Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 161 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.288.586 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:58
Zr40 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:11:
[...]

Ik heb een pensioenrekening bij DEGIRO, maar ik stap daarvoor binnenkort over naar Binck.

Voor niet-pensioen beleggen gebruik ik alleen IB. Verder doe ik nog een beetje aan crowdfunding en aan wat men hier "P2P" noemt (die benaming is niet helemaal correct voor wat het feitelijk is). Dat gaat om relatief kleine bedragen, beide minder dan 5%.

[...]

Het treaty tarief wordt voor al het dividend toegepast. Er is geen beperking vanuit IB.

Ingehouden dividendbelasting wordt verder ook netjes uitgesplitst per land en omgerekend naar je base currency (euro). Dat kan je dan bij de belastingaangifte eenvoudig overnemen.
Binck biedt geen vrij pensioen beleggen aan toch? Of vindt je dat nu geen belangrijke vereiste meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:23
Zr40 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:39:
Echt, @writser, waarom heb ik jouw post nodig om de knoop door te hakken.

Betrouwbaarheid is het allerbelangrijkste. Ik heb mijn vorige bank verlaten precies om die reden. Weliswaar minder ernstig dan de kwestie DEGIRO, maar het vertrouwen was desalniettemin geschaad.

De enige aanbieder zijn van pensioenbeleggen waar je vrij kan beleggen op de beurs is niet een reden die belangrijker is dan betrouwbaarheid. Er zijn geen andere aanbieders, dus de wens om vrij te beleggen op de pensioenrekening moet ik loslaten.
Welke bank heb je verlaten en waarom?

Waarom zeg je je pensioen rekening van DeGiro op? Je krijgt tot maximaal € 20.000,- vergoed via BCS.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phantom09
Het blijkt dat tussen 2002 en 2015 er al 5 keer een aanspraak gemaakt is op het Beleggers Compensatie Stelsel:

https://www.barentskrans....06/GIBR-ESHO-VFP-0515.pdf

Ze noemen 1 voorbeeld: Vermogensbeheerder TPC International.

Ik heb zelf nog AFS gevonden:

https://www.vuvb.nl/afs-vermogensbeheer-failliet

Dan is er nog van der Hoop die al sinds 1895 bestond ! Lang op de markt zijn zegt dus ook niet alles:

Wikipedia: Van der Hoop Bankiers

Attica:

https://www.fondsnieuws.n...ng-bij-attica-bestuurders

Problemen bij Insingergillissen:

https://www.telegraaf.nl/...n-moet-vrezen-voor-claims

Je krijgt koude rillingen van al deze faillisementen.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 02-08-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:47
phantom09 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:55:
[...]

Waarom zeg je je pensioen rekening van DeGiro op? Je krijgt tot maximaal € 20.000,- vergoed via BCS.
Ja, is het niet een mogelijkheid om hier alsnog een bedrag te laten staan die volledig onder de vergoeding van het BCS valt?
Zodat je niet die exitkosten hoeft te betalen @Zr40
phantom09 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:30:
Het blijkt dat tussen 2002 en 2015 er al 5 keer een aanspraak gemaakt is op het Beleggers Compensatie Stelsel:

https://www.barentskrans....06/GIBR-ESHO-VFP-0515.pdf

Ze noemen 1 voorbeeld: Vermogensbeheerder TPC International.

Ik heb zelf nog AFS gevonden:

https://www.vuvb.nl/afs-vermogensbeheer-failliet

Dan is er nog van der Hoop die al sinds 1895 bestond ! Lang op de markt zijn zegt dus ook niet alles:

Wikipedia: Van der Hoop Bankiers

Attica:

https://www.fondsnieuws.n...ng-bij-attica-bestuurders

Problemen bij Insingergillissen:

https://www.telegraaf.nl/...n-moet-vrezen-voor-claims

Je krijgt koude rillingen van al deze faillisementen.
Dit geeft inderdaad mooi weer dat er geen enkele garantie is.
Hoe lang iemand ook al bestaat, hoe hoog de kosten ook zijn, hoe betrouwbaar ze wel niet zijn ( volgens anderen )
Mocht er toch weer iets niet helemaal goed gaan, dan hebben we hopelijk nog de toezichthouder die ingrijpt en je dan alsnog op tijd kunt vertrekken, zoals nu bij DeGiro.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:55:
[...]
Niet echt relevant voor dit topic. In het kort komt het er op neer dat ze mijn vertrouwen hebben verloren.
Klopt, maar "als het mis gaat krijg ik het toch wel vergoed" is dan weer niet helemaal ethisch. ;) Daarnaast geldt dit natuurlijk alleen over de waarde tot € 20.000. Daar zit ik met deze rekening momenteel nog onder, maar wellicht over enkele jaren niet meer.
JohanNL schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:24:
[...]
Ja, is het niet een mogelijkheid om hier alsnog een bedrag te laten staan die volledig onder de vergoeding van het BCS valt?
Zodat je niet die exitkosten hoeft te betalen @Zr40
Nouja, die exitkosten moet ik sowieso betalen wanneer de uitkeringsfase zou ingaan. Verschil is natuurlijk dat als ik het laat staan, die € 150 nog vele jaren geïnvesteerd kan blijven.

Deels laten staan heeft geen zin, de € 150 betaal je voor iedere overboeking.

...mocht DEGIRO instorten, dan ben ik die kosten niet verschuldigd? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@Zr40 ik vind het wel geinig dat jij je druk maakt om ethiek terwijl degiro de boel keihard belazer(t/de). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:09:
@Zr40 ik vind het wel geinig dat jij je druk maakt om ethiek terwijl degiro de boel keihard belazer(t/de). :)
Zie het zo. Wie betaalt uiteindelijk die 20k indien DEGIRO faalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:09:
Sinds 1-8-2020 is DeGiro onderdeel van Flatex:

robindk in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

1. Indien DeGiro failliet gaat staat Flatex garant? Of kan Flatex ervoor kiezen om alleen DeGiro failliet te laten gaan? Ik vermoed het eerste.
Ik ga er vanuit dat Flatex de wge voor DeGiro weer op orde maakt.

2. Dus valt DeGiro niet meer onder AFM toezicht maar Bafin toezicht? In dat geval staat Bafin garant (voor ook € 20.000,- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
phantom09 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:07:
[...]

100% uitsluiten kan je het ook niet.
Zeker weten doe je het nooit. De kans is bij IB - al 42 jaar bezig, wereldwijd actief, bedient hoofdzakelijk institutionele klanten, deels eigendom van de oprichter en deels beursgenoteerd, met partijen als Blackrock en Vanguard als belangrijke aandeelhouders - wel een stuk kleiner dan bij DeGiro - een ultra-low-cost broker die al jaren in het nieuws is wegens het schenden van allerlei wetgeving en die bovendien eigendom is van een veredelde bucketshop die als verdienmodel heeft het aftroggelen van geld van domme consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-05 21:07
Is de overname door Flatex wat jullie betreft een voor- of achteruitgang?

Inmiddels redelijk wat geld staan bij DeGiro (buy & hold ETF, boven de BCS grens), heb ook een account bij IB in de UK. Weet niet zo goed wat verstandig is. Advies?

[ Voor 5% gewijzigd door Knakker op 02-08-2020 16:06 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Cocytus schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:59:
[...]

Zeker weten doe je het nooit. De kans is bij IB - al 42 jaar bezig, wereldwijd actief, bedient hoofdzakelijk institutionele klanten, deels eigendom van de oprichter en deels beursgenoteerd, met partijen als Blackrock en Vanguard als belangrijke aandeelhouders - wel een stuk kleiner dan bij DeGiro - een ultra-low-cost broker die al jaren in het nieuws is wegens het schenden van allerlei wetgeving en die bovendien eigendom is van een veredelde bucketshop die als verdienmodel heeft het aftroggelen van geld van domme consumenten.
Heb je voorbeelden van dit nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Knakker schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:05:

Inmiddels redelijk wat geld staan bij DeGiro (buy & hold ETF, boven de BCS grens), heb ook een account bij IB in de UK. Weet niet zo goed wat verstandig is. Advies?
Voordeel van de overname van DeGiro door Flatex is dat Flatex nu waarschijnlijk garant staat mocht DeGiro omvallen? Daarnaast is het ook een voordeel dat je straks een duitse bankrekening hebt die onder het deposito garantieregeling valt van € 100.000,-.

Nadeel (?) is dat DeGiro onder toezicht van Bafin valt en ook onder Duitse wet/compensatieregeling.
Daarnaast is de vraag wat het handselplatform van DeGiro wordt, blijft dat zoals het nu is of wordt dit Tradegate?

