Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 165 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.387 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Joindry schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Voor wie doet dit er eigenlijk toe? Toch enkel voor mensen bij een broker zitten die niet in deel-aandelen handelt toch? Zodat mensen sneller een kleiner aandeel kuinnen kopen.
Je bedoelt relevant voor iedereen die in aandelen belegt in plaats van geld stopt in vage derivatives bij een veredelde bucketshop? "Deel-aandelen" bestaan niet op de beurs.

@Zr40 Oke, dat is de uitzondering die de regel bevestigt :p

[ Voor 7% gewijzigd door Cocytus op 12-08-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb zelf een positie met een fractional component. Niet actief voor gekozen, maar het bedrijf was betrokken bij een spin-off wat voor bestaande aandeelhouders feitelijk gelijk was aan een 10337:10000 stock split. Dus eerst had ik X aandelen, nu nog steeds X en een fractioneel deel.

Wat doe ik nu met dat fractioneel deel? Helemaal niets. :P Omhoog of omlaag afronden vind ik de $0.35 transactiekosten niet waard. Ik ga ook niet omhoog afronden wanneer ik eventueel bijkoop. Het fractioneel deel vasthouden vind ik geen enkel probleem, maar ik ga niet fractioneel handelen. Hooguit eenmalig wanneer ik ooit besluit de positie te sluiten.

Straks bij de TDOC/LVGO merger zal hetzelfde gebeuren. Ik krijg dan 0.592 aandelen TDOC (en wat cash) voor ieder aandeel LVGO dat ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Over stock splits gesproken - TSLA +13% :o

Zijn er zoveel mensen die 1. denken dat retailbeleggers post-split meer TSLA zullen kopen vanwege de lagere prijs per aandeel, of 2. niet begrijpen dat een stock split van zichzelf geen invloed heeft op hun totale aandeel in het bedrijf?

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2020 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dit begint bijna te lijken op de Dotcom waanzin. Valuaties zijn volkomen los gezongen van de werkelijkheid. Greater fool theory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:57
Zr40 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:46:

Zijn er zoveel mensen die 1. denken dat retailbeleggers post-split meer TSLA zullen kopen vanwege de lagere prijs per aandeel, of 2. niet begrijpen dat een stock split van zichzelf geen invloed heeft op hun totale aandeel in het bedrijf?
1. Ik ken persoonlijk meerderen hiervan, dus ja, dat is een feit.
2. dit snapt de groep uit 1. gek genoeg dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:23

Ik denk dat beleggers verwachten dat er meer kleinere beleggers Tesla zullen gaan kopen nu de prijs voor 1 aandeel flink lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Als je van rond 2000 wat hebt terug gelezen, dan heb je als het goed is begrepen dat het allemaal nog wel veel erger kan.
Bij RTLZ hebben ze het nu ook regelmatig over een mogelijke hyperinflatie en wat dat kan betekenen voor de aandelenbeurs, tenminste op de korte en middellange termijn.
De lage rentes zorgen er gewoon voor dat de markt wordt opgeblazen, wat meestal als gevolg gaat hebben dat de rente van centrale banken wordt verhoogd, echter gaat dat natuurlijk nu en binnenkort niet gebeuren omdat dan de heleboel in elkaar stort ( de reële economie )
Dus ja zoals het er nu naar uit ziet kan de beurs alleen maar hoger gaan en we TSLA zeker nog wel vaker +13% zien gaan stijgen.
Vraag is alleen wel - mocht er echt zo'n hyperinflatie komen - hoeveel een $/€ dan vergeleken met nu waard is.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Cocytus schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:49:
Dit begint bijna te lijken op de Dotcom waanzin. Valuaties zijn volkomen los gezongen van de werkelijkheid. Greater fool theory.
Bij RTLZ hadden ze het erover dat de inflatie relatief hoog staat en de economie het niet zo goed doet.
Gevolg: aandelen worden meer waard en ook edelmetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Zr40 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:33:

Wat doe ik nu met dat fractioneel deel? Helemaal niets. :P Omhoog of omlaag afronden vind ik de $0.35 transactiekosten niet waard. Ik ga ook niet omhoog afronden wanneer ik eventueel bijkoop. Het fractioneel deel vasthouden vind ik geen enkel probleem, maar ik ga niet fractioneel handelen. Hooguit eenmalig wanneer ik ooit besluit de positie te sluiten.
Nouja een aandeeltje Amazon, Tesla, Adyen etc. is best duur voor velen en dan kan een fractie van het aandeel kopen wel een uitkomst zijn.
Maar anders heeft dat inderdaad niet zoveel zin bij een broker die transactiekosten rekent, het is vooral leuk bij de gratis brokers ;)
Met een relatief kleine inleg kun je dan veel beter spreiden over verschillende aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:10:
[...]

Nouja een aandeeltje Amazon, Tesla, Adyen etc. is best duur voor velen en dan kan een fractie van het aandeel kopen wel een uitkomst zijn.
Maar anders heeft dat inderdaad niet zoveel zin bij een broker die transactiekosten rekent, het is vooral leuk bij de gratis brokers ;)
Met een relatief kleine inleg kun je dan veel beter spreiden over verschillende aandelen.
Laat ik het zo zeggen, ik kan prima een aandeeltje Amazon kopen zonder dat het mijn portfolio enorm overweighted maakt. :P (Het is denk ik wel duidelijk dat ik geen last heb van de minimum activity fee van IB.)

BRK A daarentegen... :X

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Buffet doet in ieder geval niet aan stock splits. Dat gaat tegen zijn principe van B&H in. Zijn bedrijf kan anders makkelijk de speelbal worden van de daghandelaren en speculatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:16:
[...]

Laat ik het zo zeggen, ik kan prima een aandeeltje Amazon kopen zonder dat het mijn portfolio enorm overweighted maakt. :P (Het is denk ik wel duidelijk dat ik geen last heb van de minimum activity fee van IB.)

Gelukkig is Berkshire wel een bedrijf wat vaak wat extra allocatie toegewezen krijgt. De Bill en Melinda Gates Foundation heeft het bijvoorbeeld als grootste positie met een weging van 47%. :P

En Berkshire zelf is ook fan van commitment, hun portfolio (alleen kijkend naar publieke bedrijven dan) bestaat voor 45% uit Apple aandelen. Dat is geen foutje, dat doen ze expres:
In a 1994 commencement speech at the University of Southern California, Berkshire Hathaway vice chairman Charlie Munger revealed one lesson, called the “20-slot” rule, that he says that Buffett loves to teach when lecturing at business schools.

According to Munger, Buffett starts by telling MBA students, “I could improve your ultimate financial welfare by giving you a ticket with only 20 slots in it, so that you had 20 punches — representing all the investments that you got to make in a lifetime. And once you’d punch through the card, you couldn’t make any more investments at all.”
[...]
Munger expressed that this concept had always seemed like a no-brainer to him and Buffett. “To me, it’s obvious that the winner has to bet very selectively,” he told the students. “It’s been obvious to me since very early in life. I don’t know why it’s not obvious to many other people.”
https://www.cnbc.com/2020...-at-business-schools.html
Interessant om over na te denken, zeker als je zelf losse aankopen doet. Een nieuwsbrief die elke maand met drie goede investeringsideeën komt druist hier natuurlijk wel een beetje tegenin, dat is dus duidelijk een andere strategie (maar niet per se minder interessant). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
DJTimo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:21:
Buffet doet in ieder geval niet aan stock splits. Dat gaat tegen zijn principe van B&H in. Zijn bedrijf kan anders makkelijk de speelbal worden van de daghandelaren en speculatie. :)
Er is ook nog een Class B stock voor iets meer dan $200 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:16:
[...]

En het aanschaffen van 1 aandeel Lindt & Sprüngli AG dan? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
phantom09 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:41:
[...]

Er is ook nog een Class B stock voor iets meer dan $200 dollar.
Klopt, maar wel met een aantal andere eigenschappen.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Statistische gezien stijgt een aandeel in waarde na een stock split. Of dit komt door het aantrekken van retail investors of dat het een onderliggende vertrouwen van het bestuur aantoont en het aandeel sowieso was gestegen kan je over speculeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Bedrijven die het slecht doen, doen geen stock splits. ;)

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

Ja en de reden dat er een stocksplit is aangekondigd heeft er mee te maken dat veel bedrijven en fondsen nu sneller kunnen inkopen door het toevoegen aan de S&P500.

