Meerdere dingen, zoals mogelijk binnenkort level 5 autonoom rijden certificaat (en zij zijn dan de eerste), bevestiging van 'battery day' in september, het gerucht dat er in september ook een split gaat komen, bevestiging dat Q2 cijfers enorm positief uitpakken, bevestiging dat de Chinese fabriek vele malen efficiënter draait én dat het qua kosten minder is dan de fabriek in de VS, en bovenal mogelijk winst maken in Q3 en dus in de S&P 500 zullen komen.Santee schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:59:
Wat is er precies aan de hand met Tesla, hoe hard gaat deze bubbel? Al zoveel gestegen en dan nu weer +11%?
Ik zeg niet dat we nu in een bubbel zitteneMiz0r schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:13:
[...]
Helder, maar hebben we die bubbel dan niet in Q1 gehad met de crash in Q2 als gevolg?
En als ik het hier zo teruglees stapt volgens mij wel 90% in ETFs, niet bepaald sterk beweegbare producten. Als veel spaargeld zijn weg gaat vinden naar ETFs waarbij (nog steeds) professionele beleggers je investering beheren, denk dat dat juist een goed iets is wat aandelen structureel een boost kan geven.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Dat verklaart vooral de stijging eerder deze week, volgens mij is het niet shorts die hun verlies nemen aangezien die na de laatste piek een dal verwacht hadden. Ik heb nog nooit een aandeel zo hard zien stijgen en vervolgens enkele dagen stabiel.Qunix schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:05:
[...]
Meerdere dingen, zoals mogelijk binnenkort level 5 autonoom rijden certificaat (en zij zijn dan de eerste), bevestiging van 'battery day' in september, het gerucht dat er in september ook een split gaat komen, bevestiging dat Q2 cijfers enorm positief uitpakken, bevestiging dat de Chinese fabriek vele malen efficiënter draait én dat het qua kosten minder is dan de fabriek in de VS, en bovenal mogelijk winst maken in Q3 en dus in de S&P 500 zullen komen.
Autonomy level 5 geloof ik niet, eerst maar 4 laten zien. Level 5 is geen stuur meer want het werkt overal en altijd.
Uiteraard eerst zien dan geloven, maar de markt reageert er wel op:Deveon schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:36:
[...]
Autonomy level 5 geloof ik niet, eerst maar 4 laten zien. Level 5 is geen stuur meer want het werkt overal en altijd.
https://www.msn.com/en-gb...ogy-musk-says/ar-BB16vTjE
https://www.thestreet.com...on-tesla-level-5-autonomy
Vreemd dat we daarvoor moeten wachten tot Amerika open is, want dit nieuws was vanmorgen al bekend, maar op Duitsland deed Tesla vandaag "maar " +2.3%Qunix schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:53:
[...]
Uiteraard eerst zien dan geloven, maar de markt reageert er wel op:
Ik zie dit vaker voorbij komen de laatste weken, maar wat maakt het uit of je onderdeel bent van de S&P500?Qunix schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:05:
[...] en bovenal mogelijk winst maken in Q3 en dus in de S&P 500 zullen komen.
Of is dat puur een prestige ding?
Het vermeende prijsopdrijvende effect (in ieder geval op de korte termijn) van het toegevoegd worden aan een index, waarmee alle indexvolgers automatisch een stukje zullen kopen.Trasos schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:59:
[...]
Ik zie dit vaker voorbij komen de laatste weken, maar wat maakt het uit of je onderdeel bent van de S&P500?
Prestige sowieso. Daarnaast zullen veel indexfondsen Tesla verplicht moeten opnemen in hun portfolio. Dus korte termijn extra koopdruk.Trasos schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:59:
[...]
Ik zie dit vaker voorbij komen de laatste weken, maar wat maakt het uit of je onderdeel bent van de S&P500?
Exact, zo ken ik iemand die net begonnen is en met een paar tientjes is gaan beleggen. Heel goed dat hij het wil proberen (en hij vindt het leuk), maar als hij in paniek zijn aandelen verkoopt dan is er niks aan de hand voor de markt. En dit geldt voor de meeste beginnende beleggers. De een legt erg weinig in, de andere wat meer. Maar niemand zal meteen al zijn spaargeld omzetten naar ETF's. Dit doen de meesten in stappen en in jaren.Deveon schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:42:
[...]
Maar dat is geen gegeven. En wat als de crash opeens de bubbel veroorzaakt? Overigens ben ik nog steeds van mening dat al die nieuwe beleggers een minimale impact hebben op de miljarden (triljoenen?) die in actief beheerde (pensioen)fondsen zitten.
Edit: Gaat weer lekker omhoog vandaag bij Tesla (+10% naar $1530). Blij dat ik ze niet verkocht heb, verkooporder staat nu op 1700. Dan vond ik het overgewaardeerd worden, voor nu.
https://electrek.co/2020/...tsla-short-bet-bloodbath/
https://twitter.com/op1npo/status/1281689140304781313@GroenLinks
-leider
@JesseKlaver
wil dat bedrijven als #Unilever flink gaan betalen als ze uit Nederland vertrekken. In het geval van Unilever: tien miljard euro.
Dit wordt nog spannend voor Unilever.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik krijg FOMO gevoelens, maar ook hoogtevrees. zo zijn er adviezen voor ASML voor 380:DJTimo schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:02:
[...]
Shorts die uitgestopt worden? Of insider trading, iemand die al de earnings reports van Q2 heeft ingezien.Ik zit echt te genieten
![]()
![]()
https://www.beurs.nl/opin...gt-koersdoel-ASML-stevig/
Voor Adyen voor 1583:
https://www.beurs.nl/opin...t-koersdoel-Adyen-stevig/
Ah ja, dat klinkt wel logisch.Zr40 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:01:
[...]
Het vermeende prijsopdrijvende effect (in ieder geval op de korte termijn) van het toegevoegd worden aan een index, waarmee alle indexvolgers automatisch een stukje zullen kopen.
Is ook al bekend welk bedrijf dan uit de lijst gestoten wordt? Daar zal dan het omgekeerde voor gelden, als die trackers gaan dumpen.
Groenlinks. Mensen en bedrijven belasten en zoveel mogelijk investeren in het milieu en minder bedeelden.JohanNL schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:02:
[...]
https://twitter.com/op1npo/status/1281689140304781313
Ik weet het niet hoor, Groenlinks wil te veel.
Sja, wie dat zal zijn geen idee. Het hoeft niet persé de "laagste" op de lijst te zijn.Trasos schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:06:
[...]
Ah ja, dat klinkt wel logisch.
Is ook al bekend welk bedrijf dan uit de lijst gestoten wordt? Daar zal dan het omgekeerde voor gelden, als die trackers gaan dumpen.
Ben wel benieuwd.
O, shit, heb ik gemist dat GroenLinks een regeringspartij is geworden?JohanNL schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:02:
[...]
Koersen zijn dankzij corona flink gedaald. Nu zijn ze bijna op het oude niveau weer terug, alleen vergeet niet dat er dacht ik iets van 5000 miljard in de economie gepompt is door de FED en ECB. Dat zijn 5 amazon bedrijven.battler schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:12:
[...]
Ik zeg niet dat we nu in een bubbel zittenIk heb veel te weinig verstand van deze materie om daar iets van te vinden. Wel weet ik dat ik afgelopen week een lezing heb gehad waarbij diegene aangaf dat dit geen bubbel is omdat de huidige gang van zaken houdbaar is.
ECB (FED kan ik zo niet vinden).
https://nos.nl/artikel/22...2600-miljard-euro-op.html
Heb het net gezien bij op 1. Klaver wil dus dat Unilever belast wordt op alle mogelijke toekomstige dividenduitkeringen. Ook gaf hij aan dat er meerdere coalitie partijen hem wel zouden steunen.JohanNL schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:02:
[...]
Ja, de regering heeft nu wel spijt dat die dividend belasting niet is afgeschaft, had Rutte toch mooi gelijk toentertijd. Maar dit voorstel houdt natuurlijk nooit stand, een voorstel als dit is totaal onuitvoerbaar. Wereldwijd maakt je jezelf compleet belachelijk als je zegt dat een bedrijf wel weg mag uit je land, maar alvast belasting moet gaan betalen op alle toekomstige dividend uitkeringen.
