Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 166 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.253 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 22:58
aljooge schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:59:
[...]

Ik betaalde al aan en verkoopkosten. Dat zou voldoende moeten zijn. Waarom moet er zo geplukt worden van het rendement? Waarom moet ik die dure salarissen bekostigen?
Omdat brokers denk ik merken dat ze weinig verdienen aan buy and hold beleggers. Dan hebben ze 2 opties:

1. Verhogen van de transactiekosten
2. Een fee per maand berekenen.

En Binck heeftt voor dat laatste gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:41:
[...]

Stel ik heb 10K als reserve maar dit geld en ik leen 10K bij IB (uitgaande dat de maintenance margin laag blijft). Mocht er een nood geval zijn, dan kan ik snel mijn 10K aanspreken.
Stel dat ik jou idee volg en mijn 10K spaargeld ga beleggen en er is een noodgeval, dan heb ik 0 euro.
Ik ben dan gedwongen om te gaan lenen tegen vaak 6% of meer.

Als je de VRh van 1,25 erbij telt (bij de rente van IB van 1,5%) dan kom je op 2,75%. Dan nog maak je in theorie 6-2,75=3,25% extra rendement.
Je maakt een aantal cruciale fouten in deze post.

Je betaalt geen extra VRH. Je geeft de NLV op 1 januari op als waarde. Er is geen uitsplitsing nodig. Stort je 10k extra, dan staat er natuurlijk 10k minder op je spaarrekening.

Je bent niet gedwongen om duur te gaan lenen. Je kan ook een geldopname doen bij IB. Dan heb je feitelijk dezelfde situatie als wanneer je wel 10k apart zou houden op de spaarrekening en vervolgens dat noodgeval zou krijgen, met het verschil dat je minder rente hebt betaald.

Verder redeneer je vanuit een gemiddeld verwacht rendement van 6% min het margintarief waardoor margin gebruiken alleen maar lucratief lijkt. Maar op korte termijn is je rendement verre van gemiddeld. Je rendement gaat iedere dag omhoog en omlaag. Soms meer omhoog, soms meer omlaag. En soms heel veel meer. Als je geen rekening houdt met het 'omlaag' deel (ook wel 'drawdown' genoemd) dan kan zelfs 'een klein beetje margin' groeien naar 'heel veel margin'.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 14-08-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bython
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-08 09:01
Iemand die Pharming volgt en het ook vreselijk vindt hoeveel voorkennis er is bij de grote beleggers hierin. Je ziet het aandeel massaal gedumpt worden met quasi goede cijfers en outlooks. En paar weken later knallen ze, nog voordat het nieuws bekend is dat de eerste patiënt behandeld werd voor COVID-19, wat percenten erbij...

Ik vind dat persoonlijk zeer verdacht, maar blijkbaar kijkt niemand hiernaar om, en wordt het brein van de kleine belegger getriggert door Mr. market.

Wanneer wordt er eigenlijk pas gesproken van fraude en maatregelen tegen genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Vraag voor ZR40:

MIjn instellingen bij IB zijn nu fixed aankopen doen. Jij had het over tiered. Dit is toch een stuk goedkoper?
Ik zie dat ik dan $0,35 betaal + $0,0035 per share. 22 stuks home depot kopen van circa $280,- is kost dus circa $0,35 + 22x0,0035= $0,43 (afgerond).
En fixed $ 1,-

Of zit er nog een addertje onder het gras? Meestal koop ik zo rond de 2K-5K per aankoop in aandelen.
Ik kan elk moment toch van fixed naar tiered en andersom gaan?

Ik zie dat dividend nu omgezet wordt naar Cash. Ik kan dit omzetten naar Reinvest (met een heel verhaal erbij wat ik nog niet gelezen heb (maar wel wil doen). Ik kan dit toch beter omzetten naar reinvest?
Zijn hier kosten aan verbonden?

Ik zie ook op mijn scherm een rondje staan. Als ik hierop klik zie ik:

Long 24,819
Cash 15,010 (gedeelte van de cirkel)
long 9,809.21 (gedeelte van de cirkel)

Short Cash
-9,725.62

Hoezo short cash? Ik heb 15K gestort en dit bijna compleet belegt. Waarom staat er dan short cash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

Nou volgens mij kun je nog wel geld van je binck rekening overboeken naar een tegenrekening die niet jouw tenaamstelling heeft.
Je moet dan wel een document met de post naar ze opsturen, maar dan zou het alsnog mogelijk zijn.
Iemands handtekening vervalsen en ( kopie van ) ID bemachtigen en je bent er.
Prima, maar wel een stuk lastiger al.

Werk zakelijk met een aantal brokers en daar kan het ook wel, maar moet je wel aantonen dat het bedrijf van jou is, kvk uittreksel, handtekeningen lijst van bedrijf en dergelijke opsturen. Maakt het in ieder geval een heel stuk lastiger.
page404 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:53:
Vermoeiend, krijg net post van Binck dat ze overboekingen van mijn tegenrekening met een andere tenaamstelling niet meer accepteren vanaf september. Dus ik kan niet meer rechtstreeks vanaf mijn zakelijke rekening boeken. Wat een gedoe weer..... en waarom?
Overigens, vanaf je zakelijke rekening naar je persoonlijke beleggingsrekening overboeken is ook wel verdacht natuurlijk. OK, het kan salaris zijn dat je direct naar je beleggingsrekening boekt, maar normaal betaal je salaris uit naar een bankrekening lijkt me.

Opzich helemaal niet vreemd als je broker wilt weten of die zakelijke rekening überhaupt van jou is, toch?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
@evleerdam zakelijke rekening kan ook van bijvoorbeeld je eenmanszaak zijn. Als eenmanszaak betaal je jezelf geen salaris maar doe je een privé onttrekking en die zou prima naar je beleggingsrekening kunnen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:51:
[...]

Je maakt een aantal cruciale fouten in deze post.

Je betaalt geen extra VRH. Je geeft de NLV op 1 januari op als waarde. Er is geen uitsplitsing nodig. Stort je 10k extra, dan staat er natuurlijk 10k minder op je spaarrekening.

Je bent niet gedwongen om duur te gaan lenen. Je kan ook een geldopname doen bij IB. Dan heb je feitelijk dezelfde situatie als wanneer je wel 10k apart zou houden op de spaarrekening en vervolgens dat noodgeval zou krijgen, met het verschil dat je minder rente hebt betaald.

Verder redeneer je vanuit een gemiddeld verwacht rendement van 6% min het margintarief waardoor margin gebruiken alleen maar lucratief lijkt. Maar op korte termijn is je rendement verre van gemiddeld. Je rendement gaat iedere dag omhoog en omlaag. Soms meer omhoog, soms meer omlaag. En soms heel veel meer. Als je geen rekening houdt met het 'omlaag' deel (ook wel 'drawdown' genoemd) dan kan zelfs 'een klein beetje margin' groeien naar 'heel veel margin'.
De eerste 6K aan lening mag je niet aftrekken en dus moet je hier 1,2% VRH over betalen:

https://www.belastingdien...oe_berekent_u_uw_vermogen

Ok duidelijk. Dus stel ik heb 50K belegt bij IB en 0 cash, dan kan ik dus gewoon geld uitboeken van zeg 5K. En deze 5K wordt dan een lening met 1,5% rente.

Ik weet dat rendementen fluctueren, zowel positief als negatief. Ik ga echter uit van een lange periode van zeg minimaal 15 jaar.
Ik weet dat mijn margin laag moet blijven en dat ik niet een te hoge margin moet hebben (anders krijg ik problemen). Daarom ook een kleine lening, een niet te hoge margin en de margin goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Nu online
Ascension schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:10:
@evleerdam zakelijke rekening kan ook van bijvoorbeeld je eenmanszaak zijn. Als eenmanszaak betaal je jezelf geen salaris maar doe je een privé onttrekking en die zou prima naar je beleggingsrekening kunnen natuurlijk.
Ten eerste zou ik de privé onttrekking naar een privé bankrekening verwachten. Maar als je dan toch direct betaalt naar je privé broker account, dan is het toch normaal dat je broker wil weten of die rekening van de eenmanszaak wel bij hoort? En dat je daar bewijs voor moet aanleveren?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
@evleerdam hij boekt toch ook naar een privé rekening? Weliswaar een beleggingsrekening maar toch. Maar het zou inderdaad geregeld moeten zijn door even aan te tonen dat het jouw rekening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:21
TechLight schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Ik wil niet wachten, ik wil weten wat mijn opties zijn :) Voor mij de eerste keer dit...
Zoals het op het eerste oog lijkt moet ik een papieren formulier invullen en vast ergens heen sturen. Als het proces verder hetzelfde is, zou ik me die moeite kunnen besparen - maar zal toch even verder kijken. Koers staat ook nog niet zo dat het bespaarde werk aanleiding geeft het nu meteen maar te verkopen.
Iedereen moet inderdaad zijn eigen overwegingen maken. Er zijn 3 opties:
1. aanmelden voor 7.53
2. niet aanmelden en hopen op een hogere prijs via een squeeze out.
3. verkopen in de markt en met iets minder genoegen nemen.

