Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.952 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 18:30
@Pistachenootje Er moeten ook partijen zijn die jouw effecten constant blijven lenen wil je een leuke rente behalen.
Bij Binck heb ik ook securities lending geactiveerd en het valt mij op dat er niet constant vraag is naar mijn effecten, en als wel dan meestal maar een paar dagen waarna er weken, maanden of zelfs langer geen enkele interesse er meer in is.
Dan zal ook vraag en aanbod weer bepalend zijn, en dan kan ik je vertellen dat er wel effecten zijn waarbij men bereid is 20% rente te betalen op jaarbasis.
Maar netto... 0,1% op jaarbasis is inderdaad wel wat je moet verwachten behalve als je porto bestaat uit vooral effecten die geliefd zijn bij shorters :p

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04:54
Oh wacht even, ik maakte een rekenfoutje. Ik ben pas vanaf juni bezig bij Lynx en heb niet gelijk alles gestort. Als ik daar rekening mee houd kom ik een stuk dichter bij de 0.1%, misschien zelfs er boven. Mooi zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Pistachenootje schreef op zondag 22 december 2019 @ 19:33:
Ik vind het ook een mooi voordeeltje @HEA220. Mijn motto is 'alle beetjes helpen'. Maar ik blijf wel flink onder de 0.1%. Komt dat misschien omdat jij individuele aandelen hebt?
Heb geen individuele aandelen. Wel een aantal CEF's. Deze worden nog best regelmatig uitgeleend.
Als ik een beetje seekingalpha volg zijn er best wel een aantal partijen die hierin een long-short strategie op na houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HEA220 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:37:
@Zr40

Ga je hem nog een keer opnieuw opzetten? En hoeveel zou je nu krijgen? Volgens mij zijn de rentes de laatste tijd toch best wel weer gestegen.
Ik heb nu gekozen voor 2021. Effectieve rente -0,42% op jaarbasis (inclusief commissies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
NRC artikel: Zelf beleggen: pak het anders aan dan Marco van Basten
https://www.nrc.nl/nieuws...marco-van-basten-a3984736

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:15
Dat moet zeer gedaan hebben bij Van Basten.

Ik begin zelf meer en meer te beseffen dat beleggen een mental game is. Stijgen doet het in principe toch wel op termijn maar die tussentijdse crisissen/crashes/correcties daar moet je mentaal tegen bestand zijn.

Daarom waarschijnlijk dat inter-generationele rijkdomopbouw zo goed werkt. Je krijgt een pak geld van je ouders maar ook de handvaten om er mee om te gaan, ook in moeilijke tijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yoekel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-03 20:03
Ik zie dat ik het smallcapfonds van Northern Trust nu ook bij ABN kan aanschaffen! ISIN NL0013552078.

Zit wel op het oude "Zelf Beleggen" dus met een uitgebreidere keus dan "Zelf Beleggen Basis", kan niet checken of die daar ook beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
Wozmro schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:03:
Dat moet zeer gedaan hebben bij Van Basten.

Ik begin zelf meer en meer te beseffen dat beleggen een mental game is. Stijgen doet het in principe toch wel op termijn maar die tussentijdse crisissen/crashes/correcties daar moet je mentaal tegen bestand zijn.

Daarom waarschijnlijk dat inter-generationele rijkdomopbouw zo goed werkt. Je krijgt een pak geld van je ouders maar ook de handvaten om er mee om te gaan, ook in moeilijke tijden.
Tja, klinkt natuurlijk heel dramatisch, $10 miljoen verliezen, maar een keer een slecht jaar met een -40% oid moet je gewoon verwachten. Ook (of juist) als je braaf in een wereldwijde index zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
yoekel schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:06:
Ik zie dat ik het smallcapfonds van Northern Trust nu ook bij ABN kan aanschaffen! ISIN NL0013552078.

Zit wel op het oude "Zelf Beleggen" dus met een uitgebreidere keus dan "Zelf Beleggen Basis", kan niet checken of die daar ook beschikbaar is.
Mooi voor jou. Helaas zie ik hem (nog) niet in Zelf beleggen basis.

Edit: net nog even gebeld met ABN beleggen. "Nee die zit niet in het basis pakket. Als er nou veel mensen om vragen dan zouden we hem wel toevoegen."

0900 9215 (Ma t/m Vr 8:00 - 21:00, Za 9:00 - 17:30).

[ Voor 20% gewijzigd door Pistachenootje op 23-12-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
Ik heb mezelf er nooit echt in verdiept maar wat gebeurd er eigenlijk met het dividend dat je op VXUS, VTI en VWRL ontvangt? Wordt dat direct herbelegd of komt dat in je vrije ruimte te staan van je portefeuille?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Sunri5e zijn alle drie uitkerende fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:00
Tsja, gewoon niet handig aangepakt. Hoewel uiteraard zuur om het gevoel te hebben dat je meerdere miljoenen kwijt bent, maar de praktijk toont aan dat indexfondsen een nagenoeg verwaarloosbaar risico hebben op het kwijtraken van geld indien je er niet in een dal uitstapt.

En anderszijds, als dit soort indexfondsen toch ineens bij bosjes omvallen, de beurzen onherstelbaar omvallen, dan ach ja, kunnen we ons beter afvragen of onze economie zich ooit nog daar van zal herstellen met het huidige monetaire systeem.

Een beurs crash zo nu en dan hoort er tenslotte allemaal bij. Wil het echt inherstelbaar worden dan moet er toch echt wel één of ander apocalyptisch verhaal om de hoek komen kijken. Ik ga er in ieder geval niet van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:12
Sunri5e schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:59:
Ik heb mezelf er nooit echt in verdiept maar wat gebeurd er eigenlijk met het dividend dat je op VXUS, VTI en VWRL ontvangt? Wordt dat direct herbelegd of komt dat in je vrije ruimte te staan van je portefeuille?
Ik meen dat het in je vrijbesteedbare ruimte komt. Om de zoveel tijd (bij b.v. DeGiro elke maand ivm geen kosten) nieuwe bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoeptegel5
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 15:16
Ik heb 10 minuten geleden een bedrag ingeboekt bij DEGIRO maar het is nog steeds niet zichtbaar. Weet iemand hoe lang dit kan duren?

Edit: Nu wel zichtbaar :)

[ Voor 9% gewijzigd door Stoeptegel5 op 27-12-2019 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 12:31
Dividend wordt uitgekeerd in Dollar. Wordt dit automatisch omgezet naar Euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08 12:54
Ik heb zitten zoeken, maar kan niet vinden waar ik naar op zoek ben.

Momenteel beleg ik (nog wel...) bij ING via Zelf op de Beurs. Daar ben ik 2,5 jaar geleden mee begonnen en beviel goed. Kostenloos ETF trackers aankopen, iedereen maand een bedrag inleggen tegen een bepaalde % verdeling.

