willekeurig coronavaccingerucht en het aandeel even op 50 staat.

Mijn gedachtenspinsels daargelaten, ik ben erg benieuwd naar iemand die echt verstand heeft van iets als URW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
WizZie- schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:08:
En dan heb je ook nog al die grapjassen op Youtube die daytrading aan de man proberen te brengen. Het blijkt toch allemaal wat minder makkelijk verdiend dan zij je willen doen geloven. Denk dat al die lui die het afgelopen halfjaar heel veel geld hebben verdiend met de beurs toch meer geluk dan wijsheid bezaten, maar correct me if I'm wrong.
En daar zijn ook nog mensen bij die achteraf veel goed praten en doen alsof ze veel verdiend hebben. Onderschat niet het effect van 'achteraf', en van het verdienen aan filmpjes, affiliate links, e.d. waardoor mensen hun ethiek niet meer zo nauw nemen.

We hebben het hier ook wel eens gehad over allerlei adviezen en experts. Die zijn vaak ook heel goed in 'niets' zeggen, maar wat later wel uit te leggen is dat ze gelijk hadden. (Bijvoorbeeld door geen duidelijke tijdsindicatie te doen, dan is het wel makkelijk om een crash te voorspellen. Zo weet iedereen dat het door de centrale banken policy best nog een tijd kan doorstijgen, maar dan echt een keer weer omlaag moet...)

(edit: goed geleerd trouwens. Het is ook waarom veel mensen die niet zo diep in de materie zitten vaak voor buy-and-hold kiezen om de markt niet te timen, en voor brede ETFs of beleggingsfondsen om 'gewoon' de hele markt te volgen.)

[ Voor 9% gewijzigd door TechLight op 18-08-2020 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
WizZie- schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:41:
[...]

Toevallig zat ik er gisteren aan te denken, want 40-41 euro leek me een koopje met veel potentie. Toch bleek het vandaag wéér lager te kunnen met 38 euro en wie weet zitten we over een paar weken op 20? Ik heb geen enkel idee hoe goed dit bedrijf er financieel voor staat, hoeveel liquiditeit/reserve er is. Van de hele vastgoedsector heb ik überhaupt trouwens geen verstand.

Mijn lekenverstand zegt mij dit niet te doen, want onvoldoende kennis. Daarbij moet je hoogstwaarschijnlijk een hele, hele lange adem hebben om het met écht leuke winst te kunnen verkopen - d.w.z. wachten op de tijd dat de vastgoedsector weer gaat opbloeien. Tenzij je het natuurlijk eerder wilt verkopen met een kleine marge, bijv. als er volgende maand een rally van 3 dagen komt op een willekeurig coronavaccingerucht en het aandeel even op 50 staat.

Mijn gedachtenspinsels daargelaten, ik ben erg benieuwd naar iemand die echt verstand heeft van iets als URW.
JohanNL schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:55:
Iemand die in URW zit of dit overweegt?
Het aanbod wordt nu toch wel erg aantrekkelijk alhoewel zo'n mogelijke claimemissie natuurlijk niemand op zit te wachten.
Ik heb het overwogen. Ze hebben een behoorlijke portefuille met zichtlocaties. Dat blijft altijd waarde hebben. Tegelijkertijd is het een nadeel in crisistijd. Bij bezuinigingen maakt een zichtlocatie niet zo veel meer uit, en bij thuiswerken (ze hebben ook kantoren op zichtlocaties) wordt er simpelweg minder verhuurd. Dat ze op zichtlocaties zitten betekend dat ze in het hoge segment zitten, dat kan voor kantoren deels hun redding zijn. In plaats van 7 verdiepingen op een B locatie wordt er misschien nu 2 verdiepingen op een A locatie gehuurd en de rest is thuiswerken. Maarja, who knows? Je huurt niet 'ff' een kantoortje. Contracten van 5+ jaar is standaard en daarnaast moet er vaak nog geïnvesteerd worden om het in te richten. Dat maakt het een logge markt die gevoelig is voor crisis, een faillissement gebeurt namelijk wél van de 1 op andere dag ongeacht of de huur nog 4 jaar loopt. Winkels hebben het helemaal lastig, je zou URW bijna als leverage van Amazon kunnen zien. Verwacht je dat Amazon (verder) stijgt? Dan daalt URW waarschijnlijk...
Maar die leverage is ook alleen maar tijdelijk, ze zitten immers op A locaties, en dat blijft wel inkomsten genereren zodra de crisis voorbij is. Tot die tijd? Who knows? Koers kan ook nog wel naar € 25 gaan en daar 3 jaar op blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:58
Zebby schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Aangezien ik geen goed woord over heb voor VLS Kempen... Iemand nog goede banken voor beleggingsfondsen? ASN zit ik bij met tevredenheid bijvoorbeeld, en heb lopende rekening bij ING dus dat zou ook een optie zijn. Of gewoon in ETF pompen op DeGiro?

De laatste tijd deden ze het al niet zo lekker, waar ik verwacht dat een kleine club als zij juist lekker kunnen inspelen op de markt. Sta bij hun nog in de min, ASN al weer tijdje in de plus.
Robeco heeft een ruime keuze aan beleggingsfondsen. De kosten zijn relatief hoog. Je kan dan eerder zoals je aangeeft ETF kopen. Zolang je onder de € 20.000,- zit kan je dit met gerust hart doen bij DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Wat ik zelf ook nog wel een leuk inzicht vind is dat ik een beetje ben gaan 'rommelen' met een paar van die dummy accounts op platforms en dat ik gewoonweg geen enkele manier heb gevonden om 'snel geld te verdienen'. Ik dacht eerst, misschien als je er snel bij bent 's ochtends dan zie je wat er 'begint te stijgen' en wat er daalt, maar dat is helemaal geen garantie voor succes. Soms staat iets al een paar procent in de plus om 9:10u maar stijgt het niet verder, soms wel, soms daalt het.. Er is echt geen peil op te trekken. Soms 'kocht' ik wat op basis van nieuwsberichten, maar ook dan ben je eigenlijk al te laat of gaat het niet zoals je dacht.

Iemand zei hier eerder al dat, omdat het om potentieel heel veel geld draait, alles weleens was uitgeprobeerd en ik geloof dat ik het ermee eens moet zijn. Wel jammer natuurlijk, want je hebt in het begin wel zo'n gevoel van 'ik doe het vast anders/beter dan al die anderen'. Maar dat is dus niet zo. En dan heb je ook nog al die grapjassen op Youtube die daytrading aan de man proberen te brengen. Het blijkt toch allemaal wat minder makkelijk verdiend dan zij je willen doen geloven. Denk dat al die lui die het afgelopen halfjaar heel veel geld hebben verdiend met de beurs toch meer geluk dan wijsheid bezaten, maar correct me if I'm wrong. Misschien zijn er wel degelijk methodes om een succesvol daytrader te zijn.

Aldus, het enige wat volgens mij kan werken is je goed inlezen in een bedrijf en afwegen waarom het op langere termijn meer waard zou kunnen worden en op basis daarvan investeren. Anders is het meer een simpele gokkast. Maar goed, ik weet het uiteindelijk ook allemaal niet hoor.
Analyse van de koersen kunnen mogelijk ook helpen. Is echter geen garantie. Daytraden heb ik geen tijd voor. Als ik die had, ben ik bang dat ik niet goed in day trading ben. Het is erg lastig om te bepalen wanneeer je moet kopen/verkopen. Ik doe liever aan buy and hold. En heel af en toe mijn portfolio bekijken en wat kleine aanpassingen in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:42
phantom09 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

Robeco heeft een ruime keuze aan beleggingsfondsen. De kosten zijn relatief hoog. Je kan dan eerder zoals je aangeeft ETF kopen. Zolang je onder de € 20.000,- zit kan je dit met gerust hart doen bij DeGiro.
Vanwaar de 20k? Als ik alles overhevel ga ik daar in totaal overheen bij DeGiro, maar wel met een spreiding uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat ik zelf ook nog wel een leuk inzicht vind is dat ik een beetje ben gaan 'rommelen' met een paar van die dummy accounts op platforms en dat ik gewoonweg geen enkele manier heb gevonden om 'snel geld te verdienen'. Ik dacht eerst, misschien als je er snel bij bent 's ochtends dan zie je wat er 'begint te stijgen' en wat er daalt, maar dat is helemaal geen garantie voor succes. Soms staat iets al een paar procent in de plus om 9:10u maar stijgt het niet verder, soms wel, soms daalt het.. Er is echt geen peil op te trekken. Soms 'kocht' ik wat op basis van nieuwsberichten, maar ook dan ben je eigenlijk al te laat of gaat het niet zoals je dacht.