De reden dat ik ze verkocht heb is omdat ik het geld wat er in zat dan meteen kan gebruiken voor iets anders. Ik loop daardoor 16 cent p.a. mis. (heb ze zoals gezegd aan 7.37 verkocht) In de tijd dat deze affaire is afgewikkeld heb ik die 16 cent allang terugverdiend door wat premie te schrijven. Ook heb ik er geen omkijken meer naar; het is klaar. :w

Vanuit oogpunt van ervaring is het misschien wel leuk om ze aan te melden, om te kijken hoe dat werkt. :) Een aflevering van GTST is spannender. :+
bython schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:51:
Iemand die Pharming volgt en het ook vreselijk vindt hoeveel voorkennis er is bij de grote beleggers hierin. Je ziet het aandeel massaal gedumpt worden met quasi goede cijfers en outlooks. En paar weken later knallen ze, nog voordat het nieuws bekend is dat de eerste patiënt behandeld werd voor COVID-19, wat percenten erbij...

Ik vind dat persoonlijk zeer verdacht, maar blijkbaar kijkt niemand hiernaar om, en wordt het brein van de kleine belegger getriggert door Mr. market.

Wanneer wordt er eigenlijk pas gesproken van fraude en maatregelen tegen genomen?
Ik heb positie in Pharming. De koers beweegt inderdaad soms verdacht, maar niks wat ik niet al eens eerder heb gezien.
Maar met dit soort bewegingen komt de AFM niet van haar plek. (er zijn grotere vissen dan Pharming om te bakken) Je kunt ook je voordeel er mee doen, niet lastig om laag wat stukjes op te pikken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:02:
Vraag voor ZR40:

MIjn instellingen bij IB zijn nu fixed aankopen doen. Jij had het over tiered. Dit is toch een stuk goedkoper?
Ik zie dat ik dan $0,35 betaal + $0,0035 per share. 22 stuks home depot kopen van circa $280,- is kost dus circa $0,35 + 22x0,0035= $0,43 (afgerond).
En fixed $ 1,-
Je hebt ook nog te maken met de tarieven die gelden per exchange, maar inderdaad, tiered is meestal goedkoper.

Maakt natuurlijk alleen verschil als je met de duurdere pricing boven de minimum activity fee zou komen ;)
Ik kan elk moment toch van fixed naar tiered en andersom gaan?
Ja. Wijziging gaat de volgende dag in.
Ik zie dat dividend nu omgezet wordt naar Cash. Ik kan dit omzetten naar Reinvest (met een heel verhaal erbij wat ik nog niet gelezen heb (maar wel wil doen). Ik kan dit toch beter omzetten naar reinvest?
Zijn hier kosten aan verbonden?
Ja, dezelfde kosten als wanneer je het zelf zou doen. Niet interessant dus voor kleine dividendjes.
Ik zie ook op mijn scherm een rondje staan. Als ik hierop klik zie ik:

Long 24,819
Cash 15,010 (gedeelte van de cirkel)
long 9,809.21 (gedeelte van de cirkel)

Short Cash
-9,725.62

Hoezo short cash? Ik heb 15K gestort en dit bijna compleet belegt. Waarom staat er dan short cash?
Heb je misschien EUR gestort en USD aandelen gekocht zonder een valutaconversie te doen? Dan heb je inderdaad een negatief USD saldo waar je rente over betaalt. Valutaconversie is nooit automatisch.

Verkoop EUR.USD om EUR om te wisselen voor USD. Kan je zelf doen, of via het account window (Real FX balance -> rechts klik USD -> close currency balance).
phantom09 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:13:
[...]
De eerste 6K aan lening mag je niet aftrekken en dus moet je hier 1,2% VRH over betalen:
Dat zeg ik toch net. Je vult de waarde in van je account als geheel. Dat is dus de Net Liquidation Value. Dat is wat de aangifte vraagt en dat is wat op je jaaropgaaf staat. Is de waarde negatief (wat alleen kan voorkomen als je grote verliezen maakt met margin of andere vormen van leverage, en na liquidatie nog een schuld overhoudt) dan vul je dat in als schuld. Is de waarde positief (in alle andere gevallen), dan vul je het in als bezitting. Zo simpel is het.

Maar als je graag meer belasting wil betalen dan noodzakelijk door het verkeerd op te geven in de aangifte, ga vooral je gang. De staat dankt je hartelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:00
Iemand ingestapt in Curevac? Die hebben een leuke sprong gemaakt vandaag bij de beursgang :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bython
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-08 09:01
[b]DJTimo in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Ik heb positie in Pharming. De koers beweegt inderdaad soms verdacht, maar niks wat ik niet al eens eerder heb gezien.
Maar met dit soort bewegingen komt de AFM niet van haar plek. (er zijn grotere vissen dan Pharming om te bakken) Je kunt ook je voordeel er mee doen, niet lastig om laag wat stukjes op te pikken toch?
Klopt, maar bij Pharming hebben ze mij verrast en zit ik nu lekker vast.. Ik zag nog veel groei en leuke vooruit zichten (zoals het COVID-19 onderzoek), maar het aandeel is gewoon niet standvastig, waardoor het bij het volgende goed nieuws weer tegen de euro zit. Veel spijt dat ik mijn ArgenX verkocht heb (tijdens COVID-19 daling) voor een opportuniteit bij Pharming. Ik ben al 3 jaar actief belegger erin, maar steeds stelt de beleggersmentaliteit mij teleur in dit aandeel. Er wordt massaal gedumpt door de wolven (shorters) en de particuliere duwen meteen op de verkoopknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:10:
[...]

Gedachtenexperiment voor de fans van gratis brokers: waar betalen die brokers hun kosten van?
Gratis had je vroeger ook bij de hypotheker. Kon je een hypotheek afsluiten via de hypotheker bij een bank naar jou keuze. Je kreeg dan alleen het maand bedrag te zien (en niet hoe de opbouw is).
Dit is bij de wet verboden sinds ergens in 2012?

"Gratis" broker doen hetzelfde als de hypotheker. Wil niet zeggen dat "gratis" slecht is, maar het is wel fijn om beter te weten wat de kosten zijn en hoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Nu online
Ascension schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:18:
@evleerdam hij boekt toch ook naar een privé rekening? Weliswaar een beleggingsrekening maar toch. Maar het zou inderdaad geregeld moeten zijn door even aan te tonen dat het jouw rekening is.
En wat dan als je geld wilt opnemen van je broker account? Een broker wilt natuurlijk alleen betalen naar dezelfde rekening als waar het vandaan kwam, moet je broker het geld dan gaan storten naar de zakelijke rekening?

Nee, vanwege transparantie zou ik altijd salaris naar je eigen bank rekening boeken en dan naar je broker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daarbij wil ik nog toevoegen: zelfs als de broker het wél zou toestaan, als ondernemer wil je je zakelijke en privé geldstromen zo veel mogelijk gescheiden houden. In andere woorden: waar je privé je geld aan wil besteden zou je zakelijk niet terug moeten zien. Alleen een betaling aan je privérekening waaruit de aard van de stroom van zakelijk naar privé duidelijk blijkt. Scheelt een hoop gedoe met administratie en fiscale zaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:30:
[...]

[...]

Heb je misschien EUR gestort en USD aandelen gekocht zonder een valutaconversie te doen? Dan heb je inderdaad een negatief USD saldo waar je rente over betaalt. Valutaconversie is nooit automatisch.

Verkoop EUR.USD om EUR om te wisselen voor USD. Kan je zelf doen, of via het account window (Real FX balance -> rechts klik USD -> close currency balance).
Ok duidelijk. Bedankt ! _/-\o_

Ik ga mijn rekening:

-omschakelen naar tiered
-laat denk ik dividend zo staan (geen reinvest)
-Ga mijn euro's omzetten naar US dollars

Zijn een heleboel toeters en bellen die je kan configeren. Ben ook de filmpjes met lessen 1 voor 1 aan het bekijken. Ook analyse tools en nog meer. Leuk :)

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 14-08-2020 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
DJTimo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:21:
Iedereen moet inderdaad zijn eigen overwegingen maken. Er zijn 3 opties:
1. aanmelden voor 7.53
2. niet aanmelden en hopen op een hogere prijs via een squeeze out.
3. verkopen in de markt en met iets minder genoegen nemen.
Bleek toch online de keuze te kunnen aangeven gelukkig. Heb ze dus aangemeld, en blijf lekker nog even zitten. Inderdaad leuk te zien hoe dat gaat, en voor 2% rendement in 2 maanden (als de betaling dan niet veel langer duurt) is dat prima. Bovendien is de Corporate Action gratis, en een verkooporder niet 8)

Had natuurlijk ook nog 1 stuk niet kunnen aanmelden en kijken wat er met zo'n squeeze out gebeurt, maar da's ook een beetje flauw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:37
phantom09 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:44:
[...]

Omdat brokers denk ik merken dat ze weinig verdienen aan buy and hold beleggers. Dan hebben ze 2 opties:

1. Verhogen van de transactiekosten
2. Een fee per maand berekenen.

En Binck heeftt voor dat laatste gekozen.
In geval van Binck zit het toch wel een beetje anders, want het green pakket heeft juist veel lagere transactiekosten dan inactive.
Dus als je ook maar een beetje handelt zo af en toe ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan eerst.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdes
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-06-2023
Zr40 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Klopt. Net Liquidation Value is je actuele portfoliowaarde, en Equity with Loan Value is het deel daarvan dat waarde heeft voor het berekenen van toegestane margin.

