Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 157 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.498 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34
Ik heb inmiddels het rapport tot mij genomen en wat mij nog het meest bij gebleven is naast de governance belangenverstrengeling, de vermogensscheiding. Par 4.5 is echt pijnlijk als je dit doorleest, daaruit blijkt dat ze klanten letterlijk hebben bedrogen en klanten een veel groter risico lieten lopen dan aangegeven in de overeenkomsten en bijlagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 28-07-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Dat "geldmarktfonds" vond ik altijd al wat dubieus.
Voor zo iets simpels hebben ze er zo'n grote constructie van gemaakt waardoor je er als " simpele particuliere belegger " waarschijnlijk geen snars van begrijpt.
Maar één ding zou je er wel uit moeten kunnen halen en dat is dat je het niet moet vergelijken met een saldo op je bankrekening.
En dan wel op twee manieren: Je hebt geen DGS tot 100K, maar ook draag jij het directe risico van de beleggingen die worden aangekocht met jouw geld wat je deponeert in het "geldmarktfonds".
Als klant van DeGiro wordt je min of meer verplicht hierin ( tijdelijk ) te beleggen, een belegging die je niet wilt doen, maar wel toe wordt gedwongen.

Dat met het uitlenen van effecten is ook erg pijnlijk zeg, gecombineerd met hun margin beleid wat ze blijkbaar niet altijd weten te handhaven.
Op IEX is hierover ook een hele discussie ontstaan: https://www.iex.nl/Nieuws...iepen-te-veel-risico.aspx

Overigens zijn ze bij Binck ook vrij makkelijk of klantvriendelijk ( hoe je het maar wilt noemen ) met hun marginvereisten.
Je mag daar geen tekort aan margin hebben, maar als je dat wel hebt krijg je alsnog 5 beursdagen de tijd dit aan te vullen.
Ze gaan pas eerder ingrijpen als je totale rekeningwaarde lager is dan het tekort in VBR.
Hiermee laat Binck haar klanten ook erg veel risico lopen en ook in geval van effecten die zijn geleend een verhoogd risico voor de uitlenen.
Verschil is wel dat Binck dit in de voorwaarden heeft staan en dit als het goed is ook handhaaft.
DeGiro heeft gewoonweg gelogen/bedrogen.

Overigens is een boete van 300K voor zo'n grote speler als Degiro wat mij betreft niet echt een signaal dat aangeeft dit in de toekomst niet nog eens uit te halen.
Maar wie weet... de overname door Flatex zal vast ook wel wat zaken gaan veranderen, maar tot nu toe lijken die niet echt in het voordeel van de klant te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door JohanNL op 28-07-2020 14:02 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 14:32
Nu is 1 uur vrij kort, maar 5 beursdagen om je margin op te schroeven is lachwekkend lang idd. :o

Ik weet niet wat de standaard is daarvoor, maar 24 uur lijkt me daarvoor billijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
JohanNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:59:

Dat met het uitlenen van effecten is ook erg pijnlijk zeg, gecombineerd met hun margin beleid wat ze blijkbaar niet altijd weten te handhaven.
Op IEX is hierover ook een hele discussie ontstaan: https://www.iex.nl/Nieuws...iepen-te-veel-risico.aspx
Ik heb net de discussie gescand maar helaas hebben de schreeuwers het topic gekaapt en wordt er onzin verkocht. Een aantal beweren dat je als client wist welke risico's je zou lopen en daarop wordt gewezen middels bewuste paragraaf 9 en uitlenen van aandelen. Echter hebben deze schreeuwers het rapport inhoudelijk niet gelezen, met name wat ik hierboven al aanhaalde par. 4.5 en de bewuste vermogensscheiding.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 28-07-2020 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DJTimo schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:12:
Nu is 1 uur vrij kort, maar 5 beursdagen om je margin op te schroeven is lachwekkend lang idd. :o

Ik weet niet wat de standaard is daarvoor, maar 24 uur lijkt me daarvoor billijk.
Bij IB heb je géén termijn. Margin violation = liquidatie. Maar je wordt dan ook geacht daar zelf op te letten, en je hebt nog een aantal zachtere grenzen waar je eerst doorheen bent gegaan. De software laat duidelijk weten als je in de buurt van zo'n grens dreigt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Hmm, ik wilde dus komende week beginnen met beleggen via Degiro.
Ben nog, laten we zeggen, totaal nieuw in het wereldje dus dat rapportage zegt mij niet heel veel.

Ik begrijp wel dat de conclusie is dat ik beter een andere broker kan gaan zoeken?

Het doel is wel om voor langere tijd (30 jaar +) te beleggen voor m'n pensioen. Voornamelijk in ETF's maar ook een klein gedeelte in losse aandelen.
Zit nu toch ook weer te twijfelen om het maar gewoon te laten doen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
thijsco19 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:52:
Ben nog, laten we zeggen, totaal nieuw in het wereldje dus dat rapportage zegt mij niet heel veel.

Ik begrijp wel dat de conclusie is dat ik beter een andere broker kan gaan zoeken?

Het doel is wel om voor langere tijd (30 jaar +) te beleggen voor m'n pensioen. Voornamelijk in ETF's maar ook een klein gedeelte in losse aandelen.
Waarom :? Er zijn zat alternatieven, kwestie van even in de topic bladeren icm de zoekfunctie, er is meer dan alleen de DeGiro met VWRL.

Meesman, Binck Fundcoach en de grootbanken Rabo, ING en ABN zijn prima alternatieven om luie buy and hold portefeuilles op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:31

Jrz

––––––––––––

Het gaat toch alleen om het geld wat je op dg hebt staan, en niet om de aandelen/etc?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:44
Jrz schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:01:
Het gaat toch alleen om het geld wat je op dg hebt staan, en niet om de aandelen/etc?
Nee, het gaat ook over aandelen en andere assets. Uit het AFM rapport:
De AFM komt tot de overkoepelende bevinding dat cliënten van DeGiro worden geconfronteerd met
een financieel risico voor zowel hun financiële instrumenten die bewaard worden in de
bewaarinstellingen, als voor hun gelden die worden gestald in de Cash Funds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
thijsco19 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:52:

Gaat dit dan om zo'n pensioenrekening met fiscaal voordeel? Dan is er helaas geen alternatief voor DeGiro als je ook nog in losse aandelen wilt beleggen.

Anders zijn er wel genoeg alternatieven, vooral voor zoiets " saai " als VWRL heb je bijvoorbeeld twee NN index fondsen die je bij Fitvermogen kunt aankopen.
Losse aandelen kun je dan bij IB of Binck doen bijvoorbeeld waarbij je dan nog extra inkomsten kunt krijgen uit het uitlenen van effecten ( die bij DeGiro normaal gesproken volledig naar DeGiro zelf gingen.)
Of als het aanbod voor jou voldoende is heb je ook nog Bux zero en Trading212 die beide geen bewaarloon rekenen en waarbij je gratis kunt handelen.
Verdienmodel is daarbij dat je aandelen worden uitgeleend en de opbrengsten volledig naar de broker gaan.
Er zijn genoeg alternatieve mogelijkheden voor DeGiro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:13

Qwerty-273

Meukposter

Het AFM rapport over DeGiro gaat toch voornamelijk over de bedrijfsvoering van 1 januari 2017 tot 23 april 2018 en een periode van 6 maanden daarna om de genoemde punten te verhelpen. Zoals de AFM ook al aangeeft was na die 6 maanden het gros van de punten al verholpen, maar nog niet alles. Vandaar de dat de dwangsommen voor die punten wel werden toegepast. Maar dat was de status op 22 september 2018. Ik ben wel benieuwd welke veranderingen DeGiro sindsdien heeft doorgevoerd om de openstaande punten van de AFM aan te pakken.
DeGiro had vanaf 23 april 2018 zes maanden de tijd om verschillende acties te ondernemen zodat de last werd nageleefd. De dwangsom bedraagt 100.000 euro per actie die DeGiro moest ondernemen. Vanwege de last onder dwangsom heeft DeGiro een groot aantal wijzigingen in haar bedrijfsvoering doorgevoerd. Hiermee heeft DeGiro deels voldaan aan de last.