Iemand zei hier eerder al dat, omdat het om potentieel heel veel geld draait, alles weleens was uitgeprobeerd en ik geloof dat ik het ermee eens moet zijn. Wel jammer natuurlijk, want je hebt in het begin wel zo'n gevoel van 'ik doe het vast anders/beter dan al die anderen'. Maar dat is dus niet zo. En dan heb je ook nog al die grapjassen op Youtube die daytrading aan de man proberen te brengen. Het blijkt toch allemaal wat minder makkelijk verdiend dan zij je willen doen geloven. Denk dat al die lui die het afgelopen halfjaar heel veel geld hebben verdiend met de beurs toch meer geluk dan wijsheid bezaten, maar correct me if I'm wrong. Misschien zijn er wel degelijk methodes om een succesvol daytrader te zijn.

Aldus, het enige wat volgens mij kan werken is je goed inlezen in een bedrijf en afwegen waarom het op langere termijn meer waard zou kunnen worden en op basis daarvan investeren. Anders is het meer een simpele gokkast. Maar goed, ik weet het uiteindelijk ook allemaal niet hoor.
Quote had 2 jaar geleden een briljant verhaal over een clown die een cursus daytraden aanbiedt in een van der valk hotel, a raison de 495 euro.
https://www.quotenet.nl/n...-wint-op-de-beurs-211458/

Rob wessels. Mooi verhaal als je het abonnement hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2020 01:25 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 02:43
Zebby schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 23:20:
[...]
Vanwaar de 20k? Als ik alles overhevel ga ik daar in totaal overheen bij DeGiro, maar wel met een spreiding uiteraard.
Als je de tijd hebt kun je de posts van de afgelopen weken over DeGiro lezen. Qua betrouwbaarheid was het in het verleden één van de mindere brokers. Hoe het nu is is onduidelijk.

Overigens, als je wereldwijd gespreid wil beleggen kun je dat beter bij je huisbank doen. De NT fondsen hebben geen dividend lek waardoor de kosten vaak iets lager uitkomen dan DeGiro en qua betrouwbaarheid en automatisch inleggen scoren de grootbanken ook beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:06
Een zware dag voor Galapagos aandeelhouders.
Het middel filgotinib van biotechnoloog Galapagos is nog niet klaar voor goedkeuring in de huidige vorm in de Verenigde Staten. Dat heeft de Amerikaanse waakhond Food and Drug Administration (FDA) aan Galapagos-partner Gilead gemeld via een zogeheten Complete Response Letter. Galapagos spreekt in een reactie van een tegenvaller. Bij goedkeuring van het medicijn zou het bedrijf een mijlpaalbetaling van 100 miljoen dollar ontvangen.
bron: https://www.iex.nl/Nieuws...partner-Gilead-in-VS.aspx

Typisch voorbeeld van waarom beleggen in pharma high-risk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vjb28ESktel4oiW11DJ1tAMU9DI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4kuSiw5gcHYzCTh0Kq4wf0sh.png?f=user_large

Even in het kader van het S&P500 all-time-high van gisteren de volgende vraag; als je dit Vanguard ETF (in dit topic ook vaker voorbijgekomen) vergelijkt met de real deal, dan komt er op het oog best een heftige tracking error aan het licht, met name de laatste maanden. Iemand die dat kan verklaren? Ook als je zoekt op SPX zie je 'de echte' de laatste tijd veel steiler stijgen dan de ETF.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De koersontwikkeling van EUR/USD neem je niet mee. De ETF wordt getoond in EUR, de index in USD. Het is hetzelfde, op de TER van het fonds na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
@WizZie- in mei stond de EUR/USD nog onder de 1,10. Nu 1,19. Dollar is flink aan het inleveren de laatste weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Grazias. Aardig verschilletje wel zeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Is er ook een duidelijke reden voor de flinke koersval van de dollar? Is het omdat ze de geld printer hebben aangezet in de VS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DJTimo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:04:
Een zware dag voor Galapagos aandeelhouders.

[...]

bron: https://www.iex.nl/Nieuws...partner-Gilead-in-VS.aspx

Typisch voorbeeld van waarom beleggen in pharma high-risk is.
Holy shit, kreeg een prijs alert op 130! Dat is nog een lagere koers als in Maart!

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Greatsword schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:10:
[...]

Holy shit, kreeg een prijs alert op 130! Dat is nog een lagere koers als in Maart!
Heu waar dan, ik zie -3%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:14
Het orderboek gaat tot 70 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Voordat de rally in Galapagos begon stond er <100. Lijkt me plausibel dat we weer terug naar dat niveau gaan nu alle lucht eruit loopt. Terug naar ~85?

[ Voor 5% gewijzigd door DJTimo op 19-08-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
DJTimo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:18:
Voordat de rally in Galapagos begon stond er <100. Lijkt me plausibel dat we weer terug naar dat niveau gaan nu alle lucht eruit loopt.
Ik denk dat Galapagos voorlopig ook wel klaar is, voor mij wel pijnlijk om te zien :X

Maargoed, zolang de FDA approval uitstel is, zou het nog wel een keer goed kunnen gaan komen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Theoretische open staat nu op 121.
Dit duurt wel erg lang, kom op met die koers! :p

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Bied en laat prijzen staan op 120.
En de spread is enorm. 188 tegen 70

[ Voor 35% gewijzigd door Qunix op 19-08-2020 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nu een freeze denk, want zie geen koers meer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSDZ5cVkHqfzNxohlDV5GOXpDSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uxTT5oKXI33w9dkdzpPGOb4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://www.tradegate.de/images/charts/intraday/BE0003818359.png?1597821750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Wel grappig trouwens die 70.. dan zou de market cap minder zijn dan de cash positie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Greatsword schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:24:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is tradegate en niet de echte beurs.
Market makers die jou wel een voorstel willen doen het aandeel te kopen voor 130 en te verkopen voor 120, op dit moment.
Zie: https://www.tradegate.de/orderbuch.php?isin=BE0003818359

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Greatsword schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:24:
[...]

Het is nog niet open geweest, nog geen trades gedaan. De beurs is nog bezig om de openingsprijs te bepalen. Zou om 9:33 open moeten gaan, maar dat kan weer uitgesteld worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhJ1PxGjPxV-qrj2eB9Nr2vTCl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6NTa8tln5gTq2fgSDdNAlP8X.png?f=fotoalbum_large

en open. Komt nu 108.60 door

[ Voor 34% gewijzigd door DJTimo op 19-08-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Foutje die -3% was gisteren. Idd nog geen huidige koers, maar als dat rond de 120-130 uitkomt.. wat een slagveld.

€109 yikes 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Santee op 19-08-2020 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
En open!

109 en keihard onderuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
En de boel is weer dicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@DJTimo Welke applicatie is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
En dicht! :o

-30.7%

[ Voor 4% gewijzigd door Qunix op 19-08-2020 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ondertussen zie ik een verdwaalde kooporder in het orderboek voor 1x 168,15... Die is nog niet helemaal wakker denk ik? :P

edit: ...of zelfs 200,00 :o

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/glpg-20200819.png

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 19-08-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Weer open

106

Wat een achtbaan... Van naar boven naar beneden, keihard naar boven, dan ietsjes naar beneden en we staan weer stil :')

[ Voor 79% gewijzigd door Qunix op 19-08-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
En weer dicht?