[...]

Nee, dat is het "Special Memorandum Account". Heeft met de regels omtrent margin te maken (Reg. T om precies te zijn). Je kan het negeren als je niets met margin doet.

[...]

Op margin, ja. En vervolgens geliquideerd worden omdat je bij de geringste daling een margintekort hebt.

Ik raad je aan om deze waarde te negeren. Let op je cash positie, niet op je buying power.

[...]

Bijna goed. Dit gebruikt niet de Net Liquidation Value maar de Equity with Loan Value. Als dit op 0 komt dan is je Initial Margin 100% van je Equity with Loan Value en kan je niets meer op margin kopen totdat het weer onder 100% komt.

Het is ook het bedrag wat je met gebruik van margin maximaal kan laten overboeken zonder dat je posities moet sluiten.

DEGIRO noemt dit trouwens "vrije ruimte".

[...]

Klopt. Wanneer je Maintenance Margin groter is dan je Equity with Loan Value, dan worden je posities automatisch geliquideerd totdat dit weer kleiner is. Die situatie wil je voorkomen; zorg dus dat je heel ver onder 100% blijft als je margin gebruikt.

Bedenk dat een eventuele daling van de waarde van jouw posities evenredig jouw Equity with Loan Value doet dalen. Daalt de markt met 28% zoals het in februari/maart deed, dan daalt Equity with Loan Value met 28% vermenigvuldigd met jouw leverage. Dat kan dus héél hard gaan als je margin gebruikt.

[...]

Dat heeft te maken met de pattern day trader rule. Bij een portfolio kleiner dan $25k is het vanuit regelgeving niet toegestaan om 4 day trades uit te voeren binnen een periode van 5 werkdagen. Een day trade is het kopen en het verkopen van hetzelfde effect op dezelfde dag.

De cijfers geven aan hoeveel day trades je nog kan doen zonder dat je de 4e raakt. Raak je die namelijk wel, dan mag je 90 dagen niet handelen. De cijfers geven aan hoeveel day trades er nog zijn toegestaan op de dagen tussen T en T+4 (de periode van 5 werkdagen).

Stel je doet vandaag 2 day trades. Dan zal er staan: 1,1,1,1,1. Vervolgens kijk je morgen weer. Dan zal er staan: 1,1,1,1,3. Doe je vervolgens een day trade, dan staat er 0,0,0,0,2.

Doe je niet aan day trading, dan kan je dit ook negeren. :)
Wat is het belasting regel in Nederland voor het kopen en verkopen van 4 of meer op dezelfde dag? Hoe betaal je belasting bij het winnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor de belasting als particulier maakt het helemaal niets uit. Je betaalt belasting over vermogen op 1 januari van het belastingjaar, niet over winst/verlies.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 15-08-2020 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
kdes schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:34:
[...]

Wat is het belasting regel in Nederland voor het kopen en verkopen van 4 of meer op dezelfde dag? Hoe betaal je belasting bij het winnen?
De belastingdienst wil graag het werkelijke rendement belasten, echter dit kan erg complex zijn afhankelijk hoe men handelt. Iedereen was in het verleden tevreden met de 1,2% VRH belasting, totdat de rentes te laag waren. Toen begonnen spaarders te protesteren.
Nu was de belasting dienst van plan om ik dacht spaarsaldo tot ongeveer 400K onbelast te laten.
Beleggers mogen dan de rekening gaan betalen door een hogere VRH.
Ene kant snap ik het aan de andere kant is het raar. Je neemt bewust geen risico als je gaat sparen, dan moet je ook genoegen nemen met een negatief rendement en niet de belegger er voor op laten draaien.
Wat als de spaar rente negatief wordt? Wordt de belasting voor beleggers nog hoger?

Gelukkig is het voorstel de ijskast in gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Is er iemand gebeld voor interessante beleggingen?

https://www.ad.nl/economi...room-oplichting~a260c451/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:15

Jrz

––––––––––––

Jrz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:50:
Ah lekker aan de lijn met flatex en morgen maar vontobel.

DE000VF6P277 is volgens hun 7 juni door de knockout gegaan.. Klopt niet, dus dat wordt wel weer een gedoe

Meteen maar alle producten van vontobel verkocht, want met de partij zal ik geen zaken meer doen...
Nadat ik zelf vontobel benaderd heb, en hun antwoord heb doorgestuurd naar flatex heb ik mijn stukken teruggekregen. Als uitleg kreeg ik dat "Onze data-leverancier heeft foute data geleverd". Ik merkte al eerder dat zij zelf een interne markt hebben, want transacties zag ik niet terug bij andere brokers.

Inmiddels m'n hele portefuille geliquideerd bij flatex en geld overgeboekt. Zodra het allemaal afgewikkeld is, ben ik daar weg als klant.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Yup, wordt hier al een tijdje bijna elke dag op werkdagen gebeld door een Engels nummer die schijnt te bellen in naam van een of ander "beleggingsplatform".
Het "beleggingsplatform" zit ergens op de Antillen dacht ik en de man aan de telefoon sprak met een duidelijke accent zoals ze hebben in India.

Ze hebben gegevens gehaald uit gelekte databases die nu *ergens* op het darkweb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Jrz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:55:
[...]

Nadat ik zelf vontobel benaderd heb, en hun antwoord heb doorgestuurd naar flatex heb ik mijn stukken teruggekregen. Als uitleg kreeg ik dat "Onze data-leverancier heeft foute data geleverd". Ik merkte al eerder dat zij zelf een interne markt hebben, want transacties zag ik niet terug bij andere brokers.

Inmiddels m'n hele portefuille geliquideerd bij flatex en geld overgeboekt. Zodra het allemaal afgewikkeld is, ben ik daar weg als klant.
Dat jij hier zelf voor bij Vontobel moet aankloppen is echt te gek voor woorden. Maar fijn dat het is opgelost en terecht dat je Flatex de rug toekeert ;w
JohanNL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:14:
[...]

Yup, wordt hier al een tijdje bijna elke dag op werkdagen gebeld door een Engels nummer die schijnt te bellen in naam van een of ander "beleggingsplatform".
Het "beleggingsplatform" zit ergens op de Antillen dacht ik en de man aan de telefoon sprak met een duidelijke accent zoals ze hebben in India.

Ze hebben gegevens gehaald uit gelekte databases die nu *ergens* op het darkweb staan.
Die gegevens worden ook doorverkocht/uitgewisseld. Ik ben wel eens benadert door een serie +44 nummers voor iets dergelijks. Heb ze allemaal geblokkeerd. Ze bellen gewoon elke keer vanaf een ander nummer, maar de aanhouder wint. Na 20 nummers zijn ze gestopt met bellen. 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door DJTimo op 16-08-2020 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 00:15

Jrz

––––––––––––

DJTimo schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:17:
[...]

Dat jij hier zelf voor bij Vontobel moet aankloppen is echt te gek voor woorden. Maar fijn dat het is opgelost en terecht dat je Flatex de rug toekeert ;w
Voor de volledigheid, het antwoord van vontobel was overigens heel simpel natuurlijk:
Het product DE000VF6P277 (AAPL BEST Turbo Long) is actief. Het knock-outniveau is niet bereikt.
Kunt u ons vertellen welke broker aantoont dat het product is uitgeschakeld? We kunnen de fout dan laten corrigeren.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Jrz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

Voor de volledigheid, het antwoord van vontobel was overigens heel simpel natuurlijk:

[...]
Gelukkig dus niks met Vontabel, wel met Flatex. Blijkt maar weer dat je je broker goed in de gaten moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:14:
[...]

En wat heb je gezegd? Dat je interesse had? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
phantom09 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:22:
[...]

Gelukkig dus niks met Vontabel, wel met Flatex. Blijkt maar weer dat je je broker goed in de gaten moet houden.
Moet je zéker doen, dat blijkt maar weer. Maar als Flatex zo'n bericht binnenkrijgt van een klant, zijn ze toch wel moreel verplicht de data te controleren en moeten ze je niet met een kluitje het riet in sturen. Echt niet fraai dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ondertussen heb ik een rekening aangevraagd voor Binck Pensioen. Tijdens de aanvraag kreeg ik zowat een IB-achtige vragenlijst over hoeveel ik verdien, hoeveel vermogen ik heb, waar mijn inkomen/vermogen van afkomstig is en waar ik werk. Die vraag over bron van vermogen lijkt me niet heel erg relevant voor een lijfrenteproduct (hoeveel je er in mag stoppen is afhankelijk van je inkomen), maargoed.

Ik kon kiezen uit een 'Defensief', 'Neutraal' en 'Offensief' profiel. Opmerkelijk dat 'Offensief' niet beschikbaar is als je aangeeft dat je risico kan tolereren maar slechts enkele maanden aan buffer hebt. (Ik had mijn losse budgetpotjes niet meegeteld.) Lijkt me verder ook niet heel erg relevant voor het risicoprofiel wanneer de waarde toch al niet vrij opneembaar is.

Vervolgens moet je aangeven wat je doelbedrag is. Vreemde vraag voor een lijfrenteproduct. Ik heb maar mijn jaarruimte plus huidige waarde bij DEGIRO ingevuld.

