Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 159 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.474 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:11:
[...]
En AFM heeft daarvan nu dus gezegd dat dat hele MMF niet mag.
Volgens mij hebben ze niet gezegd dat het MMF niet mag. Het gaat om de manier waarop dit is gedaan. In de periode waar het rapport over gaat was het MMF in beheer van FundShare. FundShare is een dochteronderneming van HiQ Invest, het hedgefonds waar het halve rapport over gaat. HiQ Invest en DEGIRO vallen daarnaast onder dezelfde holding.

Voor zover mij bekend is er geen probleem met het huidige Morgan Stanley geldmarktfonds op zichzelf. DEGIRO heeft mogelijk nog een probleem met vermogensscheiding, daar zouden participaties in het geldmarktfonds dan ook last van kunnen hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Charly schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:50:
[...]
Voor de volledigheid, die aandelen vallen bij mijn weten dus ook onder geen enkele van de genoemde garantieregelingen. Dat gaat allemaal om het bedrag dat je daar "op je rekening" hebt.
De beleggerscompensatieregeling geldt voor financiële instellingen met een vergunning, deze heeft DEGIRO. AFM zegt verder hierover: "Als een beleggingsonderneming of bank zich niet aan de regels van vermogensscheiding houdt, kan een belegger mogelijk beroep doen op het beleggerscompensatiestelsel van De Nederlandsche Bank (DNB)." Dit stelsel dekt maximaal 20.000 euro per persoon per instelling en het gaat dan zowel om geld als financiële instrumenten.

Het lijkt mij dus dat in het geval dat DEGIRO failliet gaat terwijl de vermogensscheiding nog steeds niet op orde is, je tot een bedrag van 20.000 euro goed zit. Of dit nou om geld in het MMF of om aandelen en andere instrumenten gaat.

Bronnen:
https://www.afm.nl/nl-nl/...en/beschermingsregelingen
https://www.toezicht.dnb.nl/2/50-202210.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Iemand die wat zicht heeft op de Unibail cijfers vs reactie?

De winst gaat in de corona periode met 1/3e omlaag, en de beurskoers klapt in terwijl daar al ruim 2/3e af is.. lijkt me een overreactie?

Dat ze nu even aangrijpen als fijn excuus om vastgoed herwaarderen (en daarmee creatief wat belasting ontlopen) noem ik niet bijzonder, geloof dat menig bedrijf de crisis aangrijpt om dergelijk fictieve getallen (vastgoed, goodwill, you name it) op te schonen en 'helaas' minder belasting te betalen.
Dat veranderd echter niks aan de bedrijfsvoering an sich...had zelf een grote opwaartse correctie verwacht toen ik het nieuws las.

Benieuwd wat ik eigenlijk over het hoofd zie..

[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 30-07-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:05
Xanaroth schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:35:

De winst gaat in de corona periode met 1/3e omlaag, en de beurskoers klapt in terwijl daar al ruim 2/3e af is.. lijkt me een overreactie?

Dat ze even vastgoed herwaarderen noem ik niet bijzonder, geloof dat menig bedrijf de crisis aangrijpt om dergelijk fictieve getallen (vastgoed, goodwill, you name it) op te schonen. Maar dat veranderd niks aan de bedrijfsvoering an sich..
De initiële reactie was gericht op een korte periode corona last , vermoed ik. De periode van herstel is nu een groot vraagteken, alsmede de mate van herstel. Met name dat laatste is een vraagteken. Hoeveel kantoor ruimte gaat men nog echt nodig hebben. Thuiswerken was voorheen toch vooral voor managers die het los konden laten om hun mensen niet te zien. Degene die dat nooit aandurfden merken dat het werk wel gewoon gedaan wordt. Waarom dan nog veel op kantoor. Wellicht de definitieve doorbraak van alleen voor afspraken naar kantoor.

Het herwaarderen naar beneden is ook niet goed, verkleint de leencapaciteit. En zo zijn er nog wel meer factoren. Maar de grote onzekerheid omtrent een V vormig herstel doet het meeste werk denk ik.

(En een kleinigheidje als 14 miljoen amerikanen die vanaf morgen zonder een dollar op de rekening verder moeten, doet het overall sentiment ook niet echt goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Vannacht q2 rapportage van Amazon, ik heb vandaag nog wat extra aandelen gekocht na het nieuws van PayPal;

https://www.rtlnieuws.nl/...en-webwinkel-coronacrisis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:20

Dat ze nu even aangrijpen als fijn excuus om vastgoed herwaarderen (en daarmee creatief wat belasting ontlopen) noem ik niet bijzonder, geloof dat menig bedrijf de crisis aangrijpt om dergelijk fictieve getallen (vastgoed, goodwill, you name it) op te schonen en 'helaas' minder belasting te betalen.
Dat veranderd echter niks aan de bedrijfsvoering an sich...had zelf een grote opwaartse correctie verwacht toen ik het nieuws las.

Vastgoed is niet vastgoed. Het hangt van het soort vastgoed af he... winkels is sowieso al een downtrend. Dus snap niet zo goed waar jij die grote opwaartse correctie ziet qua omzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
agravain schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:45:

Om de spreiding nog wat te vergroten denk ik er over om het volgende small caps fonds er bij nemen:
- NN Europe Small Caps Fund
De verhouding 88/12 zal ik dan uiteraard los moeten laten, de verhouding die ik op het oog heb zal dan iets van 85/10/5 zijn.
Let wel op dat het niet per se veel extra spreiding geeft. De small cap van NN is een beheerd fonds met maar 50 posities (volgens Morningstar).

De small cap van Northern Trust die via ABN beschikbaar is kan interessant zijn omdat die wel veel spreiding heeft en (als ik het goed heb) ook fiscaal aantrekkelijk is. Laat je de eis van fiscale aantrekkelijkheid varen dan zijn er wel meer opties in ETFs en fondsen, maar dan wordt het voordeel van de extra spreiding (in mijn ogen) teniet gedaan door de extra kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
De Beursen reageren aardig op Trump
Trump Floats Idea of Delaying U.S. Presidential Election
Wat een figuur is het ook hè :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:10

Niku

Alagaesii

DJTimo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:51:

[...]

Geloof niet dat de beurzen specifiek daarop zo sterk reageren. Volgens de NOS: 'De kans is overigens nihil dat de verkiezingen echt worden uitgesteld, want de wet schrijft voor dat die om de vier jaar worden gehouden op de dinsdag na de eerste maandag van november. Dit jaar is dat op 3 november. Alleen het Congres kan die regeling aanpassen. Verder staat in de grondwet van de VS dat het niet mogelijk is om de inauguratie van een nieuwe president, volgend jaar op 21 januari, uit te stellen.'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:00

[...]

Ik verwacht eerder dat de beurs reageert op het nieuws waar Trump de aandacht van probeert af te leiden met zijn tweet, namelijk de krimp van de Amerikaanse economie. En zoals zo vaak, lukt het hem weer prima.

Elke keer dat Trump iets tweet wat nog idioter is dan normaal, moet je even checken welk daadwerkelijk nieuws hij daarmee probeert van de voorpagina's weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
@Anakha daar wil ik wel deels in mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:13
Bounced mooi terug boven de 26K, schade blijft beperkt zullen we maar zeggen ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margin Call
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-01 11:41

Ivm boekhoudregels moet je de werkelijke waarde op de balans nemen. Veel onderdelen worden nu veel lager gewaardeerd en dat moet je opnemen.
Verder begrijp ik de daling wel. Nu de inkomsten lager zijn er, onduidelijkheid is hoe na de crisis door bedrijven met zakelijke / shopping vastgoed oppervlaktes wordt omgegaan en er redelijk wat schulden zijn binnen Unibail en het vastgoed ook nog wat lastiger te verkopen tegen de juiste prijs heeft dit consequenties voor de beurskoers.
Daarnaast moet Unibail tussen nu en 31-12-2025 nog 10 miljard aan leningen gaan herfinancieren en 89% van de omzet (2019) uit shopping Centers waarvan 63 % uit USA/Frankrijk.

Alhoewel ik wel vind dat het te hard om laag is gegaan.

Ik gebruik voor mijn data Refinitiv/Thomson reuters Eikon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Niku schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:54:
[...]

