Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 158 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.288.572 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Z___Z schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:21:
[...]

Hoezo gratis? Je krijgt 3,50, terwijl de kosten minimaal 1,58 zijn. Totale kosten -1,92 euro. Daarvoor kan je niet zo’n grote portefeuille gratis wegzetten bij Binck, of mis ik iets?
Sorry nee inderdaad, enkel het vaste deel van de service fee krijg je vergoed.
En Binck fundcoach moet forward zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:01:
[...]
Met dat betreft heeft DeGiro hier vanaf het begin goed op geanticipeerd dat als je eenmaal binnen was het moeilijker is om even over te stappen vanwege de hoge overschrijf kosten per regel en dat voor de broker met de laagste kosten.
Bij de pensioenrekening is het nog geniepiger. Vertrekken kost € 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
JohanNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:33:
[...]

Je begrijpt dat een broker die hoge tarieven vraagt geen garantie is dat die zijn zaakjes wel op orde heeft? :p

Gelukkig is de kans alsnog erg klein en is dit met Degiro ( hopelijk ) een uitzondering.
Bolero is van KBC, dus daar ben ik vrij gerust in. Aan 'gratis' zit wel vaker een luchtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 00:12
Mijn MMF in mijn Ierse account is net omgezet naar flatex bank. Wel belangrijk om op tijd het formulier in te vullen als je de mail krijgt, anders wordt de negatieve rente niet meer gecompenseerd (-0,65% op de MMF, -0,5% bij flatex bank).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 22:07
Miki schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:01:
[...]

Ik heb vorig jaar mijn gehele portefeuille verkocht bij DeGiro op de eerst volgende maand en kort daarop bij ING mijn portefeuille weer opgebouwd. Wellicht dat ik wat koersverlies heb geleden maar die paar dagen heb ik voor lief genomen, €100 per regel aftikken om vervolgens de helft vergoed te krijgen was een slechtere optie. Soms moet je letterlijk door schade en schande wijs worden :)

Met dat betreft heeft DeGiro hier vanaf het begin goed op geanticipeerd dat als je eenmaal binnen was het moeilijker is om even over te stappen vanwege de hoge overschrijf kosten per regel en dat voor de broker met de laagste kosten.
In het begin was het E10 per regel bij de Giro, heb geloof ik in 2014 of 2015 nog voor dat bedrag wat stukken overgeboekt van DeGiro naar Binck. Weet ondertussen niet meer wat de aanleiding was, maar was toen blijkbaar wel klaar met hun gepruts...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 18:20
Miki schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:41:
[...]

Van wat ik kan vinden worden er geen kosten gerekend bij de uitkering van dividend.

Alternatieven zijn er zat, de grootbanken icm Northern Trust indexfondsen, Meesman, FitVermorgen, Centraal Beheer, Binck Fundcoach, Lynx, IB. Keuze genoeg en een leuke exercitie om te verkennen welke broker + effecten combo het beste bij elkaar past :)
Veel van dit uitzoekwerk is al voor je gedaan, als je een all world index portfolio nastreefd, zie deze Reddit threads:
https://www.reddit.com/r/...os_en_broker_kosten_2020/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:22:
[...]

Dat is een totaalbedrag toch? Niet per regel?

Ik heb ook een pensioenrekening bij DEGIRO, maar ik zou dus ook niet weten waar ik heen zou moeten.
Er lijkt niet echt een alternatief te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:36
Grappig om te lezen hoe DEGIRO, net als Meesman daarvoor, het nu helemaal heeft afgedaan als favoriet hier.

Paar jaar terug werd je voor gek verklaard als je niet bij DEGIRO zat.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:24
flipjevandejam schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Veel van dit uitzoekwerk is al voor je gedaan, als je een all world index portfolio nastreefd, zie deze Reddit threads:
https://www.reddit.com/r/...os_en_broker_kosten_2020/
Vandaar ook dat iemand zelf moet uitzoeken wat het beste is wat bij hem of haar situatie past. Ik merk dat mensen soms iets te makkelijk maar adviezen overnemen van anderen en vervolgens eigenlijk geen flauw benul hebben wat ze hebben gekocht. En vervolgens vragen stellen die eigenlijk al bij een gedegen verkenning van het aankopen van effecten al afgevangen hadden kunnen worden.
Het kan geen kwaad als iemand zelf even de moeite neemt om wat informatie te zoeken :)
Panzer_V schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:54:
Grappig om te lezen hoe DEGIRO, net als Meesman daarvoor, het nu helemaal heeft afgedaan als favoriet hier.

De invloed van een bepaald blogje moet je ook niet onderschatten. Veel mensen hebben klakkeloos DeGiro + VWRL overgenomen, want ja laagste kosten belangrijker dan risico. Inmiddels is het nu akelig stil op die specifieke blog en wordt het werk van een ander gebruikt om een nieuwe broker als beste aan te wijzen.

[ Voor 27% gewijzigd door Miki op 29-07-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:47
Zr40 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:22:
[...]

Ik vind al die pensioen-beleggingsrekeningen vrij duur. Je bespaart weliswaar box 3 heffing, maar de hogere kosten bij een pensioenrekening zijn vaak ook niet mis. Je levert ook enorm veel flexibiliteit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Trasos schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:48:
[...]

Dat is een totaalbedrag toch? Niet per regel?

Ik heb ook een pensioenrekening bij DEGIRO, maar ik zou dus ook niet weten waar ik heen zou moeten.
Er lijkt niet echt een alternatief te zijn.
Totaalbedrag voor het overboeken van geld inderdaad. Maar dat ben je sowieso kwijt, dat betaal je immers ook wanneer je het uiteindelijk laat uitkeren.

Posities moet je natuurlijk ook sluiten tegen de normale transactiekosten.

Het probleem dat wij hebben is dat we graag zelf beleggen. Laat je die wens los, dan zijn er genoeg alternatieven, zoals BrandNewDay en Binck.
Maahes schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:40:
[...]

Ik vind al die pensioen-beleggingsrekeningen vrij duur. Je bespaart weliswaar box 3 heffing, maar de hogere kosten bij een pensioenrekening zijn vaak ook niet mis. Je levert ook enorm veel flexibiliteit in.
Voor die flexibiliteit heb ik mijn box 3 vermogen. Het is inderdaad duurder in vergelijking, maar met de belastingvoordelen nog steeds goedkoper dan wanneer je het niet doet.

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 29-07-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:47
Zr40 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:53:

Voor die flexibiliteit heb ik mijn box 3 vermogen. Het is inderdaad duurder in vergelijking, maar met de belastingvoordelen nog steeds goedkoper dan wanneer je het niet doet.
Ja, dat is zo. Maar het heeft wel een bepaald risico. Zoals regelgeving die kan veranderen. Er gaat de komende jaren heel veel gewijzigd worden in de regels en manier van pensioenvermogen opbouwen en uitkeren. Als de regelgeving ten nadele gewijzigd wordt, dan zit je vermogen wel 'vast'. Alleen als het om zeer grote bedragen gaat dan tikt die VRH wel aan inderdaad. Dan is het wellicht geen slechte optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Is het niet een beetje naïef om te denken dat er ook geen (grove) fouten worden gemaakt bij andere grote spelers in de markt?

Ik ben er natuurlijk ook niet blij mee met de conclusies uit het rapport, maar je kan het ook van een andere kant bekijken. Er is nu, voordat er (zover ik weet) enige schade is geweest al iemand gewezen op de fouten. Dan lijkt het mij dat je dan nu al onder een vergrootglas ligt en er iig verandering moet plaatsvinden? Of denk ik nu te positief :)

Persoonlijk heb ik liever dat er vooraf wordt ingegrepen, dan bijvoorbeeld achteraf bij een andere partij die dan plots toch niet z’n zaakjes op orde had en failliet gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Crasheeee op 29-07-2020 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Alle partijen staan onder toezicht dus het is niet zo dat de AFM hier toevallig DeGiro eruit gepikt heeft, hiervoor is dus aanleiding geweest om een nader onderzoek te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48
Zr40 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:18:
Over Fastned gesproken - de huidige obligatieronde is gesloten, er is voor minstens 13,3 miljoen geplaatst. Daarnaast is voor 2,7 miljoen aan obligaties uit 2016 en 2017 'verlengd' (lees: omgeruild voor nieuwe obligaties uit deze ronde) naar keuze van de obligatiehouder. Het gaat om ongeveer een kwart van de obligaties uit die periode. Deze zouden anders in 2021/2022 aflopen.

https://fastnedcharging.c...ro-op-voor-verdere-groei/

Morgen publicatie halfjaarcijfers.
Ze wilden toch 30M ophalen? Behoorlijk mislukte plaatsing dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Rukapul Dit was het vervolg van de ronde van eind vorig jaar, daar was al circa 12 miljoen geplaatst. De limiet van het obligatieuitgifteprogramma was destijds 15M. De zojuist voltooide ronde viel onder hetzelfde programma waarvoor de limiet is verhoogd naar 30M. Daar zitten ze niet heel ver onder. Slechts 2M niet geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 29-07-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Weet er iemand een goede bond ETF bij de ING?
Heb daar northern trust (world en EM)

Xtrackers II Global Government Bond UCITS ETF 1C - EUR Hedged (EUR) | DBZB
LU0378818131
TER: 0.25%

Lijkt de beste te zijn, die ik kan vinden.

Anders:

iShares Global Govt Bond (in USD) IE00B3F81K65
iShares Global Corp Bond IE00B7J7TB45

TER 0.20%

Heb nu mijn bond ETF bij DeGiro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Unif schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:48:

LU0378818131

Anders:

TER 0.20%

De hedging naar euro van de Xtrackers is wel een voordeel. Verder zou je even de Ebi en factsheet moeten doorlezen wat de verschillen zijn. Denk bijvoorbeeld aan lopende leningen en soort leningen inclusief classificatie van de uitstaande leningen.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 29-07-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Ikzelf heb iShares Euro Government Bond Index Fund (LU0852473791). TER van 0,21%.

Ook via ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

LU0378818131

Anders:

TER 0.20%

Maar wat voor bonds zoek je dan? Je links van iShares zijn Goverment bonds en Corporate bonds, iets totaal anders lijkt me. De ene heeft onderliggend een ytm van 0.25% en de ander van 1.58%. En die van Xtrackers is dan weer hedged...

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Iemand hier die gnucash gebruikt voor privé doeleinde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Galapagos is al een week flink aan het dalen.

Afbeeldingslocatie: https://www.tradegate.de/images/charts/woche/BE0003818359.png?1596034520

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online

Niet zo gek toch? Op voorhand kun je niet alles weten ook al lees je je nog zo goed in.
Nu is het bekend dat ze willens en wetens hun klanten hebben bedrogen en is er dus ook alle reden voor om hier z.s.m. weg te gaan.
Los daarvan zijn ze alsnog erg voordelig in bepaalde gevallen met name de kernselectie.