Binck gebruikt een stuk of 10 verschillende aandelen- en obligatiefondsen waarin afhankelijk van het profiel een bepaald percentage wordt ingelegd. Staat verder nergens op de site en helaas geen screenshot gemaakt, dus dit kan ik pas weer inzien wanneer de aanvraag is goedgekeurd.

De beveiliging is wel... bijzonder. Je logt in met gebruikersnaam en wachtwoord (sterke wachtwoorden zijn toegestaan) maar vervolgens moet je 3 cijfers uit de zelfgekozen 6-cijferige code invullen. Gruwelijk irritant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2nOO6AMih8z1lsX9kCLLnEqswI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gUrZkJcwLInmIYcDkihhr24n.png?f=fotoalbum_large

En waarom eigenlijk? Waarom geen TOTP? Waar beschermt dit tegen? De cijfers zijn niet eens afgeschermd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:57
Zr40 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:29:
Ondertussen heb ik een rekening aangevraagd voor Binck Pensioen. Tijdens de aanvraag kreeg ik zowat een IB-achtige vragenlijst over hoeveel ik verdien, hoeveel vermogen ik heb, waar mijn inkomen/vermogen van afkomstig is en waar ik werk. Die vraag over bron van vermogen lijkt me niet heel erg relevant voor een lijfrenteproduct (hoeveel je er in mag stoppen is afhankelijk van je inkomen), maargoed.
Dat maakt typisch onderdeel uit van de checks ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis888
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-12-2020
Begin dit jaar werd bekend dat Elon Musk met Starlink de beurs op wil.

https://www.google.com/am...naar-de-beurs-brengen.amp

En nu de eerste resultaten binnen zijn voorzie ik toch wel een potentiële goudmijn voor de lange termijn. Persoonlijk denk ik dat het wijs is om er zo vroeg mogelijk bij te zijn, Starlink is in mijn optiek een gamechanger. De snelheden en latency die (nu al) gehaald worden zijn op z'n zachtst gezegd indrukwekkend. En dan te bedenken dat nog maar een klein percentage van het totaal aantal satellieten gelanceerd is en in een later stadium laser interlink tussen de satellieten wordt geïmplementeerd.

nieuws: Starlink-resultaten op Speedtest tonen downloadsnelheden tussen 11 en...

Wat zijn jullie gedachten hierover? En wanneer verwachten jullie dat Starlink naar de beurs wordt gebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:29:

De beveiliging is wel... bijzonder. Je logt in met gebruikersnaam en wachtwoord (sterke wachtwoorden zijn toegestaan) maar vervolgens moet je 3 cijfers uit de zelfgekozen 6-cijferige code invullen. Gruwelijk irritant.

[Afbeelding]

En waarom eigenlijk? Waarom geen TOTP? Waar beschermt dit tegen? De cijfers zijn niet eens afgeschermd...
Binck laat ook inloggen met alleen inlognaam en wachtwoord toe. Iets aanpassen kan je dan niet.
Slecht :( . Als je een keylogger op je pc zou hebben zouden ze dus meer info van je te weten kunnen komen wat je niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Dennis888 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:46:

En nu de eerste resultaten binnen zijn voorzie ik toch wel een potentiële goudmijn voor de lange termijn. Persoonlijk denk ik dat het wijs is om er zo vroeg mogelijk bij te zijn, Starlink is in mijn optiek een gamechanger. De snelheden en latency die (nu al) gehaald worden zijn op z'n zachtst gezegd indrukwekkend. En dan te bedenken dat nog maar een klein percentage van het totaal aantal satellieten gelanceerd is en in een later stadium laser interlink tussen de satellieten wordt geïmplementeerd.

nieuws: Starlink-resultaten op Speedtest tonen downloadsnelheden tussen 11 en...

Wat zijn jullie gedachten hierover? En wanneer verwachten jullie dat Starlink naar de beurs wordt gebracht?
Dit is een onwijs mooi project imho. Snelheden zijn nu al goed werkbaar inderdaad met pas 5% capaciteit. Dit is het type 'disruptive technology' waar ik blij van word. Mensen die in the middle of nowhere wonen kunnen ineens verbonden worden met internet, echt geweldig. Ik ben voornemens vanaf dag 1 aandelen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

En wat heb je gezegd? Dat je interesse had? ;)
Ik verstond de helft niet en heb toen maar gelijk opgehangen.
De man aan de telefoon zei iets als hoe ik het vond gaan met mijn beleggingen en sprak mij aan met een naam die ik wel vaker in het verleden als '' fake name '' heb gebruikt op sites die ik niet helemaal vertrouwde, maar deze informatie wel vroegen.

Als ik zin erin heb en ze bellen nog een keer, dan zal ik ze nog wel even bezighouden, of ik bedoel natuurlijk dat ik serieus interesse heb! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Zr40 Klinkt als dezelfde procedure als ik heb doorlopen voor een reguliere Binck Forward rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Jrz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

[...]
Wat ik mij nog bedacht was: Flatex werkt met een ''tussenbeurs'' Tradegate, die na en voor normale handelstijden andere bied/laat koersen hanteert.
Heb je niet toevallig een stop-loss ingesteld? Dan zou je positie gesloten kunnen zijn omdat de bied koers van Tradegate jouw stop-loss heeft geraakt.
En zo niet heb ik zo'n vermoeden dat hier nog wel eens het probleem kan liggen omdat zij wellicht ( na normale handelstijden ) de spread zover hebben verhoogd dat de bied koers volgens Tardegate/Flatex op dat moment 0 of zelfs negatief is en ze hem daarom automatisch hebben gesloten..
Of het is natuurlijk gewoon echt een fout die ze z.s.m. gaan corrigeren, ben benieuwd wat hier nou achter zit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37

Als het zo'n goudmijn is, waarom wil hij het dan naar de beurs brengen? Is er nieuw kapitaal nodig? Kan hij dat zelf niet inbrengen? Uiteraard kan je op deze manier bij elke IPO sceptisch zijn, maar Elon is toch iets kapitaalkrachtiger (en meer track record) dan de gemiddelde start-up CEO.
Bovendien was hij geen fan van de beurs (altijd kritiek op SEC en shorters) en wilde Tesla van de beurs halen ($420, funding secured). Wellicht heeft hij zijn mening wat bijgesteld nadat de koers van het aandeel Tesla zo'n 4x hoger stond dan die 420 en ziet hij z'n kans schoon om een bedrijfje te slijten tegen de hoofdprijs aan zijn volgelingen/fans.

[ Voor 15% gewijzigd door Longcat op 16-08-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Longcat schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:38:
[...]

Als het zo'n goudmijn is, waarom wil hij het dan naar de beurs brengen? Is er nieuw kapitaal nodig? Kan hij dat zelf niet inbrengen? Uiteraard kan je op deze manier bij elke IPO sceptisch zijn, maar Elon is toch iets kapitaalkrachtiger (en meer track record) dan de gemiddelde start-up CEO.
Bovendien was hij geen fan van de beurs (altijd kritiek op SEC en shorters) en wilde Tesla van de beurs halen ($420, funding secured). Wellicht heeft hij zijn mening wat bijgesteld nadat de koers van het aandeel Tesla zo'n 4x hoger stond dan die 420 en ziet hij z'n kans schoon om een bedrijfje te slijten tegen de hoofdprijs aan zijn volgelingen/fans.
Ik weet niet wanneer Starlink begint met abonnementen aansluiten, maar er moeten nog 10k+ satelieten gelanceerd worden. Die zijn niet gratis. Naar verluidt kost die operatie 10 miljard USD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Longcat schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:38:
[...]
Precies. Maar nu dat ik ook de kans krijg te investeren in dit project, vind ik het ook interessant. Ik zie namelijk wel een toekomst waar alles via draadloos internet gaat dan een kastje in huis. Op den duur verdwijnt V/ADSL, Coax, en zelfs glasvezel voor satelliet-internet. Ben wel benieuwd wat de latency momenteel is via Starlink. Uiteraard dat zal verbeteren. Ook blijft hij satelliet de ruimte inschieten want ik meen gelezen te hebben dat ze een levensduur van ±3 tot 5 jaar te hebben en zullen ze automatisch in de dampkring verbranden. (Ook voor de overheid is dit project reuze interessant want ze kunnen je dan makkelijk tracken, maar dat terzijde...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Jrz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:55:

Ik had met de overname van NIBC vrijdagavond ook bij flatex aangegeven de stukken vrijwillig voor de overname-prijs te willen verkopen. Gisteren kwam er een order in het orderboek, maar dat lijkt een 'market' verkoop order te zijn. Heb deze dus maar gecancelled en navraag gedaan hoe dat nou zit. Want geen zin om de stukken morgen lager te verkopen dan de bedoeling is. Ik kan me voorstellen dat ze een corporate actie niet standaard goed als order weer kunnen geven, maar dan zou ik op z'n minst verwachten een limiet order op de overname prijs te zien ipv market order.

Ben benieuwd wat ze daar straks over zeggen...
Voor mij ook steeds meer reden om weer te vertrekken daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
https://www.iex.nl/Column...StockRente-uitkering.aspx

Nog mensen die hier serieus geld in beleggen en dat zo willen houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis888
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-12-2020
@Longcat
Ik meen te hebben gelezen dat hij met starlink ook spaceX wil funden. Correct me if I'm wrong. Vandaar dat een beursgang dan een logische stap lijkt.