Voor een aantal onderdelen zijn de aanpassingen niet voldoende gebleken en verbeuren er dwangsommen. Het gaat hierbij om vermogensscheiding, belangenconflicten en belangenverstrengeling. DeGiro is daarom verplicht 300.000 euro te betalen aan de AFM. DeGiro onderneemt stappen om de geconstateerde gebreken alsnog te herstellen en rapporteert hierover aan de AFM.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:31

Jrz

––––––––––––

Hielko schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:18:
[...]

[...]
:| Dat is totaal niet duidelijk geweest, en volgens mij ook volkomen tegenstrijdig met wat er gecommuniceerd is in het verleden.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 21:21
Crap gratis plan van Binck wordt echt uitgefaseerd.
Op dit moment belegt u met Binck Inactive. Deze tariefstructuur was tijdelijk en komt binnenkort te vervallen. Met Binck Green hebben we voor u een passend alternatief.

Van Binck Inactive naar Binck Green
Op 1 september 2020 gaat u automatisch over naar Binck Green. U hoeft hier niets voor te doen. Zo blijven uw inloggegevens hetzelfde. Net als uw rekeningnummer, historische rendementen en transactieoverzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:00
Kan iemand in eenvoudige taal uitleggen wat nu precies het probleem was en is bij DeGiro en op welke manier dit gevolgen kan hebben voor iemand die een laag bedrag aanhoudt als vrije ruimte en maandelijks een aankoop doet in de VWRL.AS en VUSA.AS ETFs via een Custody account?

[ Voor 4% gewijzigd door DJ-B op 28-07-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:52:
Het AFM rapport over DeGiro gaat toch voornamelijk over de bedrijfsvoering van 1 januari 2017 tot 23 april 2018 en een periode van 6 maanden daarna om de genoemde punten te verhelpen. Zoals de AFM ook al aangeeft was na die 6 maanden het gros van de punten al verholpen, maar nog niet alles. Vandaar de dat de dwangsommen voor die punten wel werden toegepast. Maar dat was de status op 22 september 2018. Ik ben wel benieuwd welke veranderingen DeGiro sindsdien heeft doorgevoerd om de openstaande punten van de AFM aan te pakken.

[...]
Des te erger. DeGiro / Flatex hebben reeds meer dan genoeg tijd gehad om transparant te communiceren op alle aangedragen punten.

Dan moeten we ook nog meewegen dat de AFM niet uitputtend alle misstanden behandelt en ook nog eens slechts de zaken die overtredingen van de wet zijn. We kunnen veilig aannemen dat de bedrijfsvoering van DeGiro git en git zwart is (geweest) waarbij klanten slechts dien(d)en tot aanvoer van kapitaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DJ-B schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:34:
Kan iemand in eenvoudige taal uitleggen wat nu precies het probleem was en is bij DeGiro en op welke manier dit gevolgen kan hebben voor iemand die een laag bedrag aanhoudt als vrije ruimte en maandelijks een aankoop doet in de VWRL.AS en VUSA.AS ETFs via een Custody account?
Vermogensscheiding is verplicht. Het zorgt er voor dat als je broker failliet gaat, je aandelen niet terecht komen in de failliete boedel.

Een van de problemen is dat DEGIRO vermogensscheiding niet (of niet correct) heeft toegepast. Het is niet bekend of dat inmiddels is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
Dank je, dat is inderdaad nogal heftig! Als het nog steeds niet duidelijk is of dit nu wel/niet goed geregeld is dan is dat nogal zorgelijk!
Zr40 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:51:
[...]

Vermogensscheiding is verplicht. Het zorgt er voor dat als je broker failliet gaat, je aandelen niet terecht komen in de failliete boedel.

Een van de problemen is dat DEGIRO vermogensscheiding niet (of niet correct) heeft toegepast. Het is niet bekend of dat inmiddels is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Vraagje:

Ik zou graag enkele ETFs waaronder EMQQ willen aankopen. Omdat deze in de VS zijn gebaseerd, kan ik deze niet direct kopen en er noteren ook geen opties op. Echter, op de website zie ik dat er ook een EU-based versie blijkt te bestaan, de EMQQ UCITS ETF. Dit valt alleen ineens onder een bedrijf genaamd HANetf.

Door het jargon is het mij niet duidelijk hoe deze constructie precies werkt, en kan ik dus ook niet zeggen welke risico's dit met zich meebrengt.
Kan iemand hier mij meer inzicht over geven? Alvast bedankt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Welk jargon en welke constructie begrijp je precies niet?

De meeste informatie staat, net als bij iedere ETF, gewoon in de KIID en in de factsheet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Rukapul schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:46:
[...]

Des te erger. DeGiro / Flatex hebben reeds meer dan genoeg tijd gehad om transparant te communiceren op alle aangedragen punten.

Dan moeten we ook nog meewegen dat de AFM niet uitputtend alle misstanden behandelt en ook nog eens slechts de zaken die overtredingen van de wet zijn. We kunnen veilig aannemen dat de bedrijfsvoering van DeGiro git en git zwart is (geweest) waarbij klanten slechts dien(d)en tot aanvoer van kapitaal.
Degiro lijkt zich inderdaad te verweren met de uitspraak dat de punten speelden in het verleden en inmiddels zijn opgelost. Allereerst is dat nog niet bewezen, maar wat ik persoonlijk kwalijk vind is dat de jarenlange juridische strijd met de AFM vooral Degiro te verwijten valt. Dat laat zien dat de daadwerkelijke oplossingen (voldoen aan wettelijke vereisten én belangenbehartiging van klanten) geen prioriteit kregen bij Degiro.

Wat zegt dat over een bedrijf en het management?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Miki schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:55:
[...]

Waarom :? Er zijn zat alternatieven, kwestie van even in de topic bladeren icm de zoekfunctie, er is meer dan alleen de DeGiro met VWRL.

Meesman, Binck Fundcoach en de grootbanken Rabo, ING en ABN zijn prima alternatieven om luie buy and hold portefeuilles op te bouwen.
Ik snap jouw waarom niet helemaal?
Dat er meer is snap ik. Aangezien DeGiro met regelmaat werd (en word) aangeraden op verschillende plekken, mede door hun kernselectie waarbij je dan geen transactiekosten betaal, heb ik daarvoor gekozen.

Mijn bedoeling is dus niet zozeer een 'luie buy and hold portefeuille', maat dat moet wel de basis vormen. Daarnaast lijkt het mij ook interessant en leuk om in losse aandelen te beleggen.
Sowieso is 1 voorwaarde dat ik volledige vrijheid wil om iedere maand een zelf te kiezen bedrag in te leggen. Bij sommige brokers of banken moet je een vast maandbedrag instellen.
JohanNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:47:
[...]

Gaat dit dan om zo'n pensioenrekening met fiscaal voordeel? Dan is er helaas geen alternatief voor DeGiro als je ook nog in losse aandelen wilt beleggen.

Anders zijn er wel genoeg alternatieven, vooral voor zoiets " saai " als VWRL heb je bijvoorbeeld twee NN index fondsen die je bij Fitvermogen kunt aankopen.
Losse aandelen kun je dan bij IB of Binck doen bijvoorbeeld waarbij je dan nog extra inkomsten kunt krijgen uit het uitlenen van effecten ( die bij DeGiro normaal gesproken volledig naar DeGiro zelf gingen.)
Of als het aanbod voor jou voldoende is heb je ook nog Bux zero en Trading212 die beide geen bewaarloon rekenen en waarbij je gratis kunt handelen.
Verdienmodel is daarbij dat je aandelen worden uitgeleend en de opbrengsten volledig naar de broker gaan.
Er zijn genoeg alternatieve mogelijkheden voor DeGiro :)
Nee geen specifieke pensioenrekening, puur vermogen opbouw voor richting mijn pensioen met de volledige vrijheid om het eerder te kunnen gebruiken.
Hoewel een groot deel in een ETF zal gaan zitten wil ik dus wel de mogelijkheid hebben om losse aandelen te kopen.
Ik kan natuurlijk verschillende diensten gaan gebruiken maar om het overzichtelijk en makkelijk te houden wil ik het voorlopig echt bij 1 dienst houden.