Maar sowieso waren er al een lange tijd goede alternatieven voor DeGiro, met name voor degenen die enkel simpel buy&hold willen doen met ETF's/fondsen.
Ook wat gratis alternatieven voor losse aandelen.
Een paar jaar geleden was dat er allemaal nog niet en was DeGiro een hele logische keuze om bij te beleggen voor zowat alles en iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpeeriny
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 15:55
lol iemand paar dagen geleden op tijd in KODK gestapt na het nieuws van de ontvangen leningen? Voor een paar K inleg en kleine hefboom was je heel rijk geworden. ATM 1180% winst. Normaal kies ik long en short turbos met HB x5 :)

[ Voor 16% gewijzigd door Jpeeriny op 29-07-2020 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 02:53
Een opvallende wijziging in de bedrijfsvoering inderdaad. vanuit het niets besluiten om in Pharma te gaan ipv fotorolletjes. Wait What? :?

Was dat de enige manier voor Kodak om een grote som cash te krijgen ($765M) en daarmee het hoofd boven water te houden....

[ Voor 31% gewijzigd door DJTimo op 29-07-2020 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
DJTimo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:47:
Een opvallende wijziging in de bedrijfsvoering inderdaad. vanuit het niets besluiten om in Pharma te gaan ipv fotorolletjes. Wait What? :?

Was dat de enige manier voor Kodak om een grote som cash te krijgen ($765M) en daarmee het hoofd boven water te houden....
Dat is inderdaad nogal een omschakeling. Ik moet zeggen dat ik niet exact weet in welke omstandigheden film eerder werd gemaakt maar het zal niet veel (als het al niet dezelfde omstandig heden zijn) verschillen van een cleanroom lijkt me. Ik vermoed dat ze inzetten op het gebruik van dergelijke faciliteiten daar je je fabrieken en ruimtes al hebt staan. Hetzelfde voor het personeel, dat zal je maar gedeeltelijk om hoeven te scholen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:18
Ik hoorde vanochtend dat de goudprijs zo is gestegen omdat "beleggers de Centrale Banken niet meer vertrouwen".

Even los van of dit klopt of niet -want feitelijk worden beleggers na verloop van tijd slimmer adhv knowledge gains en krijgen zij door hoe het spelletje werkt, dus ik geloof dit wel- vraag ik mij af wat dit op de wat langere termijn betekend voor ETFs.

Future potential lijkt inmiddels wat meer op waarde te worden geschat in ieder geval..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-05 21:24

Wat is er mis met Meesman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Crasheeee schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:06:
Is het niet een beetje naïef om te denken dat er ook geen (grove) fouten worden gemaakt bij andere grote spelers in de markt?

Ik ben er natuurlijk ook niet blij mee met de conclusies uit het rapport, maar je kan het ook van een andere kant bekijken. Er is nu, voordat er (zover ik weet) enige schade is geweest al iemand gewezen op de fouten. Dan lijkt het mij dat je dan nu al onder een vergrootglas ligt en er iig verandering moet plaatsvinden? Of denk ik nu te positief :)

Persoonlijk heb ik liever dat er vooraf wordt ingegrepen, dan bijvoorbeeld achteraf bij een andere partij die dan plots toch niet z’n zaakjes op orde had en failliet gaat.
Het punt is: het vertrouwen is geschaad. Je kan het misschien vergelijken met en schoonmaakster die geregeld de woning bij je komt schoonmaken. En dan plotseling betrap je de schoonmaakster op diefstal.

Even terug naar DeGiro. Het blijf wazig. DeGiro heeft wel aanpassingen gedaan, maar heeft het nog niet helemaal rond. Waarom laat de AFM niet weten wat er nou nog helemaal rond is.
Waarom duurt het zo lang?

Aan de andere kant, het blijkt maar weer dat je niet alleen je spaargeld maar ook je vermogen moet verdelen over minimaal 2 of liever meerdere brokers.
En dan moet het maar wat extra kosten.

Ik ging er altjid vanuit: bij custody is het geen ramp als DeGiro failliet gaat. Wat van mij is, blijft van mij. Blijkbaar niet dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42
phantom09 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:47:
[...]

Je kan dezeflde NT fondsen krijgen voor circa de helft van de kosten bij ABN, Rabo, ING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
evleerdam schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:58:
[...]

Maar wat voor bonds zoek je dan? Je links van iShares zijn Goverment bonds en Corporate bonds, iets totaal anders lijkt me. De ene heeft onderliggend een ytm van 0.25% en de ander van 1.58%. En die van Xtrackers is dan weer hedged...
Die onderste corporate neem ik erbij, welke van die andere twee ik ook kies.

Ik zoek eigenlijk een wereldwijd bond etf, van de 1e wereld landen, in EUR. kwaliteit AA - AAA.
(en als het kan Amerika niet een te groot % van de portefeuille)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

helloitsme schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:56:
[...]

Je kan dezeflde NT fondsen krijgen voor circa de helft van de kosten bij ABN, Rabo, ING
Er is natuurlijk wel een groot verschil: met Meesman is op zich helemaal niks mis, als je voor gemak bereid bent iets meer dan het uiterste minimum te betalen.

Want ja, het is mogelijk dezelfde fondsen die Meesman gebruikt in hun producten, zelf iets goedkoper aan te schaffen via 1 van de grootbanken of andere aanbieders, maar daar kost het iets meer moeite omdat je zelf de verhoudingen moet regelen (aangenomen dat je het Wereldwijd Totaal fonds wilt repliceren. Voor de meeste mensen in dit topic weliswaar vaak de moeite waard (letterlijk), maar al met al geen reden om Meesman af te serveren. Volgens mij is dat ook niet gebeurd in dit topic.

Overigens haal ik bij de Rabobank geen besparing van de helft. Ik betaal nu ~0,35% tegen 0,5% bij Meesman en ik ruil daarvoor heb ik 3 fondsen die ik zelf in verhouding moet houden (Rabo biedt het NT Small Cap fonds niet aan, dus daar moet je een alternatief voor kiezen, als je dezelfde verdeling wilt aanhouden). Op lange termijn is dit het me nog steeds waard, maar het verschil is niet enorm.

DeGIRO heeft (kennelijk) een probleem van een heel andere orde (gehad?) met de manier waarop ze geld/assets van klanten beheren/bewaren. Als ik bij DeGIRO zat, had ik me daar zeker een keer over achter de oren gekrabd.

[ Voor 20% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 29-07-2020 20:00 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
[...]

Niet helemaal, Meesman heeft bijvoorbeeld een totaalfonds waarin World, EM en Small cap is opgenomen en ook hebben ze een zeer interessant wereld obligatiefonds van Dimensional.
Alleen bij ABN AMRO en binnenkort bij ING kun je dat wereld totaalfonds repliceren met de verhouding 78/12/10. Daarbij zul je minimaal 1x per jaar je periodieke inleg licht moeten aanpassen om de gewenste verhoudingen bij te sturen.

Meesman onderscheid zich hiermee van de grootbanken en zijn daarmee wat duurder. Maar ze bieden dus best interessante producten aan en combineren dat met een persoonlijke touch :)

Ik zou ze dus zeker niet afdoen, voor velen kan het een goed alternatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:00
Skyaero schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:44:
[...]

Ik moest even zoeken waar de vraag vandaan komt, maar kennelijk houdt DeGiro een klein deel van de dividend achter als vergoeding. Binck Fundcoach doet dat niet. Er is een 0,18%/jaar service fee en daar verdienen ze hun geld mee (en het moment dat je gaat verkopen, wat dat is niet gratis).

Periodieke transacties zijn gratis. Je kunt transacties op de 4de en de 28ste laten uitvoeren (Je kunt dus ook bijv. VWRL op zowel de 4de als de 28ste kopen zonder kosten). De periodieke orders kun je op elk moment annuleren, dus ook eenmalige aankopen kun je in principe gratis doen. Je kunt alleen niet timen wanneer er wordt aangekocht.
Kun je me vertellen wat er gebeurd met het geld wat over blijft bij een periodieke transactie bij Binck Fundcoach?

Bijvoorbeeld: periodieke inleg is 150 euro, maar het aandeel wordt gekocht voor 49 euro per stuk. Er blijft dan nog 3 euro over. Wordt die 3 euro bewaard voor de eerstvolgend periodieke transactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Qunix schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:02:
Iemand hier die gnucash gebruikt voor privé doeleinde?
Ja ik gebruik al enige jaren GnuCash voor mijn prive boekhouding. Daarnaast gebruik ik Portfolio-Performance om de ontwikkelingen van aandelen te volgen. Naar mijn mening is het bijhouden van aandelen in GnuCash wat bewerkelijk dus dat heb ik boekhoudkundig anders opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

jacobras

Developer

[...]

Je kan dezelfde NT fondsen krijgen voor circa de helft van de kosten bij ABN, Rabo, ING
Ik ben wat brokers aan het vergelijken en kom tot dezelfde conclusie. Bij Meesman kost een ton aanhouden je 500 euro per jaar1 aan service fee. Bij ING Zelf Beleggen kost een ton aanhouden 260 euro per jaar2. Qua transactiekosten zijn fondsen/ETF's bij ING kosteloos waar Meesman 0.25% rekent. Wel zit je natuurlijk met de kosten van het fonds die bij Meesman al ingecalculeerd zijn. Dat lijkt zo'n 0.174%4 te zijn, bank alsnog goedkoper dus.

Zelf koop ik maandelijks zo'n 1-3 losse aandelen en 1-1,5 ETF's en daardoor twijfel ik wat ik nu zal doen om bij DeGiro te vertrekken. IB is interessant door de lage kosten maar minder makkelijk met wire transfers in plaats van iDeal-betalingen. IB lijkt geen fee te hebben op basis van portfoliogrootte (correct me if I'm wrong!) maar vraagt alleen een inactivity fee waar je commissiekosten weer vanaf gaan3.

Mijn opties:
- ING. Voordeel: beperkte dividendlekkage middels NT fonds(en).
- IB. Voordeel: lage transactiekosten, vanaf een ton zelfs geen.
- ING voor fondsen/ETFs, IB voor aandelen.

IB is qua servicekosten de helft goedkoper dus nu probeer ik uit te rekenen of het verschil in dividendlekkage de moeite waard is om niet alles bij IB te doen. Klopt het dat de NT fondsen niet verkrijgbaar zijn bij IB?

1 Meesman: 0.5%/jaar, 0.25%/transactie
2 ING: 5 euro/kwartaal + 0.24%/jaar
3 IB account minimums
4 Die ene Reddit post genaamd "kosten populaire fondsen"

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:49:
[...]

[...]
DeGIRO heeft (kennelijk) een probleem van een heel andere orde (gehad?) met de manier waarop ze geld/assets van klanten beheren/bewaren. Als ik bij DeGIRO zat, had ik me daar zeker een keer over achter de oren gekrabd.
Dankzij dit geval krijg ik wantrouwen tegenover elke broker en ook de toezichthouder. Kijk o.a. een naar Bafin en Wirecard. Ze wisten het al heel lang. Ook wist de AFM al lang over dit geval met de DeGiro.
Wat voor zaken spelen er nog meer waar wij geen weet van hebben?

Ik ga mijn vermogen over meerdere brokers spreiden. Ik wil minder risico lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
[...]

Met de aankoop en verkoop kosten kom je al dichter in de buurt @Herko_ter_Horst, wat natuurlijk al weer minder uitmaakt als je daadwerkelijk voor tientallen jaren gaat beleggen.
Daarnaast maar een keer per week verhandelbaar.