Lastig om te zeggen wat je het beste kan doen. Spreiden over meerdere brokers lijkt mij niet verkeerd, alleen niet teveel brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Is nog niet te zeggen. Wat gebeurt er met de kernselectie, beurzen, tarieven etc. Afwachten. Qua stabiliteit/veiligheid vermoed ik dat het een vooruitgang kan zijn.
Waarschijnlijk heb je bij die ETFs ook een dividend lek. Als je overstapt op VTI/VXUS bij IB heb je én lagere kosten én een (waarschijnlijk) veiligere broker.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 02-08-2020 16:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
phantom09 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:06:
[...]

Heb je voorbeelden van dit nieuws?
Totaal gare webinterface bij de start:
Rukapul in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

Dubbele dividendbelasting inhouden:
Hielko in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

Tarieven in rekening brengen die niet op het kostenoverzicht staan:
evleerdam in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

Verzameling posts van AmsterdamTrader over allerlei problemen:
https://web.archive.org/w...-i-hate-about-degiro.html
http://www.amsterdamtrade...ems-degiro-in-sweden.html
http://www.amsterdamtrade...rparty-for-hedgefund.html
http://www.amsterdamtrade...egiro-screws-clients.html

Boete in 2018 wegens het niet-tijdig melden van transacties bij de AFM in 2015-2016:
https://www.belegger.nl/B...iro-voor-240000-euro.aspx
Komt nu weer een boete aan wegens het niet-tijdig melden van transacties in 2019:
https://www.reddit.com/r/...de_clinch_met_afm_detijd/
https://www.tijd.be/onder...zichthouder/10231644.html
Naast de drie vermeldde sancties loopt DeGiro het risico nóg een boete te betalen, die conform regelgeving tussen 500.000 en maximaal 1 miljoen euro kan uitvallen. Dit vanwege het te laat melden van transacties tussen 20 september en 31 oktober vorig jaar.
En er zal vast nog meer zijn maar dat kun je zelf ook opzoeken. Veel van deze dingen zijn inmiddels verholpen. Het probleem is dat je niet weet wat er nog meer onder de oppervlakte aan het rotten is. We weten ook pas nu dat DeGiro twee jaar geleden een last onder dwangsom heeft gekregen, omdat het de vermogensscheiding daarvóór niet op orde had. Toen ik in 2016 DeGiro afraadde, kon ik dat niet weten. Maar ik wist wel dat er bij DeGiro een hele hoop niet klopte. Dat ik daarin gelijk had, is nu gebleken.

[ Voor 11% gewijzigd door Cocytus op 02-08-2020 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En bovenstaande is waarom ik niet van plan ben het kapitaal op mijn pensioenrekening te laten staan bij DEGIRO; ik vind betrouwbaarheid en vertrouwen veel belangrijker dan de garantie onder het compensatiestelsel.
Cocytus schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:27:
[...]
Verzameling posts van AmsterdamTrader over allerlei problemen:
https://web.archive.org/w...-i-hate-about-degiro.html
Grappig (nouja...) dat punt 3 nu weer terug is. En dit keer officieel.

[ Voor 81% gewijzigd door Zr40 op 02-08-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Cocytus schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:27:
[...]

En er zal vast nog meer zijn maar dat kun je zelf ook opzoeken. Veel van deze dingen zijn inmiddels verholpen. Het probleem is dat je niet weet wat er nog meer onder de oppervlakte aan het rotten is. We weten ook pas nu dat DeGiro twee jaar geleden een last onder dwangsom heeft gekregen, omdat het de vermogensscheiding daarvóór niet op orde had. Toen ik in 2016 DeGiro afraadde, kon ik dat niet weten. Maar ik wist wel dat er bij DeGiro een hele hoop niet klopte. Dat ik daarin gelijk had, is nu gebleken.
Ik dacht dat je het over IB had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL

Op dit moment alleen een voordeel i.v.m. die Duitse bankrekening die je gaat krijgen.

Voor de rest is het afwachten wat er gaat gebeuren...
Maar realiseer je dat Flatex ze niet voor niets heeft overgenomen, de bedoeling is uiteindelijk om er '' dikke winst '' mee te behalen.
Ik verwacht zelf dat ze uiteindelijk met een bewaarloon komen en/of de tarieven gaan verhogen, alleen gaan ze dan nog net onder de tarieven zitten van de concurrentie waardoor ze nog steeds de goedkoopste lijken te zijn.
Ze zijn ook al bezig met dingen eruit te gooien die hun teveel geld kost, wat al meerdere keren hier besproken is, het platform wordt wellicht in de toekomst dus verder uitgekleed.
Daarnaast dus dat schandaal van laatst waarin gewoon duidelijk werd dat ze de boel aan het bedonderen zijn/waren.

Als je meer dan 20K aan waarde erop hebt staan is het wellicht verstandig dit af te bouwen of tenminste dit niet meer verder aan te vullen.
Daarnaast zou ik zeker, met de bekende informatie hierboven, geen rekening meer openen bij DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Deveon schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:44:
[...]

Dat blijft tientallen jaren goed, misschien niet lekker, maar wel goed.
Maar een hedge kan je het hamsteren van voeding toch niet noemen eh. Dat is eerder een instinctieve reflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Natuurlijk kan je het wel een hedge noemen. Hedges zorgen er voor dat het impact van een mogelijke toekomstige gebeurtenis minder of geen gevolgen zal hebben voor je. Een kleine voorraad voedsel aanleggen is een hedge tegen het geschetste scenario van een verstoorde voedselvoorziening.

Je zag het begin dit jaar al gebeuren met WC-papier. Zelf geen last van gehad, want ik had gewoon een massale voorraad van maar liefst 1 pak in huis.

En "hamsteren" kan je het ook niet echt noemen - met een voorraad houdbaar eten van 'een paar honderd euro' zoals @Verwijderd1 stelde, kan je een gemiddeld gezin voor een week voorzien van voedsel. Of je bent sociaal en deelt wat met je buren. Past verder prima in je keukenkast en is lekker lang houdbaar. Het wordt zelfs door de Nederlandse overheid aangeraden.

Zullen we het nu weer hebben over beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
knip troll / offtopic reactie

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 03-08-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
phantom09 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:52:
[...]

Ik dacht dat je het over IB had.
Nee, voor zover mijn oorspronkelijke post niet duidelijk was: over IB heb ik nooit iets negatiefs gehoord :) Voor (de meeste) particulieren vind ik hun platform (en tariefstructuur) niet zo geschikt (hoewel ze tegenwoordig ook een webinterface hebben, als iemand me daar meer over kan vertellen graag), maar het lijkt me een zeer betrouwbare broker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Cocytus schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:45:
[...]

(hoewel ze tegenwoordig ook een webinterface hebben, als iemand me daar meer over kan vertellen graag)
Dat kan inderdaad tegenwoordig via Account Management. Nooit echt de behoefte gehad om op die manier te handelen, ik gebruik liever TWS (de desktop software).

Je kan alle basisfuncties gebruiken, oftewel effecten opzoeken, koersen/grafieken bekijken en buy/sell orders invoeren.

Zo ziet dat er uit:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/ib-web-order-20200802.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:58:
Nooit echt de behoefte gehad om op die manier te handelen, ik gebruik liever TWS (de desktop software).

Zo ziet dat er uit:
[Afbeelding]
Ik zit gezien het nieuws van de afgelopen week te kijken om over te stappen naar een andere broker. Ik zou terug kunnen gaan naar de Rabobank, maar dat vind ik kwa interface gewoon niks.
Hoe werkt die TWS software? Zou je dat als gebruiksvriendelijk omschrijven? Is het gebruik intuïtief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:16
Lanfear89 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:26:
[...]

Ik zit gezien het nieuws van de afgelopen week te kijken om over te stappen naar een andere broker. Ik zou terug kunnen gaan naar de Rabobank, maar dat vind ik kwa interface gewoon niks.
Hoe werkt die TWS software? Zou je dat als gebruiksvriendelijk omschrijven? Is het gebruik intuïtief?
Kies je een broker op basis van een platform of kies je het platform op basis van het soort effecten waarin je wilt handelen :?

IB en Rabobank zijn echt twee totaal verschillende brokers met alle bij een hele andere doelgroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Uiteindelijk wel (op beide vragen). Het is ontworpen voor mensen die veel handelen, en dat blijkt ook uit alle functionaliteit. Desalniettemin is het ook prima geschikt voor buy&hold. TWS kan heel veel en daar moet je aan wennen, en configureren naar je eigen wensen en voorkeuren. Het helpt om features uit te schakelen die je niet nodig hebt, en eventueel te experimenteren met het paper trading account.