Ik vind het toch wel grappig dat als een koers flink omhoog gaat, dat dat vrijwel altijd kan zonder oponthoud.
Maar met dalende koersen moet altijd zo ontzettend moeilijk worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
JohanNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

En weer dicht?

Ik vind het toch wel grappig dat als een koers flink omhoog gaat, dat dat vrijwel altijd kan zonder oponthoud.
Voor de derde keer weer open op 120 en gaat iets omhoog. Prima moment om in te stappen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Durven jullie nog een paar ritjes te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

En weer dicht?

Nee hoor, die tweede volatility halt werd veroorzaakt door een stijging.

Het gaat om hoe snel de koers verandert in zeer korte tijd. Uit paniek plaatst men meestal sneller verkooporders dan uit optimisme kooporders. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 19-08-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Inderdaad. vaak zat ook zogehete 'limit up's' gezien.
Greatsword schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:43:
Durven jullie nog een paar ritjes te maken?
Neen :P

[ Voor 61% gewijzigd door DJTimo op 19-08-2020 09:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Qunix
Voor welke achtbaan zou jij gaan?

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=1rci&p=1
GLPG

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=2ebU&p=1
AEX
Zr40 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:58:
Die van de AEX is minder steil. Let op de schaal. ;)
Klopt, en ingezoomed op de piek.

[ Voor 35% gewijzigd door Qunix op 19-08-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die van de AEX is minder steil. Let op de schaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Wel een beetje sneu.. een Market Cap van 8 miljard met bijna 6 miljard Cash..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@BasvanS Cash zegt bij Galapagos niet zo veel. Ze gaan dat niet uitkeren maar 'verbranden' aan onderzoek e.d. Hooguit kan je ervan uitgaan dat ze voorlopig geen geld hoeven op te halen bij de aandeelhouders.

[ Voor 30% gewijzigd door Longcat op 19-08-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Longcat schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:00:
@BasvanS Cash zegt bij Galapagos niet zo veel. Ze gaan dat niet uitkeren maar 'verbranden' aan onderzoek e.d. Hooguit kan je ervan uitgaan dat ze voorlopig geen geld hoeven op te halen bij de aandeelhouders.
Snap ik, maar als je kijkt naar de Market Cap in februari en je corrigeert voor cash, dan is 2 nu en 10 in feb 2020 een afstraffing van 80%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twisterNL
  • Laatst online: 08-09 21:10
Sommige hebben wel een hele slechte dag. De helft van je belegging in Galapagos steken.
Zoals jullie kunnen zien heb ik een vrij groot deel van mijn vermogen bij DeGiro in het biotechnologiebedrijf Galapagos zitten. Ik studeer op dit moment molecular nutrition & toxicology in Wageningen en heb me van daaruit goed kunnen verdiepen in hun R&D. Naar mijn inzien is die namelijk zeer veelbelovend, maar de koers van Galapagos blijft momenteel een beetje achter. Voor de corona crash was de koers namelijk €250, en nu schommelt ie tussen de €180 en €200. Even afwachten dus!
Met welk geld beleg je? OME DUO 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je kan gokken op de beurs, en dat is wat diegenen hebben gedaan. Maar doe het dan in ieder geval niet met geleend geld... 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 19-08-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:40
twisterNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:54:
Sommige hebben wel een hele slechte dag. De helft van je belegging in Galapagos steken.

[...]

Met welk geld beleg je? OME DUO 8)7
Ik moest ook meteen hieraan denken, nadat ik dit artikeltje een paar week terug op Reddit voorbij zag komen.
Geen handige zet..

Edit: ze kan er nog om lachen

[ Voor 12% gewijzigd door Sjurm op 19-08-2020 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zr40 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:58:
Je kan gokken op de beurs, en dat is wat diegenen hebben gedaan. Maar doe het dan in ieder geval niet met geleend geld... 8)7
Ach ja in mijn studententijd nam je het geld van de IB-groep en ging je naar de kroeg, of naar een goed dispuutsfeest ofzo. Daar is je (financieel) rendement 0% op. Zo gek is beleggen dan nog niet ;).

offtopic:
Credo: Laat eenieder lekker bedenken wat hij zelf met zijn geleende geld doet. Je hebt het recht om dat geld te lenen, en dan ook om ermee te doen wat je wil. Al leent hij het en doet hij er een avondje coke-en-hoeren mee... boeiend? Hij is kennelijk oud genoeg om te studeren, en dus in te zien dat als hij 30k leent en dat verdampt op de beurs dat hij daar fijn voor mag dokken.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2020 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het verschil met naar de kroeg gaan is dat je weet dat je het geld kwijt bent. Door te beleggen met geleend geld heb je de verwachting dat je méér overhoudt dan de inleg. En dat hoeft ook niet per sé verkeerd te zijn.

Maar wat hierboven benoemd werd noem ik geen beleggen, maar gokken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld VWRL heb je bij '50% in één bedrijf waar ik fan van ben' weldegelijk kans dat de werkelijkheid nadeliger uitpakt dan de thesis. En dat zien ze zelf niet in. Dat is wat het gevaarlijk maakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 19-08-2020 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zr40 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:05:
Het verschil met naar de kroeg gaan is dat je weet dat je het geld kwijt bent. Door te beleggen met geleend geld heb je de verwachting dat je méér overhoudt dan de inleg. En dat hoeft ook niet per sé verkeerd te zijn.

Maar wat hierboven benoemd werd noem ik geen beleggen, maar gokken. En dat zien ze zelf niet in. Dat is wat het gevaarlijk maakt.
Mja ik zou het ook niet doen (ik heb het gewoon opgezopen :+ ), maar moet eenieder dat niet zelf weten?
Ik neem aan dat deze kerel (die dus aangeeft een WO opleiding te doen) snapt dat hij bij gokken een rendement van 0 kan hebben...

VWRL is financieel verstandiger maar niet 'cool' ofzo. Ik heb wat geld in VWRL zitten en lach me zelfs nu kapot om het rendement daarop. En ja als er morgen 1 of 2 of 3 bedrijven omklappen zal VWRL wel wat merken, maar niet heel veel. Leve spreiding :).

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:40
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Mja ik zou het ook niet doen (ik heb het gewoon opgezopen :+ ), maar moet eenieder dat niet zelf weten?
Ik neem aan dat deze kerel (die dus aangeeft een WO opleiding te doen) snapt dat hij bij gokken een rendement van 0 kan hebben...
Het is overigens geen kerel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Ik denk dat diegene dat prima snapt bij gokken (als in casino / staatsloten). Ik denk dat diegene niet snapt dat deze beleggingsstrategie óók gokken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zr40 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:08:
[...]