Al met al is Meesman niet slecht, maar er is eigenlijk ook geen enkele goede reden om voor Meesman te kiezen op dit moment.
Je kunt dus letterlijk hetzelfde bij de grootbanken krijgen voor aanzienlijk minder kosten en die banken geven natuurlijk ook in hun eigen vorm een soort van '' service ''.
Dat je wel weet waarin je wilt beleggen ( aandelen ) en op welke manier ( marktgewogen ), maar het je niet lukt om dit zo af en toe handmatig te herbalanceren gaat er bij mij niet in.
Als je dat niet eens lukt dan kun je denk ik beter gelijk een vermogensbeheerder opzoeken ( die nog meer kost dan Meesman ), maar dan wordt er een heel plan voor je opgesteld en daadwerkelijk alles voor je geregeld.

@jacobras Fitvermogen met hun index fondsen en Centraal Beheer met hun wereldwijd aandelenfonds zijn ook het bekijken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Er is inmiddels het nodige over DeGiro en AFM geschreven in het topic en ik volg mij nu het volgende af. Ondanks dat DeGiro boetes opgelegd heeft gekregen van de AFM hebben ze nog wel steeds een geldige vergunning. Daarmee vallen beleggingen tot €20.000,- toch nog steeds onder het beleggerscompensatiestelsel?

Stel dat DeGiro de zaakjes nog steeds niet op orde heeft. Kan de AFM dan de vergunning van DeGiro intrekken?
Zo ja, zijn de beleggingen van particulieren dan ook per direct uitgesloten van het beleggerscompensatiestelsel of moet de AFM dit tijdig aankondigen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
Aardappelzakje schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:42:
[...]

Degiro lijkt zich inderdaad te verweren met de uitspraak dat de punten speelden in het verleden en inmiddels zijn opgelost. Allereerst is dat nog niet bewezen, maar wat ik persoonlijk kwalijk vind is dat de jarenlange juridische strijd met de AFM vooral Degiro te verwijten valt. Dat laat zien dat de daadwerkelijke oplossingen (voldoen aan wettelijke vereisten én belangenbehartiging van klanten) geen prioriteit kregen bij Degiro.

Wat zegt dat over een bedrijf en het management?
Yes, en wat ik wellicht nog erger vindt: DeGiro heeft hierover moedwillig gelogen en/of gezwegen jegens hun klanten. Je weet als klant niet wat er gebeurt achter de schermen en nu blijkt dat er moedwillig risico werd gelopen met jouw geld. Dat is waanzinnig slecht en om het nog erger te maken: dat is nooit duidelijk verteld, daar zijn geen excuses voor aangeboden en er is ook niet haarfijn uitgelegd wat er is veranderd, wie er is ontslagen en waarom het nu beter is. Bij een financiele partij die zich zo gedraagt wil ik geen significant bedrag stallen. Brokers kun je vergelijken op kosten, service, gebruikersgemak, features, etc. maar wellicht de belangrijkste eigenschap is betrouwbaarheid. En een partij die totale scheit heeft aan de regels en dat vervolgens ook nog onder de mat probeert te schuiven is voor mij simpelweg niet betrouwbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door writser op 29-07-2020 21:17 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
VEB wil dat DeGiro een vergoeding gaat betalen aan de klanten.

https://www.deaandeelhoud...oor-degiro-klanten-media/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
HyperH schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:54:
[...]

Ja ik gebruik al enige jaren GnuCash voor mijn prive boekhouding. Daarnaast gebruik ik Portfolio-Performance om de ontwikkelingen van aandelen te volgen. Naar mijn mening is het bijhouden van aandelen in GnuCash wat bewerkelijk dus dat heb ik boekhoudkundig anders opgelost.
Ik heb er net een beetje mee gespeeld en het concept voor beheren van aandelen in GnuCash is mij nog niet duidelijk. Je moet een soort valuta(?) maken per security (hij gebruikt dan het beurs symbool, bijv. "VWRL") als de hoeveelheid aandelen je hebt (dus bijv. "14 VWRL"). Je kan in het template wat gegenereerd wordt bij een nieuw GnuCash bestand wel euro's krijgen (dan is dat 14 €), maar zodra je iets aanpast valt hij terug op validatie regels en moet je een niet-valuta symbool opgeven. Dan zie ik een lijstje met de indexen (Nasdaq, Eurex, Amex, etc) :?. Heel apart en verwarrend. Ik snap wel de "14 VWRL" notatie, want de koers verandert natuurlijk continu.

Ik blijf nog zeker wel bij PerformancePortfolio. Voor andere zaken speel ik nog verder in GnuCash.

[ Voor 3% gewijzigd door Qunix op 29-07-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
@phantom09 Ja die moeten natuurlijk ook weer even van zich laten horen.
Denk echter dat het geen kans gaat maken omdat er ( nog ) geen aantoonbare schade is, maar wie weet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Echt, @writser, waarom heb ik jouw post nodig om de knoop door te hakken.

Betrouwbaarheid is het allerbelangrijkste. Ik heb mijn vorige bank verlaten precies om die reden. Weliswaar minder ernstig dan de kwestie DEGIRO, maar het vertrouwen was desalniettemin geschaad.

De enige aanbieder zijn van pensioenbeleggen waar je vrij kan beleggen op de beurs is niet een reden die belangrijker is dan betrouwbaarheid. Er zijn geen andere aanbieders, dus de wens om vrij te beleggen op de pensioenrekening moet ik loslaten.

Ik zie maar twee serieuze aanbieders van pensioenbeleggen: BrandNewDay en Binck. Bij de eerste ben ik eerder klant geweest, maar vind ik nu totaal onoverzichtelijk geworden. Die valt dus af. Blijft Binck nog over.

Dit is het plan. Zodra het UPO beschikbaar is (ze zijn laat dit jaar) open ik een pensioenrekening bij Binck en stort ik de jaarruimte van dit jaar. Ondertussen liquideer ik mijn individuele aandelenposities bij DEGIRO voor zover past binnen de maandelijkse vaste kosten en koop ik VWRL. Duurt wel een aantal maanden. Klaar? VWRL verkopen en kapitaaloverdracht in gang zetten. Dag DEGIRO, en veel plezier met de € 150 vertrekpremie :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:39:
[..] Dag DEGIRO, en veel plezier met de € 150 vertrekpremie :w
Weet wel dat je meer kwijt kan raken (blijkbaar) dan de 150 euro wat je nu moet uitgeven.
Trouwens, je zou kunnen kijken om je account wel nog te behouden voor eventuele compensatie. Het is immers toch gratis om een account te hebben.

Voor mij persoonlijk ben ik aan het rondkijken en doe ik het liever rustig aan. Het onderzoek van mij van een half jaar geleden (toen ik op DeGrio uitkwam) heeft nu wel weer mij op scherp gezet en kan mijn onderzoek opnieuw doen...

[ Voor 12% gewijzigd door Qunix op 29-07-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Qunix schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:47:
[...]

Weet wel dat je meer kwijt kan raken (blijkbaar) dan de 150 euro wat je nu moet uitgeven.

Voor mij persoonlijk ben ik aan het rondkijken en doe ik het liever rustig aan. Het onderzoek van mij van een half jaar geleden (toen ik op DeGrio uitkwam) heeft nu wel weer mij op scherp gezet en kan mijn onderzoek opnieuw doen...
En welke brokers had je in onderzoek meegenomen?

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 29-07-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
@Zr40 Al in 2015 circuleerden zeer dubieuze verhalen over DeGiro online. Ik heb er dus nooit echt veel gestald. En het is nou eenmaal makkelijker om de boel van de zijlijn af te branden :) . Om eerlijk te zijn, ik heb me nooit echt verdiept in pensioenrekeningen maar zo lang er geen flexibel alternatief is voor wat DeGiro aanbiedt zou ik me best kunnen voorstellen dat je daar blijft, ondanks de nadelen (als je baat hebt bij die flexibiliteit).

Het is natuurlijk niet zo dat DeGiro vergelijkbaar is met de bank in South Park ("aaand it's gone") en er is sindsdien vast het een en ander verbeterd. Ik wil er ook best een paar procent van mijn vermogen stallen. Maar als je dezelfde beleggingen kan kopen bij andere brokers betaal ik graag wat meer om mijn vermogen te stallen bij een partij die ik betrouwbaarder acht. En in het geval van Binck betaal je meer, maar in het geval van bijvoorbeeld IB valt dat enorm mee, of is IB zelfs goedkoper. Dus zeker die laatste optie is een no-brainer wat mij betreft.

[ Voor 29% gewijzigd door writser op 29-07-2020 21:58 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:39
Miki schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:08:
[...]

Ik zou de zoekfunctie eens gebruiken in dit topic. Jouw vragen zijn inhoudelijk al meerdere malen bediscussieerd.
Nja, ik het dit hele topic van pagina 1 tot hier gelezen (oprecht) en ook gezocht. Ook de 9 pagina's met zoekresultaten leveren niks op. Daarbij kwam ik wel andere waardevolle posts tegen, ook van jou. Waarvoor dank.

Echter heb ik tot op heden nog niet de samenstelling van NT world kunnen vinden. Als jij deze wel hebt of weet te vinden dan hou ik me graag aanbevolen. Die van NT EM is geen probleem, dat snap en vind ik terug in het jaarverslag.

Gezien de berichten van DeGiro op dit moment waarschijnlijk over te stappen van VWRL naar NT bij de Rabo. Ik denk dat mij dat veel meer gemak gaat geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-05 05:54
Een hybride vorm van een schaap en een geitje? :P #echtheelflauw

On topic: ik krijg maar niet helder voor mezelf wat ik er mee moet en nieuwsbronnen praten allemaal in verleden tijd. Ik ga het er van af laten hangen of de Giro hier zelf een reactie op gaat geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Trezzahn schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:54:
[...]

Nja, ik het dit hele topic van pagina 1 tot hier gelezen (oprecht) en ook gezocht. Ook de 9 pagina's met zoekresultaten leveren niks op. Daarbij kwam ik wel andere waardevolle posts tegen, ook van jou. Waarvoor dank.

Echter heb ik tot op heden nog niet de samenstelling van NT world kunnen vinden. Als jij deze wel hebt of weet te vinden dan hou ik me graag aanbevolen. Die van NT EM is geen probleem, dat snap en vind ik terug in het jaarverslag.

Gezien de berichten van DeGiro op dit moment waarschijnlijk over te stappen van VWRL naar NT bij de Rabo. Ik denk dat mij dat veel meer gemak gaat geven.
Je zocht ook verkeerd :)

Ik had gehoopt dat je had gevonden dat de fondsen van Northern Trust custom made MSCI indexen hebben.

Anyway hier kun je de rest van de informatie vinden:

https://www.msci.com/constituents
En dan zoeken naar NT WORLD CUSTOM ESG INDEX'

Je kunt dus ook EM en Small cap terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
phantom09 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:49:
[...]

En welke brokers had je in onderzoek meegenomen?
Grootbanken, Binck, IB (en resellers), Trading212, eToro...

Ik zie dat Tastyworks, TD Ameritrade, Tradestation, ChoiceTrade, Firstrade en Charles Schwab ook internationale accounts supporten.