Klaver werd bij vlagen ook compleet onderuit gehaald in de uitzending en de conclusie was dat het mooi was bedacht, maar totaal onuitvoerbaar en onredelijk.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Tesla maakte begin van de week 0,7% van de totale S&P uit als ze erin zaten, inmiddels nog iets hoger. Alle S&P gerelateerde fondsen moeten dan voor 0,7% van hun totale portfolio in Tesla gaan zitten. De enige vraag is hoe snel ze dat gaan doen (maand? kwartaal? jaar? langer?). Het zal niet vaak gebeurt zijn dat een top 20 bedrijf (in waarde) opeens z’n breed gevolgde lijst mag betreden (Warren Buffet adviseert de S&P500 ipv wereldwijde ETFs).Trasos schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:59:
[...]
Daarnaast lijkt er weinig aanbod in Tesla aandelen te zijn. Elon Musk heeft er natuurlijk best veel die niet mag verkopen en daarnaast houden vele vast tot de S&P notering. Zelf denk ik dat er momenteel teveel ingecalculeerd is.
Zijn dat populaire bronnen voor de “markt”? Het nieuws heb ik wel gelezen, maar de presentatie van Autonomy Day was toendertijd veel indrukwekkender. Dit is een loze belofte die hij niet waar kan maken. De eerste die dat gelooft moet ik nog tegen komen.Qunix schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:53:
[...]
Uiteraard eerst zien dan geloven, maar de markt reageert er wel op:
Als Klaver het er toch door krijgt dan zal er geen enkel buitenlands bedrijf zich meer in Nederland willen vestigen of uitbreiden. Dit wil je als overheid zijnde toch ook niet. Je moet wel reeel blijven. Je mag bedrijven gerust belasten, maar je moet niet overdrijven.evleerdam schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:14:
[...]
Heb het net gezien bij op 1. Klaver wil dus dat Unilever belast wordt op alle mogelijke toekomstige dividenduitkeringen. Ook gaf hij aan dat er meerdere coalitie partijen hem wel zouden steunen.
Ja, de regering heeft nu wel spijt dat die dividend belasting niet is afgeschaft, had Rutte toch mooi gelijk toentertijd. Maar dit voorstel houdt natuurlijk nooit stand, een voorstel als dit is totaal onuitvoerbaar. Wereldwijd maakt je jezelf compleet belachelijk als je zegt dat een bedrijf wel weg mag uit je land, maar alvast belasting moet gaan betalen op alle toekomstige dividend uitkeringen.
Klaver werd bij vlagen ook compleet onderuit gehaald in de uitzending en de conclusie was dat het mooi was bedacht, maar totaal onuitvoerbaar en onredelijk.
Als je winsten behaald dankzij je strategie heb je nooit spijt. Behalve als je bedroevend lage winsten behaald.Zr40 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:40:
Of juist dankzij.
Hier een artikel hoe een 20 jarige met $15.000, 1 miljoen heeft gemaakt en daarna weinig over hield. Puur om het feit dat hij zich waarschijnlijk niet in de materie verdiept heeft:
https://www.marketwatch.c...tVariant=ctrl&cx_artPos=1
Of een ander verhaal waarbij een een jonge trader met $ 700.000 in de schulden is geraakt:
https://www.marketwatch.c...-06-14?mod=article_inline
[ Voor 24% gewijzigd door phantom09 op 10-07-2020 23:39 ]
Je kan ook winsten halen ondanks je strategie. En wat ik in de gequote post aangaf, slechte resultaten halen dankzij je strategie.phantom09 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:35:
[...]
Als je winsten behaald dankzij je strategie heb je nooit spijt. Behalve als je bedroevend lage winsten behaald.
Soms is het onderscheid tussen 'ondanks' en 'dankzij' ook helemaal niet duidelijk.
Dat het resultaat goed of slecht is heeft vaak maar weinig te maken met de kwaliteit van de strategie. Het enige verband is dat een slechte strategie vaak (maar zeker niet altijd) tot slechte resultaten leidt.
[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 10-07-2020 23:41 ]
Ja winsten en verliezen komen in allerlei smaken. Een kritische blik op de strategie ondanks winsten lijkt me daarom altijd raadzaam.Zr40 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:38:
[...]
Je kan ook winsten halen ondanks je strategie. En wat ik in de gequote post aangaf, slechte resultaten halen dankzij je strategie.
Soms is het onderscheid tussen 'ondanks' en 'dankzij' ook helemaal niet duidelijk.
Volgens mij had Unilever nog tijdens de ophef over de afschaffing van de dividendbelasting - dus toen het plan nog niet van tafel was - al gezegd dat ze naar het VK gingen.evleerdam schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:14:
[...]
Heb het net gezien bij op 1. Klaver wil dus dat Unilever belast wordt op alle mogelijke toekomstige dividenduitkeringen. Ook gaf hij aan dat er meerdere coalitie partijen hem wel zouden steunen.
Het probleem is toch echt m.i. dat de VVD dit plan niet in hun verkiezingsprogramma had gezet en dit dus voor een lange tijd geheim heeft gehouden voor de bevolking, maarja andere discussie...
Ik denk dat het plan van Klaver wel kans kan maken omdat het pareltje Unilever toch al van plan is om Nederland te verlaten en wellicht Shell later ook.
Als ze dan niet vrijwillig willen blijven met wat '' blijven loont '' voordelen, dan maar een boete voor het weggaan.
Vraag is alleen wat dit op de langere termijn gaat betekenen.
Tenslotte speelde ook de dividendbelasting niet mee om Nederland te verlaten, aldus Unilever zelf tenminste.
[ Voor 5% gewijzigd door JohanNL op 11-07-2020 00:18 ]
Helaas geen directe bron, maar ik denk dat dit de oorzaak was van de groei van gister. Het wordt ondertussen haast een dagtaak om bij te houden waar Tesla zich allemaal mee bezig houdt, bizarre mogelijkheden tot integratie.Deveon schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:22:
[...]
Zijn dat populaire bronnen voor de “markt”? Het nieuws heb ik wel gelezen, maar de presentatie van Autonomy Day was toendertijd veel indrukwekkender. Dit is een loze belofte die hij niet waar kan maken. De eerste die dat gelooft moet ik nog tegen komen.
gewoon deze dagelijkse upates volgen. Oprecht een heel waardevol kanaal. Geen fanboy-style, in-your-face, geschreeuw, maar puur nieuwtjes en observeringen. Luister ik elke dag (duurt circa 10 minuutjes)even naar in de trein.Deveon schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:23:
[...]
Het wordt ondertussen haast een dagtaak om bij te houden waar Tesla zich allemaal mee bezig houdt, bizarre mogelijkheden tot integratie.
Ah, dank je voor de tip, deze ga ik even aan m'n subs toevoegenDJTimo schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:50:
[...]
gewoon deze dagelijkse upates volgen. Oprecht een heel waardevol kanaal. Geen fanboy-style, in-your-face, geschreeuw, maar puur nieuwtjes en observeringen. Luister ik elke dag (duurt circa 10 minuutjes)even naar in de trein.
Erm, maar die heeft wat ik plaatste gemist. Terwijl dat als aandeelhouder reuze interessant is.DJTimo schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:50:
[...]
gewoon deze dagelijkse upates volgen. Oprecht een heel waardevol kanaal. Geen fanboy-style, in-your-face, geschreeuw, maar puur nieuwtjes en observeringen. Luister ik elke dag (duurt circa 10 minuutjes)even naar in de trein.
Daarnaast spreekt het concept van dagelijks 10 minuten aan nieuws niet aan. Soms er is simpelweg geen nieuws. Toch ga ik het even proberen, thanks
Een eindafrekening bij vertrek van hoofdkantoor is niet vreemd of onuitvoerbaar. De VS heeft bijvoorbeeld zo'n regeling.evleerdam schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:14:
Interessant in deze is ook het effect op alle brievenbus hoofdkantoren. Denk bijvoorbeeld aan Fiat Chrysler wat formeel in NL gevestigd is en zo nog een stapel Italiaanse en Franse ondernemingen / holdings.
Klopt, dat is namelijk geen nieuws, maar de mening van iemand die video's aan het pompen is puur voor de ad revenue. (ik volg dat kanaal ook al eventjesDeveon schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:28:
[...]
Erm, maar die heeft wat ik plaatste gemist. Terwijl dat als aandeelhouder reuze interessant is.
Als er geen nieuws is, is de podcast gewoon wat korter, maar ik heb nog nooit de indruk gehad dat hier krampachtig gezocht werd naar dingen om de update vol te krijgen. Er is wel degelijk vrijwel èlke dag nieuws omtrent Tesla. Maar goed, give it a try. Als het je niet zint, stop je er mee.Deveon schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:28:
[...]