Nu kom ik er net achter dat ING dit heeft stopgezet. Je kunt het of door ING laten beheren, of lekker alles zelf doen... letterlijk. Automatische inleg elke maand kan niet meer, automatisch middels een bepaald % verdeling mijn maandelijkse bedrag inleggen kan niet meer... Ik moet dus elke maand, zelf en handmatig, eerst een bedrag overmaken van mijn eigen rekening naar de beleggenrekening. Daarna moet ik zelf per ETF een bedrag aankopen. Ik heb 4 ETF's lopen dus dat x 4. Tot slot moet ik daarvoor welgeteld 10 keer mijn pincode gaan intoetsen, want 2FA.
Man man man... wat een drama. Mijn bloed kookt nog, lekker klantgericht dit. Zal wel te weinig verdiend worden met vermogensbeheer en is dit hun manier om meer mensen naar hun vermogensbeheer te trekken ofzo. Mooi niet, mijn geld gaat daar weg ;w

Waar kan ik zelf beleggen in ETF's, zonder transactiekosten, geautomatiseerd elke maand een bedrag volgens een bepaalde verdeling inleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:59
@Queal Weet je zeker dat het ETF's waren? Want voor zover ik weet is het nooit mogelijk geweest om automatisch ETF's aan te kopen, alleen beleggingsfondsen. Automatisch ETF's kopen lijkt me ook heel lastig, want kan niet in delen en ongezien een market order plaatsen lijkt me nogal link. Automatisch beleggingsfondsen aankopen kan nog steeds, alleen moet je nu een automatische opdracht per fonds opgeven, en dus het bedrag per fonds kiezen ipv een totaalbedrag en een verdeling kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:00
BrtH schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:40:
@Queal Weet je zeker dat het ETF's waren? Want voor zover ik weet is het nooit mogelijk geweest om automatisch ETF's aan te kopen, alleen beleggingsfondsen. Automatisch ETF's kopen lijkt me ook heel lastig, want kan niet in delen en ongezien een market order plaatsen lijkt me nogal link. Automatisch beleggingsfondsen aankopen kan nog steeds, alleen moet je nu een automatische opdracht per fonds opgeven, en dus het bedrag per fonds kiezen ipv een totaalbedrag en een verdeling kiezen.
Ik denk dat dit een ING iets is, maar ik heb in mijn ETF's bij ING ook onvolledige aantallen. Ik vermoed dat ING de orders doorzet op basis van hun totale aanbod en deel ETF's daarbij zelf bijhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
DJ-B schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:56:
[...]
Dividend wordt uitgekeerd in Dollar. Wordt dit automatisch omgezet naar Euro?
Ligt geloof ik aan je instellingen. Ik weet het niet zeker. Bij Lynx ontvang ik het gewoon in USD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queal
@Queal Weet je zeker dat het ETF's waren? Want voor zover ik weet is het nooit mogelijk geweest om automatisch ETF's aan te kopen, alleen beleggingsfondsen. Automatisch ETF's kopen lijkt me ook heel lastig, want kan niet in delen en ongezien een market order plaatsen lijkt me nogal link.
@BrtH Dit zijn de ETF's waar ik in beleg:

SPDR MSCI World Technology ETF
iShares MSCI World EURhgd ETF
iShares S&P 500 EURhgd UCITS ETF
VanEck Vectors AEX UCITS ETF Fund

Afgaande op de naam, ja ik denk dat dit ETF's zijn :*) Hoe ING dit regelt weet ik ook niet, maar ik heb bijv 505,9216 aantallen in SPDR MSCI World Technology ETF
Automatisch beleggingsfondsen aankopen kan nog steeds, alleen moet je nu een automatische opdracht per fonds opgeven, en dus het bedrag per fonds kiezen ipv een totaalbedrag en een verdeling kiezen.
Ik kan überhaupt geen automatische opdracht meer maken. Zelfs niet om maandelijks een bedrag van mijn betaalrekening over te maken naar mijn beleggenrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 17:42
Queal schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:02:
Waar kan ik zelf beleggen in ETF's, zonder transactiekosten, geautomatiseerd elke maand een bedrag volgens een bepaalde verdeling inleggen?
Ik doe dit bij Binck via Fundcoach.
Geen transactiekosten indien je een periodieke order instelt.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Queal weet je zeker dat je perse ETFs wil hebben? Om wereldwijd gespreid te beleggen kun je de fondsen van Northern Trust gebruiken. Deze hebben een lage TER én geen dividend lek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:17
[b]Queal schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:39:

Ik kan überhaupt geen automatische opdracht meer maken. Zelfs niet om maandelijks een bedrag van mijn betaalrekening over te maken naar mijn beleggenrekening.
Je kunt gewoon per etf een automatische aankooporder invoeren. Het benodigde geld wordt voorts automatisch van je rekening afgeboekt.

In tegenstelling tot vroeger moet je nu per etf een order invoeren en beheren.

De gemigreerde order kan via de telefonische helpdesk geannuleerd worden.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
@Queal Bedankt voor het overzichtje. Ik heb eens even gekeken, en het lijkt erop dat ING sommige (maar niet alle) ETF's ook aanbiedt alsof het beleggingsfondsen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LPeXigi.png

In het aankoopscherm kan je ze allebei kiezen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S1dNk4J.png

Als je voor de beleggingsfondsvariant gaat krijg je dit, en kan je een maandelijkse order instellen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xizMdhg.png

Als je de ETF-variant kiest kan dat niet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HNFdYLP.png

ING heeft het er niet makkelijker en overzichtelijker op gemaakt, dat geef ik je zeker na, en je moet inderdaad wel erg vaak 2FA doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 06:50

oscar82

De ondertitel

Maar die VanEck ... ETF handelt bij ING dus als een fonds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Joosie200 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:11:
[...]

Hou nl.pepper.com in de gaten en zet: beleggen als alarm vast. ;)

Zo zit ik nu na Flatex bij ABN, Nationale Nederlanden, Kendu, Robeco en Bux . Alleen CB was mij ontgaan maar hun verzekeringscashback heb ik dan wel weer benut.

Dus mijn beleggingsportfolio is als volgt:
Broker - Ingelegd - Bonus
ABN - 100 - 35
BUX - 1 cent - 35 (Basic-Fit aandeel door 1 cent storting via N26 + KPN gratis aandeel)
Flatex - 1 cent - 100
Kendu - 50 - 50
NN - 300 (6x 50 maandelijks inleggen) - 60
Robeco - 50 - 50

Met 500 euro inleg 330 euro aan bonus kunnen opstrijken vind ik een mooie deal. 66% rendement bruto. Nu nog kijken hoeveel er aan kosten afgaat per broker. Want ze verlangen allemaal min. 3 tot 6 maanden dat je je inleg gewoon laat beleggen natuurlijk. Heb bij elk gekozen voor een zo defensief profiel.
Late reactie maar toch ;)
Mooi overzichtje, en thanks voor die pepper tip :)

Ik heb er mooi een paar gebruikt :)
Bij ABN mooi voor de 150 ipv 35 bonus gegaan, % wel minder maar anders teveel gedoe/kosten.

