Ik beleg(de) in VWRL bij de Giro maar na het doorspitten van het AFM rapport ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet een aanzienlijk deel van mijn beleggingen bij de Giro belegd wil hebben.
Ik was altijd in de veronderstelling dat de verplichte vermogensscheiding ervoor zou zorgen dat mijn beleggingen buiten de inboedel van Giro zouden vallen bij vallen bij een faillissement. Nu blijkt dat de Giro de vermogensscheiding niet op orde was ben ik toch behoorlijk van geschrokken.
Ik had verwacht dat de AFM als toezichthouder erop zou toezien dat deze vermogensscheiding goed gebeurd en dat er adequaat en streng opgetreden zou worden als dit niet het geval is. Nu komt er na jaren een rapport naar buiten en heb ik als klant de gehele periode een risico gelopen.
Wat als in 2017/2018 de Giro failliet was gegaan of in de problemen was gekomen vanwege het niet hebben van een onderpand bij die genoemde klant in het rapport? Dan had ik dus een deel van mijn beleggingen kunnen verliezen.
Voor mij is het duidelijk dat ik naast een goede spreiding via een ETF ook voor een spreiding moet zorgen bij meerdere banken/brokers.
Ik heb nu een rekening bij Lynx en ABN-AMRO geopend, ik zit echter nog wel met een aantal vragen over de NT fondsen.
NL0011225305: Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund EUR
NL0011515424: Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund
NL0013552078: Northern Trust | Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index
1. Ik lees dat voor de juiste verhoudingen voor NT World (NL0011225305) en NT Emerging Markets (NL0011515424) is 88/12 voor de juiste marktkapitalisatie. Kan iemand uitleggen hoe dit is berekend?
2. Is het verstandig om Small Caps toe te voegen, zoja welke verhouding? (Ik wil zover mogelijk de juiste marktkapitalisatie volgen net als bij VWRL).
3. Hoe groot is het percentage ESG uitsluitingen t.o.v het geheel?
4. Hebben jullie ervaring met het aankopen van VTI/VXUS via opties bij Lynx? Als ik nu een groot bedrag VWRL omzet loop ik dan een valuta risico? (VWRL in euro's genoteerd en VTI/VXUS in dollar).
Als ik nu een groot bedrag aan euro's (VWRL) omzet naar dollars en de koers de euro staat historisch laag t.o.v de dollar dan zou ik een flink verlies hebben als de koers hersteld naar het gemiddelde en ik dan geleidelijk ga uitstappen.
5. Het beleggerscompensatiestelsel dekt maar tot 20k aan beleggingen maar Lynx heeft een bescherming via
IB LCC tot $500.000 (waarvan max $250.000 cashgelden). Zijn hier ook nog mogelijkheden dat je beleggingen hier buiten vallen?