• Qunix
Daar zijn inderdaad de kleinste percentage veranderingen enorm :P

• Qunix
phantom09 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Bij RTLZ hadden ze het erover dat de inflatie relatief hoog staat en de economie het niet zo goed doet.
Gevolg: aandelen worden meer waard en ook edelmetalen.
RTL Z is wel een zender waar alles word opgeblazen zodat ze meer views krijgen. Dus alles wat ze melden moet je niet al te groot inzien. Vooral hun taalgebruik in hun items is zo.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:24:
[...]

Ja en de reden dat er een stocksplit is aangekondigd heeft er mee te maken dat veel bedrijven en fondsen nu sneller kunnen inkopen door het toevoegen aan de S&P500.
Heeft Tesla dit gezegd, of is dit slechts speculatie?

Bedrijven en fondsen die inkopen op basis van een index hebben doorgaans iets meer kapitaal tot hun beschikking dan een gemiddelde particulier. Die hebben geen stock split nodig om sneller te kunnen inkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 13-08-2020 08:36 ]

• Qunix
Zr40 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:32:
[...]

Heeft Tesla dit gezegd, of is dit slechts speculatie?

Bedrijven en fondsen die inkopen op basis van een index hebben doorgaans iets meer kapitaal tot hun beschikking dan een gemiddelde particulier. Die hebben geen voordeel van kleinere aandelen.
Zelfs wat Elon zegt is soms speculatie. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Qunix schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:24:
[...]

Lijkt mij dat een S&P500 fonds naar de market cap kijkt en niet de prijs van het aandeel. Wat Tesla zelf aangeeft is dat ze het aandeel bereikbaar willen maken voor meer particulieren en om gemakkelijk werknemers met aandelen te belonen. Beide logisch, maar zou eigenlijk vrijwel geen effect moeten hebben op de marketcap.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nouja, in theorie wel, want iedereen die hierdoor wel de mogelijkheid krijgt om te kopen of als beloning te ontvangen draagt bij aan de vraag naar het aandeel. Alleen, hoe groot zal dat effect zijn? Ik denk zelf dat +13% een beetje aan de hoge kant zit.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Deveon schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:39:
[...]

Lijkt mij dat een S&P500 fonds naar de market cap kijkt en niet de prijs van het aandeel. Wat Tesla zelf aangeeft is dat ze het aandeel bereikbaar willen maken voor meer particulieren en om gemakkelijk werknemers met aandelen te belonen. Beide logisch, maar zou eigenlijk vrijwel geen effect moeten hebben op de marketcap.
Op zich heb je gelijk, maar met een stockprijs van 1500 dollar zouden ze wel helemaal bovenaan staan in de S&P 500 met de prijs per aandeel. Het mandje is natuurlijk makkelijker in balans te houden als alles wat in dezelfde schaal zit qua grootte.
Zou me eerlijkgezegd niet verbazen dat de reden van de split wél te maken heeft met de s&p opname. De timing alleen al is bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat maakt niets uit. Of je nu 1 aandeel van $1500 koopt of 10 van $150 maakt geen verschil. De S&P 500 is een market-cap weighted index.

Bij een klein mandje heb je gelijk, maar zelfs een redelijk kleine S&P 500 index tracker meet zijn AUM al in termen van honderden miljoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Joindry schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:13:
[...]
Zou me eerlijkgezegd niet verbazen dat de reden van de split wél te maken heeft met de s&p opname. De timing alleen al is bijzonder.
Dat zou vreemd zijn aangezien er al aandelen van $1500 en hoger in zitten. Persoonlijk denk ik dat er voor de toevoeging aan de S&P500 extra aandelen bij moeten gaan komen omdat het aantal vrij verhandelbare aandelen beperkt zijn. Tesla zal in de S&P500 ongeveer 1% uitmaken van het totaal. Als alle fondsen die strikt volgen opeens voor 1% van hun vermogen Tesla moeten gaan kopen is volgens mij niet te behappen. Gezien de aankopen betaald moeten worden uit verkopen van de andere aandelen van de S&P500 zullen ze het niet waarderen als ze zelf de prijs nog eens gaan opdrijven. Uit bescherming van de andere aandelen en de index op lange termijn zie ik daarom geen andere optie dan extra aandelen voor de institutionele beleggers zodat ze betaalbaar kunnen inkopen.

Nu ben ik ver van ervaren maar dit lijkt pure logica. Er is volgens mij nog nooit z’n waardevol bedrijf toegetreden en de S&P committee heeft deze eis wel eens eerder op tafel gelegd, echter met dit in het vooruitzicht had ik de stock split juist niet verwacht. Je wilt niet dat het aandeel na de stock split zakt, maar aan de andere kant kunnen ze proberen om nu kunstmatig de koers omhoog te krijgen en dus meer kapitaal op te halen.

Tesla blijft een leuke rollercoaster en moet zeggen dat ik erg veel leer over de beurs en de bedrijven die verhandelbaar zijn communiceren.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 13-08-2020 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

jjust

Het leven is een strijd

phantom09 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:42:
[...]

En het aanschaffen van 1 aandeel Lindt & Sprüngli AG dan? :*)
Dat valt toch wel mee?

(Lindt heeft ook meerdere shareclasses)

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:02
Zeg, ik probeer die beurs toch wat beter te begrijpen.

Dus wat zie ik? ING dat dik afschrijft, een stroppenpot maakt, maar op de beurs... stijgt.

Vervolgens, ABN wat dik verlies maakt en wereldambities opgeeft, maar wederom, op de beurs stijgt de koers gisteren.

En dan zie je vandaag AEGON. Heeft ook slechte resultaten. Dus je zou denken dat de koers mogelijk ook wel stijgt, want zit een beetje in hetzelfde straatje als ING en ABN. Maar nee, in dit geval gaan we ineens 13% naar beneden?

Zit het grote verschil hem dan in het feit dat AEGON aangeeft te snijden in dividenduitkeringen en dat dat bij ING en ABN al lange tijd bekend was? Vergelijk ik hier appels en peren? Wat is hier aan de hand?

[ Voor 4% gewijzigd door Atomius op 13-08-2020 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44

tuinïnen

Eventus stultorum magister

WizZie- schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:08:
Zeg, ik probeer die beurs toch wat beter te begrijpen.

Dus wat zie ik? ING dat dik afschrijft, een stroppenpot maakt, maar op de beurs... stijgt.

Vervolgens, ABN wat dik verlies maakt en wereldambities opgeeft, maar wederom, op de beurs stijgt de koers gisteren.

En dan zie je vandaag AEGON. Heeft ook slechte resultaten. Dus je zou denken dat de koers mogelijk ook wel stijgt, want zit een beetje in hetzelfde straatje als ING en ABN. Maar nee, in dit geval gaan we ineens 13% naar beneden?

Zit het grote verschil hem dan in het feit dat AEGON aangeeft te snijden in dividenduitkeringen en dat dat bij ING en ABN al lange tijd bekend was? Vergelijk ik hier appels en peren? Wat is hier aan de hand?
Meestal zitten veel verwachtingen al in de koers opgenomen. Slechte resultaten kunnen dan uiteindelijk meevallers zijn voor beleggers die nog erger hadden verwacht. En goede resultaten kunnen dan eigenlijk ook weer tegenvallen waardoor de koers daalt.

Financials blijf ik zelf nu in ieder geval vanaf. Verwacht zelf veel defaults op leningen vanaf eind 2020 en vervolgens gaat dit door in 2021 & 2022 (verwachten ze zelf ook wel) dus daar gaan flinke klappen volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

jjust

Het leven is een strijd

De reactie op de beurs hangt met name af wat de verwachtingen van beleggers waren ten aanzien van de resultaten. Zo kunnen slechte resultaten beter zijn dan waar beleggers op rekenen waardoor de koers stijgt. Aan de andere kant kunnen op het oog goede resultaten slechter zijn dan verwacht en een negatieve koersreactie opleveren. Ook is het van belang wat het bedrijf zegt over de vooruitzichten. Hiervoor geldt hetzelfde als die beter/slechter blijken te zijn dan verwacht dan kan de koers stijgen/dalen.