Je kan het op twee manieren gebruiken: met 'Mosaic' en 'Classic'. Zelf gebruik ik Classic.

Classic is simpel gezegd een live spreadsheet met tabs. Je kan kolommen toevoegen die je handig vindt voor die tab (bijvoorbeeld als je met opties werkt wil je andere dingen zien dan wanneer je aandelen koopt). Andere functies (zoals grafieken en orderboek) open je in losse windows.

Voorbeeld van Classic:
Afbeeldingslocatie: https://www.interactivebrokers.com/images/2015/webinarnotes/wn_twsconfig-07-Classic-TWS.png

Met Mosaic kan je veel van de functies die als window beschikbaar zijn in Classic gebruiken als panel. Selecteer je een nieuw aandeel, dan wordt dit in alle gekoppelde panels getoond. Zo kan je bijvoorbeeld links je watchlist hebben staan met daarbij grafieken, nieuws, orderboek, en rechts je portfolio. Of welke andere layout dan ook die je zou kunnen bedenken.

Voorbeeld van Mosaic:
Afbeeldingslocatie: https://www.interactivebrokers.com/en/software/tws/resources/images/mosaicinterface956_1_.png

Kleurenschema is trouwens ook configureerbaar. Je hebt 'classic', 'dark' en 'light'. Ik gebruik zelf classic, bovenstaande screenshots gebruiken dark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
mmm, ik was in de veronderstelling dat het wat betreft aandelen (en de bijbehorende kosten) niet zo'n groot verschil was tussen de aanbieders, hoogstens het aanbod. En dat de grote verschillen voornamelijk zitten als je gaat spelen met opties, hefbomen etc.

Zoiezo was de rabobank een kleine eerste stap, waar ik al bijna gelijk klaar mee was wegens de interface. Daar zit ik bij bij een aantal aandelen rustig te wachten tot ze weer omhoog gaan zodat ik ze kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:09
Ha Zr40, ik beleg voor mijn pa zakelijk via Lynx. Nu las ik enige tijd terug al dat ik dan net zo goed direct een account bij IB kon maken en dit goedkoper is? Kan dit ook zakelijk?
Interface die je laat zien is identiek.

[ Voor 6% gewijzigd door Wietsee. op 02-08-2020 20:57 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Wietsee. Iedereen die bij Lynx klant kan worden, kan dat ook bij IB. Dus ook zakelijk. Ook bij resellers is IB uiteindelijk degene die klanten accepteert.

Onder $100k waarde is de activity fee relevant, die betaal je bij weinig transacties (zeg, 2 per maand of minder). Rechtstreeks bij IB betaal je minstens $10 commissie per maand, bij Lynx is dat minstens € 5.

Boven $100k waarde heb je niet met de activity fee te maken, en dan is Lynx inderdaad duurder voor transacties. Maar je kan je afvragen of het de moeite waard is om over te stappen als je weinig handelt. De kostenbesparing is dan miniem ten opzichte van de totale waarde.

Handel je veel, dan is het eenvoudig: IB is altijd goedkoper.

Let wel op bij een eventuele overstap. Er wordt beweerd dat Lynx afdwingt dat je na opzegging 6 maanden geen klant mag worden bij IB. Misschien kan je dat omzeilen door éérst bij IB een nieuw account te openen en daarna een interne overboeking te doen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik begin op deze manier wel een beetje op een IB sales medewerker te lijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Je kan een free trial proberen:

https://www.interactivebrokers.eu/en/index.php?f=40723

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Lanfear89 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:56:
mmm, ik was in de veronderstelling dat het wat betreft aandelen (en de bijbehorende kosten) niet zo'n groot verschil was tussen de aanbieders, hoogstens het aanbod. En dat de grote verschillen voornamelijk zitten als je gaat spelen met opties, hefbomen etc.

Zoiezo was de rabobank een kleine eerste stap, waar ik al bijna gelijk klaar mee was wegens de interface. Daar zit ik bij bij een aantal aandelen rustig te wachten tot ze weer omhoog gaan zodat ik ze kan verkopen.
Als je wilt overstappen van Rabobank naar een andere broker, dan kun je toch het toch op elk moment verkopen en bij de andere broker weer kopen? Of nog beter een aanvraag doen van portfolio overdacht (geheel of gedeeltelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:13:
[...]

Ik verwacht zelf dat ze uiteindelijk met een bewaarloon komen en/of de tarieven gaan verhogen, alleen gaan ze dan nog net onder de tarieven zitten van de concurrentie waardoor ze nog steeds de goedkoopste lijken te zijn.
Ze zijn ook al bezig met dingen eruit te gooien die hun teveel geld kost, wat al meerdere keren hier besproken is, het platform wordt wellicht in de toekomst dus verder uitgekleed.
Daarnaast dus dat schandaal van laatst waarin gewoon duidelijk werd dat ze de boel aan het bedonderen zijn/waren.
Op de Duitse Flatex site zie je dat het € 5,90 kost om aandelen te kopen. Mogelijk dat dit ook het tarief wordt in Nederland. Bewaarloon voor de rekening is er in Duitsland niet. Dit zal mogelijk ook in Nederland zo zijn.
Daarnaast heb je kans dat ze de Nederlandse DeGiro interface gaan gebruiken gekoppeld aan TradeGate.

Wat voor schandaal had Flatex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:17:
@Wietsee.
Ik begin op deze manier wel een beetje op een IB sales medewerker te lijken :+
Hoe kan ik IB telefonisch bereiken? Ik zie alleen de telefoon nummers van IB India en Japan... 8)7

Staat niet op de hoofdpagina onderaan, maar ergens anders:

https://www.interactivebr...dex.php?f=38855&p=contact

00800-42-276537 Toll free3
+41-41-726-9500 Direct dial

[ Voor 23% gewijzigd door phantom09 op 02-08-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 15:43

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

knip reactie op de man

[ Voor 91% gewijzigd door Rukapul op 03-08-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
phantom09 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:37:
[...]

Als je wilt overstappen van Rabobank naar een andere broker, dan kun je toch het toch op elk moment verkopen en bij de andere broker weer kopen? Of nog beter een aanvraag doen van portfolio overdacht (geheel of gedeeltelijk)?
Klopt, maar dan ben ik toch effectief de aankoopwaarde kwijt? Nu kan ik nog zien hoeveel winst/verlies ik heb. Anders komen ze daar binnen en denk je straks dat je er mooi een paar % winst op hebt, terwijl je daadwerkelijk eigenlijk nog steeds wat in de min staat. Maakt voor het eindresultaat niets uit, maar het voelt toch als het verlies wegmoffelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Lanfear89 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:06:
[...]

Klopt, maar dan ben ik toch effectief de aankoopwaarde kwijt? Nu kan ik nog zien hoeveel winst/verlies ik heb. Anders komen ze daar binnen en denk je straks dat je er mooi een paar % winst op hebt, terwijl je daadwerkelijk eigenlijk nog steeds wat in de min staat. Maakt voor het eindresultaat niets uit, maar het voelt toch als het verlies wegmoffelen :P
Snap ik, maar wat als je bijvoorbeeld aandeel x die nu een negatief rendement heeft verkoopt en hij dan winst behaald. Als je dit aandeel x opnieuw koopt bij een andere broker dan begint de teller weer op 0 en lijkt het alsof je minder winst behaald. Helemaal mooi zou zijn als je het verkoopt als de waarde gelijk is aan de aankoopprijs. Alleen de kans hierop is nagenoeg nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:56:
[...]

Wat voor schandaal had Flatex?
Niets zover ik weet, maar ze hebben DeGiro gewoon overgenomen zoals het is en dat zal niet zomaar ineens een heel andere broker worden die meer gaat lijken op die van Flatex.
Het kan ook een ( tot zover ) onafhankelijke broker blijven die voor het grootste gedeelte zijn eigen weg vaart, zoals het ook voor de overname deed.
Gezien het laatste AFM rapport mag je er wel vanuit gaan dat in ieder geval het gedeelte '' DeGiro '' niet betrouwbaar is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

Niets zover ik weet, maar ze hebben DeGiro gewoon overgenomen zoals het is en dat zal niet zomaar ineens een heel andere broker worden die meer gaat lijken op die van Flatex.
Het kan ook een ( tot zover ) onafhankelijke broker blijven die voor het grootste gedeelte zijn eigen weg vaart, zoals het ook voor de overname deed.
Gezien het laatste AFM rapport mag je er wel vanuit gaan dat in ieder geval het gedeelte '' DeGiro '' niet betrouwbaar is op dit moment.
Klopt, officieel valt DeGiro per 1-8-2020 niet meer onder toezicht van de AFM. Dus is de BCS ook niet meer van toepassing. Of vergis ik mij?
Gaat de AFM de onjuistheid met de wge nu aanmelden bij Bafin die het stokje overneemt? Of is het hiermee afgelopen en moeten we hopen dat Bafin er zelf achterkomt? Of moeten we dit aan de Bafin zelf gaan melden?

