Je probeert de markt te timen... niet doenWizZie- schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:01:
Wat denken jullie, is deze rally weer voorbarig en zien we straks weer een enorme downfall net als na 8 juni na zo'n zelfde rally?
Als je geld hebt liggen kan je een paar orders plaatsen met 10-20% onder de huidige waarde. Daarmee heb ik al een aantal keer snel mee verdiend doordat het aandeel/etf daarna weer omhoog ging.WizZie- schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:01:
Wat denken jullie, is deze rally weer voorbarig en zien we straks weer een enorme downfall net als na 8 juni na zo'n zelfde rally?
Betrouwbaar totdat het mis gaat zullen we maar zeggen...
Een heel sterk wachtwoord kun je ook niet maken bij Binck, tenminste het maximale aantal tekens is iets van 15 tekens, dat had wel wat hoger gemogen, leestekens mogen ook niet.
Wachtwoord moet dan wel om het jaar worden gewijzigd en normaal gesproken heb je dan nog 2FA... normaal gesproken.
In vino veritas, in aqua sanitas
Totdat het nog verder daalt en nooit meer hersteld of het stijgt alleen maar door waardoor je rendement misloopt.Deveon schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:27:
[...]
Als je geld hebt liggen kan je een paar orders plaatsen met 10-20% onder de huidige waarde. Daarmee heb ik al een aantal keer snel mee verdiend doordat het aandeel/etf daarna weer omhoog ging.
Als het geld is waarmee je wilt beleggen dan kun je dat net zo goed ook nu doen, behalve als je er echt van overtuigt bent dat de koersen gaan dalen.
Je hebt gelijk, en de rest hiervoor ook.
Maar zoals al eerder voorbij is gekomen door anderen, het is gewoon ontzettend moeilijk om "er niets mee te willen doen". Om het "te vergeten". Je moet haast actief bezig zijn met passief willen zijn...
Dat is inderdaad verstandiger, maar niet leukerJohanNL schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:55:
[...]
Totdat het nog verder daalt en nooit meer hersteld of het stijgt alleen maar door waardoor je rendement misloopt.
Als het geld is waarmee je wilt beleggen dan kun je dat net zo goed ook nu doen, behalve als je er echt van overtuigt bent dat de koersen gaan dalen.
Ik probeer altijd iets achter de hand te houden om op koopjes te reageren. Dit soort orders vallen daar voor mij ook onder en is eigenlijk meer voor de lol dan voor rendement.
Valt mij op dat al mijn aandelen en ETFs vanochtend bij opening een sprong heeft gemaakt. Waar komt dat vandaan?
Als je er plezier aan hebt en je de risico's goed weet in te schatten is het toch allemaal niet zo heel erg?WizZie- schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:14:
[...]
Je hebt gelijk, en de rest hiervoor ook.
Maar zoals al eerder voorbij is gekomen door anderen, het is gewoon ontzettend moeilijk om "er niets mee te willen doen". Om het "te vergeten". Je moet haast actief bezig zijn met passief willen zijn...
Anders gewoon het standaard plan: maandelijks en/of het bedrag waarmee je wilt beleggen inleggen in wereldwijd gespreide ETF's / beleggingsfondsen.
Enkel beleggen bij de banken/brokers die enkel deze saaie producten aanbieden en het liefst dan nog een functie hebben waarmee je automatisch kunt inleggen, dat zou dan het beste zijn om er niet actief mee bezig te zijn en in de verleiding te komen extra handelingen uit te voeren.
En dan laat je dat minimaal een aantal jaar staan...
Het is in theorie heel simpel
Men wou graag inkopen en wellicht shorters die hun positie moesten ruimen.Deveon schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:26:
[...]
Valt mij op dat al mijn aandelen en ETFs vanochtend bij opening een sprong heeft gemaakt. Waar komt dat vandaan?
Dow futs stonden toen ook net iets hoger dan nu.
Zoiets
Heel brak dat!JohanNL schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:29:
Bij Binck doen ze zo af en toe de 2FA ( tweestapsverificatie ) uit, omdat er soms een technisch probleem is bij hun of ( meestal ) een provider is die storing heeft waardoor niet iedere klant zijn/haar 2FA code kan ontvangen.
Zou Binck de schade vergoeden als iemand onbevoegd jouw portefeuille saboteert tijdens de uitschakeling van 2FA?
Sowieso is het apart dat 2FA nog geen gemeengoed is bij al dit soort financiele instellingen, gaat toch om behoorlijke bedragen. Bijv ook BrandNewDay en Fitvermogen hebben alleen wachtwoord, geen mogelijkheid tot 2FA. En bij DeGiro is het ook pas nadat je account is geactiveerd dat je het zelf moet opzoeken en activeren, en niet al bij aanmaken van account als optie.
Zijn de grootbanken met hun scanners en identifiers misschien wel irritant, maar wel een stuk veiliger.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 06-07-2020 15:09 ]
BND zal in de toekomst een tokenconstructie implementeren. Geen idee of dat een 2FA is. Ze zeiden wel 4 maanden geleden via e-mail dat het waarschijnlijk dit jaar gaat gebeuren en ze onderzoek deden naar SMS.Get!em schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:08:
[...]
Heel brak dat!
Sowieso is het apart dat 2FA nog geen gemeengoed is bij al dit soort financiele instellingen, gaat toch om behoorlijke bedragen. Bijv ook BrandNewDay en Fitvermogen hebben alleen wachtwoord, geen mogelijkheid tot 2FA. En bij DeGiro is het ook pas nadat je account is geactiveerd dat je het zelf moet opzoeken en activeren, en niet al bij aanmaken van account als optie.
Zijn de grootbanken met hun scanners en identifiers misschien wel irritant, maar wel een stuk veiliger.
Ik had dit gevraagd toen via de mail na het vinden van een bugje in de login.
[ Voor 4% gewijzigd door Qunix op 06-07-2020 15:17 ]
Klopt, maar het ergste wat ze via je account bij die twee die je noemt kunnen doen is je posities verkopen ( wat dan naar jouw eigen tegenrekening gaat ) of je posities switchen naar een ander fonds.Get!em schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:08:
[...]
Heel brak dat!
Sowieso duurt dat dan nog 1 a 2 werkdagen en krijg je mails hierover gestuurd, als je op tijd bent zou je de boel dan nog kunnen tegenhouden.
Bij Binck kun je met een paar klikken iemands portefeuille naar 0 brengen door alles bijvoorbeeld in van die turbo's te stoppen, dus dat is toch wel een heel stuk ernstiger.
Daarnaast kun je bij Fitvermogen tenminste wel een wachtwoord instellen met zowel kleine-, hoofdletters, cijfers en ook leestekens en als ik het mij goed herinner mag je wachtwoord daar 99 tekens lang zijn.
Natuurlijk is 2FA beter, maar als je dan gewoon een lang, uniek wachtwoord maakt, dan komen die vervelende hackertjes er als het goed is ook nooit in
Hoop tekens die niet kunnen, zoals <> en quotes.JohanNL schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:33:
[...]
Daarnaast kun je bij Fitvermogen tenminste wel een wachtwoord instellen met zowel kleine-, hoofdletters, cijfers en ook leestekens en als ik het mij goed herinner mag je wachtwoord daar 99 tekens lang zijn.
Ach ja, bij Webull kan je max 20 a-z0-9 tekens gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door Qunix op 06-07-2020 15:37 ]
Ben mezelf aan het oriënteren om voor mijn zoon (1,5 jaar) periodiek te beleggen. Puur als centje achter de hand als hij later wil gaan studeren. Ben nu al maandelijks een bedrag aan het sparen en zou dit in een beleggingsfonds willen stoppen omdat de rente om te huilen is. Heb dus een behoorlijk lange beleggingshorizon (~15 jaar).
Het idee is dus een beperkte eerste inleg van 1,5 jaar * maandbedrag + daarna maandelijkse storting om te beleggen.
We streven er sterk naar om tussentijds niets op te nemen en dit echt voor zijn ontwikkeling te gebruiken als hij ouder is.
Heb een 3-tal partijen gevonden die me interessant hiervoor lijken:
Iemand nog adviezen? Zie ik iets over het hoofd? Is er een beter alternatief om maandelijks iets opzij te zetten voor mijn zoon?
Alvast bedankt voor de input!
Het idee is dus een beperkte eerste inleg van 1,5 jaar * maandbedrag + daarna maandelijkse storting om te beleggen.
We streven er sterk naar om tussentijds niets op te nemen en dit echt voor zijn ontwikkeling te gebruiken als hij ouder is.
Heb een 3-tal partijen gevonden die me interessant hiervoor lijken:
- ING, hier heb ik ook mijn rekeningen en hypotheek. Stukje gemak telt dus als ik hier kan blijven. Kosten zijn 0,4% service + 0,64% bij neutraal = 1,04% kosten per jaar
- Binck Forward hier zijn de kosten 0,77% + ??? kan de kosten voor evt. stortingen en ontrekkingen niet duidelijk vinden.
- Robeco One - kosten zijn 0,56% + 0,73% = 1,29%
Iemand nog adviezen? Zie ik iets over het hoofd? Is er een beter alternatief om maandelijks iets opzij te zetten voor mijn zoon?