De vraag is meer, is DeGiro nu echt een slechte keuze of is het voorlopig (komende jaren immers nog een 'laag' bedrag <10k) nog een goede optie?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Longcat schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:53:
@Magpie Ik zou voor IB gaan als je op de beurs wil blijven handelen en anders voor de grootbanken. Dit was ik zelf ook al van plan zodra de portefeuille boven de 100k kwam ivm fee bij IB.
Even een oprechte vraag: waarom zou je liever naar een buitenlandse broker gaan? Daar kunnen toch ook dingen mis gaan? Hoe weet je zeker dat de bedrijfsvoering bij IB beter is? Bij DeGiro zit je in ieder geval bij een Nederlands bedrijf (nou ja, het is overgenomen door Flatex) waar afgaande op deze zaak goed toezicht op wordt gehouden door de AFM en waar ook stappen zijn gezet om zaken te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
thijsco19 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:43:
[...]

Ik snap jouw waarom niet helemaal?
Dat er meer is snap ik. Aangezien DeGiro met regelmaat werd (en word) aangeraden op verschillende plekken, mede door hun kernselectie waarbij je dan geen transactiekosten betaal, heb ik daarvoor gekozen.

Mijn bedoeling is dus niet zozeer een 'luie buy and hold portefeuille', maat dat moet wel de basis vormen. Daarnaast lijkt het mij ook interessant en leuk om in losse aandelen te beleggen.
Sowieso is 1 voorwaarde dat ik volledige vrijheid wil om iedere maand een zelf te kiezen bedrag in te leggen. Bij sommige brokers of banken moet je een vast maandbedrag instellen.

[...]

Nee geen specifieke pensioenrekening, puur vermogen opbouw voor richting mijn pensioen met de volledige vrijheid om het eerder te kunnen gebruiken.
Hoewel een groot deel in een ETF zal gaan zitten wil ik dus wel de mogelijkheid hebben om losse aandelen te kopen.
Ik kan natuurlijk verschillende diensten gaan gebruiken maar om het overzichtelijk en makkelijk te houden wil ik het voorlopig echt bij 1 dienst houden.

De vraag is meer, is DeGiro nu echt een slechte keuze of is het voorlopig (komende jaren immers nog een 'laag' bedrag <10k) nog een goede optie?
Eh.. in je laatste zin gaf je te kennen dat je twijfelt om “het te laten doen” als alternatief op
DeGiro.

Daar reageerde ik vervolgens op dat er genoeg alternatieven zijn. Beleggen bij een fatsoenlijke en degelijke broker kost gewoon nu eenmaal wat geld. Uit het rapport bleek eens te meer dat DeGiro vooral bezig was met zelf geld verdienen en klanten als onderpand hield.

Anyway ga eerst maar eens goed nadenken wat je beleggingsstrategie is en ga dan eens verkennen welke brokers daar het beste bij aansluiten. Er zijn meer dan genoeg degelijke brokers te vinden.
Daarbij is er ook de mogelijkheid als jij DeGiro op haar woorden vertrouwd dat je lekker bij hun blijft beleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Azrael schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:45:
[...]

Even een oprechte vraag: waarom zou je liever naar een buitenlandse broker gaan? Daar kunnen toch ook dingen mis gaan? Hoe weet je zeker dat de bedrijfsvoering bij IB beter is?
Zeker weet je het natuurlijk niet zonder daar te werken. Maar besef dat IB als broker al bestaat sinds 1993 en veel grote partijen op ze vertrouwen, ook internationaal. En in tegenstelling tot DEGIRO zijn die grote partijen geen bedrijven binnen de groep waar de broker tot hoort.

Dit schrijven ze zelf hierover.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:42
JohanNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:59:

Als klant van DeGiro wordt je min of meer verplicht hierin ( tijdelijk ) te beleggen, een belegging die je niet wilt doen, maar wel toe wordt gedwongen.
Dit is iets wat mij ook tegen staat. Je kunt er niet omheen. Als je effecten verkoopt en geld wil boeken naar je tegenrekening, dan staat het toch altijd enkele dagen in het geldmarktfonds. Het duurt ook altijd vrij lang (enkele dagen) voordat de overboeking heeft plaatsgevonden. Dat kan een risico zijn als er net in die paar dagen iets grondig mis loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
[...]

Even een oprechte vraag: waarom zou je liever naar een buitenlandse broker gaan? Daar kunnen toch ook dingen mis gaan? Hoe weet je zeker dat de bedrijfsvoering bij IB beter is? Bij DeGiro zit je in ieder geval bij een Nederlands bedrijf (nou ja, het is overgenomen door Flatex) waar afgaande op deze zaak goed toezicht op wordt gehouden door de AFM en waar ook stappen zijn gezet om zaken te verbeteren.
Zoals Zr40 ook aangaf staat IB internationaal goed bekend en zijn ze redelijk competitief geprijsd. Degiro maakt al sinds oprichting 'stappen om zaken te verbeteren'. Prima (nou ja..) partij om een beetje vermogen op te bouwen. Volgens mij ben je onder de 20k beschermd tegen fratsen van je broker omtrent vermogensscheiding.

[ Voor 15% gewijzigd door Longcat op 28-07-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-09 20:47
[...]

In theorie zou DeGiro failliet kunnen gaan. Stel dat ze hun zaken nog steeds niet op orde hebben, dan ben jij ook aansprakeljik voor de schulden met jou beleggingen. In worste case scenario blijft er niks over.
Je kan dan aanspraak maken op het beleggerscompensatieregeling van € 20.000,-

Het is erg schokkend dat DeGiro je beleggingen in Custody niet goed voor elkaar heeft/had.
Dit schaad het vertrouwen zeer. Ik snap niet waarom, DeGiro dit doet. Vroeg of laat komen klanten hier toch achter. Vreemd is ook dat de AFM dit stil heeft gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL

[...]

We hebben nog het Beleggerscompensatiestelsel zoals @Longcat en @phantom09 ook al aanhaalde: https://www.toezicht.dnb.nl/2/50-202210.jsp
En '' Het BCS garandeert een bedrag van maximaal 20.000 euro per persoon per instelling. '' dus daar val je dan onder.

Echter ben je hier natuurlijk niet verzekerd tegen het tegenpartij risico m.b.t. het uitlenen van je effecten, iets wat ook ter discussie staat in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:07:
[...]
Het is erg schokkend dat DeGiro je beleggingen in Custody niet goed voor elkaar heeft/had.
Laat je niet in de war brengen door de namen die DEGIRO toekent aan de verschillende typen accounts. Custody is niet speciaal. Dit gaat iedere klant aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2020 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Je kan toch ook bij een rekening bij Lynx openen? Die handelen ook via IB. Voordeel van Lynx is dat je
aangesloten bent bij SIPC die aardig wat vergoed:

IB LLC is aangesloten bij de Securities Investor Protection Corporation (‘SIPC’). SIPC biedt bescherming tegen verlies van cashgelden en effecten die door een cliënt bij een broker worden aangehouden die lid is van SIPC. SIPC dekt cashgelden voor zover die bij IB LLC zijn gestort voor de aankoop van effecten. De dekkingslimiet van SIPC is maximaal USD 500.000 (met een afgesplitst maximum van USD 250.000 voor enkel cashgelden) per cliënt voor alle rekeningen bij dezelfde instelling. Daarnaast heeft IB LLC een aanvullende verzekering bij Lloyd's voor USD 30.000.000 (met een afgesplitst maximum van USD 900.000 voor cashgelden) met een geaggregeerde limiet van USD 150.000.000. SIPC geldt enkel voor de Securities rekening en dekt niet de futures, futureopties en/of cashgelden op de Commodities rekening. SIPC biedt tevens geen bescherming tegen een eventuele daling van de waarde van uw effectenposities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat heeft iedere IB klant.