@Qunix
Volgens de eerste resultaten via speedtest (al dan niet betrouwbaar) bereiken ze nu (al) een latency van tussen de 30ms en 90ms. Dat is behoorlijk indrukwekkend. Ter vergelijking, ik werk op een schip en onze sat verbinding heeft een latency van tussen de 700ms en 1000ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:38:
[...]
Op den duur verdwijnt V/ADSL, Coax, en zelfs glasvezel voor satelliet-internet.
Dit stuk geloof ik niet. Technisch gezien heeft een bedrade verbinding altijd voordelen ten opzichte van een draadloze verbinding. Al was het alleen maar op gebied van latency en energiezuinigheid.

Als je het hebt over locaties waar nieuwe kabels leggen niet rendabel of niet mogelijk is, daar zie ik het zeker wel aanslaan. Maar bestaande infrastructuur, en dan met name glasvezel, zie ik niet verdwijnen.

Wel leuk als een backup verbinding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:03:
https://www.iex.nl/Column...StockRente-uitkering.aspx

Nog mensen die hier serieus geld in beleggen en dat zo willen houden?
Nee, ik beleg niet in IEX. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Dit stuk geloof ik niet. Technisch gezien heeft een bedrade verbinding altijd voordelen ten opzichte van een draadloze verbinding. Al was het alleen maar op gebied van latency en energiezuinigheid.

Als je het hebt over locaties waar nieuwe kabels leggen niet rendabel of niet mogelijk is, daar zie ik het zeker wel aanslaan. Maar bestaande infrastructuur, en dan met name glasvezel, zie ik niet verdwijnen.

Anno nu heeft een verbinding over draad inderdaad voordelen. Ik ben van mening dat dit gaat veranderen in de toekomst.
We zullen het wel zien, want net als ik kan jij ook niet de toekomst precies voorspellen. :)

Groet,
John Titor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:39:
[...]

Anno nu heeft een verbinding over draad inderdaad voordelen. Ik ben van mening dat dit gaat veranderen in de toekomst.
We zullen het wel zien, want net als ik kan jij ook niet de toekomst precies voorspellen. :)
Nee, maar ik ben wel gehinderd door enige kennis van de natuurkunde.

Maar inderdaad, technisch beter zegt ook niet alles. Zie ook Betamax.

[ Voor 54% gewijzigd door Zr40 op 16-08-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 17:49
Qunix schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:39:
Ik durf anders prima te voorspellen dat in de toekomst de snelheid van het licht (en dus informatie) nog niet verandert is hoor ;)

Musk zal vast uiteindelijk z'n marketingpraatje wel om kunnen zetten naar iets dat technisch werkt, maar een paar keer op en neer naar een satelliet blijft altijd langzamer dan een directe glasvezellijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vergeet ook niet dat wij in een redelijk verstedelijkt gebied zoals Nederland (inclusief een groot deel van ons platteland) helemaal niet de doelgroep zijn van Starlink. De doelgroep zijn diegenen die helemaal geen verbinding kunnen krijgen, of waarvoor het best beschikbare alternatief nog veel slechter of kostbaarder is.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 16-08-2020 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online

Volgens mij wordt er een opmerking van Gwynne Shotwell behoorlijk uit verband gehaald. Die heeft in een interview eens gezegd dat een ruimtevaart bedrijf als SpaceX niet matcht met de korte termijn (kwartaal) gedachte van een beursgenoteerd bedrijf. Maar een onderdeel als Starlink zou afgesplitst kunnen worden.
Verder helemaal nooit aangegeven dat deze plannen in uitvoering zijn. En Elon zit denk ik helemaal niet te wachten op een beursgang gezien zijn ervaringen en gedoe met Tesla.

Wel jammer want ik zou best een aandeeltje SpaceX of Starlink willen hebben. Niet zozeer omdat ik denk dat dit aandeel to-the-moon ( ;) ) gaat maar vooral omdat ik het een tof bedrijf vind en de industrie heeft weten te innoveren.

Nog zo’n bedrijf, Rocket Lab. Helaas ook daar kun je met een klein(er) kapitaal niet in investeren.
Dennis888 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:19:
@Longcat
Ik meen te hebben gelezen dat hij met starlink ook spaceX wil funden. Correct me if I'm wrong. Vandaar dat een beursgang dan een logische stap lijkt.
Dat was niet over een beursgang. Ze hebben de verwachting meer inkomen te kunnen genereren met Starlink dan het lanceren van de Falcon 9.
Zr40 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Bedrade verbinding is zeker niet altijd voordeliger. Zo zie je dat beurshandelbedrijven juist een draadloze verbinding hebben omdat ze hiermee een kortere afstand kunnen behalen, en dus latency beperken. Starlink kan dus ook zeer interessant zijn voor deze bedrijven.

Ook is zeker niet glasvezel altijd het snelste. Simpelweg omdat licht door deze glasvezel niet zo snel gaat als in een vacuüm. Maar ook kan de interface en de extra afstand weer vertraging veroorzaken. Met Starlink kan de latency tussen EU en VS hierdoor enorm omlaag. Simpelweg omdat het licht communicatie van Starlink sneller is dan door die glasvezel op de oceaan bodem.

Enige wat dan nog sneller zou kunnen zou een neutrino communicatie zijn waarmee je niet om de aarde hoeft maar er dwars doorheen kan. Maar goed die techniek bestaat nog niet :P

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

The_FrankO schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:34:
[...]

Bedrade verbinding is zeker niet altijd voordeliger. Zo zie je dat beurshandelbedrijven juist een draadloze verbinding hebben omdat ze hiermee een kortere afstand kunnen behalen, en dus latency beperken. Starlink kan dus ook zeer interessant zijn voor deze bedrijven.
Voor die bedrijven is latency enorm belangrijk, en als de latency beperkt kan worden door draadloos een kortere afstand te overbruggen dan wat (qua vergunningen) mogelijk kan zijn met de aanleg van kabels, dan doen ze dat natuurlijk draadloos.

Starlink werkt dan weliswaar draadloos, maar een draadloze verbinding via een satelliet op (straks) 350 km hoogte zal dat nooit kunnen verslaan.
Simpelweg omdat licht door deze glasvezel niet zo snel gaat als in een vacuüm.
Klopt. Maar de atmosfeer is (gelukkig) ook geen vacuüm. Het stuk daarbuiten grotendeels wel, maar je moet eerst de atmosfeer door voordat je signaal daar is. En het moet ook weer terug door de atmosfeer. Ik denk dat je dit enorm onderschat. Tegen de tijd dat je de atmosfeer door bent, ben je al een héél eind verder in dat 'langzame' glasvezel.

En nogmaals. Het doel van Starlink is niet om supergeweldig internettoegang te bieden. Het doel is om acceptabel internettoegang te bieden aan gebieden waar dat anders bar slecht zou zijn, of zelfs helemaal niet mogelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 16-08-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:40:
[...]

Latency is enorm belangrijk, en als de latency beperkt kan worden door draadloos een kortere afstand te overbruggen dan wat (qua vergunningen) mogelijk kan zijn met de aanleg van kabels, dan doen ze dat natuurlijk draadloos.

Starlink werkt dan weliswaar draadloos, maar een draadloze verbinding via een satelliet op (straks) 350 km hoogte zal dat nooit kunnen verslaan.

[...]

Klopt. Maar de atmosfeer is (gelukkig) geen vacuüm. Het stuk daarbuiten grotendeels wel, maar je moet eerst de atmosfeer door (en weer terug). Ik denk dat je dit enorm onderschat. Tegen de tijd dat je de atmosfeer door bent, ben je al een héél eind verder in dat 'langzame' glasvezel.

En nogmaals. Het doel van Starlink is niet om supergeweldig internettoegang te bieden. Het doel is om acceptabel internettoegang te bieden aan gebieden waar dat anders niet of slecht mogelijk is.
Hoeveel km het werkelijk duurt voordat de maximale snelheid van het licht echt gebruikt wordt is mij niet duidelijk. Maar ze zeggen dat boven 100km er al meer vacuüm is dan dat wij hier op aarde kunnen creëren. Dan is die 200km verwaarloosbaar ten opzichte van de totale afstand die het moet afleggen tussen EU en VS. dit artikel spreek over dat het licht 47% sneller is in een vacuüm dan in glasvezel maar hoe betrouwbaar dit artikel is weet ik niet.

Maar mee eens, wij hier in NL zijn niet echt de doelgroep. Dan wel ook meteen het nadeel van Starlink, rond de evenaar is het aantal zichtbare satellieten beperkt waardoor je verbinding slechter is. En op de poolen is er helemaal geen bereik. Vooral de noordelijke landen in Europa hebben beste coverage, maar ook minste noodzaak erbij.

