Miki schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:49:
[...]
Goed stukje uitzoekwerk door de ESG uitsluitingen zichtbaar te maken.
Vooralsnog als je NT World en IWDA in Morningstar vergelijkingstool tegenover elkaar zet dan ontlopen de fondsen elkaar nauwelijks.
Ja, het zijn ook allemaal maar kleine beetjes, maar alles bij elkaar wijkt het wel wat af. Ik weet niet of ik dit over NT had gelezen, maar er zijn in ieder geval wel fondsen die proberen de impact van de uitsluitingen te verminderen door te compenseren binnen dezelfde sector. Als ze Shell bijvoorbeeld uitsluiten kan dat enigszins gecompenseerd worden door de positie in BP (bijvoorbeeld) wat te vergroten omdat die wellicht wel aan de ESG eisen voldoet.
Daarnaast vind ik het jammer dat bedrijven die
ook iets in de defensiesector doen uitgesloten worden. Boeing, Airbus, Embraer en Dassault Aviation worden uitgesloten. Daar kun je heel negatief over zijn, maar je kunt ook stellen dat die machines gebruikt worden om de rechtsorde in de wereld te verbeteren.
Op die manier kun je natuurlijk van heel veel dingen het maatschappelijk nut betwisten. Hier zien wij windmolens als groene energie, in
de VS zien sommigen ze als vogelmeppers. Wellicht is dat een deel van de reden voor de uitsluiting van Berkshire.

Maar goed, ik vind Buffett's standpunt daarover wel aardig:
More companies and funds have shifted attention from simple profitability to so-called ESG — environmental, social, and governance — issues in a bid to gain public favor. The Berkshire Hathaway CEO opposes the idea, saying that public companies' primary concern should be maximizing shareholder value.
"This is the shareholders' money," Buffett told the Financial Times. "Many corporate managers deplore governmental allocation of the taxpayer's dollar, but embrace enthusiastically their own allocation of the shareholder's dollar."
Instead of companies deciding which social causes to back, the government should step in to promote select projects, Buffett added. Berkshire recently spent roughly $30 billion on wind turbines and related infrastructure in Iowa, according to the newspaper, but Buffett said the investment was driven by "the production tax credit we get."
The chief executive used Berkshire's coal plants as a hypothetical, telling the Financial Times that "either our shareholders or the consumer is going to pay" if the public wants the coal plants closed. The cost will hit either people whose utilities will become more expensive or the Berkshire shareholders once the company posts weaker earnings figures.
"So, there's a cost to somebody ... The question is how it gets absorbed, but overwhelmingly that has to be a governmental activity," Buffett said. "The government has to play the part of modifying a market system."
https://markets.businessi...es-esg-2020-1-1028791675#
Zeker in het geval van defensie vind ik het wel ironisch. Met onze pet van betrokken burger zijn we voor defensie, misschien zelfs wel voor meer defensie uitgaven waarbij we verontrust zijn als we horen dat onze mensen niet de juiste uitrusting hebben. Zetten we vervolgens onze investeerderspet op dan zitten de bedrijven waar de defensiesector van afhankelijk is ineens in de taboesfeer.
Of beter gezegd, de bank bepaalt dat voor mij. Een reactie van de Rabobank op het verzoek om NT Small cap toe te voegen, zoals gequoot door iemand op Reddit:
Er staat een review van de duurzame fondsen voor later dit jaar in de planning. We zullen dan breder bekijken wat het aanbod van SRI producten is.
We zien de trend dat meer partijen SRI-producten aanbieden, we willen een grondig onderzoek hiernaar doen en daar nemen we de tijd voor. Dus op korte termijn wijzigt niets aan ons assortiment en zal het door u gevraagde fonds ook niet worden toegevoegd.
https://www.reddit.com/r/...7/nt_small_caps_rabobank/
Eigenlijk is er geen keuze als je gebruik wil maken van de Nederlandse fiscale beleggingsinstelling structuur met lage kosten (=indexbeleggen). De meeste partijen bepalen dat immers voor de klant door het assortiment wat ze aanbieden. En koop je dan toch een breder fonds, wat dus niet fiscaal aantrekkelijk is, (bijvoorbeeld de Vanguard fondsen met lage TER maar wel dividendlek) dan loop je het risico dat de bank het op termijn uit het assortiment haalt.