Geloof niet dat de beurzen specifiek daarop zo sterk reageren. Volgens de NOS: 'De kans is overigens nihil dat de verkiezingen echt worden uitgesteld, want de wet schrijft voor dat die om de vier jaar worden gehouden op de dinsdag na de eerste maandag van november. Dit jaar is dat op 3 november. Alleen het Congres kan die regeling aanpassen. Verder staat in de grondwet van de VS dat het niet mogelijk is om de inauguratie van een nieuwe president, volgend jaar op 21 januari, uit te stellen.'
Tja, de vraag is natuurlijk wat er gebeurt als Trump weigert het stokje over te geven. Er is al veel over gespeculeerd, maar in andere landen is het al voorgekomen.
Refusal to leave office is rare, but not unheard of. In the past decade, presidents in democracies such as Moldova, Sri Lanka, the Democratic Republic of Congo, and Gambia have refused to leave office, sometimes leading to bloodshed. In 2016, Joseph Kabila decided not to step down after three five-year terms as the president of Congo, announcing that he would delay the election for two years so that a census could be conducted. His decision was met with mass protests in which 50 people were killed by government security forces. Still, he followed through and an election took place in 2018. He left office thereafter.
https://www.theatlantic.c...hat-if-he-wont-go/606259/
En op lager niveau ook in Texas:
Elected officials in the U.S. have also refused to step down, albeit from lower offices than the presidency. In 1874, a Texas governor locked himself in the basement of the state capitol building after losing his reelection bid. The saga began when Republican Governor Edmund J. Davis lost the 1873 election by a resounding 2-to-1 ratio to his Democratic challenger, Richard Coke, and claimed that the election had been tainted with fraud and intimidation. A court case made its way to the state’s supreme court. All three justices, each of whom had been appointed by the incumbent Davis, ruled that the election was unconstitutional and invalid. Democrats called upon the public to disregard the court’s decision, and proceeded with plans for Coke’s inauguration. On January 15, 1874, Coke arrived at the state capitol with a sheriff’s posse, and was sworn in to office while Davis barricaded himself downstairs with state troopers. The next day, Davis requested federal troops from President Ulysses S. Grant. Grant refused, and Davis finally stepped down three days later.
Nu lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat het Trump lukt, hij zal dan toch wat hard power achter zich moeten scharen: op een of andere manier de controle over het leger / de secret service behouden (tegen de wet in) of een groep gewapende aanhangers mobiliseren. In het slechtste geval leidt het tot een kleine burgeroorlog. Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk, maar dat het niet zo in de regels staat (waar de NOS zich op baseert) wil niet zeggen dat het niet kan. Of zoals column in The Atlantic stelde:
If Trump were inclined to overstay his term, the levers of power work in favor of removal. Because the president immediately and automatically loses his constitutional authority upon expiration of his term or after removal through impeachment, he would lack the power to direct the U.S. Secret Service or other federal agents to protect him. He would likewise lose his power, as the commander in chief of the armed forces, to order a military response to defend him. In fact, the newly minted president would possess those presidential powers. If necessary, the successor could direct federal agents to forcibly remove Trump from the White House. Now a private citizen, Trump would no longer be immune from criminal prosecution, and could be arrested and charged with trespassing in the White House. While even former presidents enjoy Secret Service protection, agents presumably would not follow an illegal order to protect one from removal from office.

Although Trump’s remaining in office seems unlikely, a more frightening—and plausible—scenario would be if his defeat inspired extremist supporters to engage in violence. One could imagine a world in which Trump is defeated in the 2020 election, and he immediately begins tweeting that the election was rigged. Or consider the possibility, albeit remote, that a second-term Trump is removed from office through impeachment, and rails about his ouster as a coup. His message would be amplified by right-wing media. If his grievances hit home with even a few people inclined toward violence, deadly acts of violence, or even terrorist attacks against the new administration, could result.
Voor de beurs weet ik niet hoe zoiets uit zou pakken. Als het niet te lang duurt blijft het wellicht vooral een Amerikaanse aangelegenheid met wat dip(je)s. Of je daar echt van kan profiteren is natuurlijk maar de vraag, als je erin zit weet je niet hoe lang zoiets gaat duren. Het wederrechtelijk bezetten van het Witte Huis kan in een paar uur afgelopen zijn als hij buitengezet wordt, maar protesten van gewapende aanhangers in andere steden kunnen maandenlang duren. Het blijft speculatie, maar zelfs een gewapende opstand van Trump aanhangers (i.t.t. tot huidige veelal vreedzame protesten van tegenstanders van Trump) zou een nieuw dieptepunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:43
Greebs schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:48:
[...]

De beleggerscompensatieregeling geldt voor financiële instellingen met een vergunning, deze heeft DEGIRO. AFM zegt verder hierover: "Als een beleggingsonderneming of bank zich niet aan de regels van vermogensscheiding houdt, kan een belegger mogelijk beroep doen op het beleggerscompensatiestelsel van De Nederlandsche Bank (DNB)." Dit stelsel dekt maximaal 20.000 euro per persoon per instelling en het gaat dan zowel om geld als financiële instrumenten.

Het lijkt mij dus dat in het geval dat DEGIRO failliet gaat terwijl de vermogensscheiding nog steeds niet op orde is, je tot een bedrag van 20.000 euro goed zit. Of dit nou om geld in het MMF of om aandelen en andere instrumenten gaat.

Bronnen:
https://www.afm.nl/nl-nl/...en/beschermingsregelingen
https://www.toezicht.dnb.nl/2/50-202210.jsp
"Als een beleggingsonderneming of bank zich niet aan de regels van vermogensscheiding houdt, kan een belegger mogelijk beroep doen op het beleggerscompensatiestelsel"

Waar zou het dan van afhangen? Zou de AFM dit bewust pas gepubliceerd hebben nadat Degiro de vermogensscheiding op orde heeft om een bank run te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:47
Maahes schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:45:
[...]

"Als een beleggingsonderneming of bank zich niet aan de regels van vermogensscheiding houdt, kan een belegger mogelijk beroep doen op het beleggerscompensatiestelsel"

Waar zou het dan van afhangen? Zou de AFM dit bewust pas gepubliceerd hebben nadat Degiro de vermogensscheiding op orde heeft om een bank run te voorkomen?
DeGiro heeft het gedeelte in orde, echter voor een gedeelte nog niet. Hiervoor krijgen ze een boete van 3 ton.
Het is echter onduidelijk wat nu wel geregeld is en wat nog niet.

DeGiro is bezig om het MMF over te zetten naar de banklicentie van Flatex. Dit is nog niet rond. Bedoelen ze dit? Ik vraag mij of wat de oorspronkelijke boete was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
phantom09 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:51:
[...]

DeGiro heeft het gedeelte in orde, echter voor een gedeelte nog niet. Hiervoor krijgen ze een boete van 3 ton.
Het is echter onduidelijk wat nu wel geregeld is en wat nog niet.

DeGiro is bezig om het MMF over te zetten naar de banklicentie van Flatex. Dit is nog niet rond. Bedoelen ze dit? Ik vraag mij of wat de oorspronkelijke boete was geweest.
Zou het niet beter zijn geweest om het te publiceren nadat de vermogensscheiding op orde is gebracht? Nu is er een risico op een bankrun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Panzer_V schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:54:
Grappig om te lezen hoe DEGIRO, net als Meesman daarvoor, het nu helemaal heeft afgedaan als favoriet hier.

Paar jaar terug werd je voor gek verklaard als je niet bij DEGIRO zat.
Het sentiment is pas gedraaid na het rapport van AFM. Kort geleden vroeg ik mij al af of de risico's bij Degiro wel echt zo laag zijn. Want met zulke lage kosten moeten zij toch ergens geld verdienen (door bijvoorbeeld veel risico te nemen). Zie hier mijn eerdere post: Maahes in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

In het algemeen werd Degiro en het uitlenen van effecten in dit topic toen niet als een risico gezien.

edit: Maar ik moet daar wel bij zeggen dat mijn vraag heel specifiek ging over uit uitlenen, en niet zozeer over Degiro zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Maahes op 30-07-2020 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Maahes schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:02:
[...]

Zou het niet beter zijn geweest om het te publiceren nadat de vermogensscheiding op orde is gebracht? Nu is er een risico op een bankrun.
Je leest overal dat mensen verontwaardigd zijn, ik zelf ook. Echter ga ik niet in paniek alles verkopen en z.s.m. alles naar een andere broker verhuizen.
Ik ga eerst uitzoeken welke brokers er zijn, mijn voorkeur valt onder Nederlandse brokers.
Om een herhaling van de DeGiro tafereel te voorkomen wil ik mij vermogen over meerdere brokers spreiden.

