Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.288.543 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:19
Zr40 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:24:
[...]

Hier ook niet.

En nog leuker, je moet nu een kennistoets afleggen voor het handelen in aandelen of ETF's. "Zoals eerder gecommuniceerd", zegt het bericht. Nope, ook daar heb ik niets over gehoord voor vandaag :o

[...]

En dan de melding als je welke productgroep dan ook activeert, zelfs bij obligaties, ETF's en beleggingsfondsnen:

[...]

8)7
Oh? Is dat iets nieuws? Ik wist wel dat je een kennistoets moest maken voor leveraged producten die ik in 1 keer gehaald heb met 0 fouten 8) .
Wat gebeurd er als je het niet haalt? Mag je het dan overnieuw doen? Of is het dan verboden om te handelen?

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 03-08-2020 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
phantom09 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:21:
[...]

Bij Binck hoef je trouwens geen fee te betalen als je meer dan € 350.000,- belegt hebt.
Je betaalt geen fee over het bedrag boven €450.000, maar over het bedrag daaronder blijf je gewoon betalen al is je portefeuille €10 miljoen. De service fee is dus gecapped op 0,01% van €450.000 = €45 per maand (plus de vaste fee van €3,50).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:43
En de vaste fee krijg je terug als je gebruikt maakt van de combideal.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Cocytus schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

Je betaalt geen fee over het bedrag boven €450.000, maar over het bedrag daaronder blijf je gewoon betalen al is je portefeuille €10 miljoen. De service fee is dus gecapped op 0,01% van €450.000 = €45 per maand (plus de vaste fee van €3,50).
nvm

[ Voor 19% gewijzigd door phantom09 op 03-08-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:30
phantom09 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:28:
[...]

Oh? Is dat iets nieuws? Ik wist wel dat je een kennistoets moest maken voor leveraged producten die ik in 1 keer gehaald heb met 0 fouten 8) .
Wat gebeurd er als je het niet haalt? Mag je het dan overnieuw doen? Of is het dan verboden om te handelen?
Meestal mag je ze zo vaak proberen als je wilt. Je kan ook gewoon op een 2e scherm de antwoorden googlen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hoe zit het bij IB met geld overboeken naar IB? Zijn hier nog kosten aan verbonden vanuit je eigen bank gezien IB in het buitenland zit? Schrijf je over naar een rekenig in europa?
Bij Lynx kon ik overschrijven naar een DE (Duitse) rekening, zonder kosten.

Krijg je bij IB een rekening met een IBAN nummer? Of moet je naar een algemene rekening storen met daarbij je nummer van je beleggingsrekening (zoals bij Lynx)?

Op IB lees ik het volgende:

How do I transfer funds to IBKR?

Log in to Client Portal/Account Management
Select Transfer & Pay followed by Transfer Funds and Deposit Funds
Select the Currency of this deposit from the drop-down menu
Select the “How to” button for the method you will be using to transfer funds
Follow the remaining instructions provided to initiate the transfer with your bank

Additional Information

Upon completing the deposit notification, you may need to contact the institution that is transferring funds to initiate the transaction.
You may be asked to provide the name and account number for the institution you are transferring funds from and the amount IBKR should expect to receive.
As part of its anti-money laundering efforts, IBKR implements restrictions on certain client deposits and withdrawals. Find out more about Funds Transfer Restrictions in the IBKR Knowledge Base.

https://www.interactivebr...276866?articleId=69650265

Hoe zit het met je tegenrekening nummer? Stel dat je dit wilt wijzigen? Wat moet je hiervoor doen?

[ Voor 75% gewijzigd door phantom09 op 03-08-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 20:30
phantom09 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:42:
Hoe zit het bij IB met geld overboeken naar IB? Zijn hier nog kosten aan verbonden vanuit je eigen bank gezien IB in het buitenland zit? Schrijf je over naar een rekenig in europa?
Bij Lynx kon ik overschrijven naar een DE (Duitse) rekening, zonder kosten.

Krijg je bij IB een rekening met een IBAN nummer? Of moet je naar een algemene rekening storen met daarbij je nummer van je beleggingsrekening (zoals bij Lynx)?

Op IB lees ik het volgende:

How do I transfer funds to IBKR?

Log in to Client Portal/Account Management
Select Transfer & Pay followed by Transfer Funds and Deposit Funds
Select the Currency of this deposit from the drop-down menu
Select the “How to” button for the method you will be using to transfer funds
Follow the remaining instructions provided to initiate the transfer with your bank

Additional Information

Upon completing the deposit notification, you may need to contact the institution that is transferring funds to initiate the transaction.
You may be asked to provide the name and account number for the institution you are transferring funds from and the amount IBKR should expect to receive.
As part of its anti-money laundering efforts, IBKR implements restrictions on certain client deposits and withdrawals. Find out more about Funds Transfer Restrictions in the IBKR Knowledge Base.

https://www.interactivebr...276866?articleId=69650265
Rekent jouw bank kosten voor overboeken naar het buitenland dan?
Dat heb ik bij de Rabo en ING iig nog nooit gehad. Alleen bij overboeken in een andere valuta betaal je een kleine opslag voor het wisselen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RocketKoen schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:47:
[...]

Rekent jouw bank kosten voor overboeken naar het buitenland dan?
Dat heb ik bij de Rabo en ING iig nog nooit gehad. Alleen bij overboeken in een andere valuta betaal je een kleine opslag voor het wisselen.
Nee, ik zit bij de ING en die rekent hier niks voor. Wel als je wat overboekt naar een rekening buiten Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Geld overboeken naar IB werkt precies hetzelfde als bij Lynx (en iedere andere IB reseller). Je meldt je overboeking vooraf aan in account management, daar krijg je ook instructies te zien. Je doet (althans voor overboekingen in EUR) een overboeking naar het Duitse rekeningnummer op naam van IB en in de omschrijving vermeld je je accountnummer en naam.

Je bent Lynx al gewend. Het is heel simpel: het enige praktische verschil tussen IB en Lynx zijn de kosten en de whitelabel branding.

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 03-08-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
The_Yakuza schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:48:
Thnx. Heb vorig jaar net via verkopen/kopen alles van Binck naar DeGiro verhuisd ivm stoppen van Binck Inactive, dat was niet bepaald fijn. Beter gezegd wel een enorm gedoe. :(
Uiteindelijk hebben ze pas, sinds 1 augustus jl. Binck Inactive daadwerkelijk opgeheven.
Ze wouden er eerst al vorig jaar van af inderdaad, daarna pas 1 januari 2020, uiteindelijk dus augustus 2020 geworden.
Je had dus nog tot eergisteren er zonder service fee kunnen beleggen, wel hoge transactiekosten en de koersen mocht je ergens anders gaan zoeken, veel functies waren uitgeschakeld.
Aan de andere kant kun je bij Binck nog wel geld verdienen met het uitlenen van effecten, wat met bepaalde aandelen die geliefd zijn bij shorters veel geld kan opleveren, maar met een redelijk grote gespreide portefeuille zou het ook wel moeten lukken de service fee die je betaalt ermee weer terug te verdienen zeg maar.
Met een DeGiro basic account gaan al deze opbrengsten naar DeGiro zelf in zijn geheel, dit zijn dus eigenlijk ook de verborgen kosten die je daar moet betalen.
Je weet ook niet hoeveel ze eraan verdienen want dat houden ze geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:48:
Geld overboeken naar IB werkt precies hetzelfde als bij Lynx (en iedere andere IB reseller). Je meldt je overboeking vooraf aan bij account managament. Je doet (althans voor overboekingen in EUR) een overboeking naar het Duitse rekeningnummer op naam van IB en in de omschrijving vermeld je je accountnummer en naam.

Je bent Lynx al gewend. Het is heel simpel: het enige praktische verschil tussen IB en Lynx zijn de kosten en de whitelabel branding.
Thnx, zoals ik dus dacht.

En de tegenrekening wijzigen? Hoe makkelijk gaat dat?

Heb je wel eens iemand van IB telefonisch gesproken? Hoe is de service?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-05 10:44
Qunix schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:28:
[...]