Daarnaast spreekt het concept van dagelijks 10 minuten aan nieuws niet aan. Soms er is simpelweg geen nieuws. Toch ga ik het even proberen, thanks
[ Voor 47% gewijzigd door DJTimo op 11-07-2020 10:11 ]
Inmiddels het orgineel gevonden:DJTimo schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:06:
[...]
Klopt, dat is namelijk geen nieuws, maar de mening van iemand die video's aan het pompen is puur voor de ad revenue. (ik volg dat kanaal ook al eventjes)
[...]
Hoezo is dit geen relevant nieuws? Een analist die aantoont dat Tesla naast de autofabrikanten ook Lyft en Uber aan kan lijkt mij wel degelijk relevant.
Dit is wel nieuws inderdaad. Ik neem ARK invest in die zin wel serieus, maar de mening van die STMP - dude met zijn reaction video is pulp imho.Deveon schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:25:
[...]
Inmiddels het orgineel gevonden:
[YouTube: Tasha Keeney on the Future of #Tesla's Ride Hailing Network]
Hoezo is dit geen relevant nieuws? Een analist die aantoont dat Tesla naast de autofabrikanten ook Lyft en Uber aan kan lijkt mij wel degelijk relevant.
Het ging mij om de onderliggende informatie. Iemand die voor 95% aandelen in Tesla zit (inmiddels 1,5 miljoen denk ik?) is niet enthousiast maar eerder verliefd op het bedrijfDJTimo schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:28:
[...]
Dit is wel nieuws inderdaad. Ik neem ARK invest in die zin wel serieus, maar de mening van die STMP - dude met zijn reaction video is pulp imho.
Als Tesla in de S&P500 komt dan zullen ETFs ook Tesla moeten kopen. Zeker in deze volatiele tijden zullen er waarschijnlijk meer wijzigingen in indices komen. Heeft dit verder nog invloed op het rendement van ETF beleggers? De ETFs moeten immers ook deze aandelen kopen. Als je weet wat andere marktparticipanten (de ETFs) gaan doen, dan kunnen andere partijen daar op anticiperen. Lekt hierdoor veel rendement weg voor ETF beleggers als er veel wijzigingen in de index zijn?
Iemand heeft donderdag voor een half miljoen aan 10/7 calls gekocht met een strike van 1500.Santee schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:59:
Wat is er precies aan de hand met Tesla, hoe hard gaat deze bubbel? Al zoveel gestegen en dan nu weer +11%?
Toen stond het aandeel hoog in de 1300 range. Dus of het een een r/wsb die een yolo doet of daar wist iemand iets...
gebeurd wel vaker.RocketKoen schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:16:
[...]
Iemand heeft donderdag voor een half miljoen aan 10/7 calls gekocht met een strike van 1500.
Toen stond het aandeel hoog in de 1300 range. Dus of het een een r/wsb die een yolo doet of daar wist iemand iets...
Enkel de ETFs (en andere fondsen) die gekoppeld zijn aan de S&P500. Wereldwijde ETFs (die buiten de VS populairder zijn) zitten volgens mij al lang in Tesla.Maahes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:54:
Als Tesla in de S&P500 komt dan zullen ETFs ook Tesla moeten kopen. Zeker in deze volatiele tijden zullen er waarschijnlijk meer wijzigingen in indices komen. Heeft dit verder nog invloed op het rendement van ETF beleggers? De ETFs moeten immers ook deze aandelen kopen. Als je weet wat andere marktparticipanten (de ETFs) gaan doen, dan kunnen andere partijen daar op anticiperen. Lekt hierdoor veel rendement weg voor ETF beleggers als er veel wijzigingen in de index zijn?
Het risico bestaat wel dat fondsen die de S&P500 volgen dus hun andere aandelen gaan verkopen om (na verwachting) 0,7 tot 1% in Tesla te kúnnen kopen. Ik kan de bedragen die hiermee gemoed zijn niet inschatten, maar het zou mij niet verbazen als de hele S&P500 de toevoeging van Tesla gaat merken. Spannende tijden, gelukkig heb ik geen aandeel in S&P500 bedrijven.
Nu heb ik er zeker geen verstand van, dus correct me if im wrong
In principe niet.Maahes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:54:
Maar dit is dus wel een eigenschap van een etf/fonds dat de index volgt, als de index wordt gewijzigd, dan verandert de portefeuille van de etf/fonds mee.
Bij een S&P500 index worden de grootste 500 Amerikaanse aandelen genoteerd, doorgaans.
Het extra risico hiervan kan zijn als je deze volgt is dat een aandeel eerst flink in waarde stijgt waardoor hij erin komt ten koste van wellicht een ander aandeel dat slechter heeft gepresteerd.
Maar als dat aandeel wat erin komt na een jaar ineenstort en/of dat andere aandeel dat eruit was gegooid presteert weer beter, zodat deze weer in de index wordt gezet ten koste van de andere, dan wordt er dus in principe een aandeel goedkoop gekocht, om een ander aandeel weer duur in te kopen en deze dan tenslotte weer goedkoop te verkopen en het oorspronkelijke aandeel weer duur(der) in te kopen, in mijn voorbeeld dan
Met actief beheerde beleggingsfondsen hoeft de fondsbeheerder zich niet aan de index te houden en zou hij het dus heel anders kunnen aanpakken.
Maar ik zou mij er niet zo druk over maken.
Er zullen vast scenario's zijn waarbij wat ik in mijn voorbeeld schets ook is uitgekomen, maar in een index fonds/ETF heb je doorgaans wel veel meer aandelen die beter kunnen ( blijven ) presteren, waardoor deze methode van beleggen toch een goed positief resultaat oplevert op de lange termijn.
En dat doet het ook, uit resultaten van het verleden is gebleken dat indexfondsen het net zo goed doen als beheerde fondsen, maar door de lagere kosten een ( veel ) hoger rendement laten zien.
Maar dat was in april, calls die toen 100% out of the money waren, maar pas in januari 2022 verlopen.
Die van donderdag kocht 10% out of the money calls die de volgende dag al verliepen.
Misschien een Robin Hood gamblerRocketKoen schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:52:
[...]
Maar dat was in april, calls die toen 100% out of the money waren, maar pas in januari 2022 verlopen.
Die van donderdag kocht 10% out of the money calls die de volgende dag al verliepen.
Te gek voor woorden als je baat gokken en dan dik in de schulden komt te zitten omdat je de materie niet begrijpt.
Wat vinden jullie van het volgende leverage product: VONT ASML 3x ?
https://beursproducten.vo...arch--Leverage+Products--
https://beursproducten.vo...arch--Leverage+Products--
ik heb er een gevonden
https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share
1530 contracts voor afgelopen vrijdag met een 1500 strike.
En nu heeft hij weer calls gekocht voor komende vrijdag met een 1600 strike...
[ Voor 17% gewijzigd door RocketKoen op 11-07-2020 15:09 ]
Met calls kopen kun je niet meer verliezen dan wat je inlegt. Het is veiliger dan aandelen op marge kopen. Want calls kun je aanhouden als de koers dipt. Bij marge kun je een margin call krijgen.phantom09 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:00:
[...]
Te gek voor woorden als je baat gokken en dan dik in de schulden komt te zitten omdat je de materie niet begrijpt.
Naast mijn etfs heb ik vorige maand 3 losse aandelen gekocht. Nu plan ik om deze maand nog 3 andere aandelen erbij te kiezen naast de standaard etf inleg. Ik wil nu gaan vergelijken of mijn los gekozen aandelen het beter doen dan de etfs. Hoe kan ik dit het makkelijkste inzichtelijk maken?
Ik heb al even gespeeld met portfolio performance maar ik vind het niet heel gemakkelijk werken en wil het liever bijhouden op mijn telefoon.
Hebben jullie hiervoor tips?
Ik heb al even gespeeld met portfolio performance maar ik vind het niet heel gemakkelijk werken en wil het liever bijhouden op mijn telefoon.
Je kan opties net zo goed op marge kopen.RocketKoen schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:13:
[...]
Met calls kopen kun je niet meer verliezen dan wat je inlegt. Het is veiliger dan aandelen op marge kopen. Want calls kun je aanhouden als de koers dipt. Bij marge kun je een margin call krijgen.
Ja, maar er zijn makkelijke manieren om failliet te gaan...
App van Yahoo Finance of Investing.michaeltb schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:43:
Naast mijn etfs heb ik vorige maand 3 losse aandelen gekocht. Nu plan ik om deze maand nog 3 andere aandelen erbij te kiezen naast de standaard etf inleg. Ik wil nu gaan vergelijken of mijn los gekozen aandelen het beter doen dan de etfs. Hoe kan ik dit het makkelijkste inzichtelijk maken?