Als het aantal klanten van DeGiro afneemt, dan zal in het begin de inkomsten van DeGiro op korte termijn stijgen (vanwege de kosten bij verkoop). Echter hierna zal DeGiro minder inkomsten hebben. Ze zullen dan moeten gaan bezuinigen. Behalve als ze op een dermate positie komen dat er zoveel klanten weglopen en ze ook de minimale capaciteit om de tent te kunnen draaien niet kunnen betalen dan wel.

Echter DeGiro zit in een overnamingsfase door Flatex. Ik ga er vanuit dat dit nog gewoon doorgaat. Het zou Flatex sieren als ze de naam DeGiro laten vervallen en alleen Flatex blijven gebruiken. Want Flatex heeft tot nu toe een reputatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

Maahes schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:45:
[...]

Het woord mogelijk geeft hier alleen aan dat dit niet in alle gevallen en voor iedereen zo is. De voorwaarden staan in de tweede link op de website van DNB. Kort door de bocht: wanneer DEGIRO niet meer aan haar verplichtingen zou kunnen voldoen en je bent een 'kleine' belegger zonder aanzienlijk belang in DEGIRO zelf.

(Overigens is dit niet iets dat de AFM specifiek heeft gepubliceerd met betrekking tot dit rapport. Het is algemene informatie over deze regeling, die hiervoor ook al bestond.)

[ Voor 10% gewijzigd door Greebs op 30-07-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Qunix schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:36:
[...]
Ik heb er net een beetje mee gespeeld en het concept voor beheren van aandelen in GnuCash is mij nog niet duidelijk. Je moet een soort valuta(?) maken per security (hij gebruikt dan het beurs symbool, bijv. "VWRL") als de hoeveelheid aandelen je hebt (dus bijv. "14 VWRL"). Je kan in het template wat gegenereerd wordt bij een nieuw GnuCash bestand wel euro's krijgen (dan is dat 14 €), maar zodra je iets aanpast valt hij terug op validatie regels en moet je een niet-valuta symbool opgeven. Dan zie ik een lijstje met de indexen (Nasdaq, Eurex, Amex, etc) :?. Heel apart en verwarrend. Ik snap wel de "14 VWRL" notatie, want de koers verandert natuurlijk continu.
Zoals ik al schreef vind ik het beheren van een aandelen portefeuille in GnuCash te bewerkelijk. Het is een prima boekhoudpakket voor prive en zzp gebruik maar het beheren van aandelen laat ik bewust buiten de boekhouding in GnuCash.

Geld dat ik overmaak naar mijn broker voor het aankopen van aandelen komt op een 'expense account' terecht. De waarde van de aandelen portfolio heb ik op een account van het type 'other assets' gezet.
Ik neem niet de moeite om dit dagelijks, wekelijks of maandelijks bij te werken. De peildatum voor de belastingdienst is 1 januari dus dan moet het saldo overeenkomen met je jaaroverzicht van de broker.
Ik blijf nog zeker wel bij PerformancePortfolio. Voor andere zaken speel ik nog verder in GnuCash.
GnuCash is een prima boekhoudpakket zeker voor prive en zakelijk gebruik tot op zekere hoogte. De user interface komt soms wat gedateerd over, maar in de kern staat het 'dubbel boekhouden' als een huis. Het is even wennen en je weg vinden. Daarna kun je er veel mee alleen is het niet echt geschikt voor het bijhouden van je aandelen naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mwoah, dat idee is hier ook al voorbij gekomen. Ollongren kwam daar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Greebs schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:19:
[...]

Het woord mogelijk geeft hier alleen aan dat dit niet in alle gevallen en voor iedereen zo is. De voorwaarden staan in de tweede link op de website van DNB. Kort door de bocht: wanneer DEGIRO niet meer aan haar verplichtingen zou kunnen voldoen en je bent een 'kleine' belegger zonder aanzienlijk belang in DEGIRO zelf.

(Overigens is dit niet iets dat de AFM specifiek heeft gepubliceerd met betrekking tot dit rapport. Het is algemene informatie over deze regeling, die hiervoor ook al bestond.)
Stel dat DeGiro beurs genoteerd zou zijn en je hier flink wat aandelem in hebt en DeGiro failliet gaat. Wil dat dan zeggen dat je dan geen recht hebt op die beleggerscompensatieregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:35
Verwijderd1 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:42:
[...]
De small cap van NN is een beheerd fonds met maar 50 posities (volgens Morningstar).
Dat had ik inmiddels ook al gezien. In combinatie met de hoge TER en het lage percentage wat het fonds in de mix zou krijgen is het inderdaad niet de moeite waard.
Misschien nog maar eens de kernselectie van DeGiro doorspitten of daar nog wat tussen zit. En verder is small caps niet echt een vereiste. Met de 921 posities van NN Enhanced Index Sustainable Equity en 488 in NN Enhanced Index Sustainable Emerging Markets is er ook al een mooie spreiding. Niet zo veel als VWRL, maar ook geen dividendlekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:56:
[...]

Stel dat DeGiro beurs genoteerd zou zijn en je hier flink wat aandelem in hebt en DeGiro failliet gaat. Wil dat dan zeggen dat je dan geen recht hebt op die beleggerscompensatieregeling?
Het staat best wel duidelijk omschreven op de site van de DNB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

phantom09 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:56:
[...]

Voor zover ik het begrijp niet inderdaad. Maar het gaat in dat geval om deelnemingen van 5% of meer. Dan hebben we het lijkt mij over bedragen waarbij die 20.000 euro compensatie die je dan misloopt in het niet valt 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
agravain schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:01:
[...]

Dat had ik inmiddels ook al gezien. In combinatie met de hoge TER en het lage percentage wat het fonds in de mix zou krijgen is het inderdaad niet de moeite waard.
Misschien nog maar eens de kernselectie van DeGiro doorspitten of daar nog wat tussen zit. En verder is small caps niet echt een vereiste. Met de 921 posities van NN Enhanced Index Sustainable Equity en 488 in NN Enhanced Index Sustainable Emerging Markets is er ook al een mooie spreiding. Niet zo veel als VWRL, maar ook geen dividendlekkage.
Zo denk ik er ook over (maar dan met NT fondsen ipv NN fondsen). Mocht je meer spreiding willen dan kan je de NT fondsen bij een grootbank nog overwegen. Die zijn wel iets duurder, maar daar krijg je dan wat meer spreiding zonder dividendlek voor terug. Bij ABN kun je dan ook nog NT small cap fonds nemen met lage TER, geen dividendlek, en spreiding. Zelf zit ik bij de Rabobank die dat small cap fonds (nog) niet heeft. Wat mij betreft is het ook geen ramp, maar als ze hem hadden dan zou ik het wel overwegen.

Ik zou er nu met de pandemie wel iets terughoudender mee zijn. Zeker gezien het 60% in de VS zit en toch nog een hoge PE heeft van 18,82 volgens Morningstar. Gespreid aankopen zou ik misschien wel doen, maar op het moment zit large cap me toch lekkerder. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ik ben inmiddels mijn Lynx account weer aan het aanzwengelen, maar kan iemand mij vertellen waar ik een gedetailleerd kostenoverzicht kan vinden, waarbij ook de maandelijkse fee van 5 euro opstaat? Bij het handelsplatform voor de desktop kan ik alleen het transactieoverzicht van de laatste 5 dagen bekijken, maar daar wordt geen fee genoemd. Bij het platform op de website kan ik überhaupt niks vinden over transacties.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat staat op je activity statement. Account management > Reports > Activity > Month to Date (of een andere periode).

Wil je een eenduidig overzicht van mutaties op je cash saldo, dan kan je het beste een custom report aanmaken. Selecteer de sectie 'Statement of Funds'. Daar staat alles op, zowel een totaaloverzicht vertaald naar je eigen valuta en een specificatie per valuta.

Wat je in TWS ziet zijn alleen trades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Stel dat ik beleg bij de Rabobank bank en hier voor €40.000,- in aandelen zit.
Hoeveel zou ik dan per jaar moeten gaan betalen?

Als ik op de site kijk zie ik basis fee van minimaal € 5,- en tot 1 ton 0,06%

40 K kost dus aan basis fee (40000*0.06)/100= 24 euro

Daarnaast komen dan nog de kosten van het aanhouden van een bankrekening die 1.7*12= €20,40 kost.