Ik denk dat diegene dat prima snapt bij gokken (als in casino / staatsloten). Ik denk dat diegene niet snapt dat deze beleggingsstrategie óók gokken is.
Ik ga ervanuit dat als je iets koopt van >100E je even nadenkt over wat je koopt, zeker als student.
Deze persoon heeft dus kennelijk ±20k belegd "en een groot deel" van de portefeuille in Galapagos. Dat lijkt me dus 10k+ . Tsja dan hoop ik dat je weet wat je doet, anders ben je idd gewoon dom of een FOMO-figuur. Hier drijft de markt ook wel een beetje op denk ik...Hoeveel mensen hebben ook al weer niet 10k in bitcoins gestopt? O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aan de andere kant, 10k verliezen is ook weer niet onoverkomelijk. Je zou het nog kunnen zien als leergeld... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:58:
En stop niet 50%+ in 1 aandeel xD
Zr40 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:12:
Aan de andere kant, 10k verliezen is ook weer niet onoverkomelijk. Je zou het nog kunnen zien als leergeld... :+
Ze had iets van 12k in Galapagos, dus vandaag zo'n 4K kwijtgeraakt. Tja als je toch al op -50K stond dan is dat maar 8% extra schuld. Relatief valt het weer mee. 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door Santee op 19-08-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Zeker, als je toch nog 70k rood staat.
ik zit dat blog even te bekijken. Wat ontzettend slecht bedacht. Denken dat je met social-media-dingen-doen even goed binnenloopt na zo'n gokactie. Tssk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Ach ja in mijn studententijd nam je het geld van de IB-groep en ging je naar de kroeg, of naar een goed dispuutsfeest ofzo. Daar is je (financieel) rendement 0% op. Zo gek is beleggen dan nog niet ;).

offtopic:
Credo: Laat eenieder lekker bedenken wat hij zelf met zijn geleende geld doet. Je hebt het recht om dat geld te lenen, en dan ook om ermee te doen wat je wil. Al leent hij het en doet hij er een avondje coke-en-hoeren mee... boeiend? Hij is kennelijk oud genoeg om te studeren, en dus in te zien dat als hij 30k leent en dat verdampt op de beurs dat hij daar fijn voor mag dokken.
En als je dan toch met geleend geld gaat beleggen is zo'n lening met 0% rente die je (als ik het goed begrijp) alleen maar terug hoeft te betalen als je het financieel aankunt zo gek nog niet. Je hebt ook zat leningen waarbij andere onderpanden gebruikt worden en dan zijn de gevolgen van leverage een stuk serieuzer (lenen tegen je portfolio: aandelen kwijt, lenen tegen vastgoed: casino kwijt). Zoals Buffett uitlegde:
Buffett was asked by a Notre Dame student about Trump’s business troubles during a question-and-answer session in 1991. Trump’s Atlantic City Taj Mahal casino filed for Chapter 11 bankruptcy protection later that year.

“Where did Donald Trump go wrong? The big problem with Donald Trump was he never went right. He basically overpaid for properties, but he got people to lend him the money. He was terrific at borrowing money. If you look at his assets, and what he paid for them, and what he borrowed to get them, there was never any real equity there,” Buffett said, according to a transcript published by former hedge fund manager Whitney Tilson.

“I’ve seen more people fail because of liquor and leverage – leverage being borrowed money. Donald Trump failed because of leverage. He simply got infatuated with how much money he could borrow, and he did not give enough thought to how much money he could pay back.”
https://www.cnbc.com/2018...ey-like-donald-trump.html
Maar zelfs met goede investeringen kan je plat gaan. Ik kan het filmpje hier niet embedden, maar Buffett legt het hier goed uit in een interview met CNBC. Hij noemt BH als goede investering, maar merkt op dat het zeker vier keer (over de afgelopen +-40? jaar) met 40 tot 60 procent gezakt is. Als je dan met flinke leverage op basis van je portfolio zit dan kun je een hoop verliezen. Totaal onnodig, want met het voordeel van hindsight bleek het over de afgelopen 40 jaar een prima investering, maar wel met dalen (die je bijna overal zult zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd1 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

En als je dan toch met geleend geld gaat beleggen is zo'n lening met 0% rente die je (als ik het goed begrijp) alleen maar terug hoeft te betalen als je het financieel aankunt zo gek nog niet. Je hebt ook zat leningen waarbij andere onderpanden gebruikt worden en dan zijn de gevolgen van leverage een stuk serieuzer (lenen tegen je portfolio: aandelen kwijt, lenen tegen vastgoed: casino kwijt). Zoals Buffett uitlegde:

[...]

Maar zelfs met goede investeringen kan je plat gaan. Ik kan het filmpje hier niet embedden, maar Buffett legt het hier goed uit in een interview met CNBC. Hij noemt BH als goede investering, maar merkt op dat het zeker vier keer (over de afgelopen +-40? jaar) met 40 tot 60 procent gezakt is. Als je dan met flinke leverage op basis van je portfolio zit dan kun je een hoop verliezen. Totaal onnodig, want met het voordeel van hindsight bleek het over de afgelopen 40 jaar een prima investering, maar wel met dalen (die je bijna overal zult zien).
Nou ja je moet hem wel terugbetalen als je een beetje normaal verdient. Hiermee wil ik zeggen dat als ze je betalingen skippen je sowieso geen nagel hebt om je reet te krabben... dat wil je echt niet.

Ik betaal mijn lening in 15 jaar terug (heb een heel ander bedrag aan schuld bij de IB-groep) en betaal nu 0.01% rente. Tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Ik denk dat opleiding hier helemaal niets over zegt en dat diegene niet begrijpt wat voor risico er genomen wordt met een strategie om heel veel geld te stoppen in 1 bedrijf.

Als voorbeeld neem ik maar weer even die boilerroomfraude - die mij de afgelopen weken ook aan het bellen waren - waarbij ze je vragen al je geld te stoppen in een dubieus beleggingsproduct met de *belofte* dat je inleg morgen het dubbele waard is o.i.d.
Daar zijn wederom een heleboel mensen ingetrapt met aardig veel geld, er zijn zelfs mensen in het verleden geweest die daar tonnen of zelfs meer dan een miljoen aan zijn kwijtgeraakt.
Het is voor mij een overduidelijke scam en ik neem aan voor iedereen die dit leest ook, maar toch zijn er dus mensen die het niet begrijpen en ga er maar vanuit dat dat ook mensen zijn met een WO opleiding en titels als Drs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Zelf betaal ik 0% rente over mijn lening bij de DUO. Ik mag het wanneer ik wil tot 5 jaar stopzetten en moet het dus in 20 jaar afbetaald hebben Inmiddels binnen 12 jaar. Het is toch helemaal geen gek idee om van dat geld te beleggen? Alleen een beetje gespreid of allemaal in VWRL/NT natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Naïef geweest?

‘Ja, natuurlijk was het wel naïef. Ik wist natuurlijk wat ik leende, maar de impact drong gewoon niet tot me door. Er is ook geen enkele voorlichting, terwijl ik dat als 18e-jarige eigenlijk wel nodig had.’
Misschien gek, maar mijn ouders hebben dit er bij mij en mijn broer hard ingestampt. En met succes. Mijn énige lening is een hypotheek. Dat hoort toch ook bij de opvoeding imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
50% van je vermogen in 1 aandeel kopen is niet verstandig. Ieder moet voor zich zelf weten hoeveel hij erni stopt, maar mijn stelregel is maximaal 10% van mijn totale vermogen stop ik in 1 aandeel (Mastercard).

Hou er altijd rekenng mee dat de koersen flink naar beneden kunnen gaan en dat een bedrijf zelfs failliet kan gaan. Je wilt niet hetzelfde hebben als die SNS opa. Hij verkocht zijn huis en kocht van dat geld SNS aandelen met in het achterhoofd dat deze bank te groot is om om te vallen. Echter hij had niet verwacht dat de Nederlandse staat de SNS zou redden en alle aandeelhouders heeft onteigend.
Daarom weiger ik bank aandelen te kopen in Nederland. De Nederlandse overheid is niet te vertrouwen.