Ik heb ook (nog) niks ontvangen. Komt vanzelf wel.
Qunix schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Ik heb nog steeds niks ontvangen van ze. En zo te lezen op andere sites, ben ik niet de enige... Dat vind ik ook apart.
En wederom ook nog niet aan deze kant. Alleen een melding over de gare kennistoets..
Kan toch niet zo zijn dat ik (maar ook jij en anderen) essentiële mails missen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Trezzahn schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

[...]

En wederom ook nog niet aan deze kant. Alleen een melding over de gare kennistoets..
Kan toch niet zo zijn dat ik (maar ook jij en anderen) essentiële mails missen?!
Klinkt niet lekker dat vele mensen de mail niet ontvangen hebben. Krijg steeds minder vertrouwen in DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:54:
[...]
En de tegenrekening wijzigen? Hoe makkelijk gaat dat?
Je hebt geen vaste tegenrekening, dus het is simpelweg je nieuwe rekeningnummer invullen bij het aanmaken van een storting of opname en kiezen om de gegevens op te slaan. Eventueel nog de oude gegevens verwijderen.

(Ja, ze stellen 2FA verplicht.)
Heb je wel eens iemand van IB telefonisch gesproken? Hoe is de service?
Nog nooit nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
[...]

Hier ook niet.

En nog leuker, je moet nu een kennistoets afleggen voor het handelen in aandelen of ETF's. "Zoals eerder gecommuniceerd", zegt het bericht. Nope, ook daar heb ik niets over gehoord voor vandaag. :o

[...]

En dan de melding als je welke productgroep dan ook activeert, zelfs bij obligaties, ETF's en beleggingsfondsen:

[...]

8)7
Dat heb ik ook en ook niet eerder gemeld. *zucht*

De vertaling naar het Nederlands voor sommige termen zijn ook dat je denkt "hè!?"... :P

En dit heb je niet bij elk andere broker, lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:00:
[...]

Je hebt geen vaste tegenrekening, dus het is simpelweg je nieuwe rekeningnummer invullen bij het aanmaken van een storting of opname en kiezen om de gegevens op te slaan. Eventueel nog de oude gegevens verwijderen.

(Ja, ze stellen 2FA verplicht.)
Dus in theorie is er een kans dat mijn smartphone gehackt wordt en er tevens een keylogger op mijn pc staan en ze een ander rekeningnummer kunnen toevoegen en al het geld weghalen? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:00:
[...]
Bij IB moet je aangeven dat je X jaar ervaring hebt en wat je kennisniveau is om in een type product te kunnen handelen. Voor opties en futures geldt een minimum van 2 jaar, haal je dat niet dan kan je ook een toets afleggen. En die toets bevat weldegelijk relevante vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:06:
[...]

Bij IB moet je aangeven dat je X jaar ervaring hebt en wat je kennisniveau is om in een type product te kunnen handelen. Voor opties en futures geldt een minimum van 2 jaar, haal je dat niet dan kan je ook een toets afleggen. En die toets bevat weldegelijk relevante vragen :P
Is een beetje een Catch-22, nietwaar? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qunix
0 fouten bij de toets. Mooiste vraag vond ik over obligaties "wat is een korte duur (oid)?", 1 tot 3 jaar, 5 tot 10 jaar of 10 tot 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Wat mij laatste tijd ook opvalt in DEGIRO app is dat je handmatig naar een nieuwe versie van de app kan gaan (in de app zelf), door op het hamburger icoon te drukken en "Ga naar de nieuwe versie". Hij refresht en soms zien er dingen net even anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Cocytus schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:13:
[...]

Is een beetje een Catch-22, nietwaar? :P
Nouja, jaren ervaring is dus niet verplicht. Kennis wel, en dat moet je met die toets aantonen als je niet de jaren ervaring hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Oh sorry, ik las verkeerd. Ik dacht dat je de toets alleen mocht afleggen als je al 2 jaar ervaring had 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:06:
[...]

Hoe kun je dan aantonen dat je x jaar ervaring hebt? En wat als je de toets niet haalt? Mag je die dan opnieuw doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:49
Freekers schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:14:
[...]

Dank voor je reactie :) M.b.t. de kosten kwam ik deze vergelijking tegen op FOB:

<knip>
Ah mr. Fob die data overneemt van anderen en op zijn eigen site propageert. Bijna alle data is afkomstig van of uit dit topic of uit de diverse Reddit draadjes van r/Dutchfire. Sterker nog de data is over het algemeen nog veel gedetailleerder.

Zoek maar eens binnen dit topic naar de FO calculator van @GG85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:40:
[...]

Ah mr. Fob die data overneemt van anderen en op zijn eigen site propageert.
Wie wil nou niet FOB zijn 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:31

Brons

Fail!

Ik heb meer dan 10 jaar geleden mijn IB account aangemaakt maar niemand controleert of je daadwerkelijk de benodigde ervaring hebt.

Je moet je niet te druk maken over de ervaringsvereisten of toetsen. IB wil gewoon niet dat je geld verliest en vervolgens bij IB komt huilen dat ze je geen toegang hadden moeten geven tot die producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:08
Miki schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

Kloppen je berekeningen wel? Je kunt hier een calculator downloaden: https://github.com/GvY85/FO-calculators
De onderliggende fondsen zijn hetzelfde en stel dat hiermee een rendement van 7% gehaald kan worden. Als ik 10 jaar lang 10% van mijn netto salaris inleg bij ING i.p.v. Meesman dan zou ik op een 1,2% hoger resultaat uitkomen. Na 20 jaar is dit 3,5% hoger en na 30 jaar 6,8% hoger.

In mijn huidige beleving zit ik de komende 10 jaar goed en ga ik daarna eventueel heroverwegen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:16
Voor wie het nog niet gezien had, de vergelijking van de manieren van index beleggen door FOB. O.a. VWRL vs NT vs VTI/VXUS. Prima artikel vind ik.
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/
Freekers schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:14:
[...]
Ikzelf heb geen rekening bij ABN AMRO dus ik ga nog even kijken wat ik ga doen.
Wel bij ING of Rabo?
Nog een interessante site: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

[ Voor 26% gewijzigd door Pistachenootje op 04-08-2020 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:48:
[...]
DeGiro echter vraagt 100 euro per regel !!
In de tarieven lijst staat "Kostprijs met minimum van €100 per regel". Kan dus nog meer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 06:25:
[...]

In de tarieven lijst staat "Kostprijs met minimum van €100 per regel". Kan dus nog meer zijn?
Ik lees het, beetje vaag. Zelfs al zou het 100 euro per regel zijn, dan is verkopen en opnieuw kopen vaak goedkoper. Tenzij je grote posities hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 05:36
Nu we het hier toch zo over IB hebben, gisteren had ik mijn annual account check. Ze hebben weer aardig wat nieuwe flauwekul toegevoegd. Zo moet je een Trusted Contact Person toevoegen en vragen ze allerlei info over je baan, veelal dubbelop. Zelfs de website werkgever is verplicht :?

Prima broker hoor, maar dit gezeik elk jaar, pfff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat ze om die info vragen is normaal, maar de trusted contact person is niet verplicht. Je zou het permanent moeten kunnen overslaan na een paar keer.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 04-08-2020 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Waarom zou je geen trusted contact invullen? Als er iets met jou gebeurt is dat toch handig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niet iedereen heeft iemand die je als trusted contact person op zou willen geven.

Hier staat een hoop uitleg over de rol van die persoon: https://www.finra.org/rul...cial-exploitation-seniors

[ Voor 61% gewijzigd door Zr40 op 04-08-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is het bij Binck Fundcoach mogelijk om direct te kopen/verkopen als je bijvoorbeeld VWRL of Actiam hebt? Wat me tegenstaat bij ING is dat de NT Fondsen niet direct verhandelbaar zijn. Ik snap dat buy and hold daar ook niet voor bedoeld is, maar het geeft mij een 'lock in' gevoel dat ik niet prettig vind. Daarom zit ik ook nog bij DeGiro tot heden. Of is dit altijd gerelateerd aan of het specifieke fonds dat ondersteunt en maakt de broker niet uit?

Ik heb dus Binck Fundcoach op het oog omdat de kosten hiervoor met 0,18% per jaar en gratis periodiek inleggen zeer laag zijn. Maar dan moet het wel mogelijk zijn om direct te kunnen handelen.