Dus in totaal zeg € 41,-

https://www.rabobank.nl/i...-de-rabobank_29409753.pdf

Als ik echter deze link gebruik:

https://www.rabobank.nl/p...eggen/rabo-zelf-beleggen/

Dan zijn de kosten in in totaal € 293,- voor het eerste jaar. Hier houden ze ook rekening mee met de aankoop kosten. Ik snap even niet hoe ze aan die bedragen komen. Ik moet ok betalen voor het beleggingsproduct? Maar voor aandelen betaal je toch geen kosten, behalve de basisfee voor de rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Zr40 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:03:
Dat staat op je activity statement. Account management > Reports > Activity > Month to Date (of een andere periode).

Wil je een eenduidig overzicht van mutaties op je cash saldo, dan kan je het beste een custom report aanmaken. Selecteer de sectie 'Statement of Funds'. Daar staat alles op, zowel een totaaloverzicht vertaald naar je eigen valuta en een specificatie per valuta.

Wat je in TWS ziet zijn alleen trades.
Ahh ja bedankt ik zie het! Ik moet inderdaad een afschrift genereren via het account management.

Ja 55 euro activity fee en 6 euro voor 1 transactie per jaar, klopt dus helemaal :P

[ Voor 6% gewijzigd door mark de man op 30-07-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
mark de man schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:59:
Ik ben inmiddels mijn Lynx account weer aan het aanzwengelen, maar kan iemand mij vertellen waar ik een gedetailleerd kostenoverzicht kan vinden, waarbij ook de maandelijkse fee van 5 euro opstaat? Bij het handelsplatform voor de desktop kan ik alleen het transactieoverzicht van de laatste 5 dagen bekijken, maar daar wordt geen fee genoemd. Bij het platform op de website kan ik überhaupt niks vinden over transacties.
Kun je aangeven waarom je voor Lynx hebt gekozen en niet direct voor IB (wat veel goedkoper is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

phantom09 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:26:
[...]

Kun je aangeven waarom je voor Lynx hebt gekozen en niet direct voor IB (wat veel goedkoper is)?
Ik had deze account al een aantal jaar geleden geopend bij Lynx toen ik nog niet echt op de hoogte was van de verschillen tussen IB en Lynx en ook meer waarde hechtte aan Nederlandse support. Op dat moment gold er ook nog geen account fee, althans die gold niet als de accountwaarde hoger was dan 1.000 euro als ik mij goed herinner. Nu ben ik ook wel aan het kijken om deze toch om te zetten naar een account bij IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:55
Miki schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:21:
[...]

Je zocht ook verkeerd :)

Ik had gehoopt dat je had gevonden dat de fondsen van Northern Trust custom made MSCI indexen hebben.

Anyway hier kun je de rest van de informatie vinden:

https://www.msci.com/constituents
En dan zoeken naar NT WORLD CUSTOM ESG INDEX'

Je kunt dus ook EM en Small cap terug vinden.
TOP, hartelijk dank! Dat is grotendeels wat ik zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 14:00
Mijn eerste week aandelen er bijna op en ik moet toegeven, had beter nog een weekje gewacht maar op ik beleg toch op lange termijn. Dit zal dus minder erg zijn. Daarnaast is het zowiezo een mooie leerschool om te zien hoe ik reageer op verliezen van -6%.

Mijn 3 aandelen:

Cd project red
Barco
Shell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
mark de man schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:32:
[...]

Ik had deze account al een aantal jaar geleden geopend bij Lynx toen ik nog niet echt op de hoogte was van de verschillen tussen IB en Lynx en ook meer waarde hechtte aan Nederlandse support. Op dat moment gold er ook nog geen account fee, althans die gold niet als de accountwaarde hoger was dan 1.000 euro als ik mij goed herinner. Nu ben ik ook wel aan het kijken om deze toch om te zetten naar een account bij IB.
Pistachenootje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 03:12:
[...]

Ik zit bij Lynx. Achteraf gezien had ik liever direct bij IB gezeten dan bij een reseller. Als je eenmaal voor Lynx kiest kun je niet meer overstappen, je moet dan eerst een tijd wachten (ik dacht 1 jaar?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Larmoth schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:03:
Mijn eerste week aandelen er bijna op en ik moet toegeven, had beter nog een weekje gewacht maar op ik beleg toch op lange termijn. Dit zal dus minder erg zijn. Daarnaast is het zowiezo een mooie leerschool om te zien hoe ik reageer op verliezen van -6%.

Mijn 3 aandelen:

Cd project red
Barco
Shell
Ben je van plan om nog andere aandelen te kopen of eventueel ETF's? Probeer wel een beetje je geld te spreiden over meerdere aandelen (en brokers) om het risico te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Larmoth schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:03:

Mijn 3 aandelen:

Cd project red
Barco
Shell
Waarom zou je slechts in 3 bedrijven investeren als je belegt op lange termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JLius schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:23:
[...]

Waarom zou je slechts in 3 bedrijven investeren als je belegt op lange termijn?
Zo te lezen is dit zijn eerste week dat hij belegt. Dus mogelijk in de toekomst nog andere bedrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 03:12:
[...]

Ik zit bij Lynx. Achteraf gezien had ik liever direct bij IB gezeten dan bij een reseller. Als je eenmaal voor Lynx kiest kun je niet meer overstappen, je moet dan eerst een tijd wachten (ik dacht 1 jaar?).
6 maanden, indien de huidige reseller daar voor kiest.
Can I open an account directly with IBKR after closing my Introducing Broker account?

Some Introducing Brokers require a 6 month cool-down period before you can open an account directly with IBKR. Please check directly with your Introducing Broker to determine if there are any restrictions.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 30-07-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:52
phantom09 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:04:

Daarnaast komen dan nog de kosten van het aanhouden van een bankrekening die 1.7*12= €20,40 kost.

Dus in totaal zeg € 41,-

https://www.rabobank.nl/i...-de-rabobank_29409753.pdf

Als ik echter deze link gebruik:

https://www.rabobank.nl/p...eggen/rabo-zelf-beleggen/

Dan zijn de kosten in in totaal € 293,- voor het eerste jaar. Hier houden ze ook rekening mee met de aankoop kosten. Ik snap even niet hoe ze aan die bedragen komen. Ik moet ok betalen voor het beleggingsproduct? Maar voor aandelen betaal je toch geen kosten, behalve de basisfee voor de rekening?
Ik heb dit gisteren ook bekeken toevallig. En als ik begrijp wat je bedoelt. Je moet inderdaad betalen als je bijvoorbeeld aandelen gaat kopen. https://www.rabobank.nl/p...eggen/rabo-zelf-beleggen/ Ergens onderaan vind je een kostentabel. En daar zie je ook wat je kwijt bent aan bijvoorbeeld aandelen per beurs.
Dus naast de kosten van een rekening en de basisdienstverlening (minimaal 5E of 0,06%) heb je zo te lezen ook kosten bij het kopen (transactiekosten) van de aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
phantom09 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:04:

Dus in totaal zeg € 41,-
Die basis fee is per kwartaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 14:00
phantom09 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:24:
[...]

Zo te lezen is dit zijn eerste week dat hij belegt. Dus mogelijk in de toekomst nog andere bedrijven?
Het is inderdaad de eerste start en op termijn wil ik blijven uitbreiden. Ik vind het leuker om specifiek voor bedrijven te gaan en de achtergrond te kennen waardoor ik het moeilijker heb om voor ETF's te gaan. Het is inderdaad waarschijnlijk wel aan te raden om op zijn minst op een bepaalde hoeveelheid goed verspreid te hebben. Maar als ik langer bezig ben zal ik zowiezo hiervoor zorgen. Mijn volgende aandelen zullen voeding en duurzaamheid zijn.

op die manier wens ik zelf mijn portefeuille op te bouwen.

Spannend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-09 06:23
Longcat schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:11:
[...]

Waar haal je die 100k vandaan? Kan zijn dat ik wat mis, maar dat komt me niet bekend voor. Zelfs als dat zo is, dan dekt dat vast niet alle risico's. Bovendien kan je wel verzekerd zijn, maar als er iets misgaat is dat alsnog erg vervelend en zal je niet direct uitbetaald krijgen.
Vorige week hebben wij u per e-mail geïnformeerd dat DEGIRO alleen de eerste €2.500,- die belegt is in geldmarktfondsen zal compenseren. Deze wijziging zal ingaan per 15 november 2019. Voor actievere beleggers zal een limiet gelden van €100.000.

Las dit in een post.

Ja ik ga wel teruglezen. Niet echt handig voor nieuwkomers die het maar half meelezen als je anderen wilt waarschuwen. Staat ook een hoop crap tussen dus lastig als je als simpele vwrl belegger dan alles moet doorspitten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat heeft niets met verzekering te maken, maar met de (vrijwillige) compensatie van negatieve rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Greebs schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:12:
[...]

