En waar ga je die data vandaan halen? Heb je al een bloomberg terminal geïnstalleerd in je thuiswerkplek?Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:12:
[...]
Zojuist iemand anders gesproken die in dat veld werkt. Voor de risk free rate wordt dezer dagen de OIS rate gebruiktdaar waar eerst de EURIBOR de norm was.
Next?
Mocht je de mogelijkheid hebben om bij een van die partijen aan de slag te gaan, zou ik dat absoluut verkiezen boven "zelf proberen". Het zijn stuk voor stuk dictaturen, maar je leert wel veel van hen allemaal. Heeft in die zin wel een toegevoegde waarde voor je loopbaan. SuccesVerwijderd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:07:
[...]
Maverick Derivatives; zit in Amsterdam. Ben nu net klaar met de master; deze vragen heb ik ook aan hen gesteld maar ze geven zeker ontwijkende antwoorden.
Vandaar dat ik deze zomer het zelf een beetje wil proberen.
@Verwijderd Realiseer je je dat het percentage users in dit topic dat geen access tot zulke data heeft grenst aan 100%?
Overigens, iets meer bescheidenheid zou je sieren.
Overigens, iets meer bescheidenheid zou je sieren.
writser vroeg jou wat je ermee hoopte te bereiken thuis. Als je had aangegeven dat je het (mogelijk) wilde toepassen op het werk als optietrader, dan had je heel andere antwoorden gehad. Ook van mij. Ik (en ik denk writser ook) probeerden je alleen duidelijk te maken dat zulke boeken je niet gaan helpen in de particuliere context.
Wat betreft fastned, zo'n gekke vraag wordt er toch niet gesteld? Waarom zouden stations die voor 200k te bouwen zijn op dag 1 na bouw ineens 10x meer waard zijn? Omdat de markt een random patroontje volgt en geen langetermijn geheugen heeft? Zelfs dan zou het op lange termijn toch niet moeten leiden tot een waarde van 2m per station?
[ Voor 34% gewijzigd door Longcat op 02-07-2020 22:25 ]
Goed. Stel dat ik er een orde-grootte naast zit, en een enkel station kost maar liefst 1 miljoen. Die kosten afschrijven over 15 jaar wordt dan 66k per jaar. Dan praten we over een benodigde omzetgroei van, laten we omhoog afronden, 200%. Dat lijkt mij nog steeds haalbaar gezien de huidige groei van elektrische auto's. Lastiger dan 39%, zeker, maar wel haalbaar.AndRo555 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:36:
[...]
Omdat je voor 200k net een handvol HPC's hebt? (als je er al genoeg bestelt) Dus tenzij je grond gratis is, gratis gebouwd kan worden en er toevallig als een 500kVA aansluiting ligt lijkt mij dat niet realistisch.
Die 200k heb ik enkele jaren geleden van Fastned zelf te horen gekregen, maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Ik zal aannemen dat dit verouderde informatie is en dat een station neerzetten nu 300k kost.En dat een laadstation voor omgerekend 200k overkocht wilt nog niet zeggen dat je er een neerzet voor 200k.
Jij weet heel goed dat de aanschaf- of bouwkosten van alle assets van een bedrijf, of voor het gemak de boekwaarde zonder cash en schulden, niet hetzelfde is als de discounted future earnings (of een van de vele andere manieren om een toekomstige bedrijfswaarde na groei in te schatten).
Hoe ik dan de huidige hoge price to assets verklaar? Een verwachting dat de ieder jaar gedemonstreerde exponentiële groei de komende jaren nog aan zal houden. Die groei hoeft maar twee of drie jaren voort te duren om vanaf het huidige kostenniveau écht winstgevend te zijn. Eventueel een jaar extra om ook de obligaties af te lossen.
Zoals eerder gesproken wordt de groei voornamelijk gedreven door expansie van het netwerk en groei van de EV. Voor dat laatste hoeft Fastned zelf niets te doen - behalve dan op tijd een betrouwbaar snellaadnetwerk met voldoende capaciteit gerealiseerd te hebben.
En nee, risk free is het totaal niet.
Die Writser kan ik anders wel waarderen. (EUR 5.Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:50:
[...]
Ik zou als ik jou was niet meer met die Writser in discussie gaan. Uit zijn houding komt vooral naar voren dat hij een simpele studie Economie & Bedrijfskunde heeft gedaan en die op de letter toepast.
Getekend, een simpele IT'er zonder economische of bedrijfskundige studie, slechts met een bovengemiddelde interesse in beleggen en personal finance.
Nee, de eventuele restwaarde neem ik niet mee. Die beschouw ik niet als significant op het totaal.[..] Even inhoudelijk gezien; heb je ook de eventuele restwaarde van die snelladers berekend?
Precies. Daarom is Fastned ook zo beschermend geweest ten opzichte van de concessies, die na rechtszaken toch geen exclusiviteit ten opzichte van pomphouders bleken te garanderen.Wozmro schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:08:
Ik denk dat de waarde van de Laadhardware in het niets valt in vergelijking tot de waarde van de locatie waar de laadstations staan.
Klinkt als een grote tegenslag, maar een tankstation bouw je niet zomaar om naar een snellaadstation. Daarnaast heb je te maken met veiligheid. Je wil geen elektriciteit in de buurt hebben van brandstoffen. Bedenk dat zelfs een mobiele telefoon vasthouden bij een tankstation eigenlijk verboden is
Rijkswaterstaat is inderdaad de grondeigenaar van de verzorgingsplaatsen. De concessies verlenen het recht om de benodigde vergunningen bij de betreffende gemeenten aan te vragen en huurovereenkomsten te mogen sluiten met Rijkswaterstaat.Ik kan me vergissen maar volgens mij is de overheid eigenaar van de gronden langs de autosnelwegen. En die verkopen een licentie aan de uitbaters van een tankstation.
Alle bouwwerken (en voor Fastned relevant, alles tot aan de netaansluiting, inclusief hoogspanningscabine) die de huurder bouwt, zijn eigendom van de huurder.
Zo simpel is het niet. De kabels die er al liggen zijn gedimensioneerd op de oorspronkelijk bedoelde capaciteit. Overdimensioneren is immers duurder, en ten tijde van aanleg bestond het hele idee van snelladen nog niet. Er zit natuurlijk wel enige marge op, maar voor continu bedrijf wil je daar niet afhankelijk van zijn.De meeste tankstations hebben ook al een eigen hoogsspanningscabine staan. Daar zit meestal nog wel wat rek op. Een transformator van 400kVA vervangen door eentje van 800 of 1000kVA. Ofwel nog een cabine bijplaatsen. De HV-kabels liggen er toch al.
Het knelpunt bij nieuwe locaties is doorlooptijd. Fastned heeft iets van 140 locaties in ontwikkeling, en dat duurt lang omdat de netbeheerders vaak de wettelijke termijn niet halen. Welke al best ruim is, 18 weken.Daarvoor moet je wel aankloppen bij de netbeheerder en die hebben weinig last van concurrentie, hun offerte is te nemen of te laten...
De procedure voor bouwvergunningen schijnt bij sommige gemeenten soms ook best lang te duren.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2020 22:37 ]
Ik heb 978 aandelen van Interbit.
Nu is dit bedrijf (tijdelijk) van core-business overgestapt naar goudwinning en heeft ook een naamswijziging ondergaan (heet nu North Peak Resources Ltd).
Maar nu zie ik dat mijn aantal aandelen is teruggebracht naar 489. Snap er niks van.
Waarde van de aandeel is wel ruim 3 maal zoveel waard geworden.
Kan en mag dit?
Nu is dit bedrijf (tijdelijk) van core-business overgestapt naar goudwinning en heeft ook een naamswijziging ondergaan (heet nu North Peak Resources Ltd).
Maar nu zie ik dat mijn aantal aandelen is teruggebracht naar 489. Snap er niks van.
Waarde van de aandeel is wel ruim 3 maal zoveel waard geworden.
Kan en mag dit?