[ Voor 157% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:10:
[...]

Echter ben je hier natuurlijk niet verzekerd tegen het tegenpartij risico m.b.t. het uitlenen van je effecten, iets wat ook ter discussie staat in dit geval.
Er staat duidelijk in de voorwaarden van DeGiro beschreven dat indien je een custody account hebt je beleggingen van jou blijven, ook al gaat DeGiro failliet. Dus waarom zou het ter discussie staan? Het is wat anders als je een basic account hebt afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, dat is niet anders. Vermogensscheiding is wettelijk verplicht. Ook voor basic accounts. Het enige wat custody extra biedt is de belofte dat de effecten niet uitgeleend worden.

Tegenpartijrisico is iets anders dan risico op faillissement van DEGIRO zelf.

[ Voor 49% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:03:
Nee, dat is niet anders. Vermogensscheiding is wettelijk verplicht. Ook voor basic accounts. Het enige wat custody extra biedt is de belofte dat de effecten niet uitgeleend worden.

Dit verhaal doet mij een beetje denken aan de DBS bank. Deze is failliet gegaan. Een bekende Nederlander die ooit mee gedaan had aan een Nederlandse show had hier € 1.000.000,- op de rekening staan. Hij kreeg toen alleen € 100.000,- vergoed.

Moet ik nu geen risico nemen en bij elke bank/broker een beleggingsrekening gaan openen? Het is toch te gek voor woorden dat je een broker/bank mogelijk niet meer op haar woorden kan vertrouwen.
Al je geld stallen bij 1 broker/bank lijkt mij niet verstandig. Zit nog bij 2 brokers DeGiro en Robeco (en deze was ik al flink aan het afbouwen i.v.m. de kosten).

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 28-07-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Nu ben ik toch blij dat ik bij Bolero ben gebleven en mij door sommigen op dit forum niet heb laten verleiden tot een 'goedkope' Broker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:18:
[...]

[...]
Ik vond DeGiro altijd al een knakenclub maar dit is echt schokkend. Een boete van EUR 300.000 is echt absurd belachelijk weinig voor een overtreding van deze aard. Dit, gecombineerd met tekorten van 37% op hun fonds, zou reden moeten zijn de vergunning in te trekken. EUR 300.000 is een slap on the wrist. Welgeteld 48 eurocent voor elke klant die ze bedrogen hebben. Daar zullen ze wakker van liggen.
Zr40 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:03:

Ik weet niet zeker of ik je laatste zin begrijp; bij uitlenen is DeGiro altijd je counterparty dus het gaat wel degelijk om het risico dat DeGiro zelf failliet gaat (deze discussie hebben we in dit topic in het verleden al eens uitgebreid gevoerd).

[ Voor 49% gewijzigd door Cocytus op 28-07-2020 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@phantom09 Het idee om te spreiden is wellicht ingewikkeld, maar zeker zo gek nog niet toch?
Vooral als je een aardig groot vermogen hebt wil je toch wel spreiden, niet enkel over verschillende aandelen, valuta's, metalen e.d. maar ook spreiden over partijen die je vermogen beheren.
Ook al is die ene partij zo betrouwbaar, heeft een goede kredietwaardigheid, heeft een goed garantiestelsel, er kan altijd iets verschrikkelijk mis gaan en dan is het fijn dat als het mogelijk mis gaat niet jouw hele vermogen daardoor gevaar loopt.

Tegelijkertijd komt het soms ook goed uit qua kosten.
Zo is mijn plan op dit moment om het gedeelte aan '' passief, saai beleggen '' bij Fitvermogen te doen, losse aandelen die beschikbaar zijn bij Trading212 en niet geliefd zijn bij shorters bij Trading212 te doen en de rest bij Binck / aandelen die geliefd zijn om geshort te worden voor de uitleenvergoeding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
JLius schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:24:
Nu ben ik toch blij dat ik bij Bolero ben gebleven en mij door sommigen op dit forum niet heb laten verleiden tot een 'goedkope' Broker.
Je begrijpt dat een broker die hoge tarieven vraagt geen garantie is dat die zijn zaakjes wel op orde heeft? :p

Gelukkig is de kans alsnog erg klein en is dit met Degiro ( hopelijk ) een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Dus er zijn enkele die asap weggaan bij DeGiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Cocytus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:26:
[...]

Ik weet niet zeker of ik je laatste zin begrijp; bij uitlenen is DeGiro altijd je counterparty dus het gaat wel degelijk om het risico dat DeGiro zelf failliet gaat (deze discussie hebben we in dit topic in het verleden al eens uitgebreid gevoerd).
Ik bedoel dat op de lener nog steeds de verplichting rust om de aandelen weer terug te geven. Dat is niet anders wanneer DEGIRO zelf failliet zou gaan.

Indien de vermogensscheiding op orde is (wat nu verre van zeker is), wordt het tegenpand bewaard in het afgescheiden vermogen. Dat zou geen belemmering mogen vormen voor de teruggave.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:33:
Ik heb geen alternatief voor mijn pensioenrekening (althans, als ik vast houd aan de wens om vrij te kunnen beleggen). Anders was ik al lang voor deze kwestie weg ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:34:
[...]

Ik heb geen alternatief voor mijn pensioenrekening (althans, als ik vast houd aan de wens om vrij te kunnen beleggen). Anders was ik al lang voor deze kwestie weg ;)
BND niet goed genoeg?
Ah ok.

Bij BND kan je wel kiezen welke fonds en een percentage toekennen. Dus 90% op unhedged Vanguard en 10% Euro obligaties is mogelijk. Je kan niet zelf kopen/verkopen van losse aandelen als je dat bedoeld.

[ Voor 26% gewijzigd door Qunix op 28-07-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

.

[ Voor 100% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2020 21:36 . Reden: niet meer relevant na edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:33:
[...]

Ik bedoel dat op de lener nog steeds de verplichting rust om de aandelen weer terug te geven. Dat is niet anders wanneer DEGIRO zelf failliet zou gaan.
Dat klopt. Terug te geven aan DeGiro. Niet aan jou als uitlener. Wat ik zei, deze discussie hebben we tot in den treure gevoerd. Bij het uitlenen van aandelen via je broker is je broker al-tijd je counterparty. Niet de partij die de aandelen inleent. Gevolg daarvan is dat voor jou als uitlener niet relevant is wat er met de inlener gebeurt, maar alleen wat er met je broker gebeurt. Gaat DeGiro failliet dan komt jouw aandeel toe aan de failliete boedel van DeGiro. Dit vrij basale aspect van het uitlenen van aandelen lijkt niemand te snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Longcat schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:21:
[...]

Zoals Zr40 ook aangaf staat IB internationaal goed bekend en zijn ze redelijk competitief geprijsd. Degiro maakt al sinds oprichting 'stappen om zaken te verbeteren'. Prima (nou ja..) partij om een beetje vermogen op te bouwen. Volgens mij ben je onder de 20k beschermd tegen fratsen van je broker omtrent vermogensscheiding.
De vraag is waarom je zou willen 'beginnen' bij DeGiro met het idee later naar een andere broker over te stappen. Ja, je bespaart in het begin misschien een paar euro aan transactiekosten. Maar effecten wegboeken bij DeGiro gaat tegen de 'kostprijs', met een minimum (!) van 100 euro per regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Qunix schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:33:
1 ding is zekers, het zet mij aan het denken om mijzelf in te dekken door toch weer een rekening bij Lynx te openen. Alle nieuwe inleg gaat dan daar naar toe. Ook mijn afbouw van Robeco gaat daar naar toe.
Alleen zit ik dan straks bij 2 brokers. Is dat veilig genoeg?