Overigens gaan we offtopic dus ik hou er voor nu maar even over op tot die IPO komt :)

5G is wat draadloze communicatie betreft voor ons interessanter

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 17:49
Even hierop inhakend, als m'n laatste off-topic reactie. Er is een belangrijk verschil: HFT bedrijven gebruiken draadloze communicatie (voor zover ik weet) enkel voor directe line-of-sight verbindingen. Ik ken geen serieuze initiatieven om iets anders dan glasvezel te gebruiken voor transatlantische communicatie. Dat is een significant andere use-case dan Starlink, waarbij de satelliet ertussen zit. Interessant is trouwens dat ze waar mogelijk weg aan het gaan zijn van microwave verbingen, en gerichte lasers gaan gebruiken omdat die een paar ns lagere latency hebben (artikeltje).

Nu weer terug naar de beurs :P
The_FrankO schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:00:
5G is wat draadloze communicatie betreft voor ons interessanter
Helemaal mee eens. Ik vraag me trouwens wel af, voor de mensen die 'iets' met 5G doen, zitten jullie meer in de SoC-makers (Qualcomm, Huawei) of meer in de providers die het uitrollen? Of iets ertussen?

[ Voor 19% gewijzigd door BrtH op 16-08-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Wel jammer want ik zou best een aandeeltje SpaceX of Starlink willen hebben. Niet zozeer omdat ik denk dat dit aandeel to-the-moon ( ;) ) gaat maar vooral omdat ik het een tof bedrijf vind en de industrie heeft weten te innoveren.
Er zijn toch ook bedrijven die een deel van hun aandelen onderbrengen in een ander bedrijf en deze vervolgens op de beurs noteren? Voor SpaceX zou dit geweldig zijn. Al denk ik dat Elon Musk zelf ook beste wat TSLA wil inleveren om in SpaceX te stoppen indien nodig.

Starlink als IPO is natuurlijk ook een goeie stap voor SpaceX om funding binnen te halen. Plus vervolgens hebben ze direct een klant voor expertise, lanceringen en mogelijk materialen (idem met Tesla voor het staal van de Cybertruck en thrusters voor de Roadster)

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 16-08-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:42

page404

Website says no

evleerdam schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:04:
[...]

Om fraude en witwassen tegen te gaan.

Als een hacker jouw broker account overneemt en alleen het geld kan overboeken naar een rekening op dezelfde naam als de account, moet hij dus ook nog een rekening openen op dezelfde naam, wat vrij lastig is.

Andersom ook, als ze alleen overboeking naar jouw account toestaan van een rekening van jouw naam, dan lopen ze minder kans dat er geld wit gewassen wordt, aangezien ze zeker weten dat het van jou komt, en niet van een derde partij.

Volgens mij juist goed dat brokers dat doen.
evleerdam schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:08:
[...]

Prima, maar wel een stuk lastiger al.

Werk zakelijk met een aantal brokers en daar kan het ook wel, maar moet je wel aantonen dat het bedrijf van jou is, kvk uittreksel, handtekeningen lijst van bedrijf en dergelijke opsturen. Maakt het in ieder geval een heel stuk lastiger.
[...]

Overigens, vanaf je zakelijke rekening naar je persoonlijke beleggingsrekening overboeken is ook wel verdacht natuurlijk. OK, het kan salaris zijn dat je direct naar je beleggingsrekening boekt, maar normaal betaal je salaris uit naar een bankrekening lijkt me.

Opzich helemaal niet vreemd als je broker wilt weten of die zakelijke rekening überhaupt van jou is, toch?
Ik weet niet hoe overboeken van een zakelijke rekening "verdacht" zou zijn. Dan is het naar een prive betaalrekening net zo verdacht of niet? Zoals @Ascension al aangeeft ben ik ZZP-er en keer mezelf uit. Een deel boek ik direct naar mijn beleggersrekening.
Ik heb de reacties even gelezen maar nergens is mij duidelijk geworden hoe het overboeken van een rekening met een andere naamstelling op fraude moet wijzen. Ik heb ook rekeningen van mijn kinderen, die ontvangen ook geld met een andere tenaamstelling. Dat zal dan straks ook wel niet meer mogen. Lekker dan. Ik ga er van de week in elk geval een pittig telefoontje aan wijden.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

page404 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:37:
[...]

[...]

Ik weet niet hoe overboeken van een zakelijke rekening "verdacht" zou zijn. Dan is het naar een prive betaalrekening net zo verdacht of niet? Zoals @Ascension al aangeeft ben ik ZZP-er en keer mezelf uit. Een deel boek ik direct naar mijn beleggersrekening.
Ja, jij weet dat wel, maar hoe moet je broker ruiken dat een betaling afkomstig van een rekening op naam van je bedrijf een onttrekking naar privé is?

Verder wil ik je nog even wijzen op Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Nu online
[...]

[...]

Ik heb de reacties even gelezen maar nergens is mij duidelijk geworden hoe het overboeken van een rekening met een andere naamstelling op fraude moet wijzen. Ik heb ook rekeningen van mijn kinderen, die ontvangen ook geld met een andere tenaamstelling. Dat zal dan straks ook wel niet meer mogen. Lekker dan. Ik ga er van de week in elk geval een pittig telefoontje aan wijden.
Een bank en broker zijn verplicht om alle transacties te controleren en te melden. Daarom nemen alle banken nu hele legers mensen aan om dit te controleren.

Voor een broker geldt hetzelfde. Als zij het geld van jouw rekening krijgen, die op jouw naam staat, is het niet heel verdacht. Maar als ze het geld van een rekening van een bedrijf krijgen, moeten ze dat dus controleren. Dus willen ze weten waar het bedrijf is geregistreerd, of jij de eigenaar bent en hoe het geld verdiend is.

Voor een bank geldt hetzelfde en mocht jij grote sommen overmaken vanuit je bedrijf, kan een bank daar ook vragen over stellen.

Broker accounts worden regelmatig gebruikt om geld wit te wassen, zoek er maar eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:27:
[...]

Ik verstond de helft niet en heb toen maar gelijk opgehangen.
De man aan de telefoon zei iets als hoe ik het vond gaan met mijn beleggingen en sprak mij aan met een naam die ik wel vaker in het verleden als '' fake name '' heb gebruikt op sites die ik niet helemaal vertrouwde, maar deze informatie wel vroegen.

Als ik zin erin heb en ze bellen nog een keer, dan zal ik ze nog wel even bezighouden, of ik bedoel natuurlijk dat ik serieus interesse heb! :+
Ik werd ooit gebeld door een medewerker van Microsoft. Gezien ik wist dat dit een scam was zei ik geirriteerd: what do you want? En meteen hingen ze op. Vreemd. Ik wou juist een geintje met je uithalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32

Qwerty-273

Meukposter

evleerdam schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:36:
Dus willen ze weten waar het bedrijf is geregistreerd, of jij de eigenaar bent en hoe het geld verdiend is.
In dit geval willen ze die moeite dus niet doen. Want dat kost allemaal extra, waar ze niet op zitten te wachten. Vandaar alleen rekeningen op naam van de klant (als uitgangspunt).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

[...]

[...]

Ik snap eerlijk gezegd je probleem niet. Het is meerdere malen uitgelegd dat het:
- voor je eigen veiligheid is
- anders meer uitzoekwerk voor de broker is (dus hogere kosten)

Boek je periodieke overboeking geautomatiseerd van je eenmanszaak naar je privé naar je broker. Gaat doordeweeks realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Ik wil naast VWRL ook wat S&P500 kopen bij de giro. Is dan VanGuard S&P 500 een goede optie en dan de EUR of USD variant ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De valuta maakt niet uit. Of jij de valutaconversie doet of het fonds maakt geen verschil voor je rendement. Dus kies de valuta die voor jou het handigst is.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 17-08-2020 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 09:40
vortexnl1982 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:53:
Ik wil naast VWRL ook wat S&P500 kopen bij de giro. Is dan VanGuard S&P 500 een goede optie en dan de EUR of USD variant ?
Ik zou eerst de ETF's bij elkaar verzamelen die de S&P500 index volgen en dan de factsheets en EBI's doorakkeren. Dingen als replicatievorm, uitlenen van aandelen, of nog andere producten (derivaten, enz) worden aangehouden. Ik zou niet op namen alleen niet afgaan er is genoeg aanbod en ik vermoed dat SPDR (Statestreet), iShares, Xtrackers, ook vergelijkbare producten zullen aanbieden. Oh en vergeet de kernselectie ook niet na te lopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Nu online
Miki schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Ik zou eerst de ETF's bij elkaar verzamelen die de S&P500 index volgen en dan de factsheets en EBI's doorakkeren. Dingen als replicatievorm, uitlenen van aandelen, of nog andere producten (derivaten, enz) worden aangehouden. Ik zou niet op namen alleen niet afgaan er is genoeg aanbod en ik vermoed dat SPDR (Statestreet), iShares, Xtrackers, ook vergelijkbare producten zullen aanbieden. Oh en vergeet de kernselectie ook niet na te lopen ;)
Idd, zomaar eentje kiezen is misschien niet zo slim. Ik wil ook maandelijks inleggen met redelijke bedragen voor 20+ jaar.

Ik ga dit threadje maar eens doornemen :

https://www.reddit.com/r/..._tussen_alle_sp_500_etfs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 11:31
vortexnl1982 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:53:
En hou ook rekening met het dividend lek. NT heeft een VS fonds zonder dividend lek, maar daar komen dan de bank kosten bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Nu online
Pistachenootje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:36:
[...]