Ik ga er vanuit dat Flatex de wet juist zal uitvoeren en de wge in orde zal gaan maken. Het basic account zal dan ook verdwijnen bij DeGiro gezien het in Duitsland niet toegestaan is om aandelen uit te lenen:

https://deonlinebelegger.nl/flatex-review

Fijn om te weten is ook dat Flatex je aandelen niet zal uitlenen aan andere partijen. In Nederland is dit toegestaan, maar in Duitsland is het verboden.

[ Voor 18% gewijzigd door phantom09 op 02-08-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
phantom09 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:09:
[...]

Snap ik, maar wat als je bijvoorbeeld aandeel x die nu een negatief rendement heeft verkoopt en hij dan winst behaald. Als je dit aandeel x opnieuw koopt bij een andere broker dan begint de teller weer op 0 en lijkt het alsof je minder winst behaald. Helemaal mooi zou zijn als je het verkoopt als de waarde gelijk is aan de aankoopprijs. Alleen de kans hierop is nagenoeg nihil.
Ja dat snap ik, ik heb er ook geen haast bij om alles bij de Rabo weg te halen. Het me meer om het psychologische gedeelte. Het enige wat ik eigenlijk wil 'verplaatsen' is geld. Dan hou ik ook het beste overzicht wat ik er in totaal in heb gestopt en wat de uiteindelijke winsten daarop zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lanfear89 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:06:
[...]

Bij overboeken van posities zou ook de cost basis mee moeten komen. Zo niet, dan kan je die wellicht nog handmatig invullen (bij IB kan dat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:16:
[...]

Klopt, officieel valt DeGiro per 1-8-2020 niet meer onder toezicht van de AFM. Dus is de BCS ook niet meer van toepassing. Of vergis ik mij?
Nee hoor, de nieuwe eigenaar is dan wel Duits, maar het is nog steeds een Nederlands bedrijf die onder de Nederlandse regels valt. Dus AFM en BCS.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 02-08-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:21:
[...]

Bij overboeken van posities zou ook de cost basis mee moeten komen. Zo niet, dan kan je die wellicht nog handmatig invullen (bij IB kan dat).
Aah, dat is goed om te weten. Ik ga eens voorzichtig onderzoeken of dat wat is voor de toekomst want ik kom al gelijk dit tegen als con bij een review
Small or inactive accounts generate substantial fees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daar ben ik het mee eens, al zou ik daar eerder 'and' geschreven hebben. Handel je weinig in een klein account, dan is IB niet bepaald de goedkoopste met het minimum van $10 per maand. Plus koersdata.

Vanaf $100k vervalt dat minimum.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 02-08-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Op lynx lees ik :

https://www.lynx.nl/versu...3tqQXdEAAYAiAAEgLaBfD_BwE

LYNX t.o.v. Interactive Brokers
Ontdek de vele extra voordelen van LYNX

Nederlandstalig TWS handelsplatform
Lagere tarieven dan IB mogelijk middels volumekorting
Altijd gratis bereikbaar: Nederlandstalige helpdesk
Gratis educatieprogramma voor beginners en gevorderden
Wekelijks exclusieve nieuwsbrieven met tips
Gratis rekening, geen bewaarloon

Lagere tarieven bij Lynx t.o.v. IB bij volumekorting? Gratis rekening? Je hebt toch een fee van €5,- per maand onder de € 100.000,- saldo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:35:
Daar ben ik het mee eens, al zou ik daar eerder 'and' geschreven hebben. Handel je weinig in een klein account, dan is IB niet bepaald de goedkoopste met het minimum van $10 per maand. Plus koersdata.

Vanaf $100k vervalt dat minimum.
Bij de huidige euro/dollar koers is dat maar € 85.00,- euro i.p.v. de € 100.000,- bij Lynx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het enige waar Lynx goedkoper mee is, naast de lagere minimum activity fee, zijn Nederlandse opties. En ik geloof dat dat een loss leader is (= klanten aantrekken in de hoop dat ze de duurdere producten ook gaan verhandelen), en niet een gevolg van volumekorting.

Die lagere minimum activity fee is wel het gevolg van een soort van volumekorting. Waar je direct bij IB $10 min fees betaalt onder 100k, werkt dat bij een zogeheten "introducing broker" anders. Alle klanten worden bij elkaar opgeteld om het totaal aan verschuldigde minimum activity fees min betaalde fees te bepalen. Oftewel de klanten die heel veel handelen subsidiëren de klanten die weinig handelen. Vervolgens staat het de introducing broker vrij om zelf een eigen tarief in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:16:
[...]

Gaat de AFM de onjuistheid met de wge nu aanmelden bij Bafin die het stokje overneemt? Of is het hiermee afgelopen en moeten we hopen dat Bafin er zelf achterkomt? Of moeten we dit aan de Bafin zelf gaan melden?

Ik ga er vanuit dat Flatex de wet juist zal uitvoeren en de wge in orde zal gaan maken. Het basic account zal dan ook verdwijnen bij DeGiro gezien het in Duitsland niet toegestaan is om aandelen uit te lenen:

https://deonlinebelegger.nl/flatex-review

Fijn om te weten is ook dat Flatex je aandelen niet zal uitlenen aan andere partijen. In Nederland is dit toegestaan, maar in Duitsland is het verboden.
Oh, geen idee eerlijk gezegd maar zou inderdaad kunnen dat DeGiro nu onder de Duitse toezichthouder staat.
Had wel iets gelezen over dat ze dit graag voor elkaar wouden maken, want onze Nederlandse AFM vonden ze maar hardnekkig o.i.d. :p

Uitlenen in Duitsland mag inderdaad niet, maar er mag dan wel op basis van commissie worden gewerkt, dat systeem met Tradegate dus.
In principe zouden ze dan net zoals bij Flatex in het begin deed geen transactiekosten kunnen vragen, want ze krijgen gewoon betaalt door de beurs elke keer als iemand een order laat uitvoeren.
De gebruiker betaalt dan weer mogelijk extra kosten in vorm van de bied/laat prijs die zijn verruimt vergeleken met de bied/laat direct op de beurs.
Wat ik ook wel voor mogelijk houd is een dubbel systeem, een systeem waarbij je zowel direct op de beurs als bij Tradegate kunt handelen.
Omdat uitlenen niet meer mag zullen de tarieven wel flink omhoog gaan voor handelen direct op de beurs, daarnaast dan wellicht een tradegate-beurs waarop je '' gratis '' kunt handelen of tenminste met een stuk minder transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Zr40 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:53:
Natuurlijk kan je het wel een hedge noemen. Hedges zorgen er voor dat het impact van een mogelijke toekomstige gebeurtenis minder of geen gevolgen zal hebben voor je. Een kleine voorraad voedsel aanleggen is een hedge tegen het geschetste scenario van een verstoorde voedselvoorziening.

Je zag het begin dit jaar al gebeuren met WC-papier. Zelf geen last van gehad, want ik had gewoon een massale voorraad van maar liefst 1 pak in huis.

En "hamsteren" kan je het ook niet echt noemen - met een voorraad houdbaar eten van 'een paar honderd euro' zoals @Verwijderd1 stelde, kan je een gemiddeld gezin voor een week voorzien van voedsel. Of je bent sociaal en deelt wat met je buren. Past verder prima in je keukenkast en is lekker lang houdbaar. Het wordt zelfs door de Nederlandse overheid aangeraden.

Zullen we het nu weer hebben over beleggen?
hoe is hedging niet een onderdeel van beleggen?
Ik ben zelf best geinterresseerd of leden hier hedgen, en waarin (en waarom).
Ik zit zelf voor +- 80% in de SP500 maar zit serieus te denken dat langzaam af te bouwen (of totaal uit te stappen) en de verkiezingen in de US af te wachten. Ik denk dat dat vrij veel effect zal hebben op de beurs.