Bij ABN speelt denk ik mee dat ABN zijn internationale zakenbank ambities loslaat en hier harder ingrijpt dan werd verwacht. Hierdoor verandert het risicoprofiel van ABN AMRO omdat retailbankieren minder risicovol is dan zakenbankieren. Per saldo denk ik dat beleggers daar blij mee zijn.

Mijn eerste beleggingservaring heel lang geleden was dat ik call opties op hoogovens had gekocht omdat ik dacht dat die goede resultaten zou rapporteren. Dat gebeurde ook het waren de beste resultaten ooit alleen daalde de koers sterk omdat beleggers op meer hadden gerekend. Dus dat was een dure les in mijn hele jonge jaren :)

• DJTimo
AEGON is imho voor de LT een buy. Het is een verzekeraar, hoe kan die géén geld verdienen op lange termijn? Klanten betalen premie en ze keren nooit of weinig uit. Is een gratis geld generator toch. Die staan over een paar jaar minimaal 2 a 3 keer de huidige koers.

• Deveon
  • Niet online
YoY is AEGON nog steeds 33% down dus als straks alles weer voorbij is en dividend weer uitbetaald wordt schieten ze vast weer omhoog, daar wil ik best een jaartje op wachten. Begin april hebben ze al gecommuniceerd dat ze een sterke financiële positie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DJTimo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:38:
AEGON is imho voor de LT een buy. Het is een verzekeraar, [..]
Niet alleen een verzekeraar toch? Ze zijn ook een bank én bezitten er een.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:18

Polycom

Poes van goud

Lees ik hier nu door de regels heen kopen kopen kopen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nouja, je kan niet kopen zonder dat iemand verkoopt... :P

• Deveon
  • Niet online
Polycom schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:34:
Lees ik hier nu door de regels heen kopen kopen kopen? :P
Dat zou ik niet blindelings doen, maar een forse daling van een betrouwbare partij op basis van korte termijn tegenvallers zijn het overwegen waard voor de lange termijn.

Aan de andere kant zitten er ook mensen tussen (zoals ik) die er net achterkomen dat ze simpelweg het verkeerde aandeel gekocht hebben _O- (Tencent). Dus altijd de info even checken.

• Charly
  • Laatst online: 13:38
Deveon schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Dat zou ik niet blindelings doen, maar een forse daling van een betrouwbare partij op basis van korte termijn tegenvallers zijn het overwegen waard voor de lange termijn.

Aan de andere kant zitten er ook mensen tussen (zoals ik) die er net achterkomen dat ze simpelweg het verkeerde aandeel gekocht hebben _O- (Tencent). Dus altijd de info even checken.
Ik ben zojuist -niet gehinderd door enige kennis- met een klein plukje ingestapt. (Aegon, niet Tencent :P ) Impulsaankoop, geef ik meteen toe. Het zal de hitte wel zjin :')
Charly schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:19:
Zit na het ABN nieuws toch een beetje te dubben of ik niet gewoon m’n 20% winst moet pakken en de boel te verkopen.

Van al m’n Corona aankopen hobbelde ABN er steeds maar een beetje achteraan en ik vraag me af hoe veel bestaansrecht ze als “Noord Europese” bank straks nog hebben.

De markt reageert vooralsnog positief, maar ik heb een beetje moeite de “wijsheid van de markt” te vertrouwen deze maanden. :X
ABN uiteindelijk toch maar vastgehouden. Dit voorjaar gekocht voor de lange termijn, dus daar dan ook maar aan houden.

[ Voor 36% gewijzigd door Charly op 13-08-2020 13:49 ]

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:38
DJTimo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:38:
AEGON is imho voor de LT een buy. Het is een verzekeraar, hoe kan die géén geld verdienen op lange termijn? Klanten betalen premie en ze keren nooit of weinig uit. Is een gratis geld generator toch. Die staan over een paar jaar minimaal 2 a 3 keer de huidige koers.
LT buy? De koers is gelijk aan die in 1991... Verzekeraars en banken worden keihard de nek omgedraaid door de lage rentes. Zo lang er geen vooruitzicht is op significante renteverhoging (minimaal een paar honderd basispunten), dan zijn financials de klos.

Het feit dat Aegon zijn combined ratio niet publiceert (of gewoon goed weggemoffeld heeft) doet ook vermoeden dat ze ipv van nooit of weinig uitkeren juist te veel uitkeren op de premie.

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:49
flyguy schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:58:
[...]

LT buy? De koers is gelijk aan die in 1991...
Is dat inclusief dividend?

• flyguy
BrtH schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:12:
[...]

Is dat inclusief dividend?
Ex, maar dan nog is het een zeer pover resultaat.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:30
Qua verzekeraars zou ik eerder kijken naar Munich Re

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

flyguy schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:58:
[...]
Het feit dat Aegon zijn combined ratio niet publiceert (of gewoon goed weggemoffeld heeft) doet ook vermoeden dat ze ipv van nooit of weinig uitkeren juist te veel uitkeren op de premie.
Heb je hier wat aan? https://www.aegon.com/con...2019-sfcr-aegon-group.pdf pagina 24, of https://www.aegon.com/con...blic-qrts-aegon-group.pdf

• flyguy
Zo even snel niet gezien. Enkel de solvency ratio, maar dat zit bij praktisch alle verzekeraars wel snor dus dat is niet zo interessant. Bij andere verzekeraars zoals Achmea, ASR en NN zal je bij de eerste de beste google-search op combined ratio hem gelijk vinden. En terecht want het is één van de belangrijkste zaken als het gaat om verzekeraars.

• flyguy
CornermanNL schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:23:
Qua verzekeraars zou ik eerder kijken naar Munich Re
Kan, maar herverzekeraars hebben een heel andere risk profile dan de meeste normale verzekeraars. Veel meer tailrisks die lastig te kwantificeren zijn voor de particuliere belegger.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

flyguy schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:42:
[...]

Zo even snel niet gezien. Enkel de solvency ratio, maar dat zit bij praktisch alle verzekeraars wel snor dus dat is niet zo interessant. Bij andere verzekeraars zoals Achmea, ASR en NN zal je bij de eerste de beste google-search op combined ratio hem gelijk vinden. En terecht want het is één van de belangrijkste zaken als het gaat om verzekeraars.
Er staat niet letterlijk een combined ratio, maar die kan je toch zelf berekenen op basis van deze cijfers? 2019 ziet er 'interessant' uit qua claims (en de reden staat beschreven op pagina 25).

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:30
flyguy schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

Kan, maar herverzekeraars hebben een heel andere risk profile dan de meeste normale verzekeraars. Veel meer tailrisks die lastig te kwantificeren zijn voor de particuliere belegger.
Klopt het is een ander metier maar verzekeraars zijn sowieso lastig te beoordelen als 'simpele' belegger , maar als je dan toch wat wil leren over verzekeren kom je wellicht uit op herverzekeraars om in te investeren dan een verzekeraar als Aegon. Ik zou zelf eerder ASR en NN uitkiezen.

Maar goed dat is een heel ander verhaal , hoe verzekeraars te waarderen , als iemand het al juist kan ;)

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:16

Jrz

––––––––––––

Ah lekker aan de lijn met flatex en morgen maar vontobel.

DE000VF6P277 is volgens hun 7 juni door de knockout gegaan.. Klopt niet, dus dat wordt wel weer een gedoe

Meteen maar alle producten van vontobel verkocht, want met de partij zal ik geen zaken meer doen...

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Jrz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:50:

DE000VF6P277 is volgens hun 7 juni door de knockout gegaan.. Klopt niet, dus dat wordt wel weer een gedoe

Meteen maar alle producten van vontobel verkocht, want met de partij zal ik geen zaken meer doen...
https://beursproducten.vo...--_Pages--Search+Result--

Deze?

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Stoploss is inderdaad nooit geraakt. Lijkt me dat het probleem bij flatex zit.

• DJTimo
7 juni uitgestopt? Dat is dik 2 maanden geleden en notabene op een zondag. :?