Overigens kies ik niet vaak voor defensief profiel, maar ik kijk naar laagste kosten van de mogelijkheden.
Na de actie idd gewoon weer naar mn normale brokers met het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Einde van het jaar, dus weer eens kijken hoe de vlag erbij hangt.

Goed jaar gehad, in USD 24.15% erbij. In EUR is de plus 26.57%. Mijn ITOT tracker heeft het grootste gedeelte van de plus gemaakt. Ik heb inderdaad gebruik gemaakt van de IBDx (x=L t/m K) obligatietrackers om wat meer geld binnen te halen dan op de bankrekening. Je wordt er nog steeds niet rijk van met tussen de 2-3% yield to maturity, maar het is meer dan de 0.1% op de spaarrekening, het is relatief safe en de vaste eindtijden werken voor mij wel als een manier om niet te traden. De yield to maturity die ik koop is dus ook de yield die ik ongeveer haal, minus de belasting.
Sallin schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:48:
[...]

Dit jaar 9.12% in de min geeindigd uitgedrukt in USD. Relatief meeste verlies in emerging markets tracker, gevolgd door IEUR, en dan ITOT. In EUR uitgedrukt is het verlies 4%. Flinke impact dus van valutaschommelingen tussen USD en EUR.

Strategieverandering voor komend jaar: spaarpotjes voor grotere langetermijnuitgaven voor een deel gaan koppelen aan obligatietrackers met vaste einddata.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:32

Zenix

BOE!

@Sallin Hoe kan jij inleggen bij ITOT? Ik heb overigens 34.39% dit jaar, maar daar zit nog geen dividend van eind december bij. Vorig jaar was het -13.11%
Pistachenootje schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:13:
[...]

Mooi voor jou. Helaas zie ik hem (nog) niet in Zelf beleggen basis.

Edit: net nog even gebeld met ABN beleggen. "Nee die zit niet in het basis pakket. Als er nou veel mensen om vragen dan zouden we hem wel toevoegen."

0900 9215 (Ma t/m Vr 8:00 - 21:00, Za 9:00 - 17:30).
Misschien kunnen we ook een actie starten op Twitter?
https://twitter.com/abnamro

"Kunnen jullie Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Fund NL0013552078 toevoegen aan zelf beleggen basis?"

[ Voor 67% gewijzigd door Zenix op 27-12-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queal
BrtH schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:08:
@Queal Bedankt voor het overzichtje. Ik heb eens even gekeken, en het lijkt erop dat ING sommige (maar niet alle) ETF's ook aanbiedt alsof het beleggingsfondsen zijn:
[Afbeelding]

In het aankoopscherm kan je ze allebei kiezen:
[Afbeelding]

Als je voor de beleggingsfondsvariant gaat krijg je dit, en kan je een maandelijkse order instellen:
[Afbeelding]

Als je de ETF-variant kiest kan dat niet:
[Afbeelding]

ING heeft het er niet makkelijker en overzichtelijker op gemaakt, dat geef ik je zeker na, en je moet inderdaad wel erg vaak 2FA doen.
Dank je wel voor je uitleg _/-\o_ held!
Dit kon de helpdesk medewerker mij niet vertellen vanochtend, hij heeft met letterlijk gezegd "Nee meneer, automatisch iedere maand aankopen gaat niet meer".

Wat een aanfluiting qua User Experience zeg, maar ik heb het met jou uitleg voor elkaar. Ipv zoeken, klikte ik even op de ETF's die ik al heb en vanaf daar de KOOP knop gebruikt. Dan heb je direct de juiste en kan je met frequentie laten kopen.
Maar, nu gaat ING 4x een bedrag afschrijven (want 4 maandelijkse kooporders) van mijn eigen rekening ipv 1x 8)7 handig voor mijn eigen administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zenix schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:16:

"Kunnen jullie Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Fund NL0013552078 toevoegen aan zelf beleggen basis?"
Top idee! We kunnen ze ook vragen op Whatsapp. Ga ik maandag doen.

+31 20 343 3121

https://api.whatsapp.com/send?phone=31203433121

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Zenix schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:16:
@Sallin Hoe kan jij inleggen bij ITOT? Ik heb overigens 34.39% dit jaar, maar daar zit nog geen dividend van eind december bij. Vorig jaar was het -13.11%

[...]

Ik zit in de VS, vandaar.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 18:21
Pistachenootje schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:08:
[...]

Top idee! We kunnen ze ook vragen op Whatsapp. Ga ik maandag doen.

+31 20 343 3121

https://api.whatsapp.com/send?phone=31203433121
Dat doen ze helaas niet via WhatsApp:
We zullen dus toch even moeten bellen.
Goedemorgen ***! Je appt met ***.

Via WhatsApp kan ik dit helaas niet voor je in orde maken. Maak je gebruik van de Mobiel Bankieren app?

Je kunt via de app, direct contact opnemen met de afdeling Beleggen. Omdat je dan via de beveiligde omgeving binnenkomt kunnen zij jou direct verder helpen.

Bellen via de app doe je zo;

- Log in
- Klik op het telefoontje ( of loepje), bovenin naast de takenlijst
- Klik op 'neem contact met ons op'
- Kies voor 'beleggen'

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:14
Sallin schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:11:
Einde van het jaar, dus weer eens kijken hoe de vlag erbij hangt.

Goed jaar gehad, in USD 24.15% erbij. In EUR is de plus 26.57%. Mijn ITOT tracker heeft het grootste gedeelte van de plus gemaakt. Ik heb inderdaad gebruik gemaakt van de IBDx (x=L t/m K) obligatietrackers om wat meer geld binnen te halen dan op de bankrekening. Je wordt er nog steeds niet rijk van met tussen de 2-3% yield to maturity, maar het is meer dan de 0.1% op de spaarrekening, het is relatief safe en de vaste eindtijden werken voor mij wel als een manier om niet te traden. De yield to maturity die ik koop is dus ook de yield die ik ongeveer haal, minus de belasting.

[...]
Weet je of er van de IBDx ook Euro varianten zijn? (zag ze zo snel niet bij ishares staan, maar er zijn er nog al veel en de omschrivingen lijken nogal op elkaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
helloitsme schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:33:
[...]

Weet je of er van de IBDx ook Euro varianten zijn? (zag ze zo snel niet bij ishares staan, maar er zijn er nog al veel en de omschrivingen lijken nogal op elkaar)
Nee dat weet ik niet, sorry.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En opnieuw keert TDG een flinke special dividend uit van $ 32.50 per aandeel. De vorige in augustus was al goed voor $ 30.