En hou ook rekening met het dividend lek. NT heeft een VS fonds zonder dividend lek, maar daar komen dan de bank kosten bij.
Volgens mij moet ik Vanguard S&P 500 UCITS ETF (VUSA) kopen :
• ISIN: IE00B3XXRP09
• Jaarlijkse kosten: 0,07%
• Valuta: EUR, USD, GBP, CHF
• Dividend: kwartaalbasis
• Rendement: 1 jaar: 42,5%

Het indexfonds is uitsluitend beschikbaar in een herbeleggende share class. Dit betekent dat ontvangen dividenden worden herbelegd in plaats van uitgekeerd. De ETF is verkrijgbaar in meerdere valuta’s en keert dividend op kwartaalbasis uit. De Euro versie wordt verhandeld op de Euronext Amsterdam.

Deze ETF heeft ongekend lage kosten en is vergeleken met het indexfonds de beste optie. Je zou echter ook kunnen zeggen dat het indexfonds de beste optie is, omdat je bij de ETF extra transactiekosten maakt wanneer je zelf de dividenden herbelegt. Toch doe je er beter aan te kiezen voor de ETF. Hieronder lees je waarom.

De ETF heeft een betere belastingstatus dan het indexfonds. Bij het indexfonds wordt op productniveau (bijvoorbeeld van Apple naar het fonds) 30% dividendbelasting ingehouden. Voor de ETF is dit slechts 15%. Bij het indexfonds is er dus sprake van dividendlekkage.

Een ander bijkomend voordeel is dat de 15% dividendbelasting die bij de ETF is ingehouden, te verrekenen is met de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting. Klik hier om te lezen hoe dat moet. Bij de S&P 500 ETF van Vanguard is er geen sprake van dividendlekkage.

Je zou dus verwachten dat de ETF beter presteert dan het indexfonds. Dat is ook zo. De lagere kosten en het lagere percentage dividendbelasting zorgen ervoor dat de ETF een beter rendement laat zien dan het indexfonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

vortexnl1982 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:41:
[...]

Volgens mij moet ik Vanguard S&P 500 UCITS ETF (VUSA) kopen :

[...]
Ik koop deze maandelijks voor onze dochter (voor later). Hij zit in de kernselectie, dus je kunt maandelijks gratis aankopen. Het is IE gevestigd, dus wel--net als VWRL--een dividendlek, maar ben geen betere optie tegengekomen tot dusver (als die er is hoor ik het graag). In jouw post staat overigens eerst dat er een dividendlek is, en een paragraaf later van niet, beetje gek.

[ Voor 12% gewijzigd door i7x op 17-08-2020 13:05 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@vortexnl1982 prima fonds maar wel een dividend lek. NT via de banken kan dit oplossen en dan ben je vaak net iets goedkoper uit.

Edit: hoewel met zo'n lage TER het verschil waarschijnlijk erg klein zal zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Pistachenootje op 17-08-2020 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Als de TER maar 0,07% is en daar dan geen andere bankkosten bij komen, dan is dat waarschijnlijk wel voordeliger dan NT bij de grootbanken ondanks het dividendlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ligt er o.a. aan bij welke bank je zit en hoe groot je portefeuille is. TER voor NT VS is ook maar 0.15.

Waarschijnlijk kan hij op VWRL al besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 22:12
even een vraagje voor de Flatex gebruikers.

ik heb voor het eerst keuzedividend gekregen op aandelen bij Flatex (NN Group), ik wil dit omzetten naar geld, in het bericht van Flatex dat ik heb gehad staat
"U wordt verzocht ons uw instructie uiterlijk op 24.08.2020 mede te
delen. Wanneer wij tot dit tijdstip geen instructie van u ontvangen, krijgt u
automatisch het contante dividend gecrediteerd.

---

Nadere informatie net als de mogelijkheid om uw instructie online te
verstrekken, vindt u na de login in uw WebFiliale onder het menu
"Verrichtingen op effecten".

dan log ik in op het webfiliaal en kan ik dus in het menu helemaal geen "verrichtingen op effecten" terugvinden, is dit weer een vertaalfoutje van Flatex ? zo ja, onder welk menu item kan ik dit wel vinden ?
zitten er nog nadelen aan als ik niks laat weten en dus tot 24-08 wacht en daarmee de termijn laat verlopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
J-roenn schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:24:
even een vraagje voor de Flatex gebruikers.

ik heb voor het eerst keuzedividend gekregen op aandelen bij Flatex (NN Group), ik wil dit omzetten naar geld, in het bericht van Flatex dat ik heb gehad staat
"U wordt verzocht ons uw instructie uiterlijk op 24.08.2020 mede te
delen. Wanneer wij tot dit tijdstip geen instructie van u ontvangen, krijgt u
automatisch het contante dividend gecrediteerd.

---

Nadere informatie net als de mogelijkheid om uw instructie online te
verstrekken, vindt u na de login in uw WebFiliale onder het menu
"Verrichtingen op effecten".

dan log ik in op het webfiliaal en kan ik dus in het menu helemaal geen "verrichtingen op effecten" terugvinden, is dit weer een vertaalfoutje van Flatex ? zo ja, onder welk menu item kan ik dit wel vinden ?
zitten er nog nadelen aan als ik niks laat weten en dus tot 24-08 wacht en daarmee de termijn laat verlopen ?
Ik zie die optie ook nergens. Ik zou ze even bellen. Ik zou het gewoon laten uitbetalen (dus niets doen), dat heeft geen nadelen. Doorgaans moet je als je het laat herbeleggen transactiekosten betalen, en gezien de recente wijzigingen bij Flatex zou het me niet verbazen als dat hier ook het geval is, dan is het waarschijnlijk erg onvoordelig om het te laten herbeleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Stock dividend is niet hetzelfde als herbeleggen van cash dividend. Bij stock dividend ontvang je aandelen rechtstreeks van het bedrijf, waar je bij herbeleggen de aandelen van de markt koopt (waarvoor je de reguliere transactiekosten betaalt).

Maar controleer vooral of Flatex nog kosten in rekening brengt voor instructies voor keuzedividend of voor verwerking van stock dividend!

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 17-08-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ok, dit is wel een beetje gepruts van Binck. Ze hebben mijn kopie identiteitskaart niet geaccepteerd omdat het BSN niet te lezen is op de voorkant. Maar bij Nederlandse identiteitskaarten staat deze op de achterkant... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:12:
Ok, dit is wel een beetje gepruts van Binck. Ze hebben mijn kopie identiteitskaart niet geaccepteerd omdat het BSN niet te lezen is op de voorkant. Maar bij Nederlandse identiteitskaarten staat deze op de achterkant... 8)7
Klinkt als dat een bot het niet automatisch kon valideren. Blijkbaar is de bot niet geupdatet met de laatste specs, zeg maar... :')

Moest een persoon kijken is het uiteindelijk gelukt, of heb je het verzoek gekregen het wel voor elkaar te krijgen wat Binck wilt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat weet ik nog niet, ze stuurden pas om 17:02 een mailtje. Op mijn reply van 17:06 hebben ze nog niet gereageerd.

Als het een bot is dan is het wel een trage bot die niet werkt in het weekend en buiten kantooruren. :+

edit: Ah, reactie. Het ging helemaal niet om het BSN, maar om dat de pasfoto is afgeschermd. Dat mag niet. Hadden ze wel mogen aangeven bij aanmelding. :P

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 17-08-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Heeft er iemand nog tips voor het aankopen van VXUS via opties?

Met VTI werd de order vandaag snel uitgevoerd. Met mijn order voor VXUS gebeurde niks.

Ik dacht zelf dat het via put opties meestal goedkoper is dan via call. Ik ging dus voor put. De koers was rond de 53,50. Ik ging voor een put van 57,00 Ik probeerde de put te verkopen voor 3,50.

Is het misschien beter te wachten tot bijvoorbeeld donderdag? Vrijdag expireren de opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Er kan simpelweg geen vraag zijn voor die specifieke optie. Of je vraagprijs is te hoog. Ik zie jouw $3.50 trouwens niet als best ask in het orderboek voor de $57 put van vrijdag staan. Is je order wel actief?

Het is trouwens niet zozeer dat een put an sich goedkoper is dan een call, maar dat het schrijven van een optie meer oplevert dan het kopen van de omgekeerde optie. Je ontvangt immers de time value waar je die bij het kopen juist zou betalen.

De reden is dat je een verplichting (en dus risico) koopt/verkoopt. Bij opties schrijven ga je de verplichting aan om de underlying te kopen/verkopen wanneer de koper dat wil. Bij opties kopen heeft iemand anders de verplichting, en jij de mogelijkheid.

Alleen vanuit jouw perspectief (het willen kopen van de underlying) is dit risico iets minder erg. Je hebt weliswaar de kans dat de geschreven put niet wordt uitgeoefend omdat de underlying in waarde is gestegen. Maar je houdt de premie en kan het opnieuw proberen.

Overigens, als je bij het schrijven van puts je order plaatst op exact de intrinsic value dan is alleen je tegenpartij goedkoper uit. :P Maar met een expiration over 4 dagen heb je ook niet heel veel time value meer. Als je wil profiteren van de time value dan kan je beter een wat latere expiration kiezen.