Ik snap overigens niet waarom Binck Fundcoach niet is opgenomen in de broker combinatie vergelijker van Reddit. Volgens mij kan deze nog wel eens zeer scherp zijn in vergelijking met de andere opties in de vergelijker (fondskosten buiten beschouwing gelaten).

[ Voor 24% gewijzigd door Aghanim op 04-08-2020 08:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
NT World Small cap is inmiddels te koop bij ING! Als je zoekt op ISIN-code NL0013552078 kun je hem vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 09:09

GG85

.......

Miki schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:22:
NT World Small cap is inmiddels te koop bij ING! Als je zoekt op ISIN-code NL0013552078 kun je hem vinden.
Nu de Rabo nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Aghanim ik begrijp dat dat lock in gevoel niet prettig is maar misschien is het juist goed voor jou? Iemand die wil stoppen met drinken kan beter ook geen biertjes in huis hebben ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 04-08-2020 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 21:54
Ze hebben dit echt zeer snel voor elkaar gemaakt, ze spraken al van ca 2 weken en dat nam ik eindelijk met een korrel zout.

Miki bedankt voor het mede aanzwengelen van de actie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:53
Mag ik vragen welke voordelen het heeft om dit mee te mixen met 88-12 NT World-EM? Ik heb in dit topic gezocht maar kon geen (voor mij) duidelijk antwoord vinden.

En welke verhouding zou dan als optimaal kunnen worden gezien?

[ Voor 9% gewijzigd door r0bb op 04-08-2020 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Miki schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:40:
Ah mr. Fob die data overneemt van anderen en op zijn eigen site propageert. Bijna alle data is afkomstig van of uit dit topic of uit de diverse Reddit draadjes van r/Dutchfire. Sterker nog de data is over het algemeen nog veel gedetailleerder.

Zoek maar eens binnen dit topic naar de FO calculator van @GG85.
Ah, dat wist ik niet. Dank voor de tip! Ik lees overigens FOB niet, kwam hem tegen via Google. Is blijkbaar naast FO ook nog een SEO Expert :+
Niet op zijn manier. Ik citeer: "Ik ben ondertussen financieel onafhankelijk. Mijn vrouw is het nog niet."
Zo'n relatie zou niets voor mij zijn, maar ieder z'n ding. :X
Nee, alleen bij de ASN, maar bedankt voor de link. Ik ga eens grasduinen 8)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
r0bb schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:04:
[...]
Mag ik vragen welke voordelen het heeft om dit mee te mixen met 88-12 NT World-EM? Ik heb in dit topic gezocht maar kon geen (voor mij) duidelijk antwoord vinden.

Ik weet het niet precies maar ik geloof dat het juiste percentage small caps iets van 9% was. Meestal zijn de prestaties van small caps behoorlijk gecorreleerd met de markt. De kans dat ~9% small caps een significant verschil maakt voor je resultaten is vrij klein.

Voor degene die bij de Rabobank zitten: je zou je kunnen afvragen of de potentiële extra opbrengsten opwegen tegen de kosten van het herbalanceren, aangezien de Rabobank transactiekosten berekent (itt ING en ABN).

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 04-08-2020 09:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens mij is het combineren van NT World, NT EM en NT SC, in ongeveer de verhouding 80/10/10% (± 2%) , geïnspireerd op wat Meesman doet in het Wereld Totaal fonds, dus voor overstappers die graag hetzelfde willen blijven beleggen tegen lagere kosten, is dit een goede manier om dat te doen.

Het volgt de gehele wereldmarkt weer iets nauwkeuriger.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
r0bb schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:04:
[...]

Het is voor mij een extraatje om mijn portefeuille nog breder te spreiden, met het aandeel small cap krijg je nog eens 3266 onderliggende aandelen bij naast de kleine 3000 die ik al had. Daarnaast heb je samen met de combinatie World en EM zowel big, mid en small cap te pakken. Als je deze vervolgens in de verhouding 78/12/10 aanhoudt heb je de verhouding naar marktweging.

Voor degene die bij Meesman zitten, kijk even naar het Wereld totaal fonds, daar zit bovenstaande opsomming in 1 fonds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 28-05 05:36
Zr40 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:19:
Dat ze om die info vragen is normaal, maar de trusted contact person is niet verplicht. Je zou het permanent moeten kunnen overslaan na een paar keer.
Mij leek het toch echt verplicht. Ik zag alleen maar een Continue knop, maar geen Skip knop of iets dergelijks. Misschien dat ik het in Account Management weer kan verwijderen. Zal zo eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:58
Miki schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:26:
[...]

Het is voor mij een extraatje om mijn portefeuille nog breder te spreiden, met het aandeel small cap krijg je nog eens 3266 onderliggende aandelen bij naast de 3000 die ik al had. Daarnaast heb je samen met de combinatie World en EM zowel big, mid en small cap te pakken. Als je deze vervolgens in de verhouding 78/12/10 aanhoudt heb je de verhouding naar marktweging.

Voor degene die bij Meesman zitten, kijk even naar het Wereld totaal fonds, daar zit bovenstaande opsomming in 1 fonds :)
Met 3000 aandelen denk ik wel genoeg spreiding te hebben, die 10% smallcap gaat het verschil ook niet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Aghanim schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:19:
Is het bij Binck Fundcoach mogelijk om direct te kopen/verkopen als je bijvoorbeeld VWRL of Actiam hebt? Wat me tegenstaat bij ING is dat de NT Fondsen niet direct verhandelbaar zijn. Ik snap dat buy and hold daar ook niet voor bedoeld is, maar het geeft mij een 'lock in' gevoel dat ik niet prettig vind. Daarom zit ik ook nog bij DeGiro tot heden. Of is dit altijd gerelateerd aan of het specifieke fonds dat ondersteunt en maakt de broker niet uit?
Ik plaats eigenlijk nooit koop/verkoop orders anders dan periodiek. Ik heb 1 keer een aantal ETF's verkocht (REITs) waar ik van af wilde, dat duurde geloof ik een dag. Kan zijn dat die ook maar 1 keer per dag werden verhandeld.

Ik kan via de app dag- en doorlopende orders plaatsen, maar weet niet hoe snel ze uitgevoerd worden.
Ik snap overigens niet waarom Binck Fundcoach niet is opgenomen in de broker combinatie vergelijker van Reddit. Volgens mij kan deze nog wel eens zeer scherp zijn in vergelijking met de andere opties in de vergelijker (fondskosten buiten beschouwing gelaten).
Reddit - 'nuff said
Tot een week of twee geleden was het sentiment op Dutchfire: DeGiro of je bent een sukkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-05 12:52
Ik ben redelijk nieuw met fondsen en door al de verhalen hier wilde ik wat NT kopen via de Rabobank. Heb zondag morgen een order uitgezet in de hoop dat deze maandag aangekocht zouden worden. Op dit moment staat de order nog steeds op "Lopend". Ook de koers is sinds vrijdag niet veranderd. Misschien een domme vraag maar wanneer worden deze koersen nu aangepast en mijn order uitgevoerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 11:27

jacobras

Developer

Hugo! schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:38:
Ik ben redelijk nieuw met fondsen en door al de verhalen hier wilde ik wat NT kopen via de Rabobank. Heb zondag morgen een order uitgezet in de hoop dat deze maandag aangekocht zouden worden. Op dit moment staat de order nog steeds op "Lopend". Ook de koers is sinds vrijdag niet veranderd. Misschien een domme vraag maar wanneer worden deze koersen nu aangepast en mijn order uitgevoerd?
Dat is recent nog beantwoord:
Miki schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

Btw vergeet ook de verwerkingstijd van de aankoop niet, dat is nog zo iets waar velen in paniek raken. Deze is namelijk T+2 waarbij vaak de bank nog een extra dagje neemt om de order digitaal bij te schrijven in je overzicht. Let wel dat de transactie data als nog gewoon correct zijn doorgevoerd.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Qunix schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:00:
[...]

De giro heeft de kennistoets nu geïntegreerd bij aanmelden voor nieuwe accounts.