[ Voor 9% gewijzigd door Area op 02-07-2020 22:38 ]
Reverse stock split? Prijs ook veranderd? (heb geen zin om zelf te kijken)
Ik zie een reverse split van 2:1 per 30 juni. Het aantal aandelen in je bezit is gehalveerd, maar de aandelen zijn in feite ook 2x zo groot geworden. De reverse split zelf heeft geen invloed op de waarde van je positie, maar dat een reverse split nodig geacht wordt is vaak wel een teken dat er 'iets' mis is.Area schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:36:
[ Voor 36% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2020 22:41 ]
Da's dan wel ruk.Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:39:
[...]
Reverse split; mag; indien aandeelhouders voor hebben gestemd
Kun je zo iets van te voren ook inzien en/of achterhalen voordat je een aandeel koopt?
Hoezo ruk? Je hebt de helft van de aandelen die je had, maar ze zouden 2x zoveel waard moeten zijn, ceteris paribus.Area schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:41:
[...]
Da's dan wel ruk.
Kun je zo iets van te voren ook inzien en/of achterhalen voordat je een aandeel koopt?
Wat is de reden dat je het 'ruk' vindt? De totale waarde blijft immers hetzelfdeArea schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:41:
[...]
Da's dan wel ruk.
off-topic.
[ Voor 108% gewijzigd door writser op 06-07-2020 11:49 ]
Onvoorstelbaar!
Ja, op de IR sectie van de website van het bedrijf.Area schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:41:
[...]
Da's dan wel ruk.
https://interbit.io/publi...e-of-business-transaction
Item 6
Ik heb nu voor de helft minder aandelen.
Als de waarde van het aandeel in de toekomst 100 euro zou worden, dan heb ik dikke pech. Dan had ik bijna een ton.
Als de waarde van het aandeel in de toekomst 100 euro zou worden, dan heb ik dikke pech. Dan had ik bijna een ton.
Iedereen die aandelen Interbit bezit, heeft de helft minder aandelen. Je moet het zo zien: je had 100 euro (of wat dan ook) aan interbit aandelen pre-split, en je hebt nu 100 euro aan aandelen (exclusief koersverandering na de split). Alleen het aantal aandelen is gewijzigd.Area schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:47:
[ Voor 23% gewijzigd door Longcat op 02-07-2020 22:50 ]
Dat weet ik ook wel, ben niet achterlijkLongcat schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:49:
[...]
Iedereen die aandelen Interbit bezit, heeft de helft minder aandelen.
Alleen heb ik niks te maken met andere mensen.
Stel je had voor de reverse spilt 2 aandelen á 50 euro. Dan heb je nu 1 aandeel á 100 euro.
Per saldo heb je echt exact hetzelfde nu als voor de split
Per saldo heb je echt exact hetzelfde nu als voor de split
Je snapt dat als je iets deelt door twee en meteen daarna weer keer twee doet, dat je op de beginwaarde uitkomt? Je hebt niks verloren en als je aandelen naar 200 euro gaan, heb je alsnog een ton.Area schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:47:
Je kunt een leadtime van een aantal maanden in de ontwikkeling per station toch niet als het onderscheidende punt aanmerken. We hebben immers al geconcludeerd dat het niet in de concessies zit, niet in de techniek, niet in het backoffice of klantenbinding (zie topic hier op GOT), etc. Terwijl er iets uniek moet zijn om de hoge waardering te onderbouwen.Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:29:
[...]
Goed. Stel dat ik er een orde-grootte naast zit, en een enkel station kost maar liefst 1 miljoen. Die kosten afschrijven over 15 jaar wordt dan 66k per jaar. Dan praten we over een benodigde omzetgroei van, laten we omhoog afronden, 200%. Dat lijkt mij nog steeds haalbaar gezien de huidige groei van elektrische auto's. Lastiger dan 39%, zeker, maar wel haalbaar.
[...]
Die 200k heb ik enkele jaren geleden van Fastned zelf te horen gekregen, maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Ik zal aannemen dat dit verouderde informatie is en dat een station neerzetten nu 300k kost.
[...]
Jij weet heel goed dat de aanschaf- of bouwkosten van alle assets van een bedrijf, of voor het gemak de boekwaarde zonder cash en schulden, niet hetzelfde is als de discounted future earnings (of een van de vele andere manieren om een toekomstige bedrijfswaarde na groei in te schatten).
Hoe ik dan de huidige hoge price to assets verklaar? Een verwachting dat de ieder jaar gedemonstreerde exponentiële groei de komende jaren nog aan zal houden. Die groei hoeft maar twee of drie jaren voort te duren om vanaf het huidige kostenniveau écht winstgevend te zijn. Eventueel een jaar extra om ook de obligaties af te lossen.
Zoals eerder gesproken wordt de groei voornamelijk gedreven door expansie van het netwerk en groei van de EV. Voor dat laatste hoeft Fastned zelf niets te doen - behalve dan op tijd een betrouwbaar snellaadnetwerk met voldoende capaciteit gerealiseerd te hebben.
En nee, risk free is het totaal niet.
[...]
Die Writser kan ik anders wel waarderen. (EUR 5.)
Getekend, een simpele IT'er zonder economische of bedrijfskundige studie, slechts met een bovengemiddelde interesse in beleggen en personal finance.
[...]
Nee, de eventuele restwaarde neem ik niet mee. Die beschouw ik niet als significant op het totaal.
[...]
Precies. Daarom is Fastned ook zo beschermend geweest ten opzichte van de concessies, die na rechtszaken toch geen exclusiviteit ten opzichte van pomphouders bleken te garanderen.
Klinkt als een grote tegenslag, maar een tankstation bouw je niet zomaar om naar een snellaadstation. Daarnaast heb je te maken met veiligheid. Je wil geen elektriciteit in de buurt hebben van brandstoffen. Bedenk dat zelfs een mobiele telefoon vasthouden bij een tankstation eigenlijk verboden is
[...]
Rijkswaterstaat is inderdaad de grondeigenaar van de verzorgingsplaatsen. De concessies verlenen het recht om de benodigde vergunningen bij de betreffende gemeenten aan te vragen en huurovereenkomsten te mogen sluiten met Rijkswaterstaat.
Alle bouwwerken (en voor Fastned relevant, alles tot aan de netaansluiting, inclusief hoogspanningscabine) die de huurder bouwt, zijn eigendom van de huurder.
[...]
Zo simpel is het niet. De kabels die er al liggen zijn gedimensioneerd op de oorspronkelijk bedoelde capaciteit. Overdimensioneren is immers duurder, en ten tijde van aanleg bestond het hele idee van snelladen nog niet. Er zit natuurlijk wel enige marge op, maar voor continu bedrijf wil je daar niet afhankelijk van zijn.
[...]
Het knelpunt bij nieuwe locaties is doorlooptijd. Fastned heeft iets van 140 locaties in ontwikkeling, en dat duurt lang omdat de netbeheerders vaak de wettelijke termijn niet halen. Welke al best ruim is, 18 weken.
De procedure voor bouwvergunningen schijnt bij sommige gemeenten soms ook best lang te duren.
Het enige wat concurrenten hoeven te doen is tellen bij fastned en kapitaal op tafel leggen (wat bepaalde partijen aanzienlijk goedkoper kunnen aantrekken) om in de buurt zelf iets aan te leggen of tzt bestaande concessies over te nemen.
Wat het betekent is dat je aandelen ook 2x zo groot geworden zijn. Juist omdat het aantal aandelen van iedereen is gehalveerd.Area schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:50:
[...]
Dat weet ik ook wel, ben niet achterlijk![]()
Alleen heb ik niks te maken met andere mensen.
Lees Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9" nog een keer
Ik wil nog wel toevoegen dat ik dit wel een heel vreemde stap vind. Een software bedrijf dat opeens overstapt op goud delven. Als het legitiem is is het al vreemd, als het dat niet is...
Verwijderd
Ik citeer even als je het niet erg vindt:writser schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:44:
[...]
Ik heb jarenlang bij een van bovenstaande bedrijven gewerkt als handelaar en dat boek staat bij mij in de kast. Ik wou je slechts goedbedoeld advies geven.