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 17-08-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:41:
Er kan simpelweg geen vraag zijn voor die specifieke optie. Of je vraagprijs is te hoog. Ik zie jouw $3.50 trouwens niet als best ask in het orderboek voor de $57 put van vrijdag staan. Is je order wel actief?
Bedankt voor de uitleg. Ja klopt dat ie nu niet actief is, had hem weer geannuleerd.
Als je wil profiteren van de time value dan kan je beter een wat latere expiration kiezen.
Volgens mij wil ik dat niet echt. Ik wil alleen maar de stukken in bezit hebben tegen zo laag mogelijke transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:55:
De valuta maakt niet uit. Of jij de valutaconversie doet of het fonds maakt geen verschil voor je rendement. Dus kies de valuta die voor jou het handigst is.
Als je in een andere valuta iets koopt moet je kosten betalen om je euro's bijvoorbeeld om te zetten naar dollar (en andersom bij verkoop van het product). Het kan mogelijk iets uitmaken.

Als het fonds het doet zijn de kosten mogelijk lager?

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 17-08-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
TechLight schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:48:
Ik had met de overname van NIBC vrijdagavond ook bij flatex aangegeven de stukken vrijwillig voor de overname-prijs te willen verkopen. Gisteren kwam er een order in het orderboek, maar dat lijkt een 'market' verkoop order te zijn. Heb deze dus maar gecancelled en navraag gedaan hoe dat nou zit. Want geen zin om de stukken morgen lager te verkopen dan de bedoeling is. Ik kan me voorstellen dat ze een corporate actie niet standaard goed als order weer kunnen geven, maar dan zou ik op z'n minst verwachten een limiet order op de overname prijs te zien ipv market order.

Ben benieuwd wat ze daar straks over zeggen...
Voor mij ook steeds meer reden om weer te vertrekken daar.
Follow-up: reactie van flatex support: kun je het papieren document invullen en opsturen.

Dus toch. Zal die order dus ook daadwerkelijk verkeerd geweest zijn ;w
Nu nog de vraag of ik ga proberen het formulier gescand via email te sturen, of dat het echt papier wordt, met zo'n ouderwetse plakker, hoe heet dat ook al weer... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik sta op het punt een aantal cash secured puts (USD) te verkopen via Binck. In het scherm 'optieorder controleren' staat het 'effect op vrije bestedingsruimte' weergegeven, maar ik kan dit bedrag met geen mogelijkheid verklaren. Het bedrag is slechts een fractie (ca 25%) van mijn totale betalingsverplichting bij assignment.

De handleiding van Binck geeft slechts in zeer algemene termen een uitleg over welke factoren een rol kunnen spelen.. Heeft iemand enig idee hoe deze berekening ongeveer plaatsvindt bij geschreven puts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hoe de marginberekeningen bij Binck werken weet ik niet, maar zou het wellicht gelijk kunnen zijn aan het resultaat na eventuele uitoefening? De aandelen die je dan ontvangt hebben natuurlijk ook een waarde als onderpand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Laatst online: 16-09 10:48
Welke beurs? US? Je kan een beetje kijken wat andere brokers doen :

https://www.interactivebrokers.co.in/en/index.php?f=26660
https://www.tradestation....ions-margin-requirements/

Wat hierboven staat klopt natuurlijk, als je een put schrijft op GOOG is het worst-case scenario dat het aandeel naar nul gaat, maar het is wel erg overdreven als je die gehele worst-case betalingsverplichting nu al reserveert. Wat dat betreft niet heel vreemd dat de marge-verplichting een stuk lager is.

Als je vandaag een $1500 put schrijft en je krijgt die stukken binnen dan is er ook niks aan de hand, verkoop je gewoon die aandelen weer, geen extra cash nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door writser op 17-08-2020 22:02 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:01:
Wat hierboven staat klopt natuurlijk, als je een put schrijft op GOOG is het worst-case scenario dat het aandeel naar nul gaat, maar het is wel erg overdreven als je die gehele worst-case betalingsverplichting nu al reserveert. Wat dat betreft niet heel vreemd dat de marge-verplichting een stuk lager is.
Dat risico is gelijk bij een aandelenpositie.

Wat ik bedoel is dat de marginverplichting gelijkwaardig zou kunnen zijn in de volgende twee situaties:
* Cash 0, long 100 stuks XYZ
* Cash 1.500, short 1 put XYZ 15

Het risico is dat de put wordt uitgeoefend, en dan kom je alsnog in exact de eerste situatie terecht.

De marginverpliching bij de tweede situatie zou nog kunnen dalen wanneer de put verder OTM raakt. De kans op uitoefening daalt.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 17-08-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfwhNeF3dC8PoZyFKDYUVnzGw0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oS7CzYEVveV440Nvtj6nnvJ.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen cijfers voor Home Depot over Q2. Gezien de hoeveelheid extra klanten tov vorig jaar maar wat calls voor de fun gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb hier nog een verdwaalde HD 135/210 bull call spread (oorspronkelijk een diagonal) liggen... Die heeft het inderdaad goed gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Wel geinig, iedereen dropt flow traders weer massaal op de ex-dividend datum..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
WizZie- schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:00:
Onjuist. staat 4 dub hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:21
WizZie- schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:00:
De drop komt overeen met het dividend, normaal toch? Het dividend is gewoon extreem hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Oeps fout idd, die drop wordt natuurlijk voornamelijk veroorzaakt door het dividend dat wordt ontrokken aan de waarde van het aandeel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:42
Van Lanschot Kempen zet belangrijke stap in groeistrategie met
overname van Hof Hoorneman Bankiers
Aangezien ik geen goed woord over heb voor VLS Kempen... Iemand nog goede banken voor beleggingsfondsen? ASN zit ik bij met tevredenheid bijvoorbeeld, en heb lopende rekening bij ING dus dat zou ook een optie zijn. Of gewoon in ETF pompen op DeGiro?

De laatste tijd deden ze het al niet zo lekker, waar ik verwacht dat een kleine club als zij juist lekker kunnen inspelen op de markt. Sta bij hun nog in de min, ASN al weer tijdje in de plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Zebby bij ING kun je prima de fondsen van Northern Trust kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik lees net op Reddit iemand die zegt dat je VTI/VXUS beter via CFDs kan kopen (bij IB/Lynx). Dat zou volgens hem makkelijker en goedkoper zijn.

@Zr40 wat denk jij daarvan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:04:
Ik lees net op Reddit iemand die zegt dat je VTI/VXUS beter via CFDs kan kopen (bij IB/Lynx). Dat zou volgens hem makkelijker en goedkoper zijn.

@Zr40 wat denk jij daarvan?
Misschien begrijp ik CFDs niet goed, maar als ik https://www.interactivebr...index.php?f=39726&p=cfds1 goed lees betaal je altijd contract interest voor het houden van een CFD positie. Je betaalt 2,585% op jaarbasis.

Volgens https://www.interactivebr...ls/faq/#/content/34481651 klopt mijn interpretatie. "IBKR cannot use client margin money to finance the hedge, so clients pay interest on the full notional amount."

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 18-08-2020 16:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Atomius
Wat ik zelf ook nog wel een leuk inzicht vind is dat ik een beetje ben gaan 'rommelen' met een paar van die dummy accounts op platforms en dat ik gewoonweg geen enkele manier heb gevonden om 'snel geld te verdienen'. Ik dacht eerst, misschien als je er snel bij bent 's ochtends dan zie je wat er 'begint te stijgen' en wat er daalt, maar dat is helemaal geen garantie voor succes. Soms staat iets al een paar procent in de plus om 9:10u maar stijgt het niet verder, soms wel, soms daalt het.. Er is echt geen peil op te trekken. Soms 'kocht' ik wat op basis van nieuwsberichten, maar ook dan ben je eigenlijk al te laat of gaat het niet zoals je dacht.

Iemand zei hier eerder al dat, omdat het om potentieel heel veel geld draait, alles weleens was uitgeprobeerd en ik geloof dat ik het ermee eens moet zijn. Wel jammer natuurlijk, want je hebt in het begin wel zo'n gevoel van 'ik doe het vast anders/beter dan al die anderen'. Maar dat is dus niet zo. En dan heb je ook nog al die grapjassen op Youtube die daytrading aan de man proberen te brengen. Het blijkt toch allemaal wat minder makkelijk verdiend dan zij je willen doen geloven. Denk dat al die lui die het afgelopen halfjaar heel veel geld hebben verdiend met de beurs toch meer geluk dan wijsheid bezaten, maar correct me if I'm wrong. Misschien zijn er wel degelijk methodes om een succesvol daytrader te zijn.

Aldus, het enige wat volgens mij kan werken is je goed inlezen in een bedrijf en afwegen waarom het op langere termijn meer waard zou kunnen worden en op basis daarvan investeren. Anders is het meer een simpele gokkast. Maar goed, ik weet het uiteindelijk ook allemaal niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Iemand die in URW zit of dit overweegt?
Het aanbod wordt nu toch wel erg aantrekkelijk alhoewel zo'n mogelijke claimemissie natuurlijk niemand op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:55:
Iemand die in URW zit of dit overweegt?
Het aanbod wordt nu toch wel erg aantrekkelijk alhoewel zo'n mogelijke claimemissie natuurlijk niemand op zit te wachten.
Sorry, context?
Pagina: 1 ... 166 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.