Ook kom ik https://freetrade.io/netherlands en https://www.ninetynine.com/ tegen die nog niet actief hier zijn.

Ik zal nog onderzoeken, maar waarschijnlijk zal IB, Trading212, Bink en grootbanken overblijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 29-05 22:09
@Nadinarama het had degiro gesierd als ze zelf veel en veel eerder openheid hadden gegeven over het lopende onderzoek. En daarbij is het prima als ze aangeven dat ze dit juridisch verder gingen aanvechten. Maar ondertussen de bevindingen gaan opvolgen. Het gaat hier niet over klein bier, maar over de fundamentele scheiding tussen de gelden van beleggers (en de scheiding daarbinnen) en die van de broker. Zoals het nu is gegaan, komt het zeer onprofessioneel over, alsof er zaken achter gehouden moesten worden voor het publiek. Ik ben het met het commentaar van FD eens: de AFM had degiro moeten dwingen om hier openheid over te geven.

Maar goed, super irritant dat ik nu waarschijnlijk op zoek moet gaan naar een andere broker. En ja, dit is de goedkoopste, maar ik had gedacht dat de minimale baseline van volledig voldoen aan wet- en regelgeving en transparantie in orde zou zijn. Iets met het feit dat ze als broker mogen opereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Qunix schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:25:
[...]

Grootbanken, Binck, IB (en resellers), Trading212, eToro...

Ik zie dat Tastyworks, TD Ameritrade, Tradestation, ChoiceTrade, Firstrade en Charles Schwab ook internationale accounts supporten.

Ook kom ik https://freetrade.io/netherlands en https://www.ninetynine.com/ tegen die nog niet actief hier zijn.

Ik moet nog even checken en waarschijnlijk zal IB, Trading212, Bink en grootbanken overblijven.
Schwab en TDam kun je volgens mij op dit moment als Nederlander geen account openen. Mocht dat inmiddels wel weer kunnen dan is dat voor sommigen wellicht interessant. Beide partijen zijn goedkoop, groot en bieden redelijke service (gaan ook fuseren overigens). Nadeel is dat je er alleen US stocks kan handelen. Choicetrade heeft een $10 Non-US account monthly fee en een $40 / kwartaal inactivity fee. Dat is een broker die op geen enkele wijze meerwaarde heeft t.o.v. andere partijen die een account via Apex Clearing aanbieden (zoals Tastyworks of Firstrade) zonder al die extra kosten.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 29-07-2020 22:33 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:49
Ik ga over van aankopen van VWRL bij DeGiro naar periodiek aankopen van NT bij ING. De aandelen die ik nog heb laat ik wel bij DeGiro staan.

Met de VWRL die ik bij DeGiro heb staan ben ik er nog niet over uit of ik die ga verkopen of ook gewoon laten staan. Neig naar het laatste

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bb
De handel in Kodak gaat van 100k aandelen per dag naar 1.25 miljoen verhandelde aandelen de dag vóórdat Trump de enorme lening en core business switch aankondigd. Sommige mensen zijn weer makkelijk rijk geworden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELzqMW0vWHErBNnCN-KSs-Vg1E8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUP5rVKcS8dkcw25Qj7mCTIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Sjurm schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:32:
Ik ga over van aankopen van VWRL bij DeGiro naar periodiek aankopen van NT bij ING. De aandelen die ik nog heb laat ik wel bij DeGiro staan.

Met de VWRL die ik bij DeGiro heb staan ben ik er nog niet over uit of ik die ga verkopen of ook gewoon laten staan. Neig naar het laatste
Ook al gedacht aan AVIAW bij lynx. Ben je goedkoper uit dan NT bij ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Dit is ook een mooie vergelijking:
https://thepoorswiss.com/...okers-european-portfolio/

IB vs DeGiro
Voor context: 1 chf = 1.07 euro, dus je kan wel het zien als chf == euro.

Conclusie:
Voor een beginner tot ±100k is DeGiro goedkoper maar daarna is snel IB stukken goedkoper.
Voor ETF-only is IB het goedkoopst met een Tiered account na ±100k.

[ Voor 10% gewijzigd door Qunix op 29-07-2020 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

jacobras

Developer

Qunix schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:25:
[...]

Ik zal nog onderzoeken, maar waarschijnlijk zal IB, Trading212, Bink en grootbanken overblijven.
Trading212 vind ik interessant vanwege hun app; die scoort 4,5e ster in de Play Store. Stuk hoger dan DeGiro (3,8) en IB (3,5), hoewel ik de app van DeGiro altijd prima vond. Kudo's voor ze wat dat betreft. Ik heb alleen vraagtekens bij hun business model. Heb er het een en ander over gelezen in dit topic maar ik kan me niet goed voorstellen hoe die toko kan draaien. Volgens mij hebben ze een miljoenen marketingbudget, want elke dag krijg ik minimaal één videoadvertentie van ze te zien op YouTube!

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
jacobras schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:43:
[...]

Trading212 vind ik interessant vanwege hun app; die scoort 4,5e ster in de Play Store. Stuk hoger dan DeGiro (3,8) en IB (3,5), hoewel ik de app van DeGiro altijd prima vond. Kudo's voor ze wat dat betreft. Ik heb alleen vraagtekens bij hun business model. Heb er het een en ander over gelezen in dit topic maar ik kan me niet goed voorstellen hoe die toko kan draaien. Volgens mij hebben ze een miljoenen marketingbudget, want elke dag krijg ik minimaal één videoadvertentie van ze te zien op YouTube!
Ze verkopen ook CFD's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:49
HEA220 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:35:
[...]

Ook al gedacht aan AVIAW bij lynx. Ben je goedkoper uit dan NT bij ING.
Daar ga ik naar kijken.

Voordeel is dat ik sws al bij ING zit voor bankzaken en ik daar makkelijk periodiek een vast bedrag kan inleggen waar ik weinig omkijken naar heb. Dat is mij nu wel wat waard. Ik merk dat ik bij DeGiro met VWRL teveel met de beurs bezig ben en dat wil ik eigenlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 29-05 22:09
Qunix schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:36:
Dit is ook een mooie vergelijking:
https://thepoorswiss.com/...okers-european-portfolio/

IB vs DeGiro
Voor context: 1 chf = 1.07 euro, dus je kan wel het zien als chf == euro.

Conclusie:
Voor een beginner tot ±100k is DeGiro goedkoper maar daarna is snel IB stukken goedkoper.
Voor ETF-only is IB het goedkoopst met een Tiered account na ±100k.
Dank voor deze link. Voor nu zou ik naar IB moeten gaan en dan met het gecompliceerde tiered pricing. Dan zal ik misschien met mijn relatief actieve handel in ETF's nog net wat duurder uit zijn dan bij ING. Maar ik heb net een uitgebreide check gedaan en bij IB heb ik veel meer ETF's om in te handelen (lees: geen beperkingen, buiten natuurlijk de ETF's die niet aan mivid II voldoen). En er zijn er natuurlijk enkele, waaronder langlopende us obligaties die weer niet in de ING selectie zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
jacobras schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:43:
[...]

Hun verdienmodel zal voorlopig zijn dat ze jouw aandelen uitlenen waarvoor je geen vergoeding krijgt.
Daarnaast hopen ze dat je je ook gaat aanmelden voor hun CFD platform, sterker nog dat bieden ze gelijk aan als je wilt aanmelden voor een Invest account ( is letterlijk 1 vinkje aan/uit zetten )
Net als veelal alle andere CFD-boeren wordt daar goed geld aan verdiend.

Ik zou dit sowieso even doorlezen wil je bij ze starten:

https://www.trading212.com/nl/client-agreement-st ( 22. gaat over het uitlenen van je effecten )
https://www.trading212.com/nl/Order-Execution-Policy
https://www.trading212.com/nl/privacy-policy

En de app is inderdaad heel mooi gemaakt!
Je zou daarnaast ook eerst een demo account kunnen openen, dan kun je ook de app zelf uitproberen en het platform uitproberen zonder je eigen geld te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 29-07-2020 23:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:21:
[...]

Je zocht ook verkeerd :)

Ik had gehoopt dat je had gevonden dat de fondsen van NT custom made MSCI indexen hebben.

Anyway hier kun je de rest van de informatie vinden:

https://www.msci.com/constituents

En dan zoeken naar NT WORLD CUSTOM ESG INDEX'

Je kunt dus ook EM en Small cap terug vinden.
Bedankt voor de link. Het valt me wel op dat Berkshire Hathaway er niet tussen lijkt te staan. Ik was in de veronderstelling dat die er wel inzat, maar nu ik in het jaarverslag kijk lijkt hij er ook niet tussen te staan. Ik heb wat BH in m'n portfolio en volgens de positie overlap tool van Morningstar zou BH er wel inzitten, met weging 0.65%. De data van morningstar is van 30 juni terwijl de data bij MSCI en in het jaarverslag meer gedateerd zijn.