Ik handel overigens geen turbo's/sprinters/whatever's meer. Ben al zo vaak genaaid door uitgevende banken. Op de meest toevallige momenten hebben ze dan ineens storing en is er geen markt meer.. dat soort grappen. :|

edit: product lijkt ook nog gewoon live te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door DJTimo op 13-08-2020 21:13 ]

• phantom09
Ik heb eens naar mijn portfolio bij interactive brokers gekeken en zie het volgende:

net liquidation 10,157.90 euro
equity with loan 10,157.90 euro
SMA 5,207.76
Buying power 28,795.47 euro
leveraged 0.97
cash 257.61 euro
available funds 7,198.87 euro

initial margin 2,959.04 euro
maintenance margin 2,658.84 euro

trading limits
day trade left (T,....,T-4) (3,3,3,3,3)

Zo te zien is mijn portfolio (beleggingen + cash) dus 10,157.90 euro waard

SMA is simple moving average van mijn portfolio?

Buying power is 28,795.47 euro. Dus ik kan voor maximaal 18K extra bijkopen?

available funds 7,198.87 euro ? hoe moet ik dit zien? waarop wordt dit getal berekend?
is dit net liquidation - initial margin?

Mijn maintenance margin is 2,658.84 euro. in percentage is dat dus (2,658.84/10,157.90)x100= 26,175% ?
Deze mag dus geen 100% worden?

Wat betekend de trading limits en de cijfers 3,3,3,3 ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:11:
Ik heb eens naar mijn portfolio bij interactive brokers gekeken en zie het volgende:

net liquidation 10,157.90 euro
equity with loan 10,157.90 euro
SMA 5,207.76
Buying power 28,795.47 euro
leveraged 0.97
cash 257.61 euro
available funds 7,198.87 euro

initial margin 2,959.04 euro
maintenance margin 2,658.84 euro

trading limits
day trade left (T,....,T-4) (3,3,3,3,3)

Zo te zien is mijn portfolio (beleggingen + cash) dus 10,157.90 euro waard
Klopt. Net Liquidation Value is je actuele portfoliowaarde, en Equity with Loan Value is het deel daarvan dat waarde heeft voor het berekenen van toegestane margin.
SMA is simple moving average van mijn portfolio?
Nee, dat is het "Special Memorandum Account". Heeft met de regels omtrent margin te maken (Reg. T om precies te zijn). Je kan het negeren als je niets met margin doet.
Buying power is 28,795.47 euro. Dus ik kan voor maximaal 18K extra bijkopen?
Op margin, ja. En vervolgens geliquideerd worden omdat je bij de geringste daling een margintekort hebt.

Ik raad je aan om deze waarde te negeren. Let op je cash positie, niet op je buying power.
available funds 7,198.87 euro ? hoe moet ik dit zien? waarop wordt dit getal berekend?
is dit net liquidation - initial margin?
Bijna goed. Dit gebruikt niet de Net Liquidation Value maar de Equity with Loan Value. Als dit op 0 komt dan is je Initial Margin 100% van je Equity with Loan Value en kan je niets meer op margin kopen totdat het weer onder 100% komt.

Het is ook het bedrag wat je met gebruik van margin maximaal kan laten overboeken zonder dat je posities moet sluiten.

DEGIRO noemt dit trouwens "vrije ruimte".
Mijn maintenance margin is 2,658.84 euro. in percentage is dat dus (2,658.84/10,157.90)x100= 26,175% ?
Deze mag dus geen 100% worden?
Klopt. Wanneer je Maintenance Margin groter is dan je Equity with Loan Value, dan worden je posities automatisch geliquideerd totdat dit weer kleiner is. Die situatie wil je voorkomen; zorg dus dat je heel ver onder 100% blijft als je margin gebruikt.

Bedenk dat een eventuele daling van de waarde van jouw posities evenredig jouw Equity with Loan Value doet dalen. Daalt de markt met 28% zoals het in februari/maart deed, dan daalt Equity with Loan Value met 28% vermenigvuldigd met jouw leverage. Dat kan dus héél hard gaan als je margin gebruikt.
Wat betekend de trading limits en de cijfers 3,3,3,3 ?
Dat heeft te maken met de pattern day trader rule. Bij een portfolio kleiner dan $25k is het vanuit regelgeving niet toegestaan om 4 day trades uit te voeren binnen een periode van 5 werkdagen. Een day trade is het kopen en het verkopen van hetzelfde effect op dezelfde dag.

De cijfers geven aan hoeveel day trades je nog kan doen zonder dat je de 4e raakt. Raak je die namelijk wel, dan mag je 90 dagen niet handelen. De cijfers geven aan hoeveel day trades er nog zijn toegestaan op de dagen tussen T en T+4 (de periode van 5 werkdagen).

Stel je doet vandaag 2 day trades. Dan zal er staan: 1,1,1,1,1. Vervolgens kijk je morgen weer. Dan zal er staan: 1,1,1,1,3. Doe je vervolgens een day trade, dan staat er 0,0,0,0,2.

Doe je niet aan day trading, dan kan je dit ook negeren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 13-08-2020 22:26 ]

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Vannacht ontving ik van Degiro het gebruikelijke mailtje over opties die over 7 dagen expireren. Daarin staat dat NL aandelenopties uiterlijk tot vrijdag 17.30u uitgeoefend kunnen worden.

Afgelopen week las ik echter in een wetenschappelijk artikel uit 2002 dat expiratie eigenlijk niet op vrijdag, maar pas op zaterdagmiddag om 13.00u plaatsvindt. Naar hun klanten toe zouden de meeste brokers echter een vroegere deadline hanteren. Het artikel is hier te vinden: https://sbe.vu.nl/nl/Imag...en_spel_tcm257-413266.pdf

Weet iemand of dit nog steeds zo is?

[ Voor 183% gewijzigd door Tanooki op 14-08-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

klaasvaak1853 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:27:
[...]

Stoploss is inderdaad nooit geraakt. Lijkt me dat het probleem bij flatex zit.
Ik vermoed zelf een datum probleem in hun software (7-6-2019 uitgifte datum.. // 7-6-2020 knockout), maar ik vind dat heel vreemd voor zo'n partij.Ook de screenshots die ik kreeg sloegen nergens op. Wat ik vooral vervelend vind is dat je wordt behandeld alsof je niet begrijpt hoe turbo's e.d. werken. "Ja meneer, zo werken turbos". Als je dat dus niet weet, wordt je letterlijk van je geld beroofd door je broker. Heb mn portefuille daar inmiddels geliquideerd, en ga mn rekening opzeggen. Wel nadat ik mn stukken/geld terug heb natuurlijk.
DJTimo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:58:
7 juni uitgestopt? Dat is dik 2 maanden geleden en notabene op een zondag. :?

Ik handel overigens geen turbo's/sprinters/whatever's meer. Ben al zo vaak genaaid door uitgevende banken. Op de meest toevallige momenten hebben ze dan ineens storing en is er geen markt meer.. dat soort grappen. :|

edit: product lijkt ook nog gewoon live te zijn.
Klopt idd, dat heb ik ook wel vaker gezien.

Edit, reactie gehad:
Hartelijk dank voor uw bericht. De waardeloos boeking is gestorneerd. De stukken worden weer in uw portefeuille terug geboekt.
Excuses voor het ongemak.
Toch maar even om een verklaring / oorzaak gevraagd.

[ Voor 9% gewijzigd door Jrz op 14-08-2020 12:31 . Reden: reactie van flatex ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Ik heb een tijdje terug een plukje NIBC aangekocht ivm de overname. Nu krijg ik bericht dat ik akkoord kan gaan met een vrijwillige cash betaling voor de aandelen (in lijn met de afgesproken overname prijs).

Begrijp ik goed dat het eigenlijk niet uitmaakt wat ik doe, aangezien de ruime meerderheid toch wel voor zal zijn (wat is dat, 85 of 95% geloof ik?) zodat uiteindelijk alle aandelen overgenomen gaan worden, ook onvrijwillig? Gewoon wachten scheelt mij zo te zien een papieren formulier invullen en opsturen...

Als ik wel vrijwillig akkoord ga, krijg ik dan het bedrag eerder, of gewoon op hetzelfde moment als wanneer ik dat niet doe? Nog andere risico's die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:07:

[...]