Check eens Fitvermogen.nl, is van Nationale Nederlanden.Renzzie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:41:
Ben mezelf aan het oriënteren om voor mijn zoon (1,5 jaar) periodiek te beleggen. Puur als centje achter de hand als hij later wil gaan studeren. Ben nu al maandelijks een bedrag aan het sparen en zou dit in een beleggingsfonds willen stoppen omdat de rente om te huilen is. Heb dus een behoorlijk lange beleggingshorizon (~15 jaar).
Heb een 3-tal partijen gevonden die me interessant hiervoor lijken:Al met al lijkt qua kosten de ING dus er het voordeligste uit te komen. Qua rendement over een langere horizon natuurlijk ook vele malen beter dan normaal sparen.
- ING, hier heb ik ook mijn rekeningen en hypotheek. Stukje gemak telt dus als ik hier kan blijven. Kosten zijn 0,4% service + 0,64% bij neutraal = 1,04% kosten per jaar
- Binck Forward hier zijn de kosten 0,77% + ??? kan de kosten voor evt. stortingen en ontrekkingen niet duidelijk vinden.
@Renzzie BrandNewDay bied ook speciale kinderrekeningen waarbij de inleg gelijk een schenking wordt. Ik overweeg ik deze zelf voor volgend jaar als de markt weer wat stabieler is en de pandemie voorbij.
Je kunt met je wachtwoord gewoon je email adres aanpassen, en het wijzigen van een tegenrekening is ook zo gedaan (bij BND wel met email verificatie code)....
Maar mee eens, beperkingen op wachtwoorden zijn ook mijn grootste irritatie. Als ik een 64 tekens wachtwoord wil (via mijn generator/wachtwoordkluis), dan moet dat gewoon kunnen. Maar helaas al genoeg websites met beperkingen gezien.
Overigens gaat het in veel gevallen niet alleen om een lang wachtwoord. Dat kan namelijk altijd uitlekken (keylog, netwerkverkeer, database lek/hack etc) of bij inderdaad te korte lengte en variatie met bruteforcing gepakt worden. TOTP voegt daar gewoon nog een tijdsafhankelijke token aan toe die alleen de eigenaar kan weten. Dan ben je gewoon een stuk zekerder. Sowieso zou het melden van (pogingen tot) logins van niet vertrouwde systemen als melding/email naar je toe moeten komen. Dat is al heel gewoon bij Gmail, Twitter etc. Is ook niet heel moeilijk te implementeren. Op mijn wordpress blogje is het ook gewoon actief (TOTP en meldingen en anti-bruteforce), puur omdat het nu gemeengoed is en nagenoeg elke website elke dag wel wordt getest (door hackertjes en hun bots) op gaten en bugjes (als ik de log van mijn onbelangrijke wordpress blog zie, is dat veel, en op dit moment zelfs vaker dan ik echte bezoekers krijg...
)
Gezien ik op dit moment dezelfde keuze aan het maken ben: ik kies nu voor de studiepot voor kind op: mijn eigen naam.
Redenen: Veel kindrekeningen staat het geld vast tot 18 jaar, zijn duurder bij beleggingsrekeningen, en hebben meestal geen of beperktere keuze qua beleggingen.
Reden twee: op eigen naam, kun je het geld, als het gaat studeren (ook al is dat voordat ze 18 worden) zelf gebruiken om je kind te ondersteunen in de studiekosten (wat dus geen schenking is en de bijbehorende heffingen ontloop je dus):
Reden 3: als je kind 18 is, en het geld zou op zijn eigen naam zijn, dan kan hij dat geheel vrij besteden. Als ouders kun je dan dus niet meer bijsturen.
Heb je de keuze eenmaal gemaakt om op je eigen naam te doen, dan kun je terugvallen op de hier eerder genoemde aanbieders van goedkope beleggingsrekeningen.
Kies je wel voor een beleggingrekenging op naam van kind, dan zijn er wel een aantal blogs die dat ook hebben uitgezocht. Waaronder MrFob: https://www.financieelona...og.nl/beleggen-voor-kind/
Maar mee eens, beperkingen op wachtwoorden zijn ook mijn grootste irritatie. Als ik een 64 tekens wachtwoord wil (via mijn generator/wachtwoordkluis), dan moet dat gewoon kunnen. Maar helaas al genoeg websites met beperkingen gezien.
Overigens gaat het in veel gevallen niet alleen om een lang wachtwoord. Dat kan namelijk altijd uitlekken (keylog, netwerkverkeer, database lek/hack etc) of bij inderdaad te korte lengte en variatie met bruteforcing gepakt worden. TOTP voegt daar gewoon nog een tijdsafhankelijke token aan toe die alleen de eigenaar kan weten. Dan ben je gewoon een stuk zekerder. Sowieso zou het melden van (pogingen tot) logins van niet vertrouwde systemen als melding/email naar je toe moeten komen. Dat is al heel gewoon bij Gmail, Twitter etc. Is ook niet heel moeilijk te implementeren. Op mijn wordpress blogje is het ook gewoon actief (TOTP en meldingen en anti-bruteforce), puur omdat het nu gemeengoed is en nagenoeg elke website elke dag wel wordt getest (door hackertjes en hun bots) op gaten en bugjes (als ik de log van mijn onbelangrijke wordpress blog zie, is dat veel, en op dit moment zelfs vaker dan ik echte bezoekers krijg...
Kernvraag: wil je het op eigen naam, of op naam kind.Renzzie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:41:
Ben mezelf aan het oriënteren om voor mijn zoon (1,5 jaar) periodiek te beleggen. Puur als centje achter de hand als hij later wil gaan studeren. Zie ik iets over het hoofd? Is er een beter alternatief om maandelijks iets opzij te zetten voor mijn zoon?
Gezien ik op dit moment dezelfde keuze aan het maken ben: ik kies nu voor de studiepot voor kind op: mijn eigen naam.
Redenen: Veel kindrekeningen staat het geld vast tot 18 jaar, zijn duurder bij beleggingsrekeningen, en hebben meestal geen of beperktere keuze qua beleggingen.
Reden twee: op eigen naam, kun je het geld, als het gaat studeren (ook al is dat voordat ze 18 worden) zelf gebruiken om je kind te ondersteunen in de studiekosten (wat dus geen schenking is en de bijbehorende heffingen ontloop je dus):
Reden 3: als je kind 18 is, en het geld zou op zijn eigen naam zijn, dan kan hij dat geheel vrij besteden. Als ouders kun je dan dus niet meer bijsturen.
Heb je de keuze eenmaal gemaakt om op je eigen naam te doen, dan kun je terugvallen op de hier eerder genoemde aanbieders van goedkope beleggingsrekeningen.
Kies je wel voor een beleggingrekenging op naam van kind, dan zijn er wel een aantal blogs die dat ook hebben uitgezocht. Waaronder MrFob: https://www.financieelona...og.nl/beleggen-voor-kind/
[ Voor 36% gewijzigd door Get!em op 06-07-2020 16:13 ]
Ben het aan het bekijken, maar het is me echt onduidelijk welke tarieven ze mee rekenen.Qunix schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:43:
[...]
Check eens Fitvermogen.nl, is van Nationale Nederlanden.
Heb dit gevonden:
Wat kost FitVermogen?
Bij FitVermogen betaalt u geen kosten voor het openen en aanhouden van een FitVermogen rekening. Bij FitVermogen betaalt u alléén de totale kosten van het beleggingsfonds. Deze kosten zijn al verwerkt in de koers. Meer informatie over deze kosten vindt u op de fondsdetailpagina’s.
Bij FitVermogen betaalt u geen extra kosten, zoals:
Service- of dienstverleningskosten
Aan- en Verkoopkosten
Switch order kosten
Bewaarkosten voor de beleggingsfondsen
Bij FitVermogen betaalt u alleen de kosten van de beleggingsfondsen zelf. Deze kosten gaan in op het moment dat u een fonds koopt en stoppen wanneer u het fonds verkoopt. Van deze kosten ontvangt u geen afrekening, omdat deze worden verrekend in de transactieprijs. Meer informatie over deze kosten vindt u op de fondsdetailpagina’s.
Hoe gaat binck/robeco/ING hier mee om dan? Zij moeten deze kosten toch ook betalen?
Het kan toch niet zo zijn dat fitvermogen zoveel goedkoper is?
Waar zit het addertje?
Ik houd het geld liever in eigen beheer. Een kinderrekening zal het niet worden voor mij.Deveon schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:47:
@Renzzie BrandNewDay bied ook speciale kinderrekeningen waarbij de inleg gelijk een schenking wordt. Ik overweeg ik deze zelf voor volgend jaar als de markt weer wat stabieler is en de pandemie voorbij.
Excuus, had ik inderdaad moeten vermelden. Ik wil het geld in eigen beheer houden. Geen schenking oid. Je hoort genoeg horrorverhalen over 18 jarige pubers die alles verbrassen en het niet aan nuttige dingen besteden. Wil best risico lopen door te beleggen, maar hier wil ik geen risico mee lopenGet!em schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:48:
Kernvraag: wil je het op eigen naam, of op naam kind.
