Python 2 script zo te zien en ik gok dat je hem runt met Python 3. Je kan proberen 2to3 script te draaien om het script automatisch te updaten. En uiteraard de maker te vragen het te updaten (of via een ticket als het open source is).Panzer_V schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:27:
[...]
Kan het kloppen dat dit script niet meer werkt? Ik probeerde hem aan te passen om NT Small Cap data op te vragen maar krijgt een run error. Iets met
[Traceback (most recent call last):
File "script.py", line 2, in <module>
import requests
ModuleNotFoundError: No module named 'requests']
Raar....paar maanden terug nog succesvol gebruik gemaakt van dit script.
Toevallig iemand hier die mij kan helpen?
Even de 'requests' package installeren?Panzer_V schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:27:
[...]
Kan het kloppen dat dit script niet meer werkt? Ik probeerde hem aan te passen om NT Small Cap data op te vragen maar krijgt een run error. Iets met
import requests
Het script werkt wel alleen de parser niet meerPanzer_V schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:27:
[...]
import requests
Even een andere zoeken of lokaal op je eigen pc draaien.
Weet iemand of het mogelijk is om in één grafieklijn het rendement te verwerken van de afgelopen jaren van NT World, EM én small caps en dat af te zetten tegen NT World + EM en de 2 NN fondsen? Ik ben benieuwd welke er als beste uit de bus komt, zit er namelijk over te denken om van NN naar NT (ING) over te stappen i.v.m. grotere spreiding/minder uitsluitingen. Ik zat zelf te stoeien met https://markets.ft.com/data/funds/uk/compare en daar kan je al die afzonderlijke fondsen wel vergelijken mbv de ISIN codes, maar geloof niet helemaal wat ik beoog.
@WizZie- NT small caps bestaat nog niet zo lang. Je zou IUSN in plaats kunnen nemen. Op Morningstar.nl kun je volgens mij een vergelijking maken.
Aangepast script met NT Small cap + een nieuwe locatie voor een online parser:
script
Bijsluiter: regels 18 en 22 en 23 dien je alleen aan te passen!
Online parser: https://repl.it/languages/python3
Have fun
script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| import csv import requests from lxml import html from datetime import datetime from enum import Enum class Fund(Enum): NT_World = 'NL0011225305', 92253116 NT_EM = 'NL0011515424', 94101998 NT_Small = 'NL0013552078', 545846619 def __init__(self, isin, id): self.isin = isin self.id = id fund = Fund.NT_Small url = 'https://markets.ft.com/data/equities/ajax/get-historical-prices' params = { 'startDate': '2000/01/01', 'endDate': '2020/01/01', 'symbol': fund.id } resp = requests.get(url, params) j = resp.json() doc = html.fragment_fromstring('<table>' + j['html'] + '</table>') data = [] for row in doc: day = row[0][0].text close = float(row[4].text) day = datetime.strptime(day, '%A, %B %d, %Y').date() data.append((day, close)) with open(fund.name + '.csv', 'w', newline='') as f: c = csv.writer(f) c.writerows(data) |
Have fun
Ik heb wel een mail ontvangen van DEGIRO over dat een aandeel onder de 10% verlies is.
Wat is er met Galapagos aan de hand dat het zo laag staat? Over 2 dagen komen de halfjaarcijfers, is de verwachting dat het negatief uitpakt of zo?
Wat is er met Galapagos aan de hand dat het zo laag staat? Over 2 dagen komen de halfjaarcijfers, is de verwachting dat het negatief uitpakt of zo?
De trend is al sinds half mei neerwaarts. Zat wel een en ander aan lucht in volgens mij.Qunix schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:03:
Ik las gisteren even de essentiële beleggersinformatie document van NT World beleggingsfonds door. Daarin las ik terug dat er een max. uitstapvergoeding van 1,00 % kan zijn.
Best wel fikse kosten waarvan je in de toekomst niet zeker weet of je ze krijgt of niet?
Best wel fikse kosten waarvan je in de toekomst niet zeker weet of je ze krijgt of niet?
Met dat soort kosten heb je doorgaans niet te maken als particuliere beleggerCrasheeee schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:45:
Ik las gisteren even de essentiële beleggersinformatie document van NT World beleggingsfonds door. Daarin las ik terug dat er een max. uitstapvergoeding van 1,00 % kan zijn.
Best wel fikse kosten waarvan je in de toekomst niet zeker weet of je ze krijg of niet?
Wat je wel hebt is een op/afslag; de koers wordt iets hoger of iets lager gezet dan de onderliggende waarde, zodat de kosten voor het in/uitstappen van het fonds niet ten koste komen van de prestaties van het fonds.
In principe zouden ze dat wel met een hele procent kunnen doen in een extreem scenario, maar doorgaans is 0,1 - 0,15% zo'n beetje wat in het prospectus staat als maximum.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik heb al een aantal keer wat NT verkocht, nog nooit mee te maken gehad.Crasheeee schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:45:
Best wel fikse kosten waarvan je in de toekomst niet zeker weet of je ze krijg of niet?
Op Reddit heeft iemand dit uitgezocht (voor de Rabobank).Crasheeee schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:45:
^ mooi verhaal heeft ie er van gemaakt maar het kan worden samengevat met zijn laatste zin: "In de praktijk blijken de instapkosten 0% te zijn".
Ik raad je aan om dan toch nog de EBI goed door te lezen:Crasheeee schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:45:
Als je broker (bank) geen kosten rekent voor aan- en verkoop dan heb je die dus ook niet. Het enige wat je hebt is swing pricing maar daar heeft iedereen last van, zowel positief als negatief. Zie verder ook reactie van @PistachenootjeDe vermelde instap- en uitstapvergoedingen zijn maximumcijfers en in sommige gevallen betaalt u mogelijk minder. Uw financieel adviseur of distributeur kan u informeren over de feitelijke kosten.
Dankjewel!Miki schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:53:
Aangepast script met NT Small cap + een nieuwe locatie voor een online parser:
script
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 import csv import requests from lxml import html from datetime import datetime from enum import Enum class Fund(Enum): NT_World = 'NL0011225305', 92253116 NT_EM = 'NL0011515424', 94101998 NT_Small = 'NL0013552078', 545846619 def __init__(self, isin, id): self.isin = isin self.id = id fund = Fund.NT_Small url = 'https://markets.ft.com/data/equities/ajax/get-historical-prices' params = { 'startDate': '2000/01/01', 'endDate': '2020/01/01', 'symbol': fund.id } resp = requests.get(url, params) j = resp.json() doc = html.fragment_fromstring('<table>' + j['html'] + '</table>') data = [] for row in doc: day = row[0][0].text close = float(row[4].text) day = datetime.strptime(day, '%A, %B %d, %Y').date() data.append((day, close)) with open(fund.name + '.csv', 'w', newline='') as f: c = csv.writer(f) c.writerows(data)
Have fun
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Is de order inmiddels al uitgevoerd? Als het goed is zou dit dus vandaag moeten gebeuren? Ik zie wel dat de koers van het NT World fonds gisteren inmiddels weer is aangepast.Hugo! schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:38:
Ik ben redelijk nieuw met fondsen en door al de verhalen hier wilde ik wat NT kopen via de Rabobank. Heb zondag morgen een order uitgezet in de hoop dat deze maandag aangekocht zouden worden. Op dit moment staat de order nog steeds op "Lopend". Ook de koers is sinds vrijdag niet veranderd. Misschien een domme vraag maar wanneer worden deze koersen nu aangepast en mijn order uitgevoerd?
@mark de man zag gisteren inderdaad dat de koers is aangepast, helaas staat de order nog steeds op "lopend". Verwachte eigenlijk dat dit zou veranderen om vanmiddag 14:00.
Dank voor deze uitleg. Ik had me gek genoeg nog niet zo goed gerealiseerd dat in geval van een early assigment er ook geen man overboord is.Zr40 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:00:
[...]
Die kans is klein, maar niet onmogelijk. Iemand die vóór expiration de optie uitoefent geeft jou de time value cadeau. Oftewel, als je onmiddellijk je oorspronkelijke positie zou herstellen (long 100 AMD, short 1 $75 aug 28 call) dan houd je nog geld over.
Als dit bij wijze van spreken op 27 augustus gebeurt, dan ben je 100 aandelen AMD kwijt in ruil voor de strike. Maar in feite heeft de tegenpartij jou de transactiekosten van de helft van de roll bespaard. Want de intrinsieke waarde zou je toch al inleveren wanneer je de geschreven call terugkoopt.
Je hebt na early assignment twee mogelijkheden als je verder wilt met dit aandeel:
1. Het oorspronkelijke plan volgen. Koop 100 AMD en schrijf de 16 okt $80 call (of welke andere call tegen die tijd het meest gunstig is). Dit heeft praktisch hetzelfde financiële resultaat als wanneer er niets gebeurd was en je had gerold.
2. Koop alleen de aandelen AMD en laat de opties verder zitten. Dit heeft praktisch hetzelfde financiële resultaat als zelf je geschreven call terugkopen zonder te rollen.
