phantom09 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:02:
[...]
Je gaat er wat kosten betreft op achteruit, maar wat spreiding betreft is het beter. Zo te zien loopt het met DeGiro met een sisser af omdat Flatex DeGiro heeft overgenomen (en de vermogensscheiding op orde zal brengen). Maar wat als DeGiro niet overgenomen was door Flatex en DeGiro toch failliet is gegaan?
Dan sta je daar met alleen € 20.000,- vergoeding van de DNB.
Dit kan ook bij de Rabobank gebeuren. Stel je hebt 1 ton en deze spreid je over Rabobank en DeGiro of Trading212 of ABNAmro (zoals in jou voorbeeld). En stel de Rabobank heeft vermogensscheiding niet op orde en gaat failliet en je krijgt 0 euro terug (behalve dan de € 20.000,- van de DNB). Dan is de schade beperkt tot € 30.000,-. Anders was de schade € 80.000,-
Grootverschil.
Ik verbaas me nogal dat we in NL en EU genoegen nemen met een dekking van 'maar' 20.000 euro. Zeker aangezien velen hier en in FO topic naar bedragen toegroeien over tijd, die bij een US SIPC dekking passen.
Zie bijv. deze lijst hier. Alhoewel niet allemaal voor EU beschikbaar, toch een heel aantal wel.
https://investorjunkie.co...rs/broker-clearing-firms/
Deze dekking omvat meer en dekt veel ruimer. Bovendien doen ze er veelal nog een schepje bovenop door extra dekking te bieden, zoals TW:
tastyworks is a member of the Securities Investor Protection Corporation ("SIPC"). Therefore, funds are available to meet customer claims up to $500,000, which includes a maximum of $250,000 for cash claims.
Apex Clearing (tastyworks' Clearing Firm) has arranged for additional coverage above the standard SIPC limits. This supplemental coverage provides protection for securities and cash up to an aggregate of $150 million, subject to maximum limits of $37.5 million for any one customer's securities and $900,000 for any one customer's cash. This "insurance above SIPC coverage" protection is supplemental to the coverage provided by the Securities and Investor Protection Act, which is administered by SIPC and is subject to certain conditions and limitations, details of which are available upon request.
Dit doen velen uit de genoemde lijst, incl. ook IB.
Al met al, komt op mij over als onze NL/EU markt die door hen als klein bier/immatuur wordt beschouwd:
- hogere fees / transactiekosten / etc.
- kleine lokale (DNB) dekking
- geen effort/investment om producten PRIIPS compliant te maken