[ Voor 12% gewijzigd door bluebear op 03-08-2020 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Heeft TWS "level 2"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

bluebear schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 01:06:
[...]

hoe is hedging niet een onderdeel van beleggen?
Dat zeg ik niet? Alleen dat de discussie over het hedgen van een verstoorde voedselvoorziening, en andere shit-hits-fan scenario's, daar geen onderdeel van is. :)
Ik ben zelf best geinterresseerd of leden hier hedgen, en waarin (en waarom).
Op het gebied van beleggen heb ik geen hedges. In ruimere zin (dus dat de hedge zelf niets met beleggen te maken heeft ondanks dat het om een beleggingsproduct gaat) heb ik er wel een: de pensioenrekening. Het is een hedge tegen box 3 belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, mits je daar koersdata voor hebt. Level 2 data is duurder.

Bij Euronext koersdata zit dit weliswaar inbegrepen, maar meestal wanneer je level 2 data nodig hebt dan wil je dit voor alle beurzen waar je effect verhandeld wordt.

Hier staat een overzicht, filter op 'Depth of Book'.

Ik heb het zelf niet nodig voor mijn buy&hold in losse aandelen en opties. Het is natuurlijk leuk om te kunnen zien, maar alleen voor de leuk vind ik het de meerprijs niet waard.

Voorbeeld van hoe 'Market Depth Trader' er uit ziet voor Unilever: (Ik heb geen koersdata voor de andere Europese beurzen waar dit effect verhandeld wordt)
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/ib-mdt-20200803.png

En 'Book Trader':
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/ib-book-20200803.png

Ik denk dat het wel duidelijk is waarom als je level 2 data nodig hebt, je dit voor alle beurzen wil hebben. Anders zie je niet het volledige plaatje :P

[ Voor 44% gewijzigd door Zr40 op 03-08-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
@JLius probleem met zo'n stelling ("Bitcoin is een goede hedge voor aandelen") is dat het moeilijk hard te maken is. Tijdens de corona crisis was er een enorme crash in Bitcoin ongeveer tegelijkertijd met de crash in aandelen. Dit suggereert dat het misschien niet zo'n goede hedge is. Staatsobligaties hebben wat dat betreft een betere trackrecord. Misschien is Flowtraders ook een aardige hedge, ik weet het niet maar het is wel vaak besproken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:58:
[...]

Dat kan inderdaad tegenwoordig via Account Management. Nooit echt de behoefte gehad om op die manier te handelen, ik gebruik liever TWS (de desktop software).

Je kan alle basisfuncties gebruiken, oftewel effecten opzoeken, koersen/grafieken bekijken en buy/sell orders invoeren.

Zo ziet dat er uit:
[Afbeelding]
Thanks! Dat is interessant. Neemt een nadeel van IB voor mij weg. TWS vind ik gewoon te legacy/poweruser :+ Kun je via deze interface echt zo'n beetje bij alle informatie, bijv. ook de diepte van het orderboek bekijken? En lijsten van effecten op bepaalde indexen raadplegen, kun je zoeken op ticker, ISIN? Veel van dat soort info/mogelijkheden ontbrak bij Lynx, weet ik nog.

[ Voor 8% gewijzigd door Cocytus op 03-08-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Pistachenootje schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:10:
@JLius probleem met zo'n stelling ("Bitcoin is een goede hedge voor aandelen") is dat het moeilijk hard te maken is. Tijdens de corona crisis was er een enorme crash in Bitcoin ongeveer tegelijkertijd met de crash in aandelen. Dit suggereert dat het misschien niet zo'n goede hedge is. Staatsobligaties hebben wat dat betreft een betere trackrecord. Misschien is Flowtraders ook een aardige hedge, ik weet het niet maar het is wel vaak besproken hier.
Dat klopt, maar naarmate meer kapitaalkrachtige mensen, zoals Chamath Palihapitiya, Bitcoin als hedge zien en minder mensen in paniek verkopen... Soit, niemand weet wat de toekomst brengt en ik wil Bitcoin zeker niet aanprijzen als een verstandige investering, want dat is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:27
Kan iemand mij uitleggen waarom voor vandaag een IWDA op +1,80% staat en het NT World Fonds op -0.80%

Ik dacht dit deze 2 producten dezelfde index volgden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
@r0bb IWDA is een ETF met real time koers, NT is een beleggingsfonds waarvan je alleen een vertraagde koers kan zien.

Ze volgen overigens niet exact dezelfde index (NT heeft ESG uitsluitingen) maar het koersverloop zal wel grotendeels overeenkomen.

[ Voor 36% gewijzigd door Pistachenootje op 03-08-2020 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje Het is niet zo zeer een vertraagde koers. Dat lijkt te suggereren dat er een meer actuele koers beschikbaar is (en dat is niet zo).
@r0bb Bij beleggingsfondsen wordt er een Net Asset Value (NAV) uitgerekend waarop je kan kopen/verkopen. De NAV is de waarde van alle bezittingen van het fonds, gedeeld door het aantal participaties. Dit wordt in het geval van NT geloof ik 1x per dag gedaan, op basis van de slotstanden van de vorige dag. Daarom zit er een 'vertraging' in ten opzichte van beurskoersen. Morgen zal je waarschijnlijk dus zien dat het NT fonds 1 of 2% gestegen is.

[ Voor 13% gewijzigd door Longcat op 03-08-2020 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
r0bb schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:03:
Kan iemand mij uitleggen waarom voor vandaag een IWDA op +1,80% staat en het NT World Fonds op -0.80%

Ik dacht dit deze 2 producten dezelfde index volgden?
Zoals omschreven is NT een indexfonds. Hiervan wordt maar 1x op een dag de waarde van berekend. Meestal na het sluiten of voor het openen van de markt.
Die -0,80% is dus het prijsverschil wat afgelopen vrijdag is ontstaan. Waarschijnlijk zou IWDA gisteren ook rond de -0,80% hebben gedaan.
Morgen zal er dus naar alle waarschijnlijk een plus staan. Ondanks wat de markt morgen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
@Longcat als vandaag de koers van vrijdag wordt weergegeven dan blijf ik het toch een vertraagde koers noemen. Feit blijft dat de koers achterloopt op real time ontwikkelingen, in tegenstelling tot IWDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje Snap ik, maar het is toch wezenlijk anders dan bijv. een 15-min vertraagde koers op de NASDAQ. :p De prijsontwikkeling loopt achter, maar de koers is de meest recent beschikbare.

[ Voor 26% gewijzigd door Longcat op 03-08-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
@Longcat inderdaad dat is natuurlijk iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:27
Dank heren, wat een fijn topic is dit toch 😋👍

@Pistachenootje de ESG uitsluiting is slechts 2%, ik verwacht niet heel veel differentiatie. Ben wel benieuwd welke bedrijven zijn uitgesloten dat ga ik nog eens opzoeken.

[ Voor 63% gewijzigd door r0bb op 03-08-2020 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Cocytus schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:31:
[...]

Thanks! Dat is interessant. Neemt een nadeel van IB voor mij weg. TWS vind ik gewoon te legacy/poweruser :+ Kun je via deze interface echt zo'n beetje bij alle informatie, bijv. ook de diepte van het orderboek bekijken?
Nee, zo te zien alleen de essentials. Ik geloof dat deze interface is ontworpen voor de minder uitgebreide mogelijkheden bij IBKR Lite (prijsplan wat alleen in de VS beschikbaar is), waarbij depth of book informatie ook niet beschikbaar is.
En lijsten van effecten op bepaalde indexen raadplegen
Niet direct in de web interface, maar wel via een omweg. Je kan de volledige lijst van holdings van een ETF bekijken (PortfolioAnalyst > Fund Parser). Bekijk daar een ETF die je index volgt. :P

In TWS zou dat wel mogelijk moeten zijn, maar ik kan de optie bij mij nergens vinden... :?
kun je zoeken op ticker, ISIN?
Zeker!
Veel van dat soort info/mogelijkheden ontbrak bij Lynx, weet ik nog.
Dan bedoel je denk ik de web interface die door Lynx zelf is ontwikkeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:48
r0bb schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:29:
Dank heren, wat een fijn topic is dit toch 😋👍

@Pistachenootje de ESG uitsluiting is slechts 2%, ik verwacht niet heel veel differentiatie. Ben wel benieuwd welke bedrijven zijn uitgesloten dat ga ik nog eens opzoeken.
Zie:
Verwijderd1 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Ik zat trouwens even te kijken naar de wereldfondsen (ex. EM):
IWDA 1644 aandelen
NT World 1573 aandelen
AVIAW 1554 aandelen
NN e.i. World 901 aandelen

Op basis van deze getallen vind ik het aantal uitsluitingen van AVIAW nog wel meevallen, die van NN niet.
Info komt van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:19
Pistachenootje schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:18:
Ik zat trouwens even te kijken naar de wereldfondsen (ex. EM):
IWDA 1644 aandelen
NT World 1573 aandelen
AVIAW 1554 aandelen
NN e.i. World 901 aandelen