Bij dividend-uitkerende aandelen bestaat er bij geschreven calls nog een risico van 'dividend poaching'. AMD keert geen dividend uit, dus dat is hier niet van toepassing. Kort gezegd houdt het in dat wanneer de optie ITM is en de time value kleiner is dan de dividendbetaling, het gunstig is voor de houder van de call om vlak voor ex-dividend de call uit te oefenen.
Ik overweeg nu om ook covered calls te gaan schrijven op mijn SPY, aangezien ik die ook levenslang wil houden. Zijn er nog specifieke risico's om rekening te houden bij het schrijven van opties op zo'n ETF?
Bij het schrijven van covered calls verkoop je de uiteindelijke koerswinst die boven de strike uit zou komen. Je beperkt je eigen winst tot het niveau van de strike, in ruil voor het ontvangen van premie.
In andere woorden zeg je: "Ik acht het onwaarschijnlijk dat de koers boven de strike komt op expiration. Dus ik ontvang graag de premie in ruil voor het afstaan van het meerdere (en transactiekosten voor het opnieuw kopen van de aandelen) mocht dat toch gebeuren."
Er zijn twee uitkomsten mogelijk bij expiration: je houdt de aandelen en de premie, of je ontvangt de strike en houdt de premie.
SPY keert dividend uit, dus hier kan je wel te maken krijgen met dividend poaching. Sommige brokers (waaronder IB) sturen automatisch een bericht enkele dagen voor ex-dividend met de verwachting of dit wel of niet zal gebeuren.
Voor de rest heb je geen extra risico ten opzichte van alleen een long positie in het aandeel.
In andere woorden zeg je: "Ik acht het onwaarschijnlijk dat de koers boven de strike komt op expiration. Dus ik ontvang graag de premie in ruil voor het afstaan van het meerdere (en transactiekosten voor het opnieuw kopen van de aandelen) mocht dat toch gebeuren."
Er zijn twee uitkomsten mogelijk bij expiration: je houdt de aandelen en de premie, of je ontvangt de strike en houdt de premie.
SPY keert dividend uit, dus hier kan je wel te maken krijgen met dividend poaching. Sommige brokers (waaronder IB) sturen automatisch een bericht enkele dagen voor ex-dividend met de verwachting of dit wel of niet zal gebeuren.
Voor de rest heb je geen extra risico ten opzichte van alleen een long positie in het aandeel.
Eén van mijn Amerikaanse fondsen heeft het uitzonderlijk goed gedaan en staat momenteel op een return van 37%. Het maakt deel uit van mijn fondsenmix waarin ik maandelijks een vast bedrag beleg. Dus in principe als langetermijninvestering.
Eigenlijk trek ik mij niet veel aan van de evolutie van mijn fondsen, maar deze return staat nu zo hoog dat ik mezelf afvraag of het niet verstandiger is dit fonds te kapitaliseren en het geld in minder risico onder te brengen?
Eigenlijk trek ik mij niet veel aan van de evolutie van mijn fondsen, maar deze return staat nu zo hoog dat ik mezelf afvraag of het niet verstandiger is dit fonds te kapitaliseren en het geld in minder risico onder te brengen?
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Van winstpakken is nog nooit iemand armer geworden. Je kan bv ook de helft sluiten.
@Darks als je een buy en hold belegger bent is herbalanceren normaal. Om welk fonds gaat het? Welke fondsen heb je? In welke verhouding? Wat is je beleggingshorizon? Etc.etc.
[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 05-08-2020 14:44 ]
Ja bij de ING ook nog niet zie ik, misschien aan het eind van vandaag.Hugo! schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:19:
@mark de man zag gisteren inderdaad dat de koers is aangepast, helaas staat de order nog steeds op "lopend". Verwachte eigenlijk dat dit zou veranderen om vanmiddag 14:00.
Recent mijn eerste spinoff meegemaakt (MTCH, met destijds positie in oud-MTCH), nu komt mijn eerste merger er aan. TDOC neemt LVGO over. Ik heb in beide een positie 
edit: na open: LVGO -8%, TDOC -14%
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 05-08-2020 15:46 ]
Afhankelijk van de handelskalender is de kans groot dat het vanavond pas bijgeschreven wordt en anders morgenochtend. Beleggingsfondsen kennen een hele andere wijze van handelen dan ETF's die dagelijks continu verhandelbaar zijn op de beurs.mark de man schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:50:
[...]
Ja bij de ING ook nog niet zie ik, misschien aan het eind van vandaag.
Dit had je ook uit de EBI en factsheet kunnen halen als ook hier binnen dit topic te zoeken naar NT of Northern Trust, het onderwerp is meerdere malen behandeld.
Aardig rendementje YtD, die TDOC en LVGO. Klasse gedaan.Zr40 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:07:
Recent mijn eerste spinoff meegemaakt (MTCH, met destijds positie in oud-MTCH), nu komt mijn eerste merger er aan. TDOC neemt LVGO over. Ik heb in beide een positie
Klopt, lijkt dus drie dagen te duren als het morgenochtend wordt bijgeschreven. Goed om te weten als je snel van fondsen wilt wisselen of het geld van het verkochte fonds snel in een ander aandeel wilt stoppen.Miki schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:14:
[...]
Afhankelijk van de handelskalender is de kans groot dat het vanavond pas bijgeschreven wordt en anders morgenochtend. Beleggingsfondsen kennen een hele andere wijze van handelen dan ETF's die dagelijks continu verhandelbaar zijn op de beurs.
Dit had je ook uit de EBI en factsheet kunnen halen als ook hier binnen dit topic te zoeken naar NT of Northern Trust, het onderwerp is meerdere malen behandeld.
Nee dat doet het dus niet, heb je je überhaupt verdiept in wat je aangekocht hebt of ben je blind de kudde gaan volgen? Uit alles maak ik op dat je echt geen flauw benul hebt en klakkeloos alles bent gaan doorklikken zonder te lezen. Bij ING en zeer waarschijnlijk bij Rabo en ABN wordt je heel duidelijk gewezen op wat het soort effect + risico's wat je koopt voordat je überhaupt een order mag plaatsen. Sorry dat ik hier een writser-tje doe maar alsjeblieft stop met zelf beleggen als je niet begrijpt wat je aan het doen bent. Geef het uit handen of open een rekening bij Meesman.mark de man schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:51:
[...]
Klopt, lijkt dus drie dagen te duren als het morgenochtend wordt bijgeschreven. Goed om te weten als je snel van fondsen wilt wisselen of het geld van het verkochte fonds snel in een ander aandeel wilt stoppen.
Ten eerste is er een handelskalender, die kun je vinden op de Nederlandse site van Northern Trust fondsen, onder de koerstabel. Daar kun je teruglezen dat 3 augustus een bank holiday was en een aantal fondsen niet verhandeld werden, waaronder NT World. Dus vanaf 4 augustus wordt je order pas in behandeling genomen en start pas T+2 > check de factsheet maar erop na en zoek in de rechterkolom op afrekening. Dus morgen 6 augustus vind de afrekening plaats. Afhankelijk van hoe snel de bank de orders kan verwerken zie je die aan het einde van de dag of volgende morgen terug.
Twee, de Northern Trust fondsen zijn passieve indexfondsen die bedoelt zijn voor de midden en lange termijn, zie ook de EBI:
Er is dus helemaal geen snel bij, dit soort fondsen koop je om vermogen op te bouwen over een lange termijn en niet om snel te kunnen handelen. Het is dus periodieke order instellen en vervolgens niet meer naar omkijken, hoogstens 1x per jaar herbalanceren.Doelgroep: Dit fonds is geschikt voor beleggers die van plan zijn om op middellange tot lange termijn te beleggen en op zoek zijn naar een passief beheerde belegging op de betreffende markt(en), waarbij principes ten aanzien van milieu, maatschappij en governance (ESG) worden toegepast volgens een vastgestelde reeks uitsluitingscriteria en een evaluatie van ESG-ratings.
Neem in het vervolg een paar avonden de tijd om je goed in te lezen alvorens iets te kopen. Naast de info die verstrekt wordt door de fondsaanbieder had je in dit topic ook je vraag kunnen terugvinden.
[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 05-08-2020 20:13 ]
Dat laatste is vooral de crux: zo lang je ze niet verkoopt heb je er een goede en goedkope strategie aan. Als je nieuwe aankopen blijft doen hoef je in veel gevallen ook niet te verkopen, dan vul je de scheve verhouding aan met je nieuwe aankopen (en eventueel de uitgekeerde dividenden).Miki schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:08:
[...]
Nee dat doet het dus niet, heb je je überhaupt verdiept in wat je aangekocht hebt of ben je blind de kudde gaan volgen? Uit alles maak ik op dat je echt geen flauw benul hebt en klakkeloos alles bent gaan doorklikken zonder te lezen. Bij ING en zeer waarschijnlijk bij Rabo en ABN wordt je heel duidelijk gewezen op wat het soort effect + risico's wat je koopt voordat je überhaupt een order mag plaatsen. Sorry dat ik hier een writser-tje doe maar alsjeblieft stop met zelf beleggen als je niet begrijpt wat je aan het doen bent. Geef het uit handen of open een rekening bij Meesman.
