Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 164 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.291.729 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:05
Okmulgee schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:41:
Welk platform is het beste voor hefbomen van aandelen?
Bijvoorbeeld als ik in Bitmex style 2X Shopify of 10X Adyen wil doen.
:

https://beursproducten.vontobel.com/NL/NL/Home

Hier hebben ze 5x leveraged Adyen. Maar hoger kan ook, 20x leveraged AEX/SP500/DAX/etc.
Kijk wel heel goed uit, ik heb mijn vingers behoorlijk aan "verbrand".
Begin eerst met een kleni beetje speel geld en speel hier een tijdje mee.
Hoge leveraged is denk ik echt iets voor daytraders, zelfde dag kopen en zelfde dag verkopen.

Wil je long gaan, dan hooguit 3-4 keer leveraged.

[ Voor 11% gewijzigd door phantom09 op 10-08-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:18
phantom09 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:58:
[...]
Ik heb een smartphone, echter die zit 24x7 in de kast. Gaat alleen aan om heel soms wat te authentiseren.
Kans op misbruik is dan kleiner. Daarnaast heeft deze smartphone geen simkaart (wel wifi internet thuis).
Dit om SMS en smartphone gescheiden te houden. Verkleint ook de kans op misbruik.
Dan heb je nu een goede reden om je smartphone eens wat vaker uit de kast te halen.

Via wifi gaat volgens mij gewoon werken trouwens, met uitzondering van de eerste keer, dan heb je wel een simkaart nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 10-08-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In dat geval zou je ook de 2FA met app kunnen doen, maar dan met behulp van bijv app Enpass. Dat is een passwordmanager, waarbij TOTP (de 2FA) kunt opnemen en de onderliggende database kun je dan zelf beveiligen en op een ander apparaat (bijv je PC of laptop) zetten en daar de TOTP gebruiken. Je kunt je password/TOTP database dan dus backuppen en via eigen middelen synchroniseren. (en om passwords en totp niet samen te bewaren kun je in enpass meerdere databases aanmaken..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

Ik heb een smartphone, echter die zit 24x7 in de kast. Gaat alleen aan om heel soms wat te authentiseren.
Kans op misbruik is dan kleiner. Daarnaast heeft deze smartphone geen simkaart (wel wifi internet thuis).
Dit om SMS en smartphone gescheiden te houden. Verkleint ook de kans op misbruik.
Dan kan je het dus gebruiken. Er is geen verplichting dat de app geinstalleerd wordt op hetzelfde apparaat als waarmee je SMS ontvangt. Het werkt weliswaar met push notifications (is zowel veilig (want je merkt direct wanneer iemand probeert in te loggen) als gemakkelijk (geen codes hoeven overtypen)) maar offline werkt het ook. Dat werkt dan op basis van challenge-response authenticatie.
Maak jij gebruik van ip-restricties op IB? Wat als je dit instelt en je ip wijzigt? kan je het dan nog aanpassen?
Ik las alleen dat je dan niet kan handelen voor 1 dag.
Daar maak ik geen gebruik van. Het is bedoeld voor bedrijven die vereisen dat hun medewerkers uitsluitend op kantoor handelen. Het voorkomt dat legitieme gebruikers gaan handelen op locaties waar dat niet is toegestaan.

Als je IP wijzigt dan pas je dat aan en dan kan je een dag later vanaf dat IP inloggen.

IP restricties hebben alleen betrekking op trading, niet op account management.
Get!em schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:16:
In dat geval zou je ook de 2FA met app kunnen doen, maar dan met behulp van bijv app Enpass.
Nee, het is geen TOTP.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 10-08-2020 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:08
Blijkt de euforie m.b.t. Kodak toch een pump&dump te zijn geweest? ;)
(ABM FN-Dow Jones) Een overheidslening aan Eastman Kodak om medicijnen te gaan produceren, is in gevaar nu het bedrijf wordt verdacht van handel met voorkennis rond de aankondiging van de lening. Het aandeel verliest maandag in de elektronische handel voorbeurs maar liefst 45 procent tot 8 dollar.

In juli werd bekend dat de U.S. International Development Finance Corp 765 miljoen dollar aan Kodak wil lenen om medicijnen te produceren onder de Defense Production Act. De Verenigde Staten hopen hiermee minder afhankelijk te worden van China. De overheidsdienst meldde vrijdagavond dat het de lening pas zal verstrekken aan Kodak als duidelijk is dat het bedrijf niet in de fout is gegaan.

The Wall Street Journal berichtte vorige week dat de U.S. Securities and Exchange Commission de omstandigheden rond de bekendmaking van de overheidslening onderzoekt en de daarop volgende flinke volatiliteit van het aandeel Eastman Kodak.

Na de officiële bekendmaking op 28 juli steeg het aandeel van zo'n 2 dollar tot 60 dollar. Vorige week maandag daalde Kodak tot 15 dollar vanwege een verwatering van de aandelen.

Te midden van die grote volatiliteit stegen de volumes waarin werd gehandeld in het aandeel. En één dag voor de bekendmaking werden aandelenopties toegekend aan een aantal Kodak-bestuurders. Bovendien deelde het bedrijf de informatie over de overheidslening met journalisten voorafgaand aan de formele aankondiging. Media die de informatie vervolgens eerder bekendmaakten, werden door Kodak gevraagd de berichtgeving in te trekken.

Door: ABM Financial News.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:46
Het heeft even geduurd. Maar je kunt bij ING nu een switch order invoeren voor de aanschaf van het NT Small Cap fund. Verleden week werkte dit nog niet.....maar nu wel 😃

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Vraag aan DeGiro beleggers. Ik heb auto FX gewoon aanstaan voor dollaraandelen, die ik regelmatig (ver)koop. Sinds vorige week heb ik $ -0,01 op MMF geldmarktfonds in mijn overzicht. Wordt dit automatisch hersteld? Handmatig boeken kost 10 euro en ik sta op euro MMF gewoon ruim in de plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@rr7r Komt wel goed. Niet je dollar saldo handmatig gaan aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
rr7r schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:54:
Vraag aan DeGiro beleggers. Ik heb auto FX gewoon aanstaan voor dollaraandelen, die ik regelmatig (ver)koop. Sinds vorige week heb ik $ -0,01 op MMF geldmarktfonds in mijn overzicht. Wordt dit automatisch hersteld? Handmatig boeken kost 10 euro en ik sta op euro MMF gewoon ruim in de plus.
AutoFX staat bij mij ook aan. Zo laten. Ben je het voordeligst uit.

-Auto FX kost 0,1%
-Handmatig kost € 10,- + 0,02%

https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf

AutoFX is dus 0,08% duurder echter heb je niet de € 10,- start kosten.
Pas bij bedragen boven de € 12.500,- is het interessant om Auto FX uit te zetten.

Bedankt voor de tip. Dan moet ik deze dus bij sommige aandelen uitzetten als ik ze ga verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AutoFX uit is natuurlijk ook interessant als je aandelen hebt die in USD dividend uitkeren, en je wilt met het dividend vervolgens in USD verhandelde aandelen kopen. Voorkomt 2x die 0,1% :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-07 12:46
Vreemd ik had enige tijd geleden AutoFX uitgezet, omdat ik een fonds in dollar wilde verkopen en later een ander dollarfonds weer aankopen. Maar toch werden er euro's bijgeschreven i.p.v dat ik nu dollars in mijn account heb. Deed ik iets fout of is dit te verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:33

page404

Website says no

Flinke spurt vandaag op de beurs. Niet alleen sta ik alweer ruim 1% in de plus, ook ben ik de mijlpaal van 20.000€ voor het eerst gepasseerd. Vind ik wel een *O* , ondanks dat het nog steeds grotendeels komt door inleg ipv koerswinst :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:52
page404 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:39:
Flinke spurt vandaag op de beurs. Niet alleen sta ik alweer ruim 1% in de plus, ook ben ik de mijlpaal van 20.000€ voor het eerst gepasseerd. Vind ik wel een *O* , ondanks dat het nog steeds grotendeels komt door inleg ipv koerswinst :P
Huh, maar ik kan toch ook 20k in een aandeel inleggen en dan die mijlpaal passeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:12
Wat ik echt ontzettend vervelend vind is dat de grafieken van de giro het regelmatig niet doen ('no data to display')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
mr.JamesBond schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:48:
Wat ik echt ontzettend vervelend vind is dat de grafieken van de giro het regelmatig niet doen ('no data to display')
Je hebt er vooral niks aan. Kijk vooral naar een alternatief voor visuele data om je analysis te doen. Tradingview, Webull, Yahoo, Google, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:04
mr.JamesBond schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:48:
Vreemd. Heb ik nooit last van. Maar voor een fatsoenlijke grafiek moet je ook niet bij DEGIRO zijn. Kun je beter een accountje maken bij Tradingview oid. :) .
page404 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:39:
Ja, lekkere dag weer idd, al mag je dat hier niet hardop zeggen. :o .