Ik was toch wat nieuwsgierig wat er nou precies weggelaten wordt, dus heb ze vergeleken. NT World t.o.v. world:
1 BERKSHIRE HATHAWAY B 0.684757
2 NOVARTIS 0.439426
3 WELLS FARGO & CO 0.406508
4 WALMART 0.394542
5 BOEING CO 0.370268
6 PHILIP MORRIS INTL 0.316506
7 HONEYWELL INTERNATIONAL 0.280959
8 UNITED TECHNOLOGIES CORP 0.263183
9 GENERAL ELECTRIC CO 0.234389
10 LOCKHEED MARTIN CORP 0.231775
11 ROYAL DUTCH SHELL A 0.218902
12 BRITISH AMERICAN TOBACCO 0.210026
13 ROYAL DUTCH SHELL B 0.195071
14 ALTRIA GROUP 0.188157
15 BAYER 0.170494
16 AIRBUS 0.167384
17 BHP GROUP (AU) 0.153260
18 NORTHROP GRUMMAN CORP 0.128788
19 RAYTHEON 0.128314
20 SAFRAN 0.107546
21 L3HARRIS TECHNOLOGIES 0.106935
22 GENERAL DYNAMICS CORP 0.097159
23 BHP GROUP (GB) 0.093388
24 BARRICK GOLD CORP 0.084221
25 VOLKSWAGEN VORZUG 0.074009
26 TRANSDIGM GROUP INC 0.065589
27 ALIMENTATION COUCHE B 0.064215
28 SEVEN & I HOLDINGS CO 0.062545
29 BAE SYSTEMS 0.059735
30 ANGLO AMERICAN 0.057965
31 JAPAN TOBACCO 0.057285
32 PPL CORP 0.055063
33 RWE STAMM 0.050302
34 AMEREN CORPORATION 0.049725
35 IMPERIAL BRANDS 0.045147
36 AMCOR 0.037973
37 EVERGY 0.037861
38 FREEPORT MCMORAN B 0.036473
39 LEIDOS HOLDINGS 0.035436
40 ROLLS-ROYCE GROUP 0.032657
41 ALLIANT ENERGY CORP 0.032422
42 JACOBS ENGINEERING GROUP 0.030817
43 TELEDYNE TECHNOLOGIES 0.030202
44 MELROSE INDUSTRIES 0.030154
45 MTU AERO ENGINES 0.029116
46 AES CORP 0.028959
47 JARDINE MATHESON (USD) 0.028017
48 CELANESE CORP 0.027888
49 THALES 0.026272
50 BOOZ ALLEN HAMILTON A 0.024887
51 SWEDISH MATCH 0.024335
52 MITSUBISHI HEAVY IND 0.024130
53 PORSCHE AUTOMOBIL VZG 0.022942
54 TEXTRON 0.022827
55 NRG ENERGY 0.020582
56 HUNTINGTON INGALLS IND 0.020528
57 EASTMAN CHEMICAL CO 0.020487
58 ORIGIN ENERGY 0.019260
59 AGL ENERGY 0.018967
60 SOUTH 32 (AU) 0.017657
61 CAE 0.017593
62 JARDINE STRATEGIC (USD) 0.014873
63 FLIR SYSTEMS 0.014019
64 TOKYO ELECTRIC POWER CO 0.013750
65 FAMILYMART CO 0.013481
66 VOLKSWAGEN STAMM 0.013209
67 MEGGITT 0.012875
68 SINGAPORE TECH ENGR 0.011270
69 LEONARDO 0.009655
70 CHUGOKU ELECTRIC POWER 0.008729
71 ELBIT SYSTEMS 0.008531
72 ELECTRIC POWER DEV 0.007433
73 IHI CORP 0.007426
74 DUFRY GROUP 0.006701
75 LAWSON 0.006486
76 HK ELECTRIC INVESTMENTS 0.006377
77 DASSAULT AVIATION 0.006354
78 KAWASAKI HEAVY IND 0.006146
79 JARDINE CYCLE & CARRIAGE 0.004544
80 PATTINSON (WASHINGTON) 0.003693
81 CIMIC GROUP 0.003651
En NT EM t.o.v. EM:
1 VALE ON 0.571671
2 GAZPROM (RUB) 0.553937
3 BANCO BRADESCO PN 0.485156
4 PETROBRAS PN 0.433505
5 TATA CONSULTANCY 0.433070
6 PETROBRAS ON 0.406670
7 NORILSK NICKEL MMC(RUB) 0.333806
8 BAJAJ FINANCE 0.189139
9 TENAGA NASIONAL 0.162563
10 ITC 0.161478
11 GRUPO MEXICO B 0.146648
12 KT&G CORP(KOREA TOBACCO) 0.145878
13 ASTRA INTERNATIONAL 0.141329
14 LARSEN & TOUBRO 0.133119
15 BANCO BRADESCO ON 0.129882
16 CHINA SHENHUA ENERGY H 0.107281
17 ULTRATECH CEMENT 0.100529
18 JBS ON 0.099417
19 TECH MAHINDRA 0.082882
20 BAJAJ FINSERV 0.081810
21 HUAZHU GROUP ADR 0.080003
22 JG SUMMIT HOLDINGS 0.065750
23 TURKIYE GARANTI BANKASI 0.062108
24 NTPC 0.059286
25 LUCKIN COFFEE A ADR 0.057335
26 BAJAJ AUTO 0.056302
27 AKBANK 0.055201
28 IQIYI ADR A 0.052565
29 SOUTHERN COPPER CORP 0.052232
30 TATA MOTORS 0.051192
31 YANBU NATL PETROCHEMICAL 0.050766
32 COAL INDIA 0.050155
33 FALABELLA SACI 0.047067
34 EMBRAER ON 0.046918
35 ZIJIN MINING GROUP H 0.045338
36 SEVERSTAL (RUB) 0.044408
37 S-OIL CORP 0.043967
38 ELECTRICITY GENERATING 0.043012
39 UNIVERSAL ROBINA CORP 0.042169
40 MISC BHD 0.040980
41 CHINA RESOURCES POWER 0.040781
42 WHARF HOLDINGS (CN) 0.040720
43 ZAI LAB ADR 0.036626
44 FOSHAN HAITIAN A (HK-C) 0.034555
45 UNITED TRACTORS 0.034286
46 CENTRAL RETAIL CORP 0.033218
47 EXXARO RESOURCES 0.031724
48 TATA STEEL 0.030548
49 CENCOSUD 0.030281
50 SAUDI KAYAN PETROCHEM 0.029197
51 GUDANG GARAM 0.029166
52 ASELSAN ELEKTRONIK 0.027134
53 KOREA AEROSPACE IND 0.026752
54 HUANENG POWER INTL H 0.026171
55 TURKIYE IS BANKASI C 0.025709
56 JOLLIBEE FOODS CORP 0.025305
57 TOPSPORTS INTERNATIONAL 0.025060
58 YPF D ADR 0.024862
59 YANZHOU COAL MINING H 0.024454
60 JIANGXI COPPER CO H 0.024333
61 HAP SENG CONSOLIDATED 0.023292
62 BRASKEM PN A 0.020297
63 POSCO CHEMICAL CO 0.020283
64 ADARO ENERGY PT 0.019659
65 AVICHINA IND & TECH H 0.019573
66 HM SAMPOERNA 0.019092
67 CARLSBERG BREWERY 0.018357
68 POLSKA GRUPA ENER 0.017352
69 BANPU 0.017087
70 PEARLABYSS 0.016880
71 ROBINSONS LAND CORP 0.015593
72 SHANGHAI INDL HOLDINGS 0.015554
73 RABIGH REFINING & PETRO 0.015216
74 CHINA POWER INTL 0.014565
75 GS RETAIL 0.013886
76 EASTERN COMPANY 0.013347
77 ABOITIZ POWER 0.013306
78 INNER MONGOLIA YITAI B 0.013180
79 ZIJIN MINING A (HK-C) 0.012720
80 JASA MARGA (PERSERO) 0.012322
81 HANWHA CORP 0.012039
82 CHINA COAL ENERGY H 0.012032
83 KCC CORP 0.011876
84 TATA POWER CO 0.011671
85 CHINA SHENHUA A (HK-C) 0.011002
86 HABIB BANK 0.010621
87 SHAANXI COAL IND A(HK-C) 0.010230
88 BUKIT ASAM 0.009314
89 OTTOGI CORPORATION 0.009069
90 ZHEJIANG CHINT A (HK-C) 0.008920
91 HUADIAN POWER INTL H 0.008680
92 DATANG INTL POWER H 0.008574
93 INSPUR ELECTRS A (HK-C) 0.008428
94 AECC AVIATION A (HK-C) 0.008072
95 SDIC POWER HLDGS A(HK-C) 0.007952
96 EL SEWEDY ELECTRIC CO 0.007561
97 BEIJING NEW BLDG A(HK-C) 0.007054
98 SHANGHAI RAAS A (HK-C) 0.007028
99 GD POWER DEV CO A (HK-C) 0.006393
100 CHINA SPACESAT A (HK-C) 0.006171
101 ZHEJIANG SUPOR A (HK-C) 0.006037
102 YUNNAN ENER NEW A (HK-C) 0.005861
103 HUANENG POWER A (HK-C) 0.005312
104 NANJING KING A (HK-C) 0.004539
105 JIANGXI COPPER A (HK-C) 0.004470
106 SHANDONG SUN A (HK-C) 0.004056
107 AVIC SHENYANG A (HK-C) 0.004002
108 TEBIAN ELEC APP A (HK-C) 0.003720
109 YANZHOU COAL A (HK-C) 0.003481
110 JOINCARE PHARMA A (HK-C) 0.003480
111 HUADIAN POWER A (HK-C) 0.003456
112 CHINA AVIONICS A (HK-C) 0.003200
113 AEROSPACE TIMES A (HK-C) 0.003047
114 GUANGHUI ENER A (HK-C) 0.002968
115 SHANXI LUAN ENV A (HK-C) 0.002875
116 SHANGHAI ELECT A (HK-C) 0.002858
117 SHENZHEN ENERGY A (HK-C) 0.002782
118 CHINA ENT A (HK-C) 0.002638
119 ANXIN TRUST CO A (HK-C) 0.002545
120 INNER MONGOL MEN A(HK-C) 0.002528
121 SHANXI XISHAN A (HK-C) 0.002506
122 HUBEI ENERGY A (HK-C) 0.002424
123 XINXING DUCTILE A (HK-C) 0.002248
124 TIAN DI SCIENCE A (HK-C) 0.001976
De getallen achter de naam van het aandeel zijn de gewichten in procenten van de niet-NT index. De getallen vooraan zijn indexnummers van het printen in m'n scriptje. De posities zijn gesorteerd op gewicht in de niet-NT index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd1 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:25:
[...]

Bedankt voor de link. Het valt me wel op dat Berkshire Hathaway er niet tussen lijkt te staan. Ik was in de veronderstelling dat die er wel inzat, maar nu ik in het jaarverslag kijk lijkt hij er ook niet tussen te staan. Ik heb wat BH in m'n portfolio en volgens de positie overlap tool van Morningstar zou BH er wel inzitten, met weging 0.65%. De data van morningstar is van 30 juni terwijl de data bij MSCI en in het jaarverslag meer gedateerd zijn.

Ik was toch wat nieuwsgierig wat er nou precies weggelaten wordt, dus heb ze vergeleken. NT World t.o.v. world:

[...]

En NT EM t.o.v. EM:

[...]

De getallen achter de naam van het aandeel zijn de gewichten in procenten van de niet-NT index. De getallen vooraan zijn indexnummers van het printen in m'n scriptje. De posities zijn gesorteerd op gewicht in de niet-NT index.
Goed stukje uitzoekwerk door de ESG uitsluitingen zichtbaar te maken.
Vooralsnog als je NT World en IWDA in Morningstar vergelijkingstool tegenover elkaar zet dan ontlopen de fondsen elkaar nauwelijks.

Op de site van Northern Trust (niet de nl’se fgr site) zelf en MSCI pagina kun je nog wat meer info te weten komen op basis waarvan zij de uitsluitingen bepalen, ranking en wat zij doen met hun stemrecht om verbeteringen door te voeren bij bedrijven tav ESG doelstellingen.

Edit:
Deze pagina is bijvoorbeeld interessant om door te bladeren: https://www.northerntrust...nt-management/stewardship

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 30-07-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:39:
Ik zie maar twee serieuze aanbieders van pensioenbeleggen: BrandNewDay en Binck. Bij de eerste ben ik eerder klant geweest, maar vind ik nu totaal onoverzichtelijk geworden. Die valt dus af. Blijft Binck nog over.
Beetje offtopic, maar heb je ook naar zzppensioen gekeken? Die heb ik er een tijdje terug uitgepikt als voorkeur. Ben benieuwd waarom / niet (mag gezien offtopic ook in een priveberichtje). Je kunt daar ook niet vrij beleggen en zit vast aan een lifecycle zoals meestal, maar je kunt je pensioen wel 'laat' zetten zodat je lange tijd voornamelijk in aandelen belegt (en je kunt natuurlijk met je 'prive' vermogen je asset allocatie ook bijsturen). Bij zzp hebben ze onder hun equity fonds SUSW en SUSM fondsen zitten dus een beetje duurzaam, vond ik ook wel prettig. De kosten vallen ook best mee als je niet te klein vermogen neerzet (35 euro per jaar plus 0,35% TER, dus inclusief onderliggende fondskosten). Vind de site ook overzichtelijker qua informatie dan bv Binck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Er zijn wel meer aanbieders van pensioenbeleggen inderdaad, moet je wat beter voor zoeken want die zijn minder bekend en minder goed te vinden :)

Andere voorbeelden dan die al zijn genoemd:

https://synvest.nl/pensioen-opbouwen/synvest-pensioen/
https://www.doelbeleggen.nl/doelen/pensioen/

[ Voor 34% gewijzigd door JohanNL op 30-07-2020 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:49:
[...]