Waarom niet de eerder in dit topic genoemde Northern Trust fondsen? Als je niet 100% in aandelen wilt kun je natuurlijk naar eigen inzicht verdelen over die fondsen en sparen / deposito's. Het mooie van die mixfondsen is dat een groot deel niet in aandelen zit (maar wel in obligaties) maar je wel voor het volledige bedrag kosten betaalt. En die kosten van de mixfondsen zijn nog hoger dan die van de Northern Trust fondsen. Je betaalt dan dus echt voor het gemak, terwijl je met een paar uur research en wat vragen hier veel goedkoper uit bent. Je legt dan simpelweg zelf in volgens een vaste verdeling waarbij je alleen kosten betaalt voor het deel wat je daadwerkelijk in aandelen inlegt. Obligaties kun je overslaan maar in plaats daarvan kun je sparen of deposito's nemen (lagere kosten en veilig door het depositogarantiestelsel).Renzzie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:41:
Heb een 3-tal partijen gevonden die me interessant hiervoor lijken:Al met al lijkt qua kosten de ING dus er het voordeligste uit te komen. Qua rendement over een langere horizon natuurlijk ook vele malen beter dan normaal sparen.
Is een overweging waar, maar wat je zegt... Gemak dient de mens.Verwijderd1 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:02:
[...]
Waarom niet de eerder in dit topic genoemde Northern Trust fondsen? Als je niet 100% in aandelen wilt kun je natuurlijk naar eigen inzicht verdelen over die fondsen en sparen / deposito's. Het mooie van die mixfondsen is dat een groot deel niet in aandelen zit (maar wel in obligaties) maar je wel voor het volledige bedrag kosten betaalt. En die kosten van de mixfondsen zijn nog hoger dan die van de Northern Trust fondsen. Je betaalt dan dus echt voor het gemak, terwijl je met een paar uur research en wat vragen hier veel goedkoper uit bent. Je legt dan simpelweg zelf in volgens een vaste verdeling waarbij je alleen kosten betaalt voor het deel wat je daadwerkelijk in aandelen inlegt. Obligaties kun je overslaan maar in plaats daarvan kun je sparen of deposito's nemen (lagere kosten en veilig door het depositogarantiestelsel).
Beleggen is toch een tak van sport waar ik me nooit in heb verdiept. Het is dus gemakkelijker om te leunen op de expertise van een fonds en dit zelf niet allemaal uit te hoeven zoeken.
NN heeft eigen fondsen in bezit en daar zitten de kosten al inbegrepen in de prijs. Bij de banken hebben ze een derde partij.Renzzie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:02:
[...]
Hoe gaat binck/robeco/ING hier mee om dan? Zij moeten deze kosten toch ook betalen?
Het kan toch niet zo zijn dat fitvermogen zoveel goedkoper is?
Waar zit het addertje?
Begrijp wat je bedoeld, maar bij BND krijgen kinderen op hun 18de hun eigen login bij BND. Dat is toch net even iets anders dan dat het in je reguliere bank app naar voren komt. Plus als het daar staat dan zien ze het renderen en maken ze gelijk kennis met “veilig” beleggen.Renzzie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:02:
[...]
Ik houd het geld liever in eigen beheer. Een kinderrekening zal het niet worden voor mij.
[...]
De Northern Trust fondsen zijn fondsen. Sterker nog, andere aanbieders als Meesman maken daar ook gewoon gebruik van. De reden dat het een interessante optie is: geen dividendlek (het fonds is een fiscale beleggingsinstelling waardoor het voor Nederlanders gunstiger is dan fondsen die fiscaal gezien in het buitenland gevestigd zijn) en lage kosten.Renzzie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:04:
[...]
Is een overweging waar, maar wat je zegt... Gemak dient de mens.
Beleggen is toch een tak van sport waar ik me nooit in heb verdiept. Het is dus gemakkelijker om te leunen op de expertise van een fonds en dit zelf niet allemaal uit te hoeven zoeken.
Het enige wat je dus zelf hoeft te doen is bepalen in welke verhouding je in wilt leggen. In principe kun je goede spreiding krijgen met twee NT fondsen: ontwikkelde wereld en opkomende wereld. Een veelgebruikte verhouding naar marketcap is ongeveer 88/12 of 85/15. In plaats van 1000 euro in zo'n mixfonds te steken waarvan misschien 50% in aandelen eindigt kun je 500 euro naar verhouding spreiden over de wereldindex en opkomende aandelen terwijl je de andere 500 (opspaart en) in een deposito stopt. Dan eindigt je geld op dezelfde plek maar tegen veel lagere kosten.
Dat scheelt zeker de helft van de kosten omdat je alleen kosten over de 500 euro die in aandelen eindigt betaalt. Daarnaast zullen de NT fondsen nog iets lagere lopende kosten hebben waardoor je nog iets voordeliger zit. En de tijd die je hier nu insteekt om het uit te zoeken kun je natuurlijk ook voor je eigen portefeuille gebruiken.
@Renzzie de Northern Trust fondsen bij ING zijn een uitstekende keuze.
Fitvermogen is iets goedkoper maar heeft meer ESG uitsluitingen. Kan een voordeel of een nadeel zijn, afhankelijk van je voorkeuren.
Fitvermogen is iets goedkoper maar heeft meer ESG uitsluitingen. Kan een voordeel of een nadeel zijn, afhankelijk van je voorkeuren.
Ik heb een account bij deGiro waar ik op in leg en maandelijks ETF's koop, met als doel een potje op te bouwen voor de studie van mijn 3 kinderen. Dat houd ik ook op mijn eigen naam, want het is voor hun studie en niet voor iets anders en als er geld overblijft dan heb ik er andere bestemmingen voor.
Het blijft ook een beetje een arbitraire aangelegenheid volgens mij. Er zijn natuurlijk dingen waar je principieel op tegen kunt zijn, bijvoorbeeld tabak. Maar een moeilijker vraagstuk is energie. Welke energie wel of niet ethisch is kun je over twisten. Dat energie een relevante sector is staat denk ik wel vast, zowel nu als in de toekomst. Maar bepalen welke energie aandelen wel of niet uitgesloten moeten worden is moeilijk te bepalen.Pistachenootje schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:19:
Op Reddit stond bijvoorbeeld een mooi overzichtje waarbij de CO2 intensiteit meegenomen werd. Rolinco (large cap growth van Robeco) kwam als beste uit de bus en de dividendfondsen scoorden slecht. Opvallend was dat de iShares Global Clean Energy ook een hoge CO2 intensiteit had, vergelijkbaar met de dividendfondsen. De echte vraag is dan of CO2 wel een goede maatstaf is voor duurzaamheid. Het is natuurlijk wel leuk als reclame materiaal: 'ons fonds heeft x% minder CO2 uitstoot dan de index'.
De index van Fitvermogen lijkt nog wel meer uitsluitingen te doen. Facebook en Berkshire zitten er bijvoorbeeld ook niet in volgens het jaarverslag. Amazon staat ook niet in het jaarverslag van 2019, maar hij staat er (nu) wel tussen op Morningstar. Gecombineerd met de brakke website ga ik dan toch liever voor de NT fondsen.
Tesla vandaag wederom fors hoger, met +7%. Zou het door hun short shorts komen? Met een vraagprijs van €75 hebben die een nog betere marge dan Model Y 
nieuws
nieuws
![]() | ![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door DJTimo op 06-07-2020 16:51 ]
@Verwijderd1 Ja ik zou ook liever voor NT gaan. Helaas heb je dan wel te maken met de extra bankkosten.
Die shorts kosten 69,420 dollar.DJTimo schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:49:
Tesla vandaag wederom fors hoger, met +7%. Zou het door hun short shorts komen? Met een vraagprijs van €75 hebben die een nog betere marge dan Model Y
nieuws
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ja, het totale kosten plaatje is wat dat indexfonds bij Fitvermogen zo interessant maakt, in verhouding is het verschil enorm groot.
De grootste bezwaarpunten van ESG-fondsen/ETF's zijn doorgaans dat de kosten hoger zijn, maar dat het moeilijk in te schatten is of deze ESG uitsluitingen voor jou als belegger meer rendement gaat opleveren, wat deze extra kosten zou kunnen verantwoorden.
Echter is dat in dit geval niet van toepassing, het ESG fonds is in dit geval goedkoper en dus waarschijnlijk de betere keuze, wil je duurza(a)m(er) en alsnog voor een lage prijs beleggen in aandelen is het zelfs een no-brainer.
De spreiding is wat minder door de uitsluitingen maar alsnog heel breed, maar alle sectoren zitten er alsnog in dus dat is wat mij betreft geen probleem.
@Renzzie Ik zou hier even kijken:
https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0012125736
https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1
De grootste bezwaarpunten van ESG-fondsen/ETF's zijn doorgaans dat de kosten hoger zijn, maar dat het moeilijk in te schatten is of deze ESG uitsluitingen voor jou als belegger meer rendement gaat opleveren, wat deze extra kosten zou kunnen verantwoorden.
Echter is dat in dit geval niet van toepassing, het ESG fonds is in dit geval goedkoper en dus waarschijnlijk de betere keuze, wil je duurza(a)m(er) en alsnog voor een lage prijs beleggen in aandelen is het zelfs een no-brainer.
De spreiding is wat minder door de uitsluitingen maar alsnog heel breed, maar alle sectoren zitten er alsnog in dus dat is wat mij betreft geen probleem.
@Renzzie Ik zou hier even kijken:
https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0012125736
https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1
[ Voor 11% gewijzigd door JohanNL op 06-07-2020 17:05 ]
De wetenschap laat zien dat meer ESG uitsluitingen normaal gesproken tot een iets lager rendement leiden. Dit wordt hier helder uitgelegd door Ben Felix, inclusief referenties: YouTube: Sustainable Investing (ESG, SRI)
Je kunt nu blijkbaar €250 transactietegoed krijgen bij het openen van een rekening bij Lynx, via een speciale link van ProBeleggen: https://www.lynx.nl/rekening-openen-pb/
Te gebruiken binnen 3 maanden. En als je bij Lynx zoveel handelt (dat is dus gemiddeld 83 euro commissie per maand) dan ben je bij IB zéker goedkoper uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 06-07-2020 17:30 ]
NT Small Cap lijkt te zijn toegevoegd aan ABN AMRO Zelf beleggen Basis!
https://fondsen.abnamro.nl/nieuw/fund/NL0013552078
Amazon boven de $3000,-, gewoon weer 5% erbij.