Ben dit jaar van 20k speelgeld naar 32k gegaan. :9

[ Voor 37% gewijzigd door DJTimo op 11-08-2020 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

WizZie- schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

Huh, maar ik kan toch ook 20k in een aandeel inleggen en dan die mijlpaal passeren?
Kan ook :) maar ik begon dit jaar met iets van 17k. Dat zakte even flink terug en herstelde daarna. Maar daarnaast heb ik al ca 3k ingelegd, dus vandaar mijn opmerking dat de mijlpaal voornamelijk door inleg is behaald. Niet gek hoor, In het begin komt je vermogensgroei voornamelijk uit inleg. Later kan koerswinst pas een grotere rol gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:10

Polycom

Poes van goud

Sowieso van genieten, gefeliciteerd iedereen. Dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:46

oscar82

De ondertitel

Panzer_V schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:58:
Het heeft even geduurd. Maar je kunt bij ING nu een switch order invoeren voor de aanschaf van het NT Small Cap fund. Verleden week werkte dit nog niet.....maar nu wel 😃
Dank voor dit bericht!
Ik heb mijn switch order ingevoerd. Mooi dat ook deze service gratis is. En ik ga er van uit dat ik zo niet of nauwelijks time in the market misloop. De naamgeving van het Small Cap fonds is trouwens niet helemaal consequent. ING noemt dit fonds "NT World Small..." terwijl de andere fondsen allemaal beginnen met "Norhtern Trust...".

Ik ga persoonlijk voor een 70-15-15 verdeling tussen world, em en small cap.

Ik weet dat dit niet helemaal marktgewogen is, maar dit is voor mij nog wel binnen een acceptabele marge. Gemak met inleggen en herbalanceren speelt hierbij ook een rol. Ben desalniettemin benieuwd of mijn mini-tilt effect gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:11
Qunix schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:51:
De FED zal komende maanden inflatie genereren tot ±2%.
_O-

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:22
Nee nee nee, de beurs moet zakken :+ . Vorige week iwda en vwrl verkocht bij degiro en gister ochtend bij ing order ingegeven om nt (world/emer/smcapp) te kopen. Mja, kans om duurder terug te kopen was natuurlijk groter. Risicotje, hoort erbij .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Iemand die wat er in Turkije gebeurt een beetje volgt? De Lira verliest al een tijdje constant aan waarde t.o.v. dollar/euro.
Als er niet snel actie wordt ondernomen zit het er dik in dat er opnieuw een meltdown komt zoals zo'n 2 jaar geleden.
Het is alleen even de vraag wat de impact gaat zijn op de economie buiten Turkije, ik ga ervan uit tenminste dat er hier geen mensen zullen zijn met grote posities direct in Turkije ;)
Zo bleek dus twee jaar geleden dat er diverse Europese banken ( slechte ) Lira leningen hadden uitstaan ter waarde van soms wel honderden miljoenen euro's.
ING had daar ook een groot aandeel in en het zal geen verassing zijn wat de koers deed toen dit bekend werd... hadden ze uiteindelijk voor een habbekrats verkocht.

Vraag is even wat de impact is/kan zijn van een complete ineenstorting van Turkije en welke bedrijven buiten Turkije daar dan de meeste exposure aan hebben.
Alhoewel ING overweegt volledig te vertrekken uit Turkije, zitten ze er dus nog steeds en is het de vraag hoeveel ze in een dergelijk geval mogen afschrijven.
Ik kan zo uit hun (half)jaarverslagen niet opmaken hoeveel ze daar hebben geïnvesteerd en hoeveel ze daar hebben uitgeleend ( in Lira's )

Overigens kun je volgens mij wel aardig goedkoop investeren in Turkse aandelen.
Aandelenkoersen zijn wel de afgelopen maanden aardig gestegen net zoals de meeste aandelen wereldwijd, maar deze aandelen worden verhandeld in Lira en door de koersdaling daarvan staan er heel veel daarvan omgerekend naar Euro juist op een ATL :p
Zal ik later nog eens naar kijken of daar iets leuks te vinden is en of de brokers waarbij ik zit überhaupt Turkse aandelen aanbieden.
Daarnaast als de Lira nog verder ineenstort dan ben ik bang dat de meeste aandelen niet gaan corrigeren op de waarde vermindering van de valuta, daar zit dus wel een groot risico schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
En de DJI staat inmiddels alweer boven de 28K, wie had dat gedacht een paar maanden geleden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-07 17:39
michaeltb schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:55:
Nee nee nee, de beurs moet zakken :+ . Vorige week iwda en vwrl verkocht bij degiro en gister ochtend bij ing order ingegeven om nt (world/emer/smcapp) te kopen. Mja, kans om duurder terug te kopen was natuurlijk groter. Risicotje, hoort erbij .
Ach, daar merk je geen fluit van als je periodiek inlegt voor de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:43:
En de DJI staat inmiddels alweer boven de 28K, wie had dat gedacht een paar maanden geleden!
Wees gerust, die verliest op 31 augustus zo'n 6%. Iets met price-weighted index 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 11-08-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:26
Kan iemand mij uitleggen waarom er zo'n groot verschil is tussen de huidige stand en topstand van VWRL, ten opzichte van VTI & VXUS?

Stand VWRL. top: €88, huidig: €80 (-9%)
Stand VTI (US only). top: $172 huidig: $171 (-0,6%)
Stand VXUS (non-US). top: $56. huidig: $53 (-5,5%)

Is dat puur en alleen te verklaren door de verzwakking van de dollar / versterking van de euro? Ik dacht namelijk dat de valutakoers hier los van staat

[ Voor 3% gewijzigd door AceAceAce op 11-08-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Natuurlijk staat de valutakoers er niet los van. VWRL wordt in EUR verhandeld, VTI en VXUS in USD. Je moet de ene naar USD omrekenen, of de andere naar EUR, om te kunnen vergelijken.

Let op dat eventuele tools die je daarvoor gebruikt ook rekening houden met de historische wisselkoers. Yahoo Finance in het bijzonder doet dat niet.

[ Voor 54% gewijzigd door Zr40 op 11-08-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Zr40 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:16:
Natuurlijk staat de valutakoers er niet los van. VWRL wordt in EUR verhandeld, VTI en VXUS in USD. Je moet de ene naar USD omrekenen, of de andere naar EUR, om te kunnen vergelijken.

Let op dat eventuele tools die je daarvoor gebruikt ook rekening houden met de historische wisselkoers. Yahoo Finance in het bijzonder doet dat niet.
Is dat wel zo?
Want als je de euro koers van VWRL omrekent naar dollars, dan zit er nog steeds 9% verschil in de top en de huidige koers.

Of probeer je te zeggen dat de historische top met de historische valutakoers van toen naar dollars gerekend moet worden, en de huidige stand met de huidige valutakoers omgerekend moet worden?

[ Voor 15% gewijzigd door AceAceAce op 11-08-2020 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Zr40 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:03:
[...]

Wees gerust, die verliest op 31 augustus zo'n 6%. Iets met price-weighted index 8)7
Ja mooi verhaal is dat! Dit artikel legt uit Hoe het komt en waarom dat echt niet meer van deze tijd is:
https://www.seattletimes....umbers-that-truly-matter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AceAceAce schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:23:
[...]
Of probeer je te zeggen dat de historische top met de historische valutakoers van toen naar dollars gerekend moet worden, en de huidige stand met de huidige valutakoers omgerekend moet worden?
Precies. Als ik over het afgelopen jaar kijk naar VWRL omgerekend naar USD dan ligt de huidige koers ongeveer 2,5% onder de piek van 19 februari.

Grafiek

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 11-08-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Zr40 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Precies. Als ik over het afgelopen jaar kijk naar VWRL omgerekend naar USD dan ligt de huidige koers ongeveer 2,5% onder de piek van 19 februari.

Grafiek
Thanks, dat heb je snel gefixed. :)

Dus we weten nu dat VWRL, wanneer 100% omgerekend naar dollars met historische valutakoersen, geen verschillen toont tussen ~55% VTI en ~45% VXUS.

Toch knaagt het nog ergens; alsof zelfs na het omrekenen naar dollars het nog niet zover is dat de valutakoersschommelingen buiten beschouwing gelaten worden. Snap je wat ik bedoel of overdenk ik wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik denk dat je het overdenkt.

De waardering van dezelfde asset is niet anders wanneer je hem omrekent naar een bepaalde valuta en vervolgens weer terug.