De koers van Galapagis is nu flink gezakt. Jammer, maar op zich geen ramp. Het bedrijf is niet failliet.
Gewoon dus wachten en over een tijdje zijn de koersen weer terug bij af.
Als je naar de koers van Galapagos kijkt, zag je al dat deze te hoog was. Nu is de koers weer normaal waar hij zou moeten zijn:

https://www.google.com/se...fox-b-d&q=galapagos+koers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
BasvanS schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:58:
Zelf betaal ik 0% rente over mijn lening bij de DUO. Ik mag het wanneer ik wil tot 5 jaar stopzetten en moet het dus in 20 jaar afbetaald hebben Inmiddels binnen 12 jaar. Het is toch helemaal geen gek idee om van dat geld te beleggen? Alleen een beetje gespreid of allemaal in VWRL/NT natuurlijk...
In theorie zou je er inderdaad op lange termijn voordeel mee maken. Ik zou het ook doen.
Zolang het gespreid is in een niet al te volatiele ETF met een redelijk rendement lijkt mij dat goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
DJTimo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:03:
[...]
Misschien gek, maar mijn ouders hebben dit er bij mij en mijn broer hard ingestampt. En met succes. Mijn énige lening is een hypotheek. Dat hoort toch ook bij de opvoeding imho.
Andere tijden, andere regels. Vroeger kostte geld lenen geld, nu levert geld lenen geld op, tenminste als de rente lager is dan de inflatie. Bijna elke waardevaste investering levert iets meer op dan de inflatie op lange termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
BasvanS schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:58:
Als je je realiseert dat je een dusdanig risico loopt ja.
Ik denk echter dat velen dat niet doorhebben en er zelfs mensen bij zitten die denken van '' ik maak alles nu lekker op aan *iets* en zie wel hoe ik het later terugbetaal ''
Bij het hele leenstelsel kun je ook je vraagtekens zetten, dat je studenten maar lekker laat lenen en de volledige verantwoordelijkheid bij de studenten ligt en dat geld lenen al met de paplepel wordt ingegoten.
Zou mij logisch lijken dat je dat geld alleen mag besteden aan zinvolle toepassingen voor het behalen van je studie.
Of beter: schaf het hele leenstelsel af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

Nou ja je moet hem wel terugbetalen als je een beetje normaal verdient. Hiermee wil ik zeggen dat als ze je betalingen skippen je sowieso geen nagel hebt om je reet te krabben... dat wil je echt niet.

Ik betaal mijn lening in 15 jaar terug (heb een heel ander bedrag aan schuld bij de IB-groep) en betaal nu 0.01% rente. Tsja...
Ik bedoel maar dat het qua voorwaarden en rente nog een van de meest gunstigste is. Je ziet hier al regelmatig leningen tegen aandelenposities voorbij komen, en dan heb je denk ik wel over rentes vanaf 1%.

Maar je ziet het echt overal terug. Hier gaat het over een student met duizenden euro's, ergens anders denkt een pensioenfonds er hetzelfde over en die gaat met miljarden aan de slag:
Calpers is to move deeper into private equity and private debt by adopting a bold leverage strategy that the $395bn Californian public sector pension fund believes will help it achieve its ambitious 7 per cent rate of return.

In a presentation to the Calpers board, Ben Meng, chief investment officer, said the giant fund would take on additional leverage via borrowings and financial instruments such as equity futures. Leverage could be as high as 20 per cent of the value of the fund, or nearly $80bn based on current assets. The aim is to juice up returns to help the scheme, the largest public pension in the US, achieve its growth target.

The move comes after a 2019 investment strategy review that found Calpers needed greater focus on the excess returns potentially available from illiquid assets compared with public equity and debt. Under Calpers’ previous asset allocation strategy it was estimated to have a less than 40 per cent probability of achieving its 7 per cent return target over the next decade.
https://www.ft.com/conten...2e-4e7d-85f8-83789a2bc481
Ook weer zo'n dingetje: je rendement eerst bepalen (7% per jaar in dit geval) en daar je investeringen op aan gaan passen. :/
Legendary US investor Mr Warren Buffett said today his Berkshire Hathaway investment company had been doing little buying in stock markets and suggested shares remained overvalued even after recent falls.

"We're not doing a lot of buying. We're buying more planes than we are stocks," Mr Buffett told a press conference to promote Berkshire's Executive Jet unit.

Asked when it would be a good time to begin buying stocks following recent falls, Mr Buffett said "When businesses sell in the market for less than they're worth."
[...]
"There's no question there's been a significant slowdown in the American economy which hits a great many of the Berkshire Hathaway businesses," Mr Buffett said.

Asked if he had any advice for investors, Mr Buffett suggested they follow his example and "do what you understand."
https://www.irishtimes.co...still-overvalued-1.378792
Inderdaad een oude quote, maar ergens denk ik wel toepasbaar voor de markt nu. :P

Dat de markt of een aandeel duur is wil overigens niet zeggen dat het de prijs ook naar beneden gaat. Het kan gewoon duur blijven tot de groei van het bedrijf (en inflatie) het een normale prijs maakt. Neem bijvoorbeeld Walmart, BH vond hem te duur, maar de waarde steeg alleen maar:
Buffett once said one of his biggest investment mistakes — along with never investing in Amazon — was not investing more in Walmart when he had the opportunity. Berkshire first bought Walmart stock in the range of $23 and Buffett over the years has commented several times on the “thumb-sucking” that kept him from buying more as the price rose, a “mistake” he estimates cost Berkshire $10 billion.

Buffett explained back in 2004 that he set out to buy 100 million shares pre-split of Walmart at about $23, and then the stock moved up a little and he thought maybe it would come back down. “That thumbsucking reluctance to pay a little more, the current cost is in the area of $10 billion.”

By 2015, Buffett said in an interview with CNBC that lost opportunities in Walmart stock could have made Berkshire $50 billion larger.

“We blew it. It was a total cinch,” Berkshire vice chairman Charlie Munger said at last year’s Berkshire shareholder meeting.
https://www.cnbc.com/2018...tocks-than-retailers.html
JohanNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:55:
[...]

Ik denk dat opleiding hier helemaal niets over zegt en dat diegene niet begrijpt wat voor risico er genomen wordt met een strategie om heel veel geld te stoppen in 1 bedrijf.
Dat is op zich niet zo vreemd toch? Als je onderzoek gedaan hebt en je komt tot de conclusie dat het een bedrijf is wat flink ondergewaardeerd is dan snap ik wel dat je er een flinke positie in wil nemen. Het is natuurlijk een hele andere strategie dan indexbeleggen, maar daarmee niet per se slechter. Ik vermoed dat het probleem hier vooral een gebrek aan onderzoek is. Dan zou je (maar ik heb ook geen onderzoek gedaan, dus wat ik zeg is puur mijn vermoeden) weten dat de stijging vooral het gevolg was van uitzicht op goedkeuring van een medicijn. Dan komt het dus neer op een gok dat het medicijn goedgekeurd wordt, de winst gaat stijgen en de prijs van het aandeel daarmee ook omhoog gaat. Dan is het dus wel een risico, maar niet per se omdat het een grote positie is.

Vergelijk vijf defensieve large cap aandelen die je tegen 8 keer de winst koopt met vijf small/mid cap gokjes waarbij goedkeuring van hun product op een bepaalde markt al is ingeprijsd, maar niet zeker is. In beide gevallen ken je elke positie 20% toe. Dan lijkt de tweede portefeuille me toch risicovoller dan de eerste. Ze hebben allebei weinig spreiding, maar de aard van de aandelen geeft volgens mij een indicatie van risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Z___Z schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:06:
[...]

Andere tijden, andere regels. Vroeger kostte geld lenen geld, nu levert geld lenen geld op, tenminste als de rente lager is dan de inflatie. Bijna elke waardevaste investering levert iets meer op dan de inflatie op lange termijn.
Hier ben ik het wel mee eens. Enkele jaren geleden hebben we overwogen onze lening vroeger af te betalen. Want zo deed je dat van oudsher. Je eerste spaargelden betaal je vroeg de lening mee af om intresten uit te sparen.
Nu intussen 4 jaar en twee "marktdipjes" later haalt mijn investering het van mijn lening. De intrest alleen al ligt eigenlijk lager inflatie. Dus eigenlijk ben je al gewonnen als je boven 0% winst haalt op je investering.
Achteraf gezien toch blij dat ik die richting gekozen heb. Op het moment zelf leek het een grote gok. Want ja, spelen met geld wanneer je nog schulden hebt, das te gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 16:38
Goed moment om even op de lopende discussie in te haken, ben wel benieuwd naar jullie visie.