Goed stukje uitzoekwerk door de ESG uitsluitingen zichtbaar te maken.
Vooralsnog als je NT World en IWDA in Morningstar vergelijkingstool tegenover elkaar zet dan ontlopen de fondsen elkaar nauwelijks.
Ja, het zijn ook allemaal maar kleine beetjes, maar alles bij elkaar wijkt het wel wat af. Ik weet niet of ik dit over NT had gelezen, maar er zijn in ieder geval wel fondsen die proberen de impact van de uitsluitingen te verminderen door te compenseren binnen dezelfde sector. Als ze Shell bijvoorbeeld uitsluiten kan dat enigszins gecompenseerd worden door de positie in BP (bijvoorbeeld) wat te vergroten omdat die wellicht wel aan de ESG eisen voldoet.

Daarnaast vind ik het jammer dat bedrijven die ook iets in de defensiesector doen uitgesloten worden. Boeing, Airbus, Embraer en Dassault Aviation worden uitgesloten. Daar kun je heel negatief over zijn, maar je kunt ook stellen dat die machines gebruikt worden om de rechtsorde in de wereld te verbeteren.

Op die manier kun je natuurlijk van heel veel dingen het maatschappelijk nut betwisten. Hier zien wij windmolens als groene energie, in de VS zien sommigen ze als vogelmeppers. Wellicht is dat een deel van de reden voor de uitsluiting van Berkshire. :P Maar goed, ik vind Buffett's standpunt daarover wel aardig:
More companies and funds have shifted attention from simple profitability to so-called ESG — environmental, social, and governance — issues in a bid to gain public favor. The Berkshire Hathaway CEO opposes the idea, saying that public companies' primary concern should be maximizing shareholder value.
"This is the shareholders' money," Buffett told the Financial Times. "Many corporate managers deplore governmental allocation of the taxpayer's dollar, but embrace enthusiastically their own allocation of the shareholder's dollar."

Instead of companies deciding which social causes to back, the government should step in to promote select projects, Buffett added. Berkshire recently spent roughly $30 billion on wind turbines and related infrastructure in Iowa, according to the newspaper, but Buffett said the investment was driven by "the production tax credit we get."
The chief executive used Berkshire's coal plants as a hypothetical, telling the Financial Times that "either our shareholders or the consumer is going to pay" if the public wants the coal plants closed. The cost will hit either people whose utilities will become more expensive or the Berkshire shareholders once the company posts weaker earnings figures.
"So, there's a cost to somebody ... The question is how it gets absorbed, but overwhelmingly that has to be a governmental activity," Buffett said. "The government has to play the part of modifying a market system."
https://markets.businessi...es-esg-2020-1-1028791675#
Zeker in het geval van defensie vind ik het wel ironisch. Met onze pet van betrokken burger zijn we voor defensie, misschien zelfs wel voor meer defensie uitgaven waarbij we verontrust zijn als we horen dat onze mensen niet de juiste uitrusting hebben. Zetten we vervolgens onze investeerderspet op dan zitten de bedrijven waar de defensiesector van afhankelijk is ineens in de taboesfeer.

Of beter gezegd, de bank bepaalt dat voor mij. Een reactie van de Rabobank op het verzoek om NT Small cap toe te voegen, zoals gequoot door iemand op Reddit:
Er staat een review van de duurzame fondsen voor later dit jaar in de planning. We zullen dan breder bekijken wat het aanbod van SRI producten is.

We zien de trend dat meer partijen SRI-producten aanbieden, we willen een grondig onderzoek hiernaar doen en daar nemen we de tijd voor. Dus op korte termijn wijzigt niets aan ons assortiment en zal het door u gevraagde fonds ook niet worden toegevoegd.
https://www.reddit.com/r/...7/nt_small_caps_rabobank/
Eigenlijk is er geen keuze als je gebruik wil maken van de Nederlandse fiscale beleggingsinstelling structuur met lage kosten (=indexbeleggen). De meeste partijen bepalen dat immers voor de klant door het assortiment wat ze aanbieden. En koop je dan toch een breder fonds, wat dus niet fiscaal aantrekkelijk is, (bijvoorbeeld de Vanguard fondsen met lage TER maar wel dividendlek) dan loop je het risico dat de bank het op termijn uit het assortiment haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 08:09
@Unif Als je kijkt naar een obligatie fonds zoals iShares Euro Government Bond Index Fund (LU) dan zie je een gemiddelde YTM van 0.06% terwijl de TER 0.22 is. Kom je uit op een verwacht rendement van -0.15% waar de extra kosten van ING nog afgaan. Totaal komt daarmee op zo'n -0.35% per jaar schat ik. Een hedged wereld obligatie fonds presteert ongeveer gelijk.

Op een deposito van 5 jaar bij Leaseplanbank krijg je +0.85% en DGS tot 100k. Ben je bereid buiten Nederland te shoppen kun je hogere rentes krijgen, tot 1.4%.

Deze ontwikkelingen zorgen er voor dat obligaties steeds minder populair worden bij particuliere beleggers.

@jacobras ik denk dat je bij IB mogelijk AVIAW aan kan schaffen net als bij Lynx maar dat weet ik niet zeker. Verder kun je er ook VTI/VXUS aanschaffen via opties. Deze kunnen uitgeleend worden waar je weer wat geld mee kan verdienen.

[ Voor 32% gewijzigd door Pistachenootje op 30-07-2020 02:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 02:53
Na het zien van dit item begrijp ik iets meer van het Kodak verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd1 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 00:39:
[...]

Ja, het zijn ook allemaal maar kleine beetjes, maar alles bij elkaar wijkt het wel wat af. Ik weet niet of ik dit over NT had gelezen, maar er zijn in ieder geval wel fondsen die proberen de impact van de uitsluitingen te verminderen door te compenseren binnen dezelfde sector. Als ze Shell bijvoorbeeld uitsluiten kan dat enigszins gecompenseerd worden door de positie in BP (bijvoorbeeld) wat te vergroten omdat die wellicht wel aan de ESG eisen voldoet.

Daarnaast vind ik het jammer dat bedrijven die ook iets in de defensiesector doen uitgesloten worden. Boeing, Airbus, Embraer en Dassault Aviation worden uitgesloten. Daar kun je heel negatief over zijn, maar je kunt ook stellen dat die machines gebruikt worden om de rechtsorde in de wereld te verbeteren.

Op die manier kun je natuurlijk van heel veel dingen het maatschappelijk nut betwisten. Hier zien wij windmolens als groene energie, in de VS zien sommigen ze als vogelmeppers. Wellicht is dat een deel van de reden voor de uitsluiting van Berkshire. :P Maar goed, ik vind Buffett's standpunt daarover wel aardig:

[...]

Zeker in het geval van defensie vind ik het wel ironisch. Met onze pet van betrokken burger zijn we voor defensie, misschien zelfs wel voor meer defensie uitgaven waarbij we verontrust zijn als we horen dat onze mensen niet de juiste uitrusting hebben. Zetten we vervolgens onze investeerderspet op dan zitten de bedrijven waar de defensiesector van afhankelijk is ineens in de taboesfeer.

Of beter gezegd, de bank bepaalt dat voor mij. Een reactie van de Rabobank op het verzoek om NT Small cap toe te voegen, zoals gequoot door iemand op Reddit:

[...]

Eigenlijk is er geen keuze als je gebruik wil maken van de Nederlandse fiscale beleggingsinstelling structuur met lage kosten (=indexbeleggen). De meeste partijen bepalen dat immers voor de klant door het assortiment wat ze aanbieden. En koop je dan toch een breder fonds, wat dus niet fiscaal aantrekkelijk is, (bijvoorbeeld de Vanguard fondsen met lage TER maar wel dividendlek) dan loop je het risico dat de bank het op termijn uit het assortiment haalt.
Interessant om ook eens de andere kant te horen :)

Ik ben zelf wel positief over ESG fondsen maar dat had je waarschijnlijk ook wel gemerkt met de verdere info die ik had meegegeven. Buffet heeft niet zo lang meer terwijl mijn kinderen nog een heel leven voor zich hebben. Als we bedrijven kunnen beïnvloeden om beter om te gaan met mens en milieu dan is dat voor mij prettige gedachten. Ik ben me daarbij ook bewust dat het een illusie is om te denken dat je hiermee even de wereld verbeterd vanuit je luie stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 18:08
Fastned halfjaarcijfers
Kerngetallen:

Omzet gerelateerd aan opladen: € 2,7 miljoen (+51% vs. H1 2019)
Afzet: 4.805 MWh duurzame energie (+54% vs. H1 2019)
Actieve klanten Q2 2020: 29.989 (+15% vs. Q2 2019)
Veel last van corona in de cijfers, Q2 afname was bijna 50% minder dan Q1, en dan toch dit resultaat. Moet daarbij wel opmerken, YoY laat Q2 nog altijd groei zien.. imagine that.
Vooral als je je bedenkt dat er straks in de Q3 cijfers een hele batch EV voertuigen bij is gekomen dankzij de subsidiepot, kan dit jaar inderdaad wel eens omslag blijken te zijn.

Begint er sterk op te lijken dat @Zr40 z'n gelijk gaat halen.

[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 30-07-2020 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:10
Verwijderd1 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 00:39:
[...]

Mits je niet een hele sector uitsluit, natuurlijk :)
Dat blijft natuurlijk een eeuwig discussiepunt, wat moet je wel uitsluiten en wat niet? Bij hoeveel 'foute' activiteiten is het hele bedrijf 'fout'? Feit blijft wel dat deze luchtvaartbedrijven een groot deel van hun winst (en soms in feite ook hun bestaansrecht) uit de defensietak halen. Als je niet in defensie wilt investeren, dan kan dat dus een goede reden zijn om deze bedrijven uit te sluiten.
Hangt ook af van welke 'we' je hier bedoelt. Volgens mij zijn er een heleboel mensen die niet tot die 'we' behoren. Daar kun je natuurlijk ook lang over discussiëren. En ook over bijvoorbeeld de iets principielere vraag of je defensie-uitgaven/activiteiten überhaupt commercieel zou moeten willen uitbesteden. Ik vind het ironischer dat een hoop 'westerse' wapens een paar decennia later juist tegen de 'westerse' mensen wordt gebruikt. (Wat natuurlijk ook voor andere landen van origine geldt.)

Maar de discussie over wat 'fout' is en wat 'goed' is is natuurlijk voor een groot deel ook persoonlijk en minder voor dit topic. Sommigen zijn daarin Roomser dan de Paus, anderen boeit het allemaal niet zo veel. Daarom is het ook prettig dat een hoop aanbieders van fondsen die bedrijven uitsluiten ook expliciet benoemen waarom een bedrijf wel of niet wordt uitgesloten. Dan kun je zelf kijken of die criteria in jouw straatje passen. In het kader van dit topic zou ik daarom zeggen: kies een aanbieder die helder is over het ESG beleid en de keuzes die daarin worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Kan iemand mij uitleggen waarom de ING bij het openen van een Zelf Beleggen rekening met een geschat kostenplaatje van 1,00% komt ipv die hier vaak uitgelegde kostenschattingen?