Nog een tip: zoals ik al eerder zei is theoretische optiekennis amper een pre als je solliciteert bij een van deze bedrijven, dat leer je op je werk wel. Je kan er ook gewoon binnenkomen met een studie scheikunde. Maar om als net afgestudeerd baasje een beetje te pochen met al je theoretische (optie)kennis zoals je hier doet zou ik niet aanraden, daar zit namelijk niemand op de handelsvloer op te wachten.
"
@Zr40 ik heb het al eens eerder gezegd volgens mij, maar: je hebt enorm veel verstand van A elektrisch laden, maar volgens mij kun je nog wat bijleren op het gebied van B bedrijfswaardering. Het risico is in dat geval dat je denkt dat je kennis van A het gebrek aan kennis van B kan compenseren bij het beoordelen van een investering.
"
Wie pocht?
Ben bij die firma's geweest, heb gesolliciteerd; testen behaald en aanbiedingen gehad. Echter vroeg ik om advies of mensen hier een theoretische benadering toepassen op opties.. Als je had gezegd; dat SABR model heb ik in praktijk niets aan gehad maar aan het BS model met implied volatility wel; kon ik daar iets mee,
Dit was een open vraag maar moest mij nagenoeg verdedigen.
Een andere reden is waarom ik überhaupt richting algoritmisch wil is omdat ik code heb geschreven op platform xx waar ik middels programma's orders kan plaatsen. Wat ik dan zou willen is bijv de quotes van aandeel x en de daarbij behorende opties kunt waarderen in real time en dat wellicht als indicaties gebruikt om mee te traden; afijn; iets om de zomermaanden mee door te komen
Klopt, ik vind het ook een vreemde stap. Maar de nieuwe CEO wilde voor de komende 3-5 jaar meer rendement maken voor de aandelenhouders.
Al het blockchain spul staat heel ver onder de all-time high en goud staat op een multi-year high. Toeval?Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:53:
[...]
Ik wil nog wel toevoegen dat ik dit wel een heel vreemde stap vind. Een software bedrijf dat opeens overstapt op goud delven. Als het legitiem is is het al vreemd, als het dat niet is...
Ze hadden de naam ook kunnen wijzigen naar iets met blockchain erinZr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:53:
[...]
Wat het betekent is dat je aandelen ook 2x zo groot geworden zijn. Juist omdat de aandelen van iedereen zijn gehalveerd.
Je snapt dat de kans dat een aandeel 200 euro wordt ook tweemaal minder is dan dat hij 100 euro wordt?Playa del C. schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:52:
[...]
Je snapt dat als je iets deelt door twee en meteen daarna weer keer twee doet, dat je op de beginwaarde uitkomt? Je hebt niks verloren en als je aandelen naar 200 euro gaan, heb je alsnog een ton.
Je bent bijna letterlijk verdrietig dat je pizza in 4 stukken is gesneden in plaats van 8 omdat je dan minder stukken hebt. Het is nog steeds evenveel pizza!Area schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:58:
[...]
Je snapt dat de kans dat een aandeel 200 euro wordt ook tweemaal minder is dan dat hij 100 euro wordt?
[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 02-07-2020 23:00 ]
Verwijderd
Lees de historie van Lavide Holding eens terug.. Het kan schijnbaar allemaalZr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:53:
[...]
Wat het betekent is dat je aandelen ook 2x zo groot geworden zijn. Juist omdat de aandelen van iedereen zijn gehalveerd.
Nee dat ook weer niet, maar ik zou deze constructie niet hebben gewild.Longcat schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:59:
[...]
Je bent bijna letterlijk verdrietig dat je pizza in 4 stukken is gesneden in plaats van 8 omdat je dan minder stukken hebt. Het is nog steeds evenveel pizza!
Ik heb deze aandelen ook gekocht voor de lange termijn, omdat ik potentie zie in dit bedrijf.
En stel, hij wordt later een groot succes zoals Amazon.
Geloof me (en de rest van de posters), die split maakt niets uit voor de waarde van jouw aandelenpakketje. Als het bedrijf gigantisch succesvol wordt, dan hou je er in euro's (totaal, niet per aandeel) evenveel aan over als wanneer er geen split was uitgevoerd.Area schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:02:
[...]
Nee dat ook weer niet, maar ik zou deze constructie niet hebben gewild.
Ik heb deze aandelen ook gekocht voor de lange termijn, omdat ik potentie zie in dit bedrijf.
ZoekfunctieArea schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:04:
Trouwens, welke ETF raden jullie aan?
In vino veritas, in aqua sanitas
Doe ik niet, het was puur toelichting. Maar wil je er een onderscheidend punt uit halen, dan is het dat Fastned hier jaren ervaring mee heeft opgedaan (nu ook in het buitenland) terwijl de huidige concurrenten het niet eens proberen op dit type locatie met deze schaal. (Ionity en Tesla komen in de buurt qua schaal, maar die zitten op 'eenvoudigere' locaties zonder vergunningen en zonder Rijkswaterstaat.)Rukapul schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:52:
[...]
Je kunt een leadtime van een aantal maanden in de ontwikkeling per station toch niet als het onderscheidende punt aanmerken.
Overigens gaat het in die extreme gevallen eerder over jaren. Gelukkig is dat niet de norm.
Dan kom ik weer bij Amazon. Alles wat zij doen kan je in principe zo nabouwen. Wat maakt Amazon dan zo uniek? Waarom worden zij niet weggeconcurreerd door iedereen die het nabouwt?We hebben immers al geconcludeerd dat het niet in de concessies zit, niet in de techniek, niet in het backoffice of klantenbinding (zie topic hier op GOT), etc. Terwijl er iets uniek moet zijn om de hoge waardering te onderbouwen.
Dat zie ik niet als risico. Zie de tankstations bijvoorbeeld; waarom gaat men naar het duurdere tankstation op een verzorgingsplaats terwijl 500 meter na de volgende afrit een goedkopere zit?Het enige wat concurrenten hoeven te doen is [..] om in de buurt zelf iets aan te leggen
Dat risico kan ik inderdaad niet inschatten. Ik weet niet hoe biedingen op concessies voor snellaadlocaties werken en hoe Fastned er tegen die tijd bij staat. Maargoed, dat speelt over 10 jaar pas, dat is ruim na de eerdergenoemde 'twee tot drie plus eventueel een jaar erbij' die op basis van de huidige marktwaardering verwacht zou worden.of tzt bestaande concessies over te nemen.
Ik zou 'iShares MSCI Brazil Small-Cap ETF' en 'SPDR S&P Oil & Gas Equipment & Services ETF' niet doen...Area schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:04:
Trouwens, welke ETF raden jullie aan?
(beide op het diepst -60% en nog amper hersteld)
https://www.justetf.com/e...rview/the-worst-etfs.html
[ Voor 18% gewijzigd door Qunix op 02-07-2020 23:12 ]
Verwijderd
Tis een penny stock dude, een ltd met een market cap van 7 mil..Area schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:02:
[...]
Nee dat ook weer niet, maar ik zou deze constructie niet hebben gewild.
Check dat bestuur ook even als je tijd hebt
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2020 23:13 ]
Die toko deed letterlijk blockchainLongcat schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:57:
[...]
Al het blockchain spul staat heel ver onder de all-time high en goud staat op een multi-year high. Toeval?
Even rondgebladerd maar heeft alle schijn van wat luchtfietserij en leuk met technologie knutselen. Solution seeks problem
Maar nu de hele analyse overnieuw doen voor die fantastische tier 2 gold mining
Verwijderd
Het lijkt wel of die CEO gewoon zijn eigen assets er in heeft gebracht of zo (lees verkocht aan bedrijf)
Wikipedia: AandelensplitsingArea schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:58:
[...]
Je snapt dat de kans dat een aandeel 200 euro wordt ook tweemaal minder is dan dat hij 100 euro wordt?
Jouw aandelen hebben nog dezelfde kans om op een ton uit te komen als voor de split. Dezelfde kans om na de split op 200 uit te komen als voor de split op 100 uit te komen.
Maar leg het anders zelf uit als je wil. Hoe zit het volgens jou?