In lichtere vorm zie je deze toets bij anderen ook terug, ook bij BND en Fitvermogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:22:
Volgens mij is het combineren van NT World, NT EM en NT SC, in ongeveer de verhouding 80/10/10% (± 2%) , geïnspireerd op wat Meesman doet in het Wereld Totaal fonds, dus voor overstappers die graag hetzelfde willen blijven beleggen tegen lagere kosten, is dit een goede manier om dat te doen.

Het volgt de gehele wereldmarkt weer iets nauwkeuriger.
Het is niet geïnspireerd door Meesman, het is gebaseerd op de MSCI cijfers voor market cap. Die cijfers volgt Meesman ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouncy
  • Laatst online: 19:00
Weet iemand hoelang het identificatieproces duurt bij binck fund coach?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-05 12:20
bouncy schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:10:
Ik weet het niet meer. Maar het ging heel snel. Ik kon geloof ik op de dag van het openen van de acount al orders aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 16:16
DEGIRO heeft bij mij een aantal beleggingsproducten uitgezet, waaronder 'Standaard Aandelen'. Ik had hiervoor een paar maanden terug een aantal kennistoetsen gemaakt en dat moet ik nu dus wéér doen. Hebben anderen hier ook last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-05 13:05
DJTimo schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:16:
DEGIRO heeft bij mij een aantal beleggingsproducten uitgezet, waaronder 'Standaard Aandelen'. Ik had hiervoor een paar maanden terug een aantal kennistoetsen gemaakt en dat moet ik nu dus wéér doen. Hebben anderen hier ook last van?
Ja.
Iedereen moet opnieuw die kennistoetsen doen, die nu meer granulair zijn.
Get!em schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:44:
[...]
De giro heeft de kennistoets nu geïntegreerd bij aanmelden voor nieuwe accounts.

In lichtere vorm zie je deze toets bij anderen ook terug, ook bij BND en Fitvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 16:16
OK, lekker dan. Ben benieuwd wat ze over een aantal maanden weer verzinnen.

Die toetsen stellen niks voor, maar het is vrij hinderlijk als je een order wil plaatsen en daar plots in belemmerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
bouncy schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:10:
Toen ik en mijn vrouw een rekening opende was het binnen een dag geregeld. Het is echter Coronatijd met veel nieuwe aanvragen. Volgens hun eigen website duurt het openen van een rekening nu zo'n 7 dagen

https://www.binck.nl/kenn...kbank-ivm-het-coronavirus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
DJTimo schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:16:
Trezzahn schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

[...]

phantom09 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:56:
[...]

Klinkt niet lekker dat vele mensen de mail niet ontvangen hebben. Krijg steeds minder vertrouwen in DeGiro.
[...]

Hier ook niet.

En nog leuker, je moet nu een kennistoets afleggen voor het handelen in aandelen of ETF's. "Zoals eerder gecommuniceerd", zegt het bericht. Nope, ook daar heb ik niets over gehoord voor vandaag. :o
Qunix schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:15:
0 fouten bij de toets. Mooiste vraag vond ik over obligaties "wat is een korte duur (oid)?", 1 tot 3 jaar, 5 tot 10 jaar of 10 tot 30 jaar.
Jups. Blijkbaar communiceert DEGIRO vooral niet en meent het wel te doen :F

[ Voor 20% gewijzigd door Qunix op 04-08-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-05 11:34
Laat het ze maar weten. Ik ga er voor de tweede keer naar vragen via de chat. Misschien hoe meer druk, hoe sneller het opgenomen kan worden in het bestaande aanbod? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 11:03
Ik heb ook nog eens even nagevraagd bij de Rabo inzake NT World Small Caps, maar het officiële standpunt is en blijft dat er voorlopig niets zal wijzigen in het assortiment omtrent Northern Trust. Schijnbaar staat er een review van de duurzame fondsen voor later dit jaar in de planning wat naar verwachting in de loop van Q4 wordt afgerond.

Hoe meer mensen er naar vragen, hoe hoger de kans dat ze het zullen toevoegen, lijkt me.

Overigens zou het me niet verbazen als ze in Q4 hun eigen indexproducten gaan aanbieden onder het 1895-label. Wellicht is dat ook de reden dat ze niet zo veel haast hebben met het aanbod van Northern Trust uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tuvow schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:21:
Overigens zou het me niet verbazen als ze in Q4 hun eigen indexproducten gaan aanbieden onder het 1895-label. Wellicht is dat ook de reden dat ze niet zo veel haast hebben met het aanbod van Northern Trust uitbreiden.
Had ik nog niet eerder van gehoord. Heeft dit ermee te maken?
https://www.blackrock.com...ex-fonds-class-d-inc-fund

Interessant fonds met Nederlands domicilie en een TER van 0,08%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuvow
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Ja. Rabobank is hier eind vorig jaar mee begonnen. Vooralsnog wordt het alleen ingezet als belegging binnen hun vermogensbeheer en is het dus niet beschikbaar voor de zelfbeleggers. Met een TER van 0,08% en een wereldwijde spreiding in één fonds zou het natuurlijk wel heel interessant zijn als ze dit wél aan zouden gaan bieden aan de zelfbeleggers :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tuvow op 04-08-2020 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:53
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Ehh.. minimale eerste inleg 50 miljoen?! 😄

Edit: Ah dat stelde Tuvow ook al.

[ Voor 4% gewijzigd door r0bb op 04-08-2020 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:42
Switch uitvoeren naar het Small Cap fonds werkt momenteel niet. Volgens ING een technisch probleem. Ze hebben het bij IT neergelegd en ik word gebeld als het opgelost is.

Gewoon aankopen werkt wel. Evenals inplannen van periodieke orders.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Let wel, die 0,08% is slechts een raming. Pas na het eerste jaarverslag worden de werkelijke (historische) kosten getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Als Blackrock hem zo maakt dat iedereen onder de 50 miljoen ook kan meedoen, vind ik het wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
Ik ben wel enthousiast over de Polestar II en wil daarom graag Volvo aandelen kopen. Maar er zijn 6 verschillende opties. Sommige zijn in Euro's en andere in Zweedse kronen. En het verschil tussen A en B is dat je bij A ook stemrechten krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7S9Hw9iYrD4hiyeo8PY4px2ZKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9YHadAWvEXSIUOqt2ZTGT4f.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand me uitleggen wat hier dan voor mij een logische keuze is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Eh Volvo?
Geely bedoel je. (Volvo, Polestar, 10% Daimler)
https://nl.investing.com/equities/geely-auto

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 04-08-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
r0bb schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

Ehh.. minimale eerste inleg 50 miljoen?! 😄

Edit: Ah dat stelde Tuvow ook al.
Dat soort bedragen zijn normaal voor institutionele fondsen. Aanbieders als ABN, ING en Rabo kunnen er dan voor kiezen deze fondsen aan te bieden.

Ik heb al een berichtje gestuurd naar mijn Rabobank account manager.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 04-08-2020 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

aufbakanleitung schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:31:
Ik ben wel enthousiast over de Polestar II en wil daarom graag Volvo aandelen kopen. Maar er zijn 6 verschillende opties. Sommige zijn in Euro's en andere in Zweedse kronen. En het verschil tussen A en B is dat je bij A ook stemrechten krijgt.

[Afbeelding]

Kan iemand me uitleggen wat hier dan voor mij een logische keuze is?
Zoals @Get!em al aangeeft is dit niet de Volvo die de Polestar personenauto's produceert. Deze Volvo produceert vrachtwagens, bussen, scheepsmotoren en constructiemachines.

Dan de rest van je post.

A of B? Vind je stemrecht belangrijk? Zo niet, dan zou ik zeggen, kies die met de laagste prijs.

Welke valuta/beurs? Persoonlijk vind ik het geen enkel probleem om te kopen op de thuisbeurs in de thuisvaluta. Je kan een voorkeur hebben voor handel in EUR (bijvoorbeeld om valutawisselkosten te vermijden) of een bepaalde beurs (bijvoorbeeld omdat deze lagere transactiekosten heeft). Maakt dat allemaal niet uit, kies dan voor de notering met het hoogste volume. Daar is de spread doorgaans het kleinst.