Wat is de aanleiding voor deze special dividend? Ze hebben Souriau-Sunbank Connection Technologies verkocht aan Eaton Corporation. Dit bedrijf hebben ze in maart in handen gekregen met de acquisitie van Esterline Technologies.

Dividend is natuurlijk leuk, maar het gaat mij om het even of ik rendement krijg uit koerswinst of dividend. Totaal rendement vind ik belangrijker. De twee special dividends sinds aankoop zijn goed voor +4,8%; de koers staat ondertussen op +74,9%. Dit aandeel heb ik nu net een jaar in bezit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Kort vraagje. Is er een lijstje van alternatieve ETF's voor de populaire Vanguards die wél door MIFID komen en dus wél te koop zijn in NL?

Vanguard Total World Stock Index Fund | VTI    => ISHARES | IWDA | IE00B4L5Y983
Vanguard Total Bond Market Index Fund | BND    => ??? deze zoek ik nog
Vanguard REIT Index Fund | VNQ                 => ??? deze zoek ik nog

Het gaat mij met name om de lazy portfolios (https://www.bogleheads.org/wiki/Lazy_portfolios)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier staan wat alternatieven voor de eerste twee: https://www.bogleheads.org/wiki/EU_investing

Voor alternatieven voor REIT funds: https://www.bogleheads.or...usts_for_non-US_investors

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 31-12-2019 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
@Config
Voor de REITS is de VanEck global real estate de beste alternatief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Config schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:02:
Kort vraagje. Is er een lijstje van alternatieve ETF's voor de populaire Vanguards die wél door MIFID komen en dus wél te koop zijn in NL?

Vanguard Total World Stock Index Fund | VTI    => ISHARES | IWDA | IE00B4L5Y983
Vanguard Total Bond Market Index Fund | BND    => ??? deze zoek ik nog
Vanguard REIT Index Fund | VNQ                 => ??? deze zoek ik nog

Het gaat mij met name om de lazy portfolios (https://www.bogleheads.org/wiki/Lazy_portfolios)
VWRL belegt wereldwijd gespreid en ook in vastgoed. Aparte REIT is dus niet nodig.

Volgens Vanguard kun je beter beleggen in Vanguard Global Aggregate Bond dan in BND (alternatief van iShares is AGGH). Maar met de huidige verwachtingen op obligaties zou ik er zelf geen geld insteken. Dan kun je beter kijken naar bijv. deposito's.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 31-12-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-10 16:08
Eens, deposito's > obligaties.
Veel institutionele beleggers zouden een moord doen om met deposito's te kunnen werken, maar die zijn er slechts voor de retail.
Ze moeten dus wel aan de obligaties, met alle risico's van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Dank allen.

Deposito's is echt geld bevriezen tegen 0,2% oid, BND geeft 2,7% yield op het moment. Dat is toch niet te vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Die obligatiefondsen zou ik sowieso niet nemen als ze in dollars genoteerd zijn. Obligaties moeten een stabiel onderdeel van je portefeuille zijn. Kortom obligatiefondsen waar andere valuta in zitten, hedgen.

Dit is een goed alternatief voor BND en BNDX (gecombineerd) https://www.ishares.com/n...siteEntryPassthrough=true of die van Vanguard inderdaad.
Dit is ook een goed alternatief, zit je alleen in euro obligaties https://www.ishares.com/n...-aggregate-bond-ucits-etf

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 31-12-2019 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Config schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:54:
Dank allen.

Deposito's is echt geld bevriezen tegen 0,2% oid, BND geeft 2,7% yield op het moment. Dat is toch niet te vergelijken?
Ik kreeg onlangs 1% op 5 jaar vast.

Ik neem aan dat die yield In Amerikaanse dollars is? Dat ligt hier iets anders.

Bovendien belegt BND voor een aanzienlijk deel in bedrijfsobligaties, welke weinig diversificatie bieden t.o.v. aandelen. Tijdens voorgaande aandelen crises gingen de bedrijfsobligaties ook naar beneden. Zie ook https://www.etf.com/secti...eed-corp-bonds?nopaging=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Config schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:54:
Dank allen.

Oei, je lijkt net als velen te vallen voor de stijging in koers welke volledig toe te wijzen is aan dalende rentes.
Dit is juist één van de extra risico's waar grote partijen voor willen betalen (dat is immers de premie die je ontvangt), welke bij deposito's risicovrij zijn.

Lees je aub in op de verschillen tussen de twee, bijv.:
https://www.trackerbelegger.nl/obligaties-en-spaardepositos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kosten verlagingen bij Vanguard's Amerikaanse fondsen/etfs. O.a. VT, VXUS, VWO.

https://investornews.vang...ean-more-savings-for-you/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Zenix schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:00:
Dit is ook een goed alternatief, zit je alleen in euro obligaties https://www.ishares.com/n...-aggregate-bond-ucits-etf
Dat zou ik nu juist niet doen, eerlijk gezegd. De eurozone is problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
flipjevandejam schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:06:
[...]

Oei, je lijkt net als velen te vallen voor de stijging in koers welke volledig toe te wijzen is aan dalende rentes.
Dit is juist één van de extra risico's waar grote partijen voor willen betalen (dat is immers de premie die je ontvangt), welke bij deposito's risicovrij zijn.

Lees je aub in op de verschillen tussen de twee, bijv.:
https://www.trackerbelegger.nl/obligaties-en-spaardepositos/
Nee nee, de dividend yield is 2,68%: https://www.nasdaq.com/ma...etfs/bnd/dividend-history. Niet de koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een gekke vraag maar op welke datum in de maand leggen jullie in in een fonds? Ik heb wat rond gegoogled en de 24e van de maand schijnt marginaal het beste inkoop moment te zijn. Niet dat het veel uitmaakt maar dit is mogelijk ook een parameter in het o zo belangrijke optimaliseren van rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Verwijderd schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:44:
Misschien een gekke vraag maar op welke datum in de maand leggen jullie in in een fonds? Ik heb wat rond gegoogled en de 24e van de maand schijnt marginaal het beste inkoop moment te zijn. Niet dat het veel uitmaakt maar dit is mogelijk ook een parameter in het o zo belangrijke optimaliseren van rendement.
Zodra je er geld voor hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Gerommel in de marge, toch?

Je moet het jezelf allemaal niet te moeilijk maken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Pistachenootje schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 17:31:
Kosten verlagingen bij Vanguard's Amerikaanse fondsen/etfs. O.a. VT, VXUS, VWO.

https://investornews.vang...ean-more-savings-for-you/
Toch opvallend dat je dit een stuk minder ziet in Europa. Hopelijk gaat dat in de toekomst veranderen. Vanguard UK heeft een klein beetje de TER omlaag gedaan. Ik zie geen reden waarom ze niet met VWRL bijvoorbeeld naar 0,15% kunnen gaan.

Blackrock IShares is op dat vlak nog een stuk erger. Die verlagen eigenlijk nooit de TER van een ETF. Maar introduceren gewoon een nieuwe variant van dezelfde ETF met een lagere TER. Dat kan je zien aan verschillende MSCI World en Emerging Markets ETF's.