Stel dat DeGiro nu failliet gaat, is Flatex dan aansprakelijk? Of is de deal nog niet helemaal rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Cocytus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:37:
[...]

De vraag is waarom je zou willen 'beginnen' bij DeGiro met het idee later naar een andere broker over te stappen. Ja, je bespaart in het begin misschien een paar euro aan transactiekosten. Maar effecten wegboeken bij DeGiro gaat tegen de 'kostprijs', met een minimum (!) van 100 euro per regel.
Soms vergoeden andere brokers de gemaakte kosten. Weet iemand een broker die dat doet voor hoge bedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Of hopen op dat ze in de toekomst de boel wel op orde gaan hebben, wie weet...
Ze zijn overgenomen door Flatex die hier op hun Nederlandse platform er wel een zootje van hebben gemaakt m.i. maar in Duitsland staan ze best goed bekend.
Wie weet krijgen ze alles weer op de goede rit, dat ze dat '' geldmarktfonds '' eruit hebben gegooid is al een goed begin.
Maar ik ben bang dat dit op ten duur ten koste gaat van het andere goede aspect van DeGiro: de kosten.
Dan wil je wellicht alsnog overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
phantom09 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:38:
[...]

Stel dat DeGiro nu failliet gaat, is Flatex dan aansprakelijk? Of is de deal nog niet helemaal rond?
FlatEX is Duitsland, dus eigenlijk zijn ze dan "van AFM af"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:40:
[...]

Soms vergoeden andere brokers de gemaakte kosten. Weet iemand een broker die dat doet voor hoge bedragen?
Binck doet tot €25 zover ik weet, mag je alsnog €75 zelf betalen.

Mocht je een regel van VWRL bijvoorbeeld overzetten is dat op zich ook niet zo'n heel groot probleem.
Maarja €100 per regel, het blijft alsnog 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door JohanNL op 28-07-2020 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Dat klopt. Terug te geven aan DeGiro. Niet aan jou als uitlener. Wat ik zei, deze discussie hebben we tot in den treure gevoerd. Bij het uitlenen van aandelen via je broker is je broker al-tijd je counterparty. Niet de partij die de aandelen inleent. Gevolg daarvan is dat voor jou als uitlener niet relevant is wat er met de inlener gebeurt, maar alleen wat er met je broker gebeurt. Gaat DeGiro failliet dan komt jouw aandeel toe aan de failliete boedel van DeGiro. Dit vrij basale aspect van het uitlenen van aandelen lijkt niemand te snappen.
Je hebt mijn edit gemist - indien DEGIRO het goed zou doen zou het onderpand voor de lening ook afgescheiden moeten zijn. Je krijgt dan weliswaar je aandelen niet terug, maar het onderpand zou het verlies al grotendeels moeten beperken.

Maar inmiddels weten we dat ze het niet goed doen dus dit maakt niets meer uit.

En ik geef toe dat ik misschien iets teveel kijk naar hoe het bij IB gebeurt. Slechte gewoonte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Qunix schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:41:
[...]

FlatEX is Duitsland, dus eigenlijk zijn ze dan "van AFM af"...
Klopt, maar dan heb je de BaFin die het behoort te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:42:
[...]

Je hebt mijn edit gemist - indien DEGIRO het goed zou doen zou het onderpand voor de lening ook afgescheiden moeten zijn. Je krijgt dan weliswaar je aandelen niet terug, maar het onderpand zou het verlies al grotendeels moeten beperken.

Maar inmiddels weten we dat ze het niet goed doen dus dit maakt niets meer uit.

En ik geef toe dat ik misschien iets teveel kijk naar hoe het bij IB gebeurt. Slechte gewoonte :)
Ja, normaal gesproken zijn er beschermingsconstructies. Die nemen dat risico echter niet geheel weg, zoals je zelf ook zegt. Overigens maakt DeGiro niet eens bekend waar het onderpand uit bestaat, in tegenstelling tot partijen als IB en Binck. Zoals ik een kleine anderhalf jaar geleden al zei, voor 0,075% extra rendement ga ik niet het risico nemen dat DeGiro de boel verprutst en ik een deel van m'n geld kwijt ben, en/of maanden, zo niet jaren moet wachten tot ik het terug heb: Cocytus in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8".

En inderdaad wat je zegt, daar komt nu dus bij dat DeGiro de beschermingsconstructie niet op orde had, waardoor je - overigens nog geheel los van securities lending - een gigantisch risico liep als je bij hun zat. Wie nu nog DeGiro aanraadt vanwege de lage tarieven is imho gewoon niet goed wijs. Hun eigen fonds had een week lang een gemiddeld dekkingstekort van 38%! Als ik het zo hoor, zouden ze in die tijd zomaar eens langs de rand van de afgrond kunnen zijn gescheerd. En daar zou je dan je pensioenpot bij stallen? 7(8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Cocytus op 28-07-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:42:
[...]

Binck doet tot €25 zover ik weet, mag je alsnog €75 zelf betalen.

Mocht je een regel van VWRL bijvoorbeeld overzetten is dat op zich ook niet zo'n heel groot probleem.
Maarja €100 per regel, het blijft alsnog 8)7
Heb meer dan 60 regels over te zetten ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:41:
[...]

Of hopen op dat ze in de toekomst de boel wel op orde gaan hebben, wie weet...
Ze zijn overgenomen door Flatex die hier op hun Nederlandse platform er wel een zootje van hebben gemaakt m.i. maar in Duitsland staan ze best goed bekend.
Wie weet krijgen ze alles weer op de goede rit, dat ze dat '' geldmarktfonds '' eruit hebben gegooid is al een goed begin.
Maar ik ben bang dat dit op ten duur ten koste gaat van het andere goede aspect van DeGiro: de kosten.
Dan wil je wellicht alsnog overstappen.
Aandelen kopen bij Flatex kost € 3,50. Hey, is alweer aangepast € 3,90. Ik sta er niet raar van op te kijken als straks alles rond is met DeGiro/Flatex het € 4,- kost om aandelen te kopen bij DeGiro (en Flatex wordt opgeheven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Bestaan "IOU Notes" in Nederland/Europa? (https://www.investopedia.com/terms/i/iou.asp)

Robert ziet dit als "good debt" en dus is het een asset. Geen idee wat het precies is, behalve een soort van certificaat dat je debt hebt op iets. Oftewel een lening, maar dan een specifieke ofzo?

[ Voor 9% gewijzigd door Qunix op 28-07-2020 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:48:
[...]

Heb meer dan 60 regels over te zetten ;(
Waarschijnlijk is voor jou de beste optie dan (al dan niet gefaseerd) verkopen en gelijktijdig aankopen bij een andere broker. Redelijk wat werk maar zeer waarschijnlijk goedkoper dan 60x €100. Hierom is het dus zo belangrijk om meteen bij een broker te zitten waar je vertrouwen in hebt.
Qunix schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:01:
Bestaan "IOU Notes" in Nederland/Europa? (https://www.investopedia.com/terms/i/iou.asp)

Robert ziet dit als "good debt" en dus is het een asset. Geen idee wat het precies is, behalve een soort van certificaat dat je debt hebt op iets. Oftewel een lening, maar dan een specifieke ofzo?
"IOU" spreek je uit als "I owe you" oftewel 'je krijgt nog geld van mij'. Als ik jou €25 uitleen en jij geeft mij een briefje waarop staat dat ik nog €25 van je krijg heb ik een IOU in handen. Het is geen formeel of gereguleerd begrip of zo. Verder snap ik niet zo goed waar je heen wil met deze vraag :+

[ Voor 63% gewijzigd door Cocytus op 28-07-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:15
Qunix schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:01:

Een obligatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:55:
[...]