Wauw, gekocht op +-90 en nu 570.
Hoe je van 3 miljoen over de 18 miljoen maakt in een half jaar.
(Je moet ze nog wel zien kwijt te raken)
Als aanvulling op mijn post van gister ben ik er nu overtuigd van geraakt dat Tesla niet alleen een winst gaat rapporteren over Q2 waardoor ze in aanmerking komen voor de S&P500, maar ook gaan aankondigen om extra aandelen te gaan uitgeven om 2 tot 5 Gigafactory’s plus de nieuwe batterij productielijn te betalen. Er zal namelijk een enorme vraag komen naar aandelen, maar zoals vorige week is gebleken is het aanbod beperkt. Veel aandelen liggen bij interne (Musk zit op 20-25% dacht ik) en die kunnen niet verkopen. Daarnaast is er een grote groep particulieren die “long” zijn en dus niet in de verkoop gaan.
Dus of Tesla haalt even een gigantische bedrag op of het aandeel gaat enorm fluctueren.
Dus of Tesla haalt even een gigantische bedrag op of het aandeel gaat enorm fluctueren.
@Deveon Die gedachte had ik dit weekend ook.
Ik verwacht een explosie aan nieuwe fabrieken de komende jaren. Met circa 2 miljard per stuk hebben ze wel wat extra kapitaal nodig dan.
Ik verwacht een explosie aan nieuwe fabrieken de komende jaren. Met circa 2 miljard per stuk hebben ze wel wat extra kapitaal nodig dan.
Volgens mij hebben ze ook nog 8 miljard in kas, maar de grootste uitdaging van Tesla wordt denk ik grondstoffen. Musk kennende gaat hij via de Boring Conpany dit ook weer zelf doenDJTimo schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:38:
@Deveon Die gedachte had ik dit weekend ook.![]()
Extra aandelen Tesla uitgeven om productielijnen te financieren, wat doet dat met de EPS? Oh wait...Deveon schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:31:
Als aanvulling op mijn post van gister ben ik er nu overtuigd van geraakt dat Tesla niet alleen een winst gaat rapporteren over Q2 waardoor ze in aanmerking komen voor de S&P500, maar ook gaan aankondigen om extra aandelen te gaan uitgeven om 2 tot 5 Gigafactory’s plus de nieuwe batterij productielijn te betalen. Er zal namelijk een enorme vraag komen naar aandelen, maar zoals vorige week is gebleken is het aanbod beperkt. Veel aandelen liggen bij interne (Musk zit op 20-25% dacht ik) en die kunnen niet verkopen. Daarnaast is er een grote groep particulieren die “long” zijn en dus niet in de verkoop gaan.
Min en min is plus moet je dan maar denken.
Tot nu toe zijn er geruchten van een Giga Austin. Daar hebben ze al een optie op het land en een deal met de lokale overheden voor belastingkorting.DJTimo schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:38:
@Deveon Die gedachte had ik dit weekend ook.![]()
Maar voor de VS hebben ze productieruimte nodig voor: Model 3 en Y voor de oostkust. Semi en Cybertruck.
En Tulsa wil ook graag meedoen. Dus misschien ook een Giga Tulsa. Waar er dan 1 de Semi en Cybertruck maakt en 1 de 3 en Y.
Dan zijn er nog geruchten voor een 2e fabriek in Azië. Want die er nu staat levert eigenlijk alleen aan China.
India wil heel graag. Maar die hebben strenge regels wat betreft de import van materialen. Het zou wel een goede plek zijn, omdat het toch 1,3 miljard mensen zijn. En de import naar India is erg lastig.
Of anders een van de landen die nu ook al veel auto productie hebben, zoals ZK of Japan.
Dan zijn er voor Europa nog geruchten dat ze een fabriek willen bouwen in Engeland. Waarschijnlijk voor auto's. Maar dit continent zou ook wel een fabriek voor solar/energy kunnen gebruiken.
Tesla verkoopt èlke auto die ze maken. De vraag is er, maar het aanbod blijft nu achter. Meer capaciteit is dus nodig. Er hoeven daarnaast ook minder importkosten te worden gemaakt als je dichter bij de klant fabriceert. Immers wat je niet invoert hoef je niet af te tikken. Tevens spreid je risico op downtime. Dat dit belangrijk is, hebben we dit jaar gezien. Er zit echt zoveel voordeel in opschalen. EPS gaat alleen maar omhoogAardappelzakje schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:32:
[...]
Extra aandelen Tesla uitgeven om productielijnen te financieren, wat doet dat met de EPS? Oh wait...
Min en min is plus moet je dan maar denken.
Overigens is battery day een week later gepland, op 22 september
[ Voor 4% gewijzigd door DJTimo op 12-07-2020 12:54 ]
@RocketKoen In de VK hebben ze heel veel windenergie. Ik denk dat ze daar Powerwalls en misschien ook solarroofs gaan maken. Het exporteren naar de EU blijft wel een risico.
Verder zijn er ook nog geruchten voor een GF in Tulsa. Het hoofdzakelijk Austin of Tulsa, maar ik denk dat het een “en” gaat worden.
@Aardappelzakje Tesla maakt minimaal winst en zit vol in op groei, vergelijkbaar met Amazon. De marge op hun producten zijn prima in orde.
Verder zijn er ook nog geruchten voor een GF in Tulsa. Het hoofdzakelijk Austin of Tulsa, maar ik denk dat het een “en” gaat worden.
@Aardappelzakje Tesla maakt minimaal winst en zit vol in op groei, vergelijkbaar met Amazon. De marge op hun producten zijn prima in orde.
[ Voor 18% gewijzigd door Deveon op 12-07-2020 12:53 ]
Ja, ter vergelijking: Een model 3 SR+ kost in Nederland €49k en in de VS $38k (omgekerend €34k)DJTimo schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:50:
[...]
Tesla verkoopt èlke auto die ze maken. De vraag is er, maar het aanbod blijft nu achter. Meer capaciteit is dus nodig. Er hoeven daarnaast ook minder importkosten te worden gemaakt als je dichter bij de klant fabriceert. Immers wat je niet invoert hoef je niet af te tikken. Tevens spreid je risico op downtime. Dat dit belangrijk is, hebben we dit jaar gezien. Er zit echt zoveel voordeel in opschalen. EPS gaat alleen maar omhoog
Overigens is battery day een week later gepland, op 22 september
Dat verschil zit vooral in de transport kosten en import heffing.
Het zo zomaar kunnen dat de prijs van een Tesla in Nederland €10k daalt als de fabriek in Duitsland draait. Of dat de marge €10k omhoog schiet.
In China hebben ze de prijs ook maar een paar duizend dollar verlaagd. En nu is het gerucht dat de Made in China model 3 met >45% marge wordt verkocht.
Hoewel ik de verwarring begrijp is Tesla geen goede doelen organisatie hoor. Zo lang de vraag afneemt is die 10k kostenbesparing gewoon extra marge. De Berlijnse Model Y wordt waarschijnlijk goedkoper te produceren dan een Amerikaanse 3, maar dat is aan de verkoopprijs niet te herkennen.
Een product wordt verkocht voor wat het waard is, hoeveel het kost om te produceren staat daar al jaren los van. Een goed voorbeeld hiervan is iPhones en andere Apple producten.
Een product wordt verkocht voor wat het waard is, hoeveel het kost om te produceren staat daar al jaren los van. Een goed voorbeeld hiervan is iPhones en andere Apple producten.
Het gerucht is dat er nog veel meer geruchten komen. Ik zou snel bijkopen.het gerucht dat er in september ook een split gaat komen
Tot nu toe zijn er geruchten van een Giga Austin.
Dan zijn er nog geruchten voor een 2e fabriek in Azië.
Dan zijn er voor Europa nog geruchten dat ze een fabriek willen bouwen in Engeland.
Verder zijn er ook nog geruchten voor een GF in Tulsa.
En nu is het gerucht dat de Made in China model 3 met >45% marge wordt verkocht.
Onvoorstelbaar!
Wat een cynisme weer. Bullrun soms gemist?writser schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:23:
[...]
Het gerucht is dat er nog veel meer geruchten komen. Ik zou snel bijkopen.

Ik dacht ook even dat ik op het IEX forum zat te kijken
Hoe kan ik dit plan als beginner beter uitvoeren? 
Daarnaast wil ik een paar duizend euro in een indexfonds stoppen.