Ten eerste is er een handelskalender, die kun je vinden op de Nederlandse site van Northern Trust fondsen, onder de koerstabel. Daar kun je teruglezen dat 3 augustus een bank holiday was en een aantal fondsen niet verhandeld werden, waaronder NT World. Dus vanaf 4 augustus wordt je order pas in behandeling genomen en start pas T+2 > check de factsheet maar erop na en zoek in de rechterkolom op afrekening. Dus morgen 6 augustus vind de afrekening plaats. Afhankelijk van hoe snel de bank de orders kan verwerken zie je die aan het einde van de dag of volgende morgen terug.
Twee, de Northern Trust fondsen zijn passieve indexfondsen die bedoelt zijn voor de midden en lange termijn, zie ook de EBI:
Verder ben ik het met je eens dat het wel helpt om vooraf een plan te maken. Als je tevreden bent met de samenstelling van je beleggingen omdat je er goed over nagedacht hebt dan is het (voor mij althans) makkelijker om bij die strategie te blijven. Ga je steeds veranderen dan loop je het risico dat je niet belegd bent op goede dagen, je meer transactiekosten maakt en toch gaat proberen de markt te timen. Dat probeer je met een passieve strategie juist te vermijden.
Heb zojuist een rekening geopend direct bij Interactive Brokers. Ik heb de rekening in dollars gezet. Als proef overboeking heb ik een klein bedrag hier naar toe gestuurd om te kijken of de overboeking goed gaat (zou goed moeten gaan, was lynx gewend).
Mijn vraag is: moet ik nou de rekening in dollars zetten of moet dit euro's worden?
Ik handel voornamelijk in US stocks, dus leek dollar rekening mij het beste. Worden de euro die ik er naar toe boek automatisch overgezet naar dollars? Of wordt dit bijgehouden in euro's en kan ik dit later laten converteren bij de aankoop?)
Of moet ik dollars overschrijven naar mijn IB rekening?
Mijn vraag is: moet ik nou de rekening in dollars zetten of moet dit euro's worden?
Ik handel voornamelijk in US stocks, dus leek dollar rekening mij het beste. Worden de euro die ik er naar toe boek automatisch overgezet naar dollars? Of wordt dit bijgehouden in euro's en kan ik dit later laten converteren bij de aankoop?)
Of moet ik dollars overschrijven naar mijn IB rekening?
Heb je het over je base currency?
In welk land woon je en welke valuta gebruiken ze daar voor de belastingaangifte?
Kies dat, anders maak je het jezelf alleen maar lastig. Alle rapportages worden namelijk opgesteld in die valuta.
Het heeft verder helemaal niets te maken met welke valuta je kan gebruiken om mee te handelen. Je kan iedere valuta aanhouden. Dat stond ook duidelijk aangegeven.
Euro's wissel je om naar dollars door EUR.USD te verkopen.
In welk land woon je en welke valuta gebruiken ze daar voor de belastingaangifte?
Kies dat, anders maak je het jezelf alleen maar lastig. Alle rapportages worden namelijk opgesteld in die valuta.
Het heeft verder helemaal niets te maken met welke valuta je kan gebruiken om mee te handelen. Je kan iedere valuta aanhouden. Dat stond ook duidelijk aangegeven.
[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 06-08-2020 09:07 ]
@phantom09 ik heb gewoon voor euro gekozen. Je krijgt dan alsnog een usd rekening erbij. Je hebt dan dus 2 saldi, een in eur en een in usd.
Als je bij Lynx met je EUR rekening bijv 1000 dollar aan Microsoft aandelen koop krijg je toch een negatief dollar saldi?. Hiermee dekt Lynx automatisch het valuta risico voor je af?Pistachenootje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 06:36:
@phantom09 ik heb gewoon voor euro gekozen. Je krijgt dan alsnog een usd rekening erbij. Je hebt dan dus 2 saldi, een in eur en een in usd.
Als ik naar de valuta tarieven kijk op deze pagina betaal je hiervoor BM+3.5% per jaar. De Benchmark (BM) is 0,10%. Klopt het dat je bij Lynx dan $1000*3.60%=$36 per jaar betaald voor het afdekken van het valuta risico?
Dat klopt. Lynx werkt niet per se op deze manier om je valuta risico af te dekken, maar meer omdat je aandelen in USD koopt en je daar dus USD voor betaalt, omzetten van EUR > USD moet je zelf doen. Je kan dan je EUR omzetten naar USD zodat de rekeningen weer gelijk lopen, maar daar betaal je dan weer 4 euro voor.magneetje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:20:
[...]
Als je bij Lynx met je EUR rekening bijv 1000 dollar aan Microsoft aandelen koop krijg je toch een negatief dollar saldi?. Hiermee dekt Lynx automatisch het valuta risico voor je af?
Als ik naar de valuta tarieven kijk op deze pagina betaal je hiervoor BM+3.5% per jaar. De Benchmark (BM) is 0,10%. Klopt het dat je bij Lynx dan $1000*3.60%=$36 per jaar betaald voor het afdekken van het valuta risico?
Ik heb een jaartje of 10 een rekening bij Lynx gehad, maar de FX kosten samen met de inactivity fee zorgden dat ik weg ging. Ook omdat bepaalde EUR ETF's hun dividend in USD betaalden, waar ik dan dus weer 4 euro voor moest betalen om het om te zetten naar EUR...
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Het grappige is, voor een klein saldo hoef je niet eens zelf de conversie te doen. IB converteert een saldo kleiner dan $5 (of gelijkwaardig in andere valuta) automatisch naar je base currency. Hier brengen ze geen commissie voor in rekening.evleerdam schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:34:
[...]
Ik heb een jaartje of 10 een rekening bij Lynx gehad, maar de FX kosten samen met de inactivity fee zorgden dat ik weg ging. Ook omdat bepaalde EUR ETF's hun dividend in USD betaalden, waar ik dan dus weer 4 euro voor moest betalen om het om te zetten naar EUR...
Alleen als je niet genoeg dollar saldo hebt. Je kunt betalen voor het rood staan of je kunt euro's converteren naar dollars. Ik doe liever het laatste.magneetje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:20:
[...]
Als je bij Lynx met je EUR rekening bijv 1000 dollar aan Microsoft aandelen koop krijg je toch een negatief dollar saldi?
[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 06-08-2020 10:16 ]
Zelf converteer ik meestal in blokken van 20k, dan hoef ik niet voor iedere losse aankoop een conversie à $2 te doen. Met de short box die ik heb, heb ik niet te maken met een negatief cash saldo waar rente over betaald moet worden. Verder maakt het mij niet heel erg veel uit in welke valuta cash bewaard wordt. Zeker wanneer dat een valuta is waarmee ik toch meestal aankopen doe.
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 06-08-2020 10:31 ]
Als ik onderstaand tekst lees op de Lynx site wordt het valutarisico van je positie wel afgedekt en maak je minder valuta conversie kosten. Maar je betaald hier dus wel 3.6% per jaar voor, dat kan dus aardig oplopen qua kosten.evleerdam schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:34:
[...]
Dat klopt. Lynx werkt niet per se op deze manier om je valuta risico af te dekken, maar meer omdat je aandelen in USD koopt en je daar dus USD voor betaalt, omzetten van EUR > USD moet je zelf doen. Je kan dan je EUR omzetten naar USD zodat de rekeningen weer gelijk lopen, maar daar betaal je dan weer 4 euro voor.
Het voordeel hiervan is dat u met deze cashpositie geen valutarisico loopt. Als de koers van de dollar daalt, worden uw Amerikaanse effecten, uitgedrukt in euro’s, minder waard. Maar omdat uw euro’s nu meer waard zijn, hoeft u nu ook minder euro’s om te wisselen om de negatieve dollarstand op te heffen. Op deze manier heeft u over uw initiële investering geen valutarisico.
Ze beschrijven een currency hedge. En dat klopt, door een negatief saldo aan te houden in die valuta heb je dat inderdaad. Maar daar betaal je wel rente voor.
Zelf vind ik het onzin. De verwachte beweging van een relatief stabiele valuta op lange termijn is min of meer horizontaal. Om daar dan jaarlijks 3,6% voor te betalen... Je bent al snel meer kwijt aan rente dan aan schommelingen in de wisselkoers.
Zelf vind ik het onzin. De verwachte beweging van een relatief stabiele valuta op lange termijn is min of meer horizontaal. Om daar dan jaarlijks 3,6% voor te betalen... Je bent al snel meer kwijt aan rente dan aan schommelingen in de wisselkoers.
[ Voor 45% gewijzigd door Zr40 op 06-08-2020 11:19 ]
Toevalligerwijs heeft de dollar recent wel ~10% verloren t.o.v. de euro.
Overigens ben ik erg benieuwd naar de recente prestaties van het Centraal Beheer aandelen fonds. Deze is gehedged naar de euro, daarom vermoed ik dat de prestaties in juli weleens beter kunnen zijn dan bijv. IWDA. Op de website staan nog alleen de prestaties t/m eind juni.