Sinds april zijn er nauwelijks dagen geweest dat dit aandeel gewoon zakte
Alfen stijgt ook lekker door, wat heb ik dat bedrijf in maart vervloekt toen de 2 Alfen topmannen besloten om een gedeelte van hun aandelen te verzilveren. Ik hoop dat ze niets teruggekocht hebben, ik gun ze pure karma
https://www.rtlnieuws.nl/...rossen-aandelen-7-miljoen
Sinds april zijn er nauwelijks dagen geweest dat dit aandeel gewoon zakte
Alfen stijgt ook lekker door, wat heb ik dat bedrijf in maart vervloekt toen de 2 Alfen topmannen besloten om een gedeelte van hun aandelen te verzilveren. Ik hoop dat ze niets teruggekocht hebben, ik gun ze pure karma
https://www.rtlnieuws.nl/...rossen-aandelen-7-miljoen
[ Voor 56% gewijzigd door Strider op 06-07-2020 17:57 ]
BlaBlaBla
Ik zou je 2 dingen aanraden, via ING beleggen maar dan kiezen voor zelf op de beurs icm de al genoemde Northern Trust fondsen World en Emerging markets. In dit topic is hier al veelvuldig over gesproken en kun je gemakkelijk terug vinden. Beide fondsen kun je geautomatiseerd periodiek laten inkopen waardoor je er geen omkijken meer naar hebt. Zie bijvoorbeeld mijn eigen posts, zit zelf ook bij ING met deze fondsen.Renzzie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:41:
Optie 2 is Meesman, super simpel en zeker als je gebruik maakt van totale wereld fonds ben je in 1x klaar en hoef je niet aan verhoudingen te denken.
Belangrijkste is, hou het simpel en blijf er dan vanaf tot ze 18 zijn. Dit heeft het beste effect om vermogen op te bouwen.
Ze hebben meer wijziging doorgevoerd, waaronder OBAM erin en NN Deelnemingen fonds eruit.sjdjong schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:36:
Wat bedoel je met de studieschuld vastzetten voor de gehele rente periode?Zenix schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:21:
[...]
Ik kijk gewoon waar het meeste potentiële rendement zit en daar ga ik voor. Hetzelfde met studieschuld, die is 0% en die heb ik vastgezet voor de gehele rente periode, daarna blijft die waarschijnlijk rond de 0% en ga ik ook minimaal aflossen. Ik maak mij om die lening ook geen zorgen, want bij minimumloon hoef je toch niks terug te betalen.
Naar mijn mening wordt er hier iets te licht over een studielening gedacht. Misschien dat het voor jou minder kritisch is, omdat je al een huis hebt, maar voor veel starters is de studieschuld toch echt een enorm blok aan hun been bij het afsluiten van een hypotheek.
In principe moet een studieschuld volledig worden afgelost. Afhankelijk van in welk leenstelsel je zat kan de restschuld na een aantal jaar wel worden kwijtgescholden, mits je aan alle voorwaarden daarvoor hebt voldaan. In het oude stelsel is dat normaal 15 jaar als je netjes alle termijnen aflost wat DUO heeft voorgerekend of 30 jaar indien je het partnerinkomen niet laat meetellen. In het nieuwe stelsel is de flostermijn zelfs 35 jaar.
Bij minimumloon denk je misschien niets terug te hoeven betalen, maar als je een partner hebt dan is het verzamelinkomen vast hoger dan minimumloon en moet je natuurlijk wel aflossen. Ook zal je later een hoger aflosbedrag per maand gaan betalen op het moment dat je weer meer inkomsten hebt.
Waar andere financiële verplichtingen kunnen worden kwijtgescholden als je in een schuldsaneringstraject terecht komt is dat bij een studieschuld bij DUO niet het geval.
Kortom de studieschuld heeft wel degelijk een grote impact voor velen en kan je erg lang blijven achtervolgen. Het klinkt misschien rationeel om de lage rente van 0% niet af te lossen, maar het blijft een lening.
Jij bent je wellicht bewust van de risico's, maar ik denk niet dat iedereen weet wat de voorwaarden en impact zijn van de studieschuld bij DUO.
Je mist nog een stelsel tussen het oude en het nieuwe: 15 jaar zonder keuze om partnerinkomen niet mee te laten tellen, maar wel met automatische verlaging naar draagkracht.HyperH schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:42:
[...]
In het oude stelsel is dat normaal 15 jaar als je netjes alle termijnen aflost wat DUO heeft voorgerekend of 30 jaar indien je het partnerinkomen niet laat meetellen. In het nieuwe stelsel is de flostermijn zelfs 35 jaar.
Bijzonder om dit zo te vermelden, maar voor het gemak negeer je de unieke eigenschappen van een studielening, die je bij reguliere leningen niet hebt. Zoals betalen naar draagkracht en een willekeurig inzetbare betaalpauze van 5 jaar. (Kwijtschelding heb je wel genoemd.)Waar andere financiële verplichtingen kunnen worden kwijtgescholden als je in een schuldsaneringstraject terecht komt is dat bij een studieschuld bij DUO niet het geval.
Ik opper dan ook vaak dat het bizar is om de zeer gunstige studielening af te moeten lossen om hetzelfde bedrag tegen ongunstigere voorwaarden en hogere rente weer te mogen lenen van een hypotheeknemer.
(Wat doet dit eigenlijk in het beleggen op de beurs topic?)
[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 06-07-2020 20:12 ]
Ik kan zo niks vinden in de algemene voorwaarden. Ik zou zeggen, neem contact op met Binck.JohanNL schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:29:
Bij Binck doen ze zo af en toe de 2FA ( tweestapsverificatie ) uit, omdat er soms een technisch probleem is bij hun of ( meestal ) een provider is die storing heeft waardoor niet iedere klant zijn/haar 2FA code kan ontvangen.
Nu dus ook weer:
Ik vindt het niet kunnen dat men 2FA uitzet. Onbegrijpelijk.
Lastig te zeggen, ik vermoed dat de trend nog steeds up is gezien de YTD stand van de SP500:WizZie- schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:01:
https://www.google.com/se...firefox-b-d&q=sp500+chart
De fear and greed indicator geeft 51 aan wat neutraal is:
https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/
Erg lastig om in te schatten wanneer de beurs een koopje is. Soms denk ik de beurs daalt, jammer. Maar wel goed om dan goedkoper in te kopen. Dan is de vraag, moet ik nu kopen of moet ik nog even wachten todat het hersteld? Ik persoonlijk schat het meer fout dan goed in. Als het daalt ben ik altijd terughoudend om te kopen en als het stijgt (met name als het hard stijgt) ben ik geneigd om juist nog meer te gaan kopen.Deveon schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:26:
[...]
Dat is inderdaad verstandiger, maar niet leuker
Ik probeer altijd iets achter de hand te houden om op koopjes te reageren. Dit soort orders vallen daar voor mij ook onder en is eigenlijk meer voor de lol dan voor rendement.
Exact. Eigenlijk zouden we met zijn allen een klacht moeten indienen bij de consumentenbond, de AFM en de DNB dat financiele bedrijven verplicht 2FA moeten gaan gebruiken.Get!em schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:08:
[...]
Heel brak dat!
Totdat er een keylogger op je pc geinstalleerd is. Dan mag je nog zo'n complex en lang wachtwoord hebben en het dagelijks aanpassen, ze komen er dan toch wel in.JohanNL schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:33:
[...]
Natuurlijk is 2FA beter, maar als je dan gewoon een lang, uniek wachtwoord maakt, dan komen die vervelende hackertjes er als het goed is ook nooit in
Kosten vanaf 0,03% (exclusief eventuele kosten van je broker):Renzzie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:41:
https://etfdb.com/compare/lowest-expense-ratio/
Daar heb in ook last van, maar onder market een order plaatsen spring je vanzelf in wanneer die daalt. De vraag alleen is wanneer die weer omhoog komt. Aangezien ik niet verkoop trekt het eigenlijk altijd wel recht met verloop van tijd. Ik heb nu Unilever en Randstad open staan. Als ze slagen leuk, maar zo niet dan niet. Mocht ik een koopje zien dan annuleer ik ze.phantom09 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:05:
[...]
Erg lastig om in te schatten wanneer de beurs een koopje is. Soms denk ik de beurs daalt, jammer. Maar wel goed om dan goedkoper in te kopen. Dan is de vraag, moet ik nu kopen of moet ik nog even wachten todat het hersteld? Ik persoonlijk schat het meer fout dan goed in. Als het daalt ben ik altijd terughoudend om te kopen en als het stijgt (met name als het hard stijgt) ben ik geneigd om juist nog meer te gaan kopen.
Vanmiddag ook op een paar euro buy-in op Tesla gemist en vervolgens daarna toch voor nóg meer gekocht. FOMO, I know, achteraf niet de slimste move, gelukkig nog wel in de plus. Met limit orders lijk ik wat minder gevoelig daar voor te zijn, echter moet ik dan niet zo maar gaan ophogen..