Maar zelfs na het nalezen van allerlei soorten informatie weet ik niet echt of dit slim is of niet. Vooral het deel van dit uitvoeren bij de ABN.
Het is sowieso geld wat ik kan missen. In het ergste geval, met alleen aandelen, kan je je totale inbrengst verliezen, toch?
Ik vind dit spannend omdat het zo gecompliceerd is (of lijkt)
En ik wil er toch eindelijk eens mee beginnen, want ik had dit (Google en Apple) 10 jaar geleden moeten doen...
- Ik kan zo'n 2000 euro per maand sparen en ik wil gaan beleggen in aandelen.
- Ik wil 500 euro per maand investeren in een selecte groep aandelen.
- Omdat mijn bank al sinds mijn kindertijd de ABN AMRO is, wil ik dit daar doen. Ik ken de gebruikersinterface, ik weet hoe de bank werkt, het klinkt gewoon fijner.
Maar zelfs na het nalezen van allerlei soorten informatie weet ik niet echt of dit slim is of niet. Vooral het deel van dit uitvoeren bij de ABN.
Het is sowieso geld wat ik kan missen. In het ergste geval, met alleen aandelen, kan je je totale inbrengst verliezen, toch?
Ik vind dit spannend omdat het zo gecompliceerd is (of lijkt)
Als je met margin/effectenkrediet werkt kun je wel meer verliezen dan je inleg.Blue-eagle schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:50:
Anders enkel je inleg inderdaad, min kosten van je bank/broker, daardoor zou je in theorie wel meer kunnen verliezen dan je inleg
En waarom sta je er niet voor open een rekening te openen bij een andere bank/broker? Ook al heb je al een rekening bij de ABN, je moet toch ook voor je beleggingen weer een nieuwe beleggingsrekening openen.
Je hebt net zo makkelijk ergens anders een rekening geopend, maar goed dat is hoe ik erover denk
Bij ABN kun je wel aardig voordelig beleggen in de NT fondsen waar velen hier ook in zitten.
Je moet dan een zelf beleggen basis of zelf beleggen plus rekening openen volgens mij.
Het enige bezwaarpunt wat ik hiertegen heb als je nieuw bent en dan enkel '' saai '' en passief wat wilt beleggen in indexfondsen is dat je bij deze rekeningen ook veel meer functies hebt die het voor jou wellicht onoverzichtelijk maken, wat ook de kans vergroot dat je wellicht fouten maakt.
Ik zie op de ABN website alleen wel staan: '' U kiest uit een overzichtelijk assortiment beleggingsfondsen, aandelen en ETF's. '' dus wie weet valt het allemaal ook wel mee
Als je juist wat wilt stoppen in indexfondsen en ook wat beperkt wilt handelen met losse aandelen zou het juist wel weer geschikt kunnen zijn.
[ Voor 55% gewijzigd door JohanNL op 12-07-2020 17:45 ]
Dit gaat al moeilijk worden. In principe kan je gewoon aandelen kopen, maar je moet je realiseren dat je dan een stukje van een bedrijf koopt. Die stukjes hebben een bepaalde grootte met een bepaalde prijs (die fluctueert door vraag en aanbod). De bedrijven die je hier noemt hebben allemaal een vrij hoge prijs per aandeel (dat zegt verder niet zoveel, als het te hoog wordt kunnen ze de stukjes gewoon opbreken, maar dat wordt bepaald door de aandeelhouders samen, dat kun je niet als individu).Blue-eagle schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:50:
Hoe kan ik dit plan als beginner beter uitvoeren?Het plan is vooral om niet super actief te gaan speculeren en handelen. Maar gewoon maandelijks aandelen te kopen van bedrijven waar ik van denk dat ze vooral groeien op langere termijn. Denk aan een set Tesla, Alphabet, Apple, Amazon. En dan gewoon die dingen lang laten staan, minimaal 10 jaar, en iedere maand bijkopen ongeacht of het nou hoog of laag staat.
- Omdat mijn bank al sinds mijn kindertijd de ABN AMRO is, wil ik dit daar doen. Ik ken de gebruikersinterface, ik weet hoe de bank werkt, het klinkt gewoon fijner.
De prijzen van de aandelen van de bedrijven die je noemt nu: Tesla: $1544, Alphabet A: $1539, Apple: $383, Amazon: $3200. Als je maandelijks een paar aandelen wil kopen met een budget van 2000 euro loop je dus al snel tegen het probleem aan dat een enkel aandeel als bijna je hele of meer dan je hele budget inneemt.
Daarnaast moet je rekening houden met transactiekosten per aankoop. Bij een order van meer dan duizend euro zal dat verhoudingsgewijs wel te overzien zijn, maar de vraag is of die extra kosten het waard zijn.
Dit klinkt al handiger. Bij ABN kun je volgens mij gratis een aardige selectie fondsen aankopen (als in: zonder transactiekosten). En de bedrijven die je noemt zijn in veel indices (Amerikaanse indices, maar ook wereldindices) al flink vertegenwoordigd. Daarnaast zijn alle bedrijven die je noemt onderdeel van de Nasdaq 100 index.Daarnaast wil ik een paar duizend euro in een indexfonds stoppen.
Mocht je dus bovenop de gewone index nog extra op die bedrijven willen focussen dan kan je een combinatie van gewone indexfondsen (wereld en opkomende markt bijvoorbeeld) er een nasdaq100 fonds of ETF bijnemen. Of dat op de lange termijn slim is weet ik niet, het succes van de technologiebedrijven die je noemt is inmiddels al wel ingeprijsd, maar dat wil niet zeggen dat ze niet verder kunnen groeien.
Maar terug naar die Nasdaq 100, de gewichten van verschillende bedrijven kun je hier zien. De bedrijven die je noemt staan allemaal in de top 7. Bijkomend voordeel van deze (en indices in het algemeen) is dat ze zich aanpassen aan koersschommelingen. Dat is dus hetzelfde argument wat voor gewoon indexbeleggen geldt, alleen is het universum (de bedrijven waaruit de index opgebouwd wordt) voor de Nasdaq 100 kleiner:
The Nasdaq 100 Index is a basket of the 100 largest, most actively traded U.S companies listed on the Nasdaq stock exchange. The index includes companies from various industries except for the financial industry, like commercial and investment banks. These non-financial sectors include retail, biotechnology, industrial, technology, health care, and others.
https://www.investopedia.com/terms/n/nasdaq100.asp
ABN (en de andere twee Nederlandse systeembanken) heeft in z'n selectie Northern Trust fondsen die minimaal dividendlek hebben. Dat is van toepassing voor fiscale inwoners van Nederland omdat zij gebruik kunnen maken van fondsen die ingericht zijn als fiscale beleggingsinstelling. Op die term zoeken levert in dit topic vast betere informatie, maar het komt er op neer dat zij tot een bepaalde hoeveelheid dividendbelasting kunnen verrekenen waar in het buitenland gevestigde fondsen dat (voor Nederlandse beleggers) over het algemeen minder goed kunnen.Maar zelfs na het nalezen van allerlei soorten informatie weet ik niet echt of dit slim is of niet. Vooral het deel van dit uitvoeren bij de ABN.
Als je een aandeel hebt raak je dat in principe niet zomaar kwijt. In het ergste geval is het bedrijf wat achter het aandeel zit niets meer waard. Dat gebeurt natuurlijk niet zo maar bij veel grote bedrijven, maar ook grote bedrijven zijn niet immuun voor faillissementen. Veel waarschijnlijker is dat er een crisis langskomt waarbij de waarde van je aandelen flink zakt. Verkoop je ze dan in het dal dan verlies je dus geld ten opzichte van je inleg. Ervan uitgaande dat de crisis tijdelijk is kunnen de koersen weer bijtrekken waardoor je op de lange termijn weer winst maakt.Het is sowieso geld wat ik kan missen. In het ergste geval, met alleen aandelen, kan je je totale inbrengst verliezen, toch?
Daarom wordt vaak gezegd om alleen met geld wat je niet op korte termijn nodig hebt te beleggen. Stel dat er een grote crisis is waar zowel jij (in je eigen leven) als de beurs (als in de koersen) een flinke klap krijgen dan wil je niet dat je in dat dal moet verkopen omdat je het geld dan per se nodig hebt.