Aandelen kopen bij Flatex kost € 3,50. Hey, is alweer aangepast € 3,90. Ik sta er niet raar van op te kijken als straks alles rond is met DeGiro/Flatex het € 4,- kost om aandelen te kopen bij DeGiro (en Flatex wordt opgeheven).
Het was nooit €3,50 zover ik weet, was gelijk €3,90 geworden.
Sowieso niet te vergelijken met andere brokers die beschikbaar zijn in Nederland omdat alle orders via een andere beurs lopen: Tradegate.
En die Tradegate beurs die hanteert op heel veel effecten een verhoogde spread, waardoor je indirect nog meer kosten maakt.
Op een aandeel BAM was het volgens mij zelfs zo dat er een extra spread van 2 cent op zat, dus een ordertje van 5000x BAM van zo'n €8000 zou je sowieso al €100 aan indirecte transactiekosten gaan opleveren.

Wat ze gaan doen met Flatex is onduidelijk.
Ze hadden het wel eens over het samenvoegen van beide platformen DeGiro en Flatex maar ze zouden ook net zo goed alles van Flatex kunnen overzetten naar DeGiro, waardoor het Flatex platform zoals we die nu kennen in Nederland ophoudt te bestaan.
Ze zijn in ieder geval nog wel bezig met Flatex het op een soort van manier te verbeteren, site wordt namelijk nog wel wat geupdate en ik kreeg een paar dagen geleden nog bericht dat mijn '' FlatKrediet '' was verhoogd ( hoera :+ )
Dus helemaal dood is het platform nog niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:08:
[...]

Wat ze gaan doen met Flatex is onduidelijk.
Ze hadden het wel eens over het samenvoegen van beide platformen DeGiro en Flatex maar ze zouden ook net zo goed alles van Flatex kunnen overzetten naar DeGiro, waardoor het Flatex platform zoals we die nu kennen in Nederland ophoudt te bestaan.
Ze zijn in ieder geval nog wel bezig met Flatex het op een soort van manier te verbeteren, site wordt namelijk nog wel wat geupdate en ik kreeg een paar dagen geleden nog bericht dat mijn '' FlatKrediet '' was verhoogd ( hoera :+ )
Dus helemaal dood is het platform nog niet!
Flatex ziet erg simpel uit en de website is niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
phantom09 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:55:
[...]

Verrek ja dat is waar ook, sinds 1 juni. Het heeft nu ook weinig zin om iets met Flatex te blijven doen. Was leuk om wat kleine dingetjes mee te kopen zonder transactiekosten. En wel het nadeel van die brakke app en tradegate. Ik vraag me wel af wat ze nu met Flatex gaan doen. Helemaal overzetten naar degiro, of het onderliggende systeem van degiro gebruiken voor flatex.nl? Of zouden ze alles toch maar zo laten als het nu is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 21:25
Inmiddels met wat voorwerk begonnen. Met het profiel van redelijk actieve handelaar in alleen ETF's en een paar optiecontracten loop ik voor het eerste relatief leeg op transactiekosten bij veel brokers. ING zelf beleggen waarbij geen transactiekosten voor trackers worden gerekend is dan ineens best aantrekkelijk. Nadeel ten opzichte van DEGIRO, hogere kosten. Maar voordelen zijn er ook, namelijk niet beperkt tot kernselectie trackers (als ik het allemaal goed gelezen heb) en betrouwbare partij. En eigenlijk zijn de kosten dan beperkt tot 0,24% tot 100k en daarna 0,12% over het meerdere. En nog wat vaste kosten van 20 euro en zeg 10 euro voor wat optiecontracten. Dat is natuurlijk niet niks, maar ik kom met mijn profiel al snel tot het dubbele of driedubbele bij andere brokers.

Mis ik iets in dit eerste voorwerk? Dat ik bij zeg 50+ transacties in trackers met vrij hoge bedragen allereerst moet focussen op transactiekosten en minder op de basisfee? Gegeven dat ik uiteindeljjk weg wil bij DEGIRO? Moet zeggen dat ik er wel wat tegen op zie, gaat mijn derde betaalrekening worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je actief handelt komt IB (en dan niet via een reseller!) meestal als goedkoopste uit de vergelijking. Met 50+ per maand heb je niet eens last van de minimum activity fee :P

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
[...]

Misschien een domme vraag, maar is dat ook relevant voor ETF's zoals VWRL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja. Die kunnen ook uitgeleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Nee, hij heeft het wel apart over "bonds".
Cocytus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:02:
[...]

"IOU" spreek je uit als "I owe you" oftewel 'je krijgt nog geld van mij'. Als ik jou €25 uitleen en jij geeft mij een briefje waarop staat dat ik nog €25 van je krijg heb ik een IOU in handen. Het is geen formeel of gereguleerd begrip of zo. Verder snap ik niet zo goed waar je heen wil met deze vraag :+
Ah! Dat was de missing link. Hij schrijft in zijn boek apart "bonds" en dus ook IOU. Verder zegt hij dat dit "goede schuld" is, maar ik snapte niet wat een "IOU" was en of het een product is wat alleen in de US bestaat bijvoorbeeld. Het is dus een contract eigenlijk, nu snap ik de schrijver wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Qunix op 29-07-2020 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:13:
Als je actief handelt komt IB (en dan niet via een reseller!) meestal als goedkoopste uit de vergelijking. Met 50+ per maand heb je niet eens last van de minimum activity fee :P
Je hebt:

https://www.interactivebrokers.eu
https://www.interactivebrokers.co.uk
https://www.interactivebrokers.com/en/home.php

Welk moet je nou hebben?

Daarnaast zie ik dat de kosten laag zijn, alleen is dit nou voor particulieren of voor instituten?

https://www.interactivebrokers.eu/en/index.php?f=47208
https://www.interactivebr...dex.php?f=39753&p=stocks1

1 dollar per order +0.005 per share.

Wie houdt er toezicht?
En wat als ze failliet gaan, bij wie kan ik aankloppen?

Wie kent nederlandse brokers waar je geen fee hoeft te betalen voor de rekening?

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 29-07-2020 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@phantom09 Bux Zero is een Nederlandse broker waar je geen service fee / bewaarloon betaalt, maar het aanbod daar is erg beperkt.
Dat is volgens mij naast DeGiro de enige.

Ik denk dat als je een volwaardig alternatief wilt, die Nederlands is, dat Binck dan de beste optie is.
De service fee die ze daar rekenen kun je voor een gedeelte terug krijgen door minimaal nog €2500 op een Binck fundcoach rekening te hebben staan.
Hiertoe wordt je ook wel zo'n beetje gedwongen omdat de kosten van zo'n binck fundcoach rekening met een saldo van €2500 - €3000 lager zijn dan de service fee die je terug krijgt.
Daarnaast dan " gratis " upgrade naar hun duurdere beleggingspakket; Binck blue.

De kosten in zijn geheel bij Binck kun je dan wel weer wat temperen door securities lending aan te zetten; je aandelen uit te lenen net zoals bij DeGiro.
Alleen gaat de helft van de opbrengst naar jou :)
Op deze manier heb ik mijn Binck rekening nu ook volledig " gratis "
Maar ditzelfde kan ook bij IB en dan kunnen de kosten netto toch alsnog een stuk lager voor je zijn, het is maar net wat je wilt.

[ Voor 73% gewijzigd door JohanNL op 29-07-2020 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
[...]
Volgens mij kun je bij iedere broker en bank ook handmatig inleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 29-07-2020 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:38:
[...]
1 ding is zekers, het zet mij aan het denken om mijzelf in te dekken door toch weer een rekening bij Lynx te openen.
Ik zit bij Lynx. Achteraf gezien had ik liever direct bij IB gezeten dan bij een reseller. Als je eenmaal voor Lynx kiest kun je niet meer overstappen, je moet dan eerst een tijd wachten (ik dacht 1 jaar?).