Op de lange termijn komt het meestal wel goed. Als ze met dit kwartaal niet in de S&P500 komen dan is het wel de volgende. Ik heb geen haast en als het zover is dan wordt er door fonds en trackers heel veel TSLA gekocht en zal die weer pieken gevolgd door een dal.
[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 06-07-2020 21:34 ]
Dan gaat 2FA waarschijnlijk ook niets voorkomen als ze toegang hebben tot je pcphantom09 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:09:
[...]
Totdat er een keylogger op je pc geinstalleerd is. Dan mag je nog zo'n complex en lang wachtwoord hebben en het dagelijks aanpassen, ze komen er dan toch wel in.
Je zou eigenlijk een systeem moeten hebben waarmee je enkel je bankzaken regelt en niets anders, maar ja dat is voor de meesten niet te doen en ook wel een beetje extreem.
Dat zijn vooral (of allemaal?) Amerikaanse ETFs die je hier niet makkelijk kunt kopen. Dat is toch niet handig voor iemand die op zoek is naar een simpele oplossing?phantom09 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:13:
[...]
Kosten vanaf 0,03% (exclusief eventuele kosten van je broker):
https://etfdb.com/compare/lowest-expense-ratio/
Binnen 2 weken is de koers van Tesla van $ 960 naar $1340 gestegen. Dat is bijna 40% koerswinst. Naar mijn mening is dit te hard gegaan. Ik verwacht nog een lichte correctie. Maar ja, dat verwachte ik ook toen de koers iets van 1150 was.Deveon schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:28:
[...]
Vanmiddag ook op een paar euro buy-in op Tesla gemist en vervolgens daarna toch voor nóg meer gekocht. FOMO, I know, achteraf niet de slimste move, gelukkig nog wel in de plus. Met limit orders lijk ik wat minder gevoelig daar voor te zijn, echter moet ik dan niet zo maar gaan ophogen..
Booten vanaf een linux cd. Dan weet je ook dat je vanaf een schoon medium start.JohanNL schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:31:
[...]
Dan gaat 2FA waarschijnlijk ook niets voorkomen als ze toegang hebben tot je pc
Je zou eigenlijk een systeem moeten hebben waarmee je enkel je bankzaken regelt en niets anders, maar ja dat is voor de meesten niet te doen en ook wel een beetje extreem.
Hoezo? Gewoon bijvoorbeeld VTI of VOO kopen, dan heb je kosten van 0.03% (ex. broker kosten).Verwijderd1 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:33:
[...]
Dat zijn vooral (of allemaal?) Amerikaanse ETFs die je hier niet makkelijk kunt kopen. Dat is toch niet handig voor iemand die op zoek is naar een simpele oplossing?
Klopt, maar de stijging wordt wel gedragen door resultaten boven verwachtingen en analisten die het aandeel hoger waarderen op basis van deze resultaten. Met de aankomende stijging (S&P) durfde ik het gokje wel te wagen.phantom09 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:39:
[...]
Binnen 2 weken is de koers van Tesla van $ 960 naar $1340 gestegen. Dat is bijna 40% koerswinst. Naar mijn mening is dit te hard gegaan. Ik verwacht nog een lichte correctie. Maar ja, dat verwachte ik ook toen de koers iets van 1150 was.
Ik heb niet bewust de aflossing naar draagkracht genegeerd, voor mij was dat impliciet besloten in het 'terugbetalen volgens de regels'. Ook het feit dat er naar partnerinkomen kan worden gekeken geeft al aan dat aflossen naar draagkracht gaat.Zr40 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:55:
[...]
Bijzonder om dit zo te vermelden, maar voor het gemak negeer je de unieke eigenschappen van een studielening, die je bij reguliere leningen niet hebt. Zoals betalen naar draagkracht en een willekeurig inzetbare betaalpauze van 5 jaar. (Kwijtschelding heb je wel genoemd.)
De betaalpauze van vijf jaar kun je inderdaad zien als een unieke eigenschap, maar ik weet niet of dat perse voordelig is, want de aflostermijn verleng je daarmee met dezelfde duur.
Enerzijds was het een vraag aan Zenix, omdat ik zijn opmerking over het vastzetten van zijn studieschuld niet begrijp. (volgens mij kan het niet wat hij schrijft of ik heb hem verkeerd begrepen)(Wat doet dit eigenlijk in het beleggen op de beurs topic?)
Anderzijds vind ik het wel belangrijk dan mensen zich bewust zijn van de consequenties van een (grote) studieschuld. Deze schuld is niet vrijblijvend en ondanks de huidige lage rente (die in de toekomst kan worden bijgesteld) heeft deze lening een aantal eigenschappen waardoor je er lang aan vast kunt zitten.
Er zijn zelfs studenten die extra lenen om met dat geld te gaan beleggen en ik plaats daar mijn kanttekening bij. Er was afgelopen weken niet voor niets discussie in de tweede kamer over het huidige leenstelsel en de impact van studieschuld bij een hypotheekaanvraag. Terugbetalers die niet in aanmerking komen voor een hypotheek kunnen het ook moeilijk hebben in de vrije sector huur wanneer ze op basis van hun inkomen en studieschuld maandelijks €200,- tot €300,- mogen aflossen.
Wellicht een beetje offtopic, maar het ging wel degelijk over het potentiële rendement dat gehaald zou kunnen worden en het in mijn ogen onterecht bagatelliseren van de studieschuld.
Het is vooral zinvol als je even een liquiditeitsprobleem hebt. Bijvoorbeeld wanneer je werkgever problemen heeft met het uitbetalen van je salaris. Je krijgt het uiteindelijk wel, maar in de tussentijd is het fijn dat dit gepauseerd kan worden.HyperH schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:54:
[...]
De betaalpauze van vijf jaar kun je inderdaad zien als een unieke eigenschap, maar ik weet niet of dat perse voordelig is, want de aflostermijn verleng je daarmee met dezelfde duur.
Hier wil ik nog wel even aan toevoegen dat als je onder de regels vanaf 2012 op basis van draagkracht € 200 per maand moet betalen, je salaris al minimaal modaal is. En onder de huidige regels hoef je met een modaal salaris zelfs maar € 53,49 per maand te betalen.Terugbetalers die [..] op basis van hun inkomen en studieschuld maandelijks €200,- tot €300,- mogen aflossen.
[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 06-07-2020 22:08 ]
Ik kan mij herinneren dat toen de koers iets van $900 was er analisten op RTLZ waren die zeiden dat de koers te hoog was. Een koers van rond de $ 600 zou een goede waardering zijn. En zie hier, het is 2 keer zoveel dan het advies van toen.Deveon schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:53:
[...]
Klopt, maar de stijging wordt wel gedragen door resultaten boven verwachtingen en analisten die het aandeel hoger waarderen op basis van deze resultaten. Met de aankomende stijging (S&P) durfde ik het gokje wel te wagen.
En nu verwachten analisten een koers van $1500.
Analisten hebben het niet altijd goed.
I know, maar “de markt” luistert wel naar ze en dus hebben ze effect op de koers. Het liefste hoor ik ze zeggen dat het een waardeloos bedrijf is zodat ik goedkoper kon kopen.phantom09 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:08:
[...]
Ik kan mij herinneren dat toen de koers iets van $900 was er analisten op RTLZ waren die zeiden dat de koers te hoog was. Een koers van rond de $ 600 zou een goede waardering zijn. En zie hier, het is 2 keer zoveel dan het advies van toen.
Nu kan ik wel eindeloos blijven beschrijven waarom Tesla zoveel waard is als wat de markt denkt, maar houd het liever op de korte termijn resultaten van de koers. Uiteindelijk kunnen andere dat ook veel beter toelichten dan mij.
PS: vandaag weer 13,5% omhoog, bizar.
Edit: na closure zelfs tegen de $1400 aan..
[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 06-07-2020 23:28 ]
Analisten invloed op de koers?Deveon schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:34:
[...]
I know, maar “de markt” luistert wel naar ze en dus hebben ze effect op de koers. Het liefste hoor ik ze zeggen dat het een waardeloos bedrijf is zodat ik goedkoper kon kopen.
Nu kan ik wel eindeloos blijven beschrijven waarom Tesla zoveel waard is als wat de markt denkt, maar houd het liever op de korte termijn resultaten van de koers. Uiteindelijk kunnen andere dat ook veel beter toelichten dan mij.
Meestal komt er een koersdoel nadat de boel al gestegen of gezakt is. Vandaag kwam er een koersdoel uit van $300 voor Tesla? Volgens mij geldt dat alleen voor de echt invloedrijke analisten, 99% zegt ook maar wat
Dat een koers maanden of zelfs jaren boven (of onder) een bepaald niveau verhandeld wordt maakt de gemaakte waardering nog niet fout. De markt kan simpelweg het heel lang fout hebben.phantom09 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:08:
[...]
Ik kan mij herinneren dat toen de koers iets van $900 was er analisten op RTLZ waren die zeiden dat de koers te hoog was. Een koers van rond de $ 600 zou een goede waardering zijn. En zie hier, het is 2 keer zoveel dan het advies van toen.
Neemt niet weg dat de meeste adviezen van sell-side analisten bullshit zijn.
Amerikaanse ETFs zijn niet gewoon te koop bij je broker door de regelgeving in Europa.phantom09 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:41:
[...]