We hebben tijd geleden ook over deze ETF gehad AMUNDI PRIME GLOBAL https://www.amundietf.nl/...product/view/LU1931974692 , maar die lijkt totaal niet te lopen, ondanks de hele lage TER.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
Zenix schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Toch opvallend dat je dit een stuk minder ziet in Europa. Hopelijk gaat dat in de toekomst veranderen. Vanguard UK heeft een klein beetje de TER omlaag gedaan. Ik zie geen reden waarom ze niet met VWRL bijvoorbeeld naar 0,15% kunnen gaan.

Blackrock IShares is op dat vlak nog een stuk erger. Die verlagen eigenlijk nooit de TER van een ETF. Maar introduceren gewoon een nieuwe variant van dezelfde ETF met een lagere TER. Dat kan je zien aan verschillende MSCI World en Emerging Markets ETF's.

We hebben tijd geleden ook over deze ETF gehad AMUNDI PRIME GLOBAL https://www.amundietf.nl/...product/view/LU1931974692 , maar die lijkt totaal niet te lopen, ondanks de hele lage TER.
Simpel: geen (voldoende) concurrentie en veel minder volume. Maar toch bovenal: gebrek aan concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik ben trouwens benieuwd naar jullie rendement afgelopen jaar. Het was natuurlijk een top jaar.
Mijn rendement zit op 33.46% TTWROR 32,33% IRR
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/T5bjyy0f/2019.png
Benchmark (paars) is trouwens IWDA in de screenshot.

Portefeuille bestaat uit:
75% IWDA
5% VWRL
20% Rabobank Certificaten. Daar komt ook het meeste dividend van.

Het enige actieve handelen wat ik had gedaan was een Bitcoin Tracker. Die stond eind 2018 op een heel dik verlies. Met veel geluk heb ik hem dit jaar dichtbij de hoogste koers van de Bitcoin kunnen verkopen en toch een leuke winst mee kunnen behalen. Dit ga ik dus niet weer doen. :P Een goede les met een gelukkig een goede uitkomst.

De reden dat ik IWDA en VWRL beiden heb is puur kostentechnisch. Ik wil soms twee transacties doen bij de DEGIRO in een maand. Denk bijvoorbeeld aan dividend gelijk herinvesteren. Dat kan ik niet altijd combineren met de maandelijkse aankoop.

Voor dit jaar ga ik op dezelfde weg verder. Maar ik overweeg nog wel steeds naar Northern Trust fondsen over te stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:51
Hierbij mijn behaalde resultaten in Portfolio Performance over 2019.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gj9HuPa.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CkUArmg.png

[ Voor 34% gewijzigd door Wietsee. op 01-01-2020 19:23 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik ben best tevreden over dit jaar. Vooral mijn Tesla aandeel was een rollercoaster
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0FYEie0.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X3SjMi9.png
Dit jaar maar weinig nieuwe inleg gehad. De vakantie pakte wat duurder uit dan het plan was ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb ook e.e.a. opgeteld, en kan uiteraard alleen maar zeer tevreden zijn:

ETF's 32,46%
Certificaten + groenfondsen 0,87%
Aandelen 13,30%
Alles bij elkaar 17,23%

XIRR met alle kosten/baten meegewogen.

Dit jaar de maandelijkse inleg maar weer wat verhogen want loon is ook wat gestegen. :)

En misschien wel leuk, de dividendopbrengsten:
Dividend 2019

Het is net als op de blogs, de staafjes worden rapper groter. :P

[ Voor 32% gewijzigd door Aikon op 01-01-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Volgens Morningstar is mijn 'persoonlijke' rendement ruim 23%. Geen idee of dit XIRR of TTW... is. Ik zit nu alleen nog maar in wereldtrackers. Gedurende het jaar fors in kunnen leggen. Ongeveer de helft meer dan ik had verwacht. Dat is al mooi op zich.

Begin dit jaar afscheid genomen van obligaties om alles in aandelen te stoppen. Die keuze heeft gelukkig uitgepakt.

Halverwege dit jaar de switch gemaakt van (voornamelijk) VWRL naar NT.

Meest opvallend in 2019 vond ik toch wel alle "gratis geld" acties. Ik heb ze bijna allemaal meegepakt. Een aantal loopt nog door in 2020.

Ohja en ik ben stoicijn geworden ;) Dus bedenk ik me hoe blij ik zou zijn als ik vorig jaar had geweten dat ik nu zo'n pot aandelen zou bezitten. En realiseer ik me tegelijkertijd dat dit niet echt van mij is. Morgen kan ik de helft kwijtraken en dat zou dan niet uit moeten maken: Gewoon door blijven gaan met inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
oscar82 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:25:

Halverwege dit jaar de switch gemaakt van (voornamelijk) VWRL naar NT.
Ik zit in zowel VWRL en NT. Ik ben erg benieuwd waarom je overgestapt bent van de een naar de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Mijn rendement is in 2019 uitgevallen op +35,7%. Vanaf mijn startpunt ongeveer 3 jaar geleden sta ik nu op +35,2%. Allebei TWR.

Beste regio: Nederland
Slechtste regio: EM
25% margin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Sunri5e schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:30:
[...]

Ik zit in zowel VWRL en NT. Ik ben erg benieuwd waarom je overgestapt bent van de een naar de ander.
Is vaak voorbijgekomen dat NT geen dividendlek heeft. Vanaf een bepaalde portfoliogrootte weegt dat op tegen de kosten die ING of ABN in rekening brengt om bij hun te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
oscar82 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:34:
[...]

Is vaak voorbijgekomen dat NT geen dividendlek heeft. Vanaf een bepaalde portfoliogrootte weegt dat op tegen de kosten die ING of ABN in rekening brengt om bij hun te beleggen.
ABN vanaf 0 euro, ing vanaf 10k-15k. Exclusief kosten voor betaalrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Het viel niet mee om de historische data van de Northern Trust fondsen gestructureerd te krijgen in PP maar met wat conversie slagen in Google sheets en Notepad++ icm IEX historische koersen heb ik alles compleet.

Uiteindelijk is mijn TTWROR: 31,23% en IRR: 21,73%
Ik heb in de berekeningen alle kosten (incl. broker), dividenden(incl. belasting inhouding) meegenomen

In de eerste maanden begonnen met VWRL en in mei het roer omgegooid en bij ING NT World en EM maandelijks aangekocht. Al met al niet ontevreden met het resultaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:17
De beste wensen voor 2020 allemaal! Dat het een mooi beleggingsjaar moge worden.