In mijn studententijd ben ik ook maximaal gaan lenen, maar heb het overgrote deel op een spaarrekening gezet. Argumentatie destijds was dat het me (ietsie pietsie) meer opleverde aan spaarrente, ik het geld tot me beschikking had, het direct zou kunnen aflossen als daar een aanleiding voor zou komen en het grootste risico ik zelf ben als ik er niet vanaf zou blijven. Objectief bekeken zag ik geen reden zolang de rente 0% was om het niet te doen.

Dit is opgelopen tot een vrij stevige schuld, maar waar inmiddels dito bedrag tegenover staat. Momenteel heb ik ook een vrij aardige baan en lage maandlasten, waardoor ik ruim 1k per maand kan sparen. Ik hoef voorlopig (5y) ook nog niet terug te betalen(al zou ik de lasten prima kunnen dragen) en verwacht op "korte" termijn ook nog geen huis te kopen.

Dit biedt natuurlijk opties die allicht interessanter zijn dan die zielige spaarrekening. Nu ben ik niet voornemens om direct met het gehele bedrag aan de haal te gaan, maar eerst maar eens te beginnen met ETF's met wat ik maandelijks overhoud.

Nu ben ik redelijk risico mijdend, maar je zou kunnen beargumenteren dat het risico relatief laag is om ook een gedeelte van het geleende geld in ETF's te stoppen in plaats van het op een (spaar)rekening te laten staan. Ook wanneer ik zal moeten beginnen met aflossen kan ik die extra lasten prima dragen.

Nu ben ik wel benieuwd naar andere meningen. Ook ik ben ook braaf opgevoed met dat je geen risico moet lopen met geleend geld O-) en heb er ook geen moeite mee om daar met discipline mee om te gaan. Echter realiseer ik me ook de mogelijkheden die het biedt op een niveau waarvan ik (naar mijn bescheiden idee) de risico's kan dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Joindry schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:30:
[...]

Hier ben ik het wel mee eens. Enkele jaren geleden hebben we overwogen onze lening vroeger af te betalen. Want zo deed je dat van oudsher. Je eerste spaargelden betaal je vroeg de lening mee af om intresten uit te sparen.
Nu intussen 4 jaar en twee "marktdipjes" later haalt mijn investering het van mijn lening. De intrest alleen al ligt eigenlijk lager inflatie. Dus eigenlijk ben je al gewonnen als je boven 0% winst haalt op je investering.
Achteraf gezien toch blij dat ik die richting gekozen heb. Op het moment zelf leek het een grote gok. Want ja, spelen met geld wanneer je nog schulden hebt, das te gevaarlijk.
Ben ook zeker geen voorstander van om nieuwe leningen aan te gaan om te gaan beleggen, maar ik bekijk leningen en tegoeden zoveel mogelijk objectief. Als je niet met geleend geld belegt, zou dat betekenen dat je niet moet beleggen voordat je je hypotheek afgelost hebt. Dat lijkt me een fout advies.
Beleggingen (op de beurs) zijn veel meer liquide dan je hypotheek aflossen. Je kan niet even geld opnemen uit je afgeloste hypotheek om een auto te kopen, terwijl je dit wel kan door wat fondsen te verkopen.
Hetzelfde geldt voor de DUO lening. Eenmaal afgelost, ben je toegang tot dat geld kwijt. Bij de hypotheek kan je het via de bank wel weer krijgen met een nieuwe krediet check, maar het is veel omslachtiger.
Dit zeggende los ik ook heel irrationeel extra af op m’n hypotheek. Is wel 3,5% bruto rente, dus heeft wel enigszins zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:48

jacobras

Developer

twisterNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:54:
Oef, en dan uiteraard een e-book te schrijven alsof je alle kennis in huis hebt :X Ik hoop dat geen andere jonge lezers van de blog haar voorbeeld volgen.

Doet me denken aan de stop-met-je-opleiding-en-ga-lekker-dropshippen-want-9-tot-5-is-de-vijand-trend die ik veel te vaak in advertenties voorbij zie komen.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Heftig voor haar.

Moet zeggen dat ik wel blij ben met alle inzichten die ik van jullie dmv dit topic heb gekregen. Ben van nature zelf al redelijk voorzichtig, maar er worden ook erg goede dingen gezegd door mensen hier. Dingen die ervoor zorgen dat je eerst goed nadenkt voordat je wat doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tuttel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:37:
Nu ben ik wel benieuwd naar andere meningen. Ook ik ben ook braaf opgevoed met dat je geen risico moet lopen met geleend geld O-) en heb er ook geen moeite mee om daar met discipline mee om te gaan. Echter realiseer ik me ook de mogelijkheden die het biedt op een niveau waarvan ik (naar mijn bescheiden idee) de risico's kan dragen.
Als je risico wilt beperken kan je een spaardeposito overwegen. Dan kan je er ten eerste niet zo maar bij, maar je hebt het in die tussentijd ook niet nodig. Meestal is de rente net iets aantrekkelijker, sommige depoito's mag je wel kosteloos openbreken bij de aankoop van een woning (om je studieschuld af te lossen en fatsoenlijk te kunnen lenen).

Of je ermee de beurs op wil (met een breed gespreide ETF) is een risico. De huidige aandelenmarkt wordt namelijk door verschillende regeringen flink opgepompt ivm Covid-19 en niemand weet wat de toekomst gaat brengen (Covid-20?:X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Eens kijken of we in Galapagos gaan stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piethur
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-08 10:46
WizZie- schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:50:
Heftig voor haar.

Moet zeggen dat ik wel blij ben met alle inzichten die ik van jullie dmv dit topic heb gekregen. Ben van nature zelf al redelijk voorzichtig, maar er worden ook erg goede dingen gezegd door mensen hier. Dingen die ervoor zorgen dat je eerst goed nadenkt voordat je wat doet :)
Nou, dit mag ook wel eens gezegd worden idd. Ben al tijd passieve lezer hier (beetje afleiding van het thuiswerken) en ik leer altijd bijzonder veel van dit subforum!

Galapagos ben ik wel beetje huiverig voor, ontzettend lastige industrie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 07:58

tomtom901

Moderator General Chat
Sjurm schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:59:
[...]

Ik moest ook meteen hieraan denken, nadat ik dit artikeltje een paar week terug op Reddit voorbij zag komen.
Geen handige zet..

Edit: ze kan er nog om lachen
Haha ja, ik denk zal eens kijken of er antwoord komt. Wel kudos dat ze nog reageert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Tuttel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:37:
Nu ben ik redelijk risico mijdend, maar je zou kunnen beargumenteren dat het risico relatief laag is om ook een gedeelte van het geleende geld in ETF's te stoppen in plaats van het op een (spaar)rekening te laten staan. Ook wanneer ik zal moeten beginnen met aflossen kan ik die extra lasten prima dragen.

Ik zat ongeveer 5 jaar geleden in precies dezelfde positie en heb toen besloten om voorlopig niet / zo weinig mogelijk af te lossen op de studielening en inderdaad het geld dat ik overhield van mijn baan te beleggen in ETF. Wel met de afweging dat ik het geld dat ik ging beleggen voorlopig (de komende 20 jaar) hoogstwaarschijnlijk niet nodig ga hebben of ga missen en daarnaast dus zo breed mogelijk beleggen.

Resultaat na precies 5 jaar is een gewogen rendement van iets meer dan 40% op de beleggingen(dit is inclusief de dip door Corona, anders was het rendement iets hoger geweest). De kosten van de studielening liggen aan de andere kant op 0,01% per jaar. Uiteraard met alle voorbehouden en geen garanties voor de toekomst (2019 was bijvoorbeeld een uitzonderlijk goed beursjaar, 2020 wordt vermoedelijk iets minder rooskleurig), maar tot dusverre is het een goede beslissing gebleken. Wie weet wat de komende tientallen jaren zullen brengen.