Voor je rendement maakt de keuze van valuta overigens niets uit. Je koopt uiteindelijk hetzelfde onderliggende aandeel.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 04-08-2020 17:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23
En voor alles: begin altijd bij investor relations van de onderneming in plaats van het zoekveld van je broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
Thanks, goed advies! Ik kan alleen op de Polestar site (https://about.polestar.com) niks vinden over investing. Hier heb ik wel een artikel uit begin 2019 die zegt dat Polestar 50% van Volvo Cars en 50% van Geely is, hoewel ik ook weer begrijp dat Volvo Cars dan weer van Geely is.

Het lijkt op het eerste gezicht niet mogelijk om direct in Polestar te investeren, dus dan moet ik Geely (GELYF) kopen? Dan is mijn investering wel erg watered down. Ik zie ook dat de waarde van Geely trouwens in Juli '20 in een klap bijna is verdubbeld. Enig idee wat daar gebeurt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Vraag aan de optiebeleggers hier:

Na de enorme run van AMD afgelopen dagen, ziet het ernaar uit dat mijn geschreven (en gedekte) calls eind van de maand uitgeoefend gaan worden. Aangezien ik mijn AMD positie nog langer wil aanhouden, overweeg ik deze opties vlak voor expiratie 'door te rollen' (hogere strike en latere expiratie). Liefst premie-neutraal.

Welke risico's en nadelen zien jullie in deze strategie? Uitgaande van mijn buy & hold intentie zou ik dit toch kunnen blijven herhalen zolang als nodig?

[ Voor 16% gewijzigd door Tanooki op 04-08-2020 18:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23
aufbakanleitung schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:09:
Thanks, goed advies! Ik kan alleen op de Polestar site (https://about.polestar.com) niks vinden over investing. Hier heb ik wel een artikel uit begin 2019 die zegt dat Polestar 50% van Volvo Cars en 50% van Geely is, hoewel ik ook weer begrijp dat Volvo Cars dan weer van Geely is.
Je hebt 3 bedrijven en dus 3 potentiële officiële bronnen van informatie.

Ga je bijvoorbeeld naar de Volvo Cars IR site dan vind je vrijwel direct dat Geely bijna alle aandelen bezit. In het annual rapport vind je vervolgens dat het de helft van Polestar controleert en Geely de andere helft. Als je wat verder kijkt dan zie je ook berichten over een fusie.

Allemaal eenvoudig te vinden als je iets meer moeite doet en echt zaken leest, veel leest. En elke keer als het een vraag oproept meer leest.

Terugkomend op de uiteindelijke vraagstelling kun je je afvragen of Volvo Cars / Geely kopen voor Polestar niet hetzelfde is als Philips kopen voor hun Airfryer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 23:41

Zenix

BOE!

Pistachenootje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

Ik weet het niet precies maar ik geloof dat het juiste percentage small caps iets van 9% was. Meestal zijn de prestaties van small caps behoorlijk gecorreleerd met de markt. De kans dat ~9% small caps een significant verschil maakt voor je resultaten is vrij klein.

Voor degene die bij de Rabobank zitten: je zou je kunnen afvragen of de potentiële extra opbrengsten opwegen tegen de kosten van het herbalanceren, aangezien de Rabobank transactiekosten berekent (itt ING en ABN).
Als je met nieuwe aankopen gaat balanceren, dan heb je geen extra transactiekosten. Ik koop maandelijks 80% World 10% Small en 10% EM. Tot nu toe is het nog behoorlijk in balans 80,23% World 9,49% Small en 10,27% EM. Jaarlijks kijken of het nog een beetje in balans is, anders de volgende maandelijks aankoop eenmalig aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tanooki schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:56:
Vraag aan de optiebeleggers hier:

Na de enorme run van AMD afgelopen dagen, ziet het ernaar uit dat mijn geschreven (en gedekte) calls eind van de maand uitgeoefend gaan worden. Aangezien ik mijn AMD positie nog langer wil aanhouden, overweeg ik deze opties vlak voor expiratie 'door te rollen' (hogere strike en latere expiratie). Liefst premie-neutraal.

Welke risico's en nadelen zien jullie in deze strategie? Uitgaande van mijn buy & hold intentie zou ik dit toch kunnen blijven herhalen zolang als nodig?
Doe je niets, dan verkoop je 100 stuks tegen je huidige strike.

Rol je door naar een hogere strike en latere expiration, dan verkoop je op een later moment 100 stuks tegen de hogere strike (met natuurlijk de kans dat de optie waardeloos afloopt) +/- het verschil in premie en transactiekosten.

Als het rollen zowel een hogere strike als geld oplevert (of vrijwel niets kost), dan zie ik geen extra nadeel of risico ten opzichte van niets doen.

Welke strike heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

aufbakanleitung schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:09:
Thanks, goed advies!
Het lijkt op het eerste gezicht niet mogelijk om direct in Polestar te investeren, dus dan moet ik Geely (GELYF) kopen? Dan is mijn investering wel erg watered down. Ik zie ook dat de waarde van Geely trouwens in Juli '20 in een klap bijna is verdubbeld. Enig idee wat daar gebeurt is?
Zelf zoeken? Ik vermoed bijv dat de positieve sales zomaar meespelen (in Corona tijden).
http://global.geely.com/m...ne-2020-was-110129-units/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:14:
[...]

Doe je niets, dan verkoop je 100 stuks tegen je huidige strike.

Rol je door naar een hogere strike en latere expiration, dan verkoop je op een later moment 100 stuks tegen de hogere strike (met natuurlijk de kans dat de optie waardeloos afloopt) +/- het verschil in premie en transactiekosten.

Als het rollen zowel een hogere strike als geld oplevert (of vrijwel niets kost), dan zie ik geen extra nadeel of risico ten opzichte van niets doen.

Welke strike heb je nu?
Call 28 aug $75.

Toen ik die een maand geleden schreef stond AMD rond $58. Leek me toen een veilige marge :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tanooki op 04-08-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Tanooki schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:43:
[...]

Call 28 aug $75.

Toen ik die een maand geleden schreef stond AMD rond $58. Leek me toen een veilige marge :)
Ik ben ook met deze strategie bezig en benieuwd naar de input. Kan je ook de optievergoeding die je opstreek destijds en die nu gelden voor het doorrollen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tanooki schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:43:
[...]

Call 28 aug $75.

Ok. Voor het gemak pak ik even die van 7 augustus, die is nu enkele dagen voor expiratie. In opties met latere expiration zit nog teveel resterende time value en die wil je zoveel mogelijk weg laten lopen voordat je rolt.

Koers van AMD is op dit moment iets boven $85.
De 7 aug $75 call kan je nu kopen voor $10.55.
De 16 okt $80 call kan je nu verkopen voor $11.45.

Deze roll levert je een $5 hogere strike op met een credit van $0.90. Dat is een beter resultaat dan niets doen, wat er ook gebeurt.
Nouja, de koers van het aandeel zou tussen de oude en de nieuwe expiration kunnen instorten, en dan was je wél gunstiger uit geweest als je niets had gedaan. Maar je hebt de wens om het aandeel te houden dus ik denk dat je dat risico accepteert. :)

Je zou ook een strike hoger kunnen kiezen. De 16 okt $82.50 call kan je verkopen voor $10.10. Dan betaal je weliswaar $0.45, maar het levert je een $7.50 hogere strike op.