Nee, dat is het "Special Memorandum Account". Heeft met de regels omtrent margin te maken (Reg. T om precies te zijn). Je kan het negeren als je niets met margin doet.
Ik wil zekers wat doen met margin. Ik zat te denken om maximaal 10% van de waarde van mijn portfolio te gaan lenen. Moet wel heel raar lopen als dat mis gaat. En dan nog kan ik bij storten indien nodig.
Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"Zr40
[...]

Op margin, ja. En vervolgens geliquideerd worden omdat je bij de geringste daling een margintekort hebt.

Ik raad je aan om deze waarde te negeren. Let op je cash positie, niet op je buying power.
Wat als ik geld leen, is dan mijn cash positie dan negatief?
Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"Zr40
Doe je niet aan day trading, dan kan je dit ook negeren. :)
Aan daytrading doe ik niet. Heel misschien wil ik het in de verre toekomst uitproberen met een klein bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
TechLight schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:11:
Ik heb een tijdje terug een plukje NIBC aangekocht ivm de overname. Nu krijg ik bericht dat ik akkoord kan gaan met een vrijwillige cash betaling voor de aandelen (in lijn met de afgesproken overname prijs).

Begrijp ik goed dat het eigenlijk niet uitmaakt wat ik doe, aangezien de ruime meerderheid toch wel voor zal zijn (wat is dat, 85 of 95% geloof ik?) zodat uiteindelijk alle aandelen overgenomen gaan worden, ook onvrijwillig? Gewoon wachten scheelt mij zo te zien een papieren formulier invullen en opsturen...

Als ik wel vrijwillig akkoord ga, krijg ik dan het bedrag eerder, of gewoon op hetzelfde moment als wanneer ik dat niet doe? Nog andere risico's die ik over het hoofd zie?
Je krijgt je centen wanneer de affaire wordt afgewikkeld. Zelf heb ik mijn stukken er op 7.37 uitgedaan in de markt. Mijn centen heb ik dus al. :P Ik zag op 7.37 geen reden de hele afwikkeling af te wachten.

Waarom wil je wachten of niet aanmelden? Denk je dat er een squeeze out komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:23:
[...]
Wat als ik geld leen, is dan mijn cash positie dan negatief?
Ja, en daar betaal je natuurlijk rente over. De rente is variabel (op dit moment 1,5% op jaarbasis voor EUR), wordt per dag berekend op basis van je schuld van die dag, en per maand afgeboekt.

Houd er dus rekening mee dat je rendement over het deel dat je op margin hebt 1,5 procentpunten lager is. En als je SYEP aan hebt staan (= toestemming uitlenen effecten in ruil voor de helft van de opbrengst), dan valt tot 140% van het geleende deel niet onder de SYEP vergoeding.

Je zegt dat je bij kan storten indien nodig - als je dat nu al doet zodat je minder margin gebruikt, dan ben je al gunstiger uit. :)

Of bedoel je dat je je buffer kan aanspreken om bij te storten? Dat raad ik ten zeerste af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
TechLight schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:11:

Dit is lang niet altijd het geval. Als jezelf niet tijdig de stukken aanmeldt, kunnen ze in de portefeuille blijven zitten zonder dat ze nog verhandelbaar zijn. Dan kan je eventueel via je broker of de overnemende partij dit nog regelen, maar dat is enorm veel gedoe. Na verloop van enkele jaren kan je dan ook gewoon niets meer krijgen voor je stukken in sommige gevallen.

Het meest praktische is ze of aan te melden of ze te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

Ja, en daar betaal je natuurlijk rente over. De rente is variabel (op dit moment 1,5% op jaarbasis voor EUR), wordt per dag berekend op basis van je schuld van die dag, en per maand afgeboekt.
Volgens mij klopt dit niet. Op de site van Lynx lees ik dat voor de eerste 100K euro een debetrente geldt van EONIA + 3,5%, waarbij voor EONIA een floor van 0,0% geldt. https://www.lynx.nl/tarie...99945466183-08667043-8bd6

Of mis ik iets en is het bij Lynx ook mogelijk om goedkoper te lenen, bijv. door een allocatie vast te leggen?

Volgens mij is Degiro veruit de goedkoopste broker om debet geld aan te trekken, mits je gebruik maakt van een allocatie. Momenteel 1,25%.

[ Voor 16% gewijzigd door Tanooki op 14-08-2020 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Laatst online: 12:54
flyguy schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:05:
[...]

Dit is lang niet altijd het geval. Als jezelf niet tijdig de stukken aanmeldt, kunnen ze in de portefeuille blijven zitten zonder dat ze nog verhandelbaar zijn. Dan kan je eventueel via je broker of de overnemende partij dit nog regelen, maar dat is enorm veel gedoe. Na verloop van enkele jaren kan je dan ook gewoon niets meer krijgen voor je stukken in sommige gevallen.

Het meest praktische is ze of aan te melden of ze te verkopen.
Vooral dat laatste. Als je je stukken NIBC aanmeldt krijg je je geld z.s.m. na het succesvol aflopen van het offer (dus ergens eind Oktober). Als je je stukken niet aanmeldt maak je de kans groter dat Blackstone niet genoeg stukken binnenkrijgt om de overname te voltooien: het offer staat pas als 95% (of in een speciaal geval 85%) van de stukken zijn aangemeld.

Als de overname gewoon door gaat maar je hebt je stukken niet aangemeld dan volgt een squeeze-out waarin de laatste aandelen alsnog geforceerd overgenomen worden. Je hoeft dan niet bang te zijn voor indianenverhalen maar het proces kan nog wel een jaar duren o.i.d. en dat is zonde natuurlijk. En ook al blijven de stukken verhandelbaar, liquiditeit is dan helemaal opgedroogd dus het wordt ook lastiger om je stukken op de markt te verkopen voor een 'eerlijke' prijs.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 15:46
Tanooki schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:14:
[...]
Volgens mij is Degiro veruit de goedkoopste broker om debet geld aan te trekken, mits je gebruik maakt van een allocatie. Momenteel 1,25%.
Hoe gaat dat in z'n werk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Laatst online: 12:54
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Op de site van Lynx lees ik dat voor de eerste 100K euro een debetrente geldt van EONIA + 3,5%, waarbij voor EONIA een floor van 0,0% geldt. https://www.lynx.nl/tarie...99945466183-08667043-8bd6

Of mis ik iets en is het bij Lynx ook mogelijk om goedkoper te lenen, bijv. door een allocatie vast te leggen?

Lynx drukt er nog wat procentjes bovenop. Tarieven van IB zelf: https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=46376 .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Jrz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:50:

Ook al lijken die turbo's zo ''aantrekkelijk'', je wordt vrijwel altijd door de uitgevende partijen van deze effecten keihard genaaid.
Vontobel, Binck, BNP, ING... allemaal een pot nat.
Ze kunnen doen met die turbo's wat ze maar willen en zijn heer en meester in het doorrekenen van extreem hoge kosten waaronder rente, verruimde bied/laat koersen en een soort van stoploss margin ( of hoe je dat ook maar zou willen noemen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
writser schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:45:
[...]
Lynx drukt er nog wat procentjes bovenop. Tarieven van IB zelf: https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=46376 .
Wow, ik zie het nu. nogal een verschil zeg :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Bij settings kan je je allocatie aangeven, zo werkt het:
Uw huidige allocatie is doorlopend tot u deze wijzigt. Aanpassingen worden vermeld bij 'nieuwe allocatie'. Nieuwe allocaties gaan in vanaf de eerste van de volgende maand. Vul altijd uw volledige allocatie in voor de volgende maand. Voor het huidige rentetarief per valuta verwijzen wij u graag naar het tarievenoverzicht.

Let op: er wordt rente berekend over het volledige gealloceerde bedrag, ook als u dit bedrag niet volledig gebruikt.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tanooki schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:56:
[...]

Wow, ik zie het nu. nogal een verschil zeg :(
Ben het met je eens dat het veel is. Van de andere kant: ze moeten natuurlijk ergens hun geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
evleerdam schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:59:
[...]
[...]
Bedankt. Dit is helemaal nieuw voor mij. Stel ik heb een portefeuille van 50k, kan ik dan 50k opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:04:
[...]