Verwijderd
Wtf:
I)
North Peak CEO: Brian Hinchcliffe
II)
Brian Hinchcliffe
Founder & Investor at Kirkland Lake Gold (KL)
I)
North Peak CEO: Brian Hinchcliffe
II)
Brian Hinchcliffe
Founder & Investor at Kirkland Lake Gold (KL)
Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:10:
[...]
Check dat bestuur ook even als je tijd hebt
Ik zie nu al wat hun volgende bedrijfsactiviteit gaat worden: biotech!
Bij Amazon zijn vele punten daarvoor aan te wijzen. Schaalgrootte, barrier to entry, enorme software platform / IP, verticaal geïntegreerd, veel kapitaal voorhanden, customer lock-in / loyalty, etc etc. Amazon heeft decennia met verlies gedraaid en zowat alles teruggeinvesteerd tot waar ze nu is.Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:08:
[...]
Dan kom ik weer bij Amazon. Alles wat zij doen kan je in principe zo nabouwen. Wat maakt Amazon dan zo uniek? Waarom worden zij niet weggeconcurreerd door iedereen die het nabouwt?
Fastned lijkt niets van dat alles te hebben. Er zit ook heel weinig schaalbaarheid in het business model.
Nou, je kan toch niet ontkennen dat Fastned hard op weg is naar schaalgrootte, en ook al een hele tijd met verlies heeft gedraaid. Misschien niet decennia...Rukapul schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:28:
[...]
Bij Amazon zijn vele punten daarvoor aan te wijzen. Schaalgrootte, barrier to entry, enorme software platform / IP, verticaal geïntegreerd, veel kapitaal voorhanden, customer lock-in / loyalty, etc etc. Amazon heeft decennia met verlies gedraaid en zowat alles teruggeinvesteerd tot waar ze nu is.
Fastned lijkt niets van dat alles te hebben. Er zit ook heel weinig schaalbaarheid in het business model.
Verwijderd
Zou Fastned eerder vergelijken met een Zalando; vrij agressieve tactiek en lange adem hebben. Het kan; maar het zal al moeilijk worden om straks de coupons te betalen..Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:30:
[...]
Nou, je kan toch niet ontkennen dat Fastned hard op weg is naar schaalgrootte, en ook al een hele tijd met verlies heeft gedraaid. Misschien niet decennia...
De overeenkomst tussen Fastned en Interbit/Northpeak is dat ze allebei een 'the ... story' op hun website hebben staan 
Over Fastned: het zou mij niet verbazen als de huidige eigenaren vooral hopen dat een grote partij een aanvulling op het netwerk nodig heeft voor de muziek stopt en particuliere beleggers niet meer zorgen voor een continue stroom aan vers kapitaal.
Over Fastned: het zou mij niet verbazen als de huidige eigenaren vooral hopen dat een grote partij een aanvulling op het netwerk nodig heeft voor de muziek stopt en particuliere beleggers niet meer zorgen voor een continue stroom aan vers kapitaal.
@Zr40 Ik vraag het nogmaals, hoe zie jij de komende 10 jaar de bruto marge van Fastned zich ontwikkelen? En vooral waarom? Ik zie stroom namelijk net zoals benzine als een commodity die iedereen kan leveren. Het enige verschil is dat het bouwen van een laadstation een stuk makkelijker is dan een tankstation beginnen. Ik kan bij wijze van spreken (als ik zie dat er in de sector winst te behalen valt) morgen op zoek gaan naar een goede locatie en daar een laadstation bouwen, ik hang er een pinautomaat aan en het geld stroomt praktisch volledig automatisch naar binnen. Hier heb ik geen schaal voor nodig. Onderhoud laat ik door leverancier van de laadpaal doen. Barrier of entry is laag dus ik zie niet hoe dit soort bruto marges duurzaam zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door klaasvaak1853 op 02-07-2020 23:52 ]
Nee, maar zoals @flyguy in zijn vorige post zeer helder uiteenzette (en @klaasvaak1853 hierboven ook, en vele anderen in dit topic), heeft Fastned wellicht geen ijzersterke competitieve positie en geen of weinig intellectueel eigendom. In dat geval kun je nog zo veel laadstations bouwen of kopen, ze zullen niet snel veel meer waard worden dan de aanschafkosten (was de wereld maar zo simpel). In zo'n geval is de boekwaarde van je assets een simpele 'sanity check' om te bepalen wat een bedrijf grofweg waard is. In dit geval is het verschil met de marktwaarde ongeveer een orde van grootte. Dan kun je de simpele vraag stellen: is Fastned nou zo'n gigantisch waardevol concept? Of is de waardering veel te hoog? Gezien het enorme verschil moet je wel door- en door zeker weten dat het een geniaal bedrijf is, anders betaal je een factor tien te veel voor wat je krijgt .. Ben je zo zeker van je zaak?Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:29:
[...]
'Exponentiele groei' wordt helaas iets te vaak gebruikt als loze kreet om elke aandelenprijs goed te praten. Zie ook alle Tesla fanboys in dit topic. Probeer voor de lol je aannames eens concreet te maken. De omzet stijgt met hoeveel procent per jaar? Hoeveel laadstations verwacht je in 2023? Hoe hard stijgen de vaste kosten? Wat voor omzet, cashflow en nettowinst verwacht je in 2023? Hoe waardeer je het bedrijf in 2023 en hoe disconteer je dat terug naar de huidige prijs?Hoe ik dan de huidige hoge price to assets verklaar? Een verwachting dat de ieder jaar gedemonstreerde exponentiële groei de komende jaren nog aan zal houden. Die groei hoeft maar twee of drie jaren voort te duren om vanaf het huidige kostenniveau écht winstgevend te zijn. Eventueel een jaar extra om ook de obligaties af te lossen.
En nog wat 'boerenverstand'-vragen die je zou kunnen gebruiken om je model eens aan de tand te voelen: Wat voor rendement verwacht je dat de uitbater van een gemiddeld laadstation kan behalen? Hoe verwacht je dat de brutomarges van Fastned zich ontwikkelen de komende jaren? Hoe verklaar je het verschil in waardering tussen MisterGreen en Fastned?
[ Voor 4% gewijzigd door writser op 03-07-2020 00:09 ]
Onvoorstelbaar!
Tuurlijk maar Amazon haar schaal beschermt haar van nieuwe toetreders. Beschermt Fastned haar schaal haar van nieuw toetreders?Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:30:
[...]
Nou, je kan toch niet ontkennen dat Fastned hard op weg is naar schaalgrootte, en ook al een hele tijd met verlies heeft gedraaid. Misschien niet decennia...
En nu om positief over fastned te eindigen: Goed dat ze de overnamen met aandelen hebben kunnen betalen. Zolang de laadstations een beetje draaien zou dit moeten bijdragen aan het resultaat zonder de balans verder te verzwakken.
En dat is het dus niet. Nouja, stroom zelf is dat wel, maar de geleverde dienst is 'snelladen'. Weer 400 km kunnen rijden na 10 minuten laden gaat je niet lukken met iedere willekeurige bron van elektriciteit, daar is serieuze infrastructuur voor nodig om dat mogelijk te maken.klaasvaak1853 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:50:
@Zr40 Ik vraag het nogmaals, hoe zie jij de komende 10 jaar de bruto marge van Fastned zich ontwikkelen? En vooral waarom? Ik zie stroom namelijk net zoals benzine als een commodity die iedereen kan leveren.
De mogelijkheid om heel veel elektriciteit in je accu te krijgen in korte tijd is waar de meerwaarde van elektriciteit uit een snellader ten opzichte van elektriciteit uit je stopcontact vandaan komt.
En wanneer wil je dat? Wanneer je onderweg bent en geen tijd hebt om naar huis of naar het werk te gaan om 2 uur te laden voor 100 km bereik. Want zo langzaam gaat dat op een normale netaansluiting van 3x16A.