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 29-07-2020 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 21:25
Zr40 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:13:
Dank voor je antwoord. Ik bedoel zeg 50 transacties per jaar haha. En alleen trackers. Ik doe niks in individuele aandelen. Dat laatste zou ING aantrekkelijk maken, verrassend genoeg. Maar wie weet zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 13:53
Maar dat rapport van de AFM refereert naar een situatie van een paar jaar geleden als ik het goed begrijp.

Zo’n rapport bevestigt dat er zaken toen niet goed gedaan werden, maar hoe weet je dat het nu wel goed gaat of dat het bij bijv een grootbank wel goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
En Flatex heeft een bankvergunning. Niet dat dat veel hoeft te zeggen maar wellicht zijn deze negatieve berichten niet meer van toepassing op DeGiro na de overname?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 02:02:
@phantom09 Bux Zero is een Nederlandse broker waar je geen service fee / bewaarloon betaalt, maar het aanbod daar is erg beperkt.
Dat is volgens mij naast DeGiro de enige.

Ik denk dat als je een volwaardig alternatief wilt, die Nederlands is, dat Binck dan de beste optie is.
De service fee die ze daar rekenen kun je voor een gedeelte terug krijgen door minimaal nog €2500 op een Binck fundcoach rekening te hebben staan.
Hiertoe wordt je ook wel zo'n beetje gedwongen omdat de kosten van zo'n binck fundcoach rekening met een saldo van €2500 - €3000 lager zijn dan de service fee die je terug krijgt.
Daarnaast dan " gratis " upgrade naar hun duurdere beleggingspakket; Binck blue.

De kosten in zijn geheel bij Binck kun je dan wel weer wat temperen door securities lending aan te zetten; je aandelen uit te lenen net zoals bij DeGiro.
Alleen gaat de helft van de opbrengst naar jou :)
Op deze manier heb ik mijn Binck rekening nu ook volledig " gratis "
Maar ditzelfde kan ook bij IB en dan kunnen de kosten netto toch alsnog een stuk lager voor je zijn, het is maar net wat je wilt.
Hoezo gratis? Je krijgt 3,50, terwijl de kosten minimaal 1,58 zijn. Totale kosten -1,92 euro. Daarvoor kan je niet zo’n grote portefeuille gratis wegzetten bij Binck, of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

.co.uk, maar het maakt niet uit. Bij aanmelding kom je vanzelf bij de entiteit uit die het meest geschikt is voor je op basis van land waar je woont.

.eu is nieuw. Ik verwacht dat tegen het eind van de Brexit overgangsperiode Europese klanten overgezet gaan worden naar deze Luxemburgse entiteit.
Daarnaast zie ik dat de kosten laag zijn, alleen is dit nou voor particulieren of voor instituten?

https://www.interactivebrokers.eu/en/index.php?f=47208
https://www.interactivebr...dex.php?f=39753&p=stocks1
De kosten zijn voor iedereen hetzelfde. Je kan wel kiezen tussen 'fixed' pricing en 'tiered' pricing. Fixed is eenvoudig te berekenen, maar tiered is meestal goedkoper. Bij tiered heb je ook nog volumekorting, maar daar krijg je als particulier waarschijnlijk niet mee te maken. :P Ik betaal met tiered ongeveer $0.35 per US aandelentransactie.

Vergeet niet de minimale kosten per maand ($10 indien accountwaarde onder $100k) en de kosten voor de koersdata ($4.50 voor US aandelen, $1.50 voor US opties, € 3 voor Euronext) mee te nemen in je vergelijking. Betaalde koersdata is niet verplicht, zonder krijg je gratis 15 min delayed data.
Wie houdt er toezicht?
In geval van de UK entiteit, dat is de FCA, de Britse AFM. Indirect heb je ook toezicht van de SEC, want de daadwerkelijke handel op US beurzen wordt door de US entiteit uitgevoerd, en die bewaren ook je effecten. Zie ook https://ibkr.info/article/2012
En wat als ze failliet gaan, bij wie kan ik aankloppen?
De FCA is je eerste aanspreekpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:20:
En Flatex heeft een bankvergunning. Niet dat dat veel hoeft te zeggen maar wellicht zijn deze negatieve berichten niet meer van toepassing op DeGiro na de overname?
Waarom? Ook met een bankvergunning via Flatex moet DEGIRO zich nog steeds houden aan de wettelijke eisen.

Die bankvergunning zorgt er alleen voor dat die geldmarktfondsen niet meer nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:57:
[...]

Waarom? Ook met een bankvergunning via Flatex moet DEGIRO zich nog steeds houden aan de wettelijke eisen.

Die bankvergunning zorgt er alleen voor dat die geldmarktfondsen niet meer nodig zijn.
Flatex is mogelijk een professionelere partij dan het oude DeGiro. Het is speculatie natuurlijk maar het is mogelijk dat er een nieuwe (professionelere) wind waait door DeGiro sinds de overname. Ik neem aan dat ze in Duitsland niet zo maar bankvergunningen uitdelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 29-07-2020 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@eMiz0r AMD op de na beurs goed gestegen. Gebeurt niet vaak na het bekend maken van de cijfers. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als de beurs weer open gaat in de US.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:28:
@eMiz0r AMD op de na beurs goed gestegen. Gebeurt niet vaak na het bekend maken van de cijfers. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als de beurs weer open gaat in de US.
+6.6% in Duitsland momenteel. maar beurssentiment is vandaag bearish, dus kan er makkelijk weer uitlopen in de loop van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Momenteel beleg ik elke maand een vast bedrag in VWRL en VUSA bij DeGiro.
Gezien de recente berichtgeving heb ik besloten om hier afscheid van te nemen en een alternatief te zoeken.

Voor zover ik nu kan beoordelen lijkt Binck Fundcoach het beste alternatief. Vanwege periodiek beleggen betaal je geen transactie kosten, maar wel een Service fee van 0,18% per jaar.

- Weet iemand wat de kosten zijn voor Dividend bij Binck Fundcoach?
- Heeft iemand een beter alternatief? Ik heb de andere helft van mijn vermogen bij FitVermogen staan, ik wil graag deze spreiding houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
DJ-B schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:32:
Momenteel beleg ik elke maand een vast bedrag in VWRL en VUSA bij DeGiro.
Gezien de recente berichtgeving heb ik besloten om hier afscheid van te nemen en een alternatief te zoeken.

Voor zover ik nu kan beoordelen lijkt Binck Fundcoach het beste alternatief. Vanwege periodiek beleggen betaal je geen transactie kosten, maar wel een Service fee van 0,18% per jaar.

- Heeft iemand een beter alternatief? Ik heb de andere helft van mijn vermogen bij FitVermogen staan, ik wil graag deze spreiding houden.
Van wat ik kan vinden worden er geen kosten gerekend bij de uitkering van dividend.

Alternatieven zijn er zat, de grootbanken icm Northern Trust indexfondsen, Meesman, FitVermorgen, Centraal Beheer, Binck Fundcoach, Lynx, IB. Keuze genoeg en een leuke exercitie om te verkennen welke broker + effecten combo het beste bij elkaar past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Miki schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:41:
[...]

Van wat ik kan vinden worden er geen kosten gerekend bij de uitkering van dividend.

Alternatieven zijn er zat, de grootbanen icm Northern Trust indexfondsen, Meesman, FitVermorgen, Centraal Beheer, Binck Fundcoach, Lynx, IB. Keuze genoeg en een leuke exercitie om te verkennen welke broker + effecten combo het beste bij elkaar past :)
Dank je Miki, ik ben eigenlijk specifiek op zoek naar de mogelijkheid voor VWRL en VUSA. Voor zover ik kan nagaan lijkt Binck Fundcoach de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
DJ-B schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:32:
Ik moest even zoeken waar de vraag vandaan komt, maar kennelijk houdt DeGiro een klein deel van de dividend achter als vergoeding. Binck Fundcoach doet dat niet. Er is een 0,18%/jaar service fee en daar verdienen ze hun geld mee (en het moment dat je gaat verkopen, wat dat is niet gratis).