Ik zou eerst de tijd nemen om je goed in te lezen. Rustig je opties afwegen en vragen stellen als je ergens over twijfelt, bijvoorbeeld qua kosten. Dat je achteraf ziet dat Google en Apple tien jaar geleden hele goede deals waren wil natuurlijk niet zeggen dat ze de komende tien jaar nog steeds tot de beste stijgers behoren. Waarschijnlijk kun je achteraf ook wel een handjevol bedrijven vinden waarvan je dacht 'had ik die maar gekocht'.Ik vind dit spannend omdat het zo gecompliceerd is (of lijkt)En ik wil er toch eindelijk eens mee beginnen, want ik had dit (Google en Apple) 10 jaar geleden moeten doen...
Als je daadwerkelijk aan jezelf van tien jaar geleden kon vragen wat de beste stocks zouden worden dan was het zeker mogelijk dat er met de kennis van nu ook slechte keuzes tussen zouden zitten. Dat blijft het spelletje met stockpicken, je kunt er heel veel succes mee hebben maar je kan ook iets kopen wat tot de bodem zinkt (of veel waarschijnlijker: het op de lange termijn niet beter doet dan de markt).
De aandelen die je noemt hebben vrij grote bedragen. Ik zou mij eerder focussen op dividend aandelen zoals Johnson en Johnson, Lowe, ABN Amro, Aegon, Ahold en o.a. Akzo NobeBlue-eagle schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:50:
Het plan is vooral om niet super actief te gaan speculeren en handelen. Maar gewoon maandelijks aandelen te kopen van bedrijven waar ik van denk dat ze vooral groeien op langere termijn. Denk aan een set Tesla, Alphabet, Apple, Amazon. En dan gewoon die dingen lang laten staan, minimaal 10 jaar, en iedere maand bijkopen ongeacht of het nou hoog of laag staat.
Ik ben zelf nooit een voorstander geweest van beleggen via een grootbank als het om losse aandelen gaat. Kijk naar de kosten na de transactie, hoeveel gaat een bank/broker je kosten om de aandelen daar te houden, of om op een fonds actief te zijn.Blue-eagle schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:50:
Lees je voorzichtig in. Ga niet mee met de grote massa, net als hoe het met bitcoin ging toen het maar bleef stijgen.Blue-eagle schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:50:
Ik vind dit spannend omdat het zo gecompliceerd is (of lijkt)En ik wil er toch eindelijk eens mee beginnen, want ik had dit (Google en Apple) 10 jaar geleden moeten doen...
En het is achteraf altijd makkelijker praten. Net als toen ik Take Two verkocht na 33% winst. Om het alleen na een jaar verder zien te groeien. En met Tesla toen het terug was gezakt naar 350 en ik het nog te duur vond, en nu kijk naar 1500.
Zijn er meer mensen met inlog problemen bij de Giro? Ik kan al een uurtje niet inloggen.
Prettig dat ik je bericht zie, dacht dat het aan mij lag. Hier ook inlogproblemen.artfuldodger schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:50:
Zijn er meer mensen met inlog problemen bij de Giro? Ik kan al een uurtje niet inloggen.
Thanks voor het melden! Dan wachten we even rustig afNiek_ schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:56:
[...]
Prettig dat ik je bericht zie, dacht dat het aan mij lag. Hier ook inlogproblemen.
Wat hierboven al is aangehaald over de indexfondsen van Northern Trust kan ik beamen. Via ABN beleg ik naar tevredenheid in NT world, emerging markets en small caps (volgens mij nu ook beschikbaar in het Zelf beleggen basis pakket). Voor deze indexfondsen is het zowel voordelig als een fluitje van een cent om automatisch maandelijks in te leggen. Bovendien is het makkelijk geld overboeken van de ene rekening naar de andere mocht dat nodig zijn.Blue-eagle schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:50:
Hoe kan ik dit plan als beginner beter uitvoeren?Het plan is vooral om niet super actief te gaan speculeren en handelen. Maar gewoon maandelijks aandelen te kopen van bedrijven waar ik van denk dat ze vooral groeien op langere termijn. Denk aan een set Tesla, Alphabet, Apple, Amazon. En dan gewoon die dingen lang laten staan, minimaal 10 jaar, en iedere maand bijkopen ongeacht of het nou hoog of laag staat.
Ik vind dit spannend omdat het zo gecompliceerd is (of lijkt)En ik wil er toch eindelijk eens mee beginnen, want ik had dit (Google en Apple) 10 jaar geleden moeten doen...
Voor lossen aandelen zijn er echter goedkopere brokers te vinden, maar ik heb verder geen klachten over de ABN.
Ik was vrolijk bezig. Moest de computer om een ander reden herstarten en sindsdien kom ik niet meer op de site, Ook niet op een andere computer.artfuldodger schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:50:
Hey nu wel weer! Was dus van tijdelijk duur.
Is de eerste keer in jaren dat ik niet bij de site kon.
[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 12-07-2020 21:16 ]
Code onjuist zegt die bij mij.artfuldodger schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:50:
Voordat je begint moet je eerst even een aantal zaken op een rijtje zetten.Blue-eagle schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:50:
1. Welke eisen stel je aan je broker? Lage kosten? Betere service? Veel keuzes? Geen uitgeleende aandelen (of wel)? Veilige site met 2FA?
Hoe er rekening mee dat je rendementen lager worden als je kosten hoger zijn t.o.v. een andere broker.
Op termijn kan je hier veel geld mee besparen (rendement op rendement).
Sinds mijn kindertijd zit ik bij de ING (vroeger postbank en daarvoor Rijkspostspaar bank). Ben hier in het begin wel gaan beleggen voor een beetje, maar ben hier toch weggegaan. Voornamelijk vanwege de kosten.
2. Wat is je doel? Je wilt minimaal 10 jaar het geld beleggen. Dat is op zich prima, maar waar wil je dit geld voor gebruiken? Een grote aankoop? Pensioen? Een reis? Een studie? Aankoop van een huis? Extra reserve? Iets anders?
Hou altijd een x bedrag op je spaarrekening aan zodat je nood gevallen kan betalen. Minimaal €5.000 en liefst €10.000,- zou mooi zijn (afhankelijk van wat je nodig denkt te hebben).
3. Waarin wil je beleggen?
Je hebt al een mooie keuze gemaakt door gedeeltelijk in index fondsen te beleggen. Ook hier moet je opletten op de kosten, zowel aankoop als fondskosten. Probeer dit laag te houden, want anders drukt het je rendementen. Een ETF heeft vaak lagere kosten dan een beleggingsfonds.
Daarnaast heb je een keuze gemaakt voor een beperkt aantal aandelen. Tesla, Alphabet, Apple, Amazon.
Er is niks mis mee om aandelen te kopen, alleen probeer het wel een beetje te spreiden. Bovenstaande zijn allemaal tech fondsen. Niemand heeft een glazenbol, het is dus de vraag hoe ze het in de toekomst gaan doen. Waarschijnlijk goed, maar dat dacht iedereen ook over b.v. nokia.
Het beste is om van een aantal sectoren aandelen te kopen en dan het liefst een aantal kandidaten.
Zo spreid je het risico. Mocht het bijvoorbeeld toch slecht gaan in de tech sector, dan valt het weer mee.
Zelf beleg ik in zo'n 60 verschillende aandelen, welke ik nog wat ga uitbreiden.
Voordeel van aandelen is dat je vaak geen extra kosten hebt die je wel bij ee index fonds of ETF hebt. Het kan voorkomen dat je bij sommige brokers een maand bedrag voor de rekening moet betalen als je saldo beneden een x waarde komt of dat er kosten berekend worden voor het uitkeren van dividend.
Om kosten te drukken kan je i.p.v. maandelijks te kopen bijvoorbeeld 1 keer per 2 of 3 maanden wat kopen voor een groter bedrag. Zo heb je de kosten gehalveerd of zelfs 1/3 van de kosten gemaakt.
Wat je kan doen in het begin is (nadat je eerst een broker hebt gekozen waar je wilt beleggen) om met een klein bedrag te beginnen. Puur om ervaring op te doen.
Hou ook rekening mee met later. Niemand weet wat de beursen gaan doen op lange termijn. Meeste mensen willen niet dat alles vlak voor je pensioen belegt is in aandelen. Stel dat er dan net een beurscrash komt, dan kan het een aantal jaren duren voordat de koersen zich weer herstelt hebben.
Ergens heb ik ooit iemand horen zeggen dat je maximaal 10% in 1 deel van je portfolio moet stoppen. Dus stel je hebt 20 aandelen, dan mag 1 aandeel hier 10% van de totale waarde zijn. Hiermee voorkom je dat indien deze 10% het erg slecht doet je portfolio een klap krijgt.