Onderhoud kan de leverancier wellicht doen, maar heb je een storingsdienst? Fastned heeft een uptime van 99,9%. Elektrische rijders kunnen er op vertrouwen dat ze altijd kunnen laden bij Fastned. Kan jij dat ook garanderen?Het enige verschil is dat het bouwen van een laadstation een stuk gemakkelijker is dan een tankstation beginnen. Ik kan bij wijze van spreken (als ik zie dat er in de sector winst te behalen valt) morgen op zoek gaan naar een goede locatie en daar een laadstation bouwen, ik hang er een pinautomaat aan en het geld stroomt praktisch volledig automatisch naar binnen. Onderhoud laat ik door leverancier van de laadpaal doen. Barrier of entry is laag dus ik zie niet hoe dit soort bruto marges duurzaam zijn.
Wat bepaalt een goede locatie? Waarom zou je als elektrische rijder daar speciaal naar toe willen rijden, ipv de Fastned aan de snelweg waar je toch al komt?
Waarom een pinautomaat? Handig voor de gelenheidslader die normaliter nooit op jouw locatie komt, maar het kan veel makkelijker. Bij Fastned herkent de lader je auto en de betaling geschiedt via automatische incasso, credit card, of gekoppelde laadpas.
Hoe spreid je de bedrijfskosten over je enkele station? Hoe weet je om te gaan met de netbeheerder? Hoe ga je om met mensen die je laadstation als parkeerplaats misbruiken?
Allerlei aspecten die je niet bedenkt in je simplistische weergave van wat er bij een laadstation komt kijken.
Amazon's huidige schaal. Die hadden ze niet in hun beginjaren.klaasvaak1853 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:13:
[...]
Amazon haar schaal beschermt haar van nieuwe toetreders. Beschermt Fastned haar schaal haar van nieuw toetreders?
Voor de rest is het nu te laat (kom ik tzt nog op terug). Maar wat dit laatste stukje betreft:
Ik zie verschillende mogelijke verklaringen.Hoe verklaar je het verschil in waardering tussen MisterGreen en Fastned?
- MisterGreen heeft met 11 locaties een veel kleinere economy of scale dan Fastned. Ze schatten in dat de locaties zelf exploiteren minder oplevert dan de aandelen van Fastned zouden opleveren.
- Het exploiteren van snellaadstations is niet de core business van MisterGreen (dat is autolease). De stations waren destijds noodzakelijk om hun klanten voor elektrische auto's te kunnen laten kiezen - zonder laadinfra is zo'n auto met beperkte range vrij nutteloos. Nu is dat niet meer noodzakelijk.
- MisterGreen heeft een ander beeld over de toekomstige ontwikkelingen. Maar dit is onwaarschijnlijk, dan zouden ze geen aandelen accepteren voor de overname.
Hoeveel aandelen betalen ze ervoor? Best interessant gezien de eerder afgeblazen aandelenuitgifte.klaasvaak1853 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:13:
[...]
En nu om positief over fastned te eindigen: Goed dat ze de overnamen met aandelen hebben kunnen betalen. Zolang de laadstations een beetje draaien zou dit moeten bijdragen aan het resultaat zonder de balans verder te verzwakken.
[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 03-07-2020 00:26 ]
Inderdaad, dat moet gezegd worden. Als je je overgewaardeerde aandelen als betaalmiddel worden geaccepteerd dan kun je leuke overnames doen.klaasvaak1853 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:13:
[...]
Onvoorstelbaar!
165.000. Zie https://fastnedcharging.c...netwerk-mistergreen-over/ voor details over hoe de waardering daarvan voor deze deal tot stand komt.Longcat schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:26:
[...]
Hoeveel aandelen betalen ze ervoor? Best interessant gezien de eerder afgeblazen aandelenuitgifte.
Verwijderd
Hehe de heren van Fastned zitten in ieder geval op loopafstand van Intertrust af.. Kijken zo naar binnen daarRukapul schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:47:
De overeenkomst tussen Fastned en Interbit/Northpeak is dat ze allebei een 'the ... story' op hun website hebben staan
Zeker valide redenen, maar verklaren deze een factor tien verschil in waardering? Dat is een gigantisch verschil he. En zo veel groter dan MisterGreen is Fastned nou ook weer niet op dit moment. Disclaimer: ik heb geen bal verstand van laadstations; wellicht zijn die van MisterGreen technisch gezien hopeloos verouderd of zwak.Zr40 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:26:
- MisterGreen heeft met 11 locaties een veel kleinere economy of scale dan Fastned. Ze schatten in dat de locaties zelf exploiteren minder oplevert dan de aandelen van Fastned zouden opleveren.
- Het exploiteren van snellaadstations is niet de core business van MisterGreen (dat is autolease). De stations waren destijds noodzakelijk om hun klanten voor elektrische auto's te kunnen laten kiezen - zonder laadinfra is zo'n auto met beperkte range vrij nutteloos. Nu is dat niet meer noodzakelijk.
Onvoorstelbaar!
@Zr40 Misschien begrijp ik het niet genoeg maar waarom zou Fastned wel de infrastructuur voor 350kw laden kunnen laten aanleggen maar en een ander bedrijf niet? Ik snap dat het geld kost maar wat houd mij tegen ook dit soort aansluitingen te laten aanleggen en 350kw laadpalen te plaatsen?
Qua locatie, wie zegt dat mijn laadstations niet ook op gunstige locaties langs de snelweg komen?(desnoods naast een tankstation) Ik denk dat EV rijders net zoals benzine rijders gewoon het tank/laadstation kiezen dat op de route ligt.
Argumenten zoals misbruik en betalingsgemak zijn allemaal goede redenen waarom schaal een voordeel geeft, toch zie ik niet hoe deze voordelen kleinere spelers stoppen om toe te treden.
Met betrekking tot up-time. Lijkt me dat niet alle laadpalen op een locatie tegelijkertijd uitvallen. Als 1 van 6 laadpalen uitvalt is dat toch niet het eind van de wereld?
Gaat Fastned haar toekomstige schaal haar dan wel beschermen van toetreders?
Qua locatie, wie zegt dat mijn laadstations niet ook op gunstige locaties langs de snelweg komen?(desnoods naast een tankstation) Ik denk dat EV rijders net zoals benzine rijders gewoon het tank/laadstation kiezen dat op de route ligt.
Argumenten zoals misbruik en betalingsgemak zijn allemaal goede redenen waarom schaal een voordeel geeft, toch zie ik niet hoe deze voordelen kleinere spelers stoppen om toe te treden.
Met betrekking tot up-time. Lijkt me dat niet alle laadpalen op een locatie tegelijkertijd uitvallen. Als 1 van 6 laadpalen uitvalt is dat toch niet het eind van de wereld?
Gaat Fastned haar toekomstige schaal haar dan wel beschermen van toetreders?
[ Voor 4% gewijzigd door klaasvaak1853 op 03-07-2020 11:25 ]
Als je op Duitsland ligt te laten ben je ze kwijt. Als je inligt in US moet je tot maandag wachten.Deveon schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:19:
[...]
Staat nog open, of het aandeel morgen weer z’n sprong gaat maken betwijfel ik.
Inmiddels staat de verkooporder op €1150DJTimo schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:53:
[...]
Als je op Duitsland ligt te laten ben je ze kwijt. Als je inligt in US moet je tot maandag wachten.
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 03-07-2020 11:35 ]
Ik heb op 24 juni een T-mobile Inc Rights gekregen. Ik wist eerst niet wat dit was. Nu blijkt dat het een claim emissie is.
Het blijkt dat Softbank zijn T-mobile aandelen wil verkopen en met het geld zijn schulden wil verlagen en zijn eigen aandelen wil kopen. Softbank bied elke T-mobile aandeelhouder aan om voor $103 een aandeel te kopen. De prijs van een T-mobile aandeel is momenteel $106,49. Je hebt dus een voordeel van $3,49 (dit kan meer of minder worden als de koers stijgt of daalt).
T-mobile geeft aan dat het totaal aan aandelen niet meer wordt en je geen verwatering van de aandelen krijgt. Hier meer info:
https://www.marketwatch.c...3009117?mod=mw_quote_news
Wat zal ik doen?
1. Mijn T-mobile Right aankopen voor 44 aandelen die ik heb? (wel een stevig bedrag).
2. Mijn T-mobile Right verkopen voor 44 aandelen? Ik zie dat het $ 0,186 waard is en totaal $8,184 waard is.
Dit ontvang ik dan?