Periodieke transacties zijn gratis. Je kunt transacties op de 4de en de 28ste laten uitvoeren (Je kunt dus ook bijv. VWRL op zowel de 4de als de 28ste kopen zonder kosten). De periodieke orders kun je op elk moment annuleren, dus ook eenmalige aankopen kun je in principe gratis doen. Je kunt alleen niet timen wanneer er wordt aangekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAlpha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:48
DJ-B schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:44:
[...]

Dank je Miki, ik ben eigenlijk specifiek op zoek naar de mogelijkheid voor VWRL en VUSA. Voor zover ik kan nagaan lijkt Binck Fundcoach de beste keuze.
ING is ook niet een slechte optie. Je hebt alleen de service fee van 0,24% per jaar tot 100K. ETF en fondsen kopen/verkopen is gratis. Je moet maar eens kijken wat de kosten zijn voor verkoop bij Binck mocht je er ooit wegwillen.

Hier staat mijn handtekening, als het goed is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:20
AceAlpha schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:01:
[...]

ING is ook niet een slechte optie. Je hebt alleen de service fee van 0,24% per jaar tot 100K. ETF en fondsen kopen/verkopen is gratis. Je moet maar eens kijken wat de kosten zijn voor verkoop bij Binck mocht je er ooit wegwillen.
En bij ING betaal je €20 per jaar aan servicekosten.

Ik denk er ook over om mijn DeGiro stop te zetten en verder te gaan bij ING met NT. Alleen voor wat losse aandelen hou ik DeGiro nog aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
[...]

Ik beleg zelf bij ING maar naast de service fee van 0,24 ben je ook nog €20 per jaar kwijt aan het hebben van een beleggingsrekening. Daarentegen kun je dus wel gratis beleggingsfondsen en ETF's aankopen, bij ABN bijvoorbeeld alleen beleggingsfondsen. Het assortiment ETF's is echter niet uitgebreid dus zoek eerst goed uit of de gewenste ETF's worden aangeboden door ING.
Je kunt via deze pagina effecten zoeken. Het beste is om op ISIN te zoeken, ING hanteert soms andere namen dan die over het algemeen gehanteerd worden in diverse fora.

Zelf zou ik als je bij ING gaat beleggen overstappen naar de Northern Trust fondsen, dan kun je een deel van de hoge kosten terugverdienen ivm dividend efficiënte fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Bedankt voor alle reacties, ik ga eens op onderzoek uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Skyaero schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:44:
[...]
Ik moest even zoeken waar de vraag vandaan komt, maar kennelijk houdt DeGiro een klein deel van de dividend achter als vergoeding.
Volgens mij alleen bij de custody account. Dividend ontvangen op een basic account is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Pistachenootje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:23:
[...]

Volgens mij alleen bij de custody account. Dividend ontvangen op een basic account is gratis.
Dat is correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
DJTimo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:31:
[...]

+6.6% in Duitsland momenteel.
Waar kijk je dan naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Xetra en Frankfurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Qunix schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 00:38:
[...]

Nee, hij heeft het wel apart over "bonds".

[...]

Ah! Dat was de missing link. Hij schrijft in zijn boek apart "bonds" en dus ook IOU. Verder zegt hij dat dit "goede schuld" is, maar ik snapte niet wat een "IOU" was en of het een product is wat alleen in de US bestaat bijvoorbeeld. Het is dus een contract eigenlijk, nu snap ik de schrijver wel.
Neem dat boekje (en dan zeker de stukken over investeren) niet te serieus. ;) Wat ik waardevol vond uit het boek:
- Zie jezelf als een business waar je aan bouwt
- Mindset (hoe kan ik dit betalen i.p.v. ik kan dit niet betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Thanks, nooit geweten dat AMD daar ook een notering heeft :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bijna alles wordt daar verhandeld. Zelfs Fastned. :P

Die beurs wil graag dat alles bij hen verhandelbaar is. Is iets anders dan een notering trouwens.

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 29-07-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Longcat schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:56:
[...]

Neem dat boekje (en dan zeker de stukken over investeren) niet te serieus. ;) Wat ik waardevol vond uit het boek:
- Zie jezelf als een business waar je aan bouwt
- Mindset (hoe kan ik dit betalen i.p.v. ik kan dit niet betalen)
Snap ik :)

Al was IOU een nieuwe term voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Over Fastned gesproken - de huidige obligatieronde is gesloten, er is voor minstens 13,3 miljoen geplaatst. Daarnaast is voor 2,7 miljoen aan obligaties uit 2016 en 2017 'verlengd' (lees: omgeruild voor nieuwe obligaties uit deze ronde) naar keuze van de obligatiehouder. Het gaat om ongeveer een kwart van de obligaties uit die periode. Deze zouden anders in 2021/2022 aflopen.

https://fastnedcharging.c...ro-op-voor-verdere-groei/

Morgen publicatie halfjaarcijfers.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 29-07-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
[...]

Je moet maar eens kijken wat de kosten zijn voor verkoop bij Binck mocht je er ooit wegwillen.
Zet er dan ook bij wat Binck rekent. Nu lijk je te willen suggereren dat dit een hele dure grap zou zijn, maar dat is niet helemaal juist. Overboeken kost €25 per regel. Dat is slechts een kwart van wat DeGiro als minimum rekent, en wordt zeer waarschijnlijk volledig gedekt door je nieuwe broker (ING vergoedt tot €50 per regel; ABN vergoedt maximaal €1500 totaal). Andere partijen (o.a. ABN, ING) maken de kosten die ze rekenen voor het overboeken niet eens openbaar. Binck doet het dus gewoon goed.
Pistachenootje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:07:
[...]

Flatex is mogelijk een professionelere partij dan het oude DeGiro. Het is speculatie natuurlijk maar het is mogelijk dat er een nieuwe (professionelere) wind waait door DeGiro sinds de overname. Ik neem aan dat ze in Duitsland niet zo maar bankvergunningen uitdelen.
*Kuch* Wirecard *Kuch*

[ Voor 24% gewijzigd door Cocytus op 29-07-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Cocytus schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Zet er dan ook bij wat Binck rekent. Nu lijk je te willen suggereren dat dit een hele dure grap zou zijn, maar dat is niet helemaal juist. Overboeken kost €25 per regel. Dat is slechts een kwart van wat DeGiro als minimum rekent, en wordt zeer waarschijnlijk volledig gedekt door je nieuwe broker (ING vergoedt tot €50 per regel; ABN vergoedt maximaal €1500 totaal). Andere partijen (o.a. ABN, ING) maken de kosten die ze rekenen voor het overboeken niet eens openbaar. Binck doet het dus gewoon goed.
Dat valt inderdaad best mee. Daarnaast is verkoop van DeGiro kernselectie gratis (toch?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DJ-B schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:30:
[...]

Dat valt inderdaad best mee. Daarnaast is verkoop van DeGiro kernselectie gratis (toch?)
Ja, als het de eerste transactie is in dat effect deze maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
DJ-B schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:30:
[...]

Ik heb vorig jaar mijn gehele portefeuille verkocht bij DeGiro op de eerst volgende maand en kort daarop bij ING mijn portefeuille weer opgebouwd. Wellicht dat ik wat koersverlies heb geleden maar die paar dagen heb ik voor lief genomen, €100 per regel aftikken om vervolgens de helft vergoed te krijgen was een slechtere optie. Soms moet je letterlijk door schade en schande wijs worden :)

Met dat betreft heeft DeGiro hier vanaf het begin goed op geanticipeerd dat als je eenmaal binnen was het moeilijker is om even over te stappen vanwege de hoge overschrijf kosten per regel en dat voor de broker met de laagste kosten.
Pagina: 1 ... 157 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.