Ik zal eerdaags mijn resultaat eens gedetailleerder posten. Volgens mij is het voor mijn portefeuille zo'n 24%. Ja, ik zit voor 30% in obligaties. In tegenstelling tot alle geluiden om ons heen ben ik er juist nu van overtuigd dat deze dingen aanhouden zinvol gaat zijn als het straks "mis" gaat. Daarnaast ben ik met bijna 40 ook niet meer de jongste en kan ik geen 20 jaar recovery periode accepteren.

De portefeuille van mijn dochtertje, 100% aandelen, staat dan op ruim 30%.

@Zr40 , wanneer kom jij weer met een uitgebreid maand en jaar overzicht? Ik vind jouw posts altijd erg leerzaam en informatief om te lezen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:14
Miki schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 00:34:
Het viel niet mee om de historische data van de Northern Trust fondsen gestructureerd te krijgen in PP maar met wat conversie slagen in Google sheets en Notepad++ icm IEX historische koersen heb ik alles compleet.

Uiteindelijk is mijn TTWROR: 31,23% en IRR: 21,73%
Ik heb in de berekeningen alle kosten (incl. broker), dividenden(incl. belasting inhouding) meegenomen

In de eerste maanden begonnen met VWRL en in mei het roer omgegooid en bij ING NT World en EM maandelijks aangekocht. Al met al niet ontevreden met het resultaat :)
wellicht begrijp ik je eerste zin verkeerd, maar toch voor de zekerheid:
je kan de prijzen van northern trust ook inladen in PP door ipv yahoo als bron te kiezen voor table on website en dan bv deze te gebruiken:
https://markets.ft.com/data/funds/tearsheet/historical?s=NL0011225305:EUR

wel beperkte historie (maar die wordt vanzelf langer in PP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
helloitsme schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:49:
[...]

wellicht begrijp ik je eerste zin verkeerd, maar toch voor de zekerheid:
je kan de prijzen van northern trust ook inladen in PP door ipv yahoo als bron te kiezen voor table on website en dan bv deze te gebruiken:
https://markets.ft.com/data/funds/tearsheet/historical?s=NL0011225305:EUR

wel beperkte historie (maar die wordt vanzelf langer in PP)
Klopt, maar dan alleen van de afgelopen maand :)

Ik heb het nu vanaf mijn aankoop in mei van het afgelopen jaar door met wat huisvlijt een csv bestand in elkaar te draaien en te importeren. Hierdoor heb ik mijn historische data dus op orde en kan ik voor de toekomstige data gebruik maken van FT of IEX.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 02-01-2020 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-10 18:38

CIM

OnVista heeft ook veel data. Dat heeft mij een keer goed geholpen met enkele fondsen. Hier is de Howto:

https://forum.portfolio-p...n-fuer-historische-kurse/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 07-10 13:30
Ik wacht al weer een tijdje op een mooi instapmoment om mijn portefeuille wat uit te breiden. Maar in deze bull markt lijken correcties maar niet te komen :+

De markt kun je niet timen, daarom heb ik ook periodieke orders lopen, maar voor stock picking vind ik het wel leuk om te wachten op correcties.

[ Voor 32% gewijzigd door Strider op 02-01-2020 11:09 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macfreak101
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Strider schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:08:
Ik wacht al weer een tijdje op een mooi instapmoment om mijn portefeuille wat uit te breiden. Maar in deze bull markt lijken correcties maar niet te komen :+

De markt kun je niet timen, daarom heb ik ook periodieke orders lopen, maar voor stock picking vind ik het wel leuk om te wachten op correcties.
Als je, zoals mij, op de 31ste was ingestapt, dan had je nu toch binnen twee dagen een flink bedrag kunnen verdienen :). Maar, buiten dat, time in the market beats timing de market.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
CIM schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:03:
OnVista heeft ook veel data. Dat heeft mij een keer goed geholpen met enkele fondsen. Hier is de Howto:

https://forum.portfolio-p...n-fuer-historische-kurse/
Helaas geen entry’s voor Northern Trust fondsen op OnVista. FT en IEX zijn dan de betere alternatieven waarbij IEX zich het makkelijkste laat converteren als je de tabel data kopieert naar Excel of Google sheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:48:
[...]

Helaas geen entry’s voor Northern Trust fondsen op OnVista. FT en IEX zijn dan de betere alternatieven waarbij IEX zich het makkelijkste laat converteren als je de tabel data kopieert naar Excel of Google sheets.
Als het op FT beschikbaar is dan kan je dit direct in PP importeren met de 'Table on website' provider. Bijvoorbeeld: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 22:20
Ik ga ook eens aan de slag met PP, Heb een engelse handleiding gevonden en nu eens kijken hoe ik m'n degiro export kan inladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Macfreak101 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:10:
[...]

Als je, zoals mij, op de 31ste was ingestapt, dan had je nu toch binnen twee dagen een flink bedrag kunnen verdienen :). Maar, buiten dat, time in the market beats timing de market.
Ja inderdaad, maar achteraf is het altijd makkelijker.

Wat heb jij eergisteren nog gekocht?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macfreak101
Strider schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:52:
[...]

Ja inderdaad, maar achteraf is het altijd makkelijker.

Wat heb jij eergisteren nog gekocht?
VWRL, Apple, Amazon, United Technologies en Prudential Financial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-10 06:41

spartacusNLD

This is Sparta!!

25e voor mij, maar dat is puur de datum dat het geld van mij en de vriendin op de en/of rekening voldoende saldo bevat zodat vanuit daar het geld kan worden afgeschreven. Duurt bij ING alsnog 3/4 werkdagen voordat mijn 3 kooporders per maand zijn verwerkt.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:27:
[...]

Als het op FT beschikbaar is dan kan je dit direct in PP importeren met de 'Table on website' provider. Bijvoorbeeld: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR
Dat zei ik al, alleen is via de url de laatste maand te importeren :)

Als je over het afgelopen jaar de historische data wilt ophalen dan zul je dus per maand de data moeten opvragen. Vervolgens kun je die kopieëren en verwerken in een spreadsheet tot 1 compleet csv bestand wat je vervolgens weer kunt inladen bij PP. omslachtig maar het werkt.
Uiteraard ook met url’s zitten pielen en geprobeerd JavaScript uit te lezen om eventueel data tabel volledig uit te kunnen lezen.

[ Voor 34% gewijzigd door Miki op 02-01-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Macfreak101 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:55:
[...]

VWRL, Apple, Amazon, United Technologies en Prudential Financial
Koers van Apple is onvoorstelbaar, iedere week lijkt die koers wel weer een nieuw record te plaatsen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macfreak101
Strider schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:16:
[...]

Koers van Apple is onvoorstelbaar, iedere week lijkt die koers wel weer een nieuwe record te plaatsen.
Ik verbaas mij er ook iedere keer over, maar dat is met alle records die op het moment wekelijks gebroken worden. Het moet een keer stoppen zou je zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 08:41
Macfreak101 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:17:
[...]