Een aandeel AAPL in de holdings van een in USD genoteerde ETF is evenveel waard als een aandeel AAPL in de holdings van een in EUR genoteerde ETF. Hetzelfde geldt voor een aandeel ASML, en voor ieder ander aandeel.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 11-08-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1259094

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1259094 op 29-08-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-07 21:12
Anoniem: 1259094 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:01:
In januari dit jaar maakte ik een account aan bij De Giro en uiteraard leverde ik een kopie van mijn identiteitsbewijs. Komen ze er nu pas mee dat de kopie niet voldoet. Helaas kwamen ze in het bericht met drie zeer uiteenlopende redenen waarom de kopie mogelijk niet geaccepteerd is.

Zijn er meer mensen die tegen dergelijke lange termijnen en vage berichtend zijn aangelopen? Ik vind het namelijk best wel irritant. In de eerste plaats omdat het zolang moet duren. Daarnaast is het ook wel handig om te vermelden waarom de kopie niet goed is en niet aan komen zetten met drie totaal verschillende waarom het mogelijk niet goed is. Hopelijk reageren ze nu wel wat sneller op mijn mail voor een concretisering van de reden. Over 2 weken is namelijk de deadline.
Anders bel je even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1259094 op 29-08-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 13-07 22:40
Ik beleg(de) in VWRL bij de Giro maar na het doorspitten van het AFM rapport ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet een aanzienlijk deel van mijn beleggingen bij de Giro belegd wil hebben.

Ik was altijd in de veronderstelling dat de verplichte vermogensscheiding ervoor zou zorgen dat mijn beleggingen buiten de inboedel van Giro zouden vallen bij vallen bij een faillissement. Nu blijkt dat de Giro de vermogensscheiding niet op orde was ben ik toch behoorlijk van geschrokken.

Ik had verwacht dat de AFM als toezichthouder erop zou toezien dat deze vermogensscheiding goed gebeurd en dat er adequaat en streng opgetreden zou worden als dit niet het geval is. Nu komt er na jaren een rapport naar buiten en heb ik als klant de gehele periode een risico gelopen.

Wat als in 2017/2018 de Giro failliet was gegaan of in de problemen was gekomen vanwege het niet hebben van een onderpand bij die genoemde klant in het rapport? Dan had ik dus een deel van mijn beleggingen kunnen verliezen.

Voor mij is het duidelijk dat ik naast een goede spreiding via een ETF ook voor een spreiding moet zorgen bij meerdere banken/brokers.

Ik heb nu een rekening bij Lynx en ABN-AMRO geopend, ik zit echter nog wel met een aantal vragen over de NT fondsen.
NL0011225305: Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund EUR
NL0011515424: Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund
NL0013552078: Northern Trust | Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index

1. Ik lees dat voor de juiste verhoudingen voor NT World (NL0011225305) en NT Emerging Markets (NL0011515424) is 88/12 voor de juiste marktkapitalisatie. Kan iemand uitleggen hoe dit is berekend?

2. Is het verstandig om Small Caps toe te voegen, zoja welke verhouding? (Ik wil zover mogelijk de juiste marktkapitalisatie volgen net als bij VWRL).

3. Hoe groot is het percentage ESG uitsluitingen t.o.v het geheel?

4. Hebben jullie ervaring met het aankopen van VTI/VXUS via opties bij Lynx? Als ik nu een groot bedrag VWRL omzet loop ik dan een valuta risico? (VWRL in euro's genoteerd en VTI/VXUS in dollar).

Als ik nu een groot bedrag aan euro's (VWRL) omzet naar dollars en de koers de euro staat historisch laag t.o.v de dollar dan zou ik een flink verlies hebben als de koers hersteld naar het gemiddelde en ik dan geleidelijk ga uitstappen.

5. Het beleggerscompensatiestelsel dekt maar tot 20k aan beleggingen maar Lynx heeft een bescherming via IB LCC tot $500.000 (waarvan max $250.000 cashgelden). Zijn hier ook nog mogelijkheden dat je beleggingen hier buiten vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
TimoDimo schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:43:
Vreemd ik had enige tijd geleden AutoFX uitgezet, omdat ik een fonds in dollar wilde verkopen en later een ander dollarfonds weer aankopen. Maar toch werden er euro's bijgeschreven i.p.v dat ik nu dollars in mijn account heb. Deed ik iets fout of is dit te verwachten?
AutoFX aan of uit, verkoop gaat van dollar naar euro. Enig wat er gebeurd als je autoFX uit zet je dacht ik € 10,- +0.02% aan kosten hebt i.p.v 0,1%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
En dan? Wordt je rekening geblokkeerd en moet je wachten totdat identificatie in orde is?
Vervelend voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
magneetje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:38:
Ik beleg(de) in VWRL bij de Giro maar na het doorspitten van het AFM rapport ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet een aanzienlijk deel van mijn beleggingen bij de Giro belegd wil hebben.

Ik was altijd in de veronderstelling dat de verplichte vermogensscheiding ervoor zou zorgen dat mijn beleggingen buiten de inboedel van Giro zouden vallen bij vallen bij een faillissement. Nu blijkt dat de Giro de vermogensscheiding niet op orde was ben ik toch behoorlijk van geschrokken.

Ik had verwacht dat de AFM als toezichthouder erop zou toezien dat deze vermogensscheiding goed gebeurd en dat er adequaat en streng opgetreden zou worden als dit niet het geval is. Nu komt er na jaren een rapport naar buiten en heb ik als klant de gehele periode een risico gelopen.

Wat als in 2017/2018 de Giro failliet was gegaan of in de problemen was gekomen vanwege het niet hebben van een onderpand bij die genoemde klant in het rapport? Dan had ik dus een deel van mijn beleggingen kunnen verliezen.

Voor mij is het duidelijk dat ik naast een goede spreiding via een ETF ook voor een spreiding moet zorgen bij meerdere banken/brokers.

5. Het beleggerscompensatiestelsel dekt maar tot 20k aan beleggingen maar Lynx heeft een bescherming via IB LCC tot $500.000 (waarvan max $250.000 cashgelden). Zijn hier ook nog mogelijkheden dat je beleggingen hier buiten vallen?
Ik heb ooit ook een rekening gehad bij Lynx. Op zich niet verkeerd. Echter Lynx is een tussenpersoon voor jou en interactive brokers. Tarieven voor aankoop/verkoop zit bij Lynx minimaal rond de € 5 of 6 euro.
Bij IB zit deze rond de € 1,- . Echter IB vraagt een fee van $120,- per jaar en Lynx € 60,-. Aan/verkopen worden verrekend met de maandfee. Boven de $100.000,- betaal je geen fee bij IB en bij Lynx boven de € 100.000,-

Hier een uitgebreide omschrijving van de bescherming:
https://www.sipc.org/for-investors/what-sipc-protects

Ik vraag mij af of je zowel in aanmerking komt voor de beleggerscompensatieregelnig en de SIPC.

Stel dat DeGiro failliet zou gaan, zou je dan een rechtzaak tegen de AFM kunnen beginnen vanwege nalatigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:36
Ik zoek een broker waarmee ik op de Canadian Securities Exchange aandelen kan verhandelen. Bestaat deze voor ons Nederlanders en zo ja, welke zijn aan te raden?

Ik heb zo via Google niet veel kunnen vinden en mijn eigen bank (Rabo) kon me ook niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:02:
Ik zoek een broker waarmee ik op de Canadian Securities Exchange aandelen kan verhandelen. Bestaat deze voor ons Nederlanders en zo ja, welke zijn aan te raden?

Ik heb zo via Google niet veel kunnen vinden en mijn eigen bank (Rabo) kon me ook niet helpen.
Dit kan via IB.

Zelf handel ik niet op deze beurs, maar ik zou eventueel nog voor je kunnen controleren of specifieke effecten inderdaad beschikbaar zijn.
De term is 'boedel'. Specifiek: 'failliete boedel'. Inboedel is iets anders ;)
Dat doen ze ook, alleen heeft het tijd nodig om alle feiten boven tafel te krijgen en die correct te beoordelen. Daarnaast is dit rapport bij lange na niet de eerste stap geweest in dit proces.
4. Hebben jullie ervaring met het aankopen van VTI/VXUS via opties bij Lynx? Als ik nu een groot bedrag VWRL omzet loop ik dan een valuta risico? (VWRL in euro's genoteerd en VTI/VXUS in dollar).
Op misschien wat kleine verschillen in allocatie na is het valutarisico identiek aan VWRL. De valuta waarin een fonds of ETF verhandeld wordt heeft geen enkele invloed op je valutarisico. Hooguit heeft het invloed op je kosten (voor eventuele valutaconversie).
Lees op die pagina van Lynx eens het stukje "Wat gebeurt er als IB LLC failliet gaat?".
phantom09 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:57:
[...]
Ik vraag mij af of je zowel in aanmerking komt voor de beleggerscompensatieregelnig en de SIPC.
Natuurlijk niet. IB valt niet onder de BCS en Lynx bewaart geen beleggingen van je.
Stel dat DeGiro failliet zou gaan, zou je dan een rechtzaak tegen de AFM kunnen beginnen vanwege nalatigheid?
Vergeet niet dat DEGIRO de nalatige partij is. Bij een eventueel faillissement zijn zij de partij die jou schade kunnen berokkenen door het niet naleven van de eisen.