Overigens ben ik erg benieuwd naar de recente prestaties van het Centraal Beheer aandelen fonds. Deze is gehedged naar de euro, daarom vermoed ik dat de prestaties in juli weleens beter kunnen zijn dan bijv. IWDA. Op de website staan nog alleen de prestaties t/m eind juni.
[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 06-08-2020 11:27 ]
Hebben mensen hier persoonlijke ervaring met het overzetten van posities van een andere broker naar Interactive Brokers, m.a.w. hoe simpel/moeilijk de procedure was en hoe lang het geduurd heeft? Ze hebben het zelf over 4 tot 8 werkdagen, komt dat ook overeen met de werkelijkheid?
Ik beleg nog maar kort en ik ben nog nooit van broker gewisseld, dus ik heb geen idee wat je kan verwachten. (Alles met de hand verkopen en weer opnieuw aankopen werkt natuurlijk altijd, maar zou aanzienlijke kosten met zich meebrengen voor mijn portefeuille.)
Ik beleg nog maar kort en ik ben nog nooit van broker gewisseld, dus ik heb geen idee wat je kan verwachten. (Alles met de hand verkopen en weer opnieuw aankopen werkt natuurlijk altijd, maar zou aanzienlijke kosten met zich meebrengen voor mijn portefeuille.)
Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.
Hoezo? Wanneer je verkoopt en direct bij IB koopt is er toch niets aan de hand? Je moet wel het geld 2x hebben. Het is niet zo dat wat je verkoopt direct op je bank staat. Je zou je backup (spaarrekening) tijdelijk kunnen gebruiken als je die hebt. Je spaarrekening tegoed schrijf je over naar IB, wanneer dat erop staat verkoop je alles en koop je alles tegelijk, en dan wat verkocht is schrijf je naar je spaarrekening terug.MneoreJ schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:31:
(Alles met de hand verkopen en weer opnieuw aankopen werkt natuurlijk altijd, maar zou aanzienlijke kosten met zich meebrengen voor mijn portefeuille.)
Denk maar dat het overzetten vele malen duurder is. Kan wel 100 euro per regel zijn.
Het moment dat je koopt en verkoopt, daartussen zou een prijsverschil kunnen zijn en dat kan voordelig of nadelig uitpakken. Voor veel posities kan dat goedkoper zijn om de 100 euro per regel neer te leggen.
[ Voor 23% gewijzigd door Qunix op 06-08-2020 12:49 ]
Je kunt de koers wel bekijken online in je account, koers vandaag van het aandelenfonds is €31,72Pistachenootje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:23:
Toevalligerwijs heeft de dollar recent wel ~10% verloren t.o.v. de euro.
Voor de koersen kijk je beter hier overigens: https://www.achmeainvestm...andelen-fonds-a/rendement
Op hun standaard website hanteren ze namelijk andere koersen op een of andere manier, zoals dat er in juni 2020 een koers van €33,03 zou moeten hebben gestaan, maar zo hoog is de koers van dat fonds nooit geweest die maand.
En ik zie nu net dat de koers op die achmeainvest ook een klein beetje afwijkt van wat er in mijn account staat, iets gaat hier niet helemaal goed.
[ Voor 28% gewijzigd door JohanNL op 06-08-2020 13:01 ]
'' Rendement vanaf 1 januari 2020 -5,96% ''Pistachenootje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:04:
@JohanNL kun je daar zien wat het YTD rendement is?
IWDA staat op -6.3%, VWRL -6.7%.
Dat is volgens mij tot en met 30 juni, niet?JohanNL schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:06:
[...]
'' Rendement vanaf 1 januari 2020 -5,96% ''
Het gaat juist vooral om de laatste maand.
30 december was de koers volgens de website €32,97, nu €31,67, dan kom je op een nog kleiner verlies van een kleine 4%.Pistachenootje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:08:
[...]
Dat is volgens mij tot en met 30 juni, niet?
Het gaat juist vooral om de laatste maand.
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund heeft overigens ook een YTD van -3,15%
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund -4,22%
Die doen het dus ook al beter dan IWDA en VWRL als je deze cijfers volgt.
[ Voor 23% gewijzigd door JohanNL op 06-08-2020 13:18 ]
Da's toch mooi. Zou kunnen dat dat mede door het valuta hedgen komt.JohanNL schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:14:
[...]
30 december was de koers volgens de website €32,97, nu €31,67, dan kom je op een nog kleiner verlies van een kleine 4%.
Ik dacht dat zij geen valuta hedging doen, of wel?NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund heeft overigens ook een YTD van -3,15%
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund -4,22%
Die doen het dus ook al beter dan IWDA en VWRL als je deze cijfers volgt.
Dan komt het prestatie verschil waarschijnlijk door de uitsluitingen.
Ik vraag me af hoeveel het uitmaakt, volgens mij is het vooral het opgespaarde dividend waarmee je dan de winst kunt boeken.Pistachenootje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:21:
[...]
Da's toch mooi. Zou kunnen dat dat mede door het valuta hedgen komt.
Daarnaast volgt dat aandelenfonds ook niet volledig de index, ze gebruiken de index en maken er net iets anders van zoals ik het begrepen heb.
Nee die doen geen hedging inderdaad.Pistachenootje schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:21:
[...]
Ik dacht dat zij geen valuta hedging doen, of wel?
Dan komt het prestatie verschil waarschijnlijk door de uitsluitingen.
Maar er werd hier door velen beweert dat die uitsluitingen eigenlijk alleen maar tot slechtere prestaties kan leiden, dit bewijst toch wel zo'n beetje het tegendeel
Hedging van een valuta kan bij een koersverlies van 10% een aanzienlijk verschil maken, zeker als meer dan 50% in die valuta is belegd.JohanNL schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:27:
[...]
Ik vraag me af hoeveel het uitmaakt, volgens mij is het vooral het opgespaarde dividend waarmee je dan de winst kunt boeken.
Daarnaast volgt dat aandelenfonds ook niet volledig de index, ze gebruiken de index en maken er net iets anders van zoals ik het begrepen heb.
Nee dit bewijst helemaal niks. Je hebt veel meer data nodig om tot een conclusie te komen. Onderzoeken die wel genoeg data gebruiken laten zien dat ESG uitsluitingen over het algemeen tot net iets minder rendement hebben geleid..
Maar er werd hier door velen beweert dat die uitsluitingen eigenlijk alleen maar tot slechtere prestaties kan leiden, dit bewijst toch wel zo'n beetje het tegendeel
Je moet voor iedere positie de spread betalen. En als je het geld niet beschikbaar hebt ben je ook enkele dagen uit de markt. Dit kan natuurlijk in je nadeel of voordeel werken.Qunix schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:47:
[...]
Hoezo? Wanneer je verkoopt en direct bij IB koopt is er toch niets aan de hand?
Met een grote positie kan dit aardig in de papieren lopen.
@Pistachenootje Het is in ieder geval een trendbreuk 
Maar er zijn hier wel veel verschillende meningen over of ESG uitsluitingen nou meer of minder rendement zou moeten opleveren, ook van grote namen, de the mothley fool had hier een goed overzicht van.
Het probleem is echter doorgaans dat ESG ETF's/fondsen net wat duurder zijn dan de '' normale '', alleen zijn die fondsen van NN dus wel scherp geprijsd, tenminste tegen wat we hier als min of meer direct alternatief hebben ( NT bij grootbanken )
Ik zou zelf zeggen - met alle meningen die ik heb kunnen vinden - dat het de ene keer positief kan zijn voor een ETF/fonds met ESG uitsluitingen en de andere keer negatief.
Dat het nu positief lijkt te zijn voor het ESG fonds bevestigd dit voor mij, als de cijfers zo kloppen gaat het ook niet om een beetje, 2% is best veel!
Het valt echter lastig in de schatten wat het rendement in de toekomst gaat zijn.
Maar we weten wel de kosten en dan kun je denk ik het beste voor de goedkoopste gaan. ( mits dat natuurlijk niet ten koste gaat van enorme inperkingen van diversificatie en geen zaken als een broker/bank die bewezen ( heeft ) gefraudeerd )
Maar er zijn hier wel veel verschillende meningen over of ESG uitsluitingen nou meer of minder rendement zou moeten opleveren, ook van grote namen, de the mothley fool had hier een goed overzicht van.
Het probleem is echter doorgaans dat ESG ETF's/fondsen net wat duurder zijn dan de '' normale '', alleen zijn die fondsen van NN dus wel scherp geprijsd, tenminste tegen wat we hier als min of meer direct alternatief hebben ( NT bij grootbanken )
Ik zou zelf zeggen - met alle meningen die ik heb kunnen vinden - dat het de ene keer positief kan zijn voor een ETF/fonds met ESG uitsluitingen en de andere keer negatief.
Dat het nu positief lijkt te zijn voor het ESG fonds bevestigd dit voor mij, als de cijfers zo kloppen gaat het ook niet om een beetje, 2% is best veel!
Het valt echter lastig in de schatten wat het rendement in de toekomst gaat zijn.