Bedankt. Dit is helemaal nieuw voor mij. Stel ik heb een portefeuille van 50k, kan ik dan 50k opnemen?
Natuurlijk niet. Netto waarde is dan 0. Hoeveel je kan opnemen wordt beperkt door je cash saldo plus je marginruimte. DEGIRO noemt dit "vrije ruimte".

Met een DEGIRO allocatie kan je niet méér lenen; het heeft alleen invloed op hoeveel je betaalt voor het lenen. Je betaalt een lager percentage, in ruil voor dat je over de gehele allocatie gedurende de gehele kalendermaand rente betaalt, of je het nu volledig, deels of niet gebruikt.
Pistachenootje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:03:
[...]

Ben het met je eens dat het veel is. Van de andere kant: ze moeten natuurlijk ergens hun geld verdienen.
Dit is niet een geval 'moeten', maar 'kunnen'. De meesten zullen (hopelijk) nooit margin gebruiken.
[...]

Zoals @writser al aangaf hanteert Lynx een opslag van 2% bovenop de margintarieven van IB.

Een 'allocatie' zoals DEGIRO aanbiedt biedt IB niet aan, maar het tarief daalt wel als je echt veel leent (vanaf 100k en 1000k). En je hebt natuurlijk nog de box optie constructie om van de markt te lenen. Dat zou je eventueel kunnen zien als een 'allocatie'.

[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 14-08-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
evleerdam schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

[...]
Ik kan deze instelling nergens vinden. Ook de uitleg van DeGiro helpt me niet. Ik zie namelijk geen blauwe knop "aanpassen". Ook bij de settings zie ik nergens iets over allocatie.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je hebt verder wel de mogelijkheid om margin te gebruiken in je account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:05:
Je hebt verder wel de mogelijkheid om margin te gebruiken in je account?
Misschien niet. Hoe wordt dat bepaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Via Profiel > Accounttype. Bij Basic of Custody heb je geen mogelijkheid om margin te gebruiken.

Nb. je hebt geen allocatie nodig om margin te gebruiken. Allocaties zijn alleen zinvol als je van tevoren zeker weet hoeveel je volgende maand gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Nu online
Pistachenootje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Ik kan deze instelling nergens vinden. Ook de uitleg van DeGiro helpt me niet. Ik zie namelijk geen blauwe knop "aanpassen". Ook bij de settings zie ik nergens iets over allocatie.

Iemand tips?
Bij het basic account heb je die optie niet. Je moet wel een Active, Trader of Day Trader account hebben.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ah ok. Ik heb een basic account en een custody account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het custody account kan je niet aanpassen. Basic kan je altijd upgraden naar active of trader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
En worden er nog eisen gesteld om een trader account te hebben? Kost het meer?

De informatie van DeGiro is redelijk summier: https://www.degiro.nl/hel...rofielen-biedt-degiro-aan

edit: ik zal ze eens bellen

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 14-08-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, het enige verschil is de toegestane margin. Als je geen specifieke reden hebt om nog meer margin te willen gebruiken, kies dan gewoon Active.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ok bedankt. Ik heb nu het Trader profiel geselecteerd. Na een BKR toets zou het in principe geregeld moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

Houd er dus rekening mee dat je rendement over het deel dat je op margin hebt 1,5 procentpunten lager is. En als je SYEP aan hebt staan (= toestemming uitlenen effecten in ruil voor de helft van de opbrengst), dan valt tot 140% van het geleende deel niet onder de SYEP vergoeding.

Je zegt dat je bij kan storten indien nodig - als je dat nu al doet zodat je minder margin gebruikt, dan ben je al gunstiger uit. :)

Of bedoel je dat je je buffer kan aanspreken om bij te storten? Dat raad ik ten zeerste af.
1,5% rente voor geleend geld vindt ik vrij laag, c.q. een mooie rente. In theorie behaal je 6-7% rendement op beleggingen. Het zou dus moeten lonen.
Momenteel ben ik druk bezig om een groot deel van mijn portfolio te verhuizen naar IB en Binck.
Ik wil mijn geld spreiden over meerdere brokers.
Ik gebruik momenteel bijna mijn volledige nood buffer zodat ik dit kan inleggen bij IB/Binck. Als het het op de rekening zit bij (IB/Binck) kan ik bij DeGiro verkopen en meteen kopen bij IB./Binck.
Als ik klaar ben gaat mijn buffer weer terug van DeGiro naar mijn spaarrekening.

Ik wil altijd een buffer van minimaal 10K aanhouden voor nood gevallen.

Ik verwacht niet dat als ik bij IB 10% bijleen mijn margin te hoog wordt en ik moet bijspringen.
In theorie dalen beurzen meestal maximaal 40-50%. uitgaande van bijvoorbeeld 10K geinvesteerd zoals eerder beschreven heb ik een margin van 26%. Leen ik 10% erbij dan wordt mijn maintenance margin toch nog geen 4K? Dan zit ik op een margin van 40%.
Stel dat de koerzen dalen met 50% dan is mijn portfolio nog 5,5K waard. Maintenance margin zit dan op 4K.
Dus procentueel gezien is mijn maintenance margin dan circa 73%. Erg hoog, maar nog steeds geen probleem. Als de beurs met 60% zou dalen dan zou er van de 11K 4,4 K overblijven.
Dan wordt de maintenance margin toch 4/4,4= 90%? Nog steeds geen probleem.

Dus 10% bij lenen lijkt mij verantwoord.Zelfs al dalen de koersen hard.
Maar mocht dat toch het geval zijn, dan kan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
IB lijkt inderdaad vrij scherp geprijsd te zijn met het lenen in EUR.
Of het ook verstandig is om hier gebruik van te maken terwijl je het geld niet hebt is een ander verhaal, maar andere brokers vragen volgens mij iets van 3 tot zelfs wel 8% op jaarbasis.
Als je verwacht een rendement te maken op je effecten van zo'n 6-7% lijkt dit inderdaad wel lucratief te zijn.

Maar er waren hier volgens mij ook anderen die een soort van '' AEX box spread '' constructie hadden gemaakt en hierdoor uiteindelijk zelfs een klein beetje geld toe kregen, zelfs met alle kosten eraf.
Als dit nog steeds mogelijk is en je met margin wilt werken dan is dat ook een mooi alternatief :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie hier meerdere mensen die nu zeggen te willen beginnen met het gebruik van kopen op margin.

Mijn vraag aan jullie: waarom wil je dit? En weet je wat je aan het doen bent?

Ik wil je vooral aanraden om voor jezelf vooraf harde grenzen te stellen en direct actie te ondernemen wanneer die grenzen worden overschreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:49
Zr40 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:09:
Ik zie hier meerdere mensen die nu zeggen te willen beginnen met het gebruik van kopen op margin.

Ik wil je vooral aanraden om voor jezelf vooraf harde grenzen te stellen en direct actie te ondernemen wanneer die grenzen worden overschreden.
Klinkt natuurlijk als easy money. Ook zie ik veel mensen die eerder actief waren in het cryptocurrency topic, daar was het een aantal jaar geleden redelijk eenvoudig om met margin trading flinke winsten te behalen.

In het verleden heb ik heel veel zelfstandig gehandeld in aandelen, maar heb mij nooit gewaagd aan opties/marging/CFD's/etc., omdat ik de risico's te groot vind voor het aantal uur dat ik eraan kan/wil besteden. Nu doe ik het makkelijk via ETF's, weinig kosten en weinig omkijken naar. Een klein potje hou ik wel in de hand wanneer er weer grote dips (zie maart dit jaar) zijn om in te stappen. En hoewel dat tegen de vele schenen hier schopt omdat dat toch een soort market timen is, maakt mijn horizon (+30 jaar) dat weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Waarom ik dat wil doen? Lenen kost 1,5% beleggen levert circa 6-7% op. Netto voordeel dus circa 4,5-5,5%

Ik hou het op maximaal 10% van mijn portfolio bij IB. Dit is buiten mijn andere portfolio's.
Totaal is het dus veel minder dan 10% van mijn totale beleggingen. Risico is dus erg klein.
Zelf al zakt de beurs met 60% dan is de margin op 90%. En bijpringen kan vanuit mijn reserves of indien nodig vanuit mijn andere portfolio's.