Waarin is de AFM volgens jou nalatig? En wat zou je willen afdwingen via die rechtszaak?

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 11-08-2020 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 13-07 22:40
Zr40 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:09:
De term is 'boedel'. Specifiek: 'failliete boedel'. Inboedel is iets anders ;)
Oeps, komt vast door de temperatuur, ik smelt hier weg in huis ;)
Dat doen ze ook, alleen heeft dat tijd nodig. Dit rapport is bij lange na niet de eerste stap geweest in dit proces.
Dat is waar maar ze kunnen in die tussentijd wel doorgaan op dezelfde wijze. Nu is het goed afgelopen maar als het fout afloopt is de impact bij grotere portefeuille dan die 20k groot. Spreid jij zelf ook via meerdere brokers/banken?
Op misschien wat kleine verschillen in allocatie na is het valutarisico identiek aan VWRL. De valuta waarin een fonds of ETF verhandeld wordt heeft geen enkele invloed op je valutarisico. Hooguit heeft het invloed op je kosten (voor eventuele valutaconversie).
Ok :). Ik blijf het valuta risico nog altijd een lastig iets vinden. Je loopt dus eigenlijk alleen valuta risico als je een cash in 1x belegd? Omdat ik VWRL verkoop en VTI/VXUS aankoop loop ik dit valuta risico alleen voor de periode dat ik niet belegd ben in de markt?
Lees op die pagina van Lynx eens het stukje "Wat gebeurt er als IB LLC failliet gaat?".
Ik vraag me af of er situaties zijn waarbij je beleggingen niet onder deze bescherming vallen.

De Giro had ook mooie teksten op de site staan maar daar bleek in de praktijk weinig van waar. Zie pagina pagina 65 van het AFM onderzoeksrapport waar onderstaande tekst van de Giro website staat vermeld:

“Uw beleggingen en geld staan veilig en onder toezicht bij DEGIRO. U kunt veilig beleggen bij
DEGIRO. Al uw beleggingen staan namelijk in een apart bewaarbedrijf en zijn volledig
gescheiden van DEGIRO B.V., het bedrijf achter DEGIRO. Doordat uw beleggingen in een
apart bewaarbedrijf zijn ondergebracht zijn uw beleggingen beschermd tegen crediteuren van
DEGIRO. De enige taak van het bewaarbedrijf is het administreren en bewaren van uw
beleggingen. Het voert geen andere activiteiten uit. Dit mag juridisch ook niet. Mocht er
onverhoopt iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel,
maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
magneetje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:57:

Ik vraag me af of er situaties zijn waarbij je beleggingen niet onder deze bescherming vallen.

De Giro had ook mooie teksten op de site staan maar daar bleek in de praktijk weinig van waar.
Hier een uitgebreide omschrijving van de bescherming voor zowel Lynx als Interactive Brokers:
https://www.sipc.org/for-investors/what-sipc-protects

Je mag van Brokers verwachten dat ze zich aan de wet houden, c.q. een bewaarbedrijf hebben. En je mag er ook vanuit gaan dat de AFM of andere instantie dit controleert. Echter is het nooit verkeerd om je vermogen over op zijn minst 2 brokers of meer te spreiden. Ik had dit al gespreid over 2 brokers en was van plan naar alleen DeGiro over te stappen. Echter de alarm bellen zijn flink gaan rinkelen en al afgebouwde bij Robeco wordt nu verder afgebouwd en gaat verdeeld naar IB en Binck. DeGiro ga ik ook afbouden.
Misschien zet ik ook nog in op Buxx zero.

Het mooie van Interactive Brokers is dat ze aangesloten zijn bij SIPC.
Een uitkering van € 20.000,- van de beleggerscompensatie regeling vindt ik maar magertjes. Dit zou ook naar € 100.000,- moeten.

[ Voor 45% gewijzigd door phantom09 op 11-08-2020 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magneetje schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:57:

[...]

Dat is waar maar ze kunnen in die tussentijd wel doorgaan op dezelfde wijze.
Nouja, een hele tijd van tevoren waren er al berichten over dat DEGIRO een boete opgelegd heeft gekregen van de AFM, en DEGIRO was het daar niet mee eens.
Spreid jij zelf ook via meerdere brokers/banken?
Nee.
Ok :). Ik blijf het valuta risico nog altijd een lastig iets vinden. Je loopt dus eigenlijk alleen valuta risico als je een cash in 1x belegd? Omdat ik VWRL verkoop en VTI/VXUS aankoop loop ik dit valuta risico alleen voor de periode dat ik niet belegd ben in de markt?
Je loopt valutarisico wanneer je geld hebt in een bepaalde valuta (incl. EUR) of wanneer je een effect hebt dat noodzakelijkerwijs is verbonden aan een bepaalde valuta (zoals een obligatie).

Voor bedrijven, en zeker grote internationaal opererende bedrijven, ligt het een stuk ingewikkelder. De valuta waarin het verhandeld wordt maakt niets uit - wat wel uitmaakt zijn de valuta waarin ze inkomsten en uitgaven hebben. Dus waarmee ze inkopen, verkopen, diensten afnemen en personeel betalen. Ze rapporteren weliswaar hun cijfers in een bepaalde valuta, maar die cijfers zijn deels ook afkomstig uit andere valuta.

Persoonlijk maak ik mij geen zorgen over valutarisico bij aandelen.
De Giro had ook mooie teksten op de site staan maar daar bleek in de praktijk weinig van waar. Zie pagina pagina 65 van het AFM onderzoeksrapport waar onderstaande tekst van de Giro website staat vermeld:

“Uw beleggingen en geld staan veilig en onder toezicht bij DEGIRO. U kunt veilig beleggen bij
DEGIRO. Al uw beleggingen staan namelijk in een apart bewaarbedrijf en zijn volledig
gescheiden van DEGIRO B.V., het bedrijf achter DEGIRO. Doordat uw beleggingen in een
apart bewaarbedrijf zijn ondergebracht zijn uw beleggingen beschermd tegen crediteuren van
DEGIRO. De enige taak van het bewaarbedrijf is het administreren en bewaren van uw
beleggingen. Het voert geen andere activiteiten uit. Dit mag juridisch ook niet. Mocht er
onverhoopt iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel,
maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf.”
Ja, wat kan ik zeggen. Als de broker zich niet aan de wet of aan de regels houdt, dan helpt geen enkele tekst.

Maar bij IB heb je nog het voordeel dat ze beursgenoteerd zijn. Je kan het jaarverslag inzien. Ze hebben een solide balans. Ze hebben geen reden om zich niet aan de regels te houden, des te meer omdat ze grote institutionele klanten hebben die zelf ook strenge eisen hebben.

Van DEGIRO kon je dat niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
phantom09 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:40:
[...]

AutoFX aan of uit, verkoop gaat van dollar naar euro. Enig wat er gebeurd als je autoFX uit zet je dacht ik € 10,- +0.02% aan kosten hebt i.p.v 0,1%
Dus of AutoFX nou aan of uit staat, het wordt altijd automatisch gewisseld? Wat een gekke naamgeving dan.

Je moet dus ook bij elke transactie 10 euro + 0,02% betalen? Dus dan wordt het uitzetten pas interessant vanaf 10000 euro...

Dacht ik slim te zijn. :| Maar ja, het was ook te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@TimoDimo Nee, er wordt niets automatisch gewisseld als AutoFX uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Zr40 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:23:
@TimoDimo Nee, er wordt niets automatisch gewisseld als AutoFX uit staat.
Dan snap ik het niet meer. Had ik het dan toch goed i.t.t. phantom09 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik weet natuurlijk niet wat je hebt gedaan en wat je precies ziet. :P Maar ik heb zelf een tijdje met en een tijdje zonder AutoFX gewerkt.

Met AutoFX: alle boekingen in de betreffende valuta worden direct geconverteerd naar EUR met 0,1% opslag. Een eventueel aanwezig saldo in die valuta wordt binnen 24 uur geconverteerd.

Zonder AutoFX: alleen handmatige conversie mogelijk. In een account met margin kan je een debet saldo hebben in de betreffende valuta.