Als je graag wilt dat ik weer even kijk een paar dagen voordat jouw 28 aug call expireert, tag me even :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 04-08-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik zag reclame van www.topfunds.nl op RTL-Z. Wat is jullie mening hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:13:
Ik zag reclame van www.topfunds.nl op RTL-Z. Wat is jullie mening hierover?
Is dat die van topfundobligaties.nl? Ik ken ze niet, maar de 8,4% obligatie die daar genoemd wordt lijkt me niet heel hoopgevend. Ook de banner "Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. Geen vergunningplicht voor deze activiteit." lijkt me niet voor niets. :P

Ook deze beloftes (topfund.nl zonder s, ik neem aan dat dat degene is die je bedoelt) lijken me een scam. Laag en aanvaardbaar risico, beloftes van 12% en 24++% maar wel buiten AFM toezicht:
Het Arbitrage Fonds heeft als doel om stabiele beleggingsresultaten te behalen onder alle marktomstandigheden tegen bijzonder lage risico’s. Het Fonds beoogt om een maandelijks netto rendementsdoel van 1% te behalen om zodoende jaarlijks een rendement na te streven van 12% (netto na aftrek van alle kosten).

https://www.topfund.nl/arbitrage-fonds
Het High Frequency Daytrading Fonds heeft als doel om bovengemiddelde beleggingsresultaten te behalen onder alle marktomstandigheden tegen aanvaardbare risico’s. Het Fonds beoogt een maandelijks rendementsdoel van 2% tot 3% wat zich vertaalt naar jaarlijks een rendementsstreven van 24% tot 36%.

https://www.topfund.nl/arbitrage-fonds

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd1 op 04-08-2020 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:13:
Ik zag reclame van (website) op RTL-Z. Wat is jullie mening hierover?
Er is niets zinnigs over te zeggen. Alleen beschikbaar voor investering vanaf 100k (om niet onder de vergunningsplicht te vallen) en de prospectus is alleen op aanvraag in te zien.

Verder staan er kreten zoals deze:
Het Arbitrage Fonds heeft als doel om stabiele beleggingsresultaten te behalen onder alle marktomstandigheden tegen bijzonder lage risico’s. Het Fonds beoogt om een maandelijks netto rendementsdoel van 1% te behalen om zodoende jaarlijks een rendement na te streven van 12% (netto na aftrek van alle kosten).
12% en dan 'bijzonder lage risico's' 8)7

En hoe doen ze dat? Nou, door long en short te gaan in valuta.

Bij het andere fonds zeggen ze dit:
Het High Frequency Daytrading Fonds heeft als doel om bovengemiddelde beleggingsresultaten te behalen onder alle marktomstandigheden tegen aanvaardbare risico’s.
En in de EID:
Het beleggingsbeleid kan omschreven worden als een uiterst actieve daghandel strategie en is gebaseerd op 3 strategieën die in combinatie met elkaar worden toegepast. De eerste strategie is de dynamische ofwel Intelligente grid strategie. De Topfund grid strategie is een op technische analyse gebaseerd algoritme dat gebruik maakt van koersbeweging binnen specifieke rasterpatronen. De tweede strategie is de Topfund breakout strategie. Deze strategie complimenteert de grid strategie en wordt toegepast om extreme marktsituaties mogelijk in het voordeel van het fonds te laten werken. De derde strategie is de Topfund Latency arbitrage strategie en wordt toegepast om de algehele performance van het fonds met laag risico te boosten. Deze drie strategieën vormen de basis van het Fonds. De strategieën worden (met uitzondering van de derde strategie) niet volledig automatisch toegepast maar semiautomatisch. Het openen van posities verloopt volledig automatisch maar het management van de posities en het afsluiten gebeurt door mensenhand. De strategie wordt dagelijks live gemonitord en handelscyclussen duren over het algemeen slechts enkele weken. Maandelijks, voor de berekening van de nettovermogenswaarde, tracht het fonds liquide te zijn waarna op de eerste dag van de nieuwe maand de algoritmes weer geactiveerd worden
Ja, daar blijf ik heel ver vandaan.

Verder rekenen ze voor beide fondsen 1,2% kosten per jaar plus 12% prestatiefee.

Dit is trouwens precies het geval waar die PRIIPs regelgeving voor is ontworpen. Zonder die regelgeving hadden ze die EID niet eens hoeven publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd1 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:20:
[...]

Is dat die van topfundobligaties.nl? Ik ken ze niet, maar de 8,4% obligatie die daar genoemd wordt lijkt me niet heel hoopgevend. Ook de banner "Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. Geen vergunningplicht voor deze activiteit." lijkt me niet voor niets. :P

Ook deze beloftes (topfund.nl zonder s, ik neem aan dat dat degene is die je bedoelt) lijken me een scam. Laag en aanvaardbaar risico, beloftes van 12% en 24++% maar wel buiten AFM toezicht:

[...]

[...]
Excuses ik bedoel www.topfund.nl. Ik vindt het ook niet wat. Beleg veel liever zelf in aandelen via een broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:31:
[...]

Excuses ik bedoel www.topfund.nl. Ik vindt het ook niet wat. Beleg veel liever zelf in aandelen via een broker.
Zag het ook, en dacht gelijk: '' dit is de zoveelste aanbieder die even snel denkt rijk te worden door onwetendheid van mensen ''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:02:
[...]

Zag het ook, en dacht gelijk: '' dit is de zoveelste aanbieder die even snel denkt rijk te worden door onwetendheid van mensen ''
Hoge kosten tot daar aan toe, zo lang ze maar geen oplichters zijn en alles verduisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:06:
[...]

Hoge kosten tot daar aan toe, zo lang ze maar geen oplichters zijn en alles verduisteren.
Geld van klanten verliezen (door te beleggen, niets illegaals aan) maar wel hoge kosten opstrijken (hun winst) is genoeg toch? Het idee is natuurlijk dat de aanbieder veel verdient, door de hoge kosten, ongeacht of de aanbieder goede of slechte trades maakt. Voor de aanbieder dus altijd goed, maar voor de klant waarschijnlijk niet. In het beste geval heb je immers toch de hoge kosten en (tijdelijk een leuke winst). Veel waarschijnlijker is dat ze die winst niet consistent hoog kunnen houden waardoor je verlies maakt en hoge kosten hebt. En in het ergste geval is er meer niet op orde (er is immers geen toezicht), dan weet je niet hoeveel je kwijt raakt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuvow
Zr40 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:47:
[...]

Let wel, die 0,08% is slechts een raming. Pas na het eerste jaarverslag worden de werkelijke (historische) kosten getoond.
Dat is een terechte opmerking. Echter vermoed ik dat die raming wel vrij accuraat zal zijn, aangezien het fonds in opdracht van de Rabobank is opgericht en vooraf bekend geweest zal zijn hoeveel zij daarin zouden gaan investeren vanuit vermogensbeheer. Er zit inmiddels al 4.5 miljard euro in. Het fonds is dus (nu!) al even groot als Northern Trust World + EM bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:57:
[...]
Ok. Voor het gemak pak ik even die van 7 augustus, die is nu enkele dagen voor expiratie. In opties met latere expiration zit nog teveel resterende time value en die wil je zoveel mogelijk weg laten lopen voordat je rolt.

Koers van AMD is op dit moment iets boven $85.
De 7 aug $75 call kan je nu kopen voor $10.55.
De 16 okt $80 call kan je nu verkopen voor $11.45.

Deze roll levert je een $5 hogere strike op met een credit van $0.90. Dat is een beter resultaat dan niets doen, wat er ook gebeurt.
Nouja, de koers van het aandeel zou tussen de oude en de nieuwe expiration kunnen instorten, en dan was je wél gunstiger uit geweest als je niets had gedaan. Maar je hebt de wens om het aandeel te houden dus ik denk dat je dat risico accepteert. :)

Je zou ook een strike hoger kunnen kiezen. De 16 okt $82.50 call kan je verkopen voor $10.10. Dan betaal je weliswaar $0.45, maar het levert je een $7.50 hogere strike op.

Als je graag wilt dat ik weer even kijk een paar dagen voordat jouw 28 aug call expireert, tag me even :)
Dank je. Ik was inderdaad van om nog even te wachten tot kort voor expiratie, en dan de rolscenario's in kaart te brengen.

Ik begrijp dat Amerikaanse opties op ieder moment gedurende de looptijd uitgeoefend kunnen worden. Hoe schat jij de kans in dat dit al ruim voor de 28e gebeurt? Met andere woorden, kan ik veilig wachten tot de time value eruit gelopen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:54
Zr40 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:29:
[...]

Er is niets zinnigs over te zeggen. Alleen beschikbaar voor investering vanaf 100k (om niet onder de vergunningsplicht te vallen) en de prospectus is alleen op aanvraag in te zien.

Verder staan er kreten zoals deze:

[...]

12% en dan 'bijzonder lage risico's' 8)7

En hoe doen ze dat? Nou, door long en short te gaan in valuta.

Bij het andere fonds zeggen ze dit:

[...]