Voor zover ik het begrijp niet inderdaad. Maar het gaat in dat geval om deelnemingen van 5% of meer. Dan hebben we het lijkt mij over bedragen waarbij die 20.000 euro compensatie die je dan misloopt in het niet valt 😉
Zo interpreteer ik hem ook, dus de meesten hier zouden geen problemen hebben ondervonden als er echt wat mis zou zijn gegaan. Desalniettemin is het een hele goede wake-up call.

Nu heerst bij mij wel zeer de vraag in hoeverre we andere instellingen kunnen vertrouwen. Als het een paar jaar duurt voordat dit echt bekend wordt, waarom zou het dan niet net zo fout kunnen gaan bij een grootbank waar je misschien wel 100k hebt gestald? En met alle respect naar Meesman, Binck etc, maar hoe weten we zeker dat ze ook niet al twee jaar uncompliant zijn? Het is niet alsof Degiro pas 3 jaar actief is.

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

MensionXL schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:59:
[...]

Zo interpreteer ik hem ook, dus de meesten hier zouden geen problemen hebben ondervonden als er echt wat mis zou zijn gegaan. Desalniettemin is het een hele goede wake-up call.

Nu heerst bij mij wel zeer de vraag in hoeverre we andere instellingen kunnen vertrouwen. Als het een paar jaar duurt voordat dit echt bekend wordt, waarom zou het dan niet net zo fout kunnen gaan bij een grootbank waar je misschien wel 100k hebt gestald? En met alle respect naar Meesman, Binck etc, maar hoe weten we zeker dat ze ook niet al twee jaar uncompliant zijn? Het is niet alsof Degiro pas 3 jaar actief is.
Dat kan je niet zeker weten. Maar daar hebben we de toezichthouder voor.

Wat @writser eerder al aangaf, er gingen al in 2015 geluiden dat het niet helemaal pluis was bij DEGIRO. Onderbouwde geluiden zelfs. Dit soort geluiden hoor je niet over andere aanbieders. Daarnaast probeerde DEGIRO de boete aan te vechten in plaats van de problemen op te lossen.

Fatsoenlijke aanbieders zorgen er voor dat als de toezichthouder komt met bevindingen, deze als de wiedeweerga opgelost worden. Je hóórt er niet eens iets over in het nieuws.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 30-07-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tja maar de particulier die net zijn vakantiegeld in 1 aandeel Tesla heeft gestopt, heeft echt geen flauw benul wat Degiro precies verkeerd doet..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd1 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:37:
[...]

Die basis fee is per kwartaal. ;)
Ok, even over het hoofd gezien. Dan wordt het dus 24 x 4 +20 = 116 per jaar voor 40 K stallen aan aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
phantom09 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:13:
[...]

Ok, even over het hoofd gezien. Dan wordt het dus 24 x 4 +20 = 116 per jaar voor 40 K stallen aan aandelen.
Ja, maar aandelen kopen is een stuk duurder. Je betaalt 5 euro per aandelen of ETF plus een percentage 0.05/0.1/0.4%(Euronext, rest Europa+VS+Canada/overig) plus valutakosten à 0.25% per transactie (met een maximum van 150 euro per transactie). Daarnaast betaal je voor de dividenduitkering per keer 25 cent + 0.5% van de uitkering (maximaal 100 euro per keer). Losse aandelen in vreemde valuta die ook nog regelmatig dividend uitkeren kunnen dus nogal aantikken, maar vooral regelmatig aankopen hakt erin. Hier trouwens het hele kostenoverzicht.

Het voordeel zit hem vooral in de limiet op de service fee. Bij zelf beleggen betaal je 0.06% per kwartaal over het bedrag tot 100k, en daarna slechts 0.03% met een maximum van 100 euro per kwartaal. Als je dus een flinke pot opbouwt betaal je voor de basisdienstverlening maximaal 400 euro per jaar. Nog een flink bedrag, maar het valt zeker bij grotere portefeuilles wel mee in verhouding tot de grootte van je portfolio. Zo lang je onder de honderdduizend zit is het 24 euro per 10k in je portefeuille. Ik kom op iets minder dan het dubbele uit met een combinatie van fondsen en aandelen (dus basisdienstverlening, fondskosten, dividendkosten, etc. allemaal opgeteld; ook onder de 100K). Transactiekosten heb ik dan niet meegerekend, maar die zijn voor fondsaankopen ook een stuk lager (5 cent per 50 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:06:
[...]

Dat kan je niet zeker weten. Maar daar hebben we de toezichthouder voor.

Wat @writser eerder al aangaf, er gingen al in 2015 geluiden dat het niet helemaal pluis was bij DEGIRO. Onderbouwde geluiden zelfs. Dit soort geluiden hoor je niet over andere aanbieders. Daarnaast probeerde DEGIRO de boete aan te vechten in plaats van de problemen op te lossen.

Fatsoenlijke aanbieders zorgen er voor dat als de toezichthouder komt met bevindingen, deze als de wiedeweerga opgelost worden. Je hóórt er niet eens iets over in het nieuws.
DeGiro had vanaf het begin af aan de zaak goed op orde moeten hebben. Ik was heus bereid geweest om i.p.v. € 0,50 + 0,004 per aandeel een tarief van € 4,- + 0,004 per aandeel te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
phantom09 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:13:
[...]

Je mist ook nog de (eenmalige) aankoopkosten (voor ETFs is dat 0,1%, voor aandelen meer).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
YouTube: Apple announces 4-for-1 one stock split amid earnings

Apple heeft een 4-voor-1 split aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Niet de eerste keer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Larmoth schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:44:
[...]

Het is inderdaad de eerste start en op termijn wil ik blijven uitbreiden. Ik vind het leuker om specifiek voor bedrijven te gaan en de achtergrond te kennen waardoor ik het moeilijker heb om voor ETF's te gaan. Het is inderdaad waarschijnlijk wel aan te raden om op zijn minst op een bepaalde hoeveelheid goed verspreid te hebben. Maar als ik langer bezig ben zal ik zowiezo hiervoor zorgen. Mijn volgende aandelen zullen voeding en duurzaamheid zijn.

op die manier wens ik zelf mijn portefeuille op te bouwen.

Spannend
Spreiding is inderdaad belangrijk voor het gros van je portefeuille. Voor individuele aandelen zou ik me beperken tot 'speelgeld', zeker als dit je eerste stappen op de beurs zijn. Zelf een voldoende gespreide portefeuille opbouwen op basis van individuele aandelen lijkt me quasi onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 00:09:
[...]

Je mist ook nog de (eenmalige) aankoopkosten (voor ETFs is dat 0,1%, voor aandelen meer).
Bedankt voor het meedenken.

Ik heb echter alleen gekeken naar de jaarlijkse beheerkosten. De aankoopkosten laat ik buiten beschouwing.
Ik ben een buy and hold belegger, dus lage beheerkosten zijn dan van belang. Alhoewel aankoopkosten natuurlijk ook niet te hoog moet zijn. Bij ING moet je dacht ik 0,24% van je saldo betalen op jaarbasis, dat is heel wat anders dan een vast bedrag bij bink voor € 42,- per jaar + (12x0.01%).
Binck is duurder bji het aankopen van aandelen €8,- minimaal (of € 1,- +0.15%). Bij ING is de aankoop een stuk goedkoper met € 3,60 en 0.06%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:39

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
DEGiro heeft het volgende wel en niet op orde:

Vanwege de last onder dwangsom heeft DeGiro een groot aantal wijzigingen in haar bedrijfsvoering doorgevoerd. Hiermee heeft DeGiro deels voldaan aan de last.

Voor een aantal onderdelen zijn de aanpassingen niet voldoende gebleken en verbeuren er dwangsommen. Het gaat hierbij om vermogensscheiding, belangenconflicten en belangenverstrengeling.

https://www.afm.nl/nl-nl/...ro-last-onder-dwangsom-op

Ook andere banken zijn door de AFM op de vingers getikt:

ABNAMRO:
https://www.afm.nl/nl-nl/...bn-amro-abn-amro-clearing
https://www.afm.nl/nl-nl/nieuws/2019/nov/boete-abn-amro

onbekende fin. dienstverlener? https://www.afm.nl/nl-nl/...iddelen-zonder-vergunning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:48
phantom09 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:36:
[...]