Wat ik wel eens heb gedaan is het dividend (in USD) bewaren zonder conversie, voor aankoop van nieuwe aandelen in USD. Bij een tekort zet ik dan AutoFX aan, doe ik de aankoop, en zet ik het snel weer uit. De aankoop wordt dan volledig betaald middels conversie uit het EUR saldo. Het USD saldo wordt niet aangesproken.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 11-08-2020 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Anders vragen aan DeGiro wat er met je US aandelen gebeurd als je AutoFX uitzet. Wordt het op je rekening in dollar gezet of in euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@magneetje Goed dat je het AFM rapport hebt doorgenomen. Misschien kun je dat ook doen met dit topic. Je vragen zijn namelijk al uitgebreid besproken. Ook is er een uitgebreide discussie geweest over het spreiden over meerdere brokers en of dat de veiligheid wel verhoogt (zeker niet altijd).

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 12-08-2020 06:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Tesla komt binnenkort met een 5:1 stocksplit. :Y)

https://ir.tesla.com/news...nces-five-one-stock-split

[ Voor 51% gewijzigd door DJTimo op 12-08-2020 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:15

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Voor wie doet dit er eigenlijk toe? Toch enkel voor mensen bij een broker zitten die niet in deel-aandelen handelt toch? Zodat mensen sneller een kleiner aandeel kuinnen kopen.
Ik ben trouwens wel benieuwd wanneer dit aandeel wat gaat stabiliseren en vooral op welke hoogte.
Met de opkomende batteryday en mogelijk opname in S&P500, kan het nog wel even volatiel blijven denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Joindry schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:57:
[...]

Voor wie doet dit er eigenlijk toe? Toch enkel voor mensen bij een broker zitten die niet in deel-aandelen handelt toch? Zodat mensen sneller een kleiner aandeel kuinnen kopen.
Voor iedereen die toch graag handelt in hele aandelen, zodat ze niet hoeven te vertrouwen op een constructie van de broker. Je kan immers geen fracties van een aandeel bezitten of verhandelen op de beurs.

Het meest zichtbare gevolg daarvan is dat je fracties alleen kan kopen/verkopen via marketable orders (= direct uitvoerbaar). Non-marketable orders komen niet in het orderboek van de beurs.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:45
Hoe werkt dat anyway? Bij de apple en tesla split deze maand. Krijg je dan bij de de DeGiro(of welke broker dan ook) account gewoon extra aandelen en waarde gedeeld door het aantal nieuwe aandelen?

@Zr40 duidelijk thnx

[ Voor 6% gewijzigd door sbmuc op 12-08-2020 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor ieder aandeel dat je bezit ontvang je 3 (AAPL) of 4 (TSLA) extra aandelen. Ieder post-split aandeel representeert dan een eigendom van 1/4 (AAPL) of 1/5 (TSLA) van wat een pre-split aandeel deed. De waarde van het bedrijf blijft gelijk, evenals jouw stake in het bedrijf. Want de waarde per aandeel is weliswaar 1/4e of 1/5e van wat het voorheen was, je hebt nu ook 4x of 5x zoveel aandelen.

Het is net als een pizza. Stel dat je de helft van de pizza bezit. Vervolgens snijd je beide helften in 4 kleinere stukken. Nu zijn er 8 stukken waarvan jij er 4 bezit. Je bezit nog steeds evenveel pizza, alleen heb je nu meer kleinere stukjes.

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik las over de flinke AFM boetes voor ABN. Bijvoorbeeld:
https://www.afm.nl/nl-nl/...bn-amro-abn-amro-clearing
https://www.afm.nl/nl-nl/nieuws/2019/nov/boete-abn-amro

Zegt dit mogelijk iets over de betrouwbaarheid van ABN als broker? Bijvoorbeeld in de vergelijking met Rabo/ING/IB?
(mocht dit al besproken zijn graag een linkje, ik kon het namelijk niet vinden)

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 12-08-2020 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie niets wat relevant is voor het beleggen bij de betreffende aanbieder.

Overigens heeft IB zelf hier laatst ook een boete (of formeel: een settlement, zonder dat de beschuldigingen worden toegegeven of weersproken) voor gekregen: https://www.sec.gov/news/press-release/2020-178

Wel grappig om het verschil in schaal te zien:
ABN AMRO heeft in de periode van 2 februari 2010 tot en met 1 juli 2015 gegevens over 86.796 transacties, uitgevoerd via verschillende afdelingen van ABN AMRO en op verschillende handelsplatformen, niet tijdig aan de AFM gemeld. De AFM rekent ABN AMRO deze overtreding aan vanaf 1 januari 2013.

[..]

ABN AMRO Clearing heeft in de periode van 13 september 2014 tot en met 11 april 2016 gegevens over 11.911 transacties, grotendeels uitgevoerd op de Stuttgart Exchange, niet tijdig aan de AFM gemeld.
Voor 86.796 en 11.911 niet tijdig gemelde transacties zijn boetes opgelegd van respectievelijk € 400.000 en € 500.000.
According to the SEC’s order, over a one-year period, Interactive Brokers failed to file more than 150 SARs to flag potential manipulation of microcap securities in its customers’ account, some of the trading accounting for a significant portion of the daily volume in certain of the microcap issuers.
Voor slechts 150 transacties wordt er gesettled voor $38 miljoen.

[ Voor 65% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2020 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pistachenootje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:01:
Ik las over de flinke AFM boetes voor ABN. Bijvoorbeeld:
https://www.afm.nl/nl-nl/...bn-amro-abn-amro-clearing
https://www.afm.nl/nl-nl/nieuws/2019/nov/boete-abn-amro

Zegt dit mogelijk iets over de betrouwbaarheid van ABN als broker? Bijvoorbeeld in de vergelijking met Rabo/ING/IB?
(mocht dit al besproken zijn graag een linkje, ik kon het namelijk niet vinden)
Nee, het eerste artikel gaat over het niet tijdig melden van transacties aan de AFM. Dat heeft niks te maken met het daadwerkelijk uitvoeren van de transacties zelf. Het tweede artikel gaat over het niet tijdig openbaren van informatie nadat het FD een artikel had uitgebracht waar deze informatie ook in stond. Heeft ook niks te maken met ABN AMRO als broker.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik ben me aan het inlezen in de kosten van IB (kom van DEGIRO maar die vertrouw ik niet meer). Ik lees dat dat inlegbedrag minimaal 10k is en dat er sprake is van een inactivity fee en kosten als je uitboekt. Is dat correct? Op diverse vergelijkingssites als Finner zie ik IB überhaupt niet staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WizZie- schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:28:
Ik ben me aan het inlezen in de kosten van IB (kom van DEGIRO maar die vertrouw ik niet meer). Ik lees dat dat inlegbedrag minimaal 10k is en dat er sprake is van een inactivity fee en kosten als je uitboekt. Is dat correct?
Er is geen minimum inleg (vroeger wel, maar dat is al lang niet meer zo), maar het kostenvoordeel van IB komt voornamelijk naar voren bij schaal. Ik vind IB niet geschikt als je minder dan 10k kan storten.

Je hebt praktisch gezien geen kosten als je uitboekt. Het kost alleen geld als je het meer dan 1x per maand doet. Dat kan je al voorkomen door goed te plannen.

"Inactivity fee" bestaat niet, maar sommigen noemen het zo. Bij waarde onder $100k bedraagt de minimale commissies $10 per maand. Wanneer je minder dan $10 transactiekosten maakt dan wordt dit verhoogd naar $10. Dat heet de "minimum activity fee".

De belangrijkste kosten die je bij IB hebt bovenop de transactiekosten zijn de minimum activity fee (indien onder $100k) en kosten voor de koersdata die je nodig hebt. ($4.50 voor US aandelen, $1.50 voor US opties, € 3 voor Euronext). Alle andere kosten zijn vermijdbaar.

In theorie kan je zelfs zonder koersdata handelen als je een andere bron van koersdata hebt. Maar dat is niet bepaald handig en ik raad het niet aan.
Op diverse vergelijkingssites als Finner zie ik IB überhaupt niet staan.
Dat begrijp ik ook niet. En zeker wanneer dergelijke sites wél de duurdere IB resellers meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:45
Zr40 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:37:
"Inactivity fee" bestaat niet, maar sommigen noemen het zo. Bij waarde onder $100k bedraagt de minimale commissies $10 per maand. Wanneer je minder dan $10 transactiekosten maakt dan wordt dit verhoogd naar $10. Dat heet de "minimum activity fee".