Het is voor mij uiteindelijk een simpele rekensom geweest (rente op studielening 0,01%, rente op de hypotheek 2,6% minus HRA en rendement op de beurs met een ETF schatte ik in op ongeveer 5% per jaar). Het aflossen van de studielening staat daardoor onderaan het lijstje. Als je er overigens beter van zou slapen om je studielening of hypotheek wel versneld af te lossen, zou ik zeker daarvoor gaan. Goede nachtrust is veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net als je denkt dat BAM niet lager kan......

Wonderbaarlijk. Heb er maar een paar honderd euro inzitten dus het doet allemaal geen pijn maar het is wel bijzonder om te zien dat ze er maar niet bovenop lijken te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Overigens wat mij vandaag ook opvalt is dat BAM alweer een tijdje in een vrije val zit en vandaag gaat er dan ook weer eens 6,5% vanaf, maar zonder nieuws?
URW ook weer dik 6% eraf, daar blijft in dit tempo ook niet meer van over.

Beide bedrijven hebben hun zekere problemen, had gisteren al gevraagd naar meningen over URW, maar wat over BAM?
Iemand die met serieus geld in BAM zit of hier over aan het nadenken is om in te stappen?
Oh ze hebben morgen de Q2 cijfers, de markt is schijnbaar dit al even voor en zet de koers nu al lager :p @Verwijderd

Doet me denken aan Signify laatst en Bpost hetzelfde.
Dag voordat de cijfers kwamen ging de koers aardig omhoog - en dit bleek terecht - want de cijfers van beide bedrijven waren positief.
Mag je eigenlijk niet zeggen... maar het lijkt op voorkennis...
Wellicht nu met BAM het tegenovergestelde.

[ Voor 32% gewijzigd door JohanNL op 19-08-2020 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Het sentiment vandaag is gewoon niet zo positief. Aandelen die dan slecht liggen gaan extra hard omlaag.

BAM is wel hard op weg om een pennystock te worden. Ik ben nog niet van plan om in te stappen, maar volg het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
JohanNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:40:
Overigens wat mij vandaag ook opvalt is dat BAM alweer een tijdje in een vrije val zit en vandaag gaat er dan ook weer eens 6,5% vanaf, maar zonder nieuws?

Beide bedrijven hebben hun zekere problemen, had gisteren al gevraagd naar meningen over URW, maar wat over BAM?
Iemand die met serieus geld in BAM zit of hier over aan het nadenken is om in te stappen?
Oh ze hebben morgen de Q2 cijfers, de markt is schijnbaar dit al even voor en zet de koers nu al lager :p @Verwijderd

Dag voordat de cijfers kwamen ging de koers aardig omhoog - en dit bleek terecht - want de cijfers van beide bedrijven waren positief.
Misschien laten ook veel mensen zich hier door leiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piethur
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-08 10:46

Het laastste dat ik hoorde was dat ze de internationale tak gingen afstoten volgens mij.

Ik ben wel een schandalen/ellende belegger dus het heeft wel mijn interesse maar de bouwwereld heb ik niet zo'n hoge pet van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
De klappen voor Gilead vallen tot nu toe wel erg mee...
Momenteel -3.5%, gisteren -7%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
BAM is de volgende Imtech. Hoeveel lijken gaan er nog uit de kast komen? Fatsoenlijk bouwen kunnen ze al een tijdje niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Skyaero schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

BAM is de volgende Imtech. Hoeveel lijken gaan er nog uit de kast komen? Fatsoenlijk bouwen kunnen ze al een tijdje niet meer.
Nouja met Imtech was er fraude, bij BAM lijkt het vooral mismanagement en er spelen nu ook wat zaken die ze tegenwerken waar ze niet zoveel aan kunnen of konden doen.
Hopen op betere tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 16:49
Qunix schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:35:
De klappen voor Gilead vallen tot nu toe wel erg mee...
Momenteel -3.5%, gisteren -7%.
Gilead heeft al veel meer producten op de markt (en in pijplijn) en dus behoorlijke cashflow (omzet ruim $22 miljard) terwijl filgotinib voor Galapagos op korte termijn de enige inkomstenbron zou zijn.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Apple Market Cap $2T Een 2 met 12(!) nullen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nog leuker: één cent verschil in de koers zorgt al voor een $42.75M verschil in market cap. En straks na de split is dat $171.03M.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:24

3DDude

I void warranty's

-

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gelukkig gaan de andere aandelen wat beter ^_^.

@Tuttel veel beter verhaal dan die dame van dat blogje eerder.
Die doet gewoon alles uitgeven en toevallig 2/7e beleggen.
Je moet voor jezelf de afweging maken of je 10k van dat geld in een ETF stopt of er iets anders mee doet zoals aandelen kopen. Dat heb je toch weer met een jaar gespaard zullen we maar zeggen, dan zou ik zeggen dat het wel kan.

[ Voor 10% gewijzigd door 3DDude op 19-08-2020 17:47 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Probleem bij BAM is ook dat ze vaak te goedkoop inschrijven op tenders. Hierdoor is er geen marge voor fouten.of tegenslag. Het énige voordeel is dat je dan je personeel aan het werk kunt houden, maar euro's komen er niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:12
Nog een beginnersvraagje van mij, ik handel sinds een paar maanden met geld wat ik eerst meestal aan “onzin” (gokken, dingen kopen die je eigenlijk niet nodig hebt) uitgaf, tot nu toe ook deels voor de fun/kick/ervaring. Ik heb een rekening bij Flatex en open er binnenkort nog een bij DeGiro met het idee maandelijks in te gaan leggen met ongeveer de helft van het bedrag dat ik nu maandelijks spaar.
Van mijn transacties houd ik nu in Excel al een eigen overzicht bij (ik houd er niet van als dit alleen bij de broker staat opgeslagen, ik heb die data liever ook zelf beschikbaar). Zeker nu ik van plan ben om een tweede rekening te openen ben ik dus op zoek naar een handigere tool om dit in op te slaan. Iemand een advies ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 05:39
J-roenn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:10:
Nog een beginnersvraagje van mij, ik handel sinds een paar maanden met geld wat ik eerst meestal aan “onzin” (gokken, dingen kopen die je eigenlijk niet nodig hebt) uitgaf, tot nu toe ook deels voor de fun/kick/ervaring. Ik heb een rekening bij Flatex en open er binnenkort nog een bij DeGiro met het idee maandelijks in te gaan leggen met ongeveer de helft van het bedrag dat ik nu maandelijks spaar.
Van mijn transacties houd ik nu in Excel al een eigen overzicht bij (ik houd er niet van als dit alleen bij de broker staat opgeslagen, ik heb die data liever ook zelf beschikbaar). Zeker nu ik van plan ben om een tweede rekening te openen ben ik dus op zoek naar een handigere tool om dit in op te slaan. Iemand een advies ?
Portfolio Performance (PP) komt hier vaak langs. Maar heb er zelf geen ervaring mee. Maar met zoeken in dit topic vermoed ik dat je een heel eind komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel22
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-04 13:45
Ik zou graag willen beginnen met het beleggen in aandelen. Heb hier eigenlijk nog geen ervaring mee.
Ik heb daarom een erg simpele beginnersvraag, hopelijk is dit het juiste topic hiervoor.
Zie vaak commercials voorbij komen van online brokers (bijv. plus500, etoro, trading212), maar deze namen zie ik hier volgensmij weinig voorbij komen.

Wat is het beste platform voor beginners om mee te beginnen? Is dit bijv. gewoon rabobank beleggen, maar als ik het goed begrijp zitten hier relatief hoge servicekosten etc aan verbonden? Wat is het voornaamste verschil tussen al deze platforms?

Het is mijn bedoeling om in het begin het met een paar honderd euro te proberen om het onder de knie te krijgen. Wellicht heeft hier ook nog iemand een goede manier (bijv. een bepaald boek, tutorial o.i.d.) om mijzelf goed in te lezen in wat er allemaal komt kijken bij het handelen in aandelen :D Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 05:39
Wessel22 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:25:
Ik zou graag willen beginnen met het beleggen in aandelen. Heb hier eigenlijk nog geen ervaring mee.
Ik heb daarom een erg simpele beginnersvraag, hopelijk is dit het juiste topic hiervoor.
Zie vaak commercials voorbij komen van online brokers (bijv. plus500, etoro, trading212), maar deze namen zie ik hier volgensmij weinig voorbij komen.