Ik verbaas mij er ook iedere keer over, maar dat is met alle records die op het moment wekelijks gebroken worden. Het moet een keer stoppen zou je zeggen....
Veel bedrijven lenen erg goedkoop door ECB en FED en gebruiken die schulden om 'stock buybacks' te doen om zo de prijs van aandelen te stuwen.

Daarnaast 'vluchten' veel mensen ETFs in om aan 0% of 1% spaarrente te ontkomen. Omdat veel ETF's de SP500 of MSCI World doen én gewogen naar market cap stuwt dit vooral de top van de bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Macfreak101 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:17:
[...]

Een stijgende lijn staat iedere dag op zijn hoogst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Het Tina effect in volle actie lijkt mij.

Wat ik kan bedenken dat de stijgende lijn kan stoppen:
- overwegend linkse overheden die hun deel van de koek opeisen.
- rente begint te stijgen, dat zal pas gebeuren als de cash begint schaars te worden lijkt me. Geen idee wanneer dat zal gebeuren.
- als plots blijkt dat de bedrijfswinsten niet meer in verhouding zijn tot de beurskoersen.
-...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Wozmro schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:46:
Het Tina effect in volle actie lijkt mij.

Wat ik kan bedenken dat de stijgende lijn kan stoppen:
- overwegend linkse overheden die hun deel van de koek opeisen.
- rente begint te stijgen, dat zal pas gebeuren als de cash begint schaars te worden lijkt me. Geen idee wanneer dat zal gebeuren.
- als plots blijkt dat de bedrijfswinsten niet meer in verhouding zijn tot de beurskoersen.
-...?
Meestal hebben de USA president verkiezingen ook wel een gunstige invloed op de koersen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Idd, en er is grote kans dat Trump herkozen wordt.

Maar dat zit mogelijk al grotendeels in de koersen verwerkt.

November is nog ver af. Er kan nog altijd een wit konijn of een zwarte zwaan opduiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 22:20
Kan iemand mij verder op weg helpen met PP.
Ik heb de volgende howto gelezen https://forum.portfolio-p...e-on-getting-started/5390 en heb nu een effectenrekening de giro genaamd.

Loop ertegenaan dat ik niet alle securities/effecten toe kan voegen, philips bv kan ik wel selecteren maar vervolgens niet op Toepassen drukken. Dus het handmatig nabouwen wat er zich afgelopen jaar heeft afgespeeld is niet direct een optie.

Nu heb ik een export gemaakt van deGiro maar deze kan ik vervolgens niet goed importeren. Het begint al bij de datum kolom dat ik geen dd-mm-jjjj heb. laat staan de overige mapping. Is er een speciaal sjabloon voor nodig om degiro exports te kunnen inladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
c0rneel schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:28:
Kan iemand mij verder op weg helpen met PP.

Nu heb ik een export gemaakt van deGiro maar deze kan ik vervolgens niet goed importeren. Het begint al bij de datum kolom dat ik geen dd-mm-jjjj heb. laat staan de overige mapping. Is er een speciaal sjabloon voor nodig om degiro exports te kunnen inladen?
Was een tijdje geleden ook al langsgekomen dat er eigenlijk nog niet een makkelijke manier is om DeGiro te importeren.
Als je de heilige graal vind hoor ik het graag!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

2019! Vuurwerk! 2020!

Deze maand (dec)
Vorige maand (nov)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–0,99%
+9,84%
+28,02%
+28,47%
Hoogste prestatie
TSLA, +24,59%
TWOU, +40,83%
SHOP, +177,72%
SHOP, +177,72%
Laagste prestatie
CWEB, –23,16%
UPWK, –21,60%
CWEB, –61,21%
CWEB, –61,21%
Aantal posities
Aandelen 108×
Opties 10×
Aandelen 105×
Opties 11×

Transacties
Aandelen 3×
Opties

Aandelen 1×
Opties 2×

Transactiekosten
€ 10,02
€ 0,87

Margin en risico (hover voor uitleg)

Deze maand (dec)
Vorige maand (nov)
Leverage
150,5%
141,1%
Initial Margin
60,5%
50,7%
Maintenance Margin
37,8%
35,5%
Kritieke daling
–58,7%
–64,3%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200102.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200102-maand.png

Zo, het eerste volledige jaar zit er op :)

De december 2019 short box is vervallen. Opbrengst: € 136 na kosten. Deze heb ik omgeruild voor een nieuwe, houdbaarheidsdatum december 2021. Voor assignment van de short legs worden commissies gerekend, dus die tel ik mee bij het aantal transacties hierboven.

Leverage is wat hoger omdat ik een deel van het contante geld (afkomstig van de box) heb opgenomen en op de spaarrekening geplaatst voor extra rente. Dit ga ik niet compenseren in de cijfers hierboven.

Deze maand heeft TSLA met +24,59% de meeste koerswinst behaald. Tweede plaats: GTLS met +20,14%. Derde plaats: SHOP met 16,01%.

Aan de onderkant staan CWEB met –23,16%, PTON met –20,79% en ROKU met –17,96%.

Beste stijger van vorige maand, TWOU met +40,83%, zakt weer een beetje terug met –5,48% deze maand. Herstel blijft lastig. De grootste daler van vorige maand, UPWK met –21,60%, gaat nog nog een stapje verder omlaag met –10,00%.

En dan de jaarcijfers :D

De grootste winnaar van het jaar is SHOP met maar liefst +177,72%! Aangekocht op 10 januari 2019. Op tweede plaats staat ROKU met +119,95%. Vorige maand nog de beste YTD performance met +168,09% destijds, maar december blijkt een slechte maand geweest te zijn. Op derde plaats staat GH met +112,58%.

Onderaan vinden we CWEB met –61,21%. Aangekocht op 1 augustus, letterlijk op de piek, sindsdien gaat het rustig aan omlaag. Niet eens met grote sprongen. Op de tweede plaats staat TWOU met –52,94%. Net als de tweede plaats bij de winnaars had dit aandeel vorige maand nog de slechtste YTD performance met –50,21% destijds. Dit is niet eens het dieptepunt geweest; eind juli stond het aandeel op –74,58%. De derde grootste verliezer is ABMD met –35,90%.

Bij de jaarcijfers hoort ook iets speciaals...
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pp-20200102.png
Mijn Portfolio Performance dashboard! :) Hierin houd ik ook mijn vermogensbestanddelen buiten mijn IB account bij. Pensioen (werkgever en DEGIRO), crowdfunding, P2P, WOZ woning, spaarrekening en deposito's. Maar ook iedere vorm van schuld. Niet geheel onbelangrijk als je met short boxes werkt ;)

Merk op dat de rendementcijfers op maandbasis die PP berekent niet exact overeen komen met die van IB zelf. PP berekent rendement op een andere manier dan PortfolioAnalyst van IB, welke ik gebruik als bron van cijfers voor mijn maandupdates. Verder zit er in juni een verschil in de wijze waarop ik Fastned heb ingeboekt. IB gebruikt de slotkoers van de dag van overboeking als cost basis, ik gebruik de koers die het voor de notering had.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 02-01-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Mooie percentages behaal je daar! Maar zit al jouw geld in enkel deze Growth-stocks? En hoe bepaal je om je geld in deze bedrijven te investeren? (Is dit puur speculeren of ook het doorlezen van de 'boeken'?)