En in de EID:

[...]

Ja, daar blijf ik heel ver vandaan.

Verder rekenen ze voor beide fondsen 1,2% kosten per jaar plus 12% prestatiefee.

Dit is trouwens precies het geval waar die PRIIPs regelgeving voor is ontworpen. Zonder die regelgeving hadden ze die EID niet eens hoeven publiceren.
Zo'n wazige fondsen zijn grappig en triest tegelijk.
Onlangs botste ik nog op eentje waarvan ik werkelijk niets snap van het kostenbeleid. Ik denk dat het ook de bedoeling is dat je het niet snapt.

Een linkje ga ik niet plaatsen enkel een copy-paste: (een biertje als je, zonder te googlen, kan raden welk fonds het is :) )

---
Kosten en fees
Wat zijn de kosten die in rekening worden gebracht?
De instapkosten bedragen 0,5% van de storting, terwijl de uitstapkosten 0,5% van het opgezegde bedrag bedragen. Daarnaast is de vaste management fee 0,5% van het belegd vermogen per kwartaal. Deze worden automatisch in de NAV-waarde van het fonds verwerkt, waardoor u hier geen nota voor ontvangt. Bovendien is er sprake van een performance fee (20% (15% bij een storting vanaf € 1 miljoen) die wordt berekend als het kwartaalrendement boven 1,5% ligt.

Waarom is de management fee 2% en is de performance fee 20%?
Anders dan een indexvolgend fonds doet het **** Fund zelf veel onderzoek naar de bedrijven waarin wordt geïnvesteerd. Dat brengt veel (research-) kosten met zich mee. Deze worden betaald uit de management fee van 2% (1,5% bij een storting vanaf € 1 miljoen) per jaar. Hieruit worden ook andere kosten zoals huur, personeel en promotie betaald. Omdat de fondsmanagers hebben bewezen met dit fonds relatief veel extra waarde te kunnen creëren willen ze daar, als het goed gaat, ook extra voor beloond worden. Hiervoor gebruiken we een beloningsstructuur die veel gebruikt is onder boetiek- en hedgefondsen.

Wordt die 1,5% per kwartaal, de hurdle rate genoemd?
Ja, dit is dus het gedeelte van het rendement waar geen performance fee over wordt gerekend. Omdat het een risicovolle investering betreft vinden wij het niet juist om performance fee te rekenen vanaf 0%. Wij hebben ervoor gekozen om over de eerste 1,5% per kwartaal geen performance fee te vragen. De hurdle rate wordt per participant individueel bijgehouden en per kwartaal verrekend met het aantal participaties dat u bezit. U ontvangt hiervoor dus geen nota.

Hoe wordt de performance fee berekend?
Over de eerste 1,5% rendement per kwartaal wordt geen performance fee ingehouden. Stel dat er sprake is van een kwartaalrendement van 2,5% dan wordt er 0,2% (20% (15% bij een storting vanaf € 1 miljoen) over de extra 1%) performance fee in rekening gebracht. Voor de volledigheid, de berekening van de performance fee wordt, anders dan bij de meeste fondsen, voor iedere participant individueel bijgehouden. Het betekent normaal gesproken dat er geen performance fee wordt geheven voor de eerste 6% rendement per jaar. Voor een verdere uitleg van de berekening van de performance fee verwijzen wij u graag naar paragraaf 7.1.2 van het prospectus.

Wat is een ‘high water mark’?
Het high water mark is de hoogste NAV-waarde die het fonds in de periode dat een participant al participeert in het fonds heeft bereikt. Deze is van belang in verband met de berekening van de performance fee. Mocht de waarde van het fonds na een eerdere stijging (waarover performance fee is berekend) onder dit hoogste punt zijn gezakt dan betaalt de participant nooit voor een tweede keer performance fee voordat het fonds de oude hoogste stand (high water mark) weer heeft overschreden. Ter volledigheid, omdat de performance fee per kwartaal wordt afgerekend, betekent dit dat indien de laatste maand van dat kwartaal niet de hoogste slotstand van dat kwartaal heeft, de slotstand van dit kwartaal wordt meegenomen voor de berekening van het nieuwe high water mark. Het high water mark is dus de hoogste NAV-waarde in de periode dat een participant al participeert in het fonds.
----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Wozmro Was het Value Machines Fund? wilde gok :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tanooki schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:36:
[...]
Ik begrijp dat Amerikaanse opties op ieder moment gedurende de looptijd uitgeoefend kunnen worden. Hoe schat jij de kans in dat dit al ruim voor de 28e gebeurt? Met andere woorden, kan ik veilig wachten tot de time value eruit gelopen is?
Die kans is klein, maar niet onmogelijk. Iemand die vóór expiration de optie uitoefent geeft jou de time value cadeau. Oftewel, als je onmiddellijk je oorspronkelijke positie zou herstellen (long 100 AMD, short 1 $75 aug 28 call) dan houd je nog geld over.

Als dit bij wijze van spreken op 27 augustus gebeurt, dan ben je 100 aandelen AMD kwijt in ruil voor de strike. Maar in feite heeft de tegenpartij jou de transactiekosten van de helft van de roll bespaard. Want de intrinsieke waarde zou je toch al inleveren wanneer je de geschreven call terugkoopt.

Je hebt na early assignment twee mogelijkheden als je verder wilt met dit aandeel:
1. Het oorspronkelijke plan volgen. Koop 100 AMD en schrijf de 16 okt $80 call (of welke andere call tegen die tijd het meest gunstig is). Dit heeft praktisch hetzelfde financiële resultaat als wanneer er niets gebeurd was en je had gerold.
2. Koop alleen de aandelen AMD en laat de opties verder zitten. Dit heeft praktisch hetzelfde financiële resultaat als zelf je geschreven call terugkopen zonder te rollen.

Bij dividend-uitkerende aandelen bestaat er bij geschreven calls nog een risico van 'dividend poaching'. AMD keert geen dividend uit, dus dat is hier niet van toepassing. Kort gezegd houdt het in dat wanneer de optie ITM is en de time value kleiner is dan de dividendbetaling, het gunstig is voor de houder van de call om vlak voor ex-dividend de call uit te oefenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 04-08-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat bedoelt DEGIRO hier nu precies met deze mededeling?
De wijziging van het productaanbod ervoor moet zorgen dat de beschikbare producten beter aansluiten op het risicoprofiel van een Custody of Custody Pensioenrekening. Op basis van de parameters volatiliteit, liquiditeit en marktkapitalisatie zijn alle beschikbare aandelen beoordeeld. Aandelen en obligaties worden gekwalificeerd als ‘’Complex’’ wanneer ze een hoge volatiliteit, lage liquiditeit en/of een lage marktkapitalisatie hebben. Zodoende kunnen deze aandelen niet meer worden aangekocht in een Custody of Custody pensioenrekening. Op deze manier sluit het productaanbod, in lijn met Product Governance, beter aan bij de eigenschappen van Custody of Custody pensioenrekening.

[..]

Tot slot heeft DEGIRO de bovenstaande wijziging van het productaanbod geëvalueerd mede op basis van feedback van beleggers. Als gevolg hiervan is besloten om aandelen die als "Complex" worden gecategoriseerd weer beschikbaar te stellen voor accounts met een Custody of Pensioen Custody profiel. Deze correctie is inmiddels doorgevoerd. Beleggers dienen echter nog wel de betreffende kennis- en ervaringstoets te voltooien voordat zij deze producten weer kunnen aankopen. We zullen u informeren indien er verdere wijzigingen worden doorgevoerd. Onze excuses indien deze wijzigingen voor ongemak hebben gezorgd.
Klinkt als: "We hebben de mogelijkheid verwijderd voor (Pensioen) Custody, maar we kregen teveel klachten dus nu is het weer terug"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 10:26
Misschien een echte newb vraag maar hoe bereken je de "goede" verhouding tussen world/emerging/smallcaps als je het over bijvoorbeels northerntrust fondsen hebt? Zover ik kan vinden gebruikt men de market cap.