Of kan ik ook minder dan 44 aandelen kopen?
Stel dat ik een koop opdracht geef voor de T-mobile Rights, per welke datum gaat deze dan in? Direct? Of wordt dit pas aan het einde van de looptijd van de emissie verrekend? En hoe zit het met het bedrag dat ik hiervoor moet betalen? Moet ik het geld meteen op mijn DeGiro rekening hebben staan? Of kan dit later en sta ik negatief? Moet ik rente betalen?
Voor zover ik begrepen heb, heb ik 1 maand de tijd.
Het blijkt dat Softbank zijn T-mobile aandelen wil verkopen en met het geld zijn schulden wil verlagen en zijn eigen aandelen wil kopen. Softbank bied elke T-mobile aandeelhouder aan om voor $103 een aandeel te kopen. De prijs van een T-mobile aandeel is momenteel $106,49. Je hebt dus een voordeel van $3,49 (dit kan meer of minder worden als de koers stijgt of daalt).
T-mobile geeft aan dat het totaal aan aandelen niet meer wordt en je geen verwatering van de aandelen krijgt. Hier meer info:
Wat zal ik doen?
1. Mijn T-mobile Right aankopen voor 44 aandelen die ik heb? (wel een stevig bedrag).
2. Mijn T-mobile Right verkopen voor 44 aandelen? Ik zie dat het $ 0,186 waard is en totaal $8,184 waard is.
Dit ontvang ik dan?
Stel dat ik een koop opdracht geef voor de T-mobile Rights, per welke datum gaat deze dan in? Direct? Of wordt dit pas aan het einde van de looptijd van de emissie verrekend? En hoe zit het met het bedrag dat ik hiervoor moet betalen? Moet ik het geld meteen op mijn DeGiro rekening hebben staan? Of kan dit later en sta ik negatief? Moet ik rente betalen?
[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 03-07-2020 11:44 ]
Welke broker?
Bij IB/Lynx kun je typisch verdelen over de verschillende opties bij een corporate action.
Heeft Softbank zo'n groot aandeel dat ze niet publiek of onderhands van hun aandeel af kan?
Bij IB/Lynx kun je typisch verdelen over de verschillende opties bij een corporate action.
Heeft Softbank zo'n groot aandeel dat ze niet publiek of onderhands van hun aandeel af kan?
Ik zit bij DeGiro. Softbank heeft T-mobile aandelen ter waarde van $31.000.000.000,-. Of te wel 3,8% van alle T-mobile aandelen.Rukapul schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:44:
Welke broker?
[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 03-07-2020 11:49 ]
Nu (of maandag) je aandelen verkopen aan $106, nog wat. Dan je rights uitoefenen en op paydate je aandelen terugkopen aan $103. (dit is een vrij veilige affaire en je behoudt je positie)phantom09 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:39:
Ik heb op 24 juni een T-mobile Inc Rights gekregen. Ik wist eerst niet wat dit was. Nu blijkt dat het een claim emissie is.
Wat zal ik doen?
Dit ontvang ik dan?
Stel dat ik een koop opdracht geef voor de T-mobile Rights, per welke datum gaat deze dan in? Direct? Of wordt dit pas aan het einde van de looptijd van de emissie verrekend?
Is er een ratio? Ik ben van 1:1 uitgegaan. wat is de ISIN van die Right?
1:20 . De rights handelen intraday op een aardige (optie)premie, dus als je je positie hetzelfde wil houden is het wellicht voordeliger (en in elk geval makkelijker!) om de rights te verkopen dan je stukken te verkopen en de rights uit te oefenen.
De rights handelen in lijn met het onderliggende aandeel (efficiënte markt), dus linksom of rechtsom zal het niet heel veel uitmaken wat je doet.
De rights handelen in lijn met het onderliggende aandeel (efficiënte markt), dus linksom of rechtsom zal het niet heel veel uitmaken wat je doet.
[ Voor 39% gewijzigd door writser op 03-07-2020 11:55 ]
Onvoorstelbaar!
Het totaal aan rights is $8,184 waard. Dat is toch minder waard dan 44 keer mogelijk $106 en dan terug kopen voor $ 103 (met de nodige verkoop en aankoop kosten)?writser schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:51:
1:20 . De rights handelen op een aardige (optie)premie, dus als je je positie hetzelfde wil houden is het wellicht voordeliger de rights te verkopen dan je stukken te verkopen en de rights uit te oefenen.
Er staat niks bij over ratio. Het zou 1:1 moeten zijn. Echter als ik mijn T-mobile aandelen verkoop, dan vervalt mijn recht als aandeelhouder op de T-mobile Rights en kan ik ze niet terug kopen voor $103.DJTimo schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:46:
[...]
Nu (of maandag) je aandelen verkopen aan $106, nog wat. Dan je rights uitoefenen en op paydate je aandelen terugkopen aan $103. (dit is een vrij veilige affaire en je behoudt je positie)
Is er een ratio? Ik ben van 1:1 uitgegaan. wat is de ISIN van die Right?
T-mobile rights mogen alleen uitgevoerd worden door een aandeelhouder en dat ben ik niet meer als ik ze verkoop. Dus jou idee kost mij verkoop en aankoopkosten en heb ik 0 voordeel van de rights.
In ieder geval bedankt voor het idee.
Daar komt dus de ratio om de hoek kijkenphantom09 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:55:
[...]
Het totaal aan rights is $8,184 waard. Dat is toch minder waard dan 44 keer mogelijk $106 en dan terug kopen voor $ 103 (met de nodige verkoop en aankoop kosten)?
Dit durf ik te betwijfelen. Of je een Right krijgt of in de markt koopt maakt doorgaans niet uit. Een right uitoefenen kost je geen aankoopkosten. Wel kan je broker een flat fee daarvoor rekenen.phantom09 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:57:
[...]
Er staat niks bij over ratio. Het zou 1:1 moeten zijn. Echter als ik mijn T-mobile aandelen verkoop, dan vervalt mijn recht als aandeelhouder op de T-mobile Rights en kan ik ze niet terug kopen voor $103.
T-mobile rights mogen alleen uitgevoerd worden door een aandeelhouder en dat ben ik niet meer als ik ze verkoop.
Dit soort affaires worden inderdaad vaker wel dan niet dicht gearbitreerd.writser schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:51:
[ Voor 58% gewijzigd door DJTimo op 03-07-2020 12:02 ]
Ik weet niet precies hoe je rekent, maar per aandeel kreeg je volgens mij 1 right om 0.05 aandelen te kopen op $103. Als die rights van jou $8184 waard zijn met een huidige prijs van $0.186 per stuk dan heb je er 440.000 en dat zou betekenen dat je een positie van $40 miljoen in T-Mobile had ?!? Ik hoop dat je zo rijk bent maar het lijkt me sterk. Ik denk dat je een komma over het hoofd ziet, je positie is waarschijnlijk 8 dollar en 18 cent waard. En daar kun je ongeveer 2.x aandelen TMUS voor kopen op $103. Die optie is ook ongeveer $8 waard.phantom09 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:55:
[...]
Het totaal aan rights is $8,184 waard. Dat is toch minder waard dan 44 keer mogelijk $106 en dan terug kopen voor $ 103 (met de nodige verkoop en aankoop kosten)?
En @DJTimo heeft gelijk: die dingen hebben wel degelijk een ratio, en er is gewoon een vrije markt voor die rights (ticker TMUSR): je kan verkopen, bijkopen en je eindpositie kun je gewoon exercisen, ongeacht of je die rights gekocht of gekregen hebt.
[ Voor 25% gewijzigd door writser op 03-07-2020 12:11 ]
Onvoorstelbaar!
Waar haal je de factor 20 vandaan? Link naar info?DJTimo schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:58:
[...]
Daar komt dus de ratio om de hoek kijkenJe moet de profit die je in je hoofd hebt nog door 20 delen.
[...]
Dit durf ik te betwijfelen. Of je een Right krijgt of in de markt koopt maakt doorgaans niet uit. Een right uitoefenen kost je geen aankoopkosten. Wel kan je broker een flat fee daarvoor rekenen.