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Macfreak101
Zo, dat was een prachtige dag. De eerste percentages van 2020 zijn binnen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Hoe lang ben je ongeveer bezig om alles voor de eerste keer in PP te zetten?

Gebruik op dit moment gewoon google sheets. Waarbij ik bij aankoop/verkoop iets invul. En op de laatste dag van de maand de stand van zaken van dat moment kopieer.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZYwbwySS/512.pngshare images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik heb iets raars. Ik heb bij de Rabobank een maandelijkse automatische inleg ingesteld voor 2 Northern Trust fondsen. De orders zouden elke 3e van de maand als bestens order uitgevoerd moeten worden. Echter zie ik wel openstaande orders staan in de app maar die zijn allemaal nog "lopend". Er is ook nog niets aangekocht lijkt het. Dat is toch vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Sunri5e schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:46:
Ik heb iets raars. Ik heb bij de Rabobank een maandelijkse automatische inleg ingesteld voor 2 Northern Trust fondsen. De orders zouden elke 3e van de maand als bestens order uitgevoerd moeten worden. Echter zie ik wel openstaande orders staan in de app maar die zijn allemaal nog "lopend". Er is ook nog niets aangekocht lijkt het. Dat is toch vreemd?
Het kan soms 3 tot 4 werkdagen duren voordat deze NT fondsen daadwerkelijk gekocht kunnen worden. Ik heb het zelfde bij ING. Deze fondsen worden namelijk niet elke dag verhandeld. 25e zet ik de order elke maand in de boeken, op zijn vroegst pas op de 27e daadwerkelijk gekocht.

En kan me ook ergens voorstellen dat de grootbanken orders opsparen om ze vervolgens in een keer uit te voeren om zo transactiekosten te besparen. Dat is denk ik ook een reden waarom ik bij ING deze fondsen zonder aankoopkosten kan kopen. (Is een vermoeden overigens)

[ Voor 6% gewijzigd door spartacusNLD op 03-01-2020 11:02 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
spartacusNLD schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:48:
[...]

Het kan soms 3 tot 4 werkdagen duren voordat deze NT fondsen daadwerkelijk gekocht kunnen worden. Ik heb het zelfde bij ING. Deze fondsen worden namelijk niet elke dag verhandeld. En kan me ook ergens voorstellen dat de grootbanken orders opsparen om ze vervolgens in een keer uit te voeren om zo transactiekosten te besparen. Dat is denk ik ook een reden waarom ik bij ING deze fondsen zonder aankoopkosten kan kopen.
Meen je? Hmm. Ik weet niet of dat ik dat een prettige gedachte vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Sunri5e schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:50:
[...]
Meen je? Hmm. Ik weet niet of dat ik dat een prettige gedachte vind.
Welkom bij index fund handel :)

Maakt op de lange termijn gelukkig niet heel veel uit voor je resultaat, of de order nu 2 of 5 dagen langer uit staat.

Ik heb even het orderboek bij mijn ING voor je geopend. Normaal zet ik automatisch op de 25e een order uit, en op zijn vroegst is de aankoop de 27e afgerond. Het gaat om deze fondsen:

NL0011515424
NL0011400346
NL0011225305

[ Voor 8% gewijzigd door spartacusNLD op 03-01-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
spartacusNLD schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:54:
[...]

Welkom bij ETF handel :)

Maakt op de lange termijn gelukkig niet heel veel uit voor je resultaat, of de order nu 2 of 5 dagen langer uit staat.

Ik heb even het orderboek bij mijn ING voor je geopend. Normaal zet ik automatisch op de 25e een order uit, en op zijn vroegst is de aankoop de 27e afgerond.
Oke thnx. Maar wat is dan het verschil met het handelen in VWRL? Dat doe ik al een aantal jaar en daar is alles direct zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Van "opsparen" is volgens mij geen sprake. Aankoopmoment is altijd iets van 2 of 3 werkdagen na inleg voor cut off moment. Cut off moment is geloof ik iets van 8 uur s ochtends voor NT, dat speelt ook mee.
Sunri5e schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:55:
[...]
Oke thnx. Maar wat is dan het verschil met het handelen in VWRL? Dat doe ik al een aantal jaar en daar is alles direct zichtbaar.
Dat is een ETF, NT is een index fonds dat verhandeld wordt als een beleggingsfonds.

[ Voor 45% gewijzigd door Pistachenootje op 03-01-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-09 10:39
Mijn orders bij ING van 27 december zijn nog steeds niet verwerkt, weet iemand hoe dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:58

Fuelke

Forza Ferrari

Ozza schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:52:
Mijn orders bij ING van 27 december zijn nog steeds niet verwerkt, weet iemand hoe dat kan?
Check eens of ze nog wel open staan? Er zijn brokers die openstaande beursorders automatisch annuleren op 31/12.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ozza schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:52:
Er zitten heel weinig handelsdagen tussen toen en nu.
Als de order voor 10:00 op 27-12 (T-1) is ingelegd, koop je effectief tegen de koers per 30-12 (T). De afrekening (T+3) 3 handelsdagen later is [31-12, 2-1, 3-1] vandaag, dus ik vermoed dat hij vandaag in de loop van de dag wordt verwerkt.
Eventueel zelfs pas maandag als oudjaarsdag (halve beursdag) niet meetelt.

Edit: fix.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2020 13:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrtH
spartacusNLD schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:48:
En kan me ook ergens voorstellen dat de grootbanken orders opsparen om ze vervolgens in een keer uit te voeren om zo transactiekosten te besparen. Dat is denk ik ook een reden waarom ik bij ING deze fondsen zonder aankoopkosten kan kopen. (Is een vermoeden overigens)
Dit lijkt me toch een beetje een onzinnige conspiracy theory over de banken. Je kan in de factsheet gewoon zien dat het handelstijdstip 11:00 T-1 en de afhandeling op T+2 is. Het ligt dus aan het fonds, en niet aan de bank. Hoogstens kan de bank het 1 dag langer laten duren door de order niet voor 11:00 te geven.
Oftewel, RTFF :P voordat je ergens in investeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

HEA220 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:34:
Hoe lang ben je ongeveer bezig om alles voor de eerste keer in PP te zetten?
Ik ben er twee middagen mee bezig geweest om alles over een periode van vier jaar erin te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Zenix schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:07:
[...]

Ik ben er twee middagen mee bezig geweest om alles over een periode van vier jaar erin te zetten.
Ok bedankt, dan denk ik dat ik het lekker bij een Google sheet houd. Heeft ook wel iets
Pagina: 1 ... 18 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.