Maar we weten wel de kosten en dan kun je denk ik het beste voor de goedkoopste gaan. ( mits dat natuurlijk niet ten koste gaat van enorme inperkingen van diversificatie en geen zaken als een broker/bank die bewezen ( heeft ) gefraudeerd )
[ Voor 40% gewijzigd door JohanNL op 06-08-2020 14:05 ]
Zelfs dat niet. 7 maanden data van één fonds is veel te weinig data om te spreken van een trendbreuk.JohanNL schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:58:
@Pistachenootje Het is in ieder geval een trendbreuk
Ik ken het artikel van de Motley fool. Matig artikel dat niet op weegt tegen de wetenschappelijke publicaties op dat gebied. Zie o.a.: https://www.advisorperspe...sg-makes-companies-better
En voor de duidelijkheid, ondanks de literatuur kan het zo maar zijn dat zo'n NN wereld fonds het nog 10 jaar wat beter doet dan IWDA. Verwacht rendement vertaalt zich lang niet altijd naar gerealiseerd rendement.
Dat heb ik dus niet en zoveel geld zou ik ook nooit liquide kunnen hebben zonder eerst de aandelen te verkopen.Qunix schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:47:
Hoezo? Wanneer je verkoopt en direct bij IB koopt is er toch niets aan de hand? Je moet wel het geld 2x hebben.
Ik meende gelezen te hebben (heb het nu even niet paraat) dat ze 25 USD per positie rekenden en dat zou ik er aan transactiekosten makkelijk uithalen. 100 euro overigens ook nog wel, als ik het zo bekijk.Denk maar dat het overzetten vele malen duurder is. Kan wel 100 euro per regel zijn.
Dat prijsverschil kan natuurlijk beide kanten op gaan en daar kan ik op zich niet mee rekenen. Of dat nu in mijn voor- of nadeel uitvalt. Op die manier de markt correct timen gaat me niet lukken.Het moment dat je koopt en verkoopt, daartussen zou een prijsverschil kunnen zijn en dat kan voordelig of nadelig uitpakken. Voor veel posities kan dat goedkoper zijn om de 100 euro per regel neer te leggen.
@MneoreJ om het eventueel koersverschil te beperken voor de tijd dat je uit de markt bent zou je het ook stapsgewijs kunnen doen. I.p.v. 100% in één keer te verkopen bijvoorbeeld 10 stappen van 10% te doen. Dit kan eventueel wel tot extra transactiekosten leiden.
@Pistachenootje En een langere doorlooptijd voor alles daadwerkelijk overgezet is, aangezien je na iedere verkoop moet wachten tot het geld overgemaakt is (geld uitboeken gaat bij mij niet ogenblikkelijk). Het klopt dat als het meezit je op lagere kosten uit zou kunnen komen dan wanneer je de broker aan het werk zet, al wordt het verschil volgens mij dan al snel klein bier als het echt maar een paar dagen duurt (even aangenomen dat je niet met zeer volatiele posities zit die je zelf goed kunt timen). Voor de duidelijkheid: een paar dagen niet kunnen traden is voor mij geen probleem, ik ben geen daytrader.
Ik maak hier voorlopig uit op dat er dus nog geen mensen zijn (in dit draadje dan) die het inderdaad via de broker hebben laten overzetten en daar dan goede of slechte verhalen bij hebben, waar ik nieuwsgierig naar was. Begrijp me niet verkeerd, meedenken over het alternatief is natuurlijk ook goed.
Ik maak hier voorlopig uit op dat er dus nog geen mensen zijn (in dit draadje dan) die het inderdaad via de broker hebben laten overzetten en daar dan goede of slechte verhalen bij hebben, waar ik nieuwsgierig naar was. Begrijp me niet verkeerd, meedenken over het alternatief is natuurlijk ook goed.
@MneoreJ waar het mij om ging was het scenario dat je kiest om alles te verkopen en dan weer te kopen bij je nieuwe broker. Als dan toevallig net baanbrekend nieuws naar buiten komt over corona vaccin terwijl jij uit de markt bent kan het je zo maar een paar procent rendement schelen.
Als het niet te duur is zou ik inderdaad ook voor het overzetten kiezen.
Als het niet te duur is zou ik inderdaad ook voor het overzetten kiezen.
Ik zou dit aanraden. Heb je echt dringende haast, of gaat het om een waarde van miljoenen? Laat dan de posities overboeken en neem de hoge kosten per regel van de oude broker voor lief. Dat valt procentueel toch in het niet bij een waarde van miljoenen. 
Is dat niet het geval, dan heb je alle tijd om het rustig zelf te doen. Zoals anderen al suggereren: zet je spaargeld in als 'verhuisbuffer'.
Stel je hebt 10k spaargeld. Stort dat bij je nieuwe broker. Koop bij de nieuwe gelijktijdig hetgeen wat je bij de oude verkoopt, tot de 10k op is. Neem 10k op bij de oude broker en stort dat bij je nieuwe broker. Herhaal totdat je klaar bent. Als laatste stap plaats je je 10k spaargeld weer terug op je spaarrekening. Op deze manier heb je geen risico dat je koersbewegingen mist tussen verkoop en aankoop. Kosten per regel: hooguit een paar euro.
Is dat niet het geval, dan heb je alle tijd om het rustig zelf te doen. Zoals anderen al suggereren: zet je spaargeld in als 'verhuisbuffer'.
Stel je hebt 10k spaargeld. Stort dat bij je nieuwe broker. Koop bij de nieuwe gelijktijdig hetgeen wat je bij de oude verkoopt, tot de 10k op is. Neem 10k op bij de oude broker en stort dat bij je nieuwe broker. Herhaal totdat je klaar bent. Als laatste stap plaats je je 10k spaargeld weer terug op je spaarrekening. Op deze manier heb je geen risico dat je koersbewegingen mist tussen verkoop en aankoop. Kosten per regel: hooguit een paar euro.
[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 06-08-2020 16:01 ]
@Zr40 Deze strategie stelt mij wel bloot aan een ander risico, namelijk dat ik mijn buffer niet beschikbaar heb wanneer ik het nodig heb. Dat geld is natuurlijk niet voor niets niet belegd (en niet om achter de hand te houden om in te stappen
).
Nu kun je natuurlijk zeggen: "maar dat is hooguit een paar dagen", of "gebruik dan alleen een gedeelte", of "spaar anders wat extra in plaats van in te leggen", of zelfs "maar als in heel Nederland de stroom uitvalt voor een paar dagen kun je er ook niet bij, heb je dat al afgevangen
)", maar al die dingen hebben natuurlijk hun eigen, wat meer verborgen kosten.
Overstappen naar een nieuwe broker is geen onvoorziene uitgave. Ik ga niet van de regel afwijken dat mijn buffer altijd 100% liquide moet zijn; om die regel aan te kunnen houden heb ik de extra brokerkosten er wel voor over. In die zin allen bedankt voor de feedback, ik voel me nu meer gesterkt in de opvatting dat het via de broker doen een goed idee is nu ik er zo over nadenk.
Nu kun je natuurlijk zeggen: "maar dat is hooguit een paar dagen", of "gebruik dan alleen een gedeelte", of "spaar anders wat extra in plaats van in te leggen", of zelfs "maar als in heel Nederland de stroom uitvalt voor een paar dagen kun je er ook niet bij, heb je dat al afgevangen
Overstappen naar een nieuwe broker is geen onvoorziene uitgave. Ik ga niet van de regel afwijken dat mijn buffer altijd 100% liquide moet zijn; om die regel aan te kunnen houden heb ik de extra brokerkosten er wel voor over. In die zin allen bedankt voor de feedback, ik voel me nu meer gesterkt in de opvatting dat het via de broker doen een goed idee is nu ik er zo over nadenk.
Misschien zit er een positie tussen die je toevallig toch wil verkopen? Dan kan je die eerst verkopen en dan kun je dat als verhuisbuffer gebruiken. Afhankelijk van het aantal posities en de transactiekosten zou je ook van elke positie een klein deel kunnen verkopen, dan dat gebruiken als je verhuisbuffer. Of natuurlijk een combinatie van die twee (een paar posities die je af wil romen eerst liquideren en vervolgens als verhuisbuffer gebruiken).MneoreJ schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:14:
@Zr40 Deze strategie stelt mij wel bloot aan een ander risico, namelijk dat ik mijn buffer niet beschikbaar heb wanneer ik het nodig heb. Dat geld is natuurlijk niet voor niets niet belegd (en niet om achter de hand te houden om in te stappen).
Nu kun je natuurlijk zeggen: "maar dat is hooguit een paar dagen", of "gebruik dan alleen een gedeelte", of "spaar anders wat extra in plaats van in te leggen", of zelfs "maar als in heel Nederland de stroom uitvalt voor een paar dagen kun je er ook niet bij, heb je dat al afgevangen)", maar al die dingen hebben natuurlijk hun eigen, wat meer verborgen kosten.
Ik zou het in ieder geval overwegen, al was het alleen maar voor wat kleinere posities (als je die hebt) waarna je de resterende grotere posities alsnog via de broker over laat zetten. Als de posities allemaal groot genoeg zijn is dit waarschijnlijk niet de moeite en ben je misschien beter af met de kosten per regel, maar dat kun je zelf het beste afwegen denk ik.