Ik ga niet meteen 10% bijlenen, ik doe dat heel langzaam in een aantal maanden. elke maand 1 % of zo.

Grenzen heb ik dus gesteld. Want beurzen kunnen ook nog harder dalen dan 60%, 70 of 80% is ook best mogelijk.

Ik las ergens dat Warren Buffer voor 10% ook bij leent, althans in het verleden. Niet het artikel wat ik zocht maar toch iets gevonde: https://www.fool.com/inve...-to-invest-in-stocks.aspx

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 14-08-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Nu online

Wat is het risico als je normaal alleen wereld gespreide ETF's koopt en dan een margin neemt van 20%.

Voorheen legde je elke maand 500 euro in en koopt daar ETF's van.

Nu leg je zelf 500 euro in en leent daar 100 bij, dus je koopt voor 600 euro ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
evleerdam schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:39:
[...]

Wat is het risico als je normaal alleen wereld gespreide ETF's koopt en dan een margin neemt van 20%.

Voorheen legde je elke maand 500 euro in en koopt daar ETF's van.

Nu leg je zelf 500 euro in en leent daar 100 bij, dus je koopt voor 600 euro ETF's.
20% bijlenen. Uitgaande van mijn voorbeeld cijfers 10K geinvesteerd en maintenance margin van 3K. met 2K bijlenen wordt je maintenance margin dan 5K of te wel 50% (reken ik dit zo goed?).

Stel de beurs zakt met 50% wat best mogelijk is. Dan zijn je aandelen nog 5K waard. Maintenance margin is dan 100%. Gevaarlijk, maar zolang het bedrag niet te groot is en je kan bijstorten is dat geen groot probleem. Het is wel een probleem als het maanden duurt voordat je met behulp van wat je elke maand overhoud van je salaris het kan afbetalen.

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 14-08-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
phantom09 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:52:
[...]

Gevaarlijk, maar zolang het bedrag niet te groot is en je kan bijstorten is dat geen groot probleem. Het is wel een probleem als het maanden duurt voordat je met behulp van wat je elke maand overhoud van je salaris het kan afbetalen.
Vraag is waarom je dan niet gelijk dat geld - wat je hebt in geval je moet bijspringen - mee gaat beleggen, dan betaal je ook geen rente.
Het gebruik van margin is er echt voor om meer te kopen dan je daadwerkelijk hebt op dit moment, in de hoop dat de aandelen zover stijgen dat je daadwerkelijk een leuke winst kunt behalen op je geleende geld of als een toekomstige aankoop die je nu al wilt doen
Dus een beetje het zelfde idee als een huis kopen met hypotheek omdat je er nu niet genoeg geld voor hebt.
En net als bij een huis die onderwater kan staan, kunnen aandelen dat ook en loop je dus risico op dat je percentueel veel meer kunt verliezen dat je oorspronkelijke inleg, of zelfs meer dan je inleg.

Overigens moet je ook rekening houden met dat je net wat meer VRH gaat betalen als je geld leent voor aankoop van je effecten.
Het werkt namelijk zo dat de belastingdienst jouw aandelenportefeuille en je kassaldo niet bij elkaar optelt en met een negatieve kassaldo mag je de eerste €2750 ( was het volgens mij ) niet aftrekken van je totale vermogen voor de berekening van de VRH.

[ Voor 15% gewijzigd door JohanNL op 14-08-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Heb ik begin dit jaar mijn beleggingen verkocht bij Binck en overgeboekt naar mijn tegenrekening om een versterker te kopen. Hebben ze mijn hele rekening maar opgeheven. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
aljooge schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:45:
Heb ik begin dit jaar mijn beleggingen verkocht bij Binck en overgeboekt naar mijn tegenrekening om een versterker te kopen. Hebben ze mijn hele rekening maar opgeheven. :?
Binck inactive is komen te vervallen en omdat er niets meer op staat hebben ze daarom je rekening opgeheven.
Dit hebben ze als het goed is een maand vantevoren aan je kenbaar gemaakt.
En hadden ze dit niet gedaan, dan was je overgezet naar Binck green en zou dat je €3,50 kosten per maand, terwijl de rekening leeg is, met het risico dat je dat ook niet door had en uiteindelijk daarover ook nog eens rente zou moeten betalen en je na een paar maanden ongeoorloofd in het rood gestaan te hebben een negatieve BKR notering hebben gekregen.
Prima toch dat Binck je rekening gesloten heeft? Wil je weer klant worden open je een nieuwe rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:01:
[...]

Binck inactive is komen te vervallen en omdat er niets meer op staat hebben ze daarom je rekening opgeheven.
Dit hebben ze als het goed is een maand vantevoren aan je kenbaar gemaakt.
En hadden ze dit niet gedaan, dan was je overgezet naar Binck green en zou dat je €3,50 kosten per maand, terwijl de rekening leeg is, met het risico dat je dat ook niet door had en uiteindelijk daarover ook nog eens rente zou moeten betalen en je na een paar maanden ongeoorloofd in het rood gestaan te hebben een negatieve BKR notering hebben gekregen.
Prima toch dat Binck je rekening gesloten heeft? Wil je weer klant worden open je een nieuwe rekening.
Inderdaad, had een Binck inactive. Mag ik van geluk spreken dat ik mijn portefeuille verkocht had. er stond kennelijk nog 2 cent op. Iets van rente ofzo. Hebben ze zelf gehouden. Maar goed dat ik niet omgezet ben naar green.

Maar belachelijk is dit wel. 3,5 euro per maand ga ik niet doen. Dit gaat te veel ten koste van het rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 16:34
aljooge schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:22:
[...]

Inderdaad, had een Binck inactive. Mag ik van geluk spreken dat ik mijn portefeuille verkocht had. er stond kennelijk nog 2 cent op. Iets van rente ofzo. Hebben ze zelf gehouden. Maar goed dat ik niet omgezet ben naar green.

Maar belachelijk is dit wel. 3,5 euro per maand ga ik niet doen. Dit gaat te veel ten koste van het rendement.
Nee dat vind ik niet, het hebben van een goede brokerplatform met financiële/ belastingtechnische afhandeling en voldoen aan allerlei wetgeving kost nu eenmaal geld. Dat kan gewoon niet gratis uit, dat is een illusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

Vermoeiend, krijg net post van Binck dat ze overboekingen van mijn tegenrekening met een andere tenaamstelling niet meer accepteren vanaf september. Dus ik kan niet meer rechtstreeks vanaf mijn zakelijke rekening boeken. Wat een gedoe weer..... en waarom?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Miki schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:47:
[...]

Nee dat vind ik niet, het hebben van een goede brokerplatform met financiële/ belastingtechnische afhandeling en voldoen aan allerlei wetgeving kost nu eenmaal geld. Dat kan gewoon niet gratis uit, dat is een illusie.
Ik betaalde al aan en verkoopkosten. Dat zou voldoende moeten zijn. Waarom moet er zo geplukt worden van het rendement? Waarom moet ik die dure salarissen bekostigen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evleerdam
  • Nu online
page404 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:53:
Vermoeiend, krijg net post van Binck dat ze overboekingen van mijn tegenrekening met een andere tenaamstelling niet meer accepteren vanaf september. Dus ik kan niet meer rechtstreeks vanaf mijn zakelijke rekening boeken. Wat een gedoe weer..... en waarom?
Om fraude en witwassen tegen te gaan.

Als een hacker jouw broker account overneemt en alleen het geld kan overboeken naar een rekening op dezelfde naam als de account, moet hij dus ook nog een rekening openen op dezelfde naam, wat vrij lastig is.

Andersom ook, als ze alleen overboeking naar jouw account toestaan van een rekening van jouw naam, dan lopen ze minder kans dat er geld wit gewassen wordt, aangezien ze zeker weten dat het van jou komt, en niet van een derde partij.

Volgens mij juist goed dat brokers dat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Orangelights23 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:33:
[...]

Klinkt natuurlijk als easy money. Ook zie ik veel mensen die eerder actief waren in het cryptocurrency topic, daar was het een aantal jaar geleden redelijk eenvoudig om met margin trading flinke winsten te behalen.