Op basis van deze getallen vind ik het aantal uitsluitingen van AVIAW nog wel meevallen, die van NN niet.
Info komt van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Voor wat betreft AVIAW kloppen die cijfers niet meer. Begin dit jaar zijn twee van de drie onderliggende fondsen veranderd. Hierdoor is het percentage uitsluitingen fors toegenomen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Panzer_V schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:38:
[...]
Voor wat betreft AVIAW kloppen die cijfers niet meer. Begin dit jaar zijn twee van de drie onderliggende fondsen veranderd. Hierdoor is het percentage uitsluitingen fors toegenomen.
Ah dat is een belangrijke wijziging. Volgens Morningstar bestaat het nu uit 1305 aandelen. https://www.morningstar.n....aspx?id=F00000WA12&tab=3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:19
Pistachenootje schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

Ah dat is een belangrijke wijziging. Volgens Morningstar bestaat het nu uit 1305 aandelen. https://www.morningstar.n....aspx?id=F00000WA12&tab=3
Helaas is er weinig over gecommuniceerd. Zelf werd ik begin dit jaar ook verrast met deze wijzigingen. Voor mij reden geweest om direct over te stappen naar de NT fondsen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik speel al een aantal jaren met een handjevol aandelen (Tesla, AMD e.d.) op de beurs via DeGiro. Op basis van onderbuikgevoelens heb ik destijds wat aandelen gekocht en was net op tijd met verkopen voordat de Corona crisis z’n intrede deed begin Maart. Hierdoor heb ik m’n inleg weten te verdriedubbelen, maar ik snap al te goed dat dit puur geluk is.

Sindsdien heb ik mijn aandelen niet meer teruggekocht maar ben ik op de welbekende ‘VWRL’ hypetrain gestapt. Dit omdat ik meer een ‘set en forget’ type ben en voor lief neem dat me dat minder rendement oplevert. Echter, het recente nieuws dat DeGiro een boete heeft gekregen van de AFM omdat ze hun zaakjes niet op orde hadden/hebben heeft me aan het denken gezet of ik nog verder wil met deze broker, zeker nu ze overgenomen zijn door het Duitse Flatex.

Nu ik me iets meer begin in te lezen in het wereldje van ‘beste brokers voor ETFs’ zie ik door de bomen het bos niet meer. De keuze is reuze en ik twijfel of mijn huidige keuze wel de slimste is.
Zoals aangegeven ben ik meer een ‘set en forget’ type, dus misschien past een beleggingsrekening beter bij me. Bijv die van Brand New Day, Fitvermogen of Meesman. De bedoeling is namelijk om elke maand X euro in te leggen en er niet meer naar om te kijken totdat ik het bedrag een keer (onverhoopt) nodig heb. Geen FIRE i.i.g. maar een beleggingshorizon van > 2 jaar, als compensatie voor de lage spaar rente zeg maar...

Wat voor mij belangrijk is, naast lage kosten natuurlijk, is dat ik te allen tijde mijn geld moet kunnen opnemen zonder exorbitant hoge kosten. Bij Meesman is me nog niet duidelijk of dat kan, bij BND en Fitvermogen wel.
Alternatief zou zijn om middels de Binck Fundcoach periodiek te beleggen, bijv. elke maand X euro, dan betaal je namelijk geen transactiekosten. Dan blijft wel de vraag; welke ETF? Doorgaan met VWRL of bijvoorbeeld de combi NTWCEAE/NTEMESA.

Hebben jullie tips of aanbevelingen voor mij op basis van het bovenstaande :) ?

[ Voor 6% gewijzigd door Freekers op 03-08-2020 15:43 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
@Freekers al vaak besproken maar de NT fondsen bij de grootbanken zijn een goede optie. Geen dividend lek, relatief lage kosten en waarschijnlijk een betrouwbare broker. Meesman belegt in precies dezelfde fondsen maar is meestal iets duurder.

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 03-08-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Is DEGIRO stuk?

Ik heb een limit verkooporder ingediend op $97.60 enige tijd geleden. Laagste bid is $97.77 op dit moment. Waarom krijg ik geen uitvoering?

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 03-08-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:12:
Is DEGIRO stuk?

Ik heb een limit verkooporder ingediend op $97.60 enige tijd geleden. Laagste bid is $97.77 op dit moment. Waarom krijg ik geen uitvoering?
Hoe lang staat je order al? Had ik laatst ook maar na een paar minuten werd het pas verwerkt. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het blijkt een weergavefout te zijn. Order was wel uitgevoerd (om 16:02) maar ik kreeg er geen indicatie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:54
Door het debacle met Degiro ben ik nu overgestapt naar Binck Fundcoach. Periodieke orders zijn gratis. Maar ik kan niets vinden over periodieke orders die je gewoon na 1 transactie stopzet. Is dit gewoon mogelijk zonder 'boete'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Maahes schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:22:
Door het debacle met Degiro ben ik nu overgestapt naar Binck Fundcoach. Periodieke orders zijn gratis. Maar ik kan niets vinden over periodieke orders die je gewoon na 1 transactie stopzet. Is dit gewoon mogelijk zonder 'boete'?
Ja dat is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Hoe verdient Binck dan geld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Fundcoach heeft een maandelijkse service fee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Maahes schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:22:
Interessante lifehack :D

Ik vermoed dat ze vroeg of laat dit wel zullen dicht gaan zetten dan wel een voorwaarden aanpassen dat je dan alsnog een rekening krijgt. Het is tenslotte niet wat ze bedoeld hebben om gebruik te maken van deze dienst om geen transactie kosten te hoeven betalen.

Anyway geniet met mate en wees bereid op eventuele risico’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
Blijkbaar heeft ex-CEO van Nikola zijn aandelen verkocht en een huis van 17 miljoen gekocht (en direct afbetaald). Hij wilt nu een buy-back doen... Juist ja.
YouTube: E1090: Nikola Founder Trevor Milton on competing with Tesla, going p...

:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Miki schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:50:
[...]

Interessante lifehack :D

Ik vermoed dat ze vroeg of laat dit wel zullen dicht gaan zetten dan wel een voorwaarden aanpassen dat je dan alsnog een rekening krijgt. Het is tenslotte niet wat ze bedoeld hebben om gebruik te maken van deze dienst om geen transactie kosten te hoeven betalen.

Anyway geniet met mate en wees bereid op eventuele risico’s.
Nou ja, deze periodieke inleg van 1 keer is eenmalig. :P Vanaf volgende maand wordt het dezelfde periodieke order voor lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik vraag mij af hoe het nu verder gaat met DeGiro, AFM en weg. Is er een tijdsbestek waaraan DeGiro moet voldoen? En indien ze deze overschrijden ze een 2e boete krijgen?

Ik kan in de wge 123 zo niks vinden over het niet op orde hebben van de uitvoering van de wge en strafmaatregelen:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0003109/2019-12-01#Opschrift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:14
Freekers schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:39:

Wat voor mij belangrijk is, naast lage kosten natuurlijk, is dat ik te allen tijde mijn geld moet kunnen opnemen zonder exorbitant hoge kosten. Bij Meesman is me nog niet duidelijk of dat kan,
Bij Meesman kun je 1x per week een verkoopopdracht uitvoeren en hiermee je geld opnemen. Dit kost 0,25% (net als inleggen of switchen van fonds).

Ik vind het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal een heel fijne 'set-en-forget' beleggingsoptie. Ik kies bewust niet voor ING beleggen (mijn huisbank) omdat ik de kosten/rendement bij mijn maandelijkse inleg (10% van mijn netto-inkomen) pas na 20 jaar (!) significant uit elkaar zie lopen. Bovendien wil ik de drempel tot actief beleggen mentaal hoger leggen: ik kan de tijd/energie die daar in zou gaan zitten beter besteden aan iets anders dat voor mij zeker meer geld en/of levensvreugde oplevert.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:20
Radiodurans schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:16:
[...]

Bij Meesman kun je 1x per week een verkoopopdracht uitvoeren en hiermee je geld opnemen. Dit kost 0,25% (net als inleggen of switchen van fonds).