Waarom kan je bij DeGiro eigenlijk nog steeds geen price alerts instellen? Ik vind dat erg onhandig. Wil graag gewoon achterover leunen tot een van de vele price alerts getriggerd worden. Zo doe ik het nu bij Trading212. Heb nu ook een DeGiro account (naast m'n DeGiro Pensioenrekening) maar mis die feature best wel.
En is het voor de Pensioenrekening/Custody account bij DeGiro nog steeds zo dat EMIM IE00BKM4GZ66 en IWDA IE00B4L5Y983 de 'beste' kernselectie keuzes zijn? Beide zijn cumulatief.
En is het voor de Pensioenrekening/Custody account bij DeGiro nog steeds zo dat EMIM IE00BKM4GZ66 en IWDA IE00B4L5Y983 de 'beste' kernselectie keuzes zijn? Beide zijn cumulatief.
Duidelijk. Heb het aangepast naar euro's. Nog bedankt.Zr40 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:42:
Heb je het over je base currency?
Ik heb ooit wel al mijn beleggingen van Lynx naar DeGiro over laten zetten. Dit ging vrij gemakkeljik. duurde wel een aantal dagen, weet alleen niet meer hoe lang.MneoreJ schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:31:
Hebben mensen hier persoonlijke ervaring met het overzetten van posities van een andere broker naar Interactive Brokers, m.a.w. hoe simpel/moeilijk de procedure was en hoe lang het geduurd heeft? Ze hebben het zelf over 4 tot 8 werkdagen, komt dat ook overeen met de werkelijkheid?
Wat je ook kan doen is gewoon je buffer gebruiken zoals eerder besproken. Mocht er toch nog een geval komen dat je je buffer nodig hebt, dan kan je een tijdelijke lening bij de bank afsluiten. Voor die korte tijd van verkopen/overboeken/kopen is dit mogeljik goedkoper dan je gehele portfolio over te laten boeken.MneoreJ schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:14:
@Zr40 Deze strategie stelt mij wel bloot aan een ander risico, namelijk dat ik mijn buffer niet beschikbaar heb wanneer ik het nodig heb. Dat geld is natuurlijk niet voor niets niet belegd (en niet om achter de hand te houden om in te stappen).
Nu kun je natuurlijk zeggen: "maar dat is hooguit een paar dagen", of "gebruik dan alleen een gedeelte", of "spaar anders wat extra in plaats van in te leggen", of zelfs "maar als in heel Nederland de stroom uitvalt voor een paar dagen kun je er ook niet bij, heb je dat al afgevangen)", maar al die dingen hebben natuurlijk hun eigen, wat meer verborgen kosten.
Bij ING kost een persoonlijk lening 6,6% voor bedragen tussen de €25.000,- en € 75.000,- Stel dat je € 75.000,- voor 2 weken moet lenen, dan moet je hier nog geen € 200,- voor betalen.
Veel goedkoper dan meerdere regels voor € 100,- per regel te betalen.
Ik zelf moet binnenkort ook aan de bak om een groot deel van mijn posities bij DeGiro te verkopen en weer bij IB en Binck aan te kopen. Ik ga hier wel gebruik maken van mijn buffer.
[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 06-08-2020 22:40 ]
Sja. Zo mist DEGIRO nog veel meer. Maar als je dat graag wilt kan je naar andere services of brokers gaan die het wel hebben. Voor alerts van VS aandelen kan ik je Webull aanraden. Je moet wel registreren (gratis) en dan kan je veel alert types selecteren.Jazco2nd schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:01:
Waarom kan je bij DeGiro eigenlijk nog steeds geen price alerts instellen? Ik vind dat erg onhandig. Wil graag gewoon achterover leunen tot een van de vele price alerts getriggerd worden. Zo doe ik het nu bij Trading212. Heb nu ook een DeGiro account (naast m'n DeGiro Pensioenrekening) maar mis die feature best wel.
Omdat ik me niet zo prettig voelde bij het wanbeleid heb ik mijn DEGIRO account gesloten.
Echter kwam ik daarbij op een vraagstuk. Ik had een kleine positie van PostNL aangekocht op een koers van zo'n 1,5 euro. Want ik geloofde wel in pakketbezorging in deze tijden. Leuk dat die flink omhoog ging na goede persberichten recent. Omdat ik mijn posities wilde "liquideren" en weg wilde bij DEGIRO besloot ik dat dit een goed moment was om PostNL te verkopen.
's Ochtends rond 9:15u was het aandeel ongeveer 7% gestegen naar zo'n 2,1. Dus ik blij en denken, ik moet nu mijn kans pakken. Dus ik verkopen.
Aan het eind van de dag stond de koers echter hoger en had ie 12% winst aangetikt, geloof ik.
De dag erna kwam daar nog 4% bovenop. Helaas voor mij.
TL;DR: wanneer is het juiste moment om een aandeel te verkopen normaliter? Ik bedoel niet te vragen naar glazen bollen, maar wat is de ervaring? Is dat zoals ik deed 15 minuten na opening beurs of meestal aan het einde van een dag? Of is de kans dan ook weer aanzienlijk dat iedereen zijn "winst neemt"?
Echter kwam ik daarbij op een vraagstuk. Ik had een kleine positie van PostNL aangekocht op een koers van zo'n 1,5 euro. Want ik geloofde wel in pakketbezorging in deze tijden. Leuk dat die flink omhoog ging na goede persberichten recent. Omdat ik mijn posities wilde "liquideren" en weg wilde bij DEGIRO besloot ik dat dit een goed moment was om PostNL te verkopen.
's Ochtends rond 9:15u was het aandeel ongeveer 7% gestegen naar zo'n 2,1. Dus ik blij en denken, ik moet nu mijn kans pakken. Dus ik verkopen.
Aan het eind van de dag stond de koers echter hoger en had ie 12% winst aangetikt, geloof ik.
TL;DR: wanneer is het juiste moment om een aandeel te verkopen normaliter? Ik bedoel niet te vragen naar glazen bollen, maar wat is de ervaring? Is dat zoals ik deed 15 minuten na opening beurs of meestal aan het einde van een dag? Of is de kans dan ook weer aanzienlijk dat iedereen zijn "winst neemt"?
Juiste moment om te verkopen is wanneer de koers het hoogste staat.WizZie- schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:59:
Omdat ik me niet zo prettig voelde bij het wanbeleid heb ik mijn DEGIRO account gesloten.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
het verschilt per dag 
Oftwel, ook op tijd op de dag kun je niet timen.
Oftwel, ook op tijd op de dag kun je niet timen.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Je kan niet voorspellen of de huidige koers wel of niet het einde is van een stijging/daling. Zeker op zeer korte termijn heeft de koersontwikkeling weinig met het bedrijf zelf te maken. Er is geen goed of fout moment om te verkopen, alleen goede en foute redenenWizZie- schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:59:
Verschilt inderdaad per dag. In zijn algemeenheid kun je wel zeggen dat er wel een vast moment is dat de beurshandel meestal redelijk dun is (meestal het eerste uur na opening en vaak in de zomermaanden) en op sommige momenten vrij volatiel (zoals rond de opening van de beurs in de US). Er is verder niet een perfect moment op de dag dat de beurs gemiddeld hoger staat. Als iemand beweert dat hij dat wel weet, zal hij wel schathemeltje rijk zijn met die informatie.WizZie- schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:59:
Oke, bedankt.
Ik dacht, mogelijk hebben ervaringen uit het verleden uitgewezen dat het het beste is om een aandeel wat op winst staat einde ochtend of einde middag te verkopen. Kan me zo voorstellen dat 's ochtends de "hele snelle jongens (en meisjes)" los gaan op zo'n aandeel en later op de dag geleidelijk nog wat FOMO mensen. Maar daar is dus geen peil op te trekken blijkt.
Ik dacht, mogelijk hebben ervaringen uit het verleden uitgewezen dat het het beste is om een aandeel wat op winst staat einde ochtend of einde middag te verkopen. Kan me zo voorstellen dat 's ochtends de "hele snelle jongens (en meisjes)" los gaan op zo'n aandeel en later op de dag geleidelijk nog wat FOMO mensen. Maar daar is dus geen peil op te trekken blijkt.
Dat kan ook bijna niet, want alles wat 'makkelijk' is is al bedacht, en wordt al gebruikt, zodat er hooguit een miniem verschil overblijft dat je alleen met hele grote bedragen / volumes / snelheden nog kan benutten. Dat wil niet zeggen dat er geen 'inefficiencies' in de markt meer bestaan (heel andere discussie) maar wel dat die - als ze er zijn - niet zo makkelijk te vinden zijn.WizZie- schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:33:
Oke, bedankt.
Maar dat is wel het leuke aan kijken naar het verleden om de toekomst in te schatten. Dat doet namelijk ook 'iedereen', en daarmee verandert het spel voortdurend, zodat je nooit weet of de 'regels' in de toekomst nog gelden. Er wordt niet voor niets gezegd 'resultaten uit het verleden...’, en dat zit niet alleen in het overduidelijke, maar ook in het subtiele.