Ik heb in een stap hiervoor aangegeven dat ik voor Fondsen (NT) zal gaan kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9su6IOWkvCpiG5qZnN5Ar8G4h08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmlMnXfVCqk7fmRM2OZ37TFy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door r0bb op 30-07-2020 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
r0bb schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:31:
Kan iemand mij uitleggen waarom de ING bij het openen van een Zelf Beleggen rekening met een geschat kostenplaatje van 1,00% komt ipv die hier vaak uitgelegde kostenschattingen?

Ik heb in een stap hiervoor aangegeven dat ik voor Fondsen (NT) zal gaan kiezen.
[Afbeelding]
Dat heeft met de fondskosten te maken. Klaarblijkelijk heb jij een fonds gekozen dat 0,58% kosten in rekening brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Xanaroth schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:16:
Fastned halfjaarcijfers

[...]

Veel last van corona in de cijfers, Q2 afname was bijna 50% minder dan Q1, en dan toch dit resultaat. Moet daarbij wel opmerken, YoY laat Q2 nog altijd groei zien.. imagine that.
Vooral als je je bedenkt dat er straks in de Q3 cijfers een hele batch EV voertuigen bij is gekomen dankzij de subsidiepot, kan dit jaar inderdaad wel eens omslag blijken te zijn.

Begint er sterk op te lijken dat @Zr40 z'n gelijk gaat halen.
Ik weet niet wat jij leest; maar elk stationnetje weet nét uit de kosten te komen, als je afschrijving niet meeneemt. De afschrijving op die dingen is tweederde van de omzet. De overige operationele zaken kosten miljoenen, en er lekken miljoenen weg aan rente op hun leningen.

Negen ton extra laadinkomsten, zeven ton extra rentelasten tov vorig jaar. Gemiddelde kWh prijs nog steeds een halve euro.

2019H1 een verlies van 5,3 miljoen en nu van 5,6 miljoen.

We houden allemaal van Zr40, maar ‘begint er sterk op te lijken’ is hopeloos optimistisch :). Eigenlijk is het verhaal identiek als een jaar geleden. Geld verbranden op moordend tempo, hopende op betere tijden :)

[ Voor 4% gewijzigd door eamelink op 30-07-2020 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 19:07
Na aanleiding van alle (negatieve) berichten over DeGiro, ben ik gaan nadenken of ik niet een tweede partij voor mijn beleggingen er bij wil hebben. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik, net als met mijn spaargeld, het risico wil gaan spreiden. Een tweede reden om een extra aanbieder te nemen, is dat ik verwacht dat DeGiro, op termijn, kosten gaat rekenen, net zoals Flatex heeft gedaan.

Nu lees ik hier en in het FO topic veel over Fitvermogen. Als buy&hold belegger lijkt me dat een goede partij om er bij te nemen.
Het plan is om de volgende fondsen maandelijks automatisch aan te kopen:
- NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund (88% inleg)
- NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund (12% inleg)

Verder wil ik, wanneer dat nodig is, herbalanceren met handmatige aankopen om de portefeuille verhouding ook rond de 88/12 te houden.

Om de spreiding nog wat te vergroten denk ik er over om het volgende small caps fonds er bij nemen:
- NN Europe Small Caps Fund
De verhouding 88/12 zal ik dan uiteraard los moeten laten, de verhouding die ik op het oog heb zal dan iets van 85/10/5 zijn.

Nu ben ik echter op zoek naar een bruikbare lijst van de portefeuilles van deze drie fondsen. Hiermee wil ik nagaan of er niet te veel overlap in bedrijven zit. De gegevens heb ik in de halfjaarlijkse verslagen (PDF) kunnen vinden. Als ik deze lijsten echter naar een speadsheet kopieer, dan worden de gegevens niet netjes overgenomen (een dataregel per bedrijf). Iemand nog een idee waar ik deze informatie in een werkbaar formaat kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-05 05:54
Magpie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:26:
@Nadinarama Het gaat hier niet over klein bier
Ben het met je eens. En eigenlijk ben ik al over mijn kantelpunt heen, van nou is het wel genoeg geweest. Zal ook weer eens grondig mijn huiswerk moeten doen en overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@agravain ik meen me te herinneren dat je met de portfolio functie op Morningstar.nl kunt nagaan hoeveel overlap er in je portfolio zit.

Maar met een TER van 0.83 vind ik dat NN small cap fonds niet zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:28:

Hangt ook af van welke 'we' je hier bedoelt. Volgens mij zijn er een heleboel mensen die niet tot die 'we' behoren. Daar kun je natuurlijk ook lang over discussiëren.
Je kunt erover discussiëren, maar niet echt over beslissen. Uiteindelijk zijn het de financiële instellingen (je eigen bank door hun aanbod te bepalen en de fondsaanbieder door aan de index te sleutelen) die bepalen wat wel en wat niet in de uitgesloten wordt.

Kijk je naar wat echt effect heeft dan zijn wetten veel effectiever. Er is een reden dat Walmart wel wapens verkoopt maar Lidl niet: lokale wetten. En de reden dat we niet in Iran kunnen investeren: boycott door andere landen (waaronder de EU landen). Zeker in het geval van Iran zie je hoe machtig zo'n beslissing is. Volgens mij is dat geen macht die je weg wilt geven aan een paar Amerikaanse investeringsbedrijven.

Verder ben ik het wel met je eens dat de huidige uitsluitingen (van NT) niet heel schokkend zijn (en waarschijnlijk zelfs geleid door ESG criteria opgesteld door de VN). Zo lang het daarbij blijft vind ik het ook prima, maar het is wel iets om in de gaten te blijven houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
DJ-B schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:59:
[...]
Kun je me vertellen wat er gebeurd met het geld wat over blijft bij een periodieke transactie bij Binck Fundcoach?

Bijvoorbeeld: periodieke inleg is 150 euro, maar het aandeel wordt gekocht voor 49 euro per stuk. Er blijft dan nog 3 euro over. Wordt die 3 euro bewaard voor de eerstvolgend periodieke transactie?
Binck heeft een bankvergunning. Je hebt dus een bankrekening. Daar stort je geld op (bijvoorbeeld via een periodieke opdracht vanuit je bank. Vanaf deze bankrekening worden je orders uitgevoerd, worden de kosten (transactiekosten indien van toepassing en servicefee) afgeboekt en dividend bijgeboekt.

Voor periodieke orders bij Binck vul je een maximum bedrag in dat je wilt aankopen. De werkelijke aankoop is het aantal hele aandelen x aandeelwaarde dat het maximum niet overschrijd.

Er zijn een aantal "truckjes" die je kunt doen. a) je kunt het maximum bedrag iets hoger zetten dan wat je maandelijks stort op de bankrekening. b) je kunt maandelijks het maximum bedrag aanpassen. c) Je gaat elk half jaar/elk jaar extra orders plaatsen om de bankrekening leeg te schrapen, bijvoorbeeld om je portfolio te balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Panzer_V schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:36:
[...]

Dat heeft met de fondskosten te maken. Klaarblijkelijk heb jij een fonds gekozen dat 0,58% kosten in rekening brengt.
Ik heb nog helemaal niks gekozen, enkel gezegd dat fondsen wellicht het gekozen product worden. Blijkbaar dus gewoon een indicatief voorbeeldje?

Ik snap alleen niet dat ING hier qua eigen kosten op 0,46% uitkomt. Als dit ook een indicatief voorbeeldje is zaait het wel wat verwarring vind ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@r0bb vreemd ja. Bij Rabobank doen ze iets soortgelijks. Ik heb ze daar weleens over gebeld. Moest als groffe indicatie worden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 18:08
eamelink schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:38:
[...]

Ik weet niet wat jij leest; maar elk stationnetje weet nét uit de kosten te komen, als je afschrijving niet meeneemt. De afschrijving op die dingen is tweederde van de omzet. De overige operationele zaken kosten miljoenen, en er lekken miljoenen weg aan rente op hun leningen.

Negen ton extra laadinkomsten, zeven ton extra rentelasten tov vorig jaar. Gemiddelde kWh prijs nog steeds een halve euro.

2019H1 een verlies van 5,3 miljoen en nu van 5,6 miljoen.

We houden allemaal van Zr40, maar ‘begint er sterk op te lijken’ is hopeloos optimistisch :). Eigenlijk is het verhaal identiek als een jaar geleden. Geld verbranden op moordend tempo, hopende op betere tijden :)
'net' uit de kosten, als je >25% van de half jaar inkomsten mist door corona in Q2, lijkt mij een prima basis anders? Betekend dat als we herstel krijgen, er nog een aardige inhaalslag gaat plaatsvinden aan de inkomsten kant voor H2. Nog afgezien van gebruikelijke groei door meer EV'ss op te weg en dergelijke.

Begrijp me niet verkeerd, ze zijn er nog lang niet. Alleen gezien afschrijving puur een papieren oefening is, kan het snel gaan met de cashflow en daarmee schuldenlast wanneer ze de knop omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 19:07
@Pistachenootje Bedankt voor de tip. Ik heb al een overzichtsportefeuille aangemaakt bij morningstar (verhouding 80/12/8). Bij de overlap krijg ik de volgende tekst: "Voor uw portefeuille kon geen aandelenoverlap worden gevonden!".
Dat is dus veelbelovend, maar wil(de) het graag in een spreadsheet nog even nagaan.
Ook twijfel ik zelf nog aan het small caps fonds, maar moet nog bekijken of er alternatieven zijn in de NN fondsen om de spreiding in bedrijven nog wat te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

TechLight schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:51:
[...]

Beetje offtopic, maar heb je ook naar zzppensioen gekeken? Die heb ik er een tijdje terug uitgepikt als voorkeur. Ben benieuwd waarom / niet (mag gezien offtopic ook in een priveberichtje). Je kunt daar ook niet vrij beleggen en zit vast aan een lifecycle zoals meestal, maar je kunt je pensioen wel 'laat' zetten zodat je lange tijd voornamelijk in aandelen belegt (en je kunt natuurlijk met je 'prive' vermogen je asset allocatie ook bijsturen). Bij zzp hebben ze onder hun equity fonds SUSW en SUSM fondsen zitten dus een beetje duurzaam, vond ik ook wel prettig. De kosten vallen ook best mee als je niet te klein vermogen neerzet (35 euro per jaar plus 0,35% TER, dus inclusief onderliggende fondskosten). Vind de site ook overzichtelijker qua informatie dan bv Binck.
Ik zie nergens benoemd staan dat de beheerkosten van € 35 + 0,35% per jaar ook de TER van de onderliggende fondsen bevat. De aandelenfondsen hebben een TER van 0,2% en 0,25%.