Wat is het beste platform voor beginners om mee te beginnen? Is dit bijv. gewoon rabobank beleggen, maar als ik het goed begrijp zitten hier relatief hoge servicekosten etc aan verbonden? Wat is het voornaamste verschil tussen al deze platforms?

Het is mijn bedoeling om in het begin het met een paar honderd euro te proberen om het onder de knie te krijgen. Wellicht heeft hier ook nog iemand een goede manier (bijv. een bepaald boek, tutorial o.i.d.) om mijzelf goed in te lezen in wat er allemaal komt kijken bij het handelen in aandelen :D Bij voorbaat dank!
Wat wil je gaan doen? Beleggen voor de lange termijn in een ETF of fonds, of daytraden?

Beleggen in ETF / fonds kun je ook bij je huisbank (Rabobank dan dus) in de Northern Trust (NT) fondsen en zou een van de goedkopere opties moeten zijn (alhoewel ik meen dat Rabobank wel wat duurder was, dan ABN of ING).

Day trading komt volgens mij Trading212 ook wel zo nu en dan hier langs dus ook in het topic hier te vinden. Denk dat ik die anderen die je noemt hier nog niet langs heb zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Wessel22 Hier erg tevreden met Trading212. Het Invest platform is gratis, alleen het CFD deel moet je ver van weg blijven want daar verdienen ze hun geld. Het Invest platform werkt wel heel prettig en snel.

Zelf heb ik Trading 212 puur voor de losse aandelen en wil volgend jaar bij een betrouwbare Nederlandse partij gaan opbouwen met ETFs. Lange termijn vermogens opbouw bij een buitenlandse partij die “gratis” is voelt niet helemaal vertrouwd. Zie bijvoorbeeld ook FlatEx die opeens tarieven rekent.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat Trading212 en andere 'brokers' betreft kwam ik laatst deze Reddit post tegen. Het relevante stuk quote ik hier integraal:
In general these things will give you a better chance of seeing your platform survive for the next 20 years:
  • The company is listed on an exchange, as then anyone can look through its financial statements and spot irregularities
  • The company is a bank, in which case it’s heavily regulated
  • The company was funded some time back (track record of surviving)
  • The company is actually a broker, (e.g., it’s registered to trade on an exchange). These lists are publicly available for each exchange. Also means company has big infrastructure and has met some regulatory criteria.
  • The company is transparent about how they make money
A good example of all this would be Swissquote. Another good example would be SAXO. IB fits everything but is not a bank. In general the best compromise between security and fees is Interactive Brokers

I barely trust Degiro, and I am very surprised at the ease with which people throw their money into say Trading212 which is neither a bank, nor a broker, was founded 1 year ago in its current form (despite claiming otherwise), is completely opaque as to how they make money and doesn’t trade directly on a single exchange. It’s also very opaque as to how it executes its trades.

[ Voor 41% gewijzigd door Zr40 op 19-08-2020 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09

Paar punten die van belang zijn:

1. Betrouwbaarheid broker.

2. Dekking, c.q. valt het bijvoorbeeld onder de beleggerscompensatieregeling of was anders.

3. Is de broker onder Toezicht van bijvoorbeeld de AFM?

2. Kosten (zowel voor het aanhouden van de rekening (indien van toepassing) alsmede voor aan/verkopen).

3. Trading mogelijkheden (aandelen, ETF's, leverage, bonds, futures, put/call, hefbomen, sprinters, beleggingsfondsen)

4. Eigen bankrekening bji broker voor je niet geinvesteerde saldo

5. Platform broker

Afgezien van het platform moet je voor jezelf een beleggings strategie bedenken.

-Hoeveel of hoe weinig risico wil ik lopen?
-Wil ik er veel tijd aan spenderen of juist weinig
-Koop je aandelen of toch een fonds waar meerdere bedrijven in zitten en je en kleiner risico hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL

Om mee te beginnen is Trading212 zeker geen slechte optie.
Met het bedrag die jij noemt om mee te beleggen betaal je vaak in verhouding erg veel kosten bij de reguliere banken en brokers, bij Trading212 dus niet en kun je ook fracties van aandelen inkopen.
Valuta conversie hoef je ook niet te doen want je kunt gewoon gelijk aandelen die in een andere valuta verhandeld worden dan de Euro aankopen met je Euro's zonder extra opslag.

Het nadeel is wel dat het aanbod bij Trading212 beperkt is, alhoewel er wel telkens meer bij komt.
Als je dan met veel meer geld wilt beleggen, laten we zeggen tenminste een paar 10K en sowieso boven de 100K, dan wordt het al weer een stuk lucratiever om een reguliere bank/broker te nemen en dan ook het volledige aanbod van de beurzen te bieden heeft.

Daarnaast heb je nog '' securities lending '' kortweg: het uitlenen van aandelen.
Bij Trading212 worden je aandelen mogelijk uitgeleend maar krijg jij daarvoor geen vergoeding, dat is dus dan ook min of meer hun verdienmodel.
Bij andere brokers ( Binck en IB in iedergeval ) kun je er voor kiezen of je dit wil of niet en zoja krijg jij 50% van de opbrengsten.
Als je met maar een paar honderd euro gaat beleggen gaat je dit echt niet veel opleveren, maar ga je met een ton of nog veel meer beleggen, dan kan dit uitlenen je nog best wel aardig wat opleveren, zoveel zelfs dat het al je brokerkosten dekt en je er nog geld aan over houd!

Maar dan komt later nog wel :)
Voor nu - wil je met slechts een paar honderd euro beleggen in losse aandelen - kan ik Trading212 aanbevelen.
Je kunt daar ook een demo account aanmaken, kun je zonder je eigen geld in te zetten eens kijken wat er gebeurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Wessel22 wil je in losse aandelen investeren dan is DeGiro mi. een prima optie tot 20k. Trading212 heb ik mijn twijfels bij de betrouwbaarheid (zie o.a. post hierboven van zr40). Voor index beleggen kun je prima bij de grootbanken terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:55:
@Wessel22 wil je in losse aandelen investeren dan is DeGiro mi. een prima optie tot 20k. Trading212 heb ik mijn twijfels bij de betrouwbaarheid (zie o.a. post hierboven van zr40). Voor index beleggen kun je prima bij de grootbanken terecht.
Klopt. Ben trouwens benieuwd wanneer DeGiro zjin wge weer op orde heeft. Of wordt dat pas wanneer DeGiro/Flatex fusie rond is?

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 19-08-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:59:
[...]

Klopt. Ben trouwens benieuwd wanneer DeGiro zjin wge weer op orde heeft. Of wordt dat pas wanneer DeGiro/Flatex fusie rond is?
Ik weet het niet maar ik zou verwachten dat het nu wel in orde is. Ze liggen waarschijnlijk onder een vergrootglas bij de AFM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:08:
[...]

Ik weet het niet maar ik zou verwachten dat het nu wel in orde is. Ze liggen waarschijnlijk onder een vergrootglas bij de AFM.
Huidige status van DeGiro bij de AFM is dat DeGiro nog steeds niet voldoet aan de wge:

https://www.afm.nl/nl-nl/...eer-je-aanbieder?q=degiro

Anders kwamen de sites en kranten wel met groot nieuws dat dit rond was. DeGiro heeft er alle baad bij om dit zo lang mogelijk te gaan rekken. Want als de wge op orde is, dan verdient DeGiro mogelijk minder aan zijn klanten.

Wel is het zo dat DeGiro onder Flatex valt. Ik verwacht niet dat Flatex voor zoveel geld DeGiro overneemt om het op korte termijn failliet te laten gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 19-08-2020 21:35 ]

Pagina: 1 ... 167 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.