Hoezo? Gewoon bijvoorbeeld VTI of VOO kopen, dan heb je kosten van 0.03% (ex. broker kosten).
Ze zijn wel via een omweg te koop via opties (per 100) bij Lynx/IB of gewoon direct bij de Amerikaanse broker Tastyworks.
@Renzzie dit is goed advies van Miki waar ik 1 aanvulling op heb: Meesman heeft wat extra kosten t.o.v. de grootbanken. Tenzij je behoefte hebt aan extra eenvoudigheid zou ik voor je bank kiezen.Miki schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:05:
[...]
Ik zou je 2 dingen aanraden, via ING beleggen maar dan kiezen voor zelf op de beurs icm de al genoemde Northern Trust fondsen World en Emerging markets. In dit topic is hier al veelvuldig over gesproken en kun je gemakkelijk terug vinden. Beide fondsen kun je geautomatiseerd periodiek laten inkopen waardoor je er geen omkijken meer naar hebt. Zie bijvoorbeeld mijn eigen posts, zit zelf ook bij ING met deze fondsen.
Optie 2 is Meesman, super simpel en zeker als je gebruik maakt van totale wereld fonds ben je in 1x klaar en hoef je niet aan verhoudingen te denken.
Belangrijkste is, hou het simpel en blijf er dan vanaf tot ze 18 zijn. Dit heeft het beste effect om vermogen op te bouwen.
[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 07-07-2020 06:32 ]
Bedankt allen voor de info. Ik ga mezelf inlezen in zelf beleggen via de ING en dan specifiek op de Northern Trust fondsen World en Emerging markets. Als ik alle adviezen op een hoop gooi dan lijkt dit toch de meest geadviseerde route te zijn voor een periodieke belegging op lange termijn.
Met 88% World en 12% EM heb je wereld dekking gebaseerd op market cap.Renzzie schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:13:
Bedankt allen voor de info. Ik ga mezelf inlezen in zelf beleggen via de ING en dan specifiek op de Northern Trust fondsen World en Emerging markets. Als ik alle adviezen op een hoop gooi dan lijkt dit toch de meest geadviseerde route te zijn voor een periodieke belegging op lange termijn.
Weet iemand hoe het nou precies zit bij DeGiro met het Morgan Stanley geldmarktfonds?
Als ik bijvoorbeeld 10.000 euro aan vrije ruimte beschikbaar heb, betaal ik een negatief rendement. DeGiro compenseert de eerste 2.500 euro. Op de DeGiro website staat als "totaal resultaat" nu in mijn geval -89,36 euro aan kosten. Dit betaal ik dus aan negatief rendement. Maar is dit per jaar? Per maand of ...? Moet ik dit al betalen of zijn dit kosten die ik per jaar uiteindelijk betaal als ik die 10.000 euro als vrije ruimte aanhoud?
(En ja ik weet dat ik beter m'n cash over kan schrijven naar een spaarrekening maar ik vind dat een gedoe steeds en heen en weer transferen duurt ook weer 1 tot 3 dagen.)
Als ik bijvoorbeeld 10.000 euro aan vrije ruimte beschikbaar heb, betaal ik een negatief rendement. DeGiro compenseert de eerste 2.500 euro. Op de DeGiro website staat als "totaal resultaat" nu in mijn geval -89,36 euro aan kosten. Dit betaal ik dus aan negatief rendement. Maar is dit per jaar? Per maand of ...? Moet ik dit al betalen of zijn dit kosten die ik per jaar uiteindelijk betaal als ik die 10.000 euro als vrije ruimte aanhoud?
(En ja ik weet dat ik beter m'n cash over kan schrijven naar een spaarrekening maar ik vind dat een gedoe steeds en heen en weer transferen duurt ook weer 1 tot 3 dagen.)
@DJH Totaal resultaat lijkt me zoals de naam al zegt: het totale resultaat van al je beleggingen die je hebt of hebt gehad bij elkaar opgeteld, inclusief kosten en dividend.
Dit wordt dagelijks verrekend. -89.36 is het totaal over 7500 euroDJH schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:20:
Weet iemand hoe het nou precies zit bij DeGiro met het Morgan Stanley geldmarktfonds?
Bedankt, maar nog steeds niet duidelijk. Stel dat ik het hele jaar 10.000 als vrije ruimte aanhoud, betaal ik 89 euro aan kosten?
Of stel dat ik dit een maand aanhoud, betaal ik 89/12 = 7,41 euro aan kosten?
Of stel dat ik dit een maand aanhoud, betaal ik 89/12 = 7,41 euro aan kosten?
Totaal resultaat. Totaal is een jaar? Dat is nou net de vraagJohanNL schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:25:
@DJH Totaal resultaat lijkt me zoals de naam al zegt: het totale resultaat van al je beleggingen die je hebt of hebt gehad bij elkaar opgeteld, inclusief kosten en dividend.
Totaal is tot dat moment. De koersen kunnen elke dag varieren van dat fonds waarin je geld is gestopt. Wat je daar ziet ben je gewoon al kwijt tot nu toe
Totaal is sinds het moment dat je je account hebt t/m vandaag.DJH schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:31:
Totaal resultaat. Totaal is een jaar? Dat is nou net de vraag
Oke wat ik totaal kwijt ben (sinds twee jaar dus). Jammer dat ze niet aangeven: "Dit x-bedrag betaal je per dag voor je huidige saldo vrije ruimte (10.000 euro)."
Totaal zegt niet zoveel.
Totaal zegt niet zoveel.
Het wordt in een geldmarktfonds gestopt waarvan ze zelf ook niet weten wat dat gaat doen 
Ze kunnen dus onmogelijk zeggen wat de kosten per periode gaan zijn, dat is vooraf simpelweg niet bekend.
In theroie zou het ook omhoog kunnen gaan, maar die kans is nihil gezien de beheerkosten.
Dit is het fonds wat gebruikt wordt om het geld op te slaan: https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000Q2H5
Hier ook meer gedetailleerde informatie vanuit Degiro zelf: https://www.degiro.nl/over-degiro/cashfunds.html
Ze kunnen dus onmogelijk zeggen wat de kosten per periode gaan zijn, dat is vooraf simpelweg niet bekend.
In theroie zou het ook omhoog kunnen gaan, maar die kans is nihil gezien de beheerkosten.
Dit is het fonds wat gebruikt wordt om het geld op te slaan: https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000Q2H5
Hier ook meer gedetailleerde informatie vanuit Degiro zelf: https://www.degiro.nl/over-degiro/cashfunds.html
ik vraag me ook af wat dat MS fonds nu kost. De laatste tijd staat mijn compensatie bedrag stil, het kost niks, maar levert ook niks op.
Dat zie je op je rekeningoverzicht. Zet wel de toggle "Verberg koersveranderingen MMF" uit, anders wordt dit niet getoond.DJH schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:43:
Oke wat ik totaal kwijt ben (sinds twee jaar dus). Jammer dat ze niet aangeven: "Dit x-bedrag betaal je per dag voor je huidige saldo vrije ruimte (10.000 euro)."
Totaal zegt niet zoveel.
Overigens betaal je het niet over je "vrije ruimte", maar over je EUR geldsaldo. "Vrije ruimte" is inclusief eventuele beschikbare margin, en inclusief saldo in andere valuta.
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 07-07-2020 11:50 ]
Novavax Announces $1.6 Billion Funding from Operation Warp Speed
Had dit aandeel in maart voor 7 euro in mijn Portefeuille, toen maar uitgestapt omdat het bergafwaarts leek te gaan, vandaag de 100,- aangetikt
Had dit aandeel in maart voor 7 euro in mijn Portefeuille, toen maar uitgestapt omdat het bergafwaarts leek te gaan, vandaag de 100,- aangetikt
[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 07-07-2020 12:41 ]
@Greatsword Zonde man, als je ze nog had, had je nooit meer hoeven werken.
Ze weten van te voren het rendement op die geldmarktfondsen niet.DJH schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:43:
Totaal zegt niet zoveel.
[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 07-07-2020 12:49 ]
Hahah, zoveel had ik er nou ook weer niet, eerder een kwartaal niet hoeven werkenDJTimo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:45:
@Greatsword Zonde man, als je ze nog had, had je nooit meer hoeven werken.
DEGIRO heeft een storing waardoor Amerikaanse koersen met 15min vertraging weergegeven worden. Erg irritant. Nu maar een beetje klooien met de standaard aandelen app op de iPhone al lijkt daar ook vertraging in te zitten.
Iemand nog een goed alternatief? Zou ook mooi zijn als je daar het aantal aandelen in bezit + GAK in kan toevoegen.
Iemand nog een goed alternatief? Zou ook mooi zijn als je daar het aantal aandelen in bezit + GAK in kan toevoegen.
Sinds enige tijd ontvangt u gratis real-time koersinformatie van de beurs BATS zodra u op één van de Amerikaanse beurzen heeft gehandeld. Deze koersinformatie komt doorgaans vrijwel overeen met de real-time koersinformatie van de primaire beurzen, NASDAQ en NYSE.
Afgelopen week heeft er een hercategorisatie van de risicocategorieën plaatsgevonden. Vanaf dat moment zijn een aantal aandelen ingedeeld in risicocategorie D. Op dat moment wordt de real-time koersinformatie van de beurs BATS automatisch omgezet in een 15 minuten vertraagde weergave van de NASDAQ of NYSE. Dit gebeurt omdat aandelen in categorie D op de beurs BATS doorgaans zeer illiquide zijn en een 15 minuten vertraagde weergave van de primaire beurs in dat geval een betere indicatie geeft.