De belangrijkste kosten die je bij IB hebt bovenop de transactiekosten zijn de minimum activity fee (indien onder $100k) en kosten voor de koersdata die je nodig hebt. ($4.50 voor US aandelen, $1.50 voor US opties, € 3 voor Euronext). Alle andere kosten zijn vermijdbaar.
Even voor mijn beeldvorming. Wat telt mee voor die $10 aan minimum activity fee? Bv die koersdata kosten, worden die ook alweer van die $10 af gehaald? Dus als je koersdata van US aandelen + Euronext heb heb betaal je even dom gezegd nog maar $2,50 activity fee (omdat die $4,50 + E3 daar al vanaf gaat, uiteraard dus even voor voorbeeld $ <=> euro van 1 op 1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Even voor mijn beeldvorming. Wat telt mee voor die $10 aan minimum activity fee? Bv die koersdata kosten, worden die ook alweer van die $10 af gehaald? Dus als je koersdata van US aandelen + Euronext heb heb betaal je even dom gezegd nog maar $2,50 activity fee (omdat die $4,50 + E3 daar al vanaf gaat, [small]uiteraard dus even voor voorbeeld $ <=> euro van 1 op 1)
Alleen commissies (transactiekosten) tellen mee. Kosten voor koersdata helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
[...]

Er is geen minimum inleg (vroeger wel, maar dat is al lang niet meer zo), maar het kostenvoordeel van IB komt voornamelijk naar voren bij schaal. Ik vind IB niet geschikt als je minder dan 10k kan storten.

Je hebt praktisch gezien geen kosten als je uitboekt. Het kost alleen geld als je het meer dan 1x per maand doet. Dat kan je al voorkomen door goed te plannen.

In theorie kan je zelfs zonder koersdata handelen als je een andere bron van koersdata hebt. Maar dat is niet bepaald handig en ik raad het niet aan.

[...]

Dat begrijp ik ook niet. En zeker wanneer dergelijke sites wél de duurdere IB resellers meenemen.
Oke bedankt.

Ik wil geen 10k storten, dat vind ik teveel. Maar dan raad je IB dus af? Ik vond DEGIRO met name vanwege het kostenaspect leuk om te beleggen met een paar honderd euro (geen maandelijkse kosten). Voor 100 euro PostNL, Aalberts, ING kopen bijv. Maar als ik dan kijk naar Binck (3,50 euro per maand) of Lynx (duur qua aanschaf) dan is dat helemaal niet zo aantrekkelijk (qua kosten).

Ik zou bij IB dus lang geen 100k op mijn account hebben. En of ik 10 dollar aan transactiekosten zou maken weet ik ook niet, dus ik zou sowieso 10 dollar per maand betalen (aan transacties danwel de "inactivity fee").

Alles bij elkaar lijkt het voor mij als kleine aandelenbelegger (ik wil graag enkele honderden euro's kopen en houden en dan na 2-3 jaar weer verkopen) minder geschikt? Maar dan ben ik dus nog steeds Koos Brokerloos. Op Finner krijgt Trading 212 trouwens 1 ster (waar Binck er 5 krijgt). @JohanNL wist je dat? Ik weet overigens niet of Finner alle wijsheid in pacht heeft, maar mogelijk zegt dat toch wel wat over hun betrouwbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@WizZie- De informatie waar zij zich op baseren klopt niet eens.
Ze hebben Trading212 gewoon 1 ster gegeven omdat het geen Nederlandse instelling is en ook niet onder toezicht staat van Nederlandse toezichthouders.
Als er helemaal geen toezicht zou zijn zou je daar flink op kunnen afrekenen inderdaad, maar dat is hier helemaal niet het geval.
Daarnaast ook omdat ze ook CFD's aanbieden ( op een ander platform van hun waarvoor je je niet hoeft aan te melden )
Je kunt er gewoon voor kiezen hier niet aan mee te doen met 1 klik tijdens het aanmelden.

Ze hebben het helemaal niet over de goede aspecten zoals de gratis handel, inclusief zonder koersopslag effecten kopen in een andere valuta.
Fractional shares en binnenkort komt er ook een soort van auto invest optie.
Wellicht geen Nederlandse helpdesk maar ze hebben wel een ( volgens mij 24/7 ) online support en een eigen forum, dat laatste is toch iets moois wat je veelal mist bij andere brokers.
Maarja zij hebben op een of andere manier foutieve informatie over Trading212...
Aan stortingen/opnamen en dividenduitkeringen zitten ook helemaal geen kosten verbonden.

Ik denk dat als zij IB zouden '' reviewen '' deze ook 1 ster zou krijgen.

[ Voor 49% gewijzigd door JohanNL op 12-08-2020 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WizZie- schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:53:
[...]
Ik wil geen 10k storten, dat vind ik teveel. Maar dan raad je IB dus af? Ik vond DEGIRO met name vanwege het kostenaspect leuk om te beleggen met een paar honderd euro (geen maandelijkse kosten). Voor 100 euro PostNL, Aalberts, ING kopen bijv. Maar als ik dan kijk naar Binck (3,50 euro per maand) of Lynx (duur qua aanschaf) dan is dat helemaal niet zo aantrekkelijk (qua kosten).

Ik zou bij IB dus lang geen 100k op mijn account hebben. En of ik 10 dollar aan transactiekosten zou maken weet ik ook niet, dus ik zou sowieso 10 dollar per maand betalen (aan transacties danwel de "inactivity fee").

Alles bij elkaar lijkt het voor mij als kleine aandelenbelegger (ik wil graag enkele honderden euro's kopen en houden en dan na 2-3 jaar weer verkopen) minder geschikt? Maar dan ben ik dus nog steeds Koos Brokerloos.
Je kan natuurlijk ook om andere redenen dan kosten een broker selecteren, maar inderdaad, voor een klein buy&hold portfolio is IB (en resellers zoals Lynx) zeker niet de goedkoopste.

Maar sowieso is voor 100 euro per keer losse Nederlandse aandelen kopen niet goedkoop, bij welke broker je ook zit. IB rekent al minimaal € 1,50 per order, Binck rekent minimaal € 8. Misschien is beleggen bij je eigen bank wel de beste optie voor zo'n klein portfolio?

Of... hoeveel transacties verwacht je te doen per maand? Misschien ben je al goedkoper uit bij IB vanaf 3 of 4, ondanks de minimum activity fee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 21-07 10:02
Zit na het ABN nieuws toch een beetje te dubben of ik niet gewoon m’n 20% winst moet pakken en de boel te verkopen.

Van al m’n Corona aankopen hobbelde ABN er steeds maar een beetje achteraan en ik vraag me af hoe veel bestaansrecht ze als “Noord Europese” bank straks nog hebben.

De markt reageert vooralsnog positief, maar ik heb een beetje moeite de “wijsheid van de markt” te vertrouwen deze maanden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Zr40 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:14:
[...]

Je kan natuurlijk ook om andere redenen dan kosten een broker selecteren, maar inderdaad, voor een klein buy&hold portfolio is IB (en resellers zoals Lynx) zeker niet de goedkoopste.

Maar sowieso is voor 100 euro per keer losse Nederlandse aandelen kopen niet goedkoop, bij welke broker je ook zit. IB rekent al minimaal € 1,50 per order, Binck rekent minimaal € 8. Misschien is beleggen bij je eigen bank wel de beste optie voor zo'n klein portfolio?

Of... hoeveel transacties verwacht je te doen per maand? Misschien ben je al goedkoper uit bij IB vanaf 3 of 4, ondanks de minimum activity fee?
Nee zeker, ik wil ook niet alleen "op kosten" selecteren, want zie DEGIRO. Goedkoop is blijkbaar in potentie gevaarlijk.

Ik zal zeker geen groot portfolio onderhouden nee (qua geldomvang), maar waarschijnlijk zal 3-4 transacties per maand wel aan de orde zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:47
WizZie-, ik denk dat ik in jouw geval gewoon bij DeGiro zou blijven. De AFM heeft ze nu toch op de korrel, dus met relatief kleine bedragen voldoet het toch prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
feelthepower schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:34:
WizZie-, ik denk dat ik in jouw geval gewoon bij DeGiro zou blijven. De AFM heeft ze nu toch op de korrel, dus met relatief kleine bedragen voldoet het toch prima?
Op zich wel, maar wellicht is Trading 212 - wat Johan aanraadt - dan een nog betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:14:
[...]

Nouja, hiervoor bieden Trading212 en Bux0 dus echt een uitkomst doordat je daar kunt handelen zonder transactiekosten en in Trading212's geval kun je ook fracties van aandelen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
JohanNL schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

Nouja, hiervoor bieden Trading212 en Bux0 dus echt een uitkomst doordat je daar kunt handelen zonder transactiekosten en in Trading212's geval kun je ook fracties van aandelen kopen.
Ik vind de Trading212 demo account ook wel geinig, gebruik ik nu enkele dagen. Had me ingelezen in Heineken wat vorige week dipte en dat bedrijf is toch wel een mooie voor de lange termijn. Uiteraard nu verlies gedraaid, maar gezond genoeg om er beter uit te komen. Mijn 2 shares staan op die demo account nu al op een kleine winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier ook tevreden met Trading212. Inmiddels staat er ongeveer 12k en wil daarom eigenlijk voor volgende jaar voor de lange termijn en ETFs een Nederlandse grote naam erbij. Nu met Corona lijkt echter het te zelf uitkiezen van aandelen iets succesvoller dan blindelings de markt volgen.