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb echter alleen gekeken naar de jaarlijkse beheerkosten. De aankoopkosten laat ik buiten beschouwing.
Ik ben een buy and hold belegger, dus lage beheerkosten zijn dan van belang. Alhoewel aankoopkosten natuurlijk ook niet te hoog moet zijn. Bij ING moet je dacht ik 0,24% van je saldo betalen op jaarbasis, dat is heel wat anders dan een vast bedrag bij bink voor € 42,- per jaar + (12x0.01%).
Binck is duurder bji het aankopen van aandelen €8,- minimaal (of € 1,- +0.15%). Bij ING is de aankoop een stuk goedkoper met € 3,60 en 0.06%.
Bij ING zijn voor die €20 en 0,24% servicekosten de aankoop en verkoop van ETF's en beleggingsfondsen gratis. Het aankopen van losse aandelen kost €3,60 + 0,06%.
Het is dus echt even een avondje zitten achter je bureau en met een spreadsheet doorrekenen met de door jouw voorgestelde "use case" je het beste uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:23:
[...]

Bij ING zijn voor die €20 en 0,24% servicekosten de aankoop en verkoop van ETF's en beleggingsfondsen gratis. Het aankopen van losse aandelen kost €3,60 + 0,06%.
Het is dus echt even een avondje zitten achter je bureau en met een spreadsheet doorrekenen met de door jouw voorgestelde "use case" je het beste uit bent.
Dank je, heb ik gezien. Echter ik schaf nauweljiks ETF's aan. Beleggingsfondsen begin ik niet aan, te hoge fondskosten. Zit er wel ook te denken om bij de ING een rekening te openen.

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 31-07-2020 09:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:48
phantom09 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:30:
[...]

Dank je, heb ik gezien. Echter ik schaf nauweljiks ETF's aan. Beleggingsfondsen begin ik niet aan, te hoge fondskosten. Zit er wel ook te denken om bij de ING een rekening te openen.
Eh.. Northern Trust fondsen zijn gewoon passieve indexfondsen. World heeft bijvoorbeeld een TER van 0,15%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:13
En voor de goede orde heb je ook nog " actieve " ETF's met hoge TER's :)
Die worden hier alleen ( vrijwel ) nooit besproken.
Het zegt dus niets over actief/beheerd of laag/hoge kosten, maar meer iets over de verhandelbaarheid en bepaling van de koers ( structuur )

[ Voor 13% gewijzigd door JohanNL op 31-07-2020 10:39 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:35
phantom09 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:36:
[...]Ik heb echter alleen gekeken naar de jaarlijkse beheerkosten. De aankoopkosten laat ik buiten beschouwing.
Ook aankoopkosten kunnen van belang zijn. Als je slechts een (paar) honderd euro per maand kan of wil inleggen, dan hakt 4 euro er best in qua kosten. Dan kan je het wel weer op sparen tot een groter bedrag, maar je inleg frequentie daalt dan ook aanzienlijk.
Als je het zo bekijkt is/was DeGiro best een leuke partij om te starten. Lage tot geen zichtbare kosten als je in de kernselectie blijft, terwijl je toch een redelijke keuze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Als ik een beetje google kan ik geen buitenlands nieuws vinden over DeGiro en de boete van de AFM. Geldt dit nou alleen voor Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-09 06:01
phantom09 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:50:
Geldt dit nou alleen voor Nederland?
AFM is Nederlandse autoriteit.

De mail die ik zojuist van deGiro ontving valt verkeerd. Getverdemme zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Nadinarama schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:56:
[...]

Ik weet dat de AFM een Nederlandse autoriteit is, echter de AFM heeft geconstateerd dat DeGiro geen scheiding heeft gehouden van de beleggingen van de klanten en zijn eigen vermogen. Geldt dat alleen voor Nederlanse klanten of ook voor klanten in andere landen waar DeGiro zich heeft gevestigd?

Ik las de mail ook. Per 1 augustus is DeGiro onderdeel van Flatex. In de 2e helft van 2020 zal elke klant worden overgezet van het MMF fund naar een Flatex bankrekening. Valt per 1 augustus DeGiro dus onder Bafin toezicht? Stel dat DeGiro binnenkort failliet gaat, dan is Flatex toch aansprakelijk?
Ik vindt dit wel positief. En een normale bankrekening met 1 ton deposito garantie regeling en Flatex staat garant. Bafin vergoed maximaal € 20.000,- net zoals de AFM:

Opmerking over het bestaan van een depositoverzekering
De bank is aangesloten bij het compensatieschema van Duitse banken Entschädigungseinrichtung deutscher Banken GmbH (EdB). Het compensatieschema dekt alle deposito's die moeten worden gerapporteerd in de balanspost "Verplichtingen jegens klanten". Dit zijn zicht-, termijn- en spaardeposito's, inclusief spaarcertificaten op naam. Deze deposito's zijn volledig gedekt tot een totaalbedrag van EUR 100.000 per deposant. Deposito's zijn ook verplichtingen die voortvloeien uit transacties in effecten, op voorwaarde dat de Bank de verplichting heeft om de klant het bezit van of eigendom van fondsen te verschaffen. Het recht op compensatie is beperkt tot 90% van de verplichtingen en het equivalent van een maximum van € 20.000 voor de claim voor de inlevering van effecten. Meer informatie is te vinden op de website van het compensatieschema van Duitse banken Entschädigungseinrichtung deutscher Banken GmbH (EdB)
op www.edb-banken.de.

Link op flatex: https://www.flatex.nl/bedrijfsinformatie/

Ik neem aan dat Er nog meer veranderingen komen en ook het vermogensscheiding correct zal worden afgehandeld.

https://www.beleggen.nl/f...t-overname-DeGiro-af.aspx

Echter blijft het verstandig om je vermogen niet bij 1 broker te stallen en het alsnog te spreiden over een aantal brokers.

[ Voor 30% gewijzigd door phantom09 op 31-07-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Yup. Same here.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
RDS opgepikt voor 13 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:09
phantom09 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:05:
[...]

Echter blijft het verstandig om je vermogen niet bij 1 broker te stallen en het alsnog te spreiden over een aantal brokers.
Ligt eraan. Als je bijvoorbeeld bij de Rabobank zit denk ik niet dat je er echt op vooruit gaat door een account erbij te nemen van bijvoorbeeld DeGiro.

Ik zou zelf prima slapen met bijvoorbeeld >1 miljoen bij de Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:10:
[...]

Ligt eraan. Als je bijvoorbeeld bij de Rabobank zit denk ik niet dat je er echt op vooruit gaat door een account erbij te nemen van bijvoorbeeld DeGiro.

Ik zou zelf prima slapen met bijvoorbeeld >1 miljoen bij de Rabobank.
Rabobank is een "kleine" speler:

Rabobank beheert in totaal een vermogen van 55 miljard en behoort tot de topbanken wat betreft rendementen. In Limburg zijn we zelfs marktleider op het gebied van Vermogensmanagement.

https://www.rabobank.nl/l...-limburg/vermogensopbouw/

Lehman Brothers vergeten? Die beheerde $639 miljard en ging failliet. Dit had niemand verwacht.

https://www.investopedia....man-brothers-collapse.asp

Kan ook gebeuren met de Rabobank. Daar sta je dan, 1 miljoen euro belegt bij de Rabobank en je krijgt als troost prijs € 20.000,- van de DNB terug.... ;w

Nu acht ik de kans dat de Rabobank failliet gaat zeer klein, echter 100% uitsluiten doe en kan ik niet. Ik verwacht ook dat de rabobank zijn registratie in orde heeft m.b.t. vermogensscheiding, maar je weet maar nooit.

[ Voor 17% gewijzigd door phantom09 op 31-07-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Kan je de mail delen? Hier niets ontvangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:01
Geachte heer ****,

Onlangs keurden de Nederlandse toezichthouders de overname van DEGIRO door flatex AG goed. We zijn trots om vanaf 1 augustus 2020 deel uit te maken van de flatex group. In deze e-mail geven wij u meer informatie over deze overname en wat dit voor u als klant betekent.

Een sterk partnerschap
Beide bedrijven vullen elkaar aan, wat resulteert in veel synergieën. flatex heeft veel ervaring in de broker industrie en opereert onder een Duitse bankvergunning. Dit biedt verdere stabiliteit en capaciteit voor duurzame groei en ontwikkeling als organisatie.
Wat verandert er voor u als klant van DEGIRO?
Wij verzekeren u dat u ons vertrouwde, bekroonde beleggingsplatform kunt blijven gebruiken en dat u hetzelfde serviceniveau van ons mag verwachten.