Oh en vergeet niet om je verstrooide oom met die Dolorean achter de hand te hebbenKW25 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:01:
[...]
Juiste moment om te verkopen is wanneer de koers het hoogste staat.
Het enige wat je kan doen is naar het verleden kijken en hopen dat de toekomst hetzelfde doet.WizZie- schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:33:
Oke, bedankt.
Misschien helpt dit je:
https://www.investopedia....-week-month-trade-stocks/
Echter er is geen garantie.
Ik heb 2 a 3 jaar geleden mijn portefeuille overgeboekt van Binck naar IB en dat ging heel voorspoedig. Ik ben nu op mijn vakantieadres dus kan het niet exact nakijken maar volgens mij moet je de posities die je naar IB wilt overboeken aanmelden bij IB en dan krijg je van hun instructies die je aan je huidige broker kan sturen. Mijn stukken zijn in een aantal batches overgeboekt en dat was op relatief korte termijn (paar dagen) geregeld.MneoreJ schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:31:
In beginsel zijn er twee opties om over te stappen;
1. verkopen bij je huidige broker en aankopen bij de nieuwe. Als je dit zonder (groot)koersrisico wilt doen
heb je vrij beschikbaar vermogen nodig om te beginnen bij de nieuwe broker. Je koopt dan gelijktijdig bij de nieuwe broker wat je bij de oude broker verkoopt. Hoe snel dit gaat is afhankelijk hoeveel vrij vermogen je hebt om dit uit te voeren. Je moet immers settlement van de transacties afwachten, geld overboeken en dan de volgende ronde doen. Dat kan dus wel even duren. Voordeel is geen overboekingskosten, nadeel directe aan- en verkoopkosten en kosten van de spread.
2. overboeken portefeuille. Voordeel is dat je weinig hoeft te doen en het relatief snel geregeld is. Ook heb je geen marktrisico bij aan- en verkopen. Nadelen zijn de overboekingskosten en als je wat wil handelen terwijl het net wordt overgeboekt dan is dat niet mogelijk. (nou ja je kunt wellicht een shortpositie aangaan bij IB als je wat wilt verkopen wat net naar IB wordt overgeboekt)
Ik heb voor 2 gekozen omdat de transkosten plus de spread gemiddeld hoger waren dan de overboekingskosten. Voornamelijk omdat er ook een aantal minder liquide aandelen tussen zaten. Omdat ik een buy and hold portefeuille heb, vond ik het niet erg om een paar dagen niet te kunnen handelen. Alhoewel dat uiteraard wel een risico is. Daarnaast leek het me ook heel veel werk om alle aan- en verkopen uit te voeren als ik de portefeuille niet zou overboeken. Maar dat is afhankelijk van het aantal posities.
Bij IB ben je verplicht om je mobiele nummer als 2FA te gebruiken. Je kan later een app installeren.
Echter mocht je je smartphone kwijt raken, dan kan je deze app opnieuw installeren d.m.v. een SMS-code die je ontvangt.
SMS 2FA is echter niet zo veilig: https://blog.sucuri.net/2...fa-sms-is-a-bad-idea.html
En 2FA op een smartphone is ook niet altijd veilig: https://www.tomsguide.com/news/mobile-auth-app-hack-rsa20
Wat nu?
Echter mocht je je smartphone kwijt raken, dan kan je deze app opnieuw installeren d.m.v. een SMS-code die je ontvangt.
SMS 2FA is echter niet zo veilig: https://blog.sucuri.net/2...fa-sms-is-a-bad-idea.html
En 2FA op een smartphone is ook niet altijd veilig: https://www.tomsguide.com/news/mobile-auth-app-hack-rsa20
Wat nu?
Sms als medium alleen is niet veilig nee. Echter als 2fa prima, je hebt immers al moeten inloggen met je gegevens (iets wat je weet) voordat je een sms krijgt op je mobiel (iets wat je hebt).phantom09 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:13:
Bij IB ben je verplicht om je mobiele nummer als 2FA te gebruiken. Je kan later een app installeren.
Wat nu?
Ik zou me geen zorgen maken, 2fa is enorm veilig en juist een extra obstakel voor kwaadwillenden. Ik werk als security consultant waarbij ik veel technische audits heb begeleid of uitgevoerd op o.a. 2fa oplossingen. Het is veilig.
@phantom09 Wat nu?
Gewoon zorgen dat het aan jouw kant zo veilig mogelijk is.
* Een zo sterk mogelijk wachtwoord gebruiken, die uniek is
* Houd je bankzaken gescheiden van de rest door een speciaal email adres te gebruiken hiervoor, het liefst een uniek email adres per account
* Log alleen in op je eigen apparaten en netwerk
* Gebruik een mobiel nummer die je enkel gebruikt voor je bankzaken
Voor de rest natuurlijk wat logische dingen als niet je wachtwoord doorvertellen aan anderen, hergebruiken etc. en het moet toch aardig veilig zijn
Daarbovenop heb je dan nog 2FA via sms weliswaar, maar als je bovenstaande stappen uitvoert is de kans op dat 2FA je moet gaan " redden " ontzettend klein.
Gewoon zorgen dat het aan jouw kant zo veilig mogelijk is.
* Een zo sterk mogelijk wachtwoord gebruiken, die uniek is
* Houd je bankzaken gescheiden van de rest door een speciaal email adres te gebruiken hiervoor, het liefst een uniek email adres per account
* Log alleen in op je eigen apparaten en netwerk
* Gebruik een mobiel nummer die je enkel gebruikt voor je bankzaken
Voor de rest natuurlijk wat logische dingen als niet je wachtwoord doorvertellen aan anderen, hergebruiken etc. en het moet toch aardig veilig zijn
Daarbovenop heb je dan nog 2FA via sms weliswaar, maar als je bovenstaande stappen uitvoert is de kans op dat 2FA je moet gaan " redden " ontzettend klein.
@JohanNL Is er een specifieke reden dat je adviseert om voor Trading 212 Invest te gaan terwijl iedereen hier kennelijk IB aanraadt?
Ja, omdat je zonder transactiekosten of bewaarloon daar kunt beleggen.WizZie- schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:51:
@JohanNL Is er een specifieke reden dat je adviseert om voor Trading 212 Invest te gaan terwijl iedereen hier kennelijk IB aanraadt?
Het ligt er ook een beetje aan wat je nodig hebt.
Het platform van IB is namelijk veel uitgebreider en alhoewel Trading212 inmiddels wel aardig is uitgebreid, is het aanbod nog steeds beperkt tot aandelen en ETF's van de hoofdindexen.
Aandelen die alleen op de lokale beurs te verhandelen zijn kun je daar niet krijgen.
Daarnaast worden je effecten dus wel mogelijk uitgeleend maar krijg je daar geen vergoeding voor, bij IB dan weer wel en krijg je de helft van de netto opbrengst.
Het is een beetje lastig inschatten hoever dit de kosten van IB compenseert omdat er geen garanties zijn op de hoogte van de uitleenvergoeding of dat een effect überhaupt wordt uitgeleend.
[ Voor 51% gewijzigd door JohanNL op 09-08-2020 18:11 ]
Juiste moment om te verkopen is over 30 jaar...WizZie- schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:59:
2FA op mobiel is veilig genoeg. Als je het niet vertrouwd kan je nog hardware sleutel aanschaffen (een Yubikey).phantom09 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:13:
Wat nu?
Over een jaar of 10 tot 20 is toch alles te kraken met de supercomputers...
@phantom09 als je een iPhone hebt werkt de IB app verificatie met Face ID. Misschien maakt dat het wat veiliger? Ik weet het niet.
Je hebt bij IB alleen 2 keuzes:Qunix schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:11:
[...]
2FA op mobiel is veilig genoeg. Als je het niet vertrouwd kan je nog hardware sleutel aanschaffen (een Yubikey).
Over een jaar of 10 tot 20 is toch alles te kraken met de supercomputers...
-2FA vis SMS
-2FA via een app (wordt geactiveerd/geheractiveerd via SMS)
IP-RESTRICTIE:
Iemand ervaing met de mogelijkheid tot Ip-restrictie bij IB? Ik zie dat je ip-adressen kan invoeren en men alleen vanaf dat adres mag handelen (een dag na invoeren). Klopt het dat als je dit invoert en je provider je een ander ip geeft je deze ip-restrictie wel kan aanpassen naar het nieuwe ip-adres)?
Ik zie dat ik een ipv6 adres heb voor mijn modem. De ip lease tijd is morgenvroeg om 3.15.
Krijg ik dan een nieuw ip-adres? Zo ja, dan kan ik toch geen gebruik maken van de ip-resticties als het ipadres dagelijks wijzigt?? Of kan ik de gehele ip-range bij mijn provider opvragen (als dat kan) en deze range toevoegen. Weliswaar zijn dit dan een heleboel adressen, maar in ieder geval niet de gehele wereld.
Hoe zit het als je je telefoonnummer wilt wijzigen? Ik kan bij IB niks op de site vinden. Moet je ze dan bellen?
Ik zag nog een filmpje over IBKR Mobile Authentication YouTube: IB Key Security via IBKR Mobile - iPhone®.