Voor de grap ben ik gister met demo van CFD gaan spelen en begrijp dat het verslavend kan zijn en begon zelfs na te denken om er een beetje mee te gaan spelen. Echter had ik een shortpositie op Tesla openstaan en toen kwam de aankondiging stocksplit en was ik de helft van mijn 50k demo geld kwijt :+ Vervolgens op andere ook flinke verliezen dus ik blijf daar ver vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Hoe zit dat met die TSLA stock split belasting technisch? Er staat dat je per aandeel dat je bezit 4 aandelen uitgekeerd krijgt als dividend. Moet je daar dividendbelasting over betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Deveon schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:10:
Hier ook tevreden met Trading212. Inmiddels staat er ongeveer 12k en wil daarom eigenlijk voor volgende jaar voor de lange termijn en ETFs een Nederlandse grote naam erbij. Nu met Corona lijkt echter het te zelf uitkiezen van aandelen iets succesvoller dan blindelings de markt volgen.

Voor de grap ben ik gister met demo van CFD gaan spelen en begrijp dat het verslavend kan zijn en begon zelfs na te denken om er een beetje mee te gaan spelen. Echter had ik een shortpositie op Tesla openstaan en toen kwam de aankondiging stocksplit en was ik de helft van mijn 50k demo geld kwijt :+ Vervolgens op andere ook flinke verliezen dus ik blijf daar ver vandaan.
Daarnaast is dit hun alternatieve verdienmodel.
Er zullen vast wel meer mensen zijn waarvoor simpel aandelen kopen en verkopen te saai is en dan maar met CFD's gaan spelen, met echt geld.
De juiste beslissing is inderdaad om hier ver vandaan te blijven ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
WizZie- schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

Op zich wel, maar wellicht is Trading 212 - wat Johan aanraadt - dan een nog betere keuze.
Dan zou je er vanuit moeten gaan dat Trading212 veiliger is dan DeGiro. Daar kun je vraagtekens bij zetten. Zie eerdere discussies in dit topic.

Ik denk dat de stemming in dit topic jegens DeGiro soms een beetje doorslaat. Tuurlijk zijn er dingen fout gegaan in het verleden maar dat betekent nog niet dat het nu een gevaarlijke partij is... En al helemaal niet voor portefeuilles van <20k.

Als je perse de hoogste kwaliteit wil qua broker kan ik dat begrijpen maar dan zul je wel meer moeten betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 12-08-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Deveon schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:10:

Oke je had nu 25k verloren met CFD op Tesla short. Maar wat als je gelijk had gekregen? Dan had je 25k gewonnen of een veelvoud daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

jugger naut schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:14:
Hoe zit dat met die TSLA stock split belasting technisch? Er staat dat je per aandeel dat je bezit 4 aandelen uitgekeerd krijgt als dividend. Moet je daar dividendbelasting over betalen?
Voor zover ik weet niet. Een stock split of een stock dividend levert geen extra waarde op, dus er is niets waarover inhouding plaats zou kunnen vinden.

Daarnaast betaal je als particulier in Nederland in box 3 uberhaupt geen dividendbelasting. Een eventuele inhouding kan je verrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
Stock Splits worden blijkbaar wel vaker als een dividend event geadministreerd. Dus met Record Date, Pay Date etc.Is mij nooit eerder opgevallen.

https://eresearch.fidelit...nceCalls.jhtml?tab=splits
WizZie- schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

Oke je had nu 25k verloren met CFD op Tesla short. Maar wat als je gelijk had gekregen? Dan had je 25k gewonnen verdiend of een veelvoud daarvan?
winnen doen we niet op de beurs, dat is voor het casino :P

[ Voor 42% gewijzigd door DJTimo op 12-08-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
WizZie- schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

Oke je had nu 25k verloren met CFD op Tesla short. Maar wat als je gelijk had gekregen? Dan had je 25k gewonnen of een veelvoud daarvan?
In principe is dat mogelijk, maar dit was een gedwongen verkoop (margin call?) en in principe wilde ik hanteren dat ik bij enkele procenten winst al de winst pak. Ook bijvoorbeeld met de goudkoers zag ik de winst/verlies elke seconde duizenden euro's wisselen. Er zit zoveel leveraging achter dat je gewoon heel snel geld kan verdienen, maar ook net zo snel verliezen. Je kansen zijn waarschijnlijk beter dan in het casino, maar het blijft gewoon gokken. Ik ken ook iemand hieraan teveel geld verloren heeft, ook nog eens geld wat hij eigenlijk niet kon missen. 8)7

@JohanNL Soms moet je het toch even ervaren. Ik merk in het invest deel dat ik de bedragen ook niet echt als geld zie. Even een paar honderd euro inleggen doe ik een stuk sneller dan iets van €50 kopen, al is het makkelijk praten zo lang alles nog in de plus zit. Eigenlijk wil ik dit jaar mijn inleg niet meer vergroten, nu nog waarmaken.

Edit:
Laatst zat ik bij FlatEx te kijken en zag trouwens dat ze naast de fee voor aan én verkoop ook een fee hanteren voor het houden van de aandelen (gelijk aan verkoop + koop). Dit geld trouwens niet voor aandelen van vóór de tariefaanpassing. Daarnaast staat in het kostenoverzicht een korting verwerkt om het Nederlandse tarief te realiseren ipv het Duitse tarief, dat zal vast niet lang stand houden.

[ Voor 31% gewijzigd door Deveon op 12-08-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Deveon schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:00:
[...]

In principe is dat mogelijk, maar dit was een gedwongen verkoop (margin call?) en in principe wilde ik hanteren dat ik bij enkele procenten winst al de winst pak. Ook bijvoorbeeld met de goudkoers zag ik de winst/verlies elke seconde duizenden euro's wisselen. Er zit zoveel leveraging achter dat je gewoon heel snel geld kan verdienen, maar ook net zo snel verliezen. Je kansen zijn waarschijnlijk beter dan in het casino, maar het blijft gewoon gokken. Ik ken ook iemand hieraan teveel geld verloren heeft, ook nog eens geld wat hij eigenlijk niet kon missen. 8)7
Maar bij Trading 212 is het dus zo dat die kennis van jou voor ons heeft betaald m.b.t. het kopen/verkopen van "gewone" aandelen, aangezien dat gratis is op dat platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
WizZie- schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:12:
[...]

Maar bij Trading 212 is het dus zo dat die kennis van jou voor ons heeft betaald m.b.t. het kopen/verkopen van "gewone" aandelen, aangezien dat gratis is op dat platform?
In zijn geval was dat crash van het pond op 7 oktober 2016. Ongekende gebeurtenis en hij is er niet erg open over gezien het hem tienduizenden euro's gekost heeft en daar nog steeds het resultaat van merkt. Volgens mij bestond Trading212 toen nog niet eens.

De relatie van CFD en Invest werkt denk ik twee kanten op. De Invest klanten zijn natuurlijk voor Trading212 een voordelige keus om aandelen te lenen om op CFD te gebruiken/aan te bieden zodat ze méér winst maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 12-08-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Edit:
Laatst zat ik bij FlatEx te kijken en zag trouwens dat ze naast de fee voor aan én verkoop ook een fee hanteren voor het houden van de aandelen (gelijk aan verkoop + koop). Dit geld trouwens niet voor aandelen van vóór de tariefaanpassing. Daarnaast staat in het kostenoverzicht een korting verwerkt om het Nederlandse tarief te realiseren ipv het Duitse tarief, dat zal vast niet lang stand houden.
Waar heb je dit gelezen? Kan dit zo niet vinden op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:39:
[...]