Als eerste stap in ons partnerschap zullen wij in de tweede helft van 2020 flatex-bankrekeningen beschikbaar stellen aan onze klanten om niet-geïnvesteerd geld op aan te houden. Uw geld valt dan onder het Duitse depositogarantiestelsel tot €100.000. Dit vervangt de huidige opzet op basis van geldmarktfondsen. Hiermee voldoen we aan de eisen van de AFM.

Wij sturen u een persoonlijke uitnodiging voor het openen van uw persoonlijke flatex-bankrekening. Deze rekening zal gekoppeld zijn aan uw beleggingsrekening bij DEGIRO. Het openen van een dergelijke rekening duurt slechts enkele minuten.

Deze samenwerking zou daarnaast kunnen leiden tot een nog breder productaanbod. Ook onderzoeken wij de mogelijkheid om de handelsuren te verruimen.
Over flatex
Flatex Bank, opgericht in 2005, is een full-service bank gevestigd in Duitsland. Het bedrijf staat daarom onder toezicht van de BaFin (Federale Financiële Toezichthoudende Autoriteit) en wordt toegewezen aan de Compensatieregeling van Duitse Banken (Entschädigungseinrichtung deutscher Banken). Met een van de meest efficiënte effecten-settlementsystemen in Europa, is flatex Bank een van de toonaangevende leveranciers van financiële technologie.In de eerste helft van 2020 voerde flatex 13,1 miljoen transacties uit voor haar klanten.

DEGIRO heeft altijd gestreefd naar het bieden van toegevoegde waarde door het ontwikkelen van betaalbare, op maat gemaakte financiële diensten voor alle beleggers. Dit nieuwe hoofdstuk met flatex stelt ons in staat om hiermee door te gaan en onze dienstverlening aan u te verbeteren.
Met vriendelijke groet,
DEGIRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadinarama
Je bent me voor....Dank voor delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
phantom09 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Rabobank beheert in totaal een vermogen van 55 miljard en behoort tot de topbanken wat betreft rendementen. In Limburg zijn we zelfs marktleider op het gebied van Vermogensmanagement.

https://www.rabobank.nl/l...-limburg/vermogensopbouw/

Lehman Brothers vergeten? Die beheerde $639 miljard en ging failliet. Dit had niemand verwacht.

https://www.investopedia....man-brothers-collapse.asp

Kan ook gebeuren met de Rabobank. Daar sta je dan, 1 miljoen euro belegt bij de Rabobank en je krijgt als troost prijs € 20.000,- van de DNB terug.... ;w

Nu acht ik de kans dat de Rabobank failliet gaat zeer klein, echter 100% uitsluiten doe en kan ik niet. Ik verwacht ook dat de rabobank zijn registratie in orde heeft m.b.t. vermogensscheiding, maar je weet maar nooit.
Wat is je punt precies? Een failissement betekent niet dat je beleggingen foetsie zijn, behalve als er geen sprake is van vermogensscheiding. Impliceer je dat de kans dat Rabo dit niet in orde heeft even groot is als bij degiro? :?

Edit: even wat verder teruggekeken en ik zie dat je het punt maakte dat het verstandig is om je vermogen te spreiden over meerdere brokers. Daar ben ik het volledig mee eens, zeker als je je vermogen meet in tonnen of miljoenen en al helemaal als je toegang nodig hebt tot je vermogen, bijvoorbeeld om je kosten mee te dekken (als je met vroegpensioen bent en leeft van je vermogen).

[ Voor 16% gewijzigd door Longcat op 31-07-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
"Deze samenwerking zou daarnaast kunnen leiden tot een nog breder productaanbod. Ook onderzoeken wij de mogelijkheid om de handelsuren te verruimen."

Dus DEGIRO zal ook in de toekomst gebruik maken van wat FlatEx ook gebruikt (ben even de naam kwijt) en niet meer direct op de beursen??

[ Voor 6% gewijzigd door Qunix op 31-07-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:25:
[...]

Wat is je punt precies? Een failissement betekent niet dat je beleggingen foetsie zijn, behalve als er geen sprake is van vermogensscheiding. Impliceer je dat de kans dat Rabo dit niet in orde heeft even groot is als bij degiro? :?
Onderaan staat vermeld dat ik er vanuit ga dat de Rabobank zijn vermogensscheiding voor elkaar heeft.
En tevens vermeld ik erbij dat ik acht dat de kans dat de Rabobank failliet gaat erg klein is.
Mijn punt is dat je nooit kan zeggen dat een bank of welk bedrijf dan ook 0% kans heeft om failliet te gaan.
Pistachenootje geeft aan dat hij rustig zou kunnen slapen als hij meer dan 1 miljoen bij de Rabobank heeft zitten.
Ik geloof banken en brokers niet meer 100% op hun woorden (en ook toezichthouders niet) en ga mijn vermogen spreiden over meerdere instellingen, dat is mijn punt.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 31-07-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Qunix schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:27:
"Deze samenwerking zou daarnaast kunnen leiden tot een nog breder productaanbod. Ook onderzoeken wij de mogelijkheid om de handelsuren te verruimen."

Dus DEGIRO zal ook in de toekomst gebruik maken van wat FlatEx ook gebruikt (ben even de naam kwijt) en niet meer direct op de beursen??
Nee. Ten minste, die conclusie kan je niet trekken op basis van die passage. Ze zouden je ook kunnen sturen naar de beurs met de beste prijs (kan Tradegate zijn) en daarbij ruimere handelsuren aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Qunix schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:27:

TradeGate bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Jup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Wat bevalt je niet aan deze mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:14:
[...]
Ik heb nergens gesteld dat de Rabobank een grote speler is. De kans dat de vermogensscheiding daar niet goed geregeld is acht ik zeer klein, dus een eventueel faillissement heeft dan geen gevolgen voor je vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:47:
[...]

Ik heb nergens gesteld dat de Rabobank een grote speler is. De kans dat de vermogensscheiding daar niet goed geregeld is acht ik zeer klein, dus een eventueel faillissement heeft dan geen gevolgen voor je vermogen.
Dat is wat ik ook zeg, echter als je meer dan 1 miljoen euro aan beleggingen hebt snap ik niet waarom je dit bij 1 partij gaat stallen ongeacht de reputatie. Mijn vermogen is vele malen kleiner. Ik had dit al een beetje gespreid (helaas grotendeels bij DeGiro en flink afbouwen bij Robeco), maar ik ga de spreiding beter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Dat is wat ik ook zeg, echter als je meer dan 1 miljoen euro aan beleggingen hebt snap ik niet waarom je dit bij 1 partij gaat stallen ongeacht de reputatie. Mijn vermogen is vele malen kleiner. Ik had dit al een beetje gespreid (helaas grotendeels bij DeGiro en flink afbouwen bij Robeco), maar ik ga de spreiding beter maken.
De gedachte achter de spreiding is geen gekke, maar mijn punt blijft wel als je al bij de Rabobank zit ga je er qua betrouwbaarheid waarschijnlijk niks op vooruit door de andere helft van je vermogen op DeGiro of Trading212 te zetten. Ga je er wel op vooruit door de helft bij ABN te zetten? Ik heb zo mijn twijfels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
[...]

Lol. Dan was ik dus niet de enige die vanmiddag bij lezing een gevoel kreeg van weer een half verhaal van een stelselmatige leugenaar.

Een dan weten we ook nog niet wat er precies wordt overgenomen, vanuit welke entiteiten welke diensten geleverd worden en of de overnemende partij ook maar een haar beter is of het evil neefje. Flatex in NL faalde op elk aspect gigantisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nadinarama
Voor mij klinkt het allemaal fantastisch wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar ik hecht meer waarde aan wat er in het verleden is gebeurd en hoe daar op gehandeld wordt. Problemen die door een AFM naar boven komen volledig negeren is daarbij voor mij een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:54:
[...]

De gedachte achter de spreiding is geen gekke, maar mijn punt blijft wel als je al bij de Rabobank zit ga je er qua betrouwbaarheid waarschijnlijk niks op vooruit door de andere helft van je vermogen op DeGiro of Trading212 te zetten. Ga je er wel op vooruit door de helft bij ABN te zetten? Ik heb zo mijn twijfels.
Je gaat er wat kosten betreft op achteruit, maar wat spreiding betreft is het beter. Zo te zien loopt het met DeGiro met een sisser af omdat Flatex DeGiro heeft overgenomen (en de vermogensscheiding op orde zal brengen). Maar wat als DeGiro niet overgenomen was door Flatex en DeGiro toch failliet is gegaan?
Dan sta je daar met alleen € 20.000,- vergoeding van de DNB.