Ik vind het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal een heel fijne 'set-en-forget' beleggingsoptie. Ik kies bewust niet voor ING beleggen (mijn huisbank) omdat ik de kosten bij mijn maandelijkse inleg pas na 20 jaar (!) significant uit elkaar zie lopen. Bovendien wil ik de drempel tot actief beleggen mentaal hoger leggen: ik kan de tijd/energie die daar in zou gaan zitten beter besteden aan iets anders dat voor mij zeker meer geld en/of levensvreugde oplevert.
Mooi gezegd. Die drempel verhogen is ook wat waard. Echter dacht ik wel ergens gelezen te hebben dat het bij wat hogere bedragen (dan wat jij hebt?) wel een stuk interessanter is om NT bij een grootbank te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Ik heb nu voor de 2e keer het probleem dat de xml van PortfolioPerformance corrupt is geraakt. De eerste keer was in juni. Gewoon correct afsluiten en later openen resulteert in een foutmelding bij het openen van de xml. Ben ik de enige die dit heeft? Ondertussen update ik het programma. Dat zou het probleem kunnen zijn.
Het xml bestand begint met een willekeurige tag (wat niet de start tag is) en niet afgesloten aan het eind.

Ik vermoed wanneer ik via een csv data inlaad met stock gegevens.

[ Voor 7% gewijzigd door Qunix op 03-08-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
[...]

Ik vind het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal een heel fijne 'set-en-forget' beleggingsoptie. Ik kies bewust niet voor ING beleggen (mijn huisbank) omdat ik de kosten/rendement bij mijn maandelijkse inleg (10% van mijn netto-inkomen) pas na 20 jaar (!) significant uit elkaar zie lopen. Bovendien wil ik de drempel tot actief beleggen mentaal hoger leggen: ik kan de tijd/energie die daar in zou gaan zitten beter besteden aan iets anders dat voor mij zeker meer geld en/of levensvreugde oplevert.
Kloppen je berekeningen wel? Je kunt hier een calculator downloaden: https://github.com/GvY85/FO-calculators

Ik wil je overigens niet op andere gedachten brengen, de verschillen in kosten zijn in mijn ogen redelijk verwaarloosbaar en Meesman lijkt me een prima partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:21:
Ik heb nu voor de 2e keer het probleem dat de xml van PortfolioPerformance corrupt is geraakt. De eerste keer was in juni. Gewoon correct afsluiten en later openen resulteert in een foutmelding bij het openen van de xml. Ben ik de enige die dit heeft? Ondertussen update ik het programma. Dat zou het probleem kunnen zijn.
Het xml bestand begint met een willekeurige tag (wat niet de start tag is) en niet afgesloten aan het eind.

Ik vermoed wanneer ik via een csv data inlaad met stock gegevens.
Nee, hier geen problemen, en dan bewerk ik zelfs handmatig het XML bestand met een Python script om de close prices van mijn opties in te voeren...

Zomaar corrupt worden zou ook niet moeten gebeuren. Iedere keer dat je opslaat maakt PP een backup van het oude bestand, en schrijft dan een compleet nieuwe versie weg. PP maakt verder ook een backup bij het openen. En er wordt niets tussentijds weggeschreven behalve wanneer je zelf op opslaan klikt. Dus in het ergste geval ben je slechts je werk van de vorige PP sessie kwijt.

Heb je heel misschien hardwareproblemen die nu pas aan het licht komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Yakuza
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-11-2023
Toevallig mensen ervaringen met het over laten zetten van een volledige port. van degiro naar IB?

Zeker geen volledige vergoeding met die vendor lock van degiro? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

IB speelt niet mee met het smerige spelletje van "posities overboeken kost veel geld en inkomende posities vergoeden we deels".

Meestal is verkopen, geld overboeken, en weer aankopen de goedkoopste route wanneer de oude broker hier een hoog tarief voor rekent.

Verder geen praktische ervaring met posities overboeken naar IB. Ik heb er soort van mee te maken gehad bij de migratie van Fastned (van Nxchange naar Euronext) waarbij de listing agent rechtstreeks betrokken was bij de bijschrijving van de aandelen. Dat is niet echt vergelijkbaar :P

[ Voor 46% gewijzigd door Zr40 op 03-08-2020 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
The_Yakuza schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:41:
Toevallig mensen ervaringen met het over laten zetten van een volledige port. van degiro naar IB?

Zeker geen volledige vergoeding met die vendor lock van degiro? |:(
Ik heb (nog) geen bij IB. Ik had wel ooit een rekening bij Lynx. Ik heb toen een formulier van ingevuld van DeGiro en deze opgestuurd. Mijn posities bij Lynx werden toen kosteloos overgezet naar DeGiro. Lynx rekend geen kosten.

DeGiro echter vraagt 100 euro per regel !! :( Zelf verkopen, geld overboeken en opnieuw kopen is denk ik veel goedkoper. Tenzijn het om zeer grote bedragen gaat. Ik heb geen idee of IB wat vergoed.
Wel kon ik dit vinden:

https://www.interactivebr...ontent?articleId=23298859

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Yakuza
Thnx. Heb vorig jaar net via verkopen/kopen alles van Binck naar DeGiro verhuisd ivm stoppen van Binck Inactive, dat was niet bepaald fijn. Beter gezegd wel een enorm gedoe. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:07

Qwerty-273

Meukposter

Ook buitenlandse klanten (ten minste in Polen) kregen afgelopen vrijdag hetzelfde bericht (maar dan in het Pools natuurlijk. De inhoud is verder gelijk aan het Nederlandse bericht. Daar zit geen verschil in.
Niderlandzkie organy regulacyjne zatwierdziły możliwość przejęcie DEGIRO przez grupę flatex. Jesteśmy dumni, ze stania się częścią grupy flatex od 1 sierpnia 2020. W tej wiadomości pragniemy poinformować Państwa, co ten nowy etap oznacza dla Państwa jako naszych klientów.

Silne partnerstwo
Obydwie firmy wzajemnie się uzupełniają, tworząc w wielu aspektach synergię. Flatex przynosi ze sobą duże doświadczenie w działalności brokerskiej i działa pod niemiecką licencją bankową. Pozwoli to na zwiększenie stabilności, a także rozszerzy przestrzeń dla zrównoważonego wzrostu i rozwoju organizacji w przyszłości.

Jakie zmiany nastąpią z perspektywy klienta DEGIRO?
Pragniemy Państwa zapewnić, że nadal będzie możliwość używania znajomej, lubianej platformy handlowej i mogą Państwo oczekiwać dotychczasowego poziomu obsługi klienta.

Owa współpraca może prowadzić do poszerzenia oferty dostępnych produktów dla naszych klientów. W związku z tym sprawdzamy możliwość wydłużenia godzin handlu.

Pierwszym krokiem w naszym partnerstwie, będzie zaoferowanie naszym klientom możliwości otwarcia rachunków bankowych we Flatex bank w celu trzymania niezainwestowanych środków. Środki będą zabezpieczone niemieckim Bankowym Funduszem Gwarancyjnym do kwoty 100 000 EUR. Dotychczasowy model działania oparty na Funduszach Rynku Pieniężnego zostanie zawieszony. Wyślemy Państwu zaproszenie w celu otwarcia prywatnego konta Flatex. Po otwarciu konto zostanie podpięte do platformy DEGIRO. Proces otwarcia konta zajmie zaledwie parę minut.

Czym jest Flatex?
Założony w 2005 roku, Bank Flatex jest bankiem komercyjnym mającym swoją siedzibę w Niemczech. W związku z tym jest nadzorowany przez BaFin (Federalną Komisję Nadzoru Finansowego) i jest członkiem Systemu Rekompensat dla Niemieckich Banków (Entschädigungseinrichtung deutscher Banken). Posiadając jeden z najbardziej efektywnych systemów rozrachunkowych papierów wartościowych w Europie, Bank Flatex jest jednym z liderów wśród dostawców rozwiązań technologicznych dla finansów, co skutkowało wykonaniem 13,1 miliona transakcji dla klientów w pierwszej połowie 2020 roku.

DEGIRO od zawsze starało się zapewnić wartość dodaną, poprzez rozwój przystępnej oferty dedykowanych usług finansowych dla wszystkich inwestorów. Ten nowy rozdział współpracy z flatex pozwoli w rozwoju naszej firmy i umożliwi poprawę naszych usług oferowanych Państwu.
Z wyrazami szacunku,
DEGIRO

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
The_Yakuza schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:48:
Thnx. Heb vorig jaar net via verkopen/kopen alles van Binck naar DeGiro verhuisd ivm stoppen van Binck Inactive, dat was niet bepaald fijn. Beter gezegd wel een enorm gedoe. :(
Ik kan mij herineren dat Bink Inactive zou gaan stoppen. Wat waren de voorwaarden van deze rekening?
En dan bedoel ik, was er een maandelijkse fee? Wat waren de kosten voor het aankopen van aandelen?

Heb al iets gevonden:
https://www.veb.net/artik...ver-nieuwe-tarieven-binck

Persoonlijk hou ik niet van al te veel gerommel met wijzingen in producten. Prijsverhoging snap ik wel, mits die redelijk is.