Factsheets msci:
Msci World: 41,819.77 miljard
Msci Allworld: 47,608.80 (dus 47,608.80-41,819.77 = 5789.03 emerging)

World / allworld = 88%

Msci Small caps: 5,480.57

5,480.57 + 47,608.80 = 53,089.37

5,480.57 / 53,089.37 = 10% small caps
5,789.03 / 53,089.37 = 11% emerging
Met dus 79% world.

Doe ik dit nou goed? Voor het gemak doe ik dan 80/10/10. Hoe kritisch zijn deze percentages eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@michaeltb 80/10/10 (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azrael
  • Laatst online: 27-05 00:12
Wozmro schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:56:
[...]

Zo'n wazige fondsen zijn grappig en triest tegelijk.
Onlangs botste ik nog op eentje waarvan ik werkelijk niets snap van het kostenbeleid. Ik denk dat het ook de bedoeling is dat je het niet snapt.

Een linkje ga ik niet plaatsen enkel een copy-paste: (een biertje als je, zonder te googlen, kan raden welk fonds het is :) )

---
Kosten en fees
Wat zijn de kosten die in rekening worden gebracht?
De instapkosten bedragen 0,5% van de storting, terwijl de uitstapkosten 0,5% van het opgezegde bedrag bedragen. Daarnaast is de vaste management fee 0,5% van het belegd vermogen per kwartaal. Deze worden automatisch in de NAV-waarde van het fonds verwerkt, waardoor u hier geen nota voor ontvangt. Bovendien is er sprake van een performance fee (20% (15% bij een storting vanaf € 1 miljoen) die wordt berekend als het kwartaalrendement boven 1,5% ligt.

Waarom is de management fee 2% en is de performance fee 20%?
Anders dan een indexvolgend fonds doet het **** Fund zelf veel onderzoek naar de bedrijven waarin wordt geïnvesteerd. Dat brengt veel (research-) kosten met zich mee. Deze worden betaald uit de management fee van 2% (1,5% bij een storting vanaf € 1 miljoen) per jaar. Hieruit worden ook andere kosten zoals huur, personeel en promotie betaald. Omdat de fondsmanagers hebben bewezen met dit fonds relatief veel extra waarde te kunnen creëren willen ze daar, als het goed gaat, ook extra voor beloond worden. Hiervoor gebruiken we een beloningsstructuur die veel gebruikt is onder boetiek- en hedgefondsen.

Wordt die 1,5% per kwartaal, de hurdle rate genoemd?
Ja, dit is dus het gedeelte van het rendement waar geen performance fee over wordt gerekend. Omdat het een risicovolle investering betreft vinden wij het niet juist om performance fee te rekenen vanaf 0%. Wij hebben ervoor gekozen om over de eerste 1,5% per kwartaal geen performance fee te vragen. De hurdle rate wordt per participant individueel bijgehouden en per kwartaal verrekend met het aantal participaties dat u bezit. U ontvangt hiervoor dus geen nota.

Hoe wordt de performance fee berekend?
Over de eerste 1,5% rendement per kwartaal wordt geen performance fee ingehouden. Stel dat er sprake is van een kwartaalrendement van 2,5% dan wordt er 0,2% (20% (15% bij een storting vanaf € 1 miljoen) over de extra 1%) performance fee in rekening gebracht. Voor de volledigheid, de berekening van de performance fee wordt, anders dan bij de meeste fondsen, voor iedere participant individueel bijgehouden. Het betekent normaal gesproken dat er geen performance fee wordt geheven voor de eerste 6% rendement per jaar. Voor een verdere uitleg van de berekening van de performance fee verwijzen wij u graag naar paragraaf 7.1.2 van het prospectus.

Wat is een ‘high water mark’?
Het high water mark is de hoogste NAV-waarde die het fonds in de periode dat een participant al participeert in het fonds heeft bereikt. Deze is van belang in verband met de berekening van de performance fee. Mocht de waarde van het fonds na een eerdere stijging (waarover performance fee is berekend) onder dit hoogste punt zijn gezakt dan betaalt de participant nooit voor een tweede keer performance fee voordat het fonds de oude hoogste stand (high water mark) weer heeft overschreden. Ter volledigheid, omdat de performance fee per kwartaal wordt afgerekend, betekent dit dat indien de laatste maand van dat kwartaal niet de hoogste slotstand van dat kwartaal heeft, de slotstand van dit kwartaal wordt meegenomen voor de berekening van het nieuwe high water mark. Het high water mark is dus de hoogste NAV-waarde in de periode dat een participant al participeert in het fonds.
----
Is dit een tamelijk kostbare manier om je geld minder waard te laten worden of mis ik iets :? Zo te zien is je euro die je in 2008 in dat fonds hebt gestopt nu nog 90 cent waard. In een willekeurige brede tracker was die euro nu 1,5 tot 2x zoveel geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Lol, cumulatief nettorendement -21,89%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
michaeltb schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:28:
Misschien een echte newb vraag maar hoe bereken je de "goede" verhouding tussen world/emerging/smallcaps als je het over bijvoorbeels northerntrust fondsen hebt? Zover ik kan vinden gebruikt men de market cap.

Factsheets msci:
Msci World: 41,819.77 miljard
Msci Allworld: 47,608.80 (dus 47,608.80-41,819.77 = 5789.03 emerging)

World / allworld = 88%

Msci Small caps: 5,480.57

5,480.57 + 47,608.80 = 53,089.37

5,480.57 / 53,089.37 = 10% small caps
5,789.03 / 53,089.37 = 11% emerging
Met dus 79% world.

Doe ik dit nou goed? Voor het gemak doe ik dan 80/10/10. Hoe kritisch zijn deze percentages eigenlijk...
Niet, + of - 2% zal op je portefeuille echt niets uitmaken dan wel te verwaarlozen zijn. Maak een keuze waar je je goed bij voelt. Je kunt ook de marktweging loslaten en zelf een verhouding bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:54
Azrael schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:33:
[...]

Is dit een tamelijk kostbare manier om je geld minder waard te laten worden of mis ik iets :? Zo te zien is je euro die je in 2008 in dat fonds hebt gestopt nu nog 90 cent waard. In een willekeurige brede tracker was die euro nu 1,5 tot 2x zoveel geworden.
Die cijfers had ik nog niet gevonden (ook niet gezocht) :)

Zo zie je maar: beleggen is ook door de gladde praatjes heen kunnen kijken en zoeken naar de essentie. Eenvoud is meestal beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:42
Miki schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:14:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
import csv
import requests
from lxml import html
from datetime import datetime
from enum import Enum

class Fund(Enum):
    NT_World = 'NL0011225305', 92253116
    NT_EM = 'NL0011515424', 94101998

def __init__(self, isin, id):
        self.isin = isin
        self.id = id

fund = Fund.NT_World

url = 'https://markets.ft.com/data/equities/ajax/get-historical-prices'
params = {
    'startDate': '2000/01/01',
    'endDate': '2020/01/01',
    'symbol': fund.id
}
resp = requests.get(url, params)
j = resp.json()
doc = html.fragment_fromstring('<table>' + j['html'] + '</table>')

data = []
for row in doc:
    day = row[0][0].text
    close = float(row[4].text)
    day = datetime.strptime(day, '%A, %B %d, %Y').date()
    data.append((day, close))

with open(fund.name + '.csv', 'w', newline='') as f:
    c = csv.writer(f)
    c.writerows(data)

Regels 17, 21 en 22 dien je aan te passen. 17 voor de keuze World of EM, 21 en 22 voor de data.
Deze code kun je in je eigen python omgeving draaien of in een online omgeving zoals https://pynative.com/onli...r-to-execute-python-code/

Vervolgens kun je het csv bestand inlezen in PP. Zie hiervoor deze handleiding hoe je dat doet: https://forum.portfolio-p...fuer-historische-kurse/46

Btw. script is niet van mij dus geen credits aub!
Kan het kloppen dat dit script niet meer werkt? Ik probeerde hem aan te passen om NT Small Cap data op te vragen maar krijgt een run error. Iets met

[Traceback (most recent call last):
File "script.py", line 2, in <module>
import requests
ModuleNotFoundError: No module named 'requests']

Raar....paar maanden terug nog succesvol gebruik gemaakt van dit script.

Toevallig iemand hier die mij kan helpen?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Pagina: 1 ... 162 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.