Uit de post van @writser. Daarom vroeg ik je om de ISIN.phantom09 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:02:
[...]
Waar haal je de factor 20 vandaan? Link naar info?
Dat staat gewoon in de prospectus. Pagina 1.phantom09 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:02:
[...]
https://www.sec.gov/Archi...92/nt10012922x4_424b5.htm
Onvoorstelbaar!
Dit soort opzoekwerk hoor je toch echt zelf te doen.phantom09 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:02:
[...]
Dit soort zaken wordt altijd formeel gedocumenteerd.
Verwijderd
Deze vermoedelijk: US8725901123DJTimo schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:03:
[...]
Uit de post van @writser. Daarom vroeg ik je om de ISIN.
Dat is US8725901123DJTimo schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:03:
[...]
Uit de post van @writser. Daarom vroeg ik je om de ISIN.
Verwijderd
Kom op; veel beleggers zijn beginners en hebben überhaupt nog nooit een prospectus gelezen. Zeker gezien het nu enorm laagdrempelig is om in te stappen.Rukapul schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:06:
[...]
Dit soort opzoekwerk hoor je toch echt zelf te doen.
Dit soort zaken wordt altijd formeel gedocumenteerd.
Laten we ze vooral een beetje helpen hier.
Klopt, wist ik niet. Ben jaren lang beleggingsfondsen gewend. Zit voor een paar jaar in aandelen en ETF's.Verwijderd schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:08:
[...]
Kom op; veel beleggers zijn beginners en hebben überhaupt nog nooit een prospectus gelezen. Zeker gezien het nu enorm laagdrempelig is om in te stappen.
Top !! Nog bedankt.writser schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:06:
[...]
Dat staat gewoon in de prospectus. Pagina 1.
https://www.sec.gov/Archi...92/nt10012922x4_424b5.htm
Wat een document zeg....
[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 03-07-2020 12:12 ]
Daarom een aanmoediging om deze info op te zoeken bij Investor relations pagina van TMUS, Softbank, de beurs, SEC, Edgar, etc.Verwijderd schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:08:
[...]
Kom op; veel beleggers zijn beginners en hebben überhaupt nog nooit een prospectus gelezen. Zeker gezien het nu enorm laagdrempelig is om in te stappen.
Dat is een vaardigheid die van pas komt bij toekomstige beleggingen.
Ik zie het volgende staan:
We are granting to you, as a stockholder of record on the record date, one transferable subscription right for every share of our common stock you owned at that time. Each subscription right contains the basic subscription right and the over-subscription right. The basic subscription right gives our stockholders the opportunity to purchase 0.05 shares of our common stock for each subscription right at the subscription price of $103.00 per whole share of common stock. For example, if you owned 1,000 shares of our common stock on the record date, you would be granted 1,000 rights and have the right to purchase 50 shares of our common stock for $103.00 per share under the basic subscription right (rounded down to the nearest whole share as described herein). You may exercise any number of your basic subscription rights, or you may choose not to exercise any basic subscription rights.
Dus dat wil zeggen dat als ik 44 aandelen T-mobile bezit ik het recht heb om 44*0.05 shares aan te schaffen? Wat neerkomt op 2,2 aandeel wat waarschijnlijk wordt afgerond naar 2 aandelen? En dan voor $103,-
The over-subscription right of each subscription right entitles you, if you have fully exercised your basic subscription right, to subscribe for additional shares of our common stock at the same subscription price per share on a pro rata basis if any shares are not purchased by other holders of subscription rights under their basic subscription rights as of the expiration date. Pro rata means in proportion to the number of shares of our common stock that all rights holders who have fully exercised their basic subscription rights on their common stock holdings have requested to purchase pursuant to the over-subscription right. We note that the over-subscription right does not apply to the subscription rights that are being waived by each of SoftBank, Deutsche Telekom and Marcelo Claure. In other words, you will not receive pro rata over-subscription rights with respect to the shares of common stock that would have been allocated to SoftBank, Deutsche Telekom and Marcelo Claure if they had not agreed to waive the exercise and transfer of their subscription rights.
If you hold your shares in street name through a broker, bank, or other nominee who uses the services of The Depository Trust Company (“DTC”) then DTC will issue one transferable subscription right to your nominee for every share of our common stock you own at the record date. Each subscription right can then be used to purchase 0.05 shares of common stock for each subscription right for $103.00 per whole share of common stock. As in the example above, if you owned 1,000 shares of our common stock on the record date, your nominee would receive 1,000 subscription rights and you would have the right to purchase 50 shares of common stock for $103.00 per share.
Dus ik mag ook meer kopen als ik wil?
We are granting to you, as a stockholder of record on the record date, one transferable subscription right for every share of our common stock you owned at that time. Each subscription right contains the basic subscription right and the over-subscription right. The basic subscription right gives our stockholders the opportunity to purchase 0.05 shares of our common stock for each subscription right at the subscription price of $103.00 per whole share of common stock. For example, if you owned 1,000 shares of our common stock on the record date, you would be granted 1,000 rights and have the right to purchase 50 shares of our common stock for $103.00 per share under the basic subscription right (rounded down to the nearest whole share as described herein). You may exercise any number of your basic subscription rights, or you may choose not to exercise any basic subscription rights.
Dus dat wil zeggen dat als ik 44 aandelen T-mobile bezit ik het recht heb om 44*0.05 shares aan te schaffen? Wat neerkomt op 2,2 aandeel wat waarschijnlijk wordt afgerond naar 2 aandelen? En dan voor $103,-
The over-subscription right of each subscription right entitles you, if you have fully exercised your basic subscription right, to subscribe for additional shares of our common stock at the same subscription price per share on a pro rata basis if any shares are not purchased by other holders of subscription rights under their basic subscription rights as of the expiration date. Pro rata means in proportion to the number of shares of our common stock that all rights holders who have fully exercised their basic subscription rights on their common stock holdings have requested to purchase pursuant to the over-subscription right. We note that the over-subscription right does not apply to the subscription rights that are being waived by each of SoftBank, Deutsche Telekom and Marcelo Claure. In other words, you will not receive pro rata over-subscription rights with respect to the shares of common stock that would have been allocated to SoftBank, Deutsche Telekom and Marcelo Claure if they had not agreed to waive the exercise and transfer of their subscription rights.
If you hold your shares in street name through a broker, bank, or other nominee who uses the services of The Depository Trust Company (“DTC”) then DTC will issue one transferable subscription right to your nominee for every share of our common stock you own at the record date. Each subscription right can then be used to purchase 0.05 shares of common stock for each subscription right for $103.00 per whole share of common stock. As in the example above, if you owned 1,000 shares of our common stock on the record date, your nominee would receive 1,000 subscription rights and you would have the right to purchase 50 shares of common stock for $103.00 per share.
Dus ik mag ook meer kopen als ik wil?
Het betreft een transferable subscription right, dus je mag er zoveel kopen als je wil.
Dus al je 16 rights bij koopt, kun je 3 hele aandelen kopen aan 103. Bedenk wel dat de koers tegen pay date aan waarschijnlijk al richting die 103 toe kruipt.
Dus al je 16 rights bij koopt, kun je 3 hele aandelen kopen aan 103. Bedenk wel dat de koers tegen pay date aan waarschijnlijk al richting die 103 toe kruipt.