Dat je de gewenste pensioendatum later kan zetten zodat er langer in aandelen belegd wordt is bij Binck ook mogelijk.
JohanNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:59:
Er zijn wel meer aanbieders van pensioenbeleggen inderdaad, moet je wat beter voor zoeken want die zijn minder bekend en minder goed te vinden :)

Andere voorbeelden dan die al zijn genoemd:

https://synvest.nl/pensioen-opbouwen/synvest-pensioen/
https://www.doelbeleggen.nl/doelen/pensioen/
Hier staat een hele lijst: https://www.nvb.nl/themas...ing-kapitaaloverdrachten/

Dan de twee die je noemt. Synvest heeft erg hoge kosten, 0,6% per jaar plus TER van het fonds (0,66% bij het passieve(!) aandelenfonds), een prestatiefee, en 1,05% instapkosten. Veel te duur.

Doelbeleggen is ook duur, maar niet zo duur als Synvest. 0,75% per jaar plus TER van het fonds (gemiddeld 0,21% volgens Doelbeleggen) en 0,1% transactiekosten. Op het eerste gezicht lijkt het aanbod wel prima, maar Binck is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Precies, lettende op de kosten blijft na uitsluiting DeGiro enkel nog BND of Binck over als mogelijkheid om te beleggen voor je pensioen met fiscaal voordeel.

@Zr40 Nou ben ik nog wel benieuwd hoe je je portefeuille wilt gaan overzetten, kun je dit gewoon laten verkopen bij DeGiro en overzetten/zelf overboeken? Gaat de belastingdienst hier niet mogelijk moeilijk over doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Xanaroth schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:04:
'net' uit de kosten, als je >25% van de half jaar inkomsten mist door corona in Q2, lijkt mij een prima basis anders? Betekend dat als we herstel krijgen, er nog een aardige inhaalslag gaat plaatsvinden aan de inkomsten kant voor H2. Nog afgezien van gebruikelijke groei door meer EV'ss op te weg en dergelijke.

Begrijp me niet verkeerd, ze zijn er nog lang niet. Alleen gezien afschrijving puur een papieren oefening is, kan het snel gaan met de cashflow en daarmee schuldenlast wanneer ze de knop omzetten.
Tsja, maar met 2,6 miljoen omzet uit laden, een operationele winst van 0,3 miljoen op het laden en een totale cashflow van -3,6 miljoen blijft bijna zestig miljoen aan leningen toch een flink hobbeltje :P

Vooral als je bedenkt dat ze nu nog een zeer indrukwekkende 55 cent per kilowattuur weten te vangen. Ben benieuwd hoe lang ze dat volhouden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:18:
@Zr40 Nou ben ik nog wel benieuwd hoe je je portefeuille wilt gaan overzetten, kun je dit gewoon laten verkopen bij DeGiro en overzetten/zelf overboeken? Gaat de belastingdienst hier niet mogelijk moeilijk over doen?
Het verkopen van de posities doe ik zelf. Het overboeken gaat via aanvraag bij de nieuwe aanbieder, die neemt dan contact op met DEGIRO om de waarde als geld over te boeken.

Voor de Belastingdienst is dit geen probleem. Het is een zogeheten kapitaaloverdracht, dat heeft geen belastingconsequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:16:
Fastned halfjaarcijfers

[...]

Inderdaad opvallend hoe groot de impact is van corona. Het aantal 'actieve klanten' is in Q2 gedaald naar 29.989, tegenover 41.667 in Q1, maar ook de afname per klant is gedaald (van 76 kWh in Q1 naar 55 kWh in Q2). En toch is het resultaat beter dan Q2 vorig jaar. Belooft natuurlijk veel goeds voor wanneer corona onder controle is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:10
Verwijderd1 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:57:
[...]

Je kunt erover discussiëren, maar niet echt over beslissen. Uiteindelijk zijn het de financiële instellingen (je eigen bank door hun aanbod te bepalen en de fondsaanbieder door aan de index te sleutelen) die bepalen wat wel en wat niet in de uitgesloten wordt.
Daarom is het goed dat je kunt nagaan hoeveel 'aandacht' je aanbieder besteedt aan ESG. Dan kun je, als je dat zou willen, de aanbieder kiezen die het meest in jouw straatje past. Eigenlijk net als bij alle andere producten en diensten dus.
Kijk je naar wat echt effect heeft dan zijn wetten veel effectiever.
Uiteraard. Het is ook zeker geen alternatief voor wettelijke regels, maar eerder een aanvulling er op. Er zit namelijk nog een groot grijs gebied tussen wat wettelijk kan en wat gewenst is. Waarbij dat laatste natuurlijk ook grotendeels persoonlijk is. Daarom is het fijn dat je bovenop het minimale van wat wettelijk kan (en van wat wettelijk te regelen valt) ook zelf nog enige invloed kunt hebben. Zij het beperkt (al is die invloed bij grote beleggers zoals pensioenfondsen natuurlijk toch wel significant).
Verder ben ik het wel met je eens dat de huidige uitsluitingen (van NT) niet heel schokkend zijn (en waarschijnlijk zelfs geleid door ESG criteria opgesteld door de VN). Zo lang het daarbij blijft vind ik het ook prima, maar het is wel iets om in de gaten te blijven houden.
De criteria lijken mij inderdaad ook niet extreem schokkend. Maar ik vind het zelf (daarin kun je natuurlijk van mening verschillen) dat het prettig is dat er zo niet alleen gekeken wordt naar de wet, maar dat er iets verder wordt gekeken. Je kunt je immers voorstellen dat er bedrijven zijn die zich netjes aan de (lokale) wetten houden, maar dat er over de hele wereld ook een hoop landen zijn waar die wetten iets minder netjes zijn dan 'bij ons'. Dan vind ik het prettiger om in bedrijven te beleggen die zich liefst ook enigszins aan 'onze' 'normen en waarden' (om het maar eens zo te noemen) houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-05 09:46
Ik heb een beetje meegelezen m.b.t. DeGiro.
Maar als belegger ben je toch tot 100.000 verzekerd (binnenkort dan..) en MMF tot 2500. Als je daaronder zit heb je nog niks te vrezen? Of heb ik het verhaal van DeGiro verkeerd begrepen en zijn er ook nog andere risico's waardoor iedereen massaal overstapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-05 23:04
JohanNL schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:18:
Precies, lettende op de kosten blijft na uitsluiting DeGiro enkel nog BND of Binck over als mogelijkheid om te beleggen voor je pensioen met fiscaal voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Freddy22 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:01:
Maar als belegger ben je toch tot 100.000 verzekerd (binnenkort dan..) en MMF tot 2500. Als je daaronder zit heb je nog niks te vrezen? Of heb ik het verhaal van DeGiro verkeerd begrepen en zijn er ook nog andere risico's waardoor iedereen massaal overstapt?
Lees de laatste pagina's nog eens terug en trek dan je eigen conclusie, het is namelijk zinloos om dit opnieuw te gaan herhalen.
Niets, maar ik vermoed dat Meesman geen pensioenrekening aanbiedt waarbij je zelf vrije keuze hebt om in te beleggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Miki op 30-07-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Waar haal je die 100k vandaan? Kan zijn dat ik wat mis, maar dat komt me niet bekend voor. Zelfs als dat zo is, dan dekt dat vast niet alle risico's. Bovendien kan je wel verzekerd zijn, maar als er iets misgaat is dat alsnog erg vervelend en zal je niet direct uitbetaald krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hier is steeds tot €20.000 genoemd, niet €100.000. Die 100k is het depositogarantiestelsel, maar dat geldt dus niet voor beleggingen.

En die €2.500 van MMF is iets van DeGiro zelf. De koers van het MMF is niet gelijk aan de euro. Als je vandaag voor €1 in het MMF stopt krijg je er bv morgen nog maar €0,90 voor terug. Daarvoor krijg je van DeGiro een vergoeding / zij compenseren het verschil. Maar dat doet DeGiro dus sowieso vrijwillig. En AFM heeft daarvan nu dus gezegd dat dat hele MMF niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Kun je daar pensioenbeleggen met fiscaal voordeel? Volgens mij niet.
Verder niets mis met Meesman, maar voor (pensioen)beleggen zonder fiscaal voordeel zijn er betere alternatieven die goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blijkbaar kijken veel beleggers toch anders naar de cijfers van Shell vandaag dan ik. Dus maar even wat fondsen bij elkaar geschraapt om bij te kunnen kopen. Komende maanden nog eens verder kijken of ik wat extra geld kan vinden (dat ik kan missen uiteraard) om wat vervolgaankopen te doen. Zou me met dit sentiment weinig verbazen als de koers nog verder zakt. Persoonlijk vind ik hem zwaar ondergewaardeerd.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lurker23
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-07-2020
Voor wie weten wil wat er in het verleden bij DeGiro misging: dat is jarenlang op een blog bijgehouden door iemand die in de financiële wereld werkt. Het blog is gestopt, maar staat nog online. http://www.amsterdamtrader.com/tag/hiq

In die tijd was dit blog ongeveer de tweede hit die je kreeg als je bij Google zocht op de steekwoorden "degiro" en "veilig". Smullen, en toen al een teken dat het beter is om DeGiro als speeltuin te gebruiken en je spaargeld ergens anders te stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Laatst online: 27-05 00:12
ArthurMorgan schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:32:
Blijkbaar kijken veel beleggers toch anders naar de cijfers van Shell vandaag dan ik. Dus maar even wat fondsen bij elkaar geschraapt om bij te kunnen kopen. Komende maanden nog eens verder kijken of ik wat extra geld kan vinden (dat ik kan missen uiteraard) om wat vervolgaankopen te doen. Zou me met dit sentiment weinig verbazen als de koers nog verder zakt. Persoonlijk vind ik hem zwaar ondergewaardeerd.
Hoe kijk jij ernaar dan? :P

Volgens mij vinden beleggers er niet zoveel bijzonders van. Nu 2% in de min, dat is niets schokkends. Shell schommelt de laatste maanden een beetje, dan weer omhoog, dan weer omlaag. Ik denk niet dat je daar al te veel conclusies aan kan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 28-05 19:16
Samenvatting in ABN, als ik het verhaal goed begrepen heb.

Het voornaamste probleem voor mensen met een behoorlijk bedrag geïnvesteerd via de giro is dat jouw aandelen/etf's/whatever blijkbaar bij de giro op de balans staan alsof het hun eigendom is... Of daar in ieder geval niet glashard buiten gehouden worden. Dit in tegenstelling tot wat ze hun klanten altijd voorgehouden hebben.

Dit betekend dat als de giro om welke reden dan ook failliet gaat, de schuldeisers een claim kunnen leggen op jouw aandelen als terugbetaling en jij potentieel met lege handen achterblijft. Voor veel mensen gaat dat om een veel groter bedrag dan wat je daar aan cash "op je rekening" hebt staan, en als het om je hele of halve pensioen gaat lijkt het me helemaal een vervelende situatie.

Voor de volledigheid, die aandelen vallen bij mijn weten dus ook onder geen enkele van de genoemde garantieregelingen. Dat gaat allemaal om het bedrag dat je daar "op je rekening" hebt.
Tot 20k wordt blijkbaar toch gedekt door dnb, zie de post van @Greebs https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63248516

Dus ja, ik snap wel dat er mensen zenuwachtig worden. :P Ik heb er zelf ook een behoorlijk bedrag staan en zit nog een beetje te dubben hoe nu verder.

[ Voor 25% gewijzigd door Charly op 30-07-2020 15:09 ]

Pagina: 1 ... 158 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.