Doe in ieder geval niet zoals die opa die ergens in 2008 zijn huis had verkocht en alles in SNS aandelen had gestopt. Hij was toen alles kwijt en kreeg nog een belastingaangifte ook....
[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 13-07-2020 08:06 ]
@Blue-eagle ik zou het lekker simpel houden, gewoon bij ABN beleggen in de Northern Trust fondsen. Lage kosten, geen dividend lek, goede spreiding. Je hebt dan al genoeg Google en Apple. Meer bijkopen is niet nodig. Sowieso is het twijfelachtig of het kopen van de meest populaire aandelen van de afgelopen 10 jaar een goede strategie is. Eigenlijk wil je de volgende Google en Apple nu kopen, maar omdat dat zo moeilijk is kun je je beter bij goed gespreide beleggingsfondsen houden. Met 88% NT wereld en 12% NT EM heb je goede spreiding. Eventueel kun je NT small caps erbij nemen.
Er lijkt een einde te komen aan de NIBC soap.
(ABM FN-Dow Jones) NIBC is akkoord gegaan met een verlaging van het overnamebod van Blackstone van 9,32 euro tot 7,00 euro per aandeel. Dit maakte de Haagse bank maandag bekend.
De overeenkomst is voorwaardelijk.
Blackstone zal aandelen uitgeven om de overname ter waarde van 1,03 miljard euro te financieren.
Vorige maand meldde Blackstone al minder te willen betalen dan de aanvankelijk geboden som. De koers van NIBC stond toen al geruime tijd ruim onder het eerdere bod van 9,32 euro, omdat beleggers aanvoelden dat Blackstone door de coronacrisis niet meer het volle pond zou willen betalen.
Publieke aandeelhouders krijgen naast de 7,00 euro nog steeds de 0,53 euro dividend per aandeel, die bij het vorige bod ook bovenop de geboden 9,32 euro kon worden geteld.
Een aparte afspraak is gemaakt met de twee grootaandeelhouders van NIBC, private equity investeerder J.C. Flowers, met een belang van 60,6 procent, en Reggeborgh Invest, met 14,7 procent.
Zij zullen het dividend van 0,53 euro ontvangen op een nog nader te bepalen tijdstip, wanneer dat haalbaar en gepast is, gezien de coronacrisis.
(ABM FN-Dow Jones) NIBC is akkoord gegaan met een verlaging van het overnamebod van Blackstone van 9,32 euro tot 7,00 euro per aandeel. Dit maakte de Haagse bank maandag bekend.
De overeenkomst is voorwaardelijk.
Blackstone zal aandelen uitgeven om de overname ter waarde van 1,03 miljard euro te financieren.
Toezichthouders zijn al akkoord met het bod.
Vorige maand meldde Blackstone al minder te willen betalen dan de aanvankelijk geboden som. De koers van NIBC stond toen al geruime tijd ruim onder het eerdere bod van 9,32 euro, omdat beleggers aanvoelden dat Blackstone door de coronacrisis niet meer het volle pond zou willen betalen.
Publieke aandeelhouders krijgen naast de 7,00 euro nog steeds de 0,53 euro dividend per aandeel, die bij het vorige bod ook bovenop de geboden 9,32 euro kon worden geteld.
Een aparte afspraak is gemaakt met de twee grootaandeelhouders van NIBC, private equity investeerder J.C. Flowers, met een belang van 60,6 procent, en Reggeborgh Invest, met 14,7 procent.
Zij zullen het dividend van 0,53 euro ontvangen op een nog nader te bepalen tijdstip, wanneer dat haalbaar en gepast is, gezien de coronacrisis.
Iemand die trouwens een goede verklaring heeft waarom Shell b zoveel achter staat op a. Het enige negatieve is toch bij een faillisement? en zelfs dan.... Voor de coranaval zat hij nog iets boven a, en nu ruim 80 cent eronder. En ik kan gewoon niet uitvogelen wat de reden precies is.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
BUX ZERO heeft er een schepje bovenop gedaan en zijn nu ook kosten gaan rekenen voor market orders voor EU aandelen: https://getbux.nl/bux-zero/tarieven/JohanNL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:46:
BUX Zero gaat vanaf juni kosten rekenen voor limit orders EU aandelen: https://getbux.nl/bux-zero/tarieven/
[ Voor 3% gewijzigd door OkarBan op 13-07-2020 11:00 ]
Zijn er hier mensen die ETFs hebben die de NASDAQ100 volgen? Ik zit bij De Giro maar zie daar alleen de LYXOR ETF NASDAQ 100. Iemand daar ervaring mee?
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Nog meer mooi Wirecard leesvoer: https://www.nrc.nl/nieuws...tiejagers-verder-a4005661
. Eerst pleitte ik nog voor een boek, inmiddels hoop ik op een film.
In Duitsland, de Verenigde Staten, Singapore en diverse andere landen tast justitie in het duister als het gaat om de mafiose netwerken, bezigheden én de huidige verblijfplaats van Jan Marsalek, chief financial officer van het failliete fintechbedrijf Wirecard. Elke dag zijn er nieuwe onthullingen over de rol van deze Oostenrijker in een van de grootste beursschandalen in Duitsland ooit. Elke dag rijzen er nieuwe vragen over zijn betrokkenheid bij de oorlog in Libië, Russische spionagepraktijken en natuurlijk het financiële gat bij Wirecard
Wat een soapDe Financial Times onthulde vrijdag dat Marsalek in 2018 Londense handelaren had geïmponeerd met ultra-vertrouwelijke documenten over het gifgas novitsjok die hij van Russische geheim agenten moest hebben gekregen.
[ Voor 3% gewijzigd door writser op 13-07-2020 11:07 ]
Onvoorstelbaar!
Inderdaad, maar je kunt alsnog gratis handelen met de " zero order ".OkarBan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:59:
[...]
BUX ZERO heeft er een schepje bovenop gedaan en zijn nu ook kosten gaan rekenen voor market orders voor EU aandelen: https://getbux.nl/bux-zero/tarieven/
Dan wordt je order van Europese aandelen gezamenlijk met alle andere orders van dat type uitgevoerd op 17:30.
Voor Amerikaanse ook op sluitingstijd volgens mij.
Dat lijkt me dus alsnog prima voor de meeste beleggers die gewoon wat willen investeren in losse aandelen voor de LT en het beperkte aanbod van Bux0 acceptabel vinden.
Wat minder is, is dat ze je aandelen uitlenen en dan met name de hoeveelheid onderpand die ze vragen aan de uitlener, dat is minder en dat lijkt daarom aanzienlijk risicovoller te zijn dan het beleid van DeGiro of Trading212.
Had je toevallig de zoekfunctie al geprobeerd? Zie onderstaand als voorbeeld.Dr. Strangelove schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:00:
Zijn er hier mensen die ETFs hebben die de NASDAQ100 volgen? Ik zit bij De Giro maar zie daar alleen de LYXOR ETF NASDAQ 100. Iemand daar ervaring mee?
"Trasos schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:47:
Ik heb mijn maandelijkse inleg in VWRL (via DEGIRO) nu al een tijdje op de rit, nu wil ik maandelijks ook wat gaan investeren in een NASDAQ 100 ETF.
Nu ben ik dus op zoek naar een geschikte ETF.
Volgens [url=""https://www.justetf.com/en/find-etf.html?groupField=index&index=Nasdaq%2B100%25C2%25AE""]JustETF.com[/url] zijn er (als je je regio op Nederland hebt ingesteld) kennelijk maar 5 ETF's die de NASDAQ 100 volgen.
Van deze 5 zitten er 2 in de kernselectie van DEGIRO (leuk maar niet per se een vereiste):
[url=""https://www.morningstar.nl/nl/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P0001FI5H""]Lyxor Nasdaq-100 Ucits ETF Acc[/url]
[url=""https://www.morningstar.nl/nl/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P0000NMLI""]Invesco EQQQ NASDAQ-100 UCITS ETF[/url]Kortom, ik kom er eigenlijk niet echt uit welke ETF ik op basis van welk criterium dan zou moeten kiezen.
- Beide hebben een TER van 0.3%. Lijkt me prima.
- Lyxor gebruikt synthetische en Invesco fysieke replicatie. Pluspuntje voor Invesco denk ik dan.
- Lyxor bestaat pas sinds januari 2018 en Invesco al sinds december 2002. Weer een pluspuntje voor Invesco lijkt me.
- Lyxor is accumulerend, dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit.
- Invesco is een equal weighted ETF, maar dat lijkt qua performance ten opzichte van de benchmark (bijna) niets uit te maken.Klopt niet, ik was in die veronderstelling vanwege EQQQ tov QQQ, wat ik herkende.