Waar heb je dit gelezen? Kan dit zo niet vinden op hun website.
Bij het plaatsen van een order onder "Kosten & Impact" staat onderaan "Totale kosten voor een aanhoudperiode van één jaar". Google geeft verder ook geen resultaten op "flatex aanhoudperiode"... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

Bij het plaatsen van een order onder "Kosten & Impact" staat onderaan "Totale kosten voor een aanhoudperiode van één jaar". Google geeft verder ook geen resultaten op "flatex aanhoudperiode"... 8)7
Als ik ze het voordeel van de twijfel geef klinkt dat als: "wat zouden de totale kosten zijn als je na een jaar weer verkoopt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Deveon schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

Ze bedoelen hiermee als je de positie die je wilt aankopen hetzelfde jaar ook weer gaat sluiten, staat onderaan in de tekst ;)
Dan betaal je dus inderdaad 2 x die €3,90

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NvUWSoFfTHNpPaTY_nLIm8Li5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MEfiLCL3dvMWbYYAYUE18WsF.png?f=fotoalbum_large

Lopende kosten zijn voor alsnog 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ah, dat ziet er in de webinterface een stuk overzichtelijker uit dan op mijn iPhone :+

Wel bijzonder dat ik andere tarieven heb, uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, maar bij mij staat 4,40 per aankoop/verkoop en 0,50 euro onder terugbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Deveon schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:45:
Ah, dat ziet er in de webinterface een stuk overzichtelijker uit dan op mijn iPhone :+

Wel bijzonder dat ik andere tarieven heb, uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, maar bij mij staat 4,40 per aankoop/verkoop en 0,50 euro onder terugbetaling.
Oh ja de mobiele interface is echt heel slecht gemaakt inderdaad.
Toen ik er nog actiever op handelde was het ook al zo'n gedoe om op de pagina te komen waarbij je een bepaalt aandeel kon kopen/verkopen.

Maarja das war einmal, inmiddels zijn ze niet meer interessant door de transactiekosten + verhoogde spread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het is ook niet mijn favoriet, maar ik was een beetje laks op het nieuws dat er transactiekosten zouden komen voor de verkoop dus er staat nog wel wat. Goed voor een lange termijn strategie! Daarnaast bieden krediet op je huidige aandelen waardoor ik een lage order heb uit staan en pas de balans hoef aan te vullen als die lukt (ja, vanochtend zei dat ik niets meer ging kopen en dat ging niet om deze order :+). Eerst was ik van plan om de boel over te hevelen naar Trading212 maar daar staat inmiddels ook bijna 13k en vind de spreiding eigenlijk wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Deveon Zolang Flatex nog geen bewaarloon vraagt is er ook nog geen reden het eraf te halen :p

Maar interessante manier om dat '' Flatkrediet '' te gebruiken! Als een order van je wordt uitgevoerd heb je ook 2 handelsdagen de tijd je saldo aan te vullen zonder dat je negatieve rente betaalt, want effectenorders worden pas 2 handelsdagen later gefactureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 21:59
Get!em schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:48:

Kernvraag: wil je het op eigen naam, of op naam kind.

Gezien ik op dit moment dezelfde keuze aan het maken ben: ik kies nu voor de studiepot voor kind op: mijn eigen naam.
Redenen: Veel kindrekeningen staat het geld vast tot 18 jaar, zijn duurder bij beleggingsrekeningen, en hebben meestal geen of beperktere keuze qua beleggingen.
Reden twee: op eigen naam, kun je het geld, als het gaat studeren (ook al is dat voordat ze 18 worden) zelf gebruiken om je kind te ondersteunen in de studiekosten (wat dus geen schenking is en de bijbehorende heffingen ontloop je dus):
Reden 3: als je kind 18 is, en het geld zou op zijn eigen naam zijn, dan kan hij dat geheel vrij besteden. Als ouders kun je dan dus niet meer bijsturen.

Heb je de keuze eenmaal gemaakt om op je eigen naam te doen, dan kun je terugvallen op de hier eerder genoemde aanbieders van goedkope beleggingsrekeningen.
Kies je wel voor een beleggingrekenging op naam van kind, dan zijn er wel een aantal blogs die dat ook hebben uitgezocht. Waaronder MrFob: https://www.financieelona...og.nl/beleggen-voor-kind/
Ik ben hier ook mee bezig. Ik wil voor mijn beide kinderen maandelijks een bedrag apart gaan zetten. Eigenlijk wil ik maandelijks wat ETFs voor ze aanschaffen. Ze hebben met dank aan hun grootvader beiden al accounts bij Binck maar de maandelijkse kosten zijn dan best hoog, een minimum van ze euro per ETF transactie. Bij DeGiro heb ik zelf een account en zijn de ETFs die ik wil gratis mits het een maandelijkse transactie is. Kosten van zes euro per transactie zijn al gauw 6-10% van de maandelijkse inleg dus dat is onzinnig. Bij DeGiro kan je echter geen account voor minderjarigen openen.

Ik weet niet of andere aanbieder veel goedkoper zijn dan Binck, maar volgens mij kan ik nu beter gewoon alles op mijn eigen Giro account storten en met Excel bijhouden wie wat heeft, of zie ik dit verkeerd?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 20:02
Dr. Strangelove schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:46:
[...]

Ik ben hier ook mee bezig. Ik wil voor mijn beide kinderen maandelijks een bedrag apart gaan zetten. Eigenlijk wil ik maandelijks wat ETFs voor ze aanschaffen. Ze hebben met dank aan hun grootvader beiden al accounts bij Binck maar de maandelijkse kosten zijn dan best hoog, een minimum van ze euro per ETF transactie. Bij DeGiro heb ik zelf een account en zijn de ETFs die ik wil gratis mits het een maandelijkse transactie is. Kosten van zes euro per transactie zijn al gauw 6-10% van de maandelijkse inleg dus dat is onzinnig. Bij DeGiro kan je echter geen account voor minderjarigen openen.

Ik weet niet of andere aanbieder veel goedkoper zijn dan Binck, maar volgens mij kan ik nu beter gewoon alles op mijn eigen Giro account storten en met Excel bijhouden wie wat heeft, of zie ik dit verkeerd?
Het vereist wel ijzeren discipline als ook dat je minimaal je partner erin mee moet nemen tav je sheet mocht je om wat voor onfortuinlijke redenen er niet meer zijn en misschien zelfs ergens op schrift vastleggen. Betwistingen over geld komen in de beste families voor helaas.

Misschien dat je via Binck Fundcoach ook kinderrekeningen kunt openen. Dan heb je de transactiekosten niet bij periodiek inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bij verschillende aanbieders kun je meerdere gratis rekeningen / potjes openen.
Dus geen rekening op naam kind, maar op je eigen naam en dan meerdere potjes. Kan oa bij fitvermogen, bnd, en dus ook binck.

Maar zoals miki zegt: geen kosten bij maandelijkse overboeking. Dus gewoon aanhouden die rekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:08:
Ik zie niets wat relevant is voor het beleggen bij de betreffende aanbieder.

Overigens heeft IB zelf hier laatst ook een boete (of formeel: een settlement, zonder dat de beschuldigingen worden toegegeven of weersproken) voor gekregen: https://www.sec.gov/news/press-release/2020-178
Hier in Nederland kunnen we aanbieder checken op de site van de AFM. O.a. DeGiro:

https://www.afm.nl/nl-nl/...eer-je-aanbieder?q=degiro

Weet jij zo op welke site wij interactive brokers kunnen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Wellicht krijgt Finner een commissie van brokers die ze meenenem in hun beoordeling. En IB wil ze geen commisie geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
WizZie- schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:53:
[...]

Oke bedankt.

Als je onder de 20K blijft zit je prima bij DeGiro. Wil je toch nog een andere goedkope broker dan is misschien Buxx Zero wat.

Ik ben zelf ook ooit begonnen met een paar honderd gulden te gaan beleggen. $100.000,- inleggen bij IB is geen probleem voor mij. Gewoon mijn porfolio bij DeGiro verkleinen :)
Dus hou vol en na een lange tijd heb je ook flink wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:05:
[...]

Hier in Nederland kunnen we aanbieder checken op de site van de AFM. O.a. DeGiro:

https://www.afm.nl/nl-nl/...eer-je-aanbieder?q=degiro

Weet jij zo op welke site wij interactive brokers kunnen checken?
Kom op zeg, 5 seconden op Google, zoekterm "check broker": https://brokercheck.finra.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Edit:
Eerst alles gratis, dan kosten rekenen voor aan/verkopen en voor nieuw aangeschafte aandelen nog een fee vragen. Wil ze hun klanten kwijt raken of wat?
Ik snap dat een broker zijn tarieven wijzijgt, maar niet zo drastisch. Daar hou ik niet van.

Met Flatex ben ik trouwens klaar mee. Volgend jaar gaat het op in DeGiro. En daar is genoeg over gezegt.

[ Voor 12% gewijzigd door phantom09 op 12-08-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:15:
[...]

Kom op zeg, 5 seconden op Google, zoekterm "check broker": https://brokercheck.finra.org/
Euh, ik zie namen van mensen die bij IB werken en dan ? Nvm vergat dat je ook op firm kan checken :F .

Thnx. _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 12-08-2020 21:01 ]

Pagina: 1 ... 164 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.