Dit kan ook bij de Rabobank gebeuren. Stel je hebt 1 ton en deze spreid je over Rabobank en DeGiro of Trading212 of ABNAmro (zoals in jou voorbeeld). En stel de Rabobank heeft vermogensscheiding niet op orde en gaat failliet en je krijgt 0 euro terug (behalve dan de € 20.000,- van de DNB). Dan is de schade beperkt tot € 30.000,-. Anders was de schade € 80.000,-
Grootverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@phantom09 dat de spreiding dan sowieso beter is vind ik te kort door de bocht. Als je bij 2 brokers zit heb je ook 2x zoveel kans op een faillissement, 2x zoveel kans dat het bewaar bedrijf niet goed geregeld is, 2x zoveel kans op een hack. Vandaar dat ik waarschijnlijk liever bij 1 -in mijn ogen- hele veilige partij zit dan bij enkele wat mindere. Maar goed, zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje Combi van Rabo/ING/ABN en IB en/of Binck zou ik niet heel gek vinden. Combineren met partijen die niet in dezelfde 'tier' zitten zou ik inderdaad niet aanraden, omdat je daarbij juist meer risico gaat lopen ipv minder.

[ Voor 46% gewijzigd door Longcat op 31-07-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:06:
@phantom09 dat de spreiding dan sowieso beter is vind ik te kort door de bocht. Als je bij 2 brokers zit heb je ook 2x zoveel kans op een faillissement, 2x zoveel kans dat het bewaar bedrijf niet goed geregeld is, 2x zoveel kans op een hack. Vandaar dat ik waarschijnlijk liever bij 1 -in mijn ogen- hele veilige partij zit dan bij enkele wat mindere. Maar goed, zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren.
Dus je wilt zeggen dat het beter is om al je geld in bijvoorbeeld alleen Amazon in te leggen dan in een ETF van de SP500. Want bij de SP500 heb je 500 de kans dat het mis kan gaan.

Dus je had ook liever je geld bij Lehman Brothers ingezet?

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 31-07-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:08:
@Pistachenootje Combi van Rabo/ING/ABN en IB en/of Binck zou ik niet heel gek vinden. Combineren met partijen die niet in dezelfde 'tier' zitten zou ik inderdaad niet aanraden, omdat je daarbij juist meer risico gaat lopen ipv minder.
Bedoel je met verschillende tier een bank en een broker?

Wat zou er mis mee zijn om te beleggen bij alle van de onderstaande partijen:

-DeGiro
-Lynx
-Binckbank
-ABNAMRO
-buxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:09:
[...]
Dus je wilt zeggen dat het beter is om al je geld in bijvoorbeeld alleen Amazon in te leggen dan in een ETF van de SP500. Want bij de SP500 heb je 500 de kans dat het mis kan gaan.
Je vergelijking is krom. Het risico van je portefeuille bij de Rabobank is niet te vergelijken met het risico van investeren in maar 1 bedrijf.

De kans dat de Rabobank failliet gaat is al erg klein, de kans dat ze dan ook nog de vermogensscheiding niet goed hebben geregeld is nog kleiner. Door naast de Rabobank een club als DeGiro erbij te nemen vergroot je juist de kans op problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:17:
[...]

Je vergelijking is krom. Het risico van je portefeuille bij de Rabobank is niet te vergelijken met het risico van investeren in maar 1 bedrijf.

De kans dat de Rabobank failliet gaat is al erg klein, de kans dat ze dan ook nog de vermogensscheiding niet goed hebben geregeld is nog kleiner. Door naast de Rabobank een club als DeGiro erbij te nemen vergroot je juist de kans op problemen.
Kleiner, echter nooit 0.

En het is hemaal niet verkeerd om bij de Rabobank en bijvoorbeeld Lynx te beleggen. DeGiro is een ander verhaal, daar is dit debacel mee begonnen.

[ Voor 12% gewijzigd door phantom09 op 31-07-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Eens. En in mijn ogen is de kans bij DeGiro een stuk groter. En dat was mijn punt: het toevoegen van een broker met een grotere kans op problemen kan je spreiding wel vergroten maar hoeft de spreiding niet noodzakelijk te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:55
Hoe kan het zo zijn dat je (o.a. hier) leest dat DeGiro mails verstuurd maar dat ik die niet (altijd) krijg? Blijkbaar ben ik niet de enige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Trezzahn schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:26:
Hoe kan het zo zijn dat je (o.a. hier) leest dat DeGiro mails verstuurd maar dat ik die niet (altijd) krijg? Blijkbaar ben ik niet de enige...
Ik heb ook (nog) niks ontvangen. Komt vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Of niet.

Ik heb 4 accounts bij DeGiro op hetzelfde mailadres. Voor welke ik de mail krijg, geen idee maar niet dubbel

Erger is dat terugkoppeling van bijvoorbeeld doorlopende orders of MMF compensatie per mail gedaan wordt zonder dat in de mail vermeld wordt welk account het betreft 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:16:
[...]

Bedoel je met verschillende tier een bank en een broker?

Wat zou er mis mee zijn om te beleggen bij alle van de onderstaande partijen:

-DeGiro
-Lynx
-Binckbank
-ABNAMRO
-buxx
Bux en degiro zijn budget brokers en zou ik als ‘B-tier’ beschouwen. Als je bij een combi van IB, grootbanken en Binck zit, is uitbreiden met degiro of bux vergelijkbaar met je mandje staatsobligaties uitbreiden met obligaties Fastned. Neemt je risico daardoor af? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

phantom09 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:22:
DeGiro is een ander verhaal, daar is dit debacel mee begonnen.
Ik denk dat ik iets gemist heb, over welk debacel van DeGiro gaat dit?

Vind de timing van de communicatie overige s bijzonder vreemd. Het voelt een beetje als "yo we gaan iets cruciaals veranderen. Vanaf wanneer? Ja vanaf morgen."

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
LankHoar schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:59:
[...]

Ik denk dat ik iets gemist heb, over welk debacel van DeGiro gaat dit?
Het AFM rapport dat uitgebreid besproken is in de laatste ~10 pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04
phantom09 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:02:
[...]

Je gaat er wat kosten betreft op achteruit, maar wat spreiding betreft is het beter. Zo te zien loopt het met DeGiro met een sisser af omdat Flatex DeGiro heeft overgenomen (en de vermogensscheiding op orde zal brengen). Maar wat als DeGiro niet overgenomen was door Flatex en DeGiro toch failliet is gegaan?
Dan sta je daar met alleen € 20.000,- vergoeding van de DNB.

Dit kan ook bij de Rabobank gebeuren. Stel je hebt 1 ton en deze spreid je over Rabobank en DeGiro of Trading212 of ABNAmro (zoals in jou voorbeeld). En stel de Rabobank heeft vermogensscheiding niet op orde en gaat failliet en je krijgt 0 euro terug (behalve dan de € 20.000,- van de DNB). Dan is de schade beperkt tot € 30.000,-. Anders was de schade € 80.000,-
Grootverschil.
Ik verbaas me nogal dat we in NL en EU genoegen nemen met een dekking van 'maar' 20.000 euro. Zeker aangezien velen hier en in FO topic naar bedragen toegroeien over tijd, die bij een US SIPC dekking passen.

Zie bijv. deze lijst hier. Alhoewel niet allemaal voor EU beschikbaar, toch een heel aantal wel.
https://investorjunkie.co...rs/broker-clearing-firms/

Deze dekking omvat meer en dekt veel ruimer. Bovendien doen ze er veelal nog een schepje bovenop door extra dekking te bieden, zoals TW:
tastyworks is a member of the Securities Investor Protection Corporation ("SIPC"). Therefore, funds are available to meet customer claims up to $500,000, which includes a maximum of $250,000 for cash claims.

Apex Clearing (tastyworks' Clearing Firm) has arranged for additional coverage above the standard SIPC limits. This supplemental coverage provides protection for securities and cash up to an aggregate of $150 million, subject to maximum limits of $37.5 million for any one customer's securities and $900,000 for any one customer's cash. This "insurance above SIPC coverage" protection is supplemental to the coverage provided by the Securities and Investor Protection Act, which is administered by SIPC and is subject to certain conditions and limitations, details of which are available upon request.
Dit doen velen uit de genoemde lijst, incl. ook IB.

Al met al, komt op mij over als onze NL/EU markt die door hen als klein bier/immatuur wordt beschouwd:
- hogere fees / transactiekosten / etc.
- kleine lokale (DNB) dekking
- geen effort/investment om producten PRIIPS compliant te maken
Pagina: 1 ... 159 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.