Hierop zijn uiteraard een aantal uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld Tesla. Momenteel wordt er door onze technische afdeling gewerkt aan een oplossing waardoor voor deze uitzonderingen weer real-time informatie van de beurs BATS wordt ontvangen.
Heeft iemand met een "Zelf beleggen basis" account al geprobeerd dit fonds te kopen via de website? Via de app kan ik hem niet vinden.sjdjong schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:36:
[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 07-07-2020 15:54 ]
Is geen storing (of het moet opgelost zijn, want ik zie real-time koersen in m'n portefeuille). Ze hebben niet alles op dat BATS draaien, dus je krijgt niet van alle aandelen real-time koersen. Van welk aandeel heb je een realtime koers nodig? Over het algemeen tik ik gewoon '[bedrijf/ticker] stock' in de zoekbalk of zoek ik het aandeel in yahoo finance en dan heb ik de real-time koers voor Amerikaanse aandelen.Niek_ schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:47:
DEGIRO heeft een storing waardoor Amerikaanse koersen met 15min vertraging weergegeven worden. Erg irritant. Nu maar een beetje klooien met de standaard aandelen app op de iPhone al lijkt daar ook vertraging in te zitten.
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door Longcat op 07-07-2020 16:02 ]
Betreft TSLA in dit geval. Is gewoon een enorm gekloot met het ingeven van de aan-/verkoopkoers.Longcat schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:59:
[...]
Is geen storing (of het moet opgelost zijn, want ik zie real-time koersen in m'n portefeuille). Ze hebben niet alles op dat BATS draaien, dus je krijgt niet van alle aandelen real-time koersen. Van welk aandeel heb je een realtime koers nodig? Over het algemeen tik ik gewoon '[bedrijf/ticker] stock' in de zoekbalk of zoek ik het aandeel in yahoo finance en dan heb ik de real-time koers voor Amerikaanse aandelen.
DEGIRO geeft zelf aan dat het een foutje aan hun zijde is.
@Niek_ Aha, daar zou ik inderdaad wel een BATS koers verwachten. Je kan als je haast hebt yahoo/google finance gebruiken voor de real-time koers en daar iets vandaan gaan zitten met je order.
Daar nu inderdaad mee aan het klieren, maar ideaal is anders. (net nu ik een beetje aan het daytraden wasLongcat schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:13:
@Niek_ Aha, daar zou ik inderdaad wel een BATS koers verwachten. Je kan als je haast hebt yahoo/google finance gebruiken voor de real-time koers en daar iets vandaan gaan zitten met je order.
Goede tip van Yahoo, bij Google geen bied/laat maar bij Yahoo best gedetailleerde info, leuk!
Sinds begin dit jaar ben ik aan het beleggen geslagen in trackers. Mijn horizon is 25 á 30 jaar.
Wat ik mij dus afvroeg is het volgende: de meeste trackers waar ik tot nu toe in belegd heb zullen misschien wel niet meer bestaan over 10 of 20 jaar. Wat gebeurd er op zo'n moment? Ik heb het al geprobeerd te Googelen maar het antwoord is niet eenduidig.
Wat ik mij dus afvroeg is het volgende: de meeste trackers waar ik tot nu toe in belegd heb zullen misschien wel niet meer bestaan over 10 of 20 jaar. Wat gebeurd er op zo'n moment? Ik heb het al geprobeerd te Googelen maar het antwoord is niet eenduidig.
Ik vind het een goeie vraag en ik kan geen perfect antwoord geven, maar wat ik gelezen heb in een boek (de auteur gaf enkele voorbeelden), is het volgende:snaggyheadshot schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:25:
Sinds begin dit jaar ben ik aan het beleggen geslagen in trackers. Mijn horizon is 25 á 30 jaar.
In het verleden (jaren 60) waren er enkele fondsen die het het niet fantastisch deden en men ging na publicatie van negatief nieuws massaal weg. Er zijn ook voorbeelden waar de fonds manager overstapt naar een andere fonds, of dat het beheerbedrijf schimmige dingen uithield en de fonds zo goed als failliet maakt. Uiteraard spelen deze dingen ook vandaag de dag voor (index) fondsen als voor ETF's. Bij een run zakt de prijs en heb je hetzelfde effect als bij aandelen, alleen met vertraging (behalve ETF's). Meestal ga je uit eigen beweging naar een nog betere fonds/ETF als zoiets gebeurd.
Meer info: https://medium.com/the-in...t-funds-2b72fbc1a169#77cd met kop "Knowing when to sell out of a fund"
Ja. https://www.reddit.com/r/...ents/hm5pgi/nt_small_cap/Pistachenootje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:51:
[...]
Heeft iemand met een "Zelf beleggen basis" account al geprobeerd dit fonds te kopen via de website? Via de app kan ik hem niet vinden.
Als een tracker besluit ophouden te bestaan, zal ze al haar investeringen verkopen en vervolgens het geld aan de aandeelhouders uitkeren.snaggyheadshot schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:25:
Dit is niet veel anders dan bij een regulier Mutual fund.
Je krijg normaal gesproken ruim van tevoren een bericht, dus je hebt meestal wel genoeg tijd om je stukken voor die tijd te verkopen. Dat kan wellicht makkelijker zijn als je je geld in een nieuw fonds wilt steken.
Er zijn nog wat mogelijkheden dat het fonds opgaat in een ander fonds, maar dat maakt het alleen maar makkelijker.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ja, heb via website een kleine "testorder" geplaatst en betaald met edentifier (want zelfs dat kon ook nog niet met de app). Zou morgen uitgevoerd moeten worden, dus ben benieuwd!Pistachenootje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:51:
[...]
Heeft iemand met een "Zelf beleggen basis" account al geprobeerd dit fonds te kopen via de website? Via de app kan ik hem niet vinden.
Novavax eerdere toppen waren:Greatsword schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:40:
Novavax Announces $1.6 Billion Funding from Operation Warp Speed
Had dit aandeel in maart voor 7 euro in mijn Portefeuille, toen maar uitgestapt omdat het bergafwaarts leek te gaan, vandaag de 100,- aangetikt![]()
[Afbeelding]
circa $ 273 in 2001
circa $ 233 in 2015
Heel goed mogelijk dat de koers naar de $200 gaat. Beetje kopen kan denk ik geen kwaad.
De app van Investing.com kan dat prima.Niek_ schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:47:
[...]
Ik gebruik 'm om een snel statusoverzicht te krijgen. Ik heb verschillende accounts bij DeGiro (pensioenaccounts van mezelf en vriendin en dan nog een regulier account), dan moet ik dus drie keer inloggen als ik weten hoe het gaat.
Hoe zit het onder de tweakers met het vertrouwen in Shell (oliesector in het algemeen)? Enkele maanden geleden was het hier al Shell wat te klok sloeg. Maar vandaag redelijk stil. Ze lijken nog niet te snel te herstellen.
Verder nog mensen die "Euronav" in de mot hebben?
Verder nog mensen die "Euronav" in de mot hebben?
Ja dat is zo gezien een aandeel dat onderpresterend is in verhouding met de grote bekende aandelenindexen.Joindry schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:22:
Hoe zit het onder de tweakers met het vertrouwen in Shell (oliesector in het algemeen)? Enkele maanden geleden was het hier al Shell wat te klok sloeg. Maar vandaag redelijk stil. Ze lijken nog niet te snel te herstellen.
Maar dat was Shell voor die tijd ook al, een saai aandeel dat vrij stabiel blijft qua koers maar continu dividend uitkeert, wat het inmiddels na de crash ook al 1 keer heeft gedaan.
Shell heeft op deze koers het nieuwe normaal ontdekt lijkt het
Denk overigens wel dat de koers uiteindelijk wel weer omhoog kan, samen met het dividend, maar.... geduld!
Ik heb enkel de niet dividend versie. (België...) Jammergenoeg lijkt die het niet beter te doen dan de wel divident versieJohanNL schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:32:
[...]
Ja dat is zo gezien een aandeel dat onderpresterend is in verhouding met de grote bekende aandelenindexen.
Maar dat was Shell voor die tijd ook al, een saai aandeel dat vrij stabiel blijft qua koers maar continu dividend uitkeert, wat het inmiddels na de crash ook al 1 keer heeft gedaan.
Shell heeft op deze koers het nieuwe normaal ontdekt lijkt het
Denk overigens wel dat de koers uiteindelijk wel weer omhoog kan, samen met het dividend, maar.... geduld!
Wil/kan iemand mij eens iets uitleggen in Jip& Janneke taal?
Ik probeer nog steeds kapitalisatie te begrijpen bij VWCE.
1. Vanguard betaalt het dividend dat het van bepaalde aandelen ontvangt niet uit aan de beleggers in VWCE, maar koopt van dit geld meer aandelen van de 3400+ bedrijven.
2. Een aandeel VWCE wordt op die manier in theorie meer waard.
3. De waarde van een aandeel VWCE wordt echter bepaald door de aankoop/verkoop van aandelen VWCE (hoeveel zijn er dat en is dat een vast aantal?).
4. Hoe weten beleggers wanneer een aandeel in VWCE undervalued is?
5. Wanneer beleggers massaal Microsoft kopen, wat ook in VWCE zit, betekent dat toch niet dat er ook meer VWCE gekocht wordt? Hoe beïnvloedt de waarde van de individuele aandelen de waarde van een aandeel VWCE?