[ Voor 48% gewijzigd door DJTimo op 03-07-2020 12:34 ]
Van de week voor het eerst 3 ETFs aangekocht via DEGIRO. Ondanks dat deze 3 allen voorkwamen in de lijst van "gratis" ETFs (worden geen transactiekosten berekend indien eerste aankoop van die maand), heb ik toch 2 euro transactiekosten moeten betalen voor alle 3 de aankopen
Vind dat onlogisch, en vraag me af hoe dit komt. Voorlopig wellicht elke maand gewoon 1 van de 3 aankopen ipv mijn maandelijkse bedrag spreiden over deze 3 ETFs. Scheelt toch weer 4 euro per maand die ik niet terug hoef te verdienen om in de plus te staan
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Verwijderd
Welke heb je gekocht (ISIN)? Kan ook zijn dat je ze op de verkeerde beurs hebt gekocht.LankHoar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:06:
Van de week voor het eerst 3 ETFs aangekocht via DEGIRO. Ondanks dat deze 3 allen voorkwamen in de lijst van "gratis" ETFs (worden geen transactiekosten berekend indien eerste aankoop van die maand), heb ik toch 2 euro transactiekosten moeten betalen voor alle 3 de aankopenVind dat onlogisch, en vraag me af hoe dit komt. Voorlopig wellicht elke maand gewoon 1 van de 3 aankopen ipv mijn maandelijkse bedrag spreiden over deze 3 ETFs. Scheelt toch weer 4 euro per maand die ik niet terug hoef te verdienen om in de plus te staan
@LankHoar heeft een aparte situatie omdat hij in Tsjechie woont. Wat Roquax zegt zal inderdaad de reden zijn dat je wel transactiekosten betaalt. In de kernselectie staat en ISIN en een beurs genoemd.
Deze drie:Verwijderd schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:14:
[...]
Welke heb je gekocht (ISIN)? Kan ook zijn dat je ze op de verkeerde beurs hebt gekocht.
- iShares MSCI Europe SRI UCITS ETF IE00B52VJ196
- iShares MSCI USA SRI UCITS ETF IE00BYVJRR92
- iShares MSCI World SRI UCITS ETF IE00BYX2JD69
[ Voor 11% gewijzigd door LankHoar op 03-07-2020 14:21 ]
Heb je in Tsjechië wel die kernselectie die wij hier ook hebben? Met dezelfde voorwaarden? Kan best zijn dat het daar allemaal heel anders werkt.LankHoar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:06:
Van de week voor het eerst 3 ETFs aangekocht via DEGIRO. Ondanks dat deze 3 allen voorkwamen in de lijst van "gratis" ETFs (worden geen transactiekosten berekend indien eerste aankoop van die maand), heb ik toch 2 euro transactiekosten moeten betalen voor alle 3 de aankopenVind dat onlogisch, en vraag me af hoe dit komt. Voorlopig wellicht elke maand gewoon 1 van de 3 aankopen ipv mijn maandelijkse bedrag spreiden over deze 3 ETFs. Scheelt toch weer 4 euro per maand die ik niet terug hoef te verdienen om in de plus te staan
Met tot 100K alleen al 0,24% enkel voor de service fee, dat is al hoger dan wat je in totaal betaald voor VWRL of NN index fund.Verwijderd schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:16:
Tevens: bij ING zijn alle beleggingsfondsen en trackers gratis aan te kopen. Echter wel kwartaalkosten en service fee.
Verwijderd
Heb hier even voor je gekeken maar de ETF's in kwestie komen niet naar voren:LankHoar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:18:
[...]
Deze drie:Ik zou in dat geval nog eens naar die lijst moeten kijken dan betreft welke beurs. Volgens mij was die hetzelfde als bij degiro.cz als voor degiro.nl namelijk. Overigens kan ik me niet herinneren dat ik bewust een bepaalde beurs heb geselcteerd. Ik heb enkel naar deze ETF gezocht via het ISIN en toen aangekocht.
https://www.degiro.cz/dat...znam-ETF-bez-poplatku.pdf
Deze wel:
IE00B4K48X80 ISHARES MSCI EUR A
IE00B4L5Y983 ISHARES MSCI WOR A
IE00B14X4M10 ISHARES N-AMERICA
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2020 14:41 ]
Die World ETF bevat al aanzienlijke allocaties aan USA en EU stocks. Met welke reden heb je er voor gekozen om een buitenproportioneel deel toe te wijzen aan EU en USA stocks?LankHoar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:18:
[...]
Deze drie:Ik zou in dat geval nog eens naar die lijst moeten kijken dan betreft welke beurs. Volgens mij was die hetzelfde als bij degiro.cz als voor degiro.nl namelijk. Overigens kan ik me niet herinneren dat ik bewust een bepaalde beurs heb geselcteerd. Ik heb enkel naar deze ETF gezocht via het ISIN en toen aangekocht.
Verder vermoed ik dat je de verkeerde stock exchange hebt gekozen, en daarom extra kosten hebt gemaakt. En je schrijft dat je 3 ETFs hebt gekocht, maar je hebt maar recht op 1 gratis transactie per maand (onder de 1000 euro). Ik stel voor dat je een video bekijkt ter verduidelijking.
[ Voor 17% gewijzigd door Dekar op 03-07-2020 15:00 ]
EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's
Die gast in de video werkt niet bij degiro, of wel?Dekar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:57:
[...]
Die World ETF bevat al aanzienlijke allocaties aan USA en EU stocks. Met welke reden heb je er voor gekozen om een buitenproportioneel deel toe te wijzen aan EU en USA stocks?
Verder vermoed ik dat je de verkeerde stock exchange hebt gekozen, en daarom extra kosten hebt gemaakt. En je schrijft dat je 3 ETFs hebt gekocht, maar je hebt maar recht op 1 gratis transactie per maand (onder de 1000 euro). Ik stel voor dat je een video bekijkt ter verduidelijking.
Je hebt in principe 1 gratis transactie per ETF die in de kernselectie zit. (koop)transacties hierna zijn gratis als ze > 1000 euro zijn.
@Verwijderd de namen lijken erg op elkaar. Waarschijnlijk heb ik per ongeluk toch de verkeerde geselecteerd dan. Bummer.
@Dekar ik dacht dat "World" juist meer verspreid zou zijn. Heb deze ETFs geselecteerd op eerder aanraden hier. Wellicht enkel World pakken vanaf nu en het daarbij laten, en nog even een disruptive technology fund uit de kernselectie erbij pakken. Verder wat @Longcat zegt, je mag 1 gratis transactie doen per ETF uit de kernselectie
Twijfel of ik deze posities weer verkoop en dan "de juiste" weer aankoop, zodat ik niet teveel posities heb (vooral aangezien ik ze over 1-2 jaar wil overzetten op degiro.nl en dan per positie moet betalen). Liever 2-3 posities maximaal, ook makkelijk overzicht op die manier. Dan betaal ik nu weer transactiekosten maar het is toch maar mijn eerste keer beleggen, zie het als leergeld en is gelukkig maar een klein bedrag
@Dekar ik dacht dat "World" juist meer verspreid zou zijn. Heb deze ETFs geselecteerd op eerder aanraden hier. Wellicht enkel World pakken vanaf nu en het daarbij laten, en nog even een disruptive technology fund uit de kernselectie erbij pakken. Verder wat @Longcat zegt, je mag 1 gratis transactie doen per ETF uit de kernselectie
Twijfel of ik deze posities weer verkoop en dan "de juiste" weer aankoop, zodat ik niet teveel posities heb (vooral aangezien ik ze over 1-2 jaar wil overzetten op degiro.nl en dan per positie moet betalen). Liever 2-3 posities maximaal, ook makkelijk overzicht op die manier. Dan betaal ik nu weer transactiekosten maar het is toch maar mijn eerste keer beleggen, zie het als leergeld en is gelukkig maar een klein bedrag
Als je meer Azie/latijns amerika wil, moet je kijken naar 'Emerging Markets' ETFs
Het "overzetten" van aandelen kost je vaak meer dan €100 per verschillend aandeel.LankHoar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:18:
@Verwijderd de namen lijken erg op elkaar. Waarschijnlijk heb ik per ongeluk toch de verkeerde geselecteerd dan. Bummer.
@Dekar ik dacht dat "World" juist meer verspreid zou zijn. Heb deze ETFs geselecteerd op eerder aanraden hier. Wellicht enkel World pakken vanaf nu en het daarbij laten, en nog even een disruptive technology fund uit de kernselectie erbij pakken. Verder wat @Longcat zegt, je mag 1 gratis transactie doen per ETF uit de kernselectie![]()
Je kan ze beter verkopen. Je geld overmaken naar je nieuwe account en ze dan opnieuw kopen (en dan misschien meteen de juiste kopen).
Die overboek service van aandelen is vooral leuk als je een paar miljoen bij je broker hebt staan.
Dit topic is gesloten.
![]()