- De koers van Invesco ligt met ~ €212 wel een stuk hoger dan de ~ €35 van Lyxor.
Hoe kan het dat een ETF die dezelfde index volgt een veel hogere prijs heeft dan een andere ETF?- Er zit ook een verschil in qua domicilie; Lyxor zit in Luxemburg en Invesco in Ierland.
Ik had begrepen dat Ierland de betere keuze van de twee is qua dividenlekkage, omdat Luxemburgse fondsen kennelijk vaak geen gebruik kunnen maken van de verdragen.
Maar misschien gelden deze beperkingen wel niet voor dit fonds? Hoe kom ik daar achter?- In de [url=""https://www.justetf.com/servlet/download?isin=LU1829221024&documentType=KID&country=NL&lang=nl""]beleggersinformatie[/url] van Lyxor zie ik wel een verhaal bij de in- en uitstapvergoeding. Hoe moet ik dit interpreteren? Bij [url=""https://www.justetf.com/servlet/download?isin=IE0032077012&documentType=KID&country=NL&lang=nl""]Invesco[/url] zie ik hier niets over.
Waar zouden jullie naar kijken? Of wellicht helemaal geen NDX ETF en een ander fonds/ETF aankopen?
Despotes98 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:44:
[...]
Goedenavond, ik ben momenteel ook (bij DEGIRO) op zoek naar een NASDAQ tracker. Echter, als ik de huidige kernselectie van hun site pluk zie ik de Invesco er niet meer tussen staan, en is die van Lyxor de enige NASDAQ tracker op de lijst. Dat zou wel een makkelijke uitkomst zijn dan. Ik vraag me nog wel af of er anderen zijn die om een bepaalde reden een specifieke NASDAQ tracker hebben aangeschaft, bijvoorbeeld omdat de prijs hoog of juist laag is, omdat ie accumulerend (of juist niet) is zoals ergens hierboven aangegeven, of vanwege een andere reden.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik had het topic op de giro en NASDAQ100 doorzocht maar deze blijkbaar gemist, dank je wel 
Die Invesco zit trouwens niet (meer) in de kernselectie van de Giro voor zover ik kan zien inderdaad.
Edit: Blijkbaar nog wel, onder andere naam: IE0032077012 PS EQQQ Euro Euronext Paris
Die Invesco zit trouwens niet (meer) in de kernselectie van de Giro voor zover ik kan zien inderdaad.
Edit: Blijkbaar nog wel, onder andere naam: IE0032077012 PS EQQQ Euro Euronext Paris
[ Voor 53% gewijzigd door Dr. Strangelove op 13-07-2020 11:28 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Hoeveel riskanter is BUX Zero eigenlijk met hun 20.000 Euro garantie?JohanNL schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:11:
[...]
Wat minder is, is dat ze je aandelen uitlenen en dan met name de hoeveelheid onderpand die ze vragen aan de uitlener, dat is minder en dat lijkt daarom aanzienlijk risicovoller te zijn dan het beleid van DeGiro of Trading212.
Je beleggingen worden beschermd door de Wet giraal effectenverkeer en zijn gescheiden van het vermogen van BUX. Deze wet zorgt ervoor dat jouw beleggingen veilig zijn in geval van faillissement van BUX B.V.
In het uitzonderlijke geval dat BUX deze regels van vermogensscheiding onvoldoende zou hebben nageleefd, dan zijn jouw aandelen en geld in geval van faillissement van BUX B.V. onder de voorwaarden van het beleggerscompensatiestelsel (BCS) beschermd tot een bedrag van €20.000.
[ Voor 7% gewijzigd door OkarBan op 13-07-2020 11:28 ]
Zoek maar eens op wat die regeling daadwerkelijk dekt en dat is dus niet wat je nu denktOkarBan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:27:
[...]
Hoeveel riskanter is BUX Zero eigenlijk met hun 20.000 Euro garantie?
[...]
Dit staat volgens mij los van het uitlenen van je effecten, in je tweede quote staat het waar het om gaat.OkarBan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:27:
[...]
Hoeveel riskanter is BUX Zero eigenlijk met hun 20.000 Euro garantie?
[...]
Met het uitlenen van effecten is het risico dat de uitlener niet meer aan zijn/haar verplichtingen kan voldoen en dat de partij die voor jou de aandelen heeft uitgeleend ( Bux0 ) dit moet compenseren.
Maar stel Bux0 gaat ook failliet, dan kunnen ze dat niet meer compenseren en krijg jij je aandelen niet of maar gedeeltelijk terug, de uitlener kan ze namelijk niet meer terug kopen en Bux0 kan dit voor jou ook niet meer doen.
Je behoud wel altijd nog een vordering op Bux0, maarja als er niets meer te halen valt?
Je wilt dus dat je broker goede afspraken maakt over het uitlenen van je effecten, dat je hier een goede vergoeding voor krijgt ( in dit geval de gratis handel / geen bewaarloon ) en het liefst een broker die ook - mocht het toch flink mis gaan - er zelf financieel sterk voor staat en dan alsnog kan voldoen aan haar verplichting naar jou.
https://getbux.com/wp-con...-Klantovereenkomst-NL.pdf
Pagina 15
En dan wordt je verwezen naar: https://getbux.com/wp-con...s-Lending-Handbook-NL.pdf
Goed, ze hebben het wel over dat er voldoende onderpand is van een bepaalde kwaliteit, dat dit vooral gaat om geld of obligaties en dat het dagelijks wordt bijgesteld.
Daarnaast is de kans dat jouw hele portefeuille wordt uitgeleend of tenminste een heel groot gedeelte daarvan klein, omdat er doorgaans niet altijd belangstelling voor is.
Denk dat het in de praktijk dus wel meevalt met het risico, maar het is toch goed deze documenten even door te nemen.
[ Voor 23% gewijzigd door JohanNL op 13-07-2020 11:54 ]
Ik ben uiteindelijk (op 16-06) voor de Invesco gegaan ivm de lagere lopende kosten, en met een winst van 10,5% (9,2% voor die van Lyxor) sindsdien was het geen slechte keuze haha.Dr. Strangelove schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:23:
Ik had het topic op de giro en NASDAQ100 doorzocht maar deze blijkbaar gemist, dank je wel
Tesla nieuwe ATH op Xetra. Nieuwe shortsqueeze in de maak ofzo?. 
Elon Musk just became richer than Warren Buffett
Buffet filantroopt er dan wel weer goed op los.
[ Voor 62% gewijzigd door DJTimo op 13-07-2020 15:05 ]
@writser Ik hoop wel dat de verdiensten van de film ten gunste komen van de schuldeisers...
Oh god daar gaat Tesla weer. x10 vanaf dieptepunt van vorig jaar.
+12% 10 minuten na het openen van de beurs.DJTimo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:27:
Tesla nieuwe ATH op Xetra. Nieuwe shortsqueeze in de maak ofzo?.
In dit tempo gaat tesla eerder naar de maan dan spacex.
Dit slaat nergens op... 1530 naar bijna 1800 in 15 minuten
[ Voor 7% gewijzigd door Qunix op 13-07-2020 15:48 ]
Dat worden straks hele dure auto's, als ik de beleggers mag geloven
.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Of een gratis Tesla per aandeel!Sport_Life schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:52:
Dat worden straks hele dure auto's, als ik de beleggers mag geloven.
Anoniem: 93986
Beter bed heeft er zin in. Donderdag, vrijdag ook al omhoog. En vandaag loopt het nog wat harder.
Hier hetzelfde verhaal, ben ook voor Invesco gegaan. Gaat tot nu toe lekker, ook met dank aan de Tesla FOMO'ers natuurlijk.Despotes98 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:53:
[...]
Ik ben uiteindelijk (op 16-06) voor de Invesco gegaan ivm de lagere lopende kosten, en met een winst van 10,5% (9,2% voor die van Lyxor) sindsdien was het geen slechte keuze haha.
En via Robin valt het wel mee: https://robintrack.net/symbol/TSLATrasos schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:48:
[...]
Gaat tot nu toe lekker, ook met dank aan de Tesla FOMO'ers natuurlijk.
Dat valt nog wel mee, is helaas slechts 2,37% van de portefeuille. Ik hoop meer dat Apple, Microsoft en Amazon ineens de lucht in schieten.Trasos schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:48:
[...]
Gaat tot nu toe lekker, ook met dank aan de Tesla FOMO'ers natuurlijk.
Dit topic is gesloten.