[ Voor 57% gewijzigd door phantom09 op 09-08-2020 20:10 ]
@phantom09 Als je minimaal regelmatig wilt ( kunnen ) inloggen zou ik zo'n IP restrictie inderdaad niet doen.
Ip-restictie gaat sowieso niet werken gezien ik elke dag een nieuw Ip-adres krijg. Althans dat is wat de lease zegt. Anders zou dit wel een mooie extra beveiliging kunnen zijn.JohanNL schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:48:
@phantom09 Als je minimaal regelmatig wilt ( kunnen ) inloggen zou ik zo'n IP restrictie inderdaad niet doen.
Dat zou je wel even kunnen controleren door morgen weer eens te kijken welk ip adres je hebt, en volgende week opnieuwphantom09 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:06:
[...]
Ip-restictie gaat sowieso niet werken gezien ik elke dag een nieuw Ip-adres krijg. Althans dat is wat de lease zegt. Anders zou dit wel een mooie extra beveiliging kunnen zijn.
Inderdaad zou het kunnen dat deze om de dag wijzigt, maar sommige mensen hebben al jarenlang hetzelfde ip-adres.
Mijn ervaring ( met KPN glas ) is dat het IP adres minimaal een paar maanden hetzelfde blijft, maar dat ze deze *ineens* kunnen wijzigen.
Dit hebben ze letterlijk een keer om iets van 3 uur in de middag gedaan bij mij
Wil je dus zonder onderbrekingen altijd toegang houden tot je account is zo'n ip restrictie dus helaas geen goede optie.
[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 09-08-2020 21:27 ]
Wat bedoel je met ‘de lease’? Ik zou in iedere geval geen IP-restrictie doen, meeste mensen hebben een dynamisch IP, of dat nou 1 keer in de week of 1 keer in de 5 jaar is; dat risico wil je niet lopen. En waarom wantrouw je zoveel gevestigde systemen zoals 2fa? Gewoon je telefoon up to date houden, sterk wachtwoors gebruiken en alleen vanuit de app/hun pagina inloggen, dus niet vanuit mailtjes.phantom09 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:06:
[...]
Ip-restictie gaat sowieso niet werken gezien ik elke dag een nieuw Ip-adres krijg. Althans dat is wat de lease zegt. Anders zou dit wel een mooie extra beveiliging kunnen zijn.
Mijn telefoon kan ik niet updaten, een wachtwoord op zetten en ook geen mail openen. Het is een dood eenvoudige ouderwetse GSMOrangelights23 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:28:
[...]
Wat bedoel je met ‘de lease’? Ik zou in iedere geval geen IP-restrictie doen, meeste mensen hebben een dynamisch IP, of dat nou 1 keer in de week of 1 keer in de 5 jaar is; dat risico wil je niet lopen. En waarom wantrouw je zoveel gevestigde systemen zoals 2fa? Gewoon je telefoon up to date houden, sterk wachtwoors gebruiken en alleen vanuit de app/hun pagina inloggen, dus niet vanuit mailtjes.
Of keuze 3: 2FA via een hardware token op bankpas formaat. Beschikbaar vanaf $500k equity.phantom09 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:27:
[...]
Je hebt bij IB alleen 2 keuzes:
-2FA vis SMS
-2FA via een app (wordt geactiveerd/geheractiveerd via SMS)
Ik vind het knap hoor, dat je in 2020 nog geen smartphone gebruikt. Ik doe het je niet na
Nee hoor. Ik zit al 10 jaar bij IB en heb al vanaf het begin zo'n hardware token. Was destijds de enige optie, iirc.Zr40 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:48:
[...]
Of keuze 3: 2FA via een hardware token op bankpas formaat. Beschikbaar vanaf $500k equity.
Ik vind het knap hoor, dat je in 2020 nog geen smartphone gebruikt. Ik doe het je niet na
Weet ik, maar nu zijn de opties anders. De oude security devices blijven werken, maar nieuw zijn alleen bovenstaande beschikbaar. Zie ook https://ibkr.info/node/1131
Welk platform is het beste voor hefbomen van aandelen?
Bijvoorbeeld als ik in Bitmex style 2X Shopify of 10X Adyen wil doen.
Bijvoorbeeld als ik in Bitmex style 2X Shopify of 10X Adyen wil doen.
[ Voor 31% gewijzigd door Okmulgee op 10-08-2020 09:08 ]
Wordt misschien toch eens tijd dan.phantom09 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:34:
[...]
Mijn telefoon kan ik niet updaten, een wachtwoord op zetten en ook geen mail openen. Het is een dood eenvoudige ouderwetse GSM.
Ik vind het wel mooi hoe het bij Lynx/IB werkt. Als ik inlog op de website komt er een notificatie op mijn iPhone. Die scant dan mijn gezicht. Vervolgens opent de website pas.
Op de vraag zoals gesteld kan ik je geen antwoord geven, maar bedenk dat hefbomen ook omlaag werken. Bij "10X" heb je slechts een 10% verlies nodig om volledig weggevaagd te worden. Kijk voor de grap eens naar de koersontwikkeling op 13 juli.Okmulgee schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:41:
Bijvoorbeeld als ik in Bitmex style 2X Shopify of 10X Shopify wil doen.
Lees je heel goed in mbt dit soort producten met name de bij behorende risico’s.Okmulgee schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:41:
Bijvoorbeeld als ik in Bitmex style 2X Shopify of 10X Shopify wil doen.
De FED zal komende maanden inflatie genereren tot ±2%. Dit omdat er vrijwel deflatie heerst nu wereldwijd. Ben benieuwd of de EU ook dit zal doen. Nu maar hopen dat het niet al te snel gaat. Eigenlijk best goed dit.
https://www.cnbc.com/2020...ng-up-inflation-soon.html
Nu is het zo dat de stock prijzen al behoorlijk gestegen zijn afgelopen maanden. Er gaan theorieën te ronden dat inflatie al gaande is en wel op de stock markt zonder dat wij het écht beseffen. Mede mogelijk gemaakt door de acties van FED en ECB. De stock markt loopt namelijk te ver vooruit. Het gaat helemaal niet zo goed met de economieën.
https://www.cnbc.com/2020...ng-up-inflation-soon.html
Nu is het zo dat de stock prijzen al behoorlijk gestegen zijn afgelopen maanden. Er gaan theorieën te ronden dat inflatie al gaande is en wel op de stock markt zonder dat wij het écht beseffen. Mede mogelijk gemaakt door de acties van FED en ECB. De stock markt loopt namelijk te ver vooruit. Het gaat helemaal niet zo goed met de economieën.
[ Voor 7% gewijzigd door Qunix op 10-08-2020 08:53 ]
Zr40 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:59:
[...]
Op de vraag zoals gesteld kan ik je geen antwoord geven, maar bedenk dat hefbomen ook omlaag werken. Bij "10X" heb je slechts een 10% verlies nodig om volledig weggevaagd te worden. Kijk voor de grap eens naar de koersontwikkeling op 13 juli.
Het is maar een voorbeeld ter illustratie. Enig idee welk platform dit soort (10X Adyen) hefbomen zou faciliteren?Miki schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:35:
[...]
Lees je heel goed in mbt dit soort producten met name de bij behorende risico’s.
Anoniem: 677216
Inflatie in de VS betekent dat de waarde van de dollar daalt en dus dat je US aandelen in € minder waard worden. Als je veel $-goederen importeert is het wel weer positief.Qunix schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:51:
De FED zal komende maanden inflatie genereren tot ±2%. Dit omdat er vrijwel deflatie heerst nu wereldwijd. Ben benieuwd of de EU ook dit zal doen. Nu maar hopen dat het niet al te snel gaat. Eigenlijk best goed dit.
Stijging van prijzen is inflatie. Dus ja, inflatie op de aandelenmarkt is duidelijk gaande. Samen met de vastgoedmarkt is dat dan ook de enige markt waar het ECB/FED beleid duidelijk tot inflatie leidt. Het geldt vindt zijn weg niet naar de rest van de economie.https://www.cnbc.com/2020...ng-up-inflation-soon.html
Dank je. Ik zag die 3e optie ook, echter ben bang dat mij dit niet gaat lukken om meer dan $500K in te leggen.Zr40 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:48:
[...]
Of keuze 3: 2FA via een hardware token op bankpas formaat. Beschikbaar vanaf $500k equity.
Ik heb een smartphone, echter die zit 24x7 in de kast. Gaat alleen aan om heel soms wat te authentiseren.
Kans op misbruik is dan kleiner. Daarnaast heeft deze smartphone geen simkaart (wel wifi internet thuis).
Dit om SMS en smartphone gescheiden te houden. Verkleint ook de kans op misbruik.
Maak jij gebruik van ip-restricties op IB? Wat als je dit instelt en je ip wijzigt? kan je het dan nog aanpassen?
Ik las alleen dat je dan niet kan handelen voor 1 dag.
Ik heb zo een maandje geleden 4x leveraged long silver gekocht. Mijn inzet van € 175,- is nu dacht ik iets van € 380,- waard
[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 10-08-2020 10:07 ]
Dit topic is gesloten.