In het verleden heb ik heel veel zelfstandig gehandeld in aandelen, maar heb mij nooit gewaagd aan opties/marging/CFD's/etc., omdat ik de risico's te groot vind voor het aantal uur dat ik eraan kan/wil besteden. Nu doe ik het makkelijk via ETF's, weinig kosten en weinig omkijken naar. Een klein potje hou ik wel in de hand wanneer er weer grote dips (zie maart dit jaar) zijn om in te stappen. En hoewel dat tegen de vele schenen hier schopt omdat dat toch een soort market timen is, maakt mijn horizon (+30 jaar) dat weer goed.
Zelf doe ik dan wel weer aan losse aandelen en opties (en margin, maar dat ben ik rustig aan het afbouwen). Van CFD's zie ik het nut niet en dingen zoals commodities en futures blijf ik ver van weg. De aandelenposities zijn voor de lange termijn (geen verkoopdoel) en de opties zijn constructies zonder onbeperkt verlies (covered call, bull call spread) die ik ook gebruik voor de lange termijn (met periodieke rolls).

Op de pensioenrekening werkte ik aanvankelijk ook met losse aandelen, maar dat is een te klein portfolio om dat zinvol te kunnen doen. Dus die ben ik nu aan het omzetten naar ETF's.
phantom09 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:35:
[...]
Ik las ergens dat Warren Buffer voor 10% ook bij leent, althans in het verleden. Niet het artikel wat ik zocht maar toch iets gevonde: https://www.fool.com/inve...-to-invest-in-stocks.aspx
En volgens het artikel raadt Buffett het zelf ook af.
phantom09 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:52:
[...]

20% bijlenen. Uitgaande van mijn voorbeeld cijfers 10K geinvesteerd en maintenance margin van 3K. met 2K bijlenen wordt je maintenance margin dan 5K of te wel 50% (reken ik dit zo goed?).

Stel de beurs zakt met 50% wat best mogelijk is. Dan zijn je aandelen nog 5K waard. Maintenance margin is dan 100%. Gevaarlijk, maar zolang het bedrag niet te groot is en je kan bijstorten is dat geen groot probleem. Het is wel een probleem als het maanden duurt voordat je met behulp van wat je elke maand overhoud van je salaris het kan afbetalen.
Nouja, je focust teveel op maintenance margin. Dat is 'slechts' relevant voor margin calls / automatische liquidatie. Nog steeds wel belangrijk, maar niet hetgeen wat gevaar oplevert. Het is een veiligheidsmaatregel om nog erger te voorkomen. Een automatische noodrem.

Wat leverage gevaarlijk maakt is dat dalingen meer dan 100% invloed hebben op jouw portfoliowaarde. In jouw voorbeeld met 10K waarde en 20% bijlenen heb je 12K aan aandelen en 2K schuld. Daalt de beurs met 50%, dan heb je 6K aan aandelen en 2K schuld. Oftewel nog maar 4K waarde resterend. Je portfoliowaarde is met 60% gedaald.
JohanNL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:06:
[...]
Overigens moet je ook rekening houden met dat je net wat meer VRH gaat betalen als je geld leent voor aankoop van je effecten.
Het werkt namelijk zo dat de belastingdienst jouw aandelenportefeuille en je kassaldo niet bij elkaar optelt en met een negatieve kassaldo mag je de eerste €2750 ( was het volgens mij ) niet aftrekken van je totale vermogen voor de berekening van de VRH.
Volgens mij is dat alleen het geval wanneer je daadwerkelijk een losse, zelfstandige rekening hebt voor geld en voor beleggingen. Heb je dat niet, dan geldt de nettowaarde.
aljooge schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:22:
[...]
Stap dan vooral niet over naar IB (of een reseller). Ik betaal al meer dan dat aan koersdata. :D En zit je onder $100k, dan betaal je sowieso minimaal $10 per maand.

Maargoed, boven $100k maken die kosten voor koersdata procentueel gezien ook niets meer uit. :)
Miki schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:47:
[...]

En lijkt het gratis voor de eindklant, dan betekent dat dat ze achter de schermen ergens winst mee kunnen behalen. Om maar wat recente zaken te noemen: securities lending, payment for order flow, voordelen geven aan je eigen hedge fund... :+
aljooge schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:59:
[...]

Ik betaalde al aan en verkoopkosten. Dat zou voldoende moeten zijn. Waarom moet er zo geplukt worden van het rendement? Waarom moet ik die dure salarissen bekostigen?
Waarom denk jij dat het goedkoper kan? Aan- en verkoopkosten gaan never nooit niet de vaste kosten van een buy&hold ETF belegger dekken.

Ik betaal aan IB gemiddeld een paar euro per maand aan transactiekosten en een paar dubbeltjes aan marge op de koersdata. Lang niet genoeg om de werkelijke kosten te dekken. Hoe maakt IB dan noemenswaardige winst aan mij? Dat doen ze op de volgende manieren:
  1. Verschil tussen rente op creditsaldo en de rente die zij ontvangen van hun bank of van hun klanten met debitsaldo.
  2. Uitlenen van effecten van klanten die gebruik maken van margin. (Iedere broker mag dit doen tot 140% van de waarde van securities die niet fully paid zijn)
  3. Uitlenen van effecten van klanten die uitlenen toestaan onder SYEP.
  4. Marge op transactiekosten (mijn tarieven zijn hoger dan die van grote handelaren), al is dit relatief klein bij weinig transacties.
  5. Minimum activity fee. Wanneer je die moet betalen dan zijn 1 t/m 4 immers ook relatief klein.
  6. 5-10% van de kosten voor koersdata, al is dit relatief klein bij de meeste retail klanten die geen L2 data nodig hebben.
Gedachtenexperiment voor de fans van gratis brokers: waar betalen die brokers hun kosten van?

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 14-08-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
DJTimo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:03:
Je krijgt je centen wanneer de affaire wordt afgewikkeld. Zelf heb ik mijn stukken er op 7.37 uitgedaan in de markt. Mijn centen heb ik dus al. :P Ik zag op 7.37 geen reden de hele afwikkeling af te wachten.

Waarom wil je wachten of niet aanmelden? Denk je dat er een squeeze out komt?
Ik wil niet wachten, ik wil weten wat mijn opties zijn :) Voor mij de eerste keer dit...
Zoals het op het eerste oog lijkt moet ik een papieren formulier invullen en vast ergens heen sturen. Als het proces verder hetzelfde is, zou ik me die moeite kunnen besparen - maar zal toch even verder kijken. Koers staat ook nog niet zo dat het bespaarde werk aanleiding geeft het nu meteen maar te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
evleerdam schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:04:
[...]

Om fraude en witwassen tegen te gaan.

Als een hacker jouw broker account overneemt en alleen het geld kan overboeken naar een rekening op dezelfde naam als de account, moet hij dus ook nog een rekening openen op dezelfde naam, wat vrij lastig is.

Andersom ook, als ze alleen overboeking naar jouw account toestaan van een rekening van jouw naam, dan lopen ze minder kans dat er geld wit gewassen wordt, aangezien ze zeker weten dat het van jou komt, en niet van een derde partij.

Volgens mij juist goed dat brokers dat doen.
Nou volgens mij kun je nog wel geld van je binck rekening overboeken naar een tegenrekening die niet jouw tenaamstelling heeft.
Je moet dan wel een document met de post naar ze opsturen, maar dan zou het alsnog mogelijk zijn.
Iemands handtekening vervalsen en ( kopie van ) ID bemachtigen en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:06:
[...]

Vraag is waarom je dan niet gelijk dat geld - wat je hebt in geval je moet bijspringen - mee gaat beleggen, dan betaal je ook geen rente.

Stel ik heb 10K als reserve maar dit geld en ik leen 10K bij IB (uitgaande dat de maintenance margin laag blijft). Mocht er een nood geval zijn, dan kan ik snel mijn 10K aanspreken.
Stel dat ik jou idee volg en mijn 10K spaargeld ga beleggen en er is een noodgeval, dan heb ik 0 euro.
Ik ben dan gedwongen om te gaan lenen tegen vaak 6% of meer.

Als je de VRh van 1,25 erbij telt (bij de rente van IB van 1,5%) dan kom je op 2,75%. Dan nog maak je in theorie 6-2,75=3,25% extra rendement.
Pagina: 1 ... 165 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.