Wellicht domme vragen. Ik heb dan ook geen enkele economische achtergrond/opleiding.
1. Vanguard betaalt het dividend dat het van bepaalde aandelen ontvangt niet uit aan de beleggers in VWCE, maar koopt van dit geld meer aandelen van de 3400+ bedrijven.
3. De waarde van een aandeel VWCE wordt echter bepaald door de aankoop/verkoop van aandelen VWCE (hoeveel zijn er dat en is dat een vast aantal?).
5. Wanneer beleggers massaal Microsoft kopen, wat ook in VWCE zit, betekent dat toch niet dat er ook meer VWCE gekocht wordt? Hoe beïnvloedt de waarde van de individuele aandelen de waarde van een aandeel VWCE?
Wellicht domme vragen. Ik heb dan ook geen enkele economische achtergrond/opleiding.
Volgens mij (maar correct me if I'm wrong) wordt de waarde van een ETF bepaald door door de onderliggende aandelen (of andere dingen). In het geval van VWCE kun je in het jaarverslag of op de website van Vanguard zien wat erin zit. Als er meer stukken van aandelen in VWCE zitten dan wordt een stuk VWCE dus meer waard. Stel dat een ETF alleen 100 Microsoft aandelen heeft en de ETF bestaat uit tien stukjes, dan zal de waarde van de ETF overeenkomen met de waarde van 10 stukken Microsoft. Als Microsoft dividend uitkeert en daar een nieuw stuk van kan kopen waardoor de ETF uit 101 stukken bestaat dan zal de waardering van een stuk van de ETF overeenkomen met 101/10 keer de koers van een stuk Microsoft. Wellicht zit er een kleine tracking error bij omdat de ETF iets hoger of lager gewaardeerd wordt (door kopers en verkopers), maar het zal wel sterk correleren met de koers van die onderliggende aandelen.JLius schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:45:
Wil/kan iemand mij eens iets uitleggen in Jip& Janneke taal?
Bij VWCE gaat het volgens mij ook zo, maar dan met veel meer onderliggende aandelen en opgedeeld in veel meer stukjes VWCE.
Ah, dat zou het inderdaad heel wat duidelijker maken voor mij. Dus ook al zou niemand in VWCE beleggen, dan nog zou de waarde van VWCE stijgen als de waarde van de onderliggende aandelen stijgt. Dus Vanguard bepaalt eigenlijk de waarde van haar tracker op basis van de waarde van de onderliggende aandelen.Verwijderd1 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:04:
[...]
Volgens mij (maar correct me if I'm wrong) wordt de waarde van een ETF bepaald door door de onderliggende aandelen (of andere dingen). In het geval van VWCE kun je in het jaarverslag of op de website van Vanguard zien wat erin zit. Als er meer stukken van aandelen in VWCE zitten dan wordt een stuk VWCE dus meer waard. Stel dat een ETF alleen 100 Microsoft aandelen heeft en de ETF bestaat uit tien stukjes, dan zal de waarde van de ETF overeenkomen met de waarde van 10 stukken Microsoft. Als Microsoft dividend uitkeert en daar een nieuw stuk van kan kopen waardoor de ETF uit 101 stukken bestaat dan zal de waardering van een stuk van de ETF overeenkomen met 101/10 keer de koers van een stuk Microsoft. Wellicht zit er een kleine tracking error bij omdat de ETF iets hoger of lager gewaardeerd wordt (door kopers en verkopers), maar het zal wel sterk correleren met de koers van die onderliggende aandelen.
Bij VWCE gaat het volgens mij ook zo, maar dan met veel meer onderliggende aandelen en opgedeeld in veel meer stukjes VWCE.
Een versie die geen dividend uitkeert?Joindry schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:33:
[...]
Ik heb enkel de niet dividend versie. (België...) Jammergenoeg lijkt die het niet beter te doen dan de wel divident versie
Nee, bij ETFs stijgt de prijs wel door de prijs die men wil geven of waarvoor men de ETF wil verkopen. Door de marktwerking zou het echter niet voor moeten komen dat er geen belangstelling voor de ETF is. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar daar kan iemand anders misschien beter inzicht in geven. Het idee is denk ik dat een ETF die alleen Microsoft als onderliggend aandeel heeft fluctueert met koers van Microsoft zelf omdat het precies hetzelfde is, met wellicht wat extra kosten. Door die kosten kan die ETF ietsjes achterlopen op het aandeel zelf, maar dat is minimaal.JLius schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:23:
[...]
Ah, dat zou het inderdaad heel wat duidelijker maken voor mij. Dus ook al zou niemand in VWCE beleggen, dan nog zou de waarde van VWCE stijgen als de waarde van de onderliggende aandelen stijgt. Dus Vanguard bepaalt eigenlijk de waarde van haar tracker op basis van de waarde van de onderliggende aandelen.
Vergelijk het twee Febo's tegenover elkaar waarbij er een 10% procent korting aanbiedt terwijl de andere dat niet doet. Als die twee aanbieders verder hetzelfde zijn ga je toch voor de 10% korting. Met geautomatiseerde trades wordt het verschil niet zo groot, dan zou iemand ze al gekocht hebben toen het op 2% korting stond, bij wijze van spreken. Vergelijk het met een bedrijf wat op meerdere beurzen genoteerd staat, als de aandelen verder dezelfde waarde representeren zal het koersverschil miniem (maar niet per se 0) zijn.
Bij fondsen is het wel zo dat de aanbieder iedere dag (of week bij wekelijks verhandelbare fondsen) de prijs bepaalt (op basis van de inhoud van het fonds na aftrek van alle kosten).
Lijkt me beetje tegenstrijdig. Als de waarde van een tracker bepaald wordt door de onderliggende aandelen moet er toch iets anders spelen dan louter marktwerking voor de waardering van die tracker? Er is toch geen mens die weet wat al die 3400 aandelen in verschillende percentages waard (moeten) zijn bij een tracker als VWCE? Doet de meerderheid van de beleggers in VWCE niet aan DCA?Verwijderd1 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:44:
[...]
Nee, bij ETFs stijgt de prijs wel door de prijs die men wil geven of waarvoor men de ETF wil verkopen. Door de marktwerking zou het echter niet voor moeten komen dat er geen belangstelling voor de ETF is. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar daar kan iemand anders misschien beter inzicht in geven. Het idee is denk ik dat een ETF die alleen Microsoft als onderliggend aandeel heeft fluctueert met koers van Microsoft zelf omdat het precies hetzelfde is, met wellicht wat extra kosten. Door die kosten kan die ETF ietsjes achterlopen op het aandeel zelf, maar dat is minimaal.
Vergelijk het twee Febo's tegenover elkaar waarbij er een 10% procent korting aanbiedt terwijl de andere dat niet doet. Als die twee aanbieders verder hetzelfde zijn ga je toch voor de 10% korting. Met geautomatiseerde trades wordt het verschil niet zo groot, dan zou iemand ze al gekocht hebben toen het op 2% korting stond, bij wijze van spreken. Vergelijk het met een bedrijf wat op meerdere beurzen genoteerd staat, als de aandelen verder dezelfde waarde representeren zal het koersverschil miniem (maar niet per se 0) zijn.
Bij fondsen is het wel zo dat de aanbieder iedere dag (of week bij wekelijks verhandelbare fondsen) de prijs bepaalt (op basis van de inhoud van het fonds na aftrek van alle kosten).
De spread wordt ook niet bepaald door meerderheid van particulieren. De spread wordt waarschijnlijk bepaald door institutionele partijen die dat wel (geautomatiseerd) uit kunnen rekenen. Jij zou ook niet bij die ene Febo broodjes kroket gaan kopen om ze vervolgens duurder maar alsnog 10 cent goedkoper dan bij de Febo aan de andere kant van de straat gaan doorverkopen aan de klanten die ze daar voor de normale prijs zouden willen kopen (en jouw deal van 10 cent korting dus prima vinden). Op de beurs heb je natuurlijk niet het risico dat er niemand is die broodjes kroket wil of het risico dat de broodjes koud worden, het gaat immers om populaire trackers met een hoog volume. Er zijn dus ook partijen als Flow Traders die zo winst maken.JLius schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:57:
[...]
Lijkt me beetje tegenstrijdig. Als de waarde van een tracker bepaald wordt door de onderliggende aandelen moet er toch iets anders spelen dan louter marktwerking voor de waardering van die tracker? Er is toch geen mens die weet wat al die 3400 aandelen in verschillende percentages waard (moeten) zijn bij een tracker als VWCE? Doet de meerderheid van de beleggers in VWCE niet aan DCA?
Zie bijvoorbeeld dit filmpje van Lubach, misschien niet helemaal genuanceerd, maar het geeft toch een idee.
In dit document van Vanguard wordt dit wel uitgelegd.
Samengevat zijn er dus market makers actief die de prijs van een ETF dichtbij de (geschatte) waarde van de onderliggende investeringen houden. Bij grote orders leidt dit ertoe dat de omvang van de ETF zelf toe- of afneemt.
Samengevat zijn er dus market makers actief die de prijs van een ETF dichtbij de (geschatte) waarde van de onderliggende investeringen houden. Bij grote orders leidt dit ertoe dat de omvang van de ETF zelf toe- of afneemt.
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/bOmuDxde8oD4cr4gBjXkWu01.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XItfsSTK8oLsgoYcBNGjssUy.jpg?f=fotoalbum_tile)