Ik zelf denk dat het verstandig is om je geld over meerdere brokers te stallen. Dan moet het maar meer kosten.
Ik wil niet meemaken dat als ik alles bij 1 broker heb geparkeerd ik slechts een kleine vergoeding terug krijg.
Ik zit te denken om een rekening bij Binck te openen (green) en bij IB. Daarnaast blijf ik DeGiro aanhouden, alleen schroef ik het saldo flink terug.
Heel misschien leg ik ook beperkt bij Bux zero in.

Dan zit ik gespreid met 2 grote posities bij 2 brokers en met 2 kleine posities bij 2 andere brokers.

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 03-08-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Yakuza
phantom09 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:56:
[...]

Ik kan mij herineren dat Bink Inactive zou gaan stoppen. Wat waren de voorwaarden van deze rekening?
En dan bedoel ik, was er een maandelijkse fee? Wat waren de kosten voor het aankopen van aandelen?

Ik zelf denk dat het verstandig is om je geld over meerdere brokers te stallen. Dan moet het maar meer kosten.
Ik wil niet meemaken dat als ik alles bij 1 broker heb geparkeerd ik slechts een kleine vergoeding terug krijg.
Ik zit te denken om een rekening bij Binck te openen (green) en bij IB. Daarnaast blijf ik DeGiro aanhouden, alleen schroef ik het saldo flink terug.
Heel misschien leg ik ook beperkt bij Bux zero in.

Dan zit ik gespreid met 2 grote posities bij 2 brokers en met 2 kleine posities bij 2 andere brokers.
Ja, dan moest je al klant zijn voordat die nieuwe tarievenstructuur ~2018 actief werd. Vervolgens opbellen en hard zeuren, dan kreeg je Inactive. Dat was dan volledig gratis.

En spreiden over brokers, vergroot ook je kans dat je problemen krijgt. Je loopt immers risico over 2 brokers ipv 1. Het is maar vanaf welke kant je het bekijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
The_Yakuza schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:07:
[...]

Ja, dan moest je al klant zijn voordat die nieuwe tarievenstructuur ~2018 actief werd. Vervolgens opbellen en hard zeuren, dan kreeg je Inactive. Dat was dan volledig gratis.

En spreiden over brokers, vergroot ook je kans dat je problemen krijgt. Je loopt immers risico over 2 brokers ipv 1. Het is maar vanaf welke kant je het bekijkt :)
Hoe groot is de kans dat 2 brokers hun wge niet voor mekaar hebben en beide brokers failliet gaan? Ik denk nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Yakuza
phantom09 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:08:
[...]

Hoe groot is de kans dat 2 brokers hun wge niet voor mekaar hebben en beide brokers failliet gaan? Ik denk nihil.
Ik bedoel niet allebei tegelijk, maar 1 van beide :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Pistachenootje schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:49:
@Freekers al vaak besproken maar de NT fondsen bij de grootbanken zijn een goede optie. Geen dividend lek, relatief lage kosten en waarschijnlijk een betrouwbare broker. Meesman belegt in precies dezelfde fondsen maar is meestal iets duurder.
Dank voor je reactie :) M.b.t. de kosten kwam ik deze vergelijking tegen op FOB:
NTWCEAE/NTEMESA zijn aan te houden via ABN AMRO, ING, Rabobank en Meesman.

Als je geen betaalrekening hebt bij een grootbank, zijn ze voor portefeuilles tot ongeveer €15.000 het goedkoopst aan te houden via Meesman, daarna voor portefeuilles tot €266.666 het goedkoopst via ABN AMRO Zelf Beleggen Basis, daarboven wordt Rabobank goedkoper. Ik beperk me voor het gemak in het verdere vergelijk voor wat betreft de grootbanken tot ABN AMRO.

De doorlopende bankkosten bij beleggen via ABN AMRO zijn €1.55 per maand voor een verplichte bankrekening + een service fee welke afhankelijk is van je belegd vermogen. Deze bedraagt 0.20% voor beleggingen tot €100.000, 0.12% voor het deel van je beleggingen tussen de €100.000 en €400.000 en 0.06% voor je beleggingen boven de €400.000.

Als je al een betaalrekening hebt bij ABN AMRO, zijn ze voor portefeuilles tot €233.000 het goedkoopst aan te houden via ABN AMRO Zelf Beleggen Basis, daarboven wordt Rabobank goedkoper.
Ikzelf heb geen rekening bij ABN AMRO dus ik ga nog even kijken wat ik ga doen.

Thanks, dat is inderdaad ook een mooi fonds!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

Nee, hier geen problemen, en dan bewerk ik zelfs handmatig het XML bestand met een Python script om de close prices van mijn opties in te voeren...

Zomaar corrupt worden zou ook niet moeten gebeuren. Iedere keer dat je opslaat maakt PP een backup van het oude bestand, en schrijft dan een compleet nieuwe versie weg. PP maakt verder ook een backup bij het openen. En er wordt niets tussentijds weggeschreven behalve wanneer je zelf op opslaan klikt. Dus in het ergste geval ben je slechts je werk van de vorige PP sessie kwijt.

Heb je heel misschien hardwareproblemen die nu pas aan het licht komen?
Ik open dan de backup en sla het als de normale op idd. En ja, ik ben dan wel wat kwijt maar is makkelijk te herstellen. Ik heb inmiddels een lokale git repo maar gemaakt, dan kan ik het sneller terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Qwerty-273 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:53:
[...]

Ook buitenlandse klanten (ten minste in Polen) kregen afgelopen vrijdag hetzelfde bericht (maar dan in het Pools natuurlijk. De inhoud is verder gelijk aan het Nederlandse bericht. Daar zit geen verschil in.

[...]
Ik heb nog steeds niks ontvangen van ze. En zo te lezen op andere sites, ben ik niet de enige... Dat vind ik ook apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
The_Yakuza schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:48:
Bij Binck hoef je trouwens geen fee te betalen als je meer dan € 350.000,- belegt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Ik heb nog steeds niks ontvangen van ze. En zo te lezen op andere sites, ben ik niet de enige... Dat vind ik ook apart.
Hier ook niet.

En nog leuker, je moet nu een kennistoets afleggen voor het handelen in aandelen of ETF's. "Zoals eerder gecommuniceerd", zegt het bericht. Nope, ook daar heb ik niets over gehoord voor vandaag. :o
Zoals eerder gecommuniceerd, introduceren we nieuwe kennis- en ervaringstoetsen voor verschillende beleggingsproducten in overeenstemming met het product governance beleid van DEGIRO. Deze toetsen zijn bedoeld om na te gaan of de producten geschikt voor u zijn op basis van uw kennisniveau en ervaring. U moet de betreffende kennis- en ervaringstoets hebben behaald indien u in de productgroep wenst te handelen. Het is wel mogelijk om een bestaande positie sluiten zonder een toets te hebben behaald.

U kunt de nieuwe kennis- en ervaringstoetsen op het platform vinden via de pagina "Productinstellingen". In de DEGIRO app komt u bij de pagina "Productinstellingen" via het icoontje in de linker bovenhoek van uw scherm. Indien u van de desktopversie gebruikmaakt, komt u bij deze pagina via het tandwiel- icoontje, links onderin uw scherm.

Indien u regelmatig handelt in producten zoals ETF's, opties, futures of gestructureerde producten, neem dan de tijd om de betreffende toets af te ronden. Daarnaast dient u voor standaard beleggingsproducten als aandelen en obligaties een toets af te ronden indien u in deze producttypes zou willen beleggen. Elke toets bevat 5 vragen en u dient minimaal 4 antwoorden goed te hebben om de toets te behalen. Het voltooien van een toets kost doorgaans dan ook slechts enkele minuten van uw tijd.

Het is vervolgens ook belangrijk dat u na het voltooien van de toets de betreffende productgroep activeert via de pagina "Productinstellingen". Productgroepen die zijn geactiveerd, zijn te herkennen aan het blauwe vinkje. Pas dan is het ook mogelijk om te handelen in de gewenste productgroep.
En dan de melding als je welke productgroep dan ook activeert, zelfs bij obligaties, ETF's en beleggingsfondsen:
Houd er rekening mee dat de producten in deze productgroep doorgaans een hoog risicoprofiel en korte beleggingshorizon hebben, en dat u met deze producten uw volledige inleg kunt verliezen. Wenst u deze productgroep te activeren?
8)7

[ Voor 72% gewijzigd door Zr40 op 03-08-2020 21:28 ]